162 Búbánat 2005-10-29 16:25:26
„Feléled a Liszt-hagyomány” címmel Kiss Eszter Veronika írt egy cikket a mai Magyar Nemzetbe annak az apropóján, hogy Hegedűs Endre zongoraművész hétfőn este a Nemzeti Hangversenyteremben három vadonatúj csúcshangszeren, három Steinway hangversenyzongorán mutatja be Beethoven Appasionata-szonátáját, Liszt Bellini operájára készült Norma nagy fantáziáját, Schubert Karneválját, valamint Wagner Tannhauser-nyitányának koncertparafrázisát szintén Liszt átiratában. A legenda szerint, amikor annak idején Liszt először játszotta el zongorán Wagnernek a Tannhauser-nyitányt, akkor Wagner térdre esett és úgy kúszott oda a mesterhez, akinek azt mondta: - Franzi, én soha nem gondoltam volna, hogy ilyen zseniális művet írtam… A Tannhauser százfős mamutzenekarának ezer ujja van, s ezt tudta Liszt tíz ujjra úgy megálmodni, hogy döbbenetes katartikus hatást ér el, ehhez elképesztő kifejezésvágy és merészség kellett – mondja Hegedűs Endre. A Liszt-díjas zongoraművész most példaképének, Liszt Ferencnek nyomdokába lépve a zongorának éppen ezt a fantasztikus színgazdagságát, a dinamikai különbségek óriási skáláját és hangszíneinek szépségeit kívánja bemutatni a közönségnek három Steinway-zongorán. Ehhez Hegedűs Endre romantikus műsort választott, hiszen mint mondja,a romantika a végletekig tágította a kifejezések körét, a harmóniához a szélsőségeken keresztül igyekszik eljutni, így a hangszerek összes tulajdonsága és lehetősége kifejezésre jut a művekben a zongorán… Szóló zongorán kisebb termekben szoktak zongorázni, ezért is különleges az, hogy a Művészetek Palotája Nemzeti Hangversenytermét egész estés szólózongora-koncert tölti meg, az pedig egyenesen kuriózum, hogy feléled a régi Liszt-hagyomány, amikor a mester több zongorát vitt a színpadra, és mindegyik művet másik hangszeren mutatta be, óriási show-t varázsolva a hallgatóságnak. Most ráadásul a hangszerek Rolls Roys-aként emlegetett három frissen vásárolt Steinway-zongorán szólalnak meg a művek, a három hangszer egy estén most mutatkozik be először. Hegedűs Endre elmondja még többek között, hogy szeretné érzékeltetni, hogy mindegyik hangszer más, mindnek lelke, karaktere van, ezért a különböző hangszereken különbözőképpen szólalnak meg a művek. Hegedűs Endre a Steinway-Artist cím birtokosa, ezt a kitüntetést olyan nagynevű művészeknek adta a cég, mint Vladimir Ashkezany, Kocsis Zoltán, Bogányi Gergely és Ránki Dezső. A koncertet a Magyar Rádió rögzíti és a későbbiekben sugározza.
„Feléled a Liszt-hagyomány” címmel Kiss Eszter Veronika írt egy cikket a mai Magyar Nemzetbe annak az apropóján, hogy Hegedűs Endre zongoraművész hétfőn este a Nemzeti Hangversenyteremben három vadonatúj csúcshangszeren, három Steinway hangversenyzongorán mutatja be Beethoven Appasionata-szonátáját, Liszt Bellini operájára készült Norma nagy fantáziáját, Schubert Karneválját, valamint Wagner Tannhauser-nyitányának koncertparafrázisát szintén Liszt átiratában. A legenda szerint, amikor annak idején Liszt először játszotta el zongorán Wagnernek a Tannhauser-nyitányt, akkor Wagner térdre esett és úgy kúszott oda a mesterhez, akinek azt mondta: - Franzi, én soha nem gondoltam volna, hogy ilyen zseniális művet írtam… A Tannhauser százfős mamutzenekarának ezer ujja van, s ezt tudta Liszt tíz ujjra úgy megálmodni, hogy döbbenetes katartikus hatást ér el, ehhez elképesztő kifejezésvágy és merészség kellett – mondja Hegedűs Endre. A Liszt-díjas zongoraművész most példaképének, Liszt Ferencnek nyomdokába lépve a zongorának éppen ezt a fantasztikus színgazdagságát, a dinamikai különbségek óriási skáláját és hangszíneinek szépségeit kívánja bemutatni a közönségnek három Steinway-zongorán. Ehhez Hegedűs Endre romantikus műsort választott, hiszen mint mondja,a romantika a végletekig tágította a kifejezések körét, a harmóniához a szélsőségeken keresztül igyekszik eljutni, így a hangszerek összes tulajdonsága és lehetősége kifejezésre jut a művekben a zongorán… Szóló zongorán kisebb termekben szoktak zongorázni, ezért is különleges az, hogy a Művészetek Palotája Nemzeti Hangversenytermét egész estés szólózongora-koncert tölti meg, az pedig egyenesen kuriózum, hogy feléled a régi Liszt-hagyomány, amikor a mester több zongorát vitt a színpadra, és mindegyik művet másik hangszeren mutatta be, óriási show-t varázsolva a hallgatóságnak. Most ráadásul a hangszerek Rolls Roys-aként emlegetett három frissen vásárolt Steinway-zongorán szólalnak meg a művek, a három hangszer egy estén most mutatkozik be először. Hegedűs Endre elmondja még többek között, hogy szeretné érzékeltetni, hogy mindegyik hangszer más, mindnek lelke, karaktere van, ezért a különböző hangszereken különbözőképpen szólalnak meg a művek. Hegedűs Endre a Steinway-Artist cím birtokosa, ezt a kitüntetést olyan nagynevű művészeknek adta a cég, mint Vladimir Ashkezany, Kocsis Zoltán, Bogányi Gergely és Ránki Dezső. A koncertet a Magyar Rádió rögzíti és a későbbiekben sugározza.
161 Búbánat 2005-10-18 08:36:24 [Válasz erre: 153 Búbánat 2005-09-20 16:39:47]
A kalapács 270.000 Ft-on csapott le.
A kalapács 270.000 Ft-on csapott le.
160 Hangyász 2005-10-01 17:56:32 [Válasz erre: 158 Búbánat 2005-10-01 15:35:02]
Hát sajnálom, ha nem tudtad kiolvasni előző beírásom szarkasztikus jellegét. Az eszterházai kastéllyal kapcsolatban nyilatkozta Strém évekkel ezelőtt a Muzsikában, hogy határok leomlása ide vagy oda, a kismartoni Haydn-fesztivál szervezői a mo.-i helyszínekkel való együttműködést gondosan kerülik. :O(((
Hát sajnálom, ha nem tudtad kiolvasni előző beírásom szarkasztikus jellegét. Az eszterházai kastéllyal kapcsolatban nyilatkozta Strém évekkel ezelőtt a Muzsikában, hogy határok leomlása ide vagy oda, a kismartoni Haydn-fesztivál szervezői a mo.-i helyszínekkel való együttműködést gondosan kerülik. :O(((
159 Búbánat 2005-10-01 15:53:48
Ötödik alkalommal rendezik meg a Lisztiada elnevezésű hangversenysorozatot a budapesti Belvárosi fő-plébániatemplomban. Mától október minden szombatján este fél nyolckor Liszt orgonaműveit szólaltatja meg Virágh András Lisz-díjas orgonaművész-karnagy,egyben a templom orgonistája és zeneigazgatója, aki vasárnaponként a tízórai mise részeként a zeneszerző miséit és kórusműveit dirigálja. Érdekes, hogy a pesti ferences templom mellett itt a \"belvárosiban\" is gyakran megfordult Liszt, aki orgonált és több saját művét dirigálta a falak között, a Via Crucist pedig a templom karnagyának ajánlotta. A karnagy halála miatt a mű ősbemutatójára csak 1936-ban került sor - szintén ezen a helyen, a templom akkori karnagyának Harmat Artúrnak a vezényletével. Virágh Endre egyébként Liszt összes orgonaművét lemezre vette, s a koncertekkel célja bemutatni és ápolni a liszti életmű méltatlanul háttérbe szorult alkotásait. A vasárnapi hangversenyeken közreműködik Csavlek Etelka, Óhegyi Filoretti, Gergely Andrea, Magyar Szilvia, Szennai István, Prevoz János, Szécsi Máté, Pálfi László (ének), Kósa Dávid és Nagy László Adrián (orgona), valamint a főplébánia kórusa és a Margit kürúti ferences templom Kapisztrán kórusa.
