Bejelentkezés Regisztráció

Wagner


1672 Sesto 2008-07-04 21:37:14
(...)\"az adott szerep vokális/zenei megoldása esetében(...)\" - pardöz! (=hosszú ö-t meg odaképzelitek: nincs!)

1671 tiramisu 2008-07-04 21:32:21 [Válasz erre: 1667 Sieglinde_ 2008-07-04 21:17:57]
Valami jó kis fotót prezentálhatnál, ha már ilyen jónak tartod magad! Hadd gyönyörködjünk! Netán énekelni is tudsz? Az jó, ha szép és okos is valaki. Igen ritka az ilyen......

1670 Sesto 2008-07-04 21:28:21
...feltételezem itt mindenki olyan szép, karcsú, mint a nádszál, ja és csak úgy mellesleg remekül is énekel, nem?! :-0) Az opera mint szinházi,-egészen pontosan zenés szinházi müfaj: így számomra az adott szerep vokális/zenei megoldása esetébben még mindig sokkal érdekesebb/fontosabb tényezö, mint az \"üres, de szép optika\" - még akkor is, ha különösen manapság, szinte többnyire már csak ez számit!?! S láttam már nem egy olyan esetleg franciásan (telt)karcsú énekesnöt/énekest - fachtól/szereptöl függetlenül, aki perfekt vokális produkcióval, muzikalitással, szinpadi jelenlétével, szerep interpretációjával, mozgásával és sugárzó személyiségével felfegyverezve igazi varázslatra volt képes! Míg \"modelalkattal rendelkezö\", de kb. jó, max. megbízható, de tucathanggal megáldott akár magyar vagy külföldi \"sztárokhoz\" is volt ugyancsak szerencsém...

1669 tiramisu 2008-07-04 21:28:12 [Válasz erre: 1666 Sieglinde_ 2008-07-04 21:13:12]
Nem láttál még dundi 15 évest? :-) Vannak kövér japán-baba figurák is... :-))) A kort is látni ám a színpadon, a festék nem segít. Szerintem női szumósnak készült! Én a helyedben nem szeretnék találkozni vele! Ilyen kultúrország kultúrembereivel nem fordul elő, hogy felröhögnek . Ha az embernek nem tetszik valaki, nézzen meg mást. Ilyen egyszerű.

1668 indymedia 2008-07-04 21:20:25 [Válasz erre: 1666 Sieglinde_ 2008-07-04 21:13:12]
Egy énekesnek a hangjával kell elvarázsolni a közönséget és nem a testalkatával. Persze ez a mai elüzletiesedett és kommersz \"sztárvacak\" világban másként van.

1667 Sieglinde_ 2008-07-04 21:17:57 [Válasz erre: 1665 tiramisu 2008-07-04 21:12:10]
Nem, mivel azt sem tudják, hogy ő kicsoda. A laikus maximum annyit tud az operákról, hogy \"van a Brünhilda\" (így), meg \"van a háromtenor\". Esetleg, ha kicsit műveltebb: \"meg a zasszonyingatag\". (Vö. Wagner úr: \"A bajazzó kacag, mert ingatag az asszony\" (c) Rejtő) Ami meg engem illet, ötvenöt kiló vagyok százhetven centihez, úgyhogy nem nyertél.

1666 Sieglinde_ 2008-07-04 21:13:12
No igen, de egy szép, harcos szűznek karcsúnak és keménynek kéne lennie, \"mint az acél\". Egyfolytában arról énekelnek, hogy Brünnhilde a legcsodásabb lány a földön, hát akkor csak nem úgy néz ki, mint egy olimpiai bajnok súlyemelőnő? Ami a lírai szopránokat illeti: láttam én már olyan Pillangót, hogy az Erkel-közönség felröhögött, mikor bevallotta, hogy tizenöt éves. Nem volt éppen törékeny gésa. Kiváló énekesnőnk amúgy, és hangilag kétségtelenül adekvát. CD-n is vele van meg. De ha látom, nem tudok hinni neki. A kor nem számít, úgyse látni a nézőtérről a több kiló festék alatt, ki mennyi idős valójában. Közelről Evelyn Herlitzius sem fiatal, de a hangja és az alkata az. De én eredetileg erre a Rattlés Walkürre akartam felhívni a figyelmet, nem fogyókúratippeket gyűjteni a művészeknek. Úgyhogy arról is kérnék véleményeket.

