Bejelentkezés Regisztráció

Társművészetek


Téma ismertetése: film, könyv, gasztro, építő, képző, tánc, etc

2837 Klára 2024-02-29 18:20:22 [Válasz erre: 2836 takatsa 2024-02-29 17:36:36]
Kérlek, kérlek, ne adj tippeket!

2836 takatsa 2024-02-29 17:36:36 [Válasz erre: 2835 Edmond Dantes 2024-02-29 13:08:11]
Azért Ókovács védelmében hadd mondjam el, hogy legalább nem vezényel.

2835 Edmond Dantes 2024-02-29 13:08:11
A magyar kultúra -szinte?- mindent leuraló nagyágyúi lefedő múzsái:  Vidnyánszky (színház, SZFE, MTT) - Káel (MüPa, film, BTF--->Bartók Tavasz) - Baán (képzőművészet) - Demeter (irodalom, közgyűjtemények, könnyűzene!). A klasszikus zenén osztozik Ókovács, Vashegyi és N.N. leendő rektor, LFZE. Aki tud még valakit, segítsen!

2834 Momo 2024-02-29 12:34:45
„Volt egy beszélgetés hatszemközt a Karmelita kolostorban Orbán Viktor miniszterelnök úr, Csák János miniszter úr és közöttem..."

Az, hogy a Karmelitában volt egy hatszemközti beszélgetés DSZ, a Miniszter és Orbán Viktor között, szerintem azt mutatja, hogy Demeter a Karmelita erős hátszelével lett főigazgató a Nemzeti Múzeumban. Ezzel a találkozóval egyben jelezték is a Miniszternek, hogy a "D. a mi emberünk, odafigyelünk rá, mi történik vele".*
Ha a Miniszter saját hatáskörben hoz döntést, és kinevez valakit, akkor szerintem nincs ilyen találkozó. 

* Erősen egyszerűsítve fogalmazok... ;-)

2833 Momo 2024-02-29 12:19:45
Annyit tennék hozzá DSZ mondanivalójához, hogy szerintem, ha a Miniszter úr leszedi a pályáról az elhivatott, dolgozni akaró embereket, akkor árt az egésznek.

2832 Momo 2024-02-29 12:16:43
(elnézést a bemásolt szövegért, de ezt a részt nem tudom külön linkelni)

Részletek Demeter Szilárd index interjújából:

Előtte még Csák János kulturális és innovációs miniszter elbocsátotta az elődjét, L. Simon Lászlót. Ezt hogyan fogadta?

Ez a miniszter és az ő mérkőzése, a pálya széléről nem kiabálnék bele, de nem tartottam jónak, hogy L. Simon távozik, mert Laci hozott egy dinamikát a közgyűjteményi rendszerbe. Ő olyan típusú kultúrpolitikus, aki mindig újabb és újabb területet szerez, tehát próbálja növelni a saját domíniumát, és ez jót tett a közgyűjteményi rendszernek, mert elkezdtünk viszonyulni hozzá. Kialakultak véd- és dacszövetségek – Laci mellett vagy ellenében. Amikor átkapált az én kertembe, akkor nyilván válaszolni kellett, de Laciban az a jó, hogy hallgat az érvekre, meg lehet győzni a tévedéséről, vagy a mi igazunkról, ki honnan nézi. Párbeszéd kezdődött, megmozgatta a vidéki múzeumokat is. Egy kicsit felébresztett bennünket a punnyadásból, és azzal, hogy kivették őt a muzeológiai rendszerből, hirtelen minden leállt.

Ezt hogy érti?

Addig hetente jöttek a körtelefonok, meg mindenfajta fórumokon egyeztettünk a kollégákkal, nemcsak a múzeumi rendszerben, hanem a teljes közgyűjteményi és kulturális életben is, és ahogy elmúlt az „L. Simon-veszély”, úgy mindenki visszaült a saját kis várába, én is a saját komfortzónámból nézegettem ki. Megnyugodtam, hogy lesz időm olvasni. Lacival rengeteget vitatkozunk, de mondhatni, baráti a viszonyunk. Nem tett jót a magyar muzeológiának a távozása, ezt Csák miniszter úrnak is megmondtam, tehát ez nem zsákbamacska a részemről. A távozásával lett egy hiátus, és akkor elindult a beszélgetés arról, hogy mit gondolunk a Magyar Nemzeti Múzeumról, és – feltételezem: mások mellett – engem is megkérdeztek.

[...]

L. Simon Lászlóra számít valamilyen módon a további munkában?

Lacira leginkább az eddigi lassan harmincéves ismeretségünk, kapcsolatunk folytatásában számítok. Soha nem a pozíciók kötöttek össze minket, nem azért beszélgettünk, mert ő a Nemzeti Múzeum, én meg a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója voltam. Azért beszélgettünk, mert úgy ismertem meg, mint aki imádja a magyar nemzeti kultúrát, az anyanyelvi kultúrát.

Van egy nagyon jó tulajdonsága, ami kiveszőben van az emberekben: kíváncsi. Laci az, aki mindenhova elmegy, mindent megnéz, mindenkit ismer, megpróbálja értelmezni, hogy mi történik a kultúrában. Nem biztos, hogy mindenben egyetértünk, sőt, de ebből nagyon eleven, dinamikus, élettel teli vita szokott kibontakozni. Lacival a magyar kultúra egésze érdekében kifejtett munkában továbbra is szövetségesek vagyunk.

