Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


66601 lento_barbaro 2024-11-28 18:11:11

Közönséges, alkalmi operakedvelő kispolgárként most adódott időm végigböngészni a MÁO következő néhány hónapjának programját. david28 fórumtárssal együttérezve, nekem is talán a legkedveltebb Puccini operám a Nyugat lánya. Először nagyon megörültem, amikor megláttam, hogy jövő májusban műsorra kerül. Majd ordas indulatok támadtak bennem, amikor azt is megláttam, hogy a 2018-ban bemutatott, az Erkelben játszott vizuális förtelem felújítása. Akkor – mivel a zenének nem tudtam ellenállni – kétszer megnéztem. De ezzel a felújított woke terrorral szemben már egyéni polgári engedetlenséget hirdetek, bármennyire szeretem a darabot, erre be nem megyek.

Szívesen megnéznék egy dokumentarista filmet arról, hogy zajlanak a rendezői megbízások, kinek jut eszébe egy ilyet felújítani, hogy nyomják át, stb. (Vén létemre azért naiv nem maradtam, ilyen film elkészültének a realitása nulla. Nem gondoltam volna, hogy valaha is pozitív példaként említem a kádári konszolidált kulturpolitika vívmányát, de a 70-80-as években készültek ilyenek a Balázs Béla Filmstúdióban, sőt a közönség meg is nézhette ezeket!)

Kontrasztként: az év végi Nádasdy Kálmán / Oláh Gusztáv féle Bohéméletre pillanatok alatt elfogytak a jegyek. Ennek kapcsán -- kedves nálamnál jobban tájékozottak – kérlek, világosítsatok fel, a dec. 19. előadás alatt olvasható „Zártkörű” valójában mit jelent? Odabenn úsznak? Miért nem A nyugat lányát élvezik zárt körben?


66600 david28 2024-11-28 17:39:00 [Válasz erre: 66596 Edmond Dantes 2024-11-28 11:04:38]
Én nem láttam Sümegivel, de messze nem a kora, ami miatt nem illik rá a szerep, hanem a hangja.
Lírai szopránoknak nem Turandot való, hanem Liú. Mint személyiség, hát nem tudom. Majd egyszer talán leírom, mi való neki. :D Én inkább ezt a művészt érzem agyonajnározottnak, de mostani alakításáról nem mondok véleményt, lehet, hogy zseniális...

66599 Tzilike 2024-11-28 14:28:55 [Válasz erre: 66596 Edmond Dantes 2024-11-28 11:04:38]
Ami azt illeti, szerintem a művésznő nem vállalta volna el előbb.

66598 Tzilike 2024-11-28 14:27:28 [Válasz erre: 66595 CaféMüller 2024-11-28 11:00:31]
Bocsánat, de kicsit kuncogok, mert az operákban azért elsősorban hangfaj és nem kor szerint osztják a szerepeket.  A fiatalítás azt eredményezi, hogy kialakul egy potens 30-as gárda. Voltak művészek, akik húszas éveik elején már főszerepeket kaptak, legtöbbjüknek rövid volt a pályája. Volt, aki 26 évesen énekelt Aidát, ahhoz képest a 28 éves Alice tökre rendben van, ez amúgy is egy mozgékonyabb hangot igénylő, kevésbé súlyos szerep.  Mire egy énekes eléri azt a művészi érettséget, hogy komoly főszerepeket rá lehet bízni, többnyire már a hamvas bakfissága eltűnt.  

66597 Búbánat 2024-11-28 11:31:33 [Válasz erre: 66509 Búbánat 2024-11-08 13:21:30]
OperaCafé – 2024.11.17. - Turandot a színpadon

„Barta Dóra megközelítésében Turandot és Kalaf története az uralkodódinasztiák fennmaradását övező politikai intrikákat helyezi fókuszba, ahol a birodalmi érdekek szempontjából a hercegnő is csak eszköz, és ahol a szerelem vagy akár saját önállóságának megélése is más keretek közt értelmezhető. Az új Turandot rendezés próbáit a kezdetektől végigkövettük – ezeket a riportokat online mind visszanézhetik -, most pedig a premier előtti utolsó pillanatokat láthatják a kulisszák közül.


66596 Edmond Dantes 2024-11-28 11:04:38 [Válasz erre: 66594 Tzilike 2024-11-28 07:12:33]
Egyetèrtek önnel is ès/de -zèta-val is. Szètszedve: Ràlik, mint ìrtam, szerintem teljesen rendben van ès Eyvazovnak sem a koràval volt gondom. A màsik szereposztàst nem làttam, de ahogy -zèta- ìrja udvariasan, az àltalam (is) igen kedvelt Sümegi Eszter szerintem is kèsőn kapta meg a szerepet, màr ha egyàltalàn ollik szemèlyisègèhez a szerep. (Szerintem nem igazàn.) Làszlò Boldizsàrhoz nem tudok hozzàszòlni, kevèsbè ismerem, noha agyonajnàrozott fèrfidìvàja a Hàznak, amit nem èrzek teljesen megalapozottnak, legfeljebb azèrt, amit ön is ìr: "nincs ès kèsz". 

66595 CaféMüller 2024-11-28 11:00:31 [Válasz erre: 66594 Tzilike 2024-11-28 07:12:33]

Kedves Tzilike,
én se adnám a Turandot címszerepét 30-asnak. De én nem is ezt írtam, hanem hogy a Turandot főszerepeit ideális esetben a pályájuk csúcsán, erejük teljében lévő énekeseknek kellene énekelnie. Színházi emberként pontosan tudom, hogy minden szereposztásban vannak kompromisszumok. Viszont nem tudtam nem észrevenni, hogy a mostani produkció szereposztása sajnos annyira nem ideális, és már olyan sok kompromisszumot tartalmaz, hogy el lehetett volna rajta gondolkodni, van-e értelme ilyen körülmények között elővenni pont ezt az operát.

Az egészséges társulati korfa nem a fiatalításról szól, hanem a művészek életkorának egészséges eloszlásáról. Az eloszlás azt jelenti, hogy a különböző hangfajokban mennyi fiatal, középkorú, idősebb művész van, és ezek a számok mennyire felelnek meg a repertoár követelményeinek.

Az operában a következő produkció a Falstaff lesz, ahol Annuskát Zemlényi Eszter fogja énekelni, aki szerintem a 30-as évei elején jár, viszont a darab szerinti édesanyját, Alicet, Tuznik Natália fogja alakítani, aki 28. Színházban sok minden lehetséges, az is, hogy a gyerek idősebb, mint az anyja :-)))), de ez a példa is mutatja, hogy a Magyar Állami Operaház társulati korfájával azért vannak gondok.

Az operastúdió tényleg remek kezdeményezés!


66594 Tzilike 2024-11-28 07:12:33 [Válasz erre: 66592 CaféMüller 2024-11-27 14:57:42]
Csak a korfához szólnék hozzá, nem mintha a többitől nem lenne véleményem, de érintettség okán azt megtartom magamnak.  A Turandoton kívül van jelentős fiatalítás. Persze az adott lehetőségeken belül. Sok fiatal művész kap lehetőséget,  de a Turandot pont nem az a darab, aminek a címszerepét egy harmincasnak adnám. Mentek bele tönkre régen is. Tenor meg erre a fachra nincs. Nincs és kész. Ilyen hang lesz talán Bartos Barna, csak még túl fiatal. A fiatalok képzésére pont megindult sz Operastúdió.

66593 parampampoli 2024-11-27 18:01:18 [Válasz erre: 66592 CaféMüller 2024-11-27 14:57:42]
Bravo!!!!

66592 CaféMüller 2024-11-27 14:57:42

KONTAKTHIBÁS TURANDOT

Az Operaház új Turandot produkcióját egy elismert koreográfus, Barta Dóra rendezte, aki szerintem nem igazán tud rendezni. A rendezés, bármilyen hülyén hangzik is, de szakma, és Barta Dóra nem nagyon ismeri ennek a szakmának a legalapvetőbb szabályait.

