Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc
Én a) mazochizmusból néztem meg; b) igazolni akartam előítéleteimet, megnézetlenül pedig legfeljebb bárgyú amerikai tinivígjátékokról és egyéb hollywoodi melléktermékekről, meg úgy általában a popszemétről nyilvánítok véleményt.
Magam is olvastam a kritikát. Abban egyetértek vele, hogy ez a produkció pocsék, viszont én máshová helyezném a hangsúlyt. Az, hogy Petőfi 180 éves "szövege" nehezen érthető a mai olvasóknak, főleg a bugyuta képregényeket és popszemetet fogyasztó ifjaknak, nem a költőnek róható fel. Én kb. így kifogásoltam volna: https://24.hu/kultura/2023/01/24/a-helyseg-kalapacsa-film-kritika-mtva-mediaklikk/ - persze ezzel a kritikával sem 100%-ban osztozom vele.
Az Aranybulla után itt a következő magyar "szuperprodukció": A helység kalapácsa. A T. Hölgyek/Urak hogyan vélekednek erről, miután állítólag zenei betétei is vannak? Megnyugtatásul: Tízes skálán egyest adnék rá.
Koncz, Müpa: ELKELT.
Engedékeny vagyok, szegény gépírókisasszony! :O((( A klasszikus bulvárdarabokkal/ régi hollywoodi filmekkel ellentétben őt nem veszi feleségül a délceg ifjú vezérigazgató.
Eladó egy db jegy Koncz Zsuzsa 2023.01.24-i Müpás koncertjére egyéb elfoglaltság miatt. 15. sor, 12.900 Ft. Érdeklődni: matraijeno kukac gmail pont com
Talán nem túlzás, hogy Bíró Bence, aki dramaturgként, fordítóként már letette a névjegyét, első saját színművével berobban/t a hazai színházi és irodalmi szcénába. A nemrég bemutatott magyartenger (sic!) emlékezetem óta a legkacagtatóbb magyar komédia, sőt: olykor, nem ritkán burleszk. Valahol kicsit egy -emlékezetesen nagyszerű- Adáshibába oltott Pintérbéla vagy mi a bánat plusz egy csipet dán Az ünnep, hangvétele mégis egyéni, friss, őszinte, ...khm... olykor (?) trágár. Az ember megszakad a röhögéstől, aztán egyszer csak rájön, miken is röhögött akkorákat és elakad a lélegzete, ahogyan a szédületesen száguldó, bár nem túl sok cselekmény és a szélsebesen beszélő színészek is meg-megállnak egy-egy pillanatra és kitör a mindennél hatásosabb generálpauza: lélegzet hallhatóan visszafojtva. Korunk és hazánk legsúlyosabban feszítő bajain, pontosabban, azok gyilkos, egyben együtt érző kifigurázásán mulatunk ... szenvedünk. Legalábbis számomra így, ez jött át. A szerző annyit zsúfolt bele a kétrészes magyartenger-be, hogy az a tenger-tó már-már kiönt. Bíró Bence úgyszólván teljes kór- és körkép listát nyújt át mindarról, ami ma Magyarországon fontos vagy fontosnak kellene lennie; mindarról, ami nyomaszt/ó, de félresöprik, -söpörjük, tereljük-terelik, elhazudjuk-elhazudják. Nem csináljuk, amit kellene: nem foglalkozunk vele vagy nem úgy, nem oldjuk meg vagy nem úgy, max. beszélünk róla oszt' jónapot. Nem sorolom fel, mi minden kerül itt terítékre, szó szerint, -mert egy nagy családi-ünnepi ebéddel indul a burleszk & dramedy- és átvitt értelemben. Egy nyaraló a Balatonnál és egy család: nagypapa, nagymama, három középkorúba hajló gyermek, kettő nős, egy hajadon és az egyikük fia, azaz egy fiúunoka (Szécsi Bence) meg a párja (Fehér Tibor). Utóbbi szintén