Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


6752 Búbánat 2025-10-09 14:16:00
Lili bárónő premier a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban  - video-riport a főpróbán készült.

2025. 10. 07., 21:00

Október 3-án, zajos közönségsikerrel tartották meg a Lili bárónő című nagyoperett premierjét a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban. Az idei évad első nagyszínházi bemutatóját, Huszka Jenő és Martos Ferenc örökzöld operettjét vendégként Béres Attila, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója rendezte. Felvételeink az előadás sajtó-nyilvános főpróbáján készültek.

https://www.kecskemetinemzeti.hu/hu/eloadasok/bemutatok/2025-2026/lili-barono--14990.html

Huszka Jenő – Martos Ferenc: Llil bárónő – a Kecskeméti színházi bemutató előtt, előzetes


6751 Búbánat 2025-10-08 16:07:53 [Válasz erre: 6750 zenebaratmoncsi 2025-10-08 15:40:45]
Minderről már szó volt - beírtam - lásd a 6660. sorszàm alatti bejegyzést is.

6750 zenebaratmoncsi 2025-10-08 15:40:45
Jonas Kaufmann | Koncertek | Dátumok - Hannover.de

Jonas Kaufmann

A sztártenor Malin Byström szopránnal és a Baden-Badeni Filharmonikus Zenekar kíséretével 2026. április 26-án a Hannoveri Kongresszusi Központban Malin Byström szobránnal és társaival énekli Kálmán, Lehár, Abraham és mások áriáit és duetteit.

Aligha kell korunk egyik legkeresettebb tenorjaként bemutatni: Jonas Kaufmannról beszélünk. Az énekes a neves svéd szopránnal, Malin Byströmmel együtt új programjában arra invitálja a közönséget, hogy fedezze fel a "varázslatos tónusokat" Karl Goldmark, Lehár Ferenc, Paul Abraham, Kálmán Imre élénk műveiben. A Sába királynője híres tenoráriája mellett A víg özvegy, A mosoly földje, a csárdás-hercegnő és a Mariza grófnő áriái és duettjei is szerepelnek a programban – a bécsi melankóliával, magyaros temperamentummal és lelkesítő könnyedséggel teli est.Program

Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Paul Abraham és mások hangszeres darabjai, áriái és duettjeiMűvész

Jonas Kaufmann, tenor
Malin Byström, szoprán
Baden-Baden
Filharmónia Jochen Rieder, karmester

Megjegyzés:

Ezek szerint lesz mind a 4 magyar zeneszerző és mások (??? gondolom bécsi szerzők) darabjai is.




6749 zenebaratmoncsi 2025-10-08 14:42:32 [Válasz erre: 6748 Búbánat 2025-10-08 10:53:11]
Összevissza írják. A riportban említi a hölgy Ábrahám Pál nevét is, és több más forrásban is, illetve Goldmark Károly Sába királynőjét is más forrásokban, a videó alján azonban nem írják a két szerzőt. Hát akkor most lesz tőlük is dal? Másrészt Goldmark nem írt operettet, persze lehet, hogy nem csak operett lesz a koncertben, hanem opera is. 

6748 Búbánat 2025-10-08 10:53:11 [Válasz erre: 6660 Búbánat 2025-08-04 18:52:26]
Jonas Kaufmann - „Magische Töne” – Tour 2026
Az interjúban bejátszott Lehár-melódiákat (Frasquita, Giuditta) hallhattunk Kaufmanntól.  

6747 Búbánat 2025-10-05 17:03:24
Gilbert & Sullivan's :The Grand Duke in Concert

Sunday, November 2 at 3:00pm

MacTheatre at McCallum Fine Arts Academy
5600 Sunshine Drive
Austin, TX 78756

 A Nagyherceg Gilbert és Sullivan 14. és egyben utolsó együttműködése. Bemutatjuk a John Wolfson által átdolgozott librettó „koncertes” változatát, amely W.S. Gilbert eredeti cselekménykönyvén alapul.
 A Nagyhercegben a bolondos cselekmény egy 100 éves törvény félreértelmezésén alapul, amely a törvényes párbajokat szabályozza – melyeket kártyahúzással döntenek el. Egy zavart humorista egy színtársulatban hirtelen a társulat élére kerül, bitorolva a nagyherceget, és több nővel van eljegyezve, mint amennyit nyomon tud követni! A gazdag osztályok és a nemesség takarékosságát és álszentségét pedig végig fényezi az előadás.

 Rendező: Allison Price

Zenei rendező: Jeffrey Jones-Ragona

Gilbert & Sullivan - THE GRAND DUKE - "So ends my dream..." (Julia Goss)

First performance: The Savoy Theatre, London, 7 March 1896

A zene Sullivan legjobbjai közé tartozik. „Így ér véget az álmom… Minden ígéretem megszegve.” Az angol színésznő, Julia Jellicoe (akit az eredeti produkcióban a magyar Ilka von Palmay alakított) nagyhercegnői címre vonatkozó tervei kudarcot vallottak. Öngyilkosságot fontolgat, de elhatározza, hogy egy jobb holnapban reménykedik.

Julia Jellicoe: Julia Goss

D'Oyly Carte Opera Chorus · Royal Philharmonic Orchestra

Karmester: Royston Nash

London, 1976

https://www.facebook.com/gsfestivals.org/videos/the-grand-duke-national-gilbert-and-sullivan-opera-company-2012/4574736675932060/ű

he Grand Duke 2012 - the show that completed the G&S canon for the National Gilbert and Sullivan Opera Company - is now streaming on gsopera.tv. Subscribers get Instant Access, so join today!

https://gsopera.tv/programs/the-grand-duke-2012


6746 zenebaratmoncsi 2025-09-29 22:27:15 [Válasz erre: 6743 Búbánat 2025-09-29 20:55:45]
Jobbulást kívánok.

6745 varganiki 2025-09-29 22:08:24 [Válasz erre: 6743 Búbánat 2025-09-29 20:55:45]
Igazán sajnálom. A bemutatót követően majd írok róla rövid véleményt hogy érdemes e megnézni vagy sem. Jövőre még sokszor játszák szóval semmiről sem maradsz le.

6744 zenebaratmoncsi 2025-09-29 21:14:08
Ez a kék paca tényleg érthetetlen valami, pedig még törekedtem is rá, hogy ne közvetlen másoljam a cikket, hanem először a google-ba, és onnan ide.... na eddig így nem csinált pacát, de most így is odatette. Viszont most legalább nincs zavaró helyen.

6743 Búbánat 2025-09-29 20:55:45 [Válasz erre: 6741 varganiki 2025-09-29 19:02:36]
Most már bizonyossá vált, hogy idén nem tudom megnézni A cigánybárót - és a következő időszak operettgáláit sem - az Operettszínházban, nem részletezendő okok miatt.  

6742 zenebaratmoncsi 2025-09-29 20:54:22 [Válasz erre: 6738 Búbánat 2025-09-29 17:49:04]
Köszi az információt, mindig jól esik, ha reagálnak beírásaimra.
Az ami furcsa nekem, hogy az említett muscal szerzők miért szerepelnek az operett komponisták között. Talán Leonard Bernstein még érthető, mivel az ő Candide c. darabját egyesek operettként értelmezik, bár szerintem nem az... hát inkább jazz-opera. 

6741 varganiki 2025-09-29 19:02:36
Ma tartották a Cigánybáró plakátfotózását. Sándor Péter és Kiss Dia így fognak mutatni mint Barinkay és Szaffi.

6738 Búbánat 2025-09-29 17:49:04 [Válasz erre: 6737 zenebaratmoncsi 2025-09-29 14:17:44]

Megint feltűnt itt a topik oldalán a kék paca...

Örülök a beírt linken elérhető operett-katalógusnak.  Rengeteg keresési lehetőséget nyújt. Nekem fontosak ott a francia és az angol operett-komponistákról olvasható adatsorok is. 

A Három  a kislány című daljáték zenéjét Franz Schubert darabjaiból szerkesztette és hangszerelte Heinrich Berté (Berté Henrik). Berté szerepel az említett katalógusban.

Másik példa ugyancsak: A diadalmas asszony /Die Siegerin - 1922., Bécs /. Zenéjét Pjotr Iljics Csajkovszkij dallamaiból, motívumaiból állította össze és hangszerelte: Josef Klein

https://de.wikipedia.org/wiki/Josef_Klein_(Komponist)

Szövegét Oscar Friedmann-Lunzer és Jenbach Béla írták Operett három felvonásban Magyar fordítás: Harsányi Zsolt. Magyarországi bemutató: 1923. április 27. Városi Színház, Budapest

Nem találtam Klein nevét a katalógusban. Vagy rossz helyen kerestem?

Lajta László nem írt operettet. Elképzelhető, hogy a katalógus szerkesztői A kék kalap c. vígoperáját tekintették annak.

Lajtha László (1892-1963) a negyvenes évek végén dolgozott A kék kalap című kétfelvonásos operáján, melynek francia nyelvű szövegét a spanyol irodalmár, Salvador de Madariaga készítette el a zeneszerző felkérésére. Az opera buffa azonban hiába maradt Lajtha szívügye élete végéig, nem került pont a partitúra végére. A hangszerelést Farkas Ferenc fejezte be 1985-ben, s e formában készített belőle sikeres felvételt a Magyar Rádió. 1998-ban végül a Kolozsvári Magyar Opera társulata mutatta be a darabot előbb Kolozsváron, majd 1999-ben a budapesti Thália Színházban. Tallián Tibor így summázta a valódi csemegének ígérkező opera cselekményét: „Ifjú szerelmesekről, a szerelem útjába álló vénekről, meg az elmaradhatatlan agyafúrt szolgapárról szól a mese, Scapinről és Florinette-ről, akik a fiatalok szerelmét győzelemre segítik a vének ellenében. Eszközük maga a címben szereplő kék kalap...”

Donáth Ede (Besztercebánya, 1865 – 1945)karmester, zeneszerző. Több színpadi műhöz írt kísérőzenét. Legnagyobb sikere a Goldfaden művéből átdolgozott Szulamit c. operettjével (1899) volt, melyet közel ötszázszor adtak elő.  A mű bibliai környezetben játszódó romantikus szerelmi történet, s ötvözi a hagyományos magyar népszínmű és operett jellegzetes hangzásvilágát héber motívumokkal. Az operett szövegét Kövessy Albert írta.  (Wikipedia)


6737 zenebaratmoncsi 2025-09-29 14:17:44
Operetta: A Sourcebook, Volume I - Robert Ignatius Letellier - Google Könyvek
Ez a hivatalos Cambridge operett könyv, hát itt se túl sok szó esik a magyar operettről. A tartalomjegyzék viszont az alábbi linken elérhető, ebből látszik, hogy mely operettszerzők szerepelnek benne.
Osztrák-Magyar operettszerők - létezik egy ilyen kategória, itt az ezüstkorszak szerzői között említik Lehár Ferencet és Kálmán Imrét, rajtuk kívül Heinrich Berté a Három a kislány, Schubert műveinek átdolgozója szerepel még az arany korszak szerzőinél, illetőleg a revü operettnél Kálmán Imre fia Charles Kalman, aki már cseppet se tekinthező magyar szerzőnek. Mindegy is, de azért megemlítettem. A német operettszerzőknél a revü operett kategóriába került Ábrahám Pál, hát a wikipedián viszont az Osztrák-magyar szerzők közé vették...
aztán létezik egy magyar operettszerzők rovat is... hát itt pár embert felsorolnak, igaz nem pontosan azokat, akikre számolunk...Huszka, Szirmai, Kacsoh és Jacobi neve szerepel, viszont mellettük még pár kevésbé ismert név:  Farkas Ferenc, Erdélyi Mihály (Puszta-fox külföldön is híres), Vincze Zsigmond (Szép vagy gyönyorű Magyarország, talán ez az egy slágere ismert)... mellett Donáth Ede (?), Lajtha László (?) a kérdőjel azt jelenti, hogy ők most valóban írtak operettet? Én nem tudtam, persze a nevüket ismeretm. Ezzel ki is merült a lista... 
hát kik nem szerepelnek könyvben? Zerkovitz Béla, Eisemann Mihály, Márkus Alférd, Brodszky Miklós, Gyöngy Pál,  Fries de Károly, Lajtai Lajos, Fényes Szabolcs, Buday Dénes és sorolhatnám tovább... na érdekes, nemzetközileg ennyire érdektelenek, hogy még egy olyan könyvből is kimaradnak, ami tényleg rengeteg szerzőt felvonultat különféle országokból, olyan országokból, ahol nem is tudtuk, hogy van operett.
Ezek az országok:
Francia, spanyol (zarzuela), angol és amerikai operett, hát egy pár szerzőt ismerünk innen, de itt tényleg mindenkit, aki számít felsorolnak.  Magyar félig meddig Sigmund Romberg, aki mint amerikai operettszerző futott be ott, viszont itthon még sose játszották egy darabját se. Másrészt rengeteg musicalszerző is van az USA listán: Cole Porter (Csókolj meg Katám), Gershwin, Irving Berlin, Jerry Bock (Hegedűs a háztetőn) , Cy Coleman (Sweet charity), Jerry Herman (Hello Dolly), Leonard Bernstein (West side story), John Kander (Chicago, Cabaret), Richard Rodgers (Muzsika hangja, Carousel)....ez érdekes...sőt a brit operaszerző, Benjamin Britten is. 
Szerepel még mindössze 3 orosz zeneszerző (bár Dunajevszkíj szerintem ukrán volt, de ezt nem veszi külön), 2-2 jiddish, horvát, egy cseh (miért csak ennyi, én többről is tudok,), egy dán, 10 olasz (Puccini, Leoncavallo, Mascagni), 4 görög. 

ÖRÖMMEL VÁRNÁM BÚBÁNAT ÉS MÁSOK VÉLEMÉNYÉT, HA MÁR ENNYIT DOLGOZTAM EZEN AZ ÍRÁSON.



6735 zenebaratmoncsi 2025-09-29 13:26:24
Új Világ, 1956. június 19. 
Figyelő
...
KÖNYVETÍRT AZ OPERETTRŐL a Német Demokratikus Köztársaság kitűnő színházi szakembere, Otto Schneiderer. De a néhány megállapításával nem értünk egyet. Lehár is Kálmán például nem tekinthetők bécsi szerzőknekmint ahogyan a szerzőírja —, ha életük nagy részétBécsben töltötték is. ÁbrahámPál sem berlini szerző,bármilyen sok siker fűzi Berlinhez. Kifogásolják továbbá, hogy a közel hat
KÖNYVET ÍRT AZ OPERETTRŐL a Német Demokratikus Köztársaság kitűnő színházi szakembere, Otto Schneiderer. De a mű néhány megállapításával nem értünk egyet. Lehár is Kálmán például nem tekinthetők bécsi szerzőknek — mint ahogyan a szerzőírja —, ha életük nagy részét Bécsben töltötték is. Ábrahám Pál sem berlini szerző, bármilyen sok siker fűzi Berlinhez. Kifogásolják továbbá, hogy a közel hatszáz oldalas munka egyetlen szóval sem említi a világsikerű budapesti operett-iskola olyan kiemelkedő képviselőit, mint Szirmai Albert, Huszka Jenő, Kacsóh Pongrácz, Jacobi Victor, holott jelentősebb szerepet töltöttek be a világ zenés színpadain, mint Lincke, Kollo, Jessel vagy mások,akikről bőven ír a szerző. (S. V.) 


6733 zenebaratmoncsi 2025-09-28 13:12:00
Paul-Abraham-Operette “Es geschehen noch Wunder” (komplett auf dem Klavier) - YouTube
Már korábban is linkeltem Ábrahám Pál Történnek csodák c. 1935-ös jazz-operettjének zongorapratitúráját, ami itt hallgatható. A számok között lehet ugrálni, ha rákattintunk alul a dalokra. Esetleg valaki hallgatta? Érdekelne, hogy tetszik.
7.30, 12.09, 21.13, 23.27, 31.49- ezek a fő dalok.


6732 Búbánat 2025-09-17 18:11:30

Csak hogy tudatosítsam, milyen énekhangokat szerettem nem csak az operákban, de az operettekben is hallani/hallgatni, legyen itt példaképp a Hungaroton 1965-ben lemezre vett A cirkuszhercegnő című Kálmán-operett keresztmetszete, amelyen Udvardy Tibor énekli Mr. X-et! Mellette a felvételen Házy Erzsébet (Fedóra), Koltay Valéria (Mábel), Rátonyi Róbert (Tóni) és Kishegyi Árpád (Nagyherceg)  énekel, a Fővárosi Operettszínház Énekkarát és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Bródy Tamás vezényli. 

A rádióban számtalanszor felcsendültek az alábbi dalok velük, melyeket most belinkelek ide: 

Fedóra belépője - „Pour l’ amour” - Házy Erzsébet, km. az MRT Énekkara

Mister X dala - „Trombita zeng és pereg a dob…/ Máma itt, holnap ott, oly mindegy!.../Egy drága szempár, ragyog igézve rám…” - Udvardy Tibor

Fedóra és Mister X kettőse - „Óh, légy enyém” - Házy Erzsébet és Udvardy Tibor

Fedóra és Mister X kettőse - „My Darling” - Házy Erzsébet és Udvardy Tibor

Mister X dala - „Mert búsulni van még idő” - Udvardy Tibor

Fedóra és Mister X kettőse -” Óh, de csodaszép regény.../Te meg én, te meg én, ölelj át, kicsikém...” - Házy Erzsébet és Udvardy Tibor

A Nagyherceg és Mister X kettőse - „Kislány, vigyázz!” - Kishegyi Árpád és Udvardy Tibor

Tóni dala - „Ha bemegyek a cirkuszba…/A szép kis cirkusztáncosnők...” - Rátonyi Róbert, km. az MRT Énekkarának Nőikara

Mábel ésTóni kettőse - „Én édes, drága férjem, Iván” - Koltay Valéria és Rátonyi Róbert

Mábel ésTóni kettőse - „Gréte, jöjj a virágos rétre” - Koltay Valéria és Rátonyi Róbert

Mábel ésTóni kettőse - „Ég áldjon, galambom” - Koltay Valéria és Rátonyi Róbert

A Nagyherceg dala - „Mogorva vendég” - Kishegyi Árpád

A cirkuszhercegnő fináléja - Házy Erzsébet, Udvardy Tibor... km. az MRT Énekkara

Házy, Koltay és Udvardy, Kishegyi mellett kedvencem volt Orosz Júlia, Gyurkovics Mária, László Margit, Lehoczky Éva, Kalmár Magda, Kincses Veronika, Zentay Anna, Ilosfalvy Róbert, Simándy József, Szabó Miklós, Réti József, Kövecses Béla, Bartha Alfonz, Korondy György, Palcsó Sándor - hogy csak a szopránokat és a tenorokat említsem...


6731 varganiki 2025-09-17 15:24:36 [Válasz erre: 6730 Búbánat 2025-09-17 12:25:14]
Én is. Az Operett forgatagon csak Balczó Pétert illetve Papp Balázst hallhattuk, ők mindketten igazán jó választásnak tűnnek így első ránézésre a szerepre. Én is örülnék ha lennének a színházban új bonvivánok mert jelen pillanatban szegényes a kínálat e téren és több operettet emiatt se tudnának bemutatni, pl a Cigányszerelem vagy a Chicagói hercegnő, vagy akár a Bál a Savoyban se jöhetne szóba.

6730 Búbánat 2025-09-17 12:25:14 [Válasz erre: 6729 varganiki 2025-09-17 11:17:02]
Egyetértek. De én szeretném, ha idővel feltűnne még egy-két jó hangú és jó kiállású, "versenyképes" bonviván, legyen választék, mert csak  "Peti"  egyedül kevés, nem lehet mindent ráépíteni, hiszen musicalben is játszik-énekel.  A kettő együtt nem szerencsés.  Persze egyelőre nincsenek a láthatáron ilyen  remélt jövevények. Papp Balázs nekem egyelőre X,  "nem jön be",  az Operában is énekel kis szerepeket, lehet, hogy megváltozik a véleményem róla, ha több operett-szerepben látom, és jobban megismerem őt. Úgyhogy most örülnünk kell hogy van Sándor Péterünk, vele hosszabb távon  lehet gondolkodnia a vezetésnek;  kíváncsian várom A cigánybáró címszerepében való bemutatkozását is.  

6729 varganiki 2025-09-17 11:17:02 [Válasz erre: 6728 zenebaratmoncsi 2025-09-16 23:31:38]
Ezzel maximálisan egyetértek. Papp Balázs is jó lesz majd mert hangi adottságai megvannak hozzá. Ő az a klasszikus bonviván alkat. De tény hogy jelen pillanatban Petinél nincs jobb bonviván és mivel Dolhai Attila várhatóan már nem fog új darabokat elvállalni, így Petiben kell gondolkodniuk, hogy melyek azok az operettek amiket rá tudnak alakítani.

6728 zenebaratmoncsi 2025-09-16 23:31:38 [Válasz erre: 6725 Fecobp 2025-09-15 12:16:03]
Az a baj, hogy nincs jobb bonviván Sándor Péternél (jó Dolhai igen) mióta Vadász Zsolt meghalt. 

6727 zenebaratmoncsi 2025-09-16 23:27:21 [Válasz erre: 6725 Fecobp 2025-09-15 12:16:03]
Hát Erdős Attilára talán a Bál a Savoyban agglegény szerepét tudnám elképzelni. Aki viszont Sopronban játszott remek volt, el lett találva, annál biztos nem lenne jobb.

6726 Búbánat 2025-09-15 15:54:05 [Válasz erre: 6709 Búbánat 2025-08-26 11:41:42]
BÉRES ATTILA RENDEZÉSÉBEN KÉSZÜL A LILI BÁRÓNŐ KECSKEMÉTEN

Szinhaz.online - 2025. augusztus 23., szombat 10:48

Elkezdődtek az évad első nagyszínházi előadásának, a Lili bárónő című operett próbái Kecskeméten. A darabot Béres Attila rendezésében láthatja a közönség.


6725 Fecobp 2025-09-15 12:16:03
Ez a Cirkuszhercegnő,sem sikerül olyan jól. 
A hegedűs aki teljesen feleslegesen össze vissza csatangol a színpadon.
Erdős Attila mint táncos komikus inkább táncos komika, ripacsnak is a legalja.
A bonviván meg énekeljen inkább musicalaket...

6724 zenebaratmoncsi 2025-09-14 22:06:11 [Válasz erre: 6723 varganiki 2025-09-14 20:49:30]
Jól jön néha egy kis protekció... na mindegy végül is... most az imitátorra gondolsz, aki helyettesítette a Mr. X-et? Hát nem egy komoly szerep, talán nem is szólalt meg. Igazából nem zavart, de nem is tetszett.
Mondjuk a Kero fia is kapott szerepeket, de legalább ő tényleg tehetséges.

6723 varganiki 2025-09-14 20:49:30 [Válasz erre: 6722 Búbánat 2025-09-14 14:05:45]
Ő Kiss B Attila fia, érthető miért foglalkoztatják. Tény hogy igazából semmi szerepe nincs a darabban azon kívül hogy hegedűl néha.

6722 Búbánat 2025-09-14 14:05:45 [Válasz erre: 6721 zenebaratmoncsi 2025-09-14 12:50:25]
Mint már a Cirkuszhercegnő egyik premier előadásáról írt beszámolómban is említettem, "a magány hegedűse" zavarólag hat a darabban, erőltetett, feleslegesnek tartom dramaturgiai szempontból is,  a produkció nélküle is jól működne/működik;  Kiss-Balbinat András már a Mária főhadnagy című Huszka-operettben is súlyt kap a hegedűjével szólóiban a színpadon.  Homonnay Zsolt rendezéseiben úgy látszik, nem tudja nélkülözni - értem, nyilván foglalkoztatni kell ha már a színház állományához tartozik. 

6721 zenebaratmoncsi 2025-09-14 12:50:25 [Válasz erre: 6719 varganiki 2025-09-13 20:45:10]
Szóval tegnap másodszor (második főpróba után) visszanéztem a Cirkuszhercegnőt, és dicséretemre válik, hogy végig tudtam nézni. Ez ugyanis nem sikerült a Mosoly országánál, mert annak a tartalma annyira érdektelen volt számomra. (Jó a színházban végignéztem.) Mindenesetre a tartalma a Cirkuszhercegnőnek is elég blőd volt, túlzottan nem kötött le, és követni se annyira tudtam, de talán pont emiatt, hogy már nagyon sok operettben elsütötték ezt a cári témát pl. Sybill. A szemüveges férfin csak egyszer tudtam nevetni, pedig nagyon igyekezett. A diszletek viszont elsőrangúak voltak, meg persze jó, hogy voltak benne cirkuszi jelenetek, ezt a 10 évvel ezelőtti verzióból hiányoltam. A zeneéről elmondanám, hogy a fődal, Induljunk van egy hely, My darling egész jó.... van pár közepes, Induljunk van egy hely, Szép kis cirkusztáncosnő, meg pár amit korábban nem hallottam még, de igazából kevésbé volt érdekes. Mindenesetre megszámoltam és az első felvonásban 5, a másodikban 3, a harmadikban 1 dal volt, meg egy tánc... hát ez nem sok, viszont ezek folyamatosan elhangzottak az előadás alatt, állandóan ismétlődtek.

6720 Edmond Dantes 2025-09-13 21:24:13 [Válasz erre: 6719 varganiki 2025-09-13 20:45:10]
Én tegnap ugyancsak ott voltam a Forgatagon, mint környéken lakó ... "(el)futólag". A nemtudommilyen sorsolás valami elképesztő gáz volt, ahogyan tucatjával húzták ki a nyerteseket, akik aztán ott sem voltak. Szaffi belépője csigalassúságú volt, itthon utána direkt meghallgattam Házyval, na az normális tempójú, ahogy Strauss megírhatta. A csúcs a két Notre Dame-i vízköpő ökörködése. Az volt a nagy poén, hogy minduntalan közbeordibáltak Főigazgató Úr évadnyitó beszéde alatt. Szerintem a végén kicsit már ő is berágott. Utána danoltak a fenti jelenettel promotált, felsőfokú jelzőkkel agyonhájpolt  Notre Dame-i toronyőrből, én el. Sok sikert!

6719 varganiki 2025-09-13 20:45:10
Én tegnap ott voltam és nagyon jó élmény volt. A Cigánybáró illetve a Notre Dame-i Toronyőr részletei nagyon tetszettek, az záró gálában pedig mindenki sziporkázott. Volt Jajj cica a férfi kartól(Sándor Péter, Kiss Zoltán, Tassonyi Balázs, Papp Balázs, Dénes Viktor, Kovács Szilárd, Altsach Gergely, Czikora László)voltak duettek a Mária Főhadnagyból és a Csárdáskirálynőből, volt részlet a János Vitézből, a Cirkuszhercegnőből, a Carmenből, a Jekyll és Hydeból és sok minden másból is. 

6718 Búbánat 2025-09-11 23:26:14 [Válasz erre: 6716 varganiki 2025-09-11 16:43:53]
Én már régtől ellenállok az ilyen utcai zenés kavalkádok csábításának - azt nem akarom mondani, hogy a szirénhangoknak is -:)

6717 zenebaratmoncsi 2025-09-11 18:33:49 [Válasz erre: 6716 varganiki 2025-09-11 16:43:53]
Elég gáz már, hogy ennyire érdektelen legyen az Budapesti Operettszínház műsora, ami érdekel talán a Cigánybáró, bár már azt is láttam kétszer anno még az Erkel Színházban (Szinetár Miklós rendezte), egyszer rövidített verzióban a főiskolás végzősöktől az Ódry Színpadon, és persze a tévében szintén a Szinetár félét. A Dankó Pista egyáltalán nem érdekel, a Notre Dame-i toronyőr se, legalábbis érdekelne, de a francia verzió, nem ez a nyálas Walt Disney. Utóbbit talán ajándékjeggyel megnézném. A repertoár többi részét pedig már láttam, kivéve a Dumas, utóbbit musialt csak a tévében, annyi elég is volt belőle, max ha ismétlik újra megnézem. Cirkuszhercegnőt is láttam, ráadásul holnap újra nézhetem az m5-ön....
jó lenne valami még ezeken túl, pl. Kálmán Imre Theatrum-ban semmi új nem lesz... miért?

6716 varganiki 2025-09-11 16:43:53
A holnapi Operettforgatag programja 
Péntek 17 órakor kezdetét veszi az idei Operett Forgatag!????????
 
A varázslatos programsorozat a „Hol volt, hol nem volt” mese blokkal indul, ahol színházunk családi előadásaiból csendülnek fel ismert dalok. 

Ezt követően a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés osztályának végzős hallgatói lépnek színpadra, majd ízelítőt kaphat a közönség a 2025/2026-os Szenvedélyek Évadának bemutatóiból: 

A cigánybáróból, A Notre Dame-i toronyőrből - mellyel kapcsolatban nagy meglepetéssel is készülünk -, valamint vérpezsdítő cigánymuzsikával hangolódunk a Dankó Pista című operett ősbemutatójára, mely 2026. március 26-án lesz az MVM Dome-ban. 

Az estet végül egy fergeteges musical- és operettgála zárja.???? 


???? DEDIKÁLÁS ????


16:00-16:20 -Szulák Andrea, Vásári Mónika, Tassonyi Balázs, Bayer Fruzsina, Nagy Alma Virág

16:20-16:40 - Siménfalvy Ágota, Janza Kata, Szendy Szilvi, Kalocsai Zsuzsa, Papadimitriu Athina

16:40-17:00 - Antolovics Péter, Lipics Franciska, Rácz-Almási Vivien, Homonnay Zsolt

17:00-17:20 - Zsadon Andrea, Szolnoki Tibor, Kiss Zoltán, Frankó Tünde, Virágh József

17:20-17:40 - Kiss Dia, Lévai Enikő, Balczó Péter, Papp Balázs

17:20-17:50 - Könyvdedikálás: Somfai Péter: Somossy, a Mágus - egy színházpalota születése

17:40-18:00 - Langer Soma, Faragó Alexandra, Czikora István László, Drahos Evelin

18:00-18:20 - Földes Tamás, György-Rózsa Sándor, Dézsy Szabó Gábor, Köleséri Sándor, Fedinecz Pál

18:20-18:40 - Fekete-Kovács Veronika, Szentmártoni Norman, Dénes Viktor, Bojtos Luca

18:40-19:00 - Süle Dalma, Altsach Gergely, Lukács Anita, Zábrádi Annamária

19:00-19:30 - Kocsis Dénes, Kálmán Petra, Dancs Annamari, Sándor Péter, Szomor György


???? MŰSORBLOKKOK ????


17:00-18:00 - Mesék Forgataga

18:00-18:30 - Egyetemes Forgatag (SZFE)

18:40-19:20 - Dankó Pista (részletek)

19:30-19:45 - A cigánybáró (részletek)

20:00-20:15 - A Notre Dame-i toronyőr (részletek)

20:20-21:50 - Operett- és musicalgála


A Forgatag ideje alatt számtalan játékkal és kedvezménnyel várjuk nézőinket:

✨ 20-30-50% kedvezmény előadásainkra!
???? Előzetes jegyvásárlás A cigánybáró novemberi bemutatónkra.
????️ Forgatag bérlet – csak ezen a napon vásárolható meg Forgatag Bérletünk (a bérlet a következő előadásokat tartalmazza: A Notre Dame-i toronyőr főpróba jegy, A cigánybáró, János vitéz + Kulisszajárás a főpróba előtt!)
???? Jegyvásárlóink megpörgethetik szerencsekerekünket, ahol biztos nyeremény vár rájuk!
???? Szelfi keret nyereményjáték – sorsolás óránként!
???? További meglepetések

6715 Búbánat 2025-09-09 13:38:00

ÉVADNYITÓ TÁRSULATI ÜLÉS A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZBAN

/2025. szept. 05./


6714 Búbánat 2025-09-09 13:36:58 [Válasz erre: 6713 zenebaratmoncsi 2025-09-08 20:19:40]
Operett Forgatag 2025

6713 zenebaratmoncsi 2025-09-08 20:19:40 [Válasz erre: 6712 varganiki 2025-09-08 19:43:00]
Milyen akció lesz? Mondjuk ez az egyetlen darab, ami érdekel, most őszintén, a többit már láttam vagy nem érdekel.

6712 varganiki 2025-09-08 19:43:00
Hogyha valaki szeretne már a héten jegyet vásárolni a Cigánybáróra, az Operett Forgatagon elővételben megvásárolhatja, péntek 17 órakkor kezdődik. Lesznek a szokásos operett és musical blokkok, az új bemutatókból részletek, illetve a Dankó Pistára hangolódva még cigány zenék is.

6711 Búbánat 2025-08-29 15:51:52 [Válasz erre: 6710 varganiki 2025-08-28 23:56:51]
Igen, már "kiszúrtam" a Színes RTV-ből. Kíváncsian várom én is  produkció televíziós leadását.

6710 varganiki 2025-08-28 23:56:51 [Válasz erre: 6550 Búbánat 2025-06-23 11:49:57]
Erre már nem is kell sokat várni, ugyanis Szeptember 13-án este a tv nézők is láthatják a Cirkuszhercegnőt, Bordás Barbara, Sándor Péter, Langer Soma és Erdős Attila szereplésében.

6709 Búbánat 2025-08-26 11:41:42

Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő 

Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház - Nagyszínház

Bemutató: 2025.10.03.

Szereposztás:

Lili bárónő – Vajda Boróka

Illésházy László gróf – Koltai-Nagy Balázs

Malomszeghy báró – Sipos Imre

Frédi – Járai Máté

Clarisse művésznő – Szabó Dorottya

Illésházy Agatha grófnő – Magyar Éva

Illésházy Krisztina grófnő – Csapó Virág

Becsei tiszttartó – Fazekas Géza

Közreműködik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház zenekara

Karmester: Iván Sára, Drucker Péter

Rendező: Béres Attila

Díszlet - és jelmeztervező: Erős Hanna

Dramaturg: Ari Nagy Barbara

Átdolgozó: Gádor Béla, Darvas Szilárd

Koreográfus: Bodor Johanna


6708 zenebaratmoncsi 2025-08-24 14:16:37

Egyenlőség, 1928. október 20. 7-8. oldal

Egy érdekes riport Ábrahám Pállal, amelyben beszél családjáról, amit más riportban soha sem tett meg, hogy említette volna I. világháborúban elesett öccsét, vagy édesapját, édesanyját.

ÁBRAHÁM PÁL – ÍRTA MOLNÁR JENŐ

 

Esténként egy krétafehér arcú, csillogó, izzószemű, nyúlánk fiatalember felé záporaik és csattog ezerkétszáz ember tapsos tüntetése. A fiatalember riadtan fordul meg a színházi zenekarban, arccal a közönség felé, mintha nem akarná elhinni, hogy ez a tombolás, ez a dübörgés, e kigyulladt szemek tüze neki szól, őt ünnepli. És sután hajladozik, nem a diadalmas szerzők mosolyával, nem a nyilvánosság előtt szereplők biztonságával, hanem valami groteszk elfogultsággal, valami kimondhatatlan bohém ügyetlenséggel s egyben szomorúsággal, amely a szemei szögletében lappang. Dicsőség és elfogultság, mámor és szomorúság! Ebben a robogó században, amely nem a perc, hanem a pillanat századrészének virágait is leszakítja, miféle különös teremtménye az Istennek ez a fiatalember? Ábrahám Pál. . .  ki ez a harminchat éves muzsikus, akitől tíz esztendeje még szimfóniát hallottunk a vonósnégyesek előadásában, anélkül, hogy a mit élvezők szűk körén túl szárnyalt volna neve? Akit a gazdasági összeomlás napjaiban a tőzsdén láttunk verejtékesen dolgozni. . .  s aki aztán eltűnt a kevesek szeme elől is, akik sorsát figyelemmel kísérték? Honnét jött, hogyan élt, kicsoda-micsoda ez az Ábrahám Pali, a tehetségeket épp oly tehetséggel fölfedező, mint amilyen mohósággal felfaló Pestnek ez a legújabb csodája?!

—  Apatinban születtem, — mondja ,,Az utolsó Verebély-lány“ két felvonása közt a szünetben. —  Bács megyei vagyok. Az édesapám is a nagyapám is, a dédapám is, az ük apám is. Mátyás király alatt költöztek az őseim Magyarországba. Édesapám, Ábrahám Jakab (— évszázadok óta Ábrahám a családi nevünk —) jómódú kereskedő volt, az Isten nyugosztalja. Sokat keresett, jól is élt, igazi világfi volt, minden esztendőben három hónapot külföldön töltött. Drága jó édesanyám, hála Istennek, ma is egészséges, velem együtt lakik itt Budapesten. Tőle tanultam imádkozni. Nem csoda, ha a legelső kompozícióm egy ima volt. Ez úgy történt, hogy hétéves koromban valami líceumi ünnep volt Apatinban és engem nem vittek el a szüleim, ami persze nagyon elkeserített. Miután jól kisírtam magam, zongorához ültem és egy imát komponáltam, amelynek az volt a szövege, hogy az Úr Isten bocsánatát kértem a szüleim számára, akik a nagy „bűnt“ követtek el, hogy a fiukat nem vitték el a líceumi ünnepségre. A zenedarabot zongorára és hegedűre írtam.

—  Hogyan, — kérdezem — akkor már ismerted a zongora elméletet? 

—  Hogyne! — feleli. —  Édesanyám tanított zongorázni. Elsőrendű muzsikus, Kerner István tanítványa volt. Odahaza szigorúan vallásos szellemben neveltek László öcsémmel együtt, aki a világháborúban, a Kárpátok védelmében elesett. Apatinban majdnem minden család rokonunk és a mi családunk építette is tartja fenn részben ma is a gyönyörű kis apatini zsidó templomot. Miután elvégeztem a középiskolát, Budapestre jöttünk és itt a Zeneakadémiára iratkoztam be. Reiner Frigyes, Herczfeld Viktor, Siklós Albert és Molnár Géza dr. voltak a tanáraim. Kilenc diplomám van a különféle zenei szaktárgyakból. Aki a Zeneakadémiáról kikerül, az persze nem Offenbach és Johann Strauss nyomdokába akar lépni, hanem Beethoven, Wagner, Mozart lebeg a szemei előtt. Magam is beálltam a szimfóniás szerzők sorába.

—  Nem akadt senki, aki már akkor a könnyűzenei műfajra akart csábítani?

— De igen. Beöthy László. Emlékszem egyszer az ,,Otthon-körben”, ahol nagyon csöndesen és szerényen kibiceltem neki, félrehúzott és azt mondta: -,,Mért nem ír maga operettet?“ - Már nem tudom pontosan, mit válaszoltam , de az bizonyos, hogy nagyon  megsértettnek éreztem  magamat. Mit? Hogy én operettzenét írjak? Soha.

 —  És ebből a „sohából” lett a „Zenebona" négy öt briliáns betétszáma, most meg „Az utolsó Verebély-lány“ partitúrája, — jegyzem meg mosolyogva. Ábrahám Pali összekulcsolja a kezeit, ég felé (pardon: a szuffiták közé) veti tekintetét és könnyes szemmel rebegi: — hála a jó Istennek! ... New Yorkban már elkészültek a „Verebély-lány“ slágereinek gramofon-lemezei, az ügynökök az egész vonalról nagy sikert jelentenek.

 —  És mi a terved, a legközelebbi programod?

Ábrahám Pali fölnevet és a vállamra üt:

 —  Csak nem akarsz ugratni, öregem? Hát talán megfeledkeztél róla, hogy veled és Drégely Gáborral csinálom meg az új zenés vígjátékunkat? . . .

—  Dehogy feledkeztem meg róla!  Csakhogy most hivatalosan beszélek veled, mint szerény újságíró a híres szerzővel.

