Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


66301 parampampoli 2024-07-12 18:23:53 [Válasz erre: 66298 Edmond Dantes 2024-07-11 13:50:18]
Néztem a jegytérképeket, valóban katasztrofális a legtöbb előadáson. Egészen biztos, hogy egy csomó közülük törölve lesz, a Traviaták már hamarosan. Csak abban bízom, hogy azok, amelyeket meg akarok nézni az operai napló további fejezeteihez, megmaradnak. 
A fórum már az utóbbi 9 évben is nagyon gyengén teljesít az előadások témájában, nem véletlen: az Ókovács rezsim előadásaira bezuhant az érdeklődés. Előtte, 2000-2010. között volt pezsgő élet a fórumon. 

66300 kétked 2024-07-11 20:03:44 [Válasz erre: 66299 fbcs 2024-07-11 18:58:05]
Egyedül Csák János értékelésével nem értek egyet.
Hibát hibára halmozott, elég ha a Zeneakadémia, a Nemzeti Múzeum, az Operaház és a Nemzeti Színház vezetőit érintő személyi döntéseit nézzük. Valami döntést hozott (döntés Zeneakadémián eluralkodott patthelyzet is), utána balhé, ő meg arrogánsan elutasította.
Ha ő választotta Ókovácsot, akkor fölösleges volt ilyen hosszan hülyiteni mindenkit. Ha nem akkor ha van vér a ....ban, elviteti a balhét az illetékessel. Volt rá precedens, érdekes módon akkor is Ókovács érdekében. Rétlaki kinevezett valakit, mire a miniszterelnök átnyúlt felette NYILVÁNOSAN és helyzetbe hozta ÓSz-t.

66299 fbcs 2024-07-11 18:58:05 [Válasz erre: 66295 Edmond Dantes 2024-07-10 16:15:36]
Ebben egyetértünk. Mármint főként a fentebbiekkel: a nyári szezonhoz gyorsan hozzátoldott plusz előadások ilyen mértékben túlzásnak bizonyultak. Gond az is, hogy későn lettek meghirdetve (ha megnézzük, az eredetileg meghirdetettek jó része közel teltházzal fut 12-14-i alap Rigolettókra nagyjából minden jegyet eladtak), amire a magyar vásárlók egy része érzékeny. Itt gondolok a nyugdíjas korosztály egy részére, akik még nem online nézik a műsort, hanem pl. az éves kalendáriumból (aminek mostanra kb. nincs értelme, mert az  évadot annyiszor variálják meg).
 Nyilván ez kapkodás volt, kicsit az összes intézkedést, amit a sztrájk után hoztak, olyannak érzem, mint mikor nedves úton megcsúszik az autó, és próbálják valahogy egyenesbe hozni. A Traviátáknál egyébként tuti mondanak majd le előadásokat, mert néhányra a jegytérkép jelenlegi állása mellett jóformán páran ténferegnek be. (Amúgy szerintem a minisztériumnak kellett volna segítséget nyújtani pl. a bértárgyalásoknál, hogy ezt a kissé kétségbeesett ÓKSZ-féle költségvetést helyrehozó csomagot racionalizálni lehessen, és a hosszú távon kárt okozó lépéseket ne kelljen megtenni - értem ide az évadok folyamatos, teljes átvariálását).  Egyébként szerintem a helyzetben megoszlik a felelősség ÓKSZ-Bárány és a minisztérium közt. ÓKSZ-ék készíthettek volna olyan tervet, amiben legalább valamilyen mértékű teret engednek bérmozgásokra, Bárányék sokkal észszerűbb követeléseket fogalmazhattak volna meg (más kulturális intézményekben ehhez közelítő béremelés nem volt, sőt, valahol 2021 óta semmit nem emeltek), és a minisztériumnak, aki láthatóan a kiemelt intézményét teljesen magára hagyta, oldja meg a szitut, ahogy akarja.
Csak külső szemlélőként, de még mindig ÓKSZ-t tudom leginkább felmenteni: mégha néhol vágyvezérelt volt is a gondolkodása (Traviáták, ott azért a rég meghirdetettek sem állnak olyan jól, mint a Rigolettók), de nagyjából racionális lépéseket tett. Bárányt kevésbé (nézzen szét a kulturális szférában, máshol mi a helyzet), de azért ő végülis a munkáját végezte, szóval elítélni őt sem ítélném el. A kulturális minisztérium arrogáns, lusta, nemtörődöm hozzáállása (legalábbis külső szemlélőként így látszódott) szerintem menthetetlen.
Nem tudom, hogy Csák menesztésében ez benne lehetett-e, de jól jellemezte miniszteri működését: pökhendiség, cserébe zéró teljesítmény, aki szimpatikus, annak mindent lehet, kaphat pénzt bármilyen hülyeségre (Vidnyánszky, Demeter), aki nem (Ókovács, L. Simon), azt elmozdítja nevetséges indokkal, vagy éppen, ha (tippem szerint azt nem engedik neki), akkor keresztbe tesz neki, illetve zéró segítséget nem ad.

