Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6343 Hangyászsün 2023-12-25 15:30:11 [Válasz erre: 6341 takatsa 2023-12-20 23:24:14]
Gyönyörű képzavarral ez az általam felállított Stokowski-szabály beigazolódása, noha a kórusban éneklő fiúk messze vannak a szenilitástól.

6342 perempe 2023-12-24 22:59:09 [Válasz erre: 6341 takatsa 2023-12-20 23:24:14]
Május 8-án lesz koncertjük a Musikvereinben. A Concertgebouworkest jön duplára, 9-én is fellépnek (Bruckner 5.).

6341 takatsa 2023-12-20 23:24:14
Mostanában nincs nekem szerencsém a Müpában, a vokális zenével. A King's Singers csak árnyéka volt ön- illetve másmagának, és akkor itt van most ez a Wiener Sängerknaben (kiegészítve az ebből a kategóriából már kinőtt Chorus Juventussal). A kisfiúk elég kevesen vannak, összesen 19-en. Kiderül, hogy van közöttük négy magyar is, felváltva konferálnak. Az első csak magyar származású, nagy igyekezettel és kedvesen töri a nyelvet, a többiek pedig  Magyarországon születtek, csak Bécsben tanulnak. Elkezdődik a koncert, és nem akarok hinni a fülemnek.  Olyan, mintha 20 évvel ezelőttre csöppentem volna vissza a múltba, egy zeneiskolai koncertre. A különbség csak annyi, hogy a zeneiskolában van zongorakísérő, itt viszont a karnagy látja el a zongorakíséretet is. 
Elég furcsán szólnak ezek a művek-művecskék. A változatosságot az jelenti, hogy vannak művek amelyeket kottából énekelnek és vannak, amiket kotta nélkül. Ezek jobban mennek, látszik, hogy sokat gyakorolták, és felszabadultabbak is, normális fejtartással, jobb hangképzéssel énekelnek. Aztán vannak acapella és zongorakísérettel előadott művek. Nos, a zongorakíséretes-kottás verzió a legrosszabb, mert akkor csipőből tartva a kottát, és a zongora előtt ülő karnagyra nézve,  leszegezett fejjel, még annyi hang sem jön ki a torkukból, amennyi bennük van. És különben is: bármennyire profik ezek a gyerekek, szükségük van a karvezetőre, nem szabad, nem lehet magukra hagyni őket. Az első félidő mélypontja Kodály Adventi éneke. (Talán azért, mert jól ismerjük?) Ezt a művet bármelyik amatőr kórus jobban énekli. A hangok úgy-ahogy megvannak, de hiányzik belőle a dinamika, pedig Kodály bácsi aprólékosan teleírta a kottát dinamikai jelzésekkel. Aztán kicsit reménykedni kezdek, mert a Britten dalok jobban sikerülnek, és a második félidőt bevezető Praetorius mű is szépen megszólal. De itt aztán vége is van mindennek, és haladunk az újabb mélypont felé, amely Handel: Joy to the World c. műve. Hiányzik a fény. Hiányzik az íz és a zamat, hiányzik mindaz, ami szépségnek nevezhető. Aztán jönnek a tingli-tangli sok-sok verszakos, egyre könnyedebb művek, amelyekről az embernek csak Karinthy sorai jutnak az eszébe: "Nincsen benne semmi, ámde az legalább érthető."
Egy nagyfiú próbálkozik valami könnyűzenei szóló-énekléssel, hol tenorban, hol elcsukló fejhangon (Who Would Imagine a King), ő kapja a legnagyobb tapsot. Aztán néhány spirituálé (még jó, hogy zömében fehér a közönség, így megússzák az énekesek), aztán a ráadások, szám szerint három darab. Szörnyű. 
Istenem, könyörgök: csak a Stille Nacht ne legyen, legalább attól ments meg engem! Dehogynem...

6340 Edmond Dantes 2023-12-19 16:25:36
"Figyelj a zongoristára!" Fáy Miklós írása egy Rachmaninov dalestről  itt. Mint írja: "túléltem, de nem volt könnyű." A cikk szerzője által nem nevesített és ...khm... nem dicsért énekeseket inkább én sem sorolnám fel, ismert nevek is vannak köztük ... akit érdekel, megtalálja a ZAK honlapján.

