A Carmen kifejezetten jó, bár valóban naturális rendezés. Az a benyomásom, hogy Bieito szelidül... Voltak sokkal extrémebb rendezései is. Ez egy absztrakt produkció. Nekem kicsit inkább csehovos, de nyilván nem egy az egyben Tolsztoj regénye elevenedik meg. Inkább amolyan filozofálgató, nekem még von Trier is eszembe jutott egyes megoldásairól. Maga az opera se az az Aida jellegű, könnyen emészthető zene, de azért valljuk be, furcsa, hogy csak most jut el hozzánk.
Hogy azért más vélemény is legyen: a Bieito rendezte Carmen után én már nehezen tudom rászedni magam, hogy hagyományos változatot nézzek belőle. Különösképpen azt szerettem benne, hogy végre Don José az lesz, ami: egy pszichopata, nem pedig egy már-már idealizált romantikus hős.
Különben középiskolából rendszeresen viszek diákokat operába, és messze azt az előadást élvezték a legjobban (rendben, ebben a befogadhatóbb zenének is szerepe van).
Egy éve szenvedtem el Bieiro bécsi ámokfutását a Trisztán ürügyén. Korábbi produkcióihoz képest mérséklődött ugyan, Schlingensief Parsifaljához képest pedig kismiska.
Igaz: katalán a rendező, a hamarosan visszaköszönő Carmen is tudtommal az övé. Megszenvedtük azt is...
Kedves Cilike, én csak egy kérdést tettem fel. Egyébként én a Nyomorultakról se tudtam, hogy kötelező lett volna. Én azt is, és a Háború és békét is olvastam, bár egyik se volt kötelező, de nem is utáltam őket.
Én is láttam tegnap az operai főpróbát. Állitólag "Háboru és béke" volt a cime. Egészen katasztrófális volt. Még mindig a hatása alatt vagyok, hogy egy ilyen rendezést hogy birhat el ez a gyönyörű, több milliárd forintból felujitott palota. Ha csak ilyen produkciók lesznek a jövőben akkor inkább opremuzeumként kellene operaházunknak a turisták számára nyitva lennie.
A rendező katalán.
Spoilermentesen - érintőlegesen: tegnap este a Háború és béke főpróbáját láttam az OPERÁ-ban,
hatalmas mű, gazdag zenei anyag, attraktív, látványos színpadi megjelenítés, rengeteg
kisebb-nagyobb karakter megformálóinak „összjátékában”, mégis, a francia rendező "kreatív" alkotása eléggé megosztónak tűnik, a jelentős számban eljött közönség a látottak nyomán nem volt túl lelkes, szerény tapsok... Ám a nézőre így is - úgyis, de hat! Rám is. Mindenképpen érdemes megnézni az
előadást. Bemutató: szombat este.
Az Énekkarról csak szuperlatívuszokban tudok szólni, a három
főszereplő (Natasa, Andrej és Pierre) alakítói is kiválót nyújtanak! Hadd nevesítsem a fiatal tenoristát, Bartos Barnát (három kis szerepet
alakít és - a hallottak alapján - a tenorja kifejező), akire külön odafigyeltem, hiszen a nyáron
már főszerep is vár rá: A mantovai herceg a Rigolettóban...
Nem az. És? Ebből mi következik? A Nyomorultak pl az volt, mikor én iskolába jártam.
Almási-Tóth azt nyilatkozta, hogy a Háború és béke kötelező olvasmány. Ugyan mikor volt az?
Kérdés, meddig tarthatók fenn ilyen jövedelmi viszonyok mellett ezek az árak.
A FB-on hirdeti valaki, hogy eladó 2 db felnőtt és egy gyerekjegye a Fábol faragott királyfira.
Látványos képeken az Opera legújabb bemutatója - fotók
Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke
Fidelio.hu - 2023.01.24. 15:55
Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
A premiert beharangozó sajtótájékoztatón Almási-Tóth András, a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója elmondta, régóta terveztek koprodukciót más európai operaházakkal, a Genfi Nagyszínházzal való együttműködés során pedig nem csupán a ritkán színre kerülő Prokofjev-darab lesz Budapesten látható, de az Opera műhelyei gyártották a a szentpétervári Ermitázs palotabelsői alapján tervezett díszleteket.
Alacsony nyomás, avagy szovjet és szláv zenék a pesti operaszínpadon
Origo.hu - 2023.01.25.
07:43
Ókovács szerint az opera - 245. levél
„Édes Néném,...”
Vargast utoljára 2010-ben láttam-hallottam egy bécsi Álarcosbál-előadáson... Felejthető volt már akkor is - és akkor ez egy nagyon finom jelző.
Szerintem minden nagyon jó és szép volt!!!
Csodálatosan szakszerű hozzászólás. Mi az, hogy " a szólisták belépése előtt az énekkarnak van egy magasa"? Nincs. A szólisták néhány sotto voce, nem magas férfikari belépés után megszólalnak. Az énekkatnak sok "magasa" van, még "magasabbja" is, mint a IX. szimfóniában, bizony. Sajnálom, hogy nem tetszett.
Én előtte egy nappal rádióztam, így végig fáradt voltam; annak örültem, hogy nem aludtam el, raboltak ki. Az énekesek belépése előtt a kórusnak van egy kitartott magasa, az nem tetszett, a Beethoven 9. szimfóniát kétszer láttam 3 hete (CB), ott a lezárás előtt 1 perccel van hasonló magas, az szépen szólt, jó volt a debreceni kórus.
Az Otello főpróba vokális szempontból kiváló volt, a három főszereplő nagyon jól énekelt. Ami a színpadi játékot illeti, már összetettebb a kép, hiszen egy sötét és absztrakt rendezésről van szó.
Közel öt év után, tegnap este óta újra az Operaház műsorán szerepel Verdi remekműve, az Otello - változatlan rendezésben. A főpróba-előadáson voltam, amiről felemás/vegyes benyomásaim vannak; nem részletezem, annyit azért elmondhatok, hogy a szereplő énekművészek egyike sem keltett bennem most revelációt, viszont elismerem a közreműködő Énekkar, Gyermekkar és a Zenekar nagyszerű, „hozzáadott értékeit”, és örömmel tapasztaltam, hogy ezúttal Kocsár Balázs remekül „kézben tartotta” a zenei irányítást. Mindazonáltal, ha a szerepüket megformáló régi és az új beálló művészek - a címszerepet éneklő neves olasz tenor is - még egy „lapáttal rátesznek” és kvalitásaikat hozzák, úgy egy szép Otello-sorozatnak tapsolhat majd a publikum. A Dalszínház tegnap esti telt háza és zúgó tapsai igy is további, biztató kilátásokra adnak reményt Verdi zseniális operájához.
Semmi Lenszkij nem volt benne.
A MET-ben Hvorosztovszkij mellett olyan szánnivaló Lenszkij volt, egy olyan kis élhetetlen, ügyefogyott lény, aki mindenkiből együttérzést vált ki, és éppen ez teszi súlyossá Anyegin bűnét, aki unalomból és szórakozásból szeret és öl.
Kiszáradt, öreg hang. Már 22 éve se szerettem, mikor először láttam, később sem, semmiben.
Én a Müpában láttam, talán tavaly, jó benyomást tett hangilag is, és egy nagyon kedves, szimpatikus embernek tűnt. És nemcsak Magyarországon koncertezik, hanem szerte a világban. A koncerteken kívül az elmúlt évben Európa több színpadában fellépett, Tosca-, Don Carlos-, Luisa Miller., Álarcosbál-, Hoffmann tenor főszerepeiben, az év első felében pedig a Boccanegrában Adornót énekel Hamburgban, a Lombardokból Orontét pedig Liege-ben.
Aki Vargasért még pénzt ad ki, az meg is érdemli. (Kell a közvetítői jutalék valakinek, azért hívják meg állandóan.)
Hát, ha 57800 Ft-ért vettél két jegyet, akkor nagy peched volt, és sajnállak. De ha véletlenül nem vettél még jegyet, akkor igazán örülhetsz, mert olcsón jutsz hozzá egy várhatóan jó koncert jegyeihez.
Mert jobbak az üres sorok. Igaz. Azaz...nem, mégsem.
Nem azt a valakit sajnálom, aki 1 azaz Egy darab jegyért ki tudott adni 28.900 Ft-ot. De azért mégis…
Az Operaház mai hírlevélben a január 29-i Ramon Vargas zongorás est jelenleg megmaradt jegyeit 80 azaz Nyolcvan százalék kedvezménnyel kínálja a hírlevél olvasóinak.