66298 Edmond Dantes 2024-07-11 13:50:18 [Válasz erre: 66297 parampampoli 2024-07-10 16:58:46]
A hátralévő Rigoletto jegytérképei -utána lehet nézni- a közepesen rossz és a katasztrofális között ingadoznak, inkább az utóbbi "javára". És, tetszik, nem tetszik, ez nem Agache-függő. A 40 fokos hőségben Bp.-en botorkáló turisták nem nézik a színlapot, ha arra vetemednek, hogy esti programjuknak operát válasszanak.. Traviata: nem hinném, hogy van a világon operaház, beleértve a világ legjelentősebb és legnagyobb operai fővárosát, ahol tizenöt (15!) Traviatát kitűznének zsinórban, (nem) mellesleg nyáron, "majdcsak jönnek a pénzes külföldi turisták"-alapon. Ez teljes hozzá-nem-értés. Úgyhogy borítékolom, hogy ez/ek a széria/k nem a "Bevétel", hanem a "Kiadás"-oldalt fogják hizlalni, nem kicsit, nagyon ... hacsak a gyér közönség fel nem zabálja még a nézőtéri nagy csillárt is, csillárnyi csiliárd pénz ellenében. (Ehető?) Ez akkor is így van-lesz, ha a végén győzelmi jelentések születnek, mint amilyenek pl. a Soroksári úti teátrum felől hallatszanak, 98%-os telítettségről és hasonló Rémusz-bácsi-meséi.
A Momus-fórum ügye más tészta és másik topikba (pl. Társalgó) való, nem keverném ide. Már csak azért sem, mert elfödné a lényeget: a nyári szezon csúf melléfogás. A művészeket és a személyzetet fárasztják, ismétlem: remélhetőleg és legalább meg is  fizetik őket tisztességesen,  de ez mit sem változtat azon, hogy ettől ugyan nem fog javulni MÁO büdzséje. Van azonban egy pozitív kivétel: mint látom, július 23-án egy nevesincs GSYO-koncertre valaki kibérelhette a Házat és nyilván a szolgáltatásait. Na, az -a vélhetően magas terembérlet okán- nyereséges "koncert" lesz. Ott nem számít majd, hogy a Ház a jelek = mai jegytérkép-állás szerint kongani fog.
"Félre": hiszed vagy sem, már kilenc (9) éve itt rontom a levegőt :-) ... bizony rohan az idő.

66297 parampampoli 2024-07-10 16:58:46 [Válasz erre: 66296 Edmond Dantes 2024-07-10 16:20:38]
Az eddigi két Rigoletto -- Agache miatt talán ? -- jól el volt adva, de a ma esti se áll rosszul Mókussal. A Traviatákig még van idő népszerű darab, az utolsó napokban is beeshet sok turista. Hogy a magyar operarajongók nagyrészt nem látogatják az előadásokat, az nagyon jól látszik abból, hogy a momus fóruma is meghalt az előadásokról szóló vitákat illetően. Valamikor, amikor te még nem voltál tag, minden előadásól napi több oldalas eszmecsere folyt -- persze más jegyárak mellett. Ma csak sztrájk, büfé és hasonló ügyek kavarják fel az állóvizet.

66296 Edmond Dantes 2024-07-10 16:20:38 [Válasz erre: 66293 perempe 2024-07-09 17:41:01]
A még hátralévő Rigolettók és az utána következő Traviaták jegytérképeire nézve a helyzet (jelenleg?) nagyjából katasztrofális. Éspedig úgy, hogy féláron vesztegetik a belépőket, "egyet fizet, kettőt kap"-alapon!  Mindeközben a Házat üzemeltetni, a fellépő művészeket és a személyzetet pedig -remélhetőleg- fizetni kell. Ez lenne a költségvetés javítása? Ahogy Pesten mondják: akkor (lenne) legkisebb a Ház vesztesége, ha ki se nyit(na). De kinyit és 40 fokos hőségben szenvednek a közreműködők és a csekélynek ígérkező számú nézők. Nooormális? 

66295 Edmond Dantes 2024-07-10 16:15:36 [Válasz erre: 66288 fbcs 2024-07-08 11:45:43]
Jegyáremelés: tessék megnézni a Rigolettók és az utána következő Traviaták jegytérképeit! A jegybevétel növelésével fogja Főig. Úr a Ház költségvetését javítani? Ld. még 66296..

66293 perempe 2024-07-09 17:41:01 [Válasz erre: 66287 Edmond Dantes 2024-07-08 10:09:02]
A földszintre a legjobb jegy 47900Ft, a második kategória 36400Ft. Jelenleg 136 van még e kettőből a mai előadásra, ami 50 percen belül kezdődik.

66292 Búbánat 2024-07-09 16:37:31 [Válasz erre: 66291 parampampoli 2024-07-09 13:59:25]
Én másról írtam....

66291 parampampoli 2024-07-09 13:59:25 [Válasz erre: 66290 Búbánat 2024-07-09 11:56:44]
Nem. Renatót utoljára a premier szériában énekelte, Germont-t is évekkel ezelőtt már, Amonasrót szintén, a Falstaffot is más énekli a következő évad előadásaiban. Közben Kálmándi énekel mindent, teljes sorozatokat, és meghívnak Agache helyett Bécsből egy kis szerepeket éneklő Haussaengert.  Ne védd a védhetetlent! Téged erre megkértek? Fizetnek is érte?

66290 Búbánat 2024-07-09 11:56:44 [Válasz erre: 66286 trisztán 2024-07-07 23:17:44]

Amikor sorban tizenöt Rigoletto-előadást tűznek ki, nem valós csak egy énekest kijelölni az opera egy-egy szerepére, azontúl, hogy a művészeket pihentetni kell, más elfoglaltságukra is tekintettel kell lenni:

Alexandru Agache: június 27., 29., július 3., 5.
Mókus Attila: július 7., 10., 12., 14.
Kálmándy Mihály: július 2., 4., 6., 9., 11., 13., 17.
 
Agache kapott négy Rigolettót, az előző évadokban is sok-sok előadáson énekelte a címszerepet, most osztozik ezen két fach-kollégájával, de a többi szerepben is  régieknek-újaknak, köztük fiataloknak lehetőség nyílik a bemutatkozásra.

Agache az előző évadokban nem egyszer énekelte nagy szerepeit, így a Renét is az Álarcosbálban és Germont-t is a Traviatában, és ismert, hogy ősztől újabb Verdi-szerepekben élvezhetjük csodás baritonját: az Otellóban Jago lesz és egyszeri, koncertszerű előadáson Falstaff címszerepében is hallhatjuk.

Így talán érthető, hogy ezen a nyáron többen éneklik a Rigoletto főbb szerepeit:

Rigoletto – Alexandru Agache, Mókus Attila, Kálmándy Mihály
A mantovai herceg: Andrei Danilov, Bartos Barna, Horváth István, Boncsér Gergely
Gilda – Rácz Rita, Szemere Zita, Topolánszky Laura
Sparafucile – Rácz István, Szvétek László
Maddalena – Szántó Andrea, Mester Viktória, Megyesi Schwartz Lúcia
Borsa – Papp Balázs e.h., Pál Botond, Kiss Tivadar
Ceprano gróf – Geiger Lajos, Dani Dávid
Giovanna – Wiedemann Bernadett, Vincze Klára, Farkasréti Mária
 
A karmester: Dénes István, Cser Ádám
Megemlítem még a Budapesti Operettszínház primadonnáját, Kiss Dianát is, aki vendégként az Apród szerepében lép fel mind a tizenöt előadáson.


