AZ ARANYVIRÁG CÍMŰ OPERETTEL NYITOTTA MEG KAPUIT A KIRÁLY SZÍNHÁZ 1903-BAN
„A legterhesebb feladatok
közé tartozik a közönség ízlésének kielégítése”
Nem
is oly rég, százhúsz évvel ezelőtt a Király utca 71. szám alatt megnyílt a
főváros hetedik nagy kőszínháza, a legendás Király Színház. A Beöthy László
irányította színházi vállalkozás az operett műfaját volt hivatott szolgálni, ám
az áttörő sikerre csaknem egy évadot kellett várnia. Habár a teátrum a János
vitéz daljáték bemutatójával írta be magát a magyar színháztörténetbe, érdemes
megemlékezni az 1903. november 6-i indulásról is, azaz Huszka Jenő zeneszerző
és Martos Ferenc librettista Aranyvirág című operettjéről, és egyben a színház
indulásáról is.
Happy end dömping
Valceres
tündérmesétől az orfeumi forró revühangulatig – a Színház- és Filmművészeti
Egyetem végzős zenés osztálya délutántól estig operetteket játszott.
Ez nagyszerű hír, remélem jelentkezik. Nagyon jó volt az operett-maraton.
Selmeczi György akár jelentkezhetne – lehet, hogy ő is beadta pályázatát? - az Operettszínház főigazgatói posztjára…
Aki olyan céltudatosan megfogalmazza gondolatait az operett műfajáról, és a SZFE-n mint vezető tanár törekszik az egyetemen tanuló növendékeinek mindazt a tudást-ismeretet átadni, amit a mai világban a (korszerű)operettjátszásról tudni kell és érdemes, úgy akár miért ne lehetnének ilyen nagyívű ambíciói is a kiváló zeneszerző-karmester-rendezőnek? De - jól belegondolva - mégsem hiszem, hogy ilyen tervek foglalkoztatnák, hiszen úgy visszavetné egyéb, meglévő fontos feladataitól és lássuk be, azért már rendesen benne jár a korban, meg erre a posztra mégis inkább egy menedzserszemléletű személy kerestetik, aki teljes munkaidőben csak a színházának él, és megpróbálná az Operettszínházat profiltisztítással (több operett - kevesebb musical) megerősíteni és hungaricumunkat újra a nemzetközi operett-vérkeringésbe beáramoltatni.
Idemásolom a teljes cikket:
Selmeczi Györggyel,
az ötödéves zenés színművész osztály osztályvezetőjével beszélgettünk az
Operett-maraton különleges kihívásáról.
/SZFE.hu - B. Török
Fruzsina – 2023. szeptember 7./
Különleges kihívás előtt áll a végzős zenés színművész
osztály. Miről is van szó pontosan?
Körülbelül
15-18 éve a zenés színész osztályokban az SZFE-n mindig is volt kutatómunka,
egyfajta pragmatikus kutatása egy műfajnak, jelen esetben az operett műfajának
elmélyült kutatásáról beszélünk. Az operett egy olyan különleges műfaj, ami
nagyon erősen beágyazódott a magyar színháztörténeti hagyományba és amely
bővülése borzasztóan kétarcú. Tudjuk jól, hogy színházlátogatóknak egy része
irtózik tőle, míg a másik része rajong érte. Itt állunk egy hallatlanul
tehetséges zenei anyaggal és az esetek elég nagy részében izgalmas, érdekes és
vonzó dramaturgiai felépítéssel és mégse tudunk vele igazából mit kezdeni.
Kettős
tanulságot tudunk a tényekből levonni: egyrészt a műfaj valóban megújulásra
szorul, és ez vitathatatlan. Másrészt látszólag ellentmondó következtetés, hogy
a műfajt saját stílusának a megértése és rekonstrukciója nélkül nem lehet
megújítani. Az utóbbi 2 – 3 zenés színész osztály, melyek zsúfolva voltak
különleges tehetségű fiatalokkal, eljutottak oda, hogy alternatívákat
állítsanak a színházi gyakorlat elé. A cél, hogy megújulást kínáljanak, olyan
stiláris és művészi megoldásokat, amelyek közelebb hozzák korunkhoz az operett
műfajának formanyelvét. A most végzős osztály különösen nagy dologra vállalkozott,
hiszen operett típusokat raknak egymás mellé. Öt emblematikus operettet: a
bécsi operett egyik csúcsát a Cigánybárót, a francia operett egyik csúcsát a
Szép Helénát, az angol operett csúcsát a Mikádót, a Bécs- Budapest operettnek
az egyik sztár darabját a Víg özvegyet, és a Bál a Savoyban című
Ábrahám-operettet, melynek érdeme a jazz beemelése a zenei anyagba.
