A végzet hatalmát Magyarországon 1875-ben mutatták be, ha Winkler Gábor könyve helyesen írja, ekkor Failoni még meg sem született. Való igaz, hogy az Operaházban, az opera másik változatát Failoni vezényelte először hazánkban....
Nyolc új taggal, köztük az
Opera Örökös Tagja, Pitti Katalin és Gulyás Dénes operaénekesekkel, valamint
Csarnóy Katalin balettművésszel bővült a Halhatatlanok Társulata! A megtisztelő
elismerést elnyerő művészek lábnyomát a hagyományokhoz híven 2024. szeptember
14-én 11 órakor az Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán ünnepélyes
keretek között avatják fel.
A hétfői Chicago/Muti koncerten a Tűzmadár zúzós részei meglepték a közönség egy részét, aminek hangot is adtak, páran ezen meg jót kuncogtak. Egy óra múlva kezdődik a Müpa koncert, arra nem megyek, de ez a Tűzmadár felejthetetlen élmény volt. A zenekar hegedűi szerintem csak elmegy/jó kategória ezen a szinten, a fúvósok viszont abszolút klasszisok.
Avagy ahogyan a művelt német tartja: "selten kommt etwas besseres nach".
Oh , Te kis =optimista=
2024 közepes év lesz.
BÚÉK mindenkinek!
Olvass Te!
Köszönet Ránki Dezső székfoglalójának közzétételéért, nagyon érdemes elolvasni - teljesen szinkronban van az ő több évtizedes szerény, de annál értékesebb tevékenységével; azokban a dolgokban is igaza van szerintem, amik nem annyira maguktól értetődők, s amiket mások nemigen mondanak ki nyilvánosan. Külön jó, hogy több mellékelt fényképen a feleségével van együtt, akinek a szerepe művészileg és emberileg is legalábbis méltó hozzá.
Kocsis Zoltán és Ránki Dezső – Kettős arckép (1976)
„Temperamentumunk teljesen különböző, de van egy természetes zenei rokonság közöttünk, amely lehet, mondjuk a közös zenei alap, zenei neveltetés eredménye is. […] Amikor Dezsőt hallgatom, azonnal biztonságban érzem magam, ugyanis azonnal felismerem hangzását. Hangszínskálája egyébként végtelennek mondható. Amit még nagyon szeretek nála, ez az erő és lágyság keveréke, koncentrációjának erőssége, a zenei és technikai problémák feletti biztos uralma. És leginkább stílusbeli tévedhetetlensége.”
(Kocsis Zoltán)
Fáy sem olvasta a teljes szöveget.* Csak az index tudósításra hagyatkozva formált véleményt. Az meg ugye az újságírónő interpretációja, hogy mit emel ki, és mit nem...
Ha olvasta volna az egészet, akkor a posztjában felmerülő dolgok egy jó részét nem kellett volna megírnia. :-))
* Így kezdi: "Átolvastam a tudósítást Ránki Dezső MMA székfoglaló beszédéből..."
Olvass a sorok közt! Fáyt fékezi a művész iránti személyes tisztelet, nyilván jól ismerik egymást.
Szokatlanul udvarias, visszafogott írás Fáytól. Kár, hogy csak a "szerzői szándékokkal" és a "tehetségkutató versenyekkel" kapcsolatos Ránki-kinyilatkoztatásokat kritizálja karcolgatja. Beszédes, hogy egyáltalán ír róla.
Ez a tipikus "nesze semmi, fogd meg jól" kategória.
off Attòl tartok, 6543 tèvedtem ... a kötekedèst illetően. Sebaj folytasd, kb. sejtem az oko(ka)t. Főleg ugyebàr a Boccanegra, vagy ebben is tèvednèk? ;-/ De ismered a mondàst, ugye: teher alatt nő a pàlma. Igaz, èn nem vagyok pàlma .. te meg nem vagy teher. Te sem vagy teher ;-)
Ebben teljesen egyetértek, de sajnos az elmékben előállított gonoszság materializálódik. Ennek a sajátos és rendkívül szomorú folyamatnak számtalan bizonyítéka van, többek között a Momus fórum is. Itt van pl. ez a szerencsétlen Ránki, az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb magyar zongoristája, aki őszintén elmondja a saját előadó-művészi tapasztalatait és gondolatait, és akkor jönnek a "vélemények" a megszokott módon és stílusban. Aztán a véleményező mosolyogva hátradől kényelmes otthoni fotelében azzal a tudattal, hogy ez a napja sem telt el hiábavalóan.
A betű méretet én kifogásoltam. Egyáltalán nem kötekedtem. Tényleg zavart. (Mondtam már, hogy ne vegyél mindent készpénznek, amit gondolsz. Pláne, ha rossz következtetésekre jutsz. Sokkal kevesebb gonoszság van a világban, mint ahogy tűnik. A legtöbbet az elménk állítja elő.)
Az olvasást nehezíti az a betűket körülvevő fehér csík - a drapp háttér előtt- amely a teljes, "vélemény"-nek nevezett bejegyzésedben látható. Ha valahonnan bemásolsz szöveget, akkor célszerű a másolás után a hátteret egységesíteni. Persze csak akkkor, ha az a vágy vezérel, hogy mások is olvassák a "vélemény"-edet.
Gondolatok, tanulságok öt évtized koncertezés alapján – Ránki Dezső akadémiai székfoglalója
"Elöljáróban le kell szögeznem, hogy koncertező zongoristaként szerzett tapasztalatokat, tanulságokat fogok a következőkben kifejteni tizenkét rövidebb-hosszabb fejezetben, de nem tudományos igénnyel – már csak ilyen irányú képzettségem hiánya miatt sem. Hasznos lehet viszont fiatal, pályakezdő muzsikusok számára az, ami összegzésképpen megfogalmazódott bennem öt évtizedes koncertezés, több mint 3000 fellépés után, ezekre felkészülve, számtalan művet megtanulva és eljátszva."
(papageno)
"Ja, ez vélemény volt?"
"Elnézést Virág elvtárs, ez az ítélet...."
:-))
off Akadt, aki egyszer a túl nagy betűimet kifogásolta. Kötekedett. Te nem. Van a laptopon "nagyítás" funkció.
Ja, ez vélemény volt? Bocs, de ez elkerülte a figyelmemet. Azt hittem, hogy csak a szokásos politikai gyűlölködés. Elnézésedet kérem. És hol lehet megszerezni az egész szöveget, amit Ránki felolvasott? Mert én csak a belinkelt újságcikket olvastam, és azokból a kiragadott részletekből korrekt véleményt biztosan nem lehet mondani. És, ha már az írásodat véleménynek nevezed, akkor engedj meg egy aprócska észrevételt. Ezt írtad: Mi az, hogy "hű" vagy "híven" előadás? A kottában írtakat lepötyögni: nem művészet. Hát, aki tud kottát olvasni, vagy ha nem is tud, de már látott kottát, az tudja, hogy milyen nehéz pontosan lejátszani azt, ami a kottában le van írva. Hogy mi a művészet, az bizony nehéz és fogas kérdés, de az első lépcsője talán az alázat: az, hogy az előadó alárendelje magát a szerző elképzelésének, akaratának. Az alázat amúgy az élet minden más területén is szükséges, de ezt te is nagyon jól tudod. És könyörgöm, ne használj ilyen formázást, ez szinte olvashatatlan. Kifolyik az ember szeme, amíg végigböngészi.
És milyen rosszul tanított meg! A PS-ra már nem futotta vagy vége volt az órának? Az ui. a lényeg. Ránki Dezső felolvasott egy véleményt kinyilatkoztatást. Én írtam egy véleményt. Mások is. Nem reagáltam külön-külön az előttem-utánam beírók beírásaira. Én ui. tiszteletben tartom az ő álláspontjukat.
Jaj, édes Károly bácsi (első osztályos tanítóbácsim). Miért tanítottál meg olvasni?
Hát, veled is
soronként lehet ám vitatkozni. Az állításaid egytől egyig vagy cáfolhatók, vagy
van hozzájuk egy másik érvényesebb nézőpont is.
Csak szerintem semmi értelme. Ha valaki nem ért (mert nincs rálátása, tapasztalata), vagy nem akar érteni valamit (mert nem a megértés, hanem a saját véleménye érdekli), és még makacs is (ez szerintem belső
bizonytalanságot takar), akkor teljesen fölöslegesnek tűnik itt
vitatkozni. Meg személyes bántásnak is veszed.
Ránkinak van egy koherens, érthető, logikus mondanivalója. Akkor is, ha te nem érted. És azt kell, hogy mondjam, látom, hallom,
olvasom, hogy sok ismerősöm ért vele egyet. Csak az a különbség, hogy nekünk
(több) évtizedes napi tapasztalatunk van a komolyzenei szakmáról,
előadóművészetről (mint foglalkozásról), közönségről, mint napi szintű
partnerről (mi tetszik neki, mi nem, stb.), és arról, hogyan változik mindez. Emiatt
talán jobban értjük Ránkit.
(Azt meg elvileg hozzá se kéne tennem, hogy a
művész, ha nem próbál vagy előad épp, akkor maga is közönség, hallgasson bár rádiót, nézzen tévét, vagy másokat
előadás közben.)
Szóval van a megértésnek egy mélyebb szintje, ami
vagy megvan, vagy nincs.
De, még szakmai háttér sem kell ehhez. Ahogy
elnézem, itt a fórumon is van, akinek helyből átment Ránki mondanivalója...
talán nyitottság, vagy több élettapasztalat van mögötte.
Néhány észrevétel Ránki Dezső "bezzeg" és "irgum-burgum"-székfoglalójához, "a teljesség igénye nélkül".
Ránkinak igaza van abban, hogy a szemünk a vezető érzékszervünk, és a látvány minden mást háttérbe tud szorítani. És ennek köszönhető, hogy a film, de még inkább a tv, és végül az internet pörgő vizualitása főszerepet játszhat abban, amiért a mai fiatalokat kárhoztatjuk. Így az előző generációk, amelyek ezeket létrehozták, a haladással együtt önkéntelenül okozói is ennek.
A "tehetségkutató" műsorokkal kapcsoltban egy megjegyzés. Lehet - sőt biztos - hogy sokan ezekben a műsorokban hallanak először zenét. De nem kevés fiatalban csak az marad meg, hogy valaki jön, elénekel vagy elszaval valamit, és jön a siker és dől a "lé". Az nem minden esetben jön át a képernyőn, hogy e mögött mennyi munka van, és még mennyi lesz, ha a színvonalat tartani akarja, ha a továbbiakban is ezen a területen akar létezni! Nem nagyon nézem ezeket a műsorokat, de akik folyamatosan figyelemmel kísérik. pontosan tudják, mennyire keveseknek jön be a tartós siker, és hány kisiklott élet marad hátra. Amiről a reklám és a következő ilyen sorozatot előkészítő propaganda mélyen hallgat!
Ami a dolog érdemi részét illeti: Egyetértek RD-vel. Úgy
van, ahogy mondja. (Ha máshonnan nem gondolnám, nagyon hasonló észrevételeim vannak nekem is. És azzal nyilván egyet tudunk érteni, aki olyan dolgokat
fogalmaz meg, amit mi gondolunk.)
Annyit tennék hozzá, hogy szerintem a korszellemmel (vagy mi ez) sajnos nincs mit tenni. Ha az emberek
máshogy akarnak élni, gondolkodni, ha más dolgok tetszenek nekik, akkor senki
nem fogja őket megállítani. Ettől még igaza van RD-nek: Valóban egyfajta hanyatlás
figyelhető meg. A folyamat ugyanakkor szerintem visszafordíthatatlan.
„…72 évesen ritkán tud
valaki lépést tartani a korszellemmel, lett légyen az bármilyen. Pláne az
MMA-székfoglalón.”
Én azt hiszem, RD egész életművével hitelesíti a mondanivalóját. Ráadásul nem olyasmiről nyilatkozik, amihez nem ért, hanem előadóművészetről. Szerintem fontos és okos dolgokat mond ki. Tekinthetők ezek egy idős, nagy művész intő gondolatainak a jelen és az utókor számára.
