Bejelentkezés Regisztráció

Momus-játék


240 nocsa 2006-04-03 12:44:07
Egy matektanár barátom egyből rávágta, hogy: \"A következőnek 7 betűsnek kell lennie!\". Esküszöm, hogy kapásból ezt mondta... szakmai ártalom :) A zenében viszont nem túl járatos :))

239 Megén 2006-04-03 12:09:01
Én nem is próbálkoztam, mert a kérdésre ezer válasz lehetett volna. Meg persze nem is volt nagyon sok időm kiötölni a magam verzióját. Szóval jó kis tréfa volt!

238 -zéta- 2006-04-03 12:00:25
Elnézést az ápr. 1-i tréfáért :-)! De sok jó megoldást kaptunk, persze egy olyat se, amire mi gondoltunk. Ime Attilio: Beethoven 1. Gottfried van Swieten báró kapcsolja össze őket, aki Emanuel Bach, Mozart és Beethoven mecénása, Haydn Évszakok és Teremtés óratoriumai oratóriumainak szövegfordítója és átdolgozója volt, valamint előszeretettel adatta elő J.S. Bach műveit. 2. Valamennyien (Mozart, Haydn és Ch. Bach egész biztosan) szabadkőművesek voltak, illetőleg (Beethoven és J.S. Bach) szabadkőműves zenét szereztek. 3. A vonósnégyes, mint zenei műfaj Mozart, Haydn és Beethoven munkássága nyomán teljesedik ki. Bach úgy jön a képbe, hogy Mozartot Haydn 1781-ben kiadott op. 33-as vonósnégyese késztette arra, hogy a Bachtól - Das Wohltemperierte Klavier - tanultakat alkalmazva (1782-85 között) megkomponálja a Haydnak ajánlott 6 forradalmian új vonósnégyesét. 4. A szimfónia klasszikus formájának kialakítása. A mai szimfónia felépítésére és hangszerelésére hasonlító első mű J.S. Bach Branderburgi versenye volt. Ezt követően Em. Bach, Haydn, Mozart és Beethoven munkássága során nyerte el klasszikus formáját. 5. J.S. Bach (a barokk kor vége),W.F. Bach, Em. Bach és Ch. Bach (rokokó) és Haydn, Mozart és Beethoven (bécsi klasszikusok) a felvilágosodás korának legismertebb zeneszerzői. Erzsike: Beethoven Bach elsősorban csembaló és orgonajátékáról volt híres, Mozart és Haydn kezdetben (a fortepiano előtt) csembalón is játszottak, illetőleg csembalóra is írtak műveket; Beethovennél már a fortepiano (Hammerklavier), a mai zongora őse dominált. Nocsa: Beethoven a kézenfekvő válasz. A miértre nehéz objektív magyarázatot adni. Néhány lehetséges magyarázat: - Ők a legnagyobbak, legkiemelkedőbbek, legnépszerűbbek, legtöbbet játszott szerzők így időrendben. - Fejlődésük során egymástól tanultak. (Ha JC Bachot értjük, akkor személyesen is.) - Esetleg valami trükkös évforduló: pl. 1800. ápr. 2-án elhangzott monstre bécsi koncert Mozart, Haydn műveivel, és Beethoven 1. szimfóniájának bemutatójával. (Bach szelleme pedig ott lebegett a levegőben. :) Heiner Lajos: Reger. Ui: a példában német (anyanyelvű) zeneszerzőkről van szó, akik születési és ABC-sorrendben követik egymást. A (német) ABC szerint Bach és Haydn neve kezdőbetűi között öt betű különbség van (C, D, E, F, G), Haydn és Mozart esetében ez négy (I, J, K, L). Tehát most később született komponista kell, hogy következzen, három betűnyi (N, O, P) különbséggel. Mivel a legtöbb feladványban a Q-t nem fogadják el kezdőbetűként,a következő az R, és a feladványban felsorolt komponisták utáni időszak első jelentősebb német (nyelvű) zeneszerzője Max Reger. Hajrá! zéta

237 -zéta- 2006-03-30 09:50:45 [Válasz erre: 236 Megén 2006-03-30 08:56:49]
:-), meg a 23456...

236 Megén 2006-03-30 08:56:49 [Válasz erre: 235 -zéta- 2006-03-29 16:07:23]
És milyen szép lesz még a 2345! Reméljük nem is sokára!

235 -zéta- 2006-03-29 16:07:23 [Válasz erre: 234 Megén 2006-03-29 16:00:15]
???

234 Megén 2006-03-29 16:00:15
Egy így milyen szép sor.........

233 aranyeső 2006-03-29 15:09:59 [Válasz erre: 232 -zéta- 2006-03-29 14:58:03]
Köszi, aranyos vagy.

