Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Furlanetto is volt már Don Carlosban, fenomenális előadás volt. Szerintem is operai szerepekre kellene meghívni ezeket az énekeseket, sokkal emlékezetesebb lenne, mint sokadszorra meghallgatni az agyoncsépelt áriákat és nyitányokat.
A 4 Figaro házassága januárban, a még mindig nem akárki Erwin Schott-tal, méghozzá két szerepben, csak lesz. Az Erkelben. Lesz… (És ezzel sokkal jobban járunk, mint ha abba a rakás szemét operaházi Faustba hívnák meg Schrottot.)
Lehet félreérthető voltam, de Beczala csak az új szerepeknél tartja magát a 2 évhez. Repertoárszerepeket vállal ennél több évre előre is. Csak a pontosság kedvéért :)
Lemondások mindig vannak ... pl. mi is sok mindenről és sok mindenkiről lemondunk :-) és beugrások is vannak. Schrott is, aki nem akárki, be tudott ugrani két Don Giovanniba ... szerencsére. Sajnos inkább kivétel volt az az eset. A jövő évad terve szerintem nagyjából kész lehet és egy-másfél évre előre lehet(ne) találni, felkérni nagy nevet. Ha akarnának. A jelek szerint nem akarnak, tendenciának tűnik. De lesz 2021/22-es szezon is és nagyjából mindegy, hogy MÁO-val vagy anélkül, a nagy nevek szokásos fellépő helye többnyire az Erkel volt. Volt..
Persze, ehhez az sem ártana, ha a következő évad/évadok programját idejekorán meg lehetne határozni (ez is vezetői döntés kérdése). Nem akarok egy Kaufmann, Netrebko - bár ő talán inkább nem- stb színvonalú énekessel példálózni, akik 5 évre terveznek, de Bedzala pl. két évre tervez és szerződik. Tehát nem lehet ex has hétfőn felhívni, hogy "figyuzz haver, csütörtökön felléphetnél nálunk"- bocs a triviális megfogalmazásért, de gyakran az az érzésünk, mintha a programterv ilyen alapon készülne!
Ha a költségvetési milliárdokkal kipárnázott MÁO-ra céloz, alig hinném, hogy "nem fussa" pár nagy név szerepre szerződtetésére. Mint itt is számosan nehezményezik, se szeri se száma külföldről importált másod- és harmadvonalbeli művészeknek, akik helyett/nélkül hazai szólamtársak is vannak, akik el tudnák énekelni azokat a szerepeket, amikre külföldi közepeskéket hívnak, tán jobban is mint a vendég(ek). Na ezekről a közepeske külföldiekről vagy egy részükről pl. -mint ön fogalmazta- le lehetne mondani a cél érdekében.
Igen. Klára érti, amit írtam, sokadszor: cipőt a cipőboltból, operaénekesre operai szerepben kiváncsi(bb) a közönség. A szervezőknek is észre kellene venni, hogy futószalagon importált énekesekkel hirdetett, töltelékként agyonjátszott zenekari számokkal kitömött (Forza-nyitány, Méditation, Intermezzo és hasonlók) operai gálaestek csak kivételes nagy nevekkel töltik meg a háza(ka)t. Mifelénk pedig kivételes nagy nevek kevesen vannak. Nem én nem követem "a jelenlegi énekes felhozatalt", ahogy azt Telramund vélelmezte lentebb, hanem a pesti közönség. (Konkrét példákat inkább nem említek.) Így volt ez fiatal koromban és így van azóta is, ma is.
Valóban, jó lenne operaszínpadon szerepben látni őket, mint erről már több alkalommal volt szó ezen a helyen. Valószínűleg az érintett műintézet költségvetése nem fedezné a fellpti díjat. Bár, mint gyakorló háziasszony, pontosan tudom, hogy arra van pénz, amire nagyon akarom, mert meg lehet teremteni a lehetőséget - persze, ehhez el kell dönteni, miről mondok/mondunk le a cél érdekében.
Én is félreértettem, miért akarod zongorával hallgatni őket? ;-)
Musical Gála a Budapesti Operettszínház közreműködésével a MÜPA-ban!
A Musical Gálán 2019. november 16-án 20 órától a MÜPA-ban a Budapesti Operettszínház musical repertoárjából és egyéb jól ismert musical sikerekből hallhatunk részleteket a színház sztárjainak tolmácsolásában.
A nagy érdeklődésre való tekintettel egy délutáni gálát is – 16 órai kezdéssel - beszúrtak!