fiú, enyhítő (?) körülmény, hogy Erdélyből való sorozatsztár és hazaszerető magyar. Mindkét ifjonc színész, de mint később kiderül, e tekintetben még sincsenek egy platformon, különben igen. A nagymama még kezdés előtt kiesik a forgalomból: rosszulléte miatt az idősebbik fiú a siófoki kórházba vitte. Helyette betoppan majd Svájcban élő nővére, a bölcs megmondó, svájciul józan és biztonságos életét élő Ibolya (Szabó Éva). Meg egy sármos-negédes telek-szomszéd (Ódor Kristóf), aki hát kavart vagy kavarni próbált már 1-2 jelenlévővel. A demens(nek látszó) kerekesszékes nagypapa (Papp János) egész nap a tévé előtt ül (Adáshiba!), egy-egy felhorgadása, mondata arra utal: inkább csak bebújik a demens-álarc mögé a világ és családja elől. A nagyobbik fia (Schmied Zoltán) vállalkozó, váltakozó sikerrel, most éppen csődközelben és neje, aki akarnok és hisztis (Pálfi Kata); az öccs (Rada Bálint) történelemtanár, igazi mélymagyar, annak ismert attribútumaival, csakúgy mint babájába bújó hitvese (Földes Eszter). A húg, Pati (Balsai Móni remeklésében) sokszori sikertelen lombik-próbálkozás után örökbe fogadna egy hároméves kislányt, Jessicát ... igen, cigányt. Akár ebbe a családba is. Ötlete nem arat osztatlan sikert. Még osztott sikert sem túlzottan. A nyaralót, ami a hetvenes évek balatoni retróját idézi, (díszlet: Alföldi Róbert, jelmez: Kálmán Eszter), eladnák; ki is tör egyből a szokásos családi marakodás: kinek mekkora a részesedése a házban. 24 óra leforgása alatt mindenki összevész úgyszólván mindenkivel, hogy végül azért valahogy csak-csak elrendeződjenek a dolgok, ahogy az egy családban szokás. Mert a család: az család és a család az s z e n t: papa, mama, gyerekek, csupa szív, szeretet (Mézga-család). Alföldi Róbert -ott volt az aznapi, sokadik előadáson is- pörgősen rendezi egységes ensemble-ba pörgősen beszélő színészeit, cselekményvezetése olyan tiszta és egyenes, mint a felvitt nyersanyag. Szükségtelen nagy sikert jósolni a darabnak, a nagy siker máris megvan. A Centrál Színház figyelemreméltóan szerkeszti repertoárját és kever be (magánszínház!) pénzt hozó bulvárdarabjai közé egyre inkább igényes fél- és egész klasszikusokat és kortárs hazai(aka)t..Riszpekt!
PS Eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha a magyartenger a Nemzetiben vagy éppenséggel a szomszédos Újszínházban jelenne meg? Nos, némi dramaturgiai ügyességgel-igazítással és a Nemzet Főrendezőjének vagy újszínházas kollégájának színpadra álmodott verziója amott meg amott is dörgő tapsokat kaphatna, mint emitt ..180 fokban eltérő hangsúllyal és ízlésvilággal.
Bíró Bence: magyartenger - Centrál Színház, 2023. január 8.
off A portás nélkülözhetetlen. Ő tartóztat fel "ott" illetékesen illetéktelenül bemenni szándékozókat. Pl. ogy. képviselőket. Aztán más közeg tartóztat olykor le ... másokat.
Állapodjunk meg a portásban, jó?
off Na persze, kirúgnak. Max. a gépíró kislányt, aki a szöveget írta. Őt azért sajnálnám.
A hírszerkesztő vagy a bemondó R. Kálmánon. Várjuk ki, hátha szép csendben kirúgnak onnan valakit, ami a szándék ellenére kiszivárog.