(index)

2831 Búbánat 2024-02-29 10:12:28
Demeter Szilárd: Volt egy hatszemközti beszélgetés a Karmelitában

/Index, 2024.02.29. 06:14- Sümegi Noémi/

„Volt egy beszélgetés hatszemközt a Karmelita kolostorban Orbán Viktor miniszterelnök úr, Csák János miniszter úr és közöttem, amikor azt is világossá tettem, hogy ha olyan embert keresnek, aki az intézmény jelenlegi állapotában képes arra, hogy rendbe tegye a Magyar Nemzeti Múzeumot, akkor az nem én vagyok” – mondja az Indexnek adott exkluzív nagyinterjúban Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) jelenlegi főigazgatója, aki 2024. március 6-tól foglalja el a Magyar Nemzeti Múzeu (MNM) főigazgatói székét. Az interjúban beszél gyereket szülő férfiakról, „L. Simon-veszélyről”, túl sok színházról, és arról, hogy ugyanabban a világban élünk, mint 1802-ben.

 Demeter Szilárd az interjúban többek között arról beszél, hogy

·           mi történt, amikor L. Simon László átkapált az ő kertjébe;
·     kutyakomédia volt-e a pályázat;
·     miért van veszélyben a nemzeti kulturális identitás;
·     mire utal Vörösmarty Szózatában a sír;
·     miért koptak ki már a hardcore kutatók is az Országos Széchényi Könyvtárból;
·     miért kell tudni elmagyarázni a döntéshozónak, hogy a te ügyed kiemelten fontos;
·      hogy került Porsche a Petőfi Irodalmi Múzeum udvarára;
·     honnan jön a holdingszerű működés gondolata;
·      az érintettek a tévéből értesültek-e a Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központról;
·      milyen gettólogika működik a magyar kulturális életben;
·     számít-e L. Simon László munkájára;
·      mikor kell picit odaütni


2830 Hangyászsün 2024-02-27 21:51:07 [Válasz erre: 2827 Búbánat 2024-02-27 18:09:30]
Uram, irgalmazz! DSz-ról megmondtam a magam lesújtó véleményét, amelyhez nem tudok mit hozzátenni.

2829 Momo 2024-02-27 18:50:05
De, hogy fontosabb dolgokról is írjak:

Aki látta a Napóleon filmet, és nem teljesen analfabéta történelemből, az láthatta, hogy 
a rendező egy torz és egyoldalú képet nyújt a főszereplőről. Nem is értem, hogy ezt így mért kellett elkészíteni. Netto félrevezetése azoknak, akik nincsenek képben. 
Láttam viszont egy jó és informatív beszélgetést Napóleonról Hahner Péterrel, akinek ez a kor az egyik szakterülete.
Akit érdekel, érdemes megnézni.


2828 Momo 2024-02-27 18:38:46 [Válasz erre: 2827 Búbánat 2024-02-27 18:09:30]
Továbbra sem értem, mért kellett L. Simon Lászlót kirúgni... Lehet, hogy ami nem jött be a Miniszternek az Operaházban, azt cserében meglépte a Nemzeti Múzeumnál...?

2827 Búbánat 2024-02-27 18:09:30
Demeter Szilárd lett a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója.


2826 Edmond Dantes 2023-12-20 17:59:41
Bréking Abszurdisztánból! Hurrá!
Vidnyánszky Attila visszavonta lemondását (sic!) a Nemzeti Színház éléről. A lemondás visszavonásàt a miniszter elfogadta. "A Nemzeti Színházban november 10-én történt balesettel kapcsolatban a színház belső vizsgálata lezárult, egyszemélyi felelősség senkit nem terhelhet. Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója visszavonta lemondását, amit elfogadtam” – írta Facebookon Csák János kulturális és innovációs miniszter." Forrás és részletek: mindenhol (emenotól végéig hávégéig).

2825 Momo 2023-12-01 23:42:32 [Válasz erre: 2824 Edmond Dantes 2023-12-01 16:43:45]
Csak szólok, hogy semmi új nem történt, azóta, hogy legutóbb visszakerült a kórházba. Hagyjuk már szegényt meggyógyulni...

2824 Edmond Dantes 2023-12-01 16:43:45

"Felkavaró hír érkezett a Nemzetiben megsérült színésznő állapotáról

Új információ érkezett Szász Júliáról ... További orvosi beavatkozást igényelt a mellkasi sérülése." Teljes cikk mandiner.hu-n itt.


2823 Edmond Dantes 2023-12-01 16:39:04
BRÉKING! BRÉKING! BOMBAMEGLEPETÉS!
"Megmenekült a kultúra ... Demeter Szilárd újabb öt évre behúzta a PIM főigazgatói pozícióját ... egyedül ő pályázott." Forrás: mandiner. hu  444.hu
„További öt év letöltendőt kaptam” – Demeter Szilárd marad a PIM élén" Teljes cikk: mandiner.hu (de tényleg!)

2822 Momo 2023-11-27 18:58:00 [Válasz erre: 2820 Edmond Dantes 2023-11-27 18:05:00]
Itt amúgy ki könyörgött, hogy "Attila, maradj?" Én például többször is leírtam, hogy ha ő a ludas akkor meszeljék el. Írtam arról, hogy színházi balesetért lehet a felelős az igazgató, a rendező. Most akkor mi van...?
Nyilván azt gondolsz, amit akarsz, csak ne kezeld már tényként... :-))))


2821 Momo 2023-11-27 18:51:39
A Semmelweis Egyetem klinikája a következőkről számolt be közleményében:

"Visszakerült a Semmelweis Egyetem klinikájára Szász Júlia. A Nemzeti Színház művészének állapota stabil, de a kisebb mellkasi sérülése, további orvosi beavatkozást igényelt. Várhatóan hamarosan elhagyhatja a Traumatológiai Klinikát."

