512 Búbánat 2009-03-17 10:52:50
Én is ezt teszem...
Én is ezt teszem...
511 frushena 2009-03-16 08:56:01 [Válasz erre: 510 Búbánat 2009-03-16 00:16:56]
Kár, hogy munkaidőben nyomatják! :S Max. este visszahallgatok belőle. (Ha még van ilyen a Bartókon?!)
Kár, hogy munkaidőben nyomatják! :S Max. este visszahallgatok belőle. (Ha még van ilyen a Bartókon?!)
510 Búbánat 2009-03-16 00:16:56
A Bartók Rádióban nap mint nap – ezen a héten - : Donizetti és Donizetti… Március 16., hétfő, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti I. rész: Nem minden kezdet nehéz 1. f-moll vonósnégyes I. tétel (Olasz Ifjúsági Vonósnégyes), 2. Requiem - Kyrie (a Bambergi Kórus és Szimfonikus Zenekar, vez. Miguel Angel Gomez-Martinez), 3. Elvida - tercett és kvartett a III. jelenetből (Jennifer Larmore, Annick Massis, Pietro Spagnoli, Bruce Ford, Geoffrey Mitchell Kórus, Londoni Filharmonikus Zenekar, vez. Antonello Allemandi), 4. Boleyn Anna - ária a II. felvonásból (Angela Gheorghiu, a Covent Garden Énekkara, Londoni Szimfonikus Zenekar, vez. Evelino Pido), 5. Szerelmi bájital a) részletek (Mirella Freni, Nicolai Gedda, Mario Sereni, a Római Operaház Ének- és Zenekara, vez. Francesco Molinari-Pradelli), b) Nemorino románca (Jussi Björling) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 17., kedd, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti II. rész: Operaverseny - Bellini kontra Donizetti 1. Lucretia Borgia - a) prológus (Maria Callas, Philharmonia Zenekar, vez. Antonio Tonini), b) Zárójelenet (Renée Fleming, a Firenzei Maggio Musicale Kórusa és a Szt. Lukács Zenekar, vez. Patrick Summers), 2. Stuart Mária - részletek (Janet Baker, Rosalind Plowright, David Rendall, John Tomlinson, az Angol Nemzeti Opera Kórusa és Zenekara, vez. Charles Mackeras), 3. Gemma di Vergy - ária a II. felvonásból (Edita Gruberová, a Müncheni Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Elio Boncompagni), 4. Marino Faliero - Fernando áriája (Diego Florez, a Római Santa Cecilia Akadémia Zenekara, vez. Roberto Abbado) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 18., szerda, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti III. rész: Az olasz opera királya 1. Lammermoori Lucia - részletek (Maria Callas, Giuseppe di Stefano,Tito Gobbi, a Firenzei Maggio Musicale Kórusa és Zenekara, vez. Tullio Serafin), 2. Donizetti - Thalberg: Lammermoori Lucia fantázia (Francesco Nicolosi - zongora) 3. A csengő - jelenet (Agnes Baltsa, Enzo Dara, Angelo Romero, a Bécsi Állami Operaház Énekkara, a Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez. Gary Bertini), 4. Robert Devereux - a) duett az I. felvonásból (Katia Ricciarelli, José Carreras, a Londoni Szimfonikus Zenekar, vez. Lamberto Gardelli), b) Robert áriája (Ramón Vargas, a Müncheni Rádió Zenekara, vez. Marcello Viotti) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 19., csütörtök, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti IV. rész: Párizsban és Bécsben 1. Az ezred lánya - Marie áriája a II. felvonásból (Natalie Dessay, Les Eléments Kórus, a Toulouse-i Nemzeti Zenekar, vze. Michel Plasson), 2. A kegyencnő - részletek (Vesselina Kasarova, Ramón Vargas, Anthony Michaels-Moore, a Bajor Rádió Ének- és Zenekara, vez. Marcello Viotti), 3. Maria Padilla - jelenet és ária az I. felvonásból (Renée Fleming, Szt. Lukács Zenekar, vez. Patrick Summers), 4. Linda di Chamounix - Linda kavatinája az I. felvonásból (Joan Sutherland, a Párizsi Conservatoire Zenekara, vez. Nello Santi), 5. Caterina Cornaro - Caterina románca a Prológusból (Edita Gruberová, a Müncheni Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Elio Boncompagni), 6. Don Pasquale - nyitány (Philharmonia Zenekar, vez. Riccardo Muti), 7. Don Sebastiano - Sebastiano románca a II. felvonásból (Joseph Calleja, a St.Martin-in-the-Fields Kamarazenekar, vez. Carlo Rizzi) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 20., péntek, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti V. rész: Magyar operaszínpadon 1. Lammermoori Lucia - részletek (a) Gyurkovics Mária, Tiszay Magda, Svéd Sándor, b) Ágay Karola, Simándy József, Jámbor László, a Magyar Állami Operaház Zenekara, vez. Kórodi András), 2. A kegyencnő - Fernando áriája a IV. felvonásból (Réti József, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Lukács Ervin), 3. Linda di Chamounix - Linda kavatinája a II. felvonásból (Gyurkovics Mária, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Kulka János), 4. Don Pasquale - részletek (a) Gyurkovics Mária, Melis György, Maleczky Oszkár, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Erdélyi Miklós, b) Kalmár Magda, Bándi János, Gregor József, Gáti István, a MR Énekkara, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez. Fischer Iván) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 22., vasárnap, 21.15 Az emberi hang dicsérete Nyolc évszázad kantátái, miséi,oratóriumai Szerkesztő: M.Katalin Donizetti: Messa di Requiem Ea. Cheryl Studer, Helga Müller-Molinari, Aldo Baldin, Jan Hendrik Rootering, John-Paul Bogart - ének, a Bambergi Szimfonikusok Énekkara (karigazgató: Rolf Beck) és Szimfonikus Zenekara, vez: Miguel Gomez-Martinez
A Bartók Rádióban nap mint nap – ezen a héten - : Donizetti és Donizetti… Március 16., hétfő, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti I. rész: Nem minden kezdet nehéz 1. f-moll vonósnégyes I. tétel (Olasz Ifjúsági Vonósnégyes), 2. Requiem - Kyrie (a Bambergi Kórus és Szimfonikus Zenekar, vez. Miguel Angel Gomez-Martinez), 3. Elvida - tercett és kvartett a III. jelenetből (Jennifer Larmore, Annick Massis, Pietro Spagnoli, Bruce Ford, Geoffrey Mitchell Kórus, Londoni Filharmonikus Zenekar, vez. Antonello Allemandi), 4. Boleyn Anna - ária a II. felvonásból (Angela Gheorghiu, a Covent Garden Énekkara, Londoni Szimfonikus Zenekar, vez. Evelino Pido), 5. Szerelmi bájital a) részletek (Mirella Freni, Nicolai Gedda, Mario Sereni, a Római Operaház Ének- és Zenekara, vez. Francesco Molinari-Pradelli), b) Nemorino románca (Jussi Björling) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 17., kedd, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti II. rész: Operaverseny - Bellini kontra Donizetti 1. Lucretia Borgia - a) prológus (Maria Callas, Philharmonia Zenekar, vez. Antonio Tonini), b) Zárójelenet (Renée Fleming, a Firenzei Maggio Musicale Kórusa és a Szt. Lukács Zenekar, vez. Patrick Summers), 2. Stuart Mária - részletek (Janet Baker, Rosalind Plowright, David Rendall, John Tomlinson, az Angol Nemzeti Opera Kórusa és Zenekara, vez. Charles Mackeras), 3. Gemma di Vergy - ária a II. felvonásból (Edita Gruberová, a Müncheni Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Elio Boncompagni), 4. Marino Faliero - Fernando áriája (Diego Florez, a Római Santa Cecilia Akadémia Zenekara, vez. Roberto Abbado) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 18., szerda, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti III. rész: Az olasz opera királya 1. Lammermoori Lucia - részletek (Maria Callas, Giuseppe di Stefano,Tito Gobbi, a Firenzei Maggio Musicale Kórusa és Zenekara, vez. Tullio Serafin), 2. Donizetti - Thalberg: Lammermoori Lucia fantázia (Francesco Nicolosi - zongora) 3. A csengő - jelenet (Agnes Baltsa, Enzo Dara, Angelo Romero, a Bécsi Állami Operaház Énekkara, a Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez. Gary Bertini), 4. Robert Devereux - a) duett az I. felvonásból (Katia Ricciarelli, José Carreras, a Londoni Szimfonikus Zenekar, vez. Lamberto Gardelli), b) Robert áriája (Ramón Vargas, a Müncheni Rádió Zenekara, vez. Marcello Viotti) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 19., csütörtök, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti IV. rész: Párizsban és Bécsben 1. Az ezred lánya - Marie áriája a II. felvonásból (Natalie Dessay, Les Eléments Kórus, a Toulouse-i Nemzeti Zenekar, vze. Michel Plasson), 2. A kegyencnő - részletek (Vesselina Kasarova, Ramón Vargas, Anthony Michaels-Moore, a Bajor Rádió Ének- és Zenekara, vez. Marcello Viotti), 3. Maria Padilla - jelenet és ária az I. felvonásból (Renée Fleming, Szt. Lukács Zenekar, vez. Patrick Summers), 4. Linda di Chamounix - Linda kavatinája az I. felvonásból (Joan Sutherland, a Párizsi Conservatoire Zenekara, vez. Nello Santi), 5. Caterina Cornaro - Caterina románca a Prológusból (Edita Gruberová, a Müncheni Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. Elio Boncompagni), 6. Don Pasquale - nyitány (Philharmonia Zenekar, vez. Riccardo Muti), 7. Don Sebastiano - Sebastiano románca a II. felvonásból (Joseph Calleja, a St.Martin-in-the-Fields Kamarazenekar, vez. Carlo Rizzi) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 20., péntek, 14.00 A hét zeneszerzője: Gaetano Donizetti V. rész: Magyar operaszínpadon 1. Lammermoori Lucia - részletek (a) Gyurkovics Mária, Tiszay Magda, Svéd Sándor, b) Ágay Karola, Simándy József, Jámbor László, a Magyar Állami Operaház Zenekara, vez. Kórodi András), 2. A kegyencnő - Fernando áriája a IV. felvonásból (Réti József, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Lukács Ervin), 3. Linda di Chamounix - Linda kavatinája a II. felvonásból (Gyurkovics Mária, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Kulka János), 4. Don Pasquale - részletek (a) Gyurkovics Mária, Melis György, Maleczky Oszkár, a MR Szimfonikus Zenekara, vez. Erdélyi Miklós, b) Kalmár Magda, Bándi János, Gregor József, Gáti István, a MR Énekkara, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez. Fischer Iván) Szerkesztő-műsorvezető: Papp Márta Március 22., vasárnap, 21.15 Az emberi hang dicsérete Nyolc évszázad kantátái, miséi,oratóriumai Szerkesztő: M.Katalin Donizetti: Messa di Requiem Ea. Cheryl Studer, Helga Müller-Molinari, Aldo Baldin, Jan Hendrik Rootering, John-Paul Bogart - ének, a Bambergi Szimfonikusok Énekkara (karigazgató: Rolf Beck) és Szimfonikus Zenekara, vez: Miguel Gomez-Martinez
509 frushena 2009-03-14 17:10:53
[url]http://www.lucianaserra.info/img/discografia/cd/gianni_di_parigi.jpg;DONIZETTI : Gianni di Parigi[/url] opera buffa in due atti, libretto : Felice Romani -Giuseppe Morino - Gianni -Luciana Serra - La Principessa di Novarra -Angelo Romero - Il Gran Siniscalco -Elena Zilio - Oliviero -Enrico Fissore - Pedrigo -Sivana Manga - Lorezza Coro e Orchestra Sinfonica di Milano della RAI Carlo Felice Cillario Nuovo Era 6752-3 (2 CD) (live)
[url]http://www.lucianaserra.info/img/discografia/cd/gianni_di_parigi.jpg;DONIZETTI : Gianni di Parigi[/url] opera buffa in due atti, libretto : Felice Romani -Giuseppe Morino - Gianni -Luciana Serra - La Principessa di Novarra -Angelo Romero - Il Gran Siniscalco -Elena Zilio - Oliviero -Enrico Fissore - Pedrigo -Sivana Manga - Lorezza Coro e Orchestra Sinfonica di Milano della RAI Carlo Felice Cillario Nuovo Era 6752-3 (2 CD) (live)
508 frushena 2009-03-09 00:05:59
Nos akkor szóljon Linda... [url]http://www.musicweb-international.com/classRev/2004/Dec04/Donizetti_Linda.jpg;DONIZETTI : Linda di Chamounix[/url] opera semiseria in tre atti, libretto : Gaetano Rossi -Alfonso Antoniozzi - Il Marchese di Boisfleury -Mariella Devia - Linda di Chamounix -Luca Canonici - Carlo, Visconte di Sirval -Donato di Stefano - Il Prefetto -Sonia Ganassi - Pierotto -Petteri Salomaa - Antonio Chorus of the Nationale Reisopera East Netherlands Orchestra Gabriele Bellini
Nos akkor szóljon Linda... [url]http://www.musicweb-international.com/classRev/2004/Dec04/Donizetti_Linda.jpg;DONIZETTI : Linda di Chamounix[/url] opera semiseria in tre atti, libretto : Gaetano Rossi -Alfonso Antoniozzi - Il Marchese di Boisfleury -Mariella Devia - Linda di Chamounix -Luca Canonici - Carlo, Visconte di Sirval -Donato di Stefano - Il Prefetto -Sonia Ganassi - Pierotto -Petteri Salomaa - Antonio Chorus of the Nationale Reisopera East Netherlands Orchestra Gabriele Bellini
507 frushena 2009-03-08 23:57:26 [Válasz erre: 504 bermuda 2009-03-08 20:09:12]
Most Gruberova énekelte Borgiat Münchenben. YouTube-on van vele jó pár link. Igen jó opera és valóban sajnálatos, hogy szinte Lucia és ne tovább! Pedig ha megnézzük azt az életművet ... Hát lehetne válogatni tragédiákat illetően. Szebbnél szebb szerepek, kiváló énekeseknek.
Most Gruberova énekelte Borgiat Münchenben. YouTube-on van vele jó pár link. Igen jó opera és valóban sajnálatos, hogy szinte Lucia és ne tovább! Pedig ha megnézzük azt az életművet ... Hát lehetne válogatni tragédiákat illetően. Szebbnél szebb szerepek, kiváló énekeseknek.
506 bermuda 2009-03-08 22:37:52 [Válasz erre: 505 Speranza 2009-03-08 20:17:51]
Bocs, valóban a jó öreg Dont kifelejtettem, mentségül, nem vagyok vigopera-fan-én sirni szeretek az operában;-)))
Bocs, valóban a jó öreg Dont kifelejtettem, mentségül, nem vagyok vigopera-fan-én sirni szeretek az operában;-)))
505 Speranza 2009-03-08 20:17:51 [Válasz erre: 504 bermuda 2009-03-08 20:09:12]
Na azért a Don Pasqualét is sokat játszák, sőt talán azt a leggyakrabban játszott Donizetti-opera. Néha a Csengőt is előveszik (a MÁO-ban egy időben a Gianni Schicchivel ment egy este), de a Viva la Mamma is ment már Debrecenben és Szegeden is, igaz, nem az utóbbi tíz évben. Ezeken kívül valóban alig van repertoáron Donizetti-.mű.
Na azért a Don Pasqualét is sokat játszák, sőt talán azt a leggyakrabban játszott Donizetti-opera. Néha a Csengőt is előveszik (a MÁO-ban egy időben a Gianni Schicchivel ment egy este), de a Viva la Mamma is ment már Debrecenben és Szegeden is, igaz, nem az utóbbi tíz évben. Ezeken kívül valóban alig van repertoáron Donizetti-.mű.
504 bermuda 2009-03-08 20:09:12
Most jut eszembe, hogy cd-m is van, ott is Sutherland Lucrezia (kikerülhetetlen)de Aragall a Gennaro-s nagyon jó. Kár, hogy kevés koloratúr szoprán tűzte műsorára, nem igen van választék. Mintha Donizetti csak a Luciát irta volna:-( Itthon meg pláne, Lucia és Bájital... ennyi.
Most jut eszembe, hogy cd-m is van, ott is Sutherland Lucrezia (kikerülhetetlen)de Aragall a Gennaro-s nagyon jó. Kár, hogy kevés koloratúr szoprán tűzte műsorára, nem igen van választék. Mintha Donizetti csak a Luciát irta volna:-( Itthon meg pláne, Lucia és Bájital... ennyi.
503 bermuda 2009-03-08 19:58:04 [Válasz erre: 497 Búbánat 2009-03-08 15:22:22]
Köszönöm az infót, az emlitett énekesnőt majd kifigyelem a "tubuson". Akit én szeretnék, sajnos nem énekelte a szerepet, ráadásul Kraushoz meg ragaszkodnék.....hát nem igazán jön össze:-(
Köszönöm az infót, az emlitett énekesnőt majd kifigyelem a "tubuson". Akit én szeretnék, sajnos nem énekelte a szerepet, ráadásul Kraushoz meg ragaszkodnék.....hát nem igazán jön össze:-(
502 Búbánat 2009-03-08 18:26:57
Gaetano Donizetti: Requiem [url] http://www.youtube.com/watch?v=HLXDhmpAYJk&NR=1; Dies Irae [/url] [url] http://www.youtube.com/watch?v=U4qJ6FO03To&NR=1; Ingemisco [/url] [url] http://www.youtube.com/watch?v=PSfzpPVWI04&feature=related; Confutatis maledictis [/url] Az 1835-ben elhunyt nagy pályatárs, rivális, barát, Vincenzo Bellini emlékére komponálta a nagy lélegzetű gyászmiséjét Donizetti.
Gaetano Donizetti: Requiem [url] http://www.youtube.com/watch?v=HLXDhmpAYJk&NR=1; Dies Irae [/url] [url] http://www.youtube.com/watch?v=U4qJ6FO03To&NR=1; Ingemisco [/url] [url] http://www.youtube.com/watch?v=PSfzpPVWI04&feature=related; Confutatis maledictis [/url] Az 1835-ben elhunyt nagy pályatárs, rivális, barát, Vincenzo Bellini emlékére komponálta a nagy lélegzetű gyászmiséjét Donizetti.
501 Robesz 2009-03-08 18:05:21
Az említett Lucrezia dvd számomra élvezhetetlen. Gondoltam a nyáron megnézem München-ben Gruberovával, de elhajtottak a francba a jegyirodától, pedig a jegyárusítás első nap első órájában nyomultam. Így tehát a Borgia továbbra sem tudja a szépségeit megmutatni számomra. :(
Az említett Lucrezia dvd számomra élvezhetetlen. Gondoltam a nyáron megnézem München-ben Gruberovával, de elhajtottak a francba a jegyirodától, pedig a jegyárusítás első nap első órájában nyomultam. Így tehát a Borgia továbbra sem tudja a szépségeit megmutatni számomra. :(
500 Búbánat 2009-03-08 15:45:16
500
500
499 Búbánat 2009-03-08 15:42:59 [Válasz erre: 497 Búbánat 2009-03-08 15:22:22]
[url] http://www.nme.com/video/id/raPKrJ9qKtg/search/borgia; Ausztrál Opera [/url] Opus Arte and Faveo De más Borgia-részletek is vannak a YouTube-ról...
[url] http://www.nme.com/video/id/raPKrJ9qKtg/search/borgia; Ausztrál Opera [/url] Opus Arte and Faveo De más Borgia-részletek is vannak a YouTube-ról...
498 Búbánat 2009-03-08 15:23:13 [Válasz erre: 497 Búbánat 2009-03-08 15:22:22]
Bocsánat nem ezt a linket akartam.
Bocsánat nem ezt a linket akartam.
497 Búbánat 2009-03-08 15:22:22 [Válasz erre: 495 bermuda 2009-03-08 13:53:52]
Bermuda, jó hírem van a számodra: talán nem olvastad még el a 441. sz. bejegyzésemet!? NAXOS DVD: Dimitra Theodossiou Lucrezia szerepében. Mellesleg nemcsak a Covent Garden-beli Sutherland-Kraus előadás kapható DVD-n, mert ott van az [url] http://www.amazon.ca/gp/product/images/B000FII2ES/ref=dp_image_0/185-0833463-6717901?ie=UTF8&n=917972&s=dvd; Ausztrál Opera [/url] egyik előadásának a felvétele, ahol persze szintén Sutherland Lucrezia. Legutóbb a FAVEO hozta ki a lemezt, mely előadáson Sutherland partnerei Ron Stevens /Gennaro/, Margreta Elkins /Orsini/, Clifford Grant, és természetesen Richard Bonynge vezényel.
Bermuda, jó hírem van a számodra: talán nem olvastad még el a 441. sz. bejegyzésemet!? NAXOS DVD: Dimitra Theodossiou Lucrezia szerepében. Mellesleg nemcsak a Covent Garden-beli Sutherland-Kraus előadás kapható DVD-n, mert ott van az [url] http://www.amazon.ca/gp/product/images/B000FII2ES/ref=dp_image_0/185-0833463-6717901?ie=UTF8&n=917972&s=dvd; Ausztrál Opera [/url] egyik előadásának a felvétele, ahol persze szintén Sutherland Lucrezia. Legutóbb a FAVEO hozta ki a lemezt, mely előadáson Sutherland partnerei Ron Stevens /Gennaro/, Margreta Elkins /Orsini/, Clifford Grant, és természetesen Richard Bonynge vezényel.
496 frushena 2009-03-08 13:59:26 [Válasz erre: 495 bermuda 2009-03-08 13:53:52]
Kedves Bermuda! Egészen kiváló zeneileg, ahogy Te is írod, de manapság a Lucrezia Borgia előadása nagyon ritka! Mind a tenor, mind a szoprán nem épp könnyű. (Ahogy Donizetti esetében ez már - már megszokott.) Zeneileg nagyon szeretem, valódi értékes műve a mesternek. Akár csak a Linda, melyet szintén csak hanyagolnak. Deviat nem nagyon szeretem ugyan, de a 3 CD-s felvételen nagyszerűen énekel. Nekem pont ez a DVD van meg amit említesz. És ahogy lenntebb is írtam, Sutherlandet nem szeretem nézni, csak hallgatni.
Kedves Bermuda! Egészen kiváló zeneileg, ahogy Te is írod, de manapság a Lucrezia Borgia előadása nagyon ritka! Mind a tenor, mind a szoprán nem épp könnyű. (Ahogy Donizetti esetében ez már - már megszokott.) Zeneileg nagyon szeretem, valódi értékes műve a mesternek. Akár csak a Linda, melyet szintén csak hanyagolnak. Deviat nem nagyon szeretem ugyan, de a 3 CD-s felvételen nagyszerűen énekel. Nekem pont ez a DVD van meg amit említesz. És ahogy lenntebb is írtam, Sutherlandet nem szeretem nézni, csak hallgatni.
495 bermuda 2009-03-08 13:53:52 [Válasz erre: 494 frushena 2009-03-08 13:29:32]
Fruzsi, a Lucrezia Borgiával hogy állsz? nekem már majdnem első számú kedvencem a Donizettikből:-) Sajna nem találtam nekem való énekessel, a dvd--n Sutherland és Alfredo Kraus -nem lenne rossz de a hölgy már elég koros, s nagyon óvatos a magasságokkal-Kraus viszont zseniális-s az opera zenéje lenyűgöz.
Fruzsi, a Lucrezia Borgiával hogy állsz? nekem már majdnem első számú kedvencem a Donizettikből:-) Sajna nem találtam nekem való énekessel, a dvd--n Sutherland és Alfredo Kraus -nem lenne rossz de a hölgy már elég koros, s nagyon óvatos a magasságokkal-Kraus viszont zseniális-s az opera zenéje lenyűgöz.
494 frushena 2009-03-08 13:29:32 [Válasz erre: 492 Robesz 2009-03-08 13:11:42]
Ebben is egyetértek. Végig ugyan még egyszer sem tudtam hallgatni, de valahogy em igazán ragadott úgy meg mint pl. az Anna, Devereux, Lucia,
Ebben is egyetértek. Végig ugyan még egyszer sem tudtam hallgatni, de valahogy em igazán ragadott úgy meg mint pl. az Anna, Devereux, Lucia,
493 frushena 2009-03-08 13:28:44 [Válasz erre: 491 Robesz 2009-03-08 13:08:36]
Na szépen vagyunk! Ti nem vertek agyon, de a nyavalya igen? ... :))) Nos, akkor ezek szerint nem vagyok egyedül eme véleményemmel.
Na szépen vagyunk! Ti nem vertek agyon, de a nyavalya igen? ... :))) Nos, akkor ezek szerint nem vagyok egyedül eme véleményemmel.
492 Robesz 2009-03-08 13:11:42 [Válasz erre: 487 frushena 2009-03-08 12:38:58]
Nekem is a Kasarova/Vargas féle van a birtokomban, jó jó, de különösebben nem fogott meg, lehet vizuálisan többet nyújtana ez a mű.
Nekem is a Kasarova/Vargas féle van a birtokomban, jó jó, de különösebben nem fogott meg, lehet vizuálisan többet nyújtana ez a mű.
491 Robesz 2009-03-08 13:08:36 [Válasz erre: 488 frushena 2009-03-08 12:41:28]
Ver agyon a nyavalya... :) Callasnak és Annának köze nincs egymáshoz. Szerintem.
Ver agyon a nyavalya... :) Callasnak és Annának köze nincs egymáshoz. Szerintem.
490 frushena 2009-03-08 13:04:12 [Válasz erre: 489 telramund 2009-03-08 12:58:03]
Való igaz kedves Telramund! És hát, hogy is mondjam : a fináléban a Copia iniqua sem úgy szólt, ahogy kellett volna. (Callas esetében.) Nekem nagyon tetszik Mosuc-kal, Sills-szel is. Gencer-t a tubuson hallgattam, valóban nem mondható gyengének, de nekem az ő hangja is meglehetősen sötét ehhez a szerephez. Sutherland Annája viszont tetszik. Ez is fennt van a jútúbon, bár nézni nem szeretem, csak hallgatni. (Ami Sutherlandet illeti.) [url]http://www.youtube.com/watch?v=7234z6X4ubE;Donizetti : Anna Bolena - Sutherland[/url] - "Deh non voler costringere - Come, innocente...Non v'ha sguardo"
Való igaz kedves Telramund! És hát, hogy is mondjam : a fináléban a Copia iniqua sem úgy szólt, ahogy kellett volna. (Callas esetében.) Nekem nagyon tetszik Mosuc-kal, Sills-szel is. Gencer-t a tubuson hallgattam, valóban nem mondható gyengének, de nekem az ő hangja is meglehetősen sötét ehhez a szerephez. Sutherland Annája viszont tetszik. Ez is fennt van a jútúbon, bár nézni nem szeretem, csak hallgatni. (Ami Sutherlandet illeti.) [url]http://www.youtube.com/watch?v=7234z6X4ubE;Donizetti : Anna Bolena - Sutherland[/url] - "Deh non voler costringere - Come, innocente...Non v'ha sguardo"
489 telramund 2009-03-08 12:58:03 [Válasz erre: 488 frushena 2009-03-08 12:41:28]
Nem is beszélve ,hogy rettentően meghúzva énekelte/Callas/.De szépek, voltak Visconti diszletei.A nagy Caballe sem igazán aratott sikert a szerepben.Viszont nekem Suliotis Annája tetszik és Genceré sem rossz.
Nem is beszélve ,hogy rettentően meghúzva énekelte/Callas/.De szépek, voltak Visconti diszletei.A nagy Caballe sem igazán aratott sikert a szerepben.Viszont nekem Suliotis Annája tetszik és Genceré sem rossz.
488 frushena 2009-03-08 12:41:28 [Válasz erre: 482 Robesz 2009-03-04 07:49:22]
Akkor legyen két vendégművész kedves Robesz! :) Lukács, Rálik pedig még annyira sem Anna, mint Bazsinka! Amúgy meg szerintem Anna szólama nem arról szól, hogy szívesen elénekelnék e, avagy sem. (Én is szívesen elénekelném, de inkább meg sem próbálom. Még dúdolni sem.) :) És itt a bátorság sem 'mentésg', mert ha egyszer valami nem megy, nem az adott énekesnek való, akkor szerintem tudni kell lemondani egy szerepről. Lehet agyonvertek, de nekem a Bolena Callas-szal sem tetszett! :S
Akkor legyen két vendégművész kedves Robesz! :) Lukács, Rálik pedig még annyira sem Anna, mint Bazsinka! Amúgy meg szerintem Anna szólama nem arról szól, hogy szívesen elénekelnék e, avagy sem. (Én is szívesen elénekelném, de inkább meg sem próbálom. Még dúdolni sem.) :) És itt a bátorság sem 'mentésg', mert ha egyszer valami nem megy, nem az adott énekesnek való, akkor szerintem tudni kell lemondani egy szerepről. Lehet agyonvertek, de nekem a Bolena Callas-szal sem tetszett! :S
487 frushena 2009-03-08 12:38:58 [Válasz erre: 483 Búbánat 2009-03-05 00:00:04]
A Kegyencnő nekem is megvan, de még egyszer sem bírtam normálisan végighallgatni, pedig nagyon sok zeneszerető barátom esküszik rá. :) Többek között te is! Kasarova & Vargas felvétele van meg (francia), de talán Te vagy Sesto is tud ajánlani még ezen kívül felvételt!?
A Kegyencnő nekem is megvan, de még egyszer sem bírtam normálisan végighallgatni, pedig nagyon sok zeneszerető barátom esküszik rá. :) Többek között te is! Kasarova & Vargas felvétele van meg (francia), de talán Te vagy Sesto is tud ajánlani még ezen kívül felvételt!?
486 frushena 2009-03-08 12:37:28 [Válasz erre: 481 Búbánat 2009-03-04 00:23:58]
Búbánat! Ezt szépen leírtad! Mondjuk nem hiszem, hogy a MÁO vállalkozna Donizetti eme remekére! Bár ne legyen igazam!
Búbánat! Ezt szépen leírtad! Mondjuk nem hiszem, hogy a MÁO vállalkozna Donizetti eme remekére! Bár ne legyen igazam!
485 Búbánat 2009-03-06 11:16:53
Rákoshegyi Bartók Zeneház 1174 Budapest, Hunyadi utca 50. Ma délután 3 órai kezdettel Donizetti: Csengő Szereposztás: Serafina - Óhegyi Filoretti Don Annibale Pistacchio - Szüle Tamás Enrico - Rezsnyák Róbert zongora: Hámori Máté
Rákoshegyi Bartók Zeneház 1174 Budapest, Hunyadi utca 50. Ma délután 3 órai kezdettel Donizetti: Csengő Szereposztás: Serafina - Óhegyi Filoretti Don Annibale Pistacchio - Szüle Tamás Enrico - Rezsnyák Róbert zongora: Hámori Máté
484 Búbánat 2009-03-05 00:02:07 [Válasz erre: 483 Búbánat 2009-03-05 00:00:04]
1987. szeptember 11.-i előadáshoz volt szerencsém.
1987. szeptember 11.-i előadáshoz volt szerencsém.
483 Búbánat 2009-03-05 00:00:04
Jegyzeteimet lapozva, most látom, hogy szerencsém volt egy La Favoritához - élőben. 1987. szeptemberében Szlovákiában időztem, és egy ismerősömmel Pozsonyból átmentünk Brünnbe (Brno), ahol az Operában (egész pontosan a Janáckovo Divadlo Színházban) megtekintettük Donizetti háromfelvonásos remekét. Olasz nyelven ment a darab. Ez volt a szereposztás: Alfonso - Pavel Kamas Leonora - Jitka Zerhanová Ines - Magda Kloboucková Baldassare - Richard Novák Fernando - Milan Voldrich Don Gasparo - Vladimir Krejcik Karmester: Jiri Pinkas Csak annyi emlékem maradt meg az előadásból, hogy elbűvölt Donizetti operája, a fantasztikus szépségű, áradó melódiák.Hagyományos rendezésben, szép díszletek között, igazi történeti tárgyú nagyopera bontakozott ki a színpadon, és a számomra teljesen ismeretlen énekesek, énekkar és zenekar csodát műveltek: óriási siker, tomboló tapsorkán fogadta ezt a produkciót. Ez az élmény is örökre elkísér engem...
Jegyzeteimet lapozva, most látom, hogy szerencsém volt egy La Favoritához - élőben. 1987. szeptemberében Szlovákiában időztem, és egy ismerősömmel Pozsonyból átmentünk Brünnbe (Brno), ahol az Operában (egész pontosan a Janáckovo Divadlo Színházban) megtekintettük Donizetti háromfelvonásos remekét. Olasz nyelven ment a darab. Ez volt a szereposztás: Alfonso - Pavel Kamas Leonora - Jitka Zerhanová Ines - Magda Kloboucková Baldassare - Richard Novák Fernando - Milan Voldrich Don Gasparo - Vladimir Krejcik Karmester: Jiri Pinkas Csak annyi emlékem maradt meg az előadásból, hogy elbűvölt Donizetti operája, a fantasztikus szépségű, áradó melódiák.Hagyományos rendezésben, szép díszletek között, igazi történeti tárgyú nagyopera bontakozott ki a színpadon, és a számomra teljesen ismeretlen énekesek, énekkar és zenekar csodát műveltek: óriási siker, tomboló tapsorkán fogadta ezt a produkciót. Ez az élmény is örökre elkísér engem...
482 Robesz 2009-03-04 07:49:22
Szerintem egyezzünk ki 1 vendégművészben, vagy... :) Bazsinkát nem tudom elképzelni mint királynő, a kisugárzása, jelensége nekem nem ezt sugallja. Véleményem szerint Anna szólamához kristálytiszta, szép hang szükségeltetik. Lukács és Rálik sem rendelkezik ezzel. Egyébként szerintetek ha az említett énekenők közül bárki szívesen el is énekelné, vagy tudja is a szerepet, szerintetek be merné vállalni? Én mondjuk örülnék, és értékelném a bátorságot, na meg az sem utolsó szempont, hogy kedvenc operáinkat üdvözölhetnénk hazai színpadon!
Szerintem egyezzünk ki 1 vendégművészben, vagy... :) Bazsinkát nem tudom elképzelni mint királynő, a kisugárzása, jelensége nekem nem ezt sugallja. Véleményem szerint Anna szólamához kristálytiszta, szép hang szükségeltetik. Lukács és Rálik sem rendelkezik ezzel. Egyébként szerintetek ha az említett énekenők közül bárki szívesen el is énekelné, vagy tudja is a szerepet, szerintetek be merné vállalni? Én mondjuk örülnék, és értékelném a bátorságot, na meg az sem utolsó szempont, hogy kedvenc operáinkat üdvözölhetnénk hazai színpadon!
481 Búbánat 2009-03-04 00:23:58 [Válasz erre: 479 frushena 2009-03-03 23:00:38]
Hát nem könnyű kiosztani egy ideális szereposztást – ha teoretikusan ugyan, épp Boleyn Annára készülne az Opera… Bazsinka is érti Donizettit: tavaly Debrecenben Lammermoori Luciát énekelt. De épp az a probléma, amiről Zsoly is szólt: a címszerepre igazi bel canto énekes szükségeltetik, aki már habitusában hozza a tragikus sorsú királynét. Ide őserőket kell megmozgatni – hangban, énektechnikában, színpadi kiállásban, tartásban, aki méltóságot is tud maga körül teremteni, s nem utolsósorban a perzselő szenvedélyeket, amely Donizetti zenéjének alapköve; a nagy duettekben, jelenetekben bizony helyt kell állnia, hogy aztán ereje ne fogyatkozzék el, míg a végső, több szakaszos jelenetnek jön el az ideje, hol az őrületből aztán eljut a „megvilágosodásba”, melyez olyan megrendítően fejez ki zenéjével Donizetti: megismétlem, méltóságot kell belevinnie a szerepbe, amit nem lehet tanulni, erre teremtődni kell, amit leginkább ebben az ária-fináléban válik kell hogy kidomborodjék. Itt jut el aztán az emlegetett topra, azaz arra a magaslatra, ahonnan a vég nem a bukást jelenti, hanem az ártatlanság megdicsőülését érezteti velünk az énekben-zenében-szituációban. Mesteri, ahogy ezt Donizetti megkomponálta, beleszőve a fájdalmas gyászos zenébe a király távoli menyegzőjét kísérő pattogós, vidám dallamokat. Igazi kontrasztos hatás, melyet az Annát alakító énekesnőnek - énekében és játékában - művészi megformáló erővel, hihetően kell lereagálnia: az őrület áhítatos, megbabonázott, csendes, lírai dallamát váltja a szenvedélyes, drámai kitörés, a kétségbeesést a beletörődés, a belenyugvás, amely aztán a utolsó katartikus akkordokkal szinte mennybe viszi – a főhősnővel együtt – a hallgató-nézőt. A témánál maradva azt sem árt tudni, az Operaház Békés András rendezte produkcióját hét évvel megelőzte a Szegedi Nemzeti Színház-béli bemutató. Lám, egy "vidéki" színház nem rettent vissza a kockázatos vállalkozástól, és saját erőből létrehozott egy igazi bel canto produkciót. Igaz, a karmester személyében egy szakavatott mestert "importált" az "értő" zenei megvalósításhoz, akitől később talán Pál Tamás vette át a pálcát? Az akkori - szegedi - énekes-csapat színe-java működött közre. Érdemes elolvasni, mit írt a MUZSIKÁ-ban Várnai Péter: "Anna Bolena - Donizetti bemutató Szegeden." (1980. január száma) Érdekességként ide írom az első előadás színlapját: Gaetano Donizetti: Boleyn Anna 1979. október 26. Bemutató előadás Vezényel: Bruno Campanella Rendező: Horváth Zoltán Szereposztás: Boleyn Anna – Bajtay Horváth Ágnes VIII. Henrik – Gregor József Jane Seymour – Lengyel Ildikó Lord Rochefort – Kenessey Gábor Lord Richard Percy – Réti Csaba Smeton, apród – Gortva Irén Hervey – Fekete Imre Később más szereplők is beálltak a darabba, így Terebessy Éva és Varsányi Mária (Boleyn Anna) vagy Vajda Júlia (Smeton, apród)
Hát nem könnyű kiosztani egy ideális szereposztást – ha teoretikusan ugyan, épp Boleyn Annára készülne az Opera… Bazsinka is érti Donizettit: tavaly Debrecenben Lammermoori Luciát énekelt. De épp az a probléma, amiről Zsoly is szólt: a címszerepre igazi bel canto énekes szükségeltetik, aki már habitusában hozza a tragikus sorsú királynét. Ide őserőket kell megmozgatni – hangban, énektechnikában, színpadi kiállásban, tartásban, aki méltóságot is tud maga körül teremteni, s nem utolsósorban a perzselő szenvedélyeket, amely Donizetti zenéjének alapköve; a nagy duettekben, jelenetekben bizony helyt kell állnia, hogy aztán ereje ne fogyatkozzék el, míg a végső, több szakaszos jelenetnek jön el az ideje, hol az őrületből aztán eljut a „megvilágosodásba”, melyez olyan megrendítően fejez ki zenéjével Donizetti: megismétlem, méltóságot kell belevinnie a szerepbe, amit nem lehet tanulni, erre teremtődni kell, amit leginkább ebben az ária-fináléban válik kell hogy kidomborodjék. Itt jut el aztán az emlegetett topra, azaz arra a magaslatra, ahonnan a vég nem a bukást jelenti, hanem az ártatlanság megdicsőülését érezteti velünk az énekben-zenében-szituációban. Mesteri, ahogy ezt Donizetti megkomponálta, beleszőve a fájdalmas gyászos zenébe a király távoli menyegzőjét kísérő pattogós, vidám dallamokat. Igazi kontrasztos hatás, melyet az Annát alakító énekesnőnek - énekében és játékában - művészi megformáló erővel, hihetően kell lereagálnia: az őrület áhítatos, megbabonázott, csendes, lírai dallamát váltja a szenvedélyes, drámai kitörés, a kétségbeesést a beletörődés, a belenyugvás, amely aztán a utolsó katartikus akkordokkal szinte mennybe viszi – a főhősnővel együtt – a hallgató-nézőt. A témánál maradva azt sem árt tudni, az Operaház Békés András rendezte produkcióját hét évvel megelőzte a Szegedi Nemzeti Színház-béli bemutató. Lám, egy "vidéki" színház nem rettent vissza a kockázatos vállalkozástól, és saját erőből létrehozott egy igazi bel canto produkciót. Igaz, a karmester személyében egy szakavatott mestert "importált" az "értő" zenei megvalósításhoz, akitől később talán Pál Tamás vette át a pálcát? Az akkori - szegedi - énekes-csapat színe-java működött közre. Érdemes elolvasni, mit írt a MUZSIKÁ-ban Várnai Péter: "Anna Bolena - Donizetti bemutató Szegeden." (1980. január száma) Érdekességként ide írom az első előadás színlapját: Gaetano Donizetti: Boleyn Anna 1979. október 26. Bemutató előadás Vezényel: Bruno Campanella Rendező: Horváth Zoltán Szereposztás: Boleyn Anna – Bajtay Horváth Ágnes VIII. Henrik – Gregor József Jane Seymour – Lengyel Ildikó Lord Rochefort – Kenessey Gábor Lord Richard Percy – Réti Csaba Smeton, apród – Gortva Irén Hervey – Fekete Imre Később más szereplők is beálltak a darabba, így Terebessy Éva és Varsányi Mária (Boleyn Anna) vagy Vajda Júlia (Smeton, apród)
480 frushena 2009-03-04 00:20:50
[url]http://www.classicsonline.com/images/cds/others/ORC9.gif;DONIZETTI : L'assedio di Calais[/url] melodramma lirico in tre atti, libretto : Salvatore Cammarano -Nuccia Focile - Eleonora -Eiddwen Harrhy - Isabella -Della Jones - Aurelio -John Treleaven - Edmondo -Rico Serbo - Giovanni d'Aire -Paul Nilon - Giacomo de Wisants -Christian du Plessis - Eustachio -Russell Smythe - Edoardo III -Norman Bailey - Un incognito -Ian Platt - Pietro de Wisants -Mark Glanville - Armando Philharmonia Orchestra David Parry
[url]http://www.classicsonline.com/images/cds/others/ORC9.gif;DONIZETTI : L'assedio di Calais[/url] melodramma lirico in tre atti, libretto : Salvatore Cammarano -Nuccia Focile - Eleonora -Eiddwen Harrhy - Isabella -Della Jones - Aurelio -John Treleaven - Edmondo -Rico Serbo - Giovanni d'Aire -Paul Nilon - Giacomo de Wisants -Christian du Plessis - Eustachio -Russell Smythe - Edoardo III -Norman Bailey - Un incognito -Ian Platt - Pietro de Wisants -Mark Glanville - Armando Philharmonia Orchestra David Parry
479 frushena 2009-03-03 23:00:38 [Válasz erre: 475 Búbánat 2009-03-03 16:57:31]
Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin, ez 'megvan'. (Bár sosem láttam a művet, mint ahogy azt lenntebb már említettem.) Nos Annának én az általad is említett Bazsinka Zsuzsannát el tudnám képzelni. A többieket kevésbé! Bár felőlem jöhe vendégművész is! :-) Mondjuk Mosuc! Jane Seymournak pl. Kasarova! :) .. Na jó, de tényleg maradjunk itthon. Lukács Gyöngyit pl. abszolut nem tudom elképzelni Annának. Lord Percy? Hmmmmm .... Fried Péter jöhet!
Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin, ez 'megvan'. (Bár sosem láttam a művet, mint ahogy azt lenntebb már említettem.) Nos Annának én az általad is említett Bazsinka Zsuzsannát el tudnám képzelni. A többieket kevésbé! Bár felőlem jöhe vendégművész is! :-) Mondjuk Mosuc! Jane Seymournak pl. Kasarova! :) .. Na jó, de tényleg maradjunk itthon. Lukács Gyöngyit pl. abszolut nem tudom elképzelni Annának. Lord Percy? Hmmmmm .... Fried Péter jöhet!
478 zsoly 2009-03-03 21:19:05 [Válasz erre: 477 Búbánat 2009-03-03 20:39:15]
Ha valaki mindent színtiszta bel canto technikával énekel, akkor akár Turandot után is énekelhet Bolenát. Elméletben. Csak nem nagyon van ma olyan ember, aki erre - a gyakorlatban - tényleg képes is lenne (sajnos). És még ha ezt nem is nézzük, az is biztos, hogy a tophangok Donizettiből nem nélkülözhetők, gondolom, erre is célozhattál azzal, hogy sok minden mást is megkövetel Anna Bolena szerepe.
Ha valaki mindent színtiszta bel canto technikával énekel, akkor akár Turandot után is énekelhet Bolenát. Elméletben. Csak nem nagyon van ma olyan ember, aki erre - a gyakorlatban - tényleg képes is lenne (sajnos). És még ha ezt nem is nézzük, az is biztos, hogy a tophangok Donizettiből nem nélkülözhetők, gondolom, erre is célozhattál azzal, hogy sok minden mást is megkövetel Anna Bolena szerepe.
477 Búbánat 2009-03-03 20:39:15 [Válasz erre: 476 zsoly 2009-03-03 18:10:09]
Van abban igazság, amit mondasz, ugyanakkor figyelmedet felhívom arra, hogy mindketten énekelték a bel cantón alapuló Lady Macbethet, Abigailt és Normát. Anna Bolena nem áll messze tőlük. Tény, hogy Anna azólama sok minden mást is megkövetel előadójától...
Van abban igazság, amit mondasz, ugyanakkor figyelmedet felhívom arra, hogy mindketten énekelték a bel cantón alapuló Lady Macbethet, Abigailt és Normát. Anna Bolena nem áll messze tőlük. Tény, hogy Anna azólama sok minden mást is megkövetel előadójától...
476 zsoly 2009-03-03 18:10:09 [Válasz erre: 475 Búbánat 2009-03-03 16:57:31]
Kedves Búbánat! Azt látom, hogy Lukács Gyöngyit a végére hagytad, de azért azt szerintem látni kellene, hogy Lukácsnak és Ráliknak is közük nincs a bel canto-hoz. Turandotok, Abigaillek, Elektrák után nem lehet Bolenát énekelni. Kizárt. Meg egyébként is, a két művésznőnek sosem volt erőssége a bel canto (nem is nagyon énekeltek ilyen szerepet, de javítsatok ki, ha tévednék), még a hochdramatisch szerepek előtt sem.
Kedves Búbánat! Azt látom, hogy Lukács Gyöngyit a végére hagytad, de azért azt szerintem látni kellene, hogy Lukácsnak és Ráliknak is közük nincs a bel canto-hoz. Turandotok, Abigaillek, Elektrák után nem lehet Bolenát énekelni. Kizárt. Meg egyébként is, a két művésznőnek sosem volt erőssége a bel canto (nem is nagyon énekeltek ilyen szerepet, de javítsatok ki, ha tévednék), még a hochdramatisch szerepek előtt sem.
475 Búbánat 2009-03-03 16:57:31 [Válasz erre: 470 frushena 2009-03-02 18:58:50]
Kedves Frushena, jó érzékkel vetted számba: a Boleyn Anna -címszerepet nem csak drámai koloratúrszopránok énekelték és éneklik napjainkban is: Scotto, Callas, Gruberova, Mosuc, Sills mellett folytathatom még a sort: Joan Sutherland, Elena Suliotis, Dimitra Theodossiou, Mariella Devia … Nálunk két évtizede, az Operában, Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin gyürkőztek ezzel a hatalmas feladattal… Donizetti eme gyöngyszeme, bizony nem adta meg magát egykönnyen nekik… . Ilyen szintű, kvalitásos énekeseink szerintem ma is vannak – talán Szűcs Márta-féle hangra mondhatom azt, hogy ez most per pillanat „hiánycikk” ; a belcanto „alapanyagból” régóta nagyon „csehül” állunk - egyik utolsó képviselője volt ő, aki sajnos, nagyon rövid ideig „bírta” ezt a terhelést. Még korábbi időkre emlékezve, az Operának jelenleg nincs olyan különleges hangmatériájú és képzett, technikás, drámai koloratúrszoprán énekese, mint amilyennel hosszú pályája során a kiváló Ágai Karola rendelkezett. Vagy említhetném Fekete Veronikát, szintén hasonló fachból, azonban a szép sikereket elérő művésznő ígéretesen indult pályaíve igen hamar megtört. Kár, hogy sem Ágainak, sem Fekete Veronikának nem adatott meg ezt a nagyszerű Donizetti-hősnőt elénekelniük! Óriásit alakítottak volna - ebben bizonyos vagyok. A mai énekesek között sok tehetséges, gyönyörű hangú és jól képzett művész van, akik meg tudnák oldani Anna szólamát; szép koloratúrszopránjuk van, vagy szép lírai és/vagy drámai szoprán hangok tulajdonosai, de „csak” ennyi, ami ide, Donizetti összetett Anna figurájához és igényes énekszólamához kevésnek bizonyulhat…. És nem minden a „voce”… Mindezek függvényében, a szerep énektechnikai követelményeinek ismeretében is, mégis próbálok eljátszani a gondolattal, az itthoni énekes-garnitúrából ki jöhetne egyáltalán szóba Donizetti monstre operájának főbb szerepeire? Vannak jelöltjeim. Lehet vitatkozni rajta, én el tudom képzelni a szerepek kiosztását Pesten az alábbi művészekkel: Anna Bolena - elénekelhetné Rálik Szilvia, Bazsinka Zsuzsa. Cserna Ildikó egy nagy kérdőjel? Még Kolonits Klárát is megkockáztatom – emlékezve Odabella megformálásaira. Lukács Gyöngyit a végére hagytam… Jane Seymour - Wiedemann Bernadett, Mester Viktória, aztán Gál Erika és Ulbrich Andrea. Pánczél Éva biztosan nem „felejtette el” régi nagy szerepét, csakúgy, mint Komlósi Ildikó sem, akit hazahívhatnánk. És ne felejtkezzünk el Vizin Viktóriáról, akit szintén ki lehetne „próbálni” – szinte predesztinálja magát neki ez a szerep… Lord Percy - elsősorban Nyári Zoltánt preferálom – a jelenlegi hangi kondícióival beérhet erre a nehéz szerepre is. A fiatal Brickner Szabolcsnak is bizalmat szavaznék. Ugyanakkor Fekete Attilát is képesnek tartom erre a nem könnyű feladatra. Még Kovácsházi István is meg tudná oldani hajlékony tenorjával….. VIII. Henrik: Rácz István, Szvétek László. Cser Krisztián, fiatal kora ellenére megkaphatná a szerepet, igazi kiugrási lehetőség lenne ez is számára…. Fried Pétert pedig még nem írnám le – egyesek szeretnék elparentálni, mondván: „kiöregedett”, „hangját vesztette” a kiváló basszista. Fried ennek a hatalmas szerepnek a megformálásával ékes cáfolatát adhatná e híreszteléseknek…
Kedves Frushena, jó érzékkel vetted számba: a Boleyn Anna -címszerepet nem csak drámai koloratúrszopránok énekelték és éneklik napjainkban is: Scotto, Callas, Gruberova, Mosuc, Sills mellett folytathatom még a sort: Joan Sutherland, Elena Suliotis, Dimitra Theodossiou, Mariella Devia … Nálunk két évtizede, az Operában, Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin gyürkőztek ezzel a hatalmas feladattal… Donizetti eme gyöngyszeme, bizony nem adta meg magát egykönnyen nekik… . Ilyen szintű, kvalitásos énekeseink szerintem ma is vannak – talán Szűcs Márta-féle hangra mondhatom azt, hogy ez most per pillanat „hiánycikk” ; a belcanto „alapanyagból” régóta nagyon „csehül” állunk - egyik utolsó képviselője volt ő, aki sajnos, nagyon rövid ideig „bírta” ezt a terhelést. Még korábbi időkre emlékezve, az Operának jelenleg nincs olyan különleges hangmatériájú és képzett, technikás, drámai koloratúrszoprán énekese, mint amilyennel hosszú pályája során a kiváló Ágai Karola rendelkezett. Vagy említhetném Fekete Veronikát, szintén hasonló fachból, azonban a szép sikereket elérő művésznő ígéretesen indult pályaíve igen hamar megtört. Kár, hogy sem Ágainak, sem Fekete Veronikának nem adatott meg ezt a nagyszerű Donizetti-hősnőt elénekelniük! Óriásit alakítottak volna - ebben bizonyos vagyok. A mai énekesek között sok tehetséges, gyönyörű hangú és jól képzett művész van, akik meg tudnák oldani Anna szólamát; szép koloratúrszopránjuk van, vagy szép lírai és/vagy drámai szoprán hangok tulajdonosai, de „csak” ennyi, ami ide, Donizetti összetett Anna figurájához és igényes énekszólamához kevésnek bizonyulhat…. És nem minden a „voce”… Mindezek függvényében, a szerep énektechnikai követelményeinek ismeretében is, mégis próbálok eljátszani a gondolattal, az itthoni énekes-garnitúrából ki jöhetne egyáltalán szóba Donizetti monstre operájának főbb szerepeire? Vannak jelöltjeim. Lehet vitatkozni rajta, én el tudom képzelni a szerepek kiosztását Pesten az alábbi művészekkel: Anna Bolena - elénekelhetné Rálik Szilvia, Bazsinka Zsuzsa. Cserna Ildikó egy nagy kérdőjel? Még Kolonits Klárát is megkockáztatom – emlékezve Odabella megformálásaira. Lukács Gyöngyit a végére hagytam… Jane Seymour - Wiedemann Bernadett, Mester Viktória, aztán Gál Erika és Ulbrich Andrea. Pánczél Éva biztosan nem „felejtette el” régi nagy szerepét, csakúgy, mint Komlósi Ildikó sem, akit hazahívhatnánk. És ne felejtkezzünk el Vizin Viktóriáról, akit szintén ki lehetne „próbálni” – szinte predesztinálja magát neki ez a szerep… Lord Percy - elsősorban Nyári Zoltánt preferálom – a jelenlegi hangi kondícióival beérhet erre a nehéz szerepre is. A fiatal Brickner Szabolcsnak is bizalmat szavaznék. Ugyanakkor Fekete Attilát is képesnek tartom erre a nem könnyű feladatra. Még Kovácsházi István is meg tudná oldani hajlékony tenorjával….. VIII. Henrik: Rácz István, Szvétek László. Cser Krisztián, fiatal kora ellenére megkaphatná a szerepet, igazi kiugrási lehetőség lenne ez is számára…. Fried Pétert pedig még nem írnám le – egyesek szeretnék elparentálni, mondván: „kiöregedett”, „hangját vesztette” a kiváló basszista. Fried ennek a hatalmas szerepnek a megformálásával ékes cáfolatát adhatná e híreszteléseknek…
474 frushena 2009-03-03 08:53:57 [Válasz erre: 473 Robesz 2009-03-02 21:12:40]
Nos azért az sem rossz, de valóban nem Donizetti! :-) (Csak majdnem!)
Nos azért az sem rossz, de valóban nem Donizetti! :-) (Csak majdnem!)
473 Robesz 2009-03-02 21:12:40 [Válasz erre: 472 frushena 2009-03-02 21:06:50]
Én a ma estémet már Puritánok között töltöm, de ez már másik topic-ba tarozik... :))))
Én a ma estémet már Puritánok között töltöm, de ez már másik topic-ba tarozik... :))))
472 frushena 2009-03-02 21:06:50 [Válasz erre: 471 Robesz 2009-03-02 19:15:37]
A végén kierül, hogy mindenki Annával tartott? Részemről marad a legkiválóbb. A Stuarda annyira nem hatott meg, igaz nemhallgattam olyan szinten agyon, mint az említett három Donizetti operát. Szerencsére szinte az összes elérhető operája megvan, így azért ha Donizettihez támad kedvem a bőség zavar áll fennt! Ahogy most is ... Nem tudok választani így estére ... Lehet, hogy Bolena lesz? :)
A végén kierül, hogy mindenki Annával tartott? Részemről marad a legkiválóbb. A Stuarda annyira nem hatott meg, igaz nemhallgattam olyan szinten agyon, mint az említett három Donizetti operát. Szerencsére szinte az összes elérhető operája megvan, így azért ha Donizettihez támad kedvem a bőség zavar áll fennt! Ahogy most is ... Nem tudok választani így estére ... Lehet, hogy Bolena lesz? :)
471 Robesz 2009-03-02 19:15:37 [Válasz erre: 470 frushena 2009-03-02 18:58:50]
Mily egybeesés, a napokban nálam is a Bolena volt műsoron, megunhatatlanul. Én azonban nem tudom felállítani a sorrendet, így első helyen együtt a Stuarda és a Bolena!
Mily egybeesés, a napokban nálam is a Bolena volt műsoron, megunhatatlanul. Én azonban nem tudom felállítani a sorrendet, így első helyen együtt a Stuarda és a Bolena!
470 frushena 2009-03-02 18:58:50 [Válasz erre: 468 Búbánat 2009-02-15 15:02:11]
Kedves Búbánat! Ezt sem a közelmúltban írtam, de véleményem azóta sem sokat változott Donizetti : Anna Bolenájával kapcsolatban. Továbbra is a Nr.3-ban szerepel az első helyen. (Anna Bolena, Lucia di Lammermoor, Roberto Devereux) Persze most belemászhatnék mélyebben, de három és ne tovább. :) Amúgy valahogy ráéreztél, mert pont a 7végén hallgattam Boleyn Annát és ismételten elvarázsolt fantasztikus dallamvilágával. Maga a felvétel : Donizetti : Anna Bolena tragedia kirica in tre atti, libretto : Felice Romani Enrico VIII - Kwangchul Youn Anna Bolena - ELENA MOSUC Lord Riccardo Percy - Roberto Saccà Giovanna Seymour - Ruxandra Donose Lord Rochefort - Ain Anger Smeton - Nadia Krasteva Sir Hervey - Robert Wörle Dirigent: Bertrand de Billy RSO Wien Wiener Singakademie Nos hát igen ... Kiváló előadás lehetett. Ott nem voltam ugyan, de még így hangzóról is totál kiüt! Néha, néha azonban van olyan érzésem, hogy talán mégis jobban szeretem a Luciat? Aztán gyorsba meghallgatom a Boleyn Anna nyitányát & ismét megnyugszok. :) Több felvételt ismerek, de az általad említettet nem. (Scotto,Callas,Gruberova,Mosuc,Sills) Utóbbi két Annával tetszik igazán! Nos én Donizetti eme remekét sajnos semilyen formában nem láttam. :S És tökéletesen egyetértek azzal, amit írsz. Semmi Donizetti & bel canto. Ezen is keseregtem (és kesergek) már itt a fórumon. (Sőt, mindehol.) Nos a felújítás nem lenne rossz. És vajh ki kapná, kire osztanák Anna gyilkos szólamát? No a tenor sem babapiskóta. (Szerintem nem véletlen nincs sem Rossini, sem Donizetti. KI ÉNEKLI EL?) Örömmel veszem, ha esetleg magyar művész. Ha gondolod nevezz meg párat, hátha egyetértünk. :) Sőt! Ha már díszlet! Lucia díszlet is megvan ha jól tudom. ??? !!!
Kedves Búbánat! Ezt sem a közelmúltban írtam, de véleményem azóta sem sokat változott Donizetti : Anna Bolenájával kapcsolatban. Továbbra is a Nr.3-ban szerepel az első helyen. (Anna Bolena, Lucia di Lammermoor, Roberto Devereux) Persze most belemászhatnék mélyebben, de három és ne tovább. :) Amúgy valahogy ráéreztél, mert pont a 7végén hallgattam Boleyn Annát és ismételten elvarázsolt fantasztikus dallamvilágával. Maga a felvétel : Donizetti : Anna Bolena tragedia kirica in tre atti, libretto : Felice Romani Enrico VIII - Kwangchul Youn Anna Bolena - ELENA MOSUC Lord Riccardo Percy - Roberto Saccà Giovanna Seymour - Ruxandra Donose Lord Rochefort - Ain Anger Smeton - Nadia Krasteva Sir Hervey - Robert Wörle Dirigent: Bertrand de Billy RSO Wien Wiener Singakademie Nos hát igen ... Kiváló előadás lehetett. Ott nem voltam ugyan, de még így hangzóról is totál kiüt! Néha, néha azonban van olyan érzésem, hogy talán mégis jobban szeretem a Luciat? Aztán gyorsba meghallgatom a Boleyn Anna nyitányát & ismét megnyugszok. :) Több felvételt ismerek, de az általad említettet nem. (Scotto,Callas,Gruberova,Mosuc,Sills) Utóbbi két Annával tetszik igazán! Nos én Donizetti eme remekét sajnos semilyen formában nem láttam. :S És tökéletesen egyetértek azzal, amit írsz. Semmi Donizetti & bel canto. Ezen is keseregtem (és kesergek) már itt a fórumon. (Sőt, mindehol.) Nos a felújítás nem lenne rossz. És vajh ki kapná, kire osztanák Anna gyilkos szólamát? No a tenor sem babapiskóta. (Szerintem nem véletlen nincs sem Rossini, sem Donizetti. KI ÉNEKLI EL?) Örömmel veszem, ha esetleg magyar művész. Ha gondolod nevezz meg párat, hátha egyetértünk. :) Sőt! Ha már díszlet! Lucia díszlet is megvan ha jól tudom. ??? !!!
469 Sesto 2009-03-02 11:18:29
"Donizetti Secrets" * Dom Sebastien * Lucrezia Borgia * Parisina * Anna Bolena * Elisabetta di Siberia * Gemma di Vergy * Maria di Rohan Christine Weidinger - soprano The Polish Radio Symphony Orchestra Cracow - Richard Bonynge (NewportClassic)
"Donizetti Secrets" * Dom Sebastien * Lucrezia Borgia * Parisina * Anna Bolena * Elisabetta di Siberia * Gemma di Vergy * Maria di Rohan Christine Weidinger - soprano The Polish Radio Symphony Orchestra Cracow - Richard Bonynge (NewportClassic)
468 Búbánat 2009-02-15 15:02:11
Itt a topicon írta Frushena, hogy számára a [url] http://www.amazon.com/gp/product/images/B00005N844/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=5174&s=music; Boleyn Anna [/url] a legnagyobb Donizetti-opera; nem vitás, abban csúcstartó, hogy a leghosszabb Donizetti alkotás! Dimitrova Theodossiou énekli Annát ezen a Dynamic által 2001-ben megjelentetett CD-kiadványon, mely felvétel húzások nélkül 197,5 perc! A [url] http://www.amazon.com/gp/product/images/B000MX7TU4/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=130&s=dvd; DVD-változaton is [/url] Dimitra Theodossiou énekli Annát (ugyancsak a Dynamic hozta ki), de ez a 2006-os bergamói előadás már egy meghúzott változat, de még így is rekorder az opera filmfelvételeinek sorában a 183 percnyi játékidejével. Nem vitás, kétségtelenül Donizetti egyik legzseniálisabb darabja ez az opera. Nagy öröm volt számomra az 1987-es évi operaházi bemutató, amikor Békés András rendezésében először láthattam-hallhattam élőben Donizetti első, igazi mesterművét (Igaz, nálunk erős húzásokkal ment a darab.) Mégis, nem bánnám, ha az Opera felújítaná Donizetti remekművét. Ma is kiállítható lenne a produkció – ha nem is hármas, de kettős szereposztásban. Akkor, 22 évvel ezelőtt, Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin mutatkozott be a címszerepben, akik több-kevesebb sikerrel, de megbirkóztak az igényes szoprán- szerep támasztotta követelményekkel. Miért ne lehetne színre hozni? A régi díszletek, jelmezek ott porosodnak a raktárakban, melyek nem régebbiek, mint a most leporolt Sevillai borbély rekvizitumai. Persze, mit is akarok, amikor jelenleg egyetlen Donizetti-mű sem szerepel az Opera repertoárján, s egyáltalán, a „belcanto” műfaját mindössze két Rossini-vígopera reprezentálja a Ház-ban?!
Itt a topicon írta Frushena, hogy számára a [url] http://www.amazon.com/gp/product/images/B00005N844/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=5174&s=music; Boleyn Anna [/url] a legnagyobb Donizetti-opera; nem vitás, abban csúcstartó, hogy a leghosszabb Donizetti alkotás! Dimitrova Theodossiou énekli Annát ezen a Dynamic által 2001-ben megjelentetett CD-kiadványon, mely felvétel húzások nélkül 197,5 perc! A [url] http://www.amazon.com/gp/product/images/B000MX7TU4/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=130&s=dvd; DVD-változaton is [/url] Dimitra Theodossiou énekli Annát (ugyancsak a Dynamic hozta ki), de ez a 2006-os bergamói előadás már egy meghúzott változat, de még így is rekorder az opera filmfelvételeinek sorában a 183 percnyi játékidejével. Nem vitás, kétségtelenül Donizetti egyik legzseniálisabb darabja ez az opera. Nagy öröm volt számomra az 1987-es évi operaházi bemutató, amikor Békés András rendezésében először láthattam-hallhattam élőben Donizetti első, igazi mesterművét (Igaz, nálunk erős húzásokkal ment a darab.) Mégis, nem bánnám, ha az Opera felújítaná Donizetti remekművét. Ma is kiállítható lenne a produkció – ha nem is hármas, de kettős szereposztásban. Akkor, 22 évvel ezelőtt, Szűcs Márta, Csavlek Etelka és Pitti Katalin mutatkozott be a címszerepben, akik több-kevesebb sikerrel, de megbirkóztak az igényes szoprán- szerep támasztotta követelményekkel. Miért ne lehetne színre hozni? A régi díszletek, jelmezek ott porosodnak a raktárakban, melyek nem régebbiek, mint a most leporolt Sevillai borbély rekvizitumai. Persze, mit is akarok, amikor jelenleg egyetlen Donizetti-mű sem szerepel az Opera repertoárján, s egyáltalán, a „belcanto” műfaját mindössze két Rossini-vígopera reprezentálja a Ház-ban?!
467 Sesto 2009-02-13 08:15:12 [Válasz erre: 463 zsoly 2009-02-12 20:38:45]
...meglep a kritikus kendőzetlen stílusa! :-)
...meglep a kritikus kendőzetlen stílusa! :-)
466 sphynx 2009-02-12 23:33:20 [Válasz erre: 465 zsoly 2009-02-12 22:51:55]
Te mindig egy véleményen vagy Sesto-val?
Te mindig egy véleményen vagy Sesto-val?
465 zsoly 2009-02-12 22:51:55 [Válasz erre: 464 Franca 2009-02-12 21:11:55]
Mint látható, nem is Búbánat beírására válaszként, hanem új üzenetként küldtem a kritikát, mert nem egy előadásra vonatkoznak. Ez persze - sajnos! - semmit nem változtat a Filianotis előadás színvonalán, na nem is beszélve a Villazonos premierről. Ja, és állítólag ezeket is a MET-ben követték el.
Mint látható, nem is Búbánat beírására válaszként, hanem új üzenetként küldtem a kritikát, mert nem egy előadásra vonatkoznak. Ez persze - sajnos! - semmit nem változtat a Filianotis előadás színvonalán, na nem is beszélve a Villazonos premierről. Ja, és állítólag ezeket is a MET-ben követték el.
464 Franca 2009-02-12 21:11:55 [Válasz erre: 463 zsoly 2009-02-12 20:38:45]
Ez a kritika egy korábbi előadásra vonatkozik, nem a HD közvetítésre, mert itt még Filianoti a tenor. Netrebko sokat javult a közvetítésre.
Ez a kritika egy korábbi előadásra vonatkozik, nem a HD közvetítésre, mert itt még Filianoti a tenor. Netrebko sokat javult a közvetítésre.
463 zsoly 2009-02-12 20:38:45
Végre egy kritikus vette a bátorságot és megírta [url]http://online.wsj.com/article/SB123439468651274779.html;ezt[/url]Nyetrebko Luciájáról.
Végre egy kritikus vette a bátorságot és megírta [url]http://online.wsj.com/article/SB123439468651274779.html;ezt[/url]Nyetrebko Luciájáról.