Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc
Bevallom, Szamosi Elza művészetéről írt monográfiára (a most megjelent könyvújdonságra) már csak azért is felfigyeltem, mert Puccini mellett Lehár Ferencnek is egyik kedvenc szopránja volt és az ő operettjeiben is fellépett; Lehár ragaszkodott hozzá.
Lehár Ferenc két operettjében lépett fel Szamosi Elza (1884-1924), akit igen kedvelt a zeneszerző:
I./ "Hercegkisasszony" - Magyar Királyi Operaház - magyarországi premier, 1910. december 20.
Képaláírás: A "Herczegkisasszony" operett előadása az Operaházban. - Balogh Rudolf felvételei.
Alszeghy Kálmán, a rendező (1852 – 1927), Ambrusné Benkő Etelka (1872-1921), Székelyhidy Ferenc (1885-1954), Környei Béla (1873-1925), Szamosi Elza (1884-1924), Lehár Ferenc, a zeneszerző (1870-1948), Flattné Győrffy Gizella (1874-?), Kornay Richárd (1870-1931) - (Balról jobbra).
Képaláírás: A "Herczegkisasszony" operett előadása az Operaházban. - Balogh Rudolf felvételei. - "A tavasz-ősz"- duett. (Környei és Szamosi Elza.)
Szamosi Elza:
"Sokan csodálkoznak, hogy én drámai énekesnő létemre egy soubretteszerepet vállaltam el. De ennek az a története, hogy Lehár mester határozottan igy kivánta, mint ezt már egy római intervievban [sic] is hangsulyozta… […] Különben sem egészen szorosan vett, egyszerü szoubrette-szerep ez. Sok benne a drámai rész és a koloratura. Tehát nagy és szép feladatot ró rám. Aztán meg azért is örülök, hogy hosszu idő mulva ismét egy ilyen operettszerü alakitást produkálhatok, legalább azok is, akik csak a könnyebb dalmüveket kedvelik, megismerkednek velem. És ha tetszem nekik, drámai szerepben is meghallgatnak."
Forrás: Egy látcsöves ur.: „Látogatás Szamosy Elzánál. A »Herczegkisasszony« bemutatója előtt.” Egyetértés XLV/300 (1910. december 18.): 12–13.
Szamosi Elza:
„higgye el, igen nagy dolog, a mikor egy drámai énekesnő visszatér az operetthez. De milyen szivesen tettem! Mennyire elragadtak az operett szépségei! Aztán meg Maryan [sic] szerepe olyan, mely nem érhető el tánczczal és egy kis dalolni tudással. Ehhez magasabb énekmüvészet kell.
”Ry.): „Szamosi Elzánál. – Találkozás Lehárral.” Az Ujság VIII/300 (1910. december 18.): 15
Forrás: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 28. számú művészet- és művelődés-történeti tudományok besorolású doktori iskola SZAMOSI ELZA (1881–1924) MŰVÉSZETE SZABÓ FERENC JÁNOS TÉMAVEZETŐ: DALOS ANNA PHD DOKTORI ÉRTEKEZÉS 2018
CSÁTH GÉZA: ISMERETLEN HÁZBAN
II. kötet: Kritikák, tanulmányok, cikkek
A HERCEGKISASSZONY - BEMUTATÓ AZ OPERAHÁZBAN - (1910. DEC. 20.)
Részlet az előadás-kritikából:
„A hercegkisasszony szerepében elragadóan bájos és disztingvált volt Ambrusné, Hadzsi Sztavroszt Környei személyesítette igen plasztikusan. A hajóskapitány énekpartiját jól kihozta Székelyhidy, de játéka és prózai dikciója kellemetlen és merev volt. Szamosi Elza viszont teljesen otthon érezte magát az operettben. Szépen énekelt, és igen szép zamatot adott néhány jelenetnek jól nüanszírozott beszédével és fordulataival. Dr. Dalnoki Viktor (aki nagyon ügyesen és mulatságosan alakította a rendőrfőnököt), Flattné, Kornai, Hegedűs és Válent kisebb szerepekben megbirkóztak nehéz föladatukkal, mely most a szigorúbb értelemben vett komédiázás volt. Az operett fordítása csengő rímeivel, jó prozódiájával külön dicséretet érdemel. Gábor Andor munkája.”