2820 Edmond Dantes 2023-11-27 18:05:00 [Válasz erre: 2808 Tzilike 2023-11-24 16:07:27]
Valóban nem okvetlenül. Nevezett orgánumok -a látszat kedvéért?- és még néhány tényleg beenged néhány "jajveszékelőt", ahogy írni teccett. Jajveszékelő kórust nem, az azért már túlzás (lenne).  A többi meg egyet-egyet sem igazán. A százmilliárdjainkból kieltartott közmédia végképp nem, utóbbi ezzel persze törvényt sért, de ugyan kit érdekel? A NER-kultúrlovagjai pedig önökkel vetekedő kórusban könyörögnek: "Attila, maradj!" Ön nem kacag ezen? Mondjuk nem is kell, inkább sírni. Főleg azon, hogy Szász Júlia ismét kórházba került.

2818 Momo 2023-11-26 13:28:02 [Válasz erre: 2816 Ch.Blondel 2023-11-26 13:00:09]
"Visszaolvasható mind, szerencsére. A szálka meg a gerenda." - Hát ebben igazad van. Nézzük:

"balosozni-ellenzékizni nem én kezdtem"


Én sem. :-) Egyértelműen a baloldali médiáról írtam (nem is csak a lapokról), és nem az itt fórumozókról.
(Bár egyébként szerintem sértésnek vennéd, ha azt mondanám, Orbán-szavazó vagy. Úgyhogy miről is beszélünk valójában... :-))))


Ami a tragédiát illeti, ezt te írtad:

"Ha – teszem azt – nincs kellő kivilágítás, nincs biztosítókötél, nincs rendes korlát, nincs "kipárnázva" az emelvény alatt a háromméteres mélység, hogy ha akár csak megbotlik fent a színész, akkor ne legyen tragédia a vége, azért sajnos nem a kisjézus a felelős."


Így kezdődött. És aztán még jó néhányszor jöttél azzal, hogy tragédia... 


2817 Momo 2023-11-26 13:00:10 [Válasz erre: 2814 Ch.Blondel 2023-11-26 12:29:49]
"akkor is devalváljuk a nyelvet, amikor "jajgatásnak" állítjuk be a tisztességes emberi szimpátiát"

Tragédiának beállítani a pár hét alatt gyógyuló kéz és lábtörést, az a "jajveszékelés" kategória. Mert akkor ugyan milyen jelzőt kap egy maradandó sérülés, vagy haláleset...

Van a politikai alapú rinyálás, kákán is csomót keresés, értetlenség, értetlenkedés, túldramatizálás, stb. Meg van az emberi szimpátia. Ha ezeket összekeverjük, szerintem nagy bajban vagyunk...

2816 Ch.Blondel 2023-11-26 13:00:09 [Válasz erre: 2815 Momo 2023-11-26 12:46:35]
Kedves Momo, balosozni-ellenzékizni nem én kezdtem. A hozzászólásokat nem én maszaltotam (lásd lent, amikor közölted, hogy miért hívom én tragikusnak az esetet, keltve itt a hangulatot. Nem hívtam, egy másik hozzászólásra reagálva kérdeztem vissza.) A BKV-ellenőr és a jegy esete pont annyira kapcsolódok a beszélgetéshez, mint szerinted az én hozzászólásom. Visszaolvasható mind, szerencsére. A szálka meg a gerenda.

Sokadszorra is nagyon szívesen leírom, mi az egyetlen tény: Vidnyánszky mint igazgató felelős az általa alkalmazott emberek biztonságáért. Ezt vagy elfogadjuk (jogi faktum, egyébként), vagy nekiállunk maszatolni, bagatellizálni, megmagyarázgatni, hogy miért nem úgy van, ahogy, és egyébként is, az ő alkotói zsenije aztán felülír minden szabályt. Lehet rajongói és elvtársai számára nagyon sajnálatos, hogy így végződik a nemzetis pályafutása, de ettől még ennek elfogadása az egyetlen korrekt gesztus, amit az ő helyében egy ember megtehet és megtehetett. (Ezt az ún. "balosok" is mind elismerték és méltatták.) Minden más már csak kínos, szánalmas vergődés. Ne fussuk tovább a felesleges köröket, jó étvágyat kívánok a vasárnapi ebédhez.

2815 Momo 2023-11-26 12:46:35 [Válasz erre: 2813 Ch.Blondel 2023-11-26 12:16:31]
:-)))
Jó válasz. Az az egy gond vele, hogy ebben az esetben nem kapcsolódik a beszélgetéshez.
(Most képzeld el, hogy a BKV ellenőrnek mondod ezt, amikor nincs jegyed. ;-)

2814 Ch.Blondel 2023-11-26 12:29:49 [Válasz erre: 2811 Tzilike 2023-11-25 23:40:50]
Ismét nem tudom sajnos, hogy mi volt a hazugság az igazgatóválasztás környékén, de nyilván fájdalmas pont volt Ókovácsnak, hogy (valóságnak megfelelően) megírta, hogy nem hogy a legjobbnak,  de a legjobb ötbe illőnek sem tartották a pályázatát.