Ki kin állt volna bosszút? A közmédia Rákay Kálmánon? Vagy Ii. Andráson? Leginkább talán még Idán ;-)
Sodró Eliza mindig, mindenben jó. És mi a másik előadás?
Nem tudom eldönteni, hogy ez szándékos - és jogos! - bosszú volt-e, avagy a szokásos magyar trehányság, netán tudatlanság.
Köszönöm, ezt gondosan meghallgatom/nézem.
Két színházi előadásról tartozom beszámolóval nyájas netán nyájatlan fórumtársaimnak. Szilveszterkor a Truman Capote kisregényéből készült Álom luxuskivitelben című színdarabot láttam. Sokan emlékezhetnek még a magyarul azonos címmel és jó régen vetített filmre, Audrey Hepburnnel a főszerepben. Én már csak arra a jelenetre emlékszem, amikor Hepburn azaz Holly a Tiffany's new yorki, 5th Avenue-i áruházának kirakata előtt áll és persze a film híres slágere, a Moon River is máig "megvan". Tudvalévő, hogy a film cselekménye valamelyest, "hollywoodi" befejezése teljesen eltér Capote opuszától. Ellenben Richard Greenberg színpadi adaptációja, amit 2013-ban a Broadway számára készített, híven követi a kisregényt és szellemiségét. Ez utóbbi adaptáció látható Pesten is, a Radnóti Színházban. Holly Golightly vidéki lány, egy manhattani szerényke lakáskát bérel (a kis tér sikerült díszlete/i Khell Csörszt dicséri/k) és gazdag pasasokat húz le kisebb összegekkel. Nem igazán prosti ő, maga Capote "amerikai gésaként" írja le hősnőjét. Megismerkedik a szomszédban lakó Freddel -a regényben csupán "Narrátor"- aki íróként próbál csekély vagy semmilyen sikerrel érvényesülni. Kettejük különös barátsága -nem szerelme!- körül zajlanak a történések, közben előkerül "Doc", aki, mint kiderül, évekkel korábban feleségül vette Hollyt és most visszavinné a vidéki farmra, ahonnan a lány évekkel ezelőtt megszökött előle (is). A Radnóti jó érzékkel hozta ki ezt a darabot, de talán kevésbé jó érzékkel bízta a rendezést a sokszor, sok helyen felbukkanó Valló Péterre. Fő érdeme, hogy hagyja színészeit játszani, ami elsősorban a főszereplő, az ismét nagyszerű Sodró Eliza játékát teszi emlékezetessé. Száz ruhában (jelmez: Kálmán Eszter) és ezer színben csillog, hódít, szenved, őrjöng: remekel. Partnere, a való életben is párja, Rusznák András kevésbé tetszett, mint korábbi alakításaiban. A sok narrációban elég szürkének éreztem, ami néha az előadás lendületét is megtörte és mint Fred is elhalványult partnere vakító fényében. Bravúros beugrással mentette meg az estét László Zsolt, aki a megbetegedett Schneider Zoltán kettős-hármas szerepét vette át aznap; a szöveget részben a szövegkönyvből olvasva. Az előadás előtt Kováts Adél igazgató kérte mindenki megértését, amit a közönség és a kollégák a végén közös tapssal köszöntek meg a művésznek. Bálint András, Nagy Márk, Baki Dániel, Martin Márta, Sas Zoltán e.h. és Berényi Nóra Blanka alakította a többi és többes szerepeket, utóbbi még a koreográfiát is jegyezte.
Capote-Greenberg: Álom luxuskivitelben - Radnóti Színház 2022 Szilveszterén
Pocsék, vagy mesteri? – 1222 Aranybulla
/The Reelcrew/ - YouTube
Ferenc pápa szavaival: "ki vagyok én, hogy megítéljem őt?" Inkább idézem a nálamnál illetékesebb, a sorozatot megrendelő MTVA egyik műsorában elhangzott felkonferálást-laudációt: "Az irodalmi klasszikus ezúttal modernebb köntösben, de korhű, részletgazdag látványvilággal és nagyszerű alakításokkal mutatta be a fordulatos szerelmi történetet.” Igen, mindez az Aranybulla-sorozatról. ("Félre": valaki "ott" összekutyulta az Aranybulla-felkonfot Gárdonyi Géza Ida regénye új TV-változatának ajánlásával, ami tényleg jó volt..)
