Kommentár
Itt van minden, és semmi sincs itt. Semmi sem képes teljességében visszaadni „a” Gregort. Egyetlen, vele készült hang-, vagy videofelvétel, egyetlen riport sem...
Kommentár
Talán a hangadása volt a legjellegzetesebb. Magyarul is megjelent könyvében hosszan ecseteli fiatalkori tétovázásait a különböző énekmesterek útvesztőjében. Majd egy látványos kudarcsorozat után saját kezébe vette a sorsát és kitalálta saját magát. Mario Del Monaco ma lenne 100 esztendős.
Kommentár
Nicolai Gedda egyszerűen mindent tudott, de nemcsak technikai értelemben, hanem kifejezésben. A rútat éppúgy ki tudta fejezni, mint a gyönyörűségeset, a lágyságot pontosan ugyanúgy, mint a durvaságot. Tudott magasztos, pátosszal telt lenni, de mókás, nevetséges is. A pityókás alakot éppoly természetességgel jelenítette meg, mint mulyát, a kérkedőt vagy a daliást, a hőst éppúgy, mint az esendőt.
Kommentár
B. Nagy János hangja fölvillanyozóan szép volt. Ugyanakkor olyan intenzitással és vakító fénnyel szólt, hogy mindig a tenorlét legmélyebb titkaiba világított.
Kommentár
Ma hatvan esztendős az utóbbi három évtized szegedi zenei életének egyik meghatározó egyénisége, Andrejcsik István. A „száraz” életrajzi adatok, benne az elektroműszerészeti tanonckodás, a Néphadsereg Művészegyüttesében eltöltött évek a világhálón mind megtalálhatóak.
Kommentár
Oberfrank Géza nem volt könnyű ember és sosem törekedett arra, hogy szeressék. Önemésztő típus volt, aki mindig mindent szeretett volna jobbá tenni és megoldani. Nem látta be korának határait, nekiugrott olykor áttörhetetlen falaknak is...
Kommentár
Sosem csak egy énekesnőt látott az ember, aki kitűnően énekel, nagyszerűen játszik, hanem egy igazi természeti jelenséget. Hatása a nagy szenvedélyek pillanataiban egy tájfun erejével söpört végig a termen és a néző, hallgató lelkén egyaránt. Jelena Obrazcovára emlékezünk.
Kommentár
Egy vonás, amiben szintén páratlan: a titokzatosság. Mindig egyéni figurateremtése, színészi alakítása pontos, mégsem ad ki mindent, nincs az az odaadás és szenvedély, amely mögött nem marad legalább csipetnyi titok, amely előadás után is vissza-visszaviszi hozzá a néző gondolatát. A közlés nagy művészet, de lehet, hogy a nem közlés mégannyira.
Kommentár
Ott voltam a Szegedi Operabarátok alakuló gyűlésén, s azóta oly sok rendezvényükön – ám akkora tömeget, mint Molnár karnagy úr köszöntésén, talán még sohasem tapasztaltam, a szegedi Korzó Zeneházban elvétve akadt egy-két üres szék, ám többen álltak is.
Kommentár
Valami páratlan csoda folytán Carlo Bergonzi ösztönösen érezte az olasz dallamot, mikor kell azt puhán, mikor keményebben megszólaltatni. S mivel tudta a határait, itáliai szerzőkön kívül más nem is igen énekelt. Ez lehetett a titka szép, hosszú pályájának, a határok pontos ismerete.