387 frushena 2013-02-18 21:17:30 [Válasz erre: 386 Robesz 2013-02-18 19:17:21]
s megláttad, hallottam! :D
s megláttad, hallottam! :D
386 Robesz 2013-02-18 19:17:21 [Válasz erre: 385 Bambu 2013-02-18 11:16:18]
Ezt én is tanúsíthatom! Hiába az ultramodern produkció, minden nagyon a helyén volt és furcsamód cseppet sem volt idegen... Ja, és senki nem ment haza a szünetben! :)
Ezt én is tanúsíthatom! Hiába az ultramodern produkció, minden nagyon a helyén volt és furcsamód cseppet sem volt idegen... Ja, és senki nem ment haza a szünetben! :)
385 Bambu 2013-02-18 11:16:18
Óriási élmény volt a Rigoletto. A rendezésben semmi "darab elleni erőszakot" nem találtam, sőt ilyen emberi Rigoletto alakítást, és ilyen mély apa-lánya kapcsolatot sem láttam-hallottam még. Megrendítő volt.
Óriási élmény volt a Rigoletto. A rendezésben semmi "darab elleni erőszakot" nem találtam, sőt ilyen emberi Rigoletto alakítást, és ilyen mély apa-lánya kapcsolatot sem láttam-hallottam még. Megrendítő volt.
384 frushena 2013-02-17 10:58:59 [Válasz erre: 380 telramund 2013-02-17 09:58:11]
nagyon szeretem DiDonatot, de nem Stuart Mária!
nagyon szeretem DiDonatot, de nem Stuart Mária!
383 telramund 2013-02-17 10:50:57 [Válasz erre: 380 telramund 2013-02-17 09:58:11]
http://www.youtube.com/watch?v=HLxZHN3vtQw hát itt azért "fut" ez a hang
http://www.youtube.com/watch?v=HLxZHN3vtQw hát itt azért "fut" ez a hang
382 -zéta- 2013-02-17 10:29:15 [Válasz erre: 378 Heiner Lajos 2013-02-16 23:34:26]
Na, a svédeknél sem kolbászból van a HD-közvetítés?...:-)
Na, a svédeknél sem kolbászból van a HD-közvetítés?...:-)
381 telramund 2013-02-17 10:00:12 [Válasz erre: 378 Heiner Lajos 2013-02-16 23:34:26]
Biztos baj volt a közvetitó láncon abban az országban ,ahol épp vagy.......
Biztos baj volt a közvetitó láncon abban az országban ,ahol épp vagy.......
380 telramund 2013-02-17 09:58:11 [Válasz erre: 373 Búbánat 2013-01-21 23:23:35]
Szerinted DiDonatotól nem várható el a koloratura?Hát akkor mi várható el egy mezzo-koloraturától?Hát nem egy Eboli, vagy Amneris mezzo.Pont ,amiben jó az a Rossini operák ld Rosina, Cenerentola, vagy Bellini Adalgisa.Hát ezekben csak kell trillázni és meg is teszi,mert arról szól a hangja.Ha nem tenné sehol sem lenne. Pont az volt a zavaró,hogy mezzo létére ,nem szóltak a mély hangjai.Igaz én nem láttam, csak hallottam és sajnos ez jött le a radion.Utána megnéztem videon és ott sok minden másképp hangzott,mert a látvány elfedi bizonyos mértékben a hallottakat.
Szerinted DiDonatotól nem várható el a koloratura?Hát akkor mi várható el egy mezzo-koloraturától?Hát nem egy Eboli, vagy Amneris mezzo.Pont ,amiben jó az a Rossini operák ld Rosina, Cenerentola, vagy Bellini Adalgisa.Hát ezekben csak kell trillázni és meg is teszi,mert arról szól a hangja.Ha nem tenné sehol sem lenne. Pont az volt a zavaró,hogy mezzo létére ,nem szóltak a mély hangjai.Igaz én nem láttam, csak hallottam és sajnos ez jött le a radion.Utána megnéztem videon és ott sok minden másképp hangzott,mert a látvány elfedi bizonyos mértékben a hallottakat.
379 macskás 2013-02-17 00:24:22 [Válasz erre: 378 Heiner Lajos 2013-02-16 23:34:26]
Nem tudom. A cet gyomrában keresem a söröMET:)
Nem tudom. A cet gyomrában keresem a söröMET:)
378 Heiner Lajos 2013-02-16 23:34:26
Magyarországon is szétment az adás a mai Metes Rigoletto HD-közvetítés zárókettősénél?
Magyarországon is szétment az adás a mai Metes Rigoletto HD-közvetítés zárókettősénél?
377 Beatrice 2013-01-22 20:12:08 [Válasz erre: 357 Búbánat 2013-01-20 18:45:00]
A Stuart Mária-közvetítéshez még annyit, hogy a magyar fordításba számos elfogadhatatlan ferdítés került. Legalábbis az Urániában történt vetítésen. Pl. az első felvonásban, amikor az udvari nép Erzsébettől kegyelmet kér Máriának ("Grazia, grazia alla Stuarda"), a fordítás ez lett: "Dicsőség a Stuartoknak". Mintha Erzsébet udvaroncai éltetni merészelnék az ellenséges királyi házat! Mehetnének is a vérpadra azon nyomban! Pedig az angol szövegben is a "mercy", azaz "kegyelem" szó szerepelt, tehát a fordítónak az se mentség, ha esetleg az angol szövegből dolgozott. A belépőjegyek borsos árát tekintve szemtelenségnek tartom, hogy ilyen színvonalú fordítást kaptunk.
A Stuart Mária-közvetítéshez még annyit, hogy a magyar fordításba számos elfogadhatatlan ferdítés került. Legalábbis az Urániában történt vetítésen. Pl. az első felvonásban, amikor az udvari nép Erzsébettől kegyelmet kér Máriának ("Grazia, grazia alla Stuarda"), a fordítás ez lett: "Dicsőség a Stuartoknak". Mintha Erzsébet udvaroncai éltetni merészelnék az ellenséges királyi házat! Mehetnének is a vérpadra azon nyomban! Pedig az angol szövegben is a "mercy", azaz "kegyelem" szó szerepelt, tehát a fordítónak az se mentség, ha esetleg az angol szövegből dolgozott. A belépőjegyek borsos árát tekintve szemtelenségnek tartom, hogy ilyen színvonalú fordítást kaptunk.
376 Beatrice 2013-01-22 12:01:15 [Válasz erre: 373 Búbánat 2013-01-21 23:23:35]
Én összességében pozitívan értékelem DiDonatót a szerepben, megrendítő alakítást nyújtott, és ha hangi alkalmassága talán picit vitatható is (én úgy 2-3 ponton nem voltam elégedett - de hát van tökéletes élő előadás?), nagyszerű technikája átsegítette a nehézségeken. Amikor tavaly Houstonban debütált a szerepben, és néhány részlet meghallgatható volt a neten, én is fanyalogtam kissé, de a Met HD közvetítésére már jobban beénekelte a szerepet. Nem igaz, hogy a nemzetközi visszhang egyöntetűen negatív lenne, bár kétségkívül van némi megosztottság a hangrajongók között. Gyanítom, ez a szerep inkább "kirándulás" lehet DiDonato számára. Persze ő dönti el, merre tovább. Érdemes elolvasni honlapján, amit a szerepről, az alakításról gondol: [url]http://www.joycedidonato.com/2013/01/19/5365/;http://www.joycedidonato.com/2013/01/19/5365/[/url] Egyetértek Búbánattal: nem igazán érdemes összehasonlítani az almát a körtével, ezt a Mariát a nagy szoprán Mariákkal. Pl. számomra soha, senki meg se közelíti (pláne nem, ha mezzo lévén lefelé transzponál) azt a tündökletes ragyogást, ahogy Gruberova énekli Maria belépőáriáját (O nube che lieve). Ettől még élveztem DiDonato előadását is.
