Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6708 Búbánat 2025-01-08 12:02:16 [Válasz erre: 6707 perempe 2025-01-06 12:00:13]

Elmúlt szombaton az Erkel Színház is ünnepi hangversennyel köszöntötte az újesztendőt: a Danubia Zenekar élén vezető karmesterük, Hámori Máté állt, aki a bécsi újévi koncertek hangulatát próbálta Budapestre varázsolni. Elmondhatom, ha szerényebb körülmények között is, de a „Bécs-Budapest újévi szimfonikus hangverseny” programja jól összeállt, a zenekar – ahogy mondani szokás  „apait és anyait” beleadott, „jól muzsikált”, egymást követték a Johann Strauss és Josef Strauss szerzemények (Császár keringő, Kék Duna keringő, Banditák-galopp, Anna polka, „Ohne Sorgen”, Szférák zenéje, Triccs-Traccs polka, „Éljen a magyar!- gyorspolka.) A műsor programját változatossá tette, színesítette Glinka Ruszlán és Ludmilla című operájának nyitánya és Richard Strauss nagyszabású szvitje, „A rózsalovag” – mely darabok az első részben csendültek fel.  A második rész végére maradt két operettsláger: Lehár Ferenc utolsó operettjéből Giuditta dala és Kálmán Imre Csárdáskirálynőjéből Szilvia belépője. Sajnos, Rost Andrea hangja már nem a régi, a korát tekintve sem, tán nem véletlen, hogy csak vállaltan mikrofonba énekelt...Persze a közönség így is díjazta a „dívát” – egyáltalán, hogy nem mondta le a fellépést. A műsorban balett táncosok (öt leány-fiú pár)  is felléptek a színpadon játszó zenekar mögé felépített hatalmas, pódiumszerű emelvényen, mind a Johann és Josef Strauss-darabokban, és a két operettrészletben is, részben vetített háttér előtt.

Az Erkel Színház dugig megtelt, mondhatni egy gombostűnyi hely sem maradt üresen, a szünetben ezért is, hatalmas tolongás irányult fent és lent a gratis kapott egy pohár pezsgőért - amit a belépéskor adott bon felmutatásával „birtokolhattuk” és hörpintettük fel.  Hámori Máté a konferansz szerepét is elvállalta és a magyar mellett angolra is fordította a koncerten elhangzó műsorszámokról elmondott ismertetőit.

A ráadások ráadása nem is érhetett véget a Radetzky-marsch nélkül, mely előtt a közönséget "begyakoroltatta" a karmester: melyik szektorban helyet foglalók mikor és hogyan lépjenek be tapsaikkal  - halkan - erősen, fszt. bal és jobb oldalán, illetve az emeleten ülők. Ez a koreográfia részünkről eredményes volt, és így mindenki megelégedetten és jókedvvel távozott az Erkel Színházból – ahol már csak a János vitéz, a Traviata két előadása és Schönberg ritkán hallható monumentális drámai kantátája, a Gurre-dalok következnek: a 2025. február 15-i hangverseny tekinthető az Opera hivatalos búcsújának Magyarország legnagyobb kőszínházától. 


6707 perempe 2025-01-06 12:00:13
a hivatalos újévi koncertről a Magyar Rádió Zenekara gondoskodott idén is. szerintem nagyon jó volt a színvonal, bár más koncerteken is hasonló lenne a zenekar megszólalása! a fiatal szólisták nagyon tetszettek.

6706 Búbánat 2025-01-04 16:26:11 [Válasz erre: 6352 Hangyászsün 2024-01-14 10:04:35]

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése (19.00 – 20.51)

Édouard Lalo: Ys királya - hangversenyszerű előadás (hangfelvétel)

(Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2024. január 11.)

Háromfelvonásos opera

Szövegét Édouard Blau írta

Vezényel: Vashegyi György

Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Ys királya - Nicolas Courjal (basszus)

Margared - Kate Aldrich (mezzoszoprán)

 Rozenn - Judith van Wanroij (szoprán)

Karnak herceg - Jérôme Boutillier (bariton)

Mylio, lovag - Cyrille Dubois (tenor)

Szent Corentin / Jahel - Christian Helmer (bariton) 


6705 Búbánat 2024-12-18 23:00:22

A reneszánsztól napjainkig terjedő időszak adventi és karácsonyi tematikájú egyházzenei alkotásai és közismert angolszász karácsonyi dallamok szólalnak meg december 20-án a Pesti Vigadóban, a Magyar Nemzeti Férfikar Karácsonyi üdvözlet című koncertjén.