1665 tiramisu 2008-07-04 21:12:10 [Válasz erre: 1663 Sieglinde_ 2008-07-04 13:50:39]
Nem \"tipikus SIEGLINDE\"-t mondanak? :-)

1664 Speranza 2008-07-04 15:15:16 [Válasz erre: 1663 Sieglinde_ 2008-07-04 13:50:39]
Mondtam én olyat, hogy a hangnak feltétele a bálnaalkat? (ezt a szót nem is használnám soha senkire amúgy, ilyet csak az használ, akinek a külsőség túlzottan is fontos..:-P) Azt se mondtam, hogy nincsenek \"normális\" testalkatú operaénekesek, mi több, kifejezetten modellalkatúak is vannak (ott van pl. Netrebko, utálják is sokan érte, főleg nyilván azok, akik a közelébe sincsenek se hangban, se megjelenésben...) És tényleg van sok ellenpélda - pont ezért nem kell általánosítani. (Ja, és ha már a Wagner topikon ilyen ideillő példát említettél: Mimit nem is szokták Brünnhilde-alkatúak énekelni, mivel a lírai szopránok közt azért akad jópár \"konfekcióméretű\" hölgy is...)

1663 Sieglinde_ 2008-07-04 13:50:39
Azért a hangnak nem feltétele a bálnaalkat. Van egy csomó normális alkatú énekes, és érdekes módon van hangerejük. Ott van Herlitzius vagy Nina Stemme. Gwyneth Jones. De Astrid Varnay se volt kövér. Flagstad se. Nilsson, ha nem is volt Barbie-alkat, azért még bőven meg tudott állni egy elfogadható szinten. Különben se modelleknek kell lenniük. Utálom a zörgő csontú nőket. Legyen normál alkatú. Persze, egy Izoldánál a normál valamivel többet enged, mint egy Miminél. Del Monaco? :DDD Winterstürmét láttam vele youtube-on, és bezony nem is volt rossz. Jó, persze, neki csak kirándulás. Nem háj kell, hanem edzett rekeszizom. Tanultam énekelni, úgyhogy a technikát ismerem. Részben a bálnák az okai, hogy a laikus úgy képzeli el az operát, hogy egy szőke, sisakos-páncélos, két lábon járó tank énekel. Nemegyszer hallottam már, hogy kövér, szőke germán hölgyekre azt mondták, hogy \"tipikus Brünhilda\". És ez nem szerencsés. Pláne, hogy ennyi ellenpélda van.

1662 macskás 2008-07-04 13:48:23 [Válasz erre: 1659 Sieglinde_ 2008-07-04 12:53:18]
Jó, hogy visszamenekül a Hollandi! Meg is hal! Különben meg egy Brünnhilde legyen fajsúlyos és nagydarab, Wagner is úgy képzelte el. Callasról azt tartotta a legenda, hogy mihelyt lefogyott 30 kilót, a hangja is jóval kisebb lett. És aki nem bírja a testes opera-énekeseket, nézze a plasztikáztatott popcicákat, tetkós-fülbevalós,énekelni-zenélni nem, csak magát mutogatni, káromkodni tudó hülyegyerekeket:)

1661 Heiner Lajos 2008-07-04 13:21:07 [Válasz erre: 1658 tiramisu 2008-07-04 12:24:17]
Bezzeg del Monaco milyen snájdig Wagner-tenor volt.

