Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

3616 Cilike 2017-06-02 18:55:12
Amúgy valamiért csak ezt a Credeasi misera-részt veszik, pedig ennek az általánis fekvése nem is olyan nyírós, mint a többi részé, csak föl van vágva kétszer a magasságra.

3615 Cilike 2017-06-02 18:53:12 [Válasz erre: 3607 egy kívülálló 2017-06-02 01:01:53]
D is van, mégpedig az Elvira-Arturo duettben (Vieni, vieni fra queste braccia), valamint az első áriában cisz, ami ugye a desz-szel enharmonikus. Az esz-t én se számítanám bele, mert nem kell külön megénekelni.

3614 Heiner Lajos 2017-06-02 18:15:33 [Válasz erre: 3609 Edmond Dantes 2017-06-02 09:04:32]
A Cseh Filharmonikusok szazegynehany éves történetében egyetlen nem cseh vezető karmester volt - Gerd Albrecht - nem is igazán vált be.

3613 Heiner Lajos 2017-06-02 18:15:27 [Válasz erre: 3609 Edmond Dantes 2017-06-02 09:04:32]
A Cseh Filharmonikusok szazegynehany éves történetében egyetlen nem cseh vezető karmester volt - Gerd Albrecht - nem is igazán vált be.

3612 Heiner Lajos 2017-06-02 18:15:20 [Válasz erre: 3609 Edmond Dantes 2017-06-02 09:04:32]
A Cseh Filharmonikusok szazegynehany éves történetében egyetlen nem cseh vezető karmester volt - Gerd Albrecht - nem is igazán vált be.

3611 parampampoli 2017-06-02 14:47:22 [Válasz erre: 3610 Csiki Gábor 2017-06-02 09:10:42]
Ilyen értelemben igaza volt a kritikusnak, de egy ereszkedő skálában szereplő hangot nem szokás a magasságok közé sorolni, csak a fermatákat.

3610 Csiki Gábor 2017-06-02 09:10:42 [Válasz erre: 3607 egy kívülálló 2017-06-02 01:01:53]
Bóka úr, természetesen Esz is van, hiszen a nagyon magas F-ről ereszkedő rövid skálamenet ezt (Eszt) is tartalmazza. Mellesleg, én nem vettem észre, hogy itt bárki is bántott volna valakit.

3609 Edmond Dantes 2017-06-02 09:04:32
Jiří Bělohlávek # Kocsis Zoltán párhuzam: Heiner doktor úrnak igaza lehet. Ha egy zenekar vezető karmestere/zeneigazgatója a pálca mögül, a pódiumról és a "székéből" távozik és nem nőtt fel /nem nevelődött ki hausintern vagy nem gondoskodtak idejében külső utód/lás/ról, az mindig, minden zenekarban "baj". Ha azért távozik, mert összerúgta a port a zenekarral és/vagy a vezetéssel, azért baj, ha pedig elhunyt, azért baj. Ráadásul NFZ-től mint ismeretes, a főigazgató is elment, az új mb. főig. pedig tudtommal és egyelőre kevéssé jártas egy ekkora és ilyen típusú gépezet vezetésében máról holnapra átvétellel. Azt sem tudni, hogy 2017/18-at ki/k tervezte/k. Talán -sőt valószínűleg- még a néhai főzeneigazgató + Kovács Géza. Az újak egyelőre semmiért nem hibáztathatók mint ahogy az se mondható el, hogy "minden rendben van" vagy hogy "nincs baj". Nem is lehet rendben minden, sőt: szinte semmi nem lehet "rendben" és baj: van. Be kell indulnia az új (Hamar-Herboly) párosnak, aztán majd kiderül..

