Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

6543 Búbánat 2024-07-15 21:46:40
Az örök Wagner-napok

Magyar Kurír– 2024. július 14., vasárnap | 19:01

Pallós Tamás

„Akik rendszeresen járnak hangversenyekre, operaelőadásokra ismerhetik azt a bizonyos emelkedettség érzést: most megint valami megmagyarázhatatlan történt. Velünk, mindannyiunkkal, egyszerre. Persze ahány ember, annyiféle emóció: vannak, akik „kívülről” közelítenek, és a világhírűvé vált fesztivál profi előadásaként dicsérik a produkciót; a Wagner-rajongók egy újabb, a kényes fanatizmusukat erősítő impulzusként értékelik; mások korunkban különösen aktuális témákat feszegető, az emberiséget önvizsgálatra sarkalló, hosszú „látomásos” lelkigyakorlatként fogják fel a Ringet… De van, akinek kisebbfajta csoda, egy újabb bizonyság arra, hogy az isteni és emberi teremtőerő bizonyos pontokon rendre érintkezik.”


6542 Búbánat 2024-06-30 23:29:58 [Válasz erre: 6541 Beatrice 2024-06-30 17:06:18]

Én is ott voltam, megnéztem Rossini vígoperáját a Margitszigeten, egyetértek beszámolód pozitív kicsengésével. Káel Csaba rendezésének némafilmes megközelítése, ami a színpadon a  „commedia dell’ arte” játékstílusával és annak megjelenítő eszközeivel párosul, további ötleteket is magában hordoz; a végeredmény a  kihagyott ziccerek nélkül is, igen figyelemreméltó alkotói munka lett. De hogy árnyaljam véleményemet, a találó, humoros képi ötletek, poénok közé bekerült néhány  didaktikusnak, erőltetettnek ható elem - de összességében nem zavaró, beleillik a képbe - a koncepcióba.

Mintha cirkuszban (is) lennénk, erre utal a szereplőknél a bohóckülső és viselet, a frizura, a festett arc, az erős smink, a groteszk mozgású járás-kelés. A némafilmes koncepciót erősíti az előttünk „élőben” felvett és kivetített, fekete-karcos filmszerű megoldások: forog a néma operafilm, látjuk, ahogy a kamera „online” felveszi és kivetítik a vászonra a karaktert, éppen ahogy a színpadon az adott jelenetben ágál, amint némán „tátog”, egyidejűleg élőben szólal meg az énekhang a zenekari kísérettel. Némafilmre hajaz az egyes szituációk „megmagyarázása”, kiírása a filmvásznon: éppen mit gondolnak a szereplők a játék közben, mire irányul a cselekvésük. Ezek mind-mind a rendezői koncepció részei, ami működik is, de mint utaltam rá, mégse érzem tökéletesnek. Vannak kihasználatlan gegek, lehetett volna további ötletekkel is élni. 

Az énekesgárda mindegyike igen „kitett” magáért és egymásért! Én is Balga Gabriellát dicsérem mindenekfelett, aki most komikai vénájával és virtuóz, technikás énekével megint lebilincselt engem, és vélhetően sokunkat, akik ott voltunk ezen a parádés operaelőadáson a Margitszigeten, hogy teljesen a bűvkörébe vonjon bennünket Rosina-alakításával, melyet más rendezésben évekkel ezelőtt már láthattunk-hallhattunk tőle. Most még magasabbra tette a lécet és nem is volt kérdés a bravúr és a bravó! Elismerő tapsainkból persze kijutott a többi énekestársnak is (Váradi Zita, Haja Zsolt, Horváth István, Sebestyén Miklós, Kiss András) akik ugyancsak imponálóan alakították „komédiás” szerepüket, remekül „daloltak”, miközben „magamutogatásuk” a színpadi kamera előtti jeleneteikre is kiterjedő figyelmet, koncentrálást követel meg. Le a kalappal előttük is!

Rajna Martin vezényelte operazenekar hangzását kissé kevésnek tartom, úgyis, hogy az Opera első karmestere jól kézben tartotta együttesét, a zenekar igen felkészülten játszott.

A helyszínen egyesek talán elégedetlenségüket vagy értetlenségüket demonstrálták azzal, hogy már az első felvonás közben páran felálltak és kisétáltak a nézőtérről s nem tértek többé vissza(?) Az előadás végén a közönség kitartóan ünnepelte a produkciót és az abban szereplő kiváló énekművészeinket meg a közreműködőket.

Szép, kellemes nyáréj volt Rossini „bel canto”-muzsikájához és a színpadi látvány befogadásához -  tökéletesen alkalmas választás, ami csábított a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megelevenedő vígopera megtekintésére, ami csupa móka, jókedv és „happy end” – hogy aztán ősztől a kőszínházban (Erkel) hogyan fog „muzsikálni” ez A sevillai borbély, majd elválik. Vélhetően, ott sem marad ránk hatástalan, érdemes lesz nekem is újra megnézni a produkciót ebben a figyelmet felkeltő, újszerű rendezésben. 


