Bejelentkezés Regisztráció

MET-es operaelőadások moziban


34 márta 2009-12-23 09:50:10
Én csak rádióban hallgattam, de Calleja most nekem is tetszett. Pedig korábban csúnyának találtam a hangját. Netrebkó (Bősze Ádám szerint "Nyetrebko") viszont aggályos hangi állapotban van.Viszont hallotta valaki a lehangoló Triptichont?

33 parampampoli 2009-12-23 09:20:49 [Válasz erre: 32 bermuda 2009-12-23 07:37:16]
Calleja mint hibátlan Hoffmann - ó, persze... Élete legjobb Olympiája - vagy nagyon fiatal a hölgy, vagy kevés énekesnőt hallott. A velencei képben kevés a zenei invenció - Barcarola, Gyűrű-ária, Hoffmann-Giulietta kettős... tényleg nagyon invenciótlan... A szakszerű, mérvadó kritika -- ó, persze...

32 bermuda 2009-12-23 07:37:16
Beszámoló a Hoffmannról-az Opera-Világon.

31 WiseGentleman 2009-11-10 06:35:44
Ami azt illeti, jómagam élőben láttam az Aidát, néhány nappal ezelőtt, s ugyan egyértelműen a hölgyek vitték el a pálmát, szomorúan kellett megállapítanom (különösen a hajdanvolt nagy sztárok kiállított fényképeit szemlélve), hogy a nagy énekesegyéniségek korszaka leáldozóban van (talán még Domingo az utolsó nagy "bölény"). Tebaldi és Caballé helyett örülünk Urmanának, Simionato és Cossoto helyett pedig Zajicknak. A Rózsalovag-előadásokon pedig Elisabeth Schwarzkopf és Regine Crespin helyett véresre tapsoljuk a kezünket a "cutiepie" faktorral nyerő Flemingnek (akivel kapcsolatban - leszámítva az első felvonás monológját, amikor ugyebár néhány vonós kíséri - ugyanaz a "fordított Hamupipőke"-benyomásom volt, mint Gruberova Norma-alakításakor: ott egy alapvetően lírai koloratúrszoprán próbálgatta Joan Sutherland saruját, itt egy alapvetően Mozart- és Rossini-énekes próbálkozott Richard Strauss-szal). Azért meg kell hagyni, hogy Susan Graham istennő, még, ha nadrágszerepben is tűnt fel ezúttal, s nagy dicséret illeti az Ochs báró szerepét alakító Kristin Sigmundssont.

30 Orfeusz 2009-10-25 19:20:39
Ettől függetlenül a múlkori Tosca nekem is tetszett, de ez elsősorban Karita Mattila lehengerlő alakítása és éneklése miatt, nem az erőltetett, Zefirellit mindenáron kigúnyoló rendezés miatt.

29 Orfeusz 2009-10-25 19:19:10
Aidát én is láttam, számomra nem gyakorolt túl nagy hatást, Urmana amellett hogy tényleg szépen énekelt kissé unalmas nekem, Zajick aki szintén szuperül énekelt érzelmeket nem közvetít. Véleményem szerint semmi baj nincsen az égvilágon a klasszikus, hagyományos rendezésekkel. Igenis szépek és jók tudnak lenni, ahogy létezik rossz modern rendezés létezik rossz klasszikus módon megrendezett előadás. Modernebb, más megközelítésből is kell rendezni operákat, sokszor ezen előadások is fantasztikusak tudnak lenni. Azonban az operánál a lényeg akkor is a zene. Ezért nem kell semmit sem belemagyarázni, mert a zenében benne van minden. Az opera elsősorban a zenéről, az énekesekről, karmesterről és zenekarról szól, ezt szolgálja ki a rendezés. Az opera színház, de másfajta mint a prózai, nem lehet összekeverni a kettőt. Nem szükséges állandóan belemagyarázni erőltetetten dolgokat operákba amelyek nincsenek is ott. Az operarendezés nagyon fontos dolog, de csak akkor van létjogosultsága, ha az nem írja át a darabot, követi az egyértelmű zeneszerzői akaratot és nem a zene ellen megy, hanem a zenéből indult ki.A MET-es Aidával nem az baj, hogy klasszikus rendezés, hanem a rendező a főszereplők játékát nem tette élővé, nem elemezte mélyen az egymás közti viszonyokat. A fiatalokat nem az őrült, modernebb modernnél rendezésekkel fogják becsalogatni az operába, hanem a kimagasló színvonalú zenei előadással és nagy énekes egyéniségekkel. Egyébként ha meg azt mondják, hogy az opera múzeum..múzeumba jó járni.