232 -zéta- 2006-03-29 14:58:03 [Válasz erre: 231 aranyeső 2006-03-29 14:34:10]
Ne szomorkodj, úgyis hó vége van. A jövő hónapban is lesz fejtörő :-)

231 aranyeső 2006-03-29 14:34:10
Ha figyelmeseBBEn olvastam volna a feltett kérdést, akkor biz´a most 4 pontom lehetne.....hüpp, hüpp :,(

230 egy kívülálló 2006-03-29 01:15:28 [Válasz erre: 229 -zéta- 2006-03-28 16:00:23]
De azért sok fontos adat is van benne, ami a Batta-könyvből hiányzik. Meg aztán - legyünk igazságosak - a Batta-könyv kicsit elmismásolja Strauss politikai szerepvállalását. Ezt ellensúlyozza Boyden, aki viszont a túlzásig foglalkozik vele.

229 -zéta- 2006-03-28 16:00:23 [Válasz erre: 228 egy kívülálló 2006-03-28 15:47:25]
Na ezzel egyetértek. Matthew Boyden könyve elég speciális szemszögből készült, nemigen foglalkozott a zenével.

228 egy kívülálló 2006-03-28 15:47:25 [Válasz erre: 227 -zéta- 2006-03-28 15:35:37]
Igen, ő szereti Straussnak legalább a zenéjét, ellentétben az új monográfia szerzőjével.

227 -zéta- 2006-03-28 15:35:37 [Válasz erre: 226 egy kívülálló 2006-03-28 15:32:37]
Látod, még a monográfiák sem tudnak mindent :-), egyébként Batta könyve remek.

226 egy kívülálló 2006-03-28 15:32:37
Hmm. Batta András Strauss-könyvének magyar fejezete nem tud róla, hogy Strauss vezényelte volna A rózsalovag pesti ősbemutatóját, csupán az 1926-os Strauss-héten lezajlott előadást említi.

225 Heiner Lajos 2006-03-22 21:56:49 [Válasz erre: 224 -zéta- 2006-03-22 21:43:23]
A metastasis komoly betegség, Pietro is belehalt, igaz, 84 évesen. Átvegyem Neked az első árialemezét? De nem a Maggio M. zenekara kíséri...

224 -zéta- 2006-03-22 21:43:23 [Válasz erre: 223 Heiner Lajos 2006-03-22 20:58:26]
:-o Millo? Mindig tudtam, hogy ért az operához, hiszen még Callashoz is volt némi köze, persze sűrű áttéteken keresztül :-)

223 Heiner Lajos 2006-03-22 20:58:26 [Válasz erre: 222 -zéta- 2006-03-22 19:23:08]
Természetesen elütés, JFK, amúgy keresgess a jövő hónapban...

222 -zéta- 2006-03-22 19:23:08 [Válasz erre: 221 Heiner Lajos 2006-03-22 14:17:33]
Az első kettőt mintha sejteném, de hogy ki volt egyáltalán GFK, azt se tudom (JFK-t még igen), nemhogy a törvénytelen lánya...:-( [Egyéb törvénytelen lányokról a hazai zenei életben van tudomásom, de ezt hagyjuk...]

221 Heiner Lajos 2006-03-22 14:17:33 [Válasz erre: 216 -zéta- 2006-03-22 08:50:37]
Szia, Túl könnyű lenne, hogy melyik világhírű tenorral vették fel a Kabátáriát- Viszont: egy LP-n a Bajazzók Prológja, a Vesti, la giubba, és utána a Faustból a Mefisztó-rondó - egy énekessel, ki az? És kit tartanak egyes források GFK törvénytelen lányának - híres operaénekes?

220 macskás 2006-03-22 14:02:26 [Válasz erre: 218 -zéta- 2006-03-22 08:59:19]
Talán Zámbó Dzsimi? Vagy teri Blekk?:)

219 -zéta- 2006-03-22 09:10:46 [Válasz erre: 218 -zéta- 2006-03-22 08:59:19]
még :-)

218 -zéta- 2006-03-22 08:59:19 [Válasz erre: 217 Megén 2006-03-22 08:55:45]
De jó kérdést lehetett volna feltenni: Ki volt az a világhírű tenor, aki már Carmenként is színpadra lépett? :-)

217 Megén 2006-03-22 08:55:45 [Válasz erre: 216 -zéta- 2006-03-22 08:50:37]
Én azt hittem az volt a slendriánság, hogy két alkalommal egy műsorban léptek fel a MET-ben. (De együtt nem.) Viszont az egyik esten Gigli női ruhában elénekelte a Habanerát. A MET honlapján ott is van a fényképe.

