Találtam egy elképesztően jó Vivaldi lemezt! Ezt:
Youtube-on semmi sincs róla. Pech. Nektek. Mert pl a Concerto En Ré Mineur RV 541 az valami fantasztikus. Ami a csavart adja, az a tenor de violon szerepeltetése a hegedű helyett.
És Cocset akkorát játszik, amelyet soha nem várnánk tőle! 10/10 Többet sajna nem adhatok rájuk. :(
Aki nem jutna hozzá az albumhoz, az Dantone verziójával vigasztalódjon.
:)
De jó, hogy utánanéztél!
Sajnos totál behavazásban vagyok.
.
Rendben. :)
Johann Georg Krause biztosan írt barytonra, és Haydn előtt élt, még az IMSLP szerint is. :)
.
Hát nem tudom, hogy ez a mű valóban barytonra készült-e, vagy más mélyvonós hangszerre. Nekem nagyon gyanús. Az IMSLP csak csembalóművet mutat.
Baryton a hangszer neve :)
Biztosan volt a barokkban is, Haydn írt számos barytonos darabot, főleg valamelyik Eszterházynak.
Én azt hittem, hogy a versenyzőnk jóval idősebb. 52 évesen nagyon nem szeretnék ilyen leharcoltan kinézni. Viszont ügyesen énekli ezt a cikornyás szöveget. Nehéz lehetett. És nagyon jó a kíséret. Egy ilyen előadásra bármikor beülnék.
De, hogy legyen valami hangi alternatíva Monteverdi kapcsán...
Biztos igazad van, én nem értek ehhez, és nem is néztem utána. De bariton, mint hangszer, ugye volt?
Akkoriban nem igazán használták a bariton fogalmát.
Nagy volt akkoriban a csecsemőhalálozás.
De ha valaki elkerülte a kasztráló kést és a gyermekbetegségeket,
az baritonként, sokáig élhetett.
Na, pont ez az. Monteverdi korában 52 év már öreg(ecskedő)nek számított.
Oké, nem kritika volt. Csak ténymegállapítás.:)
Monteverdi ilyen áriákat írt. Akkoriban még másképpen ketyegett az óra, és jutott idő mindenre. :)
Baritonnak az 52 év a legszebb férfikor! Nekem tetszett, bár a többi előadott áriához képest kicsit hosszúra sikerült. Bocs:) De a záró Schubert dal is tetszett!
52 év azért egy baritonnál még nem számít matuzsálemi kornak. És számára a régizene sohasem volt idegen, mert Mozart, Schubert, Wagner, Mahler mellett folyamatosan énekelt barokk műveket, sok közös munkája volt Helmuth Rillinggel , Nikolaus Harnoncourttal , Neville Marrinerrel , Philippe Herreweghe -vel , és Trevor Pinnock-kal.
A kora ellenére megggyőző az éneklése. És ha azt veszem, hogy ő alapvetően nem a régizenében utazott....
Hú, majdnem eltünt a topik a legfrissebb fórumok boxából, ezt nem lehet hagyni. Pénteken volt egy gálaműsor a Bajor Operában. Volt egy részlet Monteverdi Orfeo-jából:
Claudio Monteverdi L’Orfeo
Arie des Orfeo aus dem 3. Akt: „Possente spirto“
Christian Gerhaher
Musikalische Leitung Ivor Bolton
Ti mit szóltok hozzá?
Ez a lemez van olyan jó, mint Carmignola Late Violin Concertos albumai. Ez nagy szó! Ezt a rusztikus Decca hangzást egy kicsit szokni kell, de pár perc és beáll rá a fül. Ízelítőként a Geminiani varióciókat ajánlom. Döbbenetesen jó.
Serenissima: A Musical Portrait of Venice Around 1726 (2021)
Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto for Oboe, Strings and B.C. in D minor, RV 454 (Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione, Op. VIII No.
Antonio Vivaldi Cantata All’ombra di sospetto for Soprano, Traverso and B.C., RV 687
Antonio Vivaldi Sonata for Violin and B.C. in A major, RV 75
Domenico Scarlatti (1685–1757) Sonata for Harpsichord in E major, K. 162
Nicola Porpora (1686–1768) (from the opera Arianna e Teseo) Aria Pietoso Ciel difendimi for Soprano, Oboe, Strings and B.C.
