Bejelentkezés Regisztráció

MET-es operaelőadások moziban


436 -zéta- 2013-12-19 17:47:54
Napok óta várom a visszajelzéseket: milyen lett Levine visszatérése a MET-ben, hogy tetszett a Falstaff???

435 Janus 2013-10-27 08:44:38
Jó volt tegnap a Sosztakovics opera. Nekem legalábbis tetszett. A rendezés nem volt éppen kifogástalan, de nem volt annyira borzasztó se. Viszont örülnék, ha egyszer ezek a modern rendezők is megtanulnák, hogy nem kell mindig történnie valaminek a színpadon! Olykor elég, ha csak szól a zene! Most gondoljunk bele, mikor kijön egy Anna Netrebko a színpadra. Megjelenik, éneklésre nyitja ajkait és csodákat művel. Hát ki a francot érdekel olyankor, hogy ezenkívül "más" nem történik a színpadon??? Hát kell ennél több és hatásosabb? persze énekes vezetés, színészi teljesítmény kell, de nem fakadtam sírva és nem haltam meg unalmamban, mikor a Levélária alatt nem ugra-bugráltak mindenfajta, Tatjána lelkivilágát jelképező nem is tudom kicsodák a színpadon. A tegnapi opera egy huszadik századi darab volt, nyilván teljesen más tészta mint a múltkori Anyegin, de akkor is: a sok mozgás, vetítés, rohangálás sokszor fárasztó volt és felesleges: csak elvonta a figyelmemet magáról az operáról ahelyett, hogy ráirányította volna. De ettől függetlenül örültem a közvetítésnek és hogy ezt a Sosztakovics operát is láthattam.

434 parampampoli 2013-10-06 22:38:15 [Válasz erre: 432 Cilike 2013-10-06 20:57:09]
Puskinnál tulajdonképpen nincs utalás arra, hogy Tatjána kemény lett volna, a magyar fordításban elég kurtán kiosztja Anyagint, és kimegy. Az egész pár strófa, nincs úgy kibontva, mint az opera zárójelenete. (Orosz irodalom professzorom egyébként ki nem állhatta az Anyegint mint operát, pedig nagy operarajongó volt, mert szerinte az irodalmi műtől idegen lelkületű műalkotás született Csajkovszkij romantikája miatt. Emlékszem, milyen jókat vitatkoztunk erről orosz irodalom szemináriumon.) Én különben Netrebkót nem éreztem itt olyan keménynek, azért ne felejtsük el, hogy búcsúzóul azért még elég erőteljesen megcsókolja Anyegint. Nekem inkább az utána való távozás tűnik kicsit sutának, zeneileg kevéssé alátámasztottnak. És bár a díszlet szép, nekem jobban tetszik, amikor zárt térben történik meg a zárójelenet. De mindenképpen nagyon jó, zeneileg is, színpadilag is erős a zárójelenet.

433 Bambu 2013-10-06 21:27:05
Természetesen mindent lehet többféleképpen értelmezni. Ugyanabból a műből ki ezt, ki azt tartja fontosnak. Számomra ez a zene, és szöveg "belehalós". Ugy gondolom ez nem a szöveggel ellentétes értelmezés, hanem csak egy elfogadható értelmezés a sok közül. A mostani előadás lényege Tatjánának az a megjegyzése, hogy akkor régen talán jobb ember volt. Ezt támasztja alá a bosszú-csók. A korábbi előadás pedig különösen a zárójelenetért, azon belül is a "Scsasztye bilo kak vazmozsna, kak blizka" mondatért lett megrendezve. A két énekes habitusa közötti eltérésen túl nyilvánvaló a rendezői felfogások közötti eltérés is. Ugyanakkor szerintem Fleming ezzel a rendezéssel, Netrebko a régivel nem igazán tudna mit kezdeni. Egyébként nem mondtam, hogy ez rossz lett volna, de az én szívemhez a régi sokkal közelebb áll.

432 Cilike 2013-10-06 20:57:09 [Válasz erre: 430 Bambu 2013-10-06 19:35:44]
Lehet, hogy tévedek, de emlékeim szerint Puskinnál is elég keményen reagált Tatjána. Nem volt belehalós.

