Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


65405 Tzilike 2023-12-02 09:10:12 [Válasz erre: 65404 Edmond Dantes 2023-12-02 07:03:28]
Megette a fene azt a rendezést, amit az különböztet meg a világ másik felén játszott előadástól, hogy jobbról vagy balról kell bejönni. Tudom, Gigli meg Melba vitte magával a gőzhajón a saját jelmezeit, bementek, ahol akartak, kiálltak középre, széttárták a karjukat, háttal a partnernek, és énekeltek. Ma viszont nem így van. Megjegyzem, a Znaniecki- féle Faustba speciel beugrott Elena Mosuc...az ő profizmusával simán illeszkedett abba a rendezésbe is.  Aztán meg itt van a manapság divatba jövő licensz rendezések rendszere, ez is  segíti az énekeseket, hiszen ugyanaz a Bieito Carmen megy mondjuk Bécsben, mint Budapesten,  vagy a Willi Decker- féle Traviata Salzburgtól New Yorkig. 
   A szakszervezeti témát meg tessék hagyni...még az érintettek se igazán tudjak a hátteret, kibic meg aztán végképp nem rendelkezik információkkal. Világos, hogy mindkét fél azt mond a sajtónak, ami az érdekeit szolgálja.

65404 Edmond Dantes 2023-12-02 07:03:28 [Válasz erre: 65403 lujza 2023-12-02 02:43:15]
Megette a fene azt a rendezèst, amibe egy nemzetközileg jegyzett, rutinos utazò ènekes nem tud zökkenőmentesen beàllni. A Tosca faèk egyszerűsègű hàromszög thriller, amit pàr ària ès egy rakat duett tart össze. Persze ha netàn tripla Lutzot kell ugrani benne vagy dupla csavart Cukaharàval kell leszaltòznia Toscànak a vàrfokròl, az nem rendezői ötlet (lenne), hanem szimpla baromsàg ènekeskìnzàs (lenne). A mai ènekesek màr bejàtsszàk a szìnpadot ès mindenfèle ötletre, bravùrra "vevők" kèpesek lenni akàr 1-1 beugràsszerű alkalomra is ... ahogyan (többnyire) a règiek a règi rendezèsekbe. Ès igen, egy Toscàt, amibe boldogabb időkben egymàs utàn sorjàztak itt a sztàrok (t.k. Domingot, Scottòt, Milnest èn is làttam), ùgy  k e l l  szìnpadra àllìtani, hogy abba bàrmikor be tudjon àllni, uram bocsà': ugrani egy vendèg vagy cover.

65403 lujza 2023-12-02 02:43:15 [Válasz erre: 65400 Búbánat 2023-12-01 23:27:41]
Ez a Tosca rendezés is jó szemléltetés lehet ahhoz a vitához, ami itt folyt arról, hogy miért jönnek operaénekesek inkább dalestre egy operába. Például ebbe a rendezésbe se lenne könnyű valamelyik főszereplőnek aznap megérkezni és beállni. De ugyanígy mondjuk az utolsó itteni Faustba, netán Otellóba, esetleg valamelyik Ring vagy Parsifal előadásba, és nyilván még néhány másikba. Régebben mindenütt hasonló rendezések voltak, főleg azt kellett megjegyeznie az énekesnek, hogy jobbról avagy balról kell-e bejönnie, és a partnerét meg a karmestert megismernie. Akkor még könnyebb volt egy vendégjátékot elvállalni. De manapság egyelőre a zongora még mindig ugyanott áll a színpadon, mennyivel egyszerűbb az!

65402 lujza 2023-12-02 02:31:30 [Válasz erre: 65397 Edmond Dantes 2023-12-01 06:56:57]
Köszi! Talán nem véletlen, hogy nem emlékeztem rá. De akkor ismered ezt az új rendezést.

65401 Momo 2023-12-01 23:59:33 [Válasz erre: 65398 Edmond Dantes 2023-12-01 16:13:15]
Továbbra is igaz, amit egy-két hete írtam: Nincs elég információd, így aztán az egészből nem értesz semmit. A sajtó (még a HVG sem) tájékoztat hitelesen ez ügyben. (Pedig megtehetnék, csak szerintem nem veszik a fáradságot, hogy belemenjenek a részletekbe. Kinyomnak egy sablonos szöveget, az olvasó meg így járt...)