A tragikusságot illetően megmondtam, mi a véleményem, huszadszorra nem járnám körül. Annyit halkan megjegyeznék, hogy akkor is devalváljuk a nyelvet, amikor "jajgatásnak" állítjuk be a tisztességes emberi szimpátiát, és sápítozunk, hogy bárki Vidnyánszky "vérét követeli", amikor sehol, senki, semmi ilyet nem tesz, és a kritika sem Vidnyánszky személyét, hanem az őt "támogató" csinovnyikhadat illeti. (Ez a műszó és használata is – még – a szólásszabadság része.)

Lőcsei esete kapcsán semmit nem torzítottam. Ő maga mondta, hogy visszajövetelekor konfliktusba került a vezetőséggel. A sajtó igen bőven írt az esetről, a digitalizált sajtóanyagnak köszönhetően ez elég könnyen ellenőrizhető. (A "nem nagyon írogató" lapok közt: Magyar Nemzet, Népszabadság,  Esti Hírlap, Magyar Hírlap – több számban.) Azt, hogy ő Seregit vagy bárki mást hibáztatta volna a baleset után közvetlenül, nem is állítottam.

2813 Ch.Blondel 2023-11-26 12:16:31 [Válasz erre: 2810 Momo 2023-11-24 23:39:02]
Kedves Momo, erre már csak annyit tudok mondani, hogy aki a más szemében a szálkát :)

2812 Búbánat 2023-11-26 10:52:51
Vidnyánszky Attilát ezért marasztalja Ókovács Szilveszter

2023.11.25. 11:47

A biztonság az első, meg a közönség, meg a művészet, avagy semmi sem olyan egyszerű ám - a Magyar Állami Operaház főigazgatójának írása az Origónak.  

Drága Néném,

hát, nem volt szégyenlős a minap, amikor hűségesküt tévő csinovnyikként, meg ehhez hasonlóan jóleső jelzőkkel és képekkel operálva osztott ki Kegyed is engem, sőt minket, akik a Nemzeti Színházban történt fájdalmas baleset után marasztalni merészeltük Vidnyánszky Attilát. Abban megegyezhetünk, hogy nekem is van jogom a saját véleményemhez, sőt, ez egy tyúklépéssel közelebbi jogforrásból fakad, semmint más joga az én véleményemnek véleményezéséhez. Az egyik a szólás primér szabadsága, a másik közvetett: a közszereplők kötelező fájdalomtűrése. És tűröm is,a csak a másik kezemmel azért feltennék a horizontra pár dolgot, amellyel nem biztos, hogy számolnak az otthoni füles fotelből színházat szakértők.


2811 Tzilike 2023-11-25 23:40:50 [Válasz erre: 2809 Ch.Blondel 2023-11-24 22:05:50]
Szerintem Noncsikának nem kellett eddig se PR-t írnia, eléggé boldog volt ő, hogy Japánba utazhatott. És hazudozni meg akkor se kell, ha most épp nincs turné. Vagy ha ő valaki más mellett tette le a voksát az igazgatóválasztásban.
  Ami a tragikusságot illeti: értem én, hogy devalváljuk a nyelvet, ez főleg a clickbait szennyoldalakra jellemző. "Gyászol a magyar színésznő", aztán kiderül, hogy elpusztult a macskája. Szegény Júliának eltört a lába és bordái is törtek vagy repedtek, de mondjuk ez messze van a tragikustól. Amúgy, tudtommal és ahogy olvastam, a legtöbb nyilvánosságot kapott baleset a Vígben volt.
 Említette Lőcsei esetét, persze torzítva. Igen, ő akkor -nem 92-ben, hanem 88-ban -el is ment külföldre az ügy miatt, de a sajtó nem nagyon írogatott az esetről, de még Lőcsei se Seregit hibáztatta, hanem arra panaszkodott, hogy az Operaház még mindig nem volt műszakilag átadva. Nos, ez az eset pedig éppenséggel a SÖTÉT miatt következett be, ami pedig a nyíltszíni változás következménye. 
  További szép epébe borult hétvégét kívánok szeretettel.

2810 Momo 2023-11-24 23:39:02 [Válasz erre: 2809 Ch.Blondel 2023-11-24 22:05:50]

Csak jelzem, hogy folyamatosan csúsztatsz, félreértelmezel, és negatív színben igyekszel feltüntetni a vitapartnereidet (Cilikét és engem.). Olyan negatív dolgokat sugallsz, olyasmikre utalgatsz, amit itt senki nem mondott, és nincs is úgy. (Értjük ám: Minden esetben felér egy-egy csúnya inszinuációval). Csak nehéz így beszélgetni.
Lehet, hogy te ezt szükségesnek, vagy szellemesnek / ügyesnek érzed. Valójában ez egy övön aluli eszköz. Egy beszélgetésben elég az érveket meghallgatni, és ütköztetni. Aztán vagy egyet sikerül érteni végül, vagy nem. (Én komolyan meggyőzhető vagyok, ha valaki olyat mond.
)

A beszélgetések ilyen intézése olyan, mint manapság bármi a közéletben. Ahol nem egymás álláspontjának megértésére, az abból való tanulásra törekszenek a szereplők, hanem a másik kiszorítására, legyőzésére, hiteltelenítésére, gonosz, negatív, vagy nevetséges figurának való beállítására, stb..
Csak ez igazából nem vezet sehova. Nem segít megoldani a dolgainkat.


2809 Ch.Blondel 2023-11-24 22:05:50 [Válasz erre: 2807 Tzilike 2023-11-24 16:06:06]
Én biztos vagyok benne, hogy az edzett színházi léleknek semmi sem tragikus, ha nem loccsan az agyvelő és hasonlók, de sajnos a nagyközönségnek, amikor 15-20 évenként ha megeső súlyosságú színházi baleset történik, az bizony "tragikus". És hírértékű. Valamiért egyébként a Nemzeti Színház nyilatkozó tagjai sem rázták le annyival a dolgot, hogy jaj, hát ki nem látott még ilyet, de operai berkekben biztos brutálisabb a munka is. Öröm ezt is tudni egyébként.

