Bejelentkezés Regisztráció

Régizene


3875 diosjeno 2020-08-23 16:54:26 [Válasz erre: 3874 Corvette 2020-08-23 15:14:37]

" Nehogy már te legyél a viszonyítási pont! :)  "

 

Hú, milyen fontos mondat ! 

Ki, mi a viszonyítás alapja ? A zenész diktál, vagy csak kiszolgál? Igazodik valamihez ? Valakihez ? 

 És a közönség ? Beleszól, vagy ráhat, vagy csak passzív befogadó ? 

 

  Ha jól meggondolom, ezeken a kérdéseken múlik a zenei élet minősége...


3874 Corvette 2020-08-23 15:14:37 [Válasz erre: 3873 chord 2020-08-23 09:03:45]

" Fel nem fogom, mi tetszik rajta nektek".

Látod, te magad adod meg a választ. A hangjegyeken túl van még valami más is, amely hozzátesz a zeneművekhez, és ez a valami az emberi tényező. Az előadó tehetsége, tudása, hangszeres kigyakorlottsága, rutinja, zenei gondolkodásmódja, karizmája.

Itt van példának ez a Bozay Attila duo. Második tétel.

Two movements for Oboe and Piano, Op. 18: II. Sebes · ATTILA BOZAY · Klára Körmendi · Heinz Hollinger

Neked ez bizonyára maga a rettenet, én viszont minden egyes hangját élvezem. Mert tudom, hogy oboán ezt előadni heroikus teljesítménynek számít. Az a tempó! Azok az oktávokat átölelő kötések és lehetetlen ugrások...hetek, hónapok gyakorlása kell hozzá. 1974-ben Holliger így játszott. Lenyűgöző a hangszeres teljesítménye.  6.5 milliárd ember nem érti, hogy mitől ekkora érték ez a felvétel. És? A kultúra nem piaci alapú. Nem azért születnek a művek és adják elő őket, hogy a végén a mérleg balanszban legyen vagy, hogy te jól szórakozz. Annyiszor mondtam már, hogy a zenészeknek te csak egy káposztafej vagy a nézőtéren. Nem tudod dekódolni a darabot? Valami reménytelenül gátol a befogadásában? És? Nehogy már te legyél a viszonyítási pont! :)

Az lejött, hogy az oboa 00:55-től rák-tükörfordításban játssza a szólamát? 


3873 chord 2020-08-23 09:03:45 [Válasz erre: 3871 Corvette 2020-08-23 05:27:58]

Ez itt egy kamarazene lemez, amely elsősorban a szakmának szól, mert nem a dallam áll a főszerepben, hanem a megvalósítás, a zenei megformálás.

De mi az, hogy a szakmának szól??? Egy zártkörű, belterjes ZAK-os zárókoncert, ahol a szolfézstudást osztályozzák?

Na ne. Mi, a közönség, óriási többségben vagyunk, és az Alpha nem nektek szánta ezt, zenészeknek, akik amúgy is ritkán hallgatnak úgy zenét, mint ti. Hanem nekünk, nekem, akik esetleg, békeidőben, a nézőtéren is ott ülünk.

És, igen, itt érthető, hogy miért szeretik az emberek Bachot. Mert a Geminiani-féle zenei gondolkodásból, azért, toronymagasan kiemelkedik, ezt még én is elismerem, a főellenség.:)

Lehet, hogy ez személyes ízlés is, de azért eszembe jutott a Hungarotonnál is dívó 1st recording, ami muszáj volt, másra egyszerűen nem adtak pénzt. Világosabban fogalmazva, az Alpha nem akart még egy századik Bachot, Vivaldit, egyebet kiadni, átállt enciklopédiára, hogy igen, Geminiani is ott volt még...

Fel nem fogom, mi tetszik rajta nektek. Azért nem, mert a youtube utána bedobott egy Castello szonátát, mert firstclass robotok figyelik, mit csinálok a youtube-on, ez a tag, elkezdte nyalogatni a hegedűszonátákat, meg a szólóhegedűs cuccokat, nyomjunk neki valamit, és, nyomja Castello-t, belehallgatva, 5s után hallom, hogy jobb a zene, egy nagyságrenddel legalább, valami fiatal csajszi, életemben nem hallottam még, de erre azt mondom, fantasztikus zene, és igen nagyon jó előadás. Aztán vissza Geminiani-re, és beposhad az egész, leáll, hiába Alpha, meg egy tényleg übercsúcs zenekar, műcucc, ha ez a szakmaiság, akkor húde.... nektek....

Sonata seconda


3872 diosjeno 2020-08-23 08:03:06 [Válasz erre: 3871 Corvette 2020-08-23 05:27:58]

Tényleg  szépen vannak együtt. 

 

Ami kikívánkozik belőlem, hogy nekem kicsit lomhák, vastagok. Geminiani késői szerző. Fürgén, könnyedebben, sztem. 

 Ja, és G. nem az a 'futottak még '  kat.szerintem. Csak - mint több Corelli tanítvány - későn találta meg a saját hangját. 