28 bcn 2009-10-25 19:06:07 [Válasz erre: 27 bermuda 2009-10-25 18:33:30]
a Turandot minden bizonnyal a Zeffirelli féle esztrádműsor, amiben még jóanyánk Marton Éva is énekelt. Két Zeffirelli rendezést nem mertek volna kidobni az ablakon, lázadás tört volna ki new yorkban :))))

27 bermuda 2009-10-25 18:33:30 [Válasz erre: 24 zsoly 2009-10-25 17:36:39]
Ö, nagyon örülök, hogy Szegeden is láthatjátok-remek!! Jómagam sem a Toscát, sem az Aidát nem láttam, igaziból nem is nagyon bánom, de tudja -e valaki , hogy a Turandot milyen rendezéssel fut? Én a középutat kedvelem, inkább hagyományosabb rendezés, de Ne bálna énekesekkel(ahogy bcn) nevezte őket-Guleghina és Giordani talán megfele az én elvárásomnak. Mióta itthon láttam a Tokody-Domingo párossal az Aidát-nem vágyom másokkal megnézni:-) Azért egy premier-plan felvételen-számomra lényeges az énekes külalkja is;-)

26 zsoly 2009-10-25 18:05:25 [Válasz erre: 25 telramund 2009-10-25 17:48:49]
Köszönöm, de Malfitanot kihagyom nagyívben, amit a Domingos filmben művelt éneklés címszó alatt, az leginkább hallgathatatlan volt. :-( A játéka pedig pedig leginkább egy giccsparódiára emlékeztetett. Így Malfitanot még Terfel kedvéért sem vállalom be. A belemagyarázásokat én sem szeretem, de ez a Tosca nekem pont azért tetszett, mert nem éreztem belemagyarázást. Persze, ebben nem kell, hogy egyetértsünk.

25 telramund 2009-10-25 17:48:49 [Válasz erre: 23 zsoly 2009-10-25 17:35:35]
Akkor nagyon ajánlom Neked a Malfitanos -Terfeles "rémet" /Tosca felvétel/Dvd-én hozzájutható. Egyébként az opera alapvető célja-kérdésben mehéz lesz e két tábornak egymást megggyőzni.De ha az ember nem kap mást,mint a múvekbe belemagyarázott rendezői -alapvetően a zeneszerző szándékával ellentétes-agyrémeket akkor jön a búúúúúúúúúúúúúúú,de a darab megy tovább,a rendező nevére a kutya sem fog emlékezni viszont Verdire, Puccinire és a többiekre örökké.És,hogy kedvenc-bár nem saját mondásom idézzem." Az operának még nincs vége a kövér nő még énekel....." Ja azért a félsceniorozásnak is vannak furcsa kinővései,bár a keretek szükösek.ld a MŰPa-ban a Kékszakállú és a Turandot brrrrrr.

24 zsoly 2009-10-25 17:36:39 [Válasz erre: 23 zsoly 2009-10-25 17:35:35]
PS.: ja és a darabot a szegedi Belvárosi Moziban láttam, ahol közel 500 néző élvezheti a vetítéseket, vidéken először Szegeden :-)