„A hercegkisasszony szövegét Léon Viktor írta. Arról szól, hogy egy görög rabló, Hadzsi Sztavrosz, egyetlen leányát, Fotinit, hercegkisasszonyként nevelteti. A leány semmit sem tud apja kedélyes, balkáni operett-mesterségéről, ellenben beleszeret Bill Harisba, egy amerikai tengerészbe (amint látjuk, nemzetközi darab), aki rendszerető jenki lévén, nem képes megérteni, hogy ezt a veszedelmes rablót a rendőrség képtelen elfogni. Megfogadja tehát az előjáték fináléjában, hogy kézre keríti. Hadzsi Sztavrosz értesülvén leánya szerelmesének elhatározásáról, ír Fotininek, hogy rögtön férjhez mehet Billhez, mihelyst az megnyerte a fogadást. Ez az első felvonásban történik. A fiatalok azonban a rablók kezei közé kerülnek és így az apa, illetőleg a leendő após foglyaivá lesznek. Ez persze, amikor megtudja, hogy kiket fogott el, nem mutatkozik a leánya előtt, hanem szabadon bocsátja mind a kettőjüket. A második felvonásban az amerikai mégis csellel a hajóra csalja a rablót. Azt írja neki, hogy a leányát elfogta, és túszul magának szándékozik tartani. Hadzsi megérkezik, megadja magát, és mint a hercegkisasszony apja egyszersmind kikötéséhez híven férjhez adja a leányát az ügyes Billhez. Bill megnyerte a fogadást, és a hercegkisasszony - hála a szintén ügyes librettistának - sohase fogja megtudni, hogy az apja zsiványvezér.”
II./ Lehár Ferenc: "Végre egyedül" ("Endlich allein") - Király Színház – Dolly (Szamosi Elza) (magyar nyelven: 1915. február 20.)
Köszönet, micsoda kincsek jelennek meg, ha Te nem tudósítasz róluk, sokunk számára elsikkadnának.
Elmúlt év végén jött ki ez a könyvújdonság:
Szabó Ferenc János: „Carissima Pillangó” – monográfia Szamosi Elza művésznőről
„Szabó Ferenc János a Zeneakadémia egyetemi docense és a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézetének tudományos munkatársa. Legújabb könyvében bemutatja a századforduló egyik legjelentősebb magyar operaénekesnőjének, Puccini-premierek sztárjának életét és művészetét. A monográfia a Gramofon könyvek sorozatban jelent meg.”
„A kötet 2024 decemberében, Szamosi Elza és Giacomo Puccini halálának centenáriuma alkalmából jelent meg, a borítót Peternák Anna, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum munkatársa készítette. Szamosi Elza neve a magyar operajátszás kutatói és lelkes rajongói számára jól ismert: elsőként énekelte Magyarországon a Bohémélet, a Pillangókisasszony és A nyugat lánya női főszerepeit, olyan sikerrel, hogy Giacomo Puccini ajánlására a Pillangókisasszony amerikai bemutatóján is ő énekelhette a címszerepet.”
A Magyar Színházi Társaság nyílt levele Hankó Balázs KIM-miniszternek Zalán Jánosnak a Kolibri Színház élére történő -a társulattal szembemenő- kinevezésével kapcsolatban itt. Részlet a nyílt levélből:
A Kolibri Színház élére kinevezett új igazgató személyével kapcsolatban interjújában Ön elismerte a sajtóban megjelenteket, miszerint az illető korábbi munkahelye, a Pesti Magyar Színház »gazdálkodását érintően ismeretlen tettes ellen történt feljelentés«. Így fogalmazott még: »Az ügy jelenleg is zajlik, nézzük meg, hogy a gazdálkodással összefüggésben és a gazdálkodásért felelős vezetők esetében milyen következtetéseket vonnak le. Mint tudjuk, a Pesti Magyar Színház szakmai vezetését látta el Zalán János.«
Tisztelt Miniszter Úr! Ez nem így van. Zalán János az igazgatója volt a Pesti Magyar Színháznak. Nem a szakmai (művészeti) vezetője. Amikor megpályázza valaki egy színház igazgatói posztját, akkor »nemcsak« a művészeti terveit fogalmazza meg, hanem a gazdálkodásra vonatkozó stratégiáját is. (Így tett ő a Kolibri esetében is!)
Az igazgató felelőssége nem korlátozott, ő az egyszemélyi felelős a színház egész működéséért."
Fekete István születésének mai, 125. évfordulóján számos írás tiszteleg a nagy magyar író emléke előtt.
/Egy.hu
- Amrein Tamásné Miskolczi Boglárka, kertészmérnök és szociológus | 2025.01.25./
A magyar irodalomtörténet nagy egyéniségei közül kétségkívül
Fekete István az, aki soraival, az írásaiban megelevenedő képekkel emberek
millióinak életébe csempészte vissza az élővilág szeretetét és tiszteletét,
miközben gyermekek generációi nőttek fel az általa életre keltett állati hősök
varázsában. Ma 125 éve annak, hogy megszületett minden idők egyik
legolvasottabb magyar írója. Rá emlékezünk.