Nagyon megviselheti majd Sümegit, ha nem kell a MÁO PR-ját írnia.

2808 Tzilike 2023-11-24 16:07:27 [Válasz erre: 2803 Edmond Dantes 2023-11-22 14:59:54]
Teccik tudni, nem okvetlenül a megnevezett orgánumokról magukról van szó, hanem a benne megszólalókról, ha ez így érthető. 

2807 Tzilike 2023-11-24 16:06:06 [Válasz erre: 2805 Ch.Blondel 2023-11-23 14:33:33]
Jajveszékeltek.  :-) Értsd: akárcsak itt a fórumon, tragikusnak minősítették a balesetet, ragaszkodnak ahhoz a baromsághoz, hogy nem lett volna szabad lebontani a díszletet, konkrétan bűnkelek megsemmisítéséről beszéltek. Agyrém. Sümegi Noémi meg a főigazgatói pályázattal kapcsolatban is baromságokat beszélt. Most sincs ez másként, remélem, ezzel sikerült elérni, hogy a büdös életben ne vigyék többet turnéra "tudósítani".

2806 Búbánat 2023-11-23 22:27:47
Csák János a Nemzeti Színházról: a minisztériumnak meg kell őriznie a hidegvérét

Infostart/Inforádió -  2023. november 22. 16:42

[...] A kulturális és innovációs miniszter hozzátette, a vizsgálatok lezárása előtt a felelősségről beszélni olyan lenne, mint a tények ismerete nélkül ítéletet hozni. A tárcavezető szerint azonban van az esetnek egy szélesebb tanulsága is. "Amikor történik egy baleset, hála Istennek nem történt tragédia, akkor a legfontosabb a hidegvér. A vezető ereje, képessége, tehetsége akkor mutatkozik meg, amikor válság van. Akkor, amikor adott esetben pánikba esnek mások, a vezető nem eshet pánikba, nem kapkodhat, hanem rendet kell tartania és helyre kell állítania a normál működést" – mondta, és jelezte, a Nemzeti Színházban a normál működés helyreállt, emellett jelentős anyagi és lelki segítséget kapnak a megsérült színészek.

"A minisztériumnak meg főleg meg kell őriznie a hidegvérét. Az lenne a hiba, ha ezekbe a vizsgálatokba a minisztérium beleavatkozna.

Nekünk azt kell megnéznünk, hogy akik értenek hozzá, színházi szakemberek, rendőrségi szakemberek, nézzék meg, hogy mi a tanulság, és utána pedig azon tanulságok alapján kell még biztonságosabbá tenni a működést" – hangsúlyozta Csák János.


2805 Ch.Blondel 2023-11-23 14:33:33 [Válasz erre: 2802 Tzilike 2023-11-22 14:20:19]
Örömmel venném, mert a "jajveszékelés" és "volt téma" két elég eltérő dolog. Kivéve, ha az maga már főbűn, hogy a szerencsére csak évtizedenként-kétévtizedenként megeső súlyosságú színházi balesetről beszél a sajtó. Rémek réme!

Sümegi Noémiről már az Opera kapcsán is meg lett mondva, hogy hülyeségeket irkál, aztán valahogy sem a minisztérium saját közlései, sem Ókovács utólagos húzásai nem cáfolták meg egyik értesülését sem, sem a jelöltekről, sem az értékelésükről.

Nem hiszem, hogy az az alaphang, hogy Vidnyánszky mint rendező felelős a történtekért. Vidnyánszky mint igazgató felelős a saját intézményéért, meg az általa foglalkoztatott színészek biztonságos munkavégzéséért. Ez ha jól tudom, minden munkáltató és munkavégző viszonyának egyik alapfeltétele, nem kivétel a színház sem (sőt). Kicsit blőd lassan, hogy ez valahogy nem evidens senki számára (leszámítva Udvarost és Bodrogit). A rendezői munkát illetően pedig nem kell az üres színpaddal puffogni, felhoztam már, azt hiszem, egy elég konkrét példáját egy "veszélyes" rendezésnek, ami eddig tudott úgy látványos és embertpróbáló lenni, hogy nem követelt műtéteket.

2804 Ch.Blondel 2023-11-23 14:22:48 [Válasz erre: 2797 Momo 2023-11-22 11:23:42]
Örülök, hogy megegyezhetünk abban, hogy az nem a színház normális működése, ha emberek zuhognak alá a díszletről. A "normálist" az általatok bőven hozott példákra utalva mondtam, miszerint mindenki esett már el/rántotta már meg bokáját-karját-vállát/szerzett kék-zöld foltokat, amiért nem áll le egy előadás, nem indul munkavédelmi és rendőrségi nyomozás, nem várhatja el senki, hogy a díszletet ne bontsák el, stb. Ezt mind elfogadom. Ezektől jól érzékelhetően eltérő súlyú eset, ha valaki két méter nyolcvannégyről esik a színpadra, és eltérő reakciót is kíván.

2803 Edmond Dantes 2023-11-22 14:59:54 [Válasz erre: 2802 Tzilike 2023-11-22 14:20:19]
Az ATV-t és a "Zindexet" tetszik ellenzékinek dicsérni? Attól tartok, pestiesen szólva "lemaradt egy brosúrával".