Ez a zene már belenyal a rokokóba, és bizony teljesen egyedi  .  Ja ,  és príma :)


3871 Corvette 2020-08-23 05:27:58

Café Zimmermann / Geminiani: Concerti Grossi Op. 7.

A felvétel friss, 2017 szeptemberében játszották fel. Érdemes belelapozni a kísérőfüzetbe, mert akkor láthatjuk, hogy a zenészek kis körben helyezkednek el, elöl találjuk a rémesen dekorált, lángcsíkokkal díszített, roadster kinézetű cabrio csembalót, tőle két oldalra helyezkednek el a hegedűk és a brácsák, hátul egy emelvényen találjuk a két barokk csellót, jobbra tőlük pedig a bőgőt, amelyet időnként megtámogat egy fantasztikusan jó barokk fagottos. A fuvolisták a bal oldalon, a kör belső közepén állnak. A cselló kivételével mindenki áll. Hogy miért nem ülhetnek le a szerencsétlenek? Biztosan valami hangzásbéli dolog van mögötte. Gondolom anno sem tespedhettek ezek a zenész szolgák. :) Én mindig is útáltam állva játszani. Tegyem hozzá, űlve sem volt jobb, mert ott meg megkövetelték a fél seggel, fél széken tartást.

Nekem Zimmermannt hallgatni felüdülést jelent, és mindig rácsodálkozom, hogy mennyire profik a zenészei. Nagyon összeszokott a csapat, mindenki tökéletesen egy hullámhosszra van hangolódva úgy, hogy közben teljes szabadságot élvez a zenei megvalósítás tekintetében. Én nem ismerem ezt a karmestert, de biztos, hogy nem egy Karajan típus. Hallom, hogy a zenészei élvezettel csinálják azt, amit csinálnak, és olyan magas minőségű kamarazenélésben van részünk, amely nagyon ritka. Itt még a szólócsellista is vérprofin húzza be a szólamát, nem csak úgy odapotyogtatja a hangokat ímmel-ámmal, ahogyan azt a zenekarok többségénél - sajna - már megszokhattuk. A hegedűk úgy adogatják egymásnak a dallamokat, mintha csak egy ember játszana, és olyan eleganciával, olyan intelligenciával teszik mindezt, hogy csak ámulok.

Concerti grossi, ez áll a borítón. Már előre fenem a fogam a jó vastag, zsíros zenekari hangzásra, aztán jön a meglepetés, mert itt nincs olyan. Nem is lehetne, mert csak tizenöten vannak a közreműködők, rádásul a darabok mind dallamvilágban, szerkezetben, és legfőképp hangszeres apparátusban nagyon eltérnek egymástól. Eleinte csak a vonósokat hallhatjuk, aztán megérkeznek a fuvolák és a fagott is. Micsoda két fuvolistát szedett össze ez a Zimmermann! Gyönyörű hangon, tisztán, gördülékenyen játszanak, tökéletesen beleilleszkednek a darabok hangulatába. Itt senki sem akarja a másikat letolni a pályáról, pedig megtehetnék és még nem is haragudhatnánk rájuk. Van aki ilyenkor alázatról beszél, én jobban szeretem a "szimplán tudja, hogy hol a helye és mi a feladata" megfogalmazást. Ez az óriási értéke ennek a lemeznek. Odatolnám minden zenekarnak, hogy tessék, így kell ezt csinálni. Nincs ebben semmi ördöngösség. Sokat kell kamarazenélni, megtanulni figyelni a másikra, megtanulni a másik szólamát(!) és nem folyton magunknak követelni a torta nagyobbik, általunk ízletesebbnek vélt felét.

Ez itt egy kamarazene lemez, amely elsősorban a szakmának szól, mert nem a dallam áll a főszerepben, hanem a megvalósítás, a zenei megformálás. Mert ki ez a Geminiani? A futottak még kategória. De tessenek meghallgatni, hogy Zimmermannék mit hoznak ki ezekből a fércmű tételekből! Teljesen el vagyok ragadtatva a hallottaktól, pedig első alkalommal csak a szájam szélét húzogattam rá. Van olyan tétel amelynek nincs is vége! Csak úgy abbamarad. Mint mikor elfogy a vonatsín. Sebaj, a zenészek lepattannak a szerelvényről és átugranak a szemközt érkező gyorsra. Annyira beteg...

Concerto in D Minor, H.118, Op. 7: I. Andante · Café Zimmermann

 


3870 Corvette 2020-08-23 05:00:15 [Válasz erre: 3864 chord 2020-08-22 14:12:08]

Ez a Dies irae, a maga eredeti gregorián dallamával, nem egy megrázkódtató dolog. Aki nincs tisztában a szöveg jelentésével, akár kellemes énekként is felfoghatja. Számomra rejtély, hogy ez az egyszerű dallam hogyan tudott zenei közhellyé válni és ekkora karriert befutni. Akár Liszt Haláltáncát is linkelhettem volna, de kapóra jött a Bachtól vett bevezető. 