/Mno.hu/ - 2025. 01.25./
Fekete
István előtt tiszteleg születésének 125.
évfordulója alkalmából a közmédia. Az M5-ön és a Duna Worldön sugárzott filmek
mellett a Kossuth rádióban egy exkluzív interjút is meghallgathatunk az író 93
éves, Chicagóban élő fiával.
"Fővárosi színigazgatók tiltakoznak a Kolibri vezetőjének kinevezése ellen
Franciaország ünnepel: újranyit a Notre-Dame Párizsban
Párizs újabb ünnepre készül. Hét végén
nyitják meg ismét Franciaország és a francia főváros egy büszkeségét és
történelmi jelentőségű épületét, a Notre-Dame székesegyházat.
Magyar Nemzet - 2024. 12. 06. 19:25
Instagram – video – „Nous avons rebâti Notre-Dame de Paris.”
Nem ismertem a darabot.
És milyen volt A hattyú?
Tegnap voltam az Örkény színházban, ahol Molnár Ferenc A hattyú című színdarabja ment.
Baán László az Arénában: korábban evidensnek vélt tudásanyag tűnik el és válik semmivé
Infostart /InfoRadio – Kocsonya Zoltán
2024. október 19. 08:00
Olyan
gyorsak a változások ma már a világban, hogy ami korábban 10-20 év alatt
történt meg, az most megtörténik öt év alatt – mondta az InfoRádió Aréna című
műsorában Baán László, a Szépművészeti Múzeum és Magyar Nemzeti Galéria
főigazgatója, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa. Az interjúban szólt
a fővárossal való együttműködés lehetőségéről, a Nemzeti Galéria helyzetének
állásáról, de elmondta a véleményét a Biodóm "két útjáról", és
elárulta egy-két tervét is – új múzeumvezetői ciklusának kezdetén.
Horthyt az Országgyűlés választotta meg, és az egyik vendéglakosztályt használta, akárcsak a 2 fia nősülésükig. Ezzel nem a végén súlyosan megbukott, vén trotlinak bizonyult államfőt és a nevével fémjelzett rendszert kívánom mentegetni.
Kicsit ránéztem, mi ez a nagyonértékesekkoraelismerés. A díjazottak szinte kivétel nélkül luxusszállodák, turisztikai intézmények, vállalkozások, cégek. Ezt a díjat akár árusíthatják is jó pénzen. A Magyar Zene Házának esztétikai-építészeti szépségét senki nem vitatja. A Liget Projektnek is sok hasznos eleme van. Például az, hogy rendberakták, rendberakják a Városliget növényzetét, fákat ültetnek, bútorokat telepítenek. A Néprajzi Múzeum behemót betonszörnyetege nem sokkal szebb az egykori május 1-én használt emelvénynél, viszont sokszor nagyobb és irdatlan pénzt emésztett fel. Az egész cécó most azért vehet ismét nagyobb lendületet, mert Baán László bármi áron, de át akarja erőltetni hagymázos álmát, az új Magyar Nemzeti Galéria felépítését. Úgy látszik, arra is lesz kínai kölcsön. A végső ok, egyben cél talán a nèhai királyi palota "felszabadítása", amiben tartósan ugyan soha nem lakott király, csak egy senki által soha meg nem választott kormányzó, de a jövő úgy látszik, tartogathat meglepetést.
PÉLDÁTLAN NEMZETKÖZI DÍJESŐ: TRIPLÁZOTT A VÁROSLIGET
Még soha magyar fejlesztés nem kapott ekkora elismerést, mint most a Városliget és a Liget Budapest Projekt, ami a nemzetközi porondon is tündököl.
/Ripost.hu, 2024. szeptember 29./
2024. szeptember 28-án szombat este Dubajban az International
Travel Awards történetében először, egy fejlesztés három díjat is
elnyert: ·
a Liget
Budapest Projekt két kategóriában is első helyet szerzett, „A
világ legjobb turisztikai fejlesztése”, valamint „Európa
legjobb családbarát fejlesztése” lett,
·
a projekt
keretében megvalósult Magyar Zene Háza pedig „Európa
legvonzóbb turisztikai attrakciója” elismerést hozza el a rangos
díjátadón.
