Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


400 kalahari 2003-10-18 00:48:41
Mindegy, inkább a darabról. Kiss B.-től többet vártam minden téren. Talán nem fekszik neki a negatív figura (Pollione)? Gyöngyi viszont tényleg maga volt Norma, nem csak arra járt, és elénekelte... Közben rájöttem, hogy tetszik ez az opera. Fantasztikus zenéje (is) van, és remek áriák, kettősök (ld. Norma-Adalgisa) vannak benne.

399 Norma 2003-10-18 00:45:21
Ja! Akkor nincs mit tenni!

398 kalahari 2003-10-18 00:42:02
A nézőtéri felügyelő volt, aki ennyire lelkesedett a feladatért... :-)

397 Norma 2003-10-18 00:40:43
Teljesen igaz! Nem próbáltál a szünetben reklamálni? Én biztosan felkerestem volna a nézőtéri felügyelőt, és panaszt teszek.

396 kalahari 2003-10-18 00:38:53
Annyira nem bonyolult a letöltés, ha gondolod emil: a_kalahari@freemail.hu

395 kalahari 2003-10-18 00:37:56
ÉN nem mászkáltam. Azok a későn érkezők voltak. A földszinti 10. páholyba NE vegyetek jegyet, különösen premierre ne!!! Tényleg dühítő, hogy eladják, ha tudják, hogy foglalt lesz, és ha később derült ki, akkor is kötelesek lettek volna másik jeggyel várni a bejáratnál. Ehez képest úgy viselkedtek, mintha ők tennének nekem szívességet, hogy a jegyem áráért engednek leülni valahol (mellesleg egy sokkal rosszabb helyen).

394 Norma 2003-10-18 00:29:56
A múltkor próbálkoztam a letöltéssel, nem sikerült. Úgyhogy marad a hagyományos megoldás. Egyébként, amit írsz, tényleg felháborító. Így persze, hogy mászkálás volt a nézőtéren.

393 kalahari 2003-10-18 00:22:40
Miért akarod felvenni, ha le is töltheted? Más: Találtam még valamit, remélem, mindenki rámozdul: :-) okt. 23. M2 21:00 Dohnányi Ernő: A vajda tornya

392 kalahari 2003-10-18 00:19:50
Ez mind semmi. Mit szóljak én, amikor érkezés után közölták velem, hogy a páholyomról ne is álmodjak, mert onnan közvetít a rádió. Ezután egy meglehetősen kelletlen hölgy nem túl lelkesen elindult helyet keresni nekem és sorstársaimnak, akik hasonlóan jártak. Kezdés előtt egy perccel még nem volt helyünk, aztán találomra leültünk valahová, ahonnan alig láttam, mellettem az egyik ügyelő aludt, elég hangosan szuszogott, az ajtón ki-be jártak... Mondjam tovább???

391 Norma 2003-10-18 00:14:53
Szép estét mindenkinek!Jövő vasárnap adják le.Persze megijedtem,hogy élőben megy, mert a bemondó ezerrel közvetített, de beszéltem vele, és megnyugtatott. Így jó, mert fel akarom venni. Valóban jobb vol, mint a nyári előadás, Lukács Gyöngyi alakítása beérett, a hibái többségét sikerült elkerülnie, a nagyon magas azonban most sem sikerült ott a gongnál.Persze sokan fogják támadni őt, hogy nem bel canto módon énekel, de nekem ez nem számít: színpadi jelenségként hatásos volt, drámai szopránként világszínvonalú. A hatást többre tartom, mint a csupán szépen csillogó koloratúrákat. Kiss B. viszont sokkal haloványabb volt. Kováts Kolosnál jobb volt Polgár, de hangjának romjaival ő is igyekezett jól teljesíteni, s elfogadható volt, helyenként még egész jó is. Panaszkodom viszont a közönségre: pianóknál, csendeknél gátlástalanul köhögnek, krahácsolnak hosszasan, orrot fújnak, hogy ők is szerepeljenek a rádiófelvételen; meg kellene már tanulni diszkréten intézni ezeket az ügyeket (pl. halk résznél töröl, tapsnál fúj stb. Nem is beszélve az egyéb zajokról: dobolnak a padlón, rugdossák a fémkorlátot, csapkodják a széket, nyitány alatt kedvesen megérkeznek, mászkálnak... Szóval mérges vagyok.