3608 Momo 2017-06-02 09:03:21
Hát, a kritikusnak igaza van, Csiki kollégának is igaza van (ugyanarról beszél, csak máshogy írja le). És [url]https://www.youtube.com/watch?v=9w_TTK7UP1c;Geddának[/url] is igaza van (ő meg elénekli, amiről ezek beszélnek. :-))

3607 egy kívülálló 2017-06-02 01:01:53 [Válasz erre: 3605 parampampoli 2017-06-01 22:41:57]
[url]http://library.musicaneo.com/sheetmusic/purchase/sm-3466_puritans_arrangement_for_voices_and_piano.html?key=CymZf147IDDfKh-Q7Dj46sJMBFwdfMuv#3466;Puritánok kotta[/url] Az innen könnyen és gyorsan letölthető zongorakivonat 280. oldalán világosan látszik, hogy van F, Esz és Desz is, vagyis a kritikus nem téved. Sőt, az előttem szólókkal ellentétben ő használta a kottát... Bocsánat, tudom, hogy a szóban forgó oldal és cikk szerkesztőjeként nem elegáns közbeszólnom, és ízlésbeli kérdésekről nem is nyitnék vitát, de ez tárgyi dolog, és emiatt ne húzzuk már rá a vizes lepedőt valakire, akinek ráadásul igaza van. Üdv.: Bóka Gábor

3606 Csiki Gábor 2017-06-01 23:54:21 [Válasz erre: 3605 parampampoli 2017-06-01 22:41:57]
Ó, dehogyis! Egyzerűen arról van szó, hogy zeneakadémista koromban sokat hallgattam a Gedda-Beverly Sills felvételt, és onnan emlészem a kérdéses helyre. Ebből a zenetörténeti stílusból Rossini Stabat Materét illetve a hamupipőke Ramiro-ját énekeltem, de annak is már vagy 15-16 éve. Lehet, hogy nem is én voltam az, akire emlékszem.

3605 parampampoli 2017-06-01 22:41:57 [Válasz erre: 3604 Csiki Gábor 2017-06-01 20:14:57]
Köszönöm, akkor nem volt alaptalan a gyanúm, hogy valami nem stimmel, de nekem sem volt igazam. Tévedek ha azt gondolom, hogy Ön ezt énekelte valamikor, diákkorában?

3604 Csiki Gábor 2017-06-01 20:14:57 [Válasz erre: 3600 parampampoli 2017-06-01 11:46:22]
Nem én lettem megszólítva, és kottám sincs. Desz van, meg aztán egy C, végül az a bizonyos kirikolt-hang. ( Tetszik ez a szó!). B-ket már nem is említjük, mert az egy belcanto-tenornál mindennapos dolog.

3603 Búbánat 2017-06-01 13:46:27 [Válasz erre: 3599 bermuda 2017-06-01 11:04:42]
[url] http://operavilag.net/kiemelt/callasiana/; Callasiana [/url] Operavilag.net - 2017. június 1. Vincenzo Bellini: A puritánok – a Müpa május 21-i előadásáról ELEK MARTIN írt kritikát

3602 parampampoli 2017-06-01 12:49:30 [Válasz erre: 3601 márta 2017-06-01 11:58:42]
Attól tartok, egy fecske nem csinál nyarat, de még három sem. Élménynek gyönyörű volt, emléknek gyönyörű lesz.

3601 márta 2017-06-01 11:58:42
Ennek a 3 Puritánoknak hosszú távú, erős hatása lesz a magyar operajátszásra.

3600 parampampoli 2017-06-01 11:46:22 [Válasz erre: 3599 bermuda 2017-06-01 11:04:42]
Cilike, nincs Puritani kottám, de neked ez a leírás az Esz-ről meg a Desz-ekről stimmel? Emlékezetem szerint egy D és utána egy F van a rázós részben. Demuró produkciójának semmiféle árnyéka nem volt. A belcanto stílus része a magas hangok portamentóval való éneklése, és ő még arra is képes volt arra a bravúrra, amire még lemezen is csak Gedda, hogy azt a gyilkos F-et nem kirikoltja, -kukorékolja, mint mindenki más, a nagy Pavarottit is beleértve, hanem a frázisba építi, legato frazírozza. Bámulatos volt.