Elisabeth, a Mozart!, az István, a király, a Szentivánéji álom, a Rudolf, az Elfújta a szél, A Szépség és a Szörnyeteg, a Rebecca, a West Side Story, az Evita és Az Operaház fantomja
Fellép: Dolhai Attila, Gubik Petra, Janza Kata, Kocsis Dénes, Polyák Lilla, Fischl Mónika és Szabó P. Szilveszter
Közreműködik a Budapesti Operettszínház zenekara és táncosai
Vezényel: Bolba Tamás
Rendező: Somogyi Szilárd
/Central Médiacsoport Zrt./
Természetesen mindkét énekest ismerem (mint írtam: "két igazi operai világsztár") ... éppen ezért sajnálkoztam afölött, hogy nem szerepben lépnek fel Bp.-en, hanem áriaesten, amire valószínűleg nem fogok elmenni.
Lawrence Brownlee -t valószínűleg nem ismeri,pedig igen kiváló Flórez nagyságú koloratúr tenor.igen magas árfolyamon.Legutóbb hallgathatta a Bolsojban Obraczova emléklére rendezett Grandiozus gálán.Ideje lenne követnie a jelenlegi énekes felhozatalt és nem leragadni a sztárolt,kissé túllihegett szopránoknál és tenoroknál.Remélem a tenorral együtt fellépő Kolonits Klára ellen nincs kifogása,hogy zenekar kíséri .
.
A 2020-as BTF-en két igazi operai világsztár is fellép: Kristine Opolais (Jose Simerilla Romeroval) és Lawrence Brownlee (Kolonits Klára és Yijie Shi társaságában) ... számomra sajnálatos módon mindkettő zenekari áriaesten.
LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center
Stiffelio – Nyitány
Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore
Traviata – Di Provenza il mar, il suol
Don Carlos – Per me giunto
Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth – Balettzene
Az álarcosbál – Eri tu
Don Carlos – O Carlo, ascolta
Közreműködik | Kelemen Zoltán
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel | Pál Tamás
Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.
A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor
2019-11-22 | 19:00
LUI VERDI III.
Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.
Jegyár |2800,- Ft
Hetedik Egri Kamaraopera Fesztivál
2019. nov. 21. – nov. 24.
A Mozart és Salieri, az ...és Echo, valamint a Boci boci tarka előadásra
a Kepes Intézetben lehet jegyet vásárolni 1500 forintos áron (Eger, Széchenyi u.16.) november 5-étől,
a Tancréd... és az Apollo... ingyenes, de regisztrációhoz kötött:
jegy.kamaraopera@gmail.com
„Csodák és álmok” - Villazón a Müpában
szerző: Reviczky Katalin
Új Ember Hetilap – 2019. október 20.
„2004-ben robbant be a komolyzenei életbe, és azonnal az operaéneklés csodájának tartották. Ma is sokoldalú és körülrajongott művészként jegyzik a mexikói születésű Rolando Villazón Mauleónt, aki a közelmúltban második alkalommal járt néhány órára Budapesten. Tavaly Monteverdi Orfeójának koncertszerű előadásán meggyőzte a közönséget arról, hogy a korai barokk zene közegében is jól érzi magát. Ezúttal pedig anyanyelvén megszólaltatott spanyol és latin-amerikai, jobbára népzenei ihletésű dalok világába kalauzolta el közönségét, amely ugyan nehezen melegedett bele a dalestbe, később azonban annál lelkesebben ünnepelte az énekest. Villazón szokatlanul széles műfaji változatosságot mutató repertoárt mondhat magáénak. A most felcsendülő, részben az egzotikus színezetű múltból, részben a jelenből választott dalok pianóikkal és crescendóikkal jól tükrözték a művész nyugtalan, vibráló egyéniségét.”
[…]
„Villazón nem kíméli sokoldalú tehetségét. Bár hangjának fénye sajnos nem a régi, és hangerejéből is veszített, az előadó megnyerő egyénisége mit sem változott. Ma is azt a benyomást kelti, mint korábban, hogy két végén égeti a gyertyát. Játéka, előadásmódja nemegyszer még a dalinterpretációknál is olyan túlfűtötten drámai, hogy a néző szinte aggódik, túléli-e a művész a fellépést. Vasakarat ez, állandó tanulás vagy egyszerűen csak életszükséglet, alkati igény? Az égiek műve, vagy mind együtt, amit felsorolt? C’est ça! Talán egyfajta ars poetica, amit nem lehet megfogalmazni.”
off: csak egy apró megjegyzés, az a párezer külföldi, aki lelkesen a "demokratikus rezon" reményében szavazott, mi a búbánatot csinál ebben a terrorsúlytotta országban, és miérz él Budapesten, nem pedig ..........bárhol. Talán csak nem a terrorizmus mentes viszonylag nyugodt létezési lehetőség miatt?