6541 Beatrice 2024-06-30 17:06:18
Hangparádé volt tegnap a Sevillai a Margitszigeten. Nekem elsősorban Balga Babriella (Rosina) tetszett, aki pazar koloratúráival és remek játékával alaposan lepipálta a nem olyan régen ebben a szerepben ugyanitt látott, olasz Annalisa Stroppát; Horváth István (Almaviva) is csúcsformában volt (mint mostanában mindig), és luxusszereposztásként Sebestyén Miklós (Bartolo) is remekelt. A többiekre (Haja Zsolt, Váradi Zita) se lehetett panasz, talán Kiss András Basiliója nem volt elég gonosz, de ez lehetett rendezői koncepció.
Az új rendezésért nem vagyok oda. Az elképzelés ötletes lenne (némafilmet forgatnak a Sevillai borbélyból), de a kivitelezésben nekem nem minden tetszett. Főleg az nem, hogy a színpad hátterének jelentős részét elfoglaló képernyőn (szinte) mindig összevissza futó karcolások villannak fel, mintha egy régi, karcos némafilm peregne. Engem zavart a funkció nélküli, állandó villogtatás. Logikailag se stimmel: ha most készítik a filmet, miért karcos? (Na jó, miért keresek én logikát egy vígopera rendezésében.) A villogtatást mindjárt az elején elkezdtem unni, a nyitány alatt csak az a némafilm-stílusú statikus felirat látszott, hogy "Rossini: A Sevillai Borbély" (közben a színpadon a némafilmes segéderők tüsténkedtek, meg kicsit feltűntek a főszereplők is). A probléma véleményem szerint ott van, hogy a villogások a képernyőre vonzzák a tekintetet, de ott nem törtánik semmi érdemleges. Ennél azért szerintem a XXI. században többet kellene adni a látvány dinamikájához szokott néző számára, ha már meganimálják a nyitányt.
Tetszettek azonban a stilizált, némileg eltorzított díszletek (részben vetítve) és kellékek (pl. a szerenád zenészeinek hangszerei), a jelmezek is jók voltak. A szereplők hangsúlyos sminket viseltek (a némafilmek készítésénél ez volt a gyakorlat), valamint vicces, eltúlzott parókákat.
Összességében határozottan pozitív élményben volt részem, meg fogom nézni az Erkelben is az előadást, főleg Balga Gabriella miatt.

6540 gezakadocsa 2024-06-22 08:41:38
Teenager partyn voltunk tegnap este. Az előadók átlagéletkora uis 15 év volt. Kelemen Gáspár (Kokas Katalin és Kelemen Barnabás fia, Kelemen Pál és Pertis Zsuzsa unokája, stb.) és barátai -az angol  Y. Menuhin School diákjai- adtak hgv-t a Z.ak. Solti termében. A koncertet a rádió fölvette, későbbi időpontban lesz hallható. 
Nem akármilyen program ígérkezett, igen különböző korszakok és stílusok, de a műfaj is vegyes volt, s nem sajnálták rá az időt sem. Kelemen Gáspár mindegyik számban föllépett, s versenymű kivételével akár egy diplomahangversenynek is elmehetett volna.
Nálam a legelső darab legelső tételével csatát nyert: nyomban az jutott eszembe, hogy ha ezután semmit sem játszik, akkor is megérte eljönni. J.S.Bach  2. -a-moll- szólószonátáját adta elő, egészen megrendítő, elmélyült, minden kis részletet csodálatosan megmutató, amolyan -a szó legjobb értelmében vett, a legnagyobb nagy öregekre jellemző- ráérős tempóban, tökéletes odafigyeléssel, nagy művészi alázattal - és (amennyire ezt a magamfajta laikus zeneszerető megítélheti) nagy művészi érettséggel. Ez azután folytatódott a további három tételben - s az egész estén.
Bartók 1.szonátája következett, egy cipő nélküli ázsiai kisfiú kíséretével, aki nem egyszer a 3.zongoraverseny második tételének vagy a kétzongorás szonáta kísérteties részeinek egy-egy már itt mutatkozó csíráját is képes volt fölvillantani. Nekem amúgy az volt a benyomásom - a művet nem ismertem, valamikor évtizedekkel ezelőtt magyar LP-n megvettem, de semmilyen nyomot nem hagyott bennem, s azóta sem hallgattam meg-, hogy Debussy hatása érződik sokszor, időnként fölsejlenek a magyaros bartóki motívumok, de talán egy kicsit bőbeszédű még, mindent el akar mondani, mint egy szerelmes ifjú. (Talán az is volt Bartók, amikor írta. És ez harminc felé vagy azontúl is igaz lehet.) A közönség mindenesetre fordítva reagált mint én, nekik ez jobban tetszett, mint a Bach-mű, bár azt is nagy ováció fogadta.
A szünet után Schubert  h-moll rondója amolyan tökéletes -nem rövid és nem jelentéktelen- bravúrdarabként hangzott el, természetesen kifogástalan virtuóz előadásban és temperamentummal. 
A zárószám Schumann híres Esz-dúr zongoranégyese volt. Itt már egy alighanem latin-amerikai brácsás és egy talán japán-angol vagy japán-amerikai ifjú hölgy csellista egészítette ki a párost.
A nagy-nagy sikerhöz mindenki hozzátette a magáét - élmény volt egy-egy rövid szóló- vagy hangsúlyt kapó részt hallani bárkitől.
Kelemen Gáspárnál talán még azt lehet kiemelni, hogy feleségem és az én érzésem szerint is gyönyörű hegedűhangon játszott, s különösen a lírai részek egészen magukkal ragadók voltak. 
Szóval: nem egyszerűen tehetséges fiatalokat, hanem nagyon ígéretes, s már érett művészeket hallhattunk.
Ami pedig Kelemen Gáspárt illeti: a jelek szerint a vér nem vált vízzé.

