Bejelentkezés Regisztráció

Operett, mint színpadi műfaj


5540 Búbánat 2023-09-23 10:22:26
AZ ARANYVIRÁG CÍMŰ OPERETTEL NYITOTTA MEG KAPUIT A KIRÁLY SZÍNHÁZ 1903-BAN

„A legterhesebb feladatok közé tartozik a közönség ízlésének kielégítése”

/mno.hu. - 2023.09.21. 04:30 Lengyel Emese/

Nem is oly rég, százhúsz évvel ezelőtt a Király utca 71. szám alatt megnyílt a főváros hetedik nagy kőszínháza, a legendás Király Színház. A Beöthy László irányította színházi vállalkozás az operett műfaját volt hivatott szolgálni, ám az áttörő sikerre csaknem egy évadot kellett várnia. Habár a teátrum a János vitéz daljáték bemutatójával írta be magát a magyar színháztörténetbe, érdemes megemlékezni az 1903. november 6-i indulásról is, azaz Huszka Jenő zeneszerző és Martos Ferenc librettista Aranyvirág című operettjéről, és egyben a színház indulásáról is.


5539 Búbánat 2023-09-22 15:29:37 [Válasz erre: 5505 Búbánat 2023-09-12 22:48:51]
Happy end dömping

Valceres tündérmesétől az orfeumi forró revühangulatig – a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés osztálya délutántól estig operetteket játszott.


5538 zenebaratmoncsi 2023-09-22 13:10:31
Ez nagyszerű hír, remélem jelentkezik. Nagyon jó volt az operett-maraton.

5537 Búbánat 2023-09-22 08:37:37 [Válasz erre: 5503 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:26:49]

Selmeczi György akár jelentkezhetne – lehet, hogy ő is beadta pályázatát? - az Operettszínház főigazgatói posztjára…

Aki olyan céltudatosan megfogalmazza gondolatait az operett műfajáról, és a SZFE-n mint vezető tanár törekszik az egyetemen tanuló növendékeinek mindazt a tudást-ismeretet átadni, amit a mai világban a (korszerű)operettjátszásról tudni kell és érdemes, úgy akár miért ne lehetnének ilyen nagyívű ambíciói is a kiváló zeneszerző-karmester-rendezőnek? De - jól belegondolva - mégsem hiszem, hogy ilyen tervek foglalkoztatnák, hiszen úgy visszavetné egyéb, meglévő fontos feladataitól és lássuk be, azért már rendesen benne jár a korban, meg erre a posztra mégis inkább egy menedzserszemléletű személy kerestetik, aki teljes munkaidőben csak a színházának él, és megpróbálná az Operettszínházat profiltisztítással (több operett - kevesebb musical) megerősíteni és hungaricumunkat újra a nemzetközi operett-vérkeringésbe beáramoltatni.

Idemásolom a teljes cikket:

Selmeczi Györggyel, az ötödéves zenés színművész osztály osztályvezetőjével beszélgettünk az Operett-maraton különleges kihívásáról.

/SZFE.hu - B. Török Fruzsina – 2023. szeptember 7./

https://szfe.hu/hirek/selmeczi-gyorgy-az-operett-maraton-kivalo-lehetoseg-arra-hogy-meg-tudjuk-mutatni-ezeket-a-kulonleges-tehetsegu-fiatalokat/

Különleges kihívás előtt áll a végzős zenés színművész osztály. Miről is van szó pontosan?

Körülbelül 15-18 éve a zenés színész osztályokban az SZFE-n mindig is volt kutatómunka, egyfajta pragmatikus kutatása egy műfajnak, jelen esetben az operett műfajának elmélyült kutatásáról beszélünk. Az operett egy olyan különleges műfaj, ami nagyon erősen beágyazódott a magyar színháztörténeti hagyományba és amely bővülése borzasztóan kétarcú. Tudjuk jól, hogy színházlátogatóknak egy része irtózik tőle, míg a másik része rajong érte. Itt állunk egy hallatlanul tehetséges zenei anyaggal és az esetek elég nagy részében izgalmas, érdekes és vonzó dramaturgiai felépítéssel és mégse tudunk vele igazából mit kezdeni.

Kettős tanulságot tudunk a tényekből levonni: egyrészt a műfaj valóban megújulásra szorul, és ez vitathatatlan. Másrészt látszólag ellentmondó következtetés, hogy a műfajt saját stílusának a megértése és rekonstrukciója nélkül nem lehet megújítani. Az utóbbi 2 – 3 zenés színész osztály, melyek zsúfolva voltak különleges tehetségű fiatalokkal, eljutottak oda, hogy alternatívákat állítsanak a színházi gyakorlat elé. A cél, hogy megújulást kínáljanak, olyan stiláris és művészi megoldásokat, amelyek közelebb hozzák korunkhoz az operett műfajának formanyelvét. A most végzős osztály különösen nagy dologra vállalkozott, hiszen operett típusokat raknak egymás mellé. Öt emblematikus operettet: a bécsi operett egyik csúcsát a Cigánybárót, a francia operett egyik csúcsát a Szép Helénát, az angol operett csúcsát a Mikádót, a Bécs- Budapest operettnek az egyik sztár darabját a Víg özvegyet, és a  Bál a Savoyban című Ábrahám-operettet, melynek érdeme a jazz beemelése a zenei anyagba.

Pontosan milyen új formát kell elképzelnünk?

Mindegyikből készült egy olyan szerkesztett sűrítmény 70- 80 percben, amelyek tartalmazzák az összes jelentős jelenetét és mozzanatát az operettnek, de mégsem az egész darabról van szó.  Ezzel a felpörgetett cselekményvezetéssel mégiscsak közönség elé tudják vinni az egész történetet.  Maraton – szerűen egymás után végig nézheti bárki szeptember 17-én az Eiffel Műhelyházban. Manapság ezeknek a maratonoknak nagy divatja van különösen a komolyzene körében, gondoljunk csak a Beethoven, a Csajkovszkij vagy a Mozart maratonokra. Mi most teszünk egy kísérletet az operett műfajában. Ez kiváló lehetőség arra, hogy ezeket a különleges tehetségű fiatalokat meg tudjuk mutatni a közönségnek és a szakmának. Rendkívül fontosnak érzem, hogy ezek után a viharos évek után, amelyek mögöttünk vannak, végre kiegyensúlyozott módon tudjunk kapcsolatba lépni a színházi vezetőkkel, rendezőkkel és karnagyokkal.