A megújuló
Városliget fejlesztései több mint
százhúsz ország népszerű idegenforgalmi projektjeivel mérettették meg magukat,
és a zsűri, valamint a nyilvános közönség szavazatok alapján bizonyultak a
legjobbnak. Az International Travel Awards a nemzetközi utazási,
idegenforgalmi és vendéglátó-ipari ágazat egyik legrangosabb elismerése, amely
minden évben több ezer szereplő közül jutalmazza a legkiválóbbakat.
A mindig megbízható illetékes miniszter legújabb húzása a PPKE-campus ügyében, a projekt ellen tüntetők felé: "meghallgatjuk egymást, megbeszéljük, megoldást találunk". Forrás hvg.hu i t t. Érdeklődve várom a "megoldàst". A tiltakozást szervező civil mozgalom viszont úgy látja, hogy "...10.000 diák belvárosi igényei és a katolikus egyház kiszolgálása fontosabbak neki (ti. a miniszternek -ED), mint a választópolgárok!”
Hol tart a Notre Dame újjáépítése?
2024 Karácsonyán már újra a Notre Dame-ban misézhet
Párizs érseke. A világ döbbenetét kiváltó tűzvészre teljes összefogással
reagált a francia társadalom, és minden tudásukat, pénzüket beletették abba,
hogy a leghíresebb katedrálisuk felújítása példaértékű legyen.
ujvarosonline.hu - Paksy Eszter
2024.
július 19.
(A cikkben három rövid videofilm linkje található)
Lakossági véleményezést
indított a Józsefvárosi Önkormányzat a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új
campusával kapcsolatban 2024. április 10. és május 10. között.
A véleményezés alatt két fórum
is megvalósult: elsőként április 11-én 18 órától az Ötpacsirta utca 2-ben, majd
május 7-én 18 órától a H13-ban.
Mondja el véleményét a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról!
A Józsefvárosi Önkormányzat 2024. április 10. és május 10. között lakossági véleményezést folytatott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusával kapcsolatban.
Az önkormányzat által elindított
részvételi folyamat célja:
- a
környékbeli lakosság véleményének megismerése a beruházással kapcsolatban,
- véleményük képviselete a beruházó állammal
történő további tárgyalások során,
- a lakosság visszajelzése alapján a tervek
lehetséges módosításának a kezdeményezése még a bontási munkálatok megkezdése
előtt.
Ha személyesen osztaná meg véleményét velünk, akkor szeretettel várjuk lakossági fórumainkon, ahol részletesen bemutatjuk a terveket, és minden felmerülő kérdésre válaszolunk.
I. lakossági fórum 2024. április 11., csütörtök
18-20 óra | Ötpacsirta utca 2.
II. lakossági fórum 2024. május 7., kedd 18-20
óra | H13 (Horánszky utca 13.)
I. lakossági fórum a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról - videó
II. lakossági fórum a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról - videó
Az eseményre meghívást kapott:
- Pikó
András, Józsefváros polgármestere
- Rádai
Dániel, Józsefváros alpolgármestere
- Könczöl Dávid, önkormányzati képviselő
- Sátly Balázs, önkormányzati képviselő
- Csárdi Antal, országgyűlési képviselő
- Barta Ferenc, főépítész
- Lázár János, építési és közlekedési miniszter
- Lánszki Regő, építészeti államtitkár
- Nyul Zoltán, magasépítésért felelős helyettes
államtitkár
- Dr. Kuminetz Géza, a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem rektora
- Becker Pál, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
fejlesztési főigazgatója
- Molnár László, a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem projektigazgatója
- Veres András püspök, a Magyar Katolikus
Püspöki Konferencia elnöke
- Pest Vármegyei Kormányhivatal
Az eseményt élőben közvetítjük az önkormányzat
Facebook oldalán.
További információk: jozsefvaros.hu/go/ppkecampus_velemeny
Makovecz Imre annak a tehetséges embernek a mintapéldánya, akit átvitt értelemben elkapott a gépszíj és önmagát a tévedhetetlen és csalhatatlan próféta/guru székébe katapultálva nyilatkoztatott ki a végén. A piliscsabai campust pedig nem az idő vasfoga, hanem szúk nemzedékei falják fel. Kötve hiszem, hogy (förtelmesen büdös) szúirtó konzerválószerrel kezelnék - legfeljebb amikor kivonult onnan a klerikális reakció Erdő, Véres Bandi & Tsai Zrt. Szerény megjegyzésemmel nem a borzalmas Chemolimpex-székházat, Spenótpalotát, Elizélt Palotát stb. kívánom felmagasztalni.
Demeter Szilárdról megmondtam már a véleményemet, legfeljebb annyit tudok hozzátenni, legfeljebb annyit, hogy hivatásos határon túli magyarként minden megnyilvánulásával egyre jobban utáltatja meg a nem ht. magyarokkal a nem hivatásos ht. magyarokat.