6539 Edmond Dantes 2024-06-20 13:03:10
JDF ismét Bp.-en, MüPa, 2024. dec. 13. Jegyvásárlás megindult. Műsor és közreműködők  i t t.


6538 parampampoli 2024-06-19 16:53:36
ELADÓ 2 jegy a június 20-ra (holnapra!) a BUDAPESTI WAGNER-NAPOK keretében rendezett Wagner: A Rajna kincse című előadásra a Müpába.
A jegyek az 1. emelet oldalerkély 1. sorába szólnak, eredeti áruk 29000 Ft/db, most a két jegy 40000 forintért eladó.
Az előadás 18 órakor kezdődik.

6537 takatsa 2024-06-07 17:47:22 [Válasz erre: 6534 -zéta- 2024-06-07 10:44:39]
Köszönöm szépen. :)

6536 Heiner Lajos 2024-06-07 17:02:25 [Válasz erre: 6535 Edmond Dantes 2024-06-07 15:19:25]
Esetleg Krügerl is?

6535 Edmond Dantes 2024-06-07 15:19:25 [Válasz erre: 6534 -zéta- 2024-06-07 10:44:39]
Nagyon köszönöm, köszönjük! Akkor jól hallottam, tényleg volt Glass is...

6534 -zéta- 2024-06-07 10:44:39 [Válasz erre: 6523 takatsa 2024-06-01 09:50:07]
Sajnos Yuja Wang múlt pénteki koncertjét nem láthattam (külföldön voltam), de itt vannak a ráadások:

1. Arturo Márquez: Danzón No. 2

2. Sosztakovics: Kamaraszimfónia op.110a: II. Allegro molto (zongoraátirat)

3. Philip Glass: Etude No. 6

4. Schubert-Liszt: Margit a rokkánál parafrázis

5. Glinka A pacsirta

6. Csajkovszkij Patetikus szimfónia, Scherzo - Samuil Feinberg átiratában

Most még jobban sajnálom, hogy nem voltam ott...

6533 Edmond Dantes 2024-06-04 08:24:23 [Válasz erre: 6532 Heiner Lajos 2024-06-04 07:22:58]
Szoki is excentrikus, saját fenotípusához igazítva = pl. nem hord csilivili  bikinit (képzeljük el...) és a cipője sarka sem húszcentis, de járása, kisugárzása eléggé sajátságos. Először majd' 30 éve hallottam, Pesten két éve, be is írtam róla itt (5380-89), te is reagáltál. Nála minden hangjegy érdekes, egyedi, pedig ő Beethovent beethovenül, Brahmsot brahmsul, Schumannt schumannul játszik, ha egyáltalán létezik ilyesmi. De ahogyan!

6532 Heiner Lajos 2024-06-04 07:22:58 [Válasz erre: 6531 Edmond Dantes 2024-06-04 07:06:54]
Számomra a ma aktív pianisták közül a leggyönyörűbb Sokolov.
Na persze játékára gondolok, nem a fenotípusára.

6531 Edmond Dantes 2024-06-04 07:06:54
"A nehezen besorolható zongorista

Yuja Wang extravagáns megjelenésével – finoman szólva is hangsúlyozottan nőies ruházatával – nem nagyon kellhetnek versenyre más zongoristák. Igaz virtuozitása sem mindennapi, de emellett zeneisége is figyelemre méltó." Varga Péter koncertkritikája  i t t.

6530 Búbánat 2024-06-03 12:01:53

Müpa, 2024. november 1.  - Messa per Rossini - magyarországi bemutató - Verdi és kortársai 

Vezényel: Nánási Henrik 

Közreműködők:

Szoprán Celeng Mária

Mezzoszoprán Láng Dorottya

Tenor Giorgio Berrugi

Bariton N. N.