Pontosan milyen új formát kell elképzelnünk?
Mindegyikből
készült egy olyan szerkesztett sűrítmény 70- 80 percben, amelyek tartalmazzák
az összes jelentős jelenetét és mozzanatát az operettnek, de mégsem az egész
darabról van szó. Ezzel a felpörgetett cselekményvezetéssel mégiscsak
közönség elé tudják vinni az egész történetet. Maraton – szerűen egymás
után végig nézheti bárki szeptember 17-én az Eiffel Műhelyházban. Manapság
ezeknek a maratonoknak nagy divatja van különösen a komolyzene körében,
gondoljunk csak a Beethoven, a Csajkovszkij vagy a Mozart maratonokra. Mi most
teszünk egy kísérletet az operett műfajában. Ez kiváló lehetőség arra, hogy
ezeket a különleges tehetségű fiatalokat meg tudjuk mutatni a közönségnek és a
szakmának. Rendkívül fontosnak érzem, hogy ezek után a viharos évek után,
amelyek mögöttünk vannak, végre kiegyensúlyozott módon tudjunk kapcsolatba
lépni a színházi vezetőkkel, rendezőkkel és karnagyokkal.
Az
operettek többnyire tehetséges műalkotások, ezért nagy hibának tartom, ha
elengedjük ennek a műfajnak a kezét. Sokszor éri az a vád a műfajt, hogy maga a
történet gyakran butácska, ugyanakkor gondoljunk csak Mozart Varázsfuvolájára,
amit szintén ez a véd ért, s mégis gyönyörűen működik. Többnyire az
operettek történetei nagy mesterségbeli tudással vannak megírva. Nem véletlen,
hogy a saját korukban felfoghatatlan sikerszériákat értek el. Pórul járnak,
akik egyszerűen csak a megújulásra koncentrálnak anélkül, hogy ténylegesen a
darab értékeit, elsősorban a stílusát vennék alapul. Ez az, ami a leginkább
megbosszulja magát a későbbiekben. A darab, a szerző, a korszellem stílusának
pontos megjelenítése együttesen fontos és ez lehet a kulcsa ennek a
megújulásnak. Az emberi vonatkozások, a szereplők közötti viszony is
modellértékű tud lenni napjainkban is. Leginkább a modern teleregényekhez, vagy
sorozatokhoz, pláne a kosztümös sorozatokhoz tudnám hasonlítani, melyekről tudjuk,
hogy korunk igen kedvelt műfajai. Ezekhez hasonló, ugyanakkor egyszerű
megújulást képzelek el az operett világában is, ami újra vonzó lehet.
Köszönöm, ezekkel el leszek egy darabig :D
Nézd a Viktóriát itt megnézheted:
Amit viszont meg akarok majd nézni az a Kero féle új Csárdáskirálynő Oszvald Marikával, illetve a Sissi operettet, a dalok között van benne Mária Főhadnagyos is, ami már eleve pirospont nálam :D
A Mayát nagyon szívesen megnézném, tetszik a története, nem az a klasszikus operettes, bár a zenéi nem annyira tetszenek. Ellenben a Gül babáé nagyon tetszenek, csak ott meg a történet az ami nem nyűgöz le XDDDD A Bob Herceget is megnézném ha adnák, a filmet láttam az nagyon tetszett
Nagyszerű, aztán még alapmű a Strauss Cigánybáró (m5-ön ment az Erkel Színházi előadás), Ábrahám Bál a Savoyban (az tavaly novemberben és idén májusban ment az m5-ön), Jacobi Leányvásár, Fényes Szabolcs Maya, Huszka Güll baba, Eisemann Fekete Péter (ezt láttam a Városmajorin).
https://www.youtube.com/watch?v=UdOzfJlXhn4
Én ezeket az operetteket láttam.
Ismerem a darabot, a zenéit sokszor hallgatom de látni valóban nem láttam még. Nekem a Csak egy Kislány... Dolhai Attilától, illetve a Nem Forog Már Dorozsmán... Lévai Enikőtől a kedvencem benne❤️❤️❤️
A Fedák Sári Színházban Soroksár főterén is megnézhetnéd az Ábrahám Pál Viktória c. jazzoperettjét, talán nem is ismered, pedig nagyszerű slágerek vannak benne: Honvéd banda szól a Stefánián, Nem történt semmi, csak elválunk csendben, Mauzi, 32-es baka vagyok én, Amikor az ember felmászik a fára, a Turul madárra, ott van Budapest, Pardon Madame, Lesz-e úgy mint valamikor rég.... és még sok más remek dal és Földes Imre vicces librettója, ami vegyül a magyaros, kínai és orosz zenével és a jazz-es is természetesen.
A Madarász itt is fog menni premierbe de nem tudom mikor. A Gaertnerplatz theaterbe megyünk mi, ott lesz a Madarász is, meg megy a Varázsfuvola is
München-ben ment, talán megy is még a magyar operettek közül a Kálmán Cikruszhercegnője. Régebben Ábrahám Viktóriája is ment. Természetesen ment Lehár Víg özvegye, meg a Strauss Denevér is. Persze olyan operettek is mennek, amiket nálunk senki sem ismer, viszont Németországban népszerű. Pl. Benatzky Fehér ló c. darabja, vagy Paul Lincke Frau Luna-ja. Ott ezek alap darabok. Ilyen Carl Zeller Madarásza, Millöcker Koldusdiákja.... meg sok más
Azt még nem, de tervezem megnézni, sok jót hallottam már róla. Nálam most újabban a Monte Cristo Grófja a nagy kedvenc, most fogom oktoberben ötödször megnézni. A Mária Főhadnagyra meg jövőhéten háromszor is megyek, egymás utan ráadásul XDDD
Láttad a Centár Színházban a My fair ladyt? Tényleg nagyon jó...
Én most Münchenben vagyok és szombaton nézzük meg a My Fair Ladyt, kíváncsi vagyok itt hogyan adják elő :D
Turay Ida Színházban láttam pl. Hello Dollyt, Irma te édest, Vértestvéreket és egy Gershwin dalokból álló darabot is. A Ram Colosseumban láttam a Sakkot, ami szintén remek Abba zene.
Igazából musical-ek sok helyen mennek.
Igen én is a jazzoperett és a klasszikus musicalek híve vagyok
Azért tegyük hozzá hogy kell a musical is, mert a legtöbb nézőt mégis csak a musicalek hozzák a színháznak. Egy Csárdáskirálynő ott nem ment olyan jól mint egy Rómeó és Julia, mióta a musicalek berobbantak. És én is azon a véleményen vagyok hogy kell a musical is az operett mellett a mai időkben
Jó de megint csak Kálmán és Lehár, de azért más szerzők is vannak.
Szabó P Szilveszter gondolatait, terveit érdemes elolvasni. Szerepel benne többek között a Bajadér visszahozatala Szentpétervárról, Lehár Ferenc Gudittája, illetve Kálmán Josefine Császárnéja is
Tudom nem erre gondolsz, de török operettnek ott van Ábrahám Bál a Savoyban operettje. Legalábbis abban szerepet kap Mustafa bej, ill. törökös zene is van benne. Aztán ott lenne még Huszka Güll babája is...
Az mèg hagyjàn, hogy a hanyatlò, dekadens Nyugat operettjeit nem jàtsszàk. Na de török ès kìnai operettet sem tűznek műsorra! Sőt, a vilàgszerte hòdìtò szovjet orosz operett remekei is fàjòan hiànyoznak az Operettszìnhàz repertoàrjàròl, pedig azokat minden bizonnyal szèpen dotàlnà a kultùrpolitika imàdnà a közönsèg. Pont ùgy mint 70 èvvel ezelőtt.
A Jekyll nekem nem tetszett, majdnem hazamentem róla, igaz oldalülésről néztem, mert ajándékba kaptam a jegyet, és csak a fél színpadot láttam. Homonnay volt az főszereplő.
100%-ig egyetértek, unalmas már ez az 5-6 operett amit folyton játszanak, ráadásul a János vitéz az Erkelben is megnézhető, tehát egyszerre két színházban is megy Budapesten.
Alig három-négy operett van repertoáron és évek óta nincs ebben változás; amit ugyan sikerrel játszanak, de az évi többszöri operettgálák sem képesek pótolni az igazán hiányzó operett-remekeket, így "tudatlan" többség a közönségből azt gondolhatja, ennyiből áll a magyar és nemzetközi operettirodalom. Talán azt sem tudja, hogy létezett Zeller, Oscar Straus, Planquette, Lecocq, Hervé, Millöcker, Fall, Suppé, Sullivan, Jones. Hogy Lehár Ferenc mintegy harminc operettet írt, hogy Jacques Offenbach több mint száz darabot komponált a műfajban. Hogy Johann Strauss népszerü operettjei között nem csak A denevér és A cigánybáró ismeretes. Szívesen látnám újra színpadon a Három a kislány daljátékot is, ahogy érdemes lenne bemutatni A diadalmas asszony címmel ismert Csajkovszkij - Klein operettet, aminek ugyancsak gyönyörű a muzsikája.
Lehet/legyen/lesz – születőben van és bemutatásra
kerül az ősszel egy új magyar operett. Rendben van. Ám jó lett volna vagy jó lenne ha az Operettszínház vezetősége ugyanennyi
befektetett energiával a fent felsorolt zeneszerzők, műcímek közül keres és
talál valami újat, és minden évben újabb „klasszisokat” állítana színpadra. Mert óriási a választék! A
közönséget pedig nem kell „lekezelni”, buta, hiányos tudású, érdektelen
egyedeknek tekinteni. A közönség igenis örül és "vevő minden szépnek és értéknek, régi-újnak,
csak azokat meg kell ismertetni velük.
Nagyon el kéne ott a frissítés mert szép lassan de haldoklik a színház :(
Mi lesz veled, Operettszínház? A volt rendező* szerint egzisztenciális félelem az úr a színészeknél
Szeptember 11-én lejárt Kiss-B. Atilla ötéves mandátuma a Budapesti Operettszínház élén. Az igazgatói posztra újra pályázni kell, és a regnáló vezető mellett Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője, valamint Szabó P. Szilveszter, a teátrum művésze is jelentkezett.
Ezt a hatalmas sikert én is tanusíthatom, tényleg hatalmas buli volt gyakorlatilag az utolsó kb 2 óra, egy musical-operett gála a színház jelenlegi repertoárjából. Persze az előtte lévő blokkok sem okoztak csalódást, bár a Carmen musical dalai nekem nem feküdtek annyira, ellenben az új operettbemutató az Orfeum Mágusa nótái kifejezetten tetszettek olyan igazi régi operettes dalokat sikerült írniuk. Ha a története is ilyen jó lesz akkor részemről meg leszek elégedve :)
2023. 09. 17. operett-maraton Eiffel Műhelyházban
Óriási sikerrel zárult az Operett Forgatag
ORIGO - 2023.09.12.
15:42
„Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a nézők estéről estére megtöltik a színházat, amely évekkel ezelőtt a megújulás útjára lépett. S nem csupán az intézmény, de a műfaj is új életre kelt, hiszen november 17-én, 18-án és 19-én hármas szereposztásban bemutatásra kerül a 21. század és egyben az új évezred első magyar nagyoperettje, Pejtsik Péter–Orbán János Dénes: Az Orfeum mágusa című darabja. Kiss-B. Atilla kiemelte, hogy
A SZÍNHÁZ SZOROSAN EGYÜTTMŰKÖDIK A SZÍNHÁZ- ÉS
FILMMŰVÉSZETI EGYETEMMEL, AHONNAN A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ ÚJ TEHETSÉGEI
ÉRKEZHETNEK MAJD A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZBA.