Cholecystitis acuta electionis?
(ld. 4406: kissé epés...) :-)
Akkora adag volt, hogy a tányéron is maradt. Bauernschmaust már nem is merek ott rendelni, sajnálom a tányérban (tepsiben) hagyni.
Kis hamis! :-)
Kis adagot ettél: kis adag gulyás, burgonyával (vagy szeletke knédlivel)
FÜR DEN KLEINEN HUNGER
Some small bites, Pour le petit fame, Per il piccolo fame
Kleines Gulasch mit Kartoffeln oder einem Knödel A/C/G/L € 8,50
Small gulash with potatoes or dumpling
Petit gulasch avec pommes de terre
Gulasch piccolo con patate
Kincses Veronikával és Farkas Zoltánnal beszélget Huszárik Kata
József Attila Színház
"Négy operaénekes, hatalmas sikerek, tündöklő karrier… pletykák, sérelmek, titkok. Vajon, hosszú évekkel az utolsó találkozás után begyógyulnak-e a régi sebek, fellobbanhat-e újra a szerelem a fájdalmas múlt ellenére? A Nagy Négyes keserédes története a Gaál Erzsébet Stúdiószínpadon kel újra életre."
A JaSZalon az új bemutató apropóján Kincses Veronika, Kossuth-, és Liszt Ferenc-díjas operaénekes és Farkas Zoltán, a Bartók Béla Emlékház igazgatója előtt tárja ki kapuit.
2019. november 18., 18 óra
Kincses Veronika végig énekelte az életét. Egészen kicsi korától a zene meghatározó számára, így nem véletlen, hogy a szülei zeneiskolába íratták. A Magyar Rádió Gyerekkórusából a konzervatóriumba vezetett útja, majd a Zeneakadémiára. Mozart Don Giovannijának Zerlinájával debütált. Látszólag játszi könnyedséggel énekelte végig az operairodalmat a világ legnagyobb színpadain. Néhány éve visszavonult.
Farkas Zoltán zenetörténész, zenekritikus. 2007-ben lett a Bartók Rádió főszerkesztője – a rádiózás történetében egyedülállóan fiatalon. Pályája minden állomásán fontosnak tartja a zene megszerettetését az egészen fiatal generációval is. 2018-ban nevezték ki a Bartók Béla Emlékház igazgatójának.
Huszárik Kata zenéről, karrierről, tehetségről, a pályától való búcsúról és a hírnév ragyogásáról beszélget vendégeivel.
Keresek annyit, hogy csak szűk fél évet kelljen évente dolgoznom. A maradék időmben hallgatom a lemezeimet. Esetleg Prágában sörözök. Vagy Thaiföldön beszélgetek Fricsay Ferenc fiával. Vagy lenézek a Machu Picchu tetejéről.
Wilder Mann,, Getreidegasse. 8,50 Euro volt a nagyon finom vacsim, a sör drágább, mint nálunk.
Húsboltban bizonyára kedvező áron lehet enni, én ennyiért Salzburgban csupán két fagylaltot meg egy csésze kávét kaptam.
Fleischerfachgeschäft WALTER
Az éttermek persze más árat mutatnak.
Herzl - Getreidegasse 37 · 5020 Salzburg
Restaurant Goldener Hirsch - Getreidegasse 37, 5020 Salzburg
Aztán mennyire nem lesz rendben minden,miután az Ön pártfogoltjai bevették Budapestet.Ezt már láttuk régebben.Ahhoz képest ,hogy sok minden nincs rendben elég sokat tartózkodik itt.Ennek is biztos megvan az oka.
Valami (sok valami) nincs rendben abban az országban, ahol a fórumozók zöme él. A Philharmonia Zenekar koncertjére Pozsonyban az egyik legjobb helyre szóló helyem 20 Euroba került. Salzburgban 15 Euroéert néztem meg a Boccanegrat. 8,50 Euroért fantasztikus vacsorát ettem a Getreidegasen. A szlovák átlagfizetés Forintban félmillió.
De Önök választanak.
Nem ismerem a belsős jegy fogalmát, se a fehér székeket, de most megnézve a földszinten már egy árva hely sincs, és az emeletre se sok, de jó drága.