Az operettek többnyire tehetséges műalkotások, ezért nagy hibának tartom, ha elengedjük ennek a műfajnak a kezét. Sokszor éri az a vád a műfajt, hogy maga a történet gyakran butácska, ugyanakkor gondoljunk csak Mozart Varázsfuvolájára, amit szintén ez a véd ért, s mégis gyönyörűen működik.  Többnyire az operettek történetei nagy mesterségbeli tudással vannak megírva. Nem véletlen, hogy a saját korukban felfoghatatlan sikerszériákat értek el. Pórul járnak, akik egyszerűen csak a megújulásra koncentrálnak anélkül, hogy ténylegesen a darab értékeit, elsősorban a stílusát vennék alapul. Ez az, ami a leginkább megbosszulja magát a későbbiekben. A darab, a szerző, a korszellem stílusának pontos megjelenítése együttesen fontos és ez lehet a kulcsa ennek a megújulásnak. Az emberi vonatkozások, a szereplők közötti viszony is modellértékű tud lenni napjainkban is. Leginkább a modern teleregényekhez, vagy sorozatokhoz, pláne a kosztümös sorozatokhoz tudnám hasonlítani, melyekről tudjuk, hogy korunk igen kedvelt műfajai. Ezekhez hasonló, ugyanakkor egyszerű megújulást képzelek el az operett világában is, ami újra vonzó lehet.


5536 varganiki 2023-09-21 23:36:39 [Válasz erre: 5535 zenebaratmoncsi 2023-09-21 23:10:41]
Köszönöm, ezekkel el leszek egy darabig :D

5535 zenebaratmoncsi 2023-09-21 23:10:41
Nézd a Viktóriát itt megnézheted:
https://www.youtube.com/watch?v=UWwOtnClEDk&t=2043s

A legtöbb darab sajnos már törölve lett...
https://www.youtube.com/watch?v=WS_xQsrBS-A&t=10s
Itt pedig a Leányvásár filmváltozata....

https://www.youtube.com/watch?v=FxseQwibQPw
Ez pedig a Fekete Péter...ez nem igazi operett, inkább zenés vígjátéknak mondanám az 1930-40-es évek slágereivel.

5534 varganiki 2023-09-21 22:20:49 [Válasz erre: 5532 zenebaratmoncsi 2023-09-21 22:15:26]
Amit viszont meg akarok majd nézni az a Kero féle új Csárdáskirálynő Oszvald Marikával, illetve a Sissi operettet, a dalok között van benne Mária Főhadnagyos is, ami már eleve pirospont nálam :D

5533 varganiki 2023-09-21 22:19:10 [Válasz erre: 5532 zenebaratmoncsi 2023-09-21 22:15:26]
A Mayát nagyon szívesen megnézném, tetszik a története, nem az a klasszikus operettes, bár a zenéi nem annyira tetszenek. Ellenben a Gül babáé nagyon tetszenek, csak ott meg a történet az ami nem nyűgöz le XDDDD A Bob Herceget is megnézném ha adnák, a filmet láttam az nagyon tetszett

5532 zenebaratmoncsi 2023-09-21 22:15:26 [Válasz erre: 5530 varganiki 2023-09-21 22:08:14]
Nagyszerű, aztán még alapmű a Strauss Cigánybáró (m5-ön ment az Erkel Színházi előadás), Ábrahám Bál a Savoyban (az tavaly novemberben és idén májusban ment az m5-ön), Jacobi Leányvásár, Fényes Szabolcs Maya, Huszka Güll baba, Eisemann Fekete Péter (ezt láttam a Városmajorin).
a külföldi darabok közül pedig Zeller Madarász, Leo Fall Madame pompadour, Millöcker Koldusdiák, Offenbach Szép Heléna (hát most láttam épp a rövidített verziót), Suppé Boccacio....

5531 zenebaratmoncsi 2023-09-21 22:09:12
https://www.youtube.com/watch?v=UdOzfJlXhn4
Itt Vadász Zsolt énekli esőben.... különben ez a dal egy korábbi Dankó Pista dal mintájára készült....Csak egy kislány van a világon....(nem tudom melyik, talán ti jobban ismeritek Dankó életművét)..


5530 varganiki 2023-09-21 22:08:14 [Válasz erre: 5528 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:58:21]
Én ezeket az operetteket láttam.
Élőben: Csárdáskirálynő, Marica Grófnő, Mosoly Országa, Mágnás Miska, Lili Bárónő, Mária Főhadnagy
Felvételről: Bajadér, Csókos Asszony, Sybill, Luxemburg Grófja(ezt két rendezésben is), Chicagói Hercegnő, Víg Özvegy

5529 varganiki 2023-09-21 22:02:58 [Válasz erre: 5528 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:58:21]
Ismerem a darabot, a zenéit sokszor hallgatom de látni valóban nem láttam még. Nekem a Csak egy Kislány... Dolhai Attilától, illetve a Nem Forog Már Dorozsmán... Lévai Enikőtől a kedvencem benne❤️❤️❤️

5528 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:58:21
A Fedák Sári Színházban Soroksár főterén is megnézhetnéd az Ábrahám Pál Viktória c. jazzoperettjét, talán nem is ismered, pedig nagyszerű slágerek vannak benne: Honvéd banda szól a Stefánián, Nem történt semmi, csak elválunk csendben, Mauzi, 32-es baka vagyok én, Amikor az ember felmászik a fára, a Turul madárra, ott van Budapest, Pardon Madame, Lesz-e úgy mint valamikor rég.... és még sok más remek dal és Földes Imre vicces librettója, ami vegyül a magyaros, kínai és orosz zenével és a jazz-es is természetesen.
https://tickets.funcode.hu/event/abraham-pal-viktoria-202309241500/pyos
https://tickets.funcode.hu/events/30729 Lesz november 5-én is, ha most vasárnap nem jó 15 órától.

5527 varganiki 2023-09-21 21:49:30 [Válasz erre: 5526 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:46:41]
A Madarász itt is fog menni premierbe de nem tudom mikor. A Gaertnerplatz theaterbe megyünk mi, ott lesz a Madarász is, meg megy a Varázsfuvola is

5526 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:46:41 [Válasz erre: 5523 varganiki 2023-09-21 21:30:38]
München-ben ment, talán megy is még a magyar operettek közül a Kálmán Cikruszhercegnője. Régebben Ábrahám Viktóriája is ment. Természetesen ment Lehár Víg özvegye, meg a Strauss Denevér is. Persze olyan operettek is mennek, amiket nálunk senki sem ismer, viszont Németországban népszerű. Pl. Benatzky Fehér ló c. darabja, vagy Paul Lincke Frau Luna-ja. Ott ezek alap darabok. Ilyen Carl Zeller Madarásza, Millöcker Koldusdiákja.... meg sok más 

5525 varganiki 2023-09-21 21:46:22 [Válasz erre: 5524 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:42:10]
Azt még nem, de tervezem megnézni, sok jót hallottam már róla. Nálam most újabban a Monte Cristo Grófja a nagy kedvenc, most fogom oktoberben ötödször megnézni. A Mária Főhadnagyra meg jövőhéten háromszor is megyek, egymás utan ráadásul XDDD

5524 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:42:10 [Válasz erre: 5523 varganiki 2023-09-21 21:30:38]
Láttad a Centár Színházban a My fair ladyt? Tényleg nagyon jó...
https://www.centralszinhaz.hu/eloadasok/my_fair_lady
Már sok éve megy, és mindig teltház, itt lehet jegyet venni rá.


5523 varganiki 2023-09-21 21:30:38 [Válasz erre: 5520 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:17:24]
Én most Münchenben vagyok és szombaton nézzük meg a My Fair Ladyt, kíváncsi vagyok itt hogyan adják elő :D 
Én is szeretem a klasszikusokat pl a La Manchát, de a fiatalabbak miatt kellene a maibb musicalek pl az Oroszlánkirállyal is nagy nézőszámot tud hozni ha úgy van megrendezve. Én megnéznék egy West Side Storyt, Cabaretet vagy valami hasonlót. De szivesen megnézném a Mozartot, a Rebecát vagy a Miss Saigont is.

5522 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:25:13
Turay Ida Színházban láttam pl. Hello Dollyt, Irma te édest, Vértestvéreket és egy Gershwin dalokból álló darabot is. A Ram Colosseumban láttam a Sakkot, ami szintén remek Abba zene.

5521 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:22:01
Igazából musical-ek sok helyen mennek.
Ott van pl. a régi Nemzeti Színház, a Madách Színház, a Turay Ida Színház, a József Attila Színház, de még ilyen kisebb színházak is, mint a Karinthy Színház. És rettenetes áron az Erkel Színház is játszik új magyar musicalakat, hát 15 000 ft-os jegyek egy ilyen ismeretlen műért????
Operett viszont tényleg el lett hanyagolva, és mindig ugyanaz a néhány... sajnos..

5520 zenebaratmoncsi 2023-09-21 21:17:24 [Válasz erre: 5519 varganiki 2023-09-21 21:12:06]
Igen én is a jazzoperett és a klasszikus musicalek híve vagyok
Emiatt inkább ezeket tenném fel. Végül is ezekből pár jót fel is tett Kiss. B Attila: La Mancha lovagja, a kevésbé ismert Nine, a Hegedűs a háztetőn. 
Ami jó lenne pl. Csókolj meg Katám, My fair lady, Hello Dolly, Chicago, Cabaret....
jó mondjuk a Cabaret-t láttam a Vígszínházban és a My fair lady-t is Alföldi Róberttel a Central Színházban. Ezek sikeres előadások, emiatt talán nem ezeket tenném fel, mert máshol is mennek Budapesten jó előadásban.

5519 varganiki 2023-09-21 21:12:06 [Válasz erre: 5518 zenebaratmoncsi 2023-09-21 20:29:21]
Azért tegyük hozzá hogy kell a musical is, mert a legtöbb nézőt mégis csak a musicalek hozzák a színháznak. Egy Csárdáskirálynő ott nem ment olyan jól mint egy Rómeó és Julia, mióta a musicalek berobbantak. És én is azon a véleményen vagyok hogy kell a musical is az operett mellett a mai időkben

5518 zenebaratmoncsi 2023-09-21 20:29:21
Jó de megint csak Kálmán és Lehár, de azért más szerzők is vannak.
A Josefine császárnét láttam koncert operett formájában az Erkel Színházban, egyszer jó volt, de ennyi.
Mondjuk a Bál a Savoyban vagy a Hawaii rózsája is jó lenne, mint jazzoperett. Persze lehetne két operett bemutató, ebből egyik a Kálmán Imre theatrumban.... még ugyanígy két musical.
Ezek a musicalak is érdektelenek számomra. Szóval én a klasszikusok híve vagyok. Ezek úgy is mennek máshol, megnézhetik azok, akiket érdekel.

5517 varganiki 2023-09-21 17:43:47
Szabó P Szilveszter gondolatait, terveit érdemes elolvasni. Szerepel benne többek között a Bajadér visszahozatala Szentpétervárról, Lehár Ferenc Gudittája, illetve Kálmán Josefine Császárnéja is
http://www.sugopeldany.hu/2023/09/a-szinesz-halala-amikor-latja-az-alagut.html?fbclid=IwAR1WDTGsBbIDaEY42Ieq4iK0yWa4lgq3jKlkdGe1o7J6nq10vjMnxrKzW98&m=1

5516 Búbánat 2023-09-21 14:04:13 [Válasz erre: 5515 zenebaratmoncsi 2023-09-21 13:40:31]
További példák.
Az igazán török miliőben játszódó klasszikus operett Leo Fall Sztambul rózsája lenne (1916) - ha végre itthon is műsorra tűznék a darabot... Helyszín: Konstantinápoly (Isztambul), Kamek pasa palotája (I. és II. felvonás). A főbb szereplők: Kemál pasa, Kondzsa Gül, Ahmed bey, Midili Hanum. A pasa háremhölgyeit is említem: Güzela, Fatime, Emine, Durlane, Sobeide, Bül-bül, Djamileh.

