Bejelentkezés Regisztráció

Opernglas, avagy operai távcső...


496 janomano 2003-10-29 19:06:53
Mostmár kissé bátortalanul írok. Biztos ide való ez? Volt valaki a tegnapi Cura-Matáv koncerten? Hát sajna itthon nem nagyon hallani ilyet. Mármint Cura-ra gondolok. Itt nekem fényesebbnek tűnt a hangja, mint lemezről. Természetesen itt is érezhető volt az a bizonyos -nekem tetsző- sötét-nyers-férfias tónus. Próbált néha finomkodni, de hát az nem az ő terepe. A vezénylése? Dvorak 9. volt. Én szeretem ugyan a friss tempókat, néhol azonban forszírozottnak tűtt. A kürtöknek sem biztos, hogy teljes gerővel kell játszani a közbeszúrt hangokat. Hát ez. A koncert nem nélkülözött néhány jópofa só-elemet sem. Jó oldott lett a hangulat. A Tell Vilmos nyitány alatt pl. Cura leültette maga mellé az, egyébként igen dekoratív, szőke prímáslányt a virágcsokorral, míg Ligeti-mester beült koncertmesternek az egyébként nyaktörő szólamba. Szóval jó volt! Inkább énekeljen! :)

495 Orfeusz 2003-10-29 18:55:09
Nehéz tenor szerepet jelent V.László a Hunyadiban- Mukk Józsefnek:)

494 kalahari 2003-10-29 17:57:50
A Faust sem könnyű szerep. Ld. 3. felv. cavatinája...

493 WiseGentleman 2003-10-29 17:32:55
Egyébként, ami a nehéz tenorszerepeket illeti, ott van mindjárt Lord Arturo Talbo szerepe Bellini Puritánok című operájából, ahol az énekesnek többször magas d-t, egy helyen pedig magas f-et kell kiénekelnie.

492 Búbánat 2003-10-29 14:52:49
Bármilyen furcsa is, de én most nem Wagner szerepeket fogok megemlíteni, nem is az Otellót, hanem két belcanto operát, azokban is két tenor szerepet. S még csak nem is magasabban énekelnek bennük a magas C-nél. Hanem pontosan magas C-ket kell kiénekelniük. De nem egyet, kettőt vagy hármat. Rossini: Tell Vilmos, Arnold áriája a 4. felvonásból, nyolc magas C. (Pavarotti, Gedda, Ilosfalvy Róbert) Donizetti: Az ezred lánya, Tonio áriája az l. felvonásból, kilenc magas C (Pavarotti és Réti József!) Úgy gondolom, ez nem kis teljesítmény. De más szempontból az Aida Radamesének közvetlenül a darab elején kell kiénekelnie a magas hangot, szinte még bele sem melegedett, már a csúcsra kell felérnie. Van, aki falzettben teszi, még a hőstenorok is.

491 Tamás 2003-10-29 14:35:10
Annyian vagytok itt nagyon okosak, úgyhogy megkérdezem: szerintetek melyik a világirodalom legnehezebb operaszerepe? Természetesen nem abszolút szerepre gondolok, hanem pl. melyik a legnehezebb egy tenornak (adott esetben egy-egy speciális fachnak). Külön örülnék, ha meg is okolnátok a választást.

490 Búbánat 2003-10-29 14:24:02
Ilyen szempontból Meixnert jobban szeretem. Ő sokkal szinesebb, élvezetesebb hangon tud valamiről, valakiről beszélni. És nem sajnálja a szubjektív, sokszor lelkesen kinyilvánított véleményét megosztani velünk, a hallgatókkal a közvetítés során vagy után. Egyébként is közvetlenebb stílusú a hüvös Borosnál. Akiről csak egy biztos, hogy elkötelezett wagneriánus. Ami azon kívül van, az igazán sohasem hozza lázba.

489 Szilgyo 2003-10-29 14:18:38
Lelövök még egy poént a Hunyadiból: összevissza van hangosítva a színpad, a legtöbb énekes is mikroportos versenyző, úgyhogy marha nagy élmény!

488 Norma 2003-10-29 13:47:23
Szinetár most alkotói válságban van, de azért voltak jobb korszakai is. Nekem kifejezetten tetszett a Zenés TV-színház Hoffmann meséi produkciója, a Borisz Godunov sem volt rossz, bár már abban is volt egy-két melléfogása. Sokan a Csárdáskirálynőért szeretik, de ez nem az én műfajom, úgyhogy nem alkotok véleményt. Újabb rendezései (Carmen, Sevillai) valóban nem túl sikeresek, a Hunyadi mélypont, de ettől még az egész pályaképet nem kell negatívnak értékelni. A Norma-közvetítéssel kapcsolatban: Boros úr valóban elmondta, mekkora a siker, de a hangjából egyáltalán nem érződött a lelkesedés. Persze mondhatják sokan, hogy a közvetítés legyen tárgyilagos, csak így kevésbé hiteles a dolog. Kalaharinak kösz, majd kereslek emilben.

487 Búbánat 2003-10-29 13:04:47
Megén. Minden szavaddal egyet tudok érteni. De \"álom, álom, édes álom...\"

486 Búbánat 2003-10-29 13:02:19
Ha már Kalahari által Erkel muzsikája szóba került, felvetem az ötletet: milyen szép gesztus lenne az Operától, ha kell mások intézményekkel is összefogva, bemutatnák a Doppler-fivérekkel közösen írt Erzsébet című operát. Ismert, hogy Erkel a második felvonást komponálta meg. (Egy pályázati műről volt szó: Erzsébet királyné tiszteletére.) Időnként a rádióban részleteket hallani az Erkel által komponált felvonásból. A magyar opera műfajának megteremtésében elévülhetetlen érdemeket szerzett zeneszerző megérdemelné, hogy ezt az elfeledett - A Hunyadi László és Bánk bán keletkezése között (1857) írt - operát, vagy abból a második felvonást bemutatná az intézmény, akár koncertszerűen is. Készülhetne belőle CD, DVD, a rádió is rögzíthetné stb. Megérdemelné a szerző, de a mű is, ami gazdag invencióban, hangszerelésben és egyéb szépségekben, az ismert részletekből következtetve. Ne feledjük: az idén emlékezünk Erkel Ferenc halálának 110. évfordulójára. Erről már lekéstünk, nem számítva ide a Hunyadi - felújítást. Viszont két év múlva ünnepeljük születésének 195. évfordulóját. Ez egy jó alkalom lenne, hogy az illetékesek addigra elkészüljenek ennek a méltatlanul elfeledett operának (mondhatjuk töredéknek) a leporolásával, és méltó módon való színrevitelével, valamint hanghordozókon való kiadásával. Annyi pénzt csak sikerülne összehozni ilyen-olyan forrásokból, hogy a produkció megvalósulhasson.

485 Megén 2003-10-29 13:01:37
Búbánat, igazad van, más az élő, más a felvétel. De még soha nem született olyan szinházi, operai előadás, amelyik egyforma véleményt váltott volna ki minden nézőjéből, hallgatójából. Van akinek tetszik, van akinek nem, hiszen szubjektív műfaj a rendezés. Sajnos egy objektív azért van, az énekhang az operában, és a szövegtudás a prózában. Ha ezekben hiba van nem lehet elnézni. Szinházakban már megoldották, hogy aki nem szinpadra való, azt nem hívják, nem szerződtetik. Az operában is el kellene érni, hogy ne legyenek kegyelemből éneklő énekesek. Aki pedig jó, arra vigyázni kell, és nem kell elrontani idő előtt, hogy a végén ő is csak kegyelemből énekelhessen.

484 WiseGentleman 2003-10-29 12:39:11
Lelövitek nekem az összes poént, s mire megyek, már semmin sem fogok tudni kiakadni :).

483 Szilgyo 2003-10-29 12:19:59
Tulajdonképpen a most futó Denevér is elmegy szódával...az is Miki bácsi műve.

482 Búbánat 2003-10-29 11:58:46
Maradéktalanul egy operája tetszett: Rossinitől Az Ory grófja a hatvanas évek elejéről.

481 kalahari 2003-10-29 11:58:03
Azt meg kell néznem még egyszer, hogy igazán értékelni tudjam... :-) Pozitívabban kellene gondolkodni! Mert mégiscsak jó kis zeneszerző lehetett ez az Erkel, ha egy pocsék rendezés sem tudja elrontani a darab szépségét.

480 karnagy 2003-10-29 11:55:29
És a páncélt viselő statisztahölgyek? Az smafu?

479 kalahari 2003-10-29 11:46:00
Miért Szinetárt bántjátok? Lehet, hogy az egész zseniális rendezés a tanítványa ötlete volt! :-) Nekem még mindig a nyársra húzott malac a kedvencem!!! :-)

478 Búbánat 2003-10-29 11:43:53
Megén. Ezt nem vitatom. De a TV-stúdiók, a filmipar egészen más műfaj. Még akkor is, ha operát gyártanak ott. És megint más egy élő opera-produkciót összehozni, ami aztán bekerül a repertoárba, hogy sorozatban vagy alkalmanként elővegyék és ízlések és pofonok szerint ki – ki a saját ízlésvilága és vérmérséklete szerint elszörnyedjen attól vagy lelkesedjen érte. Szinetár lehet, hogy nagyon jól rendezett TV-ben vagy a filmvászonra, de amit az Operában tett vagy tesz, az nagyon lesújtó.

477 Megén 2003-10-29 11:21:07
Nekem a Szinetár-féle Denevér tévéfelvétele a kedvencem, még videon is megvettem.

476 Szilgyo 2003-10-29 11:11:11
Szinetárral szerintem az a baj, hogy egész egyszerűen ízlés nélküliek a rendezései. Szerinte az az operarendezés, hogy teljesen konvencionálisan színpadra viszünk valamit, és azt egy két álintellektuális poénnal megbolondítjuk (lásd Postabank-maci a Carmenben, vértanúk a Hunyadiban). A Meghalt a cselszövő kórus alatti hordágyhoz meg külön gratulálok!!!

475 Búbánat 2003-10-29 10:26:34
Réti Józsefre emlékezik a TV M2 csatornája pénteken 13.05 órakor, halálának 30. évfordulóján. (Szomorú érdekesség, hogy Gyurkovics Mária is ugyanebben az esztendőben hunyt el.)

474 Búbánat 2003-10-29 10:25:43
Szinetárnak egyedül a Tannhauser rendezése az, ami még úgy-ahogy elmegy. A többiről jobb, ha szót sem ejtünk.

473 karnagy 2003-10-29 09:08:25
Szilgyo, azon gondolkodtam, hogy Szinetár hogy lehet Kossuth-díjas Mesterművész. Én kb. 5-6 rendezését láttam, egyik rosszabb, mint a másik. Elfogadom, hogy a legjobbak sem képesek mindig remekművet alkotni, de azért az, hogy csak rosszat lássak valakitől, elég elgondolkodtató. Biztos, bennem van a hiba.

472 Szilgyo 2003-10-29 08:46:35
Én még pénteken voltam a Hunyadin, és nagyon nem tetszett, sem az ötlettelen rendezés, sem pedig a zenei része...Még Gurbán volt a legjobb, ez is sok mindent elmond a dologról. Magyar operajátszás, 2003, gratulálunk!!!

471 karnagy 2003-10-29 07:37:17
A tegnapi Don Carlosról... Nemcsak \"ünnepi\", sztárokkal teli előadásokra szeretek beülni, hanem a hétköznapok repertoár-előadásaira is. Ezek ugyanis gyakran hűbb képet festenek az Operaházról. Érdekes módon, akiktől a legjobban tartottam (Csák, Kováts) - igen jól énekeltek. Nyesztyerenko írja könyvében, hogy a Scala-beli nevezetes Don Carlos-előadáson Abbado azt kérte tőle, hogy a Főinkvizítor-jelenet végén a zenekari zárlatig tartsa a mély F-et - melyet őelőtte senki nem tudott megcsinálni. Csodálkoztam volna, ha Kováts Kolos a maga végtelen levegőivel nem teszi meg ugyanez. Megtette...:). Ami kicsit elkeserített, hogy mind Csák mind Kováts színpadi alakítása egysíkúra sikeredett. Kálmándy mint mindig, most is jól énekelt. Egri Sándort mindig örömmel hallgattam kisebb terjedelmű, ám bizonyos okokból jelentős szerepekben (Monterone, Mandarin, Montano...). Főinkvizítorként súlytalan volt, máskor erős hangja most gyengébbnek és fakónak tűnt. Nem tudom, kire lehetne ezt a szerepet kiosztani. A hölgyek közül Cserna Ildikóról lehet szépeket írni. A művésznőt kb. 3 éve hallottam először egy akadémiai vizsgaelőadáson, ahol egy Parasztbecsület-keresztmetszetben Santuzzát énekelte. Szenzációs volt. Nem tetszett A trubadúrban, most azonban szép alakítást hallhattunk tőle - leszámítva a matt, néha alulintonált felső hangokat. A felső fachot mihamarabb rendbe kéne tenni - és szép karrier előtt állna az énekesnő. Pánczél Éva belépett a hallgathatatlanok táborába. Adalgisával a közelmúltban nem tudott megbirkózni - Ebolival végképp csődöt mond. HAMIS, össze-vissza machinál a hangjával. Lent durván mellez, fönt vékony és elmosott a hang. A zenekar és a kórus szerintem egészen kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Vashegyi útja példamutató - nagyon jó, hogy a régizenétől jutott el a romantikáig. Káprázatosan intelligens muzsikus.

470 WiseGentleman 2003-10-28 18:27:19
Szia Sesto, milyen volt a Falstaff? Kíváncsian várom beszámolódat a Frau ohne Schatten-ről is, mivel én jövő héten megyek mindkettőre. Időközben én Berlinben láttam egy Elektrát, Deborah Polaskival, aki, néhány magas hang kivételével, szerintem remek alakítást nyújtott, ugyanez mondható el a \"tökös\" Alfred Dohmenről valamint Reiner Goldbergről is. Uta Priew is jó Klytaemnestra volt, habár, ha az ember fülében Regina Resnik hangja cseng, azt nehéz überolni.

469 Búbánat 2003-10-28 13:18:57
„Komótos, puritán Hunyadi László„ Ezzel a címmel olvasható a tegnapi Magyar Nemzetben egy kissé megkésett operakritika a második szereposztás premierjéről. Metz Katalinnak több, továbbgondolásra érdemes megállapítása van a produkcióról. Az ő megközelítésében a rendezők „helyt adnak az énekesek kibontakozásának (már amikor a piano részekben túl halkan éneklő Kirkósa Orsolya hangját időnként el nem fedi a zenekar), ám meglehet, pusztán az első fellépéssel járó lámpaláz magyarázza a karból kiemelt, szólistává avanzsált énekesnő elhalkulását. Ettől függetlenül a második premier revelációja épp Kirkósa finoman megrajzolt Szilágyi Erzsébet – alakítása volt, ami hanganyagának szép színét, árnyalását, áriáinak lelki motiváltságát illeti, kivált a felívelő koloratűrökben…” A többi énekes teljesítményéről vagy a rendezésről újat nem mondott nekem. Ugyanakkor, egyetlen más kritikában sem olvastam azt a ténymegállapítást, amit Metz felvetett: „Sajnos a keskeny játéktéren szűk korlátok közé szorított, népszerű palotás koreográfiája csorbát szenved.” Így utólag visszaemlékezve, azt hiszem, igaz ez a meglátás.

468 kalahari 2003-10-28 00:02:57
Tévedtem: csak egy Róka-produkció lesz. Még nagyobb tülekedés várható a jegyekért...

467 kalahari 2003-10-28 00:00:29
Ajajj! Túl hosszú a link. T. Szerk.! Visszarendeznétek az oldalt? Kösz, és bocs.

466 Sesto 2003-10-28 00:00:25
Ahhh, pardon, teljesen elfelejtettem!.... Sorry!... ...igazad van!... Köszi az infót!!! Jó éjt´!... :-)

465 kalahari 2003-10-27 23:59:12
A jövő héten rá kellene mozdulnod, mert az Erkelben akciós jegyeket árulnak nov. 3-tól a téli időszakra (féláron). Biztos hamar elkapkodják, tavasszal is sikere volt. ld.: http://www.opera.hu/site.php?page=cikk&id=130&k=aktualis&PHPSESSID=5af17913cd62356333f91398344cef1f (Azt már mondtam, ugye, hogy neten is megveheted, nem kell érte jönnöd?)

464 Sesto 2003-10-27 23:57:38
...könyörgöm, sorba állnál nekem jegyért az ominózus Trubadurért, BITTE-BITTE-BITTE!!! :-)

463 kalahari 2003-10-27 23:55:29
Természetesen sorba kell álni a jegyekért! Akárki nem hallhatja azt a produkciót... :-) Bándi: Hangilag rendben volt, csak fáradtabb volt a szokásosnál. Pedig akkor még nem is tudta, hogy övé mind a 7 Hermann. Visszavett a hangerőből, de őt így is lehetett hallani, sőt...

462 Sesto 2003-10-27 23:53:56
Aprópó \"jegy-és MÁO\", ha ilyen tempóban haladok, bizony jó ha 2004-ben vmikor. eljutok-estleg- a MÁO-ba, vagy az Erkel Szinházba, pedig egy kis \"kitekintés\" nem ártana!... :-)

461 Sesto 2003-10-27 23:51:11
...Róka mint Manrico?...Hmmm...gonosz leszek, DE nem hagyhatom ki, mennyit fizet a MÁO, ha elmegyek és megnézem?... :-))) Értem, akkor ez nem jött be Bándinak-sajna annyira-talán lesz még lehetösége csiszolni rajta, ha mást nem külföldön, ha már a MÁO nem tart igényt müvészetére...Nyilván egy Hermann-t nem lehet karakterének sokrétüségében egy Manrico-val összehasonlitani, engem az érdekelne, hogy Bándi hangilag hogyan oldja meg Manrico-szólamát...

460 kalahari 2003-10-27 23:47:22
Manrico-t Kelen szokta, kivéve, amikor Róka István :-( (Nem vicc, ki van írva kettőre is. Szólj, ha kell jegy...) De volt májusban egy Bándival is. Hát... Nagyon kitoltak vele, mert a Dáma premierje előtt két nappal, főpróbák közepette énekeltették el vele. Ennek ellenére nem volt rossz. Bár Manrico szerintem meglehetősen egysíkú figura Bándi színészi kvalitásához. (most sztároltam egy kicsit, hogy mindenki lássa, milyen elkötelezett rajongó vagyok :-))

459 Sesto 2003-10-27 23:41:05
Ja persze és \"természetesen\" Wiedemann B. mint Azucena, klaro!!!

458 Sesto 2003-10-27 23:40:32
Akkor most az én \"szereposztásom\"... Manrico:Cura (tényleg Bándi csinált ma´r Manrico-t és ha igen, hogy sikerült?) Luna: Fokanov, OK!-megegyeztünk!-vagy Ataneli!-csak semmmi esetre NE Hampson!!! Leonore:...hát a nemzetközi piac most egy kicsit \"elárvult\", nem rohangálnak a Leonorák tömegesen,...DE Guleghina-val meghallgatnám, szerencsére megint jó passzban van hangilag és nagyon dekorativ megjelenés lett (újra) a 2. gyermeke születése után egy kicsit molettebb voklt, ami nem zavaró, de most valóban nagyon impozáns, királynöi alkat megint! Az emlitett magyar Leonorákkal is beérnem, bár ez megint csak egy \"soprano drammatico d´agilita\"-szerep, szóval a Fekete Veronika számomra ebben is érdekes lenne!... :-)