2802 Tzilike 2023-11-22 14:20:19 [Válasz erre: 2794 Ch.Blondel 2023-11-22 09:31:13]
Felsoroljam az összes ellenzéki jajveszékelő kórust? Két napja az Atv Fórumban volt téma. A Kötöttfogásbqan. Az Önkényes mérvadóban. A Zindexen a közismerten elfogulatlan Sümegi Noémi írt sületlenségeket. Mindenhol az az alaphang, hogy a rendező aztán abszolút felelős a balesetekêrt. Miêrt is? Nem ő tervezi a díszletet, nem ő építi fel.  Amúgy, tudod, ha valaki egy lépcső tetején megbotlik, az zuhan. Nem, nem a normális működés része. Lehet amúgy üres színpadon is játszani. Onnan legalább nem lehet leesni.

2801 Búbánat 2023-11-22 14:08:45 [Válasz erre: 2799 Búbánat 2023-11-22 12:29:13]
Az előbbiekhez még hozzáteszem: Ha készült a két éve színen lévő Rómeó és Júliához valamelyik előadásról vagy akár a próbafolyamatról belső, "stúdiós" filmfelvétel, az nagy hasznára lehetne most a baleset vizsgálatában az adott jelenet rekonstrukciójánál, meg az előírt (esetleges) munkavédelmi kérdésekre is -  visszamenőleg - utalhatna/rávilágítana...

2800 x-conductor 2023-11-22 14:00:59 [Válasz erre: 2793 Momo 2023-11-21 17:09:07]

Köszönöm a választ. Attól tartok ugyanakkor, hogy elbeszélünk egymás mellett. Én sehol nem utaltam az olyan részletekre, hogy ennyi méter, vagy annyi méter, de Vidnyánszky Attiláról sem szándékoztam egy rossz szót sem szólni. Ő egy kiemelkedő képességű, érzékeny művész, aki valószínűleg szintén nagyon megszenvedi ezt a helyzetet, a sérülteken kívül. Csak emberi és művészi nagyságként lehet értékelni, hogy másnap felmondott. Ez a gesztus biztos sokak számára pozitívan befolyásolta volna a róla kialakult véleményt. Ami számomra érthetetlen: vajon a fenntartónak egy jogszerűtlen nem elfogadással miért kellett ezt annullálni?

És persze van itt még néhány kérdés: vajon a mentő miért nem értesítette a rendőrséget, mikor ez szintén jogszabályi kötelesség? A baleset után közvetlenül vajon ki rendelt el hírzárlatot, és miért? Vajon a munkavédelem miért nem figyelmeztette az igazgatót, hogy a helyszínt a rendőrségi szemléig nem lehet megbontani? Vajon a fenntartó miért nem járt el törvényesen a tekintetben sem, hogy a vizsgálat befejezéséig az igazgatót felfüggeszteni köteles? Talán mégis megfelelő leírása ennek a helyzetnek a fortélyos félelem, nem?

Tudom, az ilyen kérdésekre pl. egy versenyszférában dolgozó alkalmazott rálegyint. De a kultúrában, oktatásban, stb. ahol a dolgozók nagyon is kiszolgáltatottak az államnak, akkor ha az viszont a maguk alkotta törvényeket önmagukra nézve időnként nem érzi kötelezőnek, az nem csak bizonytalanságot, de egzisztenciális fenyegetettség érzését is keltheti.


2799 Búbánat 2023-11-22 12:29:13 [Válasz erre: 2759 Búbánat 2023-11-18 22:20:18]

Mno.hu oldaláról - részlet

https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/11/baleset-a-nemzetiben-szasz-julia-ezt-mondta-az-erkelyrol-amelyrol-lezuhan

A színésznő korábban már mesélt arról a díszletelemről, amelyről pénteken kollégájával, Horváth Lajos Ottóval leesett.

Mint megírtuk, a Nemzeti Színház Rómeó és Júlia című darabjának pénteki előadásán balesetet szenvedett a teátrum két színésze, a Júliát megformáló Szász Júlia és a Capuletet alakító Horváth Lajos Ottó. A mintegy négyórás darab két éve van műsoron a színházban, s az egyébként látványos díszlet része egy több mint négy méter magasan lévő erkély is. Az itt zajló jelenetről korábban a Nemzeti Sportnak mesélt Szász Júlia. 

Partnerem, Herczegh Péter [Rómeó megformálója – a szerk.] egy korábbi jelenetben leugrik Júlia erkélyéről, ami nagyjából három méter magasan van. A nász még magasabban zajlik, nem is tudom pontosan, hány méteren lehetünk; szerencsére nem vagyok tériszonyos. Természetesen alaposan kidolgoztunk minden mozdulatot, azt is, amikor Rómeó egy kézzel tartja meg Júliát. Vigyáznunk kell magunkra, vigyáznunk kell egymásra, de Péternek megvan a sportos előélete, korábban vívott. Egyébként sportos társulat a miénk, s ez nem csak a fiatalokra igaz

– mesélte a tavalyi interjúban a színésznő. 


2798 Momo 2023-11-22 12:20:16 [Válasz erre: 2795 uj-oberon 2023-11-22 09:41:35]

„…így mennek a színházak dolgai baleset és egyéb ügyekben…" 

:-))
Szerintem ne tegyél idézőjelet, ha nem pontosan idézel, és más értelemben használod, mint, ahogy eredetileg van. Mert erre, amire írtad egyáltalán nem vonatkozott a dolog. 

