Visszatérnék a Sills - Price kérdésre, hosszan böngészgetés után elfogadom mind Verdi, mind Puccinit, mert mindketten énekeltek Verdi és Puccinitől közös műveket az eredetileg általam gondolton túl is. Puccininél pl. ilyen volt a Tosca is, Verdinél pedig a Traviata, Gilda, Aida szerepek...
Folyt.
Vitatkozom a tegnapi kérdés megoldásával. Magam is rögtön a Sába királynőjére gondoltam, de utánanézve rájöttem, hogy nem felel meg a kérdésben írtaknak. Túl azon, hogy sehol nem leltem nyomát annak, hogy Liszt bármikor bárkit megbuktatott volna (nem az ő stílusa volt), Goldmark saját visszaemlékezései szerint sem történt ilyen, legalábbis a mű ősbemutatója (1875.III.10.) idején J.Herbeck -aki egyébként régóta és még ezek után is- Liszt nagy híve, nem egy művének propagátora (karmestere) volt különböző helyszíneken volt a Hofoper igazgatója, s csak 1875.IV.30-val mondott le. (Utódja Jauner lett V.1-től.) Mindezt megerősíti több forrás is úgy, hogy -miközben Herbeck kezdeti ellenállásáról ír, utóbb részletesen közli, hogy a Liszt által mozgósított Hohenlohe kifejezett és konkrét -fenyegetést is tartalmazó- utasítására adatta elő mégis Herbeck a Sába királynőjét, mégpedig úgy, hogy Hohenlohe azt is előírta neki, hogy gondoskodjék a sikerről! Maga Goldmark is leírja valahol, hogy hogyan nézték át közösen Herbeckkel a művet, hogy mit, hol és hogyan lehet csinálni vele, hogy előadható legyen. (Lásd Balassa-Gál: Operák könyve, Zeneműkiadó 1971. - 707.old.) A google-ba johann herbeck königin voin saba-t beütve hatodiknak látható Deutsche Biographie alatt Herbeck, Johann Ritter von címmel elég részletes írás Herbeckről, s annak rélszeként a Biographie alécím 2.bek-nek utolsó, előtti -elég hosszú- mondatában kitér arra, hogy mely jelentős műveket mutatott be ő elsőként Bécsben, s ennek második része tartalmazza az Operában általa bemutatottak között a Sába királynőjét is. Természetesen az is több helyen egyértelmű, hogy ő az ősbem. idején még hivatalában volt, mint a Hofoper igazgatója, amitől a legtöbb forrás szerint intrikák miatt távozott, de ez utóbbi kapcsán sem a Sába királynője, sem Liszt nincs említve (legalábbis én sehol nem találtam ilyen hivatkozást).
Bocsànat, de ez egyszer helyesbìtenem kell. Doppler Ferenc termèszetesen nekem is megvolt. Ő azonban Lvovban (ma Lviv) született, ami akkor az Osztrák Birodalomhoz tartozott, Baden bei Wienben hunyt el ès ami a lènyeg, osztràk-magyar volt, nem nèmet.
Nekem is rèmlett a törtènet, de nem emlèkeztem az elkövetőre. Azt hiszem, többen is inkàbb csak tippeltünk.. de lehet, hogy mindenki màs telibe talàlt.
Berlioz annyira huncut volt, hogy a kérdésben leírt történet is lehet, hogy csak az ő kitalálása a nézőket és kritikusokat bosszantó zeneszerzőről... (Lásd a fidelio.hu-n: Így tréfálta meg Berlioz a kritikusokat.) Engem mindenesetre megtréfált, mert nem őt írtam válasznak (hanem két olyat, aki tényleg elkövetett hasonlót, csak föltehetően templomfalas mese nélkül), pedig megvan az önéletírása, s valamikor el is olvastam, de úgy látszik, ha abban tényleg benne van, én már akkor sem hittem el, mert most eszem,be sem jutott...
