Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


67151 lujza 2025-10-05 23:57:03 [Válasz erre: 67149 Edmond Dantes 2025-10-05 06:31:12]
Káel szépen besimult a Müpa meglévő csapatába, hál' Istennek nem akarta a saját kedve szerint átformálni az egészet.

67150 Búbánat 2025-10-05 16:33:44
Újra meghódították a dubai közönséget az Opera együttesei

A Bohémélet három előadására csaknem négyezren, a Beethoven-hangversenyre ezerhatszázan, míg A hattyúk tava hat balettelőadására összesen tízezren váltottak jegyet, így a két évvel korábbit meghaladó, zajos siker kísérte a Magyar Állami Operaház 2025. szeptember 18-tól 28-ig tartó, évadnyitó vendégjátékát a Dubaji Operában.

(Opera.hu)


67149 Edmond Dantes 2025-10-05 06:31:12 [Válasz erre: 67148 lujza 2025-10-05 02:16:56]
A MÜPA-ban úgy látszik, még nem Adenauer a polgi,  az Andrássyn már igen. Jaj nekem, terézvárosinak. Na nem mintha Káel jobb lenne. Igaz, ő nem yachton utazott, csak ezüsthajóban Ezüsthajóban.

67148 lujza 2025-10-05 02:16:56
Nagyon elgondolkoztatott, hogy az egyik legnagyobb magyar, és nemzetközi XX. századi zeneszerző, Bartók Béla halálának évfordulója kapcsán három vezető zenekarunk is szükségesnek érezte előadni a Kékszakállú herceg várát, méghozzá remek előadásokban. Ugyanakkor a Magyar Állami Operaháznak ez egyáltalán nem jutott eszébe, hogy netán ott is elővehetnék Bartók egyetlen operáját. Pedig a kiváló énekesek megvannak hozzá, és a mű akár koncertszerűen is előadható, de nem tartották fontosnak. Bartók műveit egy ideje ott már nem játsszák. A Csodálatos mandarint is csak a Fesztiválzenekar és Duda Éva társulatának kiváló előadásában láthattuk idén, mint ahogy pár éve is. :((

67147 lujza 2025-09-19 04:33:52 [Válasz erre: 67146 takatsa 2025-09-18 23:05:56]
Nem tudom, hogy milyen tanácsot adjak a zord valóság kikerülésével kapcsolatban, amit bizony szerintem jobb elkerülni. Végül is mi fizetünk azokért a jegyekért, méghozzá egyre többet. Épp néztem, hogy egy közönséges előadásra, a 3. emelet 4-5 sorába, sőt hátrébb is már nyolcezer alatt csak délelőtti előadásra kapsz jegyet. Akkor pedig próbáljanak meg elfogadható színvonalon játszani nekünk! Nemcsak a konzerv, de a régi emlékek is, nem beszélve a szórványos külföldi élményekről mind-mind gyakran sokkal különbek egy mostani hétköznapi előadásnál. Persze ez nincs mindig így, én erősen figyelem a szereposztásokat, és csak ha ígéretes, akkor veszek jegyet. Bár a szereplőváltozást így se lehet kivédeni. Rácz Rita nálam már nagyon régen a feketelistára került, amiben ő énekel, arra az előadásra inkább nem veszek jegyet. De volt egy kivétel, a Nixon Kínában előadásban kiváló Maóné volt, egészen meglepett vele.

67146 takatsa 2025-09-18 23:05:56
Mostanában olyan sok egyéb teendőm van, hogy sorra lemaradok az előadásokról, de ma, végre, az idei évadban először minden szerencsésen alakult, így nem maradtam le a Figaróról. Összességében nem volt rossz ez az előadás. Szép volt a díszlet, jó a rendezés (1998-as), a zenekar nagyszerűen szólt, Orendt Gyula (gróf) és főként Sándor Csaba (Figaro) alakítása pedig vilálgszínvonalú volt. Csak a nőket, azt tudnám feledni... 
Itt van pl. Kálnay Zsófia (Cherubino), akit már többször láttam, de máig sem értem, hogy ilyen hanggal mi keresnivalója van az Operaházban. De az igazán szörnyű jelenség Rácz Rita (Susanna) volt. Ez a nyersen rikoltozó, éles, hanyagul intonáló és minden muzikalitást nélkülöző hang nemcsak a saját áriáit, hanem az egész produkciót széjjelverte. A művésznőt el kellene tiltani Mozarttól. Azért nem akarok rosszindulatú és elfogult lenni, még a Cherubino-Susanna kettőse is szerzett számomra kellemes pillanatokat, amikor villámlásszerűen felvillant bennem egy kedves gyermekkori emlék: nyári falu, baromfiudvar, nézz a lábad elé, ott van egy tyúkszar...
Farkasréti Mária még abból a generációból való, aki megtanult énekelni, szereplése (Marcellina) üde színfolt volt. Én, hogy úgy mondjam, Tuznik Natáliára váltottam jegyet még júniusban, de most Brassói-Jőrös Andrea énekelt. Az első áriájánál olyan alacsonyan intonált, hogy majdnem leugrottam a III. emeletről, csak a feleségem tartott vissza: "várj, jobb lesz ez" - csitítgatott. Tényleg jobb lett, pl. a recitativói nagyon-nagyon szépek voltak, és a másik két áriája is jól sikerült, bár mindkét áriája elején volt néhány alacsonyan megfogott hang. Nagyon szép hang-matéria birtokosa, lesz még ő az est fénypontja. 
Azt hiszem többet kellene járnom az Operaházba. Megárt, ha az ember csak konzervzenét hallgat, aztán váratlanul rázúdul a zord valóság.

