Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

3447 Momo 2017-01-14 11:50:45
Nekem tetszik ez az [url]http://www.e-architect.co.uk/wp-content/uploads/2016/07/elbphilharmonie-h200716-m5.jpg;Elbphilharmonie[/url]. (Nyilván direkt) tényleg vitorlás hajóra emlékeztet. Olyan, mintha a hollandi kikötött volna Hamburgban. A Sydney Operaház megnyitása óta van annak egy divatja/hagyománya, hogy hasonló funkciójú modern épületek kerülnek vízpartra, régi kikötőbe, (tölcsértorkolat, csatorna, öböl, stb.). [url]http://audile.se/wp-content/uploads/2015/02/Goteborgsoperan_01.jpg;Göteborgsoperan[/url] (558 millió korona 1994) [url] https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Copenhagen_Opera_House_2014_07.jpg; Operaen, Koppenhága[/url] (441 millió dollár, 2004) [url]http://www.kulturpart.hu/down/img/galeria/3758.jpg; Operahuset, Oslo[/url] (700 millió dollár körül, 2007)

3446 Momo 2017-01-14 10:22:15
"ócsárolás gyönyöre" - na ez az, amit nem vehet el az embertől senki. kicsi, perverz, de legalább a miénk... :-(

3445 IVA 2017-01-14 04:16:40 [Válasz erre: 3442 tiramisu 2017-01-13 22:41:41]
Hátha nem jutunk el oda személyesen, és akkor kimaradt életünkből az ócsárolás gyönyöre. :)

3444 lujza 2017-01-14 02:50:15 [Válasz erre: 3442 tiramisu 2017-01-13 22:41:41]
Egyetértek! Különben is, inkább a belbecs, mint a külcsín. Szívesen megtapasztalnám!

3443 macskás 2017-01-13 22:51:16
3443

3442 tiramisu 2017-01-13 22:41:41 [Válasz erre: 3439 Nagy Katalin 2017-01-12 12:20:13]
Élőben nem csúnya a hamburgi új koncertterem. Körbejárva hatalmas hajónak is látszik...ki van találva nagyon, míg nem láttuk élőben a saját környezetében, tán nem kellene ennyire...

3441 IVA 2017-01-13 05:45:35 [Válasz erre: 3440 -zéta- 2017-01-12 14:29:43]
Helyesen! Tanulmányozva az érdekes környezetet is, arra a következtetésre jutottam, hogy Budapest újabb nemzeti hangversenytermét a H7 HÉV Müpa után következő megállójánál, a [url]http://www.logsped.hu/85_eves_csepeli_szabadkikoto_tovabbi_fejlesztesek.htm;Csepeli Szabadkikötő[/url] karakteres, impozáns és gyönyörű fekvésű magtár-épületében kellene kialakítani. Sok nagyváros irigyelhetné tőlünk ezt a lehetőséget. Az ötletdíjért jelen hozzászólásom alapján fogok jelentkezni, az összeget az Erkel Színház fejlesztéseire ajánlom fel.

3440 -zéta- 2017-01-12 14:29:43 [Válasz erre: 3439 Nagy Katalin 2017-01-12 12:20:13]
Direkt betettem Napképének...

3439 Nagy Katalin 2017-01-12 12:20:13 [Válasz erre: 3438 IVA 2017-01-12 04:22:35]
Ha nem csillogna, nem láccana a tenger másik ódaláró' is, akko' minek őték vóna belé azt a sok pénzt?!

3438 IVA 2017-01-12 04:22:35 [Válasz erre: 3436 -zéta- 2017-01-11 17:35:58]
Az alsó cakkig kellene visszabontani, hogy barátságosabb legyen, kevésbé hivalkodó és kevésbé ronda.

3437 lujza 2017-01-12 01:48:52 [Válasz erre: 3435 tiberio 2017-01-11 15:45:51]
Az építkezés minimum tíz évig tartott, viszont az eredmény kívül-belül frenetikus lett! És ha az akusztika is olyan kiváló, mint ahogy állították, akkor még vetélytársa lehet a Berlini Filharmonikusok épületének is. Talán ott nem a megtérülési mutatókat számolgatják, és jól teszik!

3436 -zéta- 2017-01-11 17:35:58 [Válasz erre: 3435 tiberio 2017-01-11 15:45:51]
Egészen pontosan tízszeresére nőttek a költségek...[url]http://www.hexapolis.com/2016/11/15/hamburgs-elbphilharmonie-concert-hall/;Itt[/url] több fotót találhattok az új épületről...