1660 Speranza 2008-07-04 13:09:06 [Válasz erre: 1659 Sieglinde_ 2008-07-04 12:53:18]
Kedves Sieglinde! Az operát ne hasonlítsuk össze a prózai színházzal, mert beszélni szinte mindenki tud, prózai színésazekkel Dunát lehet rekeszteni (bár abból is egyre kevesebb az igazán jó), de énekelni, pláne nehéz opera-főszerepeket már nem mindenki képes! És bizony, míg a színházban a Rómeót kivétel nélkül mindig Rómeó-alkatú színészre osszák, sohasem Svejk-alkatúra, addig pl. Trisztán vagy Brünnhilde megformálói a legritkább esetben felelnek meg a mai (férfiaknál: kigyúrt, nőknél: anorexoid) szépségireálnak, arról nem beszélve, hogy 45 kilós operaénekes ab ovo kevés van, minthogy az énekelés valamilyen szzinten fizikai munka is!

1659 Sieglinde_ 2008-07-04 12:53:18 [Válasz erre: 1656 WiseGentleman 2008-07-03 22:33:30]
Ne is. Hallgatni oké, de ne lássam, mert beesem az asztal alá. Miért, mit szólnátok mondjuk prózai színházban egy százötven kilós Rómeóhoz? Nem számít, hogy néz ki, mert \"tehetséges\"? Azért egy minimális illúziót hadd várjunk már el, főleg ma, amikor egyre inkább kimennek a divatból a szumósok. Wise, ha te mondjuk a Hollandi lennél, és meglátnál egy 150 kilós Sentát, nem menekülnél vissza a tengerre?

1658 tiramisu 2008-07-04 12:24:17 [Válasz erre: 1657 Speranza 2008-07-04 11:11:00]
Mert beírták.

1657 Speranza 2008-07-04 11:11:00 [Válasz erre: 1656 WiseGentleman 2008-07-03 22:33:30]
Hogy kerül egy Wagner-topikba Pavarotti neve, amikor tudtommal egy hangot nem énekelt tőle??? XD

1656 WiseGentleman 2008-07-03 22:33:30 [Válasz erre: 1655 Sieglinde_ 2008-07-03 22:23:54]
Pavarottit már meg sem merem említeni... :)

1655 Sieglinde_ 2008-07-03 22:23:54
Tudod, Wise, egy nőnek nem elég a puszta hang. Az szükséges, de nem elégséges feltétel. :D Nem kell Adonisznak lennie, de azért legyen normál férfikülseje. Ez az itteni Siegmund még belefér. Szerethető és énekelni is tud. Ha a tenor nem elég vonzó, logikus, hogy az amúgy is preferált mélyebb hangú urakat választom. Telramund? Mmmmm. Kinyírom Ortrudot, aztán megnevelem. Nem rossz gyerek az, csak a némber rossz hatással volt rá.

1654 WiseGentleman 2008-07-03 21:37:14 [Válasz erre: 1653 Sieglinde_ 2008-07-03 20:45:07]
Értem, tehát Siegmund szerepében akkor se Botha, se Heppner! (Lohengrin szerepében mindkettő óriási, de tudom, akkor marad számodra Telramund:)! ... Vagy éppen a Heerrufer, ha jobb nincs a láthatáron... A király úgyis csak a madaraival van elfoglalva...)

1653 Sieglinde_ 2008-07-03 20:45:07
Mint színész rendben van, de azért ha Siegmund úgy nézne ki, mint ő, inkább Hundiggal maradnék. :D Igaz is, találtam egy szép Walkürt youtube-on: [url]http://www.youtube.com/watch?v=wjNyQtrngEk;Első részlet[/url] A többi már könnyen fellehető utána. Az itteni Siegmundnak van ugyan egy kis sörhasa, de legalább fiatal és tényleg úgy néz ki, mint egy űzött vad. És azért a szumóstól még messze van. Sieglinde álomcsaj. :D Hunding érdekes még, nem nagydarab, szakállas vadbarom, hanem egy elegáns, lenyalt hajú, borotvált fiatal pasi, de úgy néz, hogy már attól a frász töri ki az embert. Tiszta pszichopata feje van. Wotan Willard White, kicsit furcsa (eddig... épp a Frickás duettnél tartok), Fricka pompás. Egészen szép rendezés, nincsenek benne extrém marhaságok, de azért nem is vikingsisakos-farkasbőrös stílus. Van kard, van oszlop, amiből kihúzható, van pohár, ivókürt (mi több, Sieglinde nyílt színen itatja le Hundingot). Wotan valami kis játékkatonákkal meg játéksárkánnyal szórakozik, sok értelmét nem látom... de talán majd kiderül később.

