Bejelentkezés Regisztráció

Hozzászólások a Momus írásaihoz


7867 Klára 2023-07-24 11:48:12 [Válasz erre: 7864 Edmond Dantes 2023-07-23 18:10:19]
Sebeők Sára nevét apai nagymamámtól hallottam, aki jóvoltából tinédzserként kezdtem rendszeresen operába járni. Ő és nővére néha emlegették a "régi nagyokat", akiket láttak, akik  neve között ez a név is felmerült. Néha böngésztem, böngészek a yt-n, akadnak érdekes felvételek úgy a XX.szd. elejétől kezdve.

7866 lujza 2023-07-24 00:59:16 [Válasz erre: 7865 takatsa 2023-07-23 20:03:55]
Egyetértek! :)

7865 takatsa 2023-07-23 20:03:55
Igen, a sok főigazgató-történet után végre újra egy énekes! Mert főigazgatók jöbbek-mennek, de bármit is csinálnak, csak epizódisták. Az igazi főszereplők, a hősök ott vannak fent a színpadon, akik megajándékoznak minket estéről-estére a zene örömével és élményével. Köszönet a szép írásért, Zéta.

7864 Edmond Dantes 2023-07-23 18:10:19
Sebeök Sára nekem "megvolt", Várnai  Péter Operalexikonja óta elég jól ismerem a régi nagyok többségét, legalább névről. Zéta részletes, alapos írása persze szélesre tárta azt a szűk rést, amin át rá lehetett kukkantani a művésznőre. Sok ilyen írást (is) kérünk! Persze sok munka, kutatás kell minden hasonló "ásatáshoz". Ami ill. aki viszont nekem is felfedezés volt, az a mai képen látható Gera István. Nem emlékszem, hogy akár csak a nevét is hallottam volna eddig, a neten azután hosszabb írást találtam azonos nevű, professzor fiától, fotókkal.

7863 Nagy Katalin 2023-07-23 11:36:21
Évekkel ezelőtt, amikor még élő volt, a Corriere della Grisi olasz honlapon hívták fel az operabarátok figyelmét Sebeők Sárira. Az olasz méltató sajnálkozott azon, hogy mennyire nem ismerik ezt a művésznőt. Mint honleány megszólítva éreztem magam, szerettem volna hozzátenni valamit, de gyakorlatilag semmit nem találtam róla az interneten. Nagyon örülök zéta munkájának, befoltozta a hiátust. Köszönet érte!

7862 lujza 2023-07-23 00:40:05
Az emlékezet valóban tünékeny, és nem csak a személyes. Én elég öreg vagyok, de még sohasem hallottam emlegetni Sebeők Sári nevét, pedig tényleg impozáns pályát futhatott be. Köszönöm az írást róla!

7861 lujza 2023-07-04 00:42:28 [Válasz erre: 7860 takatsa 2023-07-03 10:59:20]
Bölcs szavak!

7860 takatsa 2023-07-03 10:59:20
"Csupán vágyjuk a békét"- nagyon érdekes és tartalmas, gondolatébresztő Zéta írása, persze ez is csak olaj a tűzre, mint bármi más írás, amely az Operaház jelenlegi helyzetével foglalkozik. A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve - ez a közmondás maximálisan érvényesül a jelenlegi helyzetre. Itt mindenki jót akart, csak a végeredmény lett egészen siralmas. Ókovács kezdeti jó szándéka nem vonható kétségbe, és valós eredményeket mutatott fel, kezdve az Erkel színház reaktiválásától, az operaháznak a vártnál lényegesen nagyobb léptékű rekonstrukcióján át az Eiffel komplex létrehozásáig: olyan tárgyi kereteket hozott létre, amely alkalmassá teszi az Operaházat a minőségi munkára. Ez - úgy gondolom - nem vitatható teljesítmény, köszönet érte,  ennyire futotta Ókovács tehetségéből, és ez nem kevés. Ha Ókovács az általa létrehozott komplexum tárgyi működtetését és menedzselését tartaná elsődleges feladatának, akkor ez a feladat is szinte emberfeletti erőfeszítést követelne ebben a nagyon zavaros és válságos helyzetben, amelyben a világ és Magyarország van. De sajnos az évek során Ókovácsot elérte az egyszemélyi vezetők ragályos  és gyógyíthatatlan betegsége: a mindentudás és a mindent jobban tudás képzete. A legapróbb, építő jellegű kritikát is támadásnak vette, nem tűrt meg semmiféle ellenvéleményt, vitát a környezetében, lassanként bólogató jánosokkal vette körbe magát, egy saját, szubjektív világot teremtett, amely fokozatosan elveszítette a kapcsolatát a valós világgal. Ő lett ennek a világnak a mindentudó és tévedhetetlen istene. És sajnos ez a világ végtelenül egysíkú és alacsony nívójú lett, hiszen saját hasonlatosságára teremtette, kulturális- és ideológiai megalapozottság nélküli első generációs értelmiségiként  csak ennyire volt képes. 
A minisztérium feltehetően észlelte a problémát, és ezért a vezetőváltás mellett döntött, nem nevezte ki Ókovácsot újabb 5 évre, hanem új pályázatot írt ki. Meg is lett az eredmény, rengeteg pályázat érkezett. Ókovács pedig szembesült azzal, hogy az eddig hűségesnek hitt alattvalók mégsem annyira hűségesek, istenként saját magukat is el tudják képzelni, illetve más isten szolgálatába is tudnak állni. Ez a helyzet Ókovácsot mérhetetlenül stresszelte, hogy úgy mondjam, ámokfutásba kezdett, méginkább kiütközött rajta valódi természete. Ennek a kétségbeesett és kapkodó ámokfutásnak bizonyítéka a pályázati anyaga is, amelynek pszichiátriai vonatkozásait Zéta jól bemutatta, és feltehetően a pályzatot bíráló szakmai bizottság is reálisan értelmezte. Már csak az a kérdés, hogy ennek dacára a miniszter miért nevezte ki Ókovácsot újabb 5 évre? Én úgy gondolom, hogy azért, mert a jelenlegi, igencsak válságos gazdasági-politikai-ideológiai helyzetben (amely a pályázat kiírása óta is nagyot változott negatív értelemben), a minisztérium nem akart fekete lóra tenni és gyorsan le akarta zárni a számára is kellemetlen ügyet. Mert valljuk be, a mostani helyzetben csak a túlélés lehet az egyetlen szempont, lehetetlen nemcsak nagyívű, hanem bármiféle változásokat útnak indítani. Nem érdemes egy új főigazgató ötleteivel küszködni, napról-napra magyarázkodni, nemet mondani, sokkal egyszerűbb a hálás régit kordában tartani. És valljuk be, olyan kiugróan és egyértelműen jó főigazgató jelölt nem is akadt a pályázók között.  Ez lehetett talán a minisztérium, a politika elképzelése a helyzet megoldására. Majd meglátjuk, hogy történik-e valamiféle konszolidáció a következő hónapokban.  Ha nem, akkor még mindig lehetséges egy megbízott kirendelése Ókovács mellé, aki szakmai ellensúlyt képezhetne. Én a minisztérium helyében szép csendben keresnék egy alkalmas főzeneigazgatót, akinek az SZMSZ megváltoztatásával szakmai kérdésekben szabad kezet adnék. Nem szabad Ókovácsot főzeneigazgató nélkül hagyni, ezt tartom a legfontosabb teendőnek az Operaház további léte szempontjából. 

7859 Klára 2023-06-27 17:03:03
Én Szabó Zsuzsának csak a nevét ismertem abból a sok szép, egyedi felvételből, amiket feltöltött, és közülük nem egyet gyorsan le is mentettem!
Csodálatos egyéniség lehetett, irígylem azokat, akik ismerhették. A megemlékezés nagyon szép volt!

