Köszönöm a köszönetet. Ez itt ritkaság. :)
Hát nem is tudom, hogy rebegjek hálát! :)))
Week 10
Supplementary content—including synopses, articles, and more—is available here.
Monday, May 18
Mozart’s Idomeneo
Starring Nadine Sierra, Elza van den Heever, Alice Coote, and Matthew Polenzani, conducted by James Levine. From March 25, 2017.
Tuesday, May 19
Wagner’s Lohengrin
Starring Eva Marton, Leonie Rysanek, Peter Hofmann, Leif Roar, and John Macurdy, conducted by James Levine. From January 10, 1986.
Wednesday, May 20
Verdi’s Un Ballo in Maschera
Starring Sondra Radvanovsky, Kathleen Kim, Stephanie Blythe, Marcelo Álvarez, and Dmitri Hvorostovsky, conducted by Fabio Luisi. From December 8, 2012.
Thursday, May 21
Puccini’s Turandot
Starring Christine Goerke, Eleonora Buratto, Yusif Eyvazov, and James Morris, conducted by Yannick Nézet-Séguin. From October 12, 2019.
Friday, May 22
Mozart’s Don Giovanni
Starring Joan Sutherland, James Morris, and Gabriel Bacquier, conducted by Richard Bonynge. From March 16, 1978.
Saturday, May 23
Gounod’s Faust
Starring Marina Poplavskaya, Jonas Kaufmann, and René Pape, conducted by Yannick Nézet-Séguin. From December 10, 2011.
Sunday, May 24
Massenet’s Manon
Starring Anna Netrebko, Piotr Beczała, and Paulo Szot, conducted by Fabio Luisi. From April 7, 2012.
Week 11
Monday, May 25
Berlioz’s La Damnation de Faust
Starring Susan Graham, Marcello Giordani, and John Relyea, conducted by James Levine. From November 22, 2008.
Tuesday, May 26
Verdi’s Ernani
Starring Angela Meade, Marcello Giordani, Dmitri Hvorostovsky, and Ferruccio Furlanetto, conducted by Marco Armiliato. From February 25, 2012.
Wednesday, May 27
Puccini’s Manon Lescaut
Starring Renata Scotto, Plácido Domingo, and Pablo Elvira, conducted by James Levine. From March 29, 1980.
Thursday, May 28
Berlioz’s Les Troyens
Starring Deborah Voigt, Susan Graham, Bryan Hymel, and Dwayne Croft, conducted by Fabio Luisi. From January 5, 2013.
Friday, May 29
Viewers’ Choice: Bellini’s La Sonnambula
Starring Natalie Dessay and Juan Diego Flórez, conducted by Evelino Pidò. From March 21, 2009.
Saturday, May 30
Donizetti’s L’Elisir d’Amore
Starring Pretty Yende, Matthew Polenzani, Davide Luciano, and Ildebrando D’Arcangelo, conducted by Domingo Hindoyan. From February 10, 2018.
Sunday, May 31
Strauss’s Salome
Starring Karita Mattila, Ildikó Komlósi, Kim Begley, Joseph Kaiser, and Juha Uusitalo, conducted by Patrick Summers. From October 11, 2008.
400
Ez egy kivételesen jó előadás, minden szereplője az, és ritka esztétikus a megjelenítése is.
Olyan jó lenne, ha valaki le tudná tölteni! :))
Jo Álarcosbál, és Hvorostovskij nagyszru Renato, A Jo Isten adjon Neki orokos nyugalmat.
Nem töltötted le véletlenül?
Nekem az a kedvenc pillanatom, amikor Marton Éva a Turandot (MET, Domingo, Mitchell, Levine) előadás végén, a tapshoz a színpadra kilépve, röptében, fél kézzel kapja el a színpadra berepülő virágcsokrot. Ez volt minden idők egyik legnagyobb Turandot alakításának a megkoronázása. :)
A "nagyformátumú Elsa-alakítás" - ami vitathatalan - mellett egy Nagyasszonyhoz méltó emberi gesztus: ahogyan az előadás végén a függöny előtti meghajlásnál a részére dobott virágcsokrot felveszi, majd beadja a súgólyukba! Annak a valakinek, aki soha nem hajol meg, akit soha nem ünnepelnek, de akinek a munkája egy énekes számára ugyanolyan fontos, mint mindenki más közreműködőé! Nem sokszor látni ilyen megnyilvánulást.