Basszus Liang Li

 Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara


Tételek: 

·        Buzzolla: Messa per Rossini - I. Introitus: Requiem - Kyrie

·        Bazzini: Messa per Rossini - II. Sequentia: Dies irae

·        Pedrotti: Messa per Rossini - III. Sequentia: Tuba mirum

·        Cagnoni: Messa per Rossini - IV. Sequentia: Quid sum miser

·        Ricci: Messa per Rossini - V. Sequentia: Recordare Jesu

·        Nini: Messa per Rossini - VI. Sequentia: Ingemisco

·        Boucheron: Messa per Rossini - VII. Sequentia: Confutatis - Oro supplex

·        Coccia: Messa per Rossini - VIII. Sequentia: Lacrimosa - Amen

·        Gaspari: Messa per Rossini - IX. Offertorium

·        Platania: Messa per Rossini - X. Sanctus

·        Rossi: Messa per Rossini - XI. Agnus Dei

·        Mabellini: Messa per Rossini - XII. Communio: Lux aeterna

·        Verdi: Messa per Rossini - XIII. Responsorium: Libera me

Amikor 1868-ban meghalt Rossini, Verdi arra buzdította zeneszerző honfitársait, alkossanak közösen requiemet a Mester emlékére úgy, hogy minden komponista egy-egy tétel megírását vállalja magára. A mű meg is születetett, bemutatója azonban meghiúsult, s a legelső megszólalás 1988-ig váratott magára: ekkor Helmuth Rilling vezényelte a darab stuttgarti világpremierjét. A Mindenszentek alkalmából megrendezett koncerten a Müpa közönsége a magyarországi bemutató tanúja lehet: a különleges élményt ígérő előadás nemzetközi szólistagárdáját és a Magyar Rádió Zenei Együtteseit Nánási Henrik vezényli.


6529 gezakadocsa 2024-06-01 17:50:04 [Válasz erre: 6528 Edmond Dantes 2024-06-01 14:37:42]
Én is köszönöm a kiegészítést. Magam emlékezetem alapján, azt részben ellenőrizve írtam. Schumannak a Bécsi karnevál 4. tétele (Intermezzo) van esz-mollban, Brahsmnak az Op.118.No.6., ami szintén Intermezzo. Az általad küldöttek között még ismertebbek is vannak ezek szerint, még ha némelyik csak részlet is (pl. az 1812 nyitány). Amúgy Bach és Sosztakovics prelúdium és fúgáiban is van esz-moll darab.

6528 Edmond Dantes 2024-06-01 14:37:42 [Válasz erre: 6526 gezakadocsa 2024-06-01 12:34:32]
Köszönöm. Kikerestem az idevágó szócikket, ez az. Érdekes, a Barber-szonáta kimaradt és Schumann sincs.

6527 Heiner Lajos 2024-06-01 13:38:57 [Válasz erre: 6520 takatsa 2024-05-31 23:34:42]
Úgy negyven éve négy álmom volt klasszikus zenei előadások terén. Kettő megvalósult, kettő nem.

6526 gezakadocsa 2024-06-01 12:34:32 [Válasz erre: 6525 Edmond Dantes 2024-06-01 10:57:07]
Az operák hangnemeiből nem sokat ismerek, de Schubert Három zongoradarabja közül az első esz-moll. A művek kevésbé jelentősek (az említett Barberénél azért gyakrabban adják elő), de a szerzők igen: Schumann és Brahms egy-egy intermezzója és Haydn egyik zongorás triója is megemlíthető.