66289 Edmond Dantes 2024-07-08 16:04:21 [Válasz erre: 66288 fbcs 2024-07-08 11:45:43]
Pestiesen szólva, ebben a gyehennai hőségben nincs "érkezésem" hosszabban értekezni, pontról-pontra végigvenni mindent és persze nekem sincsenek infóim. Kurz: OSZI fő érdeme hosszabb ideje és nagyjából az (volt?), hogy jól van bekötve a Legmagasabb Méltósághoz, éljen -mint Altoum- tízezer évig. (Főhajtás, taps, éljenzés.) Mottó: "addig dől ide = az Andrássy útra a pénz, ameddig én ülök Mahler székében." Na mármost és a jelek szerint ez a jól bekötöttség mintha kicsit hervadna. Igen: spórolás ide, elszàlló büdzsé oda, pl. a Nemzet(i) Főrendezőjét és Mindenek Vezérigazgatójàt most is folyamatosan tömik pénzzel. Naná, kell is, mert a potyajegyekből és a diákokkal kivattázott ifjúsági produkciókból nincs bevétel, lehúzható külföldi meg oda ugye nem megy. És még valami filmre is fussa néki, egymilliárdot arra külön kap. Szóval zsé mindig van ... csak nem mindenkinek. (Pl. a két balesetest sem kárpótolták, hiába hord össze erről hetet-havat a Soroksári úti vezér.)

Bogányi: tessèk visszakeresni (nem muszáj), miket kaptam én itten, amikor ...khm... nem a legnagyobb elismeréssel adóztam a zongora-projektnek és az arra kidobott elherdált  folyósított irdatlan pénzeknek. Nem egyszer, nem kétszer. De nem is kell/ett hozzá piacismeret vagy szaktudàs megjósolni: az a cucc eladhatatlan ócskavas lesz. Tudták ezt a döntéshozók is, dehát ugye a nagy művésznek hálából ... miért is, mit is kell/ett meghálálni? A művészetét már sokszor(osan) megháláltàk, meg fogják hálálni. Netán a politikai hitvallását? Oder?
PS Hankó Balázsnak kb. annyi beleszólása van-lesz az (f)osztogatásba, mint nekem = zéró + gőze nincs hozzá.

66288 fbcs 2024-07-08 11:45:43 [Válasz erre: 66287 Edmond Dantes 2024-07-08 10:09:02]
Itt kicsit védeném ÓKSZ-t: körülbelül minden irányba tett lépéseket, ami egy elszálló költségvetés esetén gyors rendezést tesz lehetővé. Jegyáremelés, marketingkiadások csökkentése, nem rentábilis előadások radikális csökkentése (Eiffel), leépítés, egyéb bevételek növelése (büfé),nagyobb bevételt jelentő előadások számának növelése. Nekem nagyon több ötletem nem lenne, nyilván az egyes lépéseknél mindegyiknél lehetne vitatkozni mértékről, megvalósításról, de ezt csak pontosabb infók ismeretében lehetne.
Illetve ott lenne még egy lehetőség: ha a fenntartó növelné a támogatást. Itt nyilván próbálkozott, Csáknál sikertelenül (van egy olyan érzésem, kölcsönösen nem kedvelték egymást), Hankó Balázsnál majd kiderül. Persze a költségvetés mostani helyzetében (ma bejelentett újabb különadók) nem feltétlen adnak szívesen bármire plusz pénzt (Azért valakinek sikerül némi plusz forrást szerezni: szintén a mai kormányinfón említették, hogy Bogányi-zongorákat vásárol a kormány, hogy "ne menjen csődbe a vállalkozás" - mondjuk ilyenkor bennem mindig felvetődik, hogy biztosan értelmes-e egy magától életképtelen vállalkozást mesterségesen víz felett tartani .... ).

66287 Edmond Dantes 2024-07-08 10:09:02 [Válasz erre: 66285 Tzilike 2024-07-07 21:02:24]
Igen, tudom, a Carmina burana kettèvàgàsa a büfèbevètel növelèse kedvèèrt, ugyancsak MÀO (... vilàg egyik legnagyobb ... blablabla) bevèteleit -lenne?- hivatott szaporìtani. Aztàn mik is mèg? Brutàl àremelès? Arra nem lennèk olyan büszke. Trükközèsben, csùsztatàsban pedig a Hàz ès Fura Ura, bizony mondom immàr èn is önnek, alighanem verhetetlen. Meg sem pròbàlnàm e tèren felvenni a versenyt.

66286 trisztán 2024-07-07 23:17:44
Nagyszerű Rigolettót láttam péntek este. Manapság  kivételes alkalom( sajnos ) , hogy ilyen szinvonalú előadás jön létre.  A címszereplő Alexandru Agache zseniális hangi formában , nagy súlyú alakítással örvendeztette meg a közönséget. Felmerül a kérdés, hogy miért csak ennyi előadáson hallható Rigolettóként, illetve miért nem hallható az Álarcosbálban és a Traviataban!!! Egy világszinvonalú énekes csoda itt él közöttünk. Sokkal nagyobb megbecsülést érdemelne! A közönség pedig meg van fosztva attól, hogy  Agache Mestert( pl. Renatoként) élőben hallhassa a Magyar Állami Operaházban, ne csak Pavarotti partnereként a youtube-on! Nem pazarlás ez????

66285 Tzilike 2024-07-07 21:02:24 [Válasz erre: 66282 Edmond Dantes 2024-07-06 20:24:48]
Ezzel szemben intézkedések egész sora hivatott a költségvetést stabilizálni. Nem a 19 fő elbocsátásából akarják kigazdálkodni és ezt nem is állította senki. Maguk imádnak csúsztatni és összemosni, de ezt a kis trükköt már jól ismerem.

66284 Tzilike 2024-07-07 21:00:39 [Válasz erre: 66283 Ch.Blondel 2024-07-07 09:07:06]
Hát nem. A szakszervezeti vezetők azt kommunikálják, hogy bosszúból bocsátottak el 19 embert, valamint megfélemlítésből. Az egy fő sztrájkoló se bosszúnak, se megfélemlítésnek nem igazán felel meg, Továbbá: nem tetszett figyelni. Felsorolták az ÖSSZES intézkedést, ami megtakarítást eredményez...valójában azokat bocsátották el, akiknek a munkájára nem lesz szükség.  A hiány pótlására jegyáremelés, előadásszám emelés, diákelőadások és Eiffel-beli előadások törlése, rendezvényszám növelés... és a többi.  

66283 Ch.Blondel 2024-07-07 09:07:06
Báránynak nincs mit "beismernie", a szakszervezet kommunikációjában eddig is következetesen egy emberről volt szó, aki részt vett a sztrájkban, és most a kirúgottak listáján szerepel.

Az szintén elhangzik, hogy a MÁO teljes állománya 1250 fő. 1.4%-os leépítés legfeljebb a viccben alkalmas arra, hogy százmilliós hiányokat pótoljon.

66282 Edmond Dantes 2024-07-06 20:24:48 [Válasz erre: 66281 Tzilike 2024-07-06 20:12:38]
Csak ismètelni tudom magam: kètlem,  hogy -Főig. Ùr öndefinìciòja szerint- a "vilàg egyik legnagyobb zenei intèzmènyèben" 19 (!) munkavàllalò elbocsàtàsa oldja meg vagy akàrcsak làthatòan enyhìti MÀO anyagi problèmàit. Függetlenül attòl, teszem mèg hozzà, hogy ad personam kiket bocsàtottak el.

66281 Tzilike 2024-07-06 20:12:38 [Válasz erre: 66277 Edmond Dantes 2024-07-06 08:38:14]
A tények viszont makacs dolgok. A vasútmérnök úr konkrét kérdésre beismerte, hogy az elbocsátottak közül mindössze egy hölgy volt, aki sztrájkolt, ezáltal az a narratíva, hogy bisszúból történik a leépítés, hogy úgy mondjam, megbukott 

66280 Edmond Dantes 2024-07-06 16:05:51 [Válasz erre: 66278 Búbánat 2024-07-06 10:54:08]
Magyar "virtus", ismerős màshonnan is, pedig nem vagyok kàkàn is csomòt kereső tìpus (...a korral pedig egyre kevèsbè...)

66279 -zéta- 2024-07-06 13:23:47 [Válasz erre: 66272 perempe 2024-07-04 21:53:21]
Eltérő szereposztásban mennek az előadások, az egyikben sok tapsra számítanak, a másikban kevesebbre...;-)

66278 Búbánat 2024-07-06 10:54:08 [Válasz erre: 66277 Edmond Dantes 2024-07-06 08:38:14]
Pár napja betértem az Opera Shopba egy zenei támájú, az OPERA kiadásában megjelent könyvet megvásárolni. A pultokon nem láttam kirakva, odamentem az elárusító hölgyhöz megérdeklődni, egyáltalán kapható-e még náluk a kiadvány. Kérésemre utána nézett s a nyilvántartásuk szerint jó pár kötetnek kell lennie ebből az üzletben.  Mondtam neki, hogy tűvé tettem itt, de sehol nem látom a könyvet. Erre nem tudott mit felelni. Ekkor elkezdtem módszeresen a pultok alatti fiókokat kinyitogatni, hátha valamelyikben "megbújik" a keresett könyv. Közben utánam szólt, hogy tilos a fiókokat kihúzogatni, azokban keresgélni. Azonnal hagyjam abba. Már az utolsó fióknál tartottam s lám, az alsó szekrényben ott rejlett a keresett könyv, abból egy egész garmada. Egyből kivettem a legelsőt és diadalmasan felmutattam a hölgynek, aki sem hebegni, sem habogni nem tudott, "kénytelen" volt elfogadni a tényt és kényszeredetten kiállította a blokkot. Miközben eltettem a könyvet, még odaszóltam neki, hogy milyen nemtörődömség a részükről (még ha nem is a Dalszínház alkalmazottja), hogy amikor a főigazgató siránkozik, hogy kevés az Opera költségvetése, nincs pénzük, spórolniuk kell, amikor minden fillér számít, amikor az OPERA vezetése igyekszik "betömni a réseket" és keresi a megoldásokat a  bevételüket megnövelni, akkor az Opera Shop bevétele sem elhanyagolható szempont, és a betérő potenciális vevők elől nem szerencsés dolog eldugni  sok értékes, mások által keresett, akár "kurrens"-nek számító kiadványokat, amik értékesítéséből is, némi  (csurran-cseppen) bevételhez, részesedéshez jut(na) az Operaház. A hölgy erre csak a vállát vonogatta... 

66277 Edmond Dantes 2024-07-06 08:38:14 [Válasz erre: 66275 Tzilike 2024-07-05 19:03:09]
Nem, nem tetszettem vègignèzni, csak kicsit unalmas, hogy e hasàbokon (szinte) kizàròlag Főig. Ùr kèt mikrofonàllvànyàt, mno.hu-t ès Miska bàcsi Tatjàna nèni -egykori?-  leveleslàdàjàt, origo.hu-t linkeli be nagyrabecsült fòrumtàrsunk, ami kissè eltorzìthatja a valòsàgot. ATV sem különb, csak legalàbb a làtszatra nèha ad ès màs orra alà is odatartja a mikrofont. Azt mindenesetre kètlem,  hogy -Főig. Ùr öndefinìciòja szerint- a "vilàg egyik legnagyobb zenei intèzmènyèben" 19 (!) munkavàllalò elbocsàtàsa oldja meg vagy akàrcsak làthatòan enyhìti MÀO anyagi problèmàit. Mèg a büfè felpörgetèsèvel (NB Carmina burana-szünet) együtt sem/is.

66276 -zéta- 2024-07-05 20:38:45 [Válasz erre: 66275 Tzilike 2024-07-05 19:03:09]
Egy sztrájkolt, egy másik pedig főigazgatónak jelentkezett...

66275 Tzilike 2024-07-05 19:03:09 [Válasz erre: 66274 Edmond Dantes 2024-07-05 06:31:10]
Ha meg tetszett nézni az interjút, abból ugye kiderül, hogy a 19-ből 1, azaz EGY fő sztrájkolt. Innentől kezdve Bárány Balázs vasútmérnök ÚR további hergelése és a nyilvánosságot újra meg újra felhasználó orcátlan nyomulása hiteltelennek mondható. A megfélemlítés pedig azért nem igaz, mert a főigazgató deklarálta, hogy ennyi a létszámcsökkentés, további elbocsátás nem várható.

66274 Edmond Dantes 2024-07-05 06:31:10
Audiatur et altera pars ...

"Újabb balhé az Operában: 19 embert elbocsátottak, Ókovács szerint nem bosszúról van szó

Az Operaházból nemrég 19 alkalmazottat bocsátottak el. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója ezt takarékossági szempontokkal igazolta. Az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete szerint, viszont személyes bosszúról van szó, a korábbi sztrájkok miatt. 

Az ATV Start vendége Bárány Balázs Péter elnök, Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete"
Teljes interjù (kb. 8') a Főigazgatòt időről-időre meginterjùvolò mèdiumban   i t t.

66273 takatsa 2024-07-04 23:30:30 [Válasz erre: 66272 perempe 2024-07-04 21:53:21]
Kánonban játsszák? :)

66272 perempe 2024-07-04 21:53:21
Ki találta ki, hogy az egyik Rigoletto 18:30-kor, a másik 19:00-kor kezdődik?

66271 Búbánat 2024-07-03 23:51:20
Ókovács Szilveszter: Sosem volt szempont, hogy ki sztrájkolt az Operában + exkluzív interjú

A szakszervezeti vezetők bírálják az Operaházat és annak vezetőjét a napokban történő elbocsátások miatt. Azt mondják, megtorlás zajlik azok ellen, akik márciusban részt vettek a sztrájkban. Az intézmény álláspontja szerint a változások az Opera munkavállalóinak 1,4 százalékát érinti.
Ókovács Szilveszter exkluzív interjúban reagál a történtekre és a vádakra.
 
/mno.hu – Tölli Szofia, 2024. 07. 03. 5:42/


66270 Búbánat 2024-07-02 18:51:23
Kiszivárgott egy felvétel – Ókovács Szilveszter: Fájjon az is, ha engem bántanak

/Index, 2024.07.02. 14:21/

Ha az emberhez folyamatosan pisztolycsövet szögeznek, akkor előbb-utóbb megpróbálja elmondani az igazat, hátha az többet számít a szóbeszédnél és a hergelésnél” – mondta Ókovács Szilveszter a Magyar Állami Operaház évadzárónak is tekinthető – de mivel nyáron is vannak előadások, valójában nem az –, Csillagóra elnevezésű rendezvényén, amelyen az operaházi dolgozók és azok hozzátartozói vehetnek részt.

Az Index megszerezte a felvételt a beszédről, amely 2024. június 28-án hangzott el, azon a napon, amikor megjelentettük a szakszervezet elbocsátások miatti tiltakozását.

„Százötvenen úgy gondolták, hogy fakultatív program a munkaidő” – kezdte beszédét Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, utalva arra, hogy százötvenen nem jelentek meg azon a rendezvényen, ahol díjakat is kiosztottak az évadban legjobban teljesítő művészeknek, és ahol ő beszédet mondott. Szerinte ez egyébként „jellemző ránk”.

 Beszédében, amelyben a sztrájk következményeit elemezte, többek között elmondta, hogy

  • - egy történelmi kataklizma sem vezetett sztrájkhoz, csak 2024, 
  • - az állami támogatás az infláció ellenére 2022 óta változatlan, 
  • - a sztrájk előtt is próbálta elmagyarázni, hogy ami nincs, azt nem lehet megszerezni,
  • - szerinte tömegpszichózis alakult ki a sztrájk kirobbanása előtt, 
  • - a zenekar úgy szolidarított a műszakkal, hogy nem tudták, mit akarnak, 
  • - akik lehetetlen igényt támasztanak, azok nem őt teszik satuba, hanem magukat, 
  • - az Eiffel Műhelyházban gyerekelőadások helyett rendezvények lesznek,
  • - a továbbiakban nagyobb egyéni felelősséget vár el a dolgozóktól. 

[...] 


66269 Búbánat 2024-07-02 18:43:50

Az Opera honlapján olvasom, hogy a következő évadban búcsúzik az OPERA színpadától Fokanov Anatolij. aki a múlt héten pénteken, a Csillagóra gálán Puccini Toscájából énekelt a Te Deum jelenetben.


66268 Búbánat 2024-06-29 16:30:32 [Válasz erre: 66267 eszbe 2024-06-29 15:37:56]
Te nevesítetted Aczél Andrást, erre reagáltam, mivel egy átlag operalátogató amúgy nem igen találkozik egy élő műsorban a darab rendezőjével. Mivel ismerem a negyedévenkénti Klubdélutánokból, írtam le benyomásaimat róla. Ennyi. 

66267 eszbe 2024-06-29 15:37:56
Tudom, ki Aczél András.
De mit akartál mondani a bejegyzéseddel? Szavaidból úgy tűnik, mintha az a tény, hogy AA merészel olyan kérdéseket feltenni, megjegyzéseket tenni, amelyek akár azt az érzést is kelthetik a kívülállóban, hogy nem mindenben ért egyet a MÁO vezetéssel, elég ok lenne jogilag és erkölcsileg arra, hogy kitegyék a szűrét. Jogilag még elképzelhető is, (ha ez benne van a munkaszerződésében, amúgy nem nagyon), de erkölcsileg nem.