23 zsoly 2009-10-25 17:35:35
Nekem pedig nagyon tetszett a Tosca! Számomra ez igazi verizmo volt, és hadd emlékeztessek arra, hogy bár a realizmus nem egyenlő a naturalizmussal, de bizony sokkal közelebb áll hozzá, mint a romantikához. Tosca karaktere és Scarpia karaktere telitalálat volt! Az a Scarpia aki sorozatosan ilyen ocsmányságokra képes, az nem egy elegáns arisztokrata, hanem egy undorító kéjenc féreg (elég arra gondolni, hogy mit énekel mindkét felvonásban), akinek igenis ott vannak a kurvák a mindennapjaiban és pont ezért érdekes neki Tosca, aki nagyvadnak számíthat Scarpia könnyűcske célpontjai között. A grúz bartion szerintem fantasztikus figura volt ebben a szerepben. Mattila a második felvonásban úgyszintén. Tosca nem egy romantikus heroina (bármilyen sajnálatos is), hanem egy szerencsétlen válságbűnőző (a darab verizmo, ezt újból hangsúlyoznám), és Mattila nagyszerűen hozta minden apró részletében a krízishelyzetből bűncselekmény útján menekülők tipikus jegyeit, igazi csapdába esett, vergődő nő volt. Cselekménye még ebben a rendezében sem gyilkosság, de minősítési kérdésekről e fórumon nem vitatkozom. Azt máshol szoktam :-)

22 bcn 2009-10-25 16:03:41
A mű kiforgatós-meztelenkedős rendezések és az ultrakosztümös-díszletes-tradicionális között nagyon sok arany középút található. Ezeket kéne jobban megtalálni. Ez már kicsit OFFtopic, bocsánat. PL. vehetjük a MÜpás Ringet. Nincs benne idiótajelmezes valkűr, nincsenek benne gnóm törpék és sorolhatnám. És senkinek sem hiányzott szerintem. OKé, hoyg félig szcenirozottnak van titulálva, de az ilyen letisztult előadásokból kéne többet csinálni... Én a modern(ebb) rendezés alatt erre gondoltam. ezzel lehet a fiatalokat megfogni, nem az óriásparókákkal,óriásjelmezekkel és díszeletekkel. És én operabarát vagyok. vagyis annak tartom magam, ha más nem tart annak, az az ő baja, nem az enyém.

21 Alvaro 2009-10-25 15:59:27
Lehet egy rendezés bármilyen régi és tradicionális, a hallgató a "hangra megy...". Tehát, ha jó a zenei megvalósítás akkor siker lesz, ellenben lehet bármilyen ötletes a rendezés, ha zeneileg nem jó az előadás, akkor nem lesz siker. Én is a hagyományos rendezésekben szerettem maeg az operát és egyáltalán nem vonzanak a magamutogató és a darabot kiforgató rendezések. Sajnos ma már a rendező mindenható, még a karmesternek is megmondja, hogy mit csináljon...

20 Búbánat 2009-10-25 15:21:11
Akivel csak beszéltem, velem együtt áradozott a tegnap látott-hallott Aida szépségeiről! Szerintem az Aida pontosan az a darab, amit ilyen tradicionális színrevitelben kíván látni a publikum többsége. Engedtessék meg, hogy a világ operaszínpadain, a repertoáron levő mintegy hatvan operából néhány darab ilyen produkcióban kerüljön a közönség színe (szeme) elé, mint a tegnap látott Aida is. A közönség nem hülye, nem vak, van ízlése és van esze is. A közönség vágyik a szépre, a szépségre, szereti és igényli - összhangban a romantikus zenével, a történettel, a cselekménnyel – ezt a fajta színpadképet, a hagyományos díszlet-jelmez együttest. A rendezés szerintem akkor a jó, és igaz, ha a háttérben marad, amikor őszintén a zeneszerző művét és nem önmagát kívánja megvalósítani. A jövő fiatalságát nem kell vizionálni. Közöttük is lesznek normális észjárású, zenét, operát, színházat szerető emberek, akik ezt a fajta színjátszást fogják preferálni… Szeretnek majd gyönyörködni, átengedni magukat a varázslatos mesevilágnak, a szívre és érzelmekre ható külsőségnek. Ha a mai fiatalság irtózik a széptől, zavarja a színpompa, a teatralitás, a korhűség, az magára vessen, és csak sajnálni tudom őket. És csak szánakozom azokon a szakmabeli vagy nem szakmabeli „mindentudó” „megmondó”- emberkéken, akik ezt a vonulatot „erőszakkal” vagy „bújtatva”, erőltetve vagy csalafintán, mindenáron rátukmálni akarják a nézőre-hallgatóra – sugallva, hogy ez lenne a trendi, ez a „normális”, ez az „elvárás”… A tegnap látott hatalmas sikerű Aida után én csak azt mondhatom, ilyet szeretnék sokat látni! Minél többet belőle! Itthon és külföldön egyaránt. Akit ez zavar, nem kötelező bemennie az Operába. Csak az kérésem, ne mondják, ne tartsák magukat operabarátoknak. Mert nem azok.