Olasz szereplős pedig: Lehártól a Paganini,  Sullivantól A gondolások, Offenbachtól A sóhajok hídja, Coscoletto, Banditák,  J. Strausstól az Egy éj Velencében, Huszkától az Aranyvirág. Ezeknek a helyszíne is az Olaszország. Sajnos, egyiket sem játsszák a színházak. 

Kínában játszódik Offenbach Ba-ta-clan c. egyfelvonásos operettje, kínai szereplőkkel.  Ezt is számon tartom. 

Az orosz/ukrán  "Szabad szél" - kitűnő zenét írt Dunajevszkij! Játszotta egykor az Operettszínház. Magyar rádiófelvétele nagyon ismert, amit sokat sugározta egykor a rádió: Koltay Valéria, Szőnyi Olga, Neményi Lili, Forgács Éva, Barlay Zsuzsa, Melis György, Palócz László, Palcsó Sándor, Külkey László, Kishegyi Árpád énekel, az MRT Szimfonikus Zenekarát Sebestyén András vezényli.  A rádiós bemutató – keresztmetszet – időpontja: 1964. április 2., Kossuth Rádió 20.30 - 21.46

5515 zenebaratmoncsi 2023-09-21 13:40:31
Tudom nem erre gondolsz, de török operettnek ott van Ábrahám Bál a Savoyban operettje. Legalábbis abban szerepet kap Mustafa bej, ill. törökös zene is van benne. Aztán ott lenne még Huszka Güll babája is...
Kínai szereplős operett meg jelenleg is műsoron van, Lehár Ferenc Mosoly országa... és Ábrahám Viktóriája, aminek magyar változatában kínai, németben meg japán szubrett szerepel.
Orosz szereplős operett pedig Kálmán Cikruszhercegnője is....ill a Viktóriában is van egy orosz tánc, ill. egy része Oroszországban játszódik.
Valójában nem is olyan rossz zene a Dunajevszkíj Szabad szél, legalábbis amit hallottam belőle... pontosabban ukrán operett, nem is orosz....hát ez akkoriban mindegy volt, mostanában már nagyon nem mindegy....



5514 Edmond Dantes 2023-09-21 08:09:59 [Válasz erre: 5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16]
Az mèg hagyjàn, hogy a hanyatlò, dekadens Nyugat operettjeit nem jàtsszàk. Na de török ès kìnai operettet sem tűznek műsorra! Sőt, a vilàgszerte hòdìtò szovjet orosz operett remekei is fàjòan hiànyoznak az Operettszìnhàz repertoàrjàròl, pedig azokat minden bizonnyal szèpen dotàlnà a kultùrpolitika imàdnà a közönsèg. Pont ùgy mint 70 èvvel ezelőtt.

5513 zenebaratmoncsi 2023-09-20 20:56:19 [Válasz erre: 5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43]
A Jekyll nekem nem tetszett, majdnem hazamentem róla, igaz oldalülésről néztem, mert ajándékba kaptam a jegyet, és csak a fél színpadot láttam. Homonnay volt az főszereplő.
Nine nekem tetszett, de az se fog sok nézőt vonzani, mert eléggé rétegdarab.
Az új operett és a Carmen musical is nagyon egyszer nézősnek tűnnek.

5512 zenebaratmoncsi 2023-09-20 20:49:56 [Válasz erre: 5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16]
100%-ig egyetértek, unalmas már ez az 5-6 operett amit folyton játszanak, ráadásul a János vitéz az Erkelben is megnézhető, tehát egyszerre két színházban is megy Budapesten.
Az operaház is játszhatna operettet, sajnos csak a Denevért, Cigánybárót játszák a János vitéz mellett.... pedig régebben játszottak ott más operetteket is... a többi budapesti színház se sűrűn vesz elő operettet, a József Attila Színházban ment a Csókos asszony. Szóval más operetteket max. vidéken láthatunk, de ott is egyre kevesebbet. A Turay Ida Színházban is néha ment egy kevésbé ismert Kálmán operett pl. Cigányprímás, ha jól rémlik.
A soroksári Fedák Sári Színház játssza jelenleg Kálmán Marica grófnőjét és Ábrahám Pál Viktóriáját, esetleg oda érdemes még ellátogatni. Jövő évadban pedig Sweetheart címmel a Maja dalai előkerülnek, gondolom más librettóval és más Fényes Szabolcs szerzeményekkel együtt.

5511 Búbánat 2023-09-19 20:48:16 [Válasz erre: 5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43]
Alig három-négy operett van repertoáron és évek óta nincs ebben változás; amit ugyan sikerrel játszanak, de az évi többszöri operettgálák sem képesek pótolni az igazán hiányzó operett-remekeket, így "tudatlan" többség a közönségből azt gondolhatja, ennyiből áll a magyar és nemzetközi operettirodalom. Talán azt sem tudja, hogy létezett Zeller, Oscar Straus, Planquette, Lecocq, Hervé, Millöcker, Fall, Suppé, Sullivan, Jones. Hogy Lehár Ferenc mintegy harminc operettet írt, hogy Jacques Offenbach több mint száz darabot komponált a műfajban. Hogy Johann Strauss népszerü operettjei között nem csak A denevér és A cigánybáró ismeretes. Szívesen látnám újra színpadon a Három a kislány daljátékot is, ahogy érdemes lenne bemutatni   A diadalmas asszony címmel ismert Csajkovszkij - Klein operettet, aminek ugyancsak gyönyörű a muzsikája.
Nem játssza a színház Ábrahám Pál, Jacobi Viktor, Fényes Szabolcs, Nádor Mihály, Polgár Tibor, Vincze Ottó, Kerekes János, Farkas Ferenc és más magyar szerzők műveit sem, de Huszka, Kálmán operettjeinek java is sehol nincs. Kacsóh János vítézénél értékesebb daljátéka, a Rákóczi, ami méltatlanul feledésbe jutott.
Kiss B. Attila előző pályázatában ott volt Suppé Boccaccio-ja, Ábrahám-, Jacobi-évforduĺókhoz is megnevezett darabok bemutatói, melyek egyike sem valósult meg regnálása alatt ezidáig.
Magyarország egyetlen Operettszínháza nem teheti meg, hogy kevéske, agyonjátszott, egy idő után unalmassá váló darabokat tartson a palettáján vagy ugyanazokat  csereberéli, más rendezésben felújítja. Mintha szándékosan nem akarná a publikummal megismertetni a hazai és mindenekelőtt a nagy klasszikus operett remekműveket, amelyek egész sora arra érdemes, hogy sok évtized "hibernációja" után életre keljen végre. 
Több teret adni a műfajnak, a musical hívei pedig ma már sok színházban hódolhatnak a kedvükre való ilyenféle és stílusú daraboknak is.