66266 Búbánat 2024-06-29 11:26:58 [Válasz erre: 66265 eszbe 2024-06-29 05:37:58]
Aczél András rendező, játékmester. Az Operabarátok Klubdélutánjának összejövetelein mint szerkesztő-beszélgetőtárs kérdezi a meghívott, "kiválasztott" operás vendégeket - legutóbb Rost Andreát is "beszéltette"  tbk. a vesztes pályázatáról. Írtam erről a műsoráról; Aczél kedélyes, bújtatott célzásaival nem először "partner"  vendégei mondandójával, amikor interjúalanyai közül egyik-másik árnyaltan vagy nyíltan valami kritikát fejt ki a jelenlegi, pozíciójában megerősített vezetéssel szemben.  Egyébként a magam részéről kedvelem közvetlen, laza stílusát, humorát, ironikusságát, kevésbé, amikor bennfenteskedik vagy "intimpistáskodik" a beszélgetőtársnál... Mint rendező, játékmester sok jólsikerült gálát, estélyt is rendezett az OPERÁ-ban.

66265 eszbe 2024-06-29 05:37:58
https://index.hu/kultur/2024/06/28/operahaz-elbocsajtasok-szakszervezet-megfelemlites-megtorlas/
A 19-ből az egyik Aczél András, aki pályázott tavaly.

66264 Heiner Lajos 2024-06-27 09:43:46 [Válasz erre: 66262 Edmond Dantes 2024-06-27 08:29:23]
Nem lehetnenek inkabb vegtagamputaltak toloszekben a szinpadon? Es miert hattyuk,  nem engedhetjuk meg, hogy legyen het vagy akar nyolc?

66263 -zéta- 2024-06-27 09:29:02 [Válasz erre: 66262 Edmond Dantes 2024-06-27 08:29:23]
Egész jó ötlet...:-)

66262 Edmond Dantes 2024-06-27 08:29:23
"A sevillai borbély ... némafilmes környezetbe helyezve kel majd életre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon..." Vajon A hattyúk tava reumásoknak fenntartott rehabilitációs intézetbe helyezve kel majd életre?

66261 Búbánat 2024-06-27 08:16:03

Klasszikus mű új köntösben

Gioachino Rossini A sevillai borbély című vígoperája június 29-én este némafilmes környezetbe helyezve kel majd életre. A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Magyar Állami Operaház művészeinek, zenekarának és kórusának közreműködésével, Rajna Martin karmester vezényletével színpadra állított előadás rendezője Káel Csaba Kossuth- és Nádasdy Kálmán-díjas érdemes művész, a Müpa vezérigazgatója.

Mno.hu – Tukács Orsolya


66260 Beatrice 2024-06-27 01:18:45
Én is igen pozitív benyomásokat szereztem az Aidáról. takatsa fórumtárshoz hasonlóan nekem se kedvencem ez az opera. Olyannyira nem, hogy ebben az évszázadban még tutira nem néztem meg (tegnapig). A tegnapi előadás igen-igen erős volt, tobzódtunk a hangfenoménokban. Nem volt gyenge láncszem. A zenekar, a kórus is remek volt. 
Kutasi Juditra voltam kíváncsi. Tetszett. Manapság ritkán teremnek ilyen énekesek. Az előttem szólókhoz hasonlóan nekem is az volt a benyomásom, hogy kicsit visszafogottan kezdett. De remek hang, jól énekel, jól alakít.
Nagy öröm volt, amikor megláttam a színlapon Bakonyi Anikó nevét, eredetileg nem ő volt kiírva erre az előadásra. Csodás hang, és nagy lírát tud belevinni az alakításaiba. Mindig élmény számomra, ha - nagy ritkán - hallhatom.
Bravi tutti!

66259 alef 2024-06-17 16:31:09 [Válasz erre: 66258 takatsa 2024-06-16 16:58:42]

Személyes véleményeim általában kritikusabbak szoktak lenni takatsa-éinál, de ezúttal lényegében maradéktalanul egyetértek vele a most futó Aidával kapcsolatban (én a 14-i előadáson voltam): a MÁO utóbbi éveinek átlagát messze meghaladó színvonalú. Ami leginkább kiemeli a mezőnyből, az az, hogy egyértelműen rossz eleme szinte nincs, miközben akadt egy-két kiemelkedő momentum is – idejét sem tudom, mikor láttam ilyet utoljára az Operában… (Persze az összehasonlítási alapom nem teljeskörű, tekintve, hogy a III. emeletet nem szeretem, a földszinti huszon-harmincezres árakat pedig szintén nem, így az újranyitás óta néhány darabot kénytelen voltam kihagyni.)

Ezt a rendezést egyszer már láttam – jegyzeteim szerint 2017 januárjában, az Erkelben –, mégis, mintha minden más lenne most, mint akkor. És csak egy szempontból hátrányos a változás: akkor 3600 Ft-ért láttam a darabot az Erkel 7. sorából – most pedig 25500-ért, az Opera 12.-jéből… Mohácsi János rendezésére viszont ma már – az elmúlt időszak tapasztalatai alapján – azt kell mondjam, hogy nem is olyan rossz: csak a rohamsisakos–géppisztolyos egyiptomi katonák, meg az emberáldozat az, ami annyira idegen Verdi koncepciójától, hogy összerándult a gyomrom; a többi rendezői megoldás számomra egészen alkalmasnak látszik, vagy legalábbis nem zavarja a mű élvezetét.

A 2017-ben általam látott szereposztásból csak Sümegi Eszter (14-én ő volt a címszereplő) és Heiter Melinda maradt. Az ötvenen túl lévő Sümegit már annak idején is kicsit "túlkorosnak" gondoltam a szerephez, és ma nyilván még inkább így van ez – nekem, a színpadon legalábbis, fontos lenne a hihetőség, az illúzió –, ráadásul eddig nem is tartozott a személyes kedvenceim közé a művésznő. De a mostani hangi teljesítménye imponáló volt: magabiztos, mindvégig hibátlan intonáció, nagy dinamikai gazdagság, mindig a szükséges mennyiségű volumen, pontos szerepjáték, és – persze a jelmeztervezőt is dicsérően – jó színpadi megjelenés. (Mivel pedig ez utóbbi – az első felvonásban legalábbis az előnytelen testi adottságait kiemelő jelmezben megjelenő, noha Sümegihez képest alig több mint feleannyi idős – Kutasi Juditról nem volt elmondható, ezúttal megvolt a színpadi illúziója annak is, hogy Radames miért Aidába szeretett bele Amneris helyett…) Egyet kell értenem a főpróbáról beszámoló Búbánattal: noha az énekesi összkép is meglepően jó volt, Sümegi valóban mind közül az első helyre kívánkozik. Ám László Boldizsár is meglepően jó volt, sőt, talán az általam valaha látott legjobb formáját mutatta. Oké, Verdi illik talán legjobban az ő hangi karakteréhez, de akkor is felmerül bennem a kérdés, hogy miért látunk (hallunk) tőle ekkora „formaingadozásokat”? Vagy csak kevesebbet, és kevesebb félét kellene vállalnia?!