Igen, ez a hegedű egy Guarnier del Gesu.  Rosand 77 évnyi aktív pályafutását lezárandó, 2009-ben adta el 10 millió dollárért. Fornaciari, David Abel és Anne Akiko Meyers is ilyenen játszik. És jól írod, emberpróbáló az Ysaye darabot végighallgatni, ahogyan emberpróbáló eljátszani is. Rosand mindig is szeretett a legnehezebb oldalról közelíteni, a hálás darabokat rendre meghagyta másoknak. A neve sajnálatos módon kevéssé ismert Európában.

LP-ről már rég nem hallgatok zenét. Nekem a felvétel lemezképfájla van meg, veszteségmentesen, és az nem olyan barátságtalan, mint ez a lemezgyalus hivatkozás. Ami a tartalmat illeti, bennem is maradt hiányérzet. Ugyanakkor az, ahogyan Rosand játszik, ahogyan az effektusokat húzza, szerintem nagyon éredekes és izgalmas. Ahhoz is kell bátorság, hogy ne játssz szépen. És azt se felejtsük, hogy ő amerikai hegedűs! Amerikában az előadók nagyon sokszor a saját fejük és ízlésük után mennek, és nem vesznek tudomást az európai zenei kánonokról. Csodálkoznék, ha neked akár egy amerikai régizene együttes is tetszene. :) 


3869 chord 2020-08-22 20:53:48 [Válasz erre: 3868 diosjeno 2020-08-22 15:29:04]

Nagyon-nagyon jó.

Nem ismertem - én lemezekről ismerek dolgokat, meg pár koncertélmény.

Igen, nyugatabbra (DNY, úgy értem), ez megy, ilyen koncertek is. Meg Bach is. Meg Mozart is, meg opera is meg Sibelius is meg mittudoménmi is. És ez így jó, mert egál van, és ez a választás szabadságát adja. Nálunk ez nagyon nem így van: felfutott a régizene Európában, rezzenéstelenül átvészeltük, mint a vírust, a ZAK régizene szak nélkül, Savall Bachot játszott Budapesten, meg a zéró Fesztiválzenekart vezényelte, megjelent CD-k magyar zenekaroktól, alig-alig, nem érik el a blogba-bekerülés küszöbszintjét; koncertek azért voltak jók, erősen szórványban, régizenei betörésről persze szó nem volt, a jég szépen repedt, de most vége a dolognak, süllyed az Early Music is, nagy kérdés, hogy mi jön, ha jön egyáltalán valami, de mi, Magyarországon így maradtunk, Bach, meg a Vonósszerenád, meg a gulasch, örökre menők lesznek...

De kár picsogni, inkább hallgatni kell ezt a linket, és észrevenni, mekkora ötlet theorbát meg a barokk gitárt összeereszteni. Az egyik a kifinomult gőzgép, komoly húrozással, basszussal, többszólamúság nem gond, continuora perfekt, atombiztos helye a (barokk)zenekarban. A másik, az semmiféle komoly dologra nem alkalmas, soványka hangátfogás, max. oktávra hangolt, egyszerű szerkezet. De soha-soha nem hódolt be a klasszikus zenének, megmaradt szabad léleknek. És ez, Murcia meg Sanz földjén, ez fontos dolog, nagyon - csoda dolgok vannak rá.

És nagyon jók együtt.


3868 diosjeno 2020-08-22 15:29:04

chord, őket ismered ?

 Elmélyült tudás, nem showműsor. 

Az egész koncert fenn van , nagyon ajánlom...

 ( Van még egy tesójuk, Ő meg a murciai (!) konzi tanára :)


3867 diosjeno 2020-08-22 15:08:07 [Válasz erre: 3863 Corvette 2020-08-22 13:40:23]

Az fincsi...:)

 

( Hol is vannak a mi barokk-régi-zenészeink ?

Ja, kint. )


3866 diosjeno 2020-08-22 14:59:46 [Válasz erre: 3865 chord 2020-08-22 14:19:24]

Akkor  jó :) , mert tévedsz... már '96-ban ( nem hosszas vívódás után )  elmentem egy viola-da gamba tanárhoz ....

 

 ( azt hagyjuk, hogy meddig jutottam a gambajátékban..:))


3865 chord 2020-08-22 14:19:24 [Válasz erre: 3859 diosjeno 2020-08-22 10:17:10]

Nem, nem csak Bachot hallgatsz, nyilván, meg szerencsére, máskülönben nem lennél itt. Csak finoman jeleztem, hogy az a lemez, az már befutott egy óriáskört, óriási lelkesedést okozva adott emberekben, akik között, véleményem szerint, 15 éve, biztosan nem voltál benne, amúgy, Corvette sem, ő, asszem, életkorilag sem.

De lehet, hogy tévedek. Jó lenne.:)


3864 chord 2020-08-22 14:12:08 [Válasz erre: 3861 Corvette 2020-08-22 11:34:18]

Tényleg nem off. De a komolyság, itt, Rosand-nál, kissé, nekem  kevés.

Meg ezt hallgatni, csak úgy magában, embert próbáló. Akkor is, ha lehet, hogy ez pont azon a 10 milliós Guarneri hangszeren szól, a 180g LP-ről.