Az idén 75 éves Honvéd Együttes tagja, a Magyar Nemzeti Férfikar az ünnepi estre a férfikari irodalom legszebb gyöngyszemeiből válogat, egyebek mellett Johann Sebastian Bach, Gabriel Fauré és John Rutter kompozícióit megszólaltatva.

Saint-Saëns: Tollite Hostias - Honvéd Férfikar

Részlet a Honvéd Férfikar Advent hajnalán c. ünnepváró koncertjéből. Vezényel: Riederauer Richárd A felvétel 2021. november 29-én a Pesti Vigadó dísztermében készült.


6704 Hangyászsün 2024-12-18 21:52:39 [Válasz erre: 6703 Edmond Dantes 2024-12-18 18:44:19]
A regensburgi dóm kara immár lányokat is felvett. Előbb azt hittem, erre azonnal Georg Ratzinger karnagy halála után került sor, de ő már 2020-ban elhunyt, a kórus vezetését pedig jóval korábban átadta.

6703 Edmond Dantes 2024-12-18 18:44:19 [Válasz erre: 6699 takatsa 2024-12-18 17:24:27]
Mièrt, mi volt 2022-ben azon kìvül, hogy egy bizonyos orszàg "különleges hadműveletbe" kezdett egy màsik orszàg ellen?

6702 Edmond Dantes 2024-12-18 18:40:24 [Válasz erre: 6698 -zéta- 2024-12-18 14:28:28]
Köszönöm, nem ismertem ezt a formàciòt, csak a gyermekkart ès a leànykart. Szabò Dènes "keze nyomàt" ezek szerint a fia sikeresen vette àt.

6701 takatsa 2024-12-18 18:36:33 [Válasz erre: 6700 -zéta- 2024-12-18 17:43:56]
Köszi a linket. Amúgy nem kell Nyiregyházáig menni. A Kodály Zoltán Kóriusiskolában (Sapszon Ferenc) a következő kórusok vannak : Gyerekkórus (1-4 osztály, fiúk lányok), Női kar (5-12 osztály, lányok), Fiú vegyeskar (5. osztálytól kisfiúk mutálás előtt, és nagyfiúk a tenor és basszus szólamban).

6700 -zéta- 2024-12-18 17:43:56 [Válasz erre: 6699 takatsa 2024-12-18 17:24:27]
Szerintem nem kell feltétlenül konteókat gyártani. 
Azt gondolom, hogy a komolyzene a mai gyerekek és főleg a fiúk életében kevésbé jelenik meg, ennek ezer társadalmi oka van és nem csak nálunk. (Időnként olvashatunk erről tanulmányokat is, nemrégiben konferencia is szerveződött a témában.) Ezért azután az efféle együttesek jelentkezéseire főleg lányok, helyesebben az Ő szüleik mozdulnak rá.
Ezért is kiemelkedő (nemzetközi viszonylatban is), amit Nyíregyházán csinálnak Cantemusék (röviden összefoglalva lásd itt) immár ötven éve. Ha Kodály ma élne, elborzadna, kivéve, ha lelátogatna Nyíregyházára...
Sajnálom, hogy a eleve vegyes esztrádműsorral érkező Cambridge-i gyerekkart többen néztétek meg, mint a nyíregyháziakat november végén....

6699 takatsa 2024-12-18 17:24:27 [Válasz erre: 6696 Edmond Dantes 2024-12-18 14:00:11]
Ugyan már. Lassanként mindenhol van kvóta, hogy hány vezetőnek, hány miniszternek, hány karmesternek, stb. kell nőnek lennie. Éppen ezért nem földtől elrugaszkodott a sejtésem. Én a regensburgi fiúkórussal nem foglalkoztam, de azért az is érdekes egybeesés, ha itt is, ott is 2022 a fodulópont. Nem gondolod?

6698 -zéta- 2024-12-18 14:28:28 [Válasz erre: 6697 Edmond Dantes 2024-12-18 14:05:34]
Egy helyről csipegették, a Cantemus Fiúkórus volt. Karigazgató Szabó Soma. Összeszokott lelkes csapat, gyönyörű hangzással, a legidősebb 11-12 éves lehetett...

6697 Edmond Dantes 2024-12-18 14:05:34 [Válasz erre: 6692 -zéta- 2024-12-18 09:16:30]
Sok helyről csipegethették össze azt a nagy fiúkórust.Kellett is: Bernstein kifejezetten fiúkórust ír elő a műhöz.