6339 Edmond Dantes 2023-12-19 16:01:12 [Válasz erre: 6338 takatsa 2023-12-19 15:17:44]
"Nem szívesen reagálok..." na már ez sem felel meg a valóságnak. Dehogyisnem! Másodmagaddal folyamatosan összetévesztesz az élő fával, mármint azzal az élő fával, amibe bele lehet (lehet?) kötni. Sebaj! Csak köss(etek)! Mint a Főigazgatók Gyöngye legfrissebb írásának címében:  "Teher alatt ( -vagy férfi?-) a pálma" :-) Ami pedig a tartalmat illeti: 1) igen, voltak előzetes fenntartásaim Currentzis-szel kapcsolatban, a koncert utáni bejegyzésem, úgy vélem, egyben ennek nyilvános revideálása is volt. Aki kevesellte, szóljon. 2) Aki egy koncertről ír, az szerintem a koncert egészéről írjon és pl. és lehetőleg ne olyasmiről, ami ott el sem hangzott. Magánügye, hogy mivel készült. Brahms, Bartók és Kelemen Barna többet érdemel(t volna). Több szót részemről az egészre -beleértve beírásodat- nem fecsérelek, ha nem veszed rossz néven. Záró soraid, sőt a beírás jelentős része pedig -ha az ellenkezőjét állítod is- számonkérés, amit tisztelettel visszautasítok elhárítok.

6338 takatsa 2023-12-19 15:17:44 [Válasz erre: 6337 Edmond Dantes 2023-12-19 09:21:16]
Nem szívesen reagálok becsmérlő és gúnyos soraidra, de valakinek mégis csak kell, mert nem lehet szó nélkül hagyni mindent, ezért megteszem. A napokban jelent meg a Magyar Kurir Katolikus Hírportálon Pallós Tamás írása, "Egy modern misztikus: Teodor Currentzis" címmel (az eredeti cikk az Újember dec. 11-i számában volt olvasható). Búbánat belinkelte ezt a cikket, amelyre te reagáltál, a saját bejegyzésedhez, mint arany-standardhoz hasonlítva. Megállapítottad, hogy Pallós Tamás  "a  kritika arrafelè "kötelező" vallàsos-misztikus csomagolàsá"-n kívül semmit sem tett hozzá a te írásodhoz,   és "ha egyáltalán ott volt az első félidőben"  méltathatta volna a Brahms hegedűverseny előadóit. Én eléggé furcsának találtam a bejegyzésedet, különösen azért, mert te a hivatkozott, és most példának tekintendően beállított beírásod előtt  olyan stílusú és tartalmú bejegyzéseket tettél Currentzisre, amelyet itt a fórumon többen szóvá tettünk. 
Én is elolvastam Pallós Tamás írását, amelyet szép, és kerek, jól megírt cikknek tartok. Pallós elsősorban nem az előadásban elhangzott művekkel, hanem magával a Currentzis jelenséggel foglalkozott, és én ezen egyáltalán nem csodálkozom, mert jómagam is emlékszem arra a semmihez sem fogható érzésre, amely hatalmába kerített engem 2018-ban, amikor először láttam és hallottam Currentzist vezényelni. Mert Currentzisnél tulajdonképpen nem is az a lényeg, hogy mit ad elő, hanem az, ahogyan előadja a művet, ahogyan a nézők-hallgatók részesei lesznek a zene megszületésének-újjászületésének. A Currentzis jelenség lényege ez.
És a Currentzis jelenség kapcsán érdemes elgondolkozni azon, hogy ki is ez a Currentzis, ez a görög származású fiatalember miért, és hogyan került Pétervárra zenét tanulni, és mi az, ami a sorsát Oroszországhoz kötötte, és nem a fényes nagyvárosokhoz, hanem - a mi léptékünkkel mérve - elképesztő távolságban Moszkvától, Szentpétervártól, egy Perm nevű városhoz, ahol valami olyan csodát alkotott, amelyre - kénytelen-kelletlen - az egész világ felfigyelt. Mi hajthat egy tehetséges muzsikust Permbe, az ismeretlen városba? Talán a pénz? Van annyi pénz, amelyért az ember fejest ugrik az ismeretlenbe, elmegy a világ végére, ahelyett, hogy a Nyugat felé, a csillogó nagyvárosok, a kultúra fellegvárai, az ismertség és elismertség felé tülekedne? Én elgondolkoztam ezen a kérdésen, és arra jutottam, hogy nemcsak a pénz, a karrier, az elismertség lehet motiváló erő, hanem vannak más, ennél fontosabb  dolgok is. Biztos vagyok pl. abban, hogy Currentzist rabul ejtette az orosz kultúra, az orosz zene és az orosz irodalom, maga az orosz lélek, amely annyira más, mint a nyugati. És  ezért indult el egy furcsa és ismeretlen úton, amely Permbe vezette és amely arra vezette, hogy egyre mélyebbre ássa magát a zenébe, a gyökereket, a végső titkot keresve, amely a zenét azzá teszi, ami: az emberi lélek kimondhatatlan sóvárgásává és sóhajává. Currentzis a zenében találta meg azt a végső csodát, a nagy titkot, amelyet mi mindannyian egész életünkben keresünk, és ha mást talán nem is, de legalább a morzsáit egy ilyen előadáson megtalálhatjuk, ha nyitott a szívünk.
Kedves ED, neked nem kell hinned az emberi lélekben, a transzcendenciában vagy Istenben, ha kedved tartja, akkor nem kell hinned semmiben. Ez a te dolgod, nem kéri rajtad számon ezt senki. De kérlek, ha valaki hisz valamiben, transzcendenciában, Istenben, az emberi lélekben, vagy akármiben, akkor te ezt nyilvánosan ne gúnyold ki, ne nevezd a másik hitét és meggyőződését "Ájtat"-nak, sőt, ne nevezd és ne minősítsd semminek, mert nincsen jogod ahhoz, hogy megalázd azokat, akik másként élnek és gondolkodnak, mint ahogyan te. 