3863 Corvette 2020-08-22 13:40:23

Zelenka: Sonata IV, Allegro ma non troppo

Xenia Löffler and Michael Bosch - Oboes

Jane Gower - Bassoon

Helena Zemanová - Violin

Luděk Braný - Double Bass

Shizuko Noiri - Lute

Václav Luks - Harpsichord


3862 diosjeno 2020-08-22 11:56:45 [Válasz erre: 3861 Corvette 2020-08-22 11:34:18]

Hát éppen nem off...egy 'kifordított' Bach  :)



3860 diosjeno 2020-08-22 10:27:15 [Válasz erre: 3858 chord 2020-08-22 10:09:43]

Itt ez a tizenkét Vitali trio, egyik jobb, mint a másik. Rengeteg ötlet, dallam benne. Kb 1670...az még elég korai ahhoz, hogy a későbbi nagyok tanuljanak belőle...


3859 diosjeno 2020-08-22 10:17:10 [Válasz erre: 3857 chord 2020-08-22 09:57:09]

Szóval Neked az jött le, hogy én csak Bachot hallgatok ? Ezt hogy csinálod ?? 

 Van egy optikád, nem mondom....


3858 chord 2020-08-22 10:09:43

Vitali nagyon különleges, tényleg. V betűnél maradva, Valente is hasonló szellemiség, Paola írta régebben, hogy majd egyszer lesz egy lemez....És lett.... nem tudom, hol tart most a kiadás, pár hónapja azt mondta, már kinyomták, csak a vírus, meg hogy valami bonyolult szponzorálási szisztémában akarták terjeszteni.

Valente - Gagliarda


3857 chord 2020-08-22 09:57:09 [Válasz erre: 3850 diosjeno 2020-08-21 21:42:54]

Amíg ti Bach-al gyötörtétek magatokat, meg a járókelőket, akikhez pár foszlány jutott el csak szerencsére, addig mi meg ezt hallgattuk, kb. 15 éve, - ez nagy, nem, óriási legenda, mármint a lemez, nem itthon, az első kiadás aranyáron, persze, de örülök, hogy végül is megtaláltad, aránylag időben, de persze nem késünk el semmiről...:)

3'20-tól, az az átkötés, az nem gyenge...

Érted már, hogy én azóta egyfolytában ilyeneket hallgatok, és akkor jön valaki, hogy Bach de jó....


3856 diosjeno 2020-08-21 22:24:58 [Válasz erre: 3855 Corvette 2020-08-21 22:22:29]

Vitali örökké él :))


3855 Corvette 2020-08-21 22:22:29 [Válasz erre: 3851 diosjeno 2020-08-21 21:50:57]

Csak nem meghalt a szerző mielőtt befejezhette volna?


3854 diosjeno 2020-08-21 21:58:19 [Válasz erre: 3852 Corvette 2020-08-21 21:53:07]

Mascitti évtizedes kedvenc... A BNF-en megvan és hozzáférhető rengeteg szépen metszett és jól olvasható kottája !! 


3853 diosjeno 2020-08-21 21:53:29 [Válasz erre: 3848 chord 2020-08-21 21:29:30]

 " csak ezt az életetekben nem fogjátok játszani, hiába vagytok zenészek...." 

 

Nem jön be ez Neked :)  Két hét múlva szombaton viszem a kottát a bandának...:))


3852 Corvette 2020-08-21 21:53:07

Sonata No. 1 in A Major, Op. 8: I. Adagio · Quartetto Vanvitelli

A zenészek már türelmetlenül várták vissza vezetőjüket. Egyikőjük a cipője orrát nézegette, másikuk idegesen dobolt az ujjával a csembalón, a harmadik fel s alá járkált. Ekkor hirtelen Gian Andrea belépett a próbaterembe és elkiáltotta magát.

- Győzelem!

A zenészek ujjongásba törtek ki, egymás nyakába borultak, majdnem sírtak az örömtől, hogy végre lemezszerződést kaptak, ráadásul az Arcana kiadótól.
-Na, és mit fogunk játszani?
-Mascittit.
-Ne hülyéskedj! Komolyan kérdeztem.
-Mondom, hogy Mascittit. Hidd el, jó lesz az! Itt vannak a kották, tessék, egy neked, egy másik neked...hé Luigi, most meg hová mész? Neked is jut egy. Nicola! Valamit leejtettél a földre. Felvennéd? Azt kértem, hogy vedd fel és nem azt hogy lépj rá. Mi van? Te meg véletlenül leöntötted kávéval és rajta nyomtad el a csikket? Ne csináljátok már!  És te Matteo? Jól van, ha rád jött a szükség, akkor siess! Ne, ne a kottából tépj magadnak csíkot! Ááááá! Miért csináljátok ezt? Lehetőséget kaptunk, éljünk vele! Ne gondoljátok, hogy olyan könnyű volt nekem a kiadóval. Már én is éppen nyúltam a fojtózsinór után mikor meghallottam a szerzőt. Kérdeztem is, hogy nem lehetne inkább Vivaldit? Mire jó egy Ferrari után kötni a hármasekét meg a boronát? Annak a Nürburgringen a helye, nem a poros szántófödön. Aztán jött nekem az alázattal, meg hogy ez egy próbatétel, bla-bla-bla. Gyertek már be az erkélyről és ne köpködjetek az udvarra! Mit csinálsz? Azonnal húzd fel slicced! Értsétek meg, nekünk ezt dobta a kocka. Nekünk most csak ez jutott. A Roxette is így kezdte. Meg kell próbálni! Mutassuk meg, hogy milyen jók vagyunk! Hadd lássák a népek, hogy mi úgy dolgozunk, mint egy 12 hengeres! Ha csak ez marad utánunk, akkor sem éltünk hiába, vagy mi.  