A tegnapi kérdésnél Gézakadocsa és Gézamalac Játékostársunknak a hó végén fél-fél pont jár a válaszukért...
Kedves Játékostársak, a tegnapi kérdéssel (Sills vs Price) némileg lábon lőttem magam, mert olyan sokféle válaszokat írtatok, hogy most nyomozhatok. Az értékelésig kérem türelmeteket...;-)
A február 3-i kérdésnél (Wunderlich - magyar mű) aki tud forrást a Psalmusra, ne titkolja tovább, mert én nem futottam bele bármennyire kerestem...
Kedves Barátaim!
Játékunk januári fordulója véget ért. Mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott...
Íme az eredmények:
Búbánat | 21 |
Edmond Dantes | 21 |
gezakadocsa | 21 |
Gabor | 19 |
Nagy Katalin | 14 |
tibka1 | 13 |
Hangyászsün | 11 |
gézamalac | 10 |
Pósa | 10 |
Pintyi | 9 |
Heiner Lajos | 4 |
nemett | 2 |
PadamPadam | 2 |
Klára | 1 |
A január 16-i kérdésnél Walton mellett elfogadtam Korngoldot is...
Elfogadtam a Jancsi és Juliskát is...:-)
Én is ezt találtam. Utána már nem is kerestem, pedig így utólag: tényleg jó az Anyegin is.
...valamint a Jancsi ès Juliskàban (is eperèsznek a gyerekek)
Őszintén meglepődtem, hogy ez a Strauss-operett kifogott rajtatok, abban a biztos tudatban tettem fel a kérdést, hogy legaláb 5-6 jó megoldás lesz. (Ha ezt tudom, hétvégére megy.) Az ötlet egyébként onnan jött, hogy a darabnak múlt hétvégén volt az új bemutatója a Theater An Der Wienben, ezzel megnyitva az ünnepi évet Strauss 200. születésnapjára, az osztrák sajtó tele volt vele...
Őszintèn szòlva biztos voltam benne, hogy te küldted be a màsik megfejtèst ès hogy az jò is lesz. Èn is küldtem egyet, de arròl tudtam, hogy rossz, csak mint èrdekessèget osztottam meg zètàval. Golijov Ainadamar cìmű kortàrs operàjàban Federico Garcia Lorca az egyik főszereplő ... mezzoszopràn ènekli, utalva ezzel FGL nemi irànyultsàgàra.
A tegnapi Momus Játék-kérdés „meg nem fejtése” apropóján nem állom meg, hogy be ne másoljam ide a "magyar rádiós" operett-topicomból.
(Bosszús vagyok, félreértettem ezt a kérdést, így sajnos nem számíthattam az eredménytelenségért én sem pontra...)
Ifj.
Johann Strauss: A királyné csipkekendője
A Rádió Dalszínházának bemutatója: 1967. november 4., Kossuth Rádió, 20.30 –
22.00
Bohrmann Riegen és Richard Genée szövegét Ditrói Mór fordította.
A verseket Blum Tamás fordította.
Rádióra alkalmazta Innocent Vincze Ernő
Vezényel: Bródy Tamás
Km.: az MRT Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc)
Zenei rendező: Fejes Cecília
Rendező: Horváth Ádám
Szerkesztő: Bitó Pál
Szereposztás.
Don Sancho – Kishegyi Árpád (Márkus László)
A király – Bartha Alfonz (Szokolay Ottó)
A királyné – László Margit (Gombos Katalin)
Donna
Iréne – Orosz Júlia (Domján Edit)
Cervantes – Korondy György (Körmendi
János)
Rodriguez gróf – Palcsó Sándor (Verebély Iván)
Hadügyminiszter – Katona Lajos
Rendőrminiszter – Nádas Tibor
Igazságügyminiszter – Göndöcs József
Bevallom, èn pedig Corellit ès a rà következő Bach-szàmot (1007) is be akartam küldeni, mint a nov. 4-ei koncert 1. ès 2. szàmàt, mert valahogy sejtettem, hogy Bach lesz az "igazi".