19 telramund 2009-10-25 15:11:24 [Válasz erre: 18 bcn 2009-10-25 14:33:48]
Teljes téveszme már bocsánat.Az opera nem peep show bármennyire is szeretnék sokan azzá tenni.És nem kell azért még a mai fiatalokat sem úgy kezelni,hogy csak a meztelenség,, a múvek totális kiforgatása vonzza óket.És tán észre lehett venni,hogy a nézőtéren-mármint a Metben- szép számmal voltak nem idősek és a bravózás áltaában nem az idősek privilégiuma,mert az nekik már snassz. És mit tetszett volna jobban egy két tank, vagy koncentrációs tábori jelmez. ÍYZ oepra nem attól maradt fenn,hogy agyalágyult rendezők mindnet belemagyaráztak,hanem a zenéjüktől és az emberi hangtól ,ami egy csoda!!!

18 bcn 2009-10-25 14:33:48
szerintem a tradicionális operajátszás zsákutca. a közönsége sajnos egy idő után eltűnik. a mai fiatalok nem fogják szeretni a bálna énekeseket és többmillós díszletet. és igenis lehet minden elem megtartásával jó előadásokat csinálni. a hagyományos operarendezés gyávaság és ötlettelenség.

17 bcn 2009-10-25 14:28:46
továbbra sem értem, és nem is fogom "sajnos" hogy mit ad nekem manapság egy ennyire tradicionális előadás ma 2009ben. mire jó ha megnézek egy ilyet és megnyugszom, hogy jajdejó deszép jajmennyi statiszta állatok és bálna énekesek. milyen pluszt ad nekem ez?? ezért mégha nem is tetszett nagyon, én a múltkori toscára szavazok. luc bondy legalább próbálkozott valamivel. és noha nem értettem egyet vele, mégis jobban élveztem.

16 telramund 2009-10-25 13:32:14
2009.10.24.Metből az AIDA.Jó régi produkció,még Aprile Millo,Domingo, Zajick főszereplésével mutaták be vagy 2o éve..De hatásában-már ami a megjelenitést illeti változatlan sikeres. Csodás korhű diszletek, nagy statisztéria/ én nem ugyanazok vonulnak be 5-ször mint pl az Operában/,élő állatok-jó elefánt nincs-de az emberek tapssal jutalmazták.Jééé!És hát a Met szédületes szinpad technikája.Az előadást Fleming vezette fel és Ő beszélgetett a szünetben is a résztvevőkkel,helyenként sajnos nem állt a helyzet magaslatán-de Ő legalább a szinpadon ott van!. Ezen az estén a 3 föszerplő is ugyanolyan monstrum volt küllemileg,mint az diszletek-de ebben is követték a hagyományos operajátszást.Érdekes senkit nem zavart,mert csak itt Euurópában fontos,hogy Claudia Schifferek és kigyúrt edzőtermi énekesek énekel- hetnek,aztán, hogy miként is- mellékes.. Az előadást korrektül,amde minden lelkesedés nélkül Daniele Gatti vezényelte. Aida Violetta Urmana.Számomra mindig gyanús és nem is nagyon szeretem, ha valaki fachot vált-nyilván megvan az oka.Uramanát egyébként sem kedvelem,mert számomra tők unalmas.Nos Aida esetében más a helyzet.Nagy meglepést okozott.Tökéletesen abszolválta a szerepet hangban, figurában egyarán.Nagyszerű magasságok /C-k/ és eszményi pianókkal örvendeztett meg.Nagyon tetszett, Amneres –Dolora Zajick-az örök metes Amneris.Kezdeti halványság után hozta régi formáját,nagyszerű volt a IV felvonás Amneris képében.Kár,hogy sok közelképet mutattak,mert sajátos arcfintorai,szemmeregetései kicsit komikusnak tüntek a nagy dráma közben. Radames Johan Botha.Nem hőstenor és nem is lesz soha.De! Puha hanginditásai,pianói és ha kell fortéi mind a helyén voltak.Nála is a szinjátszás erősen a háttérben marad és megelégszik a szép énekléssel,de ez valószinú alkatából is fakad.Sirkamra jelentük Urmanával gyönyörú volt. Amonsaro Carlo Guelfi.Számora a horror, tompa, matt, világos hangja olyan mintha már 100éve énekelne.Figura elment,de a nagy Aida Amonsaro duett-bár még ott volt a legjobb_hát mit is mondjak? Aztán Scandiuzzi Ramfisa..Nem véletlen,hogy hónapokig mindent lemondott. A gyönyörú orgánum változatlan, de jó lenne, ha éneklésre használná és nem beszédre-legföképp a szinpadon Rampfisként.. Hát a múltkori Tosca és ez a hagyományos Aida számomra ég és föld.Az utóbbi javaráa..De gondolom a Met közönsége is igy gondolhatja.Mindenkinek igénye van a szépre és ezt ettől az Aidától megkaphatta...