 


3851 diosjeno 2020-08-21 21:50:57 [Válasz erre: 3850 diosjeno 2020-08-21 21:42:54]

Sajnos rohadtul hiányzik a vége... :((


3850 diosjeno 2020-08-21 21:42:54 [Válasz erre: 3849 Corvette 2020-08-21 21:39:24]

Ehhez mit szóltok ? 


3849 Corvette 2020-08-21 21:39:24 [Válasz erre: 3848 chord 2020-08-21 21:29:30]

"közönség-ciánozás"

Addig röhögtetsz, hogy a végén rám tör a bronchitis.

 


3848 chord 2020-08-21 21:29:30

Na, nézzünk már valamit, ahol a fúga meg az ellenpont meg a többi , zenészkedvenc-akrobatika, az nem elszürkített unalmasságot, és közönség-ciánozást meg izzadságszagot hoz, hanem valami felfelé emelő, titkos nagyszerűséget:

Contrapunto 76

Contrapunto 88

Annak idején, én rojtosra hallgattam ez a lemezt. Az elsők közt volt, ami a Bach-galaxison túli birodalomba beleszívott, nagy erővel. Ma is szeretem, talán még jobban, mint akkor.

Valósznűleg másnak is tetszett ez a lemez, mert, a HM, szokása ellenére, kiadta SACD-n, .... őrületesen, döbbenetesen jó hangminőség. Igen, számít a hangminőség, sőt, kritikus pont, mert élőzene?, OK, jó lenne, csak ezt az életetekben nem fogjátok játszani, hiába vagytok zenészek....

 


3847 Corvette 2020-08-21 21:16:37 [Válasz erre: 3845 chord 2020-08-21 15:47:35]

" Nem véletlenül hozzuk Vivaldit állandó ellenpéldának. Neki meg olyan fokú melódiaérzéke volt, ami már-már hihetetlen. Megy a dallam, ami már finoman fülbemászó, és hopp, nem bírja ki, valami eszébe jutott, egy még jobb, és rá is ülteti az előzőre, nem engedi kifutni, arra a két sorra, amiből Bach 5 évig fúgákat komponált volna, kibelezve és elrondítva őket... "

Ennyire pontosan fogalmazni...Neked az MTA elnökének kellene lenned!  :)

 


3846 diosjeno 2020-08-21 16:06:21 [Válasz erre: 3845 chord 2020-08-21 15:47:35]

:))

Valamiért én is jobban szeretem az olasz zenét , de nem gyártok hozzá elméleteket :)

 A meleg vidékek, a dél zenéjét szeretem.)  És Bachot játszom utoljára szombat délelőtt. Ez van :)

 Ja, és : A fúga nagyszerű !! :)) ...És mégis mozog a föld ! :))


3845 chord 2020-08-21 15:47:35

A zenészek, nagyon kevés kivétellel, (ld. alant, c-betűs), istenítik Bachot. Rémisztően egyszerű, hogy miért. Azért, mert ez a szerző ultra-struktúra-orientált, hardcore polifónia-fan, és így nehéz, igen, jól írtátok, egyenesen stresszes játszani, előadni. de, kellő kigyakorlással, amikor kiüresedik a fej, és csak megy, mint egy robot, sikerülni fog. És a zenésznek ez jó, mert le tudta játszani, sikerélmény, édemes volt gyakorolni, igen, ez a zene egyik  teteje.

Plusz, nagy részük, ijesztően tájékozatlan a régizenében, nem észleli, hogy pl. Monteverdi ki is volt. Ha esetleg ismeri is, a honi oktatás miatt Bach mindig és minden esetben be fogja előzni.

A közönség, az meg nagyon hallgat a zenészekre, mert azt hiszi, hogyha valaki el tud játszani valamit, akkor feltétlen érti, hiszen ő játssza, nem?

Persze, van egy rész, aki a finomabb varázslatokra fogékony, nem pedig a protestáns ál-Istenhit égi elragadtatására, amely szerint, ha zsírosodsz, jó polgár, téged Isten szeret.... Jézus hol is tanított ilyet???, és amely varázslatoktól Bach totálisan mentes.

És, ne feledjük, hogy a melódiához fájdalmasan nem értett; a szép, tényleg szép passiórészletek kivétel nélkül a korabeli protestáns többszólamú marinénis népénekekből lettek összelopkodva, saját ötlet erősen ritka, ami meg van, az tényleg műanyag. Nem véletlenül hozzuk Vivaldit állandó ellenpéldának. Neki meg olyan fokú melódiaérzéke volt, ami már-már hihetetlen. Megy a dallam, ami már finoman fülbemászó, és hopp, nem bírja ki, valami eszébe jutott, egy még jobb, és rá is ülteti az előzőre, nem engedi kifutni, arra a két sorra, amiből Bach 5 évig fúgákat komponált volna, kibelezve és elrondítva őket...

