Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


4332 eszbe 2012-10-27 10:07:11 [Válasz erre: 4331 -zéta- 2012-10-26 20:08:39]
"Tehát nem föltétlenül lehet igaz, hogy a zavaró elemek elriasztását szolgálná a komolyzene..." Nem engem kell erről meggyőzni ;) Viszont az utcazenélés más kategória, és ott nem osztom az optimizmusodat. Ugye van a neten terjedő, tehát vagy igaz, vagy nem sztori arról, hogy Joshua Bell egyszer kiállt az egyik New Yorki-i aluljáróba hegedülni, ott az eredmény elég elkeserítő volt; nyáron a Moszkva téren a 61-es megállójónál lévő könyves pavilonnál rendszeresen volt két népi zenét elég magas szinten játszó fiatalember szintén nem nagy sikerrel és nem kevesen vannak olyan utcazenészek, ahol az az ember érzése, hogy az odadobott pénz inkább azt a kérést szimbolizálja, hogy az illető hagyja már abba.

4331 -zéta- 2012-10-26 20:08:39
Egyik ismerősöm felnőtt lánykája fél évet töltött Barcelonában ösztöndíjjal és ő mesélte, hogy az egyik korszerű metrójáraton, amelyik a tengerpartra visz ki, állandóan Mozart kamarazenéi mennek, énekhang semmi, csak hangszeres szólók, duók, triók, stb... Tehát nem föltétlenül lehet igaz, hogy a zavaró elemek elriasztását szolgálná a komolyzene... De mondok közelebbit is. Reggelente a főváros egyik legsivárabb aluljáróját, az Őrs vezér térit szoktam felkeresni. 8 óra után sokszor volt/van ott egy huszonéves fiatalember egy jámbor kutyával a lábai előtt, amint Bach szólószonátákat játszik - meglepően jó színvonalon... És most jön a lényeg: a zajos aluljáró közepe felé (ahol ez a fiatalember áll) a munkába rohanó tömeg észrevehetően kicsit lassít és észrevehetően kicsit elhallgat...

4330 IVA 2012-10-25 04:56:01 [Válasz erre: 4328 -zéta- 2012-10-24 06:48:07]
Ez azért túlzás, különösen olyan cikk esetében, amely a Tiédet dicséri.

4329 macskás 2012-10-24 07:18:40 [Válasz erre: 4328 -zéta- 2012-10-24 06:48:07]
Akkor most 'hiába látod...', vagy hiába, látod...' :))

4328 -zéta- 2012-10-24 06:48:07 [Válasz erre: 4327 IVA 2012-10-24 03:10:22]
Hiába látod, vannak elátkozott cikkek...;-)

4327 IVA 2012-10-24 03:10:22 [Válasz erre: 4323 IVA 2012-10-23 22:18:37]
Fogadjunk egy icce borban, Hogy ez tizenhárom!

4326 álmodó 2012-10-23 22:52:10 [Válasz erre: 4325 macskás 2012-10-23 22:40:04]
:-D

4325 macskás 2012-10-23 22:40:04 [Válasz erre: 4324 macskás 2012-10-23 22:37:16]
bocs, coponyámból:)

4324 macskás 2012-10-23 22:37:16 [Válasz erre: 4322 álmodó 2012-10-23 21:14:05]
igen, a koponyámból:)

4323 IVA 2012-10-23 22:18:37 [Válasz erre: 4316 sphynx 2012-10-23 18:07:20]
Azok után, hogy a [url]http://www.momus.hu/article.php?artid=6431&cat=12;Verdi – magán túllépve (Otello 1955-ből)[/url] című, különben igen érdekes kritikába becsúszott egy „épen az Otellóra (és a Falstaffra) kevésbé igaz”, egy „Utóbit”, egy „nagy összegekbe fogadnék” és két „Otelló” (toldalék nélkül)? Érezhetően csak hanyagságból.

4322 álmodó 2012-10-23 21:14:05 [Válasz erre: 4321 macskás 2012-10-23 20:56:15]
na, megvolt?