Ötödik alkalommal rendezik meg a Lisztiada elnevezésű hangversenysorozatot a budapesti Belvárosi fő-plébániatemplomban. Mától október minden szombatján este fél nyolckor Liszt orgonaműveit szólaltatja meg Virágh András Lisz-díjas orgonaművész-karnagy,egyben a templom orgonistája és zeneigazgatója, aki vasárnaponként a tízórai mise részeként a zeneszerző miséit és kórusműveit dirigálja. Érdekes, hogy a pesti ferences templom mellett itt a \"belvárosiban\" is gyakran megfordult Liszt, aki orgonált és több saját művét dirigálta a falak között, a Via Crucist pedig a templom karnagyának ajánlotta. A karnagy halála miatt a mű ősbemutatójára csak 1936-ban került sor - szintén ezen a helyen, a templom akkori karnagyának Harmat Artúrnak a vezényletével. Virágh Endre egyébként Liszt összes orgonaművét lemezre vette, s a koncertekkel célja bemutatni és ápolni a liszti életmű méltatlanul háttérbe szorult alkotásait. A vasárnapi hangversenyeken közreműködik Csavlek Etelka, Óhegyi Filoretti, Gergely Andrea, Magyar Szilvia, Szennai István, Prevoz János, Szécsi Máté, Pálfi László (ének), Kósa Dávid és Nagy László Adrián (orgona), valamint a főplébánia kórusa és a Margit kürúti ferences templom Kapisztrán kórusa.
158 Búbánat 2005-10-01 15:35:02 [Válasz erre: 157 Hangyász 2005-10-01 10:45:05]
Erre az esély adott, a Társaság pécsi szekciója most látványosan megerősödhet...
Erre az esély adott, a Társaság pécsi szekciója most látványosan megerősödhet...
157 Hangyász 2005-10-01 10:45:05 [Válasz erre: 154 Búbánat 2005-09-27 16:06:22]
És a határ túloldalával is ugyanolyan gyümölcsöző, szoros lesz az együttműködés, mint pl. a kismartoni és a fertődi Haydn-fesztiválok között, egyéb példákról nem is szólva.
És a határ túloldalával is ugyanolyan gyümölcsöző, szoros lesz az együttműködés, mint pl. a kismartoni és a fertődi Haydn-fesztiválok között, egyéb példákról nem is szólva.
156 Búbánat 2005-09-30 17:30:37 [Válasz erre: 155 Búbánat 2005-09-30 09:37:30]
Felszállt a füst. Király Csaba lett az új főtitkár. Miután röviden megköszönte a rá szavazottak bizalmát, nemes gesztusként egy kis hangversenyt rögtönzött a szép számú megjelenteknek. Így abban az élményben részesülhettem, hogy az új főtitkár rögtönzött művészi tolmácsolásában meghallgathattam Liszt Ferenc XI.sz. transcendes etűdjét. A Vörösmarty utcai Régi Zeneakadémia kamaraterme vastapstól zengett. Király Csaba bemutatkozása zongoraművészi mivoltában természetesen nem okozott csalódást. Remélhetőleg a most bizalmat kapott művész a vadonatúj funkcionális területen is jól fog muzsikálni...
Felszállt a füst. Király Csaba lett az új főtitkár. Miután röviden megköszönte a rá szavazottak bizalmát, nemes gesztusként egy kis hangversenyt rögtönzött a szép számú megjelenteknek. Így abban az élményben részesülhettem, hogy az új főtitkár rögtönzött művészi tolmácsolásában meghallgathattam Liszt Ferenc XI.sz. transcendes etűdjét. A Vörösmarty utcai Régi Zeneakadémia kamaraterme vastapstól zengett. Király Csaba bemutatkozása zongoraművészi mivoltában természetesen nem okozott csalódást. Remélhetőleg a most bizalmat kapott művész a vadonatúj funkcionális területen is jól fog muzsikálni...
155 Búbánat 2005-09-30 09:37:30
A Liszt Ferenc Társaság ma délutáni rendkívüli közgyűlésének egyetlen napirendi pontja: a lemondott Dr. Hamburger Klára helyett új főtitkár választása. Remélem, sikerül helyébe olyan valakit választanunk, aki legalább olyan intenzitással,lelkesedéssel, az ügy iránti szeretettel, odaadással és tudással fogja a folytonosságot és a jövőt biztosítani, mint ahogyan a most leköszönő Hamburger Klára tette hosszú éveken keresztül, fáradhatatlanul, de a fennmaradáshoz szükséges költségvetési források utáni hajszába, a napjainkig tartó reménytelen küzdelmekbe mégiscsak belefáradva. Megköszönöm neki a Liszt Ferenc Társaság főtitkári pozíciójában végzett áldozatos munkáját.
A Liszt Ferenc Társaság ma délutáni rendkívüli közgyűlésének egyetlen napirendi pontja: a lemondott Dr. Hamburger Klára helyett új főtitkár választása. Remélem, sikerül helyébe olyan valakit választanunk, aki legalább olyan intenzitással,lelkesedéssel, az ügy iránti szeretettel, odaadással és tudással fogja a folytonosságot és a jövőt biztosítani, mint ahogyan a most leköszönő Hamburger Klára tette hosszú éveken keresztül, fáradhatatlanul, de a fennmaradáshoz szükséges költségvetési források utáni hajszába, a napjainkig tartó reménytelen küzdelmekbe mégiscsak belefáradva. Megköszönöm neki a Liszt Ferenc Társaság főtitkári pozíciójában végzett áldozatos munkáját.
154 Búbánat 2005-09-27 16:06:22
Koncertközpont épül Liszt szülőháza mellett NOL • F. J. Gy. • 2005. szeptember 27. [url]http://www.nol.hu/cikk_print/378680/;A doborjáni Liszt koncertközpont látványterve[/url] Új és a maga nemében egyedülálló kulturális projekt indult az osztrák határ túloldalán: a közép-burgenlandi Doborjánban (Raiding) található Liszt Ferenc szülőháza, amelynek kertjében modern hangversenycsarnok alapkövét helyezték el a közelmúltban. Az itt épülő koncertterem a nemzetközi Liszt Ferenc Alapítvány központja, valamint a világon az első számú Liszt-fesztivál helyszíne lesz. Korának legünnepeltebb zongoristájáról és zeneszerzőjéről, a “hírhedett zenészről” elnevezett koncertterem mintegy 600 férőhelyes. Ez lesz a Kempe Thill által megálmodott épület szíve-lelke. A holland építész a megbízatást egy nemzetközi versenypályázaton nyerte el, amelyen 11 ország 150 képviselője indult. A fehér falak, az üvegfelületek és a faelemek harmóniája egyszerű, mégis előkelő stílust kölcsönöz az épületnek, amelyet hivatalosan Liszt 195. születésnapja alkalmából, 2006. október elején avatnak fel, s ennek méltó keretet nyújt majd a Liszt Ferenc Fesztivál. A művészeti vezető feladatát Walter Reicher, a kismartoni (Eisenstadt) Haydn Ünnepi Játékok intendánsa vállalta magára.
Koncertközpont épül Liszt szülőháza mellett NOL • F. J. Gy. • 2005. szeptember 27. [url]http://www.nol.hu/cikk_print/378680/;A doborjáni Liszt koncertközpont látványterve[/url] Új és a maga nemében egyedülálló kulturális projekt indult az osztrák határ túloldalán: a közép-burgenlandi Doborjánban (Raiding) található Liszt Ferenc szülőháza, amelynek kertjében modern hangversenycsarnok alapkövét helyezték el a közelmúltban. Az itt épülő koncertterem a nemzetközi Liszt Ferenc Alapítvány központja, valamint a világon az első számú Liszt-fesztivál helyszíne lesz. Korának legünnepeltebb zongoristájáról és zeneszerzőjéről, a “hírhedett zenészről” elnevezett koncertterem mintegy 600 férőhelyes. Ez lesz a Kempe Thill által megálmodott épület szíve-lelke. A holland építész a megbízatást egy nemzetközi versenypályázaton nyerte el, amelyen 11 ország 150 képviselője indult. A fehér falak, az üvegfelületek és a faelemek harmóniája egyszerű, mégis előkelő stílust kölcsönöz az épületnek, amelyet hivatalosan Liszt 195. születésnapja alkalmából, 2006. október elején avatnak fel, s ennek méltó keretet nyújt majd a Liszt Ferenc Fesztivál. A művészeti vezető feladatát Walter Reicher, a kismartoni (Eisenstadt) Haydn Ünnepi Játékok intendánsa vállalta magára.
153 Búbánat 2005-09-20 16:39:47
Liszt kézirat kalapács alatt! A Honterus Antikvárium soros, október 1-jén 10 órakor a Művészetek Palotájában rendezendő könyv-és kézirat árverésén a 165. sorszámú tétel egy ritka becses autográf levéltervezet, amelyet Liszt Ferenc Dr. Carl Gilléhez címzett. Liszt barátjának írt levelében pontokba szedi mindazokat a teendőket, amelyeket Dr. carl Gillének kellene ellátni az ő pesti tartózkodása alatt. A feladatok elsősorban anyagi természetűek, bár Liszt a sorok között zenepolitikai utalásokat is tesz. A tennivalók mellett olyan előadás-történeti megjegyzésekkel is találkozunk, amelyek például a \"lohengrin\" Richter jános által vezényelt pesti előadására, vagy a \"Weihnachtsoratorium\" színrevitelének előkészületeire vonatkoznak. (A levél tisztázata megjelent: Franz Liszts Briefe an Carl Gille. Mit einer biographischen Einleitung von Adolf Stern, Leipzig 1903.) A címzett Dr. Carl Gille (1813-1899) jogász Jénában, a Német zenei Egylet titkára, Liszt barátja. 4 tintával beírt oldal, jó állapotban. Kikiáltási ár: 200.000 Ft.
Liszt kézirat kalapács alatt! A Honterus Antikvárium soros, október 1-jén 10 órakor a Művészetek Palotájában rendezendő könyv-és kézirat árverésén a 165. sorszámú tétel egy ritka becses autográf levéltervezet, amelyet Liszt Ferenc Dr. Carl Gilléhez címzett. Liszt barátjának írt levelében pontokba szedi mindazokat a teendőket, amelyeket Dr. carl Gillének kellene ellátni az ő pesti tartózkodása alatt. A feladatok elsősorban anyagi természetűek, bár Liszt a sorok között zenepolitikai utalásokat is tesz. A tennivalók mellett olyan előadás-történeti megjegyzésekkel is találkozunk, amelyek például a \"lohengrin\" Richter jános által vezényelt pesti előadására, vagy a \"Weihnachtsoratorium\" színrevitelének előkészületeire vonatkoznak. (A levél tisztázata megjelent: Franz Liszts Briefe an Carl Gille. Mit einer biographischen Einleitung von Adolf Stern, Leipzig 1903.) A címzett Dr. Carl Gille (1813-1899) jogász Jénában, a Német zenei Egylet titkára, Liszt barátja. 4 tintával beírt oldal, jó állapotban. Kikiáltási ár: 200.000 Ft.
152 Búbánat 2005-07-05 22:54:35 [Válasz erre: 151 Búbánat 2005-07-05 22:41:51]
Majd elfelejtettem. A Muzsika-cikk címe: Zenét vegyenek! Az Editio Musica Budapest vezetői a zeneműkiadó új arculatáról. És rosszul írtam: nem a júniusi, hanem a júliusi száma közli.
Majd elfelejtettem. A Muzsika-cikk címe: Zenét vegyenek! Az Editio Musica Budapest vezetői a zeneműkiadó új arculatáról. És rosszul írtam: nem a júniusi, hanem a júliusi száma közli.
151 Búbánat 2005-07-05 22:41:51
Szinte hihetetlen! Most olvasom a Muzsika júniusi számában Péteri Juditnak, az Editio Musica Budapest (a Magyar Zeneműkiadó Vállalat jogutódja) főszerkesztőjének szavait, aki a következőket válaszolja Devich Mártonnak arra a kérdésére, hogy a \"ami a kottákat illeti, a legnagyobb munkák között számon tartott Liszt-összkiadás, ez a hatalmas vállalkozás hol tart ma?\" - A hetvenes években kezdődött, még Gárdonyi Zoltán és Szelényi István alakították ki a közreadás legfőbb szempontjait. Ennek a koncepciónak a keretében jöttek ki először Liszt saját zongoraművei, majd a második sorozat, amley Liszt zongoraátiratait, illetve szabad átdolgozásait tartalmazza. - ennek jutottunk most a végére, idén jelenik meg az utolsó kötet. - Nem lehetne gyorsabban haladni? - Nem hiszem. A tudományos igényű közreadás igen aprólékos, komoly, körültekintő munkát igényel. (Egyébként nincs még egy kiadó a világon, amely a forráskutatástól kezdve a munka minden egyes fázisának menedzselését és költségeit is magára vállalná, márpedig a Liszt-összkiadás esetében mi ezt tettük.) A sorozat kiadói szerkesztője Mező Imre, aki jó néhány kötet közreadásában is részt vállalt, mellette olya kiváló kutatókat foglalkoztatunk külső munkatársként, mint Sulyok Imre vagy Kaczmarczyk Adrienne. Eddig évente legfeljebb két kötetet tudtunk megjelentetni. - Mikor lehet a végére érni? (Bekapcsolódik a beszélgetésbe Boronkay Antal igazgató): - Soha... legalábbis ma még nem látni a végét. De folytatjuk. A Liszt-életmű óriási. És persze elég költséges is a munka. A kottagrafika igényesebb, mint általában, a nyomdaköltség is magas, hiszen egy-egy kötet majd\' kétszáz oldalas. Ugyanakkor a Liszt-összkiadásnak állandó előfizetői vannak, várják a világ nagy könyvtárai és oktatási intézményei. A Frankfurti Zenei Vásáron a legnagyobb érdeklődést mindig a Liszt-összkiadás váltja ki. Roppant népszerű. A hitetlenkedésemet az utolsó kérdésre adott \"soha\" válasz váltotta ki. És lenyűgöz ennek a feladatnak az emberfeletti nagysága. Ami nem is csoda, ismerni vélvén az áttekinteni szinte lehetetlen, irdatlan mennyiségű Liszt- kéziratot,- kottát.
Szinte hihetetlen! Most olvasom a Muzsika júniusi számában Péteri Juditnak, az Editio Musica Budapest (a Magyar Zeneműkiadó Vállalat jogutódja) főszerkesztőjének szavait, aki a következőket válaszolja Devich Mártonnak arra a kérdésére, hogy a \"ami a kottákat illeti, a legnagyobb munkák között számon tartott Liszt-összkiadás, ez a hatalmas vállalkozás hol tart ma?\" - A hetvenes években kezdődött, még Gárdonyi Zoltán és Szelényi István alakították ki a közreadás legfőbb szempontjait. Ennek a koncepciónak a keretében jöttek ki először Liszt saját zongoraművei, majd a második sorozat, amley Liszt zongoraátiratait, illetve szabad átdolgozásait tartalmazza. - ennek jutottunk most a végére, idén jelenik meg az utolsó kötet. - Nem lehetne gyorsabban haladni? - Nem hiszem. A tudományos igényű közreadás igen aprólékos, komoly, körültekintő munkát igényel. (Egyébként nincs még egy kiadó a világon, amely a forráskutatástól kezdve a munka minden egyes fázisának menedzselését és költségeit is magára vállalná, márpedig a Liszt-összkiadás esetében mi ezt tettük.) A sorozat kiadói szerkesztője Mező Imre, aki jó néhány kötet közreadásában is részt vállalt, mellette olya kiváló kutatókat foglalkoztatunk külső munkatársként, mint Sulyok Imre vagy Kaczmarczyk Adrienne. Eddig évente legfeljebb két kötetet tudtunk megjelentetni. - Mikor lehet a végére érni? (Bekapcsolódik a beszélgetésbe Boronkay Antal igazgató): - Soha... legalábbis ma még nem látni a végét. De folytatjuk. A Liszt-életmű óriási. És persze elég költséges is a munka. A kottagrafika igényesebb, mint általában, a nyomdaköltség is magas, hiszen egy-egy kötet majd\' kétszáz oldalas. Ugyanakkor a Liszt-összkiadásnak állandó előfizetői vannak, várják a világ nagy könyvtárai és oktatási intézményei. A Frankfurti Zenei Vásáron a legnagyobb érdeklődést mindig a Liszt-összkiadás váltja ki. Roppant népszerű. A hitetlenkedésemet az utolsó kérdésre adott \"soha\" válasz váltotta ki. És lenyűgöz ennek a feladatnak az emberfeletti nagysága. Ami nem is csoda, ismerni vélvén az áttekinteni szinte lehetetlen, irdatlan mennyiségű Liszt- kéziratot,- kottát.
