Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5523 varganiki 2023-09-21 21:30:38 [Válasz erre: 5520 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:17:24]
Én most Münchenben vagyok és szombaton nézzük meg a My Fair Ladyt, kíváncsi vagyok itt hogyan adják elő :D 
Én is szeretem a klasszikusokat pl a La Manchát, de a fiatalabbak miatt kellene a maibb musicalek pl az Oroszlánkirállyal is nagy nézőszámot tud hozni ha úgy van megrendezve. Én megnéznék egy West Side Storyt, Cabaretet vagy valami hasonlót. De szivesen megnézném a Mozartot, a Rebecát vagy a Miss Saigont is.

5522 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:25:13
Turay Ida Színházban láttam pl. Hello Dollyt, Irma te édest, Vértestvéreket és egy Gershwin dalokból álló darabot is. A Ram Colosseumban láttam a Sakkot, ami szintén remek Abba zene.

5521 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:22:01
Igazából musical-ek sok helyen mennek.
Ott van pl. a régi Nemzeti Színház, a Madách Színház, a Turay Ida Színház, a József Attila Színház, de még ilyen kisebb színházak is, mint a Karinthy Színház. És rettenetes áron az Erkel Színház is játszik új magyar musicalakat, hát 15 000 ft-os jegyek egy ilyen ismeretlen műért????
Operett viszont tényleg el lett hanyagolva, és mindig ugyanaz a néhány... sajnos..

5520 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:17:24 [Válasz erre: 5519 varganiki 2023-09-21 21:12:06]
Igen én is a jazzoperett és a klasszikus musicalek híve vagyok
Emiatt inkább ezeket tenném fel. Végül is ezekből pár jót fel is tett Kiss. B Attila: La Mancha lovagja, a kevésbé ismert Nine, a Hegedűs a háztetőn. 
Ami jó lenne pl. Csókolj meg Katám, My fair lady, Hello Dolly, Chicago, Cabaret....
jó mondjuk a Cabaret-t láttam a Vígszínházban és a My fair lady-t is Alföldi Róberttel a Central Színházban. Ezek sikeres előadások, emiatt talán nem ezeket tenném fel, mert máshol is mennek Budapesten jó előadásban.

5519 varganiki 2023-09-21 21:12:06 [Válasz erre: 5518 zenebaratmoncsi 2023-09-21 20:29:21]
Azért tegyük hozzá hogy kell a musical is, mert a legtöbb nézőt mégis csak a musicalek hozzák a színháznak. Egy Csárdáskirálynő ott nem ment olyan jól mint egy Rómeó és Julia, mióta a musicalek berobbantak. És én is azon a véleményen vagyok hogy kell a musical is az operett mellett a mai időkben

5518 zenebaratmoncsi 2023-09-21 20:29:21
Jó de megint csak Kálmán és Lehár, de azért más szerzők is vannak.
A Josefine császárnét láttam koncert operett formájában az Erkel Színházban, egyszer jó volt, de ennyi.
Mondjuk a Bál a Savoyban vagy a Hawaii rózsája is jó lenne, mint jazzoperett. Persze lehetne két operett bemutató, ebből egyik a Kálmán Imre theatrumban.... még ugyanígy két musical.
Ezek a musicalak is érdektelenek számomra. Szóval én a klasszikusok híve vagyok. Ezek úgy is mennek máshol, megnézhetik azok, akiket érdekel.

5517 varganiki 2023-09-21 17:43:47
Szabó P Szilveszter gondolatait, terveit érdemes elolvasni. Szerepel benne többek között a Bajadér visszahozatala Szentpétervárról, Lehár Ferenc Gudittája, illetve Kálmán Josefine Császárnéja is
http://www.sugopeldany.hu/2023/09/a-szinesz-halala-amikor-latja-az-alagut.html?fbclid=IwAR1WDTGsBbIDaEY42Ieq4iK0yWa4lgq3jKlkdGe1o7J6nq10vjMnxrKzW98&m=1

5516 Búbánat 2023-09-21 14:04:13 [Válasz erre: 5515 zenebaratmoncsi 2023-09-21 13:40:31]
További példák.
Az igazán török miliőben játszódó klasszikus operett Leo Fall Sztambul rózsája lenne (1916) - ha végre itthon is műsorra tűznék a darabot... Helyszín: Konstantinápoly (Isztambul), Kamek pasa palotája (I. és II. felvonás). A főbb szereplők: Kemál pasa, Kondzsa Gül, Ahmed bey, Midili Hanum. A pasa háremhölgyeit is említem: Güzela, Fatime, Emine, Durlane, Sobeide, Bül-bül, Djamileh.

Olasz szereplős pedig: Lehártól a Paganini,  Sullivantól A gondolások, Offenbachtól A sóhajok hídja, Coscoletto, Banditák,  J. Strausstól az Egy éj Velencében, Huszkától az Aranyvirág. Ezeknek a helyszíne is az Olaszország. Sajnos, egyiket sem játsszák a színházak. 

Kínában játszódik Offenbach Ba-ta-clan c. egyfelvonásos operettje, kínai szereplőkkel.  Ezt is számon tartom. 

Az orosz/ukrán  "Szabad szél" - kitűnő zenét írt Dunajevszkij! Játszotta egykor az Operettszínház. Magyar rádiófelvétele nagyon ismert, amit sokat sugározta egykor a rádió: Koltay Valéria, Szőnyi Olga, Neményi Lili, Forgács Éva, Barlay Zsuzsa, Melis György, Palócz László, Palcsó Sándor, Külkey László, Kishegyi Árpád énekel, az MRT Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényli.  A rádiós bemutató – keresztmetszet – időpontja: 1964. április 2., Kossuth Rádió 20.30 - 21.46

5515 zenebaratmoncsi 2023-09-21 13:40:31
Tudom nem erre gondolsz, de török operettnek ott van Ábrahám Bál a Savoyban operettje. Legalábbis abban szerepet kap Mustafa bej, ill. törökös zene is van benne. Aztán ott lenne még Huszka Güll babája is...
Kínai szereplős operett meg jelenleg is műsoron van, Lehár Ferenc Mosoly országa... és Ábrahám Viktóriája, aminek magyar változatában kínai, németben meg japán szubrett szerepel.
Orosz szereplős operett pedig Kálmán Cikruszhercegnője is....ill a Viktóriában is van egy orosz tánc, ill. egy része Oroszországban játszódik.
Valójában nem is olyan rossz zene a Dunajevszkíj Szabad szél, legalábbis amit hallottam belőle... pontosabban ukrán operett, nem is orosz....hát ez akkoriban mindegy volt, mostanában már nagyon nem mindegy....



5514 Edmond Dantes 2023-09-21 08:09:59 [Válasz erre: 5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16]
Az mèg hagyjàn, hogy a hanyatlò, dekadens Nyugat operettjeit nem jàtsszàk. Na de török ès kìnai operettet sem tűznek műsorra! Sőt, a vilàgszerte hòdìtò szovjet orosz operett remekei is fàjòan hiànyoznak az Operettszìnhàz repertoàrjàròl, pedig azokat minden bizonnyal szèpen dotàlnà a kultùrpolitika imàdnà a közönsèg. Pont ùgy mint 70 èvvel ezelőtt.

