Káel szépen besimult a Müpa meglévő csapatába, hál' Istennek nem akarta a saját kedve szerint átformálni az egészet.
Újra meghódították a dubai közönséget az Opera együttesei
A Bohémélet három előadására csaknem négyezren, a
Beethoven-hangversenyre ezerhatszázan, míg A
hattyúk tava hat
balettelőadására összesen tízezren váltottak jegyet, így a két évvel korábbit
meghaladó, zajos siker kísérte a Magyar Állami Operaház 2025. szeptember 18-tól
28-ig tartó, évadnyitó vendégjátékát a Dubaji Operában.
(Opera.hu)
A MÜPA-ban úgy látszik, még nem Adenauer a polgi, az Andrássyn már igen. Jaj nekem, terézvárosinak. Na nem mintha Káel jobb lenne. Igaz, ő nem yachton utazott, csak ezüsthajóban Ezüsthajóban.
Nagyon elgondolkoztatott, hogy az egyik legnagyobb magyar, és nemzetközi XX. századi zeneszerző, Bartók Béla halálának évfordulója kapcsán három vezető zenekarunk is szükségesnek érezte előadni a Kékszakállú herceg várát, méghozzá remek előadásokban. Ugyanakkor a Magyar Állami Operaháznak ez egyáltalán nem jutott eszébe, hogy netán ott is elővehetnék Bartók egyetlen operáját. Pedig a kiváló énekesek megvannak hozzá, és a mű akár koncertszerűen is előadható, de nem tartották fontosnak. Bartók műveit egy ideje ott már nem játsszák. A Csodálatos mandarint is csak a Fesztiválzenekar és Duda Éva társulatának kiváló előadásában láthattuk idén, mint ahogy pár éve is. :((
Nem tudom, hogy milyen tanácsot adjak a zord valóság kikerülésével kapcsolatban, amit bizony szerintem jobb elkerülni. Végül is mi fizetünk azokért a jegyekért, méghozzá egyre többet. Épp néztem, hogy egy közönséges előadásra, a 3. emelet 4-5 sorába, sőt hátrébb is már nyolcezer alatt csak délelőtti előadásra kapsz jegyet. Akkor pedig próbáljanak meg elfogadható színvonalon játszani nekünk! Nemcsak a konzerv, de a régi emlékek is, nem beszélve a szórványos külföldi élményekről mind-mind gyakran sokkal különbek egy mostani hétköznapi előadásnál. Persze ez nincs mindig így, én erősen figyelem a szereposztásokat, és csak ha ígéretes, akkor veszek jegyet. Bár a szereplőváltozást így se lehet kivédeni. Rácz Rita nálam már nagyon régen a feketelistára került, amiben ő énekel, arra az előadásra inkább nem veszek jegyet. De volt egy kivétel, a Nixon Kínában előadásban kiváló Maóné volt, egészen meglepett vele.
Az Opera honlapjáról
ISMÉT A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ PRODUKCIÓI NYITJÁK A DUBAJI OPERA ÉVADÁT
2025. szeptember 12. 09:25
Nagy sikerű 2023-as vendégjátékait követően idén a Bohémélet és A hattyúk tava produkcióival, valamint Beethoven-hangversennyel látogat az OPERA az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városába. Az Andrássy úti dalszínház együttesei összesen három opera- és hat balettelőadást, valamint egy szimfonikus koncertet mutatnak be Dubajban 2025. szeptember 18. és 28. között.
Hogy létezik az, hogy a kiváló baritonistánk, Kelemen Zoltán az OPERA 2025/26-os évadában egyetlen előadásra sincs kitűzve?!
Nagyon félreértetted a hsz-omat. Még kíváncsiság szintjén sem vagyok kíváncsi a kivagyi giccsparádéra. Továbbiak magánban.
Ùgy èrzèkelem, szìvesen benèznèl H.pusztàra, nèmi mentàlis zavar-mimelèssel. (Vö. Mime) Màrpedig nincs ott semmi làtnivalò, csak szorgos termelő munka folyik. Ami kiszivàrgott kivàncsiskodàsbòl kifolyòlag, aszerint a termèny avagy vègtermèk tömèny giccs, Hort... pardon, Habsburg-nosztalgia, Sztàlin-csùti barokk. Hagymàzàs helyett hagymàz.