Lehet/legyen/lesz – születőben van és bemutatásra kerül az ősszel egy új magyar operett. Rendben van. Ám jó lett volna vagy  jó lenne ha az Operettszínház vezetősége ugyanennyi befektetett energiával a fent felsorolt zeneszerzők, műcímek közül keres és talál valami újat, és minden évben újabb „klasszisokat”  állítana színpadra. Mert óriási a választék! A közönséget pedig nem kell „lekezelni”, buta, hiányos tudású, érdektelen egyedeknek tekinteni. A közönség igenis örül és "vevő minden szépnek és értéknek, régi-újnak, csak azokat meg kell ismertetni velük. 


5510 varganiki 2023-09-19 17:03:43 [Válasz erre: 5509 Edmond Dantes 2023-09-19 15:32:32]
Nagyon el kéne ott a frissítés mert szép lassan de haldoklik a színház :(
Már a zászló hajós Jekyllre se fogytak szeptemberben a jegyek úgy ahogyan azt várták és hol van még az évad vége

5509 Edmond Dantes 2023-09-19 15:32:32

Mi lesz veled, Operettszínház? A volt rendező* szerint egzisztenciális félelem az úr a színészeknél

Szeptember 11-én lejárt Kiss-B. Atilla ötéves mandátuma a Budapesti Operettszínház élén. Az igazgatói posztra újra pályázni kell, és a regnáló vezető mellett Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője, valamint Szabó P. Szilveszter, a teátrum művésze is jelentkezett.

...Kiss-B. Attila ...  pályázatában azt ígérte, a Budapesti Operettszínház irányítása alatt 450 előadáson eléri a 300 ezres nézőszámot – ám ez, a sikeres és telt házas darabokkal együtt is csupán álom maradt. A színház által közzétett nyilvános adatok szerint az előadások száma 2022-ben még a 400-at sem érte el – három helyszínen összesen 378 előadásra került sor. A 2022-es adatok ráadásul több mint 460 millió forintos negatívumot mutatnak az előző évhez képest a 4,2 milliárd forintos állami támogatás ellenére ... a nézőszám pedig megállt 233 ezernél. Igaz, a vágyott számokat nehezebb teljesíteni úgy, hogy a hétfői, keddi és szerdai napokon már nincs előadás.** A 2022-es adatok ráadásul több mint 460 millió forintos negatívumot mutatnak az előző évhez képest a 4,2 milliárd forintos állami támogatás ellenére. Teljes cikk ide kattintva.
*  Somogyi Szilárd, aki több mint húsz év után tavaly decemberben kapta meg a felmondólevelét az Operettben.
** Ezek lehettek a legkevésbé veszteséges napok az Operettszínházban - ED

5508 varganiki 2023-09-17 20:58:24 [Válasz erre: 5506 Búbánat 2023-09-14 12:39:51]
Ezt a hatalmas sikert én is tanusíthatom, tényleg hatalmas buli volt gyakorlatilag az utolsó kb 2 óra, egy musical-operett gála a színház jelenlegi repertoárjából. Persze az előtte lévő blokkok sem okoztak csalódást, bár a Carmen musical dalai nekem nem feküdtek annyira, ellenben az új operettbemutató az Orfeum Mágusa nótái kifejezetten tetszettek olyan igazi régi operettes dalokat sikerült írniuk. Ha a története is ilyen jó lesz akkor részemről meg leszek elégedve :)

5507 zenebaratmoncsi 2023-09-17 12:47:04
2023. 09. 17. operett-maraton Eiffel Műhelyházban

14.00 Johann Strauss: A Cigánybáró
15.30 Jacques Offenbach: Szép Heléna
17.00 Gillbert-Sullivan: A mikádó
19.00 Lehár Ferenc: Víg özvegy Víg özvegy
20.30 Ábrahám Pál: Bál a Savoyban

Előadja: Színház és Filmművészeti Egyetem Ötödéves Zenés Színművész Osztálya
Rendező: Forgács Péter és Novák Eszter
Osztályvezető tanárok: Novák Eszter és Selmeczi György




5506 Búbánat 2023-09-14 12:39:51
Óriási sikerrel zárult az Operett Forgatag

ORIGO - 2023.09.12. 15:42

  „Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a nézők estéről estére megtöltik a színházat, amely évekkel ezelőtt a megújulás útjára lépett. S nem csupán az intézmény, de a műfaj is új életre kelt, hiszen november 17-én, 18-án és 19-én hármas szereposztásban bemutatásra kerül a 21. század és egyben az új évezred első magyar nagyoperettje, Pejtsik Péter–Orbán János Dénes: Az Orfeum mágusa című darabja. Kiss-B. Atilla kiemelte, hogy

A SZÍNHÁZ SZOROSAN EGYÜTTMŰKÖDIK A SZÍNHÁZ- ÉS FILMMŰVÉSZETI EGYETEMMEL, AHONNAN A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓ ÚJ TEHETSÉGEI ÉRKEZHETNEK MAJD A BUDAPESTI OPERETTSZÍNHÁZBA.

Végül hangsúlyozta, hogy örül a fiatal nézők jelenlétének az Operett Forgatagon, hiszen egy fenntartható társadalomban elengedhetetlen a szellemileg és lelkileg is jól táplált közönség, a Budapesti Operettszínház pedig éppen ezt nyújtja számukra.


5505 Búbánat 2023-09-12 22:48:51 [Válasz erre: 5503 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:26:49]

Kívánom, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem ötödéves zenés színművész osztálya maratoni, egésznapos operett-keresztmetszet bemutatói az Eiffel Műhelyházban sikerrel járjanak!

Ezen a szeptember 17-i zenei eseményen sajnos nem lehetek jelen, pedig mind az öt darab, de különösen A mikádó, A szép Heléna és a Bál a Savoyban c. operettek „tömörített” változatukban is érdeklődésemre számítanának; A víg özvegy-re és A cigánybáró-ra pedig szinte „kötelező” lenne ott lennem... Persze kérdés, hogy az Egyetem zenés színházi szakának végzős -  remélhetőleg tehetséges -  fiataljai hogyan/miként birkóznak meg már meglévő, valahová (f)elért de még fejlődő, érő, fejleszthető technikai és vokális készségükkel e klasszikus operettek igen igényes szoprán (primadonna, szubrett) és tenor (bonviván) szólamaival... Szinte operai nívó szükségeltetik előadásukhoz. A zenekarról nem esik szó, de ha Selmeczi György zenei irányításáról olvasok, úgy látom a garanciát a jóra, és hangszeres kíséretnek lennie kellene – csak zongorával előadni az operetteket, a hatás nem ugyanaz; kórusról sem hallani. Mégis, a fiatal színi növendékek ének- és játéktudásáról így is kaphatunk talán némi eligazodást, tudásképet... 


5504 zenebaratmoncsi 2023-09-12 15:32:11

Ők lehetnek az Operettszínház és a Pesti Magyar Színház új igazgatói



Szeptember 11-én járt le két budapesti színház igazgatói posztjáról szóló pályázat. Három pályázat érkezett a Budapesti Operettszínház vezetésére, míg négy jelentkező indul a Pesti Magyar Színház vezető pozíciójáért.

Az Operettszínházhoz beadta pályázatát az intézmény jelenlegi főigazgatója, Kiss-B. Atilla, Szabó P. Szilveszter, az Operettszínház színésze és Szente Vajk, a kecskeméti Katona József Színház főrendezője. (Kiss-B. Attilát egyébként a Budapesti Operettszínház igazgatójaként több egykori és jelenlegi operettszínházi munkatárs szexuális zaklatás és verbális bántalmazás eltussolásával vádolta meg.)

Zaklatás: kamerák elé álltak az Operettszínház egykori dolgozói, döbbenetes dolgokat állítanak

Zaklatás: kamerák elé álltak az Operettszínház egykori dolgozói, döbbenetes dolgokat állítanak

A Pesti Magyar Színház élére négy jelentkező közül kerül majd ki a győztes. Indult a posztért Halasi Dániel rendező-bábrendező, Eperjes Károly színművész (Nagy Viktor rendezővel)Zalán János jelenlegi igazgató és dr. Komáromi György színházi menedzser (Zalán Tibor dramaturggal közösen).

A jelenlegi vezetők megbízatása mindkét esetben 2024. január 31-én jár le, ennek megfelelően a Budapesti Operettszínház és a Pesti Magyar Színház – Ifjúsági- és Családi Színház új vezetője 2024. február 1-jén kezdi meg munkáját – írja a hvg.hu.


5503 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:26:49
Operett Maraton (2023. szeptember 17. 14.00-22.00 Eiffel Műhelyház) 
Jegyek mindössze 500 Ft+ 450 Ft kezelési költség


Zenei vezető: Selmeczi György
Karmester: Selmeczi György, Rácz Márton
Zenei munkatárs: Szép András, Szabó Mónika, Hermann Szabolcs
Díszlet, jelmez: Fridrich Csilla, Sike Gábor
Koreográfus: Blaskó Borbála, Csömör Marcell
Rendező: Forgács Péter és Novák Eszter
Osztályvezető tanárok: Novák Eszter és Selmeczi György

I. JOHANN STRAUSS: A CIGÁNYBÁRÓ
(Jókai Mór kisregénye nyomán)
Barinkay Sándor: Nemes Tibor / Tóth Dominik
Szaffi: Baranyi Emma
Czipra: Gellért Dorottya
Zsupán Kálmán: Juhász Bence / Polák Ferenc
Arzéna: Berkó Boglárka
Ottokár: Fülöp Kristóf
Carnero: Illés Adrián

II. JACQUES OFFENBACH: SZÉP HELÉNA
Heléna: Szász Gabriella
Páris: Kerek Dávid
Menelaosz: Juhász Bence
Oresztész: Fülöp Kristóf
Ajax I.: Illés Adrián
Ajax II.: Sas Zoltán / Liber Ágoston
Akhilleusz: Karsznai Vilmos
Agamemnon: Polák Ferenc / Turi Péter
Kalkhasz: Vatamány Atanáz
Minerva: Szaplonczay Mária
Juno: Gellért Dorottya
Vénusz: Varga-Járó Sára
Jupiter: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Bakkhosz: Berkó Boglárka
Homérosz: Nemes Tibor

III. GILBERT-SULLIVAN: A MIKÁDÓ
A mikádó: Vatamány Atanáz
Nanki-Poo: Liber Ágoston / Tóth Dominik
Yum-Yum: Berkó Boglárka
Ko-Ko: Polák Ferenc
Katisha: Fekete Patricia
Pooh-Bah: Krasznai Vilmos
Pish-Tush: Juhász Bence / Turi Péter
Pitti-Sing: Baranyi Emma
Peep-Bo: Gellért Dorottya

IV. LEHÁR FERENC: A VÍG ÖZVEGY
Zéta Mirkó: Krasznai Vilmos
Cascada: Kerek Dávid
St. Brioche: Nemes Tibor
Camille: Fülöp Kristóf
Valencienne: Szaplonczay Mária
Hanna: Varga-Járó Sára
Danilo: Liber Ágoston / Sas Zoltán
Olga: Gellért Dorottya
Kromov: Juhász Bence
Bogdanovics: Illés Adrián
Sylviane: Szász Gabriella
Prisics: Vatamány Atanáz
Praskovia: Berkó Boglárka
Nyegus: Tóth Dominik

V. ÁBRAHÁM PÁL: BÁL A SAVOYBAN
Madelaine: Fekete Patricia
Arisztid: Sas Zoltán / Juhász Bence
Daisy: Szaplonczay Mária
Musztafa: Illés Adrián
Tangolita: Szász Gabriella
Archibald: Fülöp Kristóf
Celestin Fourmint: Liber Ágoston
Pomerol főpincér: Polák Ferenc
Figaro (sajtós): Nemes Tibor
Musztafa hat felesége: Baranyi Emma, Berkó Boglárka, Gellért Dorottya, Szaplonczay Mária, Varga-Járó Sára, Fülöp Kristóf


5502 zenebaratmoncsi 2023-09-11 14:24:52
2023. szeptember 17-én Az Eiffel Műhelyházban operett-maraton lesz. 
A Színház- és Filmművészeti Egyetem ötödéves zenés színművész osztálya bemutatja
OPERETT-MARATON
Az operett - tetszik, nem tetszik - a magyar színháztörténeti  örökség meghatározó műfaja. Korunkban végletesen megosztó színházi jelenség. Sokan kritikátlanul rajonganak érte, mások szemében vörös posztó. Az operaműfaj zenei és színpadi eszközeivel, Magyarországon a népszínmű, illetve a polgári társalgási színmű talaján létrejött hatalmas repertoár saját korában hatékonyan töltötte be azt a társadalmi szerepet, mely széles tömegek szórakoztatását volt hivatott kielégíteni; dallam-invenciója, népmesei történet-szövése, szerethető karakterei, szentimentalizmusa és humora, olykor folklorizálódó fordulatai már-már társadalmi, nemzet-karakterológiai tényezővé tették.
Mit kezdjünk vele a 21. század közegében? El tudjuk-e helyezni ezt a kétség kívül értékes zenét (olykor szellemes cselekményt és dramaturgiát) napjaink szellemi terében, meg tudjuk-e haladni az egyre zavaróbb anakronizmust? Lehet-e zenei értékeit, stiláris identitását megőrizve, korunknak megfelelő színpadi értelmezést kölcsönözni egy-egy operett-előadásnak?
Ezek a kérdések foglalkoztatták a Színház és Fillmművészeti Egyetem zenés színművész hallgatóit az Operettmesék elkészítésében. Novák Eszter és Forgács Péter rendezésében, Selmeczi György zenei irányításával emblematikus operettek sűrített változatait készítették el, melynek során modellezni próbálják az operett-színpadi gondolkodás számos lehetséges változatát.
Műsorra tűzték Strauss Cigánybárójának, Offenbach Szép Heléna, Sullivan Mikádó, Lehár Víg özvegy és Ábrahám Bál a Savoyban című operettjének egy-egy 60-70 perces foglalatát. A munka felhajtó ereje mindenkor a komoly felkészültség és a felszabadult játék egysége. Ezt az egységet próbálja érvényre juttatni tizenkilenc tehetséges fiatal színész-jelölt.


5501 Búbánat 2023-09-08 22:08:15 [Válasz erre: 3713 Búbánat 2018-10-17 10:14:06]

Tiboldi Mária, operettprimadonna emlékére (1939 – 2023)

MTVA Archívum – Fotótár – Tiboldi Mária  

Lehár Ferenc: Luxemburg grófja – Szerelmi kettős (Tiboldi Mária és Virágh József) – video

Angéla és René kettőse, II. felv.: „Nem uram, oly messze a szivárvány... /Várj, várj, szép délibáb...”

Koncertfelvétel. Vezényel: Gyulai Gaál Ferenc


5500 Búbánat 2023-09-06 13:24:15

2002 óta október 24-én Kálmán Imre születésnapján és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – ami egybeesik és tiszteletükre - ünnepeljük a Magyar Operett Napját. Ahogyan az előző években, úgy idén is a Budapesti Operettszínház hagyományosan nagyszabású gálaestekkel emlékezik a két nagy magyar operettkomponistára.

 Az Álom, álom, édes álom... című műsorban az Operettszínház művészeinek tolmácsolásában elhangoznak az operettirodalom két legendás szerzőjének legnagyobb slágerei. 

Közreműködnek

Bojtos Luca, Fischl Mónika, Kiss Diána, Lévai Enikő, Lukács Anita, Szendy Szilvi, Széles Flóra, Dénes Viktor, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Laki Péter, Ninh Duc Hoang Long, Vadász Zsolt, az Operettszínház énekkara, tánckara, zenekara.

Rendező: Homonnay Zsolt

Előadások időpontjai:

október 20., 18 óra

október 21., 14.30 és 19 órakor is

október 22., 19 óra

október 24., 19 óra


5499 Búbánat 2023-08-06 16:55:00 [Válasz erre: 5274 Búbánat 2023-01-19 14:59:23]

Kapcs. 5274. sorszám

Jacques Offenbach: A banditák („Les Brigands”) - L’air des Carabiniers (Ronde des carabiniers)

Orchestre en herbe du Conservatoire de Boulogne "Le Boeuf Musicien" - mercredi 3 février 2016


5498 Búbánat 2023-08-06 16:52:46 [Válasz erre: 5233 Búbánat 2022-10-20 16:02:14]

Kapcs. 5233. sorszám

Sir Arthur Sullivan: The Pirates of Penzance, or the Slave of Duty

A cornwalli kalózok ˙[avagy a becsület rabja] címmel is ismert (a magyar nyelvű rádiófelvételen)

Pirate Flash Mob – „With Cat-Like Trea” from The Pirates of Penzance by Redcliffe Musical Theatre

New Version of Gilbert & Sullivan's 'The Pirates of Penzance' at Redcliffe, Queensland, Australia. August 2012


5497 Búbánat 2023-07-17 21:47:18 [Válasz erre: 5495 zenebaratmoncsi 2023-07-16 21:32:57]
A 2033. sorszám alatt írtam be a topikba benyomásaimat a Városmajori Szabadtéri Színpadon 2013-ban bemutatott A madarász című operett előadásáról. Lásd ott. 
 Egyébként Zeller híres operettjének első teljes rádiófelvételét és a későbbi rádiós részletek előadóit is többször emlegettem a fórumon.

Carl Zeller - Erdődy János, Fischer Sándor: A madarász (A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1959. november 28., Kossuth Rádió, 19.00- 21.35) - Fábry Edit, Petress Zsuzsa, Szilvássy Margit, Gyimesi Pálma, Zsombor Klára, Szabó Miklós, Bilicsi Tivadar, Maleczky Oszkár, Rátonyi Róbert, Kazal László, Pethes Sándor, km. a  Magyar Állami Hangversenyzenekar és a Magyar Rádió Énekkara. Vezényel: Polgár Tibor.  Zenei rendező: Ruitner Sándor. Rendező: Solymosi Ottó.

A későbbi rádiófelvételeken részleteket énekel az operettből – mások mellett: Házy Erzsébet, Kalmár Magda, Kertesi Ingrid, Kincses Veronika, Takács Tamara, Simándy József, Réti József, Kovács József, Gregor József, Kónya Sándor, Gulyás Dénes, Kishegyi Árpád, Várhelyi Endre.

Úgyhogy egyetértek, A madarász nekem is az egyik kedvenc operettem, sajnálom, hogy nálunk alig játsszák, míg a másik híres Zeller-operettet - A bányamester - pedig egyáltalán nem, pedig ez utóbbi, ismerve a zenei anyagát, szerintem legalábbis vetekszik azéval. 

5496 zenebaratmoncsi 2023-07-17 01:22:53
Szóval elírtam, a Madarász az egyik legjobb operett, amit valaha írtak. Legalábbis a top 5-ben benne van.

5495 zenebaratmoncsi 2023-07-16 21:32:57
A Madarász szerintem az egyik legjobb operett, amit valahol írtak. Sok sláger van benne, szép táncok. Nálunk miért nem megy sehol?... jó lenne látni. Tudtommal csak egyszer ment a Városmajorin, sajnos akkor nem láttam.

5494 zenebaratmoncsi 2023-07-16 12:19:46
Meg van a Bad Ischl-i Lehár fesztivál jövő évi programja is.
2024. július 6-tól itt is színre kerül a közelmúltban újra felfedezett Ábrahám Pál operett, a Mese a grand hotelben.
2024: Mese a Grand Hotelben - Lehár Fesztivál Bad Ischl (leharfestival.at)
2024: Märchen im Grand Hotel - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)

2024. július 13-tól Carl Millöcker örökzöldje, a Koldusdiák kerül műsorra
2024: A koldusdiák - Lehár Fesztivál Bad Ischl (leharfestival.at)
2024: Der Bettelstudent - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)

Végül augusztus 9-től egy ismeretlen Lehár Ferenc darab, a Der Sterngucker lesz látható
2024: Der Sterngucker - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)



5493 zenebaratmoncsi 2023-07-16 12:13:55
Aki idén esetleg ellátogat Bad Ischl-be a Lehár fesztiválra 3 operettet is megnézhet:
A magyarok nagy barátja, aki számtalanszor Siófokon nyaralt, Leo Fall legismertebb darabja ezekben az időpontokban lesz:
Madame Pompadour - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)
Aztán egy régi klasszikus nagy kedvenc, Carl Zeller Madarász c. operettje
Der Vogelhändler - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)
Végül augusztus 11-től Lehár Ferenc Schön is die Welt-je (magyarul Szép a világ)
Schön ist die Welt - Lehár Festival Bad Ischl (leharfestival.at)





5492 Búbánat 2023-07-15 16:02:16 [Válasz erre: 5491 Edmond Dantes 2023-07-15 14:08:56]
Madame Fleury nem szerepel az eredeti librettóban, tudod, ezt a szerepet az államosítás után "helyzetbe" került Gáspár Margit igazgató fémjelezte  F.O.SZ. 1952-es Lehár-bemutatójára - csaknem teljesen átdolgozott szövegkönyvbe - "találta ki" és írta bele Békeffy István és Kellér Dezső. Honthy Fleury belépőjének zenéje is betoldás, átvett dallam, az új szereplő új szövegére illesztve. Nálunk ez honosodott meg, nemzedékeken át gyökeresedett meg, ŕádió és lemezfelvételeinken, Honthy Hanna - egyik  - védjegýévé vált; a ma ismert, nálunk színpadon lévő Çsárďáskirálynő Cecíliája is utólag, évtizedekkel ķésőbb beírt szerep volt, külön a már nem hamvas Honthy kedvéért,  Fleuryje után két évvel későbbi bemutatóhoz, ugyancsak a fent nevezett magyar szöveg/át/író-párostól.
Szente Vajk rendező most az új Luxemburg gŕófjában  a Fleury-karaktertől eltekintett, így a Honthyval ismertté vált belépő dal a szövegével együtt "kigyomláltatott" a darabból.  (Más kérdés, hogy Fleury helyébe írattak egy másik új szerepet a darabba - Jacques, az apacs - krimiszálként, aminek sok értelmét nem láttam...)

5491 Edmond Dantes 2023-07-15 14:08:56 [Válasz erre: 5489 Búbánat 2023-07-12 17:08:51]
Nem láttam a színlapon Fleury nevű szereplőt. Márpedig nekem az ő belépője a kedvencem, persze Honthyval és azzal a szöveggel. Ne kérdezd, hányszor hallgattam már meg... Itt ki énekelte és kb. milyen szöveggel? Gondolom, Blériot, mozivászon, automobil nem volt.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.