Miért vagy benne biztos, hogy "lépést kell tartani a korszellemmel"?
Mi csak némi kivonatot olvasunk, és Sümegi Noémi szavait. Hogy mennyire van igaza, ahhoz az eredetit kellene elolvasni. De ha kiindulsz a Kocsis - Ránki kettősből, mindketten zseniálisak voltak, de náluk különbözőbb személyiséget nehéz lenne elképzelni. Persze, hogy az inkább introvertált Ránkit zavarja minden feltűnősködés. De a közvetítésekkel kapcsolatban nagyon is igaza van, nem mindegy, hogy ki és hogy csinálja. A Müpa stúdiójában például mindig zenei végzettséggel rendelkezik a közvetítés vezetője, és kottával a kezében dolgozik, sőt, az aznapi kottákat már előre kijegyzeteli magának. Viszont naivitás azt gondolni, hogy csak megfelelő befolyás kellene ahhoz, hogy mondjuk mindenki komolyzene rajongó legyen. Mindig is egy kisebbség szerencséje volt, hogy megkapta ezt az adományt. Én ugyan nem szeretem és nem is nézem ezeket a látványos tehetségkutató műsorokat, de vannak, akik talán itt hallanak először valami színvonalasabbat.
Ès kàbè minden màsodik szavàval vitàba lehet szàllni. A kötőjelekkel ès nèvelőkkel termèszetesen nem. Hiàba no, 72 èvesen ritkàn tud valaki lèpèst tartani a korszellemmel, lett lègyen az bàrmilyen. Plàne az MMA-szèkfoglalòn.
Szuper!, minden szava ezerszer igaz! Megelőztél, percek óta azon gondolkodom, hova kellene beírni. Köszönöm!
Szívesen. :-)
Egyébként van olyan produkció, amikor van súgólyuk, és van, amikor nincs. Rendezői koncepció és díszlet kérése. (A kettő persze összefügg.)
A ma este is játszott Istenek alkonyában például van.
Köszönöm, így már értem.
A súgó (amikor nincs súgólyuk), a színpad (rendezői) jobb oldalán, a takarásból súg. A bal alsó proszcénium páholyban, hátul a szövegkiíró dolgozik.
Már minden playback-ről megy, ezért nem kell súgólyuk. :)
Ez nem inkább az ügyelő, vagy valamilyen asszisztens lehet? Én még nem találkoztam a súgólyuk eltüntetésével, legfeljebb azzal, hogy a díszlet "befedi", vagyis nem emelkedik ki látványosan a színpadon, de az énekesek felé nyitott marad.
Néhány hete bejárhattam a Szegedi Nemzeti Színházat. Ott sem súgólyukból, hanem a színpad oldaláról súgnak egy ideje - merthogy a súgólyuk zavarta esetenként a rendezőt/karmestert/énekeseket.
Régóta motoszkál bennem a kérdés. Manapság a színpadon nem látom a súgólyukat. Ha magasan ülök, meg szoktam találni a technikai konzollal beterített páholy (az olasz színházakban ez a királyi páholy szokott lenni, ha nincs díszelőadás, ahol megjelenne pl. a köztársasági elnök) közelében egy másik páholyt, ahol egy íróasztalra kitett nagy "könyvet" lapozgat valaki szorgalmasan és mikrofon is van a közelében. A tolmácsfülkére emlékeztető felállás ez, ezért ragadja meg mindig a figyelmemet. Arra gondolok, hogy a súgó ül a partitúra fölött. Ebből a feltételezésből jön a kérdésem: az énekesekhez hogyan jut el a súgás?
Ez elég szomorú! Hol van Budapest szerepvállalása? Mert a zenekar világszerte fővárunk nevét is népszerűsíti!
https://fidelio.hu/klasszikus/kozossegi-adomanyozassal-gyujt-uj-harfara-a-budapesti-fesztivalzenekar-179846.html
Gratulálunk! Nagyon megérdemelte!