150 frushena 2005-06-12 12:17:29 [Válasz erre: 149 Búbánat 2005-06-12 08:03:26]
Természetesen Búbánat! Ez vicc volt! ;-O
Természetesen Búbánat! Ez vicc volt! ;-O
148 frushena 2005-06-12 00:37:51 [Válasz erre: 147 janomano 2005-06-10 21:53:51]
Nem! Búbánat! Vagy Király Csaba? ;)))
Nem! Búbánat! Vagy Király Csaba? ;)))
146 Búbánat 2005-06-10 08:52:36 [Válasz erre: 145 frushena 2005-06-10 07:59:04]
Én is az eredeti megoldások híve vagyok, még akkor is, ha az átíratok, átdolgozások között is lehetnek figyelemre méltó alkotások figyelem felkeltő művészek tolmácsolásában.
Én is az eredeti megoldások híve vagyok, még akkor is, ha az átíratok, átdolgozások között is lehetnek figyelemre méltó alkotások figyelem felkeltő művészek tolmácsolásában.
145 frushena 2005-06-10 07:59:04 [Válasz erre: 144 Búbánat 2005-06-09 18:17:12]
Köszönöm Búbánat! Én viszont mégis inkább azt mondom, hogy Les Préludes zenekarral. :-)
Köszönöm Búbánat! Én viszont mégis inkább azt mondom, hogy Les Préludes zenekarral. :-)
144 Búbánat 2005-06-09 18:17:12 [Válasz erre: 143 frushena 2005-06-09 16:55:49]
\"Alkotóként közelít a zenéhez, amit átiratainak sora is bizonyít. Zenekari és oratorikus mûvek egész sorát ültette át orgonára, és ezeket nemcsak hazájában, hanem Nyugat-Európától Japánig és Amerikáig gyakran szólaltatja meg (többek között Liszt: Haláltánc, Les préludes, Koronázási mise; Bach: 2., 3. és 4. Brandenburgi verseny; Mahler: I. szimfónia, VIII. szimfónia; Beethoven: IX. szimfónia; Schumann I. szimfónia; Franck: d-moll szimfónia; Verdi: Requiem; Mendelssohn: IV. szimfónia, Szentivánéji álom)- Galambos László zenetörténész\" [url]http://www.principal.hu/kiraly_csaba.html;Király Csaba[/url]
\"Alkotóként közelít a zenéhez, amit átiratainak sora is bizonyít. Zenekari és oratorikus mûvek egész sorát ültette át orgonára, és ezeket nemcsak hazájában, hanem Nyugat-Európától Japánig és Amerikáig gyakran szólaltatja meg (többek között Liszt: Haláltánc, Les préludes, Koronázási mise; Bach: 2., 3. és 4. Brandenburgi verseny; Mahler: I. szimfónia, VIII. szimfónia; Beethoven: IX. szimfónia; Schumann I. szimfónia; Franck: d-moll szimfónia; Verdi: Requiem; Mendelssohn: IV. szimfónia, Szentivánéji álom)- Galambos László zenetörténész\" [url]http://www.principal.hu/kiraly_csaba.html;Király Csaba[/url]
143 frushena 2005-06-09 16:55:49 [Válasz erre: 141 Magai Ferkó 2005-06-09 12:54:05]
Nem Király Csabával volt a probléma, hangsúlyozom! A hangszerek királynője! Ez is igaz. Bár kinek mi a \"királyi fenség\". (Nekem nem az orgona.) És nem testesít meg egy egész zenekart, bármennyire is nagyszerű és valóban csodálatos hangszer, melyet én is nagyon szeretek. Les Préludes ---> nagy zenekar. Úgy a hatásos! :)
Nem Király Csabával volt a probléma, hangsúlyozom! A hangszerek királynője! Ez is igaz. Bár kinek mi a \"királyi fenség\". (Nekem nem az orgona.) És nem testesít meg egy egész zenekart, bármennyire is nagyszerű és valóban csodálatos hangszer, melyet én is nagyon szeretek. Les Préludes ---> nagy zenekar. Úgy a hatásos! :)
142 Búbánat 2005-06-09 15:53:43 [Válasz erre: 141 Magai Ferkó 2005-06-09 12:54:05]
Elnézem Neked: regisztert akartál írni...
Elnézem Neked: regisztert akartál írni...
141 Magai Ferkó 2005-06-09 12:54:05 [Válasz erre: 139 frushena 2005-06-06 23:49:04]
Hát Előfordul ..... Lsd: PLd. Xavér, Rákász Gergely Végülis ha úgy vesszük az orgona,mint a hangszerek királynője egy egész zenekart testesít meg.Persze a regisztráción is sok múlik. Egyébként Király Csaba nagyon jó zongorista is , a múltkor egy jótékonysági esten hallotam itt Szombathelyen, nekem tetszett. DE Liszt több művét is először zongorára Írta és később Weimári tartozkodása idején idősebb korában átírta orgonára egy két művét. Pld. Consolation, Introitus
Hát Előfordul ..... Lsd: PLd. Xavér, Rákász Gergely Végülis ha úgy vesszük az orgona,mint a hangszerek királynője egy egész zenekart testesít meg.Persze a regisztráción is sok múlik. Egyébként Király Csaba nagyon jó zongorista is , a múltkor egy jótékonysági esten hallotam itt Szombathelyen, nekem tetszett. DE Liszt több művét is először zongorára Írta és később Weimári tartozkodása idején idősebb korában átírta orgonára egy két művét. Pld. Consolation, Introitus
140 Búbánat 2005-06-09 12:08:39
ALAN WALKER: Ha Hitlerről írok életrajzot, és gonoszsága mellé hasonló számú erényt helyezek a mérleg másik serpenyőjébe, életrajzom teljesen hamis lesz. Hasonlóképpen, ha Assisi Szent Ferenc életét ismertetem, és erényeiről csak úgy tudok írni, hogy ugyanannyi negatívumot is felsorakoztatok, az élettörténet \"kiegyensúlyozott\" lesz ugyan, de teljesen elüt a valóságtól. Liszt esetében a források az etikai értékrend pozitív elemei felé irányítják tekintetünket. Tehát nem az egyensúly a cél, hanem a súlypont megtalálása. Ha eltaláltuk a súlypontot, hiteles lesz az életrajz, és megfelel a valóságnak. (Részlet az interjúból, MUZSIKA 2005. júniusi száma)
ALAN WALKER: Ha Hitlerről írok életrajzot, és gonoszsága mellé hasonló számú erényt helyezek a mérleg másik serpenyőjébe, életrajzom teljesen hamis lesz. Hasonlóképpen, ha Assisi Szent Ferenc életét ismertetem, és erényeiről csak úgy tudok írni, hogy ugyanannyi negatívumot is felsorakoztatok, az élettörténet \"kiegyensúlyozott\" lesz ugyan, de teljesen elüt a valóságtól. Liszt esetében a források az etikai értékrend pozitív elemei felé irányítják tekintetünket. Tehát nem az egyensúly a cél, hanem a súlypont megtalálása. Ha eltaláltuk a súlypontot, hiteles lesz az életrajz, és megfelel a valóságnak. (Részlet az interjúból, MUZSIKA 2005. júniusi száma)
139 frushena 2005-06-06 23:49:04
Túl vagyok a mai ZAK-os estén! Háááát! Liszt : Les Préludes orgonára nem fog a kedvenceim közé tartozni. Ráadásul Király Csaba átirataként szerepelt. Létezhet ilyen? Gondol egyet valaki és átír egy műremeket? A Haláltánc jó volt, de az is átirat.
Túl vagyok a mai ZAK-os estén! Háááát! Liszt : Les Préludes orgonára nem fog a kedvenceim közé tartozni. Ráadásul Király Csaba átirataként szerepelt. Létezhet ilyen? Gondol egyet valaki és átír egy műremeket? A Haláltánc jó volt, de az is átirat.
138 Búbánat 2005-04-05 11:41:29
Két nagyon érdekes cikket olvastam a Muzsika április havi számában, ami Liszttel foglalkozik. Az egyikben a kétszáz éve született nagy dán mesemondó, Hans -Christian Andersen írja le a németországi úti élményei között a 1842-ben, Hamburgban tett látogatása alkalmával egy -Liszt-hangversenyhez fűződő élményét. Fantasztikus rajongással veszi tollára a nagy zeneszerző A másik cikkben Dr. Hamburger Klára teszi közzé egy szemtanúnak Liszt halálos ágya mellett eltöltött utolsó óráknak az eseményét, majd az azt követő órák és napok eseményeit, és mint az általános szervezője, ügyintézője, lebonyolítója a mindennek, a végzett munka költségeit tételesen bemutatja a számlákkal igazolva. Mindkét cikk nagyon érdekes, érdemes a Liszt iránt érdeklődőknek elolvasniuk.
Két nagyon érdekes cikket olvastam a Muzsika április havi számában, ami Liszttel foglalkozik. Az egyikben a kétszáz éve született nagy dán mesemondó, Hans -Christian Andersen írja le a németországi úti élményei között a 1842-ben, Hamburgban tett látogatása alkalmával egy -Liszt-hangversenyhez fűződő élményét. Fantasztikus rajongással veszi tollára a nagy zeneszerző A másik cikkben Dr. Hamburger Klára teszi közzé egy szemtanúnak Liszt halálos ágya mellett eltöltött utolsó óráknak az eseményét, majd az azt követő órák és napok eseményeit, és mint az általános szervezője, ügyintézője, lebonyolítója a mindennek, a végzett munka költségeit tételesen bemutatja a számlákkal igazolva. Mindkét cikk nagyon érdekes, érdemes a Liszt iránt érdeklődőknek elolvasniuk.
137 Bubánat 2005-03-23 09:30:48
Nemzetközi zongoraversenyt rendez a Pécsi Tudományegyetem művészeti kara Liszt Ferenc emlékére május 3-14 között Pécsett. \"A négyfordulós tehetséggondozó verseny műsorán kötelező és szabadonválasztott, de elsősorban a zeneszerző zongoraéletművéből válogatott különböző nehézségű eredeti művek, valamint átiratok szerepelnek\" - mondta Aknai Tamás, az egyetem dékánja. A döntőben három ismert versenymű, az Esz-dúr, az A-dúr zongoraverseny és a Haláltánc mellett a nemrég felfedezett, kései De Profundis zongoraverseny is választható műsorszám. Aknai Tamás közlése szerint a produkciókat öttagú zsűri értékeli. Az első helyezett tízezer, a második hatezer, a harmadik négyezer eurós pénzjutalomban részesül. A nemzetközi megméretésre kilenc országból huszonhét művész jelezte részvételét. /MTI/
Nemzetközi zongoraversenyt rendez a Pécsi Tudományegyetem művészeti kara Liszt Ferenc emlékére május 3-14 között Pécsett. \"A négyfordulós tehetséggondozó verseny műsorán kötelező és szabadonválasztott, de elsősorban a zeneszerző zongoraéletművéből válogatott különböző nehézségű eredeti művek, valamint átiratok szerepelnek\" - mondta Aknai Tamás, az egyetem dékánja. A döntőben három ismert versenymű, az Esz-dúr, az A-dúr zongoraverseny és a Haláltánc mellett a nemrég felfedezett, kései De Profundis zongoraverseny is választható műsorszám. Aknai Tamás közlése szerint a produkciókat öttagú zsűri értékeli. Az első helyezett tízezer, a második hatezer, a harmadik négyezer eurós pénzjutalomban részesül. A nemzetközi megméretésre kilenc országból huszonhét művész jelezte részvételét. /MTI/
136 Megén 2005-02-08 12:19:19 [Válasz erre: 135 Búbánat 2005-02-08 11:47:07]
Köszönjük. Nagyon élveztem az olvasást.
Köszönjük. Nagyon élveztem az olvasást.
135 Búbánat 2005-02-08 11:47:07 [Válasz erre: 134 Búbánat 2005-02-07 23:14:48]
Számomra megérte a kései fennmaradás, mert egy nagyon ritkán hallható Liszt -kompozíciót sugárzott a Duna TV. Talán nem köztudott, hogy Liszt Les quatre éléments (A négy elem) c. férfikarra írt műve - Joseph Autran verseire - eredetileg zongora kísérettel készült. A darab mintegy előkészítése a Les preludes-nek. Ezt hallhattuk és láthattuk a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar és a Honvéd Férfikar előadásában, Hollerung Gábor vezényletével. A Négy elemet - Pánczél Tamás hangszerelte, s ily módon magyarországi bemutatónak is számíthatjuk. A TV-műsorban a zenemű felcsendülése előtt a karmester, a hangszerelő és Eckhardt Mária zenetörténész mesélt a mű keletkezéséről, sorsáról. Így megtudhattuk, hogy Liszt és Autran (1813-1877) 1844-ben ismerkedett meg egymással Marseille-ben. Autran áradozva méltatta a helyi újságban Liszt művészetét, még alkalmi költeménnyel is kedveskedett a zongoraművésznek. A vers - Les Aquilons (Az északi szél) - elnyerte Liszt tetszését, és a szárnyaló szabadsághimnusz szövegére kórusművet komponált. Egy évvel később, spanyolországi turnéja közben, Autran további három versét is megzenésítette: Les Flots (A hullámok), Les Astres (A csillagok), La Terre (A föld). A négy kórust ciklussá szervezve Liszt a Les Quatre Éléments (A négy elem) címet adta volna a kompozíciónak. A kórusokat zenekari nyitány (Prelúdium) vezette be, melyet először Conradi hangszerelt meg. Ezt 1850 körül Raff átdolgozta, majd Liszt az egész hangszerelést megváltoztatta (1852-1854). Ebben az alkotói fázisban született meg a kompozíció címe: Les preludes és a Lamartine-ra való utalás. Liszt tehát idővel tudatosan leválasztotta a zenekari előjátékokat a zongorakíséretes férfikarra írt művekről, hogy valami egészen újat hozzon létre: megszületett a talán máig legnépszerűbb szimfonikus költeménye. Így viccesen azt mondhatom, hogy Liszt mestere volt a matematikának is; miként lehet az 1-ből 4-re jutni, majd a 4 + 4 művelet végrehajtásával a 8-ból az ’”aranymetszés” szabályainak a figyelembevételével megint 4-et kapni eredményül. De ez a négy pedig, tudjuk, már nem az a négy, mert közben metamorfózison ment át, sőt, ez a 4 tulajdonképpen ismét 1. A zeneszerzés matematikával kombinált magasiskoláját mutatta be nekünk Liszt! A műsor szerkesztője Fehér Anikó, rendezője Veszprémi András. Hozzáteszem, ismétlést láthattunk, de megérné, ha a műsor újra a TV képernyőjére kerülne valami „tisztességesebb” időpontban azok számára is, akik nem tudnak ilyen kései óráig fennmaradni - még Liszt kedvéért sem.
Számomra megérte a kései fennmaradás, mert egy nagyon ritkán hallható Liszt -kompozíciót sugárzott a Duna TV. Talán nem köztudott, hogy Liszt Les quatre éléments (A négy elem) c. férfikarra írt műve - Joseph Autran verseire - eredetileg zongora kísérettel készült. A darab mintegy előkészítése a Les preludes-nek. Ezt hallhattuk és láthattuk a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar és a Honvéd Férfikar előadásában, Hollerung Gábor vezényletével. A Négy elemet - Pánczél Tamás hangszerelte, s ily módon magyarországi bemutatónak is számíthatjuk. A TV-műsorban a zenemű felcsendülése előtt a karmester, a hangszerelő és Eckhardt Mária zenetörténész mesélt a mű keletkezéséről, sorsáról. Így megtudhattuk, hogy Liszt és Autran (1813-1877) 1844-ben ismerkedett meg egymással Marseille-ben. Autran áradozva méltatta a helyi újságban Liszt művészetét, még alkalmi költeménnyel is kedveskedett a zongoraművésznek. A vers - Les Aquilons (Az északi szél) - elnyerte Liszt tetszését, és a szárnyaló szabadsághimnusz szövegére kórusművet komponált. Egy évvel később, spanyolországi turnéja közben, Autran további három versét is megzenésítette: Les Flots (A hullámok), Les Astres (A csillagok), La Terre (A föld). A négy kórust ciklussá szervezve Liszt a Les Quatre Éléments (A négy elem) címet adta volna a kompozíciónak. A kórusokat zenekari nyitány (Prelúdium) vezette be, melyet először Conradi hangszerelt meg. Ezt 1850 körül Raff átdolgozta, majd Liszt az egész hangszerelést megváltoztatta (1852-1854). Ebben az alkotói fázisban született meg a kompozíció címe: Les preludes és a Lamartine-ra való utalás. Liszt tehát idővel tudatosan leválasztotta a zenekari előjátékokat a zongorakíséretes férfikarra írt művekről, hogy valami egészen újat hozzon létre: megszületett a talán máig legnépszerűbb szimfonikus költeménye. Így viccesen azt mondhatom, hogy Liszt mestere volt a matematikának is; miként lehet az 1-ből 4-re jutni, majd a 4 + 4 művelet végrehajtásával a 8-ból az ’”aranymetszés” szabályainak a figyelembevételével megint 4-et kapni eredményül. De ez a négy pedig, tudjuk, már nem az a négy, mert közben metamorfózison ment át, sőt, ez a 4 tulajdonképpen ismét 1. A zeneszerzés matematikával kombinált magasiskoláját mutatta be nekünk Liszt! A műsor szerkesztője Fehér Anikó, rendezője Veszprémi András. Hozzáteszem, ismétlést láthattunk, de megérné, ha a műsor újra a TV képernyőjére kerülne valami „tisztességesebb” időpontban azok számára is, akik nem tudnak ilyen kései óráig fennmaradni - még Liszt kedvéért sem.