Nicola Porpora Cantata Questo è il platano frondoso for Soprano and B.C
Giuseppe Sammartini (1695–1750) Sonata for Oboe and B.C. in C major, GSM 1323b
Antonio Vivaldi Cantata Che giova il sospirar, povero core for Soprano, Strings and B.C., RV 679
Jónak ígérkezik a műsor. És az is! Mindegyik mestermű a maga nemében, amihez csak hozzáad a kitűnő előadás és a fantaszitkusan jó hangzásminőség. Az album nagy eséllyel indul az év lemeze címért. Kicsit gondban vagyok, hogy mit emeljek ki róla, mert bármihez nyúlok, csodát találok. Benoit Laurent neve ismerősnek kell csengenie számunkra, hiszen már több alkalommal hivatkoztam rá. Ezen a kiadványon nem csak szólistaként működik közre, de egyben a művészi vezetői feladatokat is ellátja. Ergo ez az ő munkája. Hibátlan. egyszerűen hibátlan. Kevés az olyan kiadvány, amelyen ne lehetne pár hangjegyet egy kicsit arréb tenni vagy egy-két zenei megoldást megkérdőjelezni. Hát itt nincs mibe belekötni. Szinte hihetetlen. 10/10! Le a kalappa! Lenyűgöző a teljesítményük és a kor iránti elkötelezettségük.
Ami nekem különösen tetszett:
Vivaldi Concerto for Oboe, Strings and Continuo in D Minor, RV 454: II. Largo
Porpora Aria "Pietoso Ciel difendimi" for Soprano, Oboe, Strings and Continuo
Sammartini Sonata for Oboe and Continuo in C Major, GSM 1323b: II. Andante lento
Vivaldi Cantata Che giova il sospirar, povero core for Soprano, Strings and
Külön figyelmetekbe ajánlom Perrine Devillerst! Nem hétköznapi a hölgy énektudása.
Na ez az! Ez az, ami hiányzik a Dankó rádióban. Jó újra itt lenni...
Köszönöm a sok linket, mindegyiket meghallgattam, és a végén arra jutottam, hogy bárki bármit is mond, egészen jó zeneszerző ez a Scuhamann. Volt egy rokon gyerek, aki oboázott, és én mindig megdöbbentem azon, hogy testközelből micsoda óriási hangja van ennek a hangszernek, ami nem tűnik fel akkor, amikor az oboa belesimul a zenekari hangzásba.
Ha már ilyen tévedhetetlen jóízléssel idehoztam nektek Leo Duartet, jöjjön most egy rövid Handel concerto tétel az ő és együttesének előadásában.
A sok operettajánló után lassan elkezdhetnénk végre rendes zenét is hallgatni. Pár napja szembejött velem Celine Moinet egyik Schumann felvétele, a három románcból a második, és egy kicsit elszomorodtam.
Elszomorodtam, mert többet vártam. Moinet nagy tehetség. A technikai oldalt nézve minden adott számára, hogy nagy nemzetközi karriert fusson be, mondanivalója is van, mégsincs benne a zenei köztudatban. A hazaiban semmiképp. Közületek hallott már róla valaki? Ismeri a vele készült kiadványokat? Legutóbbi J.S. Bach lemeze megvan? A ti fületeket is bántotta a sok furcsa, barokkal nehezen összhangba hozható harmónia? Jó, ezek a művek átiratok, egészen pontosan visszairatok, és ahányan nekifutottak, annyiféleképpen rekonsruálták az oboaversenyeket. Moinet Bruce Haynes verzióját vette át. Lelke rajta. Nekem nem tetszik.
Szóval itt van ez a tehetséges hölgy, és úgy játssza ezt a románcot, ahogyan mindenki. Ha ez az interpretáció pezsgő volna, akkor az állna a cimkéjén, hogy methode classique, ami nem rossz amúgy. De én a methode traditionelle-t szeretem. A teljesen egyedit, a meglepőt, a váratlant, a nehezen reprodukálhatót. Igaz, hogy sokkal drágább és van benne rizikó rendesen, de gyáva népnek nincs hazája.