Az Aranybul(l)áról nem tudatod a véleményedet?
Én csak a Borítóképet csodáltam meg. Nekem az is elég! -)
https://index.hu/kultur/2023/01/02/maga-zoltan-ujev-koncert-zene/
Avagy van az a pénz, amiért korpás lesz az ember haja. Az ingyenjegyes tanarakról egy szó sincs?
Valamit?
Mindent.
De minimum az írás tárgyát...
Valamit nagyon elronthattam...
A Magyar Nemzet című napilap terjedelmes, 1.271 szavas, beszámolót közöl a Momus fórumain különböző hangsúlyokkal már említett újévi Mága Zoltán koncertről:
https://magyarnemzet.hu/sztarvilag/2023/01/telthazas-koncerttel-koszontotte-maga-zoltan-az-uj-evet
A Word szövegszámláló funkcióját felhasználva a koncert ismertetőjében döntően a következő szavak fordulnak elő:
Díj, díjas, díjaszott, kitüntetett és hasonló: 48 szó,
Koncert: 29 szó,
Hazaszeretet, béke, háború: 22 szó,
Mága Zoltán és családtagjai: 19 szó.
Összehasonlításként, véletlenszerűen kiválasztva: a Momus címoldalán levő szegedi Denevér kritika „csak” 987 szó és az előzőekben felsorolt szavakból egy sem szerepel benne.
Érdekesség: Mága Zoltán koncertismertetőjében a „Szeged” szó is megtalálható. "A szegedi gyermekklinika részére felajánlott orvosi műszert Kiss-Rigó László szeged-csanád (egyházmegyei/vármegye)i püspök vette át."
Jövőre Győzike lesz a penzum, mint most kiderült.
Lehet, hogy jövőre már kötelező lesz Nektek is... :-)
Sajnos, nem sajnos, nem KLIK fenntartású a munkahelyem, ezért aztán esélyem nem volt efféle úri mulatságokra.
Így be kellett érnem a már emlegetett kettővel, amelyeket hosszú ideig fogok még emlegetni, és igen, fizettem érte.
Én jelentkezem, úgyis van be nem váltott kisorsolásom. Szerzel legközelebbre? ;-)
Így jár, aki nem jelentkezik Mága-jegyekért, fogadjunk, hogy ezért még fizettél is...:-)
Tegnap meg cirkuszban voltunk szintén nem saját ötletből. Ott is meglepetés várt ránk: hagyományos előadás helyett néhány artista számmal felturbózott musical képében, annak viszont "zs" kategóriás. A végén a közönség is meg lett énekeltetve egy nem olyan nagyon közismert népénekkel (Krisztus urunknak áldott születésén).
1. Ha rajtam múlna, régen megszüntettem volna a Magyar Állami Népi Együttest, mint az Ecseri lakodalmas által fémjelzett rákosista-kádárista népies giccs kultikus intézményét.
2. Az ember sok mindent megtesz a szeretett nőért /a rokoni béke fenntartása érdekében.
Nem saját elhatározás volt, azt jól sejted...
Úristen! Ki vett erre rá?
Tegnap a MüPában a Csodaváró betlehemes című táncest megtekintésében volt sokadmagammal részem.
Mivel nem szeretnék senkit indokolatlanul megbántani, élményeimet azzal összegzem, hogy bár a táncosok jók voltak, és nem rajtuk múlt, az egész egy merénylet volt a jó ízlés ellen...