6696 Edmond Dantes 2024-12-18 14:00:11 [Válasz erre: 6693 takatsa 2024-12-18 10:48:13]
Én csupán a "vesszenek a himsoviniszták, a nemek (ha vannak még egyáltalán) egyenjogúak, lányok-asszonyok gyertek..." gondolatkísérletre reagáltam. A nemek (és igenek) bizony egyenjogúak, a gyermekkórusok zömében lány-, éspedig nagylány-többség van. A fiúkórusok -a te szóhasználatoddal- "felhígulnak", kivétel talàn a bécsieké, ahová, feltételezem, a világ minden tájáról mennek fiúk és így ők akár egyidejűleg több haknibrigádot is ki tudnak állítani a "Wiener Sängerknaben"-branddel. Ellenpélda a szintén nagy múltú Regensburger Domspatzen, akiket -fiúkórusként- többször volt alkalmam hallani, és/de akik, mint olvasom, 2022 óta már lányokat is felvesznek, sőt, ugyanott egy tisztán leánykórust is alapítottak. Lett légyen bármilyen nagy az angol kóruskultúra (tudom, hogy az), az idők szele őket is megérinti. Nyilvàn nem "hígulna" az általad hallott kórus sem asszonyokkal-lyányokkal, ha elég fiú jelentkezne. És nincs mindig turnè, többnyire, gondolom, otthon szerepelnek, biztosan otthon tanulnak, és bizony-bizony az év nagy részèben màsnap fel kell kelni és iskolàba kell menni vagy vinni-hozni őket, meg este, próbára/ról, koncertre/ről, ami nem túl lelkesítő èletvitel, gyerekeknek plàne nem, szüleiknek sem. Kurz: nem a hímsovinizmus hígítja asszonyokkal-lyànyokkal a fiú- ill. gyerekkórusokat.

6695 Klára 2024-12-18 11:40:53 [Válasz erre: 6685 takatsa 2024-12-16 23:17:44]
Meghallgattam! Igazad van, valóban ég és föld!

6694 macskás 2024-12-18 11:14:40 [Válasz erre: 6690 takatsa 2024-12-17 23:44:05]
Tökéletesen értem a gondolatmenetedet.

6693 takatsa 2024-12-18 10:48:13 [Válasz erre: 6691 Edmond Dantes 2024-12-18 08:32:59]
Egészen másról beszélünk. A Magyar Rádió Gyermekkórusa sohasem volt fiúkórus. A fiúkórus, és általában a barokk egynemű kórus (fiú szopránok, férfi kontraaltok, tenorok és basszusok) egy egészen más tészta, specialitás, különös, és mással nem reprodukálható hangzás. Tudod, olyan ez mint a halászlé, amit elvileg lehetne csirkéből is főzni, csak az nem lesz halászlé. Amúgy én nem elvekről, vagy általánosságban írtam, hanem egy konkrét hangversenyről, amely teltház mellett a Müpában zajlott, ráadásul interneten is közvetítették, így nagyon sok érdeklődőhöz eljutott. És ebből a szempontból - ezt te is beláthatod - érdektelen az, hogy holnap a szülőknek dolgozni kell, és hogyan mennek iskolába az angol gyerekek. Tőled is, mint Macskástól, csak egyet kérdezek: a koncert hogyan tetszett? 
Háttérinformációnak még annyit írnék le, hogy ez a kórus legutóbb 2017-ben koncertezett Budapesten, és akkor még egynemű kórus volt. Aztán történt valami 2002-ben, és ez a nagy múltú kórus új főnököt kapott (akinek vezénylését mi is láthattuk), és azóta lányokat-asszonyokat is felvesznek a kórusba. Angliában a templomi kórusoknak óriási hagyományai vannak, egy patinás, vezető kórusba bekerülni óriási dolog, ezért kötve hiszem, hogy a váltás oka az énekelni vágyó fiúk számának megcsappanása lenne. Mindenesetre egy ilyen mérvű struktúrális váltás után nem teljesen korrekt a kórus nevének változatlanul hagyása, mert a nagyérdemű közönség nagyon meglepődhet, hogy valami egészen mást kap, mint ami az étlapon szerepel.