65400 Búbánat 2023-12-01 23:27:41

Puccini: Tosca. Főpróba. A tegnapi előadásra vettem jegyet, kíváncsian Ókovács Szilveszter rendezésére: a 2022 szeptemberében bemutatott, sokat emlegetett - és kritizált - , több tekintetben formabontó meg újszerű megközelítésű színpadra állításról pro és kontra, megoszlottak a vélemények. Úgyhogy a Toscára mondhatni „fel-és megvilágosodva” érkeztem, tudtam, mit kapok, mit fogok látni a színpadon, milyen (mély)értelmeket tulajdonít a rendező a létrejött darabjához. Meg kell mondanom, a hagyományostól elütő, a XX. század ötvenes éveinek korába áthelyezett cselekmény és „kiállítása” - amihez külsődleges eszközöket és különleges vizuális  megoldásokat keresett és alkalmazott Ókovács Szilveszter - belőlem semmilyen revelációszerű reakciót nem váltott ki, ugyanakkor ez a rendezés mégsem hagy(ott)  hidegen.  Lehet vitatkozni felőle (vele), gondolatiságról, a megfogalmazott, „megálmodott” vízióiról, az elérendő színpadi hatásokról, de hozzáteszem, ennél sokkal merészebb, „meredekebb” színpadra állított Toscákról is tudunk, szerte az operavilágban. Mindenesetre, a főigazgató a látványos, színekben tobzódó Hunyadi László és kontrasztként a Tosca rendezéseivel 2020 derekára kétségtelenül magára irányította a figyelmet – noha sokan, talán joggal, megkérdőjelezték ilyen irányú – „kívülről jött” - rendezői ambícióit, az alkotói folyamatokba való „beavatkozását”, magának vindikálását, így csak találgathatjuk e darabok repertoáron maradásának távlatban „életképességét".  Hogy 2023. november 30-án a Tosca új, bemutatkozó főpróba-előadása közben a nézőtéri rendezői pulpitusnál helyet foglaló, Ókovács Szilveszter most milyen meglátásokra jutott, mit tapasztalt az egy éve repertoáron levő saját színpadi rendezésében, abból mit szűrt le belőle (rajta ha akar változtatni valamit, érdemesnek/szükségesnek tart), a további előadásokon kiderül: pld. ha az énekesek mozgáskultúrája, a jelmez-díszlet-világítás-vetítés-kellékek-beállítások bármelyikében bármit újra gondolhat, ha valami jobbat, koncepciózusabbat vél eszközölni a darabban.  A tavaly rendelkezésére állt két szereposztásból most bemutatkozott „gárda” tagjait instruálni igazán nem kell, míg Török Levente, a fiatal de már igen tapasztalt, a nemzetközi operaéletben is jelen lévő-működő karmester - szépen felívelő karrier várományosaként is tekinthetünk reá -, úgy gondolom, remek munkát végzett az operazenekar élén, és a befektetett energiája nyilván még a további előadásokra is elegendő muníciót garantál ahhoz, hogy érvényesüljön a Puccini megálmodta gyönyörű zenekari hangzás, összhangban a színpadon jelenlévő énekes művészkollégák produkcióival.  Nem véletlen, hogy az előadás végén a szereplők mind megtapsolták a zenekari árokban maradó karmestert, aki aztán még instruálta zenekarát, miközben a közönség már a kijárat felé tartott.

Ádám Zsuzsanna (Tosca), László Boldizsár (Cavaradossi) hozták a tőlük elvárt és megszokott magas minőséget, míg Kálmán Péter (Scarpia) újfent bizonyította, hogy nem csak Wagner zenéjében és a német nyelvű operák karakterszerepeiben nyújt rendkívülit (ami lehet, hogy az „Ő igazi területe”), hanem otthonosan érzi magát akár az „olasz hősbariton fach” vonulatában is .mert amit és ahogyan tegnap énekelt, és főleg karaktermegformálásban nyújtott, szinte főszereplővé avanzsált az első két felvonás alatt, és joggal váltott ki belőlünk elragadtatott elismerést kiváló alakításával. 


65399 álmodó 2023-12-01 20:15:31
Ha jól értettem a mai tájékoztatón (nem a legjobb akusztikai és egyéb hangi viszonyok közt) két hónapig biztosan nem lesz sztrájk.


65398 Edmond Dantes 2023-12-01 16:13:15
BRÉKING! BRÉKING! BOMBAMEGLEPETÉS!

"Nem lesz sztrájk az Operában, Ókovács szerint a "létező problémákat jövőre megoldják"

„Jelentem, az operai sztrájkveszély elmúlt, a »légiriadót« bölcsen lefújták” – közölte a Magyar Állami Operaház főigazgatója néhány órával azelőtt, hogy a tervezett munkabeszüntetés elkezdődött volna. Úgy látszik, az utolsó pillanatban meg tudtak egyezni egymással az operai szakszervezetek és a munkáltató, vagyis Ókovács Szilveszter, így elmarad az operaházi dolgozók december elsején este hat órától esedékes sztrájkja." Teljes cikk hvg.hu-n itt.


65397 Edmond Dantes 2023-12-01 06:56:57 [Válasz erre: 65396 lujza 2023-12-01 01:27:18]
Florez ènekelte Faustot ès akkor is Palka Mefisztòt.

65396 lujza 2023-12-01 01:27:18 [Válasz erre: 65394 Edmond Dantes 2023-11-30 16:51:06]
Bécsben még az előző rendezésben láttam Faustot Beczalával, Yoncsevával (aki nem tetszett) és Schrottal. A Faust Beczalának való szerep, a hangjának is és a karakterének is. Nem túl dinamikus figura. Az új rendezést már közvetítette a Staatsoper a neten, akkor is Car volt Margit, nem volt rossz, de a Faustra nem emlékszem. "Érdekes" rendezés.