---


 "Ezért fordult elő nemrég – csak az nem került nyilvánosság elé, mert próbán történt, nem előadáson - , hogy az egyik nagy intézményben a kiérkező mentősöket „nyomatékosan megkérték”, hogy ne írják bele a jegyzőkönyvbe, hogy honnan viszik a sérültet. És a baleset miatt munkaképtelenné vált művész térde talán nem remegne a fenyegetések hallatán, amiket egy lehetséges per esetére vázoltak fel neki."


Hát azért szerintem nem. Az, hogy baleset esetén, ha nem muszáj, a színházakban szokás szerint nem állítják meg az előadásokat, és nem küldik haza a közönséget, nem ugyanaz, mint, hogy egy próbán történt balesetet jegyzőkönyv hamisítással, és fenyegetéssel, igyekeznek "megoldani" valahol.

2797 Momo 2023-11-22 11:23:42 [Válasz erre: 2794 Ch.Blondel 2023-11-22 09:31:13]
"Én nagyon szívesen végighallgatom, hogy mi a színház 'normális' működése. De talán annyit be lehet ismerni, hogy amikor két ember zuhan a díszletről (nem beakad, nem megbotlik, nem két lépcsőnyit puffan), az nem a 'normális' működés része, és a társulat részéről sem a 'normális' működés folytatását kívánja meg."

Na, látod, például ez a csúsztatás. Senki se mondta, hogy ez a színházak "normális" működése. Olyasmit olvashattál, hogy "úgy jártak el, mint a hasonló esetekben", "mindenütt így intézik a színházi baleseteket", stb.
Ezt is pedig a baleset ügyintézése kapcsán. Nem pedig arról, hogy normális lenne, hogy emberek potyognak az égből...

2796 Momo 2023-11-22 11:09:38 [Válasz erre: 2795 uj-oberon 2023-11-22 09:41:35]
"Akkor én csak leírom a véleményem."

Nagyon köszönöm. :-)

2795 uj-oberon 2023-11-22 09:41:35 [Válasz erre: 2792 Momo 2023-11-21 17:01:19]

Akkor én csak leírom a véleményem.

Miután megtörtént a sajnálatos eset, a sajtó először „csak” tudósított róla. Majd nemsokkal később közölték, hogy Vidnyánszky a felelősséget elismerve lemondott. A „hiszti” akkor kezdődött, amikor erre a többi intézményvezető és ismert személy elkezdte irkálni a nyílt leveleket, hogy „Attila kérlek maradj!”, és relativizálták az esetet: tudták, hogy veszélyes üzem, számolniuk kellett vele, stb. Mindezt nyilván azért, hogy Vidnyánszky nehogy precedenst teremtsen, hogy ilyen esetekben vállalni is lehetne a felelősséget. Mert pontosan azzal van a baj, hogy „…így mennek a színházak dolgai baleset és egyéb ügyekben…”. Ezért fordult elő nemrég – csak az nem került nyilvánosság elé, mert próbán történt, nem előadáson - , hogy az egyik nagy intézményben a kiérkező mentősöket „nyomatékosan megkérték”, hogy ne írják bele a jegyzőkönyvbe, hogy honnan viszik a sérültet. És a baleset miatt munkaképtelenné vált művész térde talán nem remegne a fenyegetések hallatán, amiket egy lehetséges per esetére vázoltak fel neki. És ennek az intézménynek a vezetője volt az egyik legelső, aki megírta az Attila ne menj el kezdetű levelét. Azt csak zárszóként írom, hogy Vidnyánszky hatalmasat nőtt a szememben, mikor lemondott, de sajnos ez csak öt percig tartott…


2794 Ch.Blondel 2023-11-22 09:31:13 [Válasz erre: 2789 Tzilike 2023-11-21 13:34:23]
Bolgár György számára biztos nagyon hízelgő, hogy ő hirtelen egy személyben az egész másikoldalt megtestesíti, csak ez így még a jelenlegi sajtóállapotok mellett is túlzás. Egyébként azon kívül, hogy színházi embereket – köztük a Nemzeti saját, egykori főügyelőjét – megszólaltatott a műsorában (akiktől pontosan a sokat óhajtott "mi zajlik a kulisszák mögött" perspektívát lehet megkapni), nem tudom, milyen "hiszti" kötődhet a nevéhez, és főleg milyen "betámadás", amire teljes fegyvertárral (Vidnyányszki bevédésével) kellett reagálni.

Én nagyon szívesen végighallgatom, hogy mi a színház 'normális' működése. De talán annyit be lehet ismerni, hogy amikor két ember zuhan a díszletről (nem beakad, nem megbotlik, nem két lépcsőnyit puffan), az nem a 'normális' működés része, és a társulat részéről sem a 'normális' működés folytatását kívánja meg.

2793 Momo 2023-11-21 17:09:07 [Válasz erre: 2790 x-conductor 2023-11-21 14:01:26]
Amúgy meg a "hitvitát" természetesen nem a munkaügyi és felmondási kérdésekre írtam, hanem a baleset körülményeire. 

Milyen magasról estek le (2.80-tól 5 méterig hangzottak el számok); a színpadra, vagy a takarásba zuhantak; pillanatnyi figyelem hiány volt, vagy a túlterhelés okozta fáradtság miatti; tudott-e a dologról VA; szóltak-e neki érdemben, hogy veszélyes a díszlet, vagy sem; valóban veszélyes, vagy csak az átlagos, máshol is megszokott veszélyességű... stb. 