Végül hangsúlyozta, hogy örül a fiatal nézők jelenlétének az Operett Forgatagon, hiszen egy fenntartható társadalomban elengedhetetlen a szellemileg és lelkileg is jól táplált közönség, a Budapesti Operettszínház pedig éppen ezt nyújtja számukra.”
Kívánom, hogy a Színház-
és Filmművészeti Egyetem ötödéves zenés színművész osztálya maratoni, egésznapos operett-keresztmetszet bemutatói az Eiffel Műhelyházban sikerrel járjanak!
Ezen a szeptember 17-i zenei
eseményen sajnos nem lehetek jelen, pedig mind az öt darab, de különösen A mikádó,
A szép Heléna és a Bál a Savoyban c. operettek „tömörített” változatukban is
érdeklődésemre számítanának; A víg özvegy-re és A cigánybáró-ra pedig szinte „kötelező”
lenne ott lennem... Persze kérdés, hogy az Egyetem zenés színházi szakának végzős
- remélhetőleg tehetséges - fiataljai hogyan/miként birkóznak meg már meglévő,
valahová (f)elért de még fejlődő, érő, fejleszthető technikai és vokális készségükkel
e klasszikus operettek igen igényes szoprán (primadonna, szubrett) és tenor (bonviván)
szólamaival... Szinte operai nívó szükségeltetik előadásukhoz. A zenekarról nem
esik szó, de ha Selmeczi György zenei irányításáról olvasok, úgy látom a
garanciát a jóra, és hangszeres kíséretnek lennie kellene – csak zongorával előadni
az operetteket, a hatás nem ugyanaz; kórusról sem hallani. Mégis, a fiatal színi
növendékek ének- és játéktudásáról így is kaphatunk talán némi eligazodást,
tudásképet...
Ők lehetnek az Operettszínház és a Pesti Magyar Színház új igazgatói
Szeptember 11-én járt le két budapesti színház igazgatói posztjáról szóló pályázat. Három pályázat érkezett a Budapesti Operettszínház vezetésére, míg négy jelentkező indul a Pesti Magyar Színház vezető pozíciójáért.
Ezeket látta már?
Az Operettszínházhoz beadta pályázatát az intézmény jelenlegi főigazgatója, Kiss-B. Atilla, Szabó P. Szilveszter, az Operettszínház színésze és Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője. (Kiss-B. Attilát egyébként a Budapesti Operettszínház igazgatójaként több egykori és jelenlegi operettszínházi munkatárs szexuális zaklatás és verbális bántalmazás eltussolásával vádolta meg.)
A Pesti Magyar Színház élére négy jelentkező közül kerül majd ki a győztes. Indult a posztért Halasi Dániel rendező-bábrendező, Eperjes Károly színművész (Nagy Viktor rendezővel), Zalán János jelenlegi igazgató és dr. Komáromi György színházi menedzser (Zalán Tibor dramaturggal közösen).
A jelenlegi vezetők megbízatása mindkét esetben 2024. január 31-én jár le, ennek megfelelően a Budapesti Operettszínház és a Pesti Magyar Színház – Ifjúsági- és Családi Színház új vezetője 2024. február 1-jén kezdi meg munkáját – írja a hvg.hu.