431 Bambu 2013-10-06 19:37:24 [Válasz erre: 430 Bambu 2013-10-06 19:35:44]
feleséget

430 Bambu 2013-10-06 19:35:44 [Válasz erre: 425 telramund 2013-10-06 10:12:23]
A tegnap esti előadás kellemes élmény volt, de nekem a Tatjána-Anyegin páros örökre a Fleming-Hvorosztovszkij páros marad az egész előadás, és különösen a zárójelenet miatt. Ez utóbbiról egy másik netes oldalon Coppelia néven író személy fogalmazta meg gondolatait, melyeket mindenben osztok. Amit ír, ahhoz nem kell egy mondatot sem hozzátenni, ezért idemásolom: "A zárójelenet különösen jó. Fleming tökéletesen hozza a szerelmet örökre eltemető, kötelességtudó ovfeleséget, akit újra megkísért a sors, de tanult a leckéből. Amikor megsimogatja Anyegin arcát az mindennél többet elárul Tatjánáról. Arról a nőről, aki tudja, hogy ebből a simogatásból fog élni hátralévő életében. Hogy nincs több, ennek a mozdulatnak elégnek kell lennie amíg él. Hogy ennek az arcnak a képét viszi magával a sírba. Ahogyan ráhajtja a fejét Anyegin arcára, abban a tiltott szerelem minden lemondása benne van. És az a vágy, hogy egyszer, csak egyetlen egyszer szeretné megtudni, hogy milyen érzés, ha olyat ölel, akit szeret....Közben Hvorosztovszkij arcán "a bárcsak örökké tartana ez a pillanat" kifejezés, majd a végén:"a minden elveszett"tragédiája." Számomra ez hiányzott tegnap. Nem tudom ez a kemény tipusú Tatjána mennyiben Netrebko, és mennyiben a rendező elképzelése, ez valószínűleg már sosem fog kiderülni. Mindenesetre én a "belehalós" Fleming-féle értelmezést jobban szeretem. Itt azért nem említem az akkori rendezőt, mert Fleming több felvételét is láttam és mindig egyforma felfogásban játszott-énekelt.

429 parampampoli 2013-10-06 18:51:46
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_-oCv4YDutk

428 -zéta- 2013-10-06 18:26:39 [Válasz erre: 427 zalbarna 2013-10-06 17:00:45]
Figyelmedbe ajánlom a FB-oldal ott lent...:-)

427 zalbarna 2013-10-06 17:00:45 [Válasz erre: 426 Kwieczala 2013-10-06 15:00:13]
Fiatal lány, aki a momust olvassa ???? Sztem ez merő illúzióóó!!!! :))

426 Kwieczala 2013-10-06 15:00:13
A tegnapi kiváló Uránia-beli Anyeginen a harmadik sorban ülve volt szerencsém egy érdekes, tartalmas beszélgetést hallani két második sorban ülő fiatal lánytól. Az előadás kezdete előtt akaratlanul is meghallottam lelkes szavaikat operáról, előadókról stb. Felmerült egy nagyon érdekes téma, amivel kapcsolatban nagyon szívesen megkérdeznénk pár dolgot. A filmszínházban természetesen tapintatlannak gondoltam volna beleszólni a beszélgetésbe. A beszélgetők szakavatottságából ítélve talán olvassák a momust, ezért bátorkodom ezúton megpróbálkozni azzal, hogy megkérjem őket, hogy ha valamelyikük magukra ismerne és úgy gondolja, válaszolna 2 kérdésemre, írjon nekem privátban. Ha jól számoltam, a második sorban, jobbról kb. a 10-11-12 széken ülhettek. Mindenkitől elnézést kérek a szokatlan bejegyzésért.

425 telramund 2013-10-06 10:12:23
Ide is betesszük aNetrebko topicból: Tenap katartikus élményben volt részem (két dolgot leszámitva)az Anyegin metbeli közvetitése során.Az Anyegin az egyik kedvenc operám.Mögöttem egy idősebb nő azt mondta ilyen ma már nincs.Nincs?-Hát van.Amikor egy pillanat alatt a semmiből halál születik a barátok között.Amikor egy férjes asszony nem hagyja ott a férjét.És nagyon sok lány küzd Tatjana problémájával,igaz ez a kevesek közé tartozik.Na ennyit az aktualitásról(Az Aida mitől aktuálisabb?). A rendezés majdnem hagyományos és nem modernkedik Vinnyoghatnak akik egy benzin kutat szivesebben látnának.Én nem ..Van hó ,vagy kiszáradt fa,van lélek és némi újraértelmezés is. Aztán a szereplők.Netrebkonál csak egy jobb Tatjanát -hallottam.(Házy).De ,amit eljásztik és főleg elénekelt tegnap leirhatatlan.Ez az Ő igazi világa és nem Lady Macbet.Kwiecziennel énekelt Szent Pétervár utcáján, hóesésben előadott zárójelenet párját ritkitja. És Kwiecien Anyeginje méltő párja volt ennek a Tatjánának.Lenszkij Beczala.Bár sosem voltam tenorfan az az énekes egyre jobb,mindent tud és csodaszép hangja van.Lirai vonalon Kaufmann párja.Nem véletlen volt tombolás Lenszkij áriája után.Számomra az est sötét pontja Gremin.Egy ária,na de milyen.Ez szörnyű volt.Tremolos felső regiszterrel,ami még fémes szinű is elválik teljesen az alsó regiszterétől.Brrr.Gergyiev bizonyára autentikus Csajkovszkij zenéjében.Talán egy árnyalattal lassúbb,"vidékéiesebb" tempót vett,főleg az első felvonásban.De klasszis karmester és nagyszerű a Met zenekara.. Ami üröm az örömben.A hangositás,ami nem egy operafilmre,hanem valamilyen akció szörnye van állitva.Ezen jó lenne változtatni.Mert HD ide HD oda igen zavaró főleg a magas hangoknál.Ez egy opera és nem egy könnyűzenei mikroportos koncert. Ennél az Anyeginnék egyet hallottam jobbat az sem most volt.Remélem dvd-én kijön,mert arra nagyon érdemes lenne.Azon ritka esték,amikor a hatás ma is teljesen ura