65395 Tzilike 2023-11-30 17:07:09 [Válasz erre: 65393 Edmond Dantes 2023-11-30 16:43:37]
Nem. Eredetileg. Ket nappal ezelőttig. Nézzük meg majd azelőtt az előadás előtt két nappal, mi lesz a helyzet, jó? 

65394 Edmond Dantes 2023-11-30 16:51:06 [Válasz erre: 65379 lujza 2023-11-29 02:55:43]
Hűvös vagy sem, éppen ma reggel vettem észre, hogy májusban Beczala Faustokat fog énekelni Bécsben és elkezdtem barátkozni a gondolattal, hogy megnézem. Gedda pesti verhetetlen Faustjára még élénken emlékszem, de az jó régen volt. Nicole Car (Margit) nevét most tanulom, mert mint látom, egy ideje minden csapból ő bújik elő, Adam Palka (Mefisztó) nevét sem hallottam még (de itt elég jól szól), Bertrand de Billyét inkább..

65393 Edmond Dantes 2023-11-30 16:43:37 [Válasz erre: 65392 Tzilike 2023-11-30 14:06:17]
Ld. 65386

65392 Tzilike 2023-11-30 14:06:17
Nálunk is úgy volt hirdetve, ugye? 

65391 Edmond Dantes 2023-11-30 09:59:19 [Válasz erre: 65389 Tzilike 2023-11-30 07:02:24]
Lehet tovább aggódni: 2024. április 4-ére Párizsban, a Salle Gaveau-ban bezzeg -egyelőre legalábbis- komplett koncertáns Nabuccót hirdetnek Domingóval, ráadásul tenornak hirdetve őt. Addigra 83 lesz ... 

65390 Edmond Dantes 2023-11-30 09:51:21 [Válasz erre: 65388 -zéta- 2023-11-29 21:22:37]
Azt már lefoglalta az énekkar ... de föl nem fogom, hogy ha már Nabucco helyett Nabucco-keresztmetszet, akkor az egyetlen Domingo-ária miért a Macbethé és nem a Nabuccóé...

65389 Tzilike 2023-11-30 07:02:24
Az az igazság, hogy én eléggé aggódtam, hogy fog bírni egy operát végigénekelni. Főleg fizikailag. Azért így könnyebb dolga lesz, énekel is, nem is keveset, jobb ez így.

65388 -zéta- 2023-11-29 21:22:37 [Válasz erre: 65387 Búbánat 2023-11-29 19:28:16]
Elénekli a Va pensierot magyarul...

65387 Búbánat 2023-11-29 19:28:16 [Válasz erre: 65386 Momo 2023-11-29 19:10:12]
... és nyilván ad ráadásokat Domingo a Verdi-áriaestjén...

65386 Momo 2023-11-29 19:10:12 [Válasz erre: 65384 Heiner Lajos 2023-11-29 15:14:39]
Nabucco keresztmetszet és Verdi operagála Domingoval

"Tájékoztatjuk tisztelt közönségünket, hogy a Plácido Domingo címszereplésével 2023. december 4-ére és 8-ra meghirdetett, koncertszerű Nabucco-előadás műsora helyett a világhírű spanyol művész a Magyar Állami Operaházzal egyeztetve színesebb, gazdagabb programmal lép budapesti közönség elé. A két időpontban a közönség Nabucco-keresztmetszetet és Verdi-operagálát láthat Plácido Domingóval és a korábban meghirdetett operaházi szólisták fellépésével."

(opera.hu)

65385 Momo 2023-11-29 19:04:50
A Magyar Állami Operaház turnéra hívja Valerij Gergijev orosz karmestert és a Mariinszkij Színház zenekarát

"A Magyar Állami Operaház vezetősége kifejezte azon szándékát, hogy meghívja Valerij Gergijev orosz karmestert és a Mariinszkij Színház zenekarát egy turnéra, hogy előadják Gustav Mahler 8. szimfóniáját – közölte Mihail Svidkoj, az Oroszországi Föderáció elnökének nemzetközi kulturális együttműködésért felelős különmegbízottja, aki munkalátogatáson tartózkodik Budapesten."

(Orosz Hírek)

65384 Heiner Lajos 2023-11-29 15:14:39 [Válasz erre: 65383 Momo 2023-11-29 14:05:39]
Domingot se fogjuk már teljes operában látni...

65383 Momo 2023-11-29 14:05:39 [Válasz erre: 65382 Edmond Dantes 2023-11-29 09:24:34]
„…én valamikor azt gondoltam, egy énekesnek akár csak 1 beálló próbával is elmegy egy operaszerep vendégként, ahogy talán szokásos is volt és talán még ma is előfordul, aztán este elénekli a többnyire max. 1-2 áriát, van 1-2-3 duettje, együttese, utóbbiban már el is tud "bújni", ha rossz napja van. Rutinnal el is játssza, amit kell. Ellenben egy komplett áriaesten ő az egyetlen szereplő, max. hoz egy vendéget pár duetthez, de ott is minden szem és fül őrajta van.