Én összességében pozitívan értékelem DiDonatót a szerepben, megrendítő alakítást nyújtott, és ha hangi alkalmassága talán picit vitatható is (én úgy 2-3 ponton nem voltam elégedett - de hát van tökéletes élő előadás?), nagyszerű technikája átsegítette a nehézségeken. Amikor tavaly Houstonban debütált a szerepben, és néhány részlet meghallgatható volt a neten, én is fanyalogtam kissé, de a Met HD közvetítésére már jobban beénekelte a szerepet. Nem igaz, hogy a nemzetközi visszhang egyöntetűen negatív lenne, bár kétségkívül van némi megosztottság a hangrajongók között. Gyanítom, ez a szerep inkább "kirándulás" lehet DiDonato számára. Persze ő dönti el, merre tovább. Érdemes elolvasni honlapján, amit a szerepről, az alakításról gondol: [url]http://www.joycedidonato.com/2013/01/19/5365/;http://www.joycedidonato.com/2013/01/19/5365/[/url] Egyetértek Búbánattal: nem igazán érdemes összehasonlítani az almát a körtével, ezt a Mariát a nagy szoprán Mariákkal. Pl. számomra soha, senki meg se közelíti (pláne nem, ha mezzo lévén lefelé transzponál) azt a tündökletes ragyogást, ahogy Gruberova énekli Maria belépőáriáját (O nube che lieve). Ettől még élveztem DiDonato előadását is.
375 parampampoli 2013-01-21 23:34:44
...az én pici fülembe...
...az én pici fülembe...
374 parampampoli 2013-01-21 23:27:08 [Válasz erre: 372 jukiguni 2013-01-21 23:00:38]
Kedves jukiguni, nem tudom igazán mire vélni ezt a kifakadásodat, amely eddig nem volt rád jellemző. Ezért egyszeri tévedésnek veszem. (Tévedhetek persze, ebben is.) Ha távoznál, sajnálnám, mert színvonalas bejegyzéseidet mindig szívesen olvastam, ha nem értettem velük egyet, akkor is. Írásaimat egyoldalúnak minősíted, ez szíved joga, szerencsére másnak ebben is lehet más a véleménye. Én direkt és szándékosan foglalkozom nagyrészben az előadások énekes részével, mert évtizedek óta utálom és elegem van az olyan kritikákból, amelyek a fordítottját teszik. Van belőlük bőven, olvasd hát azokat a szakmailag színvonalas írásokat. Még akkor is, ha az énekléshez annyit értenek, mint tyúk az abc-hez. A rendezést cincálják, mintha az lenne a fontosabb, az énekesekre meg pár szó, pár sor mindössze. Hát nem: az operában az énekesek az elsők és a legfontosabbak. Mindenki arról írjon, amihez -- talán -- ért. Bartolit szeresd, a tied, de mielőtt azt hinnéd, véleményemmel egyedül vagyok, olvass el már néhány külföldi, pl olasz fórumot, miket írnak ott Bartoliról. Nem a rajongók persze, hanem olyanok, akik értenek az énekléshez, és amint célzol rá, van összehasonlítási alapjuk. Hallgasd már meg ugyanazokat az áriákat Marilyn Horne-nal vagy Baltsával, Valentini-Terranival, Ganassival, és ha nem hallod a különbséget a felsoroltak javára, akkor nincs miről beszélni. Sok reményem nincs, mert akinek jobb Bartoli Normának, mint Callas, azzal sajnos elvész a tárgyalási alap.Én még nagyon finom és udvarias voltam vele, mondhatom. Hogy akárki, aki dolgozott vele, mit mond róla, semmit nem számít: anyagi érdekük fűződik hozzá, ennyi. Nem idéhetek neveket arról, hogy világsztárok miket mondtak privátban Bartoliról, nem újságokba, hanem az ün pci fülembe. Mindenkinek jobb, ha nem idézem. Veled ellentétben én nem csak azt írtam Bartoliról, hogy nem szeretem, hanem miért tartom rossznak és csalásnak, amit csinál. Érdekes módon, azt nem próbálta megcáfolni senki, arra csak az az "érv", hogy én akkor is szeretem, és milyen nagyon elismeri X. meg Y. És? Attól még jobban, korrektebb énektechnikával énekel, úgy, mint az éneklés igazi nagyjai? Nem. De azért te szeresd nyugodtan.
Kedves jukiguni, nem tudom igazán mire vélni ezt a kifakadásodat, amely eddig nem volt rád jellemző. Ezért egyszeri tévedésnek veszem. (Tévedhetek persze, ebben is.) Ha távoznál, sajnálnám, mert színvonalas bejegyzéseidet mindig szívesen olvastam, ha nem értettem velük egyet, akkor is. Írásaimat egyoldalúnak minősíted, ez szíved joga, szerencsére másnak ebben is lehet más a véleménye. Én direkt és szándékosan foglalkozom nagyrészben az előadások énekes részével, mert évtizedek óta utálom és elegem van az olyan kritikákból, amelyek a fordítottját teszik. Van belőlük bőven, olvasd hát azokat a szakmailag színvonalas írásokat. Még akkor is, ha az énekléshez annyit értenek, mint tyúk az abc-hez. A rendezést cincálják, mintha az lenne a fontosabb, az énekesekre meg pár szó, pár sor mindössze. Hát nem: az operában az énekesek az elsők és a legfontosabbak. Mindenki arról írjon, amihez -- talán -- ért. Bartolit szeresd, a tied, de mielőtt azt hinnéd, véleményemmel egyedül vagyok, olvass el már néhány külföldi, pl olasz fórumot, miket írnak ott Bartoliról. Nem a rajongók persze, hanem olyanok, akik értenek az énekléshez, és amint célzol rá, van összehasonlítási alapjuk. Hallgasd már meg ugyanazokat az áriákat Marilyn Horne-nal vagy Baltsával, Valentini-Terranival, Ganassival, és ha nem hallod a különbséget a felsoroltak javára, akkor nincs miről beszélni. Sok reményem nincs, mert akinek jobb Bartoli Normának, mint Callas, azzal sajnos elvész a tárgyalási alap.Én még nagyon finom és udvarias voltam vele, mondhatom. Hogy akárki, aki dolgozott vele, mit mond róla, semmit nem számít: anyagi érdekük fűződik hozzá, ennyi. Nem idéhetek neveket arról, hogy világsztárok miket mondtak privátban Bartoliról, nem újságokba, hanem az ün pci fülembe. Mindenkinek jobb, ha nem idézem. Veled ellentétben én nem csak azt írtam Bartoliról, hogy nem szeretem, hanem miért tartom rossznak és csalásnak, amit csinál. Érdekes módon, azt nem próbálta megcáfolni senki, arra csak az az "érv", hogy én akkor is szeretem, és milyen nagyon elismeri X. meg Y. És? Attól még jobban, korrektebb énektechnikával énekel, úgy, mint az éneklés igazi nagyjai? Nem. De azért te szeresd nyugodtan.
373 Búbánat 2013-01-21 23:23:35 [Válasz erre: 360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57]
Mint korábban említettem tizenkét felvételem van a Stuart Máriából. Van összehasonlítási alapom. Hogy milyenek voltak az előző Stuarda-előadások visszhangja, számomra abszolúte közömbös; itt ez az élő MET-közvetítés, ami rám és sokakra igen pozitívan hatott – pontosan azért, mert nem a szokványos hangokon szólaltak meg a női főszerepek, mint utaltam rá, felcserélődtek a Malibran-változatban: a szopránból mezzo, a mezzoból szoprán lett ebben az új rendezésben. Pontosan ezért is nem szabad a mezzo Joyce DiDonato Stuart Máriáját mondjuk a szoprán Gruberováéhoz hasonlítani. Sokan nem ismerik Donizetti operáját. A kritikusok jó része is lehet, hogy csak most találkozott először ezzel az operával, vagy csak a korábbi lemezfelvételeket ismeri. Feltehetőn felkészületlen kritikusok is írogattak ezt-azt az új MET-bemutató alkalmából. Lehet mazsolázni közöttük eleve olyat, ami leszóló, de minek? Ezek közül egyet-másikat én is elolvastam, nemkülönben azokét, akik dicsérik ezt az új rendezést és benne az énekeseket. Joyce DiDonato Maria Stuarda-alakításáról én csak a legjobbakat tudom mondani – mert nem vártam tőle koloratúrákat. Nyilván máshogy énekelte az én tizenkét Stuart Máriám a gyűjteményem felvételein. Nem is próbálom összehasonlítani az almát a körtével – melyek önmagukban mind pompás, ízletes gyümölcsök. Meg aztán jobban hiszek a saját értékítéletemben is. Egyébként szombat este ünnepelte a publikum az énekeseket, lehetett látni-hallani, hogyan lelkesedett a közönség. Nekem ez többet ér, többet mond, minden esetleges „szak?zsűri” tudálékos véleményétől.
Mint korábban említettem tizenkét felvételem van a Stuart Máriából. Van összehasonlítási alapom. Hogy milyenek voltak az előző Stuarda-előadások visszhangja, számomra abszolúte közömbös; itt ez az élő MET-közvetítés, ami rám és sokakra igen pozitívan hatott – pontosan azért, mert nem a szokványos hangokon szólaltak meg a női főszerepek, mint utaltam rá, felcserélődtek a Malibran-változatban: a szopránból mezzo, a mezzoból szoprán lett ebben az új rendezésben. Pontosan ezért is nem szabad a mezzo Joyce DiDonato Stuart Máriáját mondjuk a szoprán Gruberováéhoz hasonlítani. Sokan nem ismerik Donizetti operáját. A kritikusok jó része is lehet, hogy csak most találkozott először ezzel az operával, vagy csak a korábbi lemezfelvételeket ismeri. Feltehetőn felkészületlen kritikusok is írogattak ezt-azt az új MET-bemutató alkalmából. Lehet mazsolázni közöttük eleve olyat, ami leszóló, de minek? Ezek közül egyet-másikat én is elolvastam, nemkülönben azokét, akik dicsérik ezt az új rendezést és benne az énekeseket. Joyce DiDonato Maria Stuarda-alakításáról én csak a legjobbakat tudom mondani – mert nem vártam tőle koloratúrákat. Nyilván máshogy énekelte az én tizenkét Stuart Máriám a gyűjteményem felvételein. Nem is próbálom összehasonlítani az almát a körtével – melyek önmagukban mind pompás, ízletes gyümölcsök. Meg aztán jobban hiszek a saját értékítéletemben is. Egyébként szombat este ünnepelte a publikum az énekeseket, lehetett látni-hallani, hogyan lelkesedett a közönség. Nekem ez többet ér, többet mond, minden esetleges „szak?zsűri” tudálékos véleményétől.
372 jukiguni 2013-01-21 23:00:38 [Válasz erre: 365 parampampoli 2013-01-21 20:01:42]
Hát inkább Bartolival hallgatom a Normát mint Callas-szal! Rettenetes orrhangja számorma elviselhetetlen kín! Felvételeinek a többségét nem tudtam végig hallgatni, csak az első cd-ig jutottam. Egy borzadály, ahogy Sass Sylvia felvételeinek a többségét se szeretem. Ennyi. Bartoli meg nagy kedvencem és ne haragudj: de te csak egy valaki vagy, aki így vélekedik, vele szembe több százan vannak, akik nem így gondolják. Persze gondolom ők tök idióták annak ellenére, hogy esetenként világhírű karmesterekről van szó pl.: Harnoncourt, aki számtalan esetben dolgozott együtt Bartolival, v. ott van Fischer Ádám, akire lehet fanyalogni, de valamiért mégis ott van a köztudatban (szerintem hosszú évtizedekig ehhez nem elég a jó reklám és menedzsment), és még lehetne sorolni. De Solti is dolgozott vele együtt Mozart Rekviemjében. Nem tudom ki vagy, mi vagy. Nem is érdekel, de roppant nagy arroganciára és magabiztosságra vallanak olykor megnyilatkozásaid. Holott te is csak egy tökéletlen, gyarló ember vagy, aki nem tévedhetetlen. Nem szeretem Callast, de azt azért nem mondom, hogy nem tudott énekelni. De te ki jelented, hogy Bartoli egy szerepet se tud normálisan elénekelni. És egyébként ahogy olvasom a hozzászólásaidat: neked is meg vannak a magad korlátai, ahogy a haverodnak is, akivel eléggé egy húron pendültök. De nem vitatkozok és ez volt az utolsó hozzászólásom itt. Többször elhatároztam már ezt, de tényleg ennyi volt. Tudom: senkinek nem fogok hiányozni, hiszen ki vagyok én? Mi vagyok én? Irkáltam itt én is össze-vissza sok mindent, nagy részt indulatoktól vezérelve, és olykor hülyeségeket is. És korlátoltságomról is tanúbizonyságot tettem többször. De legalább én ennek tudatában vagyok. Ellentétben veletek. Ez már nagyon kikívánkozott. Ha majd akarják törlik. Nem érdekel. És nyugodtan ki oktathatsz, különösebben nem érdekelsz. És a kritikáid meg elég egyoldalúak: egyrészt az opera énekesek alapos ismeretéről, az operaéneklés mibenlétének alapos ismeretéről tanúskodnak, nagy összehasonlítási alappal rendelkezel, de feltűnő, hogy a rendezéseket általában nem elemzed ki, csak elintézed semmitmondó, vagy felszínes megjegyzésekkel. Holott az opera egy összetett műfaj. Egyszer olvastam valahol, hogy a 19. századig inkább irodalmi, mint zenei műfajnak tekintették. Érdemes lenne ezen elgondolkoznod, bár nem fogod megtenni. Ítéleteid pedig sokszor egyoldalúak! De mondom: nem érdekel ki vagy, mi vagy, az se mit válaszolsz. Én a saját hibáimmal és hülyeségeimmel tisztában vagyok. De úgy néz ki ti nem igen.
Hát inkább Bartolival hallgatom a Normát mint Callas-szal! Rettenetes orrhangja számorma elviselhetetlen kín! Felvételeinek a többségét nem tudtam végig hallgatni, csak az első cd-ig jutottam. Egy borzadály, ahogy Sass Sylvia felvételeinek a többségét se szeretem. Ennyi. Bartoli meg nagy kedvencem és ne haragudj: de te csak egy valaki vagy, aki így vélekedik, vele szembe több százan vannak, akik nem így gondolják. Persze gondolom ők tök idióták annak ellenére, hogy esetenként világhírű karmesterekről van szó pl.: Harnoncourt, aki számtalan esetben dolgozott együtt Bartolival, v. ott van Fischer Ádám, akire lehet fanyalogni, de valamiért mégis ott van a köztudatban (szerintem hosszú évtizedekig ehhez nem elég a jó reklám és menedzsment), és még lehetne sorolni. De Solti is dolgozott vele együtt Mozart Rekviemjében. Nem tudom ki vagy, mi vagy. Nem is érdekel, de roppant nagy arroganciára és magabiztosságra vallanak olykor megnyilatkozásaid. Holott te is csak egy tökéletlen, gyarló ember vagy, aki nem tévedhetetlen. Nem szeretem Callast, de azt azért nem mondom, hogy nem tudott énekelni. De te ki jelented, hogy Bartoli egy szerepet se tud normálisan elénekelni. És egyébként ahogy olvasom a hozzászólásaidat: neked is meg vannak a magad korlátai, ahogy a haverodnak is, akivel eléggé egy húron pendültök. De nem vitatkozok és ez volt az utolsó hozzászólásom itt. Többször elhatároztam már ezt, de tényleg ennyi volt. Tudom: senkinek nem fogok hiányozni, hiszen ki vagyok én? Mi vagyok én? Irkáltam itt én is össze-vissza sok mindent, nagy részt indulatoktól vezérelve, és olykor hülyeségeket is. És korlátoltságomról is tanúbizonyságot tettem többször. De legalább én ennek tudatában vagyok. Ellentétben veletek. Ez már nagyon kikívánkozott. Ha majd akarják törlik. Nem érdekel. És nyugodtan ki oktathatsz, különösebben nem érdekelsz. És a kritikáid meg elég egyoldalúak: egyrészt az opera énekesek alapos ismeretéről, az operaéneklés mibenlétének alapos ismeretéről tanúskodnak, nagy összehasonlítási alappal rendelkezel, de feltűnő, hogy a rendezéseket általában nem elemzed ki, csak elintézed semmitmondó, vagy felszínes megjegyzésekkel. Holott az opera egy összetett műfaj. Egyszer olvastam valahol, hogy a 19. századig inkább irodalmi, mint zenei műfajnak tekintették. Érdemes lenne ezen elgondolkoznod, bár nem fogod megtenni. Ítéleteid pedig sokszor egyoldalúak! De mondom: nem érdekel ki vagy, mi vagy, az se mit válaszolsz. Én a saját hibáimmal és hülyeségeimmel tisztában vagyok. De úgy néz ki ti nem igen.
371 bermuda 2013-01-21 22:51:57 [Válasz erre: 370 bermuda 2013-01-21 22:50:28]
Mármint a Hollandiról és a Stuardáról...)))
Mármint a Hollandiról és a Stuardáról...)))
370 bermuda 2013-01-21 22:50:28
Fáy Miklós kritikáját is kerestem.....olvasta valaki?:-)
Fáy Miklós kritikáját is kerestem.....olvasta valaki?:-)
369 parampampoli 2013-01-21 22:23:45 [Válasz erre: 366 miketyson 2013-01-21 20:32:16]
A szerénység ebben az esetben indifferens. További jó tulajdonságaimról már nem is beszélve.
A szerénység ebben az esetben indifferens. További jó tulajdonságaimról már nem is beszélve.
368 Bambu 2013-01-21 21:44:42 [Válasz erre: 360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57]
Még annyi, hogy nincs szubjektívebb dolog mint a művészet megítélése. (Ez igaz valamennyi ágára.) Van olyan művész akiért tömegek lelkesednek, engem meg a világból lehet vele kikergetni. Nyilván van olyan is akit én kedvelek, mások ki nem állhatják. Szerencsére nem vagyunk egyformák, és ez így van jól. Éljen a sokszínűség, és próbáljuk meg tolerálni a miénktől eltérő ízlésvilágot.
Még annyi, hogy nincs szubjektívebb dolog mint a művészet megítélése. (Ez igaz valamennyi ágára.) Van olyan művész akiért tömegek lelkesednek, engem meg a világból lehet vele kikergetni. Nyilván van olyan is akit én kedvelek, mások ki nem állhatják. Szerencsére nem vagyunk egyformák, és ez így van jól. Éljen a sokszínűség, és próbáljuk meg tolerálni a miénktől eltérő ízlésvilágot.
367 Bambu 2013-01-21 21:21:52 [Válasz erre: 360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57]
Soha nem állítottam, hogy van fülem, azt viszont én érzem, hogy valami hat rám, vagy sem. A szombat este tapasztaltak pedig az első csoportba tartoztak. Ugyanígy érzett az a - szerinted lelkiszegény, idióta - hat ember is akikkel azóta az előadásról beszéltem. Úgy gondolom ahhoz pedig "nagykislány" vagyok, hogy én döntsem el mikor, mit és kivel nézek, hallgatok. A régi nagyok teljesítményét egyébként eszem ágában sincs megkérdőjelezni. Most pedig megyek és hallgatom tovább a sz@rokat.
Soha nem állítottam, hogy van fülem, azt viszont én érzem, hogy valami hat rám, vagy sem. A szombat este tapasztaltak pedig az első csoportba tartoztak. Ugyanígy érzett az a - szerinted lelkiszegény, idióta - hat ember is akikkel azóta az előadásról beszéltem. Úgy gondolom ahhoz pedig "nagykislány" vagyok, hogy én döntsem el mikor, mit és kivel nézek, hallgatok. A régi nagyok teljesítményét egyébként eszem ágában sincs megkérdőjelezni. Most pedig megyek és hallgatom tovább a sz@rokat.
366 miketyson 2013-01-21 20:32:16 [Válasz erre: 363 parampampoli 2013-01-21 19:39:46]
Meg szerénysége. Irigyellek, hogy neked mind megadatott.
Meg szerénysége. Irigyellek, hogy neked mind megadatott.
365 parampampoli 2013-01-21 20:01:42 [Válasz erre: 357 Búbánat 2013-01-20 18:45:00]
Mint Bartoli, Donato is Maria Malibran köpenyével takaródzik. Jó nagy méretű köpeny, aláfér mindenki, aki egy szerepet nem tud normálisan elénekelni.
Mint Bartoli, Donato is Maria Malibran köpenyével takaródzik. Jó nagy méretű köpeny, aláfér mindenki, aki egy szerepet nem tud normálisan elénekelni.
364 yatu92 2013-01-21 19:58:06
Az van a facebookon, nagyon megható volt, hogy Di Donato végigsírta a finálé imáját. Erről az jut eszembe, amit apám mesélt Mátyás Máriáról. Utolsó éveiben minden szerepét végigbőgte, patakzott a könnye. Ő a színpadon zokogott, a közönség a nézőtéren röhögött.
Az van a facebookon, nagyon megható volt, hogy Di Donato végigsírta a finálé imáját. Erről az jut eszembe, amit apám mesélt Mátyás Máriáról. Utolsó éveiben minden szerepét végigbőgte, patakzott a könnye. Ő a színpadon zokogott, a közönség a nézőtéren röhögött.
363 parampampoli 2013-01-21 19:39:46 [Válasz erre: 362 miketyson 2013-01-21 19:19:14]
Örülök, hogy tetszik. Bizony így van ez, ha az embernek van kis gyakorlata, tapasztalata. Na, meg van egy kis füle is hozzá.
Örülök, hogy tetszik. Bizony így van ez, ha az embernek van kis gyakorlata, tapasztalata. Na, meg van egy kis füle is hozzá.
362 miketyson 2013-01-21 19:19:14 [Válasz erre: 360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57]
Nekem ez nagyon tetszik: n"em kell megnéznem, hogy tudjam."
Nekem ez nagyon tetszik: n"em kell megnéznem, hogy tudjam."