4321 macskás 2012-10-23 20:56:15 [Válasz erre: 4316 sphynx 2012-10-23 18:07:20]
mingyá sikoltok:)

4320 -zéta- 2012-10-23 20:46:36 [Válasz erre: 4319 mandarina 2012-10-23 20:02:08]
Nincs itt különösebb rugdosás, de a kötelező ájultság sem... Solti zenei nagyságát senki nem vonta kétségbe, se most se korábban...

4319 mandarina 2012-10-23 20:02:08 [Válasz erre: 4313 Momo 2012-10-23 13:31:10]
Végre lecserélték. Még nyomokban sem hasonlított Soltira. És szerintem sem ilyen kerek évfordulón van ideje a rugdosásnak.

4318 álmodó 2012-10-23 19:58:39 [Válasz erre: 4316 sphynx 2012-10-23 18:07:20]
Most nehogy megint eltűnj...

4317 zalbarna 2012-10-23 18:19:31 [Válasz erre: 4316 sphynx 2012-10-23 18:07:20]
hello, mi van Veled...

4316 sphynx 2012-10-23 18:07:20
A "scull" nem zavar senkit?

4315 Spangel Péter 2012-10-23 14:34:24 [Válasz erre: 4314 Heiner Lajos 2012-10-23 13:44:54]
Jó kérdés!

4314 Heiner Lajos 2012-10-23 13:44:54 [Válasz erre: 4313 Momo 2012-10-23 13:31:10]
Helyet cserélünk, vagy csehet herélünk?

4313 Momo 2012-10-23 13:31:10
[url]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Lutoslawski3.jpg;Ez[/url] a Lutosławski fénykép volt Solti első fotója helyén a cikkben. Közben már [url]http://www.opera-vilag.hu/hirek_teljes.100+eve+szuletett+solti+gyorgy-1378.html;kicserélték[/url]. Hát elnézték. Van ilyen. Viszont nagyon szép [url]http://opera-vilag.hu/hirek_teljes.solti+gyorgy+100++szuletesnapjara-1377.html;megemlékezéseket[/url] írtak. Nekem jobban tetszettek, mint a Momus cikke. Ennél a ’Screaming Scull’-nál szerintem a semmi is jobb lett volna. Ugyanis lehet ez a nézőpontja valakinek, nem muszáj szeretni Solti Györgyöt, de a 100. évforduló – szerintem – az ünneplés és a tisztelet ideje kellene, hogy legyen, és nem a művész utólagos rugdosásáé. Arra ott vannak a hétköznapok.

4312 telramund 2012-10-23 10:48:07 [Válasz erre: 4311 Gabor 2012-10-23 10:29:46]
Miért mi a baj a cikkel?

4311 Gabor 2012-10-23 10:29:46
Amíg a szerkesztők nem veszik észre, addig érdemes megnézni az Opera-Világ cikkét: 100 éve született Solti György A zene mágusára emlékezünk 2012-10-22 A kép valóban nagy varázslatra utal! :-))))

4310 Spangel Péter 2012-10-23 10:25:13 [Válasz erre: 4309 Heiner Lajos 2012-10-23 10:21:04]
Kubelik vezényel, Bergonzi a herceg a Skálában.

4309 Heiner Lajos 2012-10-23 10:21:04 [Válasz erre: 4306 -zéta- 2012-10-23 08:59:50]
Remek hozzászólás. Kedves játékosunk jutalma a Rigoletto felvétele DFD-vel!

4308 Spangel Péter 2012-10-23 10:19:35 [Válasz erre: 4306 -zéta- 2012-10-23 08:59:50]
Kedves Zéta! Mikorra várható az Ilos-könyv, és hogy lehet majd hozzájutni? Köszönöm. Üdv. SP

4307 chenier 2012-10-23 09:15:57
Egy mondat erejéig még mindig a bögyös-faros kifejezésnél maradva: hát ma már az is baj, ha van bögye és fara az énekesnőnek? Egyáltalán nem a 150 kilósakra gondolok, de csontbőr testben ritkán szokott hang lakozni. Schöck Atala pedig teljesen normális alkatú énekesnő. Engem a művésznő jeleneteiben az zavart, amiről nyilván nem tehetett. A rendezés kívánta, hogy csak álljon ott mint egy kívülálló, és eléggé nem egyértelmű módon a kis "néma" Hunyadi Mátyás gondolatait közvetítse. El tudom képzelni, hogy belül nem nagyon örülhetett ennek a rendezői elképzelésnek.

4306 -zéta- 2012-10-23 08:59:50
Solti énekes és hangszeres választásairól Balázs Miklós Kollégám is értekezett. Magam azon a véleményen vagyok, hogy túl sok hiba csúszott a számításba és a papíron elgondolt hatások nem igazáén jöttek össze. Ilyen például Fischer-Dieskau és Bergonzi együtt szerepeltetése a Don Carlosban. Két remek muzsikus, de hangképzésük egyszerűen nem passzol, ami pl. a Szabadságkettősben óhatatlanul borítja azt. Solti tényleg diktátor lehetett, mert nem igazán engedett az ötleteiből. Amikor Ilosfalvy Londonban hatalmas sikert aratott a Manon Lescautban, arról győzködte, hogy a RING-jében közreműködjön majd - mint Siegfried. Amikor Ilosfalvynak esze ágában sem volt megtanulni a szólamot, vérig sértődött... Persze, ezek a történetek nem csökkentik karmesteri nagyságát, csak árnyalhatják...

4305 WiseGentleman 2012-10-22 18:22:09 [Válasz erre: 4301 Heiner Lajos 2012-10-22 13:23:49]
Kedves Lajos, roppant irigyed vagyok :)!

4304 Heiner Lajos 2012-10-22 13:56:27 [Válasz erre: 4303 mandarina 2012-10-22 13:30:47]
Vagy pl. Rév Livia.

4303 mandarina 2012-10-22 13:30:47 [Válasz erre: 4301 Heiner Lajos 2012-10-22 13:23:49]
Ami még érdekes, nem Solti, hanem egy másik csodálatos, Sándor György zongorista és Bartók-tanítvány, aki a halála előtt pár évvel, kilencven fölött is csodálatosan beszélt magyarul...

4302 mandarina 2012-10-22 13:28:27 [Válasz erre: 4301 Heiner Lajos 2012-10-22 13:23:49]
Sir Solti zseni volt, tele a zene iránti alázattal. Azt nem értem, miért akarta, hogy Budapesten temessék el -- azok után, ahogy vele ez az ország elbánt.

4301 Heiner Lajos 2012-10-22 13:23:49
Soltival 1990-ben találkoztam először, zenekritikus barátommal, Alan Blyth-szal ücsörögtünk a Mondsee egyik falucskájának vendéglőjében. Alan mondta, Solti is itt szokott ebédelni, s a dirigens hamarosan meg is jelent. A két úr kissé hűvösen üdvözölte egymást - Alan nem sokkal korábban nem túl jó véleménnyel élt Solti egy új lemezéről a Gramophone-ban - de, mint magyart, bemutatott. Solti - elég rossz magyar kiejtéssel - "Jön este az előadásra?" Volt jegyem, mentem - Álarcosbál, a fantasztikus Domingoval, és máig előttem, amikor az I. felv. Oscar-ária (Sumi Jo) első strófája után tapsolni kezdett a publikum egy része, Solti gyilkos tekintettel fordult hátra és intett egy hatalmasat, csönd! Aztán kaptam tőle jegyet a 80. születésnapja alkalmából Londonban dirigált Otellora - csak a főpróbára - és üdvözölhettem egy évvel később Salzburgban, egy állva végigdirigált Falstaff után öltözőjében. A puritánul berendezett szoba egyetlen dísze egy hatalmas fénykép volt - Toscaninié. Solti-hatalmas ember volt - hamuszürkén ült karosszékében, kezet fogott, megköszönte apró ajándékomat. Ott voltam legutolsó salzburgi koncertjén (Haydn, Bartók, Beethoven) és legutolsó salzburgi opeeravezénylésén - Fidelio, 1995 augusztusa. Hát igen, a XX. század nagy magyar karmesterötösének - mellette Reiner, Széll, Ormándy, Fricsay - utolsó tagja volt.