3599 bermuda 2017-06-01 11:04:42
Két részlet az OPERA-VILÁG kritikájából. Az est legünnepeltebb szereplőjévé az Arturót alakító tenor, Francesco Demuro vált. Bár az ő előadásának is voltak árnyékai (néhol túl sokszor indította a kitartott magas hangokat közvetve, alsó hangról felcsúsztatva), meggyőzően szép hangszínével és a záró felvonásban nyújtott elképesztő teljesítményével teljes mértékben kiérdemelte az elismerést. A Credeasi, misera kezdetű rész hírhedten nagy kihívást tartogat a tenoristáknak. Két soron belül kell magas C-t, Desz-eket, Esz-t és F-et (!) kiénekelni, ami messze felülmúlja az átlag tenoristák képességeit. De nem úgy Demuróét, aki elképesztő biztossággal, a legkisebb hangbicsaklás nélkül énekelte el a szóban forgó részletet, óriási hatást gyakorolva a hallgatóra.

3598 bermuda 2017-06-01 11:02:07
Némedi Csaba rendező koncepciójában az opera egy hasonló kurzus keretében, színház a színházban elv mentén bontakozott ki. Azzal, hogy Callast mint néma szereplőt fizikálisan is megjelenítette (Aleszja Popova), a rendező veszélyes terepre merészkedett: a megszemélyesítés diszkréciója nélkül a tiszteletadás könnyedén válhatott volna zavarba ejtővé. Szerencsére nem így történt, a rendező remekül oldotta meg a feladatot. Az előadás kezdetén Callas úgy jelent meg, mint szerény, de kimértségével tiszteletet parancsoló alak: fogadta a gyülekező fiatalokat, kiosztotta a kottákat, majd az opera cselekménye szerint elővezette az egyes szereplőket. Konkrét instrukciók nem hangoztak el, így nem annyira mesterkurzus jelent meg előttünk, mint inkább kurzuszáró főpróba. A darab első számai még teljes egészükben a próba keretei között zajlottak: az énekesek lopva lesték a „tanárnő” reakcióit, sugdolóztak a szomszédjaikkal, megtapsolták társuk jól sikerült áriáját.

3597 nickname 2017-05-27 13:16:49 [Válasz erre: 3589 parampampoli 2017-05-24 22:09:24]
Nem megcsuklott, mert nem szaladt neki halált megvető bátorsággal - nem követett el olyan amatőr hibát, amit a Luisa Millerekben Pataki Adorján három előadás alkalmával is megtett. Szerintem is egészen intelligens és jelentős tenorhanggal megáldott, profi énekes Demuro. Legalábbis Arturót így énekelte. És Jessica Pratt is egy igazi primadonna, egy igazi díva. Nem akarom ismételgetni az itt már leírt véleményeket, de sok ilyen bel canto estét kívánok a MÜPA-ba! Nemcsak Bellini, de Donizetti darabokból is! A földszinten 2500 forintért ültünk, ergo a jegyárak se voltak durván elszállva szerintem. Én tökéletesen meg voltam elégedve ezzel A puritánokkal. A rendezés nem tetszett, és így egyetlen megtekintésre nem is igazán értettem minden részletét. Szerintem ha már történelmi darabról van szó, mindössze két pesti előadásról, egy olyan opera esetében, amivel élően, szcenírozott formában a közönség jelentős része nem találkozott még, szerencsésebb lett volna egy hagyományosabb megközelítés. De őszintén szólva az énekesek úgy lekötöttek és magukkal ragadták, hogy nem érdekelt a rendezés. Nem is figyeltem rá már egy idő után különösebben. Sokkal jobban figyeltem az énekesek produkciójára, hogy egyetlen szép pillanatot se szalasszak el.

3596 Búbánat 2017-05-26 21:16:43
http://www.es.hu/cikk/2017-05-26/fay-miklos/a-nema-callas.html Élet és Irodalom Fáy Miklós: „A néma Callas” MŰBÍRÁLAT - ZENE - LXI. évfolyam, 21. szám, 2017. május 26. (Bellini: A puritánok – Müpa, május 22.) "Nagyon is hálás vagyok, amiért így játsszák A puritánokat, hogy sikerül ezeket a darabra rakódó népi bölcsességeket lehámozni. Nem igaz, hogy túl hosszú, nem igaz, hogy csak nagyon kifinomult ízlésű operabolondoknak való. Még az sem igaz, hogy olyan borzasztó ostoba volna a történet. Igaz, hogy Elvira elméje hajlamos a megbomlásra, de ez tényleg a belcanto egyik alapesete, nem ő az egyetlen bomlott agy az operaszínpadon." (Interneten csak ennyi - ez a felvezetés - olvasható el a cikkből.)

3595 Cilike 2017-05-25 16:32:58 [Válasz erre: 3593 márta 2017-05-25 08:22:36]
Egyébként máshogyan nem is tudta volna a próbaidőszakot és három előadást végigénekelni, csak úgy, hogy technikailag tökéletesen oldotta mag. Ha nem támaszból énekelt volna, nem tudott volna két egymás utáni napon így énekelni. Ez az, amit a mi tenorainknak meg kéne tanulni, hogy végig pozícióban kell énekelni és minden frázist végig kell vezetni. Ezt Demuro perfekt módon tudja.

3594 Edmond Dantes 2017-05-25 09:58:22 [Válasz erre: 3590 parampampoli 2017-05-24 22:16:48]
Az én kedvenc zeneszerzőm pedig nem Bellini. Olyan nagy baj? Wagnert és a Rózsalovagot n e m én hoztam "helyzetbe" ld. 3583, csak reagáltam rá. Ha pedig "zenei sznobizmus" és "hatalmas tévedés" az, hogy -mint írtam- Agatha Christie-fan vagyok és a maga területén igen nagyra tartom, nos ezt vállalom. A Puritánok-fórumterepet pedig ezennel átadom a bel canto felkent papnőinek és papjainak. Véleményt írtam és nem (a) Szentírást. Megjegyzem, utóbbit is vitatják egyesek.

3593 márta 2017-05-25 08:22:36
Demuro nagyon hosszú frázisokat énekel egy levegőre. Kitűnő technikájának egyik bizonyítéka, hogy miután lejön egy D-ről, még vagy fél percig énekel ugyanazzal a levegővel.

3592 tiramisu 2017-05-24 23:30:45 [Válasz erre: 3589 parampampoli 2017-05-24 22:09:24]
Bizony NEM csuklott meg Demuro hangja!!! Pontosan úgy van ahogy leírtad!

3591 Franca 2017-05-24 23:22:08 [Válasz erre: 3590 parampampoli 2017-05-24 22:16:48]
Ezzel tökéletesen egyetértek. Különösen az irodalmi párhuzam minősítésével.

3590 parampampoli 2017-05-24 22:16:48 [Válasz erre: 3587 Edmond Dantes 2017-05-23 13:59:02]
Csak azt felejtetted el, hogy Wagner kedvenc zeneszerzője Bellini volt... Az irodalmi párhuzamod pedig hatalmas tévedés és zenei sznobizmusra vall. A jegyárakhoz pedig annyit, hogy 18-ra is, meg 21-re is egyforma áron vettem a jegyet.

3589 parampampoli 2017-05-24 22:09:24
Megvárom a szerkesztőségi recenziót a Puritaniról, addig részletesen nem szólok hozzá, azt azonban határozottan cáfolnom kell, mert NEM IGAZ, hogy Demuro hangja megcsuklott volna az F-en, akármelyik előadáson is. Hibátlan és csodálatos volt minden alkalommal, egészen fantasztikus, ahogy ezt a szerepet énekelte.

3588 tiramisu 2017-05-23 16:17:21 [Válasz erre: 3578 nizajemon 2017-05-22 12:49:19]
Nem bizony!

3587 Edmond Dantes 2017-05-23 13:59:02 [Válasz erre: 3583 lujza 2017-05-23 00:03:37]
Nem fogsz szeretni :-) ld 3586... ...de én "belga" azaz semleges vagyok és nem tisztem eldönteni, hogy MÁO vagy MüPa "műsorpolitikája, piárja, kapcsolatrendszere" jobb-e. Úgy is mondhatnám: jómagam nem vagyok elfogult (még kevésbé elkötelezett) egyik intézmény irányában sem. Nem kifizetődő, de kényelmes állapot. Puritánok vs Wagner és "az a remek Rózsalovag": kábé olyan mint mondjuk Háború és béke vs Gyilkosság az Orient-expresszen. Mindkettő príma cucc, mindkettő remekmű a maga nemében, ráadásul én speciális Agatha Christie-fan vagyok...de nem szeretnék egy ezer oldalas Agatha-regényt olvasni. Szerencsére nincs is.

