MÁO-ban tudomásom szerint mindig -1990 után is- problémás volt az énekes szólisták kikérése külföldi szereplésre vagy akár itthoni koncertfellépésre. MÁO "szívességet" tett, ha kikölcsözte a művészt, leginkább akkor, ha ő maga járta ki így-úgy a Házban a saját kikérőjének aláírását. Miért lenne másképpen pont manapság?
https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/parbeszedet-surgetnek-a-videki-zeneigazgatok-okovacs-szilveszterrel-168070.html
Tisztelt Lujza! Önnek tökéletesen igaza van, tényleg nem említettem, hogy a délelőtti Wagner gyakorlatilag féláron élvezhető, az estihez viszonyítva.
Egyébként érdekes egybeesés, hogy ugyanezen a napon, május 29-én, a STOP is műsorra tűzte az Istenek alkonyát. Ott még nem mertek konkrét kezdési időpontot írni, hiszen nem tudják az akkor aktuális járványügyi intézkedéseket. (Zárójel: a szilveszteri Denevér is 18,00 órakor kezdődik).
Tekintettel arra, hogy az összes környező ország közül nálunk a legrosszabbak a járvány mutatói, nekünk ilyesfajta intézkedéseket nem kell figyelembe venni. De ez már nem az újonnan nyitott Operaház témája.
Csak ne sületlenkedjetek! Én például kifejezetten örülök a délelőtti Isteneknek, mert sokkal olcsóbban lehet jegyet kapni rá! De lehet sok öreg, netán vidéki Wagner rajongó, akik egy esti előadás után haza se tudnának menni.
Egyébként igazad van, kellenének jó és színvonalas délelőtti gyerekelőadások is, mert azzal, hogy most lenyomnak húszezer Diótörőt egyfolytában, nem szabadna kipipálni a gyerekeket!
Érdeklódés egy délelőtti Istenek alkonyán. Tessék mondani,hosszú? ÁÁÁÁÁ...dehogy. Mire az isteneknek bealkonyul,odakint is sötét van.
Az énekesek imádhatnak egy délelőtti Wagnert+elmegy ebédpótléknak.Vacsorára mindenki otthon.
Ha már Istenek alkonya, ki nem hagyhatom: a mamám pont egy olyanon aludt el kislány korában, ő maga mesélte gyerekkoromban. Nem tudom, hogy "keveredett" oda, de később megértettem.
Kimondott gyerekbarát előadás egy 5 órás Wagner. Biztos úgy vannak vele,hogy mald felébred a beste kölök,ha Brönnhilda sikít kettőt. Meg jót tesz nagyapa bioritmusának is.
Változik a világ, ezt tudomásul kell vennünk. Számtalan olyan előadáson voltam, amilyeneket fel tetszett sorolni. Akkoriban volt 2 azaz Kettő Ház Budapesten, valamennyire áttekinthető műsorpolitikával, kiragasztott heti műsorplakátokkal és telt házakkal.
Ma van számtalan, Operaház igazgatása alá tartozó, játszási hely, amelyeket meg kell tölteni tartalommal. És egyidejűleg fel kell nevelni egy új közönséget is az opera számára. Régen ezt úgy oldották meg, hogy például vasárnap délelőttönként baletteket vagy klasszikus, szülők számára már jólismert operákat adtak matiné előadásokon, amikre a gyereket bátran el lehetett vinni.
Az például eddigi életemben eszembe sem jutott volna, hogy gyereket egy várhatóan szép, napos, vasárnap délelőtt 11 órakor egy Istenek alkonya előadásra vigyek. (Lásd: Operaház, 05.29). Igaz, ma el sem vihetek ide kisgyereket, mert a produkciót 18 éven aluliaknak nem ajánlják.
Remélem, Kolonits Klára művésznő "akadálymentesen" - "kikérő" nélkül is - kikölcsönözhető lesz Szegedre, és énekelni fogja alig több mint egy hónap múlva ott a Nemzeti Színházban Donizetti Stuart Mária című operájának címszerepét; ahogyan a többi szerepre is érkeznek majd innen-onnan a kiváló vendégművészek!
Magyarországi ősbemutató: 2022. február 4.
Szereposztás:
Maria Stuarda - Kolonits Klára
Elisabetta - Boross Csilla
Roberto - Horváth István
Giorgio Talbot - Cseh Antal
Lord Guglielmo Cecil - Szélpál Szilveszter
Anna Kennedy - Máthé Beáta
Vezényel: Dinyés Dániel
Rendező: Gergely Flórián
Ezt a produkciót szívesen látnám Pesten is!...