Fetűnt, ugye, hogy operákat nem volt képes komponálni?, igen, egyrészt, mert ki nem állhatta a léha mulatós-áriás talján kommerszáradatot, azt a monódikus primitívséget, de az igazság inkább ott van, hogy az opera, az melódia nélkül nem megy ám.....


3844 diosjeno 2020-08-21 15:17:28 [Válasz erre: 3843 Corvette 2020-08-21 14:48:06]

Ebbe a Vivaldiba már egy tizenhatod se férne bele pluszban :)

 

 Vajon miért harsányabb mindig a barokk oboa hangja, mint a moderné ?  A faanyag miatt ?  És mintha az átmérő is erősebb lenne... amiatt is lehet ?

 

Szombat délelőttönként összejárunk páran zenélni, már több mint 25 éve. Van itt koncertező profi, amatőr, zenetenár . A végére mindig Bachot hagyunk :) Nekünk nem muszáj :)


3843 Corvette 2020-08-21 14:48:06 [Válasz erre: 3842 diosjeno 2020-08-21 14:27:06]

Aki nem zenész, mit sem ért a dialógusunkból. :) De neked talán nem kell bizonygatnom, hogy egy Vivaldi versenymű eljátszása még akkor is több örömet okoz, ha technikailag jóval magasabbra rakja a lécett, mint amelyet az előadó meg tud ugrani.  

Oboe Concerto in A Minor, RV 461: I. Allegro non molto · Alex Klein

Ez a Bach tétel talán kedvedre lesz. Én szeretem. :)

Ponseele.

 


3842 diosjeno 2020-08-21 14:27:06 [Válasz erre: 3841 Corvette 2020-08-21 13:06:25]

Tőle  nem várom el, mert nem szapulja Bachot :)

 Figyelmedbe ajánlom a 3833-as bejegyzést . 

 Bachot már életében utálta játszani a muzsikusainak a többsége :)  Mert rendkívül igénybe vesz ( stresszes:) ezt mondták :)  

 Azt gondolom, hogy biztosan nem tesz jót az előadásoknak a MUSZÁJ . A te esetedet is ezzel magyarázom. Bachot játszani igazán embert próbáló. A kiégés nagyszámú 'muszáj '  előadás esetén borítékolható. 


3841 Corvette 2020-08-21 13:06:25 [Válasz erre: 3840 diosjeno 2020-08-21 12:40:59]

Ahogyan azt Kamp Salamon teszi 08:00-tól? Heisenberg kimegy az unalmas konferenciáról, tömi magába a pick szalámis szendvicset, valaki a közelben reszelni kezd egy hegedűt, és ő ebből tévedhetetlenül rájön, hogy Bach "A" zeneszerző. Heisenberg. Egy fizikus. Még csak nem is zenész! És ő a hivatkozás alap Bach zsenialitása mellett. :)

Értem én, hogy mindent be kell vetni az agymosás érdekében, de ez így gusztustalan. Tőle miért nem vársz el szakmai érveket?

 


3840 diosjeno 2020-08-21 12:40:59 [Válasz erre: 3838 Corvette 2020-08-21 12:31:36]

Zenei - szakmai  érvekre. 

 

 


3839 diosjeno 2020-08-21 12:39:53 [Válasz erre: 3835 diosjeno 2020-08-21 11:42:05]

Nem boldogulok ezzel. Azt a bizonyos 106-os  felvételt, amit mutatni akarnék, ugyan úgy Ton Koopman csinálta, de nem ebben a sorozatban  sztem. Onnan lehet talán megismerni, hogy a tenort Bernhard Landauer énekli benne. Na mindegy, nem , hát nem.


3838 Corvette 2020-08-21 12:31:36 [Válasz erre: 3837 diosjeno 2020-08-21 12:15:53]

Milyen szakmai érvekre gondolsz?

 


3837 diosjeno 2020-08-21 12:15:53 [Válasz erre: 3836 Corvette 2020-08-21 11:59:18]

Én nem bánom, ha odateszed, hogy ' szerintem '.

 Éppen ez az " olyannak írom le Bachot, amilyen " - éppen ez a probléma. 

SZERINTED olyan !  A másik hárommilliárd zenehallgató szerint meg Ő a király :)

 Szakmai érveid nincsenek, csak fanyalgások bizonyos felvételeken.

 Nade hátha kellenek a stressz-tesztek ?


3836 Corvette 2020-08-21 11:59:18 [Válasz erre: 3835 diosjeno 2020-08-21 11:42:05]

Nézd, J.S. Bach életművének legalább a felét fejből fújom. Az nem kevés. Harminc éve barátkozom a szerzeményeivel és ez lett a végső benyomás. Valamennyi  műve egy stressz teszt, mind a játszó félnek, mind a hallgatónak. Lásd mit tett Goulddal! Totál kikészült tőle a pasas. 

Az szapulás, ha olyannak íom le Bachot, amilyen? A király nem lehet meztelen?