Korábban a Pajzán Péteren oktatott kedves kollégám a campus cseréjéhez fűződő korrupció miatt fordított hátat az erdőista-veresista-semjénista érdekkomplexum , hivatalos nevén Magyar R. Kat. Egyház által fenntartott tanodának. Remélhetőleg hosszú idő után a közeljövőben személyesen találkozhatunk, így talán konkrétumokat is megtudhatok tőle.
A piliscsabai hasznàlhatatlan röhejt èpületet mèg a hiperlojàlis egyhàz hiperlojàlis koronaèkszere (PPKE) is sajnàlkozva otthagyta. Na ja, kènyelmesebb lesz a Palotanegyedbe jàrni, ahovà màr sok ève ùgyis befèszkeltèk magukat ès ahol Makovecz Imre egy màsik förtelmèt alkotàsàt csodàlhatjàk nap mint nap, a Szentkiràlyiban. (Egy ideig -jobb hìjàn- pàrtszèkhàznak hasznàltàk ... na melyik pàrt?) A piliscsabai remekmű pedig majd megy a levesbe, èrtsd: szètrohad. A ràköltött közpènz-csilliàrdok màr biztonsàgos zsebekben vannak.
Az egyháznak, melynek én is tagja vagyok, egyes vezetői kevéssé hajlamosak önmérsékletre. Miután megtapasztalták a piliscsabai kacsalábon forgó campus alkalmatlanságát, igen előnyös cserét csináltak az állammal, a saját javukra. Nemcsak ingyen kapták meg ezt a hatalmas épülettömböt, de még annak szétverését, és megalomán módon történő átalakítását is az adófizetők pénze terhére elfogadják. Az indok az, hogy így valamennyi épületük egy helyre fog kerülni. Ugyanez nem szempont az ELTE esetében, melyet a Pázmány szeretne minden tekintetben felülmúlni, és az ország első egyetemévé válni. Mindenesetre az ilyen ambíciókat ritkán koronázza siker, és én is remélem, hogy most se így lesz.
Több operavetélkedőn vettem részt a Rádió 22-es stúdiójában, egyéniben és csapatban is játszottunk Batta András játékvezető irányításával. Ezek felejthetetlen időszakok voltak az életemben: a nyolcvanas évek vége- kilencvenes évek eleje.
Első díjat kaptam két játszótársammal együtt az egyik vetélkedő csoportból. A
nyeremény 7.000 Ft megosztásra került köztünk.
Ez volt az első vetélkedő a rádióban, melyen részt vettem és nyertem. Ezt még
több hasonló vetélkedő követte, ugyancsak eredményesen...
Például erre a játéknapra is
szívesen emlékszem, amit a Bartók Rádió élőben sugárzott: 1990. október 1.,
18.00 - 19.00
Kapcsoljuk a 22-es stúdiót
Opera-vetélkedő - Döntő
A forgatókönyvet Kertész Iván és Batta András írta.
A játékmester: Batta András
A zsűri tagjai: Sándor Judit, Pitti Katalin, Ilosfalvy
Róbert, Meixner Mihály (elnök), Oberfrank Géza
Korábban beírtam az egyik topikba, idemásolom:
"Személyes kontaktusba is kerültem Ilosfalvy Róberttel rövid
időre, amikor a nyolcvanas évek végén együtt sétáltunk ki a Rádió épületéből
egy élőközvetítéses operavetélkedő után, melyben az egyik zsűritagként
szerepelt; milyen büszkén emlegette nekem Alvaro, Mantuai herceg, Stolzingi
Walter és Otello szerepét! És amikor az operettre tereltem a szót, bólogatott,
hogy pályafutása során a műfajban zeneileg mennyi nívós - hálás alkotással
találkozhatott, amelyekben énekelt tenor szerepeire is mindig nagyon szívesen
emlékszik vissza, az ötvenes-hatvanas évekből."
De a Ki nyer ma? - Játék és muzsika 10 percben című, élő rádiós adásokban is többször megmérettettem magam - a rádió falain túl is...
Köszönöm a kiegészítést, ezért is írtam: "a teljesség igénye nélkül". A 6-os "árnyékában" ne felejtsük el a 22-es stúdiót sem, amibe igen sok fejlett technikát (és persze pénzt) raktak, a Rádió komolyzenei felvételei tudtommal már sok éve nagyrészt vagy mind ott készültek. És egy személyes emlék/élmény: még egyetemista koromban akkor és ott, a 22-esben jártam először a Rádióban, egy Senki többet?... Harmadszor!-játékban, Szilágyi János műsoràban. A zsűriben Kertész Ivàn volt a zene-"felelős"..