Moinet előadása egy jó középátlag. A hang pazar, kiegyenlített, rajzolatos, a kötések könnyedek, a hangszerrel való kemény munkának nyoma sincs. Na, nem a videóból kell kiindulni, mert az tátika show. Playback. Az eredeti felvétel stúdióban készült, és valami azt súgja, hogy Moinet nem csalt és egyben vette fel a darabokat. Szóval szép ez a 2. tétel, bátran ki lehet állni vele a színpadra és pénzt kérni érte. Kár, hogy nem bevállalós. Kifejezetten langyos és unalmas.
De most hallgassuk meg, hogy milyen az, amikor Albrecht Mayer fut neki ennek a darabnak!
Egy másik világ. Mayer esetén már pontosan érteni, hogy a részek hogyan kapcsolódnak szervesen egymáshoz, mert sokkal értelmesebben központoz. Bátran gyorsít, bátran lassít, ha kell megáll és elgondolkozik. Nagyon érzi ezt a stílust. Esetében kialakul egy egészséges lüktetés, amely hasonlatos az emberi légzés tempójához, és ami a legfontosabb: elmesél egy történetet, nem pedig elhadarja. Ettől valahogy pofája lesz a tételnek. Lesz eleje, közepe és vége. Látszólag egyszerűnek tűnik a dolog, de higgyétek el, hogy nem az.
A szívemhez a legközelebb a histórikusok állnak. Az egyik nagy kedvencem Paul Dombrecht. Érdemes belehallgatni a felvételébe.
A fene gondolta volna, hogy ez a tétel ennyire lassú tempóval is működik. Soha nem próbáltam. Ma már csak így csinálnám. Perfekt!
És van itt még egy versenyző, Leo Duarte. Érdemes rákeresni a neten. Ő is histórikusan tolja. Élmény nézni, ahogy azon a csotrogány mezitlábas hangszeren játszik.
Teljesen más, mint Dombrecht. És ez is nagyon jó. A két modern oboásunk a nyomába sem ér. Szóval itt a helye a régizene topikban.
7447
Hirtelen olyan déja vu érzésem támadt. Azt hittem, hogy megint le akar állítani. Örülök, hogy látja bennünk a fantáziát és időnként benéz hozzánk. És ha elfogad egy jó tanácsot egy ilyen 47 éves taknyostól, ne a temetésen járjon az esze, hanem a Spendor vagy Harbeth monitorokon! Hogy melyiket vegye meg karácsonyra.
.
Antréééé????
Már 2011-ben, azaz, több, mint tíz éve is írogattam ebbe a topikba, de legyen antré.
Azt gondoltam -az uborkaszezonra való tekintettel- ennyi csipkelődés régi ismerősök között belefér, de ha impertinenciának érzi, és megbántottam volna, akkor megkövetem.
Elnézést kérek!
Lehet, elszaladtak velem a lovak.
Hogy újraélesztene, az nagyon kedves öntől, de egy ilyen rozzant vénembernek már inkább megváltás a halál, és a szférák zenéjéhez nem kell Ether C sem, tehát ne kockáztassa miattam az egészségét.
Egyébiránt pedig örülök, ha vasárnap újraindul itt az élet, és továbbra is szívesen olvasgatom önöket.
.
Azért ez így nagyon félelemkeltő antré volt! Erősen elgondolkodtatott. A legnagyobb tisztelettel érdeklődöm, hogy továbbra is marad a magázódó üzemmód, vagy átválthatunk tiszteletteljes tegeződőbe? Jó, csak vicceltem. Magázódunk. Hát persze. A vér nem válik vízzé. Vegye úgy, hogy meg sem kérdeztem! :)
Nézze, egy kicsit elszabadultak az események, zene meg nyista. Gondoltam, miért ne lehetne már augusztusban indulatokat szítani? De ha úgy érzi, hogy ez helytelen és csak zavart keltenék vele az erőben, akkor én tudok várni szeptemberig. Feltéve, ha megtisztel minket becses társaságával.
Hogy az én szavam mennyit ér, azon inkább ne lovagoljon! Viszont, ha hirtelen szívleállás érné, én Covid ide, Covid oda, bizisten nekiállnék magát újraélszteni. Sőt! Még rá sem gyújtanék előtte! Mikor pedig végeztem, megkérdezném, hogy nem akarja-e tőlem megvenni a használt Ether C-ét új árában. :)
.
