Sem az Aranybullát, sem a Hadikot, sem számos társukat, sem a lombkoronasétányokat nem valós közönségigények kielégítésére hozták létre, hanem részben parasztvakítás, részben pedig a Rákayk, id. Vidnyánszky-félék, Kálomisták, Demeterek további helyzetbe hozására. A döntéshozó pénzosztók is tudják, hogy nincs igény gyártmányaikra, de az ő bőkezű kistafírozásukkal és a sorba be nem állók kivéreztetésével hatékony üzenetet küldenek mindenkinek: ha a mi kutyánk kölyke vagy, a tenyerünkből ehetsz, persze közpénzből! Kívánatos, hogy valamicskét vissza is csorgass megjelölt helyekre, embereknek. Ha nem vagy a mi kutyánk kölyke, dögölj éhen lásd független színházak helyzete. A módszer nem új, máshol, máskor is alkalmazzák. Csupán a mértéke pontosabban mértéktelensége és könyörtelen következetessége szembetűnő, miként az élet más területein is. A jelek szerint a módszer hatékony, bevált. Jó példa az MMA esete, ahová tömegesen léptek be megtért báránykák, apanázs, foglalkoztatás és járadék reményében. Más kérdés, hogy a szolid képességű elnök-karmester vezetése alatt a szervezet anyagi és funkcionális szempontból is mára úgyszólván kiüresedett.
Köszönöm, akkor már tudom. Az Aranybullát én is megnéztem, mert kíváncsi voltam, tényleg olyan rossz-e, mint mondják. Persze engem nagyon érdekel a történelem, most is előfizetője vagyok a Rubiconnak, és gyerekkoromban volt az a talán Képes történelemnek nevezett sorozat, az első, amit olvastam a Korona és kard volt, aztán mindig ebből a sorozatból kértem, karácsonyra, névnapra, születésnapra. Szóval az Aranybulla is érdekelt, volt, ami tetszett is belőle, de engem szinte minden érdekel, nem lehet mindenki ilyen. Ha az Aranybulla 1 milliárd forintba került (mámint a sorozat) és megnézte a TV-n 250.000 ember, akkor egy emberre vetítve - ha jól számolom - 4000 Ft költség jön ki. (Persze lehet, hogy rosszul számolok, a matek az egyetlen, ami nem érdekelt, de ez csak dac volt bennem, mert a családban mindenki matematikus volt, be is házasodtam ezért egy zenész családba, ihaj-csuhaj). De ha jó számítás ez a 4000 Ft/fő, akkor mégiscsak olcsóbb mulatság volt fajlagosan az Aranybulla (a popszarról nem is beszélve), mint idecsődíteni valami szimfonikus nagyzenekart a világ másik részéről, annak a néhány ezer embernek a kedvéért, amilyen én is vagyok. Tehát a magaskultúráért mélyen a zsebébe kell nyúlnia az államnak, még akkor is, ha ez nem látványos és nem érezzük így. Ráadásul mire megy velünk az állam, ha a mi kultúrális igényünkre szórja azt a pénzt, amit máshová is szórhatna? Minket úgysem tud lekenyerezni, mert mi független gondolkodók vagyunk, átlátunk a szitán és nem esünk hasra, ha lábunk elé aprópénzt szórnak. De hát mit tehetünk akkor, hogy hozzájussunk a mindennapi wágnerünkhöz? Amit mi tehetünk az, hogy a saját körünkben megpróbáljuk népszerűsíteni a komolyzenét, és ha a komolyzene tömegigény lesz, és a Mesterdalnokokat annyian akarják megnézni, mint a Sevilla-Juventust, vagy ha annyian nem is, de legalább annyian, mint a Fradikát, akkor majd lesz támogatás is dögivel, kurzustól függetlenül, mert mindegy, hogy Orbán vagy Gyurcsány, a nép cirkuszra és kenyérre vár.
Adalèk ez alattihoz egy friss cikk a független színházak vs Vidnyánszky Attila és az Őőő Színhàzi Olimpiája támogatásáról. "Összehasonlításul nem is kell a kilométerenként 4 milliárd forint körül megépített autópályákat felhozni, elég tudni, hogy a Vidnyánszky Attila által gründolt Színházi Olimpiára idénre 6,8 milliárd forintot adott az állam, vagy hogy az 533,5 millió forint (ennyi jutott évente a budapesti székhelyű, összesen 70-80 pályázónak 2020 óta - ED) egyetlen egy közepes méretű vidéki színház éves költségvetését sem fedezi. Mégis, idén már ennyit sem szánt erre a kormány: a 41 százalékos elvonás után a budapesti kuratóriumnak 314 millió forintból kellett volna gazdálkodnia."
Nyugodtan hozzájuk sorolhatod Vidnyánszky Attila ámokfutását Színhàzi Olimpiáját, "fenn az ernyő, nincsen kas" jeligére, àltalában a Nemzeti Színház utóbbi tíz évét, szàmos kurzusfilmet, musicaleket. Ezek közös jellemzője, hogy csilliárd pénz költségvetési támogatásból eltartott egyedek, vattázott nézőterekkel, diákokkal, katonákkal. És bizony, bizony, a MüPa jelenlegi irányítója az Ezüsthajó és Happy End Kft-ben acélozta meg azt a kapcsolati tőkét, ami nélkül a MüPa sem lenne olyan, amilyen.
De most ebben mi a probléma? Fogalmam sincsen arról, hogy ki az a Rákay vagy Demeter, de ha őt nézik és rájuk kiváncsi a tömeg, akkor ki kell elégíteni a nagyérdemű igényeit. Egy biztos: aki egy tömegeket szórakoztató rendezvényen van, ott egy néző-főre fajlagosan kevesebbet költ az állam, mint rám vagy rád, akinek a kedvéért ideutaztatnak egy világhírű szimfonikus nagyzenekart karnesterrel. Ez az érem másik oldala. Ha már hálásak nem is vagyunk, legalább ne legyünk méltánytalanok. :)
A MüPa komolyzenei programjai nem a proliszórakoztatás kategóriájába tartoznak. Utóbbira ugyanúgy lesz pénz, mint pl. Rákay Kálmán és Demeter Szilárd ámokfutására.
A dolog - hogy finoman fogalmazzak -eléggé összetett. A rendezvényeket, programokat lemondó intézmények, pl a Müpa, csökkentett költségvetéssel, elvonások miatti forráshiánnyal küszködnek. Magasabb fokú közgazdasági ismereteim nekem sincsenek, de egy dolgot tudok: a családi költségvetés kialakításánál én döntöm el, mik a prioritások, mi az, amire mindenképpen pénzt akarok szánni, és mi az, amit elengedek. (pontosítok, a férjemmel közösen döntjük el, de az alapvetés azonos)
Azt gondoltam, hogy az infláció kiemelkedő mértéke a magyarázathoz tartozik. Közgazdasági ismereteim nincsenek, a magam szürke agysejtjeiből csak sejtésekre telik, de valahogy nem hiszem, hogy egyetlen ok lenne csak.
Ad 6472: legalább annak örüljünk, hogy Európa-bajnok inflációnkat nem törölték!
Hónapok óta időről időre felmerül bennem a kérdés, de nem jutok egyről a kettőre. Végül úgy gondoltam, hogy a fórumtársak kollektív bölcsességéhez fordulok magyarázatért. Olvasom, hogy Magyarországon számos, jó előre meghirdetett, szezonok szerves részét képező kulturális esemény töröltek (és talán még továbbra is törölnek). Olaszországban nem tapasztalom ezt. Nézegettem néhány fesztivált más országban (pl. Csehország) is, nem látok időközi változást. Hangsúlyozom, hogy nem végeztem elmélyült kutatást, de ismereteim szerint egyetlen meghirdetett eseményt sem töröltek időközben felmerült pénzügyi nehézségekre hivatkozva. Jól érzékelem a helyzetet? Ha igen, hogyan van, hogyan lehetséges ez?
Köszönöm én is, hogy nem lettél hűtlen azokhoz a fórumtársakhoz - így hozzám is - akik mindig örömmel olvassák értékes írásaidat, hozzászólásaidat, és döntésedet megváltoztatva maradsz körünkben. Örömünkre.
Ez a beszéd!!!
A legjobb döntés...:-)
Koszonom mindem kedves forumtársamnak a biztato szavakat. Itt maradok.
Kedves Laci, csatlakozva az előttem szólókhoz, én is remélem, hogy maradsz. A vita hevében időnként gorombán viselkednek a fórumtársak, ne vedd a szívedre.
Kedves Laci, bár én tudnék úgy legalább egy nyelvet, ahogy Te magyarul tudsz! És tudod, a finomságokat gyakran pont azok nem értik, akiktől pedig ez mégis elvárható lenne, vagyis a magyarok. És sajnos előfordulnak itt olyanok is, akik mások felett hamisan ítélkeznek, és ebben még az örömüket is lelik. Én is nagyon kérlek, hogy maradj, szívesen olvasom a beírásaidat, és hiányoznál!
Drahý Laco, neblbni! Nevšímaj si chudákov bláznov. Sú tu takí, ktorých názory sa neoplatí čítať. Zvracajú tu ako opilci. Dôležité je, že ťa máme radi, vážime si ťa a sme hrdí na to, že si medzi nami svojou múdrosťou a kompetentnosťou.
Csatlakozom. Az illető HÜJE. Az ly-t sem érdemli meg.
Kedves Laci!
Nagyon remélem, hogy nem én leszek az egyetlen fórumozó, aki szót emel. Kérem, ne vegye figyelembe egyetlen ember negatív véleményét, amit mellesleg nem is nyilvánosan közölt. Nemtelen dolog vélhetően nem anyanyelvű emberrel kapcsolatban nyelvtudás hiányára, finomságok meg nem értésére hivatkozni. Saját példámból tudom, hogy nem könnyű anyanyelvűek előtt azon a nyelven megnyilatkozni, amelyet felnőttként tanultam, nem az adott nyelven végeztem az iskoláimat... stb. Ne hagyja magát elbizonytalanítani! Kitűnően ért magyarul és eddigi tapasztalataim alapján igen magas nyelvi szinten, gazdag szókinccsel, árnyaltan fejezi ki a gondolatait olyan absztrakt témákról is, mint a zene. Szlovákiai tapasztalatai, programajánlatai értékesek, mástól nem is érkeznek ilyen bejegyzések. Ne fosszon meg minket a társaságától!
Egyik forumtársunk figyelmeztett, hogy nem értek magyarul, nem érzem a magyar nyelvnek finomságait etc. etc. Úgy hogy ezért otthagyom e NEKEM NAGYON kedves momus társaságot .
Kedden és szerdán voltam a MV-ban a Münchner Philharmoniker két koncertjén, a szerdai előtt hét óra után pár perccel bementem a Brahms terembe szétnézni, mert még sose láttam belülről. Próbált a Wiener Mozart Orchester, Donna Elvira áriáját énekelte a szoprán, Isabell Bringmann. Leállította a próbát, és intett nekem, hogy távozzak, amit meg is örökítettem. Biztos nagyon zavarhattam a terem végéből. Szerintem nem minden szoprán viselkedett volna így, én csak a teremre voltam kíváncsi.
Ha lehet, akkor feltétetlenul menj el egy koncertre a Smetana terembe. /habár a Rudolfinumnak kicsikét jobb az akusztikája/
A Cseh Filharmonikusok pár hete adtak koncertet Pesten elég jó műsorral, nem voltam ott.
Mi 1986-ban voltunk utoljára Prágában, de akkor és előtte is többször hangversenyen, több helyszínen, direkt a Prágai Tavaszon. A mai ottani rádiózenekarról nem tudok mondani semmit, ellenben a Smetana terem gyönyörű és az akusztikája is jó, de már a környékét (akár a tágabbat is!) körbesétálni is élmény.
Olvassátok el a tegnapi Népszavíban /18,20/ egy cikket a szlovákiai helyzetrol.
És a pénzugyminszterunk Horváth Mihály lesz, a nemzeti bank fo-kozgaadásza. Megjegyzem, hogy ez csak Hivatalnok kormány lesz a szeptemberi választásokig, szakemberek kormánya készul. De nagyon orulok Zuzana Čaputová elnokasszony okos dontéséhez.
És a kultúráért felelos miniszterre ugyancsak szlovákiai magyar van jelolve - Barczi Gyula /Július Barczi/, muvészettorténész.
Kedves Lujza,
Kedves Laci, szurkolunk neki!
Kedves forumtársaim, orommel kozlom Veletek, hogy tegnap Zuzana Čaputová Szlovákia elnokasszonya kinivezte ODOR LAJOST/Ludovít Odor/ szlovákiai magyar kozgazdászt Szlovákia miniszterelnokének. Remélem, hogy a Nemzeti Bank alelnoke sikeresen megoldja az igen hosszú ideig tarto kormányválságot. Szeptemberben lesznek az elorehozott parlamenti választások.
Néhány információt megtudtam közben, nem jókat. Balladába illő történet, ami közben kiderült. A fiú apja az 1956. évi sport olimpián ezüstérmet nyert egy csapat sportágban, aztán az olimpiáról disszidált. Így aztán a gyerek kvázi félárvaként nőtt fel. Aztán később mindketten közlekedési balesetben haltak meg. Az apa 50-60 éves korában, ez a jóeszű gyerek pedig kb. 20 éves egyetemi hallgató korában. Az utolsó újsághír az volt róla, hogy 1971 őszén katonaként első díjat nyert az országos Eötvös Fizikaversenyen. Ekkor nős volt már, egy osztálytársa Megyeri Katalin volt a felesége. Viszont halála előtt (vagy lehet, hogy már azután) született egy házasságon kívüli gyereke. A magánélete egyébként engem nem érdekel, viszont azt kutatom még, hogy melyik évben volt a halálos balesete és milyen szakra, melyik egyetemre járt. A feleségét (bár megkaptam az e-mail-címét) a történtek után nem kérdezhetem meg ismeretlenül, úgy gondolom, az bunkóság lenne. Ha mástól nem sikerül megtudnom, akkor inkább maradjon fehér folt a tudománytörténetben N. A. halála előtti státusza és elhalálozásának a dátuma. Eötvös verseny (1971)
Túl gyakori név ... nekem is volt N. A. nevű gimn. osztálytársam. A tablón elég ismert név Akar Lászlóé. Őt talán könnyebb elérni és tudhat valamit az általad keresett személyről ..
Véletlenül találtam ezt a tablót. Lukin László mint matematikus zsenik zenetanára egy Fazekas tablón. Ez nem az a zseni osztály, melynek Lovász László volt MTA elnök, Pelikán József (+), Pósa Lajos, Berkes István, Baranyai Zsolt (+, ő zenész is volt, virtuóz blockflöte játékos, balesetben halt meg fiatal korban), Laczkovich Miklós is tagjai voltak. Az 5 évvel későbbi évfolyamból sem kevesebb zseni került ki: Komjáth Péter, Monostori László, Ruzsa Z. Imre akadémikusok, Várady Tamás az MTA doktora, valamint az elkallódott Bajmóczy Ervin, aki talán Asperger-szindrómás lehetett, és emiatt volt nehéz természete, végül az "eltűnt" Nagy András, aki Nemzetközi Fizikai (1970, III. díj) és Matematikai (1971, II. díj) Diákolimpián is kiválóan helytállt, de azóta, hogy 1971-ben leérettségizett, és utána matek diákolimpiai ezüstérmes volt, semmi további információt nem találok róla. Elárulom, hogy miatta írok mindenhová, most ide a momus fórumba is, mert tudománytörténeti célból szeretném őt megtalálni, vagy megtudni, mi történhetett vele. A tabló bal szélének közelében látható az arcképe. (Nem azonos a világhírű genetikus őssejtkutató Nagy Andrással!) Fazekas Gimnázium 1971-ben érettségizett IV. C. osztály
Mindenkinek Áldott Húsvéti unnepeket kívánok.
pénteken voltam a Musikverein-ben VPO koncerten. miért ül(t) a bal 4. emeleti oldalpáholyban látványosan kevés ember?
Nagyon köszönöm, legalább a szerző nemzetiségét eltaláltam.
Köszönöm szépen, egy újszülöttnek minden vicc új.
Kicsit könnyebb, mint Daunerni jelenlegi feladványa.
https://www.youtube.com/watch?v=Pqby_j0e9cU
Ezt a bambergiek adták ráadásnak az Asrael (!) után. Utóbbi nagyon tetszett, felértek a délelőtti koncert szintjére. A ráadás cseh szerző műve, azóta tanakodom rajta, micsoda.
Én meg a Musikvereinssaalból távozva láttam, amint a túlnyomó részben sajnos elaggott közönség a környező vendéglátóhelyeket rohamozza meg.
Magyarként felfoghatatlan jelenetnek voltam tanúja: a vasárnapi Konzerthaus matiné -Brahms 3. és 4. szimfónia a Bécsi Szimfonikusokkal - után a nyugdíjas koncertlátogatók nem a ruhatárhoz mentek rögtön le, hanem balra be az EssDur étterembe, ami percek alatt megtelt.
Ön is eltölthet egy éjszakát a Párizsi Operában!
· Az intézmény és az Airbnb közös szervezésében megvalósuló esemény a műemléki turizmust és a Párizsi Opera páholyainak felújítását kívánja támogatni. A házigazda Az operaház fantomját jegyző Gaston Leroux dédunokája, Véronique Leroux lesz.
Kedves takatsa, én sem akarok semmilyen se lenni, de ha a kérdéses linkre kattintasz, erre: