3423 kalahari 2004-08-05 11:25:20 [Válasz erre: 3421 Norma 2004-08-05 11:15:37]
Erről okvetlenül meggyőződöm 11-én.
Erről okvetlenül meggyőződöm 11-én.
3422 Norma 2004-08-05 11:18:12 [Válasz erre: 3417 frushena 2004-08-05 07:20:29]
Feltétlenül tedd meg! Jó szórakozást hozzá, és mindenképp számolj be róla! Üdv.: Norma
Feltétlenül tedd meg! Jó szórakozást hozzá, és mindenképp számolj be róla! Üdv.: Norma
3421 Norma 2004-08-05 11:15:37 [Válasz erre: 3416 Infidele 2004-08-05 02:58:18]
Kedves Infidele! (?) Nem kritika, vélemény! Egyébként Felipe is \"alacsonyan\" énekelt :-))) Hidd el, Fekete jobb lett volna, de ízlések és pofonok... Az urolsó mondatodat viszont nem értem...
Kedves Infidele! (?) Nem kritika, vélemény! Egyébként Felipe is \"alacsonyan\" énekelt :-))) Hidd el, Fekete jobb lett volna, de ízlések és pofonok... Az urolsó mondatodat viszont nem értem...
3420 kalahari 2004-08-05 10:43:44 [Válasz erre: 3418 kitudja 2004-08-05 08:57:20]
Nem vagyok a tanulás ellen. Már csak azért sem, mert ez a szakmám: a tanítás. Zeneakadémiai diplomám nincs, nem is akartam soha. De lehet, hogy Te nem érted: tanulni nem csak ott lehet.
Nem vagyok a tanulás ellen. Már csak azért sem, mert ez a szakmám: a tanítás. Zeneakadémiai diplomám nincs, nem is akartam soha. De lehet, hogy Te nem érted: tanulni nem csak ott lehet.
3419 Megén 2004-08-05 09:14:43
Köszönet a tegnapi Rigolettó beszámolókért!
Köszönet a tegnapi Rigolettó beszámolókért!
3418 kitudja 2004-08-05 08:57:20 [Válasz erre: 3399 kalahari 2004-08-01 19:16:31]
Vitát befejeztem. Sajnos, nem érted a lényeget. Vajon Téged sem vettek fel, ezért vagy tanulás ellenes? Egyébként a Zeneakadémián nemcsak énekoktatás van, hanem sokrétü az oktatás, minek következtében ezután a tanulás és a szinpadi játék is könnyebben megy. Na, mindegy, kritizáljunk csak tovább a páholyból, ezt diploma nélkül is lehet.
Vitát befejeztem. Sajnos, nem érted a lényeget. Vajon Téged sem vettek fel, ezért vagy tanulás ellenes? Egyébként a Zeneakadémián nemcsak énekoktatás van, hanem sokrétü az oktatás, minek következtében ezután a tanulás és a szinpadi játék is könnyebben megy. Na, mindegy, kritizáljunk csak tovább a páholyból, ezt diploma nélkül is lehet.
3417 frushena 2004-08-05 07:20:29 [Válasz erre: 3415 Norma 2004-08-05 01:25:06]
Köszi a beszámolót Norma! (Úgy elvoltál tűnve mostanság!) Akkor szerintem elcsusszanok szombaton és meglesem én is. :)
Köszi a beszámolót Norma! (Úgy elvoltál tűnve mostanság!) Akkor szerintem elcsusszanok szombaton és meglesem én is. :)
3416 Infidele 2004-08-05 02:58:18 [Válasz erre: 3415 Norma 2004-08-05 01:25:06]
Gratulálok a remek \"kritikához\", kedves Norma, de szegény Fekete Attila a próbák során végig (tőle lassan már - más szerepekben is - megszokhatóan) alacsonyan énekelte a herceg szerepét. Én veled ellentétben azon csodálkozom, hogy mért ragaszkodik hozzá a vezetés. Ugyanis, szerintem Attilának ideje sem lesz beérni, mire nem lesz már a pályán, ha nem változik valami.
Gratulálok a remek \"kritikához\", kedves Norma, de szegény Fekete Attila a próbák során végig (tőle lassan már - más szerepekben is - megszokhatóan) alacsonyan énekelte a herceg szerepét. Én veled ellentétben azon csodálkozom, hogy mért ragaszkodik hozzá a vezetés. Ugyanis, szerintem Attilának ideje sem lesz beérni, mire nem lesz már a pályán, ha nem változik valami.
3415 Norma 2004-08-05 01:25:06
Jó volt hallani, hogy dübörög a Ház! Eszméletlen siker volt az esti Rigoletto. Volt itt minden: világszínvonal, világhírű vendégénekes, díszletek giccsbe hajló pompája és szokott MÁO színvonal is. Először essünk túl a nehezén: világhírűnek aposztrofált vendégművészből kettő is akadt - a 3 főszerepre osztva ez nem rossz arány! - , de valójában csak Gavanelliről merném állítani, hogy az. De ő feltétlenül. Nem tudom, kinek juthatott eszébe meghívni Felipe Rojast, amikor a 2. szereposztásra tartogatják Fekete Attilát. Ha mondjuk kettőt-hármat bakkantott volna, akkor is klasszisokkal jobb herceg lett volna, mint a chílei. Szegény Felipe nem tehet róla, hogy picike, arról sem, hogy az egyik legdekoratívabb énekesnőnkkel sorsolták össze, aki nem kevéssel magasabb nála; arról viszont igen, hogy ezt foggal-körömmel igyekszik leplezni. Egyszerűen el kellene fogadni a helyzetet, a közönség az elején nyugtázza, és el van intézve a dolog. Mit tesz e helyett Felipe? Egyik székről a másikra rogy, és rántja ölébe Gildát. A legmulatságosabb ez kettősük zárórészében, amikor sietve búcsúzniuk kell egymástól. Itt aligha volna lehetőség ücsörögni. Ennél is nagyobb probléma a hangi teljesítmény. Ez nem az a hang, amit rangos fesztivál meghívott sztárvendégétől vártam. Kb. pizzareklám szinten énekelte végig a szerepet, az utolsó felvonásra némileg összeszedte magát, így nagyjából Róka istván színvonalán teljesített. Gavanelli a címszerepben remek teljesítményt nyújtott, bámulatos dolgokat művel a hangjával. Meg színészileg is. Megérdemelten aratta le a vastapsot. Egy-két megoldásával nem értettem egyet, olykor ellentétes dolgot vitt véghez, mint az adott szituáció kívánt, de ez nem csökkenti azt a varázslatot, amivel elbűvölte közösségét. Amit sok énekes tanulhatna tőle: a hanggal játszani! Ha koncertszerű előadás lett volna, ez a hang akkor is tudott volna sírni, dühödten tombolni, féltőn szeretni vagy éppen bánatos emlékeket hordozni. A legnagyobb élményt mégis Miklósa Erika nyújtotta számomra, felülmúlva tavalyi, Fokanovval nyújtott teljesítményét. Ez elsősorban a bosszúkettősben és a viharjelenetben volt szembeötlő. Minden szempontból ideális Gilda, képes életet lehelni a sablonos operafigurába. Kár, hogy itthon ritkán énekli a szerepet. Nos, ők ketten képviselték a világszínvonalat. A további szereplők közül kiemelkedett Cserhalmi Ferenc Sparafucile szerepében, alakítása már most ígéretes, hangilag is bizton beérik. Kovács Annamária korrektül szólaltatta meg Maddalénát, egy-két helyen kissé berekedt. Azonban érezhetően ez nem az ő szerepköre. A további már jellegzetes MÁO: A kisebb szerepeket már nem tudták élvonalbeli énekesekre leosztani. Ötvös Csaba Monteronéja jelentéktelen, Airizer Csaba adja Ceprano figuráját. Egy agyonjátszott slágermű esetén nehéz a zenéből új színeket kiemelni, Kesselyák Gergelynek ezúttal sikerült, irányítása alatt magabiztosan játszott a zenekar, a kórusra sem lehetett panasz. A rendezés nem tolakodó, egy-egy szinefora becsúszik (öltözőtükör túlzott szerepeltetése, tortából előugró cicamica, borogatás, asztalba szúrás stb.), de összességében nem hamisítja meg a művet. El kellen azonban gondolkodni olyan részleteken, hogy helyes-e az átok után Rigoletto félrevonulása, lesminkelése. Vagy Gilda lepedőbe csavarása. Vagy a zárójelenetben állva énekeltetése. Nos, mindezektől függetlenül bátran ajánlom mindenkinek az előadást, élőben vagy a szombati tévéadásban. És még egy megjegyzés: már az is jó, hogy ez az előadás felváltja az eggyel korábbit. Annál mindenképp jobb.
Jó volt hallani, hogy dübörög a Ház! Eszméletlen siker volt az esti Rigoletto. Volt itt minden: világszínvonal, világhírű vendégénekes, díszletek giccsbe hajló pompája és szokott MÁO színvonal is. Először essünk túl a nehezén: világhírűnek aposztrofált vendégművészből kettő is akadt - a 3 főszerepre osztva ez nem rossz arány! - , de valójában csak Gavanelliről merném állítani, hogy az. De ő feltétlenül. Nem tudom, kinek juthatott eszébe meghívni Felipe Rojast, amikor a 2. szereposztásra tartogatják Fekete Attilát. Ha mondjuk kettőt-hármat bakkantott volna, akkor is klasszisokkal jobb herceg lett volna, mint a chílei. Szegény Felipe nem tehet róla, hogy picike, arról sem, hogy az egyik legdekoratívabb énekesnőnkkel sorsolták össze, aki nem kevéssel magasabb nála; arról viszont igen, hogy ezt foggal-körömmel igyekszik leplezni. Egyszerűen el kellene fogadni a helyzetet, a közönség az elején nyugtázza, és el van intézve a dolog. Mit tesz e helyett Felipe? Egyik székről a másikra rogy, és rántja ölébe Gildát. A legmulatságosabb ez kettősük zárórészében, amikor sietve búcsúzniuk kell egymástól. Itt aligha volna lehetőség ücsörögni. Ennél is nagyobb probléma a hangi teljesítmény. Ez nem az a hang, amit rangos fesztivál meghívott sztárvendégétől vártam. Kb. pizzareklám szinten énekelte végig a szerepet, az utolsó felvonásra némileg összeszedte magát, így nagyjából Róka istván színvonalán teljesített. Gavanelli a címszerepben remek teljesítményt nyújtott, bámulatos dolgokat művel a hangjával. Meg színészileg is. Megérdemelten aratta le a vastapsot. Egy-két megoldásával nem értettem egyet, olykor ellentétes dolgot vitt véghez, mint az adott szituáció kívánt, de ez nem csökkenti azt a varázslatot, amivel elbűvölte közösségét. Amit sok énekes tanulhatna tőle: a hanggal játszani! Ha koncertszerű előadás lett volna, ez a hang akkor is tudott volna sírni, dühödten tombolni, féltőn szeretni vagy éppen bánatos emlékeket hordozni. A legnagyobb élményt mégis Miklósa Erika nyújtotta számomra, felülmúlva tavalyi, Fokanovval nyújtott teljesítményét. Ez elsősorban a bosszúkettősben és a viharjelenetben volt szembeötlő. Minden szempontból ideális Gilda, képes életet lehelni a sablonos operafigurába. Kár, hogy itthon ritkán énekli a szerepet. Nos, ők ketten képviselték a világszínvonalat. A további szereplők közül kiemelkedett Cserhalmi Ferenc Sparafucile szerepében, alakítása már most ígéretes, hangilag is bizton beérik. Kovács Annamária korrektül szólaltatta meg Maddalénát, egy-két helyen kissé berekedt. Azonban érezhetően ez nem az ő szerepköre. A további már jellegzetes MÁO: A kisebb szerepeket már nem tudták élvonalbeli énekesekre leosztani. Ötvös Csaba Monteronéja jelentéktelen, Airizer Csaba adja Ceprano figuráját. Egy agyonjátszott slágermű esetén nehéz a zenéből új színeket kiemelni, Kesselyák Gergelynek ezúttal sikerült, irányítása alatt magabiztosan játszott a zenekar, a kórusra sem lehetett panasz. A rendezés nem tolakodó, egy-egy szinefora becsúszik (öltözőtükör túlzott szerepeltetése, tortából előugró cicamica, borogatás, asztalba szúrás stb.), de összességében nem hamisítja meg a művet. El kellen azonban gondolkodni olyan részleteken, hogy helyes-e az átok után Rigoletto félrevonulása, lesminkelése. Vagy Gilda lepedőbe csavarása. Vagy a zárójelenetben állva énekeltetése. Nos, mindezektől függetlenül bátran ajánlom mindenkinek az előadást, élőben vagy a szombati tévéadásban. És még egy megjegyzés: már az is jó, hogy ez az előadás felváltja az eggyel korábbit. Annál mindenképp jobb.
3414 Búbánat 2004-08-05 00:30:35
Ja, Verdi Rigolettójának tegnap esti új rendezése premierjén látottakat és hallottakat próbáltam néhány vonással az előbb érzékeltetni.
Ja, Verdi Rigolettójának tegnap esti új rendezése premierjén látottakat és hallottakat próbáltam néhány vonással az előbb érzékeltetni.
3413 Búbánat 2004-08-05 00:23:51 [Válasz erre: 3412 Búbánat 2004-08-05 00:19:07]
Cserhalmi volt Sparafucile. Ez lemaradt az előbb, sorry.
Cserhalmi volt Sparafucile. Ez lemaradt az előbb, sorry.
3412 Búbánat 2004-08-05 00:19:07
Csak az a hengergetés ne lett volna!!! Nem csodálom, hogy amíg minden szereplő megkapta a maga vastapsát és brávóját, addig Szinetárnak meg kellett elégednie a szimpla tapssal, amit viszont mindenki amúgy is megkapott az előadás végén. Képzeljük el, hogy adott egy ebédlőasztal, mondjuk négy-öt méter hosszú. Két cimbora-rabló a hercegi udvarból vállukon behozza Gildát, aki be van csavarva egy fehér lepelbe. Odamennek vele az asztal egyik széléhez, ráfektetik a lányt, és elkezdik hengergetni hosszában az asztalon úgy, hogy közben csavarodik le a testéről a lepel, s végül az asztal másik végén kigördül belőle a test, oda a Hercegnek csaknem az ölébe, aki az asztal másik végén egy széken foglal éppen helyet, arról énekelve, hogy talán a szolgák éppen a púpos lányát rabolták el és hozták el ide neki. Tovább nem mesélem, mert még most is ideges vagyok ettől az epizódtól, ha rá gondolok. Különben is, Szinetár rendezéséről nem is kívánok többet szólni, átengedem ezt a tisztet másnak nagy szeretettel. Még csak annyit, hogy Miklósa még csak-csak, de ha kétszer ekkora terebélyes szoprán hölgyeményt kell majd ehhez hasonlóan végig görgetni az asztallapon, azt hogyan viseli el az érintett, s az akkori publikum... Maga a díszlet jelmez igyekszik, szép, hagyományos lenni, ezzel igazán nincs is bajom; pl. a 3. felvonás miliője a viharos és kies tájjal és háttérrel nagyon tetszett. A hercegi palota belső termének falai tulajdonképpen semmi más nem volt, mint hatalmas festmények, amelyek bővérű ruhátlan egymásba kapaszkodó férfi és női testek, idomok megidézése a korabeli reneszánsz olasz udvari festők műterméből. Gavanelli és Miklósa tényleg vállukon vitték a produkciót. Az ő érdemük, hogy összességében szép sikerről beszélhetünk. Gavanellit másodszor láttam ebben a szerepben. Három éve a Verdi-fesztiválon Rost oldalán aratta le a babérokat. Ez ma is sikerült neki. Igazi nagy formátumú énekes-színész: ahogy eljut a gúnyolódó bohócból a szinte diadalmas bosszúállóig, az egy prózai színésznek is dicséretére válna. Szép, nem túlméretezett, de színes, kivált a „majdnem a capella” részletekben megrendítő. A Si vendetta végén az asz nem kötelező, de ha már egyszer megfújják, szóljon. De a legmegrendítőbb a zenekartól és a partnerektől alig vagy nem zavart Pari siamo maradt, igen tiszta és dinamikus g-vel ékítve. S a mozgás volt hatásos és újszerű, kivált az első képben. Miklósa már tavaly májusban is énekelte Sólyom-Nagy és Kovácsházi oldalán Gildát, akkor nekem valahogy jobban tetszett. Most is nagyon jó volt, hangját a szerep kívánalmai szerint erősen líraira vette, Rost nekem annak idején jobban tetszett. De így is sok örömem tellett benne. Vonalvezetése okos és érzelmes, de sohasem érzelgős. Hangja megint fejlődött, kivált a szűzi tisztaságú magasságok és a trillák, játékok vidékén. Talán csak az ária valamiféle bravúrosabb megoldása jönne jól. Persze, Miklósa hatalmas ovációban részesült, s röpködtek is be a csokrok a végén a lábai elé fentről a második emeleti páholyból: éppen annyi darab, ahány tagú rokon, barát ismerőse ült odafenn. Hiába, premieren ez így dukál. A Herceg szerepében a chilei származású fiatal tenor nem tett rám különösebb benyomásokat, korrektül elénekelte az összes áriát, amit Verdi a figurának komponált, és az együttes jelenetekben, valamint a kerti -együttlétben is igyekezett a legjobb képességeiről számot adni. Úgy érzem, technikája meg van már, a magasságok is hozzá, de érezni a forszírozottságot, ami viszont rontja a hangszín fényességét. Kovács Annamária Maddalenája, Cserhalmi Ferenc, Ötvös Csaba Monteronéja nem igazán hozott lázba. A zenekarral és a kórussal meg voltam elégedve, Kesselyák Gergely jól végezte dolgát; mondhatnám, újra teremtette a művet, ami ilyenformán előttünk született meg, és nyílttá tette a jellemek sorsát, az alaphelyzet megszületésétől a balsorsú végig. Érződött, hogy hisz a vadregényes rémhistóriában, sőt meggyőzte a racionálisabb művészeket és a közönséget is. A közönség igazi premier-közönség volt, közötte sok idegen ajkúval. Örömmel fedeztem fel Hamari Júliát, Polgár Lászlót, sőt, mintha az egyik páholy rejtekében Rost lapult volna párjával? De az is lehet, hogy valakivel keverem, aki nagyon hasonlított rá. Csak azt a hengerkedést feledni tudnám!