6525 Edmond Dantes 2024-06-01 10:57:07
Nem vitás, Yuja Wangot látni-hallani kell, élőben, helyszínen. A YT, mezzo és más médiumok elárasztották vele, koncertjeivel a virtuális teret. Ő egy jelenség. Valahogy minden jegyzett zongoraművész jelenség, muszáj annak lennie. Nincs még egy olyan formáció, hogy valaki egy szál hangszerhez kimegy az üres színpad közepére, -mert Wang a jelek szerint nem engedte beszékezni a pódiumot, pedig biztosan megtelt volna- szóval, kimegy a színpad közepére, leül, játszik, meghajol, kimegy. Ez így 2024-ben kevés (lenne). Wang kisasszonynál minden mozdulat egyedi. Húszcentis körömcipőben, bikini-szerű csillogó ruhácskában kitotyog, földig hajol, mint mindig (irigylem a derekát ... is) és nekifog. Barber esz-moll szonátája nagyon fekszik neki. (Ismer valaki jelentős esz-moll alkotást? Bármilyet?) Azt mondanám, amit régi nagyok írtak régi nagyokról: oroszlánmancsok billentik a klaviatúrát, de ő inkább mondjuk egy szervál vagy vadmacska méret, oroszlánmancs keménységgel és dinamikával. Számomra ez a barbár Barber volt az est amúgy többször változtatott, fél Európát azonos programmal átturnézó műsorának legfixebb és talán leginkább hozzá passzoló darabja. Utána egy csokor Sosztakovics: prelűdök, prelúdiumok és fúgák az op. 34-es és 87-es sorozatból, kócos összevisszaságban. A netes műsorközlőn még mindig nyolc (8) morzsa olvasható, a helyszínen osztogatott műsorlapon már csak hét (7), végül ki tudja, hányat kaptunk, milyen sorrendben? Csak a vájt fülűek hallhatták, mikor melyik Desz, tesz,- vesz, fisz, D, gisz ... hol a prelűd, hol a fúga. Letekerte ő az egész halmot egyben,  max. másodpercnyi szüneteket beiktatva. Jó volt ez így, ő ilyen. A közönségnek így is tetszett, noha 95%-ban ők sem tudták, mikor mit játszik. Nem volt ez nagyon másként szünet után sem. Az alkalomhoz = Chopinhez illően (át)öltözve levélzöld, csillogó nagyestélyiben jött be szokott járásával: kitelt volna az anyagból vagy 3-4 első részben viselt bikini, de nem spórolt. Földig hajlás, jöhet a beharangozott bezongorázott g-moll ballada. Nem jött. A legismertebb (g-moll) egyeske hármaska lett, ketteske egyeske, hármaska ketteske. Világos, ugye? Négyeske maradt négyeske. Ha azt írom, erősen újragondolta Ms. Wang Chopint, akkor remélem, nem fogalmazok túl erősen. Mondjuk úgy, 21. századi Chopin ez, kemény, gránit szilárdságú, mint a magyar Alaptörvény. Ahogy a MüPa honlapján olvasható róla: vigyázat, robbanásveszély! Ki-ki eldöntheti: erről, robbanásveszélyről szólnak-e Chopin balladái. A művésznő eldöntötte. Szívesen hallgattuk. Chopint mindig szívesen hallgatjuk. Esetleg chopinül -van olyan?- még szívesebben. A négy ballada után, dörgő tapsok közepette kilibbent és sosem jött vissza. Azaz dehogynem, egy örökkévalóságnak tűnő idő után, aztán egyszer, ha kiment az egymás után sorjázó ki-tudja-mit-játszik ráadások alatt, közben folyton babrált valamivel, valaki szerint önlapozó digitális kottaolvasó lehetett a hangszerben, azt igazgatta. A ráadások közben fel sem állt, hamar újból és újból a húrok közé csapott, nála ez a szófordulat igazán megáll. Egy-egy mű -nekem, de mi vagyok én?- néha kicsit schumannos volt, néha talán rachmanyinovos, olykor mintha Philip Glass szólalt volna meg, de Isten ments, hogy tippeljek, ez most nem a Kimernya. Csupán a záró ráadás volt félre nem ismerhető, Csajkovszkij Pathétique-jének 3. tétele, zongorás kivitelben. Mintha ezzel a slágerrel akarta volna jelezni, hogy na végre, felismertetek valamit, a misének koncertnek vége, menjetek békével. Mentünk. Egy több, mint érdekes: kihagyhatatlan koncertjelenség élményével, emlékével. Isten veled Yuja, Isten veled május, Isten veled tavasz.

Yuja Wang szólóestje - MüPa, 2024. május 31.

6524 macskás 2024-06-01 10:44:18 [Válasz erre: 6520 takatsa 2024-05-31 23:34:42]
Asszem, én másik koncertet hallottam...

6523 takatsa 2024-06-01 09:50:07 [Válasz erre: 6522 Hangyászsün 2024-06-01 08:44:10]
Jó lenne, ha valaki illetékes válaszolna a kérdéseidre , és a mentőkérdés pedig az összes ráadás tételes felsorolása lenne:)
Csak reménykedhetünk abban, hogy előkerül majd valahol, valamikor a koncert teljes felvétele...

6522 Hangyászsün 2024-06-01 08:44:10 [Válasz erre: 6520 takatsa 2024-05-31 23:34:42]
Kérdéseim:
1. Kinek a mikrofonja volt ott a tegnapi koncerten, és mi célból? A művésznőé? Az ügynökségéé? A MüPáé? A Magyar Rádióé?
2. Ki készített zongoraátiratot a Patetikus szimfónia 3. tételéből?

6521 Hangyászsün 2024-06-01 08:38:43 [Válasz erre: 6512 takatsa 2024-05-31 15:09:20]
Nagyon köszönöm a többi lemaradt nevében is!