Ebben az előadásban újra és újra előáll olyan színpadi helyzet, hogy szereplők — akiknek interakcióba kellene lépnie — egymástól 10-15 méter távolságban állnak (ráadásul gyakran rossz szögben, mert az egyikük sokkal hátrább van a másiknál), így az aktuális szituáció által megkövetelt interakció egyáltalán nem tud megtörténni. Az ilyen helyzetek sokasága mutatja számomra a rendezői hozzá nem értést.

Itt van egy konkrét példa: Liú a színpad hátsó felében hal meg. A jelenet szerint Timurnak a holttest mellé le kellene térdelnie, és el kellene siratnia a lányt, aki hosszú ideig társa volt a vándorlásban. Barta rendezésében Liú holtteste egy másfél méter magas emelvényen van, Timur az emelvény előtt áll, a színpad szintjén. Mivel rossz a kompozíció, ezért, ha Timur a lánnyal akar foglalkozni, akkor a nézőknek háttal kellene énekelnie. Ezt a hibás elrendezést Barta úgy „oldja” meg, hogy Timur pár taktus után mindenféle indok nélkül otthagyja a lány holttestét és kijön a színpad elejére. Ott énekel állva, majd két perccel később az egyik miniszter azt mondja neki, hogy: „Alzati, vecchio! È morta!” (Kelj fel, öreg! Meghalt!) Miközben Timur egyetlen másodpercig nem térdelt le!

Majd jön a következő hibás kompozíció. Az énekesek a színpad elején egy sorban állnak, egy vonalban, leszúrt lábbal, testhez szorított karral. Bejönnek a táncosok, kiviszik Liú holttestét, de ez az énekesek háta mögött történik meg, tehát nem látják, nem is tudnak rá reagálni, és a jelenet emiatt teljesen steril, érzelemmentes, hatástalan.

(Érdemes lenne összevetni, hogy az előző produkció rendezője, Kovalik Balázs, mennyivel ügyesebben oldotta meg Liú kínzását és öngyilkosságát.)

Hosszan lehetne még írni, de nyilván egy valódi analízis túlmutat egy komment lehetőségein. Mindenesetre Barta Dóra rendezése teli van rossz megoldásokkal, hibás kompozíciókkal, jelenetből kimozgó szereplőkkel, fölösleges fény effektusokkal, a cselekményt megzavaró táncosokkal és koreográfiával, kellékekkel. Az, hogy a szereplők között milyen viszony van, és a szituációkban minek kellene történnie, az sajnos Bartát egyáltalán nem érdekli. (Jó példa erre, amikor a második felvonás elején Ping, Pang és Pong visszaemlékeznek a vidéki életükre, de a jelenet hatását teljesen kioltja a kivilágított napernyőt pörgető maszkos táncosok kavalkádja.)

A díszlet és jelmez. Tihanyi Ildi látványtervező munkája középszerű. Látványos, de üres, kicsit ötlettelen is, ráadásul nem szolgálja az előadást. Piros, fehér-fekete, szürke, neonfények, ledes világító fejdíszek. Tucatmunka.

A szereposztás.

Egy operaház társulata akkor működik legjobban, ha egészséges a társulat korfája. Ez például azt jelenti, hogy egy jó társulatban sok 30-40 körüli nagy formátumú énekes van, akik MÁR el tudják énekelni a nagy szerepeket, és MÉG el tudják énekelni azokat. Egészséges, ha mindig csatlakoznak a társulathoz fiatal ígéretes tehetségek, akiket fel lehet építeni a megfelelő időben megkapott szerepekkel. Egészséges, ha a pályájuk delelőjén túl lévő énekesek, akiknek a hangja már megkopott, (az egójukat legyőzve) lassan már csak kisebb szerepeket énekelnek.

Bármilyen jó technikával rendelkezik is egy énekes, a használattól az énekhang lassan elhasználódik. Ebből következően a Turandot főszerepeit ideális esetben a pályájuk csúcsán, erejük teljében lévő énekeseknek kellene énekelnie. Ehhez képest a Magyar Állami Operaház produkciójában a 64 éves Fried Péter fiát az 55 éves László Boldizsár énekli, aki szerelembe esik az 59 éves Sümegi Eszter Turandotjával.

Azért azt lássuk be, hogy ez nagyon messze van az ideális szereposztástól!

A tény, hogy egy társulatban nem lehet jól kiosztani a Turandot szerepeit, hogy semmilyen szerepre nincs kettő (!) valóban alkalmas jelölt, azt mutatja, hogy a budapesti operaház társulatának korfája rendkívül egészségtelen. 2011 óta vezeti az Operát Ókovács Szilveszter, ez alighanem az ő hibája és felelőssége.

Az Operaház új produkciójában Turandot fejdíszén két világító lámpácska lóg. Az általam látott este kontakthibás lehetett a fejdísz, mert véletlenszerűen hol be, hol meg kikapcsoltak a lámpák. Van ebben valami szimbolikus.


66591 Edmond Dantes 2024-11-26 13:41:25 [Válasz erre: 66587 david28 2024-11-24 22:19:00]
Érdekes gondolat, hogy Kalaf "dörzsölt, ravasz hatalomra éhes fickó".. Én nem láttam, nem látok benne vagy bele ilyesmit. Erre a hipotézisre felépíteni egy rendezői koncepciót kb. annyira életszerű, mint az én (egyik) fixa ideám, jelesül az, hogy Turandot leszbikus, de legalábbis aszexuális vagy irtózik egy férfi érintésétől és a három megfejthetetlen rejtvény meg az ősanya mögé bújva óvja a ... na, szóval azt, attól.

66590 Tzilike 2024-11-26 11:48:39 [Válasz erre: 66589 felhasználó 2024-11-25 21:42:48]
 Hasznos látni, hogy milyen máshogy tudják látni különböző nézők ugyanazt a produkciót.  Nyilván több dologtól függ, hozzáállás, értékrend, egyéni  ízlés stb. Mindkettő, sőt mindhárom ugyanazt a valóságot írja le és mindegyikkel egyet is lehet érteni és mégis vitatni az egyes megállapításokat. Komplex az előadás, már csak ezért is lehet ezt vagy azt előtérbe helyezni.

66589 felhasználó 2024-11-25 21:42:48 [Válasz erre: 66587 david28 2024-11-24 22:19:00]
Kb. hasonló a véleményem, csak én Sümegivel láttam, újabb szereposztási tévedés, mert csak a 23. időpont volt jó nekem - a Berio-féle befejezéssel akartam hallani a darabot. De a kórus jelenetei még így is magukkal ragadóak voltak - mikor az énekkar szólt megcsapott a régebbi, jobban sikerült Turandot előadások emléke. Plusz még László Boldizsár volt nem tökéletes, de elfogadható, pontosabban mindent szépen elénekelt, énektechnikailag minden oké volt, de tényleg spórolt. Valahogy az egész előadás steril lett: nem voltak benne igazi érzelmi mélységek, Liu egyik áriája sem volt hatásos, ahogy Turandot megszólalásai sem, a Ping-Pang-Pong trió is lagymatag volt. 

66588 parampampoli 2024-11-25 21:01:37
Na, szép kis műsor lehetett ez a Turandot. De legalább végre olvashattam róla valami megbízhatót -- főleg a mellékesnek tűnő megjegyzésekből derül ki a valóság.

66587 david28 2024-11-24 22:19:00
Turandot:
Két alkalommal is volt szerencsém látni az új Turandot-produkciót és sajnos ennyire pozitív élménnyel nem tudok beszámolni, mint az előttem szólók.
Az opera maga abszolút kedvenc nálam,Puccinitől talán csak a Nyugat lányát kedvelem még ennyire és a Triptichont. Mindig is tetszett az egzotikus témaválasztás, ami a darab zeneiségében is megjelenik valamint a merész és kissé provokatív, pszichológiailag is érdekes történet. Kevés ilyen színes opera van meglatásom szerint, egyszerre él a klasszikus olasz romantika jegyeivel, belekeverve egy kis 20. századi német típusú expresszionista atonalitást, verismót valamint a Puccinire jellemző álomszerű, hömpölygő nagyzenekari jeleneteket. A mű színdarabként is megállná a helyét, a jelenetek és a karakterek rengeteg lehetőséget adnak a jelmeztervezőnek, a díszleteseknek es egy tehetséges rendezőnek is a darab lényegének es hangulatának a kibontakoztatására.