Csak az a hengergetés ne lett volna!!! Nem csodálom, hogy amíg minden szereplő megkapta a maga vastapsát és brávóját, addig Szinetárnak meg kellett elégednie a szimpla tapssal, amit viszont mindenki amúgy is megkapott az előadás végén. Képzeljük el, hogy adott egy ebédlőasztal, mondjuk négy-öt méter hosszú. Két cimbora-rabló a hercegi udvarból vállukon behozza Gildát, aki be van csavarva egy fehér lepelbe. Odamennek vele az asztal egyik széléhez, ráfektetik a lányt, és elkezdik hengergetni hosszában az asztalon úgy, hogy közben csavarodik le a testéről a lepel, s végül az asztal másik végén kigördül belőle a test, oda a Hercegnek csaknem az ölébe, aki az asztal másik végén egy széken foglal éppen helyet, arról énekelve, hogy talán a szolgák éppen a púpos lányát rabolták el és hozták el ide neki. Tovább nem mesélem, mert még most is ideges vagyok ettől az epizódtól, ha rá gondolok. Különben is, Szinetár rendezéséről nem is kívánok többet szólni, átengedem ezt a tisztet másnak nagy szeretettel. Még csak annyit, hogy Miklósa még csak-csak, de ha kétszer ekkora terebélyes szoprán hölgyeményt kell majd ehhez hasonlóan végig görgetni az asztallapon, azt hogyan viseli el az érintett, s az akkori publikum... Maga a díszlet jelmez igyekszik, szép, hagyományos lenni, ezzel igazán nincs is bajom; pl. a 3. felvonás miliője a viharos és kies tájjal és háttérrel nagyon tetszett. A hercegi palota belső termének falai tulajdonképpen semmi más nem volt, mint hatalmas festmények, amelyek bővérű ruhátlan egymásba kapaszkodó férfi és női testek, idomok megidézése a korabeli reneszánsz olasz udvari festők műterméből. Gavanelli és Miklósa tényleg vállukon vitték a produkciót. Az ő érdemük, hogy összességében szép sikerről beszélhetünk. Gavanellit másodszor láttam ebben a szerepben. Három éve a Verdi-fesztiválon Rost oldalán aratta le a babérokat. Ez ma is sikerült neki. Igazi nagy formátumú énekes-színész: ahogy eljut a gúnyolódó bohócból a szinte diadalmas bosszúállóig, az egy prózai színésznek is dicséretére válna. Szép, nem túlméretezett, de színes, kivált a „majdnem a capella” részletekben megrendítő. A Si vendetta végén az asz nem kötelező, de ha már egyszer megfújják, szóljon. De a legmegrendítőbb a zenekartól és a partnerektől alig vagy nem zavart Pari siamo maradt, igen tiszta és dinamikus g-vel ékítve. S a mozgás volt hatásos és újszerű, kivált az első képben. Miklósa már tavaly májusban is énekelte Sólyom-Nagy és Kovácsházi oldalán Gildát, akkor nekem valahogy jobban tetszett. Most is nagyon jó volt, hangját a szerep kívánalmai szerint erősen líraira vette, Rost nekem annak idején jobban tetszett. De így is sok örömem tellett benne. Vonalvezetése okos és érzelmes, de sohasem érzelgős. Hangja megint fejlődött, kivált a szűzi tisztaságú magasságok és a trillák, játékok vidékén. Talán csak az ária valamiféle bravúrosabb megoldása jönne jól. Persze, Miklósa hatalmas ovációban részesült, s röpködtek is be a csokrok a végén a lábai elé fentről a második emeleti páholyból: éppen annyi darab, ahány tagú rokon, barát ismerőse ült odafenn. Hiába, premieren ez így dukál. A Herceg szerepében a chilei származású fiatal tenor nem tett rám különösebb benyomásokat, korrektül elénekelte az összes áriát, amit Verdi a figurának komponált, és az együttes jelenetekben, valamint a kerti -együttlétben is igyekezett a legjobb képességeiről számot adni. Úgy érzem, technikája meg van már, a magasságok is hozzá, de érezni a forszírozottságot, ami viszont rontja a hangszín fényességét. Kovács Annamária Maddalenája, Cserhalmi Ferenc, Ötvös Csaba Monteronéja nem igazán hozott lázba. A zenekarral és a kórussal meg voltam elégedve, Kesselyák Gergely jól végezte dolgát; mondhatnám, újra teremtette a művet, ami ilyenformán előttünk született meg, és nyílttá tette a jellemek sorsát, az alaphelyzet megszületésétől a balsorsú végig. Érződött, hogy hisz a vadregényes rémhistóriában, sőt meggyőzte a racionálisabb művészeket és a közönséget is. A közönség igazi premier-közönség volt, közötte sok idegen ajkúval. Örömmel fedeztem fel Hamari Júliát, Polgár Lászlót, sőt, mintha az egyik páholy rejtekében Rost lapult volna párjával? De az is lehet, hogy valakivel keverem, aki nagyon hasonlított rá. Csak azt a hengerkedést feledni tudnám!
3411 janomano 2004-08-05 00:02:07 [Válasz erre: 3410 kalahari 2004-08-04 23:00:05]
Hát régebben... Annyi volt a lényege, hogy kérdeném, mi is az az izé. Már úgy nyelvművelésileg (sicc, csúnya macs!).
Hát régebben... Annyi volt a lényege, hogy kérdeném, mi is az az izé. Már úgy nyelvművelésileg (sicc, csúnya macs!).
3410 kalahari 2004-08-04 23:00:05 [Válasz erre: 3409 janomano 2004-08-04 22:54:09]
Lehet, sőt, ha a múlt héten írtad, akkor tutira nem olvastam. Nem voltam itthon. Ismételj, kérlek!
Lehet, sőt, ha a múlt héten írtad, akkor tutira nem olvastam. Nem voltam itthon. Ismételj, kérlek!
3409 janomano 2004-08-04 22:54:09 [Válasz erre: 3407 kalahari 2004-08-04 21:26:30]
Izé-ügyben nem gondoltad meg magad? Tudom, hogy unalmas, de hát egyszer sem méltattál válaszra. Lehet, hogy csak nem olvastad?
Izé-ügyben nem gondoltad meg magad? Tudom, hogy unalmas, de hát egyszer sem méltattál válaszra. Lehet, hogy csak nem olvastad?
3408 frushena 2004-08-04 21:32:54 [Válasz erre: 3407 kalahari 2004-08-04 21:26:30]
Jól emléxel! :) Természetesen olvastam és szimpi kis beszélgetés lett vele kerekítve! A Bohéméletnek meg örülök, akárcsak a művészúr!