3586 Edmond Dantes 2017-05-23 12:52:13
Licht Alberichnek: Itt válaszolok tehát MÁO/59145-re, mert ezúttal MüPa-ügy. A május 18-ai -május 21-einél jóval később meghirdetett- Puritánokra hírek szerint úgyszólván jelképes áron, szinte osztogatták ilyen-olyan úton-módon a jegyeket: én is kaptam valahonnan "ajánlatot". 21-ére természetesen teljes áron vettem a jegyeket és/de nem voltam túl boldog a fenti jelenség láttán-hallatán, bár nem volt nagyon drága a teljes árú jegy sem, de ez elvi kérdés! Azért érzem szükségesnek ezeket a dolgokat olykor (!) megemlíteni, mert ezekben az ilyen-olyan esetekben nem jótékonykodásról van szó, hanem hozzá-nem-értésről, szakszerűtlen szervezésről, jegyár-képzésről, ügyintézésről. Szerintem. Közönségszervezés, jegyár-képzés, adott esetben a produkció előadásszámának meghatározása: mind 1-1 szakma és aki rosszul űzi, anyagi és erkölcsi kárt is okoz, teszem azt, esetünkben a május 18-ai Puritánok utólagos beiktatásával...egy olyan időszakban, amikor már esély sem volt arra, hogy azt a házat normál árú jegyekkel el lehessen adni ÉS még a május 21-ei ház sem volt full eladva. 20-án még a teljes 3. emelet üres volt: lehet, hogy addig nem nyitották meg, nem tudom mi miért volt-nem volt. Ugyan mire számítottak jegyeladás tekintetében, amikor a május 18-ai Puritánokat meghirdették?

3585 Búbánat 2017-05-23 10:49:28 [Válasz erre: 3584 melisande 2017-05-23 03:09:49]
Kiegészítésként: Mahler nem írt operát, ám Carl Maria von Weber A három Pinto (Die drei Pintos) című csonkán maradt, 3 felvonásos operáját ő fejezte be. (Bemutató: Lipcse, 1888.január 20.) Még egy érdekesség: Wolf négyfelvonásos operáját, "Der Corregodor" ("A kormányzó") a zeneszerző halála után Mahler jelentősen átdolgozta: a cselekményt összevonta 3 felvonásosra, a zenekari hangzást dúsította.

3584 melisande 2017-05-23 03:09:49 [Válasz erre: 3571 kobzos55 2017-05-22 11:14:18]
Én is "operás" vagyok, de Mahler a Mahler... pláne egy ilyen előadásban! De amúgy is Ő a kedvenc zeneszerzőm. Annak ellenére hogy nem írt egyetlen operát sem :-)

3583 lujza 2017-05-23 00:03:37 [Válasz erre: 3568 Edmond Dantes 2017-05-22 09:21:11]
Természetesen elő lehetett volna adni ugyanezt a produkciót az Erkel színházban, sőt, valójában ott lenne a helye. De manapság a MÁO nem igazán törekszik ilyen színvonalú produkciók létrehozására, inkább a dicsekvéssel van elfoglalva a leg-leg-leg-ekről. És nem gondolnám, hogy a pénz hiányozna hozzá, azzal ők is elég jól ki vannak stafírozva, mint ahogy nem hiszem, hogy a Müpa külön erre pántlikázott pénzt kapott volna. Egyszerűen jobb a műsorpolitikájuk, a piárjuk, a kapcsolatrendszerük, mit tudom én. És főleg nem dicsekvéssel és idétlen reklámokkal múlatják az időt. (Egyébként a Puritánok szerintem is hosszú, mint ahogy Wagner is az, sőt, például az a remek Rózsalovag is, amit nemrég láthattunk a Met-ből. De a zeneszerzők már csak ilyenek. És én sajnálattal néztem azokat, akik előadás közben elmenekültek.)

