1622 virius 2008-06-27 22:15:23
Úgy tudom, ez az 1889-es Lohengrin-fordítás fellelhető az OSZK-ban. Ebben volt a következő gyöngyszem is: az \"Ein Ritter und ein Schwan\" magyar megfelelője \"Egy lóvag és egy hatty\" volt. A Tannhäuserben pedig a zarándokkarban volt a következő mondat: \"Szívem kínárral vágy betelni\"...
Úgy tudom, ez az 1889-es Lohengrin-fordítás fellelhető az OSZK-ban. Ebben volt a következő gyöngyszem is: az \"Ein Ritter und ein Schwan\" magyar megfelelője \"Egy lóvag és egy hatty\" volt. A Tannhäuserben pedig a zarándokkarban volt a következő mondat: \"Szívem kínárral vágy betelni\"...
1621 tiramisu 2008-06-27 19:55:07 [Válasz erre: 1618 virius 2008-06-27 10:32:38]
Jajjj, nagyon szépek!
Jajjj, nagyon szépek!
1620 Speranza 2008-06-27 13:32:04 [Válasz erre: 1618 virius 2008-06-27 10:32:38]
Én ezt egy másik könyvben olvastam: Ormay Imre: A gróf a vízbe fúl c. könyvében, amely rengeteg ilyen operaszöveg-fordítást tartalmaz az ántivilágból. Wagnertől még Tannhäuser, Bolygó hollandi és Mesterdalnokok-részleteket is tartalmaz. De idéz pl. Csokonai és diáktársai collatiójának Varázsfuvola-ferdítéséből, (el is magyarázza, mit érthettek félre a németül nem tudó, szótárból fordító diákok), és sok egyéb humoros anekdota is van benne.
Én ezt egy másik könyvben olvastam: Ormay Imre: A gróf a vízbe fúl c. könyvében, amely rengeteg ilyen operaszöveg-fordítást tartalmaz az ántivilágból. Wagnertől még Tannhäuser, Bolygó hollandi és Mesterdalnokok-részleteket is tartalmaz. De idéz pl. Csokonai és diáktársai collatiójának Varázsfuvola-ferdítéséből, (el is magyarázza, mit érthettek félre a németül nem tudó, szótárból fordító diákok), és sok egyéb humoros anekdota is van benne.
1619 Sieglinde_ 2008-06-27 13:28:06
Szentséges Wotan... micsoda fordítás... :D El lehet ezt valahol olvasni? Az egészet? Ettől a pár mondattól is lefejeltem a billentyűzetet... :D Librettófordítások rulznak :)
Szentséges Wotan... micsoda fordítás... :D El lehet ezt valahol olvasni? Az egészet? Ettől a pár mondattól is lefejeltem a billentyűzetet... :D Librettófordítások rulznak :)
1618 virius 2008-06-27 10:32:38
Ráth-Végh István idézi\"Az emberi butaság\" c. könyvében a Lohengrin 1889-ben megjelent fordítását, amelyben Elza álma eképpen hangzott: \"Midőn busan nyögelve egy hang hatolt felém...\" Ugyanott Ortrud Elzának a II. felvonásban: \"Amért egy órán önbecsemmel játsztam, azt hiszed, előtted csúsznom kell csupán? E sérelmért kell boszúmat álljam: illő helyem elfoglalom nyilván.\" Na és a \"Schreiter der Tugend, bleibe daheim\"? Az bizony így vala: \"Védje a rénynek, ez itthonod, ifjúkor gyöngye, az otthonod.\" A végén Elza így kiált fel: \"Léget, léget a gyötröttnek!\" :-)))
Ráth-Végh István idézi\"Az emberi butaság\" c. könyvében a Lohengrin 1889-ben megjelent fordítását, amelyben Elza álma eképpen hangzott: \"Midőn busan nyögelve egy hang hatolt felém...\" Ugyanott Ortrud Elzának a II. felvonásban: \"Amért egy órán önbecsemmel játsztam, azt hiszed, előtted csúsznom kell csupán? E sérelmért kell boszúmat álljam: illő helyem elfoglalom nyilván.\" Na és a \"Schreiter der Tugend, bleibe daheim\"? Az bizony így vala: \"Védje a rénynek, ez itthonod, ifjúkor gyöngye, az otthonod.\" A végén Elza így kiált fel: \"Léget, léget a gyötröttnek!\" :-)))
1617 virius 2008-06-27 09:58:44 [Válasz erre: 1616 Sesto 2008-06-27 08:40:06]
Bayreuth an der schönen blauen Donau... :)))
Bayreuth an der schönen blauen Donau... :)))
1616 Sesto 2008-06-27 08:40:06
Hintergrund: Mannheims ehemaliger GMD Adam Fischer versucht in Ungarn ein Mekka für Wagner-Fans zu installieren Bayreuth an der blauen Donau? Von unserem Redaktionsmitglied Stefan M. Dettlinger Während ganz Europa sich geschäftig damit beschäftigt, wie oft Bälle auf Rasen über Linien purzeln, kommt Budapest auf der Suche nach einem Ding namens \"Ring\" ganz schön ins Schwitzen. Zeitgleich zu Deutschland-Portugal pilgern wir zum \"Rheingold\", Hollands Aus erleben wir mit \"Siegfried\", und als der Ring endlich wieder in den Rheinfluten glänzt, dämmert es nicht nur den Göttern. Es dämmert auch den Azzurri. Adam Fischer heißt der übermütige Übeltäter. Mannheims einstiger Generalmusikdirektor will, was man fast für unmöglich hält: in der Donaumetropole eine Art zweites Bayreuth installieren, das zeitversetzt mit \"Budapester Wagnertagen\" gegen das Original vom Grünen Hügel hält. Fischer: \"Wolfgang Wagner ist ja nicht nur Enkel Richard Wagners, er ist auch Urenkel von Franz Liszt.\" Liszt, 1811 im Königreich Ungarn geboren. Und Fischer selbst? Der ist, seit seiner Mannheimer Zeit, ein infizierter Verwandter Richards im Geiste, nachdem er zunächst als Kind zu Wagner gezwungen wurde, musste er doch die Übertragungen aus Bayreuth zusammen mit dem Vater vor dem Radio über sich ergehen lassen. Ein Fulltime-Job von 30 Stunden Zum zweiten Mal findet das Festival statt, und Fischer macht, was auch Bayreuth nicht wagt: Er spielt die Tetralogie an aufeinanderfolgenden Tagen - für alle Beteiligten ein Full-Timejob von 30 Stunden, mit Pausen sowie An- und Abfahrtszeiten. Doch das ist nicht das einzige Alleinstellungsmerkmal. Zusammen mit dem Regisseur Hartmut Schörghofer und den Videokünstlern der Firma Fettfilm tüftelt er an einem Konzept, mit dem Wagner sich halbszenisch im 2006 eingeweihten Konzertsaal des Palace of Arts aufführen lässt. Im \"Ring\" sieht das so aus, dass im Vordergrund Sänger in Oratorienkleidung andeutungsweise auf nackter Bühne agieren, im Hintergrund Wagners Opus magnum visualisiert wird. Der Vorteil: die Sänger agieren kaum, können sich also mehr auf das konzentrieren, was sie am besten können: singen. \"Die Idee hatte ich durch den Bayreuther ,Parsifal\' von Schlingensief bekommen, der viel mit Video funktioniert\", sagt Fischer gegenüber dieser Zeitung. \"Ich fand das ja ganz furchtbar und konnte gar nicht hinsehen. Aber mein Sohn war total begeistert.