6520 takatsa 2024-05-31 23:34:42
Megvalósult álom.
Yuja Wang betipeg, mint egy kiskacsa, imbolyogva jár a magas tűsarkúban, fekete fürdőruci van rajta. Kár, hogy nem hoztam kukkert.  Leül a zongorához, kezét a billentyűkre teszi, és a csoda kezdetét veszi. Elsőként egy sosehallott mű, Barber esz-moll szonáta. Aztán sok-sok Sosztakovics prelüd és elején-végén 1-1 fúga, az Op 34-es sorozatból. Wang igazi virtuóz - ez természetes - de a dögös testben lélek is lakozik, hogy hol, azt nem tudom, de nem is akármilyen; tud elázott veréb is lenni, vagy megsebzett galambként szökőkút felett vergődni. És megszólal az igazi Sosztakovics is, humor, vidám kacagás...
 Felpattan, vehemensen földig hajol, kifelé tipeg, szünet.
Szünet után új ruhakollekció: csillogó neonzöld, testresimuló hosszú ruha: gyermekkorom nyugati boszorkánya. A cipő változatlan. Jön a bátor, sőt vakmerő feladat, Chopin 4 balladája. Először a dúrok (F-dúr, Asz-dúr) aztán a mollok (g és f). Ismert, jólismert, túl jól ismert darabok, ott zsonganak mindenki fejében, van összehasonlítási alap. Lehet, hogy más is előadja így, talán jobban is egyiket-másikat, de ez a négy ballada, egymásután, egészen lenyűgöző, új minőség. Ez a 37 éves leányka mindent tud, és még annál is többet, keze alatt a zongora szilaj ménként vágtat, ordít, sír és vinnyog, nincs az a hang és nincs az az árnyalat, amely ezen az estén ne szólalna meg. És végén az f-moll, megrendítően, soha nem hallottan. Kimegy. Szűnni nem akaró, hosszú vastaps - talán vissza sem jön? De aztán visszatipeg, és mintha most kezdődne a koncert, véget nem érően sorjáznak a ráadásszámok, egymás után, mindenféle stílusban. Nekem egy Schubert átirat (Margit a rokkánál) tetszik a legjobban, azt legalább felismertem.  
Valahogyan így képzelem el a Paradicsomot. Ülök a sötétben, a III. emeleten, alattam a színpad, középen egy zongora, szűrt fényben, előtte ül egy kislány kecsesen-bumfordian, és csak szól és szól az a fekete zongora, sorjáznak a hangok véget nem érően, míg világ a világ, plusz egy nap. Megvalósult álom. Nemcsak az enyém, hanem az összes zeneszerző megvalósult álma, ami ma este megszólal. Úgy, ahogyan elképzelték, de sohasem hallották, mert nem volt ember, nem volt kéz és nem volt akarat, ami az agyukban megfogant és lekottázott művet így megvalósítsa. 
Valahogyan békés és megnyugtató az a gondolat, hogy mi, fehér emberek lassan eloldalgunk a sötétben, feloszlunk a ködben, de semmi baj,  jönnek utánunk ezek a kis sárga emberek, akik mindent tudnak és mindent akarnak, az álmaink megvalósulnak, megy tovább az élet, jól van ez így, nagyon jól van.

6519 macskás 2024-05-31 22:48:29 [Válasz erre: 6517 Edmond Dantes 2024-05-31 18:38:01]
Én voltam, a lányomnak gondoltam a jegyet. De annyiért???

6518 gezakadocsa 2024-05-31 18:56:53 [Válasz erre: 6512 takatsa 2024-05-31 15:09:20]
T. Nyikolajeva Bp-en Beethoven összes szonátáját is eljátszotta (már nem fiatalon) sorozatban, amit a Bartók rádió most ismétel. Eddig három adás ment le, a mediaklikk-en visszahallgatható. Sosztakovics komplett Op.87-ét nekem sikerült vele külföldön igen olcsón beszerezni - az 1987-es Melodia fölvétel, angol kiadásban (Regis)... Életem egyik kiemelkedő lemezélménye is hozzá kapcsolódik: 1972-ben fillérekért a Szu-ban vettem meg Prokofjev 8.szonátáját (primitív papír tasakban), ami talán a legnépszerűbb és ismertebb, a legnagyobbakkal (pl.Sz.Richter, E.Gilelsz) is van fölvétele, de Nyikolajeva érzelemgazdag (igenis az, pedig igazi Prokofjev!) fölvételét azóta sem sikerült pótolni CD-n.

6517 Edmond Dantes 2024-05-31 18:38:01 [Válasz erre: 6515 macskás 2024-05-31 16:05:00]
E pillanatban (ùtközben) is làtok 2 db. szabad eladò helyet a zsöllyèben. Persze elèg kèső van màr ès nem tudom  odaèrnèl-e.

6516 takatsa 2024-05-31 16:30:40 [Válasz erre: 6515 macskás 2024-05-31 16:05:00]
Bekapcsolod a pc-t, azután itt a link. Jelenleg 1 db jegy van, 29.900 Ft

6515 macskás 2024-05-31 16:05:00
Hol figyeljem?

6514 Edmond Dantes 2024-05-31 16:03:37 [Válasz erre: 6513 macskás 2024-05-31 15:55:57]
Figyeld a netet, dèlelőtt pl. làttam 1 db. fszt. pàholyjegyet, màr elkelt. Ùgy làtszik, ha valami felszabadul, felteszik.

6513 macskás 2024-05-31 15:55:57
Nincs felesleges jegye valakinek mára a Müpa-beli koncertre?

6512 takatsa 2024-05-31 15:09:20 [Válasz erre: 6511 Hangyászsün 2024-05-31 14:21:33]
Azt bizony bánhatod-bánhatjuk.. Egy kis gyógyír a nagy bánatra.