3582 Edmond Dantes 2017-05-22 14:46:21 [Válasz erre: 3578 nizajemon 2017-05-22 12:49:19]
Elhiszem :-) és azért írtam mindjárt az elején, hogy "...de ez az én bajom és nem kritika, legfeljebb önkritika."

3581 Edmond Dantes 2017-05-22 14:42:49 [Válasz erre: 3579 tiramisu 2017-05-22 13:01:24]
Ha meg nem haragszik érte: szeretném magam eldönteni, mit nézek végig és mit hagyok ott :-) Nem tudom, milyen a "tipikus kritikusi hozzáállás"... ...azt viszont észlelem -pl. az ön beírásában- hogy "felfigyelt a kritika alkotójára" :-) amit ezúton köszönök, de higgye el, amit írtam, n e m azzal a céllal írtam, amit ön vélelmez. Mit is vélelmez? Hogy mindenki figyeljen oda? Nem azért írtam azt, amit. Hanem akkor miért? Azért, mert az az én véleményem avagy ismét az ön szavait kölcsönvéve: az az én "véleményes beszámolóm". PS a lényeg! nemhogy -mint írja- nem "húztam le mindenkit", ellenkezőleg: valójában senkit nem "húztam le". Hogy nem kritikátlan elragadtatással írtam egytől-egyig az összes közreműködőről? Az nem "lehúzás"! (Zárójelben megjegyzem: Jessica Prattról kritikátlan elragadtatással írtam!) Egyébként megtisztelne, (nem vicc, halál komoly!) ha megírná, hogy "véleményes beszámolómban" konkrétan mit kifogásol, mivel nem ért egyet ill. ahhoz képest ön hogyan vélekedik a produkcióról és alkotóiról?! Előre is köszönöm. ED

3580 tiramisu 2017-05-22 13:03:41 [Válasz erre: 3578 nizajemon 2017-05-22 12:49:19]
Jól írta bizony, nem is az...

3579 tiramisu 2017-05-22 13:01:24 [Válasz erre: 3573 Edmond Dantes 2017-05-22 11:27:59]
Amikor először érezte , hogy vannak ülőizmai, és türelmetlen , akkor fel kellett volna állnia a helyéről, künn a jó dunaparti levegőt beszívnia - az segít, hogy megtalálja önmagát- és szépen hazamenni... * A tipikus "kritikusi" hozzáállás ékes példája véleményes beszámolója a 21.-i Puritánokról! Ha jót ír, senki sem figyel oda, ha lehúz mindenkit, felfigyelnek a kritika "alkotójára" !

3578 nizajemon 2017-05-22 12:49:19 [Válasz erre: 3573 Edmond Dantes 2017-05-22 11:27:59]
Háromszor láttam,nem tűnt terjengősnek.

3577 Búbánat 2017-05-22 12:42:09 [Válasz erre: 3574 Búbánat 2017-05-22 12:13:22]
ű Korábbról is van adatom: 1996. december 19-én és 21-én Magyar Állami Operaház Bellini: A puritánok - három felvonásos opera olasz nyelven, koncertszerű előadás (Opera Historica Alapítvány, a Pentaton Koncertügynökség, a Magyar Állami Operaház és a Magyar Rádió közös rendezésében) Km. a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Strausz Kálmán)és a Magyar Állami Operaház Zenekara Vezényel: Rico Saccani Lord Gualtiero Valton - Király Miklós Sir Giorgio - Clementis Tamás Lord Arturo Talbo - Gianni Mongiardino Sir Riccardo Forth - Anatolij Fokanov Sir Bruno Roberton - Gerdesits Ferenc Enrichetta di Francia - Mészöly Katalin Elvira - Szűcs Márta Zenei munkatársak: Hoffer Péter, Péter Szabó Anikó, Shirley Shaw

3576 Héterő 2017-05-22 12:39:56 [Válasz erre: 3574 Búbánat 2017-05-22 12:13:22]
A Puritánok-előadás felejthetetlen volt, noha a művésznőn eleinte látszott némi feszültség. Ruhájának merész szabása bizonyára közrejátszott, mert a gazdagon telített kebelrészt a válla irányában nem tartotta semmi. Sokáig drukkoltam (vagy talán nem is annyira :-), nehogy a koncertszerűséget megzavarja egy - amúgy férfiszemmel - nem is annyira elviselhetetlen meglepetés. Szakértők valami halcsont-megoldást emlegettek, talán IVA ezt a rejtélyt is meg tudná oldani. Igazi Gesamtkunstwerket kapott tehát, akinek szerencséje lehetett ezt az egy estére betett művet élvezhetni - kiváló előadásban.