\" Demnach will Fischer mit dem jungen Medium und der mit ihm verbundenen neuen Ästhetik verstärkt junges Publikum locken, denn auch Fischer weiß: Die Oper altert, und zwar so schnell wie die \"Ring\"-Götter, wenn sie nicht Freias frische Äpfel kosten. Es ist etwas Neuartiges Da sitzt man nun im schicken Konzertsaal dieses monumentalen Palace of Arts und hört und staunt und lässt \"A Rajna kincse\" über sich gießen, \"Rheingold\". Neckisch blinzeln die Rheintöchter von der Videoleinwand herab, während die echten (Sängerinnen) mit spöttischem Gelächter gerade dabei sind, Alberich zu foppen, der aber doch erlangt, was er begehrt. Ist es Oper? Ist es Oratorium? Oder beides? Es ist etwas Neuartiges. Fischer, der Jürgen Flimms Bayreuther \"Ring\" nach Giuseppe Sinopolis Tod übernahm, hat einen nicht unerheblichen Teil der damaligen Besetzung eingekauft. Am herausragendsten ist die \"Siegfried\"-Besetzung von Siegfried und Brünnhilde. Christian Franz singt mit titanischer Tenorkraft, mit hemmungslosem Sex Appeal Evelyn Herlitzius. Ein Wagnerpaar aus kühnsten Träumen. Mindestens genauso aufregend ist aber, dass ein Orchester spielt, das in Sachen Oper fast unbeleckt ist: die MR-Symphoniker, ein Rundfunkorchester. Was Adam Fischer mit diesem Klangkörper anstellt, hat nichts mit dem zu tun, was er anno 2001/2002 in Bayreuth veranstaltete. Das Kammermusikalische macht über weite Strecken einer großen Emphase Platz, der man - fast - Thielemannschen Überschwang unterstellen könnte. Er setzt auf Kontraste und schroffe Schattierungen. Ein Wagner so expressiv und wild wie man ihn schon lange nicht mehr gehört hat. Fischer, designierter GMD der Budapester Oper, ist ein Popstar an der Donau. Schon wenn er ans Pult geht jubelt der voll besetzte Saal, als hätte der sympathische Mann schon ein Lebenswerk wie Karajan vorzuweisen. Ob sein Traum allerdings in Erfüllung geht, bleibt fraglich. Zwar ist das Publikum international gemischt (sogar ein Ehepaar aus Mannheim ist da). Doch um Bayreuth Paroli zu bieten, müsste das Konzept ausgegorener sein. \"Geben Sie uns Tipps, schreiben Sie uns, wie wir es besser machen können\", sagt er zu uns Journalisten. Was am meisten fehlte war, was in einem Fußballspiel oft auch fehlt: die Personenführung. So etwas lässt sich lernen. Lohnend wäre es allemal. Mannheimer Morgen 25. Juni 2008
Hintergrund: Mannheims ehemaliger GMD Adam Fischer versucht in Ungarn ein Mekka für Wagner-Fans zu installieren Bayreuth an der blauen Donau? Von unserem Redaktionsmitglied Stefan M. Dettlinger Während ganz Europa sich geschäftig damit beschäftigt, wie oft Bälle auf Rasen über Linien purzeln, kommt Budapest auf der Suche nach einem Ding namens \"Ring\" ganz schön ins Schwitzen. Zeitgleich zu Deutschland-Portugal pilgern wir zum \"Rheingold\", Hollands Aus erleben wir mit \"Siegfried\", und als der Ring endlich wieder in den Rheinfluten glänzt, dämmert es nicht nur den Göttern. Es dämmert auch den Azzurri. Adam Fischer heißt der übermütige Übeltäter. Mannheims einstiger Generalmusikdirektor will, was man fast für unmöglich hält: in der Donaumetropole eine Art zweites Bayreuth installieren, das zeitversetzt mit \"Budapester Wagnertagen\" gegen das Original vom Grünen Hügel hält. Fischer: \"Wolfgang Wagner ist ja nicht nur Enkel Richard Wagners, er ist auch Urenkel von Franz Liszt.\" Liszt, 1811 im Königreich Ungarn geboren. Und Fischer selbst? Der ist, seit seiner Mannheimer Zeit, ein infizierter Verwandter Richards im Geiste, nachdem er zunächst als Kind zu Wagner gezwungen wurde, musste er doch die Übertragungen aus Bayreuth zusammen mit dem Vater vor dem Radio über sich ergehen lassen. Ein Fulltime-Job von 30 Stunden Zum zweiten Mal findet das Festival statt, und Fischer macht, was auch Bayreuth nicht wagt: Er spielt die Tetralogie an aufeinanderfolgenden Tagen - für alle Beteiligten ein Full-Timejob von 30 Stunden, mit Pausen sowie An- und Abfahrtszeiten. Doch das ist nicht das einzige Alleinstellungsmerkmal. Zusammen mit dem Regisseur Hartmut Schörghofer und den Videokünstlern der Firma Fettfilm tüftelt er an einem Konzept, mit dem Wagner sich halbszenisch im 2006 eingeweihten Konzertsaal des Palace of Arts aufführen lässt. Im \"Ring\" sieht das so aus, dass im Vordergrund Sänger in Oratorienkleidung andeutungsweise auf nackter Bühne agieren, im Hintergrund Wagners Opus magnum visualisiert wird. Der Vorteil: die Sänger agieren kaum, können sich also mehr auf das konzentrieren, was sie am besten können: singen. \"Die Idee hatte ich durch den Bayreuther ,Parsifal\' von Schlingensief bekommen, der viel mit Video funktioniert\", sagt Fischer gegenüber dieser Zeitung. \"Ich fand das ja ganz furchtbar und konnte gar nicht hinsehen. Aber mein Sohn war total begeistert.\" Demnach will Fischer mit dem jungen Medium und der mit ihm verbundenen neuen Ästhetik verstärkt junges Publikum locken, denn auch Fischer weiß: Die Oper altert, und zwar so schnell wie die \"Ring\"-Götter, wenn sie nicht Freias frische Äpfel kosten. Es ist etwas Neuartiges Da sitzt man nun im schicken Konzertsaal dieses monumentalen Palace of Arts und hört und staunt und lässt \"A Rajna kincse\" über sich gießen, \"Rheingold\". Neckisch blinzeln die Rheintöchter von der Videoleinwand herab, während die echten (Sängerinnen) mit spöttischem Gelächter gerade dabei sind, Alberich zu foppen, der aber doch erlangt, was er begehrt. Ist es Oper? Ist es Oratorium? Oder beides? Es ist etwas Neuartiges. Fischer, der Jürgen Flimms Bayreuther \"Ring\" nach Giuseppe Sinopolis Tod übernahm, hat einen nicht unerheblichen Teil der damaligen Besetzung eingekauft. Am herausragendsten ist die \"Siegfried\"-Besetzung von Siegfried und Brünnhilde. Christian Franz singt mit titanischer Tenorkraft, mit hemmungslosem Sex Appeal Evelyn Herlitzius. Ein Wagnerpaar aus kühnsten Träumen. Mindestens genauso aufregend ist aber, dass ein Orchester spielt, das in Sachen Oper fast unbeleckt ist: die MR-Symphoniker, ein Rundfunkorchester. Was Adam Fischer mit diesem Klangkörper anstellt, hat nichts mit dem zu tun, was er anno 2001/2002 in Bayreuth veranstaltete. Das Kammermusikalische macht über weite Strecken einer großen Emphase Platz, der man - fast - Thielemannschen Überschwang unterstellen könnte. Er setzt auf Kontraste und schroffe Schattierungen. Ein Wagner so expressiv und wild wie man ihn schon lange nicht mehr gehört hat. Fischer, designierter GMD der Budapester Oper, ist ein Popstar an der Donau. Schon wenn er ans Pult geht jubelt der voll besetzte Saal, als hätte der sympathische Mann schon ein Lebenswerk wie Karajan vorzuweisen. Ob sein Traum allerdings in Erfüllung geht, bleibt fraglich. Zwar ist das Publikum international gemischt (sogar ein Ehepaar aus Mannheim ist da). Doch um Bayreuth Paroli zu bieten, müsste das Konzept ausgegorener sein. \"Geben Sie uns Tipps, schreiben Sie uns, wie wir es besser machen können\", sagt er zu uns Journalisten. Was am meisten fehlte war, was in einem Fußballspiel oft auch fehlt: die Personenführung. So etwas lässt sich lernen. Lohnend wäre es allemal. Mannheimer Morgen 25. Juni 2008
1615 Sieglinde_ 2008-06-26 21:54:09
Melis pedig Figarótól Kékszakállúig mindent énekelt... mégis bírta a hangja. Kár, hogy Wagnert nem vállalt, remek Sachs lehetett volna, megvolt benne az a humánum és derű, ami kell hozzá - a hangról nem is beszélve :D
Melis pedig Figarótól Kékszakállúig mindent énekelt... mégis bírta a hangja. Kár, hogy Wagnert nem vállalt, remek Sachs lehetett volna, megvolt benne az a humánum és derű, ami kell hozzá - a hangról nem is beszélve :D
1614 WiseGentleman 2008-06-26 18:07:01 [Válasz erre: 1611 virius 2008-06-26 15:46:09]
Jó tudni, mivel én sem énekeltem soha Wagner-szerepet a fürdőszobán kívül...