Erre speciel lehet "sportszerű" megfejtés: a belépők egy részét valószínűleg szándékosan nem adták el bérletben vagyis valamennyi helyet eleve visszatartottak, hogy koncertenként meg lehessen vásárolni a jegyet és a másik kettőre ezek a jegyek elfogytak, a Tonhalle-ra meg még nem teljesen. Jegyet venni ráadásul drágább mint bérletben a hármat, tehát van némi anyagi szempont is. Korábban magam is tapasztaltam ezt: Flórez elmaradt koncertje miatt (amire bérletem volt) a számítottnál = az arányosnál több pénzt adtak vissza.
Csak egy halk kérdés:ha a Zürichi zenekar koncertje bérletben megy, és bérlet nem vásárolható (már hetek óta), akkor hogyan lehetséges, hogy bérlet - nem tévedés, bérlet - nincs, de az egyik elődásra van még jegy? Lehet, hogy a belsősöket ez kevésbbé érdekelte? Pedig igen jó zenekar, és a műsor sem megvetendő!
Most nem ez látszik, szinte tele már. A koncert amúgy bérletben megy és a bérlet másik két hangversenyére minden jegy elkelt. A drezdaiaknál, karmester, műsor, szólista miatt ez nem meglepő, annál inkább a baltikumi zenekarnál. Sok a Järvi és akkor még hol van Paavo :-) A Tonhalle műsora nem túl szerencsés szerintem.
pár napja néztem jegyet a Tonhalle-Orchester Zürich koncertjére, a földszint harmada (fele?) fehér volt, azaz belsős, kedvezményes jegy.
4400
Nagy Müpa fogyasztó vagyok a kezdetektől fogva. Eleinte nem kevés pénzért (14 ezer Ft) lehetett venni egy kártyát, amiért aztán egy évig lehetett olcsóbban (15%) jegyeket vásárolni, és adtak még egyéb kedvezményeket, pl. jegyelővételt is hozzá. Két személynek már megérte az is, ha rendszeresen járt oda, de azt csak kevesen vásárolták meg.
Később találták ki a törzskártya rendszert, melyért már nem kellett fizetni, csak a vásárlások utáni pontokat gyűjteni rá. Aki bérleteket vesz pl. a Wagner napokra és még más rendezvényekre is, annak nem nehéz magasabb fokozatba kerülnie. De a tévedések elkerülése végett egy platina kártyával egy előadásra maximum 4 db jegyet lehet elővételben vásárolni, többet nem! De több mint 100 embernek van platina kártyája, arany még sokkal többnek, ezek együtt könnyedén elvihetik a jegyek nagyobbik felét. (Azt a vádat pedig, hogy felárral adnánk tovább jegyeket, inkább elfelejtem, mert annyira felháborító.)
Én egyáltalán nem tartom igazságtalannak, hogy a Müpa különböző előnyöket biztosít a törzsközönségének. Logikusan gondolkozik, hiszen valószínűleg ők fogják a leghamarabb megvásárolni a jegyeket, és ezzel biztosítani a bevételt. (A nem olcsó Wagner bérleteket általában kb. 15 hónappal előre veszem meg.) De az alig valószínű, hogy a platina kártyások között külföldiek is lennének, talán nem kéne rájuk irigykedni! És én nem beszélnék tisztességtelenségről ott, ahol semmivel se kapjuk drágábban a jegyeket, legfeljebb évente többet vásárolunk belőlük! (De a színházak se tisztességtelenek a pártolói rendszer kialakításával, egyszerűen csak küzdenek a fennmaradásért. Ha izgalmas darabokat játszanak, hát többet is hajlandóak leszünk fizetni értük.)
Minden intézmény rak félre jegyeket reprezentációs célokra, amikre ha nincs szükség, később felszabadítják. Aki szemfüles, esetleg elcsípheti ezeket. A törzskártyásoknak lehetőségük van várólistára is feliratkozni, ezt már kipróbáltam, volt, hogy kaptam jegyet a végén, volt, hogy nem. Én azt gondolom, a Müpának jó az üzletpolitikája, közönségbarát, és figyelmes. Talán a Magyar Állami Operaház is próbálkozhatna hasonlóval.
Drasztikus módszer kellene: megszüntetni a Platina, Aranykártya, Ezüstkártya rendszerét - az esélyegyenlőség érdekében. Ne élvezzen senki elsőbbséget a jegyvásárláskor. (Nem a bérleti rendszerrel van itt a gond...)
A kérdés sajnos ennél sokkal összetettebb!