6337 Edmond Dantes 2023-12-19 09:21:16 [Válasz erre: 6336 takatsa 2023-12-19 08:38:35]
Bizony van hovà. Àjtat helyett pèldàul ìrhatott volna kicsit többet a Brahms-darabròl ès a szòlò-ràadàsròl ... ahogy tettük mindketten.

6336 takatsa 2023-12-19 08:38:35 [Válasz erre: 6335 Edmond Dantes 2023-12-19 07:43:19]
Úgy látom, hogy Pallós Tamás nem olvasta el elég figyelmesen a 6313 sz. bejegyzésedet, mert a "látványpékség"-et kifelejtette a mondandójából. Van még hová fejlődnie.

6335 Edmond Dantes 2023-12-19 07:43:19 [Válasz erre: 6333 Búbánat 2023-12-18 22:31:18]
Biz'Isten nem èn vagyok Pallòs Tamàs :-) noha szinte ugyanazt olvasom tőle, mint magamtòl (6313). A kritika arrafelè "kötelező" vallàsos-misztikus csomagolàsa helyett az egyetlen "pazar" jelzőn kìvül -ha egyàltalàn ott volt az első fèlidőben- vesztegethetett volna pàr szòt a Brahms-versenyműre ès a Bartòk-ràadàsra is. Megèrdemeltèk volna az előadòk.

6334 lujza 2023-12-19 03:36:21 [Válasz erre: 6333 Búbánat 2023-12-18 22:31:18]
Köszi szépen!

6333 Búbánat 2023-12-18 22:31:18
A novemberi koncertjére visszatekintés:
Egy modern misztikus: Teodor Currentzis

/Magyar Kurír, 2023. december 17., vasárnap | 16:03/

/Pallós Tamás/


6332 perempe 2023-12-15 06:30:18
A tegnapi Concerto Budapest koncerten szófosás miatt 21:31-kor kezdődött a Berio Sinfonia, 21:40 előtt leléptem, hogy ne háromnegyed kettőkor érjek haza. 21:43-kor pont láttam, hogy elmegy az 1V, 21:54-kor jött a következő, későbbi nem lett volna elég.

6331 Heiner Lajos 2023-12-06 16:35:13
Ismertté vált a 2024-es Salzburger Sommerfestspiele programmja. Hát...

6330 perempe 2023-11-29 11:19:01 [Válasz erre: 6329 Edmond Dantes 2023-11-29 09:43:01]
Inkább Musikverein, hatással van rám a terem is, ha belépek, a Müpa csak egy modern koncertterem. Olcsó jeggyel és szállással meg lesz egy nap 40k alatt. Az első sorba akartam venni; múltkor szerencsém volt VPO-n (Beethoven 4. és Brahms 1.), volt jobb helyem.
Kitalálok valami normális programot a jan. 23-i és 24-i délelőttre, valószínűleg Albertina lesz az egyik, múltkor a Leopoldban voltam, a Votivkirche után az volt a fő program.

6329 Edmond Dantes 2023-11-29 09:43:01 [Válasz erre: 6328 perempe 2023-11-29 09:15:10]
Ennyiért a pesti koncertre is van jegy, kicsit más műsorral és talán még felszabadulnak olcsóbb helyek pl. orgonaülés. Megjegyzem a 2. emelet utolsó sorába 35.900 Ft-ot kérni egy jegyért szerintem túlzás.

6328 perempe 2023-11-29 09:15:10
Most vettem a jan. 22-i Chicago/Muti-ra, de már csak orgonaülés volt, ami elfogadható árú (35EUR), az első sor már elfogyott, holnap veszek a másik koncertre is. A második sortól 105EUR-ba kerülnek a jegyek, a harmadik sortól az ötödik sorig 148EUR, utána 170EUR.

6327 perempe 2023-11-29 08:43:40
Május végén lesz Lang Lang Drezdával és Krisztiánnal, arra kéne jegyet venni, azon nyerészkedni is lehetne, az összes májusi koncertjére elkeltek már a jegyek. Mitglieder tud venni egy héttel előbb. Ki mitglieder?