Még éppen jókor történt az Erkel sokadik virágzása ahhoz, hogy az unokáim legalább megtapasztalhassák, nemcsak a kakasülőről lehet operát nézni.
Türelem! Hamarosan nem félkész lesz, hanem teljesen kész és indulhat a termelés.
Pontosan. Már én unom, annyiszor leírtam: vajon a "trianonosított" (ezt a szót most alkottam ebben a kontextusban), azaz megcsonkított, Erkeltől megfosztott Operaházban, Eiffel ide vagy oda:
Azt azért hozzá kell tennem, hogy mindig jóval több dolog tudható, és jóval több dolog látszik is, mint, ami ide kikerül a fórumra. Nekem is jóval több meglátásom, véleményem van, mint, amit ide kiírok.
Gondolom, más is így van ezzel. ;-)
A képlet egyszerű:
1. 2007-ben bezárták az Erkelt. Mivel ezzel megszűnt a két helyen egy időben
való párhuzamos játszás, kevesebb emberre volt szükség. Elküldték a fölösleget.
(Igyekeztek jó feltételeket teremteni. Egy pillanatig nem volt vérengzés
jellege a dolognak.)
2. 2013-ban kinyitották az Erkelt. Új embereket vettek fel, megnőtt a létszám.
3. 2025-től leadták az Erkelt. Megint nincs annyi emberre szükség. Elbocsátások
vannak / lesznek, több körben.
(Ami a folyamatot illeti) ennyi. Az végig látható volt, hogy a 2013-ban kezdődött nagy tűzijáték egyszer
véget ér. A fenntartó most húzta be a kéziféket.
Sic transit…
(Az összes eddigi és jövőbeli hatvanpusztázó
és hülyesztrájkolózó hozzászólástól
elhatárolódom. :-))))
Ahhoz kicsinek látszik...
Különben is mindjárt itt van a gumimenyasszony, 3 napig sötétség lesz, és csak az éli túl, akinél van szentelt víz, szentelt gyertya és citrom. Uff, én beszéltem!
Annyit tennék hozzá az épületes beszélgetéshez, hogy biztos forrásból tudom: Hatvanpusztán elmegyógyintézet épül, mindkét oldal politikai agyhalottai számára... ;-)
Nos, kedves névtelen, gondolom, olyan, akinek megszűnt a munkaviszonya, netán egy szakszervezetis? Ha olyan nemokosak voltatok, hogy nem fogtátok fel, hogy nincs magasabb állami finanszírozás, tehát hiába zsaroljátok ki a béremelést, annak nem lesz fedezete, akkor mit csodálkoztok? A magamfajta agyhalott már akkor megmondta, mikor egy remek hangulatú személyeskedésig menő vita volt az énekkari öltözőben erről, hogy egyetlen módon lehet az így fellépő hiányt kompenzálni, de ti hittetek annak a félnótás Báránynak. Ennyi. Lehet tovább sztrájkolni. Még nagyobb veszteséget okozva, aminek szerinted mi lesz a konzekvenciája? Megmondom: további elbocsátás. További jó vergődést.
Szerintem itt van olyan korista, aki meg azt is elhiszi, hogy Hatvanpuszta egy félkész mezőgazdasági üzem es most majd megsértődött, mert agymosott narancsossaga miatt megszoljak.
És meg mindig vannak funkcionális analfabéták a dolgozók között, akik agymosottkent mindhalálig narancs pártiak es Szilveszternek drukkolnak, de hat ugye a náci rendszernek is voltak ilyen támogatói. Gratulálok nekik ezúton is.
"Újra sztrájkfolyamat kezdődhet az Operában: 29 fő elbocsátása után 50-60 zenésztől is megválna a főigazgató." Rèszletek Mancsban itt.
Helyesbítenem kell magamat:
Norina szerepét a második
szereposztásban nem Sáfár Orsolya, hanem Gabriela Hrženjak vendégművész fogja
énekelni. (aug., 12., 14., 16.)
Donizetti Don Pasquale című vígoperája - Káel Csaba rendezésében - nyolc év után kerül vissza az OPERA repertoárjába és először az Andrássy úti Dalszínház színpadára. Ez a rendezés a Gördülő Opera vidéki sorozata részeként (2014) meg felújításként az Erkel Színházban (2016 januárjában) mutatkozott be.