6692 -zéta- 2024-12-18 09:16:30 [Válasz erre: 6691 Edmond Dantes 2024-12-18 08:32:59]
Alig két hete a MÜPA-ban a Pannon Filharmonikusok Kaddish-koncertjén felhangzó Bernstein-darabban, ha jól számoltam, 48 fős fiúkórus közreműködött...

6691 Edmond Dantes 2024-12-18 08:32:59 [Válasz erre: 6685 takatsa 2024-12-16 23:17:44]
Nem gondolnàm, hogy "hìmsovinizmus" miatt tolòdott el -nevezzük ìgy- a gyermekkòrusok nemi összetètele. A Magyar Ràdiò Gyerekkòrusàban pl. èvek, èvtizedek òta csak mutatòban làtni fiùkat. Szò szerint mutatòban kiàllìtanak 2-3 kisfiùt előre a fotòkon, esetleg a koncerteken. Aztàn idő, èrtsd mutàlàs miatti "kiöregedès" előtt abbahagyjàk. Szìvesebben csinàlnak màst. Ès a "lànyok" sem gyermekek màr nagyobb rèszt, hanem bőven tinèdzser korù vagy uram bocsà' annàl is idősebb, "ottfelejtett" fiatal, telt idomù hölgyek. A kòrusèneklès, rengeteg pròbàval sùlyosbìtva, àltalàban vève: a zenetanulàs nem igazàn vonzò elfoglaltsàg az amùgy is tùlterhelt gyerekek szàmàra. Ès igen, a gyerekeket szàllìtani is kell, oda is meg vissza is. Koncert utàn pl. kèső este. Màsnap reggel nem csak nekik kell iskolàba menni, hanem a szülőknek is - dolgozni.

6690 takatsa 2024-12-17 23:44:05 [Válasz erre: 6689 macskás 2024-12-17 21:01:20]
Hát, ha jobban leszel, akkor kattints rá, és nézd meg, talán a gondolatmenetemet akkor majd jobban érted. 
Addig is jobbulást.

6689 macskás 2024-12-17 21:01:20 [Válasz erre: 6688 takatsa 2024-12-17 20:23:28]
A felvételt nem néztem meg, amit linkeltél.
A koncertbe belealudtam. Lázas vagyok egyfolytában. Nem is tudtam figyelni normálisan.

6688 takatsa 2024-12-17 20:23:28 [Válasz erre: 6687 macskás 2024-12-17 19:51:44]
Persze, templomi kórusban lányok is énekelhetnek: Csak egy  fiúkórus hangzása egészen másmilyen, és azért van néhány híres fiúkórus, ahol a fiúk valóban fiúk, és olyan régizene együttesek, ahol nem nők a kontratenorok.  Az amit belinkeltem, 2013-as felvétel, úgy látszik, hogy akkor még más világ lehetett Cambridge-ben. És neked tetszett a tegnapi előadás? Gondolom, láttad interneten.

6687 macskás 2024-12-17 19:51:44 [Válasz erre: 6685 takatsa 2024-12-16 23:17:44]
Az 1990-es években (sajnos a pontos évszámot elfelejtettem) már lányok is énekelhetnek a templomi kórusokban.
Kontratenor szólamot pedig már régóta énekelnek nők is a régizenei együttesekben, mármint énekkarokban.

Gyanítom, hogy - a Wiener Sangerknabenkez hasonlóan - több együttessel lépnek fel. Az üzlet az üzlet.

6686 macskás 2024-12-17 19:39:34 [Válasz erre: 6683 lujza 2024-12-16 01:39:34]
NAgyon köszönöm!
Egészen elkeseredtem, nem akar múlni a kórság.