Ezekről beszélgettünk, amikor leírtam, hogy amíg ilyen alapvető dolgokat nem tudunk, eldönteni se tudjuk, ki a felelős. És hiába esünk itt egymásnak ez egy hitvita. Ki melyik félinformációt veszi készpénznek, és miket gondol hozzá.

2792 Momo 2023-11-21 17:01:19 [Válasz erre: 2790 x-conductor 2023-11-21 14:01:26]

No, látod, ha egyetértenél a véleményemmel Nemzeti ügyben, akkor most ez a sok vagdalkozás, személyeskedés, belemenés nem lenne.
Egyszerűen annyiban hagynád, esetleg helyeselnél.

Ha viszont nem értesz velem egyet, akkor az az adekvát módszer, hogy fogod magad, és leírod a saját véleményedet. És, akkor mind a kettő olvasható. Aztán esetleg meg is vitatjuk.

De érvelés helyett betámadni a másikat, nem egy színvonalas (kulturált, európai, nyugatos, stb.) megoldás.
Csak azért írom, mert sorozatban jössz itt a fortélyos félelemmel... igazad van, tényleg van min változtatni. ;-)


2791 Edmond Dantes 2023-11-21 14:04:32 [Válasz erre: 2789 Tzilike 2023-11-21 13:34:23]
Bocsánat, hogy megszólalok, állást nem foglalok, csak megjegyzem általánosságban: ezen az alapon soha semmilyen "havária" ügyben nem lenne "hiszti". Naponta sok ezer repülőgép száll fel és szerencsére le is, de sajnos voltak-lesznek katasztrófák, vizsgálat indul. A sajtó pedig hisztizik. Naponta ezrével-tízezrével műtenek embereket ... sikeresen. Aztán jön egy sajnálatos orvosi műhiba ... és vizsgálat indul, és hisztizik a sajtó. A sajtó ilyen. Ameddig lehet. Már írtam: ha ez a baleset Alföldi idején történik, nem "hisztizne" a sajtó? Mármint a másik fele 80%-a? Nem fröcsögne pl. drágabayerúr? Minimum Alföldi le- meg felmondását követelték volna. Követelték baleset nélkül is. Mit "le meg felmondását"?! Kirúgását! Most!
PS Elárulom, hogy jómagam a  nevezett drágakétúr egyikét sem hallgatom-olvasom.

2790 x-conductor 2023-11-21 14:01:26 [Válasz erre: 2769 Momo 2023-11-20 09:17:22]

Azt mondják, a klasszikus zenét szerető, értő emberek az értelmiség elitje. Szóval jó, hogy van ez a felület, és az is jó, hogy itt nem szükséges azonosítás, hiszen egymás közt vagyunk. (Úgyhogy hozsánna és köszönet az alapítóknak, a szerkesztőknek, a moderátoroknak!)

Kicsit megmosolyogtató ugyanakkor, hogy vannak a ’klubban’ olyanok, akik szinte minden hozzászólásukat úgy kezdik, hogy ’az úgy van’ – szóval a megdönthetetlen igazság birtokában ők vannak, legyen szó karmesterségről (LOL), színházi munkahelyi balesetről, vagy bármi másról.Egy mondatot azonban annyira elképesztőnek találtam, hogy nem is bírtam megállni, hogy ne reagáljak.

„Amíg nem lehet pontosan tudni, mi történt, addig ez egy hitvita."Csak a tisztánlátás kedvéért, rögzítsük ismét a dolgokkal kapcsolatos tényeket. A magyar, jelenleg is hatályos Munka törvénykönyv szerint a Nemzeti Színház vezérigazgatója alkalmazott. Jogában áll felmondani. A fenntartónak/főnöknek ezt kötelessége tudomásul venni, és csak a felmondási idő letöltésén, vagy az alóli felmentésén juthat egyezségre az alkalmazottal. Ebben a történetben- sajnos, mint akár a Zeneakadémia rektori kinevezésében- az a fenyegető, hogy az államot képviselő felső vezető a saját törvényét nem tartotta be. Az ex-lex állapot természete pedig olyan, hogy előbb-utóbb mindenkihez elér. Röviden, szerintem, aki ezt a helyzetet hitvitának írja le, annak esetleg más törvénytelenségek felemlegetése is csak valami hiten alapuló ármánykodás következménye.


2789 Tzilike 2023-11-21 13:34:23 [Válasz erre: 2784 Ch.Blondel 2023-11-21 09:47:43]
A hisztit a függetlenobjektívek generáljak, Drágabolgárúr például azóta se tud róla leszakadni.  Amúgy engem csak az bosszant, hogy olyanok mindanak sommás vélemênyt, akik nem láttak kulisszát, nem mennek úgy ki a színpadról, hogy a műszak közben már bontja utánuk a díszletet,  úgy, hogy a pódium közben megy előre vagy hátra, nem áll úgy jelenetre várva, hogy közben eresztik le a bekötött elemeket a feje fölött, és még lehetne sorolni. Hozzáértés  nélkül, inkompetens véleményeket szajkóznak.  

2788 Momo 2023-11-21 12:45:38 [Válasz erre: 2782 Ch.Blondel 2023-11-21 09:21:30]
Jó, oké, értem az álláspontodat. Nem értünk egyet, de azt hiszem több körben tisztáztuk, ki, mit gondol. :-)

2787 Momo 2023-11-21 12:41:59 [Válasz erre: 2786 macskás 2023-11-21 10:59:57]
Kedves Macskás! Én téged egy kimondottan intelligens nőnek tartalak, az ilyeneket pedig becsülöm. Nem akartalak megbántani. 





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.