A Pagodát nem is említetted... sokunk szíve csücske (volt).
Hosszabb idő után történetesen pont ma délelőtt jártam arrafelé. Az egykori Magyar Rádió-tömb rendezetlen. A Rádió (egykori?) két irodaépülete ronda. A Pollack Mihály téri üzemház szintén ronda. A Múzeum utcai front és az egész udvar ápolatlan, az ilyen-olyan toldalékok dettó. A Károlyi-palota a sarkon elhanyagolt. Ezekkel kell(ene) csinálni valamit. A teljesség igénye nélkül, de egy biztos: nem egyetemi c(r)ampuszt! A tervezett létesítmény méretei jócskán meghaladják a Palotanegyed méreteit. A párkánymagasságok kilógnak a "sorból". Várható forgalma ugyancsak jócskán meghaladja majd a környék befogadó és áteresztő kapacitását. A Pázmányra már eddig is tíz- és százmilliárdokat költött egyházi szavazatvásárlás céljából a kormányzat. Ez a projekt 300 milliárdba fájna... ma. Holnap már 500 milliárd lesz, ismerjük a mókát ld pl. MÁO, stadionok és még sok más egyéb. Nem lenne jobb helye ennek az irdatlan összegnek? Persze a válasz fentről: nem, itt lesz jó helye, jobb nem is lehetne. Cikkek jelentek meg arról is, hogy a projekt keretében az állam fel- illetve kivásárolja a környék ki- és felvásárolható ingatlanjait, társasházi lakások sokaságát is. Lehet, hogy a kivásárolt tulajdonosok jól járnak ... a mi adóforintjainkból. Azaz minden egyes fillér, amit erre a még meg nem született szörnyszülöttre költenek, a mi pénzünk, ami aztán majd "elveszíti közpénz jellegét", hiszen minden a PPKE tulajdona lesz. És akkor még szó nem esett a zöldítésről, aminél itt ugyanúgy valótlan, hamis adatokkal meg zöld fácskákkal illusztrált látványtervekkel tömik a fejünket, mint a Liget-projekt esetében. A Rádió VI-os stúdiójának eltüntetése már csak hab a tortán. A stúdió ipari műemlék, ha (szerintem) nem is pótolhatatlan, sokkal több veszett már Mohácsnál Budapesten. Úgyhogy: hajrá, hadd szóljon, kezdődjék az építkezés, Isten áldásával!
Megépítik a budapesti Palotanegyedben a Pázmány új campusát
„A
tervek szerint a Palotanegyedben a Magyar Rádió egykori, 18 ezer négyzetméteres
gyártóbázisán kapna helyet a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új Campusa -
olvasható a projekt hivatalos oldalán.
A tervezett új épülettömb műemléki környezetben valósul meg, közvetlen szomszédságában három 19. századi műemléki palota áll: a Festetics-palota (az Andrássy Egyetem otthona), az Esterházy- és a Károlyi-palota. Utóbbi kettő az új campusnak is része. Ezeket az épületeket a műemléki szempontok figyelembevételével felújítják, hasonlóan a Magyar Rádió korábbi épületének homlokzatához.”
Vagyis most már "két gombóc fagyi" nyal vissza. Ami persze a legkevésbé sem rendíti meg a "fagylaltos" pozícióját. Ellenkezőleg: majd hirdetheti az övéinél az övéinek, -nem lehetnek túl sokan, talán ha egy Nemzetinyit töltenének meg- hogy libsi propaganda és hamis adatok zavarják a tomboló sikert hozó nyugodt művészi munkát és a bevattázó buszoztatott ingyenjegyes közönséget. Ismerjük a Finkelstein-módszert.
De ahogy nézem, azóta már a helyreigazítás helyreigazítását is kérte a Nemzeti......
Amúgy... az iskolások, hátrányos helyzetűek, nyugdíjasok színházhoz jutásának támogatását én úgy oldanám meg, hogy kuponokat adnék, amit csak színházjegyre válthatnak be. Osztálynál akár a pedagógus is kaphatná, ő is jobban meg tudja határozni, mi az, ami érdekelheti a diákokat. Mindenesetre legyen verseny, a fiatalok lehetőleg szólhassanak bele, mire mennek (pszichológiai tény, hogy jobban odafigyelnek, érdeklődnek, ha a saját döntésük alapján választhattak), a színházak pedig oda kell hogy figyeljenek a közönség igényeire. Manapság ezt, a visszaélések minimalizálása mellett is simán meg lehetne oldani.
Nagy nehezen megtaláltam, mire gondolt a költő igazgató. Beszámoló 40. oldal 65 ezer a saját előadásokon, 33ezer néző vendégelőadáson, plusz kb. 12 ezer a "tájelőadás". Amúgy talán még szomorúbbá teszi az összképet, hogy a fizetős látogatottságot is inkább a vendégelőadások húzzák fel, a saját előadásokon 51,7% (a tájelőadásra nem írnak arányt, az ingyenes lehetett?).
Amúgy ezzel a népművelő feladatkörrel nem lenne bajom, ha az alaptevékenység működőképes lenne. Így pótcselekvés. Ingyen jegyekkel bárki bármilyen darabot meg tud tölteni.
A Nemzeti Színház vezérigazgatója nem szégyellt volt rest helyreigazítást kérni a Revizortól (kapott). Olyan pitiáner csekély jelentőségű adatot kellett helyreigazítani, ami szerény véleményem szerint, mint a fagyi, inkább "visszanyalt", értsd: még inkább rávilàgított a Soroksári úti állapotokra. Ingyenjegy-vattázás, iskolák buszoztatása a kötelező-olvasmány-darabokra, amikre az ún. repertoár (le)épül, fél-kétharmad házak és irdatlan állami pénzinjekciók. Szegény, szegény Nemzeti .. és szegény, szegény mi. Helyreigazítás i t t.
Jól elemzi a Nemzeti Színház beszámolóját a Revizor. Kiemelve: 130 milliós jegybevételre, 56%-os kihasználtságra a Nagyszínpadon 2,7 milliárd a működési támogatás. A cikk jól mutatja be, hogy a normálisan működő színházak (Vígszínház, Örkény, Pécsi Nemzeti Színház) milyen adatokat tudtak hozni, ami jól elhelyezi Vidnyánszky teljesítményét.... Az 1,3 milliárdos Színházi Olimpia a fenti 2,7 nilliárdban nincs benne...
Revizor cikke
Halhatatlanok Társulatának új Örökös Tagjai
Színésznő: Szirtes Ági, Für Anikó
Színész: László Zsolt,
Csuja Imre
Operaénekes: Pitti Katalin, Gulyás
Dénes
Táncművész: Csarnóy Katalin,
Lőrinc Katalin
Az új tagok lábnyomát szeptember 14-én, szombaton 11 órakor a Nagymező utca Operettszínház előtti részén, a Halhatatlanok sétányán helyezik majd el.
"Vidnyánszkyt ügyvédi titoktartás megsértésével vádolja Horváth Lajos Ottó
A Nemzeti Színház előadásán tavaly balesetet szenvedő színész azt írja, a sérülésein túl az fájt neki a legjobban, hogy az igazgató a saját balesetéért is felelőssé tette őt. Szász Júliához hasonlóan Horváth Lajos Ottó is tételesen cáfolta, hogy megkapta volna azt az összeget, amiről Vidnyánszky nagy nyilvánosság előtt beszélt." Teljes cikk hvg.hu-n i t t.
„A TISZTELET AZ ELSŐ, AMI MEGAKADÁLYOZZA AZ EMBERT A REÁLIS ÉRTÉKELÉSBEN” – FÁY MIKLÓS, KRITIKUS
– bohmkornel.hu –
„El fogom mondani, hogy ide ne jöjjön senki, mert rosszul fogja érezni magát” – vázolja szakmai felfogását Fáy Miklós kritikus a Krízisek és pofonok podcast legfrissebb epizódjában. A rettegett kritikus akkor döntötte el, hogy ítésznek áll, amikor nem tudott olyan beszámolókat olvasni, amik tetszésére lettek volna. Úgy döntött, akkor ő fogja megírni őket. Más kérdés, ennek sokan nem örülnek – az epizódban számos pert, összetűzést, perpatvart idéztünk fel, amelyet vitriolos kritikái váltottak ki.
Fáy Miklós nem keresi a művészvilág barátságát, és ez persze kölcsönös. „A tisztelet az első, ami megakadályozza az embert a reális értékelésben – azt se kívánom, hogy engem tiszteljen valaki” – vallja. A bratyizás megakadályozza az elfogulatlan értékelést, amit az is mutat, kis ország vagyunk, ugyanaz készíti az interjút, aki aztán kritikát írja. Fáy vállaltan szubjektív, az élményeit írja meg, de nem is értékeli túl a kritikák jelentőségét. „A maradandóság ellen tűzzel-vassal harcolok” – mondja, hozzátéve: „mit képzelsz te drága jó kritikus, hogy a te elképzelésed a színházról az bárkit a világon érdekelne?! – nem érdekel senkit.”