Operett Maraton (2023. szeptember 17. 14.00-22.00 Eiffel Műhelyház)
Zenei vezető: Selmeczi György
Karmester: Selmeczi György, Rácz Márton
Zenei munkatárs: Szép András, Szabó Mónika, Hermann Szabolcs
Díszlet, jelmez: Fridrich Csilla, Sike Gábor
Koreográfus: Blaskó Borbála, Csömör Marcell
Rendező: Forgács Péter és Novák Eszter
Osztályvezető tanárok: Novák Eszter és Selmeczi György
I. JOHANN STRAUSS: A CIGÁNYBÁRÓ
(Jókai Mór kisregénye nyomán)
Barinkay Sándor: Nemes Tibor / Tóth Dominik
Szaffi: Baranyi Emma
Czipra: Gellért Dorottya
Zsupán Kálmán: Juhász Bence / Polák Ferenc
Arzéna: Berkó Boglárka
Ottokár: Fülöp Kristóf
Carnero: Illés Adrián
II. JACQUES OFFENBACH: SZÉP HELÉNA
Heléna: Szász Gabriella
Páris: Kerek Dávid
Menelaosz: Juhász Bence
Oresztész: Fülöp Kristóf
Ajax I.: Illés Adrián
Ajax II.: Sas Zoltán / Liber Ágoston
Akhilleusz: Karsznai Vilmos
Agamemnon: Polák Ferenc / Turi Péter
Kalkhasz: Vatamány Atanáz
Minerva: Szaplonczay Mária
Juno: Gellért Dorottya
Vénusz: Varga-Járó Sára
Jupiter: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Bakkhosz: Berkó Boglárka
Homérosz: Nemes Tibor
III. GILBERT-SULLIVAN: A MIKÁDÓ
A mikádó: Vatamány Atanáz
Nanki-Poo: Liber Ágoston / Tóth Dominik
Yum-Yum: Berkó Boglárka
Ko-Ko: Polák Ferenc
Katisha: Fekete Patricia
Pooh-Bah: Krasznai Vilmos
Pish-Tush: Juhász Bence / Turi Péter
Pitti-Sing: Baranyi Emma
Peep-Bo: Gellért Dorottya
IV. LEHÁR FERENC: A VÍG ÖZVEGY
Zéta Mirkó: Krasznai Vilmos
Cascada: Kerek Dávid
St. Brioche: Nemes Tibor
Camille: Fülöp Kristóf
Valencienne: Szaplonczay Mária
Hanna: Varga-Járó Sára
Danilo: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Olga: Gellért Dorottya
Kromov: Juhász Bence
Bogdanovics: Illés Adrián
Sylviane: Szász Gabriella
Prisics: Vatamány Atanáz
Praskovia: Berkó Boglárka
Nyegus: Tóth Dominik
V. ÁBRAHÁM PÁL: BÁL A SAVOYBAN
Madelaine: Fekete Patricia
Arisztid: Sas Zoltán / Juhász Bence
Daisy: Szaplonczay Mária
Musztafa: Illés Adrián
Tangolita: Szász Gabriella
Archibald: Fülöp Kristóf
Celestin Fourmint: Liber Ágoston
Pomerol főpincér: Polák Ferenc
Figaro (sajtós): Nemes Tibor
Musztafa hat felesége: Baranyi Emma, Berkó Boglárka, Gellért Dorottya, Szaplonczay Mária, Varga-Járó Sára, Fülöp Kristóf
2023. szeptember 17-én Az Eiffel Műhelyházban operett-maraton lesz.
OPERETT-MARATON
Mit kezdjünk vele a 21. század közegében? El tudjuk-e helyezni ezt a kétség kívül értékes zenét (olykor szellemes cselekményt és dramaturgiát) napjaink szellemi terében, meg tudjuk-e haladni az egyre zavaróbb anakronizmust? Lehet-e zenei értékeit, stiláris identitását megőrizve, korunknak megfelelő színpadi értelmezést kölcsönözni egy-egy operett-előadásnak?
Ezek a kérdések foglalkoztatták a Színház és Fillmművészeti Egyetem zenés színművész hallgatóit az Operettmesék elkészítésében. Novák Eszter és Forgács Péter rendezésében, Selmeczi György zenei irányításával emblematikus operettek sűrített változatait készítették el, melynek során modellezni próbálják az operett-színpadi gondolkodás számos lehetséges változatát.
Műsorra tűzték Strauss Cigánybárójának, Offenbach Szép Heléna, Sullivan Mikádó, Lehár Víg özvegy és Ábrahám Bál a Savoyban című operettjének egy-egy 60-70 perces foglalatát. A munka felhajtó ereje mindenkor a komoly felkészültség és a felszabadult játék egysége. Ezt az egységet próbálja érvényre juttatni tizenkilenc tehetséges fiatal színész-jelölt.