Ezért írtam azt, hogy bocsánat. Bocsánat, hogy van ellenvélemény és más zenei szemüveg.


3835 diosjeno 2020-08-21 11:42:05 [Válasz erre: 3834 Corvette 2020-08-21 11:28:20]

Nem, ez nem J.S. Bach, hanem egy előadása. Hát éppen ezt magyarázom.  

 

 Kínomban raktam fel, mert nem találtam sehol azt a 106-os felvételt, amit Ton Koopman csinált. Na, azt nem szapulnád, azt hiszem. 


3834 Corvette 2020-08-21 11:28:20 [Válasz erre: 3820 diosjeno 2020-08-20 21:33:48]

Ez tényleg műanyag.

Az előadás nagyon profi. Gyakoroltak rá, volt koncepció, végigvitték, mindent szépen megoldottak. Bach zenéjét nem akarták sem szebbnek, sem csúnyábbnak beállítani, mint amilyen. Összességében volt egy egészséges távolságtartás és közömbösség az előadók részéről, dacára annak, hogy időnként a szopránnak bepárásodott a szeme, vagy, hogy a rozsomák, átégetve magán a szöveg tartalmát, a szemével kutatta az eget, hátha meglátja ott a jóistenkét.

Csak köszönet járhat ezért a felvételért. Igen, ez J.S. Bach. Ennél többet kár is várni tőle. A zenéje nem beszédszerű, nincs benne egyenletes mozgás, a hangok mesterkélten és természetellenesen törnek elő a hangszerekből és az énekesek szájából, a fülbemászó dallamot pedig felejtsük el egy életre. Aki Bachot hallgatja nem azért teszi, hogy közben kiengedjen és jól érezze magát. 

A pofonról és a plebs ízléséről eszembe jutott Gardiner egyik h-moll mise koncertje. Jóformán le sem csengett az utolsó hang, már érkezett is a mindent elsöprő tapsorkán. Csóri ember, állt ott a dobogón értetlenül, és az arcára volt írva, hogy neki ezeknek aztán igazán kár volt aznap játszani. 1:51:30-tól megtekinthető a jelenet.

Gardiner

Itt csak a közönség örült. Annak, hogy végre befejeződött ez a zenei maraton és lehet hazamenni zabálni.


3833 diosjeno 2020-08-21 09:16:02 [Válasz erre: 3832 chord 2020-08-21 08:56:23]

Igen, a digitális nekem olyan " nem folytonos", fejben kell összeraknom pl a dinamikai vonalakat...az analógnál csak hátradőlök :)

 A felvételről hallgatás nálam egészen  biztosan a tizede annak, amit ti hallgattok, pont emiatt. 

 Egyébként jobb ha megmondom, hogy pontosan értem ezt a Bach- zenével szembeni kifogáshalmazt és biztos meglepődsz, de egyáltalán nincs ellenemre.

 Hasonlóan gondolom, ami a felvételeket illeti. Pusztán a végkövetkeztetéssel nem értek egyet. 

A ti végkövetkeztetésetek figyelmen kívül hagyja az élőzenét, továbbá a többi embert. De csak a végkövetkeztetés ( ál-zene )  

 Ez a valóságtól távolodik el, ez a következtetés...annak meg előbb - utóbb egy pofon a vége a valóság részéről. 

 

 


3832 chord 2020-08-21 08:56:23 [Válasz erre: 3827 diosjeno 2020-08-20 22:01:31]

Rossz berendezéseket hallgatsz, és téves következtetéseket vonsz le. Amúgy, amit hallasz, analógot, az esetek 90%-ban már át lett küldve legalább egyszer digitális keverőkön... azt is meghallod... ?


3831 chord 2020-08-21 08:52:25 [Válasz erre: 3830 Corvette 2020-08-21 00:29:00]

Egyetlen apró kiegészítés. "A borító nem túl informatív". Ez tévedés. Örkény megmondta, figyeljünk már a címre. Itt a borító a cím. Ezen a 13×14 cm-en kell gazdálkodni. Szokványos?, nem, nagyon nem. Éppen pont olyan, mint a zene belül. Valami különleges extravagancia. Amit Bach soha, de soha nem tudott. Nem is álmodott róla, mert nem nőtt ki neki. A vaknak nem lehet megmagyarázni a szivárvány sávjait. Ami a szürke protestáns Germániában tiltott volt, ha valaki, Délről hazatérvén, esetleg bepróbálkozott.

Jól írja Corvette, igen, a kurvák ott álldogálnak piros tűsarkúban. Velencében 10e kurtizán volt ekkoriban, egy 150ezres városban... A prűd északon korbáccsal kergették volna ki őket. Ne legyünk prűdek, ez is ott a zenében.

Igen, a maszk, és annak metafizikája is ott a lemezen. Igen, jól érezzük, nem Lipcse és ködös 10 fok. Hanem, verőfény, 30 fok, tengerkék, és, igen, a bűnös város, ahol egy 'ámen'-ből is koloratúraáriát csinálnak.

Igen, ez Velence.