Egyrészt minden alkalommal előadják, hogy "minden jegy elkelt", aztán az előadás előtt pár nappal valahogy mégis akad pár darab, amit a bennfentesek azért mindig megtudnak. Ezt főleg a bérleteknél dobják be, mert ugye a bérlet az kedvezményes, az egyenként eladott jegyek összességében többet hoznak a konyhára! Aztán az internet világában mindenki mindent tud! Kaufmann hivatalos honlapján kb. 3 hónapja dátum szerint fent volt, hogy mikor lép fel Budapesten, amikor itt még hallani sem akartak róla. Nem hiszem, hogy egy magára valamit adó előadóművész nyilvánosan meghirdessen egy még nem leszerződött előadást! Tehát az érdeklődést már akkor felkeltették és nyilván vannak bizonyos csatornák, amik működnek.. A tavalyi Kaufmann - Damrau dalesten, valamint az idén október 1.-i Villazón koncerten is sok külföldi volt jelen, interneten vásárolt jegyekkel, akik egy otthoni jegy árának töredékéért ülnek itt nálunk. Persze, mi is vehetünk a NET-en sok külföldi helyre jegyet, csak többnyire a mi pénztárcánk számára kissé elérhetetlen áron. Sajnos a MÁO után a MÜPA is egyre inkább a külföldi közönségre pályázik, ami a hazaival szemben több, mint etikátlan.
És akkor még nem tértem ki arra, hogy hány Platina és Aranykártya tulajdonos hány jegyet vesz és kinek adja tovább, milyen feltételekkel! Egyébként mire a többi halandó, úgymint ezüstkártyás, és a nagyközönség hozzáfért, már a felénél is lényegesen kevesebb jegy volt, de ez nem a MÚPA illetékeseinek a gondja.
Ami pedig E.D. társunk bejegyzését illeti - 4394 - t eljes mértékben egyetértek vele! Mindegy, hogy mecenatúra, klubtagság, hűségprogram, stb. - a lényeg az, hogy aki többet fizet, az előnyben részesül! Az egészségügyben "hálapénz", egyéb esetekben "korrupció" - nevezzük nevén a gyereket, tulajdonképpen ez ugyanaz, csak más néven nevezik. Akkor mindjuk ki, hogy a pénzesek 1.osztályon utazhatnak, vehetnek jegyet, a csórók 2. vagy 3. osztályon?
A Platina- és aranykártyás hűségprogram tagok már tegnap is vásárolhattak, tehát mire megnyílt a lehetőség az ezüst szintű tagoknak és a nagyközönségnek lehet, hogy addigra már a felét előző nap elvitték.
Egyébként én ezt a rendszert egyébként viszonylag korrektnek tartom, bár ebben az évadban sajnos nem értem el az arany szintet (tavaly igen), csak az ezüstöt. Leginkább a bérletekkel jön össze, és főleg, ha egy tagkártyára vásárolnak több bérletet is.
Amúgy én 11-kor néztem, akkor még tudtam volna venni jegyet (egyet-egyet), de csak a második emeletre, és nekem az sajnos túl messze van (látás és hallás szempontjából is).
A jegyértékesítés ma 10 órai kezdetétől számítva perceken belül eladták az összes jegyet (kivéve az első három sorban fenntartottakat - egy későbbi időpontig zárolják ezeket. Miért?...) - a Müpa információja szerint.
A válasz -papírforma szerint- egyszerű: napra/órára lebontva ütemezték a hűségprogram különböző fokozataival rendelkezőknek a "pénztárnyitást". Megjegyzem, részben és itt off, hogy egyes kurrens színházak kurrens produkcióira is újabban úgyszólván lehetetlen (online) jegyet venni, mert már az online pénztárnyitás pillanatában (!) minden jegy elkelt azokra. Nyilván ezekben az esetekben is a pártfogói-mecénási programban résztvevők -értsd: adakozók, tejelők- élveznek elsőbbséget. Nem tudom másként értékelni ezt a jelenséget mint egyfajta burkolt és nem csekély jegyáráremelést: ha nálunk be akarsz jutni bármikor-bármire, fizesd meg az árát ... csak kisebb részben a jegy árában, hanem a tagsági díj árát és akkor bejuthatsz. Ki-ki eldöntheti, tisztességes-e ez a rendszer és ha netán nem, mi lenne a megoldás.
Vajon kinek - kiknek - sikerül jegyet szerezni erre az estére? (Költői kérdés volt!)