Hihetetlen,
hogy a produkció eddigi utolsó, 2017. február 25-i budapesti előadása után ennyi
ideig kellett (ki)várnunk, hogy most újra láthassuk a remek, bohózati elemekkel
teli, pompás vígoperát.
A tegnap esti nyilvános főpróba-előadásból
számomra az derült ki -
és ez a legfontosabb - , a kissé „leporolt” rendezés mit sem vesztett el bájából,
frissességétől, humorából, az akkori ötletek most is ülnek, a poénokon most is
kacagunk, és a darabból levonható „bölcs” tanulságok ma is változatlanok,
elgondolkodtatók – s persze Donizetti remeke, áradó, bel canto zenéje-éneke most
sem hagy közömbösen bennünket. Az első taktustól az utolsóig dallam dallam
hátán, csupa melódia. A legenda szerint az olasz zeneköltő mindössze nyolc nap
alatt vetette kottapapírra a vázlatot és tizenegy nap alatt megkomponálta és meghangszerelte
a teljes háromfelvonást, de még a dalszöveg is az ő munkája! Meglepő az is, hogy a 2016-2017-ben beállt, a négy
főszerepet alakító énekművész közül hárman - Szemere Zita (Norina), Horváth István (Ernesto) és Szvétek László (címszereplő) - most is itt vannak: tegnap
is őket láthattuk-hallhattuk a főpróbán, mintha nem telt volna el ennyi esztendő,
ugyanolyan sugárzó jókedvvel, komédiázó vénával megáldva játszották „dalolták”
végig az operát, mint anno. Hozzájuk csatlakozott negyedikként és debütált Malatesta szerepében Haja Zsolt. Benne sem kellett
csalódnunk, annyit azért megjegyeznék, talán a hang materiája kevéssé átütő - kiválóan
beilleszkedett szereptársai mellé és együtt fergeteges, sziporkázó, mulatságos
jelenetek sorában bizonyította ő is, újfent klasszisát. Szvétek Lászlóval előadott
nevezetes „hadarókettőse” olyan
lelkes fogadtatásban, tapsorkánban részesült, hogy a lehullt függöny elé
érkezve - Török Levente karmester beintésére - megismételték a duett teljes, második
szakaszát, viszont még több poénnal s ezúttal már magyarul adták elő s „hadartak”
(nem tartom kizártnak a „spontán ötlet” rendezői koncepció része volt). Itt a
közönség egy része már a zene alatt, annak sodrására ritmikusan tapsolta az
énekeseket – már csak a csápolás hiányzott, mint a koncerteken...
Carlotta, a jegyző szerepében Beeri Benjamin mutatkozott be először.
Szóval,
teljes sikert aratott a Don Pasquale, s a hátralévő augusztus 9-i, 12-i, 14-i,
16-i és 19-i előadásokkal hivatalosan is véget ér az Opera 141. évada. A második
szereposztásban annyi változás lesz, hogy beáll Sáfár Orsolya (aki ugyancsak 2016 óta énekli Norinát) és debütál Palerdi András Don Pasquale szerepében.
Azt is megemlítem, hogy a fiatal karmester, Török Levente (tudni kell, hogy Ő Török Géza karmester fia), ugyancsak most először állt be ebbe a produkcióba, az ő érdeme is, hogy a remek zenekari hangzás mellett dicsérni tudom az összetett énekkari jelenetben precízen mókázó operaénekkari tagokat (karigazgató: Csiki Gábor) is. A tapsrend alatt, szerényen, odament a súgólyukhoz és kezet fogott a bent ülő munkatárssal.
Csütörtök és péntek esti, vidékre "kihelyezett" eseményekről utólag
OperaFüred
operagála | Balatonfüred | 2025 július 24-25.
Az OperaFüred programsorozat
keretében 2025. július 24-én és 25-én este a balatonfüredi Gyógy téren várták
az operarajongó közönséget ingyenes hangversenyekkel.
A festői környezetben megrendezett
hangulatos szabadtéri koncerteken a Magyar Állami Operaház műsorából adtak
ízelőt a művészek.