Barta Dóra rendezése tulajdonképpen rendben van, de nekem azért támadt némi hiányérzetem. A koncepció mindkét befejezés esetén az utolsó jelenetben érhető tetten, Kalaf és Turandot cselekedeteinek mozgatórugóira korábban kevéssé derül fény (pedig a felvezető videokban ezt harangozták be). A színpad ötletes, egyszerre modern és klasszikus. Modern annyiban, hogy időtlen: Kínában játszódik, az egyértelmű, de nem tudjuk, melyik korban -a néhol futurisztikus jelmezek alapján játszódhat akár egy másik dimenzióban is. A sokat szidott, általam viszont nagyon kedvelt Otello-rendezéssel ellentétben itt sokszor azt éreztem, hogy a darabban látható vizualitás nem támasztja alá a zenét (pont azzal volt problémá, ami ott a rendezés erőssége). A színek, jelmezek és a különböző tánckoreográfiák impozánsak, de valahogy túl egysíkúvá teszik egy idő után a darabot. Pont a folyamatos lüktetés, a zenei témák és a cselekmény operához képest hipergyors váltakozását nem követik nyomon a színpadi akciók, amitől ez az opera bizony végigizgulható, mert nincsenek benne üresjáratok. Ehhez képest a tömegjelenetek, a díszletmozgatás és a táncosok repetitív megjelenése egy idő után lapossá teszi az egészet, ami szerintem ennél a darabnál gond.

Halász Péter vezénylése sem segített sokat ezen: néhány meglepő és ezzel együtt néha indokolatlan kitörést leszámítva (amik sokszor inkább musicales hatást keltettek) egybefolyt az egész, ugyanolyan repetitív és differenciálatlan volt a zene is, mint a színpadi megjelenítés, a darabban található 100 szín közül hallottunk 10-et. A tempóval és az énekesekkel való összhanggal is akadtak problémái meglátásom szerint, az In questia reggia-t egyik estén sem sikerült pont időben elindítani, a Nessun dormánál a második este extra levegőket kellett vennie az énekesnek, néhol pedig túl gyors volt es a kórus nem tudta követni. Sajnálom, ha meg leszek érte kövezve, visszanéztem, mikben hallottam már Halászt, ennél hallottam már sokkal jobbnak is, lehet, hogy nem Puccini kifejezetten az ő világa.

Rálik Szilvia játszotta mindkét este Turandotot. Ő az egyik olyan énekes a 7-8-ból számomra, aki mindig érdekel mindenben. Klasszikus nagy színésznőket idéző erős színpadi jelenléte, merész szerepfelfogásai és kissé szabálytalan hangkaraktere számomra nagyon izgalmas, sokszor Hildegard Behrens jut róla eszembe (itt néhány megvilágításban egyébként Delly Rózsira emlékeztetett az arca). Ha már színek: Rálikról mindig a neonszínek jutnak eszembe, amik tökéletesen passzolnak az olyan karakterek újszerű felfogásához mint Elektra, Färberin, Salome, Brünnhilde vagy akár egy kortárs opera hősnője. A klasszikus hősnőkhöz ezt talán kevésbé tudom társítani, Turandot viszont csak félig klasszikus hősnő, ezzel együtt félig csalódnom kellett most. Mindkét este utolsó jelenetében óriásit alakított: az Alfano-féle végben nagy Turandotokat idézve süvített át a zenekaron, de igazán a Berio-féle befejezés "mini-monodrámája"-ban volt erős. Mikor rájön arra, hogy Kalaf csak a császárságot akarta megkaparintani és életében először önmagához is őszinte: megtörten vallja be szerelmét az éjszakának es marad vele egyedül a függöny előtt. Hangja nem kifejezetten szép, de ebben a jelenetben gyönyörűen kifejező volt királynői tartásával együtt. 
Sajnos ilyen szuperlatívuszokban csak a két befejező jelenetről tudok beszélni, az első felvonás áriáját és a kérdésfeltevési jelenetet tőle szokatlanul kis volumennel, direkt hangspórolós szinte markírozással adta elő, a közép-és mélyregiszterben teljesen erőtlenül, de fönt is óvatoskodva, ami miatt Turandot alapkaraktere veszett el, épp amitől hátborzongató, amitől ő a démon (legalábbis itt mindenképpen ezt kell sugallni). Nem felejtem el azt a szép, széles mellregiszterű kis f-et, ami a Färberinben megénekelt, így nem hinném el azt sem, hogy ennek a szerepnek az alsó regisztere kényelmetlen lenne számára.. Valami oknál fogva félgőzzel énekelt, így azonban a remek utolsó jelenetek ellenére, nem lett teljes és átütő az alakítás, pedig tőle általában egy komplexebb képet szokhattunk meg.

Kalaf szerepében első este László Boldizsár, második este Yusif Eyvazov lépett színpadra. László is egy olyan énekes, aki miatt szívesen ülök be egy előadásra, szép hangszíne és sokszor árnyalt, intelligens előadásmódja és frazírozása magával ragadó tud lenni, itt azonban érezhetően ő is spórolt a hangjával. Itt jegyezném meg, hogy nem is csodálom: sajnos az általa énekelt spinto szerepkörben egyszerűen nincs váltótársa, szériáit végignézve komolyan aggódom hangja épségéért, persze ő tudja mit és mennyit bír. Itt most a tartalékolás nekem - legalábbis azon az estén, amin hallottam - Kalaf esetében is az átütő erő rovására ment. A dörzsölt, ravasz hatalomra éhes fickó viszont átjött néhol erőszakos, néhol flegma figurát hozó színészi játékából, látszik, hogy érti és felépíti a karakterét, de sajnos az éneklés visszafogottsága sokszor nem támasztotta ezt alá (szépnek szép volt így is, pláne nekem, aki alapból szereti ezt a hangot, csak itt-ott kevés). Kivétel volt a Nessun Dorma, ami gyönyörűen, erősen szólalt meg, elcsépeltsége ellenére tőle sokadjára tudtam élvezni ezt az áriát, ezért is nem értettem, hogy a darab többi részében miért nem hallom ezt a hangot.
Minden kötözködésem ellenére nagyon visszasírtam a második este Boldit, Eyvazov üvöltése sem hiányzott a színpad elejéről és erőlködése sem a hátuljáról. Nála nem éreztem semmilyen spórolást, neki egyszerűen - ha nem volt a színpad elejére rendezve - ennyire futotta. Annál is bosszantóbb volt azonban a közönség reakciója, míg Boldi remek Nessun Dormáját az első este udvarias tapssal és pár bravóval köszönték meg, Eyvazov szabályos üdvrivalgást kapott, ami utolsó szép tartott hangját leszámítva nem volt indokolt - Kalaf egysíkúan, szárazan, dinamikailag indokolatlanul össze-vissza szólalt meg tőle, rengeteg intonációs problémával a középregiszterben. A magas hangok jól be voltak gyakorolva, de a szerep nagyobb része nem azokból áll..

Liut első este Kriszta Kinga, második este Pasztircsák Polina alakította. Sajnos egyikük se a számomra sokkal szimpatikusabb aktív, harcos, szerelmes Liut választotta előadni (vagy a rendező kérésére nem azt tették), hanem mindketten a passzív, szenvedő, csúnya szóval májbajos jókislányt, ami főleg a halál esetében volt fájdalmas. Hangilag ugyanis minden rendezői instrukció ellenére meg lehet oldani a jelenet súlyosságát, itt is spórolás volt tetten érhető, Kriszta Kinga esetében pl. teljesen érthetetlenül, mert volumenje és hangjának karaktere revelációvá tehette volna, mint új Liut, így csak inkább ígéretes maradt, de nem volt katartikus. Pasztircsák Polina pedig számomra egy francia hősnő delíriumos kúton andalgását adta elő, ez azonban nem Mélisande, hanem Liu es nem francia opera, hanem Puccini, ide ez a típusú -költőinek szánt, de valójában a színpadon ragadt émelygés abszolút nem illik. Nyilván van, akire tud hatni ezzel, sikere is volt, nekem előadásmódja szinte anakronisztikusnak tűnt...