Néztem: van még 113 db jegy 28.900 Ft helyett 5.780 Ft-ért. Két ember kiadott eddig 57.800 Ft-ot, míg a másik 2 ember ugyanazon a sorban ül 11.560 Ft-ért.
Nem minősítem, de ez azért az eddigi jegyvásárlókkal szemben valamiféle tiszteletlenség.
Sajnos igen, és sajnos Az álarcosbál előadásoknak nincs igazi női főszereplője. Még nyáron Sümegi Eszter volt a leginkább erre a szerepre való, akiket az elmúlt évadokban hallhatunk Améliaként. De hát itt a védhetetetlen is körömszakadtáig védik: ez ma Magyarország. Így az Ókovács-éra szereposztási ámokfutásait is mindjárt valaki a védelmébe veszi. Szomorú, hogy itt tartunk minden téren.
Vörös Szilvia világos hangú mezzó(?)! Fodor Bernadettnek Ulrikaként nullák a mély hangjai, az alsó g- t csak kihörgi! Milyen Azuczena lehetne bármelyik is?
Nincs mozgásterük, mert itt nem lehet nemet mondani. Ugyanazokkal a szerepekkel gyilkolja a hangját, mint 35 éve Dénes Zsuzsa. (Tosca, Álarcosbál)
Én ezt a Trubadúrt inkább kihagynám. De jó szórakozást hozzá.
-j-, bocs,nem tettem szemüveget.
Kegves Zsuzsanna, ha olvassa a fórumot. Én nagyon szeretnék egy olyan Trubadúrt, ahol Ön,Fodor Betti/Vörös Szilvia, amelyikőlyük éppen ráér, Tetelman, és végül, de nem utolsósorban Kelemen Zoltán énekelnének. Azt lehetne vinni mindenfelé, azt hiszem.
Többet valószínűleg nem kockáztat, minthogy a hangja tönkremenjen.
A pályakezdő Pavarotti a könyvében leírja, hogyan utasította vissza a Scalat meg a Tell Arnoldját, mondván,hogy az tönkretenné a hangját. Cilike ért a hangokhoz, itt leírta, hogy Ádám Zsuzsanna nem drámai szoprán. A hölgy igazi nőnek tűnik,szerintem lenni kell merszének némi szemkikaparást kilátásba helyeznie a nem megfelelő szerepekért. Fiatal, szerensés esetben sok-sok szép szereppel megörvendeztethet bennünket.
Nem tudom, mennyire szabadon mozognak, van-e választási lehetőségük! Mit kockáztatnak egy szerep esetleges visszautasításával!
Folytatódik Ádám Zsuzsa hangi tönkretétele. Ő meg hagyja....
MAGYAR OPERA 200
A különleges, közösségi médiában is sugárzott eseményen bemutatjuk az OPERA lemezeit és azok katalógusát: azt az 50 felvételt, amely több mint 100 CD-korongnyi terjedelemben készült az elmúlt 12 év előadásain, illetve az intézmény stúdióprojektjeinek keretében. Az eseményt élőben követhetik a Facebook oldalunkon 2022. december 22-én, 17:00-18:15 óra között.
(Forrás: MÁO hírlevél)
Itt most megnyitható a link: A holokauszt operaházi áldozatainak emlékére nyílt kiállítás
Ez a link nem nyílik ki, elég onnantól a cím, hogy "opera." stb. Kleir Nelly neve helyesen Klier. Mint ismeretes, mindenki Nelly nénije Sergio Failoni felesége, majd özvegye volt, Failoni Donatella zongoraművész édesanyja.
Az Opera honlapjáról:
A holokauszt operaházi áldozatainak emlékére nyílt kiállítás
„Összetört, elhagyott, meghalt…” címmel nyílt meg a Magyar Állami Operaház pincéjében a dalszínház állandó kiállítása, amely az intézmény 83, a vészkorszak alatt származása miatt elbocsátott és meghurcolt művészének és munkatársának állít emléket. A kiállítás 2023. január 14-től szombaton és vasárnap 16:00 órától, csoportos vezetések keretében látogatható.
[...] A tárlat helyszíne, az operaházi páholyok alatt futó, patkó alakú pincefolyosó is szimbolikus. Budapest 1944-45-ös ostroma idején több százan zsúfolódtak itt össze az egykori operaházi dolgozók és családtagjaik közül. A legnevesebb vendég Kodály Zoltán volt, akinek felesége, Sándor Emma zeneszerző, műfordító is bujkálásra kényszerült, de az üldözöttek közül itt talált menedékre az operaénekesek közül Bársony Dóra, Palotay Árpád, Venczell Béla és feltehetőleg Egry Lili, valamint Kleir Nelly balettművész.
[...]
Ma 50%-kal lehet jegyet venni Az álarcosbál előadásaira. Kuponkód: ALARCOSBAL50. A nyári sorozat szereposztásával majdnem teljesen megegyező szereposztással (azzal amelyikben László Boldizsár és Kálmándy szerepetl, Amélia Ádám Zsuzsanna) - a nyári előadások szerintem jók voltak. A karmester egyelőre N. N..
Nincs is szebb dolog egy karácsonyi Bohéméletnél. Köszönjük a szép beszámolót. :)
Én csak most néztem bele az Operaház adventi kalendáriumába. Érdemes megnézni, vannak szép produkciók is benne, de persze gyengébbek is.
Nekem még nyáron sikerült Bohémélet jegyeket vennem a most csütörtöki előadásra, a szereposztás akkor szóba se jött. Természetesen telt ház volt, meglepő módon még a páholyok is teli voltak. Így a szünetekben jó nagy tömeg volt mindenütt.
László Boldizsár volt Rodolfo, szép könnyedén, nagy hangerővel énekelt, nekem mégis jobban tetszett utoljára Hoffmannként. Valahogy túl lírai ez a szerep neki. A partnere Létay-Kiss Gabriella volt, tudom, kaphattunk volna csodásabb Mimit is, de egyáltalán nem volt hiányérzetünk. Kicsit ugyan már élesedik néha a hangja, de jól illett Lászlóéhoz, és illúziókeltő páros voltak. A "fiúk" is rendben voltak valamennyien, Sándor Csaba most Schaunard volt, Marcellót Szegedi Csaba énekelte, Colline Bakonyi Marcell volt, egytől egyig szépen énekeltek. A katasztrófa a második felvonásban jött, Musetta személyében. De nem Marcellora nézve volt az, hanem ránk, a közönségre. Most Sáfár Orsolya volt a hangjanix, hogy kicsit plagizáljak. Mintha már fogyna is, az az amúgy se túl nagy hangja. Eszembe jutott Várady Zita, azt hiszem, őt láttam utoljára ebben a szerepben. Tudom, rég volt. A zenekar rendben volt, megérdemelték a tapsot.
A harmadik felvonás díszlete, mikor felment a függöny, most is megkapta a nyílt színi tapsot. És direkt megnéztük, nálunk mindkét tablet működött, ámde senki se használta azokat. Persze nem is tudnak róla, de magyaroknak sokkal kényelmesebb a színpadi kivetítőt nézni, ahol emlékeim szerint tavasszal még angol nyelvű felirat is volt. A 3. emeleten sok fiatal is volt, némileg fegyelmezetlenek is, és az ültetők (vagy kicsodák?) hagyták, hogy még a felvonások elején is mászkáljanak. Ezzel együtt szép este volt, több is lehetne belőle!
A félreértések elkerülése végett: Ha nem is sűrűn, de rendszeresen előfordulnak olyan események az Operaházban (vagy az Opera más objektumaiban), amikor egy-egy cég, vagy más szervezet rendezvényhelyszínként bérli az épületet. (A bérlésbe beletartozhat az is, hogy az Opera alkalmazottai (műszak, zenekar, énekkar, statiszták, balett) közreműködnek a műsorban.)
Csak ezekről a rendezvényekről legtöbbször nem értesül a közönség, mivel nem jelennek meg róluk nagy, fényképekkel illusztrált cikkek a sajtóban.
Ez bevételt jelent a háznak. Így volt a baloldali kormányok idején, és így van most is.
Ami az Operabált illeti, az az utóbbi időkben az Opera saját rendezvénye volt már, és ennek megtartását állította le Ókovács, az említett okok miatt.
Fordítva is megérdemelnék: Akinek melege van a Kongó mentén, mehet Vlagyimir Iljics nyomán a Léna vidékére.
A promócikk és a képek kiváltotta hatáshoz l. előző hsz-omat.