3575 tiberio 2017-05-22 12:20:10 [Válasz erre: 3574 Búbánat 2017-05-22 12:13:22]
Köszönöm! Fokanov és Wiedemann biztos jók lehettek. Szűcs Mártát nagyon kedveltem Gilda és Violetta szerepében...A többieket nem hallottam soha.

3574 Búbánat 2017-05-22 12:13:22 [Válasz erre: 3570 tiberio 2017-05-22 11:13:02]
2003. január 27. Magyar Állami Operaház Bellini: A puritánok - a háromfelvonáso opera koncertszerű előadása két részben (olasz nyelven) Km. a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara Karigazgató: Katona Anikó Vezényel: Kovács János Szereposztás: Elvira – Szűcs Márta Lord Arturo Talbo– Klein Ottokár Sir Riccardo Forth – Fokanov Anatolij Sir Giorgio – Clementis Tamás Enrichetta di Francia – Wiedemann Bernadette Lord Gualtiero Valton – Andrássy Frigyes Sir Bruno Roberton – Kiss Péter Rendező: Opera Historica Alapítvány és a Magyar Állami Operaház közös produkciója

3573 Edmond Dantes 2017-05-22 11:27:59
A tegnap este általam először látott Puritánok terjedelme és terjengőssége alaposan megviselte ülőizmaimat és türelmemet, de ez az én bajom és nem kritika, legfeljebb önkritika. Kurz: számomra sok benne a (zenei) üresjárat, a dramaturgiai üresjárat meg pláne sok, pont. Ugorgyunk. A rendezéssel nem nagyon tudok mit kezdeni. Részben inkább a magyar feliratozást figyeltem, hogy a cselekménytelen cselekmény valamennyire lekössön, részben Aleszja Popova ("Maria Callas") színpadi funkciója (vagy funkciótlansága?) zavart, csakúgy mint a kórus jövés-menése, a jelmezek összevisszasága (díszlet- és jelmez: Gilles Gubelmann) és hasonlók. A múltkor általam (is) belinkelt interjúban egy rokonszenves rendező (Némedi Csaba) nyilatkozott a produkciójáról, emlékezetem szerint amúgy az a beszélgetés is (X)-es = pr-jellegű volt, ki is írták közben, hogy "termékmegjelenítést tartalmaz". Már nem emlékszem, elmondta-e akkor és ott a rendező, mi a koncepciója. Amúgy(is) megette a fene, ha szájba kell rágni. Valamiféle "hommage à Callas"-t véltem felfedezni, keretjáték-félével = előadás-az-előadásban vagy próba-a-Puritánokra-Callas-irányításával vagy mi, mindegy. (Mindegy?) Riccardo Frizza megbízható, amolyan gut-bácsi típusú karmester, alighanem éppen olyan, amilyenre bel canto operák előadásakor szükség van: precízen, biztos kézzel és biztos ízléssel vezeti a zenekart (Pannon Filharmonikusok), a kórust (Kolozsvári Opera Énekkara, karigazgató: Kulcsár Szabolcs) és szólistáit. Közülük első helyen a fénylő csillagot, Jessica Prattot. Ez az énekesnő mindent tud, tegnap este legalábbis mindent tudott, ami Elvira szólamához szükséges hangilag és ezzel a lényeget máris elmondtam. Mert ez a "minden" igen nagyon sok! Alakítása, már csak a fent említettek miatt is, nehezen értelmezhető és a művésznő alkatilag sem éppen passzol szíve választottjához, de mit számít mindez ilyen hang, ilyen technika mellett? Még egyszer: mindent tud, ami Elvirához kell és vélhetően más szerepekben és szerepekről is sokat (mindent?) tud. Francesco Demuro szintén (Arturo) zajos sikert aratott, amit számomra elsősorban biztos magas regisztere, benne pazar magas hangjai tettek indokolttá (bár a várva-várt "f"-ben azért megbicsaklott a hangja), maga a matéria azonban nekem olykor (nem ritkán) bizony élesnek tűnt. Alekszej Markov (Riccardo) a MET-ben is énekli a nem igazán hálás szerepet, nagyon üzembiztosan, nagyon szép hangon...és nagyon szlávosan. Nem túl izgalmas áriája és fárasztóan túlméretes duettje külön említésre méltó. Bretz Gábor (Sir George...de nem Solti) -talán szólama miatt- lassacskán lendült bele a "mókába" -mi más a Puritánok, ha nem egy nagy móka?- de áriájában és a már említett duettben jól teljesített. A comprimario-szerepekben Sebestyén Miklóst (Lord Walton), Ninh Duc Hoang Longot (Brown) és Szántó Andreát (Henriette) hallhattuk. Szép és érdemes este volt és szerencsére a színpadi emeletről se pottyant le egyik arra járó szereplő sem. Elvira is megúszta, pedig neki ott a magasban még ájultan össze is kellett esnie, félig lelógva a mélybe.