1652 Fafner der Wurm 2008-07-03 15:58:46 [Válasz erre: 1651 Sieglinde_ 2008-07-02 21:31:20]
Csak nem azt kell hinnem, hogy nem szereted Woody Allent???

1651 Sieglinde_ 2008-07-02 21:31:20 [Válasz erre: 1648 tiberio 2008-07-02 07:57:21]
Woody Allen... jajj. És tényleg. Főleg a szemüveges! Siegmund. Épp most néztem a youtube-on egy Nothung-kihúzást Jon Vickerssel... [url]http://www.youtube.com/watch?v=yyLUIxpg-KY;Siegmund[/url] Miért nincsenek ma ilyen hangok? Még jó, hogy van nekünk Christian. :) Persze, ő egészen más, de élmény vele minden perc.

1650 Speranza 2008-07-02 11:39:05 [Válasz erre: 1647 WiseGentleman 2008-07-02 03:12:22]
Jó, de az akkor sem volt már újdonság, hiszen előtte 15 évvel Furtwänglerrel már felvette. Még egyet mondj!

1649 BéGé 2008-07-02 09:30:06 [Válasz erre: 1647 WiseGentleman 2008-07-02 03:12:22]
Meghallgatható a most megjelent DECCA Bayreuth összkiadáson.

1648 tiberio 2008-07-02 07:57:21 [Válasz erre: 1645 Sieglinde_ 2008-07-01 22:23:35]
Nagyon erős személyiség, akire tapad az ember tekintete, ha színpadon van, mert banálisnak tűnő mozdulatainak is súlya van. Szegény \"váltótársa\", nem lehetett könnyű helyzetben, hiszen bár a Mancs személyleírása őrá is illik, sem hangban sem játékban nem tudta hozni, azt amit Franz. Az Andersen által rajzolt figura inkább egy tépelődő értelmiségié, afféle Woody Allen.

1647 WiseGentleman 2008-07-02 03:12:22 [Válasz erre: 1644 Speranza 2008-07-01 16:59:31]
Bocsánat, Windgassen élőben Bayreuthban énekelt Logét a Böhm-féle Ringben.

1646 BéGé 2008-07-01 23:47:21 [Válasz erre: 1645 Sieglinde_ 2008-07-01 22:23:35]
A Narancs cikke ezzel szinte rímelve ezt tartalmazza Franzról: \"Köpcös, pocakos, nyakanincs ember, felkopaszodó homlokkal. A szó semmilyen értelmében sem hős, legalábbis hasonlíthatatlanul. S éppen ez teszi tökéletes Siegfrieddé. Nem hőstípus, (tehát nem egy ideálforma n-edik alakja), hanem valóban az egyetlen.\" Majd a játékáról: \"Magamban az operaszínpad Klaus Maria Brandauerének neveztem el, nincs olyan figura, akinek a jelmeze lötyögne rajta, az a trükkje, hogy minden figurát ugyanabban a jelmezben alakít. Egyszerűen ő lesz Loge, ő lesz Siegmund, ő lesz Siegfried.\" Loge alakításáról pedig egyszerűen annyi áll a cikkben: \"frenetikus\" Végezetül egy személyes megjegyzés: Brünhilde felébresztése számomra is tébolyító volt. Persze ehhez a zenekar és a rendezés is jócskán hozzájárult. (Már amit a rendezésből - szégyen ide-vagy oda - könnyező szemmel meg tudtam figyelni.)