3435 tiberio 2017-01-11 15:45:51
Sokan berzenkedtek annak idején a Müpa helye, külseje és arányai miatt. Most találtam egy érdekes cikket, amely arról ad hírt, hogy Hamburgban új hangversenyterem nyílik. Figyelemre méltó, hogy ez a város egyébként sem áll rosszul komolyzenei előadóhelyekből, és a látványon túl - tessék megfigyelni a környező épületek arányait -, mellbevágó az is, hogy a tényleges költségek mennyivel lépik túl a tervezettet. http://mno.hu/grund/ma-nyitja-meg-kapuit-hamburg-uj-koncertkozpontja-1380586

3434 eccerű 2017-01-10 00:37:03 [Válasz erre: 3431 Edmond Dantes 2017-01-09 15:21:58]
Valóban félreérthető voltam, én a 3423-ra reagáltam - erre rímel a "még rosszabb" -, nem pedig a 3425-re, ami után következik a hsz-om.

3433 Búbánat 2017-01-10 00:21:54 [Válasz erre: 3432 Edmond Dantes 2017-01-09 15:24:26]
:-)))

3432 Edmond Dantes 2017-01-09 15:24:26 [Válasz erre: 3425 Búbánat 2017-01-07 16:22:57]
Kedves Búbánat, már elég rég megszöktem onnan, azt hiszem 1829-et írtunk, de 14 év éppen elég volt bent, főleg Café Momus fórum hiányzott. (Mostanra már bekötötték oda is az internetet.)

3431 Edmond Dantes 2017-01-09 15:21:58 [Válasz erre: 3426 eccerű 2017-01-07 18:33:49]
Magam már hozzátettem, itt: A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 2160 éspedig ezt: "A szerződést valóban az első Orbán-kormány kötötte a 2002-es (elbukott) választás előtti percekben éspedig ún. PPP-konstrukcióban, amely konstrukciót attól a pillanattól és minden más létesítményre vonatkozóan átkozni kezdte (ellenzékben), amint és amire már nem ő kötött PPP-konstrukcióban szerződést." Aki ilyesmit leír -noha ez az igazság- az "méltán" számíthat arra, hogy ráfogják: "mellébeszél" "csúsztat", "nem a kérdésre válaszol" s hasonlók.

3430 Edmond Dantes 2017-01-09 15:08:51 [Válasz erre: 3429 Momo 2017-01-08 02:29:24]
Tetszik ez a "többek közt", mert az is belefér, hogy olykor kifogysz a szaxerű érvekből s marad(t) a visszakérdezés :-)

3429 Momo 2017-01-08 02:29:24 [Válasz erre: 3428 IVA 2017-01-08 01:54:02]
Én többek közt ezért hagytam abba az érdemi vitát ED-vel. Hát most 6-8 mondatonként magyarázzam, hogy nem azt írtam, amire válaszolt...? Nem haragszom, csak így nincs hozzá kedvem.

3428 IVA 2017-01-08 01:54:02 [Válasz erre: 3423 Edmond Dantes 2017-01-07 14:00:51]
(Egy-egy erősen csúsztatott szóba akkor kötök bele, ha az a mondat, a gondolat lényegén változtat. Mert mit ér a véleményed alátámasztása tényekkel, adatokkal, ha közben a vitapartnerek szavait simán felcseréled egy másikra? Egy színház helyének eltervezése, építésének megkezdése, vagy kapuinak megnyitása – eltérő fogalmak és mozzanatok: más-más időponthoz kötődnek. Egy zenei intézmény székhelye nem azonos annak hangversenytermével; nem mindegy, hogy egy lebontott épület helyén egy másik épül, vagy egy intézmény egy megsemmisített épület helyett egy másikban működik tovább; a vitapartner két külön mondatba írt gondolatai között nem lehet önkényesen átjárást teremteni. A felsoroltak – kötekedésem megannyi tárgya – a vitában: csúsztatások. „Man probiert” – ahogyan Te mondanád –, hátha senkinek sem tűnik fel, és ezzel megnyertük a játszmát. Az ilyen játékmodorra használatos ige megnevezését szívesen mellőzöm. Edmond Dantes, szeretnéd, ha én is a vitamodorodra utaló melléknévi igenévvel helyettesíteném a tisztességes nicknevedet?)