424 lujza 2013-03-09 01:18:51 [Válasz erre: 422 bcn 2013-03-08 17:43:55]
Remek hír, már temettem őt! De kár, hogy csak egyszer fogok menni!

423 lujza 2013-03-09 01:17:32 [Válasz erre: 421 miketyson 2013-03-08 13:32:41]
Valami gyönyörűséges a viráglányok zenéje! Ahhoz ez a hajrángatás rémes volt. Meg picit sok a vérben tocsogás is. kivéve Klingsort, akinek pont jól állt. És ilyen jó Amfortast én még nem hallottam, de a látványos szenvedése mégis kicsit sok volt nekem. Meg azok a sírgödrök, s a hulla elkaparása. És igazad van, nagyon depressziós volt az egész. Ennyire koszlottnak kell lenni Gurnemanznak? Azon meg végképp eltöprengtem, amikor Kundry emelte fel a Grált. Az viszont szép volt, ahogy Parsifal áthozta őt az árkon. Mondjuk a két térféllel is voltak gondjaim, de ebbe most nem mennék bele. De azért én nem tudnék csukott szemmel ülni ott, ráadásul egészen jól játszottak a szereplők.

422 bcn 2013-03-08 17:43:55 [Válasz erre: 420 lujza 2013-03-06 22:56:24]
valami történt és újra CH Franz PArsifal IDÉN IS!!!!!!!!!!!!!!!! csak erről eddig senki nem szólt, véletlenül vettem észre...

421 miketyson 2013-03-08 13:32:41 [Válasz erre: 420 lujza 2013-03-06 22:56:24]
A klasszikus "csukott szemmel jobb"? Én nem éreztem a hatásvadászatot, már úgy értem, nem volt közönséges, csak nagyon deprimált, és ezt tartotta végig. Gondolom, egy klasszikus értelemben vett "amerikai" változatnál mennybe megyünk, itt meg alig oszlottak valamit a felhők. Bírtam, hogy nem szerencsétlenkedtek annyit a viráglányok.

420 lujza 2013-03-06 22:56:24 [Válasz erre: 419 miketyson 2013-03-06 07:39:04]
A karmestert és az énekeseket illetően abszolút, ennyire kiváló szereplőket egy rakáson nem gyakran hallhatunk. De a rendezés nekem túl hatásvadász, mondhatnám amerikai volt, hiába francia rendezte. Időnként kuncognom kellett közben a koreográfiának nevezett svédtorna gyakorlatokon, és a kissé konfúz értelmezésen. Nekem a két leányzó Müpa-beli rendezése verhetetlen, oda kellene Kaufmannt meghívni (ha már Franz nem jön).

419 miketyson 2013-03-06 07:39:04 [Válasz erre: 418 lujza 2013-03-06 00:38:40]
Szintén pozitív?

418 lujza 2013-03-06 00:38:40 [Válasz erre: 415 miketyson 2013-03-05 09:28:33]
Köszönöm!

417 Búbánat 2013-03-05 21:43:25 [Válasz erre: 416 parampampoli 2013-03-05 13:31:26]
Esetleg a rádió élő kapcsolás közvetítés-sorozatába bekerülhet...

416 parampampoli 2013-03-05 13:31:26 [Válasz erre: 413 Búbánat 2013-03-05 08:30:12]
Sajnos, ha a darabra gondolok. Hála Istennek, ha címszereplő énekesnőre.