7858 lujza 2023-06-27 01:29:57
Én is köszönöm a megemlékezést Zsuzsáról, igazán megérdemelte, mert sokan sokat köszönhetünk neki! Földi halandó ritkán tud elmenni annyifelé, amennyi felé ő elment, és észrevett minden érdekességet, majd lehetőleg rögzített is, amennyit csak tudott belőle, és legtöbbször gyorsan közzé is tette az érdeklődőknek valahol. A váratlan halála tavasszal nagyon megdöbbentett, és bizony hiányzik! És vajon mi lett azzal a rengeteg egyedi felvétellel, ami utána megmaradt?

7857 Búbánat 2023-06-26 21:14:49
Az én érdeklődésemet is „felcsigázta” Zéta megemlékező, szép írása Szabó Zsuzsáról. Kíváncsiságból a neten utána kerestem és rátaláltam egy 2015-ös, vele készült interjúra: a civil szakmájáról, pontosabban az intézményről ahol vezetőként dolgozik és az ott lévők munkájáról is beszélget a meginterjúvolójával abban a rövid videofilmben...  Semmi opera, semmi zenei téma...  Nagyon szimpatikus, kedves kinézetű, intelligens hölgy volt. 

7856 Beatrice 2023-06-26 20:28:11
Köszönet a Szabó Zsuzsáról szóló szép megemlékezésért.
Utoljára egy januári koncerten találkoztunk, egymás mellett ültünk, és Ő természetesen kalózkodott. :-)
A halálhíre után nem sokkal elmentem egy közös kedvenc énekes koncertjére, és határozottan úgy éreztem, Zsuzsa jelen van.

7855 Laci Kozlok 2023-06-05 10:23:07 [Válasz erre: 7854 Laci Kozlok 2023-06-05 09:33:04]
Janáčkovo

7854 Laci Kozlok 2023-06-05 09:33:04
Kosznom Heiner Lajosnak a brnoi beszámolot. Komolyan nagyon jo az ottani opera.  Národní divadlo Brno, Janáškovo divadlo.      www.ndbrno.cz
Legkozelebbi premier  Salome - junius 17, reprízek - junius 21,25  szept.17, okt. 27, nov. 25.  A jegyek olcsobbak mint MAO-ban. Bnot /Brunnt/ konnyu megkozelíteni vonattal vagy autoval.

7853 Beatrice 2023-05-31 17:19:56
További Idomeneo-beszámolók:
Mezei Néző
Revizor


7852 Laci Kozlok 2023-05-28 23:41:31 [Válasz erre: 7851 Heiner Lajos 2023-05-28 17:45:30]
Caballét nem nagyon akarta a  Teatro Collon  Liu szerepében 1965-ben.  Szerencsére Birgit Nilsson volt kiírva Turandotra.  Nyíltan megmondta az opera vezetoségének, hogy ha ez a kislány nem fog énekelni,  akkor o sem fog, Természetesem mind a két holgy énekelt - nagy sikerrel. 

7851 Heiner Lajos 2023-05-28 17:45:30 [Válasz erre: 7850 Laci Kozlok 2023-05-28 16:22:59]
 A Turandot Zubin Mehta dirigálta felvétele számomra a mű legszebb stúdiórögzítése. Noha Sutherland és Pavarotti nevét nem ehhez az operához asszociáljuk elsősorban, de a stúdióban óriásit énekeltek. Caballé pedig minden idők egyik, vagy a legjobb Liuja.
S ha például az I. felvonás döbbenetesen dirigált záróhangjait hallgatjuk, megértjük, mi lehetett az oka, hogy a 26 éves Mehta Solti orra elől halászta el a Los Angeles-i Filharmonikusok vezető karmesteri posztját.

7850 Laci Kozlok 2023-05-28 16:22:59 [Válasz erre: 7849 Laci Kozlok 2023-05-28 10:38:52]
És hogy kell Liut énekelni ?  Hallgassátok meg Montserrat Caballe-t  a Tubuson. Gyonyoru diminuendo és a végén milyen piano.
Montserrat CABALLE - Signore ascolta - Turandot 

7849 Laci Kozlok 2023-05-28 10:38:52 [Válasz erre: 7845 Beatrice 2023-05-27 23:54:14]
Kedves Beatrice,
Nagyon drukkolok az új magyar tehetségeknek. Figyelmesen meghallgattam a Tubuson  Topolánszky  fiatal énekmuvészt.  Egyenlore maradjon Mozartnál  vagy   az énekirodalomnál. Még  tanuljon sokat, megéri. Még a magasságok élesek és  a  pianok nem fátyolosak - lásd  Liu ariáját és  Marietta dalát.  Adriana Lecouvreurt  vagy Poulencet  egyelore felejtse el. Hogy e helyet i-t énekel ez nem olyan nagy
hiba mint  a magyar kiejtés az olasz nyelvben,  az  e  az olasz nyelvben nem  megfeleloje a magyar hosszú  é-nek, erre vigyázni kell - péladul  a signore vagy amore szavakban. /Signore ascolta .../

7848 Ch.Blondel 2023-05-28 09:24:25 [Válasz erre: 7847 Beatrice 2023-05-28 02:34:04]
Vicces ez a rendezői csiki-csuki, de örülök, hogy végül csak "megkapta" ezt az áriát is Topolánszky, nagyszerű volt a bemutatón.

7847 Beatrice 2023-05-28 02:34:04 [Válasz erre: 7846 Ch.Blondel 2023-05-28 00:08:01]
Láttam a 16-i előadást is (amiről Zéta recenziója szól), abban sem volt benne. Totál meglepetés volt 25-én.

7846 Ch.Blondel 2023-05-28 00:08:01 [Válasz erre: 7845 Beatrice 2023-05-27 23:54:14]
Ez nagyon izgalmas, mert a bemutatón, ha vén emlékezetem meg nem csal, kimaradt ez az ária...

7845 Beatrice 2023-05-27 23:54:14
A csütörtöki, 25-ei Idomeneo végefelé Topolánszky Laura parádés "D'Oreste, d'Ajace" áriát énekelt, amitől nemcsak az én fejem "robbant fel", hanem a közönség jelentős részéé is, ami nagy ovációban nyilvánult meg.
Topolánszky olyan énekes, akik nemcsak hisztizést csinál az áriából, hanem közvetíteni tudja, micsoda fájdalmat él át a karakter (aki a szerelmi rivalizálásban alulmaradt).
Hatalmas vehemenciával kezdte, és végig győzte. Egyetlen pici kifogásom van: két szóban a szóvégi "e" hang helyett időnként "i"-t énekelt ("cerasti", "dolori"). Legalábbis én így hallottam.
Az énekléshez passzolva, a kígyós fejdísz is pazar volt.
(A Youtube-on jó pár érdekes és értékes felvétel van ebből az áriából, bár pont az én kedvenc verzióm nincs ott, Gruberova 2013-as, már nem épp fiatalon készített, utolsó Mozart-szólólemezéről.)
Azt hiszem, La Topolánszkyt érdemes lesz figyelemmel kísérni...
Az egész énekesgárda nagyon magas színvonalon teljesített, senkiről se tudnék rosszat mondani. Bravi!

7844 -zéta- 2023-05-10 23:07:11 [Válasz erre: 7843 Búbánat 2023-05-10 21:43:27]
Szerintem valami hasonló szerepelt már...

7843 Búbánat 2023-05-10 21:43:27

Milyen kár, hogy a Café Momus Játékba már nincs értelme kérdés-feladványként feltenni – jó kis fejtörő lehetett volna:

Heiner Lajos fórumtársunk A kalóz előadásáról beszámoló mai írásából idézem ezt a mondatát:

„(Mensáros zeneimádata közismert volt, de talán kevesebben tudják, hogy fiatalon a debreceni színházban elénekelte az idősebb Germont szerepét).


7842 Edmond Dantes 2023-04-20 21:22:22 [Válasz erre: 7840 Héterő 2023-04-20 15:57:29]
Olaszul nem tudok, de ezt a híres mondatot nagy ideje fejből el tudom mondani, mivel mélyen átérzem ... és örülök, hogy nálam ilyesmi nincsen.

7841 takatsa 2023-04-20 19:06:36 [Válasz erre: 7840 Héterő 2023-04-20 15:57:29]
Ez a Dante idézet nagyon ütős... De vajon igaz-e?
Hiszen így ér véget az emberi élet, / nem marad semmi más, csak a szép emlékek. :)

7840 Héterő 2023-04-20 15:57:29 [Válasz erre: 7838 takatsa 2023-04-19 13:53:22]
A kedvedért:
      "____ nessun maggior dolore,
      Che ricordarsi del tempo felice
      Nella miseria, ____" Dante.


O'er the glad waters of the dark−blue sea,
Our thoughts as boundless, and our souls as free,
Far as the breeze can bear, the billows foam,
Survey our empire, and behold our home!

These are our realms, no limits to their sway
Our flag the sceptre all who meet obey.
____________________________________

    " Nincs nagyobb fájdalom,
       mint visszaemlékezni boldog időkre
       – nyomorúságban..." Dante


Sötétkék tenger szívderítő hulláma fölött
– gondolatunk oly határtalan, lelkünk oly szabad, –
távolba képes fújni a szél, arra is habzik az ár,
lásd birodalmunkat: ím', nekünk otthon e táj!

Ez a mi országunk, hullámoknak nincs határa,
a zászlónk – jogar; félje, aki látja!

7839 Laci Kozlok 2023-04-20 11:00:41
Zéta beszámoloja, kritikája a szegedi eloadásrol nagyon tetszett, Bravo. Végre  egy szakember megírta, hogy milyen hangfaj  valojában Mathé Beáta - SPINTO LIRICO.
Nem = valodi drámai szoprán =  ahogy egyes szegedi fanok  írják.

7838 takatsa 2023-04-19 13:53:22 [Válasz erre: 7837 Héterő 2023-04-18 23:58:53]
Ez a 2011-es Miskolci fesztiválra készült fordításod igazán szép, gratulálok.
Zéta nagyszerű opera-beszámolójában szereplő Kacziány Géza idézet védelmében megjegyezném, hogy Kacziány fordítása 1892-ből való, és az akkori kor nyelvezetét használja, másrészt nem a Piave-librettót, hanem az eredeti, 1814-ben megjelent Byron költeményt fordította. Akit érdekel, az eredetiben elolvashatja Byron költeményét.

7837 Héterő 2023-04-18 23:58:53
Szomor habú(,) szélfodrosan végtelen lélek helyett Szeged számára is érdekes lehet a valódi Corsaro-kezdet:
Come liberi volano i venti
Per le immense pianure de' mari,
Così corrono gli arditi corsari
Pugna e preda sull'onde a cercar.

Patria e regno n'è il fiotto spumante,
Nostro scettro la nostra bandiera:
Noi sappiamo con anima altera
I perigli, la morte affrontar.

Miként szabadon szárnyal a szél is
végig a tengerek hatalmas rónáján,
úgy száll a vad kalóz a hullámok hátán,
és lesi: lesz-e harc, lesz-e hadizsákmány.

Hazánk, birodalmunk a habzó áradat;
törvényünk az, amit zászlónk mutat.
Tudunk is, merünk is büszke méltósággal
szembenézni veszéllyel, halállal.

7836 Hangyászsün 2023-03-16 20:05:35 [Válasz erre: 7834 Edmond Dantes 2023-03-16 13:34:28]
Kocsár szerintem tehetséges karmester - már amennyire ezt véres laikusként meg tudom ítélni.

7835 Momo 2023-03-16 15:57:06 [Válasz erre: 7834 Edmond Dantes 2023-03-16 13:34:28]
Nézd csak meg. Aki békésen beszélget, azzal bezzeg nem beszél senki „gorombán”. (Kivéve a hozzád hasonlókat, akik keresik a lehetőségét, hogy bárkivel kötözködjenek.)

Egyébként örülök, hogy egyetértünk. Ami Hangyász mondanivalóját illeti. :-)

7834 Edmond Dantes 2023-03-16 13:34:28 [Válasz erre: 7832 Hangyászsün 2023-03-16 09:56:15]
Erről van szó. Általánosságban továbbra is a döglött lovon röfögöm fenntartom, amit 7824-7827 írtam, csak nem óhajtok, nem fogok goromba, kioktató, személyeskedő beírásokra reagálni. Egyébiránt semmi bajom nincs a főzeneigazgatóval, ellentétben sokakkal másokkal itt a fórumon.

7833 Momo 2023-03-16 10:41:32 [Válasz erre: 7831 Edmond Dantes 2023-03-16 08:15:38]
Megint olyasmire válaszolsz, amit nem mondott senki. Fel kéne már nőni a normális beszélgetések színvonalához. Nem vagdalkozni, csúsztatni, ferdíteni (szerintem észre se veszed). Felőlem csinálhatod, csak össze szemeteled a topicot az ilyen értelmetlen hozzáröfögésekkel.

De, hogy egy kicsit tisztábban láss:
 A fideszes náci rezsim 
2010-ben mindent elkövetett, hogy (az amúgy jellemzően távol levő, a saját projektjeit vivő) Fischer maradjon az Operaházban. De nem akart. Így jutottunk el odáig, hogy "megkaptátok"...

Szerintem le kéne szállnod erről a döglött lóról. És megjegyzem, az ember beszélgetni jár ide, nem a vagdalkozásaidat helyre tenni. Itt nem te vagy a műsor.

7832 Hangyászsün 2023-03-16 09:56:15 [Válasz erre: 7831 Edmond Dantes 2023-03-16 08:15:38]
Kocsár Balázs igenis működik - nézőpont kérdése, hogyan.

7831 Edmond Dantes 2023-03-16 08:15:38 [Válasz erre: 7830 Momo 2023-03-16 04:19:08]
Igen, itt van a jelenlegi kormány tévedése igaza: "Az Operaháznak egy működő főzeneigazgatóra van szüksége, nem egy "névre"." Nos, megvan: megkapták, megkaptuk ... megkaptátok :-)

7830 Momo 2023-03-16 04:19:08 [Válasz erre: 7829 -zéta- 2023-03-14 14:26:24]
Igen, igazad van, van rá példa. Az a kérdés, hogy, mi a különbség, amitől Berlinben működött, itt meg nem. Hatékonyabban dolgoztak Barenboim keze alá, amikor távol volt? Esetleg Barenboim maga is többet tett bele a komoly presztízst jelentő berlini Staatsoperbe, mint amennyit Fischer bele akart tenni a pesti Operaházba? Valószínűleg mindkettő.
De nem tudjuk kitalálni, mert a berlini viszonyokat nem ismerjük.

(Egyébként – csak mielőtt úgy tűnne, valami személyes ellenszenv vezet – én Fischert szeretem. Elég sok produkcióban dolgoztam vele. Itt most erről a helyzetről beszélek.)

7829 -zéta- 2023-03-14 14:26:24 [Válasz erre: 7828 Momo 2023-03-14 12:14:52]
A világban azért van olyan, hogy nagy név és kézben tartja a helyi ügyeket.
Elsőre mindjárt Barenboim jutott eszembe, aki fantasztikus karriert futott karmesterként és zongoristaként egyaránt, de mindig rajta volt a berlini ügyeken is.
Pár éve meghalt a Deutsche Oper magyar származású szólóhárfása. És Barenboim lemondta az aznapi próbáját, reggel iderepült a temetésre, délután vissza az esti előadást vezényelni....

7828 Momo 2023-03-14 12:14:52 [Válasz erre: 7827 Edmond Dantes 2023-03-14 11:59:28]
Igen, itt volt az akkori balos kormány tévedése: Az Operaháznak egy működő főzeneigazgatóra van szüksége, nem egy "névre". A szokásos dilettáns ötletek egyike. 
Szegény Fischer meg engedett a rábeszélésnek. Bár abszolút nem neki való feladat.

(Kérlek kímélj meg attól, hogy 82.x is elmondod ugyanazt. Eddig se kellett volna, "ismételned". Ugyanis amire válaszoltál olyat nem írt senki. Ne haragudj, de olyan vagy mint a betelefonáló nénikék a Klubrádióban: Csak mondják végtelenítve a magukét, még a drága Bolgárurat se hallják meg közben...)

7827 Edmond Dantes 2023-03-14 11:59:28 [Válasz erre: 7826 Momo 2023-03-14 02:55:44]
Anélkül, hogy bárkit meg akarnék bántani, csak ismételni tudom, amit 7814-ben már leírtam: Egy világjáró és minimum nemzetközi (de inkább világ)hírű karmestertől, mint amilyen Fischer, senki nem remélhette, remélheti, hogy "Mahler irodájában" csücsül ítéletnapig, de még azt sem, hogy szerződése kifutásáig. Leegyszerűsítve: vagy nagy nevet vagy otthon csücsülőt kapunk. A két lehetőség kizárja egymást. 

7826 Momo 2023-03-14 02:55:44 [Válasz erre: 7822 -zéta- 2023-03-13 13:22:06]
Ó igen. Egy teljesen más minőség. Több szempontból is. Volt szerencsém egy időben beszélgetni az illetővel. Elgondolkodó hajlam, intelligencia, jó fül. Neki tényleg csoda a komolyzene, és az opera is.

Ehhez képest borzasztó, amikor látom a miniszteren (nem a mostanira gondolok), hogy letudandó penzum neki az Operaház, de az se zavarná, ha megszűnne az egész "kóceráj", a pénzt meg szétoszthatná máshová.


7825 Momo 2023-03-14 02:29:22 [Válasz erre: 7824 Edmond Dantes 2023-03-13 15:20:42]
Fischer Ádám szerepét és hatását nem kell túlgondolni az Operaház életében. A saját premierjeit rendesen megcsinálta, de ezen túl sokat volt távol, és a napi ügyekbe általában nem folyt bele. A napi munkában aktívan jelenlévő főzeneigazgató hiánya viszont érződött. Ezek miatt aztán Fischer egy idő után le is mondott operai közalkalmazotti státuszáról. Így nyilatkozott erről az MTI-nek:

„Én nem tudok és nem is akarok olyan megkötéseknek és kötelezettségeknek eleget tenni, amelyek együtt járnak a közalkalmazottisággal. Így hát arra az elhatározásra jutottam, hogy felmondom a közalkalmazotti státust, amiből automatikusan következik – hacsak a magyar parlament ezt a szerintem nem szerencsés törvényt meg nem változtatja –, hogy le kell mondanom a főzeneigazgatói posztról is.”

A színházat Vass Lajos, és a gazdasági igazgató vezette. Ami úgy nézett ki, hogy amikor Vass nemet akart mondani valakinek, valamire, akkor elküldte az illetőt a gazdasági igazgatóhoz, aki aztán széttárta a kezét, és nemet mondott. :-)

7824 Edmond Dantes 2023-03-13 15:20:42
A Hegyi Árpád Jutocsáról, operai főigazgatóságáról írottak alapján arra is lehet gondolni, hogy ő valójában sok mindenben -szerencsétlen- előhírnöke volt annak, ami őutána jött. Kovalik Balázs valóban művészeti vezető lett, a "naiv és álmatag elképzelésből" valóság lett. (Nem) Mellesleg és tudtommal már ő (Hegyi) is tett lépéseket Fischer Ádám szerződtetése érdekében a főzeneigazgatói posztra, amiből később szintén valóság lett, csakúgy, mint pl. Keveházi Gábor elmozdításából, évekkel   megbízatásának lejárta előtt. Ugyancsak valóság lett a nagy létszámú leépítés valamint az Erkel Színház sorsa is beteljesedett: ha nem is bontották le, de az opera- és balettjátszás számára sajnálatos módon beláthatatlan ideig bezárult.

7823 Edmond Dantes 2023-03-13 15:01:27
Lehet, hogy Ókovács Szilveszter tudja, hogy mit szeretne, mármint hogy ő mit szeretne. Vajon azt is tudja-e, hogy a közönség mit szeretne? Biztosan azt, amit ő? Vajon azt is tudja-e, hogy a társulat mit szeretne? Biztosan azt, amit ő?

7822 -zéta- 2023-03-13 13:22:06 [Válasz erre: 7821 Momo 2023-03-13 12:39:48]
Te pontosan tudod, ki volt az utolsó miniszter, akit tiszta szívből érdekelt a műfaj sorsa...

7821 Momo 2023-03-13 12:39:48
1.§ A Magyar Állami Operaház magyar kulturális életben betöltött kiemelt szerepére való tekintettel, a hagyományok megőrzése mellett, a modern kor igényeinek megfelelő, nemzeti operaház művészi színvonalának emelése és a kiszámítható működés érdekében elrendelem az intézmény átszervezését és Hegyi Árpád Jutocsa főigazgatói pályázatában részletezett struktúraváltás végrehajtását.

Ami ezt illeti: Szerintem elképesztően cinikus és hozzá nem értő szöveg. Megvontak egy csomó támogatást a Háztól, majd küldtek valakit kívülről, hogy csináljon "struktúraváltást".
Esélye nem volt a szerencsétlen embernek. És a követőinek sem. Esélye legközelebb Ókovács Szilveszternek volt bármire. 

Szerintem komoly gond, ha egy ország nem tudja, mit akar kezdeni az (egyetlen igazi) Operaházával.

Márpedig ha egy ekkora költségvetésből, ennyi emberrel működő, országos intézmény mögött, nincs közmegegyezésen alapuló, elvi fenntartói szándék, mely évtizedekre megszabja az irányt, akkor az a minőség kárára megy. Aminek végső soron a közönség és az operai szakma egyaránt megissza a levét. 
(Nem a jelenlegi Főigazgatóra gondolok. Ő tudja, mit szeretne. De, hogy rajta túl, még mindig ötletelés, különböző érdekcsoportok közti huzavona, stb. megy operajátszás ügyben, az tuti.)

7820 Momo 2023-03-13 12:26:03
 Erről a Hegyi Árpád Jutocsa munkálkodását bemutató írásról jut eszembe, amikor nem sokkal kinevezése után odaült kollégákhoz az operai művészbüfében és megkérdezte: "No, ki írja a Café Momust...?". 

Akkoriban volt itt csúcsán a fórumozás. Pörögtek a topicok, mindenki olvasta a hozzászólásokat, még a Minisztériumban is. Jutocsa meg gondolta, megtudja, ki kicsoda. (Nem tudta meg.) 


:-)
 

7819 takatsa 2023-03-12 20:22:01 [Válasz erre: 7818 Heiner Lajos 2023-03-02 07:11:50]
Csak nem erre gondolsz?

Azt olvastam, hogy Pappano most vezényelte életében először a Turandotot. Mit mondjak? Már éppen ideje volt.  Akit érdekel, az hallgassa. :)

7818 Heiner Lajos 2023-03-02 07:11:50 [Válasz erre: 7817 lujza 2023-03-01 23:55:04]
Köszönöm, nekem újdonságjegyzékben küldték el az infot.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.