5513 zenebaratmoncsi 2023-09-20 20:56:19 [Válasz erre: 5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43]
A Jekyll nekem nem tetszett, majdnem hazamentem róla, igaz oldalülésről néztem, mert ajándékba kaptam a jegyet, és csak a fél színpadot láttam. Homonnay volt az főszereplő.
Nine nekem tetszett, de az se fog sok nézőt vonzani, mert eléggé rétegdarab.
Az új operett és a Carmen musical is nagyon egyszer nézősnek tűnnek.

5512 zenebaratmoncsi 2023-09-20 20:49:56 [Válasz erre: 5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16]
100%-ig egyetértek, unalmas már ez az 5-6 operett amit folyton játszanak, ráadásul a János vitéz az Erkelben is megnézhető, tehát egyszerre két színházban is megy Budapesten.
Az operaház is játszhatna operettet, sajnos csak a Denevért, Cigánybárót játszák a János vitéz mellett.... pedig régebben játszottak ott más operetteket is... a többi budapesti színház se sűrűn vesz elő operettet, a József Attila Színházban ment a Csókos asszony. Szóval más operetteket max. vidéken láthatunk, de ott is egyre kevesebbet. A Turay Ida Színházban is néha ment egy kevésbé ismert Kálmán operett pl. Cigányprímás, ha jól rémlik.
A soroksári Fedák Sári Színház játssza jelenleg Kálmán Marica grófnőjét és Ábrahám Pál Viktóriáját, esetleg oda érdemes még ellátogatni. Jövő évadban pedig Sweetheart címmel a Maja dalai előkerülnek, gondolom más librettóval és más Fényes Szabolcs szerzeményekkel együtt.

5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16 [Válasz erre: 5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43]
Alig három-négy operett van repertoáron és évek óta nincs ebben változás; amit ugyan sikerrel játszanak, de az évi többszöri operettgálák sem képesek pótolni az igazán hiányzó operett-remekeket, így "tudatlan" többség a közönségből azt gondolhatja, ennyiből áll a magyar és nemzetközi operettirodalom. Talán azt sem tudja, hogy létezett Zeller, Oscar Straus, Planquette, Lecocq, Hervé, Millöcker, Fall, Suppé, Sullivan, Jones. Hogy Lehár Ferenc mintegy harminc operettet írt, hogy Jacques Offenbach több mint száz darabot komponált a műfajban. Hogy Johann Strauss népszerü operettjei között nem csak A denevér és A cigánybáró ismeretes. Szívesen látnám újra színpadon a Három a kislány daljátékot is, ahogy érdemes lenne bemutatni   A diadalmas asszony címmel ismert Csajkovszkij - Klein operettet, aminek ugyancsak gyönyörű a muzsikája.
Nem játssza a színház Ábrahám Pál, Jacobi Viktor, Fényes Szabolcs, Nádor Mihály, Polgár Tibor, Vincze Ottó, Kerekes János, Farkas Ferenc és más magyar szerzők műveit sem, de Huszka, Kálmán operettjeinek java is sehol nincs. Kacsóh János vítézénél értékesebb daljátéka, a Rákóczi, ami méltatlanul feledésbe jutott.
Kiss B. Attila előző pályázatában ott volt Suppé Boccaccio-ja, Ábrahám-, Jacobi-évforduĺókhoz is megnevezett darabok bemutatói, melyek egyike sem valósult meg regnálása alatt ezidáig.
Magyarország egyetlen Operettszínháza nem teheti meg, hogy kevéske, agyonjátszott, egy idő után unalmassá váló darabokat tartson a palettáján vagy ugyanazokat  csereberéli, más rendezésben felújítja. Mintha szándékosan nem akarná a publikummal megismertetni a hazai és mindenekelőtt a nagy klasszikus operett remekműveket, amelyek egész sora arra érdemes, hogy sok évtized "hibernációja" után életre keljen végre. 
Több teret adni a műfajnak, a musical hívei pedig ma már sok színházban hódolhatnak a kedvükre való ilyenféle és stílusú daraboknak is.

Lehet/legyen/lesz – születőben van és bemutatásra kerül az ősszel egy új magyar operett. Rendben van. Ám jó lett volna vagy  jó lenne ha az Operettszínház vezetősége ugyanennyi befektetett energiával a fent felsorolt zeneszerzők, műcímek közül keres és talál valami újat, és minden évben újabb „klasszisokat”  állítana színpadra. Mert óriási a választék! A közönséget pedig nem kell „lekezelni”, buta, hiányos tudású, érdektelen egyedeknek tekinteni. A közönség igenis örül és "vevő minden szépnek és értéknek, régi-újnak, csak azokat meg kell ismertetni velük. 


5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43 [Válasz erre: 5509 Edmond Dantes 2023-09-19 15:32:32]
Nagyon el kéne ott a frissítés mert szép lassan de haldoklik a színház :(
Már a zászló hajós Jekyllre se fogytak szeptemberben a jegyek úgy ahogyan azt várták és hol van még az évad vége

5509 Edmond Dantes 2023-09-19 15:32:32

Mi lesz veled, Operettszínház? A volt rendező* szerint egzisztenciális félelem az úr a színészeknél

Szeptember 11-én lejárt Kiss-B. Atilla ötéves mandátuma a Budapesti Operettszínház élén. Az igazgatói posztra újra pályázni kell, és a regnáló vezető mellett Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője, valamint Szabó P. Szilveszter, a teátrum művésze is jelentkezett.

...Kiss-B. Attila ...  pályázatában azt ígérte, a Budapesti Operettszínház irányítása alatt 450 előadáson eléri a 300 ezres nézőszámot – ám ez, a sikeres és telt házas darabokkal együtt is csupán álom maradt. A színház által közzétett nyilvános adatok szerint az előadások száma 2022-ben még a 400-at sem érte el – három helyszínen összesen 378 előadásra került sor. A 2022-es adatok ráadásul több mint 460 millió forintos negatívumot mutatnak az előző évhez képest a 4,2 milliárd forintos állami támogatás ellenére ... a nézőszám pedig megállt 233 ezernél. Igaz, a vágyott számokat nehezebb teljesíteni úgy, hogy a hétfői, keddi és szerdai napokon már nincs előadás.** A 2022-es adatok ráadásul több mint 460 millió forintos negatívumot mutatnak az előző évhez képest a 4,2 milliárd forintos állami támogatás ellenére. Teljes cikk ide kattintva.
*  Somogyi Szilárd, aki több mint húsz év után tavaly decemberben kapta meg a felmondólevelét az Operettben.
** Ezek lehettek a legkevésbé veszteséges napok az Operettszínházban - ED

5508 varganiki 2023-09-17 20:58:24 [Válasz erre: 5506 Búbánat 2023-09-14 12:39:51]
Ezt a hatalmas sikert én is tanusíthatom, tényleg hatalmas buli volt gyakorlatilag az utolsó kb 2 óra, egy musical-operett gála a színház jelenlegi repertoárjából. Persze az előtte lévő blokkok sem okoztak csalódást, bár a Carmen musical dalai nekem nem feküdtek annyira, ellenben az új operettbemutató az Orfeum Mágusa nótái kifejezetten tetszettek olyan igazi régi operettes dalokat sikerült írniuk. Ha a története is ilyen jó lesz akkor részemről meg leszek elégedve :)