3572 nizajemon 2017-05-22 11:22:39 [Válasz erre: 3570 tiberio 2017-05-22 11:13:02]
Klein Ottokár.

3571 kobzos55 2017-05-22 11:14:18 [Válasz erre: 3563 melisande 2017-05-20 12:39:47]
Kedves Melisande! Igazán örvendetes, hogy annyi "operás" között még akad a momus-on, aki másra is figyel. Amit pedig szombaton Inbal - és valamennyi közreműködő - létrehozott, az valóban lélegzetelállító volt!

3570 tiberio 2017-05-22 11:13:02
A Puritánok műsorfüzetében van egy utalás, egy a 2000-es évek elején, Szűcs Márta által koncertszerűen énekelt előadásra. Van erről valakinek emléke? Milyen volt? Ott ki volt a tenor?

3569 Búbánat 2017-05-22 11:03:25
A tegnap esti Puritánok óriási sikere is igazolja a "bel canto" életképességét -csak meg kell keresni ehhez a megfelelő hangú, alkalmas, már bizonyított énekművészeket - és persze meg kell tudni fizetni is - ha "importálni" sikerülne őket egy-egy ilyen produkcióra, szerepre.

3568 Edmond Dantes 2017-05-22 09:21:11 [Válasz erre: 3565 lujza 2017-05-22 00:55:52]
Kedves Lujza! Megtisztelő számomra és köszönöm, hogy ezekben a csillagfényes előadás utáni csillagfényes órákban is az eszedbe jutottam :-) Az a véleményem -egyelőre nem az előadásról- hogy ugyanezt a produkciót több helyen, teszem azt az Erkel Színházban is elő lehetne/lehetett volna adni, utóbbi ráadásul "igazi" színház, még ha műszakilag van is utóbbiban javítanivaló. Biztos vagyok benne -noha itt már többen megszóltak mint "Ókovács-ellenest" és hasonlók- hogy MÁO is képes rá, hogy kiállítson egy (két?) előadásnyi Puritánokat ilyen színvonalon, ha -esetleg e célra/produkcióra elkülönítve!- megkapja azt az anyagi forrást, amit MüPa is megkap(ott) ugyanerre. N e m áll(na) meg a mondás, hogy "ez az előadás nem jött volna létre, ha nincs MüPa". Az a mondás viszont megáll, hogy ez az előadás létrejö(hete)tt volna pl. az Erkel Színházban is, ha a produkcióra elkülönített (köz)pénz hozzájuk (MÁO) kerül. Az előttem szólók sem a házat, hanem a produkciót magasztalták és az utánunk szólók is bizonyára ezt fogják tenni. Miért? Mert n e m a MüPa énekelt és játszott szépen, hanem a karmester, a szólisták, a kórus és a zenekar :-)

3567 tiramisu 2017-05-22 01:06:44 [Válasz erre: 3565 lujza 2017-05-22 00:55:52]
Bizony Markov!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.