1645 Sieglinde_ 2008-07-01 22:23:35
Nekem is megvan a Soltis Rajna, és úgy érzem, Logét lehet így is, meg úgy is. :D Persze, nekem az első (dvd-n) Zednik volt, aki egészen zseniális Loge (és még zseniálisan Mime). :D Christian tényleg egy csoda élőben. Nem tudom, hogy csinálja, pedig se nem Adonisz, se nem csillárszaggató hőstenor, és mégis eszményi tud lenni. Varázsló a pasas, én mondom.

1644 Speranza 2008-07-01 16:59:31 [Válasz erre: 1643 tiberio 2008-07-01 16:55:18]
Igen, nekem is megvan a Solti-féle Rajna kincse és Svanholm valóban nagyon jó Loge! (Csak aztán sajnos ebből nem lett hagyomány, és az egyetlen Siegfried Jerusalem kivételével több Wagner-tenor nem nagyon énekelt Logét tudtommal, hanem leggyakrabban a Siegfried Miméje énekli - csak Furwangler koncertfelvételén Windgassen, de az korábban volt, mint a soltié.)

1643 tiberio 2008-07-01 16:55:18
Volt egy remek svéd tenor, nevezetesen Svet Svanholm, aki tudomásom szerint a Ringben elénekelte Loge mellett Siegfriedet, és Siegmundot is, méghozzá mindhárom szerepet egyazon tökéllyel.Nekem megvan a Rajna - Solti vezényel, London, Flagstad, Neidlinger énekel Svanholm mellet - és nagyon-nagyon jó!

1642 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:38:25 [Válasz erre: 1641 Speranza 2008-07-01 16:33:08]
senki se bántott... csak lementél mimózába

1641 Speranza 2008-07-01 16:33:08 [Válasz erre: 1640 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:31:10]
Most mit kell belémkötni csak azért mert nem hagyom magam provokálni és kitartok a véleményem mellett?

1640 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:31:10 [Válasz erre: 1638 Speranza 2008-07-01 16:28:19]
Bizony, kemény az élet. De neked legalább vannak kvalitásaid... :-)

1639 tiramisu 2008-07-01 16:28:57 [Válasz erre: 1634 Speranza 2008-07-01 16:13:38]
Jó Neked! Szabadalmaztasd! És köszönöm a választ.

1638 Speranza 2008-07-01 16:28:19 [Válasz erre: 1635 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:23:13]
gúnyolódni a legkönnyebb... :-P

1637 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:28:16 [Válasz erre: 1636 macskás 2008-07-01 16:27:02]
nahallod, reggelente úgy ébredek, hogy tudom...

1636 macskás 2008-07-01 16:27:02 [Válasz erre: 1635 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:23:13]
Honnan tudsz ennyi mindent rólam?:)

1635 Momo von Hofmannsthal 2008-07-01 16:23:13 [Válasz erre: 1634 Speranza 2008-07-01 16:13:38]
Semmi baj, más meg arra ébred, hogy ő Jézus... (sőt [url]http://schoolweb.dysart.org/TeacherSites/uploads/4601/Images/Beethoven.jpg;ez[/url] bécsi pasas hosszabb ideig arra ébredt, hogy ő Beethoven)

1634 Speranza 2008-07-01 16:13:38 [Válasz erre: 1633 tiramisu 2008-07-01 15:30:36]
Hát akkor nem is hagyom provokálni magam... :-) Egy reggel arra ébredtem, hogy értek hozzá.. XD

1633 tiramisu 2008-07-01 15:30:36 [Válasz erre: 1632 Speranza 2008-07-01 14:54:27]
Te honnan értesz? Provokációmentes kérdés, egyszerűen érdekel.

1632 Speranza 2008-07-01 14:54:27 [Válasz erre: 1630 yeti 2008-07-01 14:52:31]
Neki is egyetlen mentsége lehet: abszolúte nem ért az énekhanghoz.

1631 Speranza 2008-07-01 14:53:43 [Válasz erre: 1629 Speranza 2008-07-01 14:48:51]
Még csak annyit fűznék hozzá: ISMÉTELTEN hangsúlyozom: elismerem, hogy Franz tudhat valami olyasmit, ami csak élőben hat, a rádiófelvételen már nem jön át, de a hanganyagot így is tökéletes és tévedhetetlen biztonsággal meg lehet állípítani. (Illetvew azok meg tudják, akiknek van némi összehasonlítási alapjuk és hallottak már igazán jó Wagner-tenort.)

1630 yeti 2008-07-01 14:52:31
Hát ez azért nem semmi, hogy egy hivatásos kritikus zenekedvelő fórumozókat gúnyol.

1629 Speranza 2008-07-01 14:48:51 [Válasz erre: 1628 BéGé 2008-07-01 14:39:32]
Köszi! Kb. erre számítottam! A cikk írójának pedig innen üzenem, hogy inkább legyek \"nagy tudású, Wagner-diszkográfiával barázdált agyú, mint rossz ízlésű, aki a jó Wagner-tenort a rossztól nem tudja megkülönböztetni! :-P

1628 BéGé 2008-07-01 14:39:32 [Válasz erre: 1627 Speranza 2008-07-01 12:05:55]
Online tudtommal (még) nem érhető el a cikk. Az idevágó részt kézzel az alábbiakban másolom be: ...Eljött hát a Siegfried, Christian Franzzal a címszerepben. (...)Persze a nagy tudású, Wagner-diszkográfiával barázdált agyúak legszívesebben a karakter-tenorok fachjába száműznék őt, \"jó Mime lenne belőle\" - mondják. Igazuk van, annak is tökéletes volna. A hang, helyesebben az éneklés módja, melódiaérzékenysége, tagolása, dikciójának elevensége szólamának minden nyolcadában játszik, csukott szemmel is látom, ahogy Christian Franz minden porcikája együtt él a szereppel. Az ő Siegfriedjének integráns része a bohóckodás, az ugratás. (...) A szombat utolsó jelenete (Brünnhilde felébresztése) tébolyító volt. A franz-iskánusok a kijárat felé tántorogva nyafogtak, hogy nem ez a pár fog visszajönni vasárnap. Én is (...) tűzre vágom gégészeti szakvizsgámat, és követelem, hogy Franz énekelje végig a Loge-Siegmund-Siegfried, Herlitzius pedig a Freia-Sieglinde-Brünnhilde (ahol lehet)szerepsort.

1627 Speranza 2008-07-01 12:05:55 [Válasz erre: 1626 -zéta- 2008-07-01 11:53:34]
Nem mondod?!? És mit ír? A lényeget nem lehetne ide bemásolni?

1626 -zéta- 2008-07-01 11:53:34
A Narancsban van egy hosszabb kritika a RING-ről, benne Molnár Szabolcs hosszan foglalkozik a Wagner-tenor-e Franz vagy nem kérdéskörrel, hivatkozva a fórumra is...