67145 Búbánat 2025-09-12 10:46:47

Az Opera honlapjáról

ISMÉT A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ PRODUKCIÓI NYITJÁK A DUBAJI OPERA ÉVADÁT

2025. szeptember 12. 09:25

Nagy sikerű 2023-as vendégjátékait követően idén a Bohémélet és A hattyúk tava produkcióival, valamint Beethoven-hangversennyel látogat az OPERA az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városába. Az Andrássy úti dalszínház együttesei összesen három opera- és hat balettelőadást, valamint egy szimfonikus koncertet mutatnak be Dubajban 2025. szeptember 18. és 28. között.


67144 Búbánat 2025-08-24 13:07:31
Hogy létezik az, hogy a kiváló baritonistánk, Kelemen Zoltán az OPERA 2025/26-os évadában egyetlen előadásra sincs kitűzve?! 

67143 Hangyászsün 2025-08-16 21:51:25 [Válasz erre: 67142 Edmond Dantes 2025-08-16 15:12:37]
Nagyon félreértetted a hsz-omat. Még kíváncsiság szintjén sem vagyok kíváncsi a kivagyi giccsparádéra. Továbbiak magánban.

67142 Edmond Dantes 2025-08-16 15:12:37 [Válasz erre: 67135 Hangyászsün 2025-08-14 22:35:22]
Ùgy èrzèkelem, szìvesen benèznèl H.pusztàra, nèmi mentàlis zavar-mimelèssel. (Vö. Mime) Màrpedig nincs ott semmi làtnivalò, csak szorgos termelő munka folyik. Ami kiszivàrgott kivàncsiskodàsbòl kifolyòlag, aszerint a termèny avagy vègtermèk tömèny giccs, Hort... pardon, Habsburg-nosztalgia, Sztàlin-csùti barokk. Hagymàzàs helyett hagymàz.

67141 lujza 2025-08-16 05:39:33 [Válasz erre: 67137 Momo 2025-08-15 11:43:17]
Még éppen jókor történt az Erkel sokadik virágzása ahhoz, hogy az unokáim legalább megtapasztalhassák, nemcsak a kakasülőről lehet operát nézni.

67140 Edmond Dantes 2025-08-15 17:04:26 [Válasz erre: 67132 felhasználó 2025-08-13 08:36:49]
Türelem! Hamarosan nem félkész lesz, hanem teljesen kész és indulhat a termelés.

67139 Edmond Dantes 2025-08-15 16:55:14 [Válasz erre: 67136 -zéta- 2025-08-15 08:22:46]
Pontosan. Már én unom, annyiszor leírtam: vajon a "trianonosított" (ezt a szót most alkottam ebben a kontextusban), azaz megcsonkított, Erkeltől megfosztott Operaházban, Eiffel ide vagy oda:
ugyan mit kezdenek majd két zenekarral? (A kórus nem tudom, mekkora.)
Az Erkelt pedig nem "leadták", ahogy itt lejjebb olvasható, hanem, ahogy finoman írod, beszántották, én inkább Einstandot írnék. Einstand, miért vagy kiért is? Egy, már színigazgatóként is öregecskedő valakinek meg egy közepes szinészecskének-rendezőcskének, hálából nernyikségükért. Nagyszerű. A többi néma csend.

67138 Momo 2025-08-15 12:33:55
Azt azért hozzá kell tennem, hogy mindig jóval több dolog tudható, és jóval több dolog látszik is, mint, ami ide kikerül a fórumra. Nekem is jóval több meglátásom, véleményem van, mint, amit ide kiírok.

Gondolom, más is így van ezzel. ;-) 


67137 Momo 2025-08-15 11:43:17 [Válasz erre: 67136 -zéta- 2025-08-15 08:22:46]

A képlet egyszerű:

1. 2007-ben bezárták az Erkelt. Mivel ezzel megszűnt a két helyen egy időben való párhuzamos játszás, kevesebb emberre volt szükség. Elküldték a fölösleget. (Igyekeztek jó feltételeket teremteni. Egy pillanatig nem volt vérengzés jellege a dolognak.)
2. 2013-ban kinyitották az Erkelt. Új embereket vettek fel, megnőtt a létszám.
3. 2025-től leadták az Erkelt. Megint nincs annyi emberre szükség. Elbocsátások vannak / lesznek, több körben.

(Ami a folyamatot illeti) ennyi. Az végig látható volt, hogy a 2013-ban kezdődött nagy tűzijáték egyszer véget ér. A fenntartó most húzta be a kéziféket.

Sic transit…

(Az összes eddigi és jövőbeli hatvanpusztázó és hülyesztrájkolózó hozzászólástól elhatárolódom. :-))))


67136 -zéta- 2025-08-15 08:22:46 [Válasz erre: 67134 Momo 2025-08-13 11:56:59]
Ahhoz kicsinek látszik...
Amúgy az Erkel Színház beszántása óta benne van a levegőben az együttesek masszív leépítése. A direkció eddig látványosan hullatta könnyeit a saját balféksége következményei miatt (persze ezt nem mondták ki) és most érzi elérkezettnek a pillanatot ennek kivitelezésére...