Persze lehet kivétel, de általában:

Egy főszerepbe beállni macerás: Egy csomó dologra kell figyelni végig, hogy együtt legyen, és élvezetes legyen a produkció: Az idegen karmesterre a zenekarral, az ismeretlen énekes kollégákra, az énekkarra, a színpadi játékra (+ jelmez, smink, paróka, stb.), plusz, hogy mi a rendezés. Mindezt minimális próbával.
A másik, hogy ha olyan szerepbe áll be valaki, (mondjuk Tosca, Kalaf, vagy Mimi), melyet jól ismer a közönség, nem engedheti meg magának, hogy gyenge legyen, mert a közönség elvárással érkezik (ha másért nem, a jegyárak miatt), és megérzi, ha gyengébb produkciót kap. (Ismeretlen daraboknál, fel se tűnik sokszor, ha van hiányosság.) Ezért muszáj a vendégnek sokat adnia, hogy ne kezdjék ki.

Egy dalestnél nincsenek ezek a gondok. Ott az énekes a „maga ura”. A zongorakísérőre kell koncentrálni (ugye, ha össze vannak szokva, a rutin sokat segít), és ha nem nagyon ismert darabokat ad elő, nincs is határozott elvárás a nézők részéről. Másrészt, ha gyengébb napot fog ki, a nehezebb számokat kihagyja, másikra cseréli. Ha pedig halványabb, a közönség egy része egyszerűen azt fogja gondolni, hogy „no lám, ő ezt így csinálja”.


65382 Edmond Dantes 2023-11-29 09:24:34 [Válasz erre: 65380 Tzilike 2023-11-29 07:11:40]
Önök a szakmabeliek ... én valamikor azt gondoltam, egy énekesnek akár csak 1 beálló próbával is elmegy egy operaszerep vendégként, ahogy talán szokásos is volt és talán még ma is előfordul, aztán este elénekli a többnyire max. 1-2 áriát, van 1-2-3 duettje, együttese, utóbbiban már el is tud "bújni", ha rossz napja van. Rutinnal el is játssza, amit kell. Ellenben egy komplett áriaesten ő az egyetlen szereplő, max. hoz egy vendéget pár duetthez, de ott is minden szem és fül őrajta van. Nincs hová, nincs ki mögé "elbújnia", nem tud "zsonglőrködni", "ripizni", amivel elfödheti hangi problémáit. Vagy ő helytáll akkor és ott vagy senki más helyette. Tévedhettem. 
PS Persze egész más egy teljes szériára szerződni valamelyik operaház valamelyik produkciójába, ott rakat próba van, sok idő megy el, de azt meg nyilván megfelelően honorálják anyagilag. Optimális lehet és nem véletlenül terjed a félig vagy sehogy nem szcenírozott ("koncertszerű") előadások divatja, ahol jóval kevesebb kevesebb próba elég lehet a szólistá(k)nak és/de mégis szinte teljes operai élményt kap a néző.






65381 Momo 2023-11-29 09:02:33

Zongorás dal / ária esten felléptetni valakit  bármilyen furcsa  lényegében mindenkinek jobb, mint ha opera előadásba hívják.

1. A művésznek azért, mert sokkal kevesebb macerával (erő, energia, lekötöttség) jár az egész, és mégis kap pénzt. Eljön, elénekli a saját műsorát, hazamegy. Plusz az sem mellékes, hogy ha kifog egy gyengébb estét Budapesten (gonoszul: idejön pihenni), azzal nem lesz tele a zenei sajtó. Ugyanez Zürichben máshogy néz ki. Viszont Pesten is fizetnek.

2. A színháznak azért, mert ez jóval olcsóbb, nem kell annyival előre leegyeztetni, sokkal kevesebb vele a macera, és mégis csak megmutat valakit a nemzetközi operaélet nagyjai közül a hazai közönségnek. (Plusz jól mutat a sajtóban és a statisztikákban.)
(Bizonyos neveket, operai premierre (+előadásokra), meg 
– a mi fogalmaink szerint – horror áron lehetne megkapni.)


3. A közönségnek pedig azért, mert láthat olyanokat élőben, akiket nem biztos, hogy teljes opera előadásban is láthatna.

Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet meghívni ilyeneket operai szerepre, de az egy alapszabály, hogy a dolgok általában a könnyebb elmozdulás irányába tartanak. Szóval, ha dönteni lehet, azt a lehetőséget választjuk, ahol kevesebb erőfeszítésre van szükség.

Azt pedig nem lehet elégszer elmondani, hogy ami 
Bécstől New Yorkig a vezető nagy házakban történik (ki, hova, merre, meddig) az sokkal több pénzből valósul meg, mint a budapesti költségvetés.


65380 Tzilike 2023-11-29 07:11:40 [Válasz erre: 65379 lujza 2023-11-29 02:55:43]
Bartoli tuti zenekari áriaestet adott, emlékszem. Iszonyú cirkuszt csinált, azt mondta, ha egyetlen embert meglát a nézőtéren a próbán azonnal távozik.  :-)  Teljesen más a zenekari áriaest, bár én magam részéről inkább arra szavaznék, hogy operákban lépjenek fel...nekik persze minden szempontból jobb a szólóest.