6326 takatsa 2023-11-29 06:30:52 [Válasz erre: 6325 macskás 2023-11-28 22:45:05]
Nem lett.

6325 macskás 2023-11-28 22:45:05 [Válasz erre: 6324 takatsa 2023-11-28 14:52:57]
Hihetetlen jó volt!
AHogy Fazil Sayé is!

Lett rá páciens?

6324 takatsa 2023-11-28 14:52:57
Utolsó pillanatig reménykedtem, de végül nem tudunk elmenni a ma esti MÜPA előadásra (Vikindur Olafsson, Bach:Goldberg variációk). Két jegyünk van a III. em  első sorába, tudom, hogy későn szólok, de ha valakinek kell, akkor keressen magánban, adja meg az emailcímét és küldöm pdf-ben a két jegyet, ajándékba.

6323 Búbánat 2023-11-28 14:08:23 [Válasz erre: 6057 Búbánat 2023-09-10 14:03:14]

 A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

 2023.11.28., 19:00 - 19:30 

 A bábok Shakespeare-jéről, sajtóbeli üzengetésekről és Aranyhajról is szó esik majd a Prológ adásában, amely a Pelléas és Mélisande Fischer Iván által vezényelt szeptember 9-i előadásának felvételét fogja bevezetni.

 A mikrofonnál: László Ferenc

 Szerk.: Ottmár Dávid 

 19.35 – 22.00:

Claude Debussy: Pelléas és Mélisande

Ötfelvonásos opera

Szövegét Maurice Maeterlinck írta

Vez.: Fischer Iván

Ea.: Budapesti Fesztiválzenekar

Szereposztás:

Pelléas, Arkel király unokája - Bernard Richter (bariton)

Mélisande - Patricia Petibon (szoprán)

Golaud, Arkel király másik unokája - Tasszisz Krisztojannisz (bariton)

Arkel, Allemond királya - Nicolas Testé (basszus)

Genevieve, Pelléas és Golaud anyja - Yvonne Naef (alt)

Orvos / Egy pásztor hangja - Peter Harvey (basszus)

A kis Yniold, Golaud fia - Oliver Michael (fiúszoprán)


6322 lujza 2023-11-23 02:45:59 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Már fent van az Istenek is (csak hanggal): https://www.youtube.com/watch?v=J_oilPi1UBY

6321 Búbánat 2023-11-21 22:24:07
Zenei katedrális – interjú Somos Csabával

/Fidelio.hu - Kondor Kata, 2023.11.16. 16:05/

 Liszt Krisztus című oratóriumának előadására készül a Nemzeti Énekkar, a november 26-i, Vigadó-beli koncertet az együttes karigazgatója, Somos Csaba vezényli.

A karmesterrel a darabhoz fűződő viszonyáról, a mű által támasztott kihívásokról, és arról is beszélgettünk, miért érzi úgy, hogy egy igazán nagyszerű előadógárda állt össze a koncertre.

„Ha el kellene hagynom a Földet, de ezt magammal vihetném, akkor meglenne minden örömforrásom, amire zenei, kulturális és lelki téren szükségem van” – nyilatkozta egy interjúban Liszt Krisztus című oratóriumáról.

Miért jelent olyan sokat önnek ez a darab?

Régóta nagy álmom, hogy a teljes művet vezényelhessem! Rendkívül sok szép emlék köt hozzá, például a Liszt-évben, amikor az oratóriumot világszerte több együttes ugyanabban az időpontban szólaltatta meg, én a Rádiókórus akkori vezetőjeként az együttessel Párizsban, majd Bécsben járhattam a Krisztussal. Itthon pontosan ugyanabban az időpontban Kocsis Zoltán vezényelte a Szent István Bazilikában. Szóval több ízben is volt szerencsém betanítani a gigászi művet, több hazai szimfonikus zenekar élén pedig dirigálhattam egy-egy önálló zenekari tételt is. Természetesen a Nemzeti Énekkarral is foglalkoztunk már közösen a darabbal, sőt

a mű iránti rajongásomnak és kollégáim kedvességének köszönhetően az ötvenedik születésnapomra a mű partitúráját kaptam tőlük ajándékba.

[...]

A nagy terjedelmen kívül miben ró még speciális feladatot a darab az előadókra?

A legintimebb, egy szólamú gregoriántól a leggrandiózusabb, szinte wagneri zenekar átvitelére is alkalmas hangzásig terjed a skála, amire az énekkarnak képesnek kell lennie. Ilyen szempontból egy kicsit olyan a darab, mint Verditől a Quattro pezzi sacri. Az első tételben azt kívánja Liszt, hogy a pásztor hangját előbb egy szoprán, aztán kettő, majd négy szólaltassa meg, a folytatásban pedig ugyanígy az altban.