6511 Hangyászsün 2024-05-31 14:21:33 [Válasz erre: 6509 takatsa 2024-05-31 14:02:43]
Barber volt nekem a sötét ló, de felvételről (YT, Horovitz) tetszett! Sajnos a Sosztakovics op. 34-et nem ismerem, azt pedig máig bánom, amiért nem mentem el jó 30 (?) éve Tatjana Nyikolajeva estjére a Zeneakadémia kistermébe.

6510 Edmond Dantes 2024-05-31 14:19:46 [Válasz erre: 6508 Hangyászsün 2024-05-31 13:36:06]
Wang 1/1 ugyanezzel a műsorral turnèzik a következő hàrom hèten szana ès szèt Euròpàban. Sőt Pest előtt is kétszer ugyanezt a koncertet játszotta. Csak a Chopineket ismerem.
Kedves Szerkesztők! Yuja Wang ma esti programja más, mint az ajánlóban feltüntetett: Barber-Sosztakovics-Chopin. Részletes műsor  i t t.

6509 takatsa 2024-05-31 14:02:43 [Válasz erre: 6508 Hangyászsün 2024-05-31 13:36:06]
Nagyon jó műsor lesz, ezek a Sosztakovics preludiumok és fugák a kedvenceim, kár, hogy nem hangzik el az egész sorozat, és az még jobb lenne, ha egyszer párhuzamosan menne a Wohltemperiertes Klavier-ral. Mindenesetre pazar koncert lesz, a szünet utáni Chopin balladákkal. Már alig várom. :)

6508 Hangyászsün 2024-05-31 13:36:06
Ma este telt ház lesz, magam is jövök! Eredetileg Scarlatti, Beethoven és Sosztakovics lett volna, ez módosult a Momuson is látható ajánlóban, ugyanakkor a művésznő most egy másik műsorral turnézik: http://yujawang.com/calendar/

6507 Nagy Katalin 2024-05-31 11:31:12
Kedves perempe, köszönöm, hogy kiírta a zenekar teljes nevét, megkönnyítette a dolgomat. Tudja, nekem nincs a fejemben a pesti program és a teljes magyar zenei paletta. Időnként az az egyik napi rejtvény számomra, hogy rájöjjek, kiről is ír koncertbeszámolót.

6506 perempe 2024-05-31 11:05:15
A tegnapi Nemzeti Filharmonikusok koncertről el kellett jönnöm korábban (21:59), az is 22:10 körül érhetett véget.

6505 perempe 2024-05-29 07:44:44
Tegnap a CB Mahler 5. 22:11-kor (!!!) ért véget, magyar szinthez képest jó volt. Láttam áprilisban a müncheniek vendégjátékát Bécsben, ott rövidebb Sibelius -Tapiola- volt előtte, nem a Beethoven Hegedűverseny, nem adott elő Mácsai Pál verset 10 percig a szimfónia előtt.

6504 Hangyászsün 2024-05-27 21:38:20 [Válasz erre: 6500 Heiner Lajos 2024-05-25 12:02:32]
No, erre mondom, hogy legális rablás. Más kérdés, hogy az árusok a legtöbb esetben a pofátlanul magas helypénz miatt kénytelenek  (alkotmányos költség belefoglalva) felsrófolni az áraikat.



6503 Edmond Dantes 2024-05-26 13:09:09 [Válasz erre: 6502 Heiner Lajos 2024-05-25 13:51:47]
Otthon hallottam, hogy "van olyan, hogy ,vegyes libakolbàsz'." Az mi? "Hàt van benne 1 liba, 1 lò."

6502 Heiner Lajos 2024-05-25 13:51:47 [Válasz erre: 6501 zenebaratmoncsi 2024-05-25 13:47:56]
Lehet, hogy paci?

6501 zenebaratmoncsi 2024-05-25 13:47:56 [Válasz erre: 6500 Heiner Lajos 2024-05-25 12:02:32]
A hülyének is megéri ..... milyen kolbász volt különben?

6500 Heiner Lajos 2024-05-25 12:02:32 [Válasz erre: 6495 Hangyászsün 2024-05-16 14:06:55]
A szegedi borfesztiválon egy adag sültkolbi 5800 Ft. Ebből a pénzből háromszor ebédelhetek a SZOTE menzán - többféle leves, főétel között lehet választani - és még marad egy százasom. Igaz, zene nincs.

6499 perempe 2024-05-25 05:30:04
Megérte megnézni tegnap a MÁV-ot, a Csajkovszkij 5. szimfóniát nagyon szépen játszotta a zenekar. Én elől, jobb oldalt ültem, akaratlanul a rezesekre koncentráltam, nagy zenekarokat megszégyenítő volt a produkciójuk. Ki lehet jelenteni, hogy ez a produkció messze felülmúlta a várakozásaimat, ami talán a japán turnénak köszönhető.

6498 Edmond Dantes 2024-05-18 21:49:42
Confiteor: korábban még sosem láttam Kodály Zoltán nehezen besorolható műfajú Székely fonóját. Csütörtökön eljött a nagy nap, besser spät, als nie. Az a benyomásom, ami a sokszor látott-hallott Kékszakállúnál is: legszebben, legteljesebben koncertáns (max. "félig-egynegyedig szcenírozott") előadásban érvényesülhet mindkét alkotás zenéje. A minap itt, A nap képe-rovatban mutatott 1932-es Székely fonó-fotó  erről még inkább meggyőzött. Paradoxon, de ezt a szimfonikus keretbe ágyazott népdalcsokrot szerintem leghelyesebb így, népviselet-jelmezek és fonó-díszletek nélkül előadni. Azt a minimális játékot, ami bizonyos dalok előadásakor szükséges, többé-kevésbé produkálták a csütörtöki szólisták. 
Schöck Atala és Haja Zsolt már összeszokottnak mondható párosából Schöck Atalánál megcsodálhattuk méltóságteljes, úgyszólván királynői kisugárzását. Hangja középen és fent erőteljes, szép, az alsó harmadban, ahol pedig a szólam gyakran mozog, sajnos elerőtlenedett, magyarán: sokszor alig hallatszott. Annál inkább Haja Zsolt érces(edő) baritonja: még akkor is betöltötte a termet, amikor az "Elmegyek, elmegyek.." vége felé ténylegesen el- azaz kiment, kifelé tartott a teremből. Ódor Botondban felfedezni vélem az Operaház egyik jelentős ígéretét, erre a ma látott Borisz Godunovban még rá is erősített, de utóbbiról majd máskor, máshol. Csengő tenorja ahogy mondani szokás, kiegyenlített, biztosnak tűnő alapokon nyugszik és a magas regiszterben még inkább kinyílik. Vigyázzanak rá az illetékesek és vigyázzon magára ő! A többi szerepet a Nemzeti Énekkar tagjai vállalták. A Gazdag legény szólamát bassz-baritontól tenorig -Maleczkytől Röslerig- már sokan énekelték, Dékán Jenő az együttes tenor szólamát erősíti, de a honlap szerint az Operaház magánénekese is. Ő volt talán a legjátékosabb közreműködője a produkciónak, mozgásban, arcjátékban egyaránt. A Leányt, amit szintén a Ház vezető énekesnői szoktak alakítani, dicséretes igyekezettel hozta Bede Blanka, kedvesen harmonikus párt alkotva Ódorral. A Szomszédasszonyt Lehőcz Andrea, a Leány anyját Varga-Szathmáry Judit énekelte. A hatalmas kórusfeladatot hatalmas méretű Nemzeti Énekkar abszolválta, szinte szétfeszítve a termet, igen jól és a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai is otthonosnak bizonyultak a számukra nem mindennapi zenei terepen. Somos Csaba, az Énekkar karigazgatója gondos kézzel irányította az előadást, pálcájának intéseit az egyszeri néző is jól követhette.

Kodály: Székely fonó - a Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikusok koncertje a Vigadóban, 2024. május 16.

6497 Hangyászsün 2024-05-18 21:39:26 [Válasz erre: 6494 Búbánat 2024-05-16 12:47:16]
Hát erre mondják: - Vigyék innen, mert még megtetszik! :O)))

6496 parampampoli 2024-05-17 15:26:14
ÁTADÓ 1 DARAB JEGY MÁJUS 25-RE A KOBAYASHI 50 KONCERTRE AZ ERKEL SZÍNHÁZBA. 9. SOR KÖZÉP. TELJES ÁRA 11.800 FORINT VOLT, DE KEDVEZMÉNYES ÁR IS SZÓBA JÖHET. MEGBESZÉLÉS PRIVÁTBAN, A JEGYET MAILBEN TUDOM ELKÜLDENI.

6495 Hangyászsün 2024-05-16 14:06:55 [Válasz erre: 6493 Edmond Dantes 2024-05-15 15:18:32]
A MüPa pofátlanul drága büféje szociális intézmény a MÁO-éhoz képest.

6494 Búbánat 2024-05-16 12:47:16 [Válasz erre: 6492 Hangyászsün 2024-05-15 11:03:56]

Különleges szépségű, francia operaritkaságként tekintek Thomas Psyche-jére, melynek koncertszerű, februári bemutatója szerintem érdeklődésre tarthat számot. 

Ambroise Thomas: Psyché - Acte 2 : Non, ne le suivons pas... Sommeil, ami des Dieux – Ambroisine Bré (kamarazenekarra hangszerelt változatban)

Ugyanez az ária

Ambroise Thomas: Psyché - Acte 2 : Non, ne le suivons pas... Sommeil, ami des Dieux - Marianne Crebassa (eredeti változat, zenekarral)  - Mozarteum Orschester Salzburg. Conductor: Marc Minkowski

Ambroise Thomas: Psyché – jegyzetek  (a librettó jelenetei)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.