216 -zéta- 2006-03-22 08:50:37 [Válasz erre: 215 Heiner Lajos 2006-03-22 06:58:44]
Szia lajos! Én is gondoltam, hogy erre gondoltál, amikor slendriánságról írtál. Ez egy annyira könnyű kérdés volt, hogy nem akartam további segítségeket adni. Utólag derült csak ki, hogy elég lett volna a konkurens weblapra lapozni (persze ilyet egy valódi Momus-rajongó nem tesz!) és ráklikkelni az Évfordulókra :-). Egyébként szerintem minden rendes hőstenor baritonként kezdi (és közülük sok végzi is)...

215 Heiner Lajos 2006-03-22 06:58:44
Kedves -zéta-! A tegnapelőtti kérdéshez: az egyik tenor eredetileg bariton volt. 1912-ben már fellépett mint id. Germont a Zwicki Opera Társulattal, de, ciki, \"hivatalos\" debütálására csak 1913-ban került sor a Koppenhágai Királyi Színházban (Silvio).És csak 1918-ban váltott fachot, Tannhauser. (Az ördög se keresi ki kora reggel az umlautast). Ja, pontosítás végett: Nem a Gigli.

214 -zéta- 2006-03-21 13:37:37
Bocsánat! A mai kérdésben rossz évszámutalás történt. A kérdéses művet 1826-ban mutatták be, azaz 180 esztendeje. Elnézést érte!

213 -zéta- 2006-03-21 09:12:47 [Válasz erre: 211 Heiner Lajos 2006-03-20 22:42:40]
Az a vicc az egészben, hogy tényleg hasonlóan működik a dolog. Van, aki egyszerűsítené a kérdéseket, hogy minél többen válaszolhassanak. Mások nehezítenének, hogy csak max. 1-2 jó válasz születhessen. Én meg lavírozok :-). A S.Rezső-koncertjegy remek ötlet!

212 Megén 2006-03-21 09:08:33 [Válasz erre: 211 Heiner Lajos 2006-03-20 22:42:40]
Mindentől függetlenül én nagyon élvezem ezt az agytornát, akár veszítek, akár nyerek. Tanulni sokat tanulok. És az a jó, hogy ezeken a dolgokon érdemes vitatkozni, mint sok máson egyáltalán nem! Ez manapság kifejezetten hasznos elfoglaltság. (Bár én a Gösserre esküszöm, északi szomszédaink sörét savanykásnak tartom.)

211 Heiner Lajos 2006-03-20 22:42:40 [Válasz erre: 210 nocsa 2006-03-20 22:14:58]
Beírunk még néhány - hihető - véleményt, és a következő lehetőségeket gerjesztjük: 1. Átalakul a Momus játéka, a beérkezett nagyszámú olvasói reklamációra való tekintettel azonban a fődíj száma megötszöröződik, és jellege változik: két jegy S. Rezső koncertjére. 2. Egyértelműbb válaszokat kívánó kérdések lesznek (pl. ki született korábban, Bartók, vagy Kodály?). 3. A Momus hihetetlenül aktív (szerencsére!!) olvasói tábora felizzítja a netet, ezért a T. Szerk. felteszi a következő kérdést: 4. Ki született korábban, Bartók, vagy Kodály? (válaszokat az anyakönyvi kivonat eredetijével, vagy közjegyző által hitelesített másolatával fogadunk el). Szóval, félre a hülyeséggel: nem irigylem a T. Szerkesztőséget, de köszönöm az ökörködési lehetőséget (túl egyszerű kérdés lenne, hogy az Ökör a háztetőn első négyzongorás kivonatát melyik cég kiadása kapcsán rendezett fogadás során a Guszti becenevű pincér miért csapolta rosszul a Zlaty Bazant.)

210 nocsa 2006-03-20 22:14:58 [Válasz erre: 198 -zéta- 2006-03-20 12:15:41]
Én a wikipediás forrásnak hittem: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_in_B_Minor;wikipédiás forrás[/url] \"The first performance seems to have been after Bach\'s death, when his son Carl Philipp Emanuel Bach performed the Gloria section (but not the entire Mass) in Berlin. Large-scale performances of the entire Mass in B Minor were not staged until the 19th century, the first of which was in 1859.\"

209 -zéta- 2006-03-20 18:26:27 [Válasz erre: 208 attilio 2006-03-20 16:16:33]
Most, hogy többen elmondtátok a véleményeteket és abban megegyezhetünk, hogy Berlinben huzamosan foglalkoztak a h-moll misével. Holnap írnék egy e-mailt a Singakademie-nak, mit mondanak ők ebben az ügyben?