6685 takatsa 2024-12-16 23:17:44
O tempora... (jobban mondva Ohhh tempora, hogy a giccshez stílszerű legyek).
Nehéz dolog karácsonyi dalokból egy estet úgy összeválogatni, hogy a végeredmény ne valami giccses, nyúlós-ragadós izé legyen.  Ez a művelet ma este a Cambridge-i St John's Kollégium kórusának sem sikerült, dagonyáztunk a szirupban, de nem ez volt a legnagyobb baj. Hanem az, hogy ez a Cambridge-i kórus már nem a régi, egyáltalán nem.
Hallgassuk csak, hogy milyen volt 13 éve. Nos, aki valami ilyesmi hangzásra számított, annak szörnyű csalódás volt a mai este. Mert ez a kórus már alaposan felhigult, és ahogyan mondják: olcsó húsnak híg a leve. Nézzük csak azt a 13 éves felvételt: ilyen egy patinás angol templomi kórus. A szopránok kisfiúk, az altok kontratenorok (férfiak), aztán szintén férfiak a tenorok és basszusok. Az eredmény: csillogó, semmihez sem hasonlító hangzás. De ma már más időket élünk, vesszenek a himsoviniszták, a nemek (ha vannak még egyáltalán) egyenjogúak, lányok-asszonyok gyertek, énekeljetek a Cambridge-i St. John's-ban.  Kell még egy kottájába mélyedő, szenvtelenül vezénylő karvezető, és egy fakezű orgonista, és az eredményt - ha nem is ország-világ, de apraja-nagyja ma hallhatta. Ott állnak a leánykák a néhány fiú között, és Istenem,  ez nem lehet igaz, három nő a kontratenorban. Ráadásul - a kontratenor helyett - női mezzo énekel szólót is (hová süllyedt a világ??). Az eredmény: a csillogás helyett tompa hangzás, amelyet - ha belép - azonnal elnyom a rosszul regisztrált orgona, és mekegő hangú szólisták. Minden mű egysíkú, egyhangú, mintha egy végtelenített magnószalagon mindig és mindig ugyanazt hallanánk. A sablon dalocskák még az átlagnál is giccsesebbek a szóvégi szótagok elharapásával, nyökögésével, aztán az 1-1 művészibb darabnál (pl. Poulenc) teljesen nyilvánvalóvá válik a kórus (és karvezető) inkompetenciája. És akkor, ráadásul ez az orgonista: az a Schübler korál nemcsak Bach, nemcsak a barokk, hanem úgy általában véve a zene meggyalázása volt. 
De volt ám jó is: ráadásként a karvezető kiment a színpadról, és a kórus "felnőtt része" elénekelte a Jingle bells-t. Hát, az fergeteges volt, és az, hogy ez a darab volt az előadás fénypontja,  mindent elmond, erről a félresikeredett estéről. A kórus levonul, és a szűnni nem akaró vastapsra sem jön vissza, csak a karvezető, aki közli a nagyérdeművel, hogy a gyerekeknek már aludniuk kell. Hála Istennek.

6684 Edmond Dantes 2024-12-16 15:04:26
Flórez in floribus, hogy ezzel a nem túl szellemes szójátékkal kezdjem: 2011 vége felé mint korosztályának olasz bel canto koronázott tenorkirálya járt először Budapesten és aratott szemem láttára, fülem hallatára az osztatlannál is nagyobb sikert, megérdemelten. Méltó utóda lett honfi- és fachtársának, a még köztünk lévő 97 éves Luigi Alvának, akit volt szerencsém látni, mint -ha talán már nem is ifjonti hamvasságú, de- szinte töretlen és illúziót keltő hangszépségű Almavivát. JDF nem várta meg, vajon hangja és ő maga mikor öregszik ki e korlátozott szerepkörből és, ha nem is 180 fokos fordulatot véve, de váltott. Pénteki áriaestjén csupán egyetlen áriában, a Tybaltéban (Bellini: Rómeó és Júlia) villantotta meg, honnan is érkezett Mozart és a francia-olasz spinto tenor világába. A két Titus-áriát és Don Ottavio második áriáját ugyanazzal a virtuozitással adta elő, mint teszem azt anno a nyolc-plusz-egy-magas-cés Tonióét és ha akadhattak is Mozart-"szakértők", akik hiányolták (?) az igazi (milyen is az?) Mozart-stílt, netán fölfedeztek 1-2 szokatlan ékítményt a Don Ottavio-áriában (még én is), panaszra semmi okunk nem lehetett. Szünet utáni francia blokkjában először a januárban nálunk is bemutatott Lalo-opera, az Ys királya tüneményes tenoráriáját énekelte, majd álomszépen a Massenet-Manon Álomáriáját és a másik Des Grieux-áriát, végül Faust kavatináját. Ha mindenáron csomót keresek a káká(já)n: utóbbinak amúgy bombabiztos magas C-jét kicsit túl forténak hallottam, biztosan tud(na) ő a technikájával ennél finomabbat csinálni, olyan diminuendósat vártam (volna). Soha rosszabbat! A Puccini-évben meg amúgy sem marad(hatot)t ki a Che gelida manina, nem kevésbé üzembiztos C-vel, hogy aztán ráadások sorozatával kápráztasson el. Mindjárt az entrée: egy szál gitárját maga pengetve énekelt két spanyol slágerszámot -szégyen-gyalázat, a címüket nem tudom, pedig vele dúdoltam végig- aztán az elmaradhatatlan Granadát és végül a Puccini-év nélkül is örök slágert, a Nessun dormát. Hiszik vagy sem: meggyőzően. (A komplett szerepet jó eséllyel sosem fogja kitűzni, sőt még betűzni sem, ám az ária rendesen "megvan".)
A fenti felsorolás nem adja vissza azt a könnyed eleganciát, ötven fölött is kisfiús bájt, lazaságot, mindenfajta magamutogatás és sztárallűr nélküli aurát, ahogyan Flórez bejön, kimegy meg amit a kettő között csinál. Olyan, mint csuklóján a Rolex-óra: nem kell felvágni egyiküknek sem: mindketten világmárkák a legelső vonalban anélkül is. Állandó dirigenspartnere, Christopher Franklin szinte együtt lélegzik vele és együtt-lélegzésüket átvette a jó formában, kedvvel muzsikáló Operazenekar, mint kísérő és a zenekari számokban is. Alig merem leírni, mégis: egyszer talán szerepben is látni fogjuk Pesten Flórezt...