67135 Hangyászsün 2025-08-14 22:35:22 [Válasz erre: 67134 Momo 2025-08-13 11:56:59]
Különben is mindjárt itt van a gumimenyasszony, 3 napig sötétség lesz, és csak az éli túl, akinél van szentelt víz, szentelt gyertya és citrom. Uff, én beszéltem!

67134 Momo 2025-08-13 11:56:59
Annyit tennék hozzá az épületes beszélgetéshez, hogy biztos forrásból tudom: Hatvanpusztán elmegyógyintézet épül, mindkét oldal politikai agyhalottai számára... ;-)

67133 Tzilike 2025-08-13 10:32:01
Nos, kedves névtelen, gondolom, olyan, akinek megszűnt a munkaviszonya, netán egy szakszervezetis? Ha olyan nemokosak voltatok, hogy nem fogtátok fel, hogy nincs magasabb állami finanszírozás, tehát hiába zsaroljátok ki a béremelést, annak nem lesz fedezete, akkor mit csodálkoztok? A magamfajta  agyhalott már akkor megmondta, mikor egy remek hangulatú személyeskedésig menő vita volt az énekkari öltözőben erről, hogy egyetlen módon lehet az így fellépő hiányt kompenzálni, de ti hittetek annak a félnótás Báránynak. Ennyi. Lehet tovább sztrájkolni. Még nagyobb veszteséget okozva, aminek szerinted mi lesz a konzekvenciája? Megmondom: további elbocsátás. További jó vergődést.

67132 felhasználó 2025-08-13 08:36:49 [Válasz erre: 67131 felhasználó 2025-08-13 08:29:41]
Szerintem itt van olyan korista, aki meg azt is elhiszi, hogy Hatvanpuszta egy félkész mezőgazdasági üzem es most majd megsértődött, mert agymosott narancsossaga miatt megszoljak. 

67131 felhasználó 2025-08-13 08:29:41 [Válasz erre: 67130 Edmond Dantes 2025-08-09 23:02:56]
És meg mindig vannak funkcionális analfabéták a dolgozók között, akik agymosottkent mindhalálig narancs pártiak es Szilveszternek drukkolnak, de hat ugye a náci rendszernek is voltak ilyen támogatói. Gratulálok nekik ezúton is. 

67130 Edmond Dantes 2025-08-09 23:02:56
"Újra sztrájkfolyamat kezdődhet az Operában: 29 fő elbocsátása után 50-60 zenésztől is megválna a főigazgató." Rèszletek Mancsban  itt.

67129 Búbánat 2025-08-09 13:51:00 [Válasz erre: 67128 Búbánat 2025-08-08 14:21:51]

Helyesbítenem kell magamat: Norina szerepét a második szereposztásban nem Sáfár Orsolya, hanem Gabriela Hrženjak vendégművész fogja énekelni. (aug., 12., 14., 16.)


67128 Búbánat 2025-08-08 14:21:51

Donizetti Don Pasquale című vígoperája - Káel Csaba rendezésében - nyolc év után kerül vissza az OPERA repertoárjába és először az Andrássy úti Dalszínház színpadára. Ez a rendezés a Gördülő Opera vidéki sorozata részeként (2014) meg felújításként az Erkel Színházban (2016 januárjában) mutatkozott be.

Hihetetlen, hogy a produkció eddigi utolsó, 2017. február 25-i budapesti előadása után ennyi ideig kellett (ki)várnunk, hogy most újra láthassuk a remek, bohózati elemekkel teli, pompás vígoperát.

A tegnap esti nyilvános főpróba-előadásból számomra az derült ki - és ez a legfontosabb - , a kissé „leporolt” rendezés mit sem vesztett el bájából, frissességétől, humorából, az akkori ötletek most is ülnek, a poénokon most is kacagunk, és a darabból levonható „bölcs” tanulságok ma is változatlanok, elgondolkodtatók – s persze Donizetti remeke, áradó, bel canto zenéje-éneke most sem hagy közömbösen bennünket. Az első taktustól az utolsóig dallam dallam hátán, csupa melódia. A legenda szerint az olasz zeneköltő mindössze nyolc nap alatt vetette kottapapírra a vázlatot és tizenegy nap alatt megkomponálta és meghangszerelte a teljes háromfelvonást, de még a dalszöveg is az ő munkája!  Meglepő az is, hogy a 2016-2017-ben beállt, a négy főszerepet alakító énekművész közül hárman - Szemere Zita (Norina), Horváth István (Ernesto) és Szvétek László (címszereplő) - most is itt vannak: tegnap is őket láthattuk-hallhattuk a főpróbán, mintha nem telt volna el ennyi esztendő, ugyanolyan sugárzó jókedvvel, komédiázó vénával megáldva játszották „dalolták” végig az operát, mint anno. Hozzájuk csatlakozott negyedikként és debütált Malatesta szerepében Haja Zsolt. Benne sem kellett csalódnunk, annyit azért megjegyeznék, talán a hang materiája kevéssé átütő - kiválóan beilleszkedett szereptársai mellé és együtt fergeteges, sziporkázó, mulatságos jelenetek sorában bizonyította ő is, újfent klasszisát. Szvétek Lászlóval előadott nevezetes „hadarókettőse” olyan lelkes fogadtatásban, tapsorkánban részesült, hogy a lehullt függöny elé érkezve - Török Levente karmester beintésére - megismételték a duett teljes, második szakaszát, viszont még több poénnal s ezúttal már magyarul adták elő s „hadartak” (nem tartom kizártnak a „spontán ötlet” rendezői koncepció része volt). Itt a közönség egy része már a zene alatt, annak sodrására ritmikusan tapsolta az énekeseket – már csak a csápolás hiányzott, mint a koncerteken...

Carlotta, a jegyző szerepében Beeri Benjamin mutatkozott be először.  

Szóval, teljes sikert aratott a Don Pasquale, s a hátralévő augusztus 9-i, 12-i, 14-i, 16-i és 19-i előadásokkal hivatalosan is véget ér az Opera 141. évada. A második szereposztásban annyi változás lesz, hogy beáll Sáfár Orsolya (aki ugyancsak 2016 óta énekli Norinát) és debütál Palerdi András Don Pasquale szerepében.

Azt is megemlítem, hogy a fiatal karmester, Török Levente (tudni kell, hogy Ő Török Géza karmester fia), ugyancsak most először állt be ebbe a produkcióba, az ő érdeme is, hogy a remek zenekari hangzás mellett dicsérni tudom az összetett énekkari jelenetben precízen mókázó operaénekkari tagokat (karigazgató: Csiki Gábor) is. A tapsrend alatt, szerényen, odament a súgólyukhoz és kezet fogott a bent ülő munkatárssal.


67127 Búbánat 2025-07-26 09:52:59

Csütörtök és péntek esti, vidékre "kihelyezett" eseményekről utólag 

OperaFüred operagála | Balatonfüred | 2025 július 24-25.
 Az OperaFüred programsorozat keretében 2025. július 24-én és 25-én este a balatonfüredi Gyógy téren várták az operarajongó közönséget ingyenes hangversenyekkel.
A festői környezetben megrendezett hangulatos szabadtéri koncerteken a Magyar Állami Operaház műsorából adtak ízelőt a művészek.
Július 24-én az OperaFüred koncerten a Magyar Állami Operaház Énekkari művészeinek műsorát hallhatták, vezényelt Csiki Gábor.
 
Július 25-én pedig népszerű operák részleteivel várták a közönséget az Operaház szólistái egy Operagála keretében. Közreműködtek:  Balga Gabriella, Szemere Zita, Brickner Szabolcs, és Szegedi Csaba.

Műsor

2025 július 24., CSÜTÖRTÖK 20:00

 Charles Gounod: Faust
- Nyitókórus | Bakó Antal
- Mephisto áriája | Miroslav Mehandzhiev
 
Giacomo Puccini: Turandot – Hold-kórus és jelenet | Gulyásik Attila
 
Giuseppe Verdi: Az álarcosbál – Báli kórus és Oscar áriája | Lakai Anikó és Bakó Antal
 
Giuseppe Verdi: Macbeth – Száműzöttek kórusa; Hazafiak kórusa | Csobolya József, Gulyásik Attila
 
Erkel Ferenc: Bánk bán – az 1. felvonás fináléja | Magyari Eszter, Töreky Katalin, Lakai Róbert, Bakó Antal
 
Ludwig van Beethoven: Fidelio
- Rabok kórusa | Ágoston Máté, Bakó Antal
- Kvintett a 2. felvonásból | Magyari Eszter, Cserhalminé Lénárd Katalin, Ágoston Máté, Pekárdy Tamás, Miroslav Mehandzhiev
 
Szörényi Levente: István, a király
- Töltsd el szívünk, fényesség | Pekárdy Tamás, Cserhalminé Lénárd Katalin, Csobolya József
- Gyászba öltözött csillagom | Balás Péter, Avedikian Viktória
- Szállj fel, szabad madár | Gulyásik Attila
- Unom a politikát | Győrffy Dorottya, Pekárdy Tamás
- Fejedelmünk, István | Pekárdy Tamás


Josh Groban – Ókovács Szilveszter – Andorka Márton: Felviszel | Lakai Anikó, Lakai Róbert

Zongorán közreműködött: Szabó M. Krisztin
Vezényelt: Csiki Gábor

2025 július 25., PÉNTEK 20:00
 

Kodály Zoltán: Háry János - Intermezzo (I. kaland)


 Erkel Ferenc: Hunyadi László

- „Van végre néhány nyugodt pillanat” – László áriája az I. felvonásból | Brickner Szabolcs
- „Ah, szememben mámor s öröm ragyog” – Gara Mária áriája a III. felvonásból | Szemere Zita
- Gara nádor áriája a III. felvonásból | Szegedi Csaba
- „Nagy ég! Remegek! … Szép reménysugár” – Erzsébet La Grange-áriája a II. felvonásból | Balga Gabriella
- Palotás

Bánk bán
- „Hazám, hazám” – Bánk nagyáriája a II. felvonásból | Brickner Szabolcs
- Tiszaparti jelenet a III. felvonásból | Szemere Zita
- „Száz hős csatán küzdöttem én” – Endre áriája a III. felvonásból | Szegedi Csaba

Kodály Zoltán: Háry János
- Toborzó – „A jó lovas katonának” – Háry dala a III. kalandból | Szegedi Csaba
- „Tiszán innen, Dunán túl” – Háry és Örzse kettőse az I. kalandból | Balga Gabriella, Szegedi Csaba

Erkel Ferenc: Bánk bán
- „Ha férfilelkedet egy hölgyre feltevéd” – Petúr bordala az I. felvonásból | Szegedi Csaba

Közreműködött a Magyar Állami Operaház Zenekara

Karmester: Erdélyi Dániel

Mindkét est házigazdája dr. Ókovács Szilveszter, az OPERA főigazgatója.