208 attilio 2006-03-20 16:16:33 [Válasz erre: 199 Heiner Lajos 2006-03-20 13:40:37]
Egy harmadik forrás(www.npj.com/homepage/teritowe/jsb232a.html)szerint: \"Under the direction of Carl Friedrich Rungenhagen, the Berlin Singakademie gave the \"Kyrie\" and \"Gloria\" in 1834, and the balance of the work the following year. \" Vagyis úgy tűnik, hogy 1834-ben és 1835-ben mégsem a teljes H-moll mise került bemutatásra

207 attilio 2006-03-20 14:01:03
még helyesebben: (...) az a forrás is, mely szerint

206 Heiner Lajos 2006-03-20 13:58:34 [Válasz erre: 203 -zéta- 2006-03-20 13:48:49]
Na jó...az az áldott jó szívem...

205 attilio 2006-03-20 13:58:06
az első sor helyesen: (...) az a forrás (...)

204 attilio 2006-03-20 13:56:20 [Válasz erre: 199 Heiner Lajos 2006-03-20 13:40:37]
Ezt látszik alátámasztani azok a forrás is, melyek szerint a teljes partitúra első kiadására 1845-ben került sor. \"The comparative lateness of the first complete performance may be partially explained by the fact that there was not a complete edition of the work until 1845, when Simrock completed the edition of which Nageli had issued a first instalment in 1833.\" (Forrás: www.aam.co.uk/index.htm)

203 -zéta- 2006-03-20 13:48:49 [Válasz erre: 202 Heiner Lajos 2006-03-20 13:47:10]
Majd holnap ilyenkor áruld el csak, hogy miért :-)/\"A bűnös én vagyok...\"/

202 Heiner Lajos 2006-03-20 13:47:10
Vigyázat! A mai játékkérdés feltevése pontatlan, de legalábbis slendrián!

201 -zéta- 2006-03-20 13:45:56 [Válasz erre: 200 sphynx 2006-03-20 13:43:46]
Ahelyett, hogy játszanál, itt játszadozol a számokkal :-)

200 sphynx 2006-03-20 13:43:46
200

199 Heiner Lajos 2006-03-20 13:40:37 [Válasz erre: 198 -zéta- 2006-03-20 12:15:41]
A megbízható Choral Music on Recordból idézek: \"...apparently did not receive its first complete performance until more than 100 years after his death\". Tehát a helyesnek elfogadott időpontban vszínű mégsem a teljes mű hangozhatott el, csak az, amit akkor annak gondoltak. Az EMI egy kísérőfüzete 1896-ot jelöl meg.

198 -zéta- 2006-03-20 12:15:41
Hát kedves Játékostársak, úgy látszik sikerült a legutóbbi kérdésben a források sokféleségérõl tapasztalatot szereznünk. Volt aki 1900-at jelölte meg. Ketten jeleztek 1876-os dátumot Londonban elsõ elõadásként. Hatan írtak 1859-et, de volt köztük aki Lipcsét és volt aki Berlint jelölte meg helyszínnek. Legközelebb Búbánat járt, aki egy 1838-as elõadást írt, s helyesen a berlini Singakademie elõadását. Neki ezért fél pontot megszavaztam :-) /Egyelõre a fél pontot a rendszer nem fopgadja el, azt csak én számolom./

197 Búbánat 2006-03-17 15:52:02 [Válasz erre: 196 -zéta- 2006-03-17 14:17:59]
Nekem is beugrott...

196 -zéta- 2006-03-17 14:17:59 [Válasz erre: 194 egy kívülálló 2006-03-17 12:42:04]
Tényleg, emlékszem. A másik estén meg Kelen Péter énekelt.

195 Megén 2006-03-17 12:54:51 [Válasz erre: 192 -zéta- 2006-03-17 12:04:51]
Köszönöm. Lám-lám most már megtanultam.:-)

194 egy kívülálló 2006-03-17 12:42:04 [Válasz erre: 191 -zéta- 2006-03-14 12:04:10]
1981-ben Budapesten is énekelt a Verdi-Requiemben: a Milánói Scala Ének- és Zenekarát Claudio Abbado vezényelte, partnerei Shirley Verrett, Lucia Valentini-Terrani és Gulyás Dénes voltak. Néhány éve ismételte a rádió, azóta féltett kincsem.

193 Momo 2006-03-17 12:16:07 [Válasz erre: 192 -zéta- 2006-03-17 12:04:51]
Tudtuk volna, de egyes számban tetted fel a kérdést... :-)

192 -zéta- 2006-03-17 12:04:51
Meglepődtem, hogy a Psalmust csak kevesen tudtátok. Megénnek megitéltem fél pontot, mert Kodályt jól sejtette.:-)

191 -zéta- 2006-03-14 12:04:10
Egy kivülálló írta: \"Paul Plishka: 1968-ban a Bohémélet Benoit-ját, 2004-ben a Tosca sekrestyését énekelte.\" Ezzel a kérdéssel is szerettem volna felhívni a figyelmet erre a remek énekesre, aki nálunk kevéssé ismert. (Egyébként vagy 20 éve énekelt Magyarországon, Szombathelyen egy Verdi-Requiemben.)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.