A három minisztert mindhárom estén Erdős Attila, Pál Botond és Szappanos Tibor játszották. Illetve az első este Erdős Attila betegsége miatt csak lejárta a szerepet és a kiváló Azat Malik énekelt be helyette, akit már méltattam a Nixon kapcsán is, gyönyörű hanganyag, itt sem okozott csalódást. Tulajdonképpen ezzel minden pozitívumot elmondtam a három maskarával kapcsolatban. Az előttem szólók nagyon finoman fogalmaztak, nem akarok megbántani senkit, de sajnos az előadás mélypontja a három miniszter volt. Ez a három hang a darab lelkiismerete, narrációja, épp olyan fontos szereplők a történet és a zene szempontjából is, mint akár Kalaf akár Liú. Olyanok mint a groteszk változatai a nornáknak az Istenek alkonyából vagy Mao titkárnőinek a Nixonból- ezeknél még sokkal teátrálisabb módon. Megadják a darab játékosságának alaphangulatát, a közönséghez kiszóló kisördögként enyhítenek a darab súlyosságán, fontos és kiemelt, remek karakterszerepek. A fentiekből sajnos semmit nem láttunk; lapos es unalmas volt a jelenlétük, a tercettjükből sem a karakterek színei nem jöttek ki, sem a történetvezetést nem tették izgalmasabbá, sokszor inkább pantomim volt, amit előadtak, alig lehetett őket hallani. Az volt, amit korábban egy fórumtárs írt róluk: megakasztották a történetet, nem pedig élvezhetőbbé tették, ez nekem nagyon fájt, holott például a tercett az egyik kedvencem Puccinitől, mint írtam korábban önálló minioperakent is el tudnám fogadni egy kicsit kibővítve.
A többi mellékszerepben fellépők elfogadhatóak voltak, Palerdi Andrást emelném ki Mandarinként, pár mondata ellenére megjelenése és hangja is emlékezetes maradt.

Nagyon sajnálom, nagyon sokat vártam az előadástól (főleg a zseniális Otellok után), a beharangozó interjúk es a számomra kedvelt, szimpatikus énekesek miatt is, de ez most sajnos felemásra sikeredett, ennél ez a darab hatásosabb, mélyrehatóbb, emlékezetesebb - emiatt bosszantó az elszalasztott lehetőség.

66586 lujza 2024-11-23 03:03:23 [Válasz erre: 66584 Tzilike 2024-11-22 12:51:10]
Nem számoltam meg, hogy hányan voltak a Polenzani koncerten, és azt se, hogy a Műhelyházban a Kossuth díjasok remek gáláján, de sajnos az egyiken se volt telt ház, pedig az utóbbi esetben ez kb. 300 embert jelentene. Pillanatnyilag egy dalest az Operában jó, ha 120 embert érdekel, de akkor legalább hamar meglesz a telt ház, és nem kell üres széksorokat nézni se a nézőknek, se a fellépő művészeknek. Aztán, ha végre nagyobb lesz az érdeklődés, mert a közönség rájön, hogy mekkora kincsek ezek, akkor majd lehet nagyobb helyszínt keresni hozzá. Persze nem ártott volna a felújítás során a terem normális szellőzését is megoldani, de addig se nyáron kell dalesteket rendezni.
Jut eszembe, a Polenzani koncerten a földszinten is hallottam végig a szellőzőt. Eddig azt hittem, ezt csak a harmadikon lehet hallani.

66585 Búbánat 2024-11-22 14:31:14 [Válasz erre: 66583 Búbánat 2024-11-22 11:11:48]

Verdi Falstaffjáról gondolataim a 2024. november 20-i operaházi előadáson látottakról/hallottakról.

Nem kívánok összehasonlításokba bocsátkozni régi Falstaff-előadásokhoz fűződő operaélményeimmel, relevánsak abból a szempontból, hogy most kifejezetten a szerdai produkcióról kívánok beszámolni.

A kivételes tehetségű baritonunk, Kálmán Péter a címszerepben örömet okoz és szórakoztatja a közönséget, miközben elszenvedi a „windsori víg nők” bosszúját és széles mosolyt varázsol a nézők arcára.  Bennem ez a kép maradt meg a szerdai operaházi Falstaff-előadás után, amely igen nagy tetszést váltott ki a közönség körében. Hozzáteszem, feltehetően döntő részt külföldiek tapsoltak, akik között Arnaud Bernard tizenegy évvel ezelőtti rendezése – aminek sivársága anno a bemutató idején nálunk igen megosztotta mind a szakmát, mind a közönséget és a recenziók szerzőit – vélhetően semmi megrökönyödést nem vált ki, hiszen többségük ennél sokkal riasztóbb színrevitelekhez vannak „hozzáedződve”, hozzászoktatva. Úgyhogy az elismerő tapsuk szólhatott a látványnak is, de mindenekelőtt - velünk együtt - Falstaff életre keltőjének, a remek hangú és játékkultúrájú Kálmán Péternek, aki élvezettel és színesen hozza az „ezerarcú” hájas, borissza lovag karakterét. Rögtönzött ovációt vívott ki magának a „becsület” gondolata miatti felháborodás monológjával, vagy említhetem az opera fúga-fináléjából a kezdő, kapituláló szavakat, mellyel indítja a fergeteges együttest. Kálmán Péter mesteri megformálása méltán váltotta ki mindannyiunkból az elismerésnek a tetszésnyilvánításait.

Fordot az az Azat Malik kazah bariton énekli, akit nemrégen Nixon Kínában c. opera magyarországi bemutató-előadásán láthattunk-hallhattunk Csou En-laj szerepében. A fiatal, rokonszenves művész ügyesen egyensúlyoz az operabuffa-szerepkörből adódó áldozatiság, a ravaszdiság és féltékenységének vakító dühe között. Malik élesen fókuszált, világos színárnyalatú baritonján intenzíven jeleníti meg a „családapa” karakterét, mindezzel együtt érzékelhető az is, legalábbis számomra, hogy a Ford szerepét talán korán osztották rá, amivel várhatott volna, amíg a hang materiája a művész pályáján idővel eljut abba a periódusba, amikorra a különben szép baritonja még kifejezőbbé, erőteljesebbé válik, azaz „hozzáérik” ehhez az összetett karakterhez.

Rab Gyula nem oly rég Bellini A kalózában koncertszerű előadáson énekelte a címszerepet és ott akadtak figyelemre méltó „bel canto” de kissé „unalmasra” sikerült megoldásai. Most ezen a szerdai előadáson sikerült bőséges lírai tenorhangot kölcsönöznie Fentonnak, de ugyanakkor olykor „szürke”, elsikkadó jelenetekben mintha nem találná helyét és „eltűnik” a hang és a figura is, hiába szólalnak meg általa szólamának szépségei, az az érzésem, valahogy nem hangolódott rá, nem tette magáévá még teljeskörűen a karaktert.

Kálmán Péter és Azat Malik komikus alakjaival csaknem egyenrangú partnere az elcsábítandó Alice szerepében a nagyszerű fiatal énekművészünk, Tuznik Natália, akit már ismerhetünk korábbi szerepalakításaiból (Wellgunde, Iphigenia, Diana főpapnője és Donna Anna), itt most tüneményes kisugárzásával, nagy meleg hanggal hozzá komikával is, buzog a fondorlatos cselszövés kiagyalásában és megvalósításában; ebben remek társra talált Gál Erikában, aki talán nem annyira vérbőn de minden hájjal megkent üzenetközvetítőként, kifejező mezzoszopránja mellett a humorát is megcsillantja Mrs. Quickly-ként. Hozzáteszem, alakításában csak kis nyomát láttam annak a karikatúrának, ami ebben karakterszerepben többnyire általános.  Mrs. Meg Page kis szerepét Heiter Melinda énekelte, tőle szokatlanul halványan, ugyanakkor helyenként talán kissé eltúlzott megformálásában.

Nanettát Zemlényi Eszter énekli. Engem kissé zavar a helyenként koloratúr hangzású szopránja, ami olyan madárcsicsergésre emlékeztet, de meg kell hagyni „üzembiztosan” szólal meg, és minden hang a helyén van, a kényes magasságok úgyszintén. Mégis hiányolom magát a lírát: az egyszerű, nem túl ékítményes, szépséges lírai szopránhangot. De ez csak az én meglátásom talán. Karaktere, színpadi játéka – énekével együtt – így is szépen beleilleszkedik a produkció megkívánta szerepkövetelmények közé. Zemlényi Eszter és Rab Gyula megindító érzelmi melegséggel játszották el szerelmi történetüket ebben az előadásban, hatásban megegyezik Falsraff és Ford komikus fellépésével, valamint azzal a pátosszal és nagyképűséggel, majd maga vesztén okulva, ahogy Falstaff elfogadja lényének kirívó esszenciáját.

Bardolfot Ódor Botond, Pistolát Kiss András énekelte elfogadhatóan, míg Dr. Cajus karaktertenort Balczó Péter adta elő, ugyancsak karikatúraszerűn, és mindannyiam megbízhatóan.

Arnaud Bernard színpadi rendező, mint fent említettem, lecsupaszított színpada eléggé lehangoló látványt nyújt, de azért egy pörgős előadást hozott létre. Ez a produkció igyekszik helyenként - a komikum mellett - valami mélyet és melankolikust is felvillantani, ami csakúgy jellemző része lehet magának a Falstaff-univerzumnak.

Héja Domonkos karmester jól fogta össze zenekarát, a színpadon az énekeseket és együtteseket, érdeme az is, hogy egy gondosan ütemezett fúgát dirigált, amelynek minden hangja a maga nagyszerűségében szólal meg a nyolcvanéves Verdi csodálatos zenei kavalkádjában-nyüzsgésében.

Verdi páratlan remekműve komikus fenségében tündökölt.


66584 Tzilike 2024-11-22 12:51:10 [Válasz erre: 66581 lujza 2024-11-22 01:48:39]
A Székely Bertalan terembe szűken befér 120 ember. És akkor úgy negyedóra múlva nincs egy molekula oxigén se.

66583 Búbánat 2024-11-22 11:11:48

Most, hogy Kálmán Pétert a Falstaff címszerepében láthatjuk az Operaház színpadján, több érdekességet megtudhatunk tőle/róla - a jövőbeli  művészi feladatairól is - a vele készült Fidelio-interjúból. (2024. március 27. Várkonyi Judit)


66582 Edmond Dantes 2024-11-22 10:12:34
Utópisztikus, falanszter-dizájnt varázsoltak az Operaház alkotói a Turandot friss felújításához. A szokásos, elnyűtt kínai cicomák, kösöntyűk, viselhetetlen jelmezek, pagodaszerű díszletek csak stilizáltan jelennek meg. A címszereplő, a császár és a mandarin vörösen izzó LED-fejdíszt visel, ami Turandot fejéről a III. felvonásban eltűnik, talán azt jelezve, hogy végre földi lénnyé, emberré változik. Barta Dóra rendező-koreográfus kezei közt a világirodalom egyik legstatikusabb operája szinte mozgásszínházzá képes válni, a súlyos zenei akkordok közepette mozgalmas táncjeleneteket látunk. A szólista szereplők is többet mozognak. A sokszor szinte láthatatlan Altoum (Gulyás Dénes) most leereszkedik a Mennyből, jár-kel, fajsúlyos. Számomra megrendítő pillanat volt, amikor a rivalda elején álló Kalafhoz lépve, kezét vállára téve mondja:  "Il cielo vogliache col primo sole mio figliolo tu sia!" A három miniszter is sokat és koreografáltan mozog, közülük ketten körültáncolják testsúlya miatt jelentősebb mozgásra alkalmatlan harmadik kollégájukat. Egy negatív megjegyzésem volna: Liu nem Cso-cso-szán! Nem nála lévő tőrrel követ el harakirit, -mint ebben a rendezésben- hanem egy őt kínzó katona fegyverét ragadja el.

Rendhagyó módon hadd magasztaljam elsőként a zenekart: szárnyalt, ezer színben csillogott Halász Péter vezetésével, nem véletlenül kapták az est talán legnagyobb tapsát. Hozzájuk és önmagához méltón remekelt hírhedten nehéz szólamában a kórus. Rálik Szilvia hangja diadalmasan szólt és szólt át a hatalmas kóruson a címszerepben, de második áriájában megmutatta, hogy -ahogy Turandot is  "puhul"- puhább frazeálással, olykor szinte piano dinamikával is kifejező a hangja. A sokszor, sokat kritizált Yusif Eyvazovot talán most először láttam "élőben" és sajnos nem tudom megcáfolni az őt érő kritikákat. A hang középen és úgy általában: csúnya, barátságtalan, de meg kell hagyni, hogy felső regisztere, csúcshangjai teljesen üzembiztosak, áthatóak, ami ebben a hangos operában ha nem is elégséges, de feltétlenül szükséges kellék. Tokody Ilona és Pitti Katalin egykori, számomra emlékezetes Liúját Pasztircsák Polina szépen, szép hangon énekelte. A miniszterek közül Szappanos Tibor hangjával, Pál Botond és Erdős Attila inkább játékával, mozgáskultúrájával győzött meg. Palerdi András zengő hangú hirdető-mandarin, Fried Péter a vártnál kevésbé tetszett Timur szerepében. Zajos este, zajos sikerrel.
Puccini: Turandot - MÁO, 2024. november 21.

66581 lujza 2024-11-22 01:48:39
Megjelent a Polenzani koncertről egy újabb írás. Kondor Katalin számára is élvezetes este volt, amiről ő is hiányolta a közönséget.
https://fidelio.hu/klasszikus/egy-koncert-pszichologiaja-matthew-polenzani-dalestje-az-operahazban-182131.html
Tényleg kár, hogy ha van egy ilyen egyszeri alkalom, akkor az csaknem érdektelenségbe fullad. Polenzani valóban nem egy attraktív, csillogó nemzetközi karrier részese, viszont megbízható és érzékeny művész. Azon töprengtem, hogy kell-e az Operának egyáltalán dalesteket hirdetnie? De ha a dalokat főleg operaénekesek éneklik, és mellesleg ezek jót is tesznek a hangjuknak, akkor szerintem igenis kötelező lenne az Opera művészeit, és nemzetközi sztárokat is bemutatni ebben a szerepkörben. Persze érdemes volna ehhez kisebb helyszínt választani. Ilyen lehetne például a közönségforgalomból sajnálatosan kivont Székely Bertalan terem. Azt talán nem lenne probléma évente néhány alkalommal ilyen céllal igénybe venni, és közönséggel megtölteni.
Egyébként a cikkben megemlített Benjamin Appl az Óbudai Zsinagógában nemrég fantasztikus Winterreisé-t énekelt, amire véletlenül jutottam el, de nagy élmény volt ott lenni, és meghallgatni ezt a kitűnő baritont is.

66580 takatsa 2024-11-21 23:45:04

Turandot 130 decibellel.

Sok jó dolog történt ma este.  Először is az, hogy 18:30-kor kezdődött az előadás, így már 21:30-kor a kisföldalattin ültünk, pedig vastaps is volt, nem is akármilyen. De ne szaladjunk ennyire előre, maga az előadás is remek volt.

Szeretem én a Turandotot, de ritkán hallgatom, mert utána egy hétig cseng a fülem.  A hangerővel ma este sem volt probléma, a harmadik emeleten is kapaszkodnom kellett, hogy a hanghullámok a székből ki ne repítsenek. A zenekar top formában volt, élén Halász Péterrel. Halász Pétert én mindig kedveltem, és vagy 10 éve már részese voltam egy fergeteges Turandotjának. A fergeteg, a helyenként eszement tempó ma sem hiányzott, de kifejezőkészségben a mester sokat fejlődött, színesen és árnyaltan szólalt meg pálcája alatt az opera. A kórus pedig - minden részében - zseniális. Hallgassatok csak meg bármilyen Turandot felvételt, ilyen ragyogó kórust nagyítóval sem találtok ez a kórus nem világszínvonalú, hanem világszínvonal feletti, bármelyik nagy színház megirigyelheti.