3427 lujza 2017-01-08 00:57:57 [Válasz erre: 3422 Edmond Dantes 2017-01-07 12:29:23]
Nem akartam személyeskedni, de magam személyes vagyok. Már az elején megírtam, hogy semmilyen anyagi vagy munkakapcsolatban nem vagyok a Müpával, ellenkezőleg, sok pénzt hagyok ott rendszeresen. A jegyeket hűségkártyával, vagyis a teljes árhoz közeli értéken veszem. Vattázásról én nem tudok, de a jó koncerteken nem is lehet szükség ilyesmire, gyakran örülök, ha jegyet kapok. Igen, ellene vagyok a Liget projektnek, mert a város szívének szétbarmolásával akarják felépíteni, ahelyett, hogy rendbe tennék azt. Épp ezért nem bánom, hogy a Müpa messze van, sosem állítottam, hogy az a hely a város közepe lesz, viszont nem is vette el a helyet mástól, és nem éktelenkedik valahol rossz helyen. Én is szívesebben járnék mondjuk az Erzsébet vagy a Blaha Lujza térre koncertre (tényleg, az a csúf tér nem szerepel a fejlesztési tervekben), de számomra nem gond a közlekedés, cserébe az élményért. Már leírtam, hogy számomra hiánypótló volt a Müpa, de ugyanígy a fellépő zenekarok és művészek számára is. Nemzeti zenekarunknak nemcsak székhelye, de saját koncertterme se volt. Sajnálod tőlük? A berlinieknek, rómaiaknak, stb. lehet, nálunk miért nem? És egyben a többi zenekarunk, elsőként a BFZ is optimális körülmények között koncertezhet így, rendszeresen. A Zeneakadémia bizony kicsi, az Erkel operaház, a BKK nem alkalmas, miért ne legyen egy tisztességes hangversenytermünk, és akkor a ház többi részéről még nem is beszéltem. A pénzügyi adatokat természetesen nem ismerem, gondolom, Te se. Azt mindketten tudjuk, hogy a kultúra támogatásra szorul, különben megfizethetetlen lenne. De adófizető vagyok, és el is várom az államtól, hogy ilyesmire költsön. És azért ajánlottam, hogy gyere többször, ha ritkán járnál oda, lásd a saját szemeddel, van-e vattázás, kihasználatlan-e az intézmény, avagy nem. A komolyzene jövőjéért pedig nem aggódom annyira, mivel elég sok fiatalt látok a koncerteken.

3426 eccerű 2017-01-07 18:33:49
S ha még azt is hozzátesszük, hogy milyen pénzügyi konstrukcióban építette anno Demján a MüPát, mert valaki így szerződött vele, a helyzet még rosszabb.

3425 Búbánat 2017-01-07 16:22:57 [Válasz erre: 3424 pio 2017-01-07 16:05:08]
Sokan meg azt kívánhatják: Edmond Dantest száműzni vissza If várának zárkájába - honnan anno leleményesen, de - ideje korán megszökött... (Ha nem szökött volna meg a Földközi-tenger kicsiny szigetének erődjéből, most szegényebb lennénk nemcsak Monte Christo grófjával, de a leleménydús Dantes fórumtársunk okfejtéseivel is!)

3424 pio 2017-01-07 16:05:08
Javaslom a szerkesztőségnek a Café Momus helyett a Café Edmond Dantes lapcímet, hiszen az írások nagy többsége tőle származik, tisztelettel Pio

3423 Edmond Dantes 2017-01-07 14:00:51 [Válasz erre: 3420 Momo 2017-01-07 12:22:29]
3420-21-hez Momo kedves, nagyon sarkítva, de nagyjából jól foglaltad össze a lényeget. Néhány bátor vagy bátortalan :-) gondolat és "de" elhangzott másoktól pl: "nekem tetszik", "szeretik a művészek", "MÁO-t is külvárosba tervezték anno" stb.), valós ellenérv szinte egy sem. S mint már írtam , ennek én nem örülök. Rosszat jelent = igazam lehet ld 3422 utolsó mondat. Jól kijönni a dologból nem lehet. Nekem se, de az a kisebbik baj. Majd megbocsátanak T. fórumtársaim, ha netán neheztelnek. (A kötekedő pedig kötekedik tovább és 1-1 szóba köt bele, tegye. Zárójelbe tettem.) Itt fordulok rá kérdésedre: n i n c s konkrét javaslatom, távlatos elképzelésem. Kb. azt mondom, amit nagyjából a Főpolgármester mondott M4-gyel kapcsolatban: itt van, megvan, le kell nyelni = használni kell. Különbség (nem kicsi!), hogy M4 kihasználtsága az eredetileg tervezett kétirányú hosszabbításokkal még látványosan javítható (lenne) + több tízezer (százezer?) ember használja naponta és a közösségi, lánykori nevén: tömegközlekedés -szemben a klasszikus zenei koncertek látogatásával- ismét felszálló ágban van. A vita a Komolyzene topikban 2156-57 körül indult egy árta(lma)tlan szó körül, ezután voltam kénytelen pár kellemetlen tényt beírni és jóval több kellemetlen tényt n e m beírni, mivel tények, információk hiányában nem vagdalkozom, nem kijelentek max. kérdezek vagy véleményt írok. Ha mégis látom valami értelmét az egész eszmecserének, az az, hogy legyen MüPa (és a Nemzeti Színház) intő példa legalább arra és ama létesítmények kellő körültekintés nélkül történő megtervezése-kivitelezése ellenében, amilyen pl. a Liget-projekt, amit pl. Lujza fórumtársunk igen logikus, jó értelemben véve száraz okfejtéssel minősített -talán más kifejezésekkel, de- elhibázottnak, fölöslegesnek...ugyanő ugyanezt a logikus, száraz okfejtést sutba dobja MüPa esetében. Szereti MüPát és kész. Szabad. Csakhogy ennek n e m szabad(na) így mennie "nagyban" = az életben. Itt a fórumon mehet: nem kerül pénzbe, de az életben sokba, nagyon sokba kerül, éspedig nekünk, mindannyiunknak, legyen az Liget-projekt, Vár-felújítás és egy csomó eszement terv, amit egy minapi link tartalmaz, vannak jók is benne számosan. Ha pedig ezek a projektek -vagy egy részük- csak politikai haszonszerzésre törekvő blöff/ök, akkor nincs mit mondanom. Hacsak azt nem: az még a kisebbik rossz (lenne). :-)