Július 26. szombaton

Az eseménysort megkoronázó 200. Anna-bál szombat esti műsorát, majd a bált megnyitó táncokat a Magyar Nemzeti Balett nyolc párosa mutatja be az Anna Grand Hotel díszkertjében.

Erkel Hunyadi László című operájából a Palotást és Huszka Jenő Anna-báli keringőjét Szirb György balettmester koreográfiájával láthatják a vendégek.

Fellép Dobra Janka, García Carriera Claudia, Fülöp Anna, Horányi Adrienn, Ispanova Alin, Porkoláb Cecília, Sharipova Elena, Szelényi Dóra, valamint Bykovets Tymofiy, Kóbor Demeter, Kovtun Maxim, Kökény-Hámori Kamill, Melnyik Vlagyiszlav, Molnár Dávid, Topolánszky Vince és Zhumatayev Daniyar. Közreműködik a Mendelssohn Kamarazenekar.

(Opera honlapjáról)


67126 Tzilike 2025-07-25 22:34:47
A takarítók státuszban vannak. A jegyszedők talán nem. 

67125 -zéta- 2025-07-25 17:16:43 [Válasz erre: 67124 Edmond Dantes 2025-07-25 16:41:15]
A ruhatárosok/jegyszedők/takarítók/stb. már rég nem munkavállalók, ezeket a tevékenységeket régen kiszervezték külsős cégeknek...
Ahogyan az előadást nem kapó magánénekesek sem... "ők nagyon jól járnak a szerepszerződésekkel"...

67124 Edmond Dantes 2025-07-25 16:41:15 [Válasz erre: 67123 Hangyászsün 2025-07-25 12:13:45]
Bárány Balázsnak a Bábszínházban (lenne) a helye. Jól elbábozza a harcos-karcos néptribunt, közben magas labdákat ad, amiket könnyűszerrel csap le a Főigazgató. A cikk olvasata szerint a legnagyobb épület leadásához kötik 29 -és csak 29- fő elbocsátását. Szerintem csak ruhatárosból, jegyszedőből és eddig MÁO állományában ott dolgozó egyéb személyzetből jóval több van az Erkelben. Az eddig ott foglalkoztatott művészek és műszak hová tömörül eztán? Az Operaháznak meg a matek nem megy: a cikk végén említett "negyede" (a 29-nek) az lefelé kerekítve 7, a "további több, mint két tucat" az 24+. 24+ meg 7 = 31+ ... volna, ha az a volna ott nem volna, ti. az már pont csop. leép. volna. További említett százalékok meg 1/7-ek szóra sem érdemesek.

67123 Hangyászsün 2025-07-25 12:13:45
Közben működésbe lépett a guillotine?Ismertebb ember van a kordéra rakottak lapátra tettek között?

67122 Erika61 2025-07-25 12:01:00
A földszinten is álló ováció volt!! :)

67121 Beatrice 2025-07-25 02:45:31 [Válasz erre: 67120 Búbánat 2025-07-18 13:50:36]
Én a tegnapi, 24-i előadást láttam a második szereposztással (kivéve, hogy Cser Krisztián benne volt az elsőből). Ez a szereposztás legfeljebb csak elnevezésében második, igazán elsőrangú volt az előadás. Bravi!
A végén álló ováció volt (legalábbis a III. emeleten - a földszintre nem láttam le).

67120 Búbánat 2025-07-18 13:50:36

Mozart Figaro házassága című operája  Galgóczy Judit rendezésében, Csikós Attila díszleteivel és Vágó Nelly jelmezeivel 1998. január 24. óta van műsoron az Operaházban; 2022 óta Figaro lakodalma néven játssza a Dalszínházunk. Számomra mindig ünnep, ha az immár 27 éve repertoáron lévő, klasszikussá nemesedett rendezésben láthatom Mozart remekét a színpadon; hiszen a szép színes, kosztümös meg a rokokó korát megidéző színpadkép eleve közel áll hozzám. Sokszor láttam Galgóczy rendezésében az operát és nem tudok betelni vele, mindig elragadtat. A tegnap esti főpróba-előadáson a közönség tombolva ünnepelte az énekeseket, az énekkart, a gyermekkart, a zenekart és a teljes apparátust zeneileg összefogó Hamar Zsolt karmestert! Olyan siker volt, ami majd szétvetette a házat... Rég láttam az Operaházban ekkora lelkesedést egy főpróba operaelőadást követően. Hozzáteszem, megérdemelten, mert ahogyan a színpadon az összes szereplő meg a kórus/gyermekkar, úgy a (megemelt) zenekari árokban helyet foglaló muzsikusok, élükön a földszínt első soraiból is már jól látható karmester annyira odaadóan szólaltatták meg az operát, a mozarti muzsika is annyira közvetlenül megérintett mindenkit, hogy már az első rész (a második felvonás) végén a nyílt színen percekig tapsolta és bravózta őket önfeledten a publikum – ezt jó érzés volt  megtapasztalni s magamnak is átélnem.