Azon már hiába kesergünk,hogy mennyire puhán,finoman énekelte Tokody Mimit,Kincses Veronika mekkora Pillangó volt.Hogy Misura Zsuzsa leénekelte a fejemet a Turandotban,Sümegi Eszter milyem amor sull-t énekelt 20 éve,aki hallotta őket,az örülhet.
Vegyünk egy Rigolettót. Adott 3 nagyszerű hang rá Kálmándy,Agache,Kelemen Zoltán hercegnek Horváth István, Gildának is vannak remek énekesnők.Aidának ott lenne pl Bakonyi Anikó,Trubadúrra Ádám Zsuzsanna,Lunára Kelemen Zoltán. Nem megy a Pillangó,ott lenne rá Kriszta Kinga. Itt van két olyan szoprán,akikre nyugodtan rábízhatnák Donizetti királynőit,Kolonits Klára,Röser Orsolya személyében.Akkor?
Előadják Blundenhanz Klőgerhamm méltán a kutyát nem érdeklő darabját egyszer.
A vidéki operatagozatok összefogásából hiányolom a Pécsi Nemzeti Színházét: ügyvezetője, Lipics Zsolt illetve az operatársulat vezetője, Gulyás Dénes.
Igaz, a Pécsi Nemzeti Színház megnevezés mellett ott áll az is: "Nonprofit Kft."...
Mert azokra nincsenek énekesek, vagy nagyon kevés. Helyette mennek az ismeretlen operák, amelyekről senkinek nincs emléke, nem tudni, hogy kell énekelni őket. Próbáljon ma kiosztani egy Trubadúrt, egy Aidát, de akár csak egy Toscát, lesznek problémái. Ha egy Mimire vendéget kellett hívni most karácsonykor.
Valaki elmondhatná már,hogy mi a fenének ennyi bemutató? Hol vannak a népszerű,"agyonjátszott" darabok,melyek nem véletlenül lettek "agyonjátszva"?
Ókovács Szilveszternek válaszoltak a vidéki operatagozatok az Origón...
Az Operaház művészeinek karácsonyi énekköszöntője – video
(Origo - Ókovács Szilveszter - Kedves Néném!...)
itt is:
https://www.facebook.com/Operahaz/videos/309360757739304/
OperaKarácsony - 2021 - Boldog Karácsonyt kíván a Magyar Állami Operaház!
Azt hiszem, épp annak apropóján mondta és hozzátette: "valamit elrontottam"...
off Na, ő éppenséggel rosszul igyekezett, mert egy kitüntetést, a Nobel-díjat csak-csak megkapta..
Szerencsére Ön és ppp írásaiban mindent megtett, hogy ez az Operaház ne tüntesse ki. :)
Kedves Zéta, én általában egyet szoktam érteni Veled! :)))
Nagyon kedvesek vagytok, de Bernard Shaw-val szólva: az ember igyekezzék úgy élni, hogy ne tüntessék ki... ;-)
Ezen a fórum oldalon az elmúlt napokban több hozzászólás foglalkozott az Operaház kulturális sajtómunkatársaknak adományozott elismeréseivel.
Azért a sajtó és az opera kapcsolatáról egy kis adalék, szintén az elmúlt napokból:
Szegeden átadták az új kézilabdacsarnokot.
A cikkben (betűhív idézet): „A jelenlévők még meghallgatták a Giacomo Puccin Turandot című operájának talán leghíresebb áriáját, a Nessun dormát.”
Andrea Bocelli 2022-ben újra jön Budapestre.
https://kultura.hu/andrea-bocelli-jovore-ujra-budapesten/ A cikkben: „Fellépett a 2021-es labdarúgó-Európa-bajnokság megnyitó ünnepségén Rómában, ahol Puccini Nessun Dorma című szerzeményét adta elő.”
Nem tudná a MÁO Főigazgatója, díjátadások mellett, azt is elérni, hogy ha valamilyen operai hivatkozású hír szerepel, akkor az arról tudósitok egy kicsit pontosabban, az adott opera jellegének megfelelően fogalmazzanak?
Igen tanulságos olvasmányok! Köszönet érte:))
Én mindig elolvasom Tatjána leveleit, mert vagy Búbánat, vagy te, belinkelitek. :)
Egyetértek. -zéta- és -dni- hozzáértéséhez és a komplett Momus szakmai és mindenféle pártatlanságához kétség nem fér(het) ... talán éppen utóbbival van a "gond". (De azért maradjon továbbra is ilyen!) A felsorolt-kitüntetett újságírók és az őket munkáltató médiumok jelentős részéről ugyanez sajnos nem mondható el, noha részben közmédia-munkások azaz közpénzből fenntartott médiumok vezetői. És ugyan mivel érdemelte ki pl. az origo.hu főszerkesztője a díjat azon kívül, hogy kétszázvalahányadszor felületet biztosít a Főigazgató Úr Tatjána-leveleinek? Hányan olvassák el azokat a leveleket ott? Vajon mit tett Gábor László az operáért és az Operáért?
Hogy kissé „hazabeszéljek”, remélem, jövőre az interneten elérhető Café Momus komolyzenei magazin társ-főszerkesztőjét, "Zétá"-t is „meglepik” majd ezzel a kitüntetéssel – Ő is médiaszakember, menedzser, kritikus, jó tollú író. Számtalan mélyenszántó írását olvashattuk az Opera bemutatóiról, produkcióiról, alkotóiról, művészeiről; alapos elemzéseit is olvashattuk az Opera meglévő műsorpolitikájáról. Többször meginterjúvolta az Opera főigazgatóját. Szintén megérdemelné, ő is, a 2021-be létrehozott sajtódíjat!
A Magyar Állami Operaház „Opera Corpus” sajtódíjjal újságírók, médiaszakemberek munkáját ismeri el. Első ízben az alább nevezett személyek részesültek ebben az elismerésben:
Bóka Gábor, az Operavilág.hu szerkesztője, Bóta Gábor rádiós és televíziós műsorvezető, kritikus, Devich Márton, a Bartók Rádió csatornaigazgatója, Gábor László, az Origo főszerkesztője, László Ferenc zenekritikus, Lukács Csilla, az ATV terjesztési igazgatója, Mohácsi Szilvia rádiós és televíziós újságíró, Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója, Siklósi Beatrix, a Kossuth Rádió csatornaigazgatója és Zsoldos Dávid, a Papageno ügyvezetője
on Közkeletű mondás szerint "az opera mindenkié". Vajon így gondoljuk-e majd ezt mi is a hamarosan (?) megnyíló Operaház jegyárainak láttán? Ennyit a betűk (és az opera) tulajdonjogáról.
off A nem KESMA- vagy más, kormánypárti médiumokhoz sorolható internetes -és többnyire a nyomtatott- lapok anyagi okokból, konkrétan állami cégek és a kormány hirdetési megrendeléseinek híján forráshiányosak és saját közlésük szerint a túlélésért küzdenek. Ennyit a lépten-nyomon fennen hirdetett "korlátlan" ... nem, nem korlátlan hozzáférésről, hanem korlátlan sajtószabadságról. Lehet pl. sajtószabadon ... tönkremenni.
"Ugyanis a betű mindenkié." A betú lehet, hogy igen - már amennyiben írni akarunk valamit! De az újságcikkben megtalálhatő betű sajnos egyre inkább, és egyre gyakrabban azoké, akik külön fizetnek érte! Pár éve nagy duma volt, hogy az internet mindenki által hozzáférhető, korlátlan információforrás, megszűnnek a papíralapú újságok. stb. Jelenleg fizetünk ai internet hozzáférésért és külön bizonyos azon megjelenített tartalmakért. Ez a helyzet!
Én már az alaphelyzetet sem értem: Miért az Opera díjazza azokat, akik írnak róla?
Nem talált, nem vagyok fizetős tag ... de segítek. Hogy szó ne érje a házam elejét, nem írom ki a segítő cikkek címet, másképp bocsátom közre, így és így. Már érthető, who is who? Egyébként nem olvasom a Jelent, csak szükségesnek tartottam megkeresni és megosztani a cikk(töredék)et, ha már egyszer felkerült az oldalunkra az origo.hu-s episztola.
Ehhez az Operaházhoz pont ezek az újságírók illenek. Árvalányhaj Ókovács pörge kalapjára.
Kedves joska141, nem én emeltem ki vastagon a címet, hanem a "rendszer", azzal, hogy a cikk(csonk) linkjét oda ágyaztam vagy szúrtam be, nem tudom, melyik a helyes kifejezés.
Hát, a belinkelt "Kultúra" cikk olvasható részéből nem derül ki, hogy a három kitüntetett közül ki a hírlaphamisító, ki az antiszemita, és ki a "miazma". Kár, pedig igazán kiváncsi lennék rá, de ez a "Kultúra" nem mindenkié, csak azé, aki fizet érte. De te biztosan fizetős tag vagy, nem másolnád be a maradék szöveget, ha megkérhetlek? Ugyanis a betű mindenkié. Előre is köszönet érte. :)
Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy belinkelte az Operaház belső kitüntetéseit kommentáló cikkrészletet. Szerintem nem kellett volna sem az eredeti cikkíróknak, sem Önnek vastagon kiemelni a címet.
Az, hogy antiszemitákat és hírhamisítókat tüntettek ki, az már szóra sem érdemes.
Az elmúlt években kormányzati viszonylatban szinte „alapkövetelmény” lett az ilyen jellegű kitüntetéseknél, kinevezéseknél az antiszemitizmus és a hírhamisítás, gondoljunk csak…-ra, vagy …-ra és így tovább.
Ahogy egyik korábbi hozzászólásomban már írtam, most is megismétlem: a budapesti operai folyamatok félelmetesen leképezik azt a nagy országos folyamatot, melyben minden és minden csak a győzelmi jelentésekről, újabb és újabb sikerekről hangos.
Antiszemita és hírhamisító médiavezetőket is kitüntetett az Operaház.
Úgy vélem, érdemes legalább egy pillanatra el- illetve visszalépni az origo.hu-tól és a kérdéses Jelen-cikket illetve annak ingyenesen olvasható részét is belinkelni. Szerintem így teljes/ebb.
Opera Corpus és/avagy újra a színházak és az Opera finanszírozásáról
2021.12.14. 09:53 - Origo.hu
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 206. LEVÉL
Természetesen álnaív volt a kérdésem. Még azt is hozzátehetjük, hogy a Nemzeti Kulturális Tanácsban ő képviseli az operajátszást és ő készít koncepciót arra, hogy a jövőben majd hogy osszák el a pénzeket.
Jó hosszú, de tanulságos beszélgetés és igen elszomorító a vidék helyzetét illetően.
1. Mert eredetileg megígérte.
2. Az igazi apropó, hogy hozott egy olyan belső rendelkezést, ami szinte ellehetleníti, hogy pesti énekest foglalkoztasson egy vidéki színház... Ezt úgy hívják, hogy monopóliumra törekvés...
Köszönöm a linket, biztos meghallgatom! De miért is lett volna ott Ókovács ezen a beszélgetésen, amikor ő az ország első intézményének a főigazgatója, és nem csak egy "prézli vidéki operadirektor"....
A Magyar Színházi Társaság szervezésében négy vidéki operadirektor + Coopera vezetője (+ a nézőtérről Juronics Tamás) részvételével zajlott egy nyilvános beszélgetés tegnap a VIDÉKI OPERAJÁTSZÁS-ról. A találkozóra Ókovács Szilveszter is aktuális volt, ám az utolsó pillanatban visszalépett, s nem küldött senki kompetens embert maga helyett, csak elküldte a témában a nénikéjének írt "levelét". A stílus maga az ember...
A másfélórás beszélgetés visszanézhető innen...
Azért én akkora fagylaltot nem tudnék megenni, de én is a húsvét utáni héten a délelőtti Parsifalt választottam, így megengedhettem magamnak a földszinti jegy luxusát. Igaz, hasonló módon vettem a Műhelyházba jegyet a Pelleasra, na, azt már megehetném fagyiban is.
Domingo április 24-e mellett további két előadáson is fellép majd a Simone Boccanegra címszerepében nálunk... (22-én: nyilvános főpróba - kedvezményes jegyvásárlási lehetőség bizonyos köröknek: pl. a Budapesti Operabarátok Egyesülete tagjainak; 27-e, szerda)
Azért ejtsünk szót a pozitívumokról is. Én igen jó kezdeményezésnek tartom, ezt a "saját bérlet" összeállítást, ráadásul úgy, hogy jelentős kedvezménnyel, akár féláron is hozzájuthaunk a minket érdeklő előadásokhoz. Kicsit tartottam attól, hogy ez csak átmeneti intézkedés lesz, de örömmel tapasztaltam, hogy ez a lehetőség az Operaház előadásaira is érvényes.És igen, a délelőtti előadások. Ott van pl. a Parsifal, nekem Nagypénteken más dolgom van, de a következő héten délelőtt adják, és egy fagyi áráért be lehet menni.
Igen, Domingo Salzburgban Miller szerepében hatalmasat énekelt.
Lajos, én is vettem 1 jegyet április 24.-kére. Remélem találkozunk.
Nemcsak a Mefistofele húzós, azok az esti árak. III. em 4. sor 12500Ft lenne. Ezért érdemes összeszedni 6 jegyet, vagy délelőtti előadásokra menni, azokat talán féláron adják. És elképesztő, hogy az "igen olcsó" páholyoknál csak egyben lehet a 4 széket megvenni, "baráti társaságok" számára szánják őket, és a szünetben ételt-italt is lehet a páholyokba rendelni. Remek!
Ami nem megy, azt ne erőltessük! Domingo azonban nem így gondolja, mert egy ilyen botrány és fiaskó után kiált egy koncertre is.
Én is vettem jegyet, mert feltehetően utoljára fogom hallani operában énekelni Domingót. Persze áprilisig még sok víz lefolyik a Dunán, még az is lehet, hogy Rost Andrea visszamondja. :)