Az utóbbi időkben - Marton Éva topicját olvasgatva visszamenőleg - a Művésznőt a színpadtól való visszavonulását követően, más tevékenységei okán, nem éppen hízelgő jelzőkkel traktálták itt a fórumon; egyértelműen politikai szálú vagy indíttatású beírásokkal, bírálatokkal amúgy sem tudunk mit kezdeni. Ott vannak. Persze művészi-szakmai oldalát senki sem kérdőjelezi meg, nem teszik célkereszt alá, nem igazán kritizálják. Itt most a belinkelt MET-produkcióban Marton Éva nagyformátumú Elsa-alakítása teljes joggal számíthat őszinte elismerésünkre - „minden oldalról” tekintve is: megállapításod Róla pozitív töltetű kicsengésű – reálisan akár elfogultan, mi más is lehetne? ha jól érzékeltem, és azzal a messzemenőkig egyetértek!
Hát, igen - Éva Marton az Opera Nagyasszonya.
Kedves Laci, valóban ízlések és pofonok. Bastianini, Gobbi - őt többször láttam, hallottam Budapesten - valóban kivételes egyéniségek voltak, de ez már a múlt. Agache, nos ő még a jelen, de nem őt láttuk - sajnos. . Most avval kell beérnünk, ami van. Lucic hangilag nekem tetszett, de lehet, hogy az általam észrevéteezett túljátszás szintén rendezői elvárás volt, ahogyan Beczala fülig érő mosolya is. De nem kell, hogy mindenkinél osztatlan tetszést arasson!
A Nabucco grandiózus, szép hangokkal,de tegnapra sok minden összejött, ezért csak bele-belenézni tudtam, ezért nem mondhatok véleményt.
És a Nabucco ?
Kedves Klára, úgy szoktátok mondani - ízlések és pofonok. Nagyon ismerem a Rigolettot. Nekem Bastianini, Gobi, Bruson vagy Agache. Lučič egyáltalán nem gyozott meg. Beczala mu mosolyai szerintem a rendezo instrukcioi, ú gy ahogy az amerikaiak általában mosolyogni szoktak. Miért lenne a rendezés triviális ? Jobb vagy szebb a paráználkodás a mantovai herceg udvarában mint egy lebujban ?
A "kötekedés" itt kissé erős kifejezés :-) csupán jámborul megjegyeztem, hogy talán túlzás nem összehasonlítható művészeket összehasonlítani. Éppenséggel azért bátorkodtam azt írni, hogy "úgy gondolom, a kitünő Kolonits Klára sem értene egyet ezzel a rangsorolással", mert magam is jól emlékszem a kellemetlen, olykor sértő vitára, ami a két magyar művésznő tendenciózus összehasonlítgatása körül folyt. (Nélkülem!) Biztos vagyok benne, hogy ahogy akkortájt amazt, úgy Kolonits művésznő ezt az összevetést (Sutherlanddel) ugyancsak és szerényen elhárítaná.
Megnéztem a topic címét,és elolvastam az alábbi sorokat is!
"Dame Joan Sutherland a múlt század legünnepeltebb drámai koloratúrszopránjainak egyike, akit La Stupendának, azaz a „csodálatosnak” becéztek. "
Kolonits Klára kiváló énekesnő és kiváló ember, aki névvel állt ki egy másik topicban és megvédte pályatársnőjét, mikor bizonyos emberek párhuzamot vontak közötte és a pályatársnő között, erősen negatív sőt mondhatnám, rosszindulatú véleménnyel a pályatársnő kárára. Ez mindenképpen az ő emberi és művészi nagyságát bizonyítja. Én nem ócsároltam Sutherland művésznőt, csak leírtam, hogy sem megjelenése, sem éneklése nem tetszett. Egyébként másoknak sem. De a múltban kiváló Sutherland és a jelenben kiváló Kolonits Klára összehasonlítása nem sértés, csupán ténymegállapítás.Ne keverje bele Kolonits művésznőt, ha velem kötekszik!
Damrau hangja és színészi játéka sok mindenben elsőrangú...sajnálatos módon nekem Violettája és Júliája tűnt kissé (?) elkésettnek vagy ahogyan te írtad (Gildájára, nem láttam, elhiszem) "picit már túl van" ezeken a figurákon, pedig egyiket sem tegnap láttam vele. Az Ory grófja volt nekem "határeset". Éj királynőjének szédületes, anyaszerep. Kaufmannos pesti dalestjén szuper volt, szerintem leénekelte a "divo"-t. Hiába no, ő egy nagydarab ... khm... telt idomú érett német asszony, gyakran ki is teszi, amije van :-) közel immár az ötvenhez. Következésképpen szűzies kislányok és húszéves tüdőbetegek alkatilag nem passzolnak neki.
Nono! Talán ez azért túlzás, nem? Tessék csak nézni a topik címét: Joan Sutherland - La Stupenda: valamiért mégiscsak ő viselte ezt a jelzőt...Úgy gondolom, a kitünő Kolonits Klára sem értene egyet ezzel a rangsorolással.
Egyetértek Lujza véleményével. A rendezés nem modernm egyszerűn triviális. Egy disco-bárnak álcázott kocsma, abból is az alsó színvonal. Damrau hangban és korban már túl van Gildán, és valóban szörnyen festett. Lucic hangilag nekem tetszett, bár néha kissé túljátszotta a kétségbe esett apát. Az jó jelmeztervezői elképzelés lehetne, hogy az öltözékükkel jelzi, hogy nem illenek a társaságba, de Rigoletto ott dolgozik, tehát ennyire topis mégse lehet! Beczala? Szép hangja van, jól énekel, ez a szerep valóban az övé, de nagyon mesterkélt! Az az örökös mosoly, túl jólfésült, túl gömbölyű - csokoládétorta sok-sok tejszínhabbal. Én is a harmadik felvonásra szavazok!
Orulok, hogy tetszet Štefan Kocán. Van még két export képes énekesunk - Dalibor Jenis és Pavol Bršlík/kulfoldon Breslik/. Nem is tudom, hogy jellenleg van-e jo Rigoletto a világban.
Kedves Lujza, tisztelem a véleményedet.
Kedves Laci, most ellentmondok Neked! Én ugyan gyakran elfogadom a modern rendezéseket, de ez most nem tetszett A szereplők közül szerintem egyedül Stefan Kocan volt jó maradéktalanul. Beczala a harmadik felvonásra végre felszabadult és illúziókeltő volt. A hangjával addig se volt semmi bajom, ez a szerep tökéletesen az övé, de azok a mű-mosolyok és mesterkéltségek engem az első két felvonásban zavartak. Damrau határeset, picit már túl van Gildán, nem elég könnyed, és nagyon kiszúrt szegénnyel a jelmeztervező. Nagy fejtörés lehetett ennyire előnytelenül felöltöztetni őt! Persze az apját is hasonlóan. Mintha azt mutatták volna, hogy ezek itt ketten mennyire nem illenek bele ebbe a társaságba. De Lucic szerintem egyáltalán nem volt rossz. Tulajdonképpen itt még megvolt a hangja, azóta már sokkal rosszabb a helyzet nála. Vagyis csak a harmadik felvonás tetszett igazán.
És a Rigoletto ? Szerintem nem rossz rendezés, nem megy a zene és a librettto ellen. Beczala és Damrau excellálnak, de a címszereplo igen pocsék.