Jól emléxel! :) Természetesen olvastam és szimpi kis beszélgetés lett vele kerekítve! A Bohéméletnek meg örülök, akárcsak a művészúr!
3407 kalahari 2004-08-04 21:26:30 [Válasz erre: 3406 frushena 2004-08-04 21:21:48]
Lassan vége. Én is várom a beszámolókat. Fruzsi, Szvétek-interjút olvastad? Ha jól emlékszem, vágytál egy ilyenre... :-)
Lassan vége. Én is várom a beszámolókat. Fruzsi, Szvétek-interjút olvastad? Ha jól emlékszem, vágytál egy ilyenre... :-)
3406 frushena 2004-08-04 21:21:48
Mai Rigoletto? Esetleg valaki? Talán bejutok szombaton! :)
Mai Rigoletto? Esetleg valaki? Talán bejutok szombaton! :)
3405 Sesto 2004-08-03 16:41:44 [Válasz erre: 3404 WiseGentleman 2004-08-03 14:36:44]
...azt nem mondom, hogy Breedt rossz volt, de nem is gyakorolt rám felemelö hatást!... Gyakorlatilag eddig én is csak kisebb szerepekben hallottam, ott Ok. volt, ez nem volt számomra annyira meggyözö... S elég szkeptikus vagyok azzal szemben, hogy pl. újabban Carmen-t is énekel: Carmen-ként mostanság Krasteva volt a nagy kiugrás errefelé: kis szerepében itt is helyén volt!
...azt nem mondom, hogy Breedt rossz volt, de nem is gyakorolt rám felemelö hatást!... Gyakorlatilag eddig én is csak kisebb szerepekben hallottam, ott Ok. volt, ez nem volt számomra annyira meggyözö... S elég szkeptikus vagyok azzal szemben, hogy pl. újabban Carmen-t is énekel: Carmen-ként mostanság Krasteva volt a nagy kiugrás errefelé: kis szerepében itt is helyén volt!
3404 WiseGentleman 2004-08-03 14:36:44 [Válasz erre: 3398 Sesto 2004-08-01 18:10:37]
Ami azt illeti, én elégedett voltam Breedt alakításával, persze nem emlékszem, hogy más szerepekben láttam volna őt. Számomra annyi meglepetés adódott, hogy az egyik szerepet az egyik szólista megbetegedése miatt Adrian Eröd énekelte a zenekari árokból, utóbbit pedig Marcello-alakítása miatt szívembe fogadtam (ez az a Bohémélet volt, amit a Coelho megbetegedése miatt elmaradt Jérusalem helyébe tettek be).
Ami azt illeti, én elégedett voltam Breedt alakításával, persze nem emlékszem, hogy más szerepekben láttam volna őt. Számomra annyi meglepetés adódott, hogy az egyik szerepet az egyik szólista megbetegedése miatt Adrian Eröd énekelte a zenekari árokból, utóbbit pedig Marcello-alakítása miatt szívembe fogadtam (ez az a Bohémélet volt, amit a Coelho megbetegedése miatt elmaradt Jérusalem helyébe tettek be).
3403 Búbánat 2004-08-02 13:35:45
Nemcsak a Rigolettó bemutatót láthatjuk a TV-ben, mert a Lukács Gyöngyi-operagálát a hírek szerint a Duna Tv közvetíti majd egy későbbi időpontban.
Nemcsak a Rigolettó bemutatót láthatjuk a TV-ben, mert a Lukács Gyöngyi-operagálát a hírek szerint a Duna Tv közvetíti majd egy későbbi időpontban.
3402 janomano 2004-08-01 20:37:21 [Válasz erre: 3401 sphynx 2004-08-01 20:27:26]
[url]http://kep.tar.hu/janomano/index.phtml?aid=27661443&pid=5693907&beginnum=24;grúvháuz[/url]
[url]http://kep.tar.hu/janomano/index.phtml?aid=27661443&pid=5693907&beginnum=24;grúvháuz[/url]
3401 sphynx 2004-08-01 20:27:26 [Válasz erre: 3400 janomano 2004-08-01 20:13:20]
Janomano, szerinted hány aranyat nyerünk az olimpián?
Janomano, szerinted hány aranyat nyerünk az olimpián?
3400 janomano 2004-08-01 20:13:20 [Válasz erre: 3399 kalahari 2004-08-01 19:16:31]
Persze, legyen 3-4 diplománk! A sok papírtól leszünk jobb emberek!
Persze, legyen 3-4 diplománk! A sok papírtól leszünk jobb emberek!
3399 kalahari 2004-08-01 19:16:31 [Válasz erre: 3395 kitudja 2004-07-31 09:28:42]
Ma már egy diploma nem sokat ér, nem hiszem, hogy éppen a zeneakadémiai lenne kivétel. Nem egy énekestől hallottam, hogy ott amúgy is csak elrontják a hallgatókat... Kovács István helyében én nem aggódnék, ha Polgár László lenne a tanárom. Valószínűleg ő sem teszi... Sümegi vagy Szvétek nem attól jó énekesek, hogy akadémiára jártak, mellesleg az utóbbi tanára sem volt akárki. Nem értem, miért kellene kategorizálni az énekeseket.
Ma már egy diploma nem sokat ér, nem hiszem, hogy éppen a zeneakadémiai lenne kivétel. Nem egy énekestől hallottam, hogy ott amúgy is csak elrontják a hallgatókat... Kovács István helyében én nem aggódnék, ha Polgár László lenne a tanárom. Valószínűleg ő sem teszi... Sümegi vagy Szvétek nem attól jó énekesek, hogy akadémiára jártak, mellesleg az utóbbi tanára sem volt akárki. Nem értem, miért kellene kategorizálni az énekeseket.
3398 Sesto 2004-08-01 18:10:37 [Válasz erre: 3397 WiseGentleman 2004-08-01 17:56:36]
...örülök ha Neked is tetszett Domingo, s valóban \"korai lenne még temetni a királyt\",...ami az operát(=zene, \"rendezés\") és a többi szereplöt illeti egy-két felvillanástól elszámitva, szerintem elég lapos volt! Pl. Breedt nagyon \"vérszegény\" alakitással \"lepett meg\", mig Iride Martinez-bár hisztérikusnak hisztérikus-és ezáltal nyilván tragikomikus tudott lenni, de vhogy. eröltetett volt az egész! Viszont a legkisebb szerepek közül kellemes élmény volt újra hallani a STOP legújabb, sikeres Carmen-jét, Nadia Krasteva-t is, aki egyébként Meg Page és Fenena-szólamiaban is kellemes meglepetéssel szolgált!
...örülök ha Neked is tetszett Domingo, s valóban \"korai lenne még temetni a királyt\",...ami az operát(=zene, \"rendezés\") és a többi szereplöt illeti egy-két felvillanástól elszámitva, szerintem elég lapos volt! Pl. Breedt nagyon \"vérszegény\" alakitással \"lepett meg\", mig Iride Martinez-bár hisztérikusnak hisztérikus-és ezáltal nyilván tragikomikus tudott lenni, de vhogy. eröltetett volt az egész! Viszont a legkisebb szerepek közül kellemes élmény volt újra hallani a STOP legújabb, sikeres Carmen-jét, Nadia Krasteva-t is, aki egyébként Meg Page és Fenena-szólamiaban is kellemes meglepetéssel szolgált!
3397 WiseGentleman 2004-08-01 17:56:36
A tegnapi Goya előadás után röviden csak annyit, hogy adjon az Isten Placido Domingonak még sok-sok ilyen sikert :). Mellesleg szöget ütött a fejembe, hogy visszavonulása előtt (amire remélem, még soká kerül sor) elénekelhetné a Billy Budd Fairfax Vere kapitányát is.
A tegnapi Goya előadás után röviden csak annyit, hogy adjon az Isten Placido Domingonak még sok-sok ilyen sikert :). Mellesleg szöget ütött a fejembe, hogy visszavonulása előtt (amire remélem, még soká kerül sor) elénekelhetné a Billy Budd Fairfax Vere kapitányát is.
3396 WiseGentleman 2004-07-31 09:36:49 [Válasz erre: 3394 Sesto 2004-07-30 12:48:12]
Köszi a beszámolót, én ma este megyek :). Örülök, hogy Domingo jó formában van, és szép sikert aratott, egyébként azért csak-csak maradhatott benne valami szufla, ha jövőre Parsifalt és Siegmundot énekel (utóbbit pl. a Covent-Gardenben).