3422 Edmond Dantes 2017-01-07 12:29:23 [Válasz erre: 3413 lujza 2017-01-07 03:29:45]
Csak most látom ezt a beírásodat. Attól tartok, kezd személyeskedővé válni a dolog (nem az én részemről), kár. Részemről nagyjából tények, létező dolgok, problémák hangzottak el és ez így lesz eztán is. Én is (vissza)kérdezhetnék: te például teljes áron fizető nézőként jársz-e a MüPába, netán valamilyen munkaviszony köt(ött)-e oda, hogy ilyen szenvedélyesen foglalsz állást/véded, de n e m kérdezem. Leginkább azért, mert úgysem tudom ellenőrizni tovább nem tartozik rám. Ahogyan másra sem tartozik, hogy én hány koncertre stb. járok. Ha eddigi hozzászólásaimból nem derült ki semmi, akkor mindegy is, vagy tán jobb is. A "látogatottság" szó pedig eufemizmus. A "látogatottságot" is meg lehet becsülni; a tényleges, valós=teljes áron jegyet, bérletet váltók száma viszont olyan üzleti titok, amit csak kevesek tudhatnak, talán még a Házban is. Magyarul: az ilyen-olyan mértékű "vattázás" aránya koncertenként eltérhet, de van. Máshol is van-lehet, de most MüPáról beszélgetünk, egy újonnan épült létesítményről, amit már egy olyan korban építettek, amikor a jelen és jövő várható látogatottsági/anyagi szempontjait is figyelembe lehetett-kellett (volna?) venni, a helyszínről nem is beszélve. Lehet szájkaratézni azon, hogy MÁO tervezésekor-építésekor hol tartott az Andrássy út építése és mikor minek az építése kezdődött-végződött arrafelé (remélem elég pontos adatokat szedtem össze tegnap), de az biztos, hogy a főváros (Podmaniczky-bizottság) már ab start tudta , hogy az új, egyesített Budapest belvárosában lesz MÁO. MüPa környéke viszont sosem lesz a főváros belvárosa, jó esetben beépítik a környék rút rozsdaövezetét. Lehet, hogy rálépek pár tyúkszemre azzal, hogy a szent tehenet a számra ill. a klaviatúrámra merészelem venni, de talán megér ennyit a téma és a jövőben ez még inkább így lehet. Az idő nagy úr...

3421 Momo 2017-01-07 12:25:41 [Válasz erre: 3420 Momo 2017-01-07 12:22:29]
(Kihagytam, hogy nyeli a pénzt, és nem tudják megtölteni közönséggel, de lehet, hogy még mást is írtál. A lényeg az, hogy - Mordort kivéve - nincs még egy hely az Univerzumban, amire ennyi rosszat el lehet mondani.)

3420 Momo 2017-01-07 12:22:29 [Válasz erre: 3419 Edmond Dantes 2017-01-07 12:07:23]
Én azt nem értem még mindig, hogy ha szerinted semmiféle pozitívuma nincs a MüPá-nak (épületnek ronda, helyileg rossz, koncert helyszínként többszörösen pótolható), akkor mi a javaslatod...? konkrétan...

3419 Edmond Dantes 2017-01-07 12:07:23 [Válasz erre: 3412 lujza 2017-01-07 03:25:11]
Már megbocsáss, de ezt tényleg ki kell igazítanom. Én ugyanis (másokkal szemben) s o s e m állítottam, hogy mindent jobban tudok. Én csupán a saját véleményemet írom meg, lehetőleg alátámasztva tényekkel, adatokkal. Ha nincsenek adataim, akkor leállok ld pl 3393 utolsó bekezdést. Arról pedig nem tehetek, hogy "ÁHZ korábbi, baromi ronda székhelyét" tetted a Vörösmarty térre. Tudom, hogy tudod, hogy nem volt ott koncertterem. De az nagy baj lett volna, ha csak "ÁHZ korábbi, baromi ronda székhelye" miatt-helyett épült volna meg MüPa. Az tehát gyenge érv MüPa mellett, hogy "ÁHZ korábbi, baromi ronda székhelyét" váltotta ki. És ami nagyobb baj lenne: irodahelyiségeknek és kottatárnak építeni a MüPát annyit jelentett volna mint gombhoz nercbundát varrni. Mellesleg egyetlenegy állításomat s e m cáfoltad (más sem) a Ház jelenlegi VALÓS (teljes áron jegyet váltó) kihasználtságát, költség-haszon viszonyait, jövőbeli kilátásait és egyebeket illetően. Igaz, könnyebb mindezt elintézni egy elegáns "Hagyd, ED úgyis jobban tud mindent!"- kézlegyintéssel, ha nem is túl udvarias ez a gesztus :-)