Jó tudni, mivel én sem énekeltem soha Wagner-szerepet a fürdőszobán kívül...
1613 WiseGentleman 2008-06-26 18:06:31 [Válasz erre: 1610 Speranza 2008-06-26 15:41:59]
Érdekes. Persze, akkoriban még a János vitézre jártam, a felejthetetlen Palcsó Sándor címszereplésével:).
Érdekes. Persze, akkoriban még a János vitézre jártam, a felejthetetlen Palcsó Sándor címszereplésével:).
1612 Speranza 2008-06-26 15:52:34 [Válasz erre: 1611 virius 2008-06-26 15:46:09]
Azért is írtam, hogy egyetlen Wagner-fellépése volt, az is töredékesen, csak a 3. felvonás, koncertszerűen.
Azért is írtam, hogy egyetlen Wagner-fellépése volt, az is töredékesen, csak a 3. felvonás, koncertszerűen.
1611 virius 2008-06-26 15:46:09 [Válasz erre: 1610 Speranza 2008-06-26 15:41:59]
Ez érdekes, mert Melis soha nem énekelt Wagner-szerepet operaszínpadon. A hosszú élet és hosszú karrier titka?!
Ez érdekes, mert Melis soha nem énekelt Wagner-szerepet operaszínpadon. A hosszú élet és hosszú karrier titka?!
1610 Speranza 2008-06-26 15:41:59
És volt egy Parsifal 3. fevonás is, érdekessége, hogy Amfortast - egyetlen (töredékes) Wagner-szerepként Melis György énekelte! Gurnemanz Ütő Endre volt, Parsifalt pedig Claude Heather énekelte. (Mindez 1970 márciusában történt.)
És volt egy Parsifal 3. fevonás is, érdekessége, hogy Amfortast - egyetlen (töredékes) Wagner-szerepként Melis György énekelte! Gurnemanz Ütő Endre volt, Parsifalt pedig Claude Heather énekelte. (Mindez 1970 márciusában történt.)
1609 virius 2008-06-26 15:30:43 [Válasz erre: 1608 WiseGentleman 2008-06-26 15:23:32]
Úgy van. 1981-ben volt a két előadás, akkor már csak a koncerteket engedélyezték a felsőgépezet katasztrofális állapota miatt. A Rajnában valóban akkor debütált Faragó mint Alberich, mert amúgy a szcenírozott Ringben mindhárom Wotan ő volt. Viszont a Mesternek csak a harmadik felvonása ment, akárcsak 1998-ban, amikor Ilosfalvy 70. születésnapjának ünnepe volt. (Majd\' egy éves késéssel persze, de az apropó a 70-es szám volt.)
Úgy van. 1981-ben volt a két előadás, akkor már csak a koncerteket engedélyezték a felsőgépezet katasztrofális állapota miatt. A Rajnában valóban akkor debütált Faragó mint Alberich, mert amúgy a szcenírozott Ringben mindhárom Wotan ő volt. Viszont a Mesternek csak a harmadik felvonása ment, akárcsak 1998-ban, amikor Ilosfalvy 70. születésnapjának ünnepe volt. (Majd\' egy éves késéssel persze, de az apropó a 70-es szám volt.)
1608 WiseGentleman 2008-06-26 15:23:32 [Válasz erre: 1606 Speranza 2008-06-26 12:30:35]
Az Operaház felújításra való bezárásának évében volt két hangversenyszerű Wagner-előadás: egy Rajna kincse és egy Nürnbergi, előbbiben Faragó András énekelte (tudtommal először) Alberich szerepét.
Az Operaház felújításra való bezárásának évében volt két hangversenyszerű Wagner-előadás: egy Rajna kincse és egy Nürnbergi, előbbiben Faragó András énekelte (tudtommal először) Alberich szerepét.
1607 Heiner Lajos 2008-06-26 12:47:30 [Válasz erre: 1606 Speranza 2008-06-26 12:30:35]
És az a Mesterdalnokok-előjáték, amit Matacic itt Pesten dirigált - Klemperer óta nem szólt így nálunk Wagner.
És az a Mesterdalnokok-előjáték, amit Matacic itt Pesten dirigált - Klemperer óta nem szólt így nálunk Wagner.
1606 Speranza 2008-06-26 12:30:35 [Válasz erre: 1602 Búbánat 2008-06-26 00:18:06]
Hogy mik vannak! Nem is tudtam, hogy Jung énekelt nálunk, és pont Siegfriedet! És mellette Hagen és Gunther szerepében két Wotan: Faragó meg Berczelly - nem semmi szereposztás! Teljes előőadás volt vagy csak a 3. felvonást adták elő? (Volt hasonló Parsifallal és Meistersingerrel is, ha jól tudom, ott is a 3. felv. ment)
Hogy mik vannak! Nem is tudtam, hogy Jung énekelt nálunk, és pont Siegfriedet! És mellette Hagen és Gunther szerepében két Wotan: Faragó meg Berczelly - nem semmi szereposztás! Teljes előőadás volt vagy csak a 3. felvonást adták elő? (Volt hasonló Parsifallal és Meistersingerrel is, ha jól tudom, ott is a 3. felv. ment)
1605 tarnhelm2 2008-06-26 08:22:10 [Válasz erre: 1604 WiseGentleman 2008-06-26 01:25:38]
Nincs. Haendeltől csak Concerto grosso (OP.6. N.5 ill. 10.)felvétele vn. Bachtól Máté Passióból több is (kevésbé szeretem őket), 3. és 5. Brandenburgi verseny, 3. szvit (az Air külön is). Preklasszikából Gluck: Orfeusz és Euridiké (teljes, de nem a legjobb), viszont van Iphigenius és Alceste nyitány, és az utóbbi gyönyörű. Kb ennyi.
Nincs. Haendeltől csak Concerto grosso (OP.6. N.5 ill. 10.)felvétele vn. Bachtól Máté Passióból több is (kevésbé szeretem őket), 3. és 5. Brandenburgi verseny, 3. szvit (az Air külön is). Preklasszikából Gluck: Orfeusz és Euridiké (teljes, de nem a legjobb), viszont van Iphigenius és Alceste nyitány, és az utóbbi gyönyörű. Kb ennyi.
1604 WiseGentleman 2008-06-26 01:25:38 [Válasz erre: 1601 tarnhelm2 2008-06-26 00:03:42]
Egy primitív, de szerintem idekívánkozó kérdés: Furtwänglernek van Messiás-felvétele?
Egy primitív, de szerintem idekívánkozó kérdés: Furtwänglernek van Messiás-felvétele?
1603 BéGé 2008-06-26 00:22:52 [Válasz erre: 1601 tarnhelm2 2008-06-26 00:03:42]
Bár ez már nagyon nem Wagner, de e tárgyban különösen ajánlom mindenki szíves figyelmébe Harnoncourt felvételeit és koncertjeit. Bach, Händel, a Haydn oratóriumok és a Mozart egyházi művek esetében a Concentus Musicus Wien és a Schönberg kórus közreműködésével. Harmadik éve van bérletünk az előadásaikra a Musikvereinbe. Nem bántuk meg. Reméljük, még sokáig zenél nekünk.
Bár ez már nagyon nem Wagner, de e tárgyban különösen ajánlom mindenki szíves figyelmébe Harnoncourt felvételeit és koncertjeit. Bach, Händel, a Haydn oratóriumok és a Mozart egyházi művek esetében a Concentus Musicus Wien és a Schönberg kórus közreműködésével. Harmadik éve van bérletünk az előadásaikra a Musikvereinbe. Nem bántuk meg. Reméljük, még sokáig zenél nekünk.
1602 Búbánat 2008-06-26 00:18:06
Egy hangversenykülönlegesség a rádióban - a múltban: 1983. május 11., Magyar Rádió 3. Műsor 19.35 óra: Élő kapcsolás a Zeneakadémia Nagytermébe: Wagner: Az istenek alkonya - III. felvonása - hangversenyszerű előadásban Német nyelven Vezényel: Lovro von Matacic Km.: a MRT Szimfonikus zenekara és énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc) Szereposztás: Siegfried - Manfred Jung Brünhilde - Kasza Katalin Hagen - Faragó András Gunther - Berczelly István Gutrune - Tóth Mária (ma: Temesi) A három rajnai sellő: Kukely Júlia, Tóth (Temesi) Mária, Takács Tamara
Egy hangversenykülönlegesség a rádióban - a múltban: 1983. május 11., Magyar Rádió 3. Műsor 19.35 óra: Élő kapcsolás a Zeneakadémia Nagytermébe: Wagner: Az istenek alkonya - III. felvonása - hangversenyszerű előadásban Német nyelven Vezényel: Lovro von Matacic Km.: a MRT Szimfonikus zenekara és énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc) Szereposztás: Siegfried - Manfred Jung Brünhilde - Kasza Katalin Hagen - Faragó András Gunther - Berczelly István Gutrune - Tóth Mária (ma: Temesi) A három rajnai sellő: Kukely Júlia, Tóth (Temesi) Mária, Takács Tamara
1601 tarnhelm2 2008-06-26 00:03:42 [Válasz erre: 1597 WiseGentleman 2008-06-25 21:50:27]
Nem vagyok valami túl nagy Solti-fan, de a Messiást szeretem vele. Számomra sokkal inkább Solti, mint Gardiner! (A h-moll misét is jól nyomatja Solti!)
Nem vagyok valami túl nagy Solti-fan, de a Messiást szeretem vele. Számomra sokkal inkább Solti, mint Gardiner! (A h-moll misét is jól nyomatja Solti!)
1600 Momo von Hofmannsthal 2008-06-25 23:09:06
1600.
1600.
1599 WiseGentleman 2008-06-25 22:15:44 [Válasz erre: 1598 zsoly 2008-06-25 22:08:23]
Decca-felvétel, mármint a Solti. A Gardiner-felvételen kedvencem, Robert Hale énekli a basszusszólót. Hogy enyhítsük az offolást :), kitűnő alakítást nyújtott Wotan szerepében is!
Decca-felvétel, mármint a Solti. A Gardiner-felvételen kedvencem, Robert Hale énekli a basszusszólót. Hogy enyhítsük az offolást :), kitűnő alakítást nyújtott Wotan szerepében is!
1598 zsoly 2008-06-25 22:08:23 [Válasz erre: 1597 WiseGentleman 2008-06-25 21:50:27]
Off: a Halleluja Gardinerrel egyszerűen zseniális! A Solti-félét nem ismerem, de szívesen meghallgatnám.
Off: a Halleluja Gardinerrel egyszerűen zseniális! A Solti-félét nem ismerem, de szívesen meghallgatnám.
1597 WiseGentleman 2008-06-25 21:50:27 [Válasz erre: 1593 tarnhelm2 2008-06-25 16:41:36]
Ami a ZAK akusztikáját illeti, számomra legtöbbször túlságosan visszhangosnak tűnt, hangi (és egyéb más) szempontból a MŰPA sikersztori! Bayreuth-tal kapcsolatban: egyszer az Ünnepi játékokon kívül szeretnék ellátogatni, amikor ugyanis vezetéssel meg lehet tekinteni a Festspielhaust, gondolom, hogy a színpadi régióval egyetemben. A wagneri művek élvezetéhez ugyanakkor sokszor pozitívan járul hozzá a zenekar látványa, a bayreuthi akusztikát viszont megfelelően hozzáértő karmesterrel élvezhetjük igazán (homogén hangzás, stb.) ellenkező esetben a zenekar szordínósan hangzik. A korhű előadás kérdése számomra főleg barokk művek esetén merül fel: érdekes meghallgatni Händel Messiását a hagyományos \"viktoriánus\" Solti-féle valamint a \"korhű\" Gardiner-féle verzióban (különösen a Halleluja-kórus kezdete mutat drámai különbséget), önmagában véve mindegyik érdekes és egyéni.
Ami a ZAK akusztikáját illeti, számomra legtöbbször túlságosan visszhangosnak tűnt, hangi (és egyéb más) szempontból a MŰPA sikersztori! Bayreuth-tal kapcsolatban: egyszer az Ünnepi játékokon kívül szeretnék ellátogatni, amikor ugyanis vezetéssel meg lehet tekinteni a Festspielhaust, gondolom, hogy a színpadi régióval egyetemben. A wagneri művek élvezetéhez ugyanakkor sokszor pozitívan járul hozzá a zenekar látványa, a bayreuthi akusztikát viszont megfelelően hozzáértő karmesterrel élvezhetjük igazán (homogén hangzás, stb.) ellenkező esetben a zenekar szordínósan hangzik. A korhű előadás kérdése számomra főleg barokk művek esetén merül fel: érdekes meghallgatni Händel Messiását a hagyományos \"viktoriánus\" Solti-féle valamint a \"korhű\" Gardiner-féle verzióban (különösen a Halleluja-kórus kezdete mutat drámai különbséget), önmagában véve mindegyik érdekes és egyéni.
1596 macskás 2008-06-25 20:29:09 [Válasz erre: 1595 pamina 2008-06-25 17:49:35]
Szörnyű volt a tegnapi közvetítés nagy része. Ki is kapcsolatam a rádiót.
Szörnyű volt a tegnapi közvetítés nagy része. Ki is kapcsolatam a rádiót.
1595 pamina 2008-06-25 17:49:35 [Válasz erre: 1591 tarnhelm2 2008-06-25 16:26:12]
Kedves Tarnheim! Erre a müncheni Idomeneora borzasztó kíváncsi lennék, ha lehet, írj majd róla, hogy milyen volt élőben (nem muszáj ebben a topikban :-))! Én a tegnapi rádióközvetítést hallgattam, ennek alapján nehéz megítélni, és számomra nagyon nem volt egységes a kép. Egyes jelenetek nagyon nem jöttek be nekem tegnap. Más részek pl. a négyes hangzása egészen különlegesen finom volt és ebből gondolom, hogy sok minden nem jöhetett át rendesen vagy én voltam már nagyon fáradt esetleg mindkettő.
Kedves Tarnheim! Erre a müncheni Idomeneora borzasztó kíváncsi lennék, ha lehet, írj majd róla, hogy milyen volt élőben (nem muszáj ebben a topikban :-))! Én a tegnapi rádióközvetítést hallgattam, ennek alapján nehéz megítélni, és számomra nagyon nem volt egységes a kép. Egyes jelenetek nagyon nem jöttek be nekem tegnap. Más részek pl. a négyes hangzása egészen különlegesen finom volt és ebből gondolom, hogy sok minden nem jöhetett át rendesen vagy én voltam már nagyon fáradt esetleg mindkettő.