Egyszerű, Búbánat Játékostárs mindkét koncertet nevesítette...
Köszönjük! "Salamoni", bölcs döntés :-)
Ez a kérdés nem az Arcanum alapján készült, inkább a videó keltette fel az érdeklődésemet.
Engem most már csak a matek érdekel. Beérkezett: 5 válasz, elfogadva: 3. Ha gezakadocsa és Búbánat kiváló fórum- és játékostársunk (aki szintén fellelte az 1957 áprilisi koncertet) Kodályt küldte be, én pedig Corellit, és egyik sem helyes, ami összesen 3 "nem helyes" megfejtés, akkor hogyan jön ki a 3 helyes megfejtés?
A rövid videót meg tudtam nyitni, de több okból sem győzött meg.
Igyekszem "tiszta forrásból" dolgozni, remélem, meg tudjátok nyitni ezt a rövid videót...
Lehetséges, de ennek nem találtam a helyét, dátumát. Vajon "nyilvános" koncert volt, ha volt?
Kevéssel a 1957.11.04.-i hangversenye előtt tanárjának Zsámboki Miklósnak volt egy koncertje, ahol Perényi Miklós eljátszotta a Bach művet.
Pont az érdekelne, "nyilvános" volt-e az az 1957 áprilisi koncert? -zéta- mindenesetre nem a Kodály-darabot tartja helyes megfejtésnek, hanem a Bachot. Azon a koncerten viszont, ami biztosan nyilvános volt, 1957. november 4-én a ZAK-on -milyen tragikus dátum!-, Corelli d-moll szonáta volt a nyitó (bemelegítő?) szám, és csak utána következett a megfejtés szerinti Bach-szólószvit. A Kodály-Epigrammákból is játszott Perényi, de később, a műsor 2. felében.
Én úgy értelmeztem a kérdést, hogy az első nyilvános föllépés az alapvető, az "ismert" csak amolyan segítő jelző. Magam mindenesetre a Kodály-mű ismertségét is igyekeztem válaszomban alátámasztani. (A Popper-mű csak ezután jött.) A kérdésben pedig sehol sincs az a kitétel, hogy egyedül, szólódarabbal való föllépésről lenne szó. A Zeneakadémia mint helyszín, de a korabeli beharangozó majd utóbb tudósító írások alapján a nyilvánosság sem vitatható.
Vajon nyilvános koncert volt-e az az 1957 áprilisi...kérdés az is, "ismert" művek-e ezek, ahogy a feladvány szólt. Kodály persze, hogy az, de az Epigrammák (ahogy a Popper-mű is) aligha.
Csak érdekességként említem meg: a 9 éves Perényi Miklós már az 1957. novemberi koncertet megelőzően, már áprilisban, Tanár és Tanítvány címmel adott koncerten - tehát nem szóló cselló-koncertjével - mutatkozott be a Zeneakadémián Zsámboki Miklós gordonkaestjén, amelyen Perényi Kodály Öt epigrammáját és Popper D-dúr gavottját szólaltatta meg (zongorán Comensoli Mária kísérte).
Ha az a bizonyos első Perènyi-koncert 1957. november 4-èn volt (ZAK), akkor a műsorkalendàrium adatbàzis szerint sorrendben először Corelli d-moll szonàtàjàt jàtszotta, a megfejtésnek feltüntetett Bach-mű -amit persze ugyanott láttam és nyilván "ismertebb", de Corelli is az- csak ezt követte. Ha valaki ott volt ès emlèkszik ... :-)
Kedves Játékostársak, most hívta fel a figyelmemet egyikőtök (ezúton is köszönet érte), hogy téves fogalom került a mai kérdésbe, természetesen a NÉPOPERA nyitó előadásán szerepelt az a bizonyos énekesnő, elnézést, korrigáltam....
Kedves Barátaim!
Nemcsak az óév ért véget, hanem játékunk decemberi fordulója is. Mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott...
Íme az eredmények:
gezakadocsa | 22 |
Búbánat | 21 |
Edmond Dantes | 21 |
Gabor | 21 |
Nagy Katalin | 13 |
tibka1 | 10 |
Pintyi | 9 |
gézamalac | 5 |
Hangyászsün | 5 |
Pósa | 5 |
Heiner Lajos | 3 |
nemett | 2 |
Boldog újévet kívánok mindenkinek, azaz minden jelenlegi és leendő Játékostársunknak! :-)
BÚÉK - 2025 :-)
A tegnapi kérdésre néhányan több választ adtak...
Kedves Játékostársak! A mai kérdésbe egy értelemzavaró szótévesztés ("első" helyett "és" volt olvasható) csúszott. Bár az eddigi megfejtőket nem zavarta meg, de azért jelzem, hogy most korrigáltam egy figyelemfelkeltő privát üzenet nyomán, amit ezúton is köszönök...
Az épületben mi volt az első komplett opera, csak ennél cizelláltabban szerettem volna megfogalmazni...;-)
A mai kérdés számomra nem teljesen egyértelmű: mit jelent a "mostani Erkel Színház"? A Népoperát, az átalakítás utáni Városi Színházat, netán azt, amikortól Erkel nevét viseli, esetleg a legutóbbi átalakítás utáni újranyitást vagy valami mást?
Kedves Barátaim!
Játékunk novemberi fordulója végetért, mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott...
Íme az eredmények:
Búbánat | 21 |
Gabor | 21 |
gezakadocsa | 20,5 |
Edmond Dantes | 20 |
Pintyi | 13 |
tibka1 | 11,5 |
Nagy Katalin | 11 |
Pósa | 9 |
Heiner Lajos | 8 |
Hangyászsün | 4 |
gézamalac | 2,5 |
nemett | 2 |
Ugyanezen DigiTár-ban a Trisztán 1959-es felújításán olvashatjuk, hogy Nádasdy Kálmán utolsó operarendezői munkája, lásd itt...
A Nádasdy-kérdéshöz:
Sajnos a források nem teljesen pontosak.
A Nádasdys kérdés kapcsán Gézakadocsa, Tibka1 és Gézamalac Játékostársunk a hó végén fél-fél pontot kapnak a fél jó válaszért...
A november 4-ei kérdéshez:
Kedves Barátaim!
Játékunk októberi fordulója véget ért, mindenkinek köszönjük, hogy velünk játszott!
Íme az eredmények:
gezakadocsa | 20 |
Edmond Dantes | 19,5 |
Gabor | 19 |
Nagy Katalin | 12 |
tibka1 | 11 |
Pintyi | 10 |
Pósa | 9 |
gézamalac | 5 |
Hangyászsün | 5 |
nemett | 3 |
Heiner Lajos | 1 |
PadamPadam | 1 |
Kedves Játékostársak, köszönöm a türelmet, elfogadtam Picasso hangszereként a gitárt is....
Lusta (és most igen elfoglalt) fráter lévén belenéztem a Wikipédia Aida-szócikkébe, ahol 1/1 ez áll: "Aida apja, Amonasro közben megtámadja Egyiptomot, hogy kiszabadítsa lányát." Úgy véltem, hogy akkor ez az ok és egyben a cél egyben a helyes megfejtés is. Másrészt azért -olasz nyelvtudás híján- belenéztem az egyik magyar nyelvű librettóba is és lám, mindjárt a legelején Ramfis ezt mondja Radamesnek: "Halld, ősi hazánk földjén újra vad etióp had pusztít, És a szent Nílus völgyén már Téba ellen tör!" Később jő a Hírnök s pihegve szól: "A rabló horda már Téba ellen indul". Azaz Egyiptom Etiópia általi megtámadása egyben T(h)éba megtámadásához is köthető. Úgyhogy mindkét okot beküldtem.
del padre mio... di lui che impugna l'armi
per me... per ridonarmi
una patria, una reggia! e il nome illustre