Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


65807 Beatrice 2024-03-21 17:27:32 [Válasz erre: 65800 Laci Kozlok 2024-03-21 11:27:13]
Úgy tudom, hogy a szólóénekesek nem az Opera alkalmazottai, hanem vállalkozási szerződésük van, így nem is sztrájkolhatnak. (Ha valaki pontosabban vagy máshogy tudja, kérem, ossza meg velünk is.)

65806 Búbánat 2024-03-21 17:18:37 [Válasz erre: 65805 Beatrice 2024-03-21 16:42:27]
Köszönöm a szíves részletes tájékoztatásodat! 

65805 Beatrice 2024-03-21 16:42:27 [Válasz erre: 65803 Búbánat 2024-03-21 12:41:31]
Az este folyamán több énekesnél előfordult olyan baki, hogy egyik szövegsor helyett másikat énekelt. Ilyesmi "normál" előadásban is elő- előfordul, de a jelenség sűrűbben jelentkezett tegnap, feltehetően a stressz miatt, melyet a szokatlan körülmények idéztek elő. Feltételezem, hogy stressz alatt könnyű téveszteni, eltévedni, ha ugyanazon dallamra (vagy annak valamilyen variációjára) több különböző szövegsort is kell énekelni. Emlékezetem szerint Kolonits Kláránál - aki köztudottan példásan nagy hangsúlyt helyez a szöveg pontos reprodukálására és az érthető kiejtésre - is ilyen hiba csúszott be, halmozottan, és ezért dönthetett úgy, hogy megáll, leinti a zongorakísérőt, elnézést kér, és újrakezdi. Az áriát (ami Szilágyi Erzsébet belépőáriája volt) végül nagyszerűen teljesítette.

Az egész történet némileg arra a rég történt esetre hajaz, amiről anyámtól hallottam. Tanúja volt egy olyan Varázsfuvolának, amelyben a már nem olyan fiatal Gyurkovics Mária volt az Éj királynője. A bosszúáriában kicsúszott a magas hangoknál, megállt, leintette a zenekart (avagy a karmestert kérte meg erre), újrakezdte az áriát, és némileg óvatosan, de hibátlanul elénekelte. Hatalmas tapsot kapott, és látszottak a könnyek a szemében.

Ilyenkor elelmélkedhetünk a profizmus mibenlétéről. Saját tapasztalatom szerint (24 évig figyelhettem Edita Gruberovát), nem az a profi, aki sohasem hibázik, semennyit sem, ilyen profi csak a mesében van. Az a profi, aki jól felkészül, hogy minimalizálja a problémák létrejöttének esélyét, de ha mégis bejön a probléma, nem blokkol le tőle, hanem feltalálja magát, kikeveredik belőle, sőt, még sikert is arat. Ehhez véleményem szerint nagy lélekjelenlét, önfegyelem, kivételes koncentrációképesség és erős akarat szükséges.

65804 Tzilike 2024-03-21 14:09:16
Érdekes, hogy van olyan fórumozó, akinek mindenről én jutok eszébe. Szegény komoly pszichés gondokkal küzdhet. 
  A sztrájkról magáról persze van véleményem, elég összetett. Először is: nyilván a béremelés szükséges. Igaz, hogy be is van ütemezve. 30 százalékot nem fognak adni, ha jövő ilyenkorig sztrákolnak, akkor se. 
  A munkáltatás feltételein is lehet változtatni.  Amikor bekerültem annak idején, június közepên kitört a nyári szünet, akkor még szeptember 1- ig, később már inkább augusztus 20- ig. Év közben el nem mentünk. Viszont gyakorlatilag heti 5 napot tuti végigdolgoztunk, sok délelőtti próbával - milyen remek volt az Erkel nézőtéri büféjében próbálni, hêtvégén gyakran napi 2 előadással. Megvannak a régi határidőnaplóim. Nyilván akkor lenne boldog a sztrájkoló csapat, ha nem kéne dolgozni, viszont lehetne jó sokat keresni.  
   De most az a lényeg, hogy nézetem szerint a sztrájkkal se béremelést - ahhoz képest többet, amit amúgy megígértek - se KSz-t nem fognak tudni elérni. Mert a fenntartónak nincs ilyen szándéka.  Nem áll le az ország, ha az Operaházban nem lesznek előadások. Ha vissza kell fizetni az elmaradt előadások jegyárait, mêg rosszabb lesz a financiális helyzet.  Esetleg a főigazgatót meg lehet buktatni. Kérdés, hogy jobb lesz-e utána.  Ahogy már tavaly is leírtam, nem fog senki több támogatást kapni. Esetleg majd elrendelnek egy 30%-os csoportos létszámleépítést. És akkor Bárány Balázs és Rotter Oszkár majd szêttárja a praclijait. Ennyit fognak tudni tenni. Esetleg még egy kis sztrájkot szervezhetnek. Aztán függöny, reflektor kialszik. 

65803 Búbánat 2024-03-21 12:41:31 [Válasz erre: 65802 Momo 2024-03-21 12:20:19]
Beatrice fórumtárs ott volt, talán megvilágítja az idézett, Index által kreált mondatban olvasható "újrakezdés" mibenlétét...

65802 Momo 2024-03-21 12:20:19 [Válasz erre: 65801 Búbánat 2024-03-21 11:50:31]
„Mivel más zongorakísérettel énekelni, mint zenekarral együtt, ezért Kolonits Klára – Szilágyi Erzsébet szerepében – kénytelen volt újrakezdeni az áriáját. A közönség ezzel együtt nagy tapssal díjazta a produkciót.