5507 zenebaratmoncsi 2023-09-17 12:47:04
2023. 09. 17. operett-maraton Eiffel Műhelyházban

14.00 Johann Strauss: A Cigánybáró
15.30 Jacques Offenbach: Szép Heléna
17.00 Gillbert-Sullivan: A mikádó
19.00 Lehár Ferenc: Víg özvegy Víg özvegy
20.30 Ábrahám Pál: Bál a Savoyban

Előadja: Színház és Filmművészeti Egyetem Ötödéves Zenés Színművész Osztálya
Rendező: Forgács Péter és Novák Eszter
Osztályvezető tanárok: Novák Eszter és Selmeczi György




5506 Búbánat 2023-09-14 12:39:51
Óriási sikerrel zárult az Operett Forgatag

ORIGO - 2023.09.12. 15:42

  „Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a nézők estéről estére megtöltik a színházat, amely évekkel ezelőtt a megújulás útjára lépett. S nem csupán az intézmény, de a műfaj is új életre kelt, hiszen november 17-én, 18-án és 19-én hármas szereposztásban bemutatásra kerül a 21. század és egyben az új évezred első magyar nagyoperettje, Pejtsik Péter–Orbán János Dénes: Az Orfeum mágusa című darabja. Kiss-B. Atilla kiemelte, hogy

A SZÍNHÁZ SZOROSAN EGYÜTTMŰKÖDIK A SZÍNHÁZ- ÉS FILMMŰVÉSZETI EGYETEMMEL, AHONNAN A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ ÚJ TEHETSÉGEI ÉRKEZHETNEK MAJD A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZBA.

Végül hangsúlyozta, hogy örül a fiatal nézők jelenlétének az Operett Forgatagon, hiszen egy fenntartható társadalomban elengedhetetlen a szellemileg és lelkileg is jól táplált közönség, a Budapesti Operettszínház pedig éppen ezt nyújtja számukra.


5505 Búbánat 2023-09-12 22:48:51 [Válasz erre: 5503 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:26:49]

Kívánom, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem ötödéves zenés színművész osztálya maratoni, egésznapos operett-keresztmetszet bemutatói az Eiffel Műhelyházban sikerrel járjanak!

Ezen a szeptember 17-i zenei eseményen sajnos nem lehetek jelen, pedig mind az öt darab, de különösen A mikádó, A szép Heléna és a Bál a Savoyban c. operettek „tömörített” változatukban is érdeklődésemre számítanának; A víg özvegy-re és A cigánybáró-ra pedig szinte „kötelező” lenne ott lennem... Persze kérdés, hogy az Egyetem zenés színházi szakának végzős -  remélhetőleg tehetséges -  fiataljai hogyan/miként birkóznak meg már meglévő, valahová (f)elért de még fejlődő, érő, fejleszthető technikai és vokális készségükkel e klasszikus operettek igen igényes szoprán (primadonna, szubrett) és tenor (bonviván) szólamaival... Szinte operai nívó szükségeltetik előadásukhoz. A zenekarról nem esik szó, de ha Selmeczi György zenei irányításáról olvasok, úgy látom a garanciát a jóra, és hangszeres kíséretnek lennie kellene – csak zongorával előadni az operetteket, a hatás nem ugyanaz; kórusról sem hallani. Mégis, a fiatal színi növendékek ének- és játéktudásáról így is kaphatunk talán némi eligazodást, tudásképet... 


5504 zenebaratmoncsi 2023-09-12 15:32:11

Ők lehetnek az Operettszínház és a Pesti Magyar Színház új igazgatói



Szeptember 11-én járt le két budapesti színház igazgatói posztjáról szóló pályázat. Három pályázat érkezett a Budapesti Operettszínház vezetésére, míg négy jelentkező indul a Pesti Magyar Színház vezető pozíciójáért.

Az Operettszínházhoz beadta pályázatát az intézmény jelenlegi főigazgatója, Kiss-B. Atilla, Szabó P. Szilveszter, az Operettszínház színésze és Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője. (Kiss-B. Attilát egyébként a Budapesti Operettszínház igazgatójaként több egykori és jelenlegi operettszínházi munkatárs szexuális zaklatás és verbális bántalmazás eltussolásával vádolta meg.)

Zaklatás: kamerák elé álltak az Operettszínház egykori dolgozói, döbbenetes dolgokat állítanak

Zaklatás: kamerák elé álltak az Operettszínház egykori dolgozói, döbbenetes dolgokat állítanak

A Pesti Magyar Színház élére négy jelentkező közül kerül majd ki a győztes. Indult a posztért Halasi Dániel rendező-bábrendező, Eperjes Károly színművész (Nagy Viktor rendezővel)Zalán János jelenlegi igazgató és dr. Komáromi György színházi menedzser (Zalán Tibor dramaturggal közösen).

A jelenlegi vezetők megbízatása mindkét esetben 2024. január 31-én jár le, ennek megfelelően a Budapesti Operettszínház és a Pesti Magyar Színház – Ifjúsági- és Családi Színház új vezetője 2024. február 1-jén kezdi meg munkáját – írja a hvg.hu.


5503 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:26:49
Operett Maraton (2023. szeptember 17. 14.00-22.00 Eiffel Műhelyház) 
Jegyek mindössze 500 Ft+ 450 Ft kezelési költség


Zenei vezető: Selmeczi György
Karmester: Selmeczi György, Rácz Márton
Zenei munkatárs: Szép András, Szabó Mónika, Hermann Szabolcs
Díszlet, jelmez: Fridrich Csilla, Sike Gábor
Koreográfus: Blaskó Borbála, Csömör Marcell
Rendező: Forgács Péter és Novák Eszter
Osztályvezető tanárok: Novák Eszter és Selmeczi György

I. JOHANN STRAUSS: A CIGÁNYBÁRÓ
(Jókai Mór kisregénye nyomán)
Barinkay Sándor: Nemes Tibor / Tóth Dominik
Szaffi: Baranyi Emma
Czipra: Gellért Dorottya
Zsupán Kálmán: Juhász Bence / Polák Ferenc
Arzéna: Berkó Boglárka
Ottokár: Fülöp Kristóf
Carnero: Illés Adrián

II. JACQUES OFFENBACH: SZÉP HELÉNA
Heléna: Szász Gabriella
Páris: Kerek Dávid
Menelaosz: Juhász Bence
Oresztész: Fülöp Kristóf
Ajax I.: Illés Adrián
Ajax II.: Sas Zoltán / Liber Ágoston
Akhilleusz: Karsznai Vilmos
Agamemnon: Polák Ferenc / Turi Péter
Kalkhasz: Vatamány Atanáz
Minerva: Szaplonczay Mária
Juno: Gellért Dorottya
Vénusz: Varga-Járó Sára
Jupiter: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Bakkhosz: Berkó Boglárka
Homérosz: Nemes Tibor