Tiboldi Mária, operettprimadonna emlékére (1939 – 2023)
MTVA Archívum – Fotótár – Tiboldi Mária
Lehár Ferenc: Luxemburg grófja – Szerelmi kettős (Tiboldi Mária és Virágh József) – video
Angéla
és René kettőse, II. felv.: „Nem uram, oly messze a szivárvány... /Várj, várj,
szép délibáb...”
Koncertfelvétel. Vezényel: Gyulai Gaál Ferenc
2002 óta október
24-én Kálmán Imre
születésnapján és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – ami egybeesik és
tiszteletükre - ünnepeljük a Magyar Operett Napját. Ahogyan az előző
években, úgy idén is a Budapesti Operettszínház hagyományosan nagyszabású
gálaestekkel emlékezik a két nagy magyar operettkomponistára.
Az Álom, álom, édes álom...
című műsorban az Operettszínház művészeinek tolmácsolásában elhangoznak az
operettirodalom két legendás szerzőjének legnagyobb slágerei.
Közreműködnek
Bojtos Luca, Fischl Mónika, Kiss
Diána, Lévai Enikő, Lukács Anita, Szendy Szilvi, Széles Flóra, Dénes
Viktor, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Laki Péter, Ninh Duc Hoang Long, Vadász
Zsolt, az Operettszínház énekkara, tánckara, zenekara.
Rendező: Homonnay Zsolt
Előadások időpontjai:
október 20.,
18 óra
október 21.,
14.30 és 19 órakor is
október 22.,
19 óra
október 24.,
19 óra
Kapcs. 5274. sorszám
Orchestre en herbe du Conservatoire de Boulogne "Le Boeuf Musicien" - mercredi 3 février 2016
Kapcs. 5233. sorszám
Sir Arthur Sullivan: The Pirates of
Penzance, or the Slave of Duty
A cornwalli kalózok ˙[avagy a becsület
rabja] címmel is ismert (a magyar nyelvű rádiófelvételen)
Pirate Flash Mob – „With Cat-Like Trea” from The Pirates of Penzance by Redcliffe Musical Theatre
New Version of Gilbert & Sullivan's 'The Pirates of
Penzance' at Redcliffe, Queensland, Australia. August 2012
A 2033. sorszám alatt írtam be a topikba benyomásaimat a Városmajori Szabadtéri Színpadon 2013-ban bemutatott A madarász című operett előadásáról. Lásd ott.
Szóval elírtam, a Madarász az egyik legjobb operett, amit valaha írtak. Legalábbis a top 5-ben benne van.
A Madarász szerintem az egyik legjobb operett, amit valahol írtak. Sok sláger van benne, szép táncok. Nálunk miért nem megy sehol?... jó lenne látni. Tudtommal csak egyszer ment a Városmajorin, sajnos akkor nem láttam.
Meg van a Bad Ischl-i Lehár fesztivál jövő évi programja is.
Aki idén esetleg ellátogat Bad Ischl-be a Lehár fesztiválra 3 operettet is megnézhet:
Madame Fleury nem szerepel az eredeti librettóban, tudod, ezt a szerepet az államosítás után "helyzetbe" került Gáspár Margit igazgató fémjelezte F.O.SZ. 1952-es Lehár-bemutatójára - csaknem teljesen átdolgozott szövegkönyvbe - "találta ki" és írta bele Békeffy István és Kellér Dezső. Honthy Fleury belépőjének zenéje is betoldás, átvett dallam, az új szereplő új szövegére illesztve. Nálunk ez honosodott meg, nemzedékeken át gyökeresedett meg, ŕádió és lemezfelvételeinken, Honthy Hanna - egyik - védjegýévé vált; a ma ismert, nálunk színpadon lévő Çsárďáskirálynő Cecíliája is utólag, évtizedekkel ķésőbb beírt szerep volt, külön a már nem hamvas Honthy kedvéért, Fleuryje után két évvel későbbi bemutatóhoz, ugyancsak a fent nevezett magyar szöveg/át/író-párostól.
Nem láttam a színlapon Fleury nevű szereplőt. Márpedig nekem az ő belépője a kedvencem, persze Honthyval és azzal a szöveggel. Ne kérdezd, hányszor hallgattam már meg... Itt ki énekelte és kb. milyen szöveggel? Gondolom, Blériot, mozivászon, automobil nem volt.