134 Búbánat 2005-02-07 23:14:48
Egy ismeretlen mestermű Liszt Ferenc: Les quatre éléments - A négy elem Éjjel - nemsokára kezdődik - (átcsúszik holnapra) 0.05 - és 0.55 óra között ezt az ismeretterjesztő filmet sugározza a Duna TV.
Egy ismeretlen mestermű Liszt Ferenc: Les quatre éléments - A négy elem Éjjel - nemsokára kezdődik - (átcsúszik holnapra) 0.05 - és 0.55 óra között ezt az ismeretterjesztő filmet sugározza a Duna TV.
133 Búbánat 2005-01-23 14:40:41 [Válasz erre: 132 sphynx 2005-01-23 14:05:39]
A Liszt-zongoraverseny győztesei: Fischer Annie, Taras Mikisa, Kentner Lajos Nagy izgalom közben, éjfélkor hirdették ki az eredményt. Sauer Emil kiválása után és Dohnányi Ernő elnöklete alatt tíz nagyhírű külföldi művész és tanár: Cortot Alfréd, Philipp Isidore, Weingarten Pál, Kreutzer Leonid, Pembauer József, Brugnoli Attilio, Tovey Donald Francis, Turczinszky József, Göllerich Gizella és Nordio Cesare, a magyar zongoraprofesszorok közül pedig: Thomán István, Székely Arnold, Keéri-Szántó Imre és Stefániai Imre vettek részt a döntő megállapításában. (…) Végre éjféltájban felnyílik a lezárt, párnázott ajtó és kilép Dohnányi Ernő egy papírlappal kezében. A várakozók megrohanják, köréje csoportosulnak, Dohnányi halkan olvassa fel a papírlapról a Liszt-verseny végeredményét, amely szerint: 1. Fischer Annie, 2. Mikisa Taras, 3. Kentner Lajos, 4-8 (rangsor nélkül): Kovács István, Perin Ida, Pitini Giuseppa, Heimlich Lajos és Földes Andor Jemnitz Sándor így írt (Népszava, 1933. május 18.) róla: A Nemzetközi Liszt Ferenc-verseny szerda estén megtartott második döntőversenyéről megállapíthatjuk, hogy utána nem akadt egyenrangú vetélytársa Kentner Lajosnak, aki hangszerismeret, lényegbeli tudás, eszközbőség és felépítő előadóművészet tekintetében elvitázhatatlanul első maradt valamennyi pályázó között!
A Liszt-zongoraverseny győztesei: Fischer Annie, Taras Mikisa, Kentner Lajos Nagy izgalom közben, éjfélkor hirdették ki az eredményt. Sauer Emil kiválása után és Dohnányi Ernő elnöklete alatt tíz nagyhírű külföldi művész és tanár: Cortot Alfréd, Philipp Isidore, Weingarten Pál, Kreutzer Leonid, Pembauer József, Brugnoli Attilio, Tovey Donald Francis, Turczinszky József, Göllerich Gizella és Nordio Cesare, a magyar zongoraprofesszorok közül pedig: Thomán István, Székely Arnold, Keéri-Szántó Imre és Stefániai Imre vettek részt a döntő megállapításában. (…) Végre éjféltájban felnyílik a lezárt, párnázott ajtó és kilép Dohnányi Ernő egy papírlappal kezében. A várakozók megrohanják, köréje csoportosulnak, Dohnányi halkan olvassa fel a papírlapról a Liszt-verseny végeredményét, amely szerint: 1. Fischer Annie, 2. Mikisa Taras, 3. Kentner Lajos, 4-8 (rangsor nélkül): Kovács István, Perin Ida, Pitini Giuseppa, Heimlich Lajos és Földes Andor Jemnitz Sándor így írt (Népszava, 1933. május 18.) róla: A Nemzetközi Liszt Ferenc-verseny szerda estén megtartott második döntőversenyéről megállapíthatjuk, hogy utána nem akadt egyenrangú vetélytársa Kentner Lajosnak, aki hangszerismeret, lényegbeli tudás, eszközbőség és felépítő előadóművészet tekintetében elvitázhatatlanul első maradt valamennyi pályázó között!
132 sphynx 2005-01-23 14:05:39
Kentner Lajosban utazom.
Kentner Lajosban utazom.
131 Búbánat 2005-01-23 14:00:06
Ma 21 órakor az m2 csatornán Liszt Dante szimfóniája kerül adásba. Előadja az MRT Szimfonikus Zenekara és Gyermekkara. Vezényel: Vásáry Tamás
Ma 21 órakor az m2 csatornán Liszt Dante szimfóniája kerül adásba. Előadja az MRT Szimfonikus Zenekara és Gyermekkara. Vezényel: Vásáry Tamás
130 Búbánat 2005-01-23 13:14:43 [Válasz erre: 128 frushena 2005-01-22 22:58:11]
Sajnos, nem sikerült a tervezett DVD-felvételem, mert közben a Trubadúrt néztem a Mezzón (a MET-tes Aidába is belehallgattam a Bartók adón) és elszúrtam a programozott időbeállításnál valamit. Így, az első húsz percet nem láttam. Remélem, megismétlik majd, a DUNA TV szokott ismételni. Minden dicséret megilleti a kolozsváriakat, és a karmester-zongorista Selmeczi Györgyöt, aki egy mesejátékszerű, mintegy 90 percnyi időtartamú történetet álmodott a színpadra. A tapsokból ítélve tetszett a közönségnek ez a különleges mű. Az énekesek időnként hamisan és transzponáltzan énekeltek, de ez sem von le semmit a különlegességnek járó érdeméből. Érdekes ötlet volt, hogy a Szerelmi álmok témát beleszőtte a cselekménybe úgy, hogy énekhangra írt verssorokat kapott a főhősnő, amit a színpadon maga Selmeczi kísért zongorán.
Sajnos, nem sikerült a tervezett DVD-felvételem, mert közben a Trubadúrt néztem a Mezzón (a MET-tes Aidába is belehallgattam a Bartók adón) és elszúrtam a programozott időbeállításnál valamit. Így, az első húsz percet nem láttam. Remélem, megismétlik majd, a DUNA TV szokott ismételni. Minden dicséret megilleti a kolozsváriakat, és a karmester-zongorista Selmeczi Györgyöt, aki egy mesejátékszerű, mintegy 90 percnyi időtartamú történetet álmodott a színpadra. A tapsokból ítélve tetszett a közönségnek ez a különleges mű. Az énekesek időnként hamisan és transzponáltzan énekeltek, de ez sem von le semmit a különlegességnek járó érdeméből. Érdekes ötlet volt, hogy a Szerelmi álmok témát beleszőtte a cselekménybe úgy, hogy énekhangra írt verssorokat kapott a főhősnő, amit a színpadon maga Selmeczi kísért zongorán.
129 frushena 2005-01-22 23:30:12 [Válasz erre: 127 Búbánat 2005-01-19 09:10:54]
Igaz, én néztem be, de nagyon! :)
Igaz, én néztem be, de nagyon! :)
128 frushena 2005-01-22 22:58:11
Don Sanche most kezd!!! :)
Don Sanche most kezd!!! :)
127 Búbánat 2005-01-19 09:10:54 [Válasz erre: 126 frushena 2005-01-19 08:52:57]
Akkor Te Goldmark operájáról beszélsz. Nem ide való.