Yusif Eyvazovból dől a hang, tudjátok, az a ronda, állhat akár elől, akár oldalt, akár hátul, elfordulva.  Technikailag sokat fejlődött néhány év alatt, de érzelem annyi szorult bele, mint egy vaddisznóba, persze ehhez a szerephez talán több nem is kell, hogy dúvadként átgázoljon mindenkin, mindenen.

Rálik Szilviát már annyit szidtam, hogy most megpróbálok - már amennyire tőlem telik - valami szépet írni róla.  Az biztos, hogy az ő mindenkori teljesítménye megsüvegelendő. Rálik Szilvia úgy vonul majd be az Operaház történetébe, mint egy igazi mindenes, aki ezekben az ínséges évtizedekben szinte mindent elénekelt, amit női szopránra valaha írtak. Ott volt mindig, mindenhol, mindenben, és az ő személye nélkül az opera-étlapunk sokkal szegényesebb lett volna, nagy köszönet érte. Ő egy kortalan hangú énekes, ilyen volt 15 éve is, és ilyen lesz 15 év múlva is, Isten segítségével. Turandot hang? Nem. A szerepet jól abszolválta? Igen. Méltó partnere volt Eyvazovnak. Hangja, mint egy sniccer, pengeélesen süvített, áthatolva a légtéren, drapérián és csilláron, tutti zenekaron, univerzumon. Borzalmas volt: igazi élmény volt.

A kisebb szerepekről. Altoum császárt kiöregedett énekesek, mekegősen szokták előadni, ehhez képest Gulyás Dénes sokkal súlyosabb figurát formálva, szép alakítást nyújtott. Ping-Pang-Pong kicsit gyengécske volt, közülük Szappanos Tibor volt az, aki megmentette a három mundér becsületét. Palerdi jól teljesített a neki való szerepkörben. Fried Pétert az elmúlt években jobbára barokk operákban láttam, igen halvány teljesítménnyel. Timur szerepe sokkal jobban áll neki, de persze a csodahang már a múlté...

És végül a harmadik főszereplő, Pasztircsák Polina, akinek a kedvéért beóvakodtam az Operaházba. Produkciója, mint mindig nagy élmény volt. Magányos gyertyalángként égett a hangorkán közepett, és ilyen megrendítően szép halált, amit ma este produkált, a magamfajta ember ritkán lát.

Minden jó, ha a vége jó. A két szörnyeteg egymásra talált, és ennek következményeként fellélegezhetünk mi is: a mai estét túléltük, még egy picit élhetünk.

És igen. Az ilyen estékért járok én az Operaházba.

66579 almapüré 2024-11-20 13:18:21
Sziasztok!

Van három felesleges jegyem a Falstaffra, november 24-én vasárnap délelőtt 11-re, III. Em középülés 5 sor. 
3.800 ft/db

66578 Klára 2024-11-20 10:31:43 [Válasz erre: 66577 parampampoli 2024-11-19 20:30:40]
Így igaz! Azon  a Trubadúr előadáson Yonghon Lee valóban nagyon jó volt, mondhatnám szépen feljött arra a színvonalra, ami a szerephez és a szereplőkhöz kellett! Hvorosztovszkij akkor a betegség első fázisa után volt - úgy vélték, legyőzte a legyőzhetetlent, és visszatérhet a színpadra. Ez az alakítás magán viselte ennek a jeleit, sajnos.  Lee Marcelo Alvareznél valóban jobb volt.  De ez már a múlt.

66577 parampampoli 2024-11-19 20:30:40 [Válasz erre: 66575 Edmond Dantes 2024-11-19 14:52:24]
Hol van már az a Trubadúr, amiről te beszélsz...! Már az is vastagon a múlt, amikor még én is jártam MET moziba. Egyébként ismét tévedsz: Lee kitűnő volt, egyáltalán nem lógott ki a sorból, sokkal jobb volt, mint pár évvel korábban Marcelo Alvarez, és sokkal jobb, mint Hvorosztovszkij. Azt a Trubadúrt, amiről én beszéltem, nem láthattad, mert nem volt még belőle MET mozi; most fut – inkább bukdácsol – a MET-ben, az csak egy programajánlat volt részemről részedre. Szóval: ha kapufa, akkor a tied.

66576 Edmond Dantes 2024-11-19 15:32:50 [Válasz erre: 66573 Heiner Lajos 2024-11-19 08:28:16]
Jogosan. Csak ki ne énekelje magát. Még annyira de annyira fiatal. Mezzónak pláne..

66575 Edmond Dantes 2024-11-19 14:52:24 [Válasz erre: 66569 parampampoli 2024-11-18 18:09:05]
Nagy kapufát rúgtál, kedves -ppp-! Én bizony Netrebkóval, Hvorosztovszkijjal, Zajickkal és Kocannal láttam MET-élő Trubadúrt! Igaz, a tenor (Yonghoon Lee) nem ért föl hozzájuk meg Pavarottihoz (vagy pl. Corellihez), de azért ölég tűrhető előadás volt, nemde?  Közben te csak nézd (otthon, négy fal közt?) a tiéiddel :-) de Zajick legalább közös -és méretes- halmaz. Egyébként köszönöm, hogy mind az 50 hasonló (?) tartalmú "eszmefuttatásomat" elolvastad és össze is számoltad. Már ezért megérte beírnom:-)

66574 -zéta- 2024-11-19 08:39:58 [Válasz erre: 66571 lujza 2024-11-18 23:09:55]
Nemcsak Te olvasod Fáyt, Ő is olvas Téged (minket), mint a szövegből kiderült...

66573 Heiner Lajos 2024-11-19 08:28:16 [Válasz erre: 66568 Edmond Dantes 2024-11-18 13:15:33]
A baskír hölgyet már másfél éve magasztaltam a Momus-n.

66572 macskás 2024-11-18 23:33:11 [Válasz erre: 66569 parampampoli 2024-11-18 18:09:05]
Hadd futtassa az eszmét!
Te is azt teszed:)

66571 lujza 2024-11-18 23:09:55
Én bizony szoktam Fáyt is olvasgatni. Vasárnap egy sorban ültem vele, de nem ezért értek egyet az írásával (még a címével is):
https://faymiklos.hu/2024/11/18/happy_few


66570 Búbánat 2024-11-18 21:31:30 [Válasz erre: 66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03]
Úgy általában a zongorás dalestek témához.  Itt a fórumon belekukkanthatunk ebbe a topicba, ahol jónéhány itthoni és külföldi dalest szereplői nevesítve voltak/vannak: La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa 

66569 parampampoli 2024-11-18 18:09:05 [Válasz erre: 66568 Edmond Dantes 2024-11-18 13:15:33]
Ezt az eszmefuttatásodat már vagy 50x olvastuk. Akiket te említesz, meghaltak vagy rég nem énekelnek, igaz. De hangjuk, videóik magmaradtak!! Minek nézzem a MET mozit sz@rokkal, ha betehetek isteni videókat, vagy hallgathatok csodálatos felvételeket velük. Te nézd a Trubadúrt Michele Fabianóval és Jamie Bartonnal, menj! Én nézem Domingóval és Cossottóval vagy Pavarottival és Zajickkal. 

