Kedves Momo, az izomból feleslegesen beszólogatás helyett melegen ajánlom az értő olvasást. Szép napot.
Köszönöm. Sajnos èn csak egy buta pesti nèző vagyok.Taruskinròl nem hallottam, Grove-ròl igen, de màr lusta ès öreg ès tanulatlan vagyok a klf. vàltozatok elemzèsèhez.* Ès mèg ìgy is talàn kicsit àtlag fölötti. Egy àtlagos operanèzőnek szerintem ès Pesten egy legismertebb, legjàtszottabb, legemèszthetőbb Boriszt kène (be)mutatni 20+ èv szünet utàn. Ez lenne az? Aligha. Ès nem olyan rendezèsben, amilyenről itt olvasok. Nagyon vàrom szerkesztő(i)nk kritikàjàt a produkciòròl .. meg a sajàt előadàsomat.
És Taruskin az új pesti Boriszról írta ezeket? Mert ED arról beszél.
Ne csúsztass már... :-))))
Felhívom mindenkinek a figyelmét, hogy ED a valóságtól elrugaszkodott (a tényekkel szembe menő) butaságokat beszél.
Azért, mert sokat írja, még nem úgy van.
Minden napra előadàs(oka)t ìgèrtek. Nem hinnèm, hogy a főig. pàlyàzat ilyen Eiffelt (ès Erkelt) vìzionàlt. Pedig megtehette volna, akkor is ugyanott ülne, mint most. Ja persze, elfelejtettem: gender(veszèly) migràciò(veszèly) ès (vilàg)hàborù van ... màrmint nàlunk. Sztràjk: nem volt (valòdi), nincs, nem lesz. Sehol. Vö. Bethlen-Peyer paktum. A törtènelem ismètli önmagàt.
Làtod, ezèrt megyek inkàbb Bècsbe, ha nem többször, egyszer egy èvben ... ameddig mèg utalnak nyugdìjat. Tavaly Lohengrin (beìrtam ròla), e hò vègèn Faust. Nem àllòhelyre, mint fiatalon, -abbòl màr kinőttem- pedig Lölő sem tàmogat, nem vagyok nem hogy elèg neres, de mèg deres sem, mivel kopasz vagyok. Ugyan mikor lesz itt olyan Faust, mint ott?
Ld. 65996 ès 66004. De mi csak hülye fizető nèzők vagyunk ès örüljünk, hogy jàtszanak a pènzünkèrt ès hogy több műhely van, mint jàtszòhely ès több MÀO- munkavàllalò van, mint (előadàsonkènt) nèző. De ha màr èvtizedek utàn ès csilliàrdokèrt előszedtèk azt a bùs, bànatos, tört-zùzott-kòcos Boriszt, akkor mièrt egy olyant, amiről talàn zenetudòsok sem tudjàk, hogy melyik vàltozat, mit hagytak ki a melyikből, mi a jelenetek hitelesen pontos sorrendje ès mièrt az, ami ès mi ez a mostani? A rendezèsről nem szòlva... Megnèzem matinèn, bàr inkàbb ezt is ki kellett volna vàrnom, amìg előveszik Bècsben, de lehet, hogy egyhamar nem veszik elő. Kèt ève ott is valamilyen "eredeti" verziòt jàtszottak.
Ld. 65996 ès 66004.
Annak drága volt, nagyon, borzalmasan, és ott egy másik műhelyház az Opera mellett. Elég volt két színháznak is.
Műhelyháznak?
Jól értem az alábbiakat? Nem lesz előadás az Eiffelben? Egyáltalán? Akkor mi a .....nak építették??
Sztrájk! Hurrá. Éljen.
Hát, nemcsak a fizetések nincsenek osztrák szinten, hanem az előadások... :)
Hátha a megemelt, ismét megemelt, differenciáltabb jegyárak mellett törölnek megint egy sor előadást, az már tényleg az egész rendszer szégyene. Über gáz és vér ciki, hogy itt tartunk! Hűségprogramon kívül már nincs 10000 forint alatt jegy a harmadik emeleten sem az esti előadásokra. Lassan ott tartunk, hogy már tényleg bécsi jegyárak lesznek, csak a fizetések nincsenek még az osztrák szinten és nem is lesznek. Szomorú. Persze tudjuk, hogy a kultúra az utolsó utáni lesz az ínséges időszakokban - a focsira bezzegg ezután is folynak majd el a száz milliárdok.
Amúgy ja, az erőszak elég rendesen benne van a rendezésben. Színészileg Bretz is jó volt, Pál Botond is, Pál Botond tenorja valóban ígéretes, Kovácsházi is jó volt, Palerdi közepes színészileg és énekesi teljesítmény terén is. Meg a többi énekest se éreztem kiemelkedőnek, de rossznak sem. Maga az 1869-es verzió pedig dramaturgiailag kiforratlanabb, töredezettebb, kevésbé ütős, de tény, hogy kevésbé pesszimista is. Ugyanakkor szerintem sokkal több értelme lenne egyszer az 1872-es szerzői verziót játszani, de jó, hogy végre az 1869-est is bemutatták Budapesten is.
Ne őrjítsetek meg, ma délután lapoztam végig egyenként az egész jövő évadot, engem is a guta ütött meg, hogy az Eiffelbe még nem lehet jegyet venni. Pedig az Ades és a Heggie nagyon érdekelne! Mi a fenének (bocs!) hirdetik meg, és keltik fel az érdeklődést, ha ők maguk sem biztosak semmiben!
De úgy, ahogy írtad, nincs igazad. :-)))))
Ajànlom szerènyen mindenki figyelmèbe 65996 ès 66004 sz. bejegyzèsemet. Nem szeretem, ha igazam van ès nem kèrkedni akarok, csak szòltam, szòlok. Ja, ès szeretnèm, ha lenne Eiffel ès felnőtt Eiffel-műsor. Az Erkelt is szeretnèm, nem kicsit, nagyon, de hiù àbràndokat nem kergetek.
o... beata ignorantia... ;-)
Vasárnapra más programom lett, így átadnék 2 db Boris Godunov jegyet (május 5. 11 órás előadás). Csak olyan jelentkezzen, akinek nincs tériszonya, III. emelet, oldalülés 1. sor, 12-13-ról van szó. Én ezeket a helyeket direkt kedveltem, mert kényelmesen ki lehet nyújtani a lábat, és a szép könyöklőről elég jó kilátás nyílik a zenekari árokra és a színpad nagyrészére is. Tavaly nyáron még lehetett jegyet venni ezekre a pompás helyekre is, de azóta változott a helyzet, halandó ember nem vásárolhat jegyet az oldalülés első sorába.
Ez a legcikibb dolog, amit az Operaházról eddig hallottam.
Nincs konkrétum, kommentben azt válaszolták, hogy kêsőbb adnak tájékoztatást az Eiffel és Erkel előadásaira. Amúgy nem kizárt.
??? MInden Eiffeles előadás elmarad? Ez hogyan lehetséges? Lehet erről többet tudni?
Eiffeles előadásra ne vegyél, mert azok elmaradnak.
Mától lehet jegyet venni a következő évadra. Valaki bennfentes vagy kínfentes meg tudná mondani, hogy mikor lehet majd jegyet venni néhány olyan előadásra, amely engem érdekel? (Nixon, Schönberg, Ades: A vihar, Heggie: Ments meg uram)
Kedves Álmodó! Amint említettem, másodszori megnézésre, több mindenre odafigyeltem, átértékeltem a korábban látottakat. A vetített kis filmek helyét a dramaturgia alkalmazott részeként tekintem, s mint ilyent - kissé jobban elmélyedve a megidézett történelmi korban s a történések motivációit illetően - lélektani oldalról ráerősítve, a vizuális képsorokkal is szugerálni kívánja a történések mélyén rejlő okokat. Elfogadom, hogy a rendező bevallott szándéka szerint is, egy psycho-triller eszközeivel él. Borisz Godunov lelkét mardosó indulatokat kivetíti, hogy az ismétlődő képsorok is ráerősítsenek a főhős lelkiismeretfurdalására, illetve arra reflektáljon. Nem könnyű befogadni, el lehet ezen gondolkozni, értelme lehet.
Kedves Búbánat "izlések és pofonok".
Ami az adminisztrációt illeti: (Írtam már egy hozzászólást ezügyben, aztán kitöröltem, mert a szemellenzősök általában oda lyukadnak ki, hogy nyilván a mundér becsületét védem, így ehhez képest reagálnak. De hátha érdekel valakit.)
Szóval, a létszám növekedésről:
1. A néphiedelemmel ellentétben a számítógépek elterjedése nem megkönnyítette a munkafolyamatokat, hanem megnövelte az elvégzendő feladatok körét. Ugyanis,
- amit korábban le kellett gépelni (írógépen) az adminisztrátoroknak, azt most is be kell gépelni, és ki kell nyomtatni. Ez ugyanannyi munka.
- a számítógépek, és az állandó internetes kapcsolat miatt lettek olyan feladatok, melyek korábban sosem voltak. Megy a folyamatos online adatszolgáltatás. Belső adminisztrációs szoftverek, kattintással elérhető információs felületek, stb. vannak. (Látható pl. a háziorvosnál is, ahogy a doktor a számítógépet bújja, nem a beteggel foglalkozik.) Az, hogy a sor végén egyes irodákban, minisztériumban, stb. egy kattintással látja valaki a naprakész adatsorokat, sok-sok plusz munkát igényel minden nap a „végeken”. De ugyanilyen plusz munkát igényelnek a dolgozók egy kattintással elérhető szabadnap, szabadság, miegymás táblázatai. A cégek webes felületeinek naprakészen tartása, a különböző kiadványok elkészítése, és a többi olyan dolog, ami 30 évvel ezelőtt egyszerűen nem (vagy jóval szerényebb mértékben) létezett.
Szóval összefoglalva: Sokkal több adat elérhető napra készen, sokkal több új szolgáltatás van, sokkal több embernek, mint korábban, de a számítógépek ebben csak eszközök, nem végzik el a feladatokat. Az adminisztrációs területeken, mindenütt nőtt a létszám és a költség (vagy a munka kárára megy az adminisztráció, mint a háziorvosoknál). Ez nem egy operaházi sajátosság.
Nem mondom, hogy nekem ez tetszik. Ilyen világot építünk magunk köré. Majd talán egyszer ebben is eltaláljuk a mértéket.
(Mivel érdekelt, konkrétan beszélgettem erről olyannal, aki már a 90-es években is irodai munkát vezetett az Operában: Azt mondja, tényleg több a feladat. Azelőtt sokszor elég volt egy telefon, aztán egy papír és el volt intézve a dolog. Most több kört kell futni.
Plusz a párom irodavezető egy cégnél. Eléggé tisztában vagyok azzal, mi mindent csinál napi 8-9 órában.)
2. Az Operában egy csomó olyan feladat lett, ami korábban jóval kevésbé volt felfuttatva. Rendezvény szervezés, marketing, kiadványok, közönségkapcsolatok, külkapcsolatok, stb.
Ezekhez a korábbi egy-két embernél több kell.
3. Még annyit tennék hozzá, hogy az Opera vezetése - tényleg - olyan szemléletben működik, hogy a munkavállalókat alaposan meg kell dolgoztatni. Ahol szabad kapacitást sejtenek, oda tuti, hogy kiosztanak valamilyen feladatot.
Az én olvasatomban a megjelenő alak Pimen kísértete. De persze nem látok a rendező fejébe. Tény, hogy Grigorijból pszichopatát csinált. Az is tény, hogy Pál Botond igen ígêretes kvalitásokat mutat.
Gondolhatod, hogy a főpróbán mennyire "kiborított" bennünket - engem bizonyosan - ez a nem várt rendezői "aktus". Ennek láttán már arra gondolhattunk, Pimen ezt a kegyetlenséget nem éli túl. Persze, későbbi jelenetében visszajön a színpadra, de ekkor csaknem mint "vak" karakter...
Agyba-főbe veri és rugdossa Grigorij Piment? Te jó Isten! Persze, ha belegondolok, igaza van a rendezőnek. Túl statikus az a kolostori jelenet. Remélem, hogy Pimen sem hagyja magát, és néhány karate-fogással rendre utasítja a renitens szerzetes tanoncot. Ez a kis közjáték biztos mulatságos lehet, emlékszem, gyerekkoromban én is jót röhögtem Tom és Jerryn, biztosan onnan származik az ötlet. Ha már kevés a hallgatnivaló, akkor legalább látványos legyen.
A tegnapi Borisz Godunov-előadást is megnéztem, most is ugyanarról a helyről, ahol a főpróbán ültem (fszt. elől). Így arra figyeltem fel, hogy - vélhetően módosult rendezői instrukcióként - finomodott annak a jelenetnek a brutalitása, mely a kolostorban azzal ér véget, hogy Grigorij leüti Piment. A főpróbán Grigorij (Pál Botond alakításában) nem csak vehemensen neki esik a krónikaíró szerzetesnek, többször agyba-főbe veri annak krónikás-könyvével (itt: laptop helyettesíti), hanem "teátrálisan" még lábával többször rugdossa is a szerencsétlent, a már magatehetetlen testet. A tegnap látott előadáson elmaradnak és nem látjuk Grigorijtól a lábbeli rúgásokat, megelégszik "csak" az öreg cellatárs többszöri fejbeverésével.
A kórus tényleg a legjobb volt, és Bretz is jobban szerepelt, mint vártam. A Don Giovannit konkrétan végig szenvedtem vele márciusban - meg az összes többivel, kb. egy énekes nem volt ebben a csodálatos Mozart premierben, aki legalább közepes szinten kielégítően énekelt volna. Ellentétben a Borisz jobban sikerült. Tisztességes előadás, egy-két jobban sikerült pillanattal. A rendezést hagyjuk. A Giocondánál azért fényévekkel jobb - ez önkéntelenül is eszembe jutott tegnap. A taps egy átlagos repertoár előadással szemben nyilvánított tetszésnyilvánítás volt. Tehát nem lehet azt se mondani, hogy nem volt egyáltalán sikere az előadásnak. A Don Giovanni nagyobb őrjöngést kapott a közönségtől - én meg ott sóhajtoztam, hogy Jézus Mária Szent József, ez tényleg ezt érdemli?
Csak ismételni tudom magamat: sajnàlatos, hogy önöknek annyi mindent kell sajàt maguknak adminisztràlniuk. Azt gondolnám, ilyen nagy létszámú együttes(ek)nél van pl. egy titkár, aki az adott együttes, esetünkben a kórus és tagjainak ügyeit intézi, ahogyan tudtommal a két másik nagy énekkarnál is van. Nem a személyes ügyeiket intézi/intézné, hanem az operaházi (munka)ügyeiket. Ezek szerint MÁO-nál ilyen nincs. Na, egy ilyen munkakörű álláshelyre szerintem valóban szükség lenne.
Aligha vannak többen a backstageben. Ha egy estét néz, legfeljebb akkor, ha nagyon egyharmad ház van egy nagy kapacitású darabon. Az szerintem logikus, hogy a saját ügyeimet nekem kell intézni, nem is tudja más helyettem. Inkább valóban az a baj, hogy állami szinten sok a bürokrata megkötés. És mi költségvetési intézmény vagyunk, az ezzel járó kötelezettségekkel. Az általam elküldött űrlapokat is fel kell dolgozni a megfelelő programokkal, szabadság, munkába járás költségének têrítése, táppênzes papír, usw.
Miért nem lepődöm meg ezen?
Kösz, alig várom a jövő szombatot!
Ez az Operától függetlenül a bürokrácia önmagát növelő hatását mutatja. Avagy mivel rengeteg folyamat gépesített, a felszabaduló munkaerőt le kell kötni valamivel.
Marketing "rovat" ès elèrhetősèg is van, (marketing@opera.hu) csak nevek nèlkül, ahogy a többi rèszlegnèl, ìgy a lètszàm/ok nem làtszik/nem làtszanak, csak a vezetők neve vagy mèg az sem. Ès ez a rèszleglista nyilvàn koràntsem teljes.
Mivel èn önt ès kollègàit következetesen művèsz(ek)nek, kòrusművèsz(ek)nek szòlìtom, talàn megszòlalhatok. Sajnàlatos, hogy önöknek annyi mindent kell sajàt maguknak adminisztràlniuk. De akkor mit csinàl vagy mit csinàl màst a temèrdek adminisztràtor? Talàn ènekel, tàncol, vezènyel, pròbàt vezet, betanìt? Ne feledje, a technika koràban èlünk, a szàmìtògèp, a szàmìtògèpes nyilvàntartàs rengeteg humàn munkàt tett fölöslegessè vagy inkàbb kivàltotta azt. Ez aligha ill. nem làtszik az adminisztratìv lètszàmukon, ha jòl èrtem az előzô hozzàszòlòkat. Tovàbbà azelőtt a kèt hàzban ès mèg az internet elterjedèse előtt estènkènt 3.000+ nèzőt kellett leültetni a kèt nèzőtèren. Nagyon rövid ideig, az Eiffel bekapcsòdàsàval 3 jàtszòhely volt, vagy mègsem, mert MÀO bezàrt. Aztàn MÀO kinyitott, Erkel nagyjàbòl bezàrt vagy inkàbb megszűnt az opera-balett szàmàra, majd az Eiffel többè-kevèsbè gyermek-ès ifjùsàgi jàtszòhely lett, ami ugye azèrt nem ugyanaz, ebben bizonyàra egyetèrt. Csak remèlni lehet, hogy ez utòbbi helyzet nem marad tartòsan ìgy, noha a kőbànyai helyszìn, tudjuk, nem èppen ideàlis. Magyaràn, estènkènt vagy inkàbb naponkènt nagyjàbòl 1.000 nèzőt, a koràbbinak kb. szűk 1/3-àt kell mondjuk, jòindulattal, màsfèl jàtszòhelyen leültetni. Az Opera közönsège nagyrèszt külföldi, őket aligha az itthoni hivatalnoksereg szervezi, gondozza, de a megmaradt hazaiak tùlnyomò többsège is interneten tàjèkozòdik ès vesz jegyet ... màr ha vesz. Leginkàbb a 3. emeletre. Őket sem kell szervezni, megszervezik maguk(at). Zajlik mindez, mint az egyik előző hozzàszòlò kimutatta, erősen felduzzasztott ìròasztali ès màs, tènylegesen nem-szìnpadi tevèkenysèget vègző (vagy nem-vègző) munka(?)tàrs rèszvètelèvel. Ez nèzetem szerint vèdhetetlen. Abban sem vagyok teljesen biztos, hogy a csökkent jàtszòhely ès csökkent tènyleges = gyermek ès ifjùsàgi produkciòk nèlkül szàmìtott előadàsszàm mellett a szèlesebb èrtelemben vett "műszak" teljes lètszàmànak fenntartàsa indokolt. Ùgy hiszem, a "rivalda" önök felőli = tùloldalàn ma jòval többen vannak, mint az innenső = nèzőtèri oldalàn, ami talàn nem normàlis jelensèg,nemde? A kiszervezett tevèkenysègeket, ìgy az azt vègzőket nem mutatòkròl nem is szòlva. Mièrt is van ez ìgy?
Most is fent van a honlapon, de marketinges nincs. Valószínűleg kiszervezték...
A Opera honlapján fent van, onnan bárki letöltheti, hogy
2015-óta az alkalmazottak létszáma 950-ről 1300-ra nőtt. És nem a zenekar és a
kórus állományát növelték meg ennyire. Az igazgatók száma 26-ról 33-ra, az
adminisztratív titkársági dolgozók száma 26-ról 64-re, a humánpolitika-gazdálkodási-jogi-nemzetközi-kommunikációs-stb.
osztályok létszámát 296-ról 500 főre növelték. A rájuk költött összeg 5
milliárdról 10 milliárdra nőtt éves szinten. Az igazgatók jövedelme 200
millióról 500 millióra.
És szerintem a mai magyar valóságban nem reális egy szólistának
egy előadásért 1 milliót (vagy talán már többet) fizetni.
Ja, közben az Opera költségvetése 6,4 milliárddal nőtt,
amiből a költségvetési támogatás 5,5 milliárddal.
Hát, ugyan nem egy Kádár-kori munkahelyi büfé színvonalán vannak az árak, de a nézőtérinél olcsóbb.
Hát én megnéztem a legutolsó féltéglámat, ami itthon van, abban nincs ilyen információ. Ami az adminisztrációt illeti, az sajnos annyira megnövekedett, tapasztalom magam is, hogy az ezzel foglalkozók létszáma nőhetett, ezt nem tudom. Csak a saját esetemet nézve, orrba-szájba űrlapokat töltök ki, igényelek, bejelentek, értékelek, gondolom, ezeket is fel kell dolgoznia valakinek. Nem, nem ott van a probléma szerintem. De azt gondolom, egy ekkora költségvetésű és ennyi embert foglalkoztató intézmény gazdasági működésének elemzéséhez mi kevesek vagyunk, ehhez alighanem hosszas irattanulmányozás szükséges.
Amíg volt több kilós évadműsor, a végén felsorolták az összes munkatársat a jelmezszabászoktól az asztalosokig. Nos, laikusként én az ő munkájukat nélkülözhetetlennek tartom. Ugyanakkor éktelen mennyiségű az adminisztratív ember. Szükség van ennyire? Érdekelne, hogy pl. Mahler/Radnai/ Tóth Aladár, de akár Szinetár igazgatósága alatt mekkora volt az irodisták létszáma.
A művészbüfé olcsóbb a Feszty-freskósnál?
Én bevallom, nem tudom, mennyi marketinges van. Te igen? Tény, hogy marketing kell. Nincs hozzáférésem olyan listához, amin az összes operai alkalmazott szerepel... Ahogy cseppet sem kedves fórumtársunk szokta emlegetni, én csak egy kórista vagyok.
Hogyne, az fontos dolog. Az előadóművész bére nem az. Azon lehet spórolni.