195 Búbánat 2006-09-06 18:51:29 [Válasz erre: 194 Búbánat 2006-09-06 18:50:18]
Ruitner Sándor: … Már szó volt róla, hogy Házy Erzsébet tíz éves korában családjával szülővárosából, Pozsonyból, a harmincas évek végén, a nehéz gazdasági helyzetük miatt áttelepült Budapestre. A Nemzeti Zenedében zongorázni, majd magánúton énekelni tanult. Művészi pályafutását hamarosan a Magyar Rádió énekkarában kezdte a negyvenes évek végén. Az Énekkart akkor még úgy hívták, hogy Földényi-Kórus. Erről a korszakáról Házy Erzsébet egy vele készült interjúban így nyilatkozott: „….sokat tanultam itt, sőt az Operaházhoz is a rádió ajánlására kerültem, amiért különösen hálás vagyok.” Az elhangzottakból kitűnhetett, hogy Házy Erzsébet hálásan pillantott vissza a rádiós múltra. Ám, hogy az ő esetében miként történt az operaházi szerződtetés, arra két írásos dokumentumot is találtam. Közülük az első abszolút hivatalos: az Operaház 100 éves történetét feldolgozó tanulmánykötetből való, és az akkori igazgató, Tóth Aladár bölcs előrelátásáról tanúskodik. Gencsy Sári, Házy Erzsébet, László Margit, Sándor Judit illetve Bódy József, Faragó András, Ilosfalvy Róbert, Kishegyi Árpád, Melis György, Radnay György, Réti József mind 1948 és 1953 között lettek az Operaház énekesei. Nagyrészük rövidesen főszerepeket énekelt, hiszen majdnem minden darabnak két, sőt három szereposztása volt. Gencsy, Gyurkovics mellett a második koloratúr primadonna szerepkörére pályázott. Házy Erzsébet ekkoriban szintén az ékítményes szólamokkal kacérkodott, bár Tóth Aladár idejében figyelmeztette, hogy más területen találja majd meg igazi otthonát. A másik, szintén erre a korszakra jellemző történetet Dalos László mesélte el a Film Színház Muzsika egyik 1963-as cikkében. Az írás egyfajta szubjektív portrét vázolt fel a már igazi sztár szerepében tündöklő Házy Erzsébetről. De, egy kedves történet felidézésével nem feledkezett meg szólista karrierjének indulásáról.
Ruitner Sándor: … Már szó volt róla, hogy Házy Erzsébet tíz éves korában családjával szülővárosából, Pozsonyból, a harmincas évek végén, a nehéz gazdasági helyzetük miatt áttelepült Budapestre. A Nemzeti Zenedében zongorázni, majd magánúton énekelni tanult. Művészi pályafutását hamarosan a Magyar Rádió énekkarában kezdte a negyvenes évek végén. Az Énekkart akkor még úgy hívták, hogy Földényi-Kórus. Erről a korszakáról Házy Erzsébet egy vele készült interjúban így nyilatkozott: „….sokat tanultam itt, sőt az Operaházhoz is a rádió ajánlására kerültem, amiért különösen hálás vagyok.” Az elhangzottakból kitűnhetett, hogy Házy Erzsébet hálásan pillantott vissza a rádiós múltra. Ám, hogy az ő esetében miként történt az operaházi szerződtetés, arra két írásos dokumentumot is találtam. Közülük az első abszolút hivatalos: az Operaház 100 éves történetét feldolgozó tanulmánykötetből való, és az akkori igazgató, Tóth Aladár bölcs előrelátásáról tanúskodik. Gencsy Sári, Házy Erzsébet, László Margit, Sándor Judit illetve Bódy József, Faragó András, Ilosfalvy Róbert, Kishegyi Árpád, Melis György, Radnay György, Réti József mind 1948 és 1953 között lettek az Operaház énekesei. Nagyrészük rövidesen főszerepeket énekelt, hiszen majdnem minden darabnak két, sőt három szereposztása volt. Gencsy, Gyurkovics mellett a második koloratúr primadonna szerepkörére pályázott. Házy Erzsébet ekkoriban szintén az ékítményes szólamokkal kacérkodott, bár Tóth Aladár idejében figyelmeztette, hogy más területen találja majd meg igazi otthonát. A másik, szintén erre a korszakra jellemző történetet Dalos László mesélte el a Film Színház Muzsika egyik 1963-as cikkében. Az írás egyfajta szubjektív portrét vázolt fel a már igazi sztár szerepében tündöklő Házy Erzsébetről. De, egy kedves történet felidézésével nem feledkezett meg szólista karrierjének indulásáról.
194 Búbánat 2006-09-06 18:50:18
Ruitner Sándor, a Rádió Dalszínháza egykori zenei szerkesztője-rendezője, dramaturgja évtizedekig bábáskodott a „könnyű múzsa” oldalán, az ő érdeme (is), hogy a rádió archívuma annyi meg annyi operettfelvétellel büszkélkedhet; a nagy magyar opera-és operetténekesekről készített portréinak se szeri, se száma. Mai napig hétről - hétre készíti rádiós dalszínházi jegyzeteit, gyakran hallhatjuk őt a rádióban az operett legendás alakjairól készített műsorok vezetőjeként. Házy Erzsébetről is több műsorában megemlékezett rajongó szeretettel. Ezeket magnóra vettem, így van miből és mit idéznem, ezzel is gazdagítva Házy Erzsébetről kikerekedő portrét. A hangzó anyagot kissé - de nem értelemzavaró módon – átszerkesztettem a leírás, az elbeszélés stilisztikai követelményeit szem előtt tartva. Ezt a hosszú - a rádióban elhangzott több órányi anyagot - több részletben, folytatólagosan fogom ismertetni - a pálya, az életút kronologikus folyamatában.
Ruitner Sándor, a Rádió Dalszínháza egykori zenei szerkesztője-rendezője, dramaturgja évtizedekig bábáskodott a „könnyű múzsa” oldalán, az ő érdeme (is), hogy a rádió archívuma annyi meg annyi operettfelvétellel büszkélkedhet; a nagy magyar opera-és operetténekesekről készített portréinak se szeri, se száma. Mai napig hétről - hétre készíti rádiós dalszínházi jegyzeteit, gyakran hallhatjuk őt a rádióban az operett legendás alakjairól készített műsorok vezetőjeként. Házy Erzsébetről is több műsorában megemlékezett rajongó szeretettel. Ezeket magnóra vettem, így van miből és mit idéznem, ezzel is gazdagítva Házy Erzsébetről kikerekedő portrét. A hangzó anyagot kissé - de nem értelemzavaró módon – átszerkesztettem a leírás, az elbeszélés stilisztikai követelményeit szem előtt tartva. Ezt a hosszú - a rádióban elhangzott több órányi anyagot - több részletben, folytatólagosan fogom ismertetni - a pálya, az életút kronologikus folyamatában.
193 Búbánat 2006-09-06 16:20:23
Kedves IVA! Örülök, hogy jelentkeztél ! Hasznosak észrevételeid. Maradj továbbra is itt! Olvastam a portálon Házy Erzsébetről írt értékes hozzászólásaid. Számomra több vonatkozásban is új ismeretekkel szolgált.Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmünket.
Kedves IVA! Örülök, hogy jelentkeztél ! Hasznosak észrevételeid. Maradj továbbra is itt! Olvastam a portálon Házy Erzsébetről írt értékes hozzászólásaid. Számomra több vonatkozásban is új ismeretekkel szolgált.Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmünket.
192 Búbánat 2006-09-06 11:25:41
[url]http://www.terasz.hu/main.php?id=egyeb&page=cikk&cikk_id=2708;az említett és hivatkozott egyik forrásom[/url]
[url]http://www.terasz.hu/main.php?id=egyeb&page=cikk&cikk_id=2708;az említett és hivatkozott egyik forrásom[/url]
191 IVA 2006-09-06 04:39:30 [Válasz erre: 45 bermuda 2006-03-26 15:18:48]
Nagyon is egyetértek hozzászólásoddal, Bermuda. A Nyugat lánya felújítása előtt csak Renata Tebaldi felvételét ismertem, aki makulátlan tökéllyel, eszményi szenvedéllyel, telt drámai szopránján szólaltatta meg a szerepet. Mégsem hozott csalódást és nem hagyott hiányérzetet az Erkel színházi bemutató, amelyet a rádióból hallgattam. Sajnos később is csak egyetlenegyszer láttam az előadást színpadon, Házyval (és Ilosfalvyval), ám e két alkalom óta is az ő jellegzetes szövegformálásával él bennem a szólam. Ma is hallom, hogyan ejti az első felvonás végén: \"... Fenn a szép kicsi házban.\" Tán gyerekes dolog, mindig figyelmes lettem arra, ha Házy a \"ház\" szót énekelte. \"Csak az boldog ház, ...\" (A cigánybáró) stb. És valóban, az sem keltett hiányt, hogy Házy alapvetően lírai szoprán. Bár egy korabeli kritika éppen A Nyugat lánya után megjegyezte, hogy a szólam magasságai előtt félelmet érez az énekesnő hangjában, magam akkor még nem lettem erre figyelmes. Az éneklés szenvedélyessége valószínűleg minden hiányosságot eltakart. Nagyon illett Házyhoz Minnie szerepe, állítom, hogy a Manon mellett ez az eleve szerelemcentrikus, majd végzetesen szerelmes figura találkozott leginkább az egyéniségével.
Nagyon is egyetértek hozzászólásoddal, Bermuda. A Nyugat lánya felújítása előtt csak Renata Tebaldi felvételét ismertem, aki makulátlan tökéllyel, eszményi szenvedéllyel, telt drámai szopránján szólaltatta meg a szerepet. Mégsem hozott csalódást és nem hagyott hiányérzetet az Erkel színházi bemutató, amelyet a rádióból hallgattam. Sajnos később is csak egyetlenegyszer láttam az előadást színpadon, Házyval (és Ilosfalvyval), ám e két alkalom óta is az ő jellegzetes szövegformálásával él bennem a szólam. Ma is hallom, hogyan ejti az első felvonás végén: \"... Fenn a szép kicsi házban.\" Tán gyerekes dolog, mindig figyelmes lettem arra, ha Házy a \"ház\" szót énekelte. \"Csak az boldog ház, ...\" (A cigánybáró) stb. És valóban, az sem keltett hiányt, hogy Házy alapvetően lírai szoprán. Bár egy korabeli kritika éppen A Nyugat lánya után megjegyezte, hogy a szólam magasságai előtt félelmet érez az énekesnő hangjában, magam akkor még nem lettem erre figyelmes. Az éneklés szenvedélyessége valószínűleg minden hiányosságot eltakart. Nagyon illett Házyhoz Minnie szerepe, állítom, hogy a Manon mellett ez az eleve szerelemcentrikus, majd végzetesen szerelmes figura találkozott leginkább az egyéniségével.
190 IVA 2006-09-06 04:11:14 [Válasz erre: 44 telramund 2006-03-26 13:07:59]
Kedves Telramund! Nem szívesen \"javítom\" hozzászólásodat, hiszen - ha már a múltba nem mehetünk is vissza - mindannyiunknak jobb lenne, ha bejegyzésed délelőttjén 30 év távlatából jött volna át Házy és Ilosfalvy \"csodás zeneisége, szenvedélyessége és csodás hangja\". Csakhogy amiről írtál, éppen 40 év távolából jött át: A Nyugat lánya felújítása 1966. április 16-án volt az Erkelben, azon az estén közvetítette a rádió, és valószínű, hogy a felvétel annak a közvetítésnek a rögzítése. Abban azonban tökéletesen egyetértek Veled, hogy jó lenne, ha a Magyar Rádió nem hangtárának csöndjében rejtegetné az újból és újből nagy élményeket nyújtható, értékes dokumentumokat, hanem arra használná, amire a rádió való. Hiszen az új és legújabb, divatos nemzetközi felvételeket meg is lehet vásárolni, a honi premiereket dokumentáló felvételek azonban csak a rádióban (lehetnének) hallhatók. Ugyanígy helytelenítem, sőt felelőtlenségnek tartom, hogy a MR stúdiójában készült teljes operafelvételek (mint pl. a Manon Lescaut-é) közül immár csak néhány évente tűznek műsorra egyet-egyet, elvétve. Pedig ezek - technikai kezdetlegességeik és az előadásmód (itt-ott) régiesedése ellenére is nagy értékek, és élvezhetők is.
