Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


8101 Hangyászsün 2025-02-10 12:24:36 [Válasz erre: 8099 lento_barbaro 2025-02-09 21:35:40]
Úgy értem, minden rendező, aki laborpatkányoknak öltözteti be a Lohengrin kórusát vagy egy szeméttelepre helyezi mondjuk a Toscát, világmegváltó zseninek tartja magát. Az ok a 68-as "forradalomban" és az intézmények, így a színházak elfoglalásában keresendő. A jelenlegi "kultúrpolitikáról" írottakat nem vitatva én azért a másik oldal háza táján is találok legalább ennyire kifogásolhatót. Ide sorolom bármilyen popbóvli korszakalkotó remekként való felmagasztalását.

8100 lujza 2025-02-09 21:49:53 [Válasz erre: 8099 lento_barbaro 2025-02-09 21:35:40]
Ahol az egyetemeket tönkreteszik, ott miért csodálkozunk, hogy a kultúrát is?

8099 lento_barbaro 2025-02-09 21:35:40 [Válasz erre: 8091 Hangyászsün 2025-02-09 11:49:21]
Minden szavaddal egyetértek, együttérzek. Legfeljebb az "önjelölt" jelzőn merengek el. Igen determináltnak megtapasztalt világunkban, úgy vélem, ezeket a kulturterrorista harcosokat képzik, küldik, kijelölik.
A néphülyítés technológiáját az itteni hatalom eminens módon megtanulta, és érdekeinek sokkal megfelelőbbnek tartja, mint a magaskultúra szavazatokban gyéren termő hatékonyságát. Ld. Fásy Ádám, Győzike, Kis Grófo, stb. művészek szárnyalását.


8098 felhasználó 2025-02-09 19:00:18 [Válasz erre: 8096 Heiner Lajos 2025-02-09 17:07:54]
Nem tudok szabadulni Csehországtól. Márciusban megint opera kalandra megyek hozzájuk, de szerintem áprilisban is. Nagyszerű ország.

8097 felhasználó 2025-02-09 18:59:04 [Válasz erre: 8094 Edmond Dantes 2025-02-09 15:54:32]
Bocs, nem tudom honnan vettem az 5 milliót. De a lényeg érthető. És anno Szegeden, Pécsen vagy Debrecenben sem egy-ket opera ment. Olvastam valahol, hogy Vaszy Viktor idejében 10-12 operát is műsoron tartottak a Tisza partján. Ma már ez sajnos elképzelhetetlen. Meg egy olyan városban is, amit kitömött pénzzel a kormányzat, azaz Debrecenben. A kultúra ennek a kormánynak marginális. Ezért is szomorú, mikor művészek állnak be teljes meggyőződéssel Viktorunk mögé. De egyszer ennek a rendszernek is vége lesz.

8096 Heiner Lajos 2025-02-09 17:07:54 [Válasz erre: 8093 felhasználó 2025-02-09 13:56:14]
És még vagy féltucat más helyen.

8095 Edmond Dantes 2025-02-09 16:36:22 [Válasz erre: 8090 -zéta- 2025-02-09 08:52:43]
Sok mindennel egyetértek. Amivel vitáznék, az az, hogy szerintem a "pocsék rendezés" önmagában nem vagy csak minimális mértékben tartja távol a közönséget. Érdektelen darab igen, olyant nem is szabad Erkel méretű és kialakítású házban játszani, ahol jól látszik, ha fél-harmad-negyed ház van. Ha valamiért mégis muszáj vagy "illik" ilyen darabot elővenni - vö. kultúrpolitika- azt MÁO-ban vagy még inkább Eiffelben kell játszani, pl. kortárs magyar vagy külföldi darabot, barokk operát. Így szólt a mantra akkor, amikor Eiffel megnyílt: "régi" és kortárs darabokat fognak játszani. 
Ókovács Szilveszternek lemondania kellett volna tiltakozásul, amikor számára (is) oly kedves Erkeljét kicsavarták a kezéből, semmint önmagát meghazudtolva azt nyilatkozni, hogy Bp.-nek sok a két operaház. Amikor az Eiffel megnyílt meg amikor az aktuális pályázatát írta, hármat sem tartott soknak. Különben meg tavaly, amikor az volt a "sikk", akkor a gazdasági megszorításokra hivatkozott meg hogy drága az Erkel kifűtése. Itt a Momuson is olvashattunk ...khm... félhivatalosnak tekinthető érveléseket, amik gazdasági-költségvetési okokkal, forráshiánnyal próbálták indokolni az indokol(hat)atlant. Arról nem beszélt Veiszernek, hogy mit kezd majd a három játszóhelynyi zenekarral, kórussal, balettel, műszakkal, személyzettel?? A szólistákról már nem beszélve.

A MüPa a szárnyalását a bőkezű állami támogatásnak is nagymértékben köszönheti. Amit Káel Csaba egykori Happy End és Ezüsthajó Kft-vezető később Millenáris Teátrum- és BTF-igazgató, jelenleg MüPa- és filmcézár kinevezése csak megerősített. Mondhatnám, Netrebkót, Kaufmannt, a New York-i, Berlini, Bécsi, Londoni Filharmonikusokat, Mehtát, Mutit stb. én is el tudnám adni .. akár egy fészerben is, csak férjenek be és a közönség is férjen be + kapjam meg rá a forráspótlást, mint ő(k). Valamint annak is köszönheti, hogy a méretét tekintve konkurensnak számító BKK-ban és Erkelben gyakorlatilag és jó ideje megszűntek a klasszikus zenei koncertek. A felsorolt és hozzájuk hasonlóan -és Bp.-en!- ismert művészek ott is, mindenhol megtöltenék a házat. Az ún. "félig szcenírozott" előadások divatja nagyjából egyidős a MüPával, ezekben többé-kevésbé jól teljesít. A MET-előadások telt házai a MET-nek -és nem a MüPának- köszönhetők. A vidéki ill. kortárs balettek, mozgásszínházak is tudtommal elég jól mennek, már csak azért is, mert a karácsonyi Diótörő-cunamikon kívül másutt túl sok balett nem jut mostanában az asztalra mifelénk. A dzsesszkoncertekről semmit nem tudok, kiesnek az érdeklődési körömből, remélhetően jók és telt házasak.

8094 Edmond Dantes 2025-02-09 15:54:32 [Válasz erre: 8093 felhasználó 2025-02-09 13:56:14]
Csehország lakossága nagyjából 10,9 millió...

8093 felhasználó 2025-02-09 13:56:14 [Válasz erre: 8092 Nagy Katalin 2025-02-09 12:51:23]
És Prága lakossága nincs 2 millió! És az 5.5 millió lakossági Csehországban játszanak operát Plzenben, Olmützben, Brnóban is! Brnoban külön épületet kapott az opera és a balett, ahol hetente három négy zenés előadás van, de a másik két említett város Opera repertoárja sem szegényes. Pl. Olmützben és Pilsenben adják a Kékszakallú herceg várat is! Nálunk a rendszerváltás óta a vidéki Opera játszás is elsorvadt. Pécsen gyakorlatilag megszünt. De igazi opera repertoár már Szegeden, Miskolcon, Győrben és Debrecenben sincs. Holott nem volt ez mindig így!

8092 Nagy Katalin 2025-02-09 12:51:23
Vesszőparipám a párhuzam a szomszédos vagy majdnem szomszédos országokkal.
Tessék megnézni Prága mai (2025. február 9.) operai kínálatát.
https://www.narodni-divadlo.cz/en
Národní divadlo: Dvorák: Az ördög és Kata
Stavovské divadlo: Cherubini: Médea
Státní divadlo: Verdi: Rigoletto

8091 Hangyászsün 2025-02-09 11:49:21 [Válasz erre: 8090 -zéta- 2025-02-09 08:52:43]
Aki ma operaelőadásra vált jegyet, tisztában van vele, hogy valamelyik világmegváltó, önjelölt zseni agyrémét kénytelen elviselni, ám a zseniális zene és a kiváló előadók a háttérbe szorítják még a legidiótább rendezői, helyesebben megerőszakolói ötletet is. A közönség távolmaradásának fő oka a közönség elöregedése, a nyugdíjasok korlátozott vásárlóereje, legfőképpen azonban a gigantikus manipulációs gépezettel megtámogatott néphülyítés, amely a mai kor művészetének állítja be a popszemetet, a nemes ZENÉről szemérmesen, ám sokkal inkább szemérmetlenül megfeledkezve.

8090 -zéta- 2025-02-09 08:52:43 [Válasz erre: 8088 alef 2025-02-08 10:24:37]
Az Erkel Színház működését illetően szinte mindenki tévedésben él a közönség távolmaradásával kapcsolatban. A közönség akkor marad távol, ha

1. rossz (érdektelen) a darab, 
2. gyenge az előadó, 
3. pocsék a rendezés,
4. drága a jegy.

Humbug a "megváltozott nézői szokásokra", az internetre, a YT-ra való hivatkozás.  Ókovács is ezzel jön (pl. a héten Veiszer Alindának adott terjedelmes interjújában) megspékelve azzal az orbitális történelmi tévedéssel, hogy Budapestnek sok két operaház párhuzamosan. 

Amikor a Müpát átadták - kerek 20 éve - mindenkiben az motoszkált, hogy sok ennyi koncertterem, ki fogja megtölteni, ha elmúlik az újdonság varázsa? Most még tartana a varázs? És remekül működik a Zeneakadémia, azóta nyílt egy BMC, az is.

Inkább azon a négy ponton kéne elgondolkodni, és azon, amit úgy hívnak,  vezetői felelősség...

8089 lujza 2025-02-09 02:48:18 [Válasz erre: 8088 alef 2025-02-08 10:24:37]
Kedves Alef, bár igazad lenne! Tudom, mi nem majmolhatjuk Bécset, de egy a Volksoperhez hasonlóan működtetett Erkel, az évente 50-70 jó operaelőadással, a legjobb énekeseket is felléptetve, és megfizethető áron, nemcsak a nyugdíjasok, de az ifjúság számára is azt jelentené, hogy a fővárosban nívós operai élményekhez juthatnának, mivel jelenleg ez már egyre kevésbé biztosított.

8088 alef 2025-02-08 10:24:37

Én is ott voltam a 28-i Traviatán, és én is elsősorban búcsúzni jöttem az Erkeltől… amely – a bő 70 éves operai tradícióján túl – az ország legjobb akusztikájú, legjobban belátható színpadú, és legkényelmesebb nézőterű, és így operai előadásokra legalkalmasabb színházterme is.

Bennem mindazonáltal haloványabb a remény, mint ppp-ben, hogy valaha is visszakaphatja az operajátszás, mert, bár a 2013-as újranyitást követő Ókovács-féle intézményvezetési és közönségszervezési „stratégia” valóban sokat ártott neki, de sajnos ÓKSZ-től független objektív okai is vannak, hogy a nézői kereslet a legtöbb operaelőadás esetében már nem tudta megtölteni az utóbbi időben (ezt már sokan elemezték itt a momuson is). A mostani két, az Erkeltől búcsúzni akarókkal is „megerősített” Traviatára is épphogy jött csak össze csak a telt ház közeli állapot, de például az elvben szintén „közönségbarát” János vitéz márciusi három előadása igen szomorú jegytérképpel bír egyelőre), ezzel szemben az elmúlt évek itt tartott musicaljei – néha, kíváncsiságból, megnéztem az eladásaikat –, akárcsak a Madách és az Operettszínház produkcióii lényegében mindig táblás házakkal mentek.-Így, bár vérzik a szívem az Erkelért, a Cseke Péter–Szente Vajk páros produkcióitól pedig kifejezett hideglelésem van, szinte biztosan előre jelezhető, hogy nagyobb forgalmuk lesz… ☹.  Én egy kurzusváltás esetében is olyan modellt tudok inkább csak működőképesnek elképzelni az Erkelben, mint a bécsi Volksoperé, ahol opera, operett, musical is megy (mondjuk évi 50-70 operai előadásnappal, maximálisan 10 ezer forintos operai helyárak mellett).

De visszatérve a mostani Traviatára: alapjaiban én is ppp-hez hasonlóan láttam ezt az előadást. A rendezőt, Anger Ferencet három évtizede ismertem meg – szólamtársam volt az egyetemi énekkarban –, és a próbák szünetében beszélgetve már ott se nagyon bírtam követni az ötleteit… A MÁO-beli rendezései közül egyedül a Triptichon volt vállalható szerintem, úgyhogy méltán küldték el pár éve (nem mintha az utódja sokkal jobb lenne…), és én is nagyon bízom benne, hogy ez a Traviata sem kísért már sokáig.

Farkas Róbertet láttam már a MÁV Szimfonikusok élén, és jó érzékű, biztos kezű, intelligens karmesternek tűnt. De az operai gyakorlata még vélhetően kicsi, és szerintem izgulhatott is. Én is túl agresszívnek a mostani vezénylését, ennek az eredménye lehetett az összhang hiánya: a zenekari dinamika „túlvezérlése” az énekesekhez képest, illetveegy-két pontatlan belépés, meg némi ritmikai különmozgás a zenekar meg a kórus között. Aztán a második részben már jobban összeállt minden (kórus, zenekar, énekesek, meg főleg az egész együtt). Nem tudom, hogy került be Farkas Róbert a mostani két Traviatába, de szerintem az ő fejlődése szempontjából is, akárcsak Megyimórecz Ildikónak, jobb lett volna egy hosszabb széria (vagy ha legalább a nyári „szezonban” lenne még néhány előadásuk, de ha jól látom, idén nem lesz több Traviata ott sem). Szomorú, hogy a MÁO ilyen pazarlóan bánik két tehetséges fiatal „erőforrással” is.

Merthogy egyébként Megyimórecz Ildikó is egyértelműen tehetséges, jó "matéria" van a torkában, a hozzáállása is szimpatikus. S szerintem való neki Violetta szerepe is, mert – azon túl, hogy a komoly hangi követelmények jó részét is megugrotta – nem árt néha kipróbálni, milyen az, amikor egy huszonéves énekes játszik egy szerepe szerint huszonéves karaktert... :-). Persze még kiforratlan, hangképzésben, dinamikában is van hova fejlődnie, például nem forszíroznia, ahol nem muszáj. Boncsér Gergely viszont számomra elég ingadozó, összességében is csak közepes teljesítményt nyújtott. Kálmándy pedig valóban erősen leszálló ágban van már, fátyolos a hangja, de megbízható, a színészi teljesítménye pedig még mindig meggyőző, nagy átéléssel játszik, így én hajlamos vagyok elfogadni, hogy „ez van”. (Nekem jobban egyértelműen tetszett például, mint a pár nap különbséggel Lescaut szerepében látott fachtársa, Kelemen Zoltán.) A comprimario szerepekben viszont a többség tényleg nagyon gyönge volt, talán csak az Anninát játszó Vincze Klára és Douphol bárót alakító Dobák Attila hozta (hellyel-közzel) az elvárhatót. Érthetetlen, hiszen ezekre a szerepekre biztosan lennének, vannak jobb megoldások „házon belül” is.


8087 lujza 2025-02-07 02:00:47
Most nem láttam a Traviatát, de ppp írásának utolsó két bekezdésével maradéktalanul egyet tudok érteni. Tudjuk, a remény hal meg utoljára, de bár már vén vagyok, mégis azt remélem, hogy még ebben az életben megint eljutok még néhány opera előadásra az Erkel Színházba!

8086 alef 2025-02-06 11:17:13
Csodálkozom, hogy eddig senki nem szólt hozzá ppp Manon Lescaut-kritikájához, és a MÁO-topikban sincs sok bejegyzés a mostani Manon-szériáról. Pedig az általam látott február 1-i elődás alapján messzemenően egyet kell értenem ppp-vel: az elmúlt évek átlagát messze meghaladó produkció volt, közte egy - szerintem világszínvonalúnak is bátran nevezhető - alakítással, Ádám Zsuzsannáéval. (Aki a mostani Manon-produkció, illetve Ádám énekesi fejlődésének hátterére is kíváncsi, annak ajánlom az ezúttal riporter-szerepben fellépő Hámori Máté friss interjúját a művésznővel, egyes részleteiben különösen tanulságos: https://www.youtube.com/watch?v=rOtM5r-BOaQ&t=14s). Kíváncsi vagyok, hogy vajon a külföldi impresszáriók mikor figyelnek fel rá, különös tekintettel a jó drámai szopránok nemzetközileg is nagy hiányára.
A többieket illetően is alapvetően egyetértek ppp-vel. Gaston Rivero végre egy alkalmas tenor volt des Grieux szerepére (emlékszem, szegény Boncsér Gergő hogy szenvedett ebben a számára több számmal nagyobb kabátban 2019-ben). Rivero alakításán mindazonáltal érezhető volt, hogy már százvalahányadszor lép fel a szerepben, és kissé "rutinból" énekelt. Aztán a harmadik-negyedik felvonásra belejött (vagy ekkorra ragadta magával Ádám lelkesedése/teljesítménye?), és onnantól kiteljesedett az ő játéka is. (Számomra ezért is volt különösen zavaró az az idétlen rendezői "megoldás" a negyedik felvonásban, hogy des Grieux Manon kabátját öleli át, és neki énekel, miközben a partner méterekkel odébb jár...)
A többiek közül nekem is tetszett Gábor Géza, Kiss András - ő évek óta nagyon megbízható teljesítményt nyújt, csodálkozom, hogy miért nem próbálják ki egyszer már a comprimario szerepeknél nagyobbakban is... -, és, talán életemben először, Heiter Melindát is jól (és jónak) hallottam még a 15. sorból is. Kelemen Zoltánt viszont sajnos elég halványnak éreztem, mintha az utóbbi években leszálló ágban lenne a hangi teljesítménye az amúgy nagyon szimpatikus énekesnek (főleg mennyiségi tekintetben). Ppp-nek teljesen igazat kell adnom viszont a Manonban most fellépett comprimario tenorokkal kapcsolatban. Míg a Zeneakadémiáról az utóbbi évtizedben kikerült énekesnők között akad néhány bíztató teljesítményre képes is (szerintem talán több is, mint az egy Tuznik Natália), "férfifronton" valóban nagyon riasztó a helyzet...

8085 tyson 2025-01-03 08:28:06
Ezt a "díszes ékkő" fordulatot azért újragondolásra javaslom a Pillangókisasszony beszámolóban. 

8084 Búbánat 2024-12-30 11:17:24

Az én operaigazgatóim VI. – Szinetár Miklós, a humánus egyensúlyozóművész

(-zéta-)

Az írásban szerepel Rockenbauer Zoltán neve is.  Találtam egy vele készült nagyinterjút. Ebből idézem a volt kulturális miniszter gondolatait.
Rockenbauer Zoltán: Mi ez itt, ez maguknak diszkó?
/Grungery.hu - 2018-03-18 - Pintér Miklós/

„Grunge-rajongó vagyok. A kezdetektől fogva az Alice in Chains volt a kedvencem, de a Seattle-világból persze bírtam a Nirvanát és a Pearl Jamet is. Az a helyzet, hogy aztán le is ragadtam itt, a kilencvenes évek első felénél” – meséli Rockenbauer Zoltán etnológus és művészettörténész, a nemzeti kulturális örökség korábbi minisztere. Beszélgetés zenéről, művészetről, politikai tapasztalatokról – kötetlenül. Nagyinterjúnk.”

[...]

„Miniszterként mennyire tudta beépíteni a munkájába, az ország kulturális politikájába a személyes preferenciáit? Egyáltalán be lehet ezt építeni, vagy van egy sablon, ami szerint menedzselni kell a dolgokat?

Amikor valaki miniszter és egy viszonylag nagy összeg felett gazdálkodik, gyakran már a régi ismerősök sem az embert látják benne, hanem csak egy pénzeszsákot. Ez rögtön kiderült, amikor elkezdtek özönleni az olyan ismerősök és ismeretlenek, akik rockoperákat akartak rendelni a minisztériumtól. A rockoperákat mondjuk eleve nem kedvelem, de ez végül is nem fontos szempont, mert egy miniszternek nem a saját mániáit kell megvalósítania. Azt kellett eldöntenem, hogy a rendelkezésemre álló, véges forrásokat hogyan használom fel. Az egyik út, hogy jó fej leszek, és megpróbálok mindenre adni egy kicsit.  Na, ez az, amitől az ember aztán mégsem lesz jó fej. Senki sem lesz elégedett, mindenki kevesli az összeget, és utálja érte a hivatalt is, meg a többieket is, akik szintén kaptak. Ráadásul semmit sem lehet így megvalósítani. Ki kell jelölni néhány prioritást, aminek véghezvitelére reális esély van. Felállítottam olyan normatív szabályokat, amivel meg tudtam védeni magam attól, hogy mindenki pénzt kérjen. Ilyen volt, hogy területenként egy nemzeti intézményt ismertünk el, és csak ennek a működési költségeit tudtuk finanszírozni. Nemzeti könyvtár, Nemzeti Színház, Magyar Állami Operaház, Nemzeti Filharmonikus zenekar stb. Nem vettünk állami kézbe önkormányzati vagy alapítványi fenntartású intézményeket, pedig sokan próbálkoztak. A többiek számára céltámogatásokat tudtunk adni, ha értelmes programtervezetet nyújtottak be, kidolgozott költségvetéssel. Állami rockzenekart nem neveztem ki, ilyesmire voltak rossz emlékű kísérletek a szocializmusban.
[...]
Mai szemmel, hogy néz vissza miniszterségének két évére, elérte azt, amit célként kitűzött?
Nem szégyenlem azt a kétéves periódust, és sok örömöm is volt benne. Amit szerettem volna, abból nagyon sok minden megvalósult. Mondok egyet, amiről nem biztos, hogy sokan tudják, hogy hozzám köthető: a Művészetek Palotája például alapvetően az én kreálmányom.”

[...]


8083 david28 2024-12-10 14:04:21 [Válasz erre: 8076 Búbánat 2024-12-09 12:06:21]
Jó, hogy említetted Cole Portert, őt én is szívesen hallanám, de nem hiszem hogy a Trianon, a Márciusi ifjak meg a Puskás musical mellett szoritanak neki helyet... ő olyan nagyon nyugat... :) 

8082 Hangyászsün 2024-12-10 12:09:30
Nem tudok hozzászólni, mert az utóbbi napok hsz-ait gyakorlatilag én is írhattam volna. Annyit tennék legfeljebb hozzá, hogy az Erkel helyén létrejövő ripitársulat, amelynek elnevezéséül nagyrabecsülésem megvetésem jeleként a Demeter Szilárd Színházat - rövidítve De SziSzi- javaslom, hol fogja a díszleteit és jelmezeit tárolni, amikor a (még)Erkel tudomásom szerint nem rendelkezik ilyennel. Az is érdekelne, javítanak-e a sokat kifogásolt kiszolgáló/közösségi helyiségeken (öltözők, tartózkodók), miután a legutóbbi tatarozás kb. egy tisztasági festéssel ért fel.

8081 lento_barbaro 2024-12-09 23:53:16
Ami a főtémát illeti, az Erkel kulturális kasztrálása nekem is gyászhír. Zétához hasonlóan én is ott szerettem meg az operát.
"A mocsár lecsapolásáról nem a békákat szokták megkérdezni."  -- mondta gazdasági nemzetvezetőnk egy önfeledt pillanatában egy másik kormány minisztereként. A mostaniak profibbak, nem ezt mondják (csak gondolják).

8080 lento_barbaro 2024-12-09 23:42:37 [Válasz erre: 8072 -zéta- 2024-12-09 11:03:14]
A loch nessi kék foltot én is láttam, le is fényképeztem. Ha belenagyítotok a szövegbe, akkor elcsúszik, és olvashatóvá válik az addig eltakart szöveg. Kipróbáltam más böngészőből is, megvan ott is. Tehát a szerver webmotorja lehet gyanús -- hozzáértő hamar megtalálhatja a hiba okát...


8079 macskás 2024-12-09 18:38:19 [Válasz erre: 8077 Búbánat 2024-12-09 12:10:00]
Nekem többször volt ilyen. De azt hittem, megint ügyetlenke voltam :)

8078 Klára 2024-12-09 13:41:24 [Válasz erre: 8072 -zéta- 2024-12-09 11:03:14]
Kedves Zéta,
nem nagyon tudok képernyő fotót készíteni, ezért nem tettem meg. Szerintem valami "műszaki nem tudom mi" lehetett, mert azonos képernyő pozícióban jelent meg, és éppen azt a beírást takarta, ami azon a részen volt. Ezért jelent meg más-más szövegrészen. Nem is igaz csík volt, hanem kb 1,5 cm széles sáv. De valóban eltűnt.

8077 Búbánat 2024-12-09 12:10:00 [Válasz erre: 8072 -zéta- 2024-12-09 11:03:14]
Érdekes: most már valóban nincs ott a kék sáv.... Valami tünemény játszhatott velünk valami képzelgést?...

8076 Búbánat 2024-12-09 12:06:21 [Válasz erre: 8070 Edmond Dantes 2024-12-09 10:51:45]

Persze igaz, vannak értékesebb musicalek, zenés játékok, amelyeket játszanak és helyük van, nekem is élményt nyújtanak: West Side Story, A muzsika hangja, My Fair Lady, Hegedűs a háztetőn, Mary Poppins, Hello, Dolly!, Hair, Evita, Kabaré, Macskák, Az Operaház Fantomja  stb. Ezek arányaiban sajnos elvesznek a sok bugyuta, egysíkú, unalmas alkotás mellett - ezekkel tele van a Budapesti Operettszínház, miközben alig van értékes operett a repertoárjukon. Az USA-ban, Angliában vagy Ausztráliában az említettek mellett rengeteg kiváló musical-darabot, zenés játékot játszanak/játszottak. Örülnék, ha Richard Rogerstől az Oklahoma! és Carousel híres musicaljeit (utóbbit 2019-ben játszotta az Operettszínház) újra láthatnám, ahogyan Jerome Kern zenés darabjainak nosztalgikus dallamait is mindig szívesen hallgattam meg a rádióban.  
Ugyancsak régen ment  nálunk és hiányolom is pld. Cole Portertől a Kánkán és a Csókolj meg, Katám című zenés darabokat, ahogyan szívesen venném a Singin' in the Rain (Ének az esőben) című darabot is.  És hogy hazai vizekre evezzek: Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról; Valahol Európában; Padlás stb. szívesen hallgatom a dalait és szívesen nézném meg újra ezeket a musicaleket is. 
 Mégis, fennáll az anomália veszélye: az Erkel Színház neve összeegyeztethetetlen a musicallel (még akkor is ha bemutatták ott a Billy Elliot című darabot, később mást a műfajból: pld. Puskás, a musical)  és akkor arra vetemedhetnek, hogy más névre keresztelik át az intézményt, amit meg nem szeretnék látni és megélni.  „A 22-es csapdája.”


8075 parampampoli 2024-12-09 11:55:37 [Válasz erre: 8071 Edmond Dantes 2024-12-09 11:00:51]
Tökéletesen igaz.

8074 parampampoli 2024-12-09 11:52:53 [Válasz erre: 8069 Búbánat 2024-12-09 10:08:15]
Nahát, van ilyen is? Hogy Búbánat nem ért egyet egy kormányzati döntéssel? -:)))

8073 parampampoli 2024-12-09 11:51:40 [Válasz erre: 8067 Momo 2024-12-09 08:41:15]
Nahát! Eljött nap, amikor azt írhatom: Momo, minden szavaddal egyetértek.

8072 -zéta- 2024-12-09 11:03:14 [Válasz erre: 8068 Búbánat 2024-12-09 09:32:33]
Kedves Búbánat, Lujza, Klára és Mindenki,
Én sehol sem látok kék csíkot és jelzem, ha egy beírással problémánk van, azt egészében töröljük, nem teszünk bele csíkokat, nincs is rá lehetőség...

8071 Edmond Dantes 2024-12-09 11:00:51
Egy ilyen kormányzati intézkedés (Erkel-Einstand) után minimum elvárás lenne, hogy az Igazgató, mindentől, ismétlem: minden eddigi tevékenységétől függetlenül lemond. Máshol ez természetes lépés hasonló esetben.

8070 Edmond Dantes 2024-12-09 10:51:45 [Válasz erre: 8069 Búbánat 2024-12-09 10:08:15]
Egyetértek, egy kivétellel. A musicalek közt igenis rengeteg olyan van pontosabban lehet, ami nem sekélyes, nem híg vagy felhigított. A Broadway, a West End és más nagyvárosok sźínházai nem élnének meg, ha csak "néhány kivétel" lenne, ahogy írod. Más kérdés, hogy azok nagy része nem jut el hozzánk. Lehet hivatkozni anyagi okokra (jogdíjak, produkciós költségek), de -anélkül, hogy dicsérném- pl. a Madách Színház mégis megoldja: behozza, előadja, tódul a közönség. Az igazság az, hogy nálunk vagyis az Operettben ilyen-olyan hazai "kis kedvencek" gyenge fércműveit játsszák szakmányban. Így volt ez a két vh. között is (forrás: Rátonyi Operett-könyve), azzal az óriási különbséggel, hogy akkor és azokat a darabocskákat NEM állami támogatással, a mi adópengőinkforintjainkból játszották és ha a közönségnek nem kellett, akkor 2-3-5 előadás után levették a buktát és kerestek mást. A mai szerzőket, "kis kedvenceket" pedig nem csak személyes, haveri alapon, hanem gyakran politikai alapon tolják ... nem csak az Operettben, nem csak musical-vonalon.