Akkor Te Goldmark operájáról beszélsz. Nem ide való.
126 frushena 2005-01-19 08:52:57 [Válasz erre: 125 Búbánat 2005-01-19 08:48:03]
Erről beszélek : Jozsef Gregor, Siegfried Jerusalem, Veronika Kincses, Lajos Miller, Klara Takacs Hungarian State Opera Orchestra Adam Fischer
Erről beszélek : Jozsef Gregor, Siegfried Jerusalem, Veronika Kincses, Lajos Miller, Klara Takacs Hungarian State Opera Orchestra Adam Fischer
125 Búbánat 2005-01-19 08:48:03 [Válasz erre: 124 frushena 2005-01-17 20:17:42]
Én csak arról a CD-ről tudok, amelyet a 85. sorszám alatt említettem. (1986-os stúdió felvétel.)
Én csak arról a CD-ről tudok, amelyet a 85. sorszám alatt említettem. (1986-os stúdió felvétel.)
124 frushena 2005-01-17 20:17:42 [Válasz erre: 123 Búbánat 2005-01-17 16:56:23]
Egyszer bírtam részletet hallani belőle, az tetszett! CD-n ha jól tudom, csak egy felvétel őrzi!? (Bár lehet, hogy keverem Goldmark:Sába királynőével)
Egyszer bírtam részletet hallani belőle, az tetszett! CD-n ha jól tudom, csak egy felvétel őrzi!? (Bár lehet, hogy keverem Goldmark:Sába királynőével)
123 Búbánat 2005-01-17 16:56:23 [Válasz erre: 122 frushena 2005-01-17 14:46:29]
Igen, ez egy kuriózum. A Kolozsvári Színház produkciója. Felveszem DVD-re, mert eddig csak CD-n volt meg. Élőben is csak zongorakísérettel láttam egyszer a Régi Zeneakadémián a fiatal végzős művészek tolmácsolásában, jópofa, ötletekkel teli rendezésben. A zene egyébként a korai Rossini-művek világát idézi. Nem rossz.
Igen, ez egy kuriózum. A Kolozsvári Színház produkciója. Felveszem DVD-re, mert eddig csak CD-n volt meg. Élőben is csak zongorakísérettel láttam egyszer a Régi Zeneakadémián a fiatal végzős művészek tolmácsolásában, jópofa, ötletekkel teli rendezésben. A zene egyébként a korai Rossini-művek világát idézi. Nem rossz.
122 frushena 2005-01-17 14:46:29
2005.01.22. DUNA TV. LISZT FERENC : Don Sanche (1994)
2005.01.22. DUNA TV. LISZT FERENC : Don Sanche (1994)
121 frushena 2004-12-18 14:57:49
Mátyás-templom : Január 2. VÍZKERESZT: Liszt: Koronázási mise
Mátyás-templom : Január 2. VÍZKERESZT: Liszt: Koronázási mise
120 Búbánat 2004-11-04 22:35:04
Liszt a pedagógus ...Liszt Ferenc 17 éves korára a francia főváros legkeresettebb zongoratanára lett. Az alapokat Czernytől tanulta meg, de ekkorra már túlszárnyalta mesterét. 17 évesen el tudta tartani szüleit a zongoraleckékből. Hogyan tanított az ifjú Liszt? Párizsi tanítványainak sorából két nevet emelhetünk ki. Az egyik Caroline Saint-Criq (első szerelme), a másik Valerie Boissier. Az utóbbi édesanyja naplót vezetett a zongoraórákról: „Azt mondta Liszt Valerie-nak, hogy naponta 2 órát oktáv-skálákat és akkordgyakorlatokat játsszon, ezenkívül tört oktáva-skálákat is, C-dúrtól kezdve valamennyi hangnemben.” Mindez nem a lelketlen, gépies metronóm-ketyegés szigorához szoktatta a növendéket? Hol van itt a poézis, a muzsika? Aggályainkra rögtön válasz érkezik: „Ma először néhány olyan passzázst játszatott, amelynek nagy fontosságot tulajdonít a két kéz erőteljessé és engedelmessé tételében. Azután egy Moscheles-etűdöt játszott elő. ’Megpróbálná ezt a darabot? Egyik barátom műve.’ – mondotta szeretetreméltóan. Elragadóan játszotta, álmodozó szabadsággal és édességgel, fesztelenül, gyengéden, eredetien, egyfajta lelkesedéssel s mindez varázsos egységbe olvadt… Mielőtt eljátszatta ezt az etűdött Valerie-vel, felolvasta Victor Hugo ódáját Jennyhez – így akarta vele megéreztetni a darab szellemét, amelyben a költeményhez való hasonlóságot látott. Azt kívánja, hogy a kifejezés egyedül a valódi mély érzelmeken és a tökéletes természetességen alapuljon. ...Lisztet szemmelláthatóan érdekli minden lelki megmozdulás. Gyakran látogatja a kórházakat, a játékbarlangokat, az elmegyógyintézeteket, a börtönöket. Látott már halálraítélteket is. Sokat gondolkodó, elmélkedő, mindennek a mélyére néző ifjú. Az eszét ugyanúgy kiművelte, mint az ujjait, s ha nem lenne nagyszerű muzsikus, kiváló bölcsész vagy irodalmár lehetett volna belőle.\" A párizsi magántanítványok után igazi „tanári állás” kínálkozik Genfben, a frissen megalapított Konzervatóriumban. A létfenntartást jelentő, fizetett zongoraleckék után innen kezdve Liszt élete végéig ingyen tanítja növendékeit (mintha csak Czerny gesztusát akarná meghálálni...)... \"...Hangok nagy tanárja...” Lukin László (Magyar Nemzet, 1986. október 22.
Liszt a pedagógus ...Liszt Ferenc 17 éves korára a francia főváros legkeresettebb zongoratanára lett. Az alapokat Czernytől tanulta meg, de ekkorra már túlszárnyalta mesterét. 17 évesen el tudta tartani szüleit a zongoraleckékből. Hogyan tanított az ifjú Liszt? Párizsi tanítványainak sorából két nevet emelhetünk ki. Az egyik Caroline Saint-Criq (első szerelme), a másik Valerie Boissier. Az utóbbi édesanyja naplót vezetett a zongoraórákról: „Azt mondta Liszt Valerie-nak, hogy naponta 2 órát oktáv-skálákat és akkordgyakorlatokat játsszon, ezenkívül tört oktáva-skálákat is, C-dúrtól kezdve valamennyi hangnemben.” Mindez nem a lelketlen, gépies metronóm-ketyegés szigorához szoktatta a növendéket? Hol van itt a poézis, a muzsika? Aggályainkra rögtön válasz érkezik: „Ma először néhány olyan passzázst játszatott, amelynek nagy fontosságot tulajdonít a két kéz erőteljessé és engedelmessé tételében. Azután egy Moscheles-etűdöt játszott elő. ’Megpróbálná ezt a darabot? Egyik barátom műve.’ – mondotta szeretetreméltóan. Elragadóan játszotta, álmodozó szabadsággal és édességgel, fesztelenül, gyengéden, eredetien, egyfajta lelkesedéssel s mindez varázsos egységbe olvadt… Mielőtt eljátszatta ezt az etűdött Valerie-vel, felolvasta Victor Hugo ódáját Jennyhez – így akarta vele megéreztetni a darab szellemét, amelyben a költeményhez való hasonlóságot látott. Azt kívánja, hogy a kifejezés egyedül a valódi mély érzelmeken és a tökéletes természetességen alapuljon. ...Lisztet szemmelláthatóan érdekli minden lelki megmozdulás. Gyakran látogatja a kórházakat, a játékbarlangokat, az elmegyógyintézeteket, a börtönöket. Látott már halálraítélteket is. Sokat gondolkodó, elmélkedő, mindennek a mélyére néző ifjú. Az eszét ugyanúgy kiművelte, mint az ujjait, s ha nem lenne nagyszerű muzsikus, kiváló bölcsész vagy irodalmár lehetett volna belőle.\" A párizsi magántanítványok után igazi „tanári állás” kínálkozik Genfben, a frissen megalapított Konzervatóriumban. A létfenntartást jelentő, fizetett zongoraleckék után innen kezdve Liszt élete végéig ingyen tanítja növendékeit (mintha csak Czerny gesztusát akarná meghálálni...)... \"...Hangok nagy tanárja...” Lukin László (Magyar Nemzet, 1986. október 22.