Köszi a beszámolót, én ma este megyek :). Örülök, hogy Domingo jó formában van, és szép sikert aratott, egyébként azért csak-csak maradhatott benne valami szufla, ha jövőre Parsifalt és Siegmundot énekel (utóbbit pl. a Covent-Gardenben).
3395 kitudja 2004-07-31 09:28:42 [Válasz erre: 3377 kalahari 2004-07-23 21:23:50]
Nem akarok vitatkozni, hogy kinek ki tetszik és ki nem. De kérem szépen nem összekeverni az operaszakost, a végzett énekest a tanulatlan /lehet, hogy tehetséges/ énekessel. Szécsi sosem járt Akadémiára, Kovácsnak a lISZT DIJA MELLETT CSAK ORVOSI DIPLOMÁJA VAN, sZVÉTEK PEDIG JÓNÉHÁNY ÉVE VÉGZETTAZ aKADÉMIÁN /sÜMEGI ÉVFOLYAMTÁRSA VOLT/. Az operaénekes az egyetlen olyan \"szakma\", ahol egymás mellett állhat a diplomás és a diploma nélküli. Becsüljük meg legalább azzal a diplomásokat, hogy nem egy felsorolásban emlitjük őket a diploma nélküliekkel. Tudom, hogy a tehetség nem diploma függő, de azért a tanulás sem elhanyagolandó, és a több év Zeneakadémia nem analóg jobb esetben heti 2 énekórával.
Nem akarok vitatkozni, hogy kinek ki tetszik és ki nem. De kérem szépen nem összekeverni az operaszakost, a végzett énekest a tanulatlan /lehet, hogy tehetséges/ énekessel. Szécsi sosem járt Akadémiára, Kovácsnak a lISZT DIJA MELLETT CSAK ORVOSI DIPLOMÁJA VAN, sZVÉTEK PEDIG JÓNÉHÁNY ÉVE VÉGZETTAZ aKADÉMIÁN /sÜMEGI ÉVFOLYAMTÁRSA VOLT/. Az operaénekes az egyetlen olyan \"szakma\", ahol egymás mellett állhat a diplomás és a diploma nélküli. Becsüljük meg legalább azzal a diplomásokat, hogy nem egy felsorolásban emlitjük őket a diploma nélküliekkel. Tudom, hogy a tehetség nem diploma függő, de azért a tanulás sem elhanyagolandó, és a több év Zeneakadémia nem analóg jobb esetben heti 2 énekórával.
3394 Sesto 2004-07-30 12:48:12 [Válasz erre: 3393 Megén 2004-07-30 12:42:46]
Nincs mit, nagyon szivesen: én is nagyon örülök, hogy sikerült Domingo-nak a bécsi \"comeback\", hiszen ez neki is sokat jelent! Méltatlan dolog lett volna, ha azzal a Fedora-s dologgal kellett volna elbúcsuznia a publikumtól!
Nincs mit, nagyon szivesen: én is nagyon örülök, hogy sikerült Domingo-nak a bécsi \"comeback\", hiszen ez neki is sokat jelent! Méltatlan dolog lett volna, ha azzal a Fedora-s dologgal kellett volna elbúcsuznia a publikumtól!
3393 Megén 2004-07-30 12:42:46 [Válasz erre: 3392 Sesto 2004-07-30 11:45:06]
Köszönöm a beszámolót, főleg a személyre szabott részt. Fontos, hogy egy tenor át tudjon élni egy ilyen traumát, főleg akkor, amikor még hanganyaga és technikája van. Persze nem szabad elvárni tőle már egy Traviata-t vagy egy Othello-t a maximumon, de eltemetni sem lenne jó. Visszafelé vonulásnak - gondolom első lépcsőként - egész jó megoldásnak tűnik ez. Én azért szurkolok neki, hogy meg tudja ezt az egészet - hosszabb távon is - emberileg oldani. Már csak azért is, mert abból a hármasból őt találtam emberileg a legszimpatikusabbnak. Persze mindenki szubjektív az ítéletében, én is.
Köszönöm a beszámolót, főleg a személyre szabott részt. Fontos, hogy egy tenor át tudjon élni egy ilyen traumát, főleg akkor, amikor még hanganyaga és technikája van. Persze nem szabad elvárni tőle már egy Traviata-t vagy egy Othello-t a maximumon, de eltemetni sem lenne jó. Visszafelé vonulásnak - gondolom első lépcsőként - egész jó megoldásnak tűnik ez. Én azért szurkolok neki, hogy meg tudja ezt az egészet - hosszabb távon is - emberileg oldani. Már csak azért is, mert abból a hármasból őt találtam emberileg a legszimpatikusabbnak. Persze mindenki szubjektív az ítéletében, én is.
3392 Sesto 2004-07-30 11:45:06 [Válasz erre: 3391 Megén 2004-07-30 08:11:31]
...úgy hogy az \"Öreg\" izig-vérig PROFI(!) és mint a Phoenix madár hamvaiból új életre kelt: nekem éppen ezért, emberi oldala miatt volt nagy élmény,...a darab \"bár nem bánt senkit\", s kissé \"lopkovic-stilusban\" lett megirva: elvégre vannak benne szinte Puccini-verizmo \"idézetek\", DE akadtak pillanatok, ahol szinte-na persze erös túlzással és fantáziával, \"tristan-i\" sötétség is megszólal, vagy akár majdnem \"musical-es attitüd\"-summa summarum a darab felejthetö, de mégis egészében \"könnyen emészthetö\", Domingo igy is nagy élmény volt! A kompozicióra szépen ráhúzható terminológia az \"italo-amerikai-neo-verizmus\": vagyis vhol \"nesze semmi fogd meg jól\"-vannak azért Menotti-nak ettöl fajsúlyosabb alkotásai! Nyilván a cimszerep is Domingo hangjára lett komponálva, mig a klasszicizmusban és aztán az olasz Belcanto idejében inkább \"primadonna-operákról\" beszéltüünk, ime Menotti operája esetében újra feltámadt a \"tenor-opera\" ! Mig a többi szólam inkább karakter funkcióval bir, vagyis a többi szerep a cimszereplö köré lett \"pakolva\"!
...úgy hogy az \"Öreg\" izig-vérig PROFI(!) és mint a Phoenix madár hamvaiból új életre kelt: nekem éppen ezért, emberi oldala miatt volt nagy élmény,...a darab \"bár nem bánt senkit\", s kissé \"lopkovic-stilusban\" lett megirva: elvégre vannak benne szinte Puccini-verizmo \"idézetek\", DE akadtak pillanatok, ahol szinte-na persze erös túlzással és fantáziával, \"tristan-i\" sötétség is megszólal, vagy akár majdnem \"musical-es attitüd\"-summa summarum a darab felejthetö, de mégis egészében \"könnyen emészthetö\", Domingo igy is nagy élmény volt! A kompozicióra szépen ráhúzható terminológia az \"italo-amerikai-neo-verizmus\": vagyis vhol \"nesze semmi fogd meg jól\"-vannak azért Menotti-nak ettöl fajsúlyosabb alkotásai! Nyilván a cimszerep is Domingo hangjára lett komponálva, mig a klasszicizmusban és aztán az olasz Belcanto idejében inkább \"primadonna-operákról\" beszéltüünk, ime Menotti operája esetében újra feltámadt a \"tenor-opera\" ! Mig a többi szólam inkább karakter funkcióval bir, vagyis a többi szerep a cimszereplö köré lett \"pakolva\"!
3391 Megén 2004-07-30 08:11:31 [Válasz erre: 3390 Sesto 2004-07-29 20:00:50]
Örömmel olvastam ezt a hírt, kiváncsi voltam, hogy tért vissza Bécsben P. D. Már emberi szempontból is, hogy tud valaki egy ilyen trauma után felkelni és címszerepet elvállani.
Örömmel olvastam ezt a hírt, kiváncsi voltam, hogy tért vissza Bécsben P. D. Már emberi szempontból is, hogy tud valaki egy ilyen trauma után felkelni és címszerepet elvállani.