Kedves Telramund! Nem szívesen \"javítom\" hozzászólásodat, hiszen - ha már a múltba nem mehetünk is vissza - mindannyiunknak jobb lenne, ha bejegyzésed délelőttjén 30 év távlatából jött volna át Házy és Ilosfalvy \"csodás zeneisége, szenvedélyessége és csodás hangja\". Csakhogy amiről írtál, éppen 40 év távolából jött át: A Nyugat lánya felújítása 1966. április 16-án volt az Erkelben, azon az estén közvetítette a rádió, és valószínű, hogy a felvétel annak a közvetítésnek a rögzítése. Abban azonban tökéletesen egyetértek Veled, hogy jó lenne, ha a Magyar Rádió nem hangtárának csöndjében rejtegetné az újból és újből nagy élményeket nyújtható, értékes dokumentumokat, hanem arra használná, amire a rádió való. Hiszen az új és legújabb, divatos nemzetközi felvételeket meg is lehet vásárolni, a honi premiereket dokumentáló felvételek azonban csak a rádióban (lehetnének) hallhatók. Ugyanígy helytelenítem, sőt felelőtlenségnek tartom, hogy a MR stúdiójában készült teljes operafelvételek (mint pl. a Manon Lescaut-é) közül immár csak néhány évente tűznek műsorra egyet-egyet, elvétve. Pedig ezek - technikai kezdetlegességeik és az előadásmód (itt-ott) régiesedése ellenére is nagy értékek, és élvezhetők is.
189 IVA 2006-09-06 01:35:45 [Válasz erre: 188 IVA 2006-09-06 01:27:05]
OFF: A linkeléshez, úgy látom, nem sikerült használnom az útmutatást.
OFF: A linkeléshez, úgy látom, nem sikerült használnom az útmutatást.
188 IVA 2006-09-06 01:27:05 [Válasz erre: 59 Búbánat 2006-06-11 15:51:06]
Újabban akadtam erre a fórumra, erre a topikra. Örülök annak, hogy többen is vagyunk, akiknek az életében jelentős és tartósnak bizonyult helyet foglal el Házy Erzsébet pályája és művészete, művészi személyisége. 2005. június 2-án magam is nyitottam topikot a magyar operajátszás e kivételes tüneményéről a Magyar Színházi Portál fórumában (Mennyei páholy főtémakör), ahol az operaélet, a zene természetesen másodlagos fontosságú terület, de jó, hogy ott is téma. Élvezettel olvasgattam át Búbánat és mások emlékezéseit. Most azért hivatkozom az 59. hozzászólásra, mert abban kerültek szóba Házynak azok az alakításai, amelyekben megismertem. Glavari Hannáját a szigeti előadás televíziós közvetítésében élveztem először, még \"gazdag\" szomszédunk tévé-készülékén. Színpadon pedig a Fra Diavolo fekete hajú Zerlinájaként láttam meg, az Erkel Színházban. (Nemrég akadtam rá egy képkeresőben Forray Gábor ehhez az előadáshoz tervezett díszletére. Úgy látom, a momus.hu fórumán nincs lehetőség kép beszúrására, ezért - emlékeztetőül - ide linkelem a Színházi Portál fórumának ezt illusztráló oldalát: [url]http://www.szinhaz.hu/index.php?id=27&forumid=3196)[/url] Az 59. hozzászóláshoz fűzöm, hogy a harmadik bekezdésben említett szerzők közül Bizet és Gounod hősnőit Házy nem szólaltatta meg színpadon. Nem tudok róla, hogy énekelte volna Micaelát, Margit pedig biztosan nem volt színpadi szerepe. Erről maga is beszélt egy rádiós portéműsorban (amelyben elhangzott az Ékszerária felvétele). A riporter ide vonatkozó kérdésére Házy azt válaszolta, hogy visszatekintve pályájára úgy érzi, Margit valószínűleg azért kerülte el, mert nem is vágyott rá igazán. Egy jóval későbbi nyilatkozata szerint Violetta volt a beteljesületlen szerepálma. Akkor már nyilvánvaló lehetett számára, hogy ez így is marad. Ha létezik reinkarnáció – mondotta -, a Traviátát még elénekelné. Ha létezik reinkarnáció, én is megnézném vele a Traviatát. És Desdemonát is. Hiszen ezek híján Verdi operahősnőit sem sorolhatjuk repertoárjába. A Rigoletto Apródja, amellyel debütált, és az Álarcosbál Oscarja, akit sokszor jelenített meg, nemigen nevezhetők \"hősnőknek\".