390 kalahari 2003-10-18 00:01:07
Közben megtaláltam: Vasárnap (október 26.) 19:40-kor adják le a mai Normát.

389 kalahari 2003-10-17 23:33:30
Már megint én vagyok az első, de azért remélem hamarosan megérkezik mindenki, aki ott volt a Normán. Szokás szerint a nők taroltak. Ez a második premier jobban tetszett, mint az első. Egyelőre nem tudom, hogy csak azért, mert élőben más, mint a tévében, vagy tényleg ennyivel jobb volt. Lukács Gyöngyi alakítása beérett, túljutott a karlengetésen, mint kizárólagos kifejezőeszközön, nem csak énekelt, játszott is. Ebből a szempontból nem vagyok teljesen elégedett Kiss B. Attilával, valahogy nem tudja beleélni magát a szerepébe. Néhol mintha magas lenne a hangjának Pollione, vagy nem? Ulbrich Andrea ismét meggyőzött az alakításával. Még Várhelyi Éva is feltűnt, ezúttal nem nadrágszerepben... :-) Kováts Kolos most hallhatóan énekelt, róla többet nem is szeretnék mondani. Egy-egy jelenetben milyen szépen összeállt a kórus, nem? Fog ez menni... A díszlet tényleg jobban illik az Erkel nagyobb színpadára, ahogy ez várható volt. Ha minden igaz, megint leadták a rádióban, vagy csak fogják?

388 Sesto 2003-10-17 19:05:58
Igen, 1988-ban el tudta még énekelni Miss Anderson \"Luisa-t\", de most már végképp´ a süllyesztöben van szegény!... :-(

387 Sesto 2003-10-17 19:04:26
...na persze, mivel a Szegedieknek volt korábban mindig jó drámai szopránja, gondoljunk csak Karikó Terézre, vagy a késöbbiekben a \"kétlaki\" Misura Zsuzsára is!... :-)

386 Búbánat 2003-10-17 15:25:52
Még annyit, hogy Szegeden olyan ritkaságok is mentek a Vaszy-korszakban a Boleyn Annán kívül, mint a Giovanna D’Arco, A szicíliai vecsernye. Egyikben-másikban a pályája kezdetén álló Temesi Mária is énekelt, szép sikerrel. Abban az időben sok olasz operában nyújtott emlékezetes alakítást. Régen volt.

385 Búbánat 2003-10-17 15:20:19
Most egy darabig nem jelentkezem, viszlát 27-én.

384 Búbánat 2003-10-17 15:17:35
Sesto! June Anderson kitűnő Luisát énekelt a Lyoni operában, 1988-ban , amely most videón is hozzáférhető. Én nagyon élveztem a produkciót. Egyébként több említésre méltó felvételt ismerek, ám mindannyiuk közül rám a legnagyobb hatást az általad említett Fausto Cleva dirigálta stúdiófelvétel tette, amelyen Moffo mellett olyan sztárok működtek közre, mint Bergonzi, Tozzi, Flagello, Verrett, MacNeil és az olasz RCA ének és zenekara. A rádió is többször leadta, időnként hallhatóak belőle részletek is. Boleyn Anna már ment régen Szegeden. Nem emlékszem rá, hogy ki énekelte. De utána lehet nézni abban a kis könyvecskében, amely a Szegedi Nemzeti Színház operaelőadásainak statisztikájával foglalkozik.

383 Sesto 2003-10-17 13:04:50
...pardon elütve: Ricciarelli!!! :-)))

382 Sesto 2003-10-17 13:04:03
...na azért az izgatna, de nagyon, hogy kit fognak a Szegediek a \"Luisa Miller\" cimszerepére találni???!!!... A nemzetközi piacon \"sem rohangálnak\" csak úgy a szuper \"Luisa-k\", nem csoda, a szerep igényesebb vhol. mint akár Violetta szólama is, DE mivel egy \"sláger-száma\" sincs a hösnönek, igy azonban sokkal hálátlanabb, mint a másik Verdi-heroina megszólaltatása!... A ´70-es években Scotto volt elég jó Luisa, ...lemezen még még Moffo is meg tudta csinálna a ´60-as évek végén, söt Fricciarelli is-de öt inkább felejtsük el, DE gyorsan: a ´80-as évek igazi és nagysikerü szinpadi(!) Luisa-ja volt németnyelvterületen: NÁDOR MAGDA!!! S az ezredforduló körüli évek nemzetközi Luisa-ja, Elena Mosuc(!) Frittoli-nak-állitólag újabban nem igazán megy már ez a koloratúrás szólam,...ja és az osztrák Regina Schörg is elég jól megoldotta feladatát a Theatwer an der Wien-ben... Szegeden majd gondolom esetleg Rálik Szilvis és/vagy Bazsinka Zsuzsa lesznek \"befogva\"... ..és Boleyn Anna?...merész vállalkozás!...netán jön Gruberova?... :-) Ruszalka még mindig a 3 eset legkönnyebbike!... :-)))

381 Sesto 2003-10-17 12:57:15
...irtam Neked az Ágai-Lucia-CD miatt-csak nem itt, hanem a \"milyen zenét hallgatsz\" fórumon!... :-)))

380 WiseGentleman 2003-10-17 12:53:52
Mellesleg kérdés, hogy Gregor baritonális hangja (mely az idők folyamán vékonyodott el, hasonlítsuk csak össze a Don Pasquale és a Pomádé király felvételeit) alkalmas lenne-e Fülöp súlyos szerepére?

379 Búbánat 2003-10-17 11:57:38
Ha már szóba hoztam Albert Tamást. Más valaki már említette, hogy Szegeden Don Carlost énekel. A mai Magyar Hírlap foglalkozik a Gregor rendezésében megújuló darabbal. Gregor mondja, rá jellemző módon, amivel én is hasonulni szoktam:„Nem akartam aktualizálni, mert a Don Carlos a hatalom, a barátság, a szerelem és az önfeláldozás zenéje, s ezek úgyis minden korban aktuálisak. Továbbra is az a határozott véleményem, hogy a modernkedő, zeneellenes rendezői elképzeléseknek nincs helyük az operaszínpadon.” Még hozzá teszi , hogy azért nem osztotta magára Fülöp király szerepét, mert rendezőként egy kemény, brutális, durva Fülöp királyt képzelt el, ami nagyon távol áll az ő egyéniségétől, így Gábor Géza sokkal jobb ebben a szerepben, mint ő lenne. A saját munkáját érintve azt is elmondja, hogy „tízszer olyan fárasztó rendezni, mint a színpadon állni, mert egy énekes sok-sok impulzust kaphat egy jó rendezőtől, itt viszont mindent nekem kell kitalálni. Saját énekesi tapasztalataim segítettek, senkitől nem kértem megvalósíthatatlan dolgokat. „ A cikkben Székhelyi a jövőt érintve utal arra, hogy a távlati terveiben szerepel még a Boleyn Anna, a Luisa Miller és a Ruszalka bemutatása is.

378 WiseGentleman 2003-10-17 11:22:59
Elmondásotok alapján izgalommal várom a szombat esti Hunyadit! Egyébként vasárnap a Szevillai borbélyra is megyek, úgyhogy duplán kapom a hétvégén Szinetárt.

377 Búbánat 2003-10-17 11:21:42
A premieren nem voltam, tegnap a másodikon igen. Ami a rendezést illeti, nincs véleményem, illetve ha van is, az nem szalonképes. A mostani vetítés szerintem is katasztrófa. Ennyire szegény lenne a színház, vagy ez a jövő? Ezt látni Bécsben is? Nosza, akkor mi is így teszünk. Akkor már inkább maradt volna a régi foszlott ódivatú, de mégis egy történelmi romantikus nagyoperához, és ERKEL-hez illő díszletezés, mint a mostani nagy semmi. Ugyanakkor a jelmezek, ruhák nagyon szépek, korhűk voltak. Az énekesek közül nekem elsősorban Kelen tetszett (persze hol van Ilosfalvytól!), a hölgyek közül Kirkósa hangjában végig érezni lehetett a rutintalanságból következő elfogódottságot, a hangoknak a kissé görcsösségét. Hiányzott az átütő erő , a súly az alakításából. A rádióközvetítés alapján Fekete jobban megbirkózott a szerep nehézségeivel. Nekem Boross Csilla játéka, éneklése, megjelenése tetszett a legjobban (gyönyörűen énekelt mind a szerelmi kettősben, mind az esküvői jelentben), Péter Cecíliával ők ketten még sokra vihetik. Mukk számomra teljesen jelentéktelen figura maradt a színpadon. Énekében nem volt semmi plusz. Összehasonlítva a rádióban hallott Albert Tamással, hangban ez utóbbi nálam sokkal meggyőzőbben, és szebben énekelte az énekelnivalóját. A zenekarral, kórussal és a táncosokkal maximálisan meg voltam elégedve, és elsősorban nekik meg Kelennek, Borossnak köszönhetjük - minden más negatívum ellenére – hogy a tegnapi második este összességében sikeres, és nézhető volt. Még valami élményfélében is részünk volt. Ez sem semmi. Még egy apró megjegyzés: 1958 mellé Maléter mellett más nevek is kerülhettek volna. (1849 mellett ott volt a miniszterelnök neve….)

376 Amneris 2003-10-17 09:48:03
Üdv mindenkinek. Tegnap bepótoltam Hunyadi mulasztásomat, de hogy minek azt nem tudom. Rettenetes. Nekem a kedvencem az utolsó jelenet előtti vászon a nevekkel és évszámokkal. Rettentő eredeti! Már csak azt magyarázza meg valaki, hogy mit keres Martinovics az áruló, a mártírjaink között? A szereplő gárdáról no comment. Kivéve talán Boross Csillát, akinek igen szép magasságai vannak. Kirkósa Orsi nagy sikert aratott, de nekem meggyőződésem, hogy ez nem az ő szerepe. A 2. felvonást a 24. sorból néztem, onnan nem hallottam azt az átütő vocét, amit én tavaly a Csarnok-áriában hallottam tőle. A 3. felv. az 7. sorból néztem itt már jobban hallottam, bár ez a szakasz nem annyira nehéz, de talán biztosabb is volt. Ha visszatér a \"fakkjához\", szerintem szép jövő vár rá. Hát ennyit erről. A régi változat minden szempontból jobban tetszett.

375 karnagy 2003-10-17 09:37:43
Tegnap megnéztem a Hunyadit. Szinetár Sevillai-rendezésénél mélyebbre nem lehet süllyedni. SIKERŰŰŰŰŰŰŰŰLT! Kérdésem: ehhez miért kellett két rendező? Az előadás közben azon gondolkodtam, ki az a dilettáns, aki ezt az elképesztően ronda díszletet jegyzi. Elcsodálkoztam, hogy Csikós Attila vezető díszlettervező ilyen fantáziátlan (és főleg: rém randa) térbe helyezte el Erkel művét. A vetítés tragikomikus volt, jókat nevetgéltem a zoomolásokon meg a Monty Python angol abszurd humorista csoport rajzfilmjeit idéző megoldásokon (pl. a La Grange-ária közben). Nem értem az I. felvonás végén a páncélt cipelő nők szerepét (talán valami Lüszisztraté-utánérzés?), a papírmasé sült malac viszont hibátlan :). Egyik énekes barátném azt súgta fülembe, hogy olyan, mintha egy matinén lenne, melyre a legrosszabb énekeseket válogatták össze. Hát igen: Gárday, Mukk, Létay igen gyöngén muzsikált. Kirkósa Orsiról nem merek mit írni. Most nem tetszett, de hallottam már őt igen jól énekelni, fiatal még, meglátjuk, hogyan fejlődik. Szomorúan hallgattam Kelen Pétert, aki fáradtan énekelt, és hiányoltam a régi, szép kelenes frázisokat. Pozitívum, hogy van két jó Gara Máriánk: Péter Cili mellett Boross Csilla is szépen énekelt. Ízlések és pofonok különböznek, nekem előbbi művésznő éneklése - noha csak a rádióból hallgattam - jobban tetszett.

374 WiseGentleman 2003-10-16 19:18:10
Még egy dolog, most láttam az Ágay Karolával készült interjút a neten (http://www.bmc.hu/gramofon/0003/legendak.htm), ahol említi, hogy van egy teljes Lucia-felvétele Patanéval az Eterna kiadásában. Sesto, láttad ezt a felvételt valahol CD-n?

373 WiseGentleman 2003-10-16 18:32:02
Igen, Éj Királynőjeként sajnos nem láttam, viszont Luciaként kétszer is, ami szintén óriási nagy szerepe volt.

372 Sesto 2003-10-16 12:59:02
...de ha valóban olvassa is Ágai Karola a hüséges rajongó-tábor sorait, öröme valóban JOGOS(!)-hiszen ö is milyen sok FELEJTHETETLEN perccel/órával(=élménnyel ajándékozott meg bennünket!!!) gazdagitotta operai élménytárunkat!!! :-))) Hálás KÖSZÖNET!!! :-)

371 Sesto 2003-10-16 12:52:40
...nem tudom, hogy van-e internet-csatlakozása, DE megkérdezhetem?!... :-)))

370 Búbánat 2003-10-16 12:44:00
Gondolom, Ágai Karola, ha idekattintgat mostanában, nagyon hálás Sestonak, és mindazoknak, akik rá emlékezünk. És örül…

369 Sesto 2003-10-16 12:36:18
Wisegentleman! Ad. 1. Otto Schenk-et mindenki hagyná és SZERTENÉ ha újra operát rendezne: az \"Öreg\" egy kicsit kéreti magát és mindenféle kifogásokkal mindig kilépo az utolsó pillanatban mindenböl, úgy érzi-ezt egy interjúban nyilatkozta-\"kiöregedett a müfajból\"... Ad. 2. Hát az valóban nagy kár, hogy Ágai Karolát PONT(!) Éj királynöként nem láthattad, mert abban a szerepben egy \"Piepsimaus\" (=á la Lehoczky) még bombabiztos staccati ellenére is karikatúra marad, a MR-os Lehoczky-felvételen csak nevetek... Gábor Artemiszt ne is emlitsd, egy \"trauma\" volt!... Fekete Veronika pedig sikeresen meggyözött tudásának nagyságáról egy picit más szerepkörben!... :-) Annak ellenére, hogy Gyurkovics Máriát a XX. sz. egyik legnagyobb koloratúrszopránjának tartják számon, Lucia-ként nekem nagyon levés: ez a Lily Pons és Roberta Peters-féle \"cérnavékony-fuvolahang\" nem kielégitö számomra, ami a szerep jellegét illeti!... Bombabiztos futamok és éteri magasság, DE azonfelöl??? ...ezért ragadtam meg annyira Ágai Karolánál, akinek-szerintem-tökéletesen sikerült az \"arany középutat\" megtalálni\", vagyis mindig üzembiztos koloratúrtüzijátékot(=a kifejezés eszköze és nem céljaként!) ötvözött rendkivül szuggesztiv szerepjátékkal!!! (Valahol Ágai is \"sajnos\" megelözte saját korat és ezt nem mindig veszik jó néven: ha pl. ö MOST lenne a csúcson, szerintem egy Gruberovanak is egen csak \"fel kellene kötnie a felkötnivalót\"!... :-)

368 kalahari 2003-10-16 11:37:16
Az én kedvenceim az élő előadások. még videón sem jön át az, amit a nézőtéren át lehet élni. Más: örülök, hogy készült interjú Lukács gyöngyivel, és újra felvetném, hogy nem lehetne szó esetleg egy Momus-interjúról is?

367 Búbánat 2003-10-16 09:58:34
Így igaz, és ezért szeretem hallgatni a rádióban is az élő egyenes közvetítéseket, mondjuk a MET-ből. A HVG ma megjelent számában a portré rovatban most olvastam el Lukács Gyöngyivel készített beszélgetés – gondolom – szerkesztett változatát. Ebből csak két mondatát ragadom ki” A budapesti Macbeth-előadás vendégrendezője, Henning Brockhaus minden lépésemet ellenőrizte. Még ha akartam volna, se állhattam volna arrébb tíz centivel sem.”

366 karnagy 2003-10-16 09:44:17
A kedvenceim az élő operaelőadások CD-felvételei. Mindig átjön az estek atmoszférája, szeretem, ha nem vágják le a percekig tartó vastapsokat, jó hallani a kórus dobogását. És szeretem azt is, ha hibázik egy-egy művész. Más: ismeritek az Álarcosbál Solti/Nilsson/Bergonzi-féle lemezét?

365 Búbánat 2003-10-16 09:35:41
Örülök WiseGentleman, hogy legalább ebben rokonlelkek vagyunk. Amit a konzervatív rendezésről vallottál, messzemenően egyetértek. Hadd említsem még meg, hogy a videót is azért szeretem jobban a CD-nél, kazettánál, mert látom a színpadképet, látom a rendezést, látom az énekeseket, közreműködőket, érzékelem azt az atmoszférát, ami átjön a képernyőn. Egy steril, stúdióban felvett lemez, bármennyire is kitűnő zeneileg, mégis az egész nagyon mesterkélt. Tőlem lehet sztereo és digitális, nem hoz lázba. Én a képet is akarom látni, hogy benyomást szerezzek a Színházról, a darabról, amit éppen ott eljátszanak, elénekelnek. Ilyenkor megbocsátom a gyengébb muzsikálást, éneklést is. Az élő produkció varázsa feldobja az embert. Még a koncertszerűen előadott műveket is éppen ezért előnyben részesítem egy lemezen. Nyesztyerenkot élmény volt látnom régen élőben hangja teljében, és most is, mert tudom, hogy milyen életutat, pályát járt be. Honnan hová jutott, majd onnan milyen állomások követték egymást. És most visszajött hozzánk. A napokban elővettem egy régebbi, a veronai Arénából közvetített Atilla videofelvételét. Lenyűgöző volt az alakítása és a hangja. Erre gondoltam, amikor most a Fülöp királyt énekelte nálunk.

364 WiseGentleman 2003-10-16 06:35:10
Sajnálom, ha ellen kell mondanom, tudom, hogy ez nagyon szubjektív, de ha egy \"nagyon jó\" Nyesztyerenkót akarok hallani, akkor felteszem azt az Anyegin teljes felvételt (Ermler, Milaskina, Atlantov, Mazurok), ahol ő énekli Gremin herceget. A rendezés eléggé statikus, és lehet, hogy nem túl \"kreatív\", mindenesetre adekvát módon tükrözi a spanyol udvar statikus, etikettszerű jellegét. Persze, ez is szubjektív, mivel operarendezési ízlésem eléggé konzervatív, eddig még kevés \"modern\" rendezés nyerte meg a tetszésem (ilyen volt például a bécsi La Juive).

363 kalahari 2003-10-16 02:09:57
Azért a harmadik felvonás első képében nagyon jó volt Nyesztyerenkó. Ott olyan mélységeket is kiénekelt, hogy egy szavad sem lehet. A rendezés elég poros, nem? A díszlet legzavaróbb eleme az a néhány kókadt növény, mellesleg teljesen feleslegesek... Mit szólsz a koreaihoz?

362 WiseGentleman 2003-10-16 02:03:54
Egyébként most, hogy a háttérben megy Fülöp áriája Székely Mihállyal (de éppen mehetne Raimondival vagy Christoff-fal is), el tudom mondani, mit éreztem ma este a Don Carloson. Igazából nem értettem, hogy miért volt erre szükség? Miért kellett egy nagy múltú, tehetséges, népszerű művészt minden hangi és szerepi adottságaitól megfosztva egy ilyen nehéz basszus szerepben színpadra állítani. Ami Nyesztyerenko hangjának \"szálkásságát\" érinti a kritikából, nos számomra sajnos, a hang minden basszus jellegét elvesztette, világos indiszponált bariton szólt Fülöp szólamában, s annak ellenére, hogy Nyesztyerenko sosem volt igazán mély basszus (mint pl. Boris Christoff, Ivan Petrov, Alexandr Ognyivcev vagy Alexandr Vegyernyikov), mostani állapotában teljességgel hiba volt, hogy egy \"basso profondo\" szerepkörben színpadra lépett. (Különösen azok után, hogy a közelmúltban Polgár és Prestia kényeztette a pesti közönséget.) A színész játékról, a gesztusnyelvről talán annyi mondható, hogy Ochs bárót, vagy Varlamot láttuk Fülöp király szerepében, már csak a darabos gesztusokból ítélve. Talán a Sevillai borbélyban Bartolo szerepében jobb lett volna. Tokody hangja valóban elmenőben van (bár néhány éve még nagyon szép Végzet-Leonórát énekelt), ugyanakkor az utolsó felvonásbeli áriája szépen sikerült, ugyanakkor, Mirella Freni, Katia Ricciarelli és Caballé után hiányérzetet kelt az emberben. Gavanelli az én ízlésem szerint adhatott volna többet is magából, néhány drámai csúcspont kívételével úgy tűnt, hogy szordínóval énekel. Wiedemann Bernadett tényleg jó volt, bár ebből a szereplőgárdából nem volt nehéz kiemelkedni (de azért Shirley Verrett-tet vagy Grace Bumbry-t ő sem feledteti). A rendezésről pusztán annyit, hogy üdítő volt egy hagyományos értelemben vett, klasszikus operarendezést látni, melyet nem terhelnek mindenféle egyénieskedő sallangok (ld. vakuzó turisták a Carmenben), vagy nem másítja meg a cselekményt (mint pl. Kovalik Turandotjában a három kínai bölcs elárulja Kalafnak a megfejtést), hanem alázatosan viszonyul a konzervatív Grand Opera műfajához. Ebben a műfajban (operarendezés) egyébként számomra a példa az osztrák Otto Schenk (láttam néhány MET-es rendezéseit, ahol egyébként a privát szponzorálás miatt is konzervatívak a rendezések többnyire, szép, látványos díszletekkel), akit, talán Sesto lehetne a megmondhatója, hogy miért nem hagynak többször Bécsben rendezni.

361 WiseGentleman 2003-10-16 01:47:14
Sesto úgy látom, hogy az Ágay Karola iránti csodálatban egyek vagyunk, én kétszer láttam, mint Luciát (gyerek fejjel, az egyik előadáson még Jámbor László volt Ashton), és mindig óriási hatást gyakorolt rám örökifjú, és ugyanakkor rendkívüli drámaiságú alakítása (melyet - felvételek alapján összehasonlítva - még Gyurkovics Mária sem tudott elérni). Éj Királynőjeként sajnos nem őt láttam, hanem Lehoczky Évát, valamint a (szerintem is) rendkívül gyenge Gábor Artemiszt, és a pályája elején eléggé indiszponáltan éneklő Fekete Veronikát.

360 kalahari 2003-10-16 00:55:25
Jó éjt!

359 kalahari 2003-10-16 00:54:34
Ezt vajon miből gondolod? :-) Akkor a Róka István-féle Trubadúron sem találkozunk? :-) Viszont a 16-i Aidára van jegyem.

358 Norma 2003-10-16 00:48:25
Naná! Ezek szerint mindketten igényesek vagyunk arra, hogy mit nézzünk meg. Szerintem a Pelle-Berkes -féle Toscára még neked sincs jegyed. És nem is lesz. Jó éjt, holnap (ma) korán kelek. Majd írok nappal.

357 kalahari 2003-10-16 00:36:53
Úgy néz ki, kedves Norma, hogy mostanában minden előadáson egyszerre vagyunk jelen :-) Pénteken Norma, ugye?

356 kalahari 2003-10-16 00:32:43
Én Gavanelli halkabb, finomabb hangjait szándékosnak és kimondottan kellemesnek éreztem. Miért kellene üvölteni, ha a pianóit is tökéletesen hallani? Nekem tetszett. Most próbaképp betettem a Faustot Nyesztyerenkóval, tényleg volt lágyabb is a hangja. Szerintem felesleges a legenda szertefoszlásáról beszélni, 60 felett azért ez is szép teljesítmény. Tokodyval kapcsolatban egyetértünk, lehetett hallani és az alakítása is meggyőző, bár ezt a Momus-kritika is kiemelte, csak más kontextusban...