Július 24-én az OperaFüred koncerten
a Magyar
Állami Operaház Énekkari művészeinek műsorát hallhatták,
vezényelt Csiki
Gábor.
Július 25-én pedig
népszerű operák részleteivel várták a közönséget az Operaház szólistái
egy Operagála keretében.
Közreműködtek: Balga
Gabriella, Szemere Zita, Brickner Szabolcs, és Szegedi
Csaba.
Műsor
2025
július 24., CSÜTÖRTÖK 20:00
Charles
Gounod: Faust
- Nyitókórus | Bakó Antal
- Mephisto áriája | Miroslav Mehandzhiev
Giacomo
Puccini: Turandot –
Hold-kórus és jelenet | Gulyásik Attila
Giuseppe
Verdi: Az álarcosbál –
Báli kórus és Oscar áriája | Lakai Anikó és Bakó Antal
Giuseppe
Verdi: Macbeth –
Száműzöttek kórusa; Hazafiak kórusa | Csobolya József, Gulyásik Attila
Erkel
Ferenc: Bánk bán – az
1. felvonás fináléja | Magyari Eszter, Töreky Katalin, Lakai Róbert, Bakó Antal
Ludwig
van Beethoven: Fidelio
- Rabok kórusa |
Ágoston Máté, Bakó Antal
- Kvintett a 2. felvonásból | Magyari Eszter, Cserhalminé Lénárd Katalin,
Ágoston Máté, Pekárdy Tamás, Miroslav Mehandzhiev
Szörényi
Levente: István, a király
- Töltsd el szívünk,
fényesség | Pekárdy Tamás, Cserhalminé Lénárd Katalin, Csobolya József
- Gyászba öltözött csillagom | Balás Péter, Avedikian Viktória
- Szállj fel, szabad madár | Gulyásik Attila
- Unom a politikát | Győrffy Dorottya, Pekárdy Tamás
- Fejedelmünk, István | Pekárdy Tamás
Josh Groban – Ókovács
Szilveszter – Andorka Márton: Felviszel | Lakai Anikó, Lakai Róbert
Zongorán közreműködött: Szabó M. Krisztin
Vezényelt: Csiki Gábor
2025 július 25., PÉNTEK 20:00
Kodály Zoltán: Háry János - Intermezzo (I. kaland)
Erkel Ferenc: Hunyadi László
- „Van végre néhány nyugodt pillanat” – László áriája az I. felvonásból |
Brickner Szabolcs
- „Ah, szememben mámor s öröm ragyog” – Gara Mária áriája a III. felvonásból |
Szemere Zita
- Gara nádor áriája a III. felvonásból | Szegedi Csaba
- „Nagy ég! Remegek! … Szép reménysugár” – Erzsébet La Grange-áriája a II.
felvonásból | Balga Gabriella
- Palotás
Bánk bán
- „Hazám, hazám” – Bánk nagyáriája a II. felvonásból | Brickner Szabolcs
- Tiszaparti jelenet a III. felvonásból | Szemere Zita
- „Száz hős csatán küzdöttem én” – Endre áriája a III. felvonásból | Szegedi
Csaba
Kodály Zoltán: Háry János
- Toborzó – „A jó lovas katonának” – Háry dala a III. kalandból | Szegedi Csaba
- „Tiszán innen, Dunán túl” – Háry és Örzse kettőse az I. kalandból | Balga
Gabriella, Szegedi Csaba
Erkel Ferenc: Bánk bán
- „Ha férfilelkedet egy hölgyre feltevéd” – Petúr bordala az I. felvonásból |
Szegedi Csaba
Közreműködött a Magyar
Állami Operaház Zenekara
Karmester: Erdélyi Dániel
Mindkét
est házigazdája dr.
Ókovács Szilveszter, az OPERA főigazgatója.
Július 26. szombaton
Az eseménysort megkoronázó 200. Anna-bál
szombat esti műsorát, majd a bált megnyitó táncokat a Magyar Nemzeti Balett nyolc párosa
mutatja be az Anna Grand Hotel díszkertjében.
Erkel Hunyadi László című operájából a Palotást
és Huszka Jenő Anna-báli
keringőjét Szirb
György balettmester koreográfiájával láthatják a vendégek.
Fellép Dobra Janka, García Carriera Claudia, Fülöp Anna, Horányi Adrienn, Ispanova Alin, Porkoláb Cecília, Sharipova Elena, Szelényi Dóra, valamint Bykovets Tymofiy, Kóbor Demeter, Kovtun Maxim, Kökény-Hámori Kamill, Melnyik Vlagyiszlav, Molnár Dávid, Topolánszky Vince és Zhumatayev Daniyar. Közreműködik a Mendelssohn Kamarazenekar.
(Opera honlapjáról)
A takarítók státuszban vannak. A jegyszedők talán nem.
A ruhatárosok/jegyszedők/takarítók/stb. már rég nem munkavállalók, ezeket a tevékenységeket régen kiszervezték külsős cégeknek...
Bárány Balázsnak a Bábszínházban (lenne) a helye. Jól elbábozza a harcos-karcos néptribunt, közben magas labdákat ad, amiket könnyűszerrel csap le a Főigazgató. A cikk olvasata szerint a legnagyobb épület leadásához kötik 29 -és csak 29- fő elbocsátását. Szerintem csak ruhatárosból, jegyszedőből és eddig MÁO állományában ott dolgozó egyéb személyzetből jóval több van az Erkelben. Az eddig ott foglalkoztatott művészek és műszak hová tömörül eztán? Az Operaháznak meg a matek nem megy: a cikk végén említett "negyede" (a 29-nek) az lefelé kerekítve 7, a "további több, mint két tucat" az 24+. 24+ meg 7 = 31+ ... volna, ha az a volna ott nem volna, ti. az már pont csop. leép. volna. További említett százalékok meg 1/7-ek szóra sem érdemesek.
Közben működésbe lépett a guillotine?Ismertebb ember van a kordéra rakottak lapátra tettek között?
A földszinten is álló ováció volt!! :)
Mozart
Figaro házassága című operája Galgóczy Judit rendezésében, Csikós Attila
díszleteivel és Vágó Nelly jelmezeivel 1998. január 24. óta van műsoron az
Operaházban; 2022 óta Figaro lakodalma néven játssza a Dalszínházunk.
Számomra mindig ünnep, ha az immár 27 éve repertoáron lévő, klasszikussá
nemesedett rendezésben láthatom Mozart remekét a színpadon; hiszen a szép
színes, kosztümös meg a rokokó korát megidéző színpadkép eleve közel áll hozzám.
Sokszor láttam Galgóczy rendezésében az operát és nem tudok betelni vele,
mindig elragadtat. A tegnap esti
főpróba-előadáson a közönség tombolva
ünnepelte az énekeseket, az énekkart, a gyermekkart, a zenekart és a teljes
apparátust zeneileg összefogó Hamar
Zsolt karmestert! Olyan siker volt, ami majd szétvetette a házat... Rég
láttam az Operaházban ekkora lelkesedést egy főpróba operaelőadást követően.
Hozzáteszem, megérdemelten, mert ahogyan a színpadon az összes szereplő meg a kórus/gyermekkar,
úgy a (megemelt) zenekari árokban helyet foglaló muzsikusok, élükön a földszínt
első soraiból is már jól látható karmester annyira odaadóan szólaltatták meg az operát, a mozarti muzsika is annyira közvetlenül megérintett mindenkit, hogy már az
első rész (a második felvonás) végén a nyílt színen percekig tapsolta és
bravózta őket önfeledten a publikum – ezt jó érzés volt megtapasztalni s magamnak is átélnem.
Igazán nem emelnék ki senkit a szereplők közül, mindenki a
tudása legjavát nyújtotta; azért rácsodálkoztam Szemerédy Károlyra, akinek nemrég Az álarcosbálban látott/hallott Renato-alakításáról
fenntartásaimat fogalmaztam meg, de itt a Gróf szerepét tökéletesen hozta, a művész énekszólama adekvát a karakterhez, a első és harmadik felvonásbéli áriáit „kitapsoltuk”.
Brindás Boglárka igazi, cserfes
Susanna volt, szép, kifejező, karcsú szopránhang birtokosa, aki Franciaország számos
operaházában már megmérettette magát és képezte tudását. Jó volt újra felfigyelnem Tuznik Natália tehetségére (A grófnő alakításában), kifejező és
igéző lírai szopránjára, aki számos szép szerep-megvalósításával lopta be magát eddig
is a szívembe. Cser Krisztián Figaróként
régi szerepében lubickolt, mint címszereplő, mégis valahogy halványabbnak
éreztem most a „csapatmunkába” való beilleszkedését, amúgy nem lehet rá semmi zokszavam,
hiszen pompásan elénekelte a „slágerszámait”... Kálnay Zsófia volt mint Cherubino. Minden magyar énekművészt a tündöklő Házy
Erzsébet utánozhatatlan Cherubinójához mérek, és midig megállapítom, hogy nincs még egy hozzá hasonló egyéniségű-lelkületű-csengő
szopránhangú és muzikalitású művész. Kálnay ügyesen komédiázik a színpadon,
mezzója-hangszíne kellemes és rendben van, nevezetes áriáit könnyedén abszolválja,
a tapsokat ő is begyűjti...
Megemlítem még a stílusosan játszó remek karakterszereplőket,
akik mind jól beilleszkednek az együttesbe: Farkasréti
Mária (Marcellina), Szvétek László
(Bartolo), Szerekován János (Don
Curzio), Szeleczki Artúr (Basilio), Hábetler András (Antonio). Felfigyelhettünk
egy fiatal, operastúdiós szopránra, Anija
Lombardra (Barbarina) - akit megismerhettünk korábban a Macbeth operában: a Második jelenésben
mutatkozott be az Operaházban. Az osztrák-dél-afrikai származású szoprán
brüsszeli, bécsi és grazi tanulmányai után a 2023/24-es évadtól a Marton Éva
nevét viselő Nemzetközi Operastúdió tagja. A jövő évadban több új szerepben
találkozhatunk majd Anija Lombarddal: Papagena, Ceprano grófné, Zerlina, II/2
viráglány, Kate (Pillangókisasszony).
Kiemelem még a Gyermekkart
(karnagyuk: Hajzer Nikolett), meseszerűen szépen énekeltek és táncoltak
(koreográfia: Nádasdy András).
Hamar Zsolt jól tartotta kézben a
zenekart, az első sorokból is kiválóan lehetett látni a dirigens biztos
beintéseit (az énekesek felé is). Meglepődtem, hogy maga az operazenekar is, külön, milyen hatalmas tapsokban részesült. Megérdemelten.
Az ünneplés legvégén a tapsrendben a színpad szélére előre
szaladó énekművészek mindegyike egy-egy szál virágot hajított a nézőtérre (és a
zenekari árokba), így a szerencsések a zenei élmény mellé a szereplők által „természetbeni
juttatásokkal" is gazdagodhattak.
A következő hetek tizennégy Figaro lakodalma előadása során (szeptember 21-ig bezárólag) bemutatkozik a másik szereposztás is, produkciójukat is érdemes lesz
figyelemmel követnünk.
Végezetül, jelzem, hogy a Feszty Foyer-ban (az első emeleti
nagy büfé) lekerültek az állványok arról a falszakaszról, ahol az elmúlt
hetekben az egyik freskó évekkel ezelőtti beázása következtében keletkezett
vizesedő csúnya folt eltüntetése és helyreállító munkálatai zajlottak. Ismét
teljes pompájában gyönyörködhetünk Feszty Árpád monumentális freskó-sorozatában,
amely szépséges, allegorikus képeivel a nagyszerű terem falait díszítik.
Tegnap az operaelőadás szünetében
felmentem a Feszty Foyer-ba (az első emeleti nagy büfé), s örömmel
látom, már felállványozták azt a falterületrészt, ahol Feszty Árpád freskója évek óta pusztul; hámlott
a felső réteg, a beázások, a vizesedés következtében hatalmas folt keletkezett
a festmény helyén, a festék nagy része lepergett róla. Most remény nyílik a
helyreállítás és a restaurálás után, hogy újra a maga pompájában és
teljességében tárulhat szemünk elé a Feszty Foayer-t díszítő csodálatos,
allegorikus képekkel díszített falszakaszok.
A műmárvány oldalfalakat Feszty
Árpád különböző hangokat jelképező kilenc képe, azaz a Kagylóbúgás,
a Madárdal,
a Patakcsörgedezés,
a Nimfák
tánca, A
faun zenéje, a Viharzúgás,
a Sappho zenéje, a Visszhang és
a Csigakürt
hangja című freskó díszíti.
Az álarcosbállal elindult az Operaház nyári sorozata. Igaz, tegnap este még csak a nyílt, de teljesértékű főpróba-előadásra került sor, amely csaknem teltház előtt zajlott le. Nem maradt el a közönségsiker, az előadó énekművészeket, énekkart, zenekart, karmestert nagy tapsok köszöntötték az előadás végén. Tulajdonképpen megérdemelten, bár azért akadt némi fenntartásom.
Pataki Adorján (III. Gusztáv) felkészülten, biztosan énekelt, tenorja jól bírja a kényes magasságokat is, tetszett az alakítása. Szemerédy Károly (Renato Anckarström), aki most debütál szerepében, sem színpadi megformálásával, sem énekével elmaradt várakozásomtól; hangerővel akar túljutni az énekszakaszokban a frázisok végén, ami szinte ordítássá, „elbődüléssé” fajul s ezzel lerontja az addigi teljesítményét. Maga a hangszíne sem tetszik nekem, túl kemény, túl száraz, és mintha nem érezné magát otthon (még) Verdiben... Ugyancsak most először énekli Ulricát Komlósi Ildikó. Mezzóján már érezni, hogy „túl későn” jutott el hozzá a szólam. Érzésem szerint kissé „darabosan” és visszafogottan énekelte a nyitó áriát, később az együttesekben megcsillantotta meglévő erényeit, és emlékeztetett bennünket kvalitásaira, a tapsokat is megérdemelten vívta ki. Persze a produkcióban a „húzónév” Ádám Zsuzsanna! Ismerve eddigi szép színpadi alakításait, Amáliáját is korábbról, most is kielégítette várakozásomat, a legnagyobb élményt jelentették énekmegszólalásai. Igazi „Verdi-hősnő” (is), akinek csodálatos szopránjával nem lehet betelni; van vívőereje, van kifejezése, van árnyalatokban gazdag hangszíne, „uralkodik” a színen, megigézi mindenkori közönségét. A főpróbán magas hőfokon énekelt. Köszönet érte! Elismerés illeti még az operában kisebb szerepeket megformáló művészeket, közülük is Fülep Mátét emelem ki, aki Christiano, matróz szerepében nem csak énekével tűnik ki, de színpadi karaktermegformáló képességével is színt visz a drámába, míg Gábor Géz (Horn), Kiss András (Ribbing), nem különben Kósa Lőrinc (Főbíró / Amelia szolgája) kissé egysíkú figurák ebben a rendezében. Külön kell szólnom az Operaház kitűnő Énekkaráról, mint mindig, most is professzionális az együttes hanghatása, minden megszólalása jelentős, dramaturgia oldalról többletet nyújt, hozzá járul a teljes élményhez! A Zenekar karmestere Kesselyák Gergely, aki csaknem 20 év után vezényli újra Verdi operáját. Elég annyit mondanom, a zenekart szenvedéllyel, lendülettel, a dinamikára figyelemmel, precíz beintésekkel vezényelte. A zenekar valóban nagyszerűen szólt. Dalszínházunk közönsége minden alkalommal kitüntető tapsviharral köszöntötte a dirigenst. Az előadás végén az összes szereplő és a karmester - maguk is - , az énekkar és a zenekar felé fordulva tapsolt, hozzájuk csatlakozott az ünneplő publikum.
Még egy gondolat.
Amikor
a finálé végén felcsendül a megható dallam, és a haldokló királyt körül vevők könyörgő
éneke, szem nem marad szárazon, Verdi zenéje a szöveggel együtt a szívre-lélekre
ható:
„Kegyes Isten, tartsd meg nekünk ezt a
nagylelkű, nemes szívet!
Ő a földön nekünk, boldogtalanoknak, a
te égi szereteted fénysugara!” (A
magyar feliratozás szövegéből)
Zseniális
ez a zene és az egész opera. Lehet bárminemű megosztó a rendezés (erről anno
sokat írtunk), a szereplőket is érheti bármi kritika, de Verdi csodálatosan
megkomponált Az álarcosbálja a maga fenségességében és magasztosságában, olyan
örökértékű alkotás, amit hallgatva/nézve, óhatatlanul kiváltja belőlem, e szívet
tépő szerelmi zenedrámából fakadó, érzelmeket felkavaró lelki rezdüléseket –
legalábbis engem illetően –, melyek még sokáig elkísértek a hazafelé vezető
úton.
Én köszönöm!
Cilike szíves pontosítàsával korrigàlva ld. ez alatt.
Köszönöm a pontosítást, bízom benne, hogy előző beírásom senkiben nem keltett (hiú) reményeket a béremelést illetően. A többi kérdésben (Erkel, Eiffel) úgy észlelem, egyetértünk.
Köszönöm!! Jé! Olyan régen vót, hogy már nem emlékszem rá. :O( No, akkor javult valamit a szaxi megítélése kuksi szememben. :ODDD
Nem hallgattak, volt balhé, meg késleltetett premier (Mesterdalnokok), sztrájk is...
Kösz. Le merem fogadni, hogy teli torokból fognak óbégatni. HÁJ ámokfutása régen volt ugyan, de mintha akkor a szaxervezetek kussolni diszkréten hallgatni méltóztattak (volna?).
Nem, nem mondott ilyet. Arról van szó, hogy a tavaly sztrájkkal kikényszerített béremelés teljes évi plusz költségének nincs meg a fedezete, ha jól értettem, az Erkel színháztól való megválásért kapott összeget is a már tavaly megvalósult béremelés folyósításába forgatják, és pont azért kell elküldeni embereket, hogy annyival kevesebb bért kelljen kifizetni. További béremelésről szó sincs. Ami azt illeti, hogy az eddigi három helyszínt kiszolgáló apparátus túl nagy, nem igazán áll, hiszen az Erkelben már két évada nem igazán mentek előadások, az Eiffelben is csak az ifjúsági programok. Biztos épp ezért megy a komoly mérlegelés-számítgatás, hogy milyen tárakból legyen leépítés.
Első hallàsra jò ötletnek tűnik a beszèlgetèsben szòba került "Törzsutas"-program. Meglàtjuk, konkrètan hogyan működik ez a konstrukciò. Ha jòl èrtem, ez sem olcsò mulatsàg, de kedvezőbb, mint ami most van.
Itt a teljes ATV-interjú:
Azt mondta OSZI, hogy főleg műszaki-admin. területre, de mèg vàrja a szakszervezetek vèlemènyèt. Ja ès lehet, hogy mèg 29 sem lesz az elbocsàtottak szàma. A tőlük kieső bèrt visszaforgatjàk bèremelèsre.
Kiszivárgott valami, mely területekre sújt(ott) le a munkanélküliség réme?
Nem ismerem a csoportos/nem-csoportos létszám leépítés munkajogi szabályait, de egészen biztos, hogy a erkelszínháztalanított MÁO-ban sokkal kevesebb munkavállalóra van szükség, mint amikor az "ország legnagyobb színházépülete" még MÁO alá tartozott. Magam is többször kérdeztem ezen a fórumon, hogy nélküle mit lehet kezdeni a három "részlegből" álló, a "világ egyik legnagyobb zenei intézményére" méretezett zenekarral, ének- és tánckarral, énekes és táncos szólistákkal, műszaki és admin. személyzettel. A kibővítendő profilú Eiffel semmiképpen nem pótolhatja majd az ezersokszáz férőhelyes Erkelt, legfeljebb valamennyit átvesz a népoperainak csúfolt nevezett repertoárjából. A főigazgató is felébredni tűnik Csipkeszilveszterrózsika-álmából, a -ahogy ő nevezi- "nyugdíjas vasutas bácsi" szakszervezeti vezető hőbörgései pedig kapóra jöttek-jönnek a Főigazgatónak, annyi magas labdát ad/ott neki az illető úr a Zelmúlt években. Az Ókovács Szilveszterrel tegnap este készült interjút ma reggel ismétlésben láttam az ATV-ben, de még nem töltötték fel az archívumba. Ha feltöltik, megosztom vagy töltse fel valaki avagy "van élet az mno.hu-n, origo.hu-n , ujember.hu-n (Magyar Kuríron) kívül.
Mert ha 30 emberre kerül sor, az már csoportos létszámleépítésnek minősül, és arra más szabályok vonatkoznak! Ügyes.....