III. GILBERT-SULLIVAN: A MIKÁDÓ
A mikádó: Vatamány Atanáz
Nanki-Poo: Liber Ágoston / Tóth Dominik
Yum-Yum: Berkó Boglárka
Ko-Ko: Polák Ferenc
Katisha: Fekete Patricia
Pooh-Bah: Krasznai Vilmos
Pish-Tush: Juhász Bence / Turi Péter
Pitti-Sing: Baranyi Emma
Peep-Bo: Gellért Dorottya

IV. LEHÁR FERENC: A VÍG ÖZVEGY
Zéta Mirkó: Krasznai Vilmos
Cascada: Kerek Dávid
St. Brioche: Nemes Tibor
Camille: Fülöp Kristóf
Valencienne: Szaplonczay Mária
Hanna: Varga-Járó Sára
Danilo: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Olga: Gellért Dorottya
Kromov: Juhász Bence
Bogdanovics: Illés Adrián
Sylviane: Szász Gabriella
Prisics: Vatamány Atanáz
Praskovia: Berkó Boglárka
Nyegus: Tóth Dominik

V. ÁBRAHÁM PÁL: BÁL A SAVOYBAN
Madelaine: Fekete Patricia
Arisztid: Sas Zoltán / Juhász Bence
Daisy: Szaplonczay Mária
Musztafa: Illés Adrián
Tangolita: Szász Gabriella
Archibald: Fülöp Kristóf
Celestin Fourmint: Liber Ágoston
Pomerol főpincér: Polák Ferenc
Figaro (sajtós): Nemes Tibor
Musztafa hat felesége: Baranyi Emma, Berkó Boglárka, Gellért Dorottya, Szaplonczay Mária, Varga-Járó Sára, Fülöp Kristóf


5502 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:24:52
2023. szeptember 17-én Az Eiffel Műhelyházban operett-maraton lesz. 
A Színház- és Filmművészeti Egyetem ötödéves zenés színművész osztálya bemutatja
OPERETT-MARATON
Az operett - tetszik, nem tetszik - a magyar színháztörténeti  örökség meghatározó műfaja. Korunkban végletesen megosztó színházi jelenség. Sokan kritikátlanul rajonganak érte, mások szemében vörös posztó. Az operaműfaj zenei és színpadi eszközeivel, Magyarországon a népszínmű, illetve a polgári társalgási színmű talaján létrejött hatalmas repertoár saját korában hatékonyan töltötte be azt a társadalmi szerepet, mely széles tömegek szórakoztatását volt hivatott kielégíteni; dallam-invenciója, népmesei történet-szövése, szerethető karakterei, szentimentalizmusa és humora, olykor folklorizálódó fordulatai már-már társadalmi, nemzet-karakterológiai tényezővé tették.
Mit kezdjünk vele a 21. század közegében? El tudjuk-e helyezni ezt a kétség kívül értékes zenét (olykor szellemes cselekményt és dramaturgiát) napjaink szellemi terében, meg tudjuk-e haladni az egyre zavaróbb anakronizmust? Lehet-e zenei értékeit, stiláris identitását megőrizve, korunknak megfelelő színpadi értelmezést kölcsönözni egy-egy operett-előadásnak?
Ezek a kérdések foglalkoztatták a Színház és Fillmművészeti Egyetem zenés színművész hallgatóit az Operettmesék elkészítésében. Novák Eszter és Forgács Péter rendezésében, Selmeczi György zenei irányításával emblematikus operettek sűrített változatait készítették el, melynek során modellezni próbálják az operett-színpadi gondolkodás számos lehetséges változatát.
Műsorra tűzték Strauss Cigánybárójának, Offenbach Szép Heléna, Sullivan Mikádó, Lehár Víg özvegy és Ábrahám Bál a Savoyban című operettjének egy-egy 60-70 perces foglalatát. A munka felhajtó ereje mindenkor a komoly felkészültség és a felszabadult játék egysége. Ezt az egységet próbálja érvényre juttatni tizenkilenc tehetséges fiatal színész-jelölt.


5501 Búbánat 2023-09-08 22:08:15 [Válasz erre: 3713 Búbánat 2018-10-17 10:14:06]

Tiboldi Mária, operettprimadonna emlékére (1939 – 2023)

MTVA Archívum – Fotótár – Tiboldi Mária  

Lehár Ferenc: Luxemburg grófja – Szerelmi kettős (Tiboldi Mária és Virágh József) – video

Angéla és René kettőse, II. felv.: „Nem uram, oly messze a szivárvány... /Várj, várj, szép délibáb...”

Koncertfelvétel. Vezényel: Gyulai Gaál Ferenc


5500 Búbánat 2023-09-06 13:24:15

2002 óta október 24-én Kálmán Imre születésnapján és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – ami egybeesik és tiszteletükre - ünnepeljük a Magyar Operett Napját. Ahogyan az előző években, úgy idén is a Budapesti Operettszínház hagyományosan nagyszabású gálaestekkel emlékezik a két nagy magyar operettkomponistára.

 Az Álom, álom, édes álom... című műsorban az Operettszínház művészeinek tolmácsolásában elhangoznak az operettirodalom két legendás szerzőjének legnagyobb slágerei. 

Közreműködnek

Bojtos Luca, Fischl Mónika, Kiss Diána, Lévai Enikő, Lukács Anita, Szendy Szilvi, Széles Flóra, Dénes Viktor, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Laki Péter, Ninh Duc Hoang Long, Vadász Zsolt, az Operettszínház énekkara, tánckara, zenekara.

Rendező: Homonnay Zsolt

Előadások időpontjai:

október 20., 18 óra

október 21., 14.30 és 19 órakor is

október 22., 19 óra

október 24., 19 óra


5499 Búbánat 2023-08-06 16:55:00 [Válasz erre: 5274 Búbánat 2023-01-19 14:59:23]

Kapcs. 5274. sorszám

Jacques Offenbach: A banditák („Les Brigands”) - L’air des Carabiniers (Ronde des carabiniers)

Orchestre en herbe du Conservatoire de Boulogne "Le Boeuf Musicien" - mercredi 3 février 2016


5498 Búbánat 2023-08-06 16:52:46 [Válasz erre: 5233 Búbánat 2022-10-20 16:02:14]

Kapcs. 5233. sorszám

Sir Arthur Sullivan: The Pirates of Penzance, or the Slave of Duty

A cornwalli kalózok ˙[avagy a becsület rabja] címmel is ismert (a magyar nyelvű rádiófelvételen)

Pirate Flash Mob – „With Cat-Like Trea” from The Pirates of Penzance by Redcliffe Musical Theatre

New Version of Gilbert & Sullivan's 'The Pirates of Penzance' at Redcliffe, Queensland, Australia. August 2012


5497 Búbánat 2023-07-17 21:47:18 [Válasz erre: 5495 zenebaratmoncsi 2023-07-16 21:32:57]
A 2033. sorszám alatt írtam be a topikba benyomásaimat a Városmajori Szabadtéri Színpadon 2013-ban bemutatott A madarász című operett előadásáról. Lásd ott. 
 Egyébként Zeller híres operettjének első teljes rádiófelvételét és a későbbi rádiós részletek előadóit is többször emlegettem a fórumon.