8069 Búbánat 2024-12-09 10:08:15 [Válasz erre: 8067 Momo 2024-12-09 08:41:15]

Egyetértek, döbbenetes ami az Erkel Színházzal nem először megint megtörténik/megesik; talán még az egyik legnagyobb magyar romantikus zeneszerzőnk nevét is eltüntetnék az épület homlokzatáról?  Továbbra sem értem: miért kell ennyi musicalt játszó színház Budapesten: Madách, Operett, most az Erkel... De a József Attila Színház, a  Vígszínház vagy a Nemzeti Színház repertoárján is találni e zenés műfajból darabokat. (Nem szólva a kisebb, "nevesincs" játszóhelyekről, ahol mutatóban ott vannak...)
Ugyanakkor megjegyzem, hogy a musicalt megelőzően az Erkel Színházban és korábbi nevén a Városi Színházban anno operettdömping volt. Egyik út sem vezet(ett) sehová és nem erőltették tovább az opera és a balett rovására, helyesen. (Megjegyzem: véleményem szerint az operett, ami történetileg a vígoperából származtatott, sokkal értékesebb zene, mint a sekélyes musical, ami néhány évtizede van jelen a palettán és manapság – világjelenség: kell vagy nem kell, próbálják elsősorban a fiatalabb korosztályokra tukmálni; nyomják ezerrel, de pénzzel is, pedig más hozzáállással inkább a komolyzene irányába kellene őket terelni; megismertetni velük az értékes opera és a balett világát, a zeneirodalmat, inspirációt nyújtani, aminek a  „befektetése” idővel ugyancsak megtérülne.)  Most meg egyszerűen lemond az Erkel Színházról az OPERA -csak azért, hogy több anyagi forráshoz jussanak ilyen címen. Egy tollvonással megszüntetik azt a játszóhelyet, amely évtizedeken - és generációkon - át szolgálta a nívós opera- és balettjátszást és a közönség számára megfizethető  áron tett hozzáférhetővé/elérhetővé népszerű, akár klasszikus, akár kortárs darabokat a műfajból,  nem szólva a hazai meg a nemzetközi előadók, világsztárok, vendégek felléptéről, akik annyi sok élménnyel ajándékoztak meg bennünket a repertoáron szereplő  darabokban. 
A puszta anyagi érdek megint felülír mindent és mindenkit - kivéve egy kedvezményezett, más irányban és művészetben elkötelezett réteget. Nem jól van ez így...


8068 Búbánat 2024-12-09 09:32:33 [Válasz erre: 8066 Klára 2024-12-09 08:34:24]

Kedves Klára! Elírtad: a "kék sáv" nem a 8061. sz, hanem a 8062. sz., "felhasználó" nevű fórumtárs beírásában takar ki mondatrészeket. Gondolom, a szerkesztők  - indoklás nélküli - beavatkozásáról van szó. 


8067 Momo 2024-12-09 08:41:15
Annyit tennék hozzá az Erkel-ügyhöz, hogy szerintem ez az utóbbi 100 év legkínosabb fordulata az Operaház (és a magyarországi operajátszás) történetében. Felér kb. egy Trianonnal, vagy Moháccsal.

Ugyanis az Operaháznak szüksége lenne több játszóhelyre, (mert lenne mit játszani) de nem a méltatlan Kőbányán, egy méltatlan színházteremben.
A magyar közönségnek pedig szüksége lenne operajátszásra, nem csak az Andrássy úton, és nem csak horror árakon.

E döntés után én további opera ellenes lépéseket is kinézek a kulturális vezetésből. Mintha változott volna a prioritás, és átnyergeltek volna a kommerszebb, jobban fogyasztható, és olcsóbb műfajokra.
De ne legyen igazam. 

8066 Klára 2024-12-09 08:34:24
Konkrétabban, mi az a rémes nem is tudom, milyen kék sáv Búbánat fórumtárs 8061 sz. beírásának közepén? Tegnap Lujza "volt takarásban", holott semmi kifogásolni valót nem írt, előző nap Hangyászsün és én.
Ha nem szándékos, csak ott van, akkor nem lehetne megszüntetni? Szerintem zavaró és - mint Lujza esetében is - kérdéseket vet fel!

8065 lujza 2024-12-09 01:41:36
Elárulnátok, hogy milyen főbenjáró bűnt követtem el, amiért látványosan ki kellett törölni a legutóbbi beírásom érdemi részét?

8064 Búbánat 2024-12-08 14:29:24 [Válasz erre: 8061 Búbánat 2024-12-08 12:07:02]

Annyi kiegészítést teszek, hogy Varga József a 2008-as keltezésű cikke írásakor még nem sejthette, hogy az Erkel Színházról írt „nekrológ” lesz az életében utoljára megjelent zenei témájú recenziója, hogy hamarosan már őérte tartanak végbúcsút; a „nekrológ” már őt is megilleti.  Varga József a következő évben elhunyt, így már nem korrigálhatott, nem élhette meg a korábban elparentált Erkel Színház évekkel későbbi újra megnyitását – ahogyan a mostani tényleges „gyászt” sem. 


8063 parampampoli 2024-12-08 13:56:12 [Válasz erre: 8062 felhasználó 2024-12-08 13:21:53]
Szívemből beszélsz.

8062 felhasználó 2024-12-08 13:21:53
Koromnál fogva én csak az első bezárás előtt. A 2000-es évek legelején kezdtem az Erkel előadásait látogatni. Első Hunyadi, Bánk bán, Verdi, Mozart élményeim kötődnek a színházhoz. Majd a 2013-as újranyitást követően megszámlálhatatlan sok este: jó, közepes, olykor kínos, de sokszor felemelően szép és elementáris erejű előadások. Olykor csak egy- egy énekes kedvéért ültem be az Erkelbe, olykor egy ritkaság kedvéért, amit előben meg soha sem hallottam. Ennek most vége. De nemcsak ennek. Egy korszak zárult le végleg az Operaház ujranyitásakor még bizakodó voltam. Aztán 2022 ősze után minden bizakodásom oda lett. A kultúra egyáltalán nem fontos a kormányunknak. A sport a szent tehén. Abba akármi van ömlenek a száz milliárdok. Persze az oktatás, az egészségügy se fontos. Hát én nem így képzeltem el a rendet, lelkem nem ily honos. Mindenféle csak a nemzeti nyomor, meg a habzó szájú veszett vezetők. Az értékeket meg veszni hagyjuk. Szomorú. Ma Szegeden nézek Puccinit, de vidéken már alig van operajatszas. Az Erkel is bezárt. Csehorszag, Románia, Szlovákia valahogy, egyelőre jobban safarkodott kulturális értékeivel. Mi eltekozoljuk azokat. Propaganda, látvány projekt volt az Opera felújítása is.  

8061 Búbánat 2024-12-08 12:07:02

Egyszer már szó volt – 2007-ben – az Erkel Színház végnapjairól, később arról is szóltak híradások, hogy bezárják és lebontják az épületet. Szerencsére, ez utóbbi ötletet elvetették, akkor csak a bezárás valósult meg hosszú évekre (próbahely, illetve raktár lett belőle),  hogy aztán 2013. november 7. óta ismét „mint a magyar opera- és balettkedvelő közönség megfizethető színházaként működjön.”

Az alábbi cikk szerzője 2009-ben „nekrológot’ írt a színházról – aminek gondolatisága – más nézetben most kaphat értelmet:

Búcsú az Erkel Színháztól – nosztalgikus nekrológ

VARGA JÓZSEF: Elvégeztetett! A ma még Erkel Színház néven ismert épülettömb sorsa megpecsételődött, és várja a bontás...

Új szó online - 2008. november 20. 19:00


8060 lujza 2024-12-08 02:14:50
Már van egy musical színházunk, mely a legnagyobb magyar drámaírónk nevét viseli. Most legyen még egy musical színházunk (amúgy minek?), mely a legnagyobb magyar operaszerzőnk nevét viseli? A nevük egyszerűen csak egy márkavédjegy, vagy megszokásból maradt meg? Nem érdemelnék-e meg mindketten, hogy olyan színház kapja meg a nevüket, amely a műveiket is játssza időnként?

8059 Klára 2024-12-07 19:52:31 [Válasz erre: 8057 Hangyászsün 2024-12-07 15:08:07]
Egyetértek! A  szívem vérzik - de gondolom, evvel nem vagyok egyedül!

8058 Hangyászsün 2024-12-07 15:09:54 [Válasz erre: 8056 Edmond Dantes 2024-12-07 13:04:35]
Nem véletlenül kérdeztem, működni fog-e a lapát, ami a MKV (M. Kir. Viperaház) felduzzasztott adminisztratív stb. állományát illeti?

8057 Hangyászsün 2024-12-07 15:08:07
Gratulálok Zétának, tökéletes írás!

8056 Edmond Dantes 2024-12-07 13:04:35
Mint csepp vízben az tenger Erkel ... avagy: mi is lesz a három színházra terezett  zenekar, kórus, tánckar, műszak, közönségszervezés, PR-marketing részleg, adminisztráció és számolatlan vezető és persze az énekes-táncos szólisták sorsa a messze legnagyobb Erkel nélkül? A közönségről nem szólva, de az úgysem számít..

8055 Heiner Lajos 2024-12-07 11:23:42
Nem hivatalos forrásból származó, nem megerősített hírek szerint az Operaház 202026-tól mint Magyar Nemzeti Fedettpályás Focistadion funkcionál. Belépőárak 40-400 ezer Ft között. A díszpáholyba 1 millió, de ehhez gratis szotyi is jár.

8054 -zéta- 2024-12-07 07:42:16 [Válasz erre: 8053 lujza 2024-12-07 01:52:18]
Már javítottam is... Az a piszkos tudatalatti Fred ... :-)

8053 lujza 2024-12-07 01:52:18
Csak egy konkrét beírással kapcsolatban lenne kis megjegyzésem, tán Freud Zsigának is nagyon tetszene:
A mai nap történtnél a következőt olvastam most:
2024 • Megnyílt a Népopera, a későbbi nevén a Városi Színház, legutóbb Erkel Színház
De jó is lenne! :)))


8052 Klára 2024-11-30 14:29:43 [Válasz erre: 8051 lujza 2024-11-29 00:33:17]
Ilyen nagy igényeket manapság már nem lehet támasztani, még zokon veszik egyesek!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.