66568 Edmond Dantes 2024-11-18 13:15:33
A MET-nek nem a szereposztásait kell és nem megnézni, hanem elmenni, ha nem is egyenesen oda, legalább a Fesztivál Színház némely élő MET-előadására és meghallgatni énekeseket. Nemrégen pl. elragadó huszonnemsok éves gyönyörű és gyönyörű hangú, kimondhatatlan nevű (Aigul Akhmetshina) orosz Carment láttunk. Lehet, hogy csak cover lenne, ha Obrazcova -vagy "a" Carmen, Risë Stevens-  élne, de ők már -ha hisszük- egy  másik univerzum közönségét kápráztatják el. Több kortárs operát is láttam az elmúlt 1-2 évben, szenzációs (köztük nem kevés afro-amerikai) énekesekkel. Ha fiatalabb lenne, talán a királynő, Leontyne Price is énekelne egyikben-másikban, de visszavonult az énekléstől ... hál'Istennek még köztünk van és pár éve 90+ még láthattuk a MET-dokufilmben, teljes szellemi-fizikai kapacitás birtokában.
Dalestekre naná, hogy húzó név kéretik. Egy szál zongora, semmi jelmez, díszlet, rendezés, egyéb elterelő (had)művelet nem segíti a szólistát, ráadásul számunkra idegen nyelv(ek)en énekel. Magyar fordítás kell a versekhez, de ha azt olvassuk, nem tudunk kellően figyelni a művészre, szóval nehéz ügy. Csodálatos műfaj, a zenei kifejezés egyik csúcspontja, ahogyan -szerintem- a vonósnégyés és kapcsolt részei a csak-hangszeres fachban .. de nehèz. Más kérdés, hogy Budapest majd' mindig lemarad/t a nagy nevek fölfedezésében és nem tódul zongorás áriaestekre sok tízezres jeggyel.

66567 parampampoli 2024-11-18 10:18:56
Már a 80-as évek második felében több írás felvetette a kérdést, hogy miért nincs érdeklődés a dalestekre a közönség részéről, gyakran olyan énekesek esetében sem, akik operaelőadásokban abszolút közönségkedvencek. Voltam nem egy dalesten, ahol Obrazcova vagy Nyesztyerenko félház előtt énekelt, egyébként tomboló sikerrel. A dalest meghatározója nem a műsor, hanem az énekes. Kiváncsi-e rá a hallgató vagy sem. Már régen is nagy sztárokra borsos jegyárakon nem okvetlenül a zenerajongók, hanem a nevekre éhes sznobok vettek jegyet. Nicolai Gedda énekelhetett csupa ismeretlen dalt, mégis volt közönsége és hatalmas sikere. Akiket az Operaház mostanában meghív, a régi nagyokhoz képest nem jelentékeny egyéniségek. Meghívásuk művészileg egyáltalán nem indokolt - tisztelet a kivételnek. Az egész operavilág egyéniségek hiányától szenved, elég megnézni pl. a MET szereposztásait: még középszernek sem nevezhető énekesek énekelnek főszerepeket olyan operákban, amelyekbe egykor mellékszerepekben is alig fértek volna be. (Aztán félúton hang nélkül maradnak,  előtte gikszert gikszerre halmoznak, és jön a cover.) Polenzanit láttam élőben Bécsben, tisztes középszer, semmi több. Minek meghívni, hiszen tudható, hogy nem lesz rá igény? Ami nem megy, azt ne erőltessük. (Hogy a hangtalan és már csak kabaréénekesnek elfogadható Petibon meghívásáról ne is essen szó.)

66566 lujza 2024-11-18 00:30:35 [Válasz erre: 66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03]
Már én is elég vén vagyok ahhoz, hogy az általad és ED által felsorolt világsztár énekesek java részének dalestjén ott lehettem nagyrészt a Zeneakadémián, de valóban voltak ilyenek az Országház utcában és később még a Vigadóban is. És valamire való magyar énekesek is fontosnak tartották dalokat énekelni, a felsoroltakon kívül még Réti Józsefre, később Gáti Istvánra, és a csodás Polgár Lászlóra emlékszem. És csakugyan sokkal olcsóbb volt még egy diáknak is elmenni ezekre, mint az Operába, egy vendégművész miatt megemelt helyárú előadásra.  De a daléneklés intim műfaj, nem látványos, pedig manapság első a vizualitás mindenben, köszönhetően a mai kultúrának. Erre tényleg nevelni kell a közönséget, akár azzal, hogy a kedvenc magyar énekesek is elkezdenek dalesteket adni, amúgy jót is tenne a hangjuknak! És ugyanígy talán egész jó lehet az általad említett "dalbeavató", amivel most Dinyés Dániel kezdett próbálkozni.
Polenzani egyébként nem teljesen ismeretlen azoknak, akik nézik a MET előadásait, ahol rendszeresen szokott szerepelni. Én láttam őt a Don Giovanni Don Ottaviojaként, majd a Roberto Deveraux címszerepében, és a Gyöngyhalászokban, hirtelen ezek jutottak eszembe. A műsorválasztása kétségtelenül nem nagyon volt szerencsés, de én ha egy művész először jön el hozzánk (és netán utoljára), akkor elsősorban rá vagyok kíváncsi, és nem arra, hogy pont mit fog énekelni.

66565 Tzilike 2024-11-17 19:51:00 [Válasz erre: 66552 -zéta- 2024-11-16 09:33:59]
Mert szerinted a hazudozás tök oké, ugye?  A zongorás szólóestekről már tavaly beszéltünk. Én is elmondtam a véleményemet. A sztárok szívesebben turnéznak ilyen műsorral, nem kell beállni új rendezésekbe, a színházaknak olcsóbb, a közönséget meg nem érdekli. Szerintem sincs értelme. Polenzani lett volna Don Carlos a Hibrich- féle rendezésben, a jeges verejték ütött ki, mikor arra gondoltam, mit szól ahhoz, hogy a lábánál fogva fellógatják.  Cura teljes operában lépett fel, gondolom, az igazi első ligás sztárok évekre előre le vannak kötve,  de ne áltassuk magunkat azzal, hogy a 70-es,  80-as években a magasabb színvonal miatt jöttek többen. Szerintem azóta jobban elszálltak a gázsik, egy Lise Davidsen vagy Asmik Grigorian nem biztos, hogy  elérhető számunkra. Pedig ... ( Őket se ismerik, csak a feketeöves operarajongók.)

66564 Edmond Dantes 2024-11-17 17:37:50 [Válasz erre: 66563 takatsa 2024-11-17 17:00:39]
Hja kérem, volt egyszer egy Failoni Nelly ... de manapság talán neki -és meghívásra ajánlott művészeinek- is ajtót mutatnának az Andrássy úton. És az a bizonyos hét szűk esztendő már tízvalahány vagy még több éve tart. Kivétel Schrott két Don Giovannija. Hol vannak azok a dörgő tapsoktól, ovációktól visszhangzó Erkel Színház-beli vendégművészes operaestek ... 

66563 takatsa 2024-11-17 17:00:39 [Válasz erre: 66562 Edmond Dantes 2024-11-17 16:28:26]
Manapság nincsen olyan magát valamire is tartó európai operaház, amely nem vendégművészeket, "világsztárokat" alkalmaz bemutatóin a főbb szerepekben. A globalizáció ezt jelenti az opera, a komolyzene viszonylatában. Ahogyan a Müpában rendszeresen megfordulnak és visszatérnek a komolyzene világsztárjai, úgy az Operaházban is ez lenne a magától értetődő és természetes. És az a vicces, hogy még az átkosban is idetaláltak a híres énekesek, és nemcsak a szocialista blokkból, hanem máshonnan is. Most pedig, ha 1-1 külföldi nevet olvasunk a szereposztásban, azok is jobbára harmadvonalú énekesek, akik általában a magyar vetélytársak színvonalát sem érik el. Persze most a hét szűk esztendőt nyögjük, de azt gondolom, hogy nemcsak erről van szó, hanem valami másról is.

66562 Edmond Dantes 2024-11-17 16:28:26 [Válasz erre: 66558 takatsa 2024-11-17 13:00:20]
"...mai világsztárokat kell hívni, elérhető áron, pl. az Erkelbe." És könyörgök: operára, szerepre is és igen, oda, az Erkelbe!

66561 Edmond Dantes 2024-11-17 16:05:03 [Válasz erre: 66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03]
A felsoroltak közül nem voltam ott mindegyik énekes dalestjén, ellenben ott voltam t.k. Schwarzkopf, az idős Anton Dermota (!), Janowitz, Edda Moser, Victoria de los Angeles koncertjein, hogy én is csak párat és fejből soroljak ... és sajnos kihagytam Fischer-Dieskau és Richter Wolf-estjét, mert Wolfot nem ismertem-nem érdekelt és a helyárak szerény zsebpénzemhez képest magasak voltak.

66560 Edmond Dantes 2024-11-17 15:53:08 [Válasz erre: 66554 -zéta- 2024-11-17 10:04:51]
Mennyivel lenne "bonyolultabb a valóság"? Igen, Polenzanit nem ismerik errefelé. Ez másképpen kifejezve ugyanaz, mint hogy csak Kaufmann és Netrebko adható el Pesten ilyesmire. Talán a műsorról is írtam már, hogy kevéssé vonzó. MZH-ba valszeg más közönség megy el a Malkovich-koncert(ek)re, a Bartók Emlékház helyi érték, a ZAK Solti-terem mérete, közönsége és -amúgy megváltozott- műsora aligha von el nézőket a Polenzani-koncerttől. És akkor a tetejébe' még a MÁO jegyárai, még féláron is...

66559 Edmond Dantes 2024-11-17 15:42:47 [Válasz erre: 66552 -zéta- 2024-11-16 09:33:59]
Az a bizonyos Polenzani-jegytérkép most, pár órával a koncert előtt sem (sokkal) biztatóbb. 300 szabad/eladó jegy, pedig féláron vesztegetik és a III. em. talán le is van zárva vagy onnan kerítik majd elő a földszint és a páholyok tátongó széksoraiba a közönséget, ami erkölcstelen és igazságtalan azokkal szemben, akik drágá(bba)n váltották meg oda szóló jegyüket, valamint súrolja a hűtlen kezelés kategóriáját. (Nem vagyok jogász!)

66558 takatsa 2024-11-17 13:00:20 [Válasz erre: 66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03]
Erre pl. emlékszem, teltház volt az Erkelben.
Szóval igen, mai világsztárokat kell hívni, elérhető áron, pl. az Erkelbe. Én amúgy jobban szeretem a zongorás előadói esteket, mint az ilyen-olyan összegányolt zenekariakat.

66557 takatsa 2024-11-17 12:50:50 [Válasz erre: 66556 uj-oberon 2024-11-17 11:58:52]
Azért énekelgetnek a mai magyarok is dalesteket, itthon ritkán, külföldön gyakrabban (pl. Pasztircsák Polinát említeném). 

66556 uj-oberon 2024-11-17 11:58:52 [Válasz erre: 66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03]
Ehhez az kellene, hogy a mai magyar "nagyok" énekeljenek dalesteket, de nem énekelnek (mert nem tudnak). Az igazán jó énekesek (nem a hangok, az ÉNEKESEK, mert ez nem egyenlő), mind énekelnek (énekeltek) dalesteket és oratóriumokat is. A daléneklés egy külön műfaj, teljesen más énekkultúra. Amikor a "nagy hang" - nyomatás, tülkölés - van csak elismerve, ne csodálkozzunk. Ókovács pedig nagyon is tudja mit csinál: egy dalestre sokkal olcsóbb a sztárénekes, és kipipálhatja, hogy énekelt a MAO-ban, fel vannak sorolva a társulati tagok között.

66555 -zéta- 2024-11-17 11:02:03 [Válasz erre: 66554 -zéta- 2024-11-17 10:04:51]
Igazából azt nem értem, hogy Ókovács Szilveszter (és csapata) ezt miért nem érti. Mert nyilván nem érti, ha harminckettedszer (virtuális szám) lép bele ugyanabba a ... helyzetbe.

Már 2016-ban Gruberova dalestjére (Dvorak, Mahler, R.Strauss volt a műsoron) is vadászni kellett a közönséget az Operaházba, közben az operai estjein a csillárról is lógtak az Erkelben... 

Azóta évente x alkalommal eljátsszuk ezt újra meg újra. És jönnek az ismert és kevésbé ismert világsztároknak nevezett énekesek vonzó vagy kevésbé vonzó műsorukkal és szembesülünk a fél/harmad/negyed házzal. Olykor menetközben átpakolják az eseményt a jóval kisebb befogadóképességű (és a nagyközönség által még mindig kevésbé szeretett) Eiffelbe. Mostanában mindezt a MÜPA emelt árait is messze meghaladó árakon. (Mintha az Operaház ezen az estéken szeretné visszakapni a "sikeres" New York-i turné deficitjét.) Miért csodálkozunk?

Az igazi okokhoz egyébként még messzebbre kell menni.

Az 1980-as évekig havi 3-4 egész estés dalest volt a fővárosban (sosem a MÁO szervezésben) többnyire a Zeneakadémián, néha az Erkel Színházban, esetleg az MTA Díszteremben. És jöttek a valódi világsztárok: Schreier, Gedda, Fassbänder, Adam, Prey, Ludwig, Alva, Donath, Nyesztyerenko, Obrazcova, csak akiket én láttam, de biztosan sokat kifelejtettem. (Aki zenekari áriaestet adott, most nem soroltam.) És volt olyan, akire már nem kaptam jegyet két nappal az értékesítés elindulása után... Ezek a nevek mellett a hazai sztárok is rendszeresen felléptek a műfajban Melis, László Margit, Ágai Karola, Sándor Judit, még Simándy is elénekelte A költő szerelmét stb....

A '90-es években ez a hullám alábbhagyott, majd szinte teljesen elapadt...:-(

A dalrajongóknak maradt a hanglemez, néha a ZAK kisteremben vagy egyéb helyszíneken néhány marginális koncert. Mindegy, a folyamat elakadt.
Innen kéne visszaépítkezni, de az nem megy csúcs jegyárakkal, ismeretlen műsorral, alig ismert előadóval és azzal az attitűddel, hogy hülye a közönség...


66554 -zéta- 2024-11-17 10:04:51 [Válasz erre: 66553 lujza 2024-11-16 23:49:42]
Kedves Lujza,
ED Fórumtársunk azt írta erre tán egy hete, hogy "Cipőt a cipőboltból", meg hogy a mai énekesek közül egyedül Netrebkóval és Kaufmannal lehetne megtölteni az Operaházat....

Ebben van igazság, de a valóság kicsit bonyolultabb.

Vannak rövid távú okok:
Polenzani kevéssé ismert a magyar publikum részére, ráadásul külföldön sem gyakran ad dalestet. 
Két napja egy nagyon szimpatikus interjúban elmondta, hogy ezért is várja a koncertet, meg hogy a műsor legnagyobb részét vagy húsz éve(!) énekelte utoljára. 
A műsor amúgy nem igazán tartalmaz slágereket, ismeretlen darabokat annál inkább... 
A koncert szerencsétlen módon egybevág egy sor vonzó koncerttel, pl. ma van a Magyar Zene Házában John Malkovichék koncertje (négy előadásra full ház van hetek óta), a Zeneakadémián a kamara.hu koncertjei, a Bartók Emlékházban Dinyés Dánielék Dalbeavatója (A szép molnárlány), stb.... 
Ezekre mind barátibb árakon lehetett jegyet kapni, mint az Operába.
A hosszabb távú, azaz messzebbről eredeztethető okokról kicsit később...


66553 lujza 2024-11-16 23:49:42 [Válasz erre: 66552 -zéta- 2024-11-16 09:33:59]
Kedves Zéta, szerinted miért látszik ilyen érdektelennek a Polenzani koncert? Tulajdonképpen már Schrott-ra se jöttek annyian, ennyire keveseket érdekelnek a zongorás dalestek, főleg, ha azokat az Operában rendezik?

66552 -zéta- 2024-11-16 09:33:59 [Válasz erre: 66551 Tzilike 2024-11-16 07:07:14]
Cilike, szerintem azért nem szállsz le erről a 300 statisztás vonatról már napok óta (ami amúgy senkit nem érdekel), hogy addig se a Polenzani-koncert jegytérképéről beszéljünk...
Hadd ne kelljen FB-csetepatékkal itt foglalkozni. A témában további ilyen jellegű bejegyzéseket töröljük...





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.