Megrendítő: így néz ki Tompos Kátya sírja
A színésznő 41 évesen, hosszan tartó betegség után
május 31-én hunyt el. Tompos Kátya végső nyughelye a Farkasréti temető 31-es
parcellájában található. A temetés titokban, a nyilvánosság teljes kizárásával, szűk körben zajlott.
Kecskeméti Rajzfilmstúdió élén vezetőváltás: Mikulás Ferenc után Bán János
„Mikulás Ferenc és Bán János vezetett végig a házban, hogy közelről lássam, 53 év után miképpen adja át a legendás műhely vezetését a magyar animációs kultúra egyik legjelentősebb alakja, stúdióalapító, ügyvezető igazgató a népszerű írónak, az M5 korábbi csatornaigazgatójának, a Kecskeméti Médiacentrum előző főszerkesztőjének.”
/mno.hu,
2024. 06. 15. – Rácz András/
Megszerezte a Blikk a hivatalos szakértői véleményt: kiderült, kik a felelősei a Nemzeti Színházban történt balesetnek. Úgy tudják, a vizsgálat egyértelműen rámutatott, a színészek -Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia- nem vonhatóak felelősségre a baleset miatt, ugyanis több foglalkozási szabályszegés törtènt az eset kapcsán. Teljes cikk i t t.
Barátok, sztárok Tompos Kátya virrasztásánál - képek
Hosszan tartó betegség után május 31-én meghalt Tompos
Kátya. A Juhász Anna Irodalmi Szalon és Hrutka Róbert eseményeként a Facebookon
meghirdetett megemlékezésen a Várkert Bazár Neoreneszánsz kertjében búcsúznak
el Tompos Kátyától barátai. A szervezők azt kérték a virrasztásra érkezőktől,
hogy Tompos Kátyára emlékezve hozzanak magukkal egy mécsest és ha lehet, színes
virágokat.
Tompos Kátya nemcsak
színésznőként, de énekesnőként is ismert volt, saját YouTube oldalán főleg a
dalait, videoklipjeit, fellépései részleteit osztotta meg. Az egyik felvételen „személyes
kedvencétől” énekelt:
Tompos Kátya és az Óbudai Danubia Zenekar – Jacques Brel – „La valse a mille temps”
A felvétel a Művészetek Palotájában készült 2019. október 5-én.
Az M5 csatorna ma 22:20-tól a Márai Sándor világsikerű regényéből készült A
gyertyák csonkig égnek című 2005-ös játékfilmet adja, amelyben Tompos
Kátya a női főszereplőt, Krisztinát alakítja.
Tompos Kátyára - nevére - akkor figyeltem fel, amikor a Nemzeti Színházban Kacsóh János vitéz című daljátékában Iluska szerepét játszotta-énekelte; bár a formabontó rendezés erősen megosztotta a nézőket és a kritikusokat (a bemutató 2009-ben volt), azzal mindenki egyetértett, hogy a szépséges és tehetséges fiatal színésznő tündökletes alakítást nyújtott. Sajnálom már, hogy akkor kihagytam ezt a darabot és amúgy is nagyon kevésszer volt alkalmam élőben láthatni Őt, meg tapsolni a kiváló színművészünknek, aki sokunk fájdalmára megdöbbentően gyorsan és ilyen fiatalon hagyta itt az evilágot. Felejthetetlen alakja, lénye - emlékezete - velünk marad.
Nekrológ egy remek színésznő, énekesnő fájdalmasan korai eltávozására
A világon egyedülálló színházi függöny készül a Nemzeti Színházban
/nemzetiszinhaz.hu/
Különleges eseménynek ad otthont a Nemzeti Színház 2024. június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján 11 órától. A teátrum vezérigazgatója, Vidnyánszky Attila felkérésére Kustán Melinda textiltervező iparművész 2019-ben megalkotta egyedi koncepcióját a színház új nagyfüggönyének megtervezésére és kivitelezésére. Az életfát ábrázoló, 167 négyzetméteres textil 64 magyar tájegység hímzési motívumait felhasználva készül a Kárpát-medence számtalan pontján. A készülő nagyfüggönybe a Nemzeti Összetartozás Napján nemcsak a munkafolyamatban már részt vevő hímzőasszonyok, hanem a Nemzeti Színház művészei és dolgozói és minden regisztrált vendégünk belehímezhet.
Tudod mit? Nem kérdezem meg. Ha üzletileg beszállna e "fantasztikus" turisztikai attrakcióba, csak értesülnénk róla.