415 miketyson 2013-03-05 09:28:33 [Válasz erre: 412 lujza 2013-03-05 00:47:56]
Nekem van. Pozitív

414 Búbánat 2013-03-05 08:43:31 [Válasz erre: 410 telramund 2013-03-04 20:51:42]
Örülök, hogy megkapta Tatjanát, és láthatjuk-hallhatjuk majd az Anyeginben. Ugyanakkor a legnagyobb várakozással az Igor herceg. a Werther és a Ruszalka bemutatója elé tekintek...

413 Búbánat 2013-03-05 08:30:12 [Válasz erre: 411 telramund 2013-03-04 20:56:39]
Viszont a Norma nem kerül be a "moziba"...

412 lujza 2013-03-05 00:47:56
A Parsifalról senkinek sincs véleménye?

411 telramund 2013-03-04 20:56:39
Hát van egy két borzasztó szereposztás pl.Norma Radvanovskyval brrr...

410 telramund 2013-03-04 20:51:42 [Válasz erre: 409 Búbánat 2013-03-04 17:51:47]
Eredetileg a Tudor trilógia mindhárom szerepét Netrebko énekelte volna.

409 Búbánat 2013-03-04 17:51:47
[url] http://www.metoperafamily.org/en/news-and-features1/press-releases/releases/2013-14-Live-in-HD/; The Met: Live in HD 2013-14 [/url] Csajkovszkij: Anyegin 2013. október 5. Sosztakovics: Az orr 2013. október 26. Puccini:Tosca 2013. november 9. Verdi: Falstaff 2013. december 14. Dvořák: Ruszalka 2014. február 8. Borodin: Igor herceg 2014. március 1. Massenet:Werther 2014. március 15. Puccini: Bohémélet 2014. április 5. Mozart: Così fan tutte 2014. április 26. Rossini: Hamupipőke 2014. május 10. Sajnos, nem folytatják Donizetti Tudor-trilógiáját, pedig nagyon vártam a Roberto Devereux-t.

408 Bambu 2013-02-27 15:31:22
Találtam olyan hírt is, mely szerint április 26-án a Cosí fan tutte is közvetítésre kerül.

407 Orfeusz 2013-02-27 09:17:15
Ahogy elnézem a Met-es Árnyéknélküli szereposztását, azért nem az évad legjobb előadásáról maradunk le. De az Anyegin nagy dobás lesz, és a Werther és Igor herceg is.

406 Robesz 2013-02-27 08:21:57
Nehogy már a 3 Bellini- ből legalább 1-et is közvetítsenek... :(((

405 Bambu 2013-02-27 07:27:40
Az árnynélküli asszony (további két Strauss művel) a repertoáron szerepel, de én olyan listát láttam amin nem volt felsorolva az élő közvetítések között. Nagyon sajnálom hogy ez, és a Fischer Ádám által vezényelt előadás is kimaradt. Az utóbbinál viszont arra van remény, hogy a rádiós közvetítésben benne lesz. Az idei 12 előadással szemben csak kilenc közvetítés lesz.

404 joska141 2013-02-27 06:55:11 [Válasz erre: 402 Bambu 2013-02-27 01:12:04]
Köszönettel az információt! Nincs a közvetítendők között, de azért érdemes megjegyezni: Fischer Ádám - ne beszéljünk arról, hogyan távozott a Magyar Állami Operaházból - a 2013-2014-es szezonban 14 (!!!) azaz Tizennégy Denevér előadást vezényel, az újévi gálával kezdve!

403 serse 2013-02-27 06:44:57 [Válasz erre: 402 Bambu 2013-02-27 01:12:04]
[url]http://www.metoperafamily.org/metopera/season/index.aspx?type=next&sn=st;Az árnyék nélküli asszonyt nem közvetítik, itt rajta van a listán...[/url]. Vagy én értek félre valamit? Vagy csak nem akarnak konkurenciát a MÁO-nak, mert elméletileg ottan is lesz. De ennek várjuk ki a végét. Kátya Kabanovát is ígértek pár éve oszt nem lett belőle semmi. Pedig azt nagyon vártam!

402 Bambu 2013-02-27 01:12:04
2013-2014-es közvetítések: -okt.5. Anyegin -okt.26. Az orr -nov.9. Tosca -dec.14. Falstaff -febr.8. Rusalka -márc.1 Igor herceg -márc 15. Werther -ápr.5. Bohémélet -május 10. Hamupipőke

401 Búbánat 2013-02-22 11:20:54
Egy kritika a MET Stuart Mária-előadásáról az Opera Világ portálon: [url] http://operavilag.net/kiemelt/lelekdrama-angol-olasz-modra/; Lélekdráma angol-olasz módra [/url] „Az előadás erősségei elsősorban az abszolút főszereplővé vált Joyce DiDonato teljesítményének köszönhetők. Abszolút főszereplő, mondom ezt annak ellenére, hogy a darab mindhárom központi alakja nagyon fontos figura, és mindet egy-egy kiváló énekes formálta meg. Mégis ő az, aki hangi, és színészi szempontból, valamint egyéniségével a legerősebben meghatározta az előadást. Egy ponton túl az ember azt gondolja róla, hogy mindent képes elénekelni-eljátszani, annyira összetett és kifejező minden hangja, mozdulata. Ezeket persze lehetne egyesével elemezni, de ennél sokkal fontosabb, hogy megvalósul nála az az operajátszási ideál, amelyben az énektechnika, a kifejezőerő, a színészi játék (amely esetében egyébként remek filmszínészekkel is felvette volna a versenyt) nem önmagukért léteznek, hanem együtt fejezik ki azt a művészi tartalmat, amiért az egész produkció létrejött.”

400 pio 2013-02-20 08:29:48
Látta valaki Pál Tamást a szegedi közvetítésen? Csak azért kérdem, mert a blogjában épp a Rigolettóról írt. Azt olvasva nem hiszem, hogy el lett volna ragadtatva ettől a koncepciótól.

399 violentino 2013-02-19 10:21:22 [Válasz erre: 398 Heiner Lajos 2013-02-19 09:12:27]
hogy erre nem gondoltam,de buta vagyok:)

398 Heiner Lajos 2013-02-19 09:12:27 [Válasz erre: 397 violentino 2013-02-19 08:42:05]
A rudat.

397 violentino 2013-02-19 08:42:05 [Válasz erre: 394 Robesz 2013-02-18 22:42:21]
rendben,de akkor mondja meg valaki,mit tapsolt a közönség??nincs tippem,pedig gondolkodtam.

396 frushena 2013-02-18 22:47:02
holnap a Gossec tragédia is live stream ... Nem leszek itthon, de ha recseg ... És rossz Omen! Ahogy írtam Catel : Szemirámiszával jártam így .. És holnap szintén francia tragédie lyrique műsoron ... Maradok inkább Xerxes!

395 frushena 2013-02-18 22:42:26 [Válasz erre: 393 Robesz 2013-02-18 22:38:25]
ó igen! Végre! :)

394 Robesz 2013-02-18 22:42:21 [Válasz erre: 389 violentino 2013-02-18 22:07:21]
Nem biztos, hogy azt tapsolták. Attól, hogy nekünk rögtön azt vágták be, nem jelenti azt, hogy a nézőtéren ülőknek is az volt az első, amit megláttak. És hát a MET közönsége amúgy is tök konzervatív. Lehet az autót tapsolták, vagy magát a színpadképet. Vagy csak úgy tapsolni akartak, hosszú volt a szünet :D

393 Robesz 2013-02-18 22:38:25 [Válasz erre: 387 frushena 2013-02-18 21:17:30]
meg hát! :)

392 violentino 2013-02-18 22:11:36 [Válasz erre: 390 Búbánat 2013-02-18 22:08:24]
kösz' :)

391 violentino 2013-02-18 22:08:40 [Válasz erre: 389 violentino 2013-02-18 22:07:21]
.bármint akkor tapsoltak ezen enekeseknek,mikor először színpadra léptek,még egy hangot sem énekeltek.Kell ennél nagyobb elismerés?Hova lettek ezek az idők??

390 Búbánat 2013-02-18 22:08:24 [Válasz erre: 389 violentino 2013-02-18 22:07:21]
Ezzel a véleménnyeddel maradéktalanul egyetértek!

389 violentino 2013-02-18 22:07:21 [Válasz erre: 385 Bambu 2013-02-18 11:16:18]
Azért nagyon elkeserített,hogy a harmadik felv. elején azt a félpucér gogo girl-t megtapsolta a közönség,ha jól emlékszem.NEm tünt fel senkinek? Hova lett a színvonal,az emberi morál,tartás?Régebben a Met színpadán egy Milnes-t, Scotto-t,...tapsoltak meg,nem egy félpucér,oda nem illő "statisztát".Szerény véleményem ez.Egyébként az énekesek remekek voltak,Lucic többször volt hamiskás szerintem.:(

388 frushena 2013-02-18 21:17:43 [Válasz erre: 387 frushena 2013-02-18 21:17:30]
-m +d

387 frushena 2013-02-18 21:17:30 [Válasz erre: 386 Robesz 2013-02-18 19:17:21]
s megláttad, hallottam! :D





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.