1625 BéGé 2008-07-01 11:27:27
27. Juni 2008, Neue Zürcher Zeitung Peter Hagmann Ein Nervenzentrum der Musik Zu Besuch im Palast der Künste, dem neuen Konzertsaal von Budapest Seit drei Jahren verfügt Budapest über einen neuen, vorzüglichen Konzertsaal. Dort gab es jetzt eine halbszenische Aufführung von Richard Wagners Tetralogie «Ring des Nibelungen». Reizvoll die Fahrt mit der Strassenbahn, in der Linie 2, die der Donau entlangführt – doch plötzlich ist Schluss, Baustelle, es gilt den richtigen Autobus zu finden, und das ist nicht einfach. Schliesslich gelingt die Weiterfahrt, auch wenn das Gefährt übervoll ist. Nach wenigen Haltestellen erneutes Umsteigen – und dann endlich tauchen, mitten im Niemandsland, zwei grosse Bauten auf. Es sind das Nationaltheater und der Palast der Künste, die am südlichen Rand von Budapest errichtet wurden und hier ein neues kulturelles Nervenzentrum bilden sollen. Von der Anbindung an den öffentlichen Verkehr könne er wenig Gutes berichten, gesteht András Csonka, stellvertretender Generalintendant am Palast der Künste. Sie seien eben eine nationale Institution, während die öffentlichen Verkehrsmittel unter städtischer Regie verkehrten – da gebe es Probleme. Die Tiefgarage freilich sei gross genug, und die Hälfte der Besucher komme ohnehin mit dem Privatauto. Möglichst breites Angebot Das mag als Nebensache erscheinen, trägt aber nicht wenig zum Eindruck bei, dass der Palast der Künste etwas peripher gelegen ist. Budapest verfügt in der zentral gelegenen Musikakademie über einen legendären Konzertsaal. Mit seinen 1200 Plätzen ist er nach den Massstäben des heutigen Musikbetriebs aber zu klein, daher der Neubau. Konkret wurde die Idee im Jahr 2000, als die in Budapest und Wien geplante Weltausstellung nicht zustande kam und das dafür vorgesehene Gelände frei blieb. Im Rahmen einer Zusammenarbeit zwischen privaten und staatlichen Geldgebern wurde der Palast der Künste von einem Team um den Architekten Gábor Zoboki erbaut und im März 2005 eröffnet. Der ungarische Staat hat das Gebäude für dreissig Jahre von den privaten Besitzern gemietet und lässt es von einer staatlichen GmbH betreiben. Das Herzstück im Palast der Künste bildet der nach Béla Bartók benannte Konzertsaal mit seinen knapp 1700 Plätzen; dazu kommen ein Theater mit 400 Plätzen und das der zeitgenössischen Kunst dienende Museum Ludwig – ein etwas heterogenes Raumprogramm, das nicht zuletzt dadurch auffällt, dass es für Kammermusik keine geeignete Kapazität gibt. 500 Veranstaltungen pro Jahr finden hier statt. Die eine Hälfte wird vom Palast der Künste selbst organisiert, die andere von Aussenstehenden, zum Beispiel der Nationalphilharmonie, die hier ihren neuen Sitz hat. Rund 500 000 Menschen frequentieren das Kulturzentrum übers Jahr, die Auslastung erreicht rund 85 Prozent – und das bei einer Eigenwirtschaftlichkeit von rund 30 Prozent. Da setzt die Kritik ein. Es sei natürlich wunderbar, dass es diesen neuen Saal gebe, sagt Iván Fischer. Der Dirigent weiss, wovon er spricht. 1993 hat er das Budapest Festival Orchestra gegründet und es zum besten Klangkörper Ungarns gemacht, der zudem intensiv reist; seine Konzerte in Budapest gibt das Orchester inzwischen im Palast der Künste, in den es sich einmietet. So dankbar der Dirigent für diese Möglichkeit ist, so sehr sieht er, dass die neue Institution die Gelder monopolisiert. Nach der Wende ist das ungarische Musikleben förmlich explodiert; zahllos die privaten Initiativen, die sehr viel Bewegung in die Szene gebracht haben. Heute ist davon nur noch wenig übrig. Es fehlt an Geld, nicht zuletzt weil die Mittel eben stark kanalisiert sind. Und – dies ein zweiter Aspekt, der kritisch gesehen wird – vielleicht nicht optimal kanalisiert sind. Tatsächlich bietet der Palast der Künste ein Programm, das wenig gestaltende Hand