3418 parampampoli 2017-01-07 11:48:27 [Válasz erre: 3417 Edmond Dantes 2017-01-07 11:43:10]
A dolog több érdekes kérdést is felvet. Például: az Eiffelbe egy bizonyos áron foglalt jegyek az Operaházban milyen helyre fognak szólni és milyen áron? Mert pl valakinek van egy jegye az Eiffel 8. sorának 20. székébe, de az Operaházban ilyen szék nincs, akkor hova ültetik át? A koncert annyira nincs már messze, hogy ne lenne jó valamiféle tájékoztatót kiadni arról, hogy mire számítsanak a jegytulajdonosok.

3417 Edmond Dantes 2017-01-07 11:43:10 [Válasz erre: 3416 parampampoli 2017-01-07 10:15:09]
...ami azt is jelenti, hogy a jegyárak alaposan megugorhatnak az előadásra. Nem tudom, mekkorára tervezték az Eiffel-(szerelő)csarnok nézőterét-ülőhelyszámát, de valószínűleg nagyobbra mint amennyi MÁO valós = látó helyeinek száma. A (szerelő)csarnoki rendezvényre talán barátságosabbak lettek volna a jegyárak mint lesznek majd az Andrássy úton, de ezt már -ennél a koncertnél biztosan- sosem tudjuk meg. Egyébként az Eiffel-csarnok körüli csendhez hasonlóan (egyelőre!) megnyugtató csend van a Ligetben azaz a Liget-projekt körül is. A szereptévesztett múzeumigazgató ámokfutása mintha lassulna..

3416 parampampoli 2017-01-07 10:15:09 [Válasz erre: 3415 IVA 2017-01-07 06:18:57]
Én arra az Eiffel csarnokra nem vennék mérget, miután szép csendben és stikában, bármiféle bejelentés nélkül a júniusi Roberto Devereux-t áttették az Operaházba.

3415 IVA 2017-01-07 06:18:57 [Válasz erre: 3404 -zéta- 2017-01-06 10:46:52]
Csupán lejegyzem az utókor számára, hogy most, amikor egyfelől az Operaház felújításából, másfelől bizonyos kérkedésekből kifolyólag az Eiffel Műhelycsarnokban is tartanak majd operaelőadásokat (talán balettet is), onnan 14, illetve 15 villamosmegállónyira (28-as, 37-es) az Új köztemető jelzi Kőbánya és Rákosmente (illetlen gúnynevén Rákosborzasztó) határát. Ehhez képest az Erkel Színház, ahonnan 32 megállónyit kell villamosozni az Új köztemető főbejáratáig, igazán belvárosi opera- és balettjátszóhelynek számít.

3414 IVA 2017-01-07 05:39:06 [Válasz erre: 3409 Edmond Dantes 2017-01-06 14:01:19]
[u]További néhány info az Operaház építéséről és a Sugár út kiépítéséről[/u], avagy [u]még egy komoly félreolvasást kell kiigazítanom:[/u] -Zéta- nem azt írta, hogy az Operaház építésének kezdetekor, sem azt, hogy az Operaház megnyitásakor jelezte a városhatárt a mai Oktogonnál lévő temető, hanem azt, hogy amikor az Operaházat megtervezték. Olvasatom szerint tehát akkor, amikor eltervezték, hogy hol álljon a majdani Operaház. [u]A Wikipédia Magyar Állami Operaház c. szócikkéből:[/u] „Pest-Budán 1837 óta a Nemzeti Színház adott otthont a zenés drámai műfajnak, azonban az 1867-es kiegyezést követően a város gyors fejlődésének köszönhetően a színház egyre szűkebbnek bizonyult feladatai ellátására. 1872-ben létrejött az a bizottság, amely a felépítendő operaház helyét volt hivatva kijelölni.” [u]A Wikipédia Oktogon c. szócikkéből:[/u] „1872-ig, a Sugár út kiépítéséig mély gödör állt a helyén, ekkor töltötték fel.”

3413 lujza 2017-01-07 03:29:45 [Válasz erre: 3402 Edmond Dantes 2017-01-06 09:35:44]
Lenne egy javaslatom: inkább járj gyakrabban koncertekre (a Müpába is)! Egyrészt eggyel több lenne a közönség, másrészt azt is látnád, hogy valójában mennyien vannak, mert szerintem vaktában becsülöd le a látogatottságot.