Carl Zeller - Erdődy János, Fischer Sándor: A madarász (A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1959. november 28., Kossuth Rádió, 19.00- 21.35) - Fábry Edit, Petress Zsuzsa, Szilvássy Margit, Gyimesi Pálma, Zsombor Klára, Szabó Miklós, Bilicsi Tivadar, Maleczky Oszkár, Rátonyi Róbert, Kazal László, Pethes Sándor, km. a  Magyar Állami Hangversenyzenekar és a Magyar Rádió Énekkara. Vezényel: Polgár Tibor.  Zenei rendező: Ruitner Sándor. Rendező: Solymosi Ottó.

A későbbi rádiófelvételeken részleteket énekel az operettből – mások mellett: Házy Erzsébet, Kalmár Magda, Kertesi Ingrid, Kincses Veronika, Takács Tamara, Simándy József, Réti József, Kovács József, Gregor József, Kónya Sándor, Gulyás Dénes, Kishegyi Árpád, Várhelyi Endre.

Úgyhogy egyetértek, A madarász nekem is az egyik kedvenc operettem, sajnálom, hogy nálunk alig játsszák, míg a másik híres Zeller-operettet - A bányamester - pedig egyáltalán nem, pedig ez utóbbi, ismerve a zenei anyagát, szerintem legalábbis vetekszik azéval. 

5496 zenebaratmoncsi 2023-07-17 01:22:53
Szóval elírtam, a Madarász az egyik legjobb operett, amit valaha írtak. Legalábbis a top 5-ben benne van.

5495 zenebaratmoncsi 2023-07-16 21:32:57
A Madarász szerintem az egyik legjobb operett, amit valahol írtak. Sok sláger van benne, szép táncok. Nálunk miért nem megy sehol?... jó lenne látni. Tudtommal csak egyszer ment a Városmajorin, sajnos akkor nem láttam.

5494 zenebaratmoncsi 2023-07-16 12:19:46
Meg van a Bad Ischl-i Lehár fesztivál jövő évi programja is.
2024. július 6-tól itt is színre kerül a közelmúltban újra felfedezett Ábrahám Pál operett, a Mese a grand hotelben.
2024: Mese a Grand Hotelben - Lehár Fesztivál Bad Ischl (leharfestival.at)
2024: Märchen im Grand Hotel - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)

2024. július 13-tól Carl Millöcker örökzöldje, a Koldusdiák kerül műsorra
2024: A koldusdiák - Lehár Fesztivál Bad Ischl (leharfestival.at)
2024: Der Bettelstudent - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)

Végül augusztus 9-től egy ismeretlen Lehár Ferenc darab, a Der Sterngucker lesz látható
2024: Der Sterngucker - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)



5493 zenebaratmoncsi 2023-07-16 12:13:55
Aki idén esetleg ellátogat Bad Ischl-be a Lehár fesztiválra 3 operettet is megnézhet:
A magyarok nagy barátja, aki számtalanszor Siófokon nyaralt, Leo Fall legismertebb darabja ezekben az időpontokban lesz:
Madame Pompadour - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)
Aztán egy régi klasszikus nagy kedvenc, Carl Zeller Madarász c. operettje
Der Vogelhändler - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)
Végül augusztus 11-től Lehár Ferenc Schön is die Welt-je (magyarul Szép a világ)
Schön ist die Welt - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)





5492 Búbánat 2023-07-15 16:02:16 [Válasz erre: 5491 Edmond Dantes 2023-07-15 14:08:56]
Madame Fleury nem szerepel az eredeti librettóban, tudod, ezt a szerepet az államosítás után "helyzetbe" került Gáspár Margit igazgató fémjelezte  F.O.SZ. 1952-es Lehár-bemutatójára - csaknem teljesen átdolgozott szövegkönyvbe - "találta ki" és írta bele Békeffy István és Kellér Dezső. Honthy Fleury belépőjének zenéje is betoldás, átvett dallam, az új szereplő új szövegére illesztve. Nálunk ez honosodott meg, nemzedékeken át gyökeresedett meg, ŕádió és lemezfelvételeinken, Honthy Hanna - egyik  - védjegýévé vált; a ma ismert, nálunk színpadon lévő Çsárďáskirálynő Cecíliája is utólag, évtizedekkel ķésőbb beírt szerep volt, külön a már nem hamvas Honthy kedvéért,  Fleuryje után két évvel későbbi bemutatóhoz, ugyancsak a fent nevezett magyar szöveg/át/író-párostól.
Szente Vajk rendező most az új Luxemburg gŕófjában  a Fleury-karaktertől eltekintett, így a Honthyval ismertté vált belépő dal a szövegével együtt "kigyomláltatott" a darabból.  (Más kérdés, hogy Fleury helyébe írattak egy másik új szerepet a darabba - Jacques, az apacs - krimiszálként, aminek sok értelmét nem láttam...)

5491 Edmond Dantes 2023-07-15 14:08:56 [Válasz erre: 5489 Búbánat 2023-07-12 17:08:51]
Nem láttam a színlapon Fleury nevű szereplőt. Márpedig nekem az ő belépője a kedvencem, persze Honthyval és azzal a szöveggel. Ne kérdezd, hányszor hallgattam már meg... Itt ki énekelte és kb. milyen szöveggel? Gondolom, Blériot, mozivászon, automobil nem volt.

5490 zenebaratmoncsi 2023-07-15 14:00:52
Egy kis ízelítő a Neustrelitz-i Viktória szabadtéri előadásból
TRAILER "Viktoria und ihr Husar" - YouTube
Festspielen im Schlossgarten Neustrelitz 2023
Paul Abraham mit VIKTORIA UND IHR HUSAR


5489 Búbánat 2023-07-12 17:08:51

Szokatlan „Luxemburg grófjával” érkezett Margitszigetre a kecskeméti teátrum társulata

Mindenre számítva és mindazból „kihámozva” ami forráshoz jutottam, kellően felkészülten érkeztem meg július 8-án, a Margitszigeti Szabadtéri Színházba, hogy megtekintsem a Luxemburg grófja című örökbecsű Lehár-operett címével hirdetett és csábított zenés darabot; a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház ez év májusában bemutatott formabontó produkciójáról már megjelent beszámolók, kritikák tényközlései tükrében sejtettem, mit várhatok, ám megismerni a „valót” csak a látott előadásból szűrhettem le, így a kezdeti ellenállásomat legyőzve, váltottam meg rá kíváncsian a  jegyemet.

Most, pár nappal a színházi/színészi produktum ismerete után, és a zenei élmények hatása alól nem szabadulva, ha tehetném sem tudnék elfogulatlanul hangot adni benyomásaimnak, hiszen így vagy úgy, de igazán megérintett az az általam egyébként nem kedvelt progresszív vízió, amit Szente Vajk rendező és Galambos Attila műfordító ezzel a Luxemburg grófjával műveltek és annak kapcsán, amit a műfaj átértelmezéséről kiötlöttek – melyek együtt akár ki is kergethettek volna a nézőtérről.  Nem így történt és ezen rágódok most is, de azért kezdem a fényt látni a sötétben, amiben eddig tapogatóztam: az előadás alatt folyvást azon járt az agyam, hogy az egyes jelenetek, dalok, szövegek közt egyáltalán van-e-, volt-e valami eredeti töredék az eredeti librettóból, mert a zenéből is alig felismerhetőn;  a másik: nem teljesen ülepedett le bennem, hogy a pesti színpadra elhozott Luxemburg grófja végülis is hova sorolható, miként határozható meg: operett vagy musical, avagy a kettő ötvözete?  