Juan Diego Flórez zenekari áriaestje - MüPa, 2024. december 13.

6683 lujza 2024-12-16 01:39:34 [Válasz erre: 6682 macskás 2024-12-15 20:43:30]
Kedves Macskás, jobbulást!

6682 macskás 2024-12-15 20:43:30
Kedves Fórumtársak,

holnapra is van egy jegy a Cambridge-i St Jon's College koncertjére, megint csak fillérekért. Minden jegy elkelt!
Iszonyatosan leterített valami kórság.

Keressetek, vigyétek a jegyet! Soha nem visszatérő alkalom!

6681 Edmond Dantes 2024-12-14 22:33:18 [Válasz erre: 6680 Heiner Lajos 2024-12-14 14:56:21]
Erre a kìvànsàghangversenyre akkor kerülhet sor, ha a Vostok vagy a Rakèta szovjet (kar)òragyàr hirdet jòtèkonysàgi hangversenyt az ogyesszai operahàz megsegìtèsère.

6680 Heiner Lajos 2024-12-14 14:56:21 [Válasz erre: 6679 Búbánat 2024-12-14 13:08:17]
Ez nagyon szép. De még szebb lenne egy hangverseny a Leningrádi Filharmónia nagytermében a Filharmonikusokkal, Jevgenyij Mravinszkij vezényletével. Fjodor Saljapin, Irina Arhipova, Igor Kozlovszkij, Szvjatoszlav Richter, David Oisztrah, Nyninelj Tkacsenko közreműködésével.

6679 Búbánat 2024-12-14 13:08:17

Ha már Rolex és Juan Diego Flórez - Itt van ez a koncert előjelzés:

Rolex Ambassadors koncert
Palais Garnier - 2025. május 11-én 19:30-kor.

"A Rolex, a Párizsi Nemzeti Opera és a Bécsi Filharmonikus Zenekar egyesíti erőit egy kivételes estére, amelyet a Palais Garnier 150. évfordulója alkalmából mutatnak be.
Yannick Nézet-Séguin vezényletével a Rolex nagykövetei, Juan Diego Flórez, Sir Bryn Terfel, Rolando Villazón, Yuja Wang és Sonya Yoncheva csatlakoznak a Bécsi Filharmonikusok zenészeihez a színpadon egy egyedülálló előadás érdekében

A koncert bevételét teljes egészében a Párizsi Nemzeti Opera Lyric Youth Orchestra (ADO – Apprentissage de l'Orchestre) javára ajánljuk fel. Perpetual Arts Initiative révén a Rolex segít életben tartani a zenét azáltal, hogy támogatja a neves intézményeket és művészeket, hogy megünnepeljék a kiválóságokat és népszerűsítsék az új nemzedékeket, így ők is megőrzik a világ művészeti örökségét."


6678 Edmond Dantes 2024-12-14 12:49:49 [Válasz erre: 6677 Heiner Lajos 2024-12-14 09:08:43]
Nem tudom, nem figyeltem, benne volt-e a csapatban. JDF-en tegnap feltűnt,azèrt kerestem rà.

6677 Heiner Lajos 2024-12-14 09:08:43 [Válasz erre: 6676 Edmond Dantes 2024-12-13 22:40:34]
Domingo már kikopott a cégtől?