Igazán nem emelnék ki senkit a szereplők közül, mindenki a tudása legjavát nyújtotta; azért rácsodálkoztam Szemerédy Károlyra, akinek nemrég Az álarcosbálban látott/hallott Renato-alakításáról fenntartásaimat fogalmaztam meg, de itt a Gróf szerepét tökéletesen hozta, a művész énekszólama adekvát a karakterhez, a első és harmadik felvonásbéli áriáit „kitapsoltuk”. Brindás Boglárka igazi, cserfes Susanna volt, szép, kifejező, karcsú szopránhang birtokosa, aki Franciaország számos operaházában már megmérettette magát és képezte tudását.  Jó volt újra felfigyelnem Tuznik Natália tehetségére (A grófnő alakításában), kifejező és igéző lírai szopránjára, aki számos szép szerep-megvalósításával lopta be magát eddig is a szívembe. Cser Krisztián Figaróként régi szerepében lubickolt, mint címszereplő, mégis valahogy halványabbnak éreztem most a „csapatmunkába” való beilleszkedését, amúgy nem lehet rá semmi zokszavam, hiszen pompásan elénekelte a „slágerszámait”... Kálnay Zsófia volt mint Cherubino. Minden magyar énekművészt a tündöklő Házy Erzsébet utánozhatatlan Cherubinójához mérek, és midig megállapítom, hogy  nincs még egy hozzá hasonló egyéniségű-lelkületű-csengő szopránhangú és muzikalitású művész. Kálnay ügyesen komédiázik a színpadon, mezzója-hangszíne kellemes és rendben van, nevezetes áriáit könnyedén abszolválja, a tapsokat ő is begyűjti...

Megemlítem még a stílusosan játszó remek karakterszereplőket, akik mind jól beilleszkednek az együttesbe: Farkasréti Mária (Marcellina), Szvétek László (Bartolo), Szerekován János (Don Curzio), Szeleczki Artúr (Basilio), Hábetler András (Antonio). Felfigyelhettünk egy fiatal, operastúdiós szopránra, Anija Lombardra (Barbarina) - akit megismerhettünk korábban a Macbeth operában: a  Második jelenésben mutatkozott be az Operaházban. Az osztrák-dél-afrikai származású szoprán brüsszeli, bécsi és grazi tanulmányai után a 2023/24-es évadtól a Marton Éva nevét viselő Nemzetközi Operastúdió tagja. A jövő évadban több új szerepben találkozhatunk majd Anija Lombarddal: Papagena, Ceprano grófné, Zerlina, II/2 viráglány, Kate (Pillangókisasszony).

Kiemelem még a Gyermekkart (karnagyuk: Hajzer Nikolett), meseszerűen szépen énekeltek és táncoltak (koreográfia: Nádasdy András).
Hamar Zsolt jól tartotta kézben a zenekart, az első sorokból is kiválóan lehetett látni a dirigens biztos beintéseit (az énekesek felé is). Meglepődtem, hogy maga az operazenekar is, külön, milyen hatalmas tapsokban részesült. Megérdemelten.

Az ünneplés legvégén a tapsrendben a színpad szélére előre szaladó énekművészek mindegyike egy-egy szál virágot hajított a nézőtérre (és a zenekari árokba), így a szerencsések a zenei élmény mellé a szereplők által „természetbeni juttatásokkal" is gazdagodhattak.

A következő hetek tizennégy Figaro lakodalma előadása során  (szeptember 21-ig bezárólag)  bemutatkozik a másik szereposztás is, produkciójukat is érdemes lesz figyelemmel követnünk.

Végezetül, jelzem, hogy a Feszty Foyer-ban (az első emeleti nagy büfé) lekerültek az állványok arról a falszakaszról, ahol az elmúlt hetekben az egyik freskó évekkel ezelőtti beázása következtében keletkezett vizesedő csúnya folt eltüntetése és helyreállító munkálatai zajlottak. Ismét teljes pompájában gyönyörködhetünk Feszty Árpád monumentális freskó-sorozatában, amely szépséges, allegorikus képeivel a nagyszerű terem falait díszítik. 


67119 Búbánat 2025-06-27 16:41:40

Tegnap az operaelőadás szünetében felmentem a Feszty Foyer-ba (az első emeleti nagy büfé),  s örömmel  látom, már felállványozták azt a falterületrészt, ahol Feszty Árpád freskója évek óta pusztul;  hámlott a felső réteg, a beázások, a vizesedés következtében hatalmas folt keletkezett a festmény helyén, a festék nagy része lepergett róla. Most remény nyílik a helyreállítás és a restaurálás után, hogy újra a maga pompájában és teljességében tárulhat szemünk elé a Feszty Foayer-t díszítő csodálatos, allegorikus képekkel díszített falszakaszok. 

A műmárvány oldalfalakat Feszty Árpád különböző hangokat jelképező kilenc képe, azaz a Kagylóbúgás, a Madárdal, a Patakcsörgedezés, a Nimfák táncaA faun zenéje, a Viharzúgás, a Sappho zenéje, a Visszhang és a Csigakürt hangja című freskó díszíti.


67118 Búbánat 2025-06-27 16:35:37

Az álarcosbállal elindult az Operaház nyári sorozata. Igaz, tegnap este még csak a nyílt, de teljesértékű főpróba-előadásra került sor, amely csaknem teltház előtt zajlott le.  Nem maradt el a közönségsiker, az előadó énekművészeket, énekkart, zenekart, karmestert nagy tapsok köszöntötték az előadás végén. Tulajdonképpen megérdemelten, bár azért  akadt némi  fenntartásom.