1594 BéGé 2008-06-25 17:22:51 [Válasz erre: 1591 tarnhelm2 2008-06-25 16:26:12]
Kedves Tarnhelm! Bocs, de pontatlanul fogalmaztam. A Mozart operákat magam is szívesebben hallgatom normál zenekarral. A histórikus előadást inkább a barokk szerzőknél (és így főként nem operáknál) részesítem előnyben, az igazi fafúvósokra stb. vonatkozó kitételem erre vonatkozott (volna). Viszont az fontos lenne - főként a nagy légterű mai operaházakban - hogy a Mozart zenekart ne ültesssék egy mély zenekari árokba, napláne ne fedjék azt le scenikai okok miatt (lásd: MÁO - Figaro). Ha mindezen felül a mai hangszereken sikerül a régi zeneihez közelítő hangzást létrehozni - szerintem ebben nagy mester Harnoncourt - akkor minden igényem ki van elégítve. Persze lehet, hogy a müncheni Idomeneo még erre is rá tud tenni egy lapáttal, amihez öszintén szurkolok :-)))
Kedves Tarnhelm! Bocs, de pontatlanul fogalmaztam. A Mozart operákat magam is szívesebben hallgatom normál zenekarral. A histórikus előadást inkább a barokk szerzőknél (és így főként nem operáknál) részesítem előnyben, az igazi fafúvósokra stb. vonatkozó kitételem erre vonatkozott (volna). Viszont az fontos lenne - főként a nagy légterű mai operaházakban - hogy a Mozart zenekart ne ültesssék egy mély zenekari árokba, napláne ne fedjék azt le scenikai okok miatt (lásd: MÁO - Figaro). Ha mindezen felül a mai hangszereken sikerül a régi zeneihez közelítő hangzást létrehozni - szerintem ebben nagy mester Harnoncourt - akkor minden igényem ki van elégítve. Persze lehet, hogy a müncheni Idomeneo még erre is rá tud tenni egy lapáttal, amihez öszintén szurkolok :-)))
1593 tarnhelm2 2008-06-25 16:41:36 [Válasz erre: 1592 maggie 2008-06-25 16:29:41]
Egyetértek. Mármint atekintetben, hogy a MüPA akusztikája sokkal alkalmasabb Wagner-előadásra, mint a ZAK. Vagy bármi más Magyarországon.
Egyetértek. Mármint atekintetben, hogy a MüPA akusztikája sokkal alkalmasabb Wagner-előadásra, mint a ZAK. Vagy bármi más Magyarországon.
1592 maggie 2008-06-25 16:29:41 [Válasz erre: 1590 tarnhelm2 2008-06-25 16:18:31]
A \"csapást\" akusztikai szempontból értettem és fenntartom. A Müpában az énekeseknek nem kellett annyira erőlködni és a közönség is sokkal jobban hallhatta a művet.
A \"csapást\" akusztikai szempontból értettem és fenntartom. A Müpában az énekeseknek nem kellett annyira erőlködni és a közönség is sokkal jobban hallhatta a művet.
1591 tarnhelm2 2008-06-25 16:26:12 [Válasz erre: 1589 BéGé 2008-06-25 16:11:46]
Kedves BéGé! Engem a historikus előadásmód nem nagyon vonz mint probléma - Beethovent, Haydnt és Mozartot pl. sokkal inkább kedvelem nagy zenekarral modern hangszereken, mintsem kicsin és bélhúrosokon, valamint a zongorát - talán a continuot leszámítva - szinte mindig előnyben részesítem a csemballóval szemben - de azzal maradéktalanul egyetértek, hogy ha már historikus előadás készül, akkor nem elegendő a kis termekre tervezett hangszereket és a csökött létszámot rekonstruálni, de magát a termet is szükséges hozzá, mert különben az egésznek semmi értelme. Hamarosan módomban lesz egy ilyen jellegű előadást hallani Münchenben, nagyon kiváncsi vagyok, milyen lesz az eredmény. (Mozart Idomeno)
Kedves BéGé! Engem a historikus előadásmód nem nagyon vonz mint probléma - Beethovent, Haydnt és Mozartot pl. sokkal inkább kedvelem nagy zenekarral modern hangszereken, mintsem kicsin és bélhúrosokon, valamint a zongorát - talán a continuot leszámítva - szinte mindig előnyben részesítem a csemballóval szemben - de azzal maradéktalanul egyetértek, hogy ha már historikus előadás készül, akkor nem elegendő a kis termekre tervezett hangszereket és a csökött létszámot rekonstruálni, de magát a termet is szükséges hozzá, mert különben az egésznek semmi értelme. Hamarosan módomban lesz egy ilyen jellegű előadást hallani Münchenben, nagyon kiváncsi vagyok, milyen lesz az eredmény. (Mozart Idomeno)
1590 tarnhelm2 2008-06-25 16:18:31 [Válasz erre: 1588 maggie 2008-06-25 15:28:03]
Ott voltam a ZAKon 2002-ben a Fischer Ádám vezényelte Walkür 1. felvonáson, és két évre rá A Fischer Iván vezényelte 1. felvonáson is. Egyiket sem éltem meg csapásnak. :)
Ott voltam a ZAKon 2002-ben a Fischer Ádám vezényelte Walkür 1. felvonáson, és két évre rá A Fischer Iván vezényelte 1. felvonáson is. Egyiket sem éltem meg csapásnak. :)
1589 BéGé 2008-06-25 16:11:46 [Válasz erre: 1588 maggie 2008-06-25 15:28:03]
Az a fixa ideám, hogy a világ operajátszásának minden műnél meg kellene próbálni valami módon közelítenie az \"eredeti\", a szerző által megálmodott hangzáshoz. Ez Wagner esetében a bayreuthi hangzás. Ezt kéne tennie a többi szerző esetében is. Mozartnál lehet, hogy az Harnoncourt által felvázolt hangkép a nyerő. A barokk szerzők esetében pedig lehetnének igazi fafúvósok és szépen szóló régi vonóshangszerek. (lásd: Concentus Musikus) De régebbi operák esetén semmiképpen sem mély zenekari árokból, hanem legalábbis min. félútig felemelt zenekarral játszva. Ez Mozartra és Haydnra is érvényes. Vélhetően nem lehet ugyanazon akusztikai körülmények között jól játszani Händelt, Mozartot, Verdit és Wagnert. Mégis kevés jelét látom, hogy pl. a MÁÓ máshogy helyezné el a zenekart, esetleg cserélné a hangszereket stb. Tudom, hogy mindez pénz kérdése és macerás is, de meggyőződésem, hogy enélkül nehéz az eredetihez közelítő hangzást produkálni. Félek, hogy a hangzás tekintetében egy csomó dolog már a karmester első intése elött eldől. Remélhetően ebben is poizitív változások elé nézhetünk, ha Fischer Ádám lép majd a pulpitusra.
Az a fixa ideám, hogy a világ operajátszásának minden műnél meg kellene próbálni valami módon közelítenie az \"eredeti\", a szerző által megálmodott hangzáshoz. Ez Wagner esetében a bayreuthi hangzás. Ezt kéne tennie a többi szerző esetében is. Mozartnál lehet, hogy az Harnoncourt által felvázolt hangkép a nyerő. A barokk szerzők esetében pedig lehetnének igazi fafúvósok és szépen szóló régi vonóshangszerek. (lásd: Concentus Musikus) De régebbi operák esetén semmiképpen sem mély zenekari árokból, hanem legalábbis min. félútig felemelt zenekarral játszva. Ez Mozartra és Haydnra is érvényes. Vélhetően nem lehet ugyanazon akusztikai körülmények között jól játszani Händelt, Mozartot, Verdit és Wagnert. Mégis kevés jelét látom, hogy pl. a MÁÓ máshogy helyezné el a zenekart, esetleg cserélné a hangszereket stb. Tudom, hogy mindez pénz kérdése és macerás is, de meggyőződésem, hogy enélkül nehéz az eredetihez közelítő hangzást produkálni. Félek, hogy a hangzás tekintetében egy csomó dolog már a karmester első intése elött eldől. Remélhetően ebben is poizitív változások elé nézhetünk, ha Fischer Ádám lép majd a pulpitusra.
1588 maggie 2008-06-25 15:28:03 [Válasz erre: 1587 tarnhelm2 2008-06-25 14:23:54]
A bayreuthi akusztika olyan, nem tudok rá jobb szót, kifinomult vagy delikát, hogy a mi fülünk (a nem zenészeké) eleinte nem is képes minden részletét felfogni és értékelni. Idő kell, amig a mai hallgató hozzászokik. És nem is mindenkinek tetszik. Ugyanis ha a szokásos hangversenytermi akusztikához, vagy netán -horribile dictu- CD játszónk felhangosított zenekari hangzásához szoktunk, akkor a bayreuthi hangzás \"csalódást\" okoz. Magam hallottam ilyen véleményt. De azt is tapasztaltam, hogy Wagnert hallgatni pl. a Zeneakadémia egyébként nagyszerű akusztikájú nagytermében, időnként kész csapás! Nem tudom, ki volt ott a tavalyi Müpa Walkür-bemutatója előtti I. felvonás ZAK-beli előadásán, Fischer Ádám vezényletével. Nekem ott a hangzás szenvedés volt. A Müpában az akusztika nem bayreuthi, de nekem tetszett. Egyszóval (ugyan ez aligha lehet kétséges): Wagner nagyon is jól kigondolta azt a bayreuthi akusztikát!
A bayreuthi akusztika olyan, nem tudok rá jobb szót, kifinomult vagy delikát, hogy a mi fülünk (a nem zenészeké) eleinte nem is képes minden részletét felfogni és értékelni. Idő kell, amig a mai hallgató hozzászokik. És nem is mindenkinek tetszik. Ugyanis ha a szokásos hangversenytermi akusztikához, vagy netán -horribile dictu- CD játszónk felhangosított zenekari hangzásához szoktunk, akkor a bayreuthi hangzás \"csalódást\" okoz. Magam hallottam ilyen véleményt. De azt is tapasztaltam, hogy Wagnert hallgatni pl. a Zeneakadémia egyébként nagyszerű akusztikájú nagytermében, időnként kész csapás! Nem tudom, ki volt ott a tavalyi Müpa Walkür-bemutatója előtti I. felvonás ZAK-beli előadásán, Fischer Ádám vezényletével. Nekem ott a hangzás szenvedés volt. A Müpában az akusztika nem bayreuthi, de nekem tetszett. Egyszóval (ugyan ez aligha lehet kétséges): Wagner nagyon is jól kigondolta azt a bayreuthi akusztikát!
1587 tarnhelm2 2008-06-25 14:23:54
A bayreuthi árok nem szimplán \"fedett\". Lépcsőzetesen mélyül a szinpad alá. A karmester mögött hangvető kagyló van, ami egyfelől \"összegyűjti\" a zenekari hangzást, másfelől a hangot a színpadra dobja. A szinpadról aztán az énekesek hangjával keverten áramlik a nézőtérre. Ezt a szituciót nem olyan könnyű előállítani egy másképp tervezett operaházban. És egyébként is elég sok nehézséget jelent abayreuthi megoldás a karmestereknek. Az énekeseket késleltetve kell beinteni, és füllel kompenzálni kell azt a hagvihart, amit a karmester a kagylóban hall. A közönség ugyanis sokkal kisebb hangerőt kap, mint a karmester. Ezért azt is meg kell szoknia a dirigensnek, hogy bár ő kevésbé hallja az énekeseket, nem szabad üvöltetnie őket, mivel a közönség nagyon is jól hallja a szabadon felé áramló énekhangot. (Ezt nevezi Fischer Ádám szellemesen \"walkman effektusnak\" - utalva arra, hogy az ember walkmannel a fülén hajlamos arra, hogy kiabáljon, mivel nem hallja asaját hangját.)
A bayreuthi árok nem szimplán \"fedett\". Lépcsőzetesen mélyül a szinpad alá. A karmester mögött hangvető kagyló van, ami egyfelől \"összegyűjti\" a zenekari hangzást, másfelől a hangot a színpadra dobja. A szinpadról aztán az énekesek hangjával keverten áramlik a nézőtérre. Ezt a szituciót nem olyan könnyű előállítani egy másképp tervezett operaházban. És egyébként is elég sok nehézséget jelent abayreuthi megoldás a karmestereknek. Az énekeseket késleltetve kell beinteni, és füllel kompenzálni kell azt a hagvihart, amit a karmester a kagylóban hall. A közönség ugyanis sokkal kisebb hangerőt kap, mint a karmester. Ezért azt is meg kell szoknia a dirigensnek, hogy bár ő kevésbé hallja az énekeseket, nem szabad üvöltetnie őket, mivel a közönség nagyon is jól hallja a szabadon felé áramló énekhangot. (Ezt nevezi Fischer Ádám szellemesen \"walkman effektusnak\" - utalva arra, hogy az ember walkmannel a fülén hajlamos arra, hogy kiabáljon, mivel nem hallja asaját hangját.)
1586 BéGé 2008-06-25 13:10:53 [Válasz erre: 1585 Speranza 2008-06-25 12:50:37]
Remélem, egyre több helyütt foglalkoznak majd a szígorúan vett zenei kérdések mellett hangzásbeli kérdésekkel is. Tudtommal, FÁ ebben (is) úttörő. Már csak ezért is drukkolok Neki. Ami a rezeket illeti, nekik bizony ez iszonyú kihívás. Tán nem is fújni kell(ene) a hangszereiket, hanem lehelni. Nehéz lehet. DE: volt szerencsém hallani Bécsben a Siegfried-et is pár hónapja Möst-tel. Az első egy-két percben bizony erősen fülelnem kellett a földszinti állóhely első sorában, annyira halkan játszott a zenekar (fúvósokkal együtt). Vagyis akusztikai trükk nélkül is megoldható a dolog, csak sokkal nehezebb.
Remélem, egyre több helyütt foglalkoznak majd a szígorúan vett zenei kérdések mellett hangzásbeli kérdésekkel is. Tudtommal, FÁ ebben (is) úttörő. Már csak ezért is drukkolok Neki. Ami a rezeket illeti, nekik bizony ez iszonyú kihívás. Tán nem is fújni kell(ene) a hangszereiket, hanem lehelni. Nehéz lehet. DE: volt szerencsém hallani Bécsben a Siegfried-et is pár hónapja Möst-tel. Az első egy-két percben bizony erősen fülelnem kellett a földszinti állóhely első sorában, annyira halkan játszott a zenekar (fúvósokkal együtt). Vagyis akusztikai trükk nélkül is megoldható a dolog, csak sokkal nehezebb.
1585 Speranza 2008-06-25 12:50:37 [Válasz erre: 1584 BéGé 2008-06-25 12:35:30]
Mondasz valamit, sőt szerintem jók a felvetéseid, kivitelezhető is lenne a gyakorlatban, nem is értem, miért nem így csinálják szerte a világon már száz éve! DE: A Wagneri hangzuhatagban nem elsősorban a 16 hegedű takarja le az énekest, hanem inkább a rezek, azoknak meg nem olyan könnyű halkan játszani, pláne ha nem is az van a kottában. (És bizony eddig nem is azt szoktuk meg...) De amiket leírsz, alighanem jelentenének bizonyos változásokat a Wagner-játszási gyakorlatban... Én sosem értettem egyébként, hogy ha Wagner a Ringet eleve fedett zenekari árokra koncipiálta, akkor a többi operaház miért nem követi ezt a gyakorlatot(legalább a Ring esetében - annak a legvastagabb a hangszerelése szerintem).