3830 Corvette 2020-08-21 00:29:00

Ez az az album, amelynek a létrejöttét és létezését semmi nem indokolja, de valamiért mégis itt van közöttünk, ráadásul bárki számára elérhető, megvásárolható és meghallgatható. Egy CD a Naive Vivaldi sorozatából, a 37-es sorszámú. Ha rajtam múlna, csak ennyi állna rajta: 37. Semmi más. Se kép, se előadók...még a szerző neve sem. Pont úgy, mint a vagyont érő borok cimkéjén. Hát, hogy van az, hogy egy ilyet a zeneműboltban mindössze le kell emelni az állványáról és már lehet is hazavinni? Még kutakodni sem kell utána. Hol marad az exkluzivitás, a tucat előadásoktól való sikító elhatárolódás, csakis az értő és felkészült füleknek való megmutatkozás, az egyszeriség és megismételhetetlenség élménye?

A borító nem is túl informatív, meg kell fordítani, hogy lássuk mi van rajta. 18 műsorszám, ebből 12 ária, a maradék egy concerto vonósokra, és egy másik concerto hegedűre. Nesze neked, már megint egy lemez, amelyet nem bírtak megtölteni áriákkal. Pedig az énekes jó, nagyon jó, a Dantone által jegyzett Pergolesi Stabat Materen is ő énekli az alt szólamot.

Pergolesi - Stabat Mater - Stabat Mater ária

Az album első áriája nem valami nagy szám. A barokk korban nagyjából bárki tudott egy ilyet komponálni két óra alat, ha odafigyelt a tanításra és elsajátította a virtuóz operaáriák jól bevett kliséit. Napjainkban Jay-Z a szintijével és a zeneszerző programjaival ugyanazt csinálja, amit Vivaldiék anno analógban. Megír napi két slágert, oszt jöhet a lecsapókassza. Utána meg irány a bót, mert venni kell az óvodás gyereknek arany fukszot a nyakába. :)

Az album második műsorszáma, az a lassú ária a maga ásítozós dallamkészletével elsőre kiábrándító, aztán egyszerre csak azon kapom magam, hogy az énekes és a hegedűs kamarázásán ámuldozom. Már az csoda, ahogyan ez a nő vesz egy levegőt és azzal elénekel egy kilométernyi taktust, majd a végén kifújja a bennrekedt maradékot. És ahogyan köti a hangokat, ahogyan ugrál rajtuk ide-oda, halál könnyedén, miközben arra is marad ereje, hogy tökéletes unisonoban (!) énekeljen a hegedűvel... az valami csoda. Ez az ária nem azért került fel az albumra, mert olyan feledhetetlenül szép. Nem, ez itt egy demonstrációs eszköz, amely azt próbálja sejtetni, hogy mi is vár azokra, akik eddig kitartottak.

És igen, a harmadik műsorszámtól indul a buli. Ekkora jön meg a profi hangmérnök, tolják be a szobába a technikusok a DJ pultot, a hatalmas hangsugárzókat, a 8 állásos sörcsapot, és már a kurvák is ott ácsorognak a bejárati ajtóban piros tűsarkúban.

Ami ezen a lemezen van, azt nagyon nehéz szavakkal tudósítani. Teljesen kívül esik a zenei fősodortól, és emiatt a hagyományos megközelítés és értékítélet is elhibázott.

Dantone már eleget bizonyított nekünk, ahogyan Montanari is - ő legalább akkora főszereplője az albumnak, mint Sonia Prina, ezért is kapott bónuszba egy külön hegedűversenyt. Sonia Prina egyszerűen tökéletes, és a zenekar is 20 centivel magasabban viszi át a lécet, új zenei világcsúcsot felállítva ezzel. Hogy hogyan kerül ide a vonós versenymű, azt a kiváncsiskodók feladatául hagynám, én már megoldottam a nagy talányt. Viszont annyi segítséget adnék, hogy Vivaldi írt 95 operát, amelyből fennmaradt 18, és vajon honnan lehet következtetni arra, hogy milyen is lehetett a többi? Honnan az a rengeteg nyúlfarknyi vonós versenymű?

Ajánlom-e az album meghallgatását? Feltétlen. Mert aki meghallgatja, az olyan minőséget kap, amely sajnos csak elvétve jellemzi napjaink zenei kiadványait, és még hifis szempontból is rendkívül jóra sikerült.

Teuzzone, RV 736: Per lacerarlo

Nesze neked Orlinski, ezt csináld utána!


3829 Corvette 2020-08-20 23:27:38 [Válasz erre: 3822 chord 2020-08-20 21:37:48]

Ál-anyag. Ez jó. Ez nagyon jó. :)


3828 diosjeno 2020-08-20 22:01:56 [Válasz erre: 3827 diosjeno 2020-08-20 22:01:31]

Számomra


3827 diosjeno 2020-08-20 22:01:31 [Válasz erre: 3819 diosjeno 2020-08-20 21:28:34]

Meghallom a digitalizált felvételt. Meg tudom különböztetni az analógtól. Számora sokezer darabból van. Az analóg egyben volt legalább.


3826 diosjeno 2020-08-20 21:57:47 [Válasz erre: 3819 diosjeno 2020-08-20 21:28:34]

Igen, nagyon ÉLVEZETES. De másolat. 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.