Szinte megkoreografálta, hogyan adják tovább az örömhírt, és lépnek be a szólamok,

rendkívül puritán, már-már középkori hangzással, aztán az egész egy hatalmas dicsőítéssé fejlődik, óriási zenekar mellett. A nagy terjedelmű a cappella tételekben, illetve egy szál harmóniumkísérettel megírt szakaszokban pedig tűpontosan kell intonálni, ami minden énekkar számára nagy kihívás. Egyébként Liszt pontosan azért komponált ezekbe a részekbe alkalomszerűen orgonát vagy harmóniumot, mert a 19. században Németországban még nem voltak annyira jó énekkarok, akik támaszték nélkül ilyen hosszú a cappella tételek megszólaltatására képesek lettek volna.

[...]

A művet egy szünettel játsszuk, ami a második rész után lesz. Liszt által javasolt rövidítésekkel egy-egy óra hosszúságú a koncert mindkét fele, a latin szövegek megértését pedig magyar szövegfordítás kivetítésével segítjük. A terjedelem ellenére úgy vélem, e műalkotás könnyen befogadható, mintegy tablósorozatként követhetjük végig Jézus életét.

Olyan mértékben láttatja a zene a történéseket, hogy szerintem egyben is szájtátva ülné végig a közönség,

az ember teljesen a székbe szegeződik a mű hallgatása közben.

Liszt: Krisztus
november 26. 19:30, Pesti Vigadó


6320 Búbánat 2023-11-21 21:53:21
Végjátékok

 Magyarkurir.hu - 2023. november 19., vasárnap | 17:40

Pallós Tamás

Az idei őszi fesztivál, a Liszt Ünnep keretében két olyan koncertet – méghozzá magyarországi premiereket – tartottak meg a Művészetek Palotájában, amelyeket korábban már meghirdettek, de a covid-járvány miatt végül éveket késtek.

Kurtág György 2018 novemberében, a milánói Scalában bemutatott Fin de partie (A játszma vége) című Beckett-operája, illetve Liszt Ferenc „töredéke”, a Byron-tragédiát feldolgozó Sardanapalójának rekonstruált első felvonása is először hangzott el itthon.  


6319 Klára 2023-11-20 21:26:04 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Nagyon köszönöm!

6318 macskás 2023-11-20 20:30:44 [Válasz erre: 6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23]
Ezer köszönet!

6317 -zéta- 2023-11-20 17:29:23 [Válasz erre: 6303 lujza 2023-11-17 01:39:29]
És itt van  a Siegfried is, az utolsó felvonásban képpel is...

6316 lujza 2023-11-20 01:41:05 [Válasz erre: 6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08]
Nekem is feltűnt az eszméletlenül nagy vonóskar a Hegedűversenyben, de nagyon szép hangzása volt így. Viszont Currentzist inkább nem nagyon néztem, engem némileg zavart ez a hatalmas mozgása. Dehát úgyis inkább hallgatni kell egy koncertet, és nem nézni. :))

6315 Hangyászsün 2023-11-18 22:33:36 [Válasz erre: 6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08]
Én meg 5 év alatt teljesen megfeledkeztem arról, hogy Currentzis első bp.-i fellépésekor is állva játszott a zenekar. Így aztán a szünet után a terembe lépve ámultan észleltem a legtöbb zenész székének eltávolítását, de beugrott, hogy... hoppá! Nekem Kelemen ráadása hatott revelációként, a Csajkovszkij-szimfónia előadása pedig megcáfolta azt a jogos aggodalmamat, vajon mi újat tud mondani a karmester és együttese erről az agyonjátszott (mindazonáltal remek) darabról. A programról értesülve először jobban örültem volna a Manfrédnak, de utólag hálásnak kell lennem, amiért az előadók előttem mindeddig rejtve maradt szépségeket tártak fel.

6314 Búbánat 2023-11-18 22:25:39 [Válasz erre: 6310 zenebaratmoncsi 2023-11-18 14:40:08]

„Liebe, du Himmel auf Erden - Diana Damrau műsorának mottója idézet Lehár Ferenc Paganini című operettjének egyik áriájából: „Szerelem, te földi mennyország”.

Diana Damrau híres operettrészletekből összeállított lemezbemutató turnéjának állomásai:

Április 21. Hamburg

Április 24. Bréma

Április 28. Essen

Május 5. Baden-Baden

Május 9. Budapest

 Bizony, még közel fél évet kell várnunk, míg németországi körútja után végre a „végállomásra”, hozzánk „befut” Damrau és „különítménye” az operettestjükkel...