Pataki Adorján (III. Gusztáv) felkészülten, biztosan énekelt, tenorja jól bírja a kényes magasságokat is, tetszett az alakítása.  Szemerédy Károly (Renato Anckarström), aki most debütál szerepében, sem színpadi megformálásával, sem énekével elmaradt várakozásomtól; hangerővel akar túljutni az énekszakaszokban a frázisok végén, ami szinte ordítássá, „elbődüléssé” fajul s ezzel lerontja az addigi teljesítményét. Maga a hangszíne sem tetszik nekem, túl kemény, túl száraz, és mintha nem érezné magát otthon (még) Verdiben... Ugyancsak most először énekli Ulricát Komlósi Ildikó. Mezzóján már érezni, hogy „túl későn” jutott el hozzá a szólam. Érzésem szerint kissé „darabosan” és visszafogottan énekelte a nyitó áriát, később az együttesekben megcsillantotta meglévő erényeit, és emlékeztetett bennünket kvalitásaira, a tapsokat is megérdemelten vívta ki. Persze a produkcióban a „húzónév” Ádám Zsuzsanna! Ismerve eddigi szép színpadi alakításait, Amáliáját is korábbról, most is kielégítette várakozásomat, a legnagyobb élményt jelentették énekmegszólalásai. Igazi „Verdi-hősnő” (is), akinek csodálatos szopránjával nem lehet betelni; van vívőereje, van kifejezése, van árnyalatokban gazdag hangszíne, „uralkodik” a színen, megigézi mindenkori közönségét. A főpróbán magas hőfokon énekelt. Köszönet érte! Elismerés illeti még az operában kisebb szerepeket megformáló művészeket, közülük is  Fülep Mátét emelem ki, aki Christiano, matróz szerepében nem csak énekével tűnik ki, de színpadi karaktermegformáló képességével is színt visz a drámába, míg Gábor Géz (Horn), Kiss András (Ribbing), nem különben Kósa Lőrinc (Főbíró / Amelia szolgája) kissé egysíkú figurák ebben a rendezében. Külön kell szólnom az Operaház kitűnő Énekkaráról, mint mindig, most is professzionális az együttes hanghatása, minden megszólalása jelentős, dramaturgia oldalról többletet nyújt, hozzá járul a teljes élményhez!  A Zenekar  karmestere Kesselyák Gergely, aki csaknem 20 év után vezényli újra Verdi operáját. Elég annyit mondanom, a zenekart szenvedéllyel, lendülettel, a dinamikára figyelemmel, precíz beintésekkel vezényelte.  A zenekar valóban nagyszerűen szólt.  Dalszínházunk közönsége minden alkalommal kitüntető tapsviharral köszöntötte a dirigenst. Az előadás végén az összes szereplő és a karmester - maguk is - , az énekkar és a zenekar felé fordulva tapsolt, hozzájuk csatlakozott az ünneplő publikum.

Még egy gondolat.

Amikor a finálé végén felcsendül a megható dallam, és a haldokló királyt körül vevők könyörgő éneke, szem nem marad szárazon, Verdi zenéje a szöveggel együtt a szívre-lélekre ható:

„Kegyes Isten, tartsd meg nekünk ezt a nagylelkű, nemes szívet!

Ő a földön nekünk, boldogtalanoknak, a te égi szereteted fénysugara!” (A magyar feliratozás szövegéből)

Zseniális ez a zene és az egész opera. Lehet bárminemű megosztó a rendezés (erről anno sokat írtunk), a szereplőket is érheti bármi kritika, de Verdi csodálatosan megkomponált Az álarcosbálja a maga fenségességében és magasztosságában, olyan örökértékű alkotás, amit hallgatva/nézve, óhatatlanul kiváltja belőlem, e szívet tépő szerelmi zenedrámából fakadó, érzelmeket felkavaró lelki rezdüléseket – legalábbis engem illetően –, melyek még sokáig elkísértek a hazafelé vezető úton. 


67117 Hangyászsün 2025-06-17 12:38:09 [Válasz erre: 67115 Edmond Dantes 2025-06-16 16:54:22]
Én köszönöm!

67115 Edmond Dantes 2025-06-16 16:54:22 [Válasz erre: 67111 Hangyászsün 2025-06-15 17:02:19]
Cilike szíves pontosítàsával korrigàlva ld. ez alatt.

67114 Edmond Dantes 2025-06-16 16:52:48 [Válasz erre: 67110 Tzilike 2025-06-15 07:49:09]
Köszönöm a pontosítást, bízom benne, hogy előző beírásom senkiben nem keltett (hiú) reményeket a béremelést illetően. A többi kérdésben (Erkel, Eiffel) úgy észlelem, egyetértünk.

67113 Hangyászsün 2025-06-16 12:21:29 [Válasz erre: 67112 -zéta- 2025-06-15 23:11:06]
Köszönöm!! Jé! Olyan régen vót, hogy már nem emlékszem rá. :O( No, akkor javult valamit a szaxi megítélése kuksi szememben. :ODDD

67112 -zéta- 2025-06-15 23:11:06 [Válasz erre: 67111 Hangyászsün 2025-06-15 17:02:19]
Nem hallgattak, volt balhé, meg késleltetett premier (Mesterdalnokok), sztrájk is...

67111 Hangyászsün 2025-06-15 17:02:19 [Válasz erre: 67106 Edmond Dantes 2025-06-14 12:45:31]
Kösz. Le  merem fogadni, hogy teli torokból fognak óbégatni. HÁJ ámokfutása régen volt ugyan, de mintha akkor a szaxervezetek kussolni diszkréten hallgatni méltóztattak (volna?).

67110 Tzilike 2025-06-15 07:49:09 [Válasz erre: 67106 Edmond Dantes 2025-06-14 12:45:31]
Nem, nem mondott ilyet. Arról van szó, hogy a tavaly sztrájkkal kikényszerített béremelés teljes évi plusz költségének nincs meg a fedezete, ha jól értettem, az Erkel színháztól való megválásért kapott összeget is a már tavaly megvalósult béremelés folyósításába forgatják, és pont azért kell elküldeni embereket, hogy annyival kevesebb bért kelljen kifizetni. További béremelésről szó sincs. Ami azt illeti, hogy az eddigi három helyszínt kiszolgáló apparátus túl nagy, nem igazán áll, hiszen az Erkelben már két évada nem igazán mentek előadások, az Eiffelben is csak az ifjúsági programok. Biztos épp ezért megy a komoly mérlegelés-számítgatás, hogy milyen tárakból legyen leépítés. 

67109 Edmond Dantes 2025-06-14 16:01:34 [Válasz erre: 67108 Edmond Dantes 2025-06-14 14:41:00]
Első hallàsra jò ötletnek tűnik a beszèlgetèsben szòba került "Törzsutas"-program. Meglàtjuk, konkrètan hogyan működik ez a konstrukciò. Ha jòl èrtem, ez sem olcsò mulatsàg, de kedvezőbb, mint ami most van.

67108 Edmond Dantes 2025-06-14 14:41:00 [Válasz erre: 67107 Klára 2025-06-14 14:06:54]
Itt a teljes ATV-interjú:
https://www.atv.hu/videok/leepites-az-operahazban-ha-folosleges-valaki-akkor-nem-tartjuk-ott-es-nem-adunk-neki-fizetest/

67107 Klára 2025-06-14 14:06:54 [Válasz erre: 67106 Edmond Dantes 2025-06-14 12:45:31]
Aktív koromban tudtam, mi a különbség a nem csoportos és csoportos leépítés között, a már nem, de Főig. úr szavait idéztem. 
Az ATV tegnapi Egyenes beszéd c. műsoráról többet az alábbi linken:
https://index.hu/kultur/2025/06/13/okovacs-szilveszter-magyar-allami-operahaz-szakszervezet-elbocsajtas-csoportos-letszamleepites/

67106 Edmond Dantes 2025-06-14 12:45:31 [Válasz erre: 67105 Hangyászsün 2025-06-14 10:08:39]
Azt mondta OSZI, hogy főleg műszaki-admin. területre, de mèg vàrja a szakszervezetek vèlemènyèt. Ja ès lehet, hogy mèg 29 sem lesz az elbocsàtottak szàma. A tőlük kieső bèrt visszaforgatjàk bèremelèsre.

67105 Hangyászsün 2025-06-14 10:08:39
Kiszivárgott valami, mely területekre sújt(ott) le a munkanélküliség réme? 

67104 Edmond Dantes 2025-06-14 09:10:52 [Válasz erre: 67102 Klára 2025-06-12 10:57:41]
Nem ismerem a csoportos/nem-csoportos létszám leépítés munkajogi szabályait, de egészen biztos, hogy a erkelszínháztalanított MÁO-ban sokkal kevesebb munkavállalóra van szükség, mint amikor az "ország legnagyobb színházépülete" még MÁO alá tartozott. Magam is többször kérdeztem ezen a fórumon, hogy nélküle mit lehet kezdeni a három "részlegből" álló, a "világ egyik legnagyobb zenei intézményére" méretezett zenekarral, ének- és tánckarral, énekes és táncos szólistákkal, műszaki és admin. személyzettel. A kibővítendő profilú Eiffel semmiképpen nem pótolhatja majd az ezersokszáz férőhelyes Erkelt, legfeljebb valamennyit átvesz a népoperainak csúfolt nevezett repertoárjából. A főigazgató is felébredni tűnik Csipkeszilveszterrózsika-álmából, a -ahogy ő nevezi- "nyugdíjas vasutas bácsi" szakszervezeti vezető hőbörgései pedig kapóra jöttek-jönnek a Főigazgatónak, annyi magas labdát ad/ott neki az illető úr a Zelmúlt években. Az Ókovács Szilveszterrel tegnap este készült interjút ma reggel ismétlésben láttam az ATV-ben, de még nem töltötték fel az archívumba. Ha feltöltik, megosztom vagy töltse fel valaki avagy "van élet az mno.hu-n, origo.hu-n , ujember.hu-n (Magyar Kuríron) kívül.

67102 Klára 2025-06-12 10:57:41 [Válasz erre: 67101 lujza 2025-06-11 23:24:34]
Mert ha 30 emberre kerül sor, az már csoportos létszámleépítésnek minősül, és arra más szabályok vonatkoznak! Ügyes.....

67101 lujza 2025-06-11 23:24:34
https://magyarnarancs.hu/belpol/huszonkilenc-embert-rugnak-ki-az-operabol-276676

67100 Búbánat 2025-06-08 16:42:16 [Válasz erre: 67099 Nagy Katalin 2025-06-03 13:29:30]

A Nemzeti Hangversenyterem... topikba már beírtam, legyen itt is hír: 

Olvasom, hogy Rajna Martin jövőre a Budapesti Wagner-napokon társ-művészeti feladatokat lát majd el Fischer Ádám mellett, 2026 szeptemberétől pedig a Luxemburgi Filharmonikus Zenekar főigazgatójaként is dolgozó művész a későbbiekben karmesteri szerepet is vállal majd. 






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.