Végighallgattam - majdnem azt írtam, végigszenvedtem - ezt a Lammermoorit. Tökéletesen igaz! Kraus valóban kortalan, remek alakítás és éneklés, ez az a bizonyos, amire tinédzserkorban azt mondtuk, kicsit kijöhetne a dobozból! A többi szereplő is nagyon jó, a szinpad és a jelmezek MET színvonal.
Sutherland már az első megjelenésekor kiütött, pedig akkor még meg sem nyikkant, mondjuk egy épeszű fodrász sokat segített volna a frizuráján, a többi benne van a kritikában, nem ismétlem. Kárpótlásul gyorsan kerestem a yt-n egy őrülési jelenetet Kolonits Klárával! Ég és föld!
Azon a Lucian én is ott voltam,Svetlev nem egy rossz hang,de nem is bel canto művekhez való..Később ugyanott egy Cavalleria Rusticanában Turriduként nagyszerű volt.
Volt szerencsém, Bécsben egy Gruberova énekelte Luciához 1982-ben, kakasülőn is hatalmas élmény volt. Az internet jóvoltából meg tudom nézni, ki volt az a tenor, akit -máig emlékszem- a végén kibúúztak: bizonyos Michail Svetlev. Viszont, akire már szintén nem emlékeztem, Leo Nucci és Kurt Rydl is énekeltek.
Volt szerencsém, Bécsben egy Gruberova -Kraus énekelte Luciához.Pazar előadás volt,.Sutherlandot hallgatni kb 5 percig bírom és éles hangja nem sok örömet okoz.nem is beszélve arról,hogy Gruberova számtalan Luciája után,helyenként a nevetség határát súrolja,főleg a magas hangok előtti nyaknerevítési akciói.
Teljesen igazad van. Kár, hogy Kraus partnere nem Gruberova volt. Van egy kituno EMI felvétel, Gruberova, Kraus, Bruson. Fent van aTubuson is.
Néha sajnnos eldugják a hozzáférést, illetve a honlapról eltűnik az egyszer már kirt következő heti program.
Én is kinéztem már magamnak :-).
Érdemes ide emlékbe beírni a heti programot is, részletezve, mert sajnos a MET-oldalról egy idő után eltűnik.
Május 19-én egy igazi "csemege" lesz, Wagner Lohengrin, 1986-os felvétel, Marton, Rysanek, Hofmann. Ez egy csodálatos előadás, mindenkinek ajánlom. :)
Ezt írtam erről a produkcióról jó régen...
és Lucia csak éjfél uitán
Hogy lehet ezekhez hozzáférni? Elmúlt hetekben nagyon el voltunk kényeztetve: papagenon keresztül egy klikkeléssel máris indult a MET-streaming. Ezen a vonalon még valamit kell csinálni.
Donizetti's Lucia Di Lammermoor on the Nightly Met Opera Stream
Friday, May 15, 7:30PM EDT via The Metropolitan Opera's site
There’s a lot of live music online these days, much of it charmingly lo-fi and homespun. But the Metropolitan Opera’s nightly webcasts have proven to be enormously popular, in part because they are so beautifully produced. On Fridays, the Met presents an opera chosen by its viewers, and on May 15, it’s a 1982 performance of Donizetti’s work Lucia Di Lammermoor, starring Joan Sutherland, Alfredo Kraus, Pablo Elvira, and Paul Plishka. A tale of romance, warfare and intrigue set in 17th century Scotland, Lucia Di Lammermoor also includes perhaps the most famous “mad scene” in all of opera. Joan Sutherland's turn as Lucia from a 1982 telecast is Friday's online performance from the Met Opera.
Persze csak a kiejtésbeli problémák miatt, egyéb ok nyilván nem lehetett!
Én is nagyon köszönöm, ez egy gyönyörű opera! Én Beczalára emlékszem, mint hercegre, talán őt is össze lehetne párosítani Polinával. :))
Igazad van, az orosz nyelv dallamosabb. Bár, a pivo-t én eddig mindig helyesen tudtam kiejteni, de a zmrzlinával már meggyűlt a bajom, ezért - fő a békesség - maradtam a pivonál.:)
Csak annyitt, hogy csehul nehezebb énekelni mint oroszul.