6313 Edmond Dantes 2023-11-18 22:21:08
Nem szűkölködött külsőségekben a pénteki MüPa-hangverseny: napjaink karmester-celebje, Teodor Currentzis és Utopia nevű zenekara valóságos látványpékséget produkált. Currentzis dobogó nélkül vezényelte a hegedűversenyt, pálca nélkül vezényelte a szimfóniát (is), utóbbit a zenekar "állítható" többsége állva játszotta (cselló és tuba ült), a Brahms-hegedűverseny szólistája szó szerint beállt hangversenymesternek a szimfóniára, a ráadáshoz -csak ahhoz kellett- becipeltek két hárfát és még folytathatnám. A karmester szinte egész testével vezényel(t), engem valamelyest Yannick Nézet-Séguin-re emlékeztetett. Ha azonban ezektől a külsőségektől eltekintünk, igazán kiváló koncertet kaptunk, meg kell mondanom, magasan várakozásom fölöttit. Kelemen Barnabás szólójàtèka nem hagyott bennem kívánnivalót és megható volt, ahogyan a ráadást, Bartók Szólószonátájának IV. tételét felkonferálta. Mint mondta,  "ma (november 17-én) nem csupán Budapest 150. 'szülinapja' van, hanem a szünet utáni Csajkovszkij Ötödiknek is, amit 135 ève éppen ezen a napon mutattak be" ... valamint az ő hegedűjének is, utóbbinak a nulladik, mivelhogy vadonatúj és ő beleszerelmesedett. A hegedű egyébként, mint megtudtuk,  Draskóczy Gábor műhelyéből került ki. Ami számomra szokatlan volt még, az az, hogy a hegedűversenyben is a komplett vonóskar játszott. A szünet utáni szimfóniát bizonyos okból életemben talán a legtöbbször hallottam, de a jól ismert muzsika annyi új színt, hangulatot, árnyalatot kapott Currentzis folyamatosan mozgó keze ès teste jóvoltából, hogy alig hittem a fülemnek: tényleg és igazán annyira ismertem eddig ezt az agyonjátszott darabot? A 2. tétel elején a hírhedten nehéz szólót gyönyörűen játszotta az első kürtös. A ráadás-szám pedig méltó folytatása és megkoronázása volt az estnek: A diótörő nagy pas de deux-je, a karmester értelmezése szerint Csajkovszkij drámai, röviddel öngyilkossága előtti üzenete, szívből szólt és szívekhez szólt. Erre a hangversenyre tényleg érdemes volt elmenni.
Teodor Currentzis, Kelemen Barnabàs ès az Utopia zenekar hangversenye, MüPa, 2023. november 17.


6312 Hangyászsün 2023-11-18 22:20:47 [Válasz erre: 6309 Klára 2023-11-18 10:41:11]
1984-ben David Ojsztrah meghalt, Gilelsz a halálán volt, Richter megjelenéseit nem lehetett kiszámítani (kétszer hallottam élőben, mindkétszer más valaki segített ebben). A Goszkoncert közepes szólistákkal árasztotta el a béketábort, nekem pedig elegem volt a SZU-ban világhírű kategóriából. Ráadásul talán előző nyáron olvastam a Magyar Nemzetben Pándi Marianne ledorongoló kritikáját egy moszkvai haknibrigád budapesti fellépéséről. A Szpivakov vezette Moszkvai Virtuózokat pechemre az előbbi malacbandával tévesztettem össze, tudatosan kihagyva az estet. Aztán elképedve olvastam, hogyan áradoztak a kis zongoristáról.

6311 perempe 2023-11-18 15:25:41 [Válasz erre: 6309 Klára 2023-11-18 10:41:11]
Én láttam a Konzerthausban januárban is, és az SWR érezhetően jobb zenekar. 21:45-kor volt vége, én voltam az első, aki kiment a teremből, elértem a korábbi buszom a Puskásnál (22:15), egyébként 2 óra körül értem volna haza. A Diótörő ráadás nem ért volna meg annyit. Gondolom, hogy volt megint látványos meghajlás, arról is lemaradtam.

6310 zenebaratmoncsi 2023-11-18 14:40:08
Végre megérkezett a Diana Damrau operett-válogatás CD dalainak listája. 2024. 05. 09-én 19.30-22.00 között a Müpában is meghallgathatjuk ezt a 18 dalt.
Diana Damrau operettestje - Müpa (mupa.hu)