457 kalahari 2003-10-27 23:35:45
Szerencsére szopránokból el vagyunk látva. Azucena egyértelműen Wiedemann. Leonora lehet Sümegi, vagy Cserna, mindketten jók. Luna személyes kedvencem (akit idén kivettek belőle:-( ): Fokanov. Kész a szereposztás, jöhet!!! :-)

456 Sesto 2003-10-27 23:32:17
\"küldöm\"... :-) PS.: bár nem ártana hozzá egy bombasztikus Leonore, Azucena és persze Luna sem!... Kire tippelnél?...

455 kalahari 2003-10-27 23:28:18
A trubadúr a szívem csücske (az egyik), úgyhogy jöhet! :-)

454 Sesto 2003-10-27 23:21:13
..egy jó, \"tökös\" (pardon!) \"tesztoszterontól-duzzadó\" Manrico sem lenne rossz, ott aztán \"tombolhatna\"!.... :-)

453 kalahari 2003-10-27 23:15:51
Én is arra várok, hogy egyszer rendes előadásban láthassam itthon. Állítólag szeret hozzánk járni... Talán van remény. Otello? Kalaf? De nem vagyok válogatós...

452 Sesto 2003-10-27 23:13:59
pardon: \"csödbement cégnek\", elütve, úgy látszik tényleg fáradt lennék!...

451 Sesto 2003-10-27 23:12:55
Janomano megy holnap Cura-t nézni/hallgatni, ...elég jó formában van mostanság a bécsi \"Herodiade\"-ban is jó alakitást nyújtott,...és roppant szimpatikus személyiség is, csak ami szerintem nagy hiba-és ezt ne tessék félreérteni!-erejét/tudását éppen ilyen koncertekbe fekteti, ill. operai fellépéseit is mindenféle \"Event-hez\" köti, lásd. Veronai Arena, és igy vhogy. az igazi szinházi(!) operakarrierje stagnál! (Az ERATO-tól is megvállt, vagyis a cégbement cégnek már nem \"exklusiv-müvésze\" stb...) Vhogy. a management-jét jobban is megválszthatná Cura, de ez már más lapra tartozik!...

450 kalahari 2003-10-27 23:12:28
Hogyne. Egymást érik a bemutatók és a botrányok... Téma van bőven. :-)

449 Sesto 2003-10-27 23:08:27
Rátapitottál a lényegre: valóban NEM panaszkodni akarok, élvezem, tetszik az egész; csak egy kicsit most sok volt, és érzem hogy egy picit elfáradtam, pedig most jön még a nagyja... (Egyébként sokszor \"bepillantottam\" a Momus-ra, csak arra már nem jutott idöm, hogy érdemben hozzá is szóljak vmi.-hez, pedig akad itt mindig vmi. érdekes téma!...) :-) :-)

448 kalahari 2003-10-27 23:05:04
Gondoltam, hogy ez lehet a háttérben. De szerintem élvezed, amit csinálsz, és ez így is van jól...

447 Sesto 2003-10-27 23:01:23
Sorry,...igen ritkábban fordultam meg felétek, igérem nem szándékos volt, DE elég sok minden összejött: vizsgák, beszámolók, mellette munka(=nem csak szinházi) továbbá megbeszélésék és-és-és... A \"Szinigiazgató\"-val kapcs. is intézkedtem, tehát elég sok minden összejött, de alapvetöen hüséges tipus lennék, vagyis a \"Momus-t\" nem felejtettem el!!! :-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.