3412 lujza 2017-01-07 03:25:11 [Válasz erre: 3411 IVA 2017-01-07 02:43:30]
Hagyd, ED úgyis jobban tud mindent! Természetesen a székhelye volt ott az ÁHZ-nak, irodák, kottatár, mit tudom, mi, de nem ott koncerteztek. Köszönöm ezt a nagyon informatív oldalt a tervbe vett budapesti építkezésekről, de valahogy nem vagyok boldog tőle! Volt egy őszinte mondat a Kopaszi-gáthoz tervezett toronyházról: "az ingatlanfejlesztő cégen kívül senki se jár jól" - én elég sok másikról is ezt gondolom.

3411 IVA 2017-01-07 02:43:30 [Válasz erre: 3402 Edmond Dantes 2017-01-06 09:35:44]
[u]Két komoly félreolvasást kell kiigazítanom:[/u] 1. Lujza nem írta, hogy a Vörösmarty téren a korábbi (baromi ronda) irodaház koncertterem volt. 2. Lujza nem azt írta, hogy a Müpa a korábbi (baromi ronda) Vörösmarty téri irodaház helyett épült, hanem azt, hogy a Vörösmarty téri irodaházat lebontották, és annak helyére egy újabb ronda épület került.

3410 Búbánat 2017-01-06 18:36:05
A MÜPA honlapjáról "Szenvedélyem: az opera" - Ókovács Szilveszter 2017. január 15. vasárnap 11:00 — 13:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem „Nálunk, a vidéki város közeli völgyben ragadt, patakparti faluban nem voltak sem operalemezek, sem diplomák. És telefon, gáz, csatorna, út és tömegközlekedés sem volt. Először tizenhárom évesen jártam Budapesten - a szabadság-hegyi tüdőszanatóriumban. Az Operaház négy évvel később osztálykirándulás célpontja volt: Fideliót néztünk a kakasülőről, és csak arra emlékszem, hogy elaludtam, hiába tanultam már énekelni. Néhány héttel később viszont feltett a tanárom egy lemezt, és lám, itt vagyok, s ma már nekem kötelességem, hogy tovább meséljek az opera szépségeiről. Hátha most én leszek a lemez: játsszatok le!” (Ókovács Szilveszter) Az előadás előtt, 9.45-10.30 óráig Ráhangoló címmel az Előadóteremben ingyenes interaktív, játékos foglalkozást tartunk, amelyre az előadásra jeggyel rendelkező csoportokat, illetve egyéni jelentkezőket várunk. Előzetesen jelentkezni legkésőbb az előadást megelőző szerda éjfélig lehet a csip@mupa.hu címen, a résztvevők létszámának és életkorának megadásával. A foglalkozást, amely hatéves kortól ajánlott, minimum 6 főnek tartjuk meg. Korosztály: 10-14 év

3409 Edmond Dantes 2017-01-06 14:01:19 [Válasz erre: 3404 -zéta- 2017-01-06 10:46:52]
Néhány infó az Andrássy-d ű l ő :-) építéséről: Az Andrássy út megépítését már 1870 végén megszavazta a Parlament, építése 1871-ben megkezdődött, 1876. augusztus 20-án pedig "ünnepélyes keretek között átadták". (Más forrás szerint 1877-ben.) Az építkezésnek akkor persze nem volt "vége", valójában semminek nincs "vége" sosem. MÁO építése 1875-ben kezdődött és mint tudjuk 1884. szeptember 27-én tárta ki kapuit azaz építése kezdetekor (!) az Andrássy út "hivatalosan" már csaknem készen volt, átadásakor pedig "nem-hivatalosan" is: pl. a jóval kijjebb lévő mai Kodály-körönd épületei ill. maga a tér is. Az Oktogon "négyesiker" házai 1875 körül épül(het)tek, szintén jóval MÁO felépülése előtt.

3408 Edmond Dantes 2017-01-06 13:41:19 [Válasz erre: 3405 Momo 2017-01-06 10:55:28]
Én is idézlek: "Ahogy manapság sportcsarnok, meg multiplex mozi." ...és futballstadion, teszem hozzá. Egyébként nagyjából egyetértek.

3407 Edmond Dantes 2017-01-06 13:38:10 [Válasz erre: 3406 kothner 2017-01-06 13:05:49]
Tévedés. A pék-szakmáról például semmit nem tudok. Az Kothner felségterülete. Véleményem viszont valóban van erről-arról. Remélem, megbocsátható.

3406 kothner 2017-01-06 13:05:49
Engem igazán csak az érdekelne, hogy van az, hogy Edmond Dantes mindenről mindent tud?.

3405 Momo 2017-01-06 10:55:28 [Válasz erre: 3402 Edmond Dantes 2017-01-06 09:35:44]
"MÁO felépülése az opera- és balett-társulatnak a prózai tagozattól = Nemzeti Színháztól történő adminisztratív és fizikai leválasztását valamint a birodalmi kérkedést szolgálta." Ha úgy vesszük, a világ összes operaháza kérkedésből épült. :-))) Pont úgy is néznek ki. Attól függetlenül, hogy az uralkodó, a polgárság, vagy valamelyik helyi arisztokrata építtette őket. Persze úgy is felfoghatjuk, hogy azért épültek, mert volt egy népszerű műfaj, és egy időszak, amikor Odesszától Belfastig minden magára valamit adó városban épült külön operaház. Ahogy manapság sportcsarnok, meg multiplex mozi.