Tény, hogy valami újszerűt kaptunk, ami hatott, ami jól volt kitalálva és szellemes, mulatságos, fordulatos, a teljes figyelmet lekötő, élvezetes; nem bajlódtam azzal, hogy gondolataimat eltéríti mindattól a konvencióktól, beidegződésektől, amelyeket egy várt és ismert klasszikus operettről és a műfajáról és annak szegmenseiről eddig tartottam. Tudomásul kell venni, hogy most nem a Nagymező utcai Operettszínházban vagyok egy hagyományos, szokványos nagyoperett előadásán, hanem a kecskeméti színházi társulat egy ragyogó zenés színházi produkcióját látom, és nem azzal lep meg, hogy nem a klasszikus zenei és szöveg verzióban kapom a Luxemburg grófját - aminek  alig van köze Lehárhoz és csupán a váz maradt meg, a szinopszis -, hanem ami megvalósult, létrejött, azt milyen jól csinálják a művészek a színpadon,  és a zenekari árokban a kis kamarazenekar milyen különleges hangzást hoz ki az újra írt és áthangszerelt partitúrából, ami csak nagyvonalakban emlékeztet az eredeti változatára, de azt milyen "bravúrosra" sikerül, ami „illik” a rendezői ötlethalmazhoz, a tudatos és varázslatos zenés színházi atmoszféra és a „szokatlan”, „újszerű”, „valami más” élményszerű megteremtéséhez, annak befogadásához.

Ami talán a legfontosabb: a sok tánc. (Koreográfus: Túri Lajos Péter) A darabban az elejétől a végéig jelen van a tánckar, minden énekszám alatt és az együttesekben két próza/dialógus között ropják a táncot (az operetthez idegen mai táncfajtákat is, kitűnően)  – egy musicalben nincs ennyi -, olykor a kórus énekel hozzá. A színház zenekara egy kis kamaraegyüttes, és amikor játszanak, szól a Lehárra alig emlékeztető zene, mintha egy big bandet hallanánk dzsesszzenében, az eredeti Lehár-melódiáktól teljesen elütő/eltérő hangszeri, hangszerelési, ritmikai és hangnemi változatokban. Remekül játszanak vezetőjük, Drucker Péter karmester irányításával. 

A zeneszámok közé a rendező becsempészett más Lehár-operettekből részleteket: például rögtön az első rész elején azzal a meglepetéssel él, hogy itt nem primadonnát „megjátszó” Angèle Didier (a ragyogó, tehetséges, üde Bori Réka tolmácsolása) belépőjeként „A víg özvegy”  Danilo grófja ismert belépő dalának dallamát énekli: „Ó, szerelmetes szép hazám.../Az orfeumtanyán, ott békét hagy hazám...” (persze más szöveggel), vagy a darabba behozott új szereplő, Jacques, az apacs (Aradi Imre) és Kokozof grófnő (Hajdú Melinda) az „apacs-kettőst” éneklik a Három grácia című operettből: „Ha megversz is imádlak én, te drága rossz, apacslegény, csak üss meg, de tekints reám...”

Egyébként a Luxemburg grófja népszerű dalai mind elhangzanak, de csaknem mind átírt szöveggel és mint említettem teljesen más zenekari kísérettel, dinamikával, ritmikával, színekkel, hangszerelésben: az előadók pedig nem rendelkeznek „igazi” operetténekes-hanggal, inkább a musicalekből ismeretes színű és technikájú énekhangon adják elő énekszámaikat – miközben ragyogó színészi talentumaikat is megmutathatják. A dialógusokban „szövegelés” is szakít a sablonos operettekből ismert szófordulatokkal: itt mai nyelvezet, paródiára, kabaréjelenetekre is hajazó, olykor jól időzített vagy a cselekményt megakasztó „magánszámok” követik egymást, ami különösen két szereplőhöz köthető: az eredetiben bonviván René Fouché, festőt alakító Koltai-Nagy Balázs „kikacsint” a nézőkhöz és egy mutogatós-mondókás játékra invitál bennünket – amelyre úgy láttam magam körül, a hölgyek voltak igen kaptatók és hajlandók; zseniális performansz oldaláról is megismerhettük a kiváló színművészt, Járai Mátét, aki komikus képességeivel frenetikus hatást tett ránk, de a többi szereplő is, mind pompás karakter-alakítással tette felejthetetlenné az estet. Kiemelem még közülük Armand Brissard festő szerepében Orth Péter és szerelme, Juliette Vermont énekesnő megjelenítője, Szabó Dorottya színpadi játékát, akik a táncos szubrettszerepkörben mutatták meg ügyes tehetségüket.

A történet röviden:

Sir Basil szerelmes Angèle Didier-be, az Opera ünnepelt énekesnőjébe.  Feleségül is venné, de a társadalmi elvárásokra is tekintettel kell lennie – nem házasodhat rangján alul. Ezért olyan arisztokratát keres, aki hajlandó Angèle-lel rövid ideig tartó látszatházasságra lépni, hogy majd előre megállapodott válásuk után ő kössön házasságot a színház csillagával. E célra kiválóan alkalmas René, a szegény festő, a Luxemburg grófja, aki egy komoly összegért cserébe vállalkozik arra, hogy Angèle-t feleségül vegye anélkül, hogy valaha látta volna. Basil kérésére a szertartáson is egy spanyolfal választja el egymástól az ifjú párt, mindössze a kezük találkozik a gyűrűhúzáskor, s egy kézcsók a hitvesi pecsét: „Jobbra ön, balra én, különös tünemény. Átmeneti, ez a lényeg, ideális így az élet!” Az inkognitóban élő és - a házasságot a menyasszony megtekintése nélkül megkötött - fiatalember tudtán kívül beleszeret Angèle-be, aki viszonozza a gyengéd érzelmeket, tehát nem sokáig maradnak ismeretlenek egymás számára, válásukkal pedig életük egyik legnagyobb megpróbáltatása vár rájuk...

Azt hiába is vártuk, hogy Gábor Andor korabeli fordításában halljuk az ismert slágereket, de a következetes és koncepcionális rendezésben nem találtam kivetnivalónak az új, „merész” fordításokat, a találó rímek helyét.

Tehát, ha a korábbról beugró refrének kezdete nem is marad el („Farsang van” – nyitókórus; „Gyerünk, tubicám, se kocsink, se lovunk...”, „Szívem szeret, valóság ez nem álom”, „Polkatáncos, polkatáncos, voltam deli legény”, „Nem uram, oly messze a szivárvány”, „Várj, várj szép délibáb”, „Gimbelem, gombolom” stb.), azt követően már teljesen más szöveggel folytatódik a dal.  

Az ismert dalbetétek között szerepel az az egy, ami nem csak a helyén – a darab elején – szólal meg, de a nagyobb jelenetek után mindig előjön és elsöprő lendületével, jókedvével a színpadon lévő teljes apparátus énekli-táncolja: 

„Csak non-stop dínom-dánom, míg élek meg nem bánom. A jelszó: élj a mának csak, nincs, ami ennek gátat szab…”

(Csak zárójelben, ez átírása az eredeti dalszövegből René belépőjének: Hej, lirilirilári, ez mind csak lárifári, mert fenn az ernyő, nincsen kas, nincs sosem ebben egy garas. A szép lányok csókolnak, s az ördög él a holtnak, a grófi rangom ámítás, ó, semmi más!)

Egy biztos, a közönséggel együtt én is jól szórakoztam ezen a „kifacsart” Luxemburg grófjá-ban, ami tőlem ezúttal lehetett másmilyen felfogású és értelmezésű zenés darab, akár musicalféle is, mint az eredeti Lehár-operett. A lényeg, hogy Szende Vajk rendezése parádés színpadi alakításokkal, professzionális módon hozzányúlt darab-átértelmezésében megálmodott és alkotótársaival – Kovács Yvette Alida jelmeztervező, RékayTamás díszlettervező – kivitelezett zenés színházi produkciót állított színpara, amire a Margitszigeti Szabadtéri Színház teltházas közönsége vevő volt és remekül szórakozott, sok-sok tapssal honorálta a kiváló színész-énekes előadóművészeket.

Szerintem, maga Lehár Ferenc is – ha élne -, nem átallná meg, hogy ne fejezné ki dicséretét művének újszerű „köntösben” való „előállításáért” – mely műről talán neki kezdetben fel sem tűnne, hogy az övének egy jól sikerült adaptációjához van/volt „szerencséje”; ő sem tudná eldönteni a darabot megnézve, mit látott-hallott: operettet, musicalt, egyebet – talán zenés játéknak, zenés vígjátéknak is nevezhetné(nk)... De a „klasszis” színvonalú és látványvilágú darabot a nagy zeneszerzőnk is megtapsolta volna – úgy gondolom.

 Galéria 


5488 Búbánat 2023-07-12 11:41:05 [Válasz erre: 5475 Búbánat 2023-07-02 17:32:17]
Van még új a régi nap alatt – Kritika a Luxemburg grófja előadásról

deszkavizio.hu - 2023. július 10. - Ráth Orsolya

„Szente Vajk rendező és Galambos Attila műfordító ...  Luxemburg grófjának eredeti szövegkönyvét képletesen szólva leporolta, majd az észszerűség és emészthetőség keretein belül aktualizálta. Ezt úgy érték el, hogy a jól működő régi poénokat okosan vegyítették a mai kor nézőivel való összekacsintásra alkalmas, naprakész megszólalásokkal, na meg a további humorforrásként szolgáló kereskedelmi televíziós, irodalmi, illetve filmbéli utalásokkal.


5487 zenebaratmoncsi 2023-07-07 20:17:03
Július 1-én pedig Ábrahám Pál: Hawaii rózsáját mutatták be az egykor szintén NDK-s Roctock-ban, az egykori hanza kikötővárosban. 
Die Blume von Hawaii, Revue-Operette von Paul Abraham / Libretto von Alfred Grünwald, Fritz Löhner-Beda und Imre Földes | Volkstheater Rostock (volkstheater-rostock.de)
Nordmagazin: Rostocker Theater zeigt Operette 'Die Blume von Hawaii' | ARD Mediathek

5486 zenebaratmoncsi 2023-07-07 20:12:26
Még két másik Ábrahám Pál operett bemutató van mostanában Németországban.
Ma, 2023. 07. 07-án mutatja be a Theater und Orchester Neusterlitz a Viktória c. operettet. Ez egy nagymúltú szabadtéri színpad, ahol minden évben bemutatnak egy operettet is az érdeklődőknek. 
 
Viktoria und ihr Husar _ Festspiele 2023 - Festspiele im Schlossgarten Neustrelitz 2023 (tog.de)
Viktoria und ihr Husar - YouTube
Viktoria and her Hussar (Viktoria und ihr Husar) by Paul Abraham | Operabase


5485 zenebaratmoncsi 2023-07-07 19:54:28
Märchen im Grand-Hotel - Staatstheater Cottbus - YouTube
Egy kis ízelítő a Mese a Grand Hotelben c. Ábrahám Pál operettből az egykori NDK-s városból. Szerintem egész szórakoztató, jó kis jazz zenével, kár hogy nálunk még nem fedezték fel újra.


5484 Búbánat 2023-07-06 14:11:43
A Budapesti Operettszínház Énekkara meghallgatást hirdet klasszikus hangképzésű női és férfi énekesek számára alt, tenor és basszus hangfajban.
Erről bővebben a színház honlapján olvasható. 

5483 varganiki 2023-07-06 12:38:30
Ha esetleg érdekel innen valakit, újabb információkat tudtam meg az Operettszínház új operettbemutatójáról, az Orfeum Mágusáról, még pedig, hogy kik alakítják a főbb szerepeket.
Somossy Károly: Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Nagy Lóránt
Armina, Somossy felesége: Fischl Mónika, Lukács Anita, Füredi Nikolett
Carola Cecília primadonna, Somossy szeretője: Kiss Diána, Bordás Barbara, Lévai Enikő
Lazarovits Zdénkó mágnás, Carola Cecília hódolója: Kocsis Dénes, Cseh Dávid, Sándor Péter
Bella feltörekvő primadonna, a darab szubrettje: Szendy Szilvi, Széles Flóra, Bojtos Luca, párjaik pedig Laki Péter, Dénes Viktor és Erdős Attila lesznek


5482 Búbánat 2023-07-06 12:34:02
Töretlen a közönség bizalma az Operettszínház iránt

ORIGO - 2023.07.05. 12:32

 Mi újság a Budapesti Operettszínházban, mi lesz jövőre, erről is beszél Kiss-B. Atilla főigazgató.


5481 Búbánat 2023-07-05 13:55:47

Múltidézés

 Jacques Offenbach: Kékszakáll

 Bemutató: az Erkel Színház - két szereposztásban került színre, 1981.november 8-án ill. 11-én.

 A produkció utolsó, 31. előadása 1985. január 4-én volt.

 Az egyik előadást a televízió is felvette, amit 1983. január 15-én az MTV 2 csatornán sugárzott, 20.25 - 22.45 óra között.

 Henri Meilhac szövegét magyarra fordította Iglódi István

 Koreográfus: Pethő László

Díszlettervező: Makai Péter

Jelmeztervező: Schäffer Judit

 Rendező: Békés András

 Km. a Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara

 Karmester: Nagy Ferenc

 Szereposztás:

 Kékszakáll lovag – Karizs Béla

Bobéche király –  Benedek Miklós m.v.

Clementine királyné, a felesége – Barlay Zsuzsa

Fleurette, virágáruslány, később Hermia hercegnő – Zempléni Mária

Daphnis pásztor, később Saphir herceg – Bándi János

Oszkár gróf, a király minisztere – Begányi Ferenc

Popolani alkimista a lovag szolgálatában – Melis György

Boulotte, parasztlány Kékszakáll leendő – hatodik – asszonya – Sudlik Mária

Alvarez, udvaronc – Tóth János

Kékszakáll „elhunyt” feleségei:

Héloise, az első asszonya – Maria Tereza Uribe

Eléonore, a második asszonya – Szűcs Márta

Isaure de Valleou, a harmadik asszonya – Takács Tamara

Rosalinde, a negyedik asszonya – Szabó Anita

Blanche, az ötödik asszonya – Decsi Ágnes

A YouTube-on található linkek: 

Offenbach: Kékszakáll – Popolani dala – Melis György, kórus

Offenbach: Kékszakáll – Kékszakáll dala – Karizs Béla, km. Sudlik Mária, kórus

Offenbach: Kékszakáll – Fleurette és Daphnis kettőse – Zempléni Mária, Bándi János

Offenbach: Kékszakáll – Oscar gróf dala – Begányi Ferenc

Offenbach: Kékszakáll – Kékszakáll belépője – Karizs Béla, kórus

Offenbach: Kékszakáll – Boulotte és Oscar gróf kettőse – Sudlik Mária, Begányi Ferenc

Offenbach: Kékszakáll – Boulotte és Kékszakáll kettős (Kriptaduett) - részlet, 3. felv. – Sudlik Mária, Karizs Béla

Offenbach: Kékszakáll – Kékszakáll jelenete, 3. felv. – Karizs Béla, km. Benedek Miklós, Barlay Zsuzsa, Zempléni Mária, Bándi János, kórus


5480 Búbánat 2023-07-05 12:16:52 [Válasz erre: 5479 varganiki 2023-07-05 00:54:24]

Hát az biztos, hogy a kultúrára (is) áldozni kell, nem jótékonysági intézmény az operett sem... Ha az állam nem ad hozzá forrást, lásd az Operát, akkor ki kell(ene) gazdálkodnia saját jegyárbevételből. Operettbe arányaiban jóval kevesebben járnak, mint az Operába.  Igaz, a nyári Budavári Palotakoncerteken akár külföldi turistákra is számítani lehet(ett), akiknek nem okozhat(ott) gondot az emelt helyár kifizetése sem. De mostanra talán elmaradoznak ők is...


5479 varganiki 2023-07-05 00:54:24 [Válasz erre: 5478 Búbánat 2023-07-03 12:23:21]
Én egyszerűbben gondolkozom, szerintem csak nincs rá elég pénzük. Elég csak megnézni mennyire megemelte a jegyárakat az Operettszínház :(

5478 Búbánat 2023-07-03 12:23:21 [Válasz erre: 5477 zenebaratmoncsi 2023-07-03 11:11:48]

Ki tudja, a költségtakarékosság, a közelben folyó építkezések, a producerek (Vadász Dániel és Nacsa Olivér) közti „meghasonlás” vagy a tavalyi jubileumi, tizedik koncert utáni megállás gondolata – sok szempont lehet az idei Budavári Palotakoncert elmaradása (szüneteltetése?) mögött. Még azt sem zárom ki, hogy miután Vadász Dániel pályázata a kiírt Operaházi főigazgató posztra nem a javára dőlt el, elkedvetlenedett és mint producer „takaréklángra” állt át...


5477 zenebaratmoncsi 2023-07-03 11:11:48
Az Budapesti Operettszínház munkatársa kérdésemre elmondta a rossz hírt, hogy idén 2023-ban elmarad a Budavári Palotakoncert. Az okokat nem közölték, sem azt, hogy a későbbi években lesz-e, vagy a tavalyi, 10. volt az utolsó.

5476 zenebaratmoncsi 2023-07-02 20:08:58
Eléggé nevetséges a Luxemburg grófját musicelesíteni. Ha Szente vajk musicalesíteni akar, akkor kezdje a Ábrahám Bál a Savoyban vagy a Hawaii rózsája, 3:1 a szerelem javára jazzoperettjeivel, mivel azt lehet is. Esetleg még a Fényes Szabolcs Maya is szóba jöhetne... 

5475 Búbánat 2023-07-02 17:32:17 [Válasz erre: 5377 mosu 2023-05-04 07:42:33]

Bevallom, tartok tőle, hogy a Luxemburg grófjának Kecskeméten már bemutatott változata nem az én konzervatív ízlésemet fogja szolgálni pár nap múlva a margitszigeti új bemutató alkalmával. Persze bizonyosan sokan lesznek, akik a kedvelt, megszokott, ismert Lehár-operett „felhigított” verziójának is örvendeni fognak, és sikere lesz. A mindössze egy előadás szerintem kevés lesz ahhoz, hogy mélyenszántó gondolatokra jussak az egyszeri megtekintést követően. Remélem, azért nem fog teljes csalódást kelteni bennem az „újdonságként” beharangozott és „musicalesített”-re szabott, több mint száztíz éve - 1909-ben - színre került világsikerű darab.

 2023. május 5-én megtartották a Luxemburg grófja bemutatóját a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban.

 Itt van egy áttekintő-összefoglaló   videoriport a főpróbáról.


Szente Vajk rendezésében érkezik a Margitszigetre Luxemburg grófja

Szerző: Margitszigeti Színház.hu - 2023.06.27.

"Szerelem kell és az élet szép!"

 „Július 8-án mutatja be a Margitszigeti Színház és a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház közösen Lehár Ferenc egyik legszellemesebb operettjét, teljesen új köntösbe varázsolva a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A darab különlegessége nemcsak aktualitása és musical-szerűsége, hanem az is, hogy egy ponton interaktívvá válik, a főszereplő a közönséget is bevonja az előadásba.

A történet és a zene hordozza az eredeti darab jellemzőit, egyébként pedig teljesen új köntösben mutatkozik be a musical elemeket is felvonultató operett. A szövegkönyvet egészében újraalkotta a Szente Vajk–Galambos Attila szerzőpáros, aktuálissá téve ezzel a sodró lendületű, lenyűgöző díszletekkel dolgozó zenés színpadi művet. A Luxemburg grófja bár ismert történetet dolgoz fel, mindannyiunk számára tartogat meglepetéseket. Merész ötleteteket, fergeteges poénokat és eddig még soha nem látott karaktereket ígér a darab, mely szabadtéren igazán lenyűgözi majd a nézőket.”


5474 zenebaratmoncsi 2023-07-01 21:59:46 [Válasz erre: 5469 Búbánat 2023-06-29 12:35:12]
Hát ha mellé teszem Kálmán Imre jelenlegi európai repertoár darabjait, hát összesen 5 város. 
Érdekes ez is. Múlt szezonban elég sok helyen ment Kálmán operett, de jövő évadban inkább más operettszerzőket választottak. Amik mennek pedig csak néhány előadásban.
Graz 2024. marc. 21-apr. 6 Marinka (2 előadás)
Linz 2023. július 1. Marica grófnő (ez már a záró előadás, 27 alkalommal ment ebben a szezonban)

Lipcse 2023. okt. 28-dec. 25. Csárdáskirálynő (9 előadás)
Pforzheim 2024. június 29-tól Cirkuszhercegnő (4 előadás)

Zürich 2024. márc 10. - ápr. 1 Csárdáskirálynő (6 előadás)








A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.