6676 Edmond Dantes 2024-12-13 22:40:34 [Válasz erre: 6675 macskás 2024-12-13 16:22:46]
Már volt ... írjon, mondjon bárki bármit: ilyen áriaestre igen, érdemes elmenni. Sőt: muszáj. Lehet fanyalogni (a) Granadán meg Pekingen a Nessun dormán vagy máson: tegye, aki akarja, egészségére. Szívet melengető este volt egy szívet melengető emberrel, művésszel. (És az a Rolex a csuklóján...) Köszönet, JDF! 

6675 macskás 2024-12-13 16:22:46
Flórezre jegy valakinek?
Keress privátban, fillérekért van a jegy

6674 Hangyászsün 2024-12-10 22:47:27 [Válasz erre: 6673 perempe 2024-12-10 18:49:12]
Ahogy elnéztem, a MÁV-zenekar közönsége még a többi klasszikus koncerténél is elaggottabb, ugyanakkor őket nem látni más előadók fellépésein. Az ok szerintem egyértelmű: A MÁV nyugdíjasai, akik a "vasutasszívnek" (l. Fradi-szív) köszönhetően tartanak ki a most is magukénak érzett együttes mellett. Bruckner mostoha mo.-i sorsáról pedig eleget írtam, mióta a Momus fórumozója vagyok. A közönség jelentős része az alaprepertoárt sem ismerné fel, de legalább dicséretes, amiért mondjuk Beethoven vagy Brahms műveit hallgatják élőben. A hallgatóság tudatlanságának legjobb fokmérője vitathatatlanul Csajkovszkij VI. szimfóniája, ahol a tudatlan hallgatók tapsolni kezdenek a 3. tétel után.

6673 perempe 2024-12-10 18:49:12 [Válasz erre: 6671 Hangyászsün 2024-12-07 15:11:33]
Igen, a pénteki MÁV koncertre gondoltam. a bal 2. sorban ültem. sajnos a 3. sorban egy nyugdíjas nő elég sokat köhögött a szimfónia alatt, a scherzo alatt pedig különösen. szerintem nem ismerik annyira a darabot. a végén megérdemelt volt a taps, ami a darabnak is tulajdonítok.

6672 Hangyászsün 2024-12-07 15:14:03 [Válasz erre: 6669 parampampoli 2024-12-05 21:50:44]
Én Piressel jártam így. Amikor Pinnock együttesével lépett fel, korábbi kb. 3 lemondás után úgy döntöttem, nem próbálkozom többet. Erre juszt is fellépett! Utolsó kísérletem idén a svéd rádiózenekarral volt. Persze lemondta. Azzal vigasztalódom, hogy Argerichet 2× hallottam Bp.-en.

6671 Hangyászsün 2024-12-07 15:11:33 [Válasz erre: 6670 perempe 2024-12-07 08:49:08]
Mármint tegnap? Én nagyon kellemesen csalódtam. Ugyanakkor érdekes megállapításokat tettem, főleg a közönséggel kapcsolatban.

6670 perempe 2024-12-07 08:49:08 [Válasz erre: 6653 Hangyászsün 2024-11-29 18:17:49]
Megérte elmenni. Bécsben négy Bruckner szimfóniát láttam, kevesebb a különbség, mint gondolnánk.

6669 parampampoli 2024-12-05 21:50:44 [Válasz erre: 6665 -zéta- 2024-12-05 08:23:29]
Életem egyik álma, hogy Argerich-et élőben láthassam. Ez a mostani az ötödik alkalom, hogy meghiúsul, ebből négyszer ő mondott le, egyszer én kerültem kórházba. Félek, hogy kifutok az időből.... de mielőbbi teljes gyógyulást kívánok neki, és várom továbbra is a találkozást.

6668 macskás 2024-12-05 12:33:58 [Válasz erre: 6664 Edmond Dantes 2024-12-05 06:39:03]
Tetszett, vagy sem, ez volt a kérdés.

6667 macskás 2024-12-05 12:09:08 [Válasz erre: 6665 -zéta- 2024-12-05 08:23:29]
Na végre bejelentették!

Már dec. elsején beírtam a fórumba.