4300 Bambu 2012-10-21 22:49:49
Az opera-vilag.hu oldalon egy teljesen más megközelítésből született megemlékezést olvashatunk. Mindkét írás igen elgondolkodtató.

4299 Cilike 2012-10-12 16:32:39
Beláthatjuk, hogy változnak az idők. Ma már ez nem megy. Talán nem is tragédia.

4298 márta 2012-10-12 16:19:51 [Válasz erre: 4294 mandarina 2012-10-09 22:22:31]
Az Operaházban a 30-as, 40-es években a tekintélyes Báthy Anna énekelte a Fidelió címszerepét. Valamelyik hasonóan kerekded kolléganője, talán Haselbeck Olga is áhitozott a szerepre és emígyen interveniált a direkciónál: - Engem miért nem tetszik kiírni a Fidelióra Igazgató Úr? nekem is van olyan fiús alakom, mint a Báthy Annának...

4297 Speranza 2012-10-12 14:59:03
Operatikus Otello-CD kritikájához. Alapvetően egyetértek, Carlos M. Guichandut valóban nem egy igazán jelentős Otello (baritonnak pedig még olyan se volt, mint tenornak), nem is értem hogy nem találtak egy jó olasz tenort ha már mindenáron rögzíteni akarták, Giuseppe Taddeit viszont meg kell védenem. Bár ez a Jagója nagyjából tényleg olyan mint Operatikuas írja, tehát főleg a társalgási zenék alatt van elemében és a sötét indulatokat csak egész ritkán mutatja, azért ez is Jago, méghozzá nem is a legrosszabb amit hallottam, ráadásul Taddei több más szerepében igazi jelentős autoritással, formátummal tudott megszólalni, és azon kevés drámai énekes közé tartozott akik buffo szerepekben is teljesen adekvátak voltak (Figaro, Leporello, stb). Bár tudom, hogy Tito Gobbinak, Ettore Bastianininek vagy Rolanado Panerainak sokkal nagyobb nimbusza van, és több teljes operafelvétel is készült velük, mint Taddeivel, én magam mégis őt preferálom az 50-es 60-as évek olasz baritonjai közül a legjobban.

4296 Heiner Lajos 2012-10-10 02:03:25 [Válasz erre: 4295 tiramisu 2012-10-09 22:55:48]
Városi gyerek vagyok, errefelé úgy mondják, "nagy bőröndbe lehet jól pakolni".

4295 tiramisu 2012-10-09 22:55:48 [Válasz erre: 4294 mandarina 2012-10-09 22:22:31]
Ez szép, népies kifejezés! :-)

4294 mandarina 2012-10-09 22:22:31 [Válasz erre: 4289 -zéta- 2012-10-09 20:48:29]
Úgyhogy gratula a kritikához! Jelzem, én nő vagyok, és a fiúkat szeretem, de optikailag külön megjegyeztem az online előadást nézve, hogy Schöck Atala bizony nagyon jól mutat a színpadon, szerencsére! Jó, nem csont és bőr, erre mondják, a pasik, hogy "van rajta mit fogni", de ezt tényleg szépen és dekoratívan mutatja (nem beszélve a hangjáról :)))))), úgyhogy tiszteljük meg már azzal, hogy más szavakat használunk... szerintem :)

4293 mandarina 2012-10-09 22:17:52 [Válasz erre: 4289 -zéta- 2012-10-09 20:48:29]
Bocs, zéta, látom, hogy te írtad. Mint jeleztem, a "bögyös-farost" leszámítva nagy élvezettel olvastam a profi kritikát! Ha pasi vagy, megbocsátom a bögyös-farost, talán még a művésznő is :) De jobban örülnék valami találóbb, decens kifejezésnek :)

4292 mandarina 2012-10-09 22:15:52 [Válasz erre: 4289 -zéta- 2012-10-09 20:48:29]
Schöck Atala azon kevés fellépők egyike, akiről minden kritika elismerően szólt. Én nekem, az outsidernek is hiteles volt, sőt, bónusztrack, hogy nagyon dekoratív. de egyben decens jelenség is a színpadon. Ezért emeltem szót, hogy méltatlan hozzá a "bögyös-faros" kitétel.