3390 Sesto 2004-07-29 20:00:50
Tegnap este sikerült eljutnom a Theater an der Wien-be, ahol Menotti \"Goya\" c. operája volt müsoron: az italo-amerikai komponista azon müve, amely egyenesen PLACIDO DOMINGO számára lett komponálva!... Mivel most rohanok, elöljáróban csak annyit, hogy a mü annyira érdekfeszitönek mutatkozott, hogy az utolsó felvonást önként és dalolva otthagytam, DE(!) \"aki temetni jött a királyt\", az nagyon pofára eshetett, mivel Domingo az elsö két felvonás során nagyon jó, egyenletes teljesitményt nyújtott, úgy hogy néha-néha pl. az elsö nagy monológban a \"régi nagy Domingo is felcsillant\", ezzel is megalapozva az est elsö nyiltszini tapsát!... :-))) Örömmel konstatáltam, hogy a szinházban nagyon sok magyar nézöt lehetett látni-mögöttem pl. kapásból 5 magyar látogató ült!... :-)))
Tegnap este sikerült eljutnom a Theater an der Wien-be, ahol Menotti \"Goya\" c. operája volt müsoron: az italo-amerikai komponista azon müve, amely egyenesen PLACIDO DOMINGO számára lett komponálva!... Mivel most rohanok, elöljáróban csak annyit, hogy a mü annyira érdekfeszitönek mutatkozott, hogy az utolsó felvonást önként és dalolva otthagytam, DE(!) \"aki temetni jött a királyt\", az nagyon pofára eshetett, mivel Domingo az elsö két felvonás során nagyon jó, egyenletes teljesitményt nyújtott, úgy hogy néha-néha pl. az elsö nagy monológban a \"régi nagy Domingo is felcsillant\", ezzel is megalapozva az est elsö nyiltszini tapsát!... :-))) Örömmel konstatáltam, hogy a szinházban nagyon sok magyar nézöt lehetett látni-mögöttem pl. kapásból 5 magyar látogató ült!... :-)))
3389 Sesto 2004-07-28 09:50:11 [Válasz erre: 3385 Búbánat 2004-07-27 13:56:38]
Köszönet a szines beszámolóért, kedvet kaptam hozzá, hogy \"újra elöbányásszam a CD-polc mélyéböl\" a CPO-felvételt: Nicolai Gedda, Edda Moser és Kurt Moll közremüködésésvel! :-)
Köszönet a szines beszámolóért, kedvet kaptam hozzá, hogy \"újra elöbányásszam a CD-polc mélyéböl\" a CPO-felvételt: Nicolai Gedda, Edda Moser és Kurt Moll közremüködésésvel! :-)
3388 Megén 2004-07-28 08:56:32 [Válasz erre: 3387 Búbánat 2004-07-27 14:41:21]
Köszönöm az infot, de tegnap este vízóra ügyben mindenkinek otthon kellett maradnia. Legközelebb Vajdahunyad várban tudok csak feltűnni. A Bartókon viszont hallottam a beharangozót és a nyitányt is, felkeltette az érdeklődésemet. Sajnos ez most kimaradt, ezért volt olyan jó olvasni róla.
Köszönöm az infot, de tegnap este vízóra ügyben mindenkinek otthon kellett maradnia. Legközelebb Vajdahunyad várban tudok csak feltűnni. A Bartókon viszont hallottam a beharangozót és a nyitányt is, felkeltette az érdeklődésemet. Sajnos ez most kimaradt, ezért volt olyan jó olvasni róla.
3387 Búbánat 2004-07-27 14:41:21 [Válasz erre: 3386 Megén 2004-07-27 14:32:15]
Ma még Te is részese lehetsz ennek, ha este elmész a Várba.
Ma még Te is részese lehetsz ennek, ha este elmész a Várba.
3386 Megén 2004-07-27 14:32:15 [Válasz erre: 3385 Búbánat 2004-07-27 13:56:38]
Ez nagyon élvezetes volt. Köszönjük az élménybeszámolót.
Ez nagyon élvezetes volt. Köszönjük az élménybeszámolót.
3385 Búbánat 2004-07-27 13:56:38
Végre megértem azt is, hogy testközelből figyelhettem egy súgó munkáját operaelőadás alatt. Pedig, amikor tegnap este nem sokkal kezdés előtt helyet foglaltam a legelső sor közepén, mert csak ott találtam szabad helyet, még semmit nem gyanítottam. Örültem, hogy jó helyen ülök, mindent remekül látok és hallok. Ráadásul egy nagyon csinos lány ült a balomon. Az első gyanús jelekre akkor figyeltem fel, amikor a hölgy ölében észrevettem egy nyitott kottát meg egy szövegkönyvet mindenféle bejegyzésekkel. Aztán elkezdődött az előadás, és nemsokára rá, minden megvilágosodott előttem, ahogy működésbe lépett mellettem az „emberi gépezet”: halkan, de jól érthetően folyamatosan súgott a három énekesnek (hol németül, hol magyarul – hiszen egy singspiel volt az est tárgya), a kamarakórusnak és az összekötő szöveget magyarul mesélő, szintén nagyon szép és bűbájos mosolyú színésznőnek, valamint a két tehetséges gyermekszereplőnek (egy fiúnak és egy lánynak). Sőt, időnként a kezeivel is egyértelmű mozgásokat végzett. Mondhatom, nagy élvezet volt mellette ülnöm, és a teljes másfél óra alatt, amíg az előadás véget nem ért, kénytelen-kelletlen a szomszédom munkáját „élveztem” a produkció alatt, de inkább helyette. Ezek után essék szó, hogy mit láttam. Carl Maria von Weber 1811-ben komponált korai zsengéjét, az Abu Hasszánt. Tíz év választja el ezt a művet A Bűvös vadász bemutatójától (1821), de már ebben a kis egyfelvonásos meseopera zenéjében is felsejlenek a német romantikus opera megteremtőjének, első igazi mesterének később kibontakozó értékei, kvalitásai, újításai. Maga a történet kissé bugyuta, kiszámítható klisékből álló olyan „ezeregyéjszaka”-i komédia, amely a mesebeli időkben játszódik Bagdadban, egy kalifa uralkodása alatt. A főhősök: egy fiatal házaspár, Abu Hasszán (tenor) és Fatima (szoprán), akik állandó pénzzavarban vannak, és teljesen eladósodtak. És ott van Omár (basszus), egy vén kéjenc, aki tele van pénzzel, sőt felvásárolja a hitelezőktől a váltókat, és felajánlja cserébe Fatima kegyeiért. Fatima azonban túl jár az eszén, s végül bezárja őt a féltékeny Hasszán elől egy szekrénybe… Hasszán és Fatima a Kalifa és Kalifáné – Zobeida (mindkettő: próza) előtt eljátsszák, hogy a párjuk meghalt, és ezért özvegyi díjat kérnek a költségeikre, amit meg is kapnak. De az uralkodói pár gyanút fog és személyesen eljönnek meggyőződni a történtek valóságáról. A történet vége könnyen kitalálható….A turpisság kiderül, hiszen, amikor Hasszán és Fatima értesülvén, hogy kik jönnek a házukba, mindketten halottnak tettetik magukat. Ám, amikor a Kalifa ezer aranyat ígér annak, aki megmondja, hogy ki halt meg előbb, Abu Hasszán az összeg hallatán azonnal felugrik és bejelenti: „Én, én haltam meg először!” A kalifa érti a tréfát, megbocsát az életre kelt „holtaknak”, Omár pedig néhány napig büntetésből a szekrény foglya marad. Haramza Lászlót, a szépreményű fiatal tenort eddig még komplett operában nem láttam. Ebben a blődségben remekül játszik, jól mondja a szöveget, és szépen énekel, de ez utóbbiban még van mit fejlődnie. Pérchy Kornélia viszont minden tekintetben kiváló alakítást nyújtott. Omár szerepében Cserhalmi Ferencnek nem sok dolga volt, egy tisztes középszerű munkát végzett. A BM Duna Szimfonikus Zenekart és kamarakórust jól fogta össze Rózsa Ferenc. A nem unalmas rendezés Paróczay Balázs érdeme. Különben az előadás a zuhogó eső miatt több mint félórás késéssel kezdődött, de nem a HILTON Dominikánusok udvarában, hanem a szálló báltermében. Talán nem is baj. Ez a változás tette lehetővé, hogy alapos betekintést tegyek egy súgó munkájába, aki miatt azt sem bántam, hogy nincs felettem csillagos égbolt, és Bagdad helyett inkább Budapest közelségét éreztem magamhoz…..