Újabban akadtam erre a fórumra, erre a topikra. Örülök annak, hogy többen is vagyunk, akiknek az életében jelentős és tartósnak bizonyult helyet foglal el Házy Erzsébet pályája és művészete, művészi személyisége. 2005. június 2-án magam is nyitottam topikot a magyar operajátszás e kivételes tüneményéről a Magyar Színházi Portál fórumában (Mennyei páholy főtémakör), ahol az operaélet, a zene természetesen másodlagos fontosságú terület, de jó, hogy ott is téma. Élvezettel olvasgattam át Búbánat és mások emlékezéseit. Most azért hivatkozom az 59. hozzászólásra, mert abban kerültek szóba Házynak azok az alakításai, amelyekben megismertem. Glavari Hannáját a szigeti előadás televíziós közvetítésében élveztem először, még \"gazdag\" szomszédunk tévé-készülékén. Színpadon pedig a Fra Diavolo fekete hajú Zerlinájaként láttam meg, az Erkel Színházban. (Nemrég akadtam rá egy képkeresőben Forray Gábor ehhez az előadáshoz tervezett díszletére. Úgy látom, a momus.hu fórumán nincs lehetőség kép beszúrására, ezért - emlékeztetőül - ide linkelem a Színházi Portál fórumának ezt illusztráló oldalát: [url]http://www.szinhaz.hu/index.php?id=27&forumid=3196)[/url] Az 59. hozzászóláshoz fűzöm, hogy a harmadik bekezdésben említett szerzők közül Bizet és Gounod hősnőit Házy nem szólaltatta meg színpadon. Nem tudok róla, hogy énekelte volna Micaelát, Margit pedig biztosan nem volt színpadi szerepe. Erről maga is beszélt egy rádiós portéműsorban (amelyben elhangzott az Ékszerária felvétele). A riporter ide vonatkozó kérdésére Házy azt válaszolta, hogy visszatekintve pályájára úgy érzi, Margit valószínűleg azért kerülte el, mert nem is vágyott rá igazán. Egy jóval későbbi nyilatkozata szerint Violetta volt a beteljesületlen szerepálma. Akkor már nyilvánvaló lehetett számára, hogy ez így is marad. Ha létezik reinkarnáció – mondotta -, a Traviátát még elénekelné. Ha létezik reinkarnáció, én is megnézném vele a Traviatát. És Desdemonát is. Hiszen ezek híján Verdi operahősnőit sem sorolhatjuk repertoárjába. A Rigoletto Apródja, amellyel debütált, és az Álarcosbál Oscarja, akit sokszor jelenített meg, nemigen nevezhetők \"hősnőknek\".
187 IVA 2006-09-06 01:14:49 [Válasz erre: 52 martuni 2006-05-28 14:04:28]
\"Kár, hogy mostanság nincsenek már olyan eszményi szoprán-tenor párosok, mint Simándy-Orosz Júlia, vagy Ilosfalvy-Házy Erzsébet volt.\" - Kissé pontosítani szeretném a hasonlatot. Valóban, Orosz Júlia is gyakori partnere volt Simándynak, amint Mátyás Mária, később Házy, Dunszt Mária, majd Sudlik Mária is, és leggyakrabban Takács Paula. De ha már mindenáron legendás párosban akarjuk említeni Simándy József nevét, a kötőjel túloldalára elsősorban Osváth Júlia neve kívánkozik.
\"Kár, hogy mostanság nincsenek már olyan eszményi szoprán-tenor párosok, mint Simándy-Orosz Júlia, vagy Ilosfalvy-Házy Erzsébet volt.\" - Kissé pontosítani szeretném a hasonlatot. Valóban, Orosz Júlia is gyakori partnere volt Simándynak, amint Mátyás Mária, később Házy, Dunszt Mária, majd Sudlik Mária is, és leggyakrabban Takács Paula. De ha már mindenáron legendás párosban akarjuk említeni Simándy József nevét, a kötőjel túloldalára elsősorban Osváth Júlia neve kívánkozik.
186 Búbánat 2006-09-05 10:19:04
Váczi Károly zongoraművész – pedagógus, egykori Dohnányi-növendék: „… Két később kiváló énekes is nálam kezdett zongorázni: Házy Erzsébet és Sass Szilvia. Házy Erzsébet nemigen szeretett gyakorolni, többször rajtakaptam, amint gyakorlás helyett a szomszédos tanterem kulcslyukára tapasztva fülét, titokban az énekórát hallgatta.” (Muzsika, 2002. április, Devich Márton: Pódium és katedra – Beszélgetés Váczi Károllyal)
Váczi Károly zongoraművész – pedagógus, egykori Dohnányi-növendék: „… Két később kiváló énekes is nálam kezdett zongorázni: Házy Erzsébet és Sass Szilvia. Házy Erzsébet nemigen szeretett gyakorolni, többször rajtakaptam, amint gyakorlás helyett a szomszédos tanterem kulcslyukára tapasztva fülét, titokban az énekórát hallgatta.” (Muzsika, 2002. április, Devich Márton: Pódium és katedra – Beszélgetés Váczi Károllyal)
185 Búbánat 2006-09-04 18:25:23 [Válasz erre: 183 WiseGentleman 2006-09-04 16:00:58]
Abody Béla kritikájának tárgya az az Anyegin-előadás volt, amelyben Tatjana - Házy Erzsébet, Anyegin - Ötvös Csaba, Lenszkij - Berkes János, Olga - Szabó Anita, Gremin - Ütő Endre, továbbá fellépett még: Gurszky János, Jablonkay Olga és Jász Klári. Kórody András vezényelt. A recenzió az Új Tükör 1980. január 13-i számában jelent meg. Feltehetően egy-két héttel korábbi előadásról készülhetett a kritika.
Abody Béla kritikájának tárgya az az Anyegin-előadás volt, amelyben Tatjana - Házy Erzsébet, Anyegin - Ötvös Csaba, Lenszkij - Berkes János, Olga - Szabó Anita, Gremin - Ütő Endre, továbbá fellépett még: Gurszky János, Jablonkay Olga és Jász Klári. Kórody András vezényelt. A recenzió az Új Tükör 1980. január 13-i számában jelent meg. Feltehetően egy-két héttel korábbi előadásról készülhetett a kritika.
184 Búbánat 2006-09-04 17:06:17 [Válasz erre: 180 Sesto 2006-09-03 15:59:39]
És a televízióban is Mihályt szólaltatták meg az Emlékezés a primadonnára c. Gedeon Judit rendezte TV -dokumentumfilmben. Ebben felelevenítette Házy művészetét, méltatta érdemeit. Zenei illusztrációkban Sárdy Jánost, Simándy Józsefet és Udvardy Tibort láthattuk Házy Erzsébet partnereként a bejátszott archív felvételeken.
És a televízióban is Mihályt szólaltatták meg az Emlékezés a primadonnára c. Gedeon Judit rendezte TV -dokumentumfilmben. Ebben felelevenítette Házy művészetét, méltatta érdemeit. Zenei illusztrációkban Sárdy Jánost, Simándy Józsefet és Udvardy Tibort láthattuk Házy Erzsébet partnereként a bejátszott archív felvételeken.
183 WiseGentleman 2006-09-04 16:00:58 [Válasz erre: 172 Búbánat 2006-08-31 16:20:26]
Ezt az Anyegint egy vasárnap délelőtti előadás keretében láttam is, a többi szereplő Bende Zsolt, Barta Alfonz, Szabó Anita, Seregélly Katalin (tragikus balesetben elhunyt, nagyon tehetséges énekesnő, pl. kitűnő Carmen) volt. Gremint, ha jól emlékszem, Ütő Endre vagy Begányi Ferenc (szintén nagy kedvencem) énekelte.
Ezt az Anyegint egy vasárnap délelőtti előadás keretében láttam is, a többi szereplő Bende Zsolt, Barta Alfonz, Szabó Anita, Seregélly Katalin (tragikus balesetben elhunyt, nagyon tehetséges énekesnő, pl. kitűnő Carmen) volt. Gremint, ha jól emlékszem, Ütő Endre vagy Begányi Ferenc (szintén nagy kedvencem) énekelte.
182 Búbánat 2006-09-04 15:01:07 [Válasz erre: 168 Búbánat 2006-08-29 13:13:41]
A neten találtam az előbb: Ez az egyszemélyes opera az emberi magány (egy telefonhoz kötött nőről szól) egyik rendkívül megrázó példája. Házy Erzsébet -akinek egyik nagy TV-szerepe volt - mesélte el, hogy egy fiatal magyar nő ennek hatására lett öngyilkos, és a művésznő megpróbálta a TV-nyilvánosság nagy közönségének elmagyarázni, hogy \"ne feledjék, ez csak egy szerep\".
A neten találtam az előbb: Ez az egyszemélyes opera az emberi magány (egy telefonhoz kötött nőről szól) egyik rendkívül megrázó példája. Házy Erzsébet -akinek egyik nagy TV-szerepe volt - mesélte el, hogy egy fiatal magyar nő ennek hatására lett öngyilkos, és a művésznő megpróbálta a TV-nyilvánosság nagy közönségének elmagyarázni, hogy \"ne feledjék, ez csak egy szerep\".
181 Búbánat 2006-09-03 23:30:13 [Válasz erre: 180 Sesto 2006-09-03 15:59:39]
És ő mondta az Erkel Színház előcsarnokában a ravatalnál is a búcsúbeszédet. És szólt hangszórón a Manon Lescautból az intermezzo. A tömeg egy része kiszorult a színházból, fagyos december volt, de rendületlenül kitartott. Nekem szerencsém volt, bent, közvetlenül a ravatal mellett, a gyászoló családtagok, kollégák közelében álltam; Mihály András, az igazgató láthatóan megrendült volt. Hogy belsejében mi zajlott le, nem tudhatom. Házy Erzsébet a kórházban, a betegágyán kifakadt, hogy az Opera rekonstrukciója miatt még az sem adatik meg számára, hogy ha meghal, majd ott ravatalozzák fel...
És ő mondta az Erkel Színház előcsarnokában a ravatalnál is a búcsúbeszédet. És szólt hangszórón a Manon Lescautból az intermezzo. A tömeg egy része kiszorult a színházból, fagyos december volt, de rendületlenül kitartott. Nekem szerencsém volt, bent, közvetlenül a ravatal mellett, a gyászoló családtagok, kollégák közelében álltam; Mihály András, az igazgató láthatóan megrendült volt. Hogy belsejében mi zajlott le, nem tudhatom. Házy Erzsébet a kórházban, a betegágyán kifakadt, hogy az Opera rekonstrukciója miatt még az sem adatik meg számára, hogy ha meghal, majd ott ravatalozzák fel...
180 Sesto 2006-09-03 15:59:39 [Válasz erre: 179 Búbánat 2006-09-02 21:54:17]
...már megbocsáss, de ennyire ferdegerincü, jellemtelen alak volt Mihály András???-elvégre-ha nem tévedek(?) utána kellene lapoznom(!) de Te ezt talán kapásból tudod?!-szóval, pont ö volt a ´80-as évek elején a diri a MÁO-ban: vagyis Házy és sok más Titán möködését pontosan ö akadályozta meg!... S ezek után ily \"nemes, elismerö és kenetteljes szavak, gondolatok\" a legendás Müvészröl-bocs, de ez hányinger!... :-(
...már megbocsáss, de ennyire ferdegerincü, jellemtelen alak volt Mihály András???-elvégre-ha nem tévedek(?) utána kellene lapoznom(!) de Te ezt talán kapásból tudod?!-szóval, pont ö volt a ´80-as évek elején a diri a MÁO-ban: vagyis Házy és sok más Titán möködését pontosan ö akadályozta meg!... S ezek után ily \"nemes, elismerö és kenetteljes szavak, gondolatok\" a legendás Müvészröl-bocs, de ez hányinger!... :-(
179 Búbánat 2006-09-02 21:54:17
Mihály András: \"A színpad virtuóza, a színpad szerelmese, a színpad összes színeinek tulajdonosa. Ilyen igazi primadonnája, ilyen nagy hatású, ilyen intenzív, ilyen szépen éneklő primadonnája nemigen volt még a magyar Operaháznak.\"
Mihály András: \"A színpad virtuóza, a színpad szerelmese, a színpad összes színeinek tulajdonosa. Ilyen igazi primadonnája, ilyen nagy hatású, ilyen intenzív, ilyen szépen éneklő primadonnája nemigen volt még a magyar Operaháznak.\"
177 sphynx 2006-09-02 16:59:50
Ez a Búbánat, egy Házy-áldás!
Ez a Búbánat, egy Házy-áldás!
176 Búbánat 2006-09-02 15:58:58
Pitti Katalin: Amikor Pitti Katalin fiatal művészként az Operaház tagja lett, Erzsébet a csúcson volt. Az új kolléganő szintén félt tőle, és annyira tisztelte, hogy egyszerűen nem mert a közelébe menni, nemhogy bemutatkozni. Később, a kezdeti súrlódások után jó viszonyban voltak, Erzsébet, aki mindig is figyelemmel kíséret a fiatal tehetségek kibontakozását, nagy és őