Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


66651 david28 2024-12-08 20:56:53 [Válasz erre: 66648 takatsa 2024-12-05 23:50:13]
Sajnos megint nem tudok veled egyetérteni, ami az énekesek nagy részét illeti, a Turandot kapcsán is gyakorlatilag mindent másképp gondoltam, de van ilyen. A darabban nem vagyok otthon, meg most sem szerettem, az biztos, de az az én ízlésem. Viszont pár dolgot én egészen másképp láttam, hallottam. Ez egy rendkívül színészcentrikus darab ill. pontosabban, színjátékcentrikus. Persze első, hogy el legyen énekelve, de itt minimum annyi %-ban fontos a drámai alap és annak megvalósítása is, e téren volt azért némi hiányosság. Épp akik a véleményem szerint hangilag jól teljesítettek, Tuznik Natália és Kálmán Péter, pont az ő karakterük maradt a színpadon és nem jutott el a nézőtérig. KP mindent megtett, amit egy Falstaffnak meg kell, hogy vicces legyen, csak valahogy a karakter filozófiai mélységét, a karikaturisztikus részének drámáját nem sikerült átadnia, pont az a pici plusz hiányzott, viszont hangilag tényleg remekül szólt, hibátlanul. Tuznik Natália pedig túl primadonnásra vette Alice szerepét, nem illett a karakterhez szerintem sok gesztus ill. mimika, nem értettem meg mit akart vele kifejezni ő (vagy a rendező?) már ha volt ezzel cél.
Azat Malik tekintetében nagyon nem értek egyet, a Nixonban zseniális volt, a Turandotban beugróként is; itt viszont nagynak éreztem rá a szerepet, mind színészileg, mind hangilag. A drámai monológ erőtlen volt, több helyen is megbicsaklott, a magasságai forszírozottak és teljesen erőtlenek voltak, ami a nagyon jól szóló lenti regiszter miatt még kontrasztosabban feltűnt.
Zemlényi Esztert is eddig csak jobbnak láttam, hallottam mindenben, ezt valahogy nem tudta megtölteni azzal a cserfes életvidamsággal, ami szerintem ebben a karakterben benne van, tenor partnere meg mintha ott se lett volna. 
A legnagyobb csalódás viszont egyértelműen Gál Erika volt, soha az életben ilyen rossznak nem láttam, teljes szereposztási tévedés. Quickly szerepe egyáltalan nem mezzo, hanem alt, abból is a legmélyebb fekvés, végig lent. Gál Erikától tavaly egy hangilag remekül megoldott Santuzzát hallottam, részemről sosem értettem, hogy miért nem próbálkozik több szoprán szereppel, szerintem a drámai szoprán (igen, nem is feltétlen mezzo) szerepkörben kéne inkább foglalkoztatni, de ezek a szerepek mint Erda, Ulrica, Quickly nagyon nem az ő asztala. Hiába próbálja meg pótolni az alsó regiszterben hamisan és torokból abszolvált erőlködését, rtimikus beszédét és hörgését, a hangi produkció annyira kiábrandító volt, hogy nem tudtam a játekára odafigyelni pedig Quickly "bögyös milf"-é alakítása érdekes es eredeti gondolat. Az utolsó felvonásban egyébként voltak értékes zenei megoldások, például a kicsit németes sejtelmességet sikerült belevinni és a színpadkép is impozáns volt sok helyen, de én így is unatkoztam. Balczó Péter kis szerepében kimagaslott minden tekintetben, nagyobb szerepekben is érdemes lenne benne gondolkodni - újra.

66650 Búbánat 2024-12-08 15:22:10
Ókovács Szilveszter: Nem tudom elfogadni, hogy a múzsáknak hallgatnia kéne a háborúban

Vasárnap.hu - Majer Tamás   2024.12.05. 

 „Nem tudom elfogadni, hogy a múzsáknak hallgatnia kéne a háborúban, sőt, hidat kell képezniük” – mondta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, operaénekes szerdán az újbudai KDNP által szervezett közéleti esten, ahol az opera, illetve a balett kapcsán az orosz-ukrán háború is szóba került.

A főigazgató rámutatott, hogy Csajkovszkij, az orosz romantikus zeneszerző negyedrészt ukrán. „Most akkor ő jó, vagy rossz?” – tett fel költői kérdést.

Kifejtette, hogy az Opera évadtervei már évekkel előre készen vannak, hosszú, aprólékos tervezés után valósulnak meg.

„A balett a testről szól, és ott számtalanszor van olyan, hogy az úgynevezett partnerolás közben a lány hátradől, és a fiúnak ott kell lennie. A lány nem tud hátranézni. Egymásra vannak utalva: akármi történhetett korábban – háború, házastársi veszekedés, vita, dühöngés –, a színpadon nem tehetik meg, hogy ne működjenek együtt”

 fejtette ki, s megerősítette, az Operában makulátlan az együttműködés oroszok és ukránok között.

„Nem állítom, hogy olyan rétegekben, amire én nem látok rá, ott esetleg nincs valami, de ez sosem bukkan felszínre. Ez rámutat a nálunk dolgozók intelligenciájára, amely nem engedi kitörni az ellenségeskedést”

– mondta Ókovács Szilveszter.

Fotó_ Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, operaénekes zongorázott és énekelt is az újbudai KDNP közéleti estjén.


66649 Búbánat 2024-12-06 11:56:30 [Válasz erre: 66645 david28 2024-12-02 20:01:52]
Végleg elmarad A cigánybáró!  Már vissza is kaptam a jegy árát az Opera Szervezésen.

66648 takatsa 2024-12-05 23:50:13
Falstaff, Ford és a csajok, bearanyozták a napot. :)
Húha! Gondoltam, hogy jó lesz, de ennyire jóra nem számítottam. A húzónév persze Kálmán Péter volt, hiszen ki az, aki kihagyná a világ talán legjobb buffó-baritonját (aki persze nemcsak buffó). Nagy ünnep, ha itthon szerepel. De ami igazán meglepett az, hogy mennyire egységes volt ez az előadás. Szinte nem volt gyenge láncszem. Azat Malik csillogott Ford szerepében, sokkal jobban tetszett, mint az Adams operában. Minden bizonnyal ő a jövő baritonja, élvezzük, amíg lehet, mert aztán elhappolják tőlünk, a sokkal menőbb helyek. És ezek a hölgyek: tüneményesek. Tuznik Natália egy igazi díva, és hogy szól az a felső regiszter! És Zemlényi Eszter, az a bájos pici hangocska a tündérkirálynő áriában: ritka az a pisszenés nélküli, igazi csend, ahogyan a közönség ezt az áriát hallgatta. És végül Verdi hattyúdala, az a csodálatos zárófúga, kórus-szólisták-zenekar: az est megkoronázása. Kiről kellene még írnom, talán Szennai Kálmánról. A covid idejében, nekünk, egyszerű közönségnek, alkalmunk volt picit a kulisszák mögé pillantani. És akkor, a sok zongorakísérő-korrepetítor között megláttam őt, aki más volt, mint a többiek, keze alatt a zongora hirtelen másképp szólalt meg, életre kelt, zenélni kezdett, és az énekesek, akiket kísért, is másképp énekeltek. Aztán Bachot játszott ... mi mást is játszott volna? Remélem, hogy ezt az embert, rajtam kívül más is felfedezi.
Szép volt a mai este, megelőlegezett karácsonyi ajándék, köszönöm mindenkinek.

66647 Búbánat 2024-12-02 23:44:48 [Válasz erre: 66645 david28 2024-12-02 20:01:52]
A Szegedi Szabadtéri Játékok jövő nyári programjában szerepel a Cigánybáró operett is: június 27-én mutatják be az Operában 2017 óta színen lévő, Szinetár Miklós rendezte produkciót. Egyszeri előadás.

66646 Momo 2024-12-02 20:49:17 [Válasz erre: 66645 david28 2024-12-02 20:01:52]
Azt írják, májustól cserélhetők a megváltott jegyek. Hát gondolom, a jövő évaddal árulják majd a jegyeket. 

66645 david28 2024-12-02 20:01:52 [Válasz erre: 66643 Momo 2024-12-02 18:11:07]
Ezek a későbbi idopontok vajon mikor lesznek elérhetőek a jegyvásárlóknak? Csak mert én mennék a kötelezően utálandó Ciganybáróra. :) Meg persze a Gurre-dalokra is, de akkor az ezek szerint marad.

66644 david28 2024-12-02 19:40:53 [Válasz erre: 66639 lento_barbaro 2024-12-01 13:55:13]
Ezektől a törvényszerűsegektől bocsánat, de őrülten ideges tudok lenni. Én tudok élvezni egy Alban Berg szvit után egy Disney-mese betétdalt is ugyanúgy... Meg is tudom indokolni, hogy miért. Nem mindig kell a sok hang, nem mindig kell transzcendentális élmény, néha jó csak naivan egy felhőn lábat lógatni. Nekem a lényeg a hitelesség, ha az egyszerűségében hiteles és a keretein belül marad és persze fontos, nagyon fontos az előadó. Ízlésdiktatúrákban és sznobizmusban nem hiszek, vagyis de - utóbbit kifejezetten rühellem, legyen az akármekkora zeneesztéta, aki ilyet állít, hogy nekem kötelességem utálni a musicaleket és az operetteket (vagy akár a pop-rockzenét), onnantól számomra komolyan vehetetlen. Én azt hallgatom, amiben értéket találok és az van szinte minden zenei műfajban (én tényleg mindent is hallgatok, jó -mulatóst meg technot nem, de nem jelentem ki kategorikusan, hogy abból minden szemét, csak mert én nem bírom hallgatni 1 percnél tovább). De ez nem ennek a fórumnak a témája.

66643 Momo 2024-12-02 18:11:07 [Válasz erre: 66642 parampampoli 2024-12-02 16:39:22]
Tájékoztató az Erkel Színház 2025-re meghirdetett előadásaival kapcsolatban

Ezek lesznek megtartva:
Traviata (január 24. 28.)
Gurre-Lieder (február 15.)
János vitéz (március 2. 7. 9.)
A Cigánybáró és az István, a király előadásokat későbbi időpontra tették az Operában és az Eiffelben.

Az Operaház 73 év után, március 9-től adja át az épületet az új üzemeltetőnek.

66642 parampampoli 2024-12-02 16:39:22
Ha az Erkel Színházat már január 1-én birtokukba veszik a  kinevezettek, mi lesz az oda meghirdetett nem kevés előadással? István, a király, Traviata, Cigánybáró, Sevillai -- az ezekre eladott jegyekkel mi lesz?? Az előadásokra szerződött énekesekről nem is beszélve.

66641 lujza 2024-12-02 03:21:47 [Válasz erre: 66638 Nagy Katalin 2024-12-01 10:14:10]
Kedves Katalin!
Köszönöm az informatív válaszodat! Tulajdonképpen én is csodáltam, hogy egy kisvárosban ennyi operát tudnak előadni. Az unokatesóm a Don Pasquale rendezését szidta főleg, zeneileg nem panaszkodott rá. És felsorolt egy csomó énekest a 3 operából, én kb. a felét ismertem, köztük jó nevűeket is. Azért nem rossz egy ilyen opera fesztivál se, nagy kár, hogy a miskolcinak befellegzett!

66640 Tzilike 2024-12-01 14:05:37 [Válasz erre: 66635 david28 2024-11-30 23:23:44]
Jó, Webbert elfogadom.  Keveset láttam, mert kívül esik az érdeklődési körömön, de az valóban magasabb színvonal. Az ilyen Nyomorultak meg Légy jó mindhalálig stb az, amivel ki lehet kergetni a világból. Érdekes módon van egy, amit szeretek, a meglehetősen eklektikus (lopkovics) A dzsungel könyve, aminek javára írom, hogy a Kipling-művet követi, nem a gagyi Disney-t,  és vicces, hogy minden egyes szám más stílust másol.

66639 lento_barbaro 2024-12-01 13:55:13 [Válasz erre: 66631 Tzilike 2024-11-30 20:11:26]
Elő- és utóítéletem szerint, aki már rákapott a lélekemelő, transzcendens zenére (és itt megengedő leszek: a klasszikus / komolyon túl egyes könnyűnek minősített műfajokat is ide sorolok, pl. jazz, fúziós, un. világzene, magyar példák: Dresch Misi, Besh o drom), annak törvényszerűen utálnia kell a musicalt és az operettet. Durva állításom alátámasztására tudnék nyilvánvaló okokat sorolni, de inkább zeneesztétákra bízom.

66638 Nagy Katalin 2024-12-01 10:14:10 [Válasz erre: 66636 lujza 2024-12-01 01:53:34]
Kedves Lujza!
Én tegnap este jöttem haza Bergamóból (mellesleg egy olyan Don Pasqualeról, amit szeretnék gyorsan kitörölni az emlékeim közül). Ez a nagyszerű állapot, hogy két színházban is operát játszanak, sajnos csak a Donizetti Festival idején áll fönn, három hétvégére. 
Olaszországban van több államilag komolyabban dotált színház (pl. Scala, Fenice, San Carlo, Massimo di Palermo, Comunale di Bologna, Fondazione Arena di Verona), ahol egész évben vannak előadások, viszont egy átlagos megyeszékhelyen egy szezonban 3-5 operát adnak elő. Ez utóbbi több színház közös erőfeszítésével valósul meg úgy, hogy az adott darab egy péntek esti és egy vasárnap délutáni előadásban látható a kooprodukció egyik városában, majd az egész "átvándorol" a másik érintett városba vagy városokba (esetleg más zenekar vagy kórus közreműködik, de egyebekben az énekesek, karmester és az egész színpadkép ugyanaz).

66637 Hangyászsün 2024-12-01 10:13:14 [Válasz erre: 66635 david28 2024-11-30 23:23:44]
Na komám, most legalább egyetértünk valamiben. Inkább nem sorolom fel a "hazaffyas" musicalekre vonatkozó ötleteimet. Maga Trianon, vagyis az oda vezető út és a következmények úgy általában, inkább látványosságként (l. a Világirodalmi Lexikon szócikkét) Koltay Gábor és hakniserege alkotótársai által kilőve, de a konkrét sztoriban rengeteg minden rejlik, pl. a román állami kurtizánok kánkánja/Masaryk és Beneš kettőse/ Clémenceau belépője/ a Bécset a térképen megtalálni képtelen hüje angolszász delegációk táncoskomikusainak jelenete stb. Karinthyt idézve: "Istenáldás hullik rája, ne sírj, ne sírj, Kossuth Lajos."

66636 lujza 2024-12-01 01:53:34 [Válasz erre: 66635 david28 2024-11-30 23:23:44]
És akkor a Madách színházat zárják be? Mert musicalben ők egészen jók, és ez a profiljuk már elég régen. Vagy nálunk operára elég egy színház, de musicalre bezzeg kettő is kell? Az unokatesóm nemrég Bergamoban járt, ahol két operában három Donizetti operát látott egymás után. Boldog olaszok!

66635 david28 2024-11-30 23:23:44 [Válasz erre: 66631 Tzilike 2024-11-30 20:11:26]
Webberrel mi a baj? Szerintem ő annak a műfajnak az alfája, mármint a modern típusúnak.
Ma már minden jött-ment izét musicalnek hívnak, itthon meg pláne...mindenki ír "musical"-t, mindenről, az Erkelben valószínűleg a nemzettragédiáinkat bemutató patrióta rockmusicalek lesznek láthatóak, jó szórakozást hozzá, akinek ez az.

66634 Hangyászsün 2024-11-30 22:11:13 [Válasz erre: 66631 Tzilike 2024-11-30 20:11:26]
Egyetértek. Bernstein sajnos annyira amerikai volt, hogy nem fogta fel a musical gagyi voltát. Egyébként annak idején a Billy Elliotot is meghallgattam, meg is írtam róla nem feltétlenül lesújtó, de nem is lelkendező véleményemet.

66633 Hangyászsün 2024-11-30 22:05:41 [Válasz erre: 66627 macskás 2024-11-30 14:01:50]
Pedig milyen pajzán gondolatok jártak buksi fejemben! :ODDD

66632 Hangyászsün 2024-11-30 22:04:02 [Válasz erre: 66625 Heiner Lajos 2024-11-30 09:35:15]
Nem ismerem az irodalmi művet, de bizonyára legalább annyira alkalmas musical-alapanyag, mint mondjuk az Ember tragédiája.

66631 Tzilike 2024-11-30 20:11:26 [Válasz erre: 66622 Hangyászsün 2024-11-30 09:00:53]
Bevallom, utálom a musicaleket.  Az én értékrendemben a West Side Story a határ. Az zseniális mű a maga műfajában, de a ma játszott musicelekkel ki lehet kergetni a világból. Úgyhogy REMÉLEM, nem mérgeznek gyerekeket a métellyel.

66630 Tzilike 2024-11-30 20:07:25 [Válasz erre: 66628 david28 2024-11-30 14:31:18]
 Furcsa módon néha úgy tűnik nekem, mintha a Nyugat lányában az a hangvétel és dallamvezetés köszönne vissza, amit a Le villiben és az Edgarban használt Puccini. Ehhez képest aztán a Manon teljesen  más stílus és a Pillangókisasszonyig maradt is nagyjából.  A Nyugat lánya kiesik nekem az életműből valahogy. Érdekes, de sose volt a kedvenceim között. Szerintem a Turandot egy teljesen más minőség, mint bármely Puccini-opera.  Nem egy liga, ahogy mondani szokták. 

66629 Momo 2024-11-30 20:00:23 [Válasz erre: 66623 Hangyászsün 2024-11-30 09:08:05]

Konkrétabban, ugye – mint a sajtóban is megjelent – a Főigazgató maga beszélt egy 200 fős elbocsátásról, még augusztusban. Ez a dolog azóta jegelve van. Az Opera vezetése gondolom, arra várt/vár ezügyben, amire mindenki. Hogy látsszon végre, milyen költségvetéssel tud nekifutni a jövő évnek az ország. Hogy tisztul a kép, mutatja, hogy bejelentették az Erkel leválasztását.

Ami az Erkelbe tervezett színházat illeti: Ott már évekkel ezelőtt, nagy szériában mentek az olyan produkciók, mint a Puskás musical. Nem épp a zenei magaskultúra, de az is egy irány. Ki is lett próbálva. A népnevelő szándék is megvan a kormányban. Állami támogatással a háta mögött, gondolom, menni fog, amíg lesz rá pénz.

Ami az Eiffelt illeti: Ahogy korábban a mellé tervezett Közlekedési Múzeum példáját elnézem, mostanra valahol valakik rájöttek, hogy sokkal több pénzt is ki lehet hozni azokból a rozsdaövezeti telkekből, ha nem közintézményeket tesznek rájuk. Hát, ilyen alapon én azon se lennék meglepve, ha egyszer csak elkerülne az Operaháztól, és épülne ott is egy mini Dubaj… mini Sanghaj…

Változik a széljárás, ha nem is látszik azonnal. (Úgy általában mondom.)


66628 david28 2024-11-30 14:31:18 [Válasz erre: 66614 Tzilike 2024-11-29 15:39:36]
Puccini több művében is fellelhető némi operettes hangzás véleményem szerint, ebben is, de szerintem ennél kevesebb csak a Turandotban van... ez inkább egy német hatású opera mind a deklamációs stílus, mind a zenekar, mind a színpadi társadalmi-lélektani dráma érintésének nagyobb hangsúlya miatt. Ami miatt szeretem még, az pont ez az inkoherencia/szabálytalanság, közönségnek megfelelni nem akarás, bátor kísérletezés a zenei dramaturgiával, ami Puccinihez véleményem szerint kevéssé, a 20. század szerzőihez viszont nagyon is közel áll. (Ezek teljes hiánya miatt hallgathatatlan zene es nézhetetlen darab számomra a Bohémélet pl., sorry).

66627 macskás 2024-11-30 14:01:50 [Válasz erre: 66624 Hangyászsün 2024-11-30 09:10:51]
Sajnos csak ennyi szerepel a Facebookon

66626 lento_barbaro 2024-11-30 11:21:35 [Válasz erre: 66614 Tzilike 2024-11-29 15:39:36]

Cilike, köszönöm értő válaszod! Én is érzem itt-ott a bizarr részeket, de nálam ez az opera valami olyan hatású, mint amikor a gyerekkorunkban illatokhoz, de sokszor kimondottan szagokhoz kapcsolunk élményeket, és az élmény emlékezetesen jó volta miatt az (egyébként talán büdös) szag is kellemessé válik. Én is hallok benne operettet (egyébként más Puccini operákban is), az amerikai tömegzene belekeverése is kupáncsapja az embert, de aztán megbékül vele, sőt hiányozna. Én mindezeket „megbocsájtom”, cserébe azokért a zsigerekig ható dallamokért és harmóniákért, amit az az általad találóan fogalmazott bazi vastag zenekar bömböl.

A magam módján én is elitista vagyok, a tökéleteset keresem, de aztán az élet újra-újra figyelmeztet, hogy a legjobbakat csak a tökéletlenek megismerésével (és tiszteletteljes elismerésével, értékelésével) tudjuk kiérdemelni. Bocs az evidenciáért: a mai világunkban az opera-kedvelés elitizmus, törpe kisebbség, azon belül óvatosan legyünk elitisták. Azonban ez csak az én laikus (fogyasztói) véleményem a Te zene-szakmai értékeléseddel szemben.


66625 Heiner Lajos 2024-11-30 09:35:15 [Válasz erre: 66616 Hangyászsün 2024-11-29 18:57:11]
Musical Hrabal Túlságosan zajos magányából. Ilyet még egy cseh intézmény se tudna megcsinálni.

66624 Hangyászsün 2024-11-30 09:10:51 [Válasz erre: 66620 macskás 2024-11-30 00:17:15]
Tessék mondani, mi foglaltatik benne a hoszt-/hoszteszszolgáltatásban? Monte Christo gróf úr távollétében gyorsan lecsapom a labdát/kihasználom a ziccert.

66623 Hangyászsün 2024-11-30 09:08:05 [Válasz erre: 66619 Momo 2024-11-30 00:08:11]
100%-ban egyetértünk! Amúgy persze nem ördögtől való az összes műhely egy telephelyre összevonása, továbbá egy központi jelmez- és díszletraktár. Mindez viszont sajnos messze esik az anyaintézménytől, a kőbányai környék dzsentrifikálása pedig évtizedekig fog még tartani. Az Ókovács Szilveszter Rozsdatemetőben rendezendő előadások egyetlen típusát vélem indokoltnak ezen a játszóhelyen: a hétvégi matinékat. Utána remek ebédet költhetünk el a közeli Chinatownban vagy Kőbánya központjában a főváros egyik legjobb vietnámi éttermében. (Részletek magánban.)

66622 Hangyászsün 2024-11-30 09:00:53 [Válasz erre: 66618 Tzilike 2024-11-29 23:33:45]
Milyen hatása volt a nagyon kevés Erkel-beli előadásnak a foglalkoztatottak létszámára? Arra vagyok kíváncsi, fogják-e "felülről" nyomni a létrejövő új színházat, pl. vidéki iskolai osztályok számára rendezett előadás-sorozatokkal.

66621 Hangyászsün 2024-11-30 08:43:49 [Válasz erre: 66617 lujza 2024-11-29 21:59:22]
Ez nagyszerű, micsoda ötletbörze. A legjobban akkor röhögnék konkrétan, vagy törnék ki jelképes zokogásban, ha komoly arccal bejelentenék, hogy musical készül Csokonai életéről. 3 főszereplő lesz, a címszereplőn és Lillán kívül a TBC által jelképezett Kaszás. Karakterszerepekben a kálomista pap és a csap. Az Erkel végleges kiesésének további következménye a MÁO népnevelő programjainak elkaszálása, avagy a felesleges kiöregedett énekesek/~nők operanagykövetekként fogják falra hányni a borsót, azaz Mátészalkán/Kazincbarcikán/Körmenden/Csurgón zongorakísérettel áriákat előadni a vasesztergályos-, kőműves-, villanyszerelő-tanulóknak?

66620 macskás 2024-11-30 00:17:15
Nem hal meg a remény:)
"2024. december 31-ig nézőinknek most online is lehetősége van a szinte telt házas A diótörő és Bohémélet bizonyos adventi és karácsonyi előadásaira bérbe venni a 10 fő befogadására alkalmas, privát előtérrel rendelkező Királyi Páholyt előadásonként bruttó 1.200.000 forintos áron, mely exkluzív catering- és hoszt/hoszteszszolgáltatást, valamint ajándékot tartalmaz."

66619 Momo 2024-11-30 00:08:11 [Válasz erre: 66615 Hangyászsün 2024-11-29 18:42:22]
Az jár elbocsátással, ha hosszabb távon csökkennek a feladatok. Ha az Opera beszorul az Andrássy útra, és nincs (használatban) második játszóhelye, akkor nem kell se annyi zenész, se annyi énekes, se annyi műszak, mert nincsenek párhuzamosan előadások.
Én azt gondolom, Kőbánya (a parkolás kivételével) nem egy színvonalas alternatíva. (Szűk, kényelmetlen székek a nézőtéren, kritikán aluli tömegközlekedési kapcsolat: Aki le mer ülni a 9-es buszon, az tegye fel a kezét. Nem beszélve a járműveken uralkodó zsúfoltságról és "folklór" hangulatról.)
Hogy kerül egy eredendően nagypolgári műfaj oda?

66618 Tzilike 2024-11-29 23:33:45 [Válasz erre: 66615 Hangyászsün 2024-11-29 18:42:22]
EZ nem....hiszen az Erkelben már nagyon kevés előadás ment... A sztrájk következményei, a bérköltségek megnövekedése, na az lehet. 

66617 lujza 2024-11-29 21:59:22 [Válasz erre: 66616 Hangyászsün 2024-11-29 18:57:11]
Vagy a Nobel díjas Kertész Imre valamelyik regényéből is micsoda kiváló musical lehetne. :(( Netán az Antigoné és egyéb görög drámákból. Lesz mit játszani, csak néző is legyen hozzá! Előbb-utóbb a pénz úgyis elfogy, de a két illusztris vezető egy darabig most fontosnak érezheti magát.

66616 Hangyászsün 2024-11-29 18:57:11
Szente Vajk a két lábon járó gagyi, bár erős a konkurencia, gondolok az őt alulmúló Rákayra. Pár napja olvastam ezt a cikkecskét: https://port.hu/cikk/zene/zenes-tancos-szekunder-szegyen-a-legkinosabb-magyar-musicalek/article-106695 - erre miről értesültünk a mai napon? Hirtelenjében van néhány ötletem, lehetne pl. musical Csokonai életéről, vagy ha már Jókai, a Rab Rábyból, netán Az arany emberből, a Fekete gyémántokból, Mikszáth bármelyik regényéből, Móricznál az Erdély-trilógiából, a Rokonokból, netán az Árvácskából, végül pedig itt az idő, hogy elővegyék és zenés formába öntsék át a derék József Ferenc főherceg Kolumbusz-drámáját. :ODDD, de inkább O:(((.

66615 Hangyászsün 2024-11-29 18:42:22 [Válasz erre: 66613 Momo 2024-11-29 13:23:29]
Jár-e ez majd elbocsátásokkal a MÁO-nál, gondolok a zenekarra/kórusra/műszakra? A 3. ponthoz: EZ kell a plebsnek, nem Wagner/Verdi/Puccini/Mozart stb. Persze volt már példa arra, hogy a jó szándék és a kezdeti siker ellenére is nagyon hamar véget ért egyes színházak története (Petőfi a 60-as években, majd a Törőcsik Mari-féle Művész Színház a 90-esekben).

66614 Tzilike 2024-11-29 15:39:36 [Válasz erre: 66606 lento_barbaro 2024-11-28 19:04:07]
Ezt én is láttam kétszer, mert elgondolkodtatott, de bevallom, nagyon ambivalensek a műhöz fűződő érzéseim.  Vannak egészen döbbenetesen jó, drámai pillanatok, amik ütnek, de az egész valahogy nem áll össze. Igen, a harsány "hello"-zás nem kicsit vicces. Meg milyen már, hogy a fő szerelmi dallam konkrétan olyan mit egy Lehár-operett részlete? És ráadásul ki van cseszve a főszereplőkkel, mert kiordítják a torkukat egy egészen extrém magas fekvésben, bazi vastag zenekaron át, és a legvégén három oldalt kell recitálni kétvonlas é-n, ami sok szopránnak váltóhang.  Nincs is Puccininak más műve, még a két korai se, amit ennyire inkoherensnak hallok. (Vélemény!)

66613 Momo 2024-11-29 13:23:29 [Válasz erre: 66610 -zéta- 2024-11-28 22:48:56]

Ugye, évekkel ezelőtt tudható volt, hogy ez lesz, csak most lépték meg (Covid, háború, stb.).

1. Ha komolyan veszik a dolgot, az Erkel épülete további (nem kevés) befektetést igényel, tekintve, hogy a kiszolgáló terei továbbra is olyanok, a betárcsázós internet a szélessáv korában.
2. Azt a színházat eddig soha, senkinek nem sikerült gazdaságosan működtetni. (Az Operaház részeként az állami költségvetés tartotta a víz felett.)
3. A jelentős éves állami támogatás most is garancia lehet erre. De ugye az meg egy olyan dolog, hogy az ilyen típusú kiadásokat szokták először lefaragni, amikor valamilyen megszorításra van szükség (ilyen válság, olyan háború, energia árak, stb.).
De szerintem számolnak is ezzel, akik most ebbe belevágnak.


66612 Búbánat 2024-11-29 12:34:03
PUCCINI ÉS MAGYAROK – ÚJ KIÁLLÍTÁS AZ OPERAHÁZ VÖRÖS SZALONJÁBAN

Opera.hu -  

1924. november 29-én hunyt Giacomo Puccini. A centenáriumi évfordulóra időzítve, az Operaház Turandot-premiersorozat utolsó előadásán nyílik meg az OPERA legújabb időszaki kiállítása, melynek fókuszában az olasz zeneszerző Budapesttel, illetve hazánk fiaival való kapcsolatai állnak.


66611 Búbánat 2024-11-29 11:13:03 [Válasz erre: 66610 -zéta- 2024-11-28 22:48:56]

Igen, nekem is fennakadt a szemem, amikor elolvastam a hírközleményt...

Lapinformációk szerint az Erkel Színház helyén létrejövő új zenés-táncos teátrumot Cseke Péter, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója és Szente Vajk színész-rendező vezeti majd 2025. január 1-jétől.


66610 -zéta- 2024-11-28 22:48:56
Hoppá!

66609 lento_barbaro 2024-11-28 19:33:51
Én is Bátori Évával hallottam kétszer. Tetszett, sikere volt.

66608 david28 2024-11-28 19:25:28 [Válasz erre: 66605 takatsa 2024-11-28 18:52:20]
Én Bátori Évával láttam. A hang nem volt már ereje teljében, de olyan erős kifejezőerőt és azonosulást egy szereppel operaszínpadon keveset láttam. Megérintő volt, szórakoztató, elgondolkodtató. És túlmutatott a rendezésen, ehhez azonban a rendezéstől/-zőtől is esélyt kellett, hogy kapjon - ezért (is) tetszett. Egy számomra ismeretlen olasz szoprán lesz egyébként most.

66607 david28 2024-11-28 19:22:26 [Válasz erre: 66604 lento_barbaro 2024-11-28 18:45:56]
Legitim az álláspontod abszolút, engem mondjuk nem zavar a naturalitása, a vendégmunkások azok legyenek vendégmunkások :D de nem a díszlet vagy a jelmezek tetszettek nekem sem ennyire, hanem hogy például Minnie nagyon modern, bátor, sőt vagány és mégis egy klasszikusan érzelmes hétköznapi nő és lány karaktere teljesen ki tudott bontakozni, nem fedték el a lényeget öncélúsággal, ebben pl. a Turandot nem erős, a tavalyi Idomeneo meg az iskolapeldája annak, hogyan NE rendezzünk modernül.

66606 lento_barbaro 2024-11-28 19:04:07
Ezzel együtt, csak a szám jár, mert a viszolygásom ellenére majd csak elmegyek, mert a zenében érzek valami olyat, amit csak istenáldotta tehetségek tudtak alkotni. Rance monológja "Minnie, dalla mia casa son partido" belémégett.

66605 takatsa 2024-11-28 18:52:20 [Válasz erre: 66601 lento_barbaro 2024-11-28 18:11:11]
Nemrég (1-2 éve) láttam a Nyugat lányát, abszolút nem emlékszem a rendezésre. Csak arra emlékszem, hogy Boross Csilla énekelt. Na, most tavasszal nem ő lesz... nem is váltottam rá jegyet. 

66604 lento_barbaro 2024-11-28 18:45:56 [Válasz erre: 66603 david28 2024-11-28 18:32:24]
Kedves Dávid! Én sem bársony díszletek közé álmodom, sőt az autentikus vadnyugatot sem akarom szinpadon látni. (Igaza van Fáynak, idézik az műsor oldalán: "Mindig azt éreztem, hogy épp ez az, ami gyilkolja a művet, a western, hogy Caruso-féle, potrohos, cincérbajszos emberek oldalán lógnak a revolverek, és azt kell énekelni, hogy hello, hello, buona sera, ragazzi. (…)" )
Helyes! Bízzák a mi fantáziánkra, hogy a környezetet, szituációt el tudjuk-e képzelni kortalannak, bele tudjuk-e képzelni magunkat a helyzetekbe a mai valóság rideg-förtelmes betongyűrűi nélkül is. Ehhez nem kell lerángatni a kultúrafogyasztót a napi mocsokba, a hajdani western-szutyok helyett.

66603 david28 2024-11-28 18:32:24 [Válasz erre: 66601 lento_barbaro 2024-11-28 18:11:11]
Utálok nem egyetérteni olyannal, akivel egyezik az ízlésünk valamiben, de én szerettem azt a rendezést is, sőt az Otello-ig az volt itt a kedvencem az újak közül (nagy verseny nem volt azért :D). Hozzám közelebb jött sokkal így a sztori és a woke-ot végképp nem éreztem benne. Ennek szerintem jót tett, hogy átrakták másik környezetbe, rádásul értő, a karakterek személyiségjegyeit és drámáit megjelenítő módon. Igen, modern és nem klasszikusan szépek a díszletek, ettől reálisabb az egész számomra és egy ilyen sztorit, ahol egy marginalizált csoport jelenik meg (akár a vadnyugaton is), hazugság lenne bársony díszletben megjeleníteni. De az én ízlésem operaelőadások terén általában páriának számít itt. :)

66602 david28 2024-11-28 18:24:07 [Válasz erre: 66591 Edmond Dantes 2024-11-26 13:41:25]
Erre is fel lehet építeni koncepciót, főleg, mert befejezetlen a darab. Bár azt, hogy Kalafot a hatalom érdekli, egy kicsit egyszerűbb abba a korba... ja várjunk, mikor is jelent meg az első vállaltan leszbikus szereplő operában, asszem egy jó évtizeddel ezelőtt... :)
Itt azonban szerintem van az éneklő művésznek is egy kis szabadsága. A rendezéssel jó összhangban gondolt László B. valamit a karakterről, amit jól át is tudott adni. 





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.