Mondasz valamit, sőt szerintem jók a felvetéseid, kivitelezhető is lenne a gyakorlatban, nem is értem, miért nem így csinálják szerte a világon már száz éve! DE: A Wagneri hangzuhatagban nem elsősorban a 16 hegedű takarja le az énekest, hanem inkább a rezek, azoknak meg nem olyan könnyű halkan játszani, pláne ha nem is az van a kottában. (És bizony eddig nem is azt szoktuk meg...) De amiket leírsz, alighanem jelentenének bizonyos változásokat a Wagner-játszási gyakorlatban... Én sosem értettem egyébként, hogy ha Wagner a Ringet eleve fedett zenekari árokra koncipiálta, akkor a többi operaház miért nem követi ezt a gyakorlatot(legalább a Ring esetében - annak a legvastagabb a hangszerelése szerintem).
1584 BéGé 2008-06-25 12:35:30 [Válasz erre: 1581 Speranza 2008-06-25 12:02:44]
Azt hiszem, kulcskérdéshez érkeztünk ! Itt lenne az ideje akusztikai (hangzásbeli) kérdésekkel is foglalkozni egy füllel élvezendő műfaj esetében. Ha nem is kellene lefedni az árkot, de meg kéne kísérelni beállítani a megfelelő hangzást. Sok megoldás lehetséges, íme néhány: 1./ Amennyire lehet, a hangos hangszereket igenis el kellene dugni. (pl. az árok részbeni lefedésével, lépcsős kialakításával, fel-le mozgatásával.) 2./ Nem kell játszatni mindíg minden hangszert, pl. nem mind a 14-16 hegedűt. 3./ Halkan kell(ene) játszani a zenészeknek. Fischer Ádám tudtommal erre tett a MüPában is kísérletet, a fülem szerint jó eredménnyel. A MÁO-ban ilyet sajnos nem láttam. Viszont minden akusztikai trükk nélkül is lehet légiesen, igen halkan játszani nagyzenekarral is. Egyik legnagyobb élményem volt a Musikvereinben Harnoncourttal Mozart 39,40,41-es szimfóniája a Bécsi Filharmónikusokkal. (nem a Concentus-szal !) Többször is előállt az a hangkép, amelyben mind a 16 hegedű (esetleg 16+14) szólt \"légies csendességgel\". Én meg a zenekar fölött az oldalerkélyen ültem-álltam, azaz közvetlenül láttam-hallottam, mi történik. Nem volt akusztikai trükk, csak zenei koncepció és annak felsőfokú kivitelezése.
Azt hiszem, kulcskérdéshez érkeztünk ! Itt lenne az ideje akusztikai (hangzásbeli) kérdésekkel is foglalkozni egy füllel élvezendő műfaj esetében. Ha nem is kellene lefedni az árkot, de meg kéne kísérelni beállítani a megfelelő hangzást. Sok megoldás lehetséges, íme néhány: 1./ Amennyire lehet, a hangos hangszereket igenis el kellene dugni. (pl. az árok részbeni lefedésével, lépcsős kialakításával, fel-le mozgatásával.) 2./ Nem kell játszatni mindíg minden hangszert, pl. nem mind a 14-16 hegedűt. 3./ Halkan kell(ene) játszani a zenészeknek. Fischer Ádám tudtommal erre tett a MüPában is kísérletet, a fülem szerint jó eredménnyel. A MÁO-ban ilyet sajnos nem láttam. Viszont minden akusztikai trükk nélkül is lehet légiesen, igen halkan játszani nagyzenekarral is. Egyik legnagyobb élményem volt a Musikvereinben Harnoncourttal Mozart 39,40,41-es szimfóniája a Bécsi Filharmónikusokkal. (nem a Concentus-szal !) Többször is előállt az a hangkép, amelyben mind a 16 hegedű (esetleg 16+14) szólt \"légies csendességgel\". Én meg a zenekar fölött az oldalerkélyen ültem-álltam, azaz közvetlenül láttam-hallottam, mi történik. Nem volt akusztikai trükk, csak zenei koncepció és annak felsőfokú kivitelezése.
1583 tarnhelm2 2008-06-25 12:06:28 [Válasz erre: 1581 Speranza 2008-06-25 12:02:44]
Wagner a Ringet is privilegizálni akarta, csak nem volt pénze - anyagi bukás volt Bayreuth - és eladta a produkciót Angelo Neumannak.
Wagner a Ringet is privilegizálni akarta, csak nem volt pénze - anyagi bukás volt Bayreuth - és eladta a produkciót Angelo Neumannak.
1582 bbmaster 2008-06-25 12:06:20 [Válasz erre: 1581 Speranza 2008-06-25 12:02:44]
Vagy halkabban kell játszani! Sokkal, sokkal halkabban! Persze amikor nem énekelnek, akkor hadd szóljon (pl. Siegfried halála)
Vagy halkabban kell játszani! Sokkal, sokkal halkabban! Persze amikor nem énekelnek, akkor hadd szóljon (pl. Siegfried halála)
1581 Speranza 2008-06-25 12:02:44 [Válasz erre: 1579 BéGé 2008-06-25 11:30:03]
Na de Wagner tudta, hogy a műveit nem egyedül Bayreuthban fogják játszani (egyedül a Parsifalt akarta privilegizálni a Zöld Dombra, de az se jött össze...), mégis így hangszerelt! Most akkor mindenhol le kéne fedni a zenekari árkot amikor Wagner-opera megy?? Vagy kevesebb zenészt beültetni, mint amennyit Wagner előír? Nem is fér el mindenhol annyi, úgy tudom, de a zenekar bizony akkor is szól kegyetlenül, és azt át kell énekelni, különben szimfőnia lesz belőle..
Na de Wagner tudta, hogy a műveit nem egyedül Bayreuthban fogják játszani (egyedül a Parsifalt akarta privilegizálni a Zöld Dombra, de az se jött össze...), mégis így hangszerelt! Most akkor mindenhol le kéne fedni a zenekari árkot amikor Wagner-opera megy?? Vagy kevesebb zenészt beültetni, mint amennyit Wagner előír? Nem is fér el mindenhol annyi, úgy tudom, de a zenekar bizony akkor is szól kegyetlenül, és azt át kell énekelni, különben szimfőnia lesz belőle..
1580 tarnhelm2 2008-06-25 11:36:00 [Válasz erre: 1579 BéGé 2008-06-25 11:30:03]
Ez pontosan így van. Bayreuthban nem kell átkiabálni az árokból feltörő hangfüggönyt, mint Bécsben vagy a MÁÓ-ban. A Müpában is próbálták kicsit a süllyesztett hatást elérni, elég jól sikerült is.
Ez pontosan így van. Bayreuthban nem kell átkiabálni az árokból feltörő hangfüggönyt, mint Bécsben vagy a MÁÓ-ban. A Müpában is próbálták kicsit a süllyesztett hatást elérni, elég jól sikerült is.
1579 BéGé 2008-06-25 11:30:03 [Válasz erre: 1577 Speranza 2008-06-25 10:36:25]
Sajnos Bayreuthba még nem jutottam el, de ha jól tudom, Wagner azt a vastagra hangszerelt zenekart jól eldugta egy mély zenekari árokba, amelyből (főként a rezek)csak többszöri oda-vissza verődéssel jutnak a hallgatók fülébe. Ezalatt pedig a hang akusztikai ismereteim szerint igen sokat csillapodik. Az énekesek hangja viszont közvetlenül, csillapítás nélkül jut el a fülekbe, vagyis az énekes-zenekar arány egészen más kell hogy legyen, mint egy normál teremben, ahol a zenekar alig csillapított. Ha ez így van, lehet egy vastagra handszerelt zenekar mellett is beszédszerűen énekelni. Persze a zenekar-énekes arány is jórészt izlésbeli (avagy koncepcióbeli) kérdés. Wagnernél és más szerzők esetében is. (Mozartnál sem mindegy, hogy a zenekar hol helyezkedik el. Mozart esetében az szokott a baj lenni, ha mély árokba helyezik a zenekart, ahonnan sajnos nem szól eléggé jól.)