Végre megértem azt is, hogy testközelből figyelhettem egy súgó munkáját operaelőadás alatt. Pedig, amikor tegnap este nem sokkal kezdés előtt helyet foglaltam a legelső sor közepén, mert csak ott találtam szabad helyet, még semmit nem gyanítottam. Örültem, hogy jó helyen ülök, mindent remekül látok és hallok. Ráadásul egy nagyon csinos lány ült a balomon. Az első gyanús jelekre akkor figyeltem fel, amikor a hölgy ölében észrevettem egy nyitott kottát meg egy szövegkönyvet mindenféle bejegyzésekkel. Aztán elkezdődött az előadás, és nemsokára rá, minden megvilágosodott előttem, ahogy működésbe lépett mellettem az „emberi gépezet”: halkan, de jól érthetően folyamatosan súgott a három énekesnek (hol németül, hol magyarul – hiszen egy singspiel volt az est tárgya), a kamarakórusnak és az összekötő szöveget magyarul mesélő, szintén nagyon szép és bűbájos mosolyú színésznőnek, valamint a két tehetséges gyermekszereplőnek (egy fiúnak és egy lánynak). Sőt, időnként a kezeivel is egyértelmű mozgásokat végzett. Mondhatom, nagy élvezet volt mellette ülnöm, és a teljes másfél óra alatt, amíg az előadás véget nem ért, kénytelen-kelletlen a szomszédom munkáját „élveztem” a produkció alatt, de inkább helyette. Ezek után essék szó, hogy mit láttam. Carl Maria von Weber 1811-ben komponált korai zsengéjét, az Abu Hasszánt. Tíz év választja el ezt a művet A Bűvös vadász bemutatójától (1821), de már ebben a kis egyfelvonásos meseopera zenéjében is felsejlenek a német romantikus opera megteremtőjének, első igazi mesterének később kibontakozó értékei, kvalitásai, újításai. Maga a történet kissé bugyuta, kiszámítható klisékből álló olyan „ezeregyéjszaka”-i komédia, amely a mesebeli időkben játszódik Bagdadban, egy kalifa uralkodása alatt. A főhősök: egy fiatal házaspár, Abu Hasszán (tenor) és Fatima (szoprán), akik állandó pénzzavarban vannak, és teljesen eladósodtak. És ott van Omár (basszus), egy vén kéjenc, aki tele van pénzzel, sőt felvásárolja a hitelezőktől a váltókat, és felajánlja cserébe Fatima kegyeiért. Fatima azonban túl jár az eszén, s végül bezárja őt a féltékeny Hasszán elől egy szekrénybe… Hasszán és Fatima a Kalifa és Kalifáné – Zobeida (mindkettő: próza) előtt eljátsszák, hogy a párjuk meghalt, és ezért özvegyi díjat kérnek a költségeikre, amit meg is kapnak. De az uralkodói pár gyanút fog és személyesen eljönnek meggyőződni a történtek valóságáról. A történet vége könnyen kitalálható….A turpisság kiderül, hiszen, amikor Hasszán és Fatima értesülvén, hogy kik jönnek a házukba, mindketten halottnak tettetik magukat. Ám, amikor a Kalifa ezer aranyat ígér annak, aki megmondja, hogy ki halt meg előbb, Abu Hasszán az összeg hallatán azonnal felugrik és bejelenti: „Én, én haltam meg először!” A kalifa érti a tréfát, megbocsát az életre kelt „holtaknak”, Omár pedig néhány napig büntetésből a szekrény foglya marad. Haramza Lászlót, a szépreményű fiatal tenort eddig még komplett operában nem láttam. Ebben a blődségben remekül játszik, jól mondja a szöveget, és szépen énekel, de ez utóbbiban még van mit fejlődnie. Pérchy Kornélia viszont minden tekintetben kiváló alakítást nyújtott. Omár szerepében Cserhalmi Ferencnek nem sok dolga volt, egy tisztes középszerű munkát végzett. A BM Duna Szimfonikus Zenekart és kamarakórust jól fogta össze Rózsa Ferenc. A nem unalmas rendezés Paróczay Balázs érdeme. Különben az előadás a zuhogó eső miatt több mint félórás késéssel kezdődött, de nem a HILTON Dominikánusok udvarában, hanem a szálló báltermében. Talán nem is baj. Ez a változás tette lehetővé, hogy alapos betekintést tegyek egy súgó munkájába, aki miatt azt sem bántam, hogy nincs felettem csillagos égbolt, és Bagdad helyett inkább Budapest közelségét éreztem magamhoz…..
3384 Búbánat 2004-07-24 13:27:34
Olvasom a RTV Részletesben, hogy a Rigolettó bemutató előadását felvételről, augusztus 7-én 20:40-től leadja az M2 csatorna.
Olvasom a RTV Részletesben, hogy a Rigolettó bemutató előadását felvételről, augusztus 7-én 20:40-től leadja az M2 csatorna.
3383 frushena 2004-07-24 10:32:16 [Válasz erre: 3382 WiseGentleman 2004-07-24 08:58:41]
Nem ártana, mert ez így azért kicsit gáz, hogy nem tudni kivel is beszélgetsz! Jó lenne az a jelszó! :)
Nem ártana, mert ez így azért kicsit gáz, hogy nem tudni kivel is beszélgetsz! Jó lenne az a jelszó! :)
3382 WiseGentleman 2004-07-24 08:58:41 [Válasz erre: 3380 frushena 2004-07-24 00:09:47]
Ezzel kapcsolatban már javasoltam volt a jelszavas regisztrációt.
Ezzel kapcsolatban már javasoltam volt a jelszavas regisztrációt.
3381 karnagy 2004-07-24 08:26:07
Kedves Bulvár Kund, köszönöm az előző hozzászólásodat; az ál-kund bejegyzése ugyanis kissé kiakasztott. Jómagam is támogatom a regisztráció gondolatát - egyébiránt elég ritka az, hogy egyesek más neve alatt írnak a fórumon. Nem is emlékszem, hogy volt-e erre példa korábban.
Kedves Bulvár Kund, köszönöm az előző hozzászólásodat; az ál-kund bejegyzése ugyanis kissé kiakasztott. Jómagam is támogatom a regisztráció gondolatát - egyébiránt elég ritka az, hogy egyesek más neve alatt írnak a fórumon. Nem is emlékszem, hogy volt-e erre példa korábban.
3380 frushena 2004-07-24 00:09:47
A névkalózkodás ellen lehetne ám tenni valamit, mert azért ez elég kellemetlen félreértésekre adhat okot Tisztelt \"szerk\" !
A névkalózkodás ellen lehetne ám tenni valamit, mert azért ez elég kellemetlen félreértésekre adhat okot Tisztelt \"szerk\" !
3379 Bulvár Kund 2004-07-23 23:45:45 [Válasz erre: 3367 karnagy 2004-07-23 02:06:05]
Kedves karnagy! Sajnos most két dolog miatt nem találok szavakat. Az egyik,hogy tegnap más írt a fórumon a nevem alatt, a másik Kleiber halála. Mindenesetre én szívesen írnék 5 nevet,ha tudnék. Kolonits művésznőről (na jó,egy mondat kivételével) egyezik a véleményünk! :-)))
Kedves karnagy! Sajnos most két dolog miatt nem találok szavakat. Az egyik,hogy tegnap más írt a fórumon a nevem alatt, a másik Kleiber halála. Mindenesetre én szívesen írnék 5 nevet,ha tudnék. Kolonits művésznőről (na jó,egy mondat kivételével) egyezik a véleményünk! :-)))
3378 janomano 2004-07-23 23:33:26 [Válasz erre: 3361 janomano 2004-07-22 19:23:03]
Nem. Niebelheimben.
Nem. Niebelheimben.
3377 kalahari 2004-07-23 21:23:50 [Válasz erre: 3374 karnagy 2004-07-23 15:13:48]
Még mindig nem ismerem az összes opera-tanszakost, így tőlem hiába várod a neveket. :-) Azokat tudom ismételni, akiket láttam-hallottam már valamiben: Fodor Gabi, Mester Viktória, Gál Gabriella, Hámori Szabolcs, Szécsi Máté, Bretz Gábor, Rezsnyák Róbert... Máris több mint öt. Azért mégis valamit: nem kezdő már, de Polgár-tanítvány: (itt egy tanár is rögtön) Kovács István. Még mindig fiatal, és Sólyom-Nagy tanítványa (újabb tanár) Szvétek László. Oké, kezdőket kértél, de a basszisták később érnek. Aztán mondhatok neveket, akiktől tanulni akarnék, ha történetesen énekes lennék. Technikát Tokodytól, érthető szövegmondást Csavlektől, gyakorlatilag bármit Melistől, és még lehetne sorolni a neveket...