Én igazából Kutasi Judit miatt vettem jegyet az előadásra, és az I. felvonásban hasonló csalódást éreztem az énekesi teljesítményét illetően, mint Búbánat és takatsa. A „Vieni, o diletta, appressati” tercettben hallatszott ez ki legvilágosabban: egyértelműen gyengébb volt Sümeginél és Lászlónál is – miközben már ekkor kitűnt, hogy a mély regiszterekben milyen elképesztően erőteljes, sötét színezetű a hangja. Aztán azonban felvonásról felvonásra egyre jobban „belemelegedett”, egységesebb lett ez a hang, a IV. felvonásra pedig már egészen hátborzongatóan jó volt. (Kérdés persze, hogy ha két másik előadáson Búbánat és takatsa is ugyanezt az ívet tapasztalta, vajon mi lehet ennek a hátterében, s nem tudna-e vajon kezdettől azonos színvonalon énekelni?!)

A többi szereplő közül Kálmándy Mihály meleg, kifejező, intelligens baritonja most sem okozott csalódást Amonasróként, megfelelt Sebestyén Miklós is a király szerepében, Palerdi András pedig ma a jobbik arcát mutatta: ha nem is átütően, de kifejezően énekelt. (Persze az a kérdés most is felmerült bennem, hogy miért ekkora kedvence az Opera szereposztójának Palerdi… szerintem lenne olyan énekes ma is a Házban, akinek hangi adottságaihoz jobban illett volna Ramfis szerepe). De az est legnagyobb meglepetését Heiter Melinda okozta, akitől eddig soha nem hallottam igazán jót (a hátsóbb sorokban ülve pedig gyakran szinte semmit). Most azonban a főpapnő szerepét jól hallhatóan, sőt kifejezően énekelte. Remélem, máskor, más szerepekben is képes lesz megismételni ezt. (?!)

Amiről még meg kell emlékeznem, az a zenekar teljesítménye (a kórus „szokásosan” jó volt). 2017-ben Dénes István vezényelt, emlékeim szerint „semmi különös” módon. Most viszont, Carlo Montanaro keze alatt – e tekintetben Búbánatéhoz, s nem takatsa-éhoz hasonló a véleményem – lendületesen, „verdis” dinamikával, minimális kivétellel az énekesek hangerejéhez igazodóan szólalt meg a zene, miközben mindvégig precíz tudott maradni. Azaz – mint az a tapsrendnél ugyancsak kiderült – az énekesekkel és a zenekarral, nem utolsó sorban pedig Verdivel is jó kapcsolatot tudott kialakítani a maestro. Bravo! Alig egy év múlva, 2025. május 15-re van kiírva a Müpába egy koncertszerű Turandot-előadás Montanaro vezényletével (és külföldi főszereplőkkel) – alig várom, hogy azt is meghallgathassam.


66258 takatsa 2024-06-16 16:58:42
Verőfényes napsütés, vasárnap délidő: lehet-e jobb program annál, mint az Operaházban egy matiné? Ráadásul eszemet nem tudom, mikor voltam délelőtti előadáson, illetve nagyon is tudom, 2004 novemberében, egy fantasztikus Normán az Erkelben, főszerepben Lukács Gyöngyivel. De azóta eltelt vagy 20 év, vajon mit hoz most ez a matinéban előadott Verdi Aida? 

Hogy mit is? Az évad általam látott legjobb előadását. Első meglepetés: László Boldizsár. És az opera elején, az a románc, amelyik kifogott Domingón az Erkelben. László Boldizsár fantasztikusan énekel. Megkockáztatom, ilyen jól még sohasem hallottam énekelni. A varázslat az egész opera alatt tart, talán az utolsó duettet kivéve, tudjátok, az az egyszerű kis dallam (dó, ti, dó' szó, dó fi, lá, szó, fá, ti,, dó), hát ezt egy kissé hamisan énekelte, talán elfáradt, de aztán Bakonyi Anikóval együtt már ez a duett is csodálatos. Bakonyi Anikó számomra nem meglepetés, tudom, hogy kicsoda ő, az utolsó igazi drámai szopránunk. Sajna mások nem tudják, hiszen az egész évadban ezt az egy előadást kapta. Miért? Miért? - ki tudja. Pedig hogy szól ez a hang. Úgy süvít át ez a magas c a zenekaron, mint ködkürt hangja a viharos éjszakán. Lehet, hogy nem a világ legszebb hangja, de ez az elementáris erő... és szépek a pianók is. Igazi Aida, a dél fénypontja. A fiúk: Kálmándy zsebre vágja Sebestyént és Palerdit, egészen egyszerűen más osztályban játszik. A lányával a duett hátborzongató. Heiter Melinda jó, a kórus - férfiak-nők - a topon. Aztán ezek az artisták, különösen a gyerekek, ahogyan hányják a szaltót (nem a cigánykereket). A zenekar is nagyszerű, szépek a díszletek.  Montanaro karmester precíz, de számomra kicsit szenvtelen. Kihagytam valakit? Hát, persze, Kutasi Juditot. Szóval Kutasi Judit. Eleinte csalódás, visszafogottan énekel, vibrátóját szokni kell, többet vártam. De aztán a negyedik felvonásban hirtelen kinyílik ez az elképesztően felhangdús, sűrű hang, és betölti a teret. MET ide, MET oda, ez a nő egy igazi csoda.

Hát ilyen volt ez a kis matiné. Mostanában az Operaházat szidtam eleget, de most meggyőződtem arról, hogy "...él magyar, áll Buda még..." Ez az opera sohasem volt a kedvencem, de most picit szégyenkezem, az előadás végére az Aidát megszerettem. 
(u.i. A feministák - az egyenjogúság jegyében - megtámadták a III. emeleti férfi wc-t. Istenem, hová fajul a világ?)