4291 mandarina 2012-10-09 22:12:58 [Válasz erre: 4288 zalbarna 2012-10-09 20:06:24]
A kritikát nem én gyakoroltam, hanem az operaházi előadásról kritikát író. Ő úgy fogalmazott egy színpadon decensen mutatós és kitűnően éneklő művésznőre, hogy "bögyös-faros"... (remélem, most jól idéztem...) Nos, szerintem még közeli kamerával is csinos, jó előadást nyújtó művésznőről van szó. Úgyhogy a pontosságot a kritikuson tessék számonkérni.

4290 tiramisu 2012-10-09 21:32:39 [Válasz erre: 4287 tiberio 2012-10-09 20:01:42]
De milyen jó!

4289 -zéta- 2012-10-09 20:48:29
Remélem, Schöck Atala tudja, hogy ez a vita nem róla szól...:-)

4288 zalbarna 2012-10-09 20:06:24 [Válasz erre: 4285 mandarina 2012-10-09 19:56:03]
Ha kritikát gyakorolsz, legyél pontos...

4287 tiberio 2012-10-09 20:01:42 [Válasz erre: 4283 tiberio 2012-10-09 19:29:02]
Boccs!Az első balsikerű operai élményemről - a Figaróról - most az jutott eszembe, hogy egy nadrágos énekesnőt mégis szerettem: Maria Ewing-ot a Ponnell féle Figaro-ban. Zseniális volt!Benne volt a (fiú)kamaszság összes sutasága,kedvessége, csetlés-botlása! De az egész szereposztás telitalálat volt: Hermann Prey - ennyi melegséget egy baritonban, csodálatos! Kiri Te Kanawa - ő maga volt a grófnő! Csöndes rezignáltság, líra, és mégis csupa játék! Mirella Freni - mennyi kedves cserfesség és huncutság! Fischer-Dieskau a tökéletes Almaviva,a hólyag, felfuvalkodott férj! Nem felejtendő: Karl Böhm vezényelt. Jaj de jó volt!

4286 mandarina 2012-10-09 19:57:11 [Válasz erre: 4283 tiberio 2012-10-09 19:29:02]
Láttam már olyan nadrágszerepet, ahol nem volt komikus a dolog, de gyerekszerepbe öltözött felnőtt helyett jobb ez a megoldás

4285 mandarina 2012-10-09 19:56:03 [Válasz erre: 4284 zalbarna 2012-10-09 19:38:16]
Oké, keressük a kákán is a csomót, mintha a nyelvi változat lenne a tét...

4284 zalbarna 2012-10-09 19:38:16 [Válasz erre: 4282 mandarina 2012-10-09 12:06:49]
Nem 'begyes-faros' , hanem 'bögyös-faros'.....

4283 tiberio 2012-10-09 19:29:02 [Válasz erre: 4282 mandarina 2012-10-09 12:06:49]
Úgy keveredtem az opera közelébe, hogy az egyik tanárnőm kamaszodó fia megmakacsolta magát, és nem akart többet mutatkozni az anyjával. Szegény, rábeszélt, hogy vegyem át a fia bérletét.( Azt mondta, mehetek farmerban is.Nem abban mentem...) Az első a Figaro házassága volt. Utáltam. Nagyszerű zene, de alig értettem, hogy a nők mit énekelnek - magyarul - , ráadásul az egyik fiúnak volt öltözve. Azért elmentem másodjára is, akkor a Faust ment,ez már jobban tetszett, bár a címszereplő borzalmas volt - Leblanc Győző - de Mefisztó piszkosul jó - Begányi Ferenc. Nem tudom ki volt Siebel, de a faros srácokat akkor sem kedveltem meg. Harmadjára Álarcosbál, ez nagyon tetszett! Csák, Misura, Ötvös Csaba, Mészöly (?), - és Murár Gyöngyi nadrágban! Szerettem ahogy énekel. Azt hiszem, nem magánénekes volt, hanem címzetes. Mindegy: jól énekelt, de hülyén nézett ki fiúnak.Sosem szoktam meg a nadrágos énekesnőket! A továbbiakban sem. Pedig a következő években még jó sokat láttam.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.