15 telramund 2009-10-23 16:58:46 [Válasz erre: 7 Búbánat 2009-10-23 12:25:40]
Miután a bérletek néhány óra alatt elkapkodták a Fesztivál Szinházba döntöttek a másik terem értékeitésén.

14 WiseGentleman 2009-10-23 16:27:43 [Válasz erre: 13 Orfeusz 2009-10-23 16:26:47]
Susan Graham egy istennő, mondhatnám, ha tegnap a Rózsalovagban nem a nadrágszerepet alakította volna...

13 Orfeusz 2009-10-23 16:26:47 [Válasz erre: 12 WiseGentleman 2009-10-23 16:04:15]
Mikor Susan Graham az interjút készítette vele a szünetben úgy tett mint aki nem hallott volna még sose Zefirelliről, és nem mondott szép dolgokat. Egyébként a Mattilával készült interjú rögtön a 2. felvonás után igen izgalmassá kerekedett..aki beszél angolul és megértette mit mondott nagyot nevethetett..itt azért nem írnám le, igen pikáns:)

12 WiseGentleman 2009-10-23 16:04:15 [Válasz erre: 11 Orfeusz 2009-10-23 15:32:57]
Azt semmiképpen, kérdés, miben is állt a tiszteletlenség.

11 Orfeusz 2009-10-23 15:32:57 [Válasz erre: 10 WiseGentleman 2009-10-23 14:51:36]
Luc Bondynak sem, de ettől függetlenül nem kell tiszteletlennek lennie sztem.

10 WiseGentleman 2009-10-23 14:51:36 [Válasz erre: 9 Orfeusz 2009-10-23 14:44:21]
Nos, Zeffirelli nekem sem kedvencem, mint operarendező...

9 Orfeusz 2009-10-23 14:44:21 [Válasz erre: 8 WiseGentleman 2009-10-23 14:23:52]
Nekem is volt szerencsém látni a Toscát. Először is szerintem a Met-es operaközvetítés egy csoda, hatalmas élmény, egy operarajongónak pedig maga a totális élvezet..persze az élő előadást nem helyettesíti. Érdekes hogy emberek mennyire különbözőnek találnak énekeseket. Akivel eddig beszéltem, nem tetszett neki Mattila.. Nekem bezzeg nagyon, de nagyon. Ő egy igazi színpadi állat, hatalmas szenvedéllyel és odaadással is énekel, nem számítva azt hogyha néha ez ronda is. Árad belőle az érzelem és a szenvedély..megőrülök az ilyen énekesnőért, Mattila számomra egy istennő,nem is beszélve szépen csengő, hideg északi hangjáról, ami nem olasz hang ennek ellenére számomra hatalmas élményt nyújtott mint Tosca. Alvarez szép hang, de nem Cavaradossi szerintem, ő neki igazán a francia operák állnak jól (Manon, Werther). A Scarpiát éneklő bariton nem volt rossz, de kissé egysíkú.. Összességében viszont nagyon izgalmas előadás volt, feszült figyelemmel néztem végig, Mattila révén pedig felejthetetlen élmény volt! A rendezés nem volt megbotránkoztató (bár a második felvonás elején Scarpia jelenete a kurvákkal túl sok volt), de tény hogy a rendező Luc Bondy pimaszul nyilatkozott Zeffirelliről. Az egész rendezés igen erőltetett volt, mintha csak az lett volna a cél hogy különbözzön csak azért is hagyományos Toscától. Az előadást az énekesek játéka tette élvezhetővé, sok teljesen érthetetlen rendezői elemet tartalmazott. A leugrás a 3. felv végén viszont igen hatásos volt, és sztem jó ötlet.