65379 lujza 2023-11-29 02:55:43 [Válasz erre: 65368 Edmond Dantes 2023-11-28 06:43:22]
Én ugyan nem vagyok hozzáértő, de szerintem a Lohengrin nem az a kimondott hőstenor szerep. Ráadásul az Wagner legolaszabb operája. De van Beczalának annyi esze, hogy a nagy Wagner tenor szerepeket sosem fogja elénekelni. És intakt is a hangja még, pedig már nem is olyan fiatal. Viszont ő nem egyszerűen visszafogott, hanem nem tudni, mit érez, miközben énekel. Nem azt várom, hogy pojáca legyen, de minden dal tele van érzelemmel (a magyar népdalok is). Ha ezeket ilyen hűvösen énekli, bennem hiányérzet támad.
Én nem lennék ellensége az operaházi dalesteknek, csak tudni kell, kit mennyiért lehet meghirdetni. Bartoli, Gruberova, Netrebko, Meier szintén itt énekeltek dalokat, és nyilván mások is még, amikor mégse tátongtak üresen a páholyok. Azokat ilyenkor pl. lehetne székenként is eladni, mert nem biztos, hogy akinek pénze van rá, az negyedmagával akarna dalestre menni. És egy valamire való operaénekes életéhez a daléneklés is hozzátartozik, nem baj, ha abban is megmutatja a képességeit az operát szerető közönségnek!
Egyébként talán senki se vette észre, hogy mekkora marhaságot írtam tegnap éjjel, Virágária helyett Levéláriát. :(((

65378 Beatrice 2023-11-28 23:44:13 [Válasz erre: 65377 Búbánat 2023-11-28 20:53:55]
Elfoglalt művészek, amennyiben dalok is szerepelnek a repertoárjukon, nyilván könnyebben kaphatók dalestre, mint operára, vagy akár áriaestre, hiszen az egyszem zongorakísérőjükkel korábban bepróbálták a műsort (tipikusan turnéznak vele több helyen), nem kell más közreműködőkhöz alkalmazkodniuk, általában nincs helyszíni próba, így elég akár az előadás napján megérkezni, legfeljebb a terem akusztikáját próbálják ki.
A szervezők szempontjából az ilyen produkció jóval olcsóbb és egyszerűbb, mint egy zenekaros-kórusos-többszereplős előadás, talán a sztárénekes sem kér annyit.

65377 Búbánat 2023-11-28 20:53:55 [Válasz erre: 65376 Edmond Dantes 2023-11-28 18:02:28]
Beczala dönti el mikor, hol, mit, kivel
fog énekelni - ha menedzserére is hallgat, mielőtt a hívó féllel bármire elkötelezné magát. És nyilván mérvadó szempont az is, hogy a művész hol, milyen fogadtatásban részesült korábban, mielőtt vállalkozik oda újra eljönni - akár valami újdonsággal meglepni a közönséget, megmutatni más művészetét, másik oldalát is. Beczala gondolom, örült azért, hogy ezúttal a felújított Operaház színpadán kapott lehetőséget megmutatkoznia, vállalta a zongorás dalestjének esetleges nem kívánatos kockázatát - mármint ami műsora összeállítása, az előadása iránti érdeklődést illeti, és megnyilvánul(t). Személye iránt rá háruló nagy figyelem nálunk legalábbis inkább függ attól, mit fog énekelni, és kivel. Ugyanakkor én is amondó vagyok, dalest nem biztos, hogy az operába járó közönség széles rétege számára vonzó - befogadására számíthat. Erkel Színházat meg tegyék alkalmassá erre is - arra is, hogy az operalátogató-közönséggel is, újra megteljék ez a nagy "hodály".

65376 Edmond Dantes 2023-11-28 18:02:28 [Válasz erre: 65374 Búbánat 2023-11-28 15:01:13]
Nyár volt, csillagfény, turisták .. meg aztán ugyanott te magad írtad, hogy elég gyér (volt előzetesen) az érdeklődés, és a fórumról számomra sajnálatosan hiányzó joska141 írta, hogy a jegyárak a koncert közeledtével nőttön csökkentek: 20, 30 majd aznap már 50 százalékkal olcsóbban vesztegették árulták a jegyeket. És köztünk szólva jó sok potyajegyes-vattázóval is feltölthették azt az irdatlant. Változatlanul állítom: Beczalát is, ahogy legutóbb Opolaist és előtte másokat, operaszerepre kellene meghívni, nem zongorás áriaestre. Elsősorban az Erkel Színház és az ő tűrhetőbb helyárai, mindenhonnan, értsd: olcsóbb helyről is "látó" helyei lennének alkalmasak, "ha az a volna ott nem volna" = ha az Erkel operákra-balettekre nyitva volna. Ma a MüPa az egyetlen hely a városban, ahol még mindig megfizethető áron lehet, sajnos ritkán, operát kapni. Ott is alaposan megugrottak az árak, de jó az olcsó/bb helyválaszték és tágasabb, kényelmesebb, mint az Operaház 3. emelete.

65375 Momo 2023-11-28 16:19:02 [Válasz erre: 65373 Edmond Dantes 2023-11-28 14:37:45]
"És szintén századszor: cipőt a cipőboltból, operaénekest az Operaházban vagy inkább az Erkelben: operaszerepre."

Nem fognak szeretni, akik a MüPá-ba járnak operát nézni... :-)))))

65374 Búbánat 2023-11-28 15:01:13 [Válasz erre: 65371 Edmond Dantes 2023-11-28 12:30:15]


Megjegyzem: Beczala az Operaházban adott zongorakíséretes dalestje előtt nálunk utoljára mintegy három és fél éve lépett fel a Margitszigeten egy gálaesten, Rost Andrea oldalán - operaáriák, duettek és operett dalok voltak a műsorukon. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Halász Péter vezényelte. (2020. július 17.)  TELTHÁZ volt (csak a csillárokon objektív okok miatt nem lóghattak persze...)

A Nemzeti Hangversenyterem – és más helyszínek topikban, a 4689. sorszám alatt számoltam be arról a gálakoncertről

https://momus.hu/forum/nemzeti-hangversenyterem-es-mas-helyszinek/?oldal=33


65373 Edmond Dantes 2023-11-28 14:37:45 [Válasz erre: 65372 Tzilike 2023-11-28 13:59:09]
Nincs egyéb eszközöm ahhoz, hogy századszor is világgá kiáltsam: zongorás áriaestekre nincs igény. (Kivétel a szabályt erősíti.) A zongorakíséretes dal ("Lied") műfaja az egyik kedvencem, -bár nem ismerem jól- de nem az Operaházban és inkább bérletben lenne eladható, ahogy régebben. És szintén századszor: cipőt a cipőboltból, operaénekest az Operaházban vagy inkább az Erkelben: operaszerepre.

65372 Tzilike 2023-11-28 13:59:09 [Válasz erre: 65371 Edmond Dantes 2023-11-28 12:30:15]
Hiába tetszik szellemeskedni. Tény, ami tény. A zongorás koncertek kevéssé vonzóak. Én se szeretem őket például. Lapos a hangzás. Igaz, Beczala legalább elsősorban dalokat énekelt, ahhoz természetesen a zongora dukál, csak nem ekkora teremben.

65371 Edmond Dantes 2023-11-28 12:30:15
Legközelebb tehát Beczalát a Diótörőre kell felkérni.  Zongorás kiséret kizárva. A csilláron is lógni fognak.

65370 Tzilike 2023-11-28 11:35:30 [Válasz erre: 65369 Klára 2023-11-28 11:02:26]
Szerintem már megtárgyaltuk, hogy a zongorás koncertekre miért is kevésbé kelendőek a jegyek. Ha kegyed megnézi a Diótörőt, vagy ha csak a már lement Nabuccokat,  Spartacusokat, láthatja, hogy el lehet adni a páholyokat.

65369 Klára 2023-11-28 11:02:26 [Válasz erre: 65366 lujza 2023-11-28 04:07:24]
Ha Főigazgató Úr ott volt, és látta a foghíjas földszintet és az üresen tátongó páholyokat, talán elgondolkodik a jelenlegi, észszerűnek nem nevezhető  megoldáson,  és visszaállítja a régi, évtizedeken át jól bevált jegyvásárlási rendszert!

65368 Edmond Dantes 2023-11-28 06:43:22 [Válasz erre: 65366 lujza 2023-11-28 04:07:24]
Hőstenor vagy sem, tavasszal Bècsben elsőrangù Lohengrint ènekelt ès "műholdon" keresztül (MüPa) a MET-ből is. Nekem a Fày szerinti "visszafogottsàga" is megfelel. Dalesten különösen, bàr mostanàban màr sok ènekes ott is kicsit (vagy nem kicsit) "jàtszik".

65367 Edmond Dantes 2023-11-28 06:37:22 [Válasz erre: 65365 Beatrice 2023-11-28 03:08:34]
Szerintem Fày csak ironizàlt azzal, "kit èrdekel a dalok szövege". Őt pl. biztosan èrdekli.

65366 lujza 2023-11-28 04:07:24 [Válasz erre: 65365 Beatrice 2023-11-28 03:08:34]
Én is ott voltam, egyet is értek. Beczala hangja szép, egészséges, mindenütt jól szól, remek volumennel (a kakasülő tetején ültem). Az évek során némileg sötétedett, testesebb lett de azért nem egy hőstenor. Megbízható énekes, nem csoda, hogy sokat foglalkoztatják. Amit hiányoltam, de nagyon, azok az érzelmek voltak. Főleg a dal éneklésben, ahol talán a legfontosabbak lennének. És valóban, Gruberova, de nemcsak ő egészen másképp énekelték ezeket. Eklatáns példa erre Dvorák  "Als die Mutter" dala. Ezt sokan, számtalanszor énekelték már, de ilyen hidegen talán még nem hallottam. Furcsa volt még az opera áriák közbeiktatása, én amúgy se örülök a zongorakíséretes áriáknak. De ha már voltak, nekem a legjobban a ráadásnak adott Levélária tetszett. A számomra teljesen ismeretlen Karlowicz dalok kedvesek voltak. Abban egyetértek Fáyval, hogy egy kicsit népnevelés is egy ilyen este, amelyen egyébként sok szláv szót is hallottam fent.
Külön kell említeni a csodálatos Helmuth Deutschot, aki közel a 80-hoz még mindig fantasztikus zongorakísérő, nagy lesz a hiánya, ha egyszer abbahagyja majd.
Egyébként a 3. emelet tömve volt, bár előadás közben és a szünetben is többen távoztak, de így legalább az állóhelyekről le tudtak ülni. De amennyire láttam, a földszint már foghíjasabb volt, a páholyok szintén, a 2. emeleten teljesen üresen tátongtak. A főigazgató is ott volt, remélem, azon gondolkodott, hogy egyszer opera szerepre is meghívja Beczalát!

65365 Beatrice 2023-11-28 03:08:34 [Válasz erre: 65364 -zéta- 2023-11-27 21:26:16]
Ott voltam. Tetszett. Beczała igazi klasszis. A másik meg Helmut Deutsch.
Beczała az elején még nem annyira eresztette ki a hangját, de amikor kieresztette, hát az szólt rendesen. Okosan vitt karrier, nem a három évre világsztár típusról van szó.
Amikor még nem volt világsztár, Pesten láttam a Rigolettóban (a DigiTár szerint 2000.03.29.), meg Zürichben a Beatrice di Tendában. Már akkor is szolid, megbízható énekes volt.
Fáy véleményétől eltérően nekem fontos a dalok szövege, mert szerintem nagyon is a szövegre épülnek ezek a kis dal-miniatűrök, melyekben az énekes meg tudja mutatni a kifejezőkészségét, a nüanszokra való érzékenységét, felvázolva egy-egy történetet 1-2 perc alatt.
Nekem a műsorválasztással más, merőben szubjektív problémám volt: jó néhány dal ugyanaz volt, mint amit 2016-ban Edita Gruberova ugyanezen a helyen megszólaltatott a dalestjén. És hát, Őt nem tudom feledni.

65364 -zéta- 2023-11-27 21:26:16
Járt valaki a Beczala-dalesten vasárnap? 
Sajnos nem tudtam elmenni, Fáy Miklós ezt írta róla...

65363 Búbánat 2023-11-24 21:12:07 [Válasz erre: 65362 Beatrice 2023-11-24 19:03:16]
Volt lehetőség még a nyáron 2.500 Ft-ért a Rusalka-főpróbára az első sorba  jegyet vásárolnom,  sőt, egy másik Rusalka-előadásra is jelentős kedvezménnyel vettem jegyet, a harmadik sorba.  Úgy hogy efelől "nyugodt" vagyok, viszont tényleg éljenek a Black Friday akció lehetőséggel azok, akik még nem döntöttek és szeretnének eljutni az Operába egy-egy produkcióra - ha még akad rá jegy. 
Épp most néztem meg a Diótörő online jegytérképét, hihetetlen árakat látok: 50.000 Ft felett is elkeltek...A Bohémélet-jegyek közel negyvenezerért is elfogytak...

65362 Beatrice 2023-11-24 19:03:16
A jegy.hu ma éjfélig tartó Black Friday akciójában a Ruszalkára és a Valuskára 60 százalék kedvezménnyel adják a jegyeket (némi "kényelmi díjjal" azért számolni kell).
Megjegyzem, amikor az évadra árusítani kezdték a jegyeket, az egyetlen délelőtti és féláras Ruszalka-előadásra pillanatok alatt elfogytak a jegyek.

65361 Hangyászsün 2023-11-16 13:26:17 [Válasz erre: 65359 Heiner Lajos 2023-11-16 09:02:20]
A 60-as években azért állt a bál Bécsben, mert Karajannak volt bátorsága eredeti nyelven előadatni az olasz operákat. (És hol volt akkor a cseh operák nemzetközi diadalmenete, kivéve persze Mo.-ot? Karinthyt idézve: Istenáldás hullik rája, ne sírj, ne sírj, Kossuth Lajos!)

65360 Hangyászsün 2023-11-16 13:19:54 [Válasz erre: 65345 Momo 2023-11-14 17:23:40]
A mai tehetősek nagy része - tisztelet a kivételnek - éktelen bunkó. Így még sznobizmusból/rongyrázásból sem mennek el az Andrássy útra, legfeljebb valamilyen balettre, bár én még ebben is kételkedem. Ugyanakkor simán leperkálják a MÁO nagy magyar átlaga számára megfizethetetlen jegyárainak többszörösét is az ügyeletes popszemetelő sztár nyálgép produkcióira.