Hallottam már Horti Lilllát több szerepben, igazán igéretes fiatal énekes. Másik kedvencem Pasztircsák Polina, ő már bizonyított Strauss operákban is, amelyek hangzásvilága talán közel áll Dvorákhoz, ráadásul neki a cseh is könnyen menne az orosz anyanyelv után. Ezt az operát csak csehül szabad előadni, ebben nem lehet kompromisszum.
Horti Lilla ideális Ruszalka lenne és a herceg pedig Pavel Černoch.
Köszönöm a válaszodat, kedves Ladislav. Remélem néhány embernek örömöt fog okozni ez a 2017-es felvétel.
Kedves Takatsa, Kedves Hétero nagy koszonet Nektek, hogy a magyar operabarátok jobban megismerheték A.Dvořák e remekmuvét. Hátha kedvet kap valamelyik magyar operaház eloadni a Ruszalkát, szerintem lehet magyar nyelven is.
Rusalka szerepét kiosztani nehéz. 1. felv.- lírai eloadás szukségeltetik, 3.felv. - drámai. Nekem is Opolais jobban tetszett.
Ideális Rusalka Gebriela Beňačková volt, Peter Dvorský pedig a legjobb herceg.A Tubuson szép részletek vannak egy 1988-as koncertbol, a Cseh Filharmonikusokat Václav Neumann vezényli. Gabriela Beňačková and Peter Dvorský, part 1,part 2.
Kb. 3 hete volt a 2014-es Rusalka közvetítése, amely után élénk diskurzus bontakozott ki. Én akkor nem szóltam hozzá, nem is lehetett volna sok mondanivalóm, hiszen egyáltalán nem ismertem az operát. De kedvet kaptam hozzá, főleg Kozlok barátunk lelkendezése, és Héterő ajánlása hatására. A 2014-es felvétel viszont nemigazán tetszett. Leginkább azért, mert Fleming 55 éves volt, amikor a felvétel készült, és ez nem mondható ideális rusalkai kornak, a hangja sem a régi már, és a játéka sem tetszett, valahogyan hiányzott az az intenzív jelenléte, amely pl. Tatjana alakítását számomra felejthetetlenné tette. Ezért aztán kerestem-kutattam egy igazán jó felvétel után. Olyat nem találtam, amellyel maradéktalanul elégedett lennék, de végül kikötöttem a MET 2017-es produkciójánál Kristine Opolaissal. Opolais előadása eléggé megosztotta a közönséget és a kritikusokat, mondtak rá hideget-meleget, persze leginkább a Fleming hívőknek nem tetszett. Lehet, hogy sok énekesnő líraibban tudja előadni a Dal a holdhoz áriát, de Opolais - talán a megszokottnál nyersebb hangon -, bámulatos intenzitással és azonosulással éli át a szerepét, az opera olyan rétegeit bemutatva, amely ezelőtt rejtett volt előttem. Mert ez nem egy Rómeó-Júlia történet, ez a mű nemcsak a szerelemről szól, hanem az emberi lét alapkérdéseit (csaknem wagneri szinten) boncolgatja. Opolais alakítása megrendítő. És hát ez a MET, ahol (szinte) minden tökéletes. A rendezés, a színpadi látvány bámulatos, és az epizódszereplők is elsőrangúak. És van egy egészen fenomenális alakítás: Jamie Barton, Jezsibababája. Ezért az egy alakításért is érdemes végignézni az operát. Egyedül Brandon Jovanovich halványabb, de sajnos manapság nem futkosnak a színpadon Szergej Larinok. Én ezt a csodás DVD-t szeretettel ajánlom a fórum tagjainak. (6 napig lehet letölteni, írtam hozzá magyar feliratot, 1 hét alatt. - Héterőnek üzenem, hogy nincs benne pióca.)