119 alberich 2004-11-03 21:25:09 [Válasz erre: 114 Búbánat 2004-10-19 10:51:40]
Nagy Péter nagyon jó, kár hogy elfelejtett itthon. Nem Japánban él? Tudja-e valaki?
Nagy Péter nagyon jó, kár hogy elfelejtett itthon. Nem Japánban él? Tudja-e valaki?
118 mélymagyar 2004-11-03 21:23:50 [Válasz erre: 114 Búbánat 2004-10-19 10:51:40]
a Csárdás obstinét Kocsis is játszotta régen, főleg ráadásként. Mese volt a keménysége, a bartókossága. Those were the days!!!
a Csárdás obstinét Kocsis is játszotta régen, főleg ráadásként. Mese volt a keménysége, a bartókossága. Those were the days!!!
117 Búbánat 2004-11-02 13:52:02
Lisztománia címmel harmadik alkalommal rendeztek nemzetközi Liszt-fesztivált a franciaországi Chateauroux-ban. Fellépett Héja Domonkos vezényletével a Danubia Ifjúsági Zenekar és Bogányi Gergely zongoraművész. Sylvie Delaigue-Moins írónő tartott előadást Liszt, Gerges Sand és Chopin kapcsolatáról. A város különböző kávéházaiban a \"Fiatal virtuózok\" és a \"Fiatal improvizálók\" együttesei adtak koncertet. (MTI)
Lisztománia címmel harmadik alkalommal rendeztek nemzetközi Liszt-fesztivált a franciaországi Chateauroux-ban. Fellépett Héja Domonkos vezényletével a Danubia Ifjúsági Zenekar és Bogányi Gergely zongoraművész. Sylvie Delaigue-Moins írónő tartott előadást Liszt, Gerges Sand és Chopin kapcsolatáról. A város különböző kávéházaiban a \"Fiatal virtuózok\" és a \"Fiatal improvizálók\" együttesei adtak koncertet. (MTI)
116 frushena 2004-10-27 08:30:07
Épp most osztottak észt a Petőfin, hogy így Paganini, úgy Paganini, hegdű meg billentyűs, Liszt és a párizsi opera, elhatározás, majd siker! Kb. Ennyit lehetett felfogni az egészből.
Épp most osztottak észt a Petőfin, hogy így Paganini, úgy Paganini, hegdű meg billentyűs, Liszt és a párizsi opera, elhatározás, majd siker! Kb. Ennyit lehetett felfogni az egészből.
115 Búbánat 2004-10-21 09:26:26
Zenetörténeti szenzációként James Conlon karmester 2003-ban elsőként mutatta be és vette lemezre Liszt Szent Szaniszló legendája oratórium-töredéket. Ez a befejezetlenül maradt mű a következő részeket tartalmazza: Salve Polonia (1863) Polonaise I. és Polonaise II. zongoraváltozatban (1875) De Profundis (1881) Conlon érdeme, hogy a művet előbányászta, kiegészítette, zenekarra hangszerelte. A Nemzetközi Liszt Ferenc Hanglemeznagydíj, 2004 címet az idén ennek a műnek a lemezfelvétele érdemelte ki. A díjátadó ünnepségre a hagyományos születésnapi Liszt-koncert keretében holnap este kerül sor a Zeneakadémián. Ezt a zenetörténeti kuriózumot, a hangverseny-különlegességről készült CD-felvételt ma este meghallgathatjuk a Bartók Rádióban 22:58 órai kezdettel: A felvételen közreműködnek: Kristine Jepson, Donnie Ray Alvert – ének, Május Fesztivál Kórusa, Karigazgató: Robert Porco, Cincinnati Szimfonikus Zenekar, Vezényel: James Conlon, Orgonán km.: Michael Chertock A műsorújság szerint a műsoridő: 62 perc.
Zenetörténeti szenzációként James Conlon karmester 2003-ban elsőként mutatta be és vette lemezre Liszt Szent Szaniszló legendája oratórium-töredéket. Ez a befejezetlenül maradt mű a következő részeket tartalmazza: Salve Polonia (1863) Polonaise I. és Polonaise II. zongoraváltozatban (1875) De Profundis (1881) Conlon érdeme, hogy a művet előbányászta, kiegészítette, zenekarra hangszerelte. A Nemzetközi Liszt Ferenc Hanglemeznagydíj, 2004 címet az idén ennek a műnek a lemezfelvétele érdemelte ki. A díjátadó ünnepségre a hagyományos születésnapi Liszt-koncert keretében holnap este kerül sor a Zeneakadémián. Ezt a zenetörténeti kuriózumot, a hangverseny-különlegességről készült CD-felvételt ma este meghallgathatjuk a Bartók Rádióban 22:58 órai kezdettel: A felvételen közreműködnek: Kristine Jepson, Donnie Ray Alvert – ének, Május Fesztivál Kórusa, Karigazgató: Robert Porco, Cincinnati Szimfonikus Zenekar, Vezényel: James Conlon, Orgonán km.: Michael Chertock A műsorújság szerint a műsoridő: 62 perc.
114 Búbánat 2004-10-19 10:51:40
Tegnap este az Óbudai Társaskörben Liszt muzsikáját élveztem olyan kitűnő művész tolmácsolásában, mint Nagy Péter. A KLAVIA-túra - úti cél: Liszt Ferenc című műsor első részében az említett zongoraművésszel beszélgetett Batta András zenetörténész. Roppant érdekes előadást tartott Lisztről azoknak a daraboknak az elemzését állítva a középpontba, amelyből először csak motívumokat, töredékeket emelt ki, s amelyeket Nagy Péter segítségével illusztrált, hogy aztán a teljes művek felhangozzanak a szünet után. A bevezetőként felcsendült két időskori, szinte már a XX. századba átvezető, Bartók és Debussy világát sejtető darab: az 1884. év terméséből való fisz-moll csárdás és a Csárdás obstine. Nagy Péter már ezek előadásával megmutatta vitathatatlan stílusérzékét, Liszt és művei iránti elkötelezettségét, rajongását. A másik két Liszt-műről Batta András szólt kimerítő és alapos tájékozottsággal, így nagy várakozással fogadtuk a második részben felhangzó Variációkat „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (Bach nyomán) 1862-ből, s befejezésül a Csárdás macabre-ot (1881/82). Nagy Pétertől színvonalas elegáns hozzáállású Liszt-interpretációt kaptunk, amelyet vastapssal honorált a hálás közönség (közötte Batta András is, aki a második részben szintén helyet foglalt közöttünk.).
Tegnap este az Óbudai Társaskörben Liszt muzsikáját élveztem olyan kitűnő művész tolmácsolásában, mint Nagy Péter. A KLAVIA-túra - úti cél: Liszt Ferenc című műsor első részében az említett zongoraművésszel beszélgetett Batta András zenetörténész. Roppant érdekes előadást tartott Lisztről azoknak a daraboknak az elemzését állítva a középpontba, amelyből először csak motívumokat, töredékeket emelt ki, s amelyeket Nagy Péter segítségével illusztrált, hogy aztán a teljes művek felhangozzanak a szünet után. A bevezetőként felcsendült két időskori, szinte már a XX. századba átvezető, Bartók és Debussy világát sejtető darab: az 1884. év terméséből való fisz-moll csárdás és a Csárdás obstine. Nagy Péter már ezek előadásával megmutatta vitathatatlan stílusérzékét, Liszt és művei iránti elkötelezettségét, rajongását. A másik két Liszt-műről Batta András szólt kimerítő és alapos tájékozottsággal, így nagy várakozással fogadtuk a második részben felhangzó Variációkat „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (Bach nyomán) 1862-ből, s befejezésül a Csárdás macabre-ot (1881/82). Nagy Pétertől színvonalas elegáns hozzáállású Liszt-interpretációt kaptunk, amelyet vastapssal honorált a hálás közönség (közötte Batta András is, aki a második részben szintén helyet foglalt közöttünk.).
113 Búbánat 2004-10-16 09:35:48 [Válasz erre: 110 Búbánat 2004-09-20 23:00:02]
A Bartók Rádió élőben közvetíti a koncertet a Zeneakadémiáról.
A Bartók Rádió élőben közvetíti a koncertet a Zeneakadémiáról.