A Müpa is olvassa a fórumunkat: átírták Alfrédot Eisensteinre. Az Óra-duttet viszont egybeírták, ami arra látszik utalni, hogy két óra énekli (Macskaduett). Ha a Lagúna-keringő és a Vilja-dal kötőjeles, az Óra-duett is.
Mocsári Károly zongoraművész estje a Sant’Egidio közösség szervezésében
Jótékonysági koncert Afrikáért
szerző: Thullner Zsuzsanna
Új Ember Hetilap – 2019. 10.13.
A budapesti Francia Intézet ad otthont október 16-án a Sant’Egidio közösség által szervezett jótékonysági koncertnek, amelyen Chopin, Liszt, Debussy és Ravel zongoradarabjai hangzanak el, és amelynek bevételét Mozambik és Malawi ciklon sújtotta területeinek helyreállítására fordítják.
Szőke Péter, a budapesti közösség vezetője:
„– Mocsári Károly Liszt-díjas, nemzetközi hírű zongoraművész már nem először vállal jótékonysági fellépést a közösség kérésére. Néhány évvel ezelőtt a Petőfi Irodalmi Múzeumban adott önálló estet a DREAM javára, most pedig a Francia Intézet lesz a helyszín a Duna-parton. A monori rászorulóknak adott ebédeket megelőző imádságon rendszeresen orgonál, szegény barátaink is nagyon szeretik hallgatni a játékát. A francia kapcsolat a személyén keresztül is jelen van, hiszen húsz évig Párizsban élt és dolgozott. A francia nagykövet asszony, Pascale Andréani tavaly ellátogatott a budapesti közösség központjába, Emmanuel Macron köztársasági elnök pedig legutóbbi római és vatikáni látogatása során találkozott a Sant’Egidio alapítójával, Andrea Riccardival és elnökével, Marco Impagliazzóval.
A francia kormány partner a közösség humanitárius folyosójának működtetésében. Ennek lényege, hogy különösen rászoruló menekültek ellenőrzött és biztonságos körülmények között, legálisan érkeznek Európába libanoni és etiópiai táborokból.
Kiket várnak a koncertre?
– Mindenkit, aki a klasszikus zongoramuzsikát, Mocsári Károly művészetét szereti, és szívesen áldozna arra, hogy egy afrikai nagyváros újjáépüljön egy természeti csapás után. A közösségünk ottani fiataljai nem várták meg a nemzetközi szervezetek akcióját, hanem saját kezűleg elkezdték helyreállítani, amit lehetett. A kultúra, a művészetek és a szolidaritás régi barátok, közeli rokonok. A kultúra felemel, hogy ne csak a saját életünk gyakran szűk látóköreit fürkésszük, hanem messzire lássunk. A műveltség túlmutat önmagán: vágyat ébreszt a megismerésre, hogy többet tudjunk meg más emberekről, más népek történelméről, civilizációjáról, művészetéről. Akkor érzékenyek leszünk a másik ember, a másik nép bajára, reményeire, életére is. A művészet érzékenyebbé tesz, előkészít a találkozásra, az együttérzésre, arra, hogy ne csak a mindennapi gondjaink és céljaink, azaz ne csak a saját énünk körül forogjunk.”
A szervezők szeretettel várnak mindenkit október 16-án 19 órára a Francia Intézetbe (1011 Budapest, Fő utca 17.)
A belépés díjtalan.
A résztvevők adományaikkal az újjáépítést és a DREAM programot támogatják.
Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2019. november 1. péntek, 19:30 —kb. 21:45
Schubert: I. (D-dúr) szimfónia, D. 82
Donizetti: Requiem
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Concerto Budapest
Vezényel: Speranza Scappucci
Közreműködők:
Pasztircsák Polina - szoprán
Láng Dorottya - mezzoszoprán
Alekszej Tatarincev - tenor
Franco Vassallo - bariton
Kovács István – basszus
Zenés színház és egyházi zene:két külön világ. Ezért is izgalmas tapasztalat, ha valaki a szerző operáinak ismeretében először hallja Verdi Requiemjét, Rossini Stabat Materét vagy Petite Messe Solennelle-jét. Hasonló élményben lehet részünk a Szerelmi bájital és a Don Pasquale szerzőjének gyászmiséjét hallgatva.
„Ez az utolsó jele szegény Bellini iránt érzett barátságomnak” - írta a Messa da requiem keletkezésének hátteréről Gaetano Donizetti, aki akkor kezdte komponálni e művét, amikor 1835-ben, Párizsban, a Lammermoori Lucia próbái közepette hírül vette a nála négy esztendővel fiatalabb, nagyra becsült pályatárs halálát. Vagyis Donizetti gyászmiséjének keletkezését is egy másik nagy alkotó távozása ösztönözte, akárcsak Verdiét, akinek először Rossini, majd Manzoni elhunyta szolgált késztetéssel a maga Requiemjének megírásához.
Abból a szempontból is párhuzamba állítható a két mű, hogy Donizetti sokáig kallódott, s hanglemezen is csak 1989-ben kiadott műve a Verdiéhez hasonlóan megőrzi az operai dallamosságot - az elemzők részben a Verdi-Requiem előfutárát is felfedezni vélik benne -, bár kontrapunktikus részleteket is tartalmaz.
A koncert izgalmas különlegessége, hogy a fotómodell szépségű Speranza Scappucci személyében hölgy vezényli az előadógárdát, azt a folyamatot jelezve, amelynek eredményeként az utóbbi évtizedekben a női nem a karmesteri művészet teljes jogú képviselőjévé vált. A negyvenhat éves itáliai maestra a római Conservatorio di Musica Santa Cecilia és a New York-i Juilliard School of Music neveltje, Riccardo Muti egykori asszisztense. Repertoárja korántsem csupán az olasz mesterek műveire korlátozódik.
A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.
/Forrás: Müpa honlapja/
Valóban szép és szomorú este volt! Nekem ugyan a második emeleti helyemet megközelítve nem adtak földszínti jegyet, nem is hiányzott. Hallani és látni kiválóan lehetett, és sajnos látni lehetett a különböző helyeken üresen meredező székeket. széksorokat! Villazón ennél sokkal többet érdemelne. A Juan Diego Flórez topicban olvastam olyen bejegyzéseket, hogy egyes előadásokra a "maradék" jegyeket kedvezménnyel árusítják. Erre tettem szomorú összehasolításként az alábbi bejegyzést:
Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.
Hát, nem volt telt ház, sőt!
A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.
(Ezt a véleményemet továbbra is fenntartaom! Ha már meghívunk egy-egy koncertre neves művészeket, nem kellene őket olyan helyzetbe hozni, hogy üres székek előtt énekeljenek, és a hazai közönség egy részét nem kellene ettól az élménytől megfosztani, hogy legalább ebben a múfajban hallhassuk őket!)
Mivel a bál ideje alatt Alfréd a börtönben dalolászik, Rosalinda az Óra-duettet Eisensteinnel kénytelen énekelni. Kötőjellel.
Kaufmann bécsi operettestje a Müpaban januárban
2020. január 10. péntek19:30 — 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
- Strauss: Egy éj Velencében - Nyitány
- J. Strauss: Egy éj Velencében - „Komm in die Gondel” (Gondola-dal)
- J. Strauss: Egy éj Velencében - „Ach wie so herrlich zu schau'n” (Lagúna-keringő)
- J. Strauss: Déli rózsák - keringő, op. 388
- J. Strauss: A denevér - Rosalinda és Alfréd duettje (Óra duett)
- J. Strauss: Tik-Tak Polka, op. 365
- J. Strauss: Fanny Elssler táncosnő - „Draußen in Sievering”
- J. Strauss: Könnyű vér - gyorspolka, op. 319
- J. Strauss: Bécsi vér (operett) - „Wiener Blut, Wiener Blut!” (duett)
- Stolz: Üdvözlet Bécsből - induló, op. 898
- Kálmán: Cirkuszhercegnő - „Zwei Märchenaugen”
- Stolz: Wiener Café - keringő
- Stolz: Im Prater blüh'n wieder die Bäume
- Stolz: Wien wird schön erst bei Nacht
- Lehár: A víg özvegy - Vilja-dal
- Lehár: A víg özvegy - Ajk az ajkon
- Komzák: Bad'ner Mad'ln - koncertkeringő, op. 257
- Sieczyński: Wien, Wien nur du allei
Az operaénekes nemzetközi rangú partnerekkel érkezik: duettekben és szólószámokban egyaránt színpadra lép az est során a hozzá hasonlóan széles repertoárral rendelkező, fiatal amerikai szoprán, Rachel Willis-Sørensen, a Prágai Kamarafilharmonikusok kiváló zenekarát pedig Kaufmann honfitársa és gyakori partnere, a vele egy generációba tartozó Jochen Rieder vezényli.
Vegyes előadói apparátusú műsorral és az "Esz" jegyében jelentkezett a Nemzeti Énekkar szezonnyitó hangversenyükön, a cappella művekkel az első részben, "zenekaros" misével szünet után. Bevallom, Josef Rheinberger nevével először csak a minap találkoztam éppen itt, az egyik fejtörő kérdés kapcsán, mint aki "zeneszerzői tevékenysége mellett (előtt?) templomi orgonistaként is működött." A liechtensteini (!) születésű német romantikus kismester talán alkalmi kompozíciónak szánta Esz-dúr miséjét, éspedig XIII. Leó pápa beiktatása évében és neki ajánlva. A számomra kicsit patetikus, gyakran harsány művet koncentráltan, erős hangsúlyokkal adta elő a teljes létszámú kórus. Levezetésképpen a szünet előtt még Gyöngyösi Levente 2006-os keltezésű, könnyed hangzású Gloriáját hallhattuk, a címének megfelelően öt szerző által írt Missa Quinque Auctorumból. Schubert utolsó, hatos sorszámot viselő Esz-dúr miséjét halála évében komponálta, e mű előadásához már csatlakozott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és az öt szólóénekes, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Brickner Szabolcs és Pataki Bence. Eddig ezt a művet sem ismertem és őszintén rácsodálkoztam az olykor -számomra- beethoveni súlyú alkotásra, nem csupán ünnepélyes, de nemritkán komor, elmúlás-közeli hangulatára. A mise főszereplője a kórus, noha a kevés szólistaszám egyikében, a Credo Et incarnatus est-részét például érdekes, ritka tenorduó indítja (később a szopránnal tercetté bővül). Somos Csaba karigazgató értő, pontos, biztoskezű vezénylése bizonyára számos próba után csiszolta emelkedetté, sikeressé a kórus megterhelő produkcióját és a két együttes közös muzsikálását. A hangverseny végén adták át az együttesek tagjai által titkos szavazással megválasztott "Év énekkari/zenekari művésze" díjat Széll Cecília szoprán énekművésznek illetve Tönköly József szólamvezető klarinétművésznek.
Villazón koncert a Müpában.
Felkúszva a harmadik emeletre, ahová a bérletünk szól, az ajtóban egy kedves fiú-lány páros fogadott, akik hosszas válogatás után kezünkbe nyomtak nem is kettő, hanem három jegyet a földszint 19. sorába, középre. Balsejtelmekkel gyötörten bandukoltunk vissza a földszintre, ahol még így is foghíjasok a széksorok. De szerencsére balsejtelmem nem igazolódott. Villazón, ha nem is olyan, mint régen, de most is Villazón, egy közvetlen, rokonszenves, szeretnivaló kicsi ember. Középregisztere maximálisan rendben, ahol kell, ott meleg-bársonyosan, máshol pedig zengő-ércesen szól. Sikerrel küzd meg az e-f-g-vel, feljebb pedig nem merészkedik, azon kevés énekesek egyike, aki tisztában van hangja - jelenlegi - korlátaival. A spanyol és mexikói dalok pedig ömlenek sorjában, gondosan és jó ízléssel válogatva, vidámra szomorú, szomorúra vidám, több, mint jó zongorakísérettel. Hallgatjuk ezeket a keserédes, jobbára ismeretlen dalokat és elvarázsol minket ez a változatos, egzotikus zene, amely annyira más az olasz-német-angol megszokottól. Villazon pedig elemében van, ez az ő anyanyelve, szívvel-lélekkel, maximális átéléssel csak nekünk énekel. Telt házat érdemelne, de hát - mint tudjuk - kegyetlen a világ. Szép volt ez az este, szép és szomorú...
Tegnap a Zeneakadémián nagy sikerű Beethoven estet adtak a Budapesti Vonósok. A szünet után a C-dúr zongoraversenyt játszották, Frankl Péterrel.
A végén a művész úr ráadást adott, a bekonferálásából annyit hallottam, hogy (kb.) "mivel a koncert C-dúrban volt, legyen ez is abban" - és már játszotta is. Remek darab, sajnos nem ismerem, mintha variációk lettek volna.
Esetleg volt ott valaki a Fórumtársak közül és tudja, mi volt a ráadás?
Előre is köszönettel: Zöldszemű
Nem tudom, csak gondolom:
1. Berio egykori feleségének, Cathy Berberiannek sokkal nagyobb hangja volt.
2. A Zeneakadémia, ahol anno ugyanezeket a dalokat ő előadta, sokkal kisebb, mint a Müpa, könnyebb volt beénekelni.
De egész jó volt Nora Fischer is.