355 Norma 2003-10-16 00:24:43
Kedves Kalahari! Airizer a Vérnászban inkább prózát mondott. Ezért volt jobb. Egyetértek az általad leírtakkal, én is ott voltam ma este a Carloson. Nyesztyerenko neha mulatságos volt, a kiejtése, az \"e\" hangzói borzalmasak. Tényleg a legenda miatt volt érdemes elmenni. Kár, hogy az álom szertefoszlott... A momus kritikájához annyit tennék hozzá, hogy méltatlannak tartom a vendégművész dicséretét, ha szálkásabb kérgesebb lett a hangja, s a hazai világsztár Tokodyról az előadás szomorú pontjaként megemlékezni, mert néhol elfedte a hangját a zenekar. Tokody hanyatlása ellenére jóval magasabb művészi színvonalat képviselt, mint Nyesztyerenko a tremolóival és kiáltozásaival. Messziről kissé úgy festett, mintha ivott is volna. Szóval Tokody piánói, hajlításai és egyedi hangszíne mindmáig verhetetlen: ő sosem volt drámai szoprán, sohasem a hangerővel operált. Leheletfinom megoldásai lényéből fakadnak; mélyen átéli szerepeit, jó technikával dolgozik, minden hangindítása komoly művészi felkészültségről tanúskodik. Kibékülnék én azzal, ha minden szopránunk hozná legalább ezt a színvonalat. A Gavanelliről írtakat is igaznak érzem a momus-kritikában, ma néhány rekedt hangot is hallottam tőle a csökkentett üzemmód mellett. De összességében mégis gyönyörűség volt hallgatni.

354 kalahari 2003-10-15 23:58:35
Ma is volt egy Don Carlos. Már sok mindent elmondtak a vasárnapiról, sőt kritika is lett belőle, de azért pár gondolatot hozzátennék. Az est legjobbjai -szerintem- Wiedemann és Gavanelli. Nyesztyerenkónak nagyon örültem, mert nem valószínű, hogy lesz még lehetőségem élőben hallani, úgyhogy ezt nem akartam kihagyni. Természetesen az ő korában már nem lehet csodákat várni, de mégis meg tudott lepni egy-két szép megoldással. Kissé már fáradt a hang, és elég nyers is, de nem biztos, hogy ez baj, legalább egyedi... Játékban csak ő nyújtott kiemelkedőt, ahogy már többen megjegyezték. A koreai Park Li-Chun ellen nem lehet semmit felhozni, hacsak azt nem, hogy játéka lényegében nincs. A hang szépen szól, nekem valahogy mégsem tetszett igazán. Nem tudnám megindokolni, kéretik az \'ízlések és...\' kategóriába sorolni Gavanelli szép hangon, kifejezően énekelt, a börtönjelenetben különösen jó volt, honorálta is a közönség lelkesen... Tokody Ilonát lehetett hallani (Karnagy, talán rossz helyen ültél), de érezhetően voltak gondjai a szereppel. De összességében azért nem volt rossz, és neki is voltak nagyon szép pillanatai. (Kapott is tapsot eleget, egy része azonban inkább a névnek szólt, nem az alakításnak) Wiedemannról ódákat zenghetnék, mondjuk meg is érdemli: egyenletesen remek teljesítményt nyújt minden szerepében. Szvétek is kellemes meglepetés volt,a Surinja után már vártam, hogy mit nyújt nagyobb szerepben, és nem okozott csalódást. Viszont... Nem tudom, hogy milyen élményt jelentett vasárnap Valter Ferenc, de most Airizer Csaba katasztrofális volt. Hallottam már jónak, közepesnek, de ennyire gyengének még nem. A Vérnászban elég jó volt például, nem tudom, most mi történt vele... Biztos, hogy nem hétköznapi előadás volt.

353 Búbánat 2003-10-15 16:23:14
És Sesto, kérlek, ha belebotlasz egy La Favoritába videón, vagy DVD-n, akkor azt is vedd meg a költségemre. (Pl. Alfredo Krauss és Fiorenza Cossotto, 1981-ből, de mindegy, bármilyen felvételnek örülnék.) Hosszú évek óta hajkurászom, de kereskedelmi forgalomban itthon nem kapható. Bécsben, a shopokban az eladók csak széttárják karjukat, mondván, hogy ez reménytelen. Hátha Te több szerencsével jársz. Kérdezem még, hogy a bécsi előadásokat mostanában miért nem közvetíti a TV, miért nem veszik fel videóra a bemutatókat, vagy a repertoáron lévő darabokból valamit? A hetvenes-nyolcvanas években bemutatott operákból jó pár videón is megjelent, most miért nem?

352 Sesto 2003-10-15 15:59:36
:-)))

351 Búbánat 2003-10-15 15:55:00
Nagyon köszönöm, előre is. (Ha esetleg én bukkannék rá, szintén kettőt veszek.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.