Sajnos Bayreuthba még nem jutottam el, de ha jól tudom, Wagner azt a vastagra hangszerelt zenekart jól eldugta egy mély zenekari árokba, amelyből (főként a rezek)csak többszöri oda-vissza verődéssel jutnak a hallgatók fülébe. Ezalatt pedig a hang akusztikai ismereteim szerint igen sokat csillapodik. Az énekesek hangja viszont közvetlenül, csillapítás nélkül jut el a fülekbe, vagyis az énekes-zenekar arány egészen más kell hogy legyen, mint egy normál teremben, ahol a zenekar alig csillapított. Ha ez így van, lehet egy vastagra handszerelt zenekar mellett is beszédszerűen énekelni. Persze a zenekar-énekes arány is jórészt izlésbeli (avagy koncepcióbeli) kérdés. Wagnernél és más szerzők esetében is. (Mozartnál sem mindegy, hogy a zenekar hol helyezkedik el. Mozart esetében az szokott a baj lenni, ha mély árokba helyezik a zenekart, ahonnan sajnos nem szól eléggé jól.)
1578 macskás 2008-06-25 11:04:55 [Válasz erre: 1576 BéGé 2008-06-25 10:09:29]
Nem a \'halksággal\' volt a baj. Egészen egyszerűen szar volt, falzettel, óvodás módjára felmondva. Ilyen is van.
Nem a \'halksággal\' volt a baj. Egészen egyszerűen szar volt, falzettel, óvodás módjára felmondva. Ilyen is van.
1577 Speranza 2008-06-25 10:36:25 [Válasz erre: 1576 BéGé 2008-06-25 10:09:29]
Igen, valóban koncepció- illetve ízlésbeli kérdésről van szó. Egyébként a falzettozás meg az üvöltözés közt szerintem van még néhány átmenet, mezzoforte dinamikával is lehet szépen, líraian énekelni, jómagam is hallottam már néhány igencsak jó Siegmundot, akik igenis kulturáltan tolmácsolták a Tavaszi dalt (is). (J.King, Domingo, R.D.Smith, Windgassen) És ha Wagner tényleg \"beszédszerű\" éneklést várt volna el, talán nem hangszerelte volna ennyire vastagra a zenekart (vagy direkt ki akart tolni az énekesekkel?)
Igen, valóban koncepció- illetve ízlésbeli kérdésről van szó. Egyébként a falzettozás meg az üvöltözés közt szerintem van még néhány átmenet, mezzoforte dinamikával is lehet szépen, líraian énekelni, jómagam is hallottam már néhány igencsak jó Siegmundot, akik igenis kulturáltan tolmácsolták a Tavaszi dalt (is). (J.King, Domingo, R.D.Smith, Windgassen) És ha Wagner tényleg \"beszédszerű\" éneklést várt volna el, talán nem hangszerelte volna ennyire vastagra a zenekart (vagy direkt ki akart tolni az énekesekkel?)
1576 BéGé 2008-06-25 10:09:29 [Válasz erre: 1455 Speranza 2008-06-22 11:41:46]
Kedves Speranza és Vitapartnerei ! Nem tudom miért „vérciki” a Tavaszi dal Christian Franz 2007-es előadásában, de ha a lágysággal és a halk kezdéssel van probléma, úgy gondolom érdemes megfontolni Fischer Ádám ezzel kapcsolatos tavalyi nyilatkozatát: „…Az első felvonásban, a Tavaszi dalban Wagner egészen halk éneklést ír elő. Ezt én nagyon fontosnak tartom, de aki Wagner hallgatásakor ehhez nem szokott hozzá, az talán azt hiszi, hogy az énekeseknek nincsen elég hangjuk. Én Wagner esetében azt tartom jónak, ha az énekhang és a beszédhang lényegében nem tér el egymástól. Ahogy például Polgár László énekel... Maga Wagner minden esetben a deklamációra fektette a hangsúlyt, tehát a szövegértelmezésre. Gyakran odaírta, hogy sotto voce, illetve leise singen, méghozzá három felkiáltójellel. Ez azt jelenti, hogy halkan kell énekelni. Ennek ellenére a Wagner-előadásokban nagyon gyakran hangosan, olykor túl hangosan, szinte kiabálva énekelnek a szereplők.” (Magyar Narancs: http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=14415) Ha ehhez hozzávesszük, hogy FÁ szerint Wagnert sok esetben „kamaraopera” szerzőként kell (lehet) értelmezni, felvetődik a kérdés: bizonyosan a megszokott, hősi hangon kell megszólalnia a szerepnek ? Nem lehet helyette egyszerűen emberi ? Úgy gondolom, nem csak hangszínbeli, hanem koncepcióbeli különbségről is szó lehet. Még az is megtörténhet, hogy sokaknak éppen ez az új előadásmód fog tetszeni, szemben a megszokottal. Fentieket kívülállóként jegyzem meg. Zenei tanumányokat nem végeztem és a vitában felsorolt énekeseket sem láthattam élőben, sőt néhányuk felvételeit sem ismerem. Ezért elnézést kérek, ha valamiben tévedek.
Kedves Speranza és Vitapartnerei ! Nem tudom miért „vérciki” a Tavaszi dal Christian Franz 2007-es előadásában, de ha a lágysággal és a halk kezdéssel van probléma, úgy gondolom érdemes megfontolni Fischer Ádám ezzel kapcsolatos tavalyi nyilatkozatát: „…Az első felvonásban, a Tavaszi dalban Wagner egészen halk éneklést ír elő. Ezt én nagyon fontosnak tartom, de aki Wagner hallgatásakor ehhez nem szokott hozzá, az talán azt hiszi, hogy az énekeseknek nincsen elég hangjuk. Én Wagner esetében azt tartom jónak, ha az énekhang és a beszédhang lényegében nem tér el egymástól. Ahogy például Polgár László énekel... Maga Wagner minden esetben a deklamációra fektette a hangsúlyt, tehát a szövegértelmezésre. Gyakran odaírta, hogy sotto voce, illetve leise singen, méghozzá három felkiáltójellel. Ez azt jelenti, hogy halkan kell énekelni. Ennek ellenére a Wagner-előadásokban nagyon gyakran hangosan, olykor túl hangosan, szinte kiabálva énekelnek a szereplők.” (Magyar Narancs: http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=14415) Ha ehhez hozzávesszük, hogy FÁ szerint Wagnert sok esetben „kamaraopera” szerzőként kell (lehet) értelmezni, felvetődik a kérdés: bizonyosan a megszokott, hősi hangon kell megszólalnia a szerepnek ? Nem lehet helyette egyszerűen emberi ? Úgy gondolom, nem csak hangszínbeli, hanem koncepcióbeli különbségről is szó lehet. Még az is megtörténhet, hogy sokaknak éppen ez az új előadásmód fog tetszeni, szemben a megszokottal. Fentieket kívülállóként jegyzem meg. Zenei tanumányokat nem végeztem és a vitában felsorolt énekeseket sem láthattam élőben, sőt néhányuk felvételeit sem ismerem. Ezért elnézést kérek, ha valamiben tévedek.
1575 WiseGentleman 2008-06-25 00:56:07 [Válasz erre: 1571 sphynx 2008-06-24 19:49:44]
stop pushing my buttons, cupcake...
stop pushing my buttons, cupcake...
1574 macskás 2008-06-24 22:06:37 [Válasz erre: 1573 sphynx 2008-06-24 21:24:29]
Félre lettem értve. Az 1533-as bejegyzéshez írtam, hogy a népszabadságból való az idézet, no. Drága szfinksz
Félre lettem értve. Az 1533-as bejegyzéshez írtam, hogy a népszabadságból való az idézet, no. Drága szfinksz
1573 sphynx 2008-06-24 21:24:29 [Válasz erre: 1572 macskás 2008-06-24 21:19:06]
Hogy mer már hogyan írhat olyan akinek nincs szakképesítettsége? Indyke.
Hogy mer már hogyan írhat olyan akinek nincs szakképesítettsége? Indyke.