65359 Heiner Lajos 2023-11-16 09:02:20 [Válasz erre: 65350 Zenei általános 2023-11-15 05:49:38]
Szerencséje, hogy a Szerkesztőség törölte hozzászólásomat.

65357 takatsa 2023-11-15 18:14:25 [Válasz erre: 65350 Zenei általános 2023-11-15 05:49:38]
Mi nagyon örülünk minden új fórumozónak, sőt, repesve várjuk őket, mert minél többen vagyunk, annál nagyobb az esélye a tartalmas eszmecseréknek, a pezsgő fórumos életnek, új barátok szerzésének, és amúgy is: sok lúd disznót győz. Node, van itt egy kis bibi. Mert egy új fórumosnak illő körülnézni, jó sokat olvasgatni, és csak azután írni. Ha ez megtörténne, akkor pl. az Erkel színházzal kapcsolatos véleményt az Erkel topikba lehetne írni, és azokat a témákat, amelyekről már kismilliószor beszéltünk, pro- és kontra, pedig talán elő sem kellene venni. Mert ilyen téma pl. az Erkel színáz építése-ujjáépítése-lerombolása, az Erkelben történő játszás-nemjátszás, vagy ilyen téma a magyar embernek magyar nyelvű opera kérdése is. Mert bizony a 70-es évek óta, amikor tetszett járni abba a zenei általánosba, ahol még a falon is az operaműsor lógott, eltelt egy kis idő, vagy 50 évecske. Ez Arany János időszámítása szerint majd' két emberöltő. Most már nincs a mókus fenn a fán, meg vörös csepel, meg operaműsor az iskolaosztály falán, és bizony az operákat is eredeti nyelven éneklik. Tehát magyar embernek a magyar nyelvű operát továbbra is magyarul éneklik-vonyítják, ki hogy tudja, de nemcsak a magyar embernek ám, hanem mindenféle nációnak. Sajna csak egy magyar nyelvű opera érte el a nagyvilág ingerküszöbét, Bartók Kékszakállúja, de azt bizony New Yorktól Tokióig, mindenhol magyarul (próbálják) énekelni. Aztán Verdit olszul, Wagnert németül, Csajkovszkijt oroszul, Smetanát csehül, mindenhol, itt is, ott is, amott is. Node, küldök én önnek, egy szép magyar dalt, magyar ajakkal, ráadásul az Ön kedvencét. Igaz, hogy én Kacsóht nem kedvelem (csak h nélkül, a kis meleg kacsókat) de itt van ez a szépség, sok örömöt hozzá.

65356 Hangyászsün 2023-11-15 16:18:24 [Válasz erre: 65353 Edmond Dantes 2023-11-15 10:58:58]
Ha jól tudom, az Opera felújításával tisztességes zenekari és énekkari öltözőket is kialakítottak. Ha tévedek, bocsánat, legközelebb jelentkezem, amennyiben tartanak nyitott kapuk napját és a közönség előtt zárt területekre is be lehet menni. Konkrétan mit követel a két átkosból itt maradt múmia rendíthetetlen érdekvédő?

65355 Momo 2023-11-15 14:37:03

Ami az Erkelt illeti: Nincs annyi közönség, hogy full time-ban operajátszásból működjön. (Már 2007-ben se volt, azért zárták be a szocik.) (Meg egyébként sose volt annyi közönség operára. Volt a Városi színházban is minden a varietétől az esztrádműsorig.) És, ami változott:

1. Sokkal nagyobb a konkurencia. (A koncertektől a multiplex moziig számtalan más időtöltés kínálkozik. Vagy ülnek otthon, és nézik a tévét.)
2. Megváltozott a közízlés. Önmagában is sokkal kevesebb az opera iránt érdeklődő közönség. (Focimeccsre se járnak annyian, mint 60 éve, meg magyar nótát se hallgatnak annyian, mint régen.)

Ez van. Ha játszik az Erkel, azon megy rinyálás, hogy mért üres? (A MüPa is üres sokszor, csak nem látszik, mert más a nézőtér elrendezése.) Ha nem játszik, akkor az a baj, hogy mért nem játszik. Tessék opera iránt érdeklődő tömegeket hozni, és lesz megint operát játszó Erkel.

Igazából nem (részben) felújítani kellett volna az Erkelt, hanem lebontani, és építeni oda, egy modern, rugalmas, sok mindenre optimálisan és költséghatékonyan használható színházépületet. (Amiből kevés van Budapesten, de az egész országban is. Szóval ránk férne.) Az Erkel alkalmatlan a mai körülmények között. (Sőt, mindig az volt.)

Aki meg annyira ragaszkodik konkrétan ehhez az össze-vissza toldozgatott, elméretezett épülethez, az dobja össze rá a pénzt és tartsa el maga. Ilyen alapon járhatnának a 60 évvel ezelőtti autóbuszok is Budapesten, mert mennyivel szebbek voltak, mint a maiak. Ezzel a hozzáállással viszont nincs fejlődés, előre lépés. 

(De ne tessék aggódni, most, hogy rendbe lett rakva, megint vagy 30 évig ott fog állni...)







A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.