8 WiseGentleman 2009-10-23 14:23:52 [Válasz erre: 2 telramund 2009-10-23 11:12:58]
Hmmm, elmondásod alapján igencsak merész előadás lehetett ez a Tosca-produkció (kérdés, milyen hatásokkal él, s milyen fogadtatásban részesül majd a 2012-es Ring). Az Aidával persze semmiképpen nem lesznek ilyen problémák...

7 Búbánat 2009-10-23 12:25:40 [Válasz erre: 5 telramund 2009-10-23 11:44:03]
Ezt nem tudtam, hogy a tavalyi előadóterem továbbra is működik. A pénztárban nekem csak a Fesztivál Színházba szóló jegyekről adtak információt. Ha ezt tudom, akkor maradtam volna a kisebb befogadóképességű, éppen ezért "meghittebb", előadóterem-beli vetítéseknél.

6 bermuda 2009-10-23 11:56:19 [Válasz erre: 4 Búbánat 2009-10-23 11:26:39]
Ugy tudom, hogy a tavalyi KÉK teremben is van előadás, meg a Fesztiválban is, de lehet, h. valamit félreértettem. Nos ezt a Toscát én sem véletlenül hagytam ki-Mattila elképesztő Salome volt tavaly, de Toscának számomra elképzelhetetlen.... Remélem az Aida nem vmilyem pályaudvaron játszódik, vagy telefon fülkében, bár a szereposztás tekintve lehet, hogy ezt is kihagyom.....s a Turandot lesz a nyerő?!

5 telramund 2009-10-23 11:44:03 [Válasz erre: 4 Búbánat 2009-10-23 11:26:39]
Persze a Fesztivál szinház,meg a tavalyi előadóterem. Egyébként nem osztódással szaporodom, de mivel a főbejáraton jönnek az emberek ezért irtam, hogy nagyon sok ismerős arcot láttam a Momusról.

4 Búbánat 2009-10-23 11:26:39 [Válasz erre: 2 telramund 2009-10-23 11:12:58]
Én holnap "kezdek" az Aidával, ezért nem értem beszámolódban a két nézőteremre utalást. Tudtommal a MÜPÁ-ban, a Fesztivál Színházba szól a jegyünk, s ott én csak egy mézőtérről tudok. Vagy külön számolod az emeleti részt?

3 telramund 2009-10-23 11:14:20
Azért a Metben is csak vizzel főznek,bár még mindig kevesebb klór van benne.