Nem tudom, mért kezdte újra, de azért ez így elég szerencsétlen megfogalmazás. Tekintve, hogy a zongora az alap, amivel mindenki megtanulja és begyakorolja a szerepeket. Aztán jön a zenekar.
Kb. olyan probléma lehet, hogy a szokatlan helyzetből adódóan, (mert nincsenek összepróbálva, nem jól vannak elhelyezkedve, stb.) nem indul együtt valami, de ez a konkrét szituációból fakad, nem azért, mert más zongorával énekelni, mint zenekarral. 
(És egyébként az operai korrepetitor-zongoristának sem az a fő profilja, hogy koncertszerűen játsszon szólóban teljes operákat. Nem megoldhatatlan, és ügyesek is, de azért arra készülni kell. Egy ilyen beugrás az kihívás. Nagy bravót érdemel.)

65801 Búbánat 2024-03-21 11:50:31 [Válasz erre: 65796 Beatrice 2024-03-21 01:50:48]
Az Index többször frissített cikke - beszámoló a Hunyadi László "félresikeredett"  előadásáról:
Kaotikus este az Operaházban, tömegével hagyták ott az előadást

„Mivel más zongorakísérettel énekelni, mint zenekarral együtt, ezért Kolonits Klára – Szilágyi Erzsébet szerepében – kénytelen volt újrakezdeni az áriáját. A közönség ezzel együtt nagy tapssal díjazta a produkciót.


65800 Laci Kozlok 2024-03-21 11:27:13 [Válasz erre: 65799 Káperápe 2024-03-21 07:26:40]
Nem hiszem, hogy az énekesek sztrájkolni fognak. 

65799 Káperápe 2024-03-21 07:26:40
Elmennek már a f...be. Az énekesek is kiállhatnának a többiek mellett, vagy legyen egy tisztességes sztrájk vagy hagyják abba a szenvedést. Legjobban a nézőkkel tolnak ki, ennél még egy elmaradt előadás is jobb.

65797 Momo 2024-03-21 02:03:28
Ami a sztrájkkal kapcsolatban érdekes lehet:

1. A főigazgató úr most találkozott először azzal a jelenséggel, hogy a színpadi műszak, a zenekar és az énekkar egyszerre vesz részt a sztrájkban. Eddig ez így nem fordult elő az ő vezetése alatt. Viszont zenészek, műszak és énekkar nélkül az operákból tényleg csak zongorás keresztmetszeteket lehet előadni, szólistákkal.

2. Ennek az egyöntetű ellenállásnak az oka a munkatársak részéről nem elsősorban az anyagi kérdés, hanem, hogy évek során sikerült olyan kedvezőtlen munkafeltételeket kialakítani a Házban, amire korábban sosem volt példa, és a szakmában sehol nem is tapasztalható. Ezért is szerepel a Szakszervezetek követelései között hangsúlyosan a Kollektív Szerződés megkötésének igénye, mely alapvetően a minden hasonló helyen (színházakban) alkalmazott színházi munkarendhez való visszatérést eredményezné. Így védené a munkavállalókat.

Én ebbe az irányba látok elmozdulási lehetőséget. Persze az is lehet, hogy megunják a munkavállalók, és elkezdenek dolgozni. Vagy a Minisztérium unja meg, és lép valamit.
Vagy jön a csősz, és mindenkit hazazavar... :-)))

65796 Beatrice 2024-03-21 01:50:48
Érdekes előadás volt a szerdai Hunyadi: 0 zenekar, 0 kórus, a színpadon pedig a Don Giovanni erdődíszlete.

Az előadás kezdetekor a III. emelet tele volt, a földszint csak úgy félig, és a páholyokban se sokan ültek.
A főigazgató páholyából bejelentette, hogy sztrájk miatt zenekar csak 8 órától lesz (6-kor kezdődött az előadás), addig először megtekinthetünk egy kisfilmet az Operaházról, majd vendégül látnak minket a büfében, a karzati nézők leülhetnek a földszinten, ezután 7-től koncert formában részleteket fogunk hallani a Hunyadiból zongorakísérettel, 8-tól pedig zenekari kísérettel. Akinek ez nem felel meg, előtte visszaválthatja a jegyét a pénztárban.
A várt zenekaros rész előtt azonban hirtelen bejelentette, hogy mégse lesz zenekar, és a közreműködők most egyeztetnek emiatt, így egy kicsit várni kell. A várakozási időt azzal töltötte ki, hogy Erkel Ferencről mesélt érdekes dolgokat.
Nem vagyok szakmabeli, így csak elképzeltem, hogy az egyeztetés a színfalak mögött valami olyasféle lehetett,  mint ami az Ariadne auf Naxos első részében játszódik le, miután a megrendelő hirtelen bejelentette, hogy az estére előkészített két művet nem egymás után, hanem egyszerre kell előadni.

Feltehetően a hirtelen egyeztetés (meg esetleg az előadás szokatlan, koncertszerű volta és a húzások) miatt átélt stressz mutatkozott meg a művészeken egy-két baki formájában, de összességében nagyszerűen helytálltak. Mindenki jelmezt viselt egyébként, de átöltözés nem volt.

A zárójelenetben Kolonits Klára (aki mindig csodálatra méltó, megrendítő alakítást nyújt) most annyira átütő volt, hogy - erdődíszlet és zongorakíséret dacára - száz százalékig elhittem, hogy itt egy anyát látok, akinek  vérpadra hurcolják a fiát. Könnybelábadt a szemem.

A zongorakísérő egy szakállas fiatalember volt (sajnos a nevét nem jegyeztem meg), akit az előadás végeztével szinte belöktek a színpadra meghajolni, szemmel láthatólag igen elfogódott volt.
Hamar Zsolt karmester is közreműködött az előadásban, a zenekari árokban vezényelt, de ő nem ment ki meghajolni.
A végén nagy vastaps volt. (A La Grange ária is kiérdemelte a vastapsot.)

Számomra minden anomália dacára pozitív élmény volt az este, csak azt sajnáltam, hogy a közreműködők akkora stressznek voltak kitéve.

Nekem a III. emeleten az jött le, hogy a közönség, legalábbis annak III. emeleti része, szolidáris a sztrájkolókkal, szerintem erre utalt, hogy amikor az elején Ókovács közölte, hogy sztrájk van, kitört a taps.

65795 macskás 2024-03-20 23:03:41
https://magyarnarancs.hu/szinhaz2/korus-nelkuli-fogjak-jatszani-a-hunyadi-laszlot-este-az-operaban-266587?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=MN&fbclid=IwAR15UFf8U_Nhby0ToQIWEoAUyVNSQas-wQiIPwqYbOVLvNBMFZrP-9VsNRI

65794 ginpei 2024-03-20 19:44:12
Na várom, hogy Cilike elkezdje védeni a narancsosok mundér becsületét, mint Ókovács rendíthetetlen, elvakult híve. 

65793 ginpei 2024-03-20 19:43:20
Hallom ma Hunyadin is áll a bál. Ismerősöm küldött élménybeszámolót, miután megunták eljöttek. Szilveszter össze-visszbeszélt. Ismerősöm nem értette mit hadovál az okoska igazgató. Azt mondta, hogy olyan dagályos, barokkos körmondatokban fogalmazott, hogy ezt követően három nézőtéri felügyelőtől kért segítséget: magyarázzak már meg mit hadovált a főigazgató? De a három nézőtéri felügyelő háromféleképpen érette, hogy miről beszélt a főigazgató úr. Előadás mindenestre ezek szerint ma nem volt, ingyen pezsgő persze igen.  

65792 macskás 2024-03-20 18:58:07
Akkor ma Frigyes ló sem lép fel? Lelép?

65791 Edmond Dantes 2024-03-20 13:38:38 [Válasz erre: 65790 Búbánat 2024-03-20 13:21:56]
Kedves Péter, valakit kihagytál a köszönetcunamiból...nélküle ez így kevés ;-)

65790 Búbánat 2024-03-20 13:21:56

https://www.facebook.com/okovacsszilveszter.opera

Péter Boldoghy Kummert

Ebben az volt a szép, hogy mindenki az Operaházért küzdött! Az énekesek a színpadon. A nagyszerű karmester Rajna Martin először zongorakisérettel (köszönet Klára Jean korrepetítornak, aki egy személyben helyettesített zongorán minket, a zenekart az első 40 percben), majd miután az egész Zenekar bejött a zenekari árokba, hogy a Közönséget szolgálhassa, óriási Tehetséggel vezette az előadást. Köszönet az énekeseknek, akik szemrebbenés nélkül énekelték el a világ egyik legnehezebb és legszebb operáját, Wolfgang Amadeus Mozart Don Giovanni-ját. Köszönet a Zenekarnak, aki ma történelmet csinált minőségből, odaadásból, szolidaritásból, vagányságból, de mindenekelőtt Szolgálatból és ALÁZATBÓL, ahogyan az operajátszás ügyét szolgálta hangról hangra.

Köszönet a zenekari igazgatónak Tóth Sámuel Tóth -nak, aki a belső kríziseket elegánsan és profin kezelte. Köszönet a szakszervezetek vezetőinek Bárány Balázsnak és Oszkár Rotter -nak, akik évtizedek óta dolgoznak keményen érdekeink képviseletéért. És - tudom, hogy nem leszek népszerű, de - köszönet Ókovács Szilveszter főigazgató úrnak, aki ilyen vehemensen küzd az operajátszás létéért. Bár sok mindenben nem értünk egyet (sőt még munkaügyi perben in voltunk ellentétes oldalon) ...

- de azt senki sem vitathatja el tőle, hogy szívügye az Operaház jövője. Ez a mai beszédéből is kiderült számomra. Lehet, hogy mások a nézőpontjaink. Lehet, hogy első pillantásra szembenállunk egymással. De ez mind nem fontos. Csak egy számít. AZ ÜGY! A magyar operajátszás ügye! És ebben ma minden operabarát Közönség, művész, igazgató és főigazgató közös nevezőre talált: egyikünk sem fontosabb a másiknál! Együtt vagyunk az Operaház!!!!

Köszönöm ma mindenkinek ezt a fantasztikus estét - 30 évet vártam rá... köszönöm MINDENKINEK: az ujjongó és szolidáris Közönségnek, a Társulatnak, a Zenekarnak, a Karmesternek, a szakszervezeteknek és az elmúlt 30 év operajátszásért legtöbbet tett főigazgatójának Ókovács Szilveszternek ezt a kivételes érzést! Pont EZÉRT akartam operás lenni.... amióta csak az eszemet tudom...

Végül DE NEM UTOLSÓ SORBAN, köszönöm a szólamtársaimnak Szántó Gánor, Mohácsi Vilmos és Zoltán Miklós nagybőgős kollégáimnak, hogy ILYEN MINŐSÉGBEN játszották el Mozart remekművét velem. Megtiszteltetés ilyen Muzsikusokkal kamarazenélni estéről estére!

Ilyenek voltunk...vadak...és JÓK.

Ölelés,

Peti


65789 Momo 2024-03-20 13:11:25 [Válasz erre: 65788 Heiner Lajos 2024-03-20 11:57:06]
Lesz ez még cifrább is, Lajosom. ;-)

65788 Heiner Lajos 2024-03-20 11:57:06 [Válasz erre: 65786 Momo 2024-03-20 11:04:37]
Javaslom az egyórásra zanzásított Ringet két büfészünettel, zongora- és tangóharmonika kísérettel.

65787 Edmond Dantes 2024-03-20 11:34:38 [Válasz erre: 65785 Búbánat 2024-03-20 09:51:42]
Kedves Búbánat, beszámolódból különösen megragadott, "hogy a szünetben mindenkit ingyen vendégül látnak egy pohár pezsgőre meg harapnivalóra." Magyarul: a Carmina Burana-szünet ügyben MÁO részéről már megfogalmazott  óhaj vagy cél máris elkezdett megvalósulni. A büfé forgalma a Don Giovanni szünetében hatalmasra nőtt. Apró szépséghibája a dolognak, hogy a büfé forgalmát nem a nézők, hanem maga MÁO növelte. Magyarul: MÁO sok pénzt tett át ... egyik zsebéből a másikba. De ugyan ki figyel ilyen apróságra? Valahol úgyis mi, adófizetők álljuk a cechet :-)

65786 Momo 2024-03-20 11:04:37 [Válasz erre: 65785 Búbánat 2024-03-20 09:51:42]
"a beharangozott és félig megvalósított kezdeti tüntetés önmaga hamvába halt"

Azt kell itt érteni, hogy a sztrájkoló munkatársak nem akartak kitolni a fizető közönséggel azzal, hogy egyáltalán nem veszik fel a munkát. 2 óra 50 perc zongorás Don Giovanni végén valószínűleg nem lett volna ováció és vastaps.
(Egyébként nem csak a zenekar sztrájkolt. Más kérdés, hogy a közönség egy részének esetleg 
nem tűnt fel, hogy nem lát mindenkit a színpadon, akinek ott kéne lennie... :-)))))
És hát lehet ezt fokozni. Mehet végig zongorával, nem kell, 
hogy legyen világítás, nem kell, 
hogy álljon a díszlet...

Mielőbb meg kéne egyezni az érintett feleknek.

65785 Búbánat 2024-03-20 09:51:42

Az Operaházba érkezésünket követően, a zenekari árokba pillantva már gyanúra adott tápot két körülmény: nem láttuk helyükön a zenészeket, és egy nagy zongora foglalt el jókora helyet a zenekari árok bal oldalán. Teltház volt, tudtunk arról, hogy  sztrájkhelyzet van, de azért reménykedtünk, hogy nem marad el a meghirdetett Don Giovanni, megtartják az előadást valamilyen formában. Úgy is történt. Hat óra tíz perckor elsötétedett a nézőtér és a reflektor rávilágított a főigazgatói proszcénium páholyban megjelenő Ókovács Szilveszterre, aki kezében mikrofont tartva kiselőadásba kezdett arról hogy mi következik, mi vár itt ránk este.  Az Index vagy a Népszava beszámolójával ellentétben, a közönségnek a harmadik emeleten ülő része nem azért kezdett tapsolni, mert Ókovács hírt adott a sztrájkhelyzetről és ők ezzel fejezték volna ki szolidaritásukat a zenekari tagokkal, hanem annak a bejelentésnek örvendett mindenki, hogy egyáltalán lesz előadás: a művészek (énekkar, szólisták, karmester, a zongorakíséretre vállalkozó Jean Klára és a műszak) vállalják az előadás megtartását, hogy csak részlegesen lesz jelen a zongora, mert az első felvonás közepén visszatérnek a zenészek és velük folytatódni fog az opera.  No meg persze arra is mindenki felkapta a fejét, nem maradt visszhangtalan és hatástalan az az ígéret, hogy a szünetben mindenkit ingyen vendégül látnak egy pohár pezsgőre meg harapnivalóra. Tehát a tapsok és az örvendezés ennek szólt. Mindebből a földszinten többségében külföldiekből álló közönség eleinte semmit nem érthetett meg vagy fogott fel, körülöttem ülő németek, angolok, franciák csak akkor kezdték kapizsgálni a történtek hátterét, amikor Ókovács Szilveszter angolra váltva megismételte mondókáját: amint láttam elővette mobiltelefonját és talán a fordítóprogram segítségével(?) abból felolvasta a leírt szöveget.
Az első felvonás mintegy 45 percig tartó részét zongorakísérettel hallottuk, bevallom, elég unalmasnak és hatástalannak hangzott, de legalább megszólalt Mozart remeke! Ottavio és Donna Anna recitativoja után hirtelen lehullt a függöny. Szállingóztak be a zenekari tagok, hatalmas tapsaink fogadták őket. A szünet pár perces hangolás erejéig tartott, és máris a zenekarral folytatódott az előadás, még pedig a partitúra 10-es számú jelenetével, amiben Donna Anna elmeséli Ottaviónak az előzményeket: találkozását Don Giovannival, és ez milyen tragikus következményekkel járt, ahogyan a lovag kiontotta apja, a Kormányzó életét, és bosszút fogadnak ellene.
Arról már meséltem, hogy a büfészünet milyen kaotikus helyzetet generált számunkra, mozogni nem lehetett, hiszen mindenki megrohanta a pultokat a kárpótlásként felajánlott, ingyen juttatott finomságokért. Az elhúzódó szünet miatt is az előadás fél tíz helyett nem sokkal tíz óra előtt ért végett, s mondanom sem kell, hogy a beharangozott és félig megvalósított kezdeti tüntetés önmaga hamvába halt: mondhatni szimpátia tüntetéssel ért fel az előadás után a tapsrend alatt felcsattanó tapsvihar, a vastaps, a bravózás, az álló ováció, amely egyaránt szólt a színpadon megjelenő hősiesen helytálló zongorakísérőnek, Jean Klárának, a zseniálisan megmutatkozó karmester-tehetségnek, Rajna Martinnak, a külön forrón ünnepelt zenekarnak, az összes szereplőnek,  és nem utolsó sorban a Vezetésnek.   Az énekszólistákon persze semmi nem múlott, tehetségük és hangjuk javát nyújtották ezúttal is,  nem zavartatva magukat a kialakult, kényszer diktálta helyzettől. Nekem mindenekelőtt a két női főszereplő, Tuznik Natália és a régen látott vendég Kele Brigitta alakítása tetszett. (Utóbbit utoljára kétszer is Liszt Ferenc oratóriumában hallottam - 2015-ben a Pesti Vigadóban, majd 2018-ban a Müpában –, melyben Árpád-házi Szent Erzsébet alakját formálta meg megrendítően.)  Bretz Gábor, de különösen Cser Krisztián brillírozott szerepében. A közönség lelkesedése szűnni nem akart: még a legkisebb szereplőket, így a Kormányzót megjelenítő Kiss Andrást is, „kitapsolta”. A két fiatal pályakezdő művész, Brindás Boglárka és Szeleczky Artúr, a kollégáihoz képest halványabb teljesítményükkel együtt felcsillantott valamit a jövő ígéreteiből, reménységéből...
Remélem, a sztrájkhangulat csillapodni fog és a megoldásokat keresve a partnerek a helyzetet kezelni tudják, így csorbítatlan formában és élményekben gazdagon juthatunk majd hozzá az elkövetkező opera-produkciókhoz: jóleső várakozással a Hunyadi László- és  Parsifal-előadások meg a Borisz Godunov bemutatója elé! 


65784 Heiner Lajos 2024-03-20 06:59:19 [Válasz erre: 65783 macskás 2024-03-19 21:21:03]
Rajna Martin és Jean Klára

65783 macskás 2024-03-19 21:21:03 [Válasz erre: 65781 Búbánat 2024-03-19 20:16:09]
Azta!
Nem hittem volna!
Ki zongorázott?
Mesélj!

65782 -zéta- 2024-03-19 21:08:00 [Válasz erre: 65781 Búbánat 2024-03-19 20:16:09]
S az ingyenpezsgőt a szünetben vajon ki fizette?

65781 Búbánat 2024-03-19 20:16:09 [Válasz erre: 65780 Momo 2024-03-19 18:50:22]
Most éppen büfészünet van, tódul az éhes népség, balról jobbról kintről kanyarog befelé a sor, lépni nem tudok tőlük... (l. em.) Nagyon nem hiányzott nekem ez a Don Giovanni, ilyen faramuci megoldásban, azért lássuk a màsodik részt...

65780 Momo 2024-03-19 18:50:22
(Csak tájékoztatásképpen.)
Don Giovanni. Sztrájk. A zenekar az előadás első egy órájában nem muzsikál. A vezetés levitetett a zenekari árokba egy zongorát.

65779 Beatrice 2024-03-19 00:55:18 [Válasz erre: 65777 macskás 2024-03-18 17:56:27]
Én úgy érzékeltem, hogy pont a taps zavarta, és azért iktatott be extra mozgásokat. A múlt előtti előadáson, ha jól emlékszem. Egy kicsit aggódtam a lovon ülő Cser Krisztiánért, de szerencsére konszolidálódott a helyzet.
Úgy tűnik, a zene viszont nem zavarja a pacit. Anyámtól még régen úgy hallottam, hogy hajdanában is felléptettek lovakat operákban, de tipikusan öreg, süket lovak voltak.
Ha Frigyes sem hall, akkor nyilván mégse a taps zavarta meg.

Anyám annak is szemtanúja volt egy Hovancsina-előadáson, hogy a paci pottyantott, majd jött Márfa, aki őrjöngésében véletlenül (?) berúgta a "terméket" a zenekari árokba. Kimaradt néhány szólam pár pillanatra, ahogy a zenészek elhajoltak.

65778 Heiner Lajos 2024-03-18 20:06:32 [Válasz erre: 65777 macskás 2024-03-18 17:56:27]
Sajnos, annak a pacinak, aki legendásat alakított a Szegedi Szabadtérin pár évtizede, nem maradt fenn a neve, csak tette.
A Nabuccot játszották. A címszerepló diadalmasan vonult be a paripán - melynek (akinek?) a színpad közepén folyó ügye akadt.
A produktum hömpölygött a súgólyuk irányába. A súgó az utolsó pillanatban kitette egyik ujját s így az áradat nem a súgólyukba (nyakába) ömlött.

65777 macskás 2024-03-18 17:56:27 [Válasz erre: 65776 Tzilike 2024-03-18 17:43:47]
Határozottan önfejű!
De jól megtapsoltuk Frigyes lovat! Remélem, kapott finomságokat :)

65776 Tzilike 2024-03-18 17:43:47 [Válasz erre: 65775 macskás 2024-03-18 07:07:30]
Frigyes.  Ez a neve. Kicsit önfejű. 

65775 macskás 2024-03-18 07:07:30 [Válasz erre: 65774 Tzilike 2024-03-17 17:30:00]
Igen, igen, emlékszem :)

Nem tudod, hogy a lovat hogy hívják? Nem volt kiírva a neve.

65774 Tzilike 2024-03-17 17:30:00
Leggyakrabban amúgy is sétálok a Nyugatitól.  Szóval, köszönöm kérdésedet, igen, sikerült beérnem. 

65773 almapüré 2024-03-16 16:45:27
Sziasztok!
Van két jegyem a holnapi (március 17) délelőtt 11:00 Hunyadi Lászlóra. 
III. Em középülés 5. sor 2-3
5000 ft a kettő. 

65772 macskás 2024-03-15 22:50:26 [Válasz erre: 65771 Tzilike 2024-03-14 22:30:01]
Sikerült beérni? :)

65771 Tzilike 2024-03-14 22:30:01 [Válasz erre: 65770 Beatrice 2024-03-14 19:13:30]
Csak nem GYALOG kell mennem az OKTOGONTÓL?  Urisstenn. 

65770 Beatrice 2024-03-14 19:13:30
A holnapi (15-ei) ünnepi Hunyadi-előadásra ellátogatni szándékozók figyelmébe:
Komoly lezárások, forgalomkorlátozások lesznek aznap, ezek érintik a gyalogosokat, autósokat és tömegközlekedőket is.
A két legfontosabb: az Andrássy út azon szakasza, amelyre az Operaház is esik, le lesz zárva 21 óráig.
A Kisföldalatti nem biztos, hogy megáll az Opera és Bajcsy megállókban 15 és 18:30 között.
További információk:
BKK (további linkekkel)
Rendőrség

65769 takatsa 2024-03-14 17:59:33 [Válasz erre: 65768 Ch.Blondel 2024-03-14 17:02:50]
Hát, ez a heroin nem jött fel a harmadik emeletre, de így még blődebbnek tűnik az egész történet.Esetleg nem lehet az, hogy Leporello nem is Don Giovanninak adta be a heroint, hanem magának a rendezőnek? Úgy emlékszem amúgy, hogy Leporello leginkább csitítani próbálja Don Giovannit az eredeti libretto szerint, persze kit érdekel az eredeti libretto, és kit érdekel Mozart, ha valakiben egy erdei séta alatt egy ilyen zseniális ötlet megfogan.

65768 Ch.Blondel 2024-03-14 17:02:50 [Válasz erre: 65763 takatsa 2024-03-13 17:37:31]
A "saját stáb" és a "helyi énekesek" kategóriája többnyire nem fedi egymást, már ahol egyáltalán van "stáb" (az emlegetett nagy operaházakban jellemzően nincs, vagy legfeljebb a mellékszerepek feltöltésére való).

Illetve a 65758-ben felvetett néhány gondolatodra: a budapesti megvalósítást nem láttam, a salzburgi felvételen azonban egyértelmű, hogy Don Giovanni azért futkározik még két és fél órát, ahelyett, hogy egyszerűen ágyban, párnák közt érné a vég, mert Leporello folyamatosan belövi heroinnal. (Ha orvostanilag nem is helytálló, dramaturgiai szempontból adott a gesztus értelme.) Ugyanitt: a salzburgiaknak valószínűleg azért is könnyebb volt ezt a koncepciót "eladni", mert velük hat-nyolc hetet nem a rendezőasszisztens, hanem a rendező maga próbált. Ez persze vonatkozik minden más koprodukció beállítására is, nem csak itthon.

65767 Klára 2024-03-14 16:43:48 [Válasz erre: 65766 gezakadocsa 2024-03-14 11:29:43]
Köszönöm az egyetértő sorokat!

65766 gezakadocsa 2024-03-14 11:29:43 [Válasz erre: 65765 Klára 2024-03-14 08:14:58]
Egyetértek, s nemcsak azért, mert a nézők "azért fizetnek". Sok más indokot is lehetne sorolni (hivatás, kötelességtudat, becsület, a nézők megbecsülése, stb.), de majd minden másik pályát is föl lehetne hozni: érdekli-e a beteget az, hogy az ügyeletes orvossal mi történt az ügyelete előtt (vagy már közben is, netán szabályellenesen -nem föltétlenül önként- sokat dolgozik és ezért fáradt - mint a turnéról vagy próbáról jött énekes), a peres felet, hogy hogy áll a bíró vagy az ügyvéd magánélete vagy munkahelyi körülményei, esetleges túlterheltsége /itt sem biztos, hogy önkéntes vállalása miatt/, s persze a szurkolót, hogy a sportoló miért nem teljesít az elvárt /és be is harangozott/ szinten, stb., stb. De hogy a művészeteknél maradjunk, eszembe jutott, hogy évizedekkel ezelőtt egy bp-i színházban a nézőtéren véletlenül egy ismerős házaspárral találkoztunk össze. Mi feleségemmel aznapi ötlet alapján, este frappánsan és szerencsésen föllépve jutottunk be a sikerdarab előadására, míg bp-i lakos ismerőseink elmondták, hogy ők két éve vettek jegyet az aznapi előadásra. Mit szóltak volna ők valamilyen elfogadhatatlan produkcióhoz, bármilyen okból?

65765 Klára 2024-03-14 08:14:58 [Válasz erre: 65762 Momo 2024-03-13 16:37:10]
Lehet, hogy "laposföldhívő" vagyok, de egy operaelőadás esetén csak abból vonhatok le következtetést, amit látok vagy hallok!  Az belefér a fogalmatlan mentalitásomba, hogy az énekes nem gép, hanem ember, és számtalan oka van annak, hogy az adott előadáson mit és hogyan produkál, vagy nem produkál.
De annak feltételezése, hogy egész héten napi x órában más szerepet próbált, és emiatt kissé lestrapált állapotban lép színpadra, eszembe sem jutna. Ez megfelelő szervezés mellett nem fordulhat elő! Ahogyan az sem, hogy az előadás délelőttjén "esik haza" egy turnéról, és totál fáradt, ez csak rendkívüli esetben pl. beugrás alkalmával fordulhat elő! Egy meghatározott előadásra betervezett, kiírt énekes tartozik a közönségnek avval, hogy megfelelő állapotban, kondícióban lép színpadra. (szerintem önmagának is, de ennek megítélése egyéni dolog.)
Nyilván nem csak laposföldhívő vagyok, de borzasztóan naiv is. Én eddig azt hittem, hogy "a színházak mindent megtesznek, hogy a közönség érdekében helyzetbe hozzák a művészeiket.
Végülis a nézők ezért  fizetnek, vagy nem?



65764 eszbe 2024-03-14 06:43:10
Nyilván szetetné, hogy máskor is neghívják, ezért udvarias. A világ bármelyik operájában elmondaná ugyanezt. Ezeket nem érdemes komolyan venni.
Lásd pl. a NOB elnököt, aki négyévente elmondja:  "ez volt a valaha megrendezett legjobb olimpia'. 

65763 takatsa 2024-03-13 17:37:31 [Válasz erre: 65759 -zéta- 2024-03-13 15:44:17]
Ezt írod, kedves Zéta: "Amelyik operaszínház nem képes saját stábból kiállítani egy DG-t, az zárja be kapuit ..."
Ebben igazad van, és lám, az Operaház is megfelel ennek a kritériumnak, kiállítanak saját stábból énekeseket.
Viszont a Fidelio riportjában (amit Búbánat volt szíves belinkelni) a rendező, Claus Guth ezt nyilatkkozta:
A riporter: "Mit gondol a magyar szereposztásról?
Elsőre csodálkoztam, mivel kevés színházban állítják össze a szereposztást kizárólag helyi művészekből. A legtöbb nagy operaházban szinte az egész bolygót lefedi egy-egy produkció szereplőgárdája. "
Persze nem szabad komolyan venni ezt a Claust, mert vicces ember, ugyanis így folytatja:  "... Talán mondhatom, hogy ez a legjobb változat, amit eddig láttam, annyira bevállalósak a művészek. Egészen lenyűgöztek."
Vagy ez nem is vicc, hanem a kőkemény igazság? Ki tudja...

65762 Momo 2024-03-13 16:37:10 [Válasz erre: 65759 -zéta- 2024-03-13 15:44:17]
Egy kicsit másképpen fogalmazva annyit tennék hozzá: Az énekeseknek van egy "elvi" teljesítménye (ahogy optimális helyzetben el tudnak énekelni egy-egy szerepet), és van az, amit a színházi körülmények közepette a gyakorlatban a közönség lát belőle.
Ha például a bemutató hetében napi 6-8 órában más szerepet is rendpróbázott a szerencsétlen*, akkor valószínűleg halványabb lesz a szombati premieren, mint amilyen tudna lenni.
Persze a fogalmatlan néző fel sem tételezi, hogy a kedvenc színháza ilyen merényletet elkövet a mű, a produkció és a saját közönsége ellen. De éppenséggel előfordulhat.

Természetesen a nézőnek nincs dolga a színházak belső viszonyaival, amikor véleményt alkot egy-egy produkcióról. Hacsak nem gondolja azt, hogy nyilvánosan "szakvéleményezi" a produkcióban részt vevő művészeket. Mert akkor igenis legyen tisztában a többi körülménnyel is, amiből levonhatja a valóban érvényes következtetéseit... Másképp nem különb, mint a laposföldhívők, akik abból vonnak le általános következtetést, amit épp látnak.

* Esetleg aznap délelőtt jött haza egy színházi turnéról, és másnap megy is vissza; délelőtt is főszerepet énekelt a premier napján; vagy reggel 10-től más próbája volt, stb. Számtalan ok van a leharcoltságra, kiégettségre, alulteljesítésre, ami nem feltétlenül a szólista, (vagy zenekar/énekkar) gyenge képességeiről szól.
** Persze nem az itteni fórumozókra értem a fogalmatlant, és
nem azokra az énekesekre gondolok, akik eleve alkalmatlanok. És persze nem azokra a színházakra, melyek mindent megtesznek, hogy a közönség érdekében helyzetbe hozzák a művészeiket.

65761 Edmond Dantes 2024-03-13 16:04:34 [Válasz erre: 65759 -zéta- 2024-03-13 15:44:17]
Hol van már az az idő, amikor (MÁO) "néha vendégül lát olykor egy Schrott kategóriájú sztárt". Ezt hiányolom, erről írok itt rendszeresen. Sztárokat hívnak, hívogatnak, de (szinte?) sosem szerepre, hanem "gálaestre", most már gyakran "csak" vagy -idézőjel nélkül- csak zongorás áriaestre, oszt' féláron vesztegetik rá/juk a jegyeket, nem egyszer, nem kétszer. A világon mindig, mindenhol voltak, vannak 1-2 előadásra-szerepre meghívott énekesek, úgy 200 éve nálunk is ... voltak az utóbbi évekig. Schrott is már csak kósza beugró volt egy másik énekes helyett, mint új és rossz "szabályt" erősítő kivétel. 

65760 Edmond Dantes 2024-03-13 15:58:35 [Válasz erre: 65758 takatsa 2024-03-13 14:43:39]
Mivel én (még? szemben -ppp- fogadkozásával, két "ajándékjeggyel" én azért megnézném), tehát mivel én még nem láttam az új Don Giovannit, nem tudok véleményt mondani róla. Hogy az előző (de Bosio-s) kábé csapnivaló volt, arról itt nagyjából közmegegyezés alakult ki. Amit most írsz a műről, azzal teljes mértékben egyetértek. Amit pedig a rendezésről, abban is hajlok arra, hogy egyetértsek, de látatlanban nem illik, nem szabad állást foglalni. Én csupán két cikket linkeltem be. Sajnos attól a gyanúmtól nem tudok szabadulni, hogy a két belinkelt cikk nem mentes az elfogultságtól, éspedig nem a személyes elfogultságtól, mert olyan van, hogy valakinek valami tetszik, másnak meg nem. Hanem bizonyos szimpátiákkal kapcsolatban vannak gyanúim, amik úgy hiszem, nem szorulnak bővebb kifejtésre a két idézett médium és MÁO viszonylatában. 

65759 -zéta- 2024-03-13 15:44:17 [Válasz erre: 65758 takatsa 2024-03-13 14:43:39]
Légy nyugodt, hazai énekes is van bőven. Amelyik operaszínház nem képes saját stábból kiállítani egy DG-t, az zárja be kapuit (vagy zavarják el a szereposztót...)...
Ez nem zárja ki, hogy néha vendégül lát olykor egy Schrott kategóriájú sztárt...

65758 takatsa 2024-03-13 14:43:39 [Válasz erre: 65756 Edmond Dantes 2024-03-13 13:23:49]
A Don Giovanni Mozart ama ritka operái közé tartozik, amelyben a történet teljesen világos és logikus, lineárisan egymásra épülő részekből áll. A szellemes és élvezetes történet teljes mértékig alkalmas arra, hogy megismerjük Don Giovanni előéletét, személyiségét és cselekedeteinek mozgatórúgóit.  Végigvezet minket Don Giovanni utolsó napján, és a drámai csúcspont - Don Giovanni halála - után egy furcsa, fél-hepienddel ér véget, amely mindnyájunkat elgondolkoztat. Ez Mozart talán legjobb operája, egy zseniális mű, amely az évszázadok során semmit sem veszített frissességéből, aktualitásából és élvezhetőségéből. Ehhez a műhöz bármit hozzáadni teljesen fölösleges, bármit elvenni belőle pedig vétek.
Aztán - mint mostanában mindig - jön egy ún. világhírű rendező, aki megmondja nekünk a tutit. "Claus Guth világhírű német rendező csavart egyet a történeten, épp csak annyit, hogy a huszadik századi racionalitás élvezni tudja a rémdrámába forduló előadást." És mi is lenne ez a nagyszerű ötlet? "Guth szerint ugyanis a főszereplő nemcsak megöli a darab elején a kormányzót, de az összetűzésben maga is sebet kap, s így a történet során egyre súlyosbodó seblázban ég, s végül a sérülés okozza vesztét"  ... "A német direktor kidobált a darabból minden helyszínt, kastélybelsőket, utcákat, tereket, s mindezek helyett egy erdőbe tette le a történetet."

És akkor álljunk itt meg egy szóra. Szóval sebet kapott a mi Giovannink (illetve az ő Giovannija), seblázban fetreng és egy napon belül meg is hal. Hol fetreng? Az erdőben? És közben ide-oda rohangál, megerőszakolja Zerlinát, hajkurássza Elvira cselédjét és jó nagyokat zabál? Vagy csak otthon fetreng egy ágyban, miközben az egész csak lázálom? De akkor mire való az erdő? Elég lenne egy ágy, izzadt és véres ágyneművel. És ha már álmodik a láz, akkor miért erdőt varázsol az álom ahhoz az ágyhoz, és nem a librettónak megfelelő helyszíneket? Nem. Helyette kapunk három órát a sötét, időnként negyed fordulatot tevő fenyvesben, és ezt az egyhangúságot csak egy percre töri meg az a kis jelenet, amikor egy koszlott kutya átvonszolódik a háttéren. Hol itt a racionalitás? - kérdem én.  És hol itt Mozart Don Giovannija? Ennyi a nagyszabású rendezői ötlet. Az énekesek pedig ott maradnak a szarban (bocs, erdőben) és ott próbálják életre kelteni Mozart operáját. Ez az erőlködés a salzburgi eredeti előadáson valamelyest sikerülhetett (Maltman, Kotscherga, Dasch Polenzani,  Röschmann, Schrott, Siurina, Esposito), de - elnézést, nem akarok megbántani senkit sem - a mi előadóinknak esélyük sem volt erre. 

Talán jobban jártunk volna, ha az Operaház inkább néhány külföldi énekest szerződtetett volna a rendelkezésre álló pénzből, és nem a salzburgi rendező-gárdát vásárolta volna meg. Akad itt hazánkban is rendező, aki kevesebb pénzből tönkre tud vágni egy előadást, de ebben az esetben legalább néhány jó énekesi produkció kárpótolt volna minket. 

65757 Edmond Dantes 2024-03-13 13:33:16
Riport az új pesti Don Giovanni rendezőjével, Claus Guth-tal origo.hu-n ide kattintva
"A világ egyik legnagyobb operarendezője Magyarországon
A Magyar Állami Operaházban rendezett a világ egyik legjobb operarendezője, Claus Guth. Bemutatjuk ezt a páratlan művészt."

Részlet az interjúból 

"Magyarországi látogatását hatalmas kalandként élte meg. Nem a főváros legszebb látványosságai érdekelték, hanem az a Budapest, amit az itt lakók nap mint nap látnak. 
'Aztán elmentem a Rudas Fürdőbe, ahonnan gyalog jöttem vissza, kis utcákba keveredtem a zsidónegyedben, és hirtelen nagyon élőnek találtam a várost. Izgalmas volt látni, ahogy a kultúrák és az építészeti stílusok találkoznak. A történelem számos fejezete itt hagyta a nyomát, néha azt hiszi az ember, Bécsben van, máskor hogy Moszkvában, megint máskor egy olasz városban. Szép és csúnya dolgok keverednek. Sok európai országban minden tiszta, hibátlan, de épp ezért nem élő. Mint a Don Giovanni-történet: ha minden tökéletesen a helyén van, az unalmassá válik. Egy kis káosz sokkal izgalmasabb -  számolt be élményeiről Claus Guth."





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.