66257 Búbánat 2024-06-07 02:10:58

Az Operaház tegnap esti Aida főpróba-előadása elsősorban a vezénylő Carlo Montanaro „viccelődései" miatt marad számomra emlékezetes: például a III. felvonást bevezető Aida-ária pianissimoban zárul,  melyet követően egy pici pauzát tartanak a karmesterek, ilyenkor szoktunk tapsolni, de most ez késett, ekkor a Montanaro hátrafordulva beintett, kezével is mutatta, jelezte, hogy most szabad és tessék megtapsolni Sümegi Esztert!  Egy másik epizód: az első rész (az első két felvonás szünet nélkül megy) végeztével, a közönség szedelődzködik-feláll és egy része már kifelé halad, amikor Montanaro hangos szóval „visszarendel” bennünket azzal, hogy nincs szünet, mindenki üljön vissza a helyére – mutogatja is -, azonnal folytatódik az előadás. Ám akkor, gondolom, az ügyelő megjelent és leszól a zenekari árokba a karmesternek, hogy pedig tényleg szünet van. Ezt az infót a karmester nyugtázza és megint int kezével felénk, hogy előző szavait visszavonja, mégis „szabad” szünetre elvonulnunk. Az előadás végén a tapsrend alatt, már fent a színpadról tapsoltatja magát Montanaro, majd odamegy a súgólyukhoz és kezet fog a súgóval, a példa ragadós, a főszereplő művészek is lehajolnak és kezüket bedugják, de ekkor már a karmester a zenekari árok felé hajolva egyenként rámutat azokra a muzsikusokra, akikkel különösen elégedett lehetett, és őket is megtapsoltatja velünk.  Úgyhogy kedves színfoltja volt az operaestének Carlo Montanaro bemutatkozása az Aida vezénylésével, aki különben remek munkát végzett a zenekar élén: Verdi operájának zenéjét ilyen minőségi hangzásban nem is emlékszem rá, mikor hallottam utoljára megszólalni az OPERÁ-ban.

A produkció viszont idestova tíz éves, legutóbb négy évvel ezelőtt, az Erkel Színházban játszották az Aidát. A rendezés most is „kiakasztaná” az átlagnézőt; azonban az elmúlt években színpadra került operák láttán mintha közömbösek vagy megcsömörlöttek volna, illetve „megedződtünk”(?), és ami anno elborzasztott, az ma már enyhe elnézéssel és legyintéssel el van intézve... Ezt tapasztaltam most az Aida-főpróbára érkezett közönség körében, akik között sok ismerőssel futottam össze, s a rendezés mi léte már alig téma köztü(n)k.

Ami a szereposztást illeti (Sümegi Eszter, László Boldizsár, Kálmándy Mihály, Palerdi András, Heiter Melinda, Sebestyén Miklós, Ninh Duc Hoang Long), mindenki hozta saját formáját, igyekeztek művészetük javát adni, és ez többé-kevésbé sikerült. A címszerepben Sümegi Eszter „kortalan”, még mindig kiragyog a szereplő együttesből. A vendég Kutasi Juditra nyilván sokan kíváncsiak: a román-magyar származású mezzoszoprán érkezését nagy várakozás övezi, nemzetközi hírneve megelőzte jövetelét, és nem is keltett csalódást Amneris szerepében, de bevallom, azért némi hiányérzetem maradt utána, talán valami többletre és (még)jobbra vártam, de így is élmény volt most őt élőben a színpadon láthatni-hallhatni, megismerni - ne legyek akadékoskodó, sem telhetetlen... 


66256 Búbánat 2024-06-06 14:17:45 [Válasz erre: 66254 Erika61 2024-06-06 13:17:32]
Köszönöm a pontosítást; igaz, nem jelöltem meg az EIFFEL-t mint új színhelyet,  mint ahogy a három zongorakíséretes sztárénekes esetében tettem, akiknek produkciói ugyancsak átkerültek az Operaházból a Műhelyház Bánffy Termébe.

66255 Erika61 2024-06-06 13:20:56 [Válasz erre: 66225 lujza 2024-05-31 03:10:07]
Most voltam bent a szervezésen, a PP.bérlet Eiffelbe átkerülő előadásainak árát visszatérítik, illetve beszámítják az Eiffeles helyszín jóval olcsóbb árába. Rengeteg hely van, Schrottra is. A Kossuth-díjas gála is Eiffeles lett, csak 1 nappal korábbra került.

66254 Erika61 2024-06-06 13:17:32 [Válasz erre: 66237 Búbánat 2024-06-03 20:20:42]
Kedves Búbánat! "Ugyancsak kikerül az Operaház következő évadából: Sztárest zongorával  - Kossuth-díjas gálaest (2024. november 23.)" írtad. Nem került ki, csak átkerült az Eiffelbe, és 1 nappal korábbra, "Térj vissza győztesen" címmel.

66253 Klára 2024-06-06 12:51:46 [Válasz erre: 66252 zenebaratmoncsi 2024-06-06 00:15:14]
Megkaptam tegnap az e-mailt értesítést, hogy visszatérítik részemre a lemondott június 2-i Háború és béke jegyét.
Csak kíváncsiságból megnéztem a helyette felajánlott holnap esti előadás jegyeladási térképét. Érdekes látvány! (Zárójel: az elmaradt délelőtti előadás helyett nekem esti előadás sajnos nem volt opció, gondolom, másoknak sem. Evvel az erővel lemondhatták volna valamelyik esti előadást, és megtarthatták volna a délelőttit!)

66252 zenebaratmoncsi 2024-06-06 00:15:14
Eléggé üres a fórum 2 napja. Van valami hír?

66251 Edmond Dantes 2024-06-04 21:28:37 [Válasz erre: 66248 takatsa 2024-06-04 17:08:01]
Köszönöm! Nem ìgèrem, hogy ott leszek, de az, hogy Kutasi Judit -bàr Komlòsi Ildikòval pàrban- Pesten is főszerepet ènekel, nagy pozitìvum.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.