Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények
Yblnek eleve kisebb épületet kellett terveznie. A szóban forgó egyperces a Magyar Panteon.
A StOP 1.700 ülő- és több, mint 500 állóhellyel rendelkezik. A közönségnek (és a kasszának) ez a lényeg.
A NG Várból való elköltöztetését az indokolja, hogy az épület eleve alkalmatlan több évszázados festmények/(fa)szobrok kiállítására, ráadásul a múzeummá történt átalakítás során kezdetben nem terveztek be olyan jelentéktelen kiszolgáló részlegeket, mint a restaurátorműtermek és -műhelyek. Az anyagot persze el lehetne helyezni a Szépművészetiben; hogy a hatalmi harc kötélhúzás győztese ki lesz, itt és most nem jelezhetjük előre.
Voltak már olyan projektek, amelyeknek lerakták ugyan az alapkövüket, oszt sohasem épültek meg. (Hehehe, tenné hozzá WG ftársunk.)
A Néprajzi kívülről megdöbbentő, bár hol van a hírhedt és szerencsére lebontott Spenótpalotához képest? A belső kialakítása nagyon igényes, a kiállított anyagon és főleg annak koncepcióján van mit bírálni. Nekem Örkény egyik egypercese ugrott be, főleg a már gyárilag előállított ruhák és háztartási eszközök láttán. (A kultúrházat vezető néni kiállítást rögtönöz XY használati tárgyaiból a látogató iskolai osztály részére.) Este megkeresem és a címét is megadom. Ha közben valaki megteszi, e helyen köszönöm meg.
A Kádár-rendszerben történt, mégis nyugati megoldásokat vettek át. A megvalósítás racionális jellegét ne vitassuk, mert szerintem katasztrofális hibának bizonyult.
Haladunk! Jövőre még kevésbé lesz pénz rá, és hátha utána már nem lesz olyan sürgős, és találnak majd máshol helyet neki!
Mégsem épül meg az Új Nemzeti Galéria a Városligetben?
/Építészfórum - 2025.01.09. 13:31/
Az idei költségvetésben jelenleg nincs forrás az új Nemzeti Galéria megépítésére – jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter sajtótájékoztatóján. A tárcavezető szerint a finanszírozás miatt ma még nyitott kérdés, hogy a múzeum a Városligetben vagy máshol valósul meg.
Ha jobban figyelnèl, jobban egyetèrtenèl velem, bàr ùgy tűnik, neked bejön Sàri ès vidèke. A MüPa àllhatna, mint ìrtam, ott, ahol most a Nèprajzi Mùzeum pöffeszkedik (vagyis annak a helyèn), egy hivalkodni is csak rosszul kèpes korszak sok közül egyik dicstelen emlèkművekènt. A Nemzeti Galèria egyelőre ès szerencsère nem èpült meg, bàr kètsègtelen, hogy a Liget-projekt elszabadult hajòàgyùkènt viselkedő ura kitartòan nyomul-lobbizik a csakazèrtis-megvalòsìtàsàèrt, èletműve megkoronàzàsa ès a korszak nagyobb dicsősège èrdekèben.
A megépülhetett volna olyan feltételezés, amire se pro, se kontra nincs bizonyíték és nem is lesz! A helyzet adott.
A megszüntetéskor célszerűnek tartották, egyrészt az alatta futó metróközlekedés miatt, másrészt a Nyugati tér tehermentesítése volt a cél. Emlékezetem szerint akkoriban létesült a Nyugati téren levő felüljáró is.
Ha jobban megnézzük, bizony az Operaházat is rossz helyre építették. Ybl nem gondolkodott fél-egy évszázaddal előre. Szűk telekre kicsiny ház épült. Idővel annyira kicsiny lett, hogy a rettenet Üzemházat is fel kellett építeni, majd egyszer csak kiderült, így is kevés a hely: nosza, irány Kőbánya! Az Eiffel-csarnokkal kiegészülve egy ideig talán elfér itt-ott-amott "a világ egyik legnagyobb zenei intézménye" .. főleg most, hogy az Intézmény kb. 2/3-át azaz az Erkel Színházat úgy elcsatolták az Operaháztól, hogy a fal adta a másikat. Sajnos a fal nekünk, nézőknek adta a "másikat", nem annak, azoknak, akiknek kijárna.
Ha a Nemzeti Színház -bár a MüPánál nyilván kisebb befogadóképességgel- megépülhetett volna a Gödör helyén, akkor a MüPa is, de kétségtelen, hogy a másik tervbe vett Nemzeti-helyszín, ahol most a szörnyszülött Néprajzi Múzeum áll, alkalmas/abb helyszín lett volna. Bajcsynál is, Sorok Sárinál :-) is.
Amikor az Operaházat építették - utána lehet nézni - mindenki fanyalgott, hogy lehetett odatervezni. Ebben akkor volt igazság, mert a mai Andrássy utat éppen csak parcellázták és az Oktogonon temető volt.
"Akkor most emlékeztetek az óriási állami dotációra is, amivel megszórják a MüPát. Na, abban van aztán csak "nagyvonalúság"!
Ez a pénz legalább nem a focira megy. A helyszínt pedig talán Demján Sándorral kellett volna megbeszélni, ez a millenniumi városközpont az ő projektje volt. Ő már akkor is rozsdaövezetek hasznosításában gondolkodott. És ha megvalósulhatott volna, most egész jó hely lehetne. És vannak, akik megszokták, hogy utazniuk kell, ha valahová menni akarnak, és amúgy se szeretik a nyüzsgő belvárost.
Mennyire annyira nem kéne fanyalognom? Hogy emlékez(tet)ni merészelek az építkezés óriási költségeire és a rossz -mert rossz!- helyszínválasztás* miatti többletköltségekre? Akkor most emlékeztetek az óriási állami dotációra is, amivel megszórják a MüPát. Na, abban van aztán csak "nagyvonalúság"! Ennyi pénzből, mondhatnánk, mi is tudnánk jó koncerteket csinálni. Főleg, amióta a NER-kegyenc magyar filmcézár a Főni. Az árakat azért így is derekasan megemelték. Igaz, az emelt helyáras produkciókra legalább "neveket" hívnak. Az Operaházban nincs zsúfoltság, legfeljebb azért, ha/mert a közönség a büfébe tódul, ott és akkor valóban "telt ház" van, de mint írtam, a MüPa hodály nagyvonalú előcsarnokában is kerülgetni kell a büfé előtti sort. Nagy ideje továbbá, hogy az Operaházban Wagnert láttam, annál többet, mint szintén írtam, a MüPában. Jó lenne elkerülni az ilyen "ki-hol-mit-miért-látott-többet" típusú vitát.
Igen, sejtettem, hogy rengeteg meghívott vendég lesz (az államelnökök biztosan értékelték, őket láttam már komolyzenei előadáson korábban is, a mostanit és a megelőzőt is). Örülök, hogy a platina kártyásoknak volt lehetősége menni! Én tegnap este semmiképpen sem tudtam volna menni, de cserébe a hétvégén 6 előadást is megnézek, hármat ma, hármat holnap.
Szerintem nem kéne ennyire fanyalognod! Abban az épületben nagyvonalúság van szerencsére. Ha az Operában összejön egy teltházas előadás, márpedig én általában csak az ilyen jobb előadásokra szoktam járni, akkor ott bizony óriási a zsúfoltság, mozdulni is alig lehet szünetben. A Zeneakadémiáról már nem is beszélve. És a Müpába pontosan dupla akkora közönség fér be egy-egy előadásra, mint az Operába. Amúgy meghagynám Neked, ha akarod, az Opera Wagner produkcióit, ha nem zavar a helyszűke, de én inkább elmegyek a hodályba. És nem zavar az épület külseje se, mert amit benne kapok, az fontosabb, és nagyrészt felülmúlja a más helyek kínálatát. A 21. században talán mégse kellett volna egy olyan anakronisztikusan csicsás épületet felhúzni, mint amilyenek mostanában a várban növekednek. Hely pedig itt volt rá, lehet, hogy Neked kényelmesebb lett volna, ha az Oktogonra húzzák fel, de sajna ez mégse volt lehetséges. Ráadásul a századfordulón, a tervezés időszakában még úgy látszott, hogy itt fellendülés és jólét lesz, és az újabb építkezések körbenövik ezt az épületet. Elég baj, hogy nem ez történt azóta!
Kiváló kérdés, én sem láttam róla semmilyen információt.
Amikor délelőtti előadásra mentem, akkor mindig nagyon sok gyerekprogramot láttam a közösségi terekben, és sok gyerekes család is volt. Számomra ez külön öröm, hogy van ilyen program, és igény is van rá.
A közössègi tereknek nem is annyira ès nem is csak a mèrete aggàlyos, hanem a kihasznàlatlansàga. Ha jòl emlèkszem, maga a tervező is elismeri implicite, hogy lehetett volna azon a sivàr vidèken màshogyan, jobban kihasznàlva kialakìtani a hàz belsejèt. Màs kèrdès, hogy napközben akkor sem tòdulnànak az emberek a Soroksàri ùtra közössègi èletet èlni. Az a 20 percnyi szünet is elfèrne kisebb helyen, ami a legtöbb előadàs alatt van. A büfè előtt kìgyòzò sor pedig mèg ìgy is zsùfolttà teszi a földszintet. Na nem a földszint, hanem a büfè szűkös kapacitàsa miatt.
Többet jàrtam a Wagner-napokra, mint gondolnàd :-) de èvi 2-3 hètnyi Wagner-napok alatt talàn kibìrna a közönsèg valamivel kisebb vagy inkàbb kihasznàltabb hodàly-előcsarnokot. Cilikèn sosem voltam "felhàborodva" ès nem kèrtem rajta (sem) szàmon semmit. Lehet, hogy az interjùt mèg egyszer előveszem, hogy mik is hemzsegnek benne, de nem ìgèrem biztosra. Annak viszont örülök, azaz dehogyis örülök, hogy a beìràsom egyèb megàllapìtàsait nem càfolod. Sajnos nem is lehet càfolni: az irdatlan többletköltsègeket ès a sivàr környezetet. Szìvem vàgya, hogy beèpìtsèk a Soroksàri ùt felőli nagy telket (nem fogjàk), akkor legalàbb a vàros felől kitakarnàk az èpületnek ha nem is a legrondàbb, de legalàbb egyik oldalàt. A műtàrgy-aukciòk pedig, köszönik szèpen, nem kèrnek a MüPàbòl.
A Bartók Rádió élőben 19 órától, az M5 csatorna (televízió) 21 órától felvételről sugározza az ünnepi ("zárt körű") koncertet a Müpából.
20 éves a MüPa, hurrá! Ugyanakkor csendesen kérdezem, kik azok a kiválasztottak, akik részesülhetnek Buchbinder és az NFZ ma esti zárt körű koncertjének élvezetéből?
Látszik, hogy nem jártál a Müpában mondjuk a Wagner napok alkalmából, amikor hála a hatalmas közösségi tereknek, a telt házak közönsége is kényelmesen el tudja tölteni ott az egész délutánt és estét. Szerintem ugyanúgy, ahogy a hangversenytermet egy háromhajós templomhoz szokták hasonlítani, az előcsarnok hatalmas belmagassága ugyancsak egy templom, a művészetek temploma benyomását kelti. Én egy picit erősnek érzem, hogy azt írod, "hemzseg a csúsztatásoktól". Ha mondjuk Cilike írna ilyet (bocs, Cilike!), Te lennél a legjobban felháborodva, hogy már megint nem valami konkrétummal cáfol. Ráadásul húsz év alatt az emlékezet is megkopik, én például váltig töröm a fejem, hogy mi volt a nyitó koncert programja, de képtelen vagyok felidézni.
A zenekar közel volt a tökéleteshez, a hangszínek tényleg pazarok voltak, ez csúcskategória volt tegnap este. Csak a karmester... hogy miért kellett ennyire lelassítani a tempót azt nem tudom. Kár érte.
Nos igen, az épület kívülről valóban nem túl szép. Pláne az 1-es villamos felőli oldal. Belépve viszont nekem nagyon tetszik. Igazából szerintem nem baj, hogy a közösségi terek túlméretesek, ha teltház van, legalább akkor is kényelmes.
Az interjù első rànèzèsre is hemzseg a csùsztatàsoktòl ès a valòsàg "nem teljeskörű kibontàsàtòl". Ami kètsègtelen: a terem akusztikàja elsőrendű, ahogy egy ott is előfordulò ismerősöm -nyilvàn költői tùlzàssal- mondta: "ebben a teremben nincs, nem lehet 'rossz' koncert." A kèt termen kìvüli közössègi terek tùlmèretesek ès kihasznàlatlanok, pedig, ahogy a Mester is fogalmaz, "a South Bank ugyanolyan kietlen vidék, mint a Millenniumi Városközpont". Ebben igaza van: kietlen vidèk, noha màra kièpült a hàtsò udvaràban egy sivàr, zsùfolt lakòtelep lakòpark. Szò nem esik arròl sem, hogy a vasùti ès közùti hìd közelsège a dilatàciòs ès zajàrtalmak tompìtàsa-eltüntetèse miatt horribilis èpìtèsi többletköltsègeket generàlt. Az èpület külleme enyhèn szòlva is megosztò, de az èpìtèsi költsègek fentiek miatti dràmai emelkedèse nem vitàs. Magyarul: a MüPa dràga ugyan, de -sokak szerint- ronda ès rossz helyre èpült. A műtàrgypiac hazai felfutàsàhoz meg vègkèpp semmi köze.
Dvorákon gyorsan és szerencsésen túlestünk, és aztán jött a varázslat, amihez nem kellett sokminden, "csak" Mahler, a Lipcsei Gewandhaus, Nikola Hillebrand, Andris Nelsons és a Müpa fantasztikus akusztikája. Mahler IV. szimfóniája lélegzetelállító, különösen a harmadik tétel, az a soha véget nem érő pianók és forték, színek és hangok kavalkádja, és a vidáman csilingelő IV. tétel. Mahlert csak ilyen kvalitású zenekarnak szabad előadni, szentségtörés minden más. Nagy bravó, és óriási köszönet.
Érdekes módon tegnap a két többtételes mű közül az ismertebbnél, a Beethoven-szimfóniában tapsolt a közönség egy része az első és a második tétel után is, a Dohnányi-darabnál nem.
A szimfonikus zenekaroknak biztos "menekülő ùtvonaluk" = tuti slàger-szimfòniàjuk: Beethoven/VII, Csajkovszkij/V ès Brahms/I (esetleg IV.). Ezeket àlmukbòl fölkeltve bàrhol, bàrmikor, bàrkivel, csukott szemmel eljàtsszàk. A közönsèg pedig tapsol ... a Csajkovszkijnàl többnyire tùl hamar, a 4. tètel finàlèja előtti rövid generàlpauzàt a befejezèsnek vèlve. Valòban nem tùl elegàns gesztus a koncert legèrdekesebb darabjàt -ès vilàgsztàr előadòjàt- egy elkoptatott darabbal pòtolni, hacsak a lemondàs nem last minute törtènt.
Hogy mennyire ötlettelen vagy remek lett az első rész, azon nyilván el lehet vitatkozni, viszont a helyszínen és más fórumon sem akadtam nyomára, hogy előzetesen tájékoztatták volna a közönséget, netán megindokolták volna a változtatást. (Én a rádióműsorból vettem észre, mivel egyenesben közvetítették a hgv -t.)
Yende lehetett a "csali" ... dehát egy évi 100+ milliárdból tengődő intézménynek biztosan nem telt rá vagy hasonlóra.
Zéta már beírta az Olvasói levelekbe - de legyen meg itt is a kiemelt hír.
Kocsár Balázs a Pécsi Nemzeti Színház
új operaigazgatója.
A Magyar Állami Operaház korábbi főzeneigazgatója március 1-jétől tölti be a pozíciót – tette közzé a hírt az intézmény. A karmester a Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézetének vezetését is idén veszi át.
https://www.youtube.com/watch?v=5yAjR90qXj4
:)
Micsoda ötlet! Isten látja a lelkemet, meg sem fordult a fejemben, hogy téged fricskázzalak a macskaevők kitétellel. Bár ha belegondolok, az "úgy szeretem, majd' megeszem" rád is vonatkoztatható macska-értelemben, de azért ott van az a majd' szócska a szólásban is, ami el kell, hogy űzzön minden sanda sejtetést vagy gyanút. :)
Takatsa csak engem akart fricskázni.
Én a közjót és a közrosszt mindig patikamérlegre teszem / hogy egy milligrammal több vagy kevesebb, egyik se legyen. :)