Mindenki annyit ér, .......... Nem, nem amennyije van. Az egy másik kávéház.
Mindenki annyit ér, amennyit a szava.
(És tényleg.)
Műsorváltozás! Aug 1-én kezdünk. :)
Barokk szerző "Trump Biden Magyarországon" c. dalműve, a kínai terjeszkedésről szól.
Én azt gondoltam, hogy ez a zenefelismerő játék arról szól, hogy kb félpercnyi bejátszás alatt fel kell ismerni az adott zeneművet. Ez vagy sikerül, vagy nem. Akinek sikerül, beírja a megfejtést és elküldi. Most értettem meg, hogy erről szó sincs. Ennek az ismeretnek a fényében a havi ranglista sajna semmi megbízhatót nem árul el a játékosok valódi zenei felkészültségéről.
Emlékszem, egyszer egy foglalkozását tekintve kárpitos idős bácsi úgy adta meg három operarészlet megoldását a rádióban, hogy megmondta a szerző nevét, a mű címét, a keletkezés évét, a felvonás és a jelenet számát, a zenekar és az énekesek neveit, és tán még a lemez megjelenésének dátumát is.
Szóval valahogy így volna becsületes. Elnézve a gyatra eredményeket, a többség tutira betartja a játékszabályt. Talán mert így korrekt.
Most olvasom, hogy az Európai Kézilabda Szövetség csupa kéjéhes disznóból áll. Ezt a kis jelenetet nekik küldöm.
Nem tudom, hol kellett volna lesnem, én megnéztem a MET stream-ben ezt az operát. Nem könnyű műfaj és elég jellegzetes figurák, ahhoz hogy az ember fejében megmaradjon
Neked nem ér, csaltál, lestél. :)
Mit képzelsz? Ez a régizene topik. Ide nem lehet csak úgy beírni, itt külön felvételi van.
Nem gondoltam, hogy ilyen kevesen fejtik meg a hétvégi Bartók-zongorás kvintettet. Az eleje annyira magyarosch, hogy a fal adja a másikat és a műfaj is elég könnyen behatárolható: zongorás kamarazene X db.vonóshangszerrel. Esetünkben X=4.
Jut eszembe, azt már írtad, hogy nem olvasol könyvet, de ha filmet nézel időnként, akkor ajánlom neked a Pig c. filmet, megindítóan szép történet.
Azt írtam, de nem abban a kontextusban, ahogyan te értelmezed. Szóval no para! Él még tanár úr, él még a méla Béla, élnek még a magyarok!
Azt írtad, hogy "akkor egy év múlva". Abban igazad van, hogy másfél hónap. De viszont a mász, az ikes ige (Help me 1151), ha ezt észreveszik a nyelvvédők, akkor dzsihádot indítanak ellened. Mindenesetre én figyelmeztettelek. :)
Mondtam valaha olyat, hogy egy évig nem fogok ide írni? Nem. Viszont lesz olyan, akivel valszeg csak egy év múlva fogunk találkozni. Remélem meggondolja magát és nem csak a női fenekekkel lesz elfoglalva. És már csak másfél hónap van szeptemberig.
Szintén! Kellemes nyarat!
Hála istennek, gyorsan telik nálad az év. Pedig attól tartottam, hogy tényleg elhúztál a Prof. Dr. Franzba. Akkor már csak két és fél hónap? Addig hallgatom a Dankó rádiót, ismerkedem Kemény Egon művészetével, Smaragd fórumtársunk jóvoltából.
Remélem mindenkinek jól telik a nyara. Szeptember 1-én kezdünk! Addig is jó zenehallgatást!
Le a Régizenével! :)
Hallgassatok egy kis romantikát. A legjobbat, legvéresebbet!
Erről egy Pilinszky vers jut az eszembe:
Magam talán középre állok
Talán este van. Talán alkonyat.
Egy bizonyos: későre jár.
Az ilyen rövid verseket szeretem. Nemcsak azért, mert könnyű megjegyezni, hanem azért is, mert sokszor többet mondanak, mint egy regény.
OK.
Akkor holnap ilyenkor.
Akkor egy év múlva! Csak el ne felejtsem! :)
Ez nem evolúció, hanem tudatos törekvés.
Most kiszállok kissé.