Még mindig nem ismerem az összes opera-tanszakost, így tőlem hiába várod a neveket. :-) Azokat tudom ismételni, akiket láttam-hallottam már valamiben: Fodor Gabi, Mester Viktória, Gál Gabriella, Hámori Szabolcs, Szécsi Máté, Bretz Gábor, Rezsnyák Róbert... Máris több mint öt. Azért mégis valamit: nem kezdő már, de Polgár-tanítvány: (itt egy tanár is rögtön) Kovács István. Még mindig fiatal, és Sólyom-Nagy tanítványa (újabb tanár) Szvétek László. Oké, kezdőket kértél, de a basszisták később érnek. Aztán mondhatok neveket, akiktől tanulni akarnék, ha történetesen énekes lennék. Technikát Tokodytól, érthető szövegmondást Csavlektől, gyakorlatilag bármit Melistől, és még lehetne sorolni a neveket...
3376 J.Nyanya 2004-07-23 19:01:11
Pitti rajongóknak: Szombat este Pitti-Ács házaspár ad koncertet a Mátyás templomban
Pitti rajongóknak: Szombat este Pitti-Ács házaspár ad koncertet a Mátyás templomban
3375 Búbánat 2004-07-23 16:40:02 [Válasz erre: 3374 karnagy 2004-07-23 15:13:48]
Ha jól emlékszem, annak idején - hogy csak a szopránokat említsem - sem Marton, sem Sass, sem Tokody, sem Kincses, sem Rost (eddig öt), sem Sümegi azonnal értek fel a csúcsra: rövidebb - hosszabb ideig apró szerepekkel kezdték ők is, majd sorra jöttek a kisebb-nagyobb feladatok, majd beindult a karrier. Nem maradtak el az eredmények, a díjak, a kitüntetések; ki előbb, ki utóbb, és a jó, felkészült tanároknak a segítségével, de mindenekelőtt saját tehetségükkel, kitartásukkal, szorgalmukkal, nagy önfegyelemmel és alázattal, és ha nem itthon, akkor külföldön, és ahol van tudás, oda jön a szerencse is, úgyhogy az élre kerültek. Szerintem, ne legyünk elégedetlenek, és telhetetlenek, mert ma is vannak az Operában, a Stúdióban vagy még a főiskolán (pardon, egyetemen) tehetséges fiatalok, akik előtt még nyitva az út. Most még teljes bizonyossággal nem állapíthatjuk meg egyértelműen, hogy kiből lesz az új üdvöske, ahogy az előbb felsorolt régiekről sem tudtuk volna megjósolni kezdetben, hogy hova, milyen magaslatokra fejlődnek hangban és egyéb képességeikben. Igazad van, ma már nincsenek olyan jó tanárok, mint régen. Ezt pótolni lehetne talán nagyobb önerő bevetésével, csak az a baj, hogy ma már egészen más világ van, mint tíz, húsz, harminc évvel ezelőtt. Akkor volt még idő mindenre, ma már nincs. Aki érvényesülni akar, az azonnal szeretne, és bármi áron. Tisztelet a kivételnek. Erre ráerősít a média is... A mai fiatalok már nem ragaszkodnak sem Budapesthez, sem hazájukhoz, azonnal mennének, és mennek is külföldre; énekversenyekre meg kisebb szerepekre szerződni. Legtöbbjük eltűnik a süllyesztőben. Meg nem mondom Neked, hogy ki az az öt tehetséges fiatal, mert nem tudom. A kezdetekben senki meg nem mondta volna Martonról és a társairól, hogy ma őket ekként tiszteljük és emlegetjük, mint ahogy azt ma tesszük. Csak ismételni tudom magam: ha a mostani igyekvőkben meg van, meg lenne az a kellő igyekezet, hogy képességüket kibontakoztathassák, a kitartás és egyéb kvalitások, amelyek fejlődésüket előreviszik, akkor a szakmabeli és civil egyaránt idővel majd csettinthet....úgy ahogy tették anno. Kolonits Klára is akár lehetne egy ilyen befutó, még semmiről sem késett el vagy maradt le. Az Attilában az Odabella az egyik szerepe, amelyet remélem, még több követ majd. Nem kell őt most szeretni. Adjunk neki is türelmet, kapjon bizalmat, ahogy a többi szeretem -nemszeretem énekessel tettük és tesszük, aztán az idő majd eldönti, hogy bizalmunkra rászolgált-e vagy sem. Akár ő is lehet(ne) egyike - miért is ne - annak az ötnek…..
Ha jól emlékszem, annak idején - hogy csak a szopránokat említsem - sem Marton, sem Sass, sem Tokody, sem Kincses, sem Rost (eddig öt), sem Sümegi azonnal értek fel a csúcsra: rövidebb - hosszabb ideig apró szerepekkel kezdték ők is, majd sorra jöttek a kisebb-nagyobb feladatok, majd beindult a karrier. Nem maradtak el az eredmények, a díjak, a kitüntetések; ki előbb, ki utóbb, és a jó, felkészült tanároknak a segítségével, de mindenekelőtt saját tehetségükkel, kitartásukkal, szorgalmukkal, nagy önfegyelemmel és alázattal, és ha nem itthon, akkor külföldön, és ahol van tudás, oda jön a szerencse is, úgyhogy az élre kerültek. Szerintem, ne legyünk elégedetlenek, és telhetetlenek, mert ma is vannak az Operában, a Stúdióban vagy még a főiskolán (pardon, egyetemen) tehetséges fiatalok, akik előtt még nyitva az út. Most még teljes bizonyossággal nem állapíthatjuk meg egyértelműen, hogy kiből lesz az új üdvöske, ahogy az előbb felsorolt régiekről sem tudtuk volna megjósolni kezdetben, hogy hova, milyen magaslatokra fejlődnek hangban és egyéb képességeikben. Igazad van, ma már nincsenek olyan jó tanárok, mint régen. Ezt pótolni lehetne talán nagyobb önerő bevetésével, csak az a baj, hogy ma már egészen más világ van, mint tíz, húsz, harminc évvel ezelőtt. Akkor volt még idő mindenre, ma már nincs. Aki érvényesülni akar, az azonnal szeretne, és bármi áron. Tisztelet a kivételnek. Erre ráerősít a média is... A mai fiatalok már nem ragaszkodnak sem Budapesthez, sem hazájukhoz, azonnal mennének, és mennek is külföldre; énekversenyekre meg kisebb szerepekre szerződni. Legtöbbjük eltűnik a süllyesztőben. Meg nem mondom Neked, hogy ki az az öt tehetséges fiatal, mert nem tudom. A kezdetekben senki meg nem mondta volna Martonról és a társairól, hogy ma őket ekként tiszteljük és emlegetjük, mint ahogy azt ma tesszük. Csak ismételni tudom magam: ha a mostani igyekvőkben meg van, meg lenne az a kellő igyekezet, hogy képességüket kibontakoztathassák, a kitartás és egyéb kvalitások, amelyek fejlődésüket előreviszik, akkor a szakmabeli és civil egyaránt idővel majd csettinthet....úgy ahogy tették anno. Kolonits Klára is akár lehetne egy ilyen befutó, még semmiről sem késett el vagy maradt le. Az Attilában az Odabella az egyik szerepe, amelyet remélem, még több követ majd. Nem kell őt most szeretni. Adjunk neki is türelmet, kapjon bizalmat, ahogy a többi szeretem -nemszeretem énekessel tettük és tesszük, aztán az idő majd eldönti, hogy bizalmunkra rászolgált-e vagy sem. Akár ő is lehet(ne) egyike - miért is ne - annak az ötnek…..
3374 karnagy 2004-07-23 15:13:48
VOLTAK jó énektanárok Magyarországon (mint pl. dr. Sipos Jenő, Kutrucz Éva vagy a hetekben elhunyt Adorján Ilonka néni), ám a jelenlegi akadémiai énektanárokról - a hallgatók vizsgaelőadásait figyelve - nincs túl jó véleményem. Továbbra is kérek 5 nevet...
VOLTAK jó énektanárok Magyarországon (mint pl. dr. Sipos Jenő, Kutrucz Éva vagy a hetekben elhunyt Adorján Ilonka néni), ám a jelenlegi akadémiai énektanárokról - a hallgatók vizsgaelőadásait figyelve - nincs túl jó véleményem. Továbbra is kérek 5 nevet...