Utánozhatatlan mozdulattal és hangsúllyal mondja:

—  Híres? . . .  Ugyan, kérlek . . .  Hidd meg, mindennél fontosabb, hogy mikor éjfél után fáradtan hazamegyek, az édesanyám mosolya fogad és én meg csókolhatom az édesanyámat.

. . . . .  Csöngetnek. Kezdődik a második felvonás. A Fővárosi Operettszínház aranycirádás, tündéri fényben fürdő nézőtere egy megbolygatott méhkas. Ábrahám Pál elfoglalja helyét a zenekarban, robajló tapsorkán. Nincs karmesteri pálca a kezében. Fehér glaszékesztyűs kezeivel, mint egy fanatikus bűvölő felébreszti, harsogtatja, suttogtatja, cikáztatja, sóhajtatja a hangszereket. Az egyik pillanatban tűz csap ki belőlük, a másik pillanatban ábránd reszket, álomhang rezdül. . .  s forralja fel vagy andalítja el a hallgatót. Mint karmester: valóságos szuperprodukció. Fantasztikus mozdulatai, a csupa idegtest minden porcikájának megrándulásai szédülten omlanak bele a zenekarból felívelő hangszivárványba. És minden második zeneszám: magyarritmus, magyar gondolat, magyar érzés. . . .  Ábrahám Pál nem akart elindulni halhatatlan testvére, Jacques Offenbach útján. Sok töprengés, még több csalódás után mégis rálépett. Hová visz az útja, még nem tudni, de a zseni és a népszerűség kettős csillaga már kiragyogott a feje fölött. Mindnyájunknak, íróknak, művészeknek, válogatott cigányoknak szívdobogása kiséri Ábrahám Palit ezen az úton:

,


6707 Búbánat 2025-08-22 19:24:00
3. LEHÁRFESZT – Nemzetközi Operettfesztivál Komáromban!

 "Ünnepeljük együtt Lehár Ferenc örökségét és a magyar operett páratlan világát!"

 2025. október 24–25. • Komárom (SK)

 Helyszín: Egressy Béni Városi Művelődési Központ, Klapka tér és városszerte több ponton

 "Két nap, amikor Komárom újra a zene, a színház, a kultúra és a hagyomány városává válik! Idén harmadik alkalommal rendezzük meg a LehárFesztet – Lehár Ferenc, a világhírű operettkomponista szülővárosában."


6706 varganiki 2025-08-22 18:53:27 [Válasz erre: 6704 zenebaratmoncsi 2025-08-22 13:02:51]
Na Szaffi dalát nem ismertem. Nem vagyok egy nagy Strauss fogyasztó, nem igazán állnak közel hozzám az ő operettjei. A Cigánybáró lesz az első amit látni fogok és kicsit félek mert nem tudom mennyire pörgős darab, én eddig szinta csak olyat láttam a Mosoly Országa kivételével.

6705 zenebaratmoncsi 2025-08-22 15:07:38
2025. augusztus 23. szombat m5 21. óra ismét Ábrahám Pál: Bál a Savoyban c. jazzoperett lesz látható a Soproni Petőfi Színházból. Ábrahám Pál - Alfred Grünwald - Fritz Löhner-Beda: Bál a Savoyban - revüoperett

6704 zenebaratmoncsi 2025-08-22 13:02:51 [Válasz erre: 6703 varganiki 2025-08-22 08:30:06]
Mármint jövő időben gondolod, hogy Boncsér lenne az ősszel Barinkai 
A három Pejtsik dal közül még a Hamupipőke dala volt a leghallgathatóbb.
A Cigánybáró nekem is kedvenc, de nekem a Zsupán belépője mellett Szaffi dala a kedvencem.
Sass Szilvia: Szaffi dala a Cigánybáróból - YouTube Erre gondoltam, és Sass Sylvia minden idők öt legjobb magyar szopránjának egyike Alpár Gittával együtt.... nálam dobogós. J. Strauss: A cigánybáró - Szaffi dala - Pitti Katalin ő is kedvenc és persze ő J. Strauss: A cigánybáró - Szaffi dala - Házy Erzsébet.

6703 varganiki 2025-08-22 08:30:06 [Válasz erre: 6698 zenebaratmoncsi 2025-08-21 15:08:09]
Nekem pont az általad nem tetszett dalok tetszettek :D A Cigánybáró duett szerintem gyönyörű volt, alig várom hogy hallhassam majd a darabon belül is. Az Armina ária pedig az egyik kedvenc dalom az Orfeum Mágusában, Fischl Móni gyönyörűan adja elő. Egyébként az egész gálán magasan ő teljesített a legjobban a hölgyek közül, különösen a Játsz a Hegedűn volt a csúcs. Boncsér Gergelyt pedig kérem vissza az Operettszínházba, szerintem nagyon jó lenne ha ő lett volna az egyik Barinkay.

6702 Búbánat 2025-08-21 18:31:29 [Válasz erre: 6701 zenebaratmoncsi 2025-08-21 15:13:06]
Túltárgyaltuk...

6701 zenebaratmoncsi 2025-08-21 15:13:06 [Válasz erre: 6699 Búbánat 2025-08-21 15:08:22]
Az előadás alatt néztem a műsorfüzetet, és azt hittem, hogy kihagyják az Élni, csak élni jót, kár lett volna, de szerencsére elénekelték a Vágyom egy nő után.

6700 Búbánat 2025-08-21 15:08:52
6700

6699 Búbánat 2025-08-21 15:08:22 [Válasz erre: 6697 zenebaratmoncsi 2025-08-21 12:49:12]
A műsorlapon lévő sorrenddel vetettem egybe a televíziós leadást. Az élő koncerten akkor eltérhettek a kinyomtatott füzetben megadott sorrendtől és én emlékeztem rosszul. A televíziós leadás azzal egyezett.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.