3404 -zéta- 2017-01-06 10:46:52 [Válasz erre: 3403 Edmond Dantes 2017-01-06 10:29:31]
Ezen az elhelyezés-kérdésben nem valószínű, hogy dűlőre jutunk, amikor az Operaházat megtervezték, a mai Oktogonnál lévő temető jelezte a városhatárt, mostanra meg...

3403 Edmond Dantes 2017-01-06 10:29:31 [Válasz erre: 3396 -zéta- 2017-01-05 21:55:57]
Kedves -zéta-, felvetésed újabb frontot nyit(na), az "egész kultúra" céljainak, eltartásának-mecenatúrájának ügye könyvtárnyi irodalommal dicsekedhet (NB: a könyvtárak is a kultúra része/i), politikai érdekek, szellemi értékek és gazdasági-pénzügyi szempontok folyamatos csatározásának kereszttüzében, amibe a topik és saját képességeim-lehetőségeim korlátozott terjedelme okán nem mennék bele :-) Maradva tehát topikunknál: a budapesti kultúra, benne az előadóművészet máig legreprezentatívabb "templomai" talán kivétel nélkül a dualizmus prosperáló korszakában épültek, amikor nem mellesleg ezek a "templomok" voltak a kulturális igények kielégítésének egyedüli helyszínei, mozi, tévé, rádió, hanglemez stb. híján. Hangversenytermek ma is épülnek, nem vitatom: számos országban ma is a kulturális-társadalmi-társasági élet egyik terepe a koncertterem (még?), magam is tapasztaltam, de a MüPa nem "számos országban" van, hanem a pesti Soroksári út-csepeli HÉV-Rákóczi híd Bermuda-háromszögében :-) és kihasználtsága máris fogyatkozik: Nemzeti Táncszínház el, Ludwig Múzeum el és mint a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg (a folyamat)? BKK építése anno egy m á s i k ám valós, kínzó hiányt elégített ki: a főváros első korszerű, nagy kongresszusok tartására alkalmas épülete nőtt ki a földből. Ismeretes, hogy az ún. kongresszusi turizmus az idegenforgalom (egyik?) legjövedelmezőbb ágazata, BKK tehát képes (lehet) rentábilisan működni, megépítése szükségességéhez kétség nem fért. Hasznos, kiegészítő funkciója volt alkalmi, de állandó(suló) hangversenyteremként történő használata. Hogy a Gruberová-fanoknak is kedveskedjek :-) jómagam a 90-es évek elején ott láttam Pesten először a fénykorában lévő művésznőt és mondhatom, koncertje akusztikafüggetlenül aratott tomboló sikert, miként sokan másoké addig és azóta. Ma már 5.000 fős kongresszusi központ építéséről merünk nagyot álmodni és a ház a hírek és jelek szerint fel is épül, éppen MüPa mellé! Már most jelzem: nem lepne meg, ha a felépülő központ újabb hatalmas konkurenciát jelentene MüPával szemben, MüPa szomszédságában, főleg ha a tervekbe bekerülne néhány olyan elem is, amelyek megvalósulásával nagy közönségigényű koncertek is megrendezhetők lesznek, az egyszerűség kedvéért maradjunk Netrebko és Kaufmann vagy (akkor már-még) hozzájuk mérhető húzó nevek példájánál. Mondám: az idő nagy úr... PS Ha jól tudom, MüPa pécsi "kistestvére" is gondokkal küzd: a város szélére épült és a városhoz képest túlméretezett -hangsúlyozom: remek adottságú- Kodály-központnak is komoly "töltési" nehézségekkel kell szembenéznie.