erkennen lässt. Die Verantwortung dafür liegt bei der Generalintendanz, die aus den Vorschlägen von Dramaturgen ihre Auswahl trifft. In ihrer gesamten Breite solle die Musik im Palast der Künste vertreten sein, unterstreicht András Csonka, weshalb es hier nicht nur das klassisch-romantische Standardrepertoire gibt, sondern auch Musical, Jazz, Weltmusik und Pop. Doch anders als etwa bei der Cité de la Musique in Paris, die einen ähnlichen Ansatz verfolgt, das aber im Zeichen einer avancierten Ästhetik tut, scheint in Budapest die Quote ausschlaggebend zu sein. Neue Musik, bemerkt Csonka mehrere Male, lasse sich nur schwer verkaufen; mit Stolz weist er dafür auf zwei Abende mit Cecilia Bartoli hin, die er in der kommenden Saison anbieten kann. Manifestiert sich da nicht ein Hauch von Provinzialität? Ja, sagt der Dirigent Iván Fischer, Ungarn liege etwas abseits, schon allein der Sprache wegen. Doch nun gehen die Türen zum Palast der Künste in Budapest auf, der Besucher aus der Schweiz betritt das helle Foyer, bewundert seine Grosszügigkeit, amüsiert sich über die rein ungarischen Beschriftungen – und stösst gleich auf eine architektonische Auffälligkeit. Wie ein grosser Schiffsrumpf aus Holz wölbt sich da der Konzertsaal ins Foyer hinein, genau gleich wie in dem von Jean Nouvel entworfenen Kultur- und Kongresszentrum Luzern (KKL). Das ist kein Wunder, denn auf Wunsch des Architekten wurde der Akustiker Russell Johnson beigezogen. Der Saal lässt tatsächlich seine Handschrift erkennen: etwas schmal und stark in die Höhe gezogen, zuoberst die dunkelblaue Decke, über dem Podium das «canopy», seitlich die Echokammern und die kleinteiligen, hier farbigen Gipselemente. Der Klang ist ähnlich analytisch und trennscharf wie in Luzern, wenn auch eine Spur heller. Wagner auf dem Konzertpodium Hier fanden nun die Budapester Wagner-Tage statt, die dieses Jahr zum ersten Mal Wagners «Ring des Nibelungen» an vier aufeinanderfolgenden Abenden geboten haben. Auf dem Podium, vor dem ein Orchestergraben abgesenkt ist, eine kleine Spielfläche, auf der die Sängerinnen und Sänger unter der Anleitung des Salzburger Bühnenbildners Hartmut Schörghofer in Konzertkleidung sparsam agieren, dahinter eine Leinwand für die Videos von Momme Hinrichs und Torge Møller von FettFilm. Eine Alternative zu Bayreuth solle hier entstehen, so das nicht eben kleine Wort von Adam Fischer, dem Dirigenten des Abends. Und im Zentrum soll die Musik stehen, ungestört von den Zumutungen des Regietheaters. Tatsächlich handelt es sich, wie «Das Rheingold» gezeigt hat, um eine halbszenische Aufführung, wie sie beim Lucerne Festival schon verschiedentlich im Programm stand. Die Visualisierungen lassen keine deutenden Ansätze erkennen und bleiben so beliebig, dass sie nicht weiter stören. Hervorragend dafür das Sinfonieorchester des Ungarischen Rundfunks, das Adam Fischer am Pult zu leisem und zugleich farbenreichem Spiel anleitete. Die Besetzung orientierte sich an internationalem Standard, wobei Alan Titus (Wotan) und Hartmut Welker (Alberich) mit schwachen, Christian Franz (Loge) und Eszter Wierdl als Woglinde mit ausgesprochen profilierten Leistungen auffielen.

1624 BéGé 2008-07-01 10:26:19
Kedves Fórumozók ! Tudja-e valaki, hogy a Bartók Rádió mikor közvetíti az idei MüPa Ringet ? Eddig csak a két bemutatónak leltem nyomát, holott arról volt szó, hogy szinte a fél világ hallhatja majd az előadást, olyan sok rádióállomás veszi át a közvetítést. Az informálást előre is köszönöm.

1623 WiseGentleman 2008-06-28 00:52:07 [Válasz erre: 1622 virius 2008-06-27 22:15:23]
No igen, a \"hatty\"-ról Faragó András is beszélt annakidején a vele készült TV-műsorban. Másik érdekes dolog, hogy a korabeli színlapon a \"romantische Oper\"-t \"regényes operának\" fordították...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.