Diana Damrau - Operette (Wien,Berlin,Paris)
+ROBERT STOLZ: DU SOLLST DER KAISER MEINER SEELE SEIN AUS DER FAVORIT+PAUL LINCKE: SCHLÖSSER, DIE IM MONDE LIEGEN AUS FRAU LUNA+FRANZ LEHAR: WÄR ES AUCH NICHTS ALS EIN TRAUM IM GLÜCK AUS EVA;
+WARUM HAST DU MICH WACHGEKÜSST AUS FRIEDERIKE
+LIEBE, DU HIMMEL AUF ERDEN AUS PAGANINI
+HÖR ICH DIE CYMBALKLÄNGE AUS ZIGEUNERLIEBE+ERICH WOLFGANG KORNGOLD: EIN KLEINER FLIRT AUS LIED DER LIEBE+EMMERICH KALMAN: LIEBE, ICH SEHN MICH NACH DIR AUS DIE FASCHINGSFEE+ROBERT STOLZ: MEIN LIEBESLIED MUSS EIN WALZER SEIN AUS IM WEISSEN RÖS+CARL MILLÖCKER: ICH SCHENK DIR MEIN HERZ AUS DIE DUBARRY+RICHARD HEUBERGER: GEHEN WIR INS CHAMBRE SEPAREE AUS DER OPERNBALL+FRANCIS LOPEZ: CA FAIT TOURNER LA TETE AUS ANDALOUSIE+JOHANN STRAUSS II: WO DIE WILDE ROSE ERBLÜHT AUS DAS SPITZENTUCH DER KÖNIGIN+ANDRE MESSAGER: ROSSIGNOL, TOUT COMME AUTREFOIS AUS MONSIEUR BEAUCAIRE
+J'AI DEUX AMANTS AUS L'AMOUR MASQUE+PAUL ABRAHAM: IN MEINEN WEISSEN ARMEN AUs BALL IM SAVOY+HENRI CRISTINE: BIEN CHAPEAUTE AUS PHI-PHI+OSCAR STRAUS: ICH BIN EINE FRAU, DIE WEISS, WAS SIE WILL AUs MANON
 DIANA DAMRAU, JONAS KAUFMANN, ELKE KOTTMAIR, EMILY SIERA, MÜNCHNER RUNDFUNKORCHESTER, ERNST THEIS

6309 Klára 2023-11-18 10:41:11 [Válasz erre: 6307 Hangyászsün 2023-11-18 09:18:17]
Vannak ziccerek, amiket nem szabad kihagyni! A Nagymamám 1954-ben véletlenül - legyen ott még pár ember alapon - kapott jegyet egy bizonyos Szvjatoszlav Richter nevű zongorista koncertjére. A későbbi Richter koncertekre már nem osztogattak jegyeket, de a Nagyi holta napjáig emlegette ez a ki nem hagyott lehetőséget!

6308 Klára 2023-11-18 10:32:10 [Válasz erre: 6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34]
Köszönöm, hogy helyettem megfogalmaztad, nem tudtam volna így összefoglalni!

6307 Hangyászsün 2023-11-18 09:18:17 [Válasz erre: 6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34]
A tegnapi koncert még a 2018-as Mahler-estnél is felejthetetlenebb élmény volt. Áldom magamat, hogy 2018-ban utánnanéztem, ki is ez a számomra mindaddig ismeretlen görög karmester. Nem akartam megismételni 1984-es tévedésemet, amikor bérlettel nem mentem el egy olyan hangversenyre, amelynek szólistája egy akkor kb. 10 éves fiú volt, bizonyos J. Kiszin.

6306 Hangyászsün 2023-11-18 07:54:21 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Végül azért csak megtelt a MüPa. (A néhány üres helyet tulajdonítsuk... minek is?)

6305 takatsa 2023-11-17 23:37:34
Örömzene a Müpában.
Már vagy 5 éve, 2018-ban láttam először Currentzist a Müpában, egy nagyon jó hangversenybérlet keretében. Az ő előadása volt számomra a fekete ló: permi zenekar, valahonnan szibéria széléről, általam ismeretlen karmesterrel, csoda, hogy az előadásukra elmentem. Aztán persze leesett az állam, és azóta vadásztam és gyűjtögettem Currentzis felvételeit, és vártam, vártam az újabb találkozást. 5 év telt el, Úristen milyen öt év, mi minden szörnyűség történt azóta velünk és a világgal, és mennyire másképp látunk azóta sokmindent. A koncert előtt kis félelem van bennem, más a zenekar, talán már Currentzis sem olyan, mint régen, vagy esetleg mi lettünk egészen másmilyenek. De az első hangok után rájöttem, hogy alaptalan volt a félelmem. Ó, Brahms Hegedűverseny, azt hittem, hogy jól ismerem, de most, mintha valami egészen mást hallanék, szinte minden hangja ismeretlen. Micsoda színek, és ez a pianissimo halkabb, mint a légy zümmögése, aztán csak sodródok az egyre vadabb zenével, Kelemen Banabás hol lágy, hol ördögien tüzes és ez a zenekar, mintha élne, sóhajtozik, sziszeg, piheg, majd üvölt és tajtékzik, aztán álomba szenderül, és jön a kadencia, még lélegezni is elfelejtek. A második tétel elején az oboa szóló törékeny szépségű emberi hanghoz hasonló, nem is sejtettem, hogy Brahms ilyen zseniális zeneszerző volt, és milyen kár, hogy nem érte meg, nem hallotta így a saját művét. Persze véget ér a mű, semmi sem tart örökké. Szűnni nem akaró taps, majd Kelemen Barnabás szól néhány szót, beszél, hogy milyen jeles évfordulók vannak ma, és azután, mert még lehet a Brahms varázst is fokozni, ráadásként Bartók szólószonáta 4. tételét játssza. Kiszédelgünk a szünetre, aztán Csajkovszkij V. A színpad átrendezve, székek csak a a tubásnak és csellósoknak maradtak. A zenekar állva játszik, ahogyan 5 éve a Mahlernél is. Nem tudom, hogy ki találta ki ezt az állva játszást, de nagyszerű ötlet, egészen másképp szól minden. Ennek két oka lehet, az egyik élettani: állva az egész test játszik, más a hangképzés, sokkal nagyobb a szabadságfok, a másik pszichológiai: állva a szólisták játszanak. Igen, itt van a száztagú szólista-zenekar. Mert itt mindenki szólista, minden zenész tudja, hogy rajta áll vagy bukik minden, a világ sorsa van a kezében. És igen, ott áll Kelemen Barnabás is. Megdolgozik a pénzéért, gondolhatnánk, de nem, itt egészen másról van szó, itt mindenki örömében játszik, ez egy igazi örömzene. Currentzis kotta nélkül vezényel. Mit mondjak? Kiderült, hogy Csajkovszkijt sem ismerem. Én nem tudom, hogy milyen lehet a nektár, az ambrózia vagy a manna, de azt most megtapasztaltam, hogy milyen a legnagyobb isteni ajándék: a zene. A ma esti zenére tulajdonképpen nincsenek szavak. Ezt hallani, hallgatni kell, némán, behunyt szemmel. Ráadásként egy részlet a Diótörőből, amely - mint Currentzistől megtudtuk - tragikus zene Csajkovszkij utolsó kiáltása hozzánk.  Aztán vége, sokáig tapsolunk, a zenészek megölelik egymást és elhagyják a színpadot. Kint jeges szél fúj, de van, ami belülről melenget.

6304 Kokapu 2023-11-17 09:51:04 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Ez tényleg érdekes. Pár hete, amikor néztem, akkor 9900 volt a kategória, amit kinéztem, de nem voltam biztos benne, hogy az időpont jó lesz. Aztán egy héttel későtt nagyjából 1500 forinttal többe került. Mostanra meg 8500 lett, viszont kiderült, hogy tényleg nem érek rá ma este. 
Valószínűleg úgy praktikus, ha az ember megveszi, amit szeretne, aztán utána már nem nézegeti többet.

6303 lujza 2023-11-17 01:39:29 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
És itt van a folytatás: https://www.youtube.com/watch?v=Qn5FJX75G0M
Sajnos többet ezt már nem lehetne ugyanígy előadni. :((

6302 lujza 2023-11-16 23:08:00 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Sajnos ez az árképzés lutri. Én is az eredeti áron vettem jegyet a kakasülőre. De ha nem teszem, az is lehet, hogy később csak még drágábban tudtam volna.

6301 Hangyászsün 2023-11-16 13:30:37 [Válasz erre: 6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57]
Ennél érdekesebb, valóban ilyen jól fogynak-e  a jegyek.

6300 Edmond Dantes 2023-11-16 09:34:57
A MüPa "rugalmas" jegyárképzésének szép (?) példája a holnapi Currentzis-koncert. Az eredetileg meghirdetett 5.900-24.900 Ft-os árakhoz kèpest a legjobb helyekre szóló jegyeket 15.800 Ft-ért vesztegeti árusítja. Szép.

6299 Edmond Dantes 2023-11-16 08:44:50 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Köszönöm, jobban emlékszem arra, mi-ki volt 50 éve, mint 1-2-3 éve ;-) Szóval a fiatalabbik Konieczny-fivér is betört a walhallai csapatba.

6298 Klára 2023-11-16 07:56:35 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Csúcs! Millió köszönet!:))

6297 lujza 2023-11-16 00:34:49 [Válasz erre: 6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28]
Köszi!!! Ez a pasi (ha az) igazi kincseket tesz közzé mostanában a you tube-on.

6296 lujza 2023-11-16 00:31:17 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Finket én is nagyon "csíptem". Azt hiszem, már nem volt fiatal, lehet, hogy nem fogjuk látni őt többet. Én is kíváncsi vagyok a még névtelen szereplőkre, de általában meg szoktam bízni Fischer Ádámban.

6295 -zéta- 2023-11-15 19:20:28 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Már  tavaly sem Fink volt, mint a kép és a hang mutatja...

6294 Hangyászsün 2023-11-15 16:07:43 [Válasz erre: 6293 Edmond Dantes 2023-11-15 13:49:41]
Passz. Remélhetőleg meglátom és meghallom a nyáron.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.