Köszönet, tényleg jó. Jó, mert érdekes és egyenes emberrel készített interjút egy alighanem jó újságíró. Hadd emeljek ki belőle egy kis szakaszt, mivel a dolog nekem is régi "Steckenpferd"-em. Mindenki találgathat, kinek szól. Azt én sem tudom, ki, melyik "bölcs színész" mondta neki.
"Egy elég bölcs színész mondta egyszer Attilának: “színház az, amire a néző megveszi a jegyet.” Ez egy elég jó mondat. Alapos mondat. Komoly tapasztalatokon alapuló mondat.Súlyos évtizedeket, évszázadokat túlélt mondat. Azaz: nem kellene ingyen adni a jegyet, mert nem megy be a néző… Ki a fenét érdekel egy ingyen színház, pláne ha a kvalitásaival is gondok lehetnek."
És még egy: "Nem szerettem a főiskolát... Az osztályfőnököm nekem nem igazán volt fontos, nem is nagyon érdekelt." Idézet vége. Engem viszont érdekelt, ki volt az a bizonyos ofő. Nos: Békés András ...
"A színház az, amire a néző megveszi a jegyet..." - remek interjú Cserhalmi Györggyel...
Ascher Tamást diktátornak nevezni - nem is tudom, hogy minősítsem. És biztos lesz, aki elhiszi. Ezek után kénytelen leszek megkeresni azt a Veiszer Alinda interjút.
"Így átkozódik a hatalmát vesztett egykori színházi diktátor
Ascher Tamás, a bukott SZFE-rektor hosszabb videóinterjút adott. A hatalmát vesztett, utoljára a rendszerváltás környékén - azaz, jó harminc éve - sikeres színházrendező mondatai nemcsak azok számára lehetnek érdekesek, akiket érdekel a színház. Mondatai mögött az eltörlés-kultúra, a szélsőbaloldali gondolkodás agresszív kizárólagossága tökéletesen tetten érhető."
Erős idegzetűek és gyomrúak a fenti lead-et hasonló hangnemben folytató és magvas írást ide kattintva olvashatják. Árulkodó, hogy az origo.hu-n megjelent csasztuskát pro forma Veiszer Alinda Ascher-interjúját boncolgató munkát nem a portál valamelyik színházi üdvöskéje, Szilléry Éva vagy Sztankay Ádám jegyzi: ún. szerkesztőségi írás, ORIGO-jelzettel.
Egy osztályban Rákosi Mátyás feleségével
MNO.hu – Ozsda Erika – 2022.11.27
"Díszítőként kezdte a szakmát a régi Nemzeti Színházban 1949-ben. Hatvankét éve dolgozik díszlettervezőként. Szinte az összes Shakespeare-, Moliere- és Goldoni-darabhoz készített tervet. A Hamlethez ötször, s mind különböző volt. Munkája során világhírű művészekkel barátkozott össze. Legendás a munkabírása és a feladatok iránti szenvedélye. Idén eddig öt színházi bemutatója volt. Közvetlen ember, tele energiával. A kilencvenéves Székely Lászlóval próbáltuk tartani az iramot."
Audiatur et altera pars (legalább itt, ha már az életben úgysem)
"Antall Józsefből higgadt hőst, Göncz Árpádból kártékony bohócot csinál a Blokád"
"A Blokád... kitalál egy antagonistát, aki akadályokat gördít a főszereplő útjába, aki mindig rosszkor kavar, rossz döntéseket hoz, és az érzelemmentes, higgadt hőssel szemben (Antall József - ED) ő dölyfös, szétszórt, néha egy kicsit infantilis, és talán nem is a saját akarata szerint cselekszik. Ezt a személyt pedig úgy hívják, Göncz Árpád." Teljes cikk telex.hu-n itt.
"Könyörtelenül lehullt a lepel Göncz Árpi bácsiról"
Neeem, ez nem politikai tárgyú bejegyzés, hanem karaktergyilkosság kritika egy (idézem) "hiánypótló, zseniális filmről". Az írás hitelességét, a kritika elfogulatlanságát erősíti, hogy Felhévizy Félix jegyzi. Hogy ki ő vagy ki rejtőzik az álnév mögött? Aki tudja, súgja meg, bár mindegy is. S végül, de nem utolsósorban, "Magyarország a Blokád című filmet nevezte a 95. Oscar-versenyben a nemzetközi film kategóriában." Teljes cikk mno.hu-n itt. Hajrá Magyarország, hajrá Blokád!
Én mindenkinek ajánlanám a Káli holtakat, feltéve, hogy sikerül jegyet szereznie a Kamrába. A darab, a rendezés és a szereplők egyaránt frenetikusak.
Akit esetleg és ezek után még érdekli, itt megnézhető, kik és mik nyerték idén a fránya szinikritikusok díjait. Már csak kegyeleti okokból -és mert magam is láttam-, legalább egyet hadd emeljek ki: a tragikusan fiatalon elhunyt Térey János utolsó alkotását, a Káli holtak c. regényét, aminek dramatizált változatát kifejezetten a mindinkább gyenge Katonának szánta, főszerepét kifejezetten Tasnádi Bencének ajánlotta, úgyszólván őrá írta. A produkció és Tasnádi is szédületes.
"Párját ritkító bohóckodás a Katona József Színház körül
A baloldali színházi világ ünnepén, a "színikritikusok" díjátadóján a " színikritikusok" alaposan kitettek magukért. Másképpen: így még sohasem hízelegtek Máté Gábor egyébként köztudottan egyre gyengébb színvonalú előadásokat produkáló, a világ színi vérkeringéséből évek óta kínosan kiszorult színházának. De nézzük a részleteket." Az origo.hu írása itt olvasható.
PS Az írás a díjazott alkotók produkcióit nem címmel, hanem csupán 1. 2. 3. 4. sorszámmal közli, így nem tudhatjuk meg, hogy az "egyre gyengébb színvonalú előadások" közül vajon melyiket látta a tudósító. Azt viszont tudhatjuk, hogy (érdemi vagy bármilyen) kritikát Katona-produkcióról a jeltelen jeles portálon nem olvashattunk, csak ezt a sommásat ld. feljebb.
"Egyetemisták napja a Nemzeti Színházban - Őszintén, kíváncsian": ezzel az örömteli címmel tudósít az origo.hu azzal kapcsolatban, hogy folynak már a Kaukázusi krétakör próbái. Nem, nem a free SZFE hallgatói voltak a vendégek, hanem -láss, csodát!- a Pázmány Péter Katolikus Egyetem diákjai. Bizonyára szorosan kapcsolódott valamely stúdiumukhoz ez a látogatás, Brecht szellemisége és a látogatás részét képező drámapedagógiai műhelyprogram és tömegesen szép számmal jelentkeztek is: a tudósítás szerint Vidnyánszky Attila előadását mintegy 70 diák hallgatta meg. (A hallgatói létszám 2013/14-ben 7910 volt./wiki) "A tapasztalatok azt mutatják, kíváncsiak lettek a Nemzeti Színház előadásaira." Azt hittem, már korábban is csapatostul tódultak a nemzet színházába, de mint az a cikkből kiderül, eddig egynegyedük "fordult meg" ott. Mármint -úgy tűnik- a kiválasztott 70 diák egynegyede. Hm...talán rossz helyről merített a NSz.. Teljes cikk itt.
Szeretek térképet és jegytérképet böngészni.Érdemes a mai Körhinta jegytérképére nézni (eladott tele zsöllye és balkon 1-3.sor):
https://jegymester.hu/production/50095/koerhinta/62003051
és a másik, október 31-ei Körhinta-előadáséra:
https://jegymester.hu/production/50095/koerhinta/62003076
Hja kérem, egy színházi olimpián minden másodperc számít/hat ;-)
Frissítés: ma van a magyar dráma napja. Az időzítés gyönyörű. (Bár meglehet, az év minden napja "magyar dráma napja".)