3402 Edmond Dantes 2017-01-06 09:35:44 [Válasz erre: 3398 lujza 2017-01-06 02:48:39]
MÁO felépülése az opera- és balett-társulatnak a prózai tagozattól = Nemzeti Színháztól történő adminisztratív és fizikai leválasztását valamint a birodalmi kérkedést szolgálta, de legalább szép lett és jó helyre épült. Erről itt és most ennyit. Komoly tévedést kell kiigazítanom: "korábbi, baromi ronda székhely a Vörösmarty téren" irodaház volt, n e m koncertterem, ahol -többek közt- a Filharmónia irodái és talán ÁHZ próbaterme volt. MüPa n e m ahelyett épült! A "többi zenekarunk", beleértve BFZ-t, elvolt és elfért a meglévő termekben és ez a helyzet csak "fokozódhat" a jövőben: a nagyzenekari koncertek iránt (is) nőttön c s ö k k e n a valós=fizetőképes érdeklődés. A "nemzetközi helyzet is fokozódik", ahogy azt Virág et. óta tudjuk, csak az általa vizionálthoz képest ellenkező irányban: a külföldi nagyzenekarok iránt is csökken(het) a valós=fizetőképes kereslet a nem távoli jövőben vagy már csökken is, ahogyan-amikor a nagy, húzó nevű karmesterek (legutóbb Pretre) távoznak. A közönség ui. -tudjuk- elsősorban nagy(nevű) karmestereket akar látni-hallani, akár magyar zenekar(ok) élén vezényelt koncerteken is, miként ez szokásos volt azelőtt...miként szokásos volt az ide látogató zenekarok felléptetése BKK-ban, Erkelben (ill. elődszínházában), BKK-ban, sőt olykor az egykori BS-ban is. És hidd el, az új Arénában sem azért nincsenek (ha nincsenek) nagyzenekari koncertek, mert akár a közönség akár a zenekar(ok), vendégfellépők húzódoz(ná)na(k) az odameneteltől. Hanem azért, mert (már?) nincs egy Arénányi kereslet a műfajra, pedig az Aréna méreteinél fogva- sokkal inkább kitermelhetné egy ilyen vendégfellépés költségeit: jegybevétellel+reklámmal/szponzorációval egyaránt. Az MüPa orgona-dolgot inkább hagyjuk: hagyjuk ott, ahová építették és hagyjuk (el) annak elemzését, egyáltalán szükség volt-e rá és ekkorára.

3401 IVA 2017-01-06 03:34:34 [Válasz erre: 3398 lujza 2017-01-06 02:48:39]
[url]http://welovebudapest.com/budapest.nevezetessegei/budapest.2017.igy.valtozik.a.varos.iden;Ezen az informatív oldalon[/url] a Művészetek Palotájának (itt még nem nevezték át) szerelmesei azt is megnézhetik, milyennek tervezik annak szomszédságába az új kongresszusi központot. Úgy is mondhatnám: mi fogja takarni a Ferencvárosra nyíló érdekes kilátást a Müpa tetőteraszáról. Vagy így: mi fogja takarni a Ferencváros magasabb pontjairól a rálátást a Müpa épületére. Zoboki és Demeter rajongói ugyanitt megtekinthetik annak a BNV-pavilonnak a tervét is, amely majd a Nemzeti Táncszínháznak ad helyet a megújuló Millenárison.

3400 IVA 2017-01-06 03:16:50 [Válasz erre: 3398 lujza 2017-01-06 02:48:39]
Ha ezt a hozzászólást én írtam volna, a második mondat így hangzana: Viszont az ÁHZ korábbi, baromi ronda székhelyét a Vörösmarty téren azóta már tényleg lebontották (hogy egy újabb, még baromi rondább épület kerüljön a helyére). (De a Te verzióddal sem vagyok egészen elégedetlen.)

3399 IVA 2017-01-06 03:10:46 [Válasz erre: 3394 Momo 2017-01-05 18:26:41]
Számomra ebben az a szomorú, hogy a fennmaradt képek szerint a Bastille építészetileg erősebb hatású és harmonikusabb látvány volt, mint a helyére épített operaház, amelyet körbejárni is alkalmam nyílt. (Ülni egyikben sem ültem.)

3398 lujza 2017-01-06 02:48:39 [Válasz erre: 3393 Edmond Dantes 2017-01-05 16:50:17]
Amíg az Andrássy úti palota fel nem épült, az operaénekesek "máshol is elvoltak" (mint az ÁHZ). Viszont az ÁHZ korábbi, baromi ronda székhelyét a Vörösmarty téren azóta már tényleg lebontották (hogy egy újabb ronda épület kerüljön a helyére). De végre méltó helyre kerültek, csak adja Ég, hogy méltó karmester irányítása alá is kerüljenek újra! És a többi zenekarunk is megérdemli, hogy időnként megtapasztalják egy kiváló nagyterem körülményeit. A BFZ pedig nem is nélkülözheti ezeket a méreteket, bérleti koncertjein háromszor tudnak egy-egy programot, gyakorlatilag telt házzal előadni. A legutóbbi karácsonyi koncertjük a Zeneakadémián volt, alig is fértek rá a színpadra, a közönség meg a nézőtérre. Aztán kérdezném, mondjuk a New York-i Filharmonikusok hányszor járt Budapesten korábban, és hányszor a Müpa megnyitása óta? De lehetne csemegézni más, nagyhírű zenekarok között is. Bárhogy is bizonygatod, nem minden a pénz, és az énekesek, zenészek se szívesen lépnek fel gyengébb körülmények között, vagy stadionokban. A táncszínházakról meg jobb, ha nem beszélünk, nemrég húzták ki alóluk az eddigi otthonukat. És aki nem hallja a Müpa és az Uránia Metes operaközvetítései technikai színvonala közti különbséget, az tényleg süket! Az orgonát meg, javaslom, cipeljük át máshová, hátha ott is ugyanúgy megszólal!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.