6666 macskás 2024-12-05 12:08:44 [Válasz erre: 6665 -zéta- 2024-12-05 08:23:29]
66666


6664 Edmond Dantes 2024-12-05 06:39:03 [Válasz erre: 6663 macskás 2024-12-04 21:34:18]
Ìrtam màr, a sokèves zenei àtlagomnàl is jàratlanabb vagyok ebben a műfajban. Mindenesetre èrdekes kuriòzum volt ès a közönsèg tùlfűtött lelkesedèse, szűnni nem akarò ovàciòja meggyőzött, hogy -takatsàt idèzve- valami különleges, egyedülàllò hangot hallok ès szemèlyisèget -nem tùl jòl, nem tùl jò helyről- làtok.

6663 macskás 2024-12-04 21:34:18 [Válasz erre: 6659 Edmond Dantes 2024-12-04 12:06:35]
szóval nem tetszett?

6662 takatsa 2024-12-04 19:35:16 [Válasz erre: 6661 Edmond Dantes 2024-12-04 19:31:21]
Sajnos elkerülte a figyelmemet. De lehet, hogy amúgy sem tudtam volna elmenni, mert mostanában elég zaklatott napjaim vannak. De remélem, hogy legalább holnap eljutok a Falstaffra.:)

6661 Edmond Dantes 2024-12-04 19:31:21 [Válasz erre: 6660 takatsa 2024-12-04 18:28:44]
Köszönöm! Persze, a Luciàt, de a Varàzsfuvolàt is csak mint abszurd pèldàt hoztam fel, hogy èrzèkeltessem, kb. milyen (szopràn)hangot is hallottam. Tènyleg, gondoltam is rà/d, vajon elmentèl-e a koncertre :-)

6660 takatsa 2024-12-04 18:28:44 [Válasz erre: 6659 Edmond Dantes 2024-12-04 12:06:35]
A barokk opera egy külön világ, és Bruno de Sa ahhoz a világhoz tartozik, így Luciát nemigen fog énekelni. Valóban egészen különös és egyedülálló hang az övé, és maga az ember is eléggé különleges és megosztó. Itt van egy nagyon jellemző ária - egy szerep, két énekes -, amelyben lehet tanulmányozni a férfi szoprán és a női szoprán hang közötti különbséget. :)

6659 Edmond Dantes 2024-12-04 12:06:35
Barátaim unszolására mentem el a Zeneakadémiára Bruno de Sà és a Wroclaw Baroque Orchestra hangversenyére. Nemigen járok áriaestekre és nem vagyok régizene-fan. A koncert szólistája a beharangozó szerint nem kontratenor, hanem férfiszoprán, ami "a világ legritkább hangfaja". (Forrás: a belinkelt ismertető.). A beavatottak nyilván tudják, mi a különbség a két hangfajta között. Magam nem venném a bátorságot, hogy a művészi teljesítményt értékeljem, a gégeakrobatika elemzésèt szakember(ek)re bízom. A műsor nagy része számomra ismeretlen darabokból àllt, csak két Mozart-opusz, a nagyszabású Exultate, jubilate-motetta és a Mitridate-nyitány, valamint a Haydn-szimfónia(tétel) számíthat valamelyest repertoárszámnak. A zenekar azt hiszem (nemigen láttam) és comme il faut, régi hangszereken játszott. Röviden: az a falrepesztő, fülsiketítő ünneplés, amiben a teltházas publikum az énekest részesítette, valószínűleg csak popkoncerteken fordul elő. A különleges hanghoz különleges személyiség, különleges öltözék, különleges színpadi(as) gesztusok társulnak. Egyik áriáját a nézőtér közepén adta elő, egyet a színpad baloldalán széken ülve -ezt láttam az erkély jobboldaláról-, egyet a jobboldalon, hogy a másik oldalerkély is láthassa az énekest, egyet pedig háttal, az orgonaülés közönségének. Jutott persze ária a színpad szokott helyére is. A szűnni nem akaró közönség-extázist egy Mozart-Laudate és egy már nem-emlékszem-ki-volt szerző alkotásával valamint csókok hintésével hálálta meg a művész. Mint kiderült, egy külföldi énekversenyen nyert díj jóvoltából már járt nálunk, Marton Éva kurzusán vett részt. A művésznő nem mellesleg személyes megjelenésével emelte az koncert ünnepi fényét. Aligha kétséges: nem utoljára lépett fel Pesten. A teljes műsor ide kattintva tekinthető meg.
PS Vajon hogyan szólna Bruno de Sá torkából mondjuk Lucia őrülési jelenete, netán az Éj királynője-ária ..
Bruno de Sà és a Wroclaw Baroque Orchestra koncertje, ZAK, 2024.11.30.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.