2 telramund 2009-10-23 11:12:58
Úgy tünik senki nem volt ott a metes Tosca közvetitésen október 10-én a MÜPÁban. Illetve ott volt,hiszen a két terem zsúfolt nézőterén számos nick neve alapján ismeretlen? rajongó képviselte magát.De úgy tünik nincs mondanivaló az előadással kapcsolatban illetve érdektelen operáról irni a Momuson-legalább is az egyéb topicok ez irányú mozgása lassan a nulla lesz. Metes Tosca moziként in life.Nem véletlen,hogy a világ nagy részén-sőt mindenütt moziban játszák.Érdekes,hogy MÜPA mindkét terme nem megfeleően van hangositva ,sok a recsegés, a bömbölés sőt helyenként torzitás.Valósznű a külföldi mozik hanberendezései jobbak erre a célra.Bár szerintem akár a Corvin,akár az Uránia megfelelőbb lett volna.. Tosca.A met új produkciója,mely a premieren zajos botrányt kavart.nem csoda a konzervariv operajátszás fellegvárában ez a rendezés botrány,helyenként közönséges,gusztustalan és semmiképp nem méltó Puccini csodás zenéjéhez.A rendező-neve most nem jut eszembe elmondása szerint sosem látta a Zeffirelli rendezte -2o éven repertoáron levő-rendezését. Jellemző és sajnálhatja.. Néhány iszony amit láthattunk.A sekrestyés egy felmosó vödörből önti a szentelviztartóba a vizet,mely később az ecsetek mosogatására is szolgál-nem a vödör a szenteltviztaró.Scarpia a Te Deum alatt szájon csókolja Szűz Mariat-a premieren más is volt,de azt már kivették a rendezésből..Tosca beállitása nem Róma divája,hanem egy vénúlő. hisztérika,amit Mattila szörnyű közelképei sajnos nem cáfoltak meg. Tosca imája alatt Flória egy cserkész késsel játszott,igy Scarpia megölése gyilkosság volt a maga valóságában is,hiszen előre kitervelte az ima alatt. Scarpia figurája nem egy elgáns arisztokratára volt véve,hanem egy undoritó kéjencre.Meg kellett ölni,márcsak azért is mert undoritó volt-nem azért,mert akart valamit Toscától.Bár ez utóbbi is hihetetlen volt-,mert a második felvonás elején Scarpia monológja alatt 3 kurtizán bugyi nélkül részben csupasz mellel,egyikük fellatiot imitált Scarpiánál-az öregecske Toscához nem valószinű,hogy még volt kedve. A harmadik felvonás csodás felvezető zenéje alatt 5 vagy 6 katona gyakorlatozott,nehogy élvezzük a római hajmalfelkeltét-egyébként tök sötét volt végig. Aztán Tosca halála is elözetes , kopókkal történő dulakodás, rugdosás után teljesen "spontánnak "tünt,majd egy bábú a toronyból megkezdte kizuhanását,de a spárga visszatartotta,meg a jótékony sötétbeborult szinpad.Végre vége volt! Biztos vannak magyar rendezők ,akiknek ez nagyon tetszett volna,hisz még ennél durvább dolgokra is elragadtatták magukat.A Metben mindenestre nem siker. A hangok :Tosca Karita Mattila.Jó technikájú,gumitorkú énekesnő de ez a hang nem illik sajnos Toscához.Az én fülemnek kemény a hangvétele és figurában csak a már fentebb irt jelzőket ismételhetném.A nagy képernyő a sok közelkép nagyon nem tett jót neki. Marcello Alvarez jobb volt,mint vártam.Az első felvonás kissé erőlködő éneklése után nagyszerú Vittoriát és levéláriát énekelt. Scarpia I Gagnidze-tavaly Rigoletto a Metben-a rendező-szerinti Scarpiát nagyszerűen oldotta meg,meglehetősen undoritó volt,de semmiképp nem elegáns/nem Tito Gobbi/ a hang nem hősbariton,de szép szinű és átvisz a zenekaron.Jó volt!.Kicsit mókás volt,hogy miután Tosca többször is megszúrta,fekvő állapotában szépen rezgett a nem kis pocakja-bár lehet,hogy ez csak a háj utórengése volt. A Met zenekara mint általában nagyon szépen szólt.Azt ,hogy helyenként elálmosodott az ember az a karmester-sajnos Levine helyett egy Calaneri nevú úr dirigálásának köszönthető. Hát ez a Tosca biz elmaradt a várakozástól remélhetőleg az Aida jobb lesz.Azért a Metben is csak vizzel főznek,bár még mindig kevesebb klór v

1 telramund 2009-10-12 11:50:09
Nagyszerű!Kedves főrumtársak.Lehetőség,hogy a MÚPÁban zajló operaelőadásokról-egyenes közvetités a Metropolitanból-leirjuk véleményünket és ne ,hol ebben vagy abban a topicban ejtsünk szót,hanem egy helyen.Azt hiszem lesz miről irni!Hajrá!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.