361 telramund 2013-01-21 18:20:35 [Válasz erre: 360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57]
És a középsőn ott voltam,na igen Gruberova és Baltsa.De legalább olyan kiválóak a Patane vezényelte felvételen . De ne legyek igazságtalan.Di Donato szépen éneketl és mély átéléssel ez tagadhatatlan.H!allgasd meg
És a középsőn ott voltam,na igen Gruberova és Baltsa.De legalább olyan kiválóak a Patane vezényelte felvételen . De ne legyek igazságtalan.Di Donato szépen éneketl és mély átéléssel ez tagadhatatlan.H!allgasd meg
360 parampampoli 2013-01-21 17:44:57
Ti biztos egy másik előadást hallottatok, mert eddig mindenki, aki látta, azt állította, hogy ilyen borzalmas Stuardát még életében nem látott. A nemzetközi visszhang is pocsék. Di Donato eleve nem alkalmas a szerepre, semmi köze hozzá, totális tévedés. (Mint Bartoli Normában, kb.) A mezzo lényegében nulla. Nem láttam a közvetítést, csak egy előzetest a fináléból, de ismerve a darabot és a szereplőket, nem kell megnéznem, hogy tudjam: minden idők leggyengébb Stuardája lehetett. Akartok nézni Stuardát? Tessék: http://www.youtube.com/watch?v=a4TqGsN8RJo http://www.youtube.com/watch?v=OLDlBSP_15A http://www.youtube.com/watch?v=pJbGF-z_Qf0 Vagy így - vagy sehogy! Mert nem érdemes. És nem értem, bocs, de tényleg nem, hogy nektek minden sz@r jó?
Ti biztos egy másik előadást hallottatok, mert eddig mindenki, aki látta, azt állította, hogy ilyen borzalmas Stuardát még életében nem látott. A nemzetközi visszhang is pocsék. Di Donato eleve nem alkalmas a szerepre, semmi köze hozzá, totális tévedés. (Mint Bartoli Normában, kb.) A mezzo lényegében nulla. Nem láttam a közvetítést, csak egy előzetest a fináléból, de ismerve a darabot és a szereplőket, nem kell megnéznem, hogy tudjam: minden idők leggyengébb Stuardája lehetett. Akartok nézni Stuardát? Tessék: http://www.youtube.com/watch?v=a4TqGsN8RJo http://www.youtube.com/watch?v=OLDlBSP_15A http://www.youtube.com/watch?v=pJbGF-z_Qf0 Vagy így - vagy sehogy! Mert nem érdemes. És nem értem, bocs, de tényleg nem, hogy nektek minden sz@r jó?
359 Búbánat 2013-01-20 19:29:51 [Válasz erre: 358 Bambu 2013-01-20 19:05:12]
A megható finálé-jelenetben - kórus és Mária imája - körülöttem (de magamat is idesorolva) - csorogtak a könnyeink! Megrendítő jelenet volt ez is, amit a rendezés, az énekkar és DiDonato mélységes átéléssel adott elő! Már csak ezekért a percekért érdemes volt elővenni és bemutatni az operát.
A megható finálé-jelenetben - kórus és Mária imája - körülöttem (de magamat is idesorolva) - csorogtak a könnyeink! Megrendítő jelenet volt ez is, amit a rendezés, az énekkar és DiDonato mélységes átéléssel adott elő! Már csak ezekért a percekért érdemes volt elővenni és bemutatni az operát.
358 Bambu 2013-01-20 19:05:12 [Válasz erre: 356 Búbánat 2013-01-20 18:42:59]
Tökéletesen igazad van, az egész előadás fantasztikus volt. Sajnálom, hogy egybeesett az operaházi rádiós közvetítéssel, mert jó lenne még a hangtárból ismét meghallgatni.
Tökéletesen igazad van, az egész előadás fantasztikus volt. Sajnálom, hogy egybeesett az operaházi rádiós közvetítéssel, mert jó lenne még a hangtárból ismét meghallgatni.
357 Búbánat 2013-01-20 18:45:00 [Válasz erre: 356 Búbánat 2013-01-20 18:42:59]
Tegnap este pompás, nagysikerű előadásban láthattuk Donizetti Stuart Mária című operáját a New York-i Metropolitan Opera House-ból - élőben, műholdas közvetítésben. A két főszerepben tündöklött Joyce DiDonato (címszereplő) és Elza van den Heever (I. Erzsébet). Egyik kedvenc Donizetti-operám ez a mű, van vagy 12 felvételem belőle, DVD, Video, CD, élő rádióközvetítés), de most először találkoztam az operának azzal a változatával, melyben megcserélődtek a női szerepek hangfaja: ezúttal mezzoszoprán énekelte Stuart Máriát és drámai (koloratúr) szoprán az angol királynőt; és itt a mintegy 7 perc hosszúságú nyitány is megszólalt! - ahogyan a komponista a sikertelen első bemutatót (Nápoly, 1834) követő átdolgozásában színre került (Milánó, la Scala, 1835). Ez utóbbit Malibran-változatként tartják számon, mivel a kor ünnepelt mezzoja számára részben átírta művét. Erről bővebben olvasni Winkler Gábor Barangolások az opera világában című könyvében. Azokra is gondolva, akiknek csak később lesz módjuk felvételekről megtekinteni ezt a csodálatos, drámai sodrású, romantikus olasz operát, nem bocsátkozom a MET produkciójának értékelésére. Viszont a neten találtam érdekességeket a mű alkotóiról, közreműködőiről, ezeket kimásoltam és az alábbiakban egymás alatt hozom – megosztva az információkat. Művészetek Palotája – előzetes: „Donizetti három Tudor-operája jellegében, hangulatában és zenei tartalmában egymástól gyökeresen különböző alkotás - mondja David McVicar. - A Boleyn Annát tavaly történelmi hűségre törekedve mutattuk be, a Stuart Máriát viszont szabadabban kezeltük, és más látványvilágba helyeztük. Nem a történelmi események valós idejébe, hanem a történet újramesélésének romantikus környezetébe, Donizetti lendületes romantikus zenéjéhez alkalmazkodva.” Joyce DiDonato énekli a dacos skót királynő szerepét. Elza van den Heever dél-afrikai szoprán az ő rettentő riválisát megtestesítő I. Erzsébetként debütál. Maurizio Benini vezényli a kitűnő szereplőgárdát, amelyben még (az előzetesen megnevezett Francisco Meli helyett) Matthew Polenzani lép fel Leicester grófjaként, Joshua Hopkins Cecilként és Matthew Rose Talbotként. A HD minőségű élő közvetítések a Müpa stratégiai partnere, az Erste Bank támogatásával jönnek létre.” Delmagyar.hu „Stuart Mária a Metből New York, Szeged - A New York-i Metropolitan HD-live sorozatában ma 19 órától Joyce DiDonato címszereplésével Donizetti operáját, a Stuart Máriát adják a szegedi Belvárosi moziban. A ritkán játszott bel canto operát még sohasem mutatták be Magyarországon. Donizetti háromfelvonásos bel canto operáját, a Stuart Máriát – olasz címén: Maria Stuarda – decemberben mutatta be a New York-i Metropolitan társulata. A darab szövegkönyvét Giuseppe Bardari írta Friedrich Schiller azonos című – az 1990-es években Szegeden is játszott – drámája nyomán. Az operát 1835. december 30-án mutatták be először a Milánói Scalában, Magyarországon még sohasem játszották. Talán annak is része volt ebben, hogy az ősbemutató katasztrofálisra sikerült a címszerepet alakító híres díva, Maria Malibran miatt, aki aznap rossz passzban volt, rettenetesen énekelt; a produkció így hat előadás után le is került a Scala műsoráról. Az óriási kihívásnak számító címszerepben több mint 130 év múlva, az 1960-as években a nagyszerű török szoprán, Leyla Gencer – az Erzsébet királynőt éneklő Shirley Verrett partnereként – aratott világra szóló sikert. Ezután világszerte műsorra tűzték a Stuart Máriát a nagy operaházak, és az elmúlt évtizedekben olyan nagy dívák tündököltek a címszerepben, mint például Montserrat Caballé, Joan Sutherland, Beverly Sills és Edita Gruberova. A Met friss produkciójában – amelyet a tavaly sugárzott másik Tudor-korban játszódó Donizetti-opera, az Anna Bolena rendezője, David McVicar állított színpadra, és Maurizio Beninivezényel – Joyce DiDonato énekli Stuart Mária, a skótok királynője szerepét. A HD-live közvetítéssorozatban már sokszor bizonyított, a Virgin Classicsnál 2011-ben megjelent Diva Divo című albumáért Grammy-díjat kapott 43 éves amerikai világsztár tavaly áprilisban a Houston Grand Opera színpadán már bizonyította: mezzoszopránként is képes sikerre vinni a Donizetti-opera eredetileg koloratúrszoprán hangra írt címszerepét. Érdekességnek számít: a 2004–2005-ös szezonban a genfi operaházban még Erzsébet királynő szerepét énekelte ugyanebben a darabban. Stuart Mária riválisát most egy szoprán, Elza van den Heever alakítja. Matthew Polenzani énekli a kettejük között őrlődő főnemes, Leicester szerepét. A kopasz énekesnő: Elza van den Heever Erzsébet királynő szerepét a 33 éves ígéretes dél-afrikai szoprán, Elza van den Heever énekli, akit a múltkori Met-közvetítés, A trójaiak című Berlioz-opera szünetében már bemutatott kolléganője, Joyce DiDonato a közönségnek. Szenzációként számolt be róla még a The New York Times is, hogy Elza van den Heever a színpadi hitelesség kedvéért hajlandó volt kopaszra borotváltatni a fejét. Úgy vélte, így sokkal kényelmesebb, mintha gumiból készült kopasz maszkot húznak a fejére, ráadásul azt a közeli képeket is mutató HD-kamerák azonnal lelepleznék. Bár Donizetti eredetileg mezzoszoprán hangra írta ezt a szerepet, a Metben ezzel a produkcióval debütáló Elza van den Heever vérbeli szoprán, aki többek között Desdemona, Fiordiligi, Donna Anna szerepében és A trubadúr Leonórájaként is nagy sikert aratott már. Énekelt Hamburgban, Frankfurtban, Bécsben, San Franciscóban, Chicagóban, Münchenben és Párizsban is. „ Ehhez teszem még hozzá, hogy a szoprán énekesnő idén június 16-án először mutatkozik be Helena hercegnőként Verdi A szicíliai vecsernye című operában.
Tegnap este pompás, nagysikerű előadásban láthattuk Donizetti Stuart Mária című operáját a New York-i Metropolitan Opera House-ból - élőben, műholdas közvetítésben. A két főszerepben tündöklött Joyce DiDonato (címszereplő) és Elza van den Heever (I. Erzsébet). Egyik kedvenc Donizetti-operám ez a mű, van vagy 12 felvételem belőle, DVD, Video, CD, élő rádióközvetítés), de most először találkoztam az operának azzal a változatával, melyben megcserélődtek a női szerepek hangfaja: ezúttal mezzoszoprán énekelte Stuart Máriát és drámai (koloratúr) szoprán az angol királynőt; és itt a mintegy 7 perc hosszúságú nyitány is megszólalt! - ahogyan a komponista a sikertelen első bemutatót (Nápoly, 1834) követő átdolgozásában színre került (Milánó, la Scala, 1835). Ez utóbbit Malibran-változatként tartják számon, mivel a kor ünnepelt mezzoja számára részben átírta művét. Erről bővebben olvasni Winkler Gábor Barangolások az opera világában című könyvében. Azokra is gondolva, akiknek csak később lesz módjuk felvételekről megtekinteni ezt a csodálatos, drámai sodrású, romantikus olasz operát, nem bocsátkozom a MET produkciójának értékelésére. Viszont a neten találtam érdekességeket a mű alkotóiról, közreműködőiről, ezeket kimásoltam és az alábbiakban egymás alatt hozom – megosztva az információkat. Művészetek Palotája – előzetes: „Donizetti három Tudor-operája jellegében, hangulatában és zenei tartalmában egymástól gyökeresen különböző alkotás - mondja David McVicar. - A Boleyn Annát tavaly történelmi hűségre törekedve mutattuk be, a Stuart Máriát viszont szabadabban kezeltük, és más látványvilágba helyeztük. Nem a történelmi események valós idejébe, hanem a történet újramesélésének romantikus környezetébe, Donizetti lendületes romantikus zenéjéhez alkalmazkodva.” Joyce DiDonato énekli a dacos skót királynő szerepét. Elza van den Heever dél-afrikai szoprán az ő rettentő riválisát megtestesítő I. Erzsébetként debütál. Maurizio Benini vezényli a kitűnő szereplőgárdát, amelyben még (az előzetesen megnevezett Francisco Meli helyett) Matthew Polenzani lép fel Leicester grófjaként, Joshua Hopkins Cecilként és Matthew Rose Talbotként. A HD minőségű élő közvetítések a Müpa stratégiai partnere, az Erste Bank támogatásával jönnek létre.” Delmagyar.hu „Stuart Mária a Metből New York, Szeged - A New York-i Metropolitan HD-live sorozatában ma 19 órától Joyce DiDonato címszereplésével Donizetti operáját, a Stuart Máriát adják a szegedi Belvárosi moziban. A ritkán játszott bel canto operát még sohasem mutatták be Magyarországon. Donizetti háromfelvonásos bel canto operáját, a Stuart Máriát – olasz címén: Maria Stuarda – decemberben mutatta be a New York-i Metropolitan társulata. A darab szövegkönyvét Giuseppe Bardari írta Friedrich Schiller azonos című – az 1990-es években Szegeden is játszott – drámája nyomán. Az operát 1835. december 30-án mutatták be először a Milánói Scalában, Magyarországon még sohasem játszották. Talán annak is része volt ebben, hogy az ősbemutató katasztrofálisra sikerült a címszerepet alakító híres díva, Maria Malibran miatt, aki aznap rossz passzban volt, rettenetesen énekelt; a produkció így hat előadás után le is került a Scala műsoráról. Az óriási kihívásnak számító címszerepben több mint 130 év múlva, az 1960-as években a nagyszerű török szoprán, Leyla Gencer – az Erzsébet királynőt éneklő Shirley Verrett partnereként – aratott világra szóló sikert. Ezután világszerte műsorra tűzték a Stuart Máriát a nagy operaházak, és az elmúlt évtizedekben olyan nagy dívák tündököltek a címszerepben, mint például Montserrat Caballé, Joan Sutherland, Beverly Sills és Edita Gruberova. A Met friss produkciójában – amelyet a tavaly sugárzott másik Tudor-korban játszódó Donizetti-opera, az Anna Bolena rendezője, David McVicar állított színpadra, és Maurizio Beninivezényel – Joyce DiDonato énekli Stuart Mária, a skótok királynője szerepét. A HD-live közvetítéssorozatban már sokszor bizonyított, a Virgin Classicsnál 2011-ben megjelent Diva Divo című albumáért Grammy-díjat kapott 43 éves amerikai világsztár tavaly áprilisban a Houston Grand Opera színpadán már bizonyította: mezzoszopránként is képes sikerre vinni a Donizetti-opera eredetileg koloratúrszoprán hangra írt címszerepét. Érdekességnek számít: a 2004–2005-ös szezonban a genfi operaházban még Erzsébet királynő szerepét énekelte ugyanebben a darabban. Stuart Mária riválisát most egy szoprán, Elza van den Heever alakítja. Matthew Polenzani énekli a kettejük között őrlődő főnemes, Leicester szerepét. A kopasz énekesnő: Elza van den Heever Erzsébet királynő szerepét a 33 éves ígéretes dél-afrikai szoprán, Elza van den Heever énekli, akit a múltkori Met-közvetítés, A trójaiak című Berlioz-opera szünetében már bemutatott kolléganője, Joyce DiDonato a közönségnek. Szenzációként számolt be róla még a The New York Times is, hogy Elza van den Heever a színpadi hitelesség kedvéért hajlandó volt kopaszra borotváltatni a fejét. Úgy vélte, így sokkal kényelmesebb, mintha gumiból készült kopasz maszkot húznak a fejére, ráadásul azt a közeli képeket is mutató HD-kamerák azonnal lelepleznék. Bár Donizetti eredetileg mezzoszoprán hangra írta ezt a szerepet, a Metben ezzel a produkcióval debütáló Elza van den Heever vérbeli szoprán, aki többek között Desdemona, Fiordiligi, Donna Anna szerepében és A trubadúr Leonórájaként is nagy sikert aratott már. Énekelt Hamburgban, Frankfurtban, Bécsben, San Franciscóban, Chicagóban, Münchenben és Párizsban is. „ Ehhez teszem még hozzá, hogy a szoprán énekesnő idén június 16-án először mutatkozik be Helena hercegnőként Verdi A szicíliai vecsernye című operában.
356 Búbánat 2013-01-20 18:42:59 [Válasz erre: 355 Bambu 2013-01-20 18:12:45]
Valóban, Joyce DiDonato fantasztikus alakítást nyújtott!!! És az egész előadás óriási élményt jelentett számomra.
Valóban, Joyce DiDonato fantasztikus alakítást nyújtott!!! És az egész előadás óriási élményt jelentett számomra.
355 Bambu 2013-01-20 18:12:45
Fleming Desdemona alakítása után tegnap megtörtént az évad második csodája: Joyce DiDonato Stuart Maria szerepében hangjával és játékával is lenyűgözött.
Fleming Desdemona alakítása után tegnap megtörtént az évad második csodája: Joyce DiDonato Stuart Maria szerepében hangjával és játékával is lenyűgözött.
354 Búbánat 2013-01-08 17:02:11
Hatalmas közönségsikere volt a MET-ben szombaton A trójaiaknak, amit én is hasonlóképpen nyugtázok a Müpa-vetítést követően. A fantasztikus, csodás előadás végén felállva ovációzott, ünnepelt a közönség! Bryan Hymel (Aeneas) szenzációs hangon énekelte az igen kényelmetlen, magas fekvésű tenor-szerepet. Alakítása talán az est legnagyobb sikerét hozta. Mindehhez nagyszerű alkat, megjelenés társul; a második szünetben Susan Graham partnerével együtt Joyce DiDonatoval beszélgettek, civilként is igen megnyerő, sziporkázó stílusban csevegő, rokonszenves fiatalemberként mutatkozott be a nagyközönségnek - láthattuk-hallhattuk a HD-közvetítés jóvoltából; számomra a régebbi időkből a fiatal, és külsejében akkor még viszonylag karcsú Pavarottira is emlékeztető habitussal bír. Graham is lebilincselő személyiség. És professzionális énekművész! A szünetben kicsit köhécselt, de a színpadon éneklése és mélyen átélt alakítása elsőrangú volt. Ők ketten voltak az est hősei, de a többiek is imponáló tudás és művészet birtokosai. Erről meggyőződhettek azok is, akik az élő kapcsolásos rádióadást hallgatták. Az első részben a Cassandre-át megformáló Deborah Voigt briliáns énekét is érdemes említenem. Nem véletlen, hogy Brünhildéket énekel; A Trója bevételében (a mű I. része) is ez a fajta énekstílus és technika dominál, és ahhoz ilyen hangbirtokos művész kell. A Metropolitan énekkara és balettkara ugyancsak lenyűgözött a terjedelmes feladataik (például a Királyi vadászat meg más, pantomimok) látványos megoldásaival, és akkor még nem is említettem Fabio Luisi irányította hatalmas zenekar hangzásvilágát; Berlioz műveiben a hangszerelés olyan gazdag hangszínhatásokat hordoz, amely saját véleménye szerint a szenvedélyes kifejezéssel, a belső lánggal, a ritmus lendületével és a meglepő fordulatokkal jellemezhetőek. Ez pontosan igaz A trójaiakra is. A karmester és zenekara interpretálásában a szokatlan, mégis kifejező, gazdagon áradó hanghatások sora valósult meg ezen az opera-estén. Csak egy példa: négy hárfa szólal meg a zenekarban, amikor Dido udvarában a költő, Iopas (Eric Cutler) , a szcenika szerint lantkíséretes áriát énekel. Szerintem, a látványvilág is hozzátartozik az opera élvezetéhez: a fantasztikus kórusok, a táncok, a zenekar játéka, és nem különben az igen hatásos rendezés (Francesca Zambello), díszlet-jelmez- világítás, mind-mind erőteljesen fokozta a drámai hatást meg az élvezetet. Nem könnyű befogadni Berlioz monumentális, két részes, ötfelvonásos operáját, mely öt és fél órán át tartott a két szünetet is beszámítva. Számomra ez nem jelentett problémát: a New York-i Metropolitan Operaház-évad legjobban várt A trójaiak produkciója igazi katarzist nyújtott. Ennél többet nem várhattam volna el, kevesebbet meg nem kaptam.
Hatalmas közönségsikere volt a MET-ben szombaton A trójaiaknak, amit én is hasonlóképpen nyugtázok a Müpa-vetítést követően. A fantasztikus, csodás előadás végén felállva ovációzott, ünnepelt a közönség! Bryan Hymel (Aeneas) szenzációs hangon énekelte az igen kényelmetlen, magas fekvésű tenor-szerepet. Alakítása talán az est legnagyobb sikerét hozta. Mindehhez nagyszerű alkat, megjelenés társul; a második szünetben Susan Graham partnerével együtt Joyce DiDonatoval beszélgettek, civilként is igen megnyerő, sziporkázó stílusban csevegő, rokonszenves fiatalemberként mutatkozott be a nagyközönségnek - láthattuk-hallhattuk a HD-közvetítés jóvoltából; számomra a régebbi időkből a fiatal, és külsejében akkor még viszonylag karcsú Pavarottira is emlékeztető habitussal bír. Graham is lebilincselő személyiség. És professzionális énekművész! A szünetben kicsit köhécselt, de a színpadon éneklése és mélyen átélt alakítása elsőrangú volt. Ők ketten voltak az est hősei, de a többiek is imponáló tudás és művészet birtokosai. Erről meggyőződhettek azok is, akik az élő kapcsolásos rádióadást hallgatták. Az első részben a Cassandre-át megformáló Deborah Voigt briliáns énekét is érdemes említenem. Nem véletlen, hogy Brünhildéket énekel; A Trója bevételében (a mű I. része) is ez a fajta énekstílus és technika dominál, és ahhoz ilyen hangbirtokos művész kell. A Metropolitan énekkara és balettkara ugyancsak lenyűgözött a terjedelmes feladataik (például a Királyi vadászat meg más, pantomimok) látványos megoldásaival, és akkor még nem is említettem Fabio Luisi irányította hatalmas zenekar hangzásvilágát; Berlioz műveiben a hangszerelés olyan gazdag hangszínhatásokat hordoz, amely saját véleménye szerint a szenvedélyes kifejezéssel, a belső lánggal, a ritmus lendületével és a meglepő fordulatokkal jellemezhetőek. Ez pontosan igaz A trójaiakra is. A karmester és zenekara interpretálásában a szokatlan, mégis kifejező, gazdagon áradó hanghatások sora valósult meg ezen az opera-estén. Csak egy példa: négy hárfa szólal meg a zenekarban, amikor Dido udvarában a költő, Iopas (Eric Cutler) , a szcenika szerint lantkíséretes áriát énekel. Szerintem, a látványvilág is hozzátartozik az opera élvezetéhez: a fantasztikus kórusok, a táncok, a zenekar játéka, és nem különben az igen hatásos rendezés (Francesca Zambello), díszlet-jelmez- világítás, mind-mind erőteljesen fokozta a drámai hatást meg az élvezetet. Nem könnyű befogadni Berlioz monumentális, két részes, ötfelvonásos operáját, mely öt és fél órán át tartott a két szünetet is beszámítva. Számomra ez nem jelentett problémát: a New York-i Metropolitan Operaház-évad legjobban várt A trójaiak produkciója igazi katarzist nyújtott. Ennél többet nem várhattam volna el, kevesebbet meg nem kaptam.
353 Bambu 2013-01-03 15:33:35
Változás a szombati (jan.5.) szereposztásban: Aeneas: Bryan Hymel A karácsonyi előadás óta ő énekli a szerepet. Január elsején Susan Graham helyett Elizabeth Bishop volt Dido, de szombatra Graham van kiírva. Remélem nem lesz változás.
Változás a szombati (jan.5.) szereposztásban: Aeneas: Bryan Hymel A karácsonyi előadás óta ő énekli a szerepet. Január elsején Susan Graham helyett Elizabeth Bishop volt Dido, de szombatra Graham van kiírva. Remélem nem lesz változás.
352 Haandel 2012-10-29 18:45:11 [Válasz erre: 320 Haandel 2012-04-15 16:57:05]
... beteg Dessay + beteg Botha = The Metropolitan Hospital? --- [url]http://szotar.sztaki.hu/search?searchWord=unsound&langcode=hu&fromlang=eng&tolang=hun&u=0&langprefix=&searchMode=WORD_PREFIX&ignoreAccents=1;unsound[/url] [url]http://szotar.sztaki.hu/search?searchWord=sound&langcode=hu&fromlang=eng&tolang=hun&u=0&langprefix=&searchMode=WORD_PREFIX&ignoreAccents=1;sound[/url] & performance :(((
... beteg Dessay + beteg Botha = The Metropolitan Hospital? --- [url]http://szotar.sztaki.hu/search?searchWord=unsound&langcode=hu&fromlang=eng&tolang=hun&u=0&langprefix=&searchMode=WORD_PREFIX&ignoreAccents=1;unsound[/url] [url]http://szotar.sztaki.hu/search?searchWord=sound&langcode=hu&fromlang=eng&tolang=hun&u=0&langprefix=&searchMode=WORD_PREFIX&ignoreAccents=1;sound[/url] & performance :(((
351 Bambu 2012-10-20 19:50:56 [Válasz erre: 350 Bambu 2012-10-20 19:47:51]
...az évadkezdő előadás. Én nagyon jól szórakoztam. Valamennyi énekes jó hangi formában volt, jókedvűen, aranyosan komédiáztak. Bíztató kezdet!
...az évadkezdő előadás. Én nagyon jól szórakoztam. Valamennyi énekes jó hangi formában volt, jókedvűen, aranyosan komédiáztak. Bíztató kezdet!
350 Bambu 2012-10-20 19:47:51
Úgy tűnik nem indította meg e topicot
Úgy tűnik nem indította meg e topicot
349 Werbőczy 2012-05-23 11:42:26 [Válasz erre: 348 Heiner Lajos 2012-05-23 08:43:50]
Mindig kell egy barát, mindig kell egy barát....
Mindig kell egy barát, mindig kell egy barát....
348 Heiner Lajos 2012-05-23 08:43:50 [Válasz erre: 345 Robesz 2012-05-22 19:50:28]
Igen. De nem ärulom el, hogy ki, mert jo baratom.
Igen. De nem ärulom el, hogy ki, mert jo baratom.
347 nizajemon 2012-05-22 20:17:44 [Válasz erre: 345 Robesz 2012-05-22 19:50:28]
Robesz,olyan 10 éve Párizsban énekelt Alagnával Trubadúrt,akkor nem volt rossz. Aztán valaki szamurájkard élességűre csiszolta a hangját....:)
Robesz,olyan 10 éve Párizsban énekelt Alagnával Trubadúrt,akkor nem volt rossz. Aztán valaki szamurájkard élességűre csiszolta a hangját....:)
346 telramund 2012-05-22 20:12:19 [Válasz erre: 345 Robesz 2012-05-22 19:50:28]
AZ IMPRESSARIOK SÖTÉT MAFFIÁJA!
AZ IMPRESSARIOK SÖTÉT MAFFIÁJA!
345 Robesz 2012-05-22 19:50:28 [Válasz erre: 340 parampampoli 2012-05-21 22:12:05]
Létezik egyáltalán valaki, aki szereti Radvanovsky-t?:)
Létezik egyáltalán valaki, aki szereti Radvanovsky-t?:)
344 -zéta- 2012-05-22 19:26:47 [Válasz erre: 343 bcn 2012-05-22 19:05:00]
A kétgyerekesek sorába...:-)
A kétgyerekesek sorába...:-)
342 Búbánat 2012-05-22 17:48:34 [Válasz erre: 341 violentino 2012-05-21 22:16:31]
Nagyszerű, hogy a hírneves szoprán is "beállt" a sorba...
Nagyszerű, hogy a hírneves szoprán is "beállt" a sorba...
341 violentino 2012-05-21 22:16:31 [Válasz erre: 340 parampampoli 2012-05-21 22:12:05]
Damrau babát vár!:)))
Damrau babát vár!:)))
340 parampampoli 2012-05-21 22:12:05 [Válasz erre: 338 Bambu 2012-05-20 17:47:46]
Radvanovsky még Mattilánál is rémesebb. Vagy egyformák ?... még gondolkoznom kell rajta. Az Amneris-csere ellenben számomra örömteli. De miért nem énekli Damrau Gildát?? Rá készültem, nagyon.
Radvanovsky még Mattilánál is rémesebb. Vagy egyformák ?... még gondolkoznom kell rajta. Az Amneris-csere ellenben számomra örömteli. De miért nem énekli Damrau Gildát?? Rá készültem, nagyon.
339 Alvaro 2012-05-20 22:35:37
A médiasztárság létező dolog.... Az én egyik kedvencem pl. Krassimira Stoyanova nem médiasztár, csak jó énekesnő.... alig várom, hogy Bécsben halljam a Don Carlosban....
A médiasztárság létező dolog.... Az én egyik kedvencem pl. Krassimira Stoyanova nem médiasztár, csak jó énekesnő.... alig várom, hogy Bécsben halljam a Don Carlosban....
338 Bambu 2012-05-20 17:47:46
Változások a szereposztásokban: -Álarcosbál: Karita Mattila helyett Sondra Radvanovsky, Roberto De Biasio helyett Marcelo Alvarez -Aida: Olga Borodina helyett Dolora Zajick Valaki tudja már ki lesz Gilda Damrau helyett?
Változások a szereposztásokban: -Álarcosbál: Karita Mattila helyett Sondra Radvanovsky, Roberto De Biasio helyett Marcelo Alvarez -Aida: Olga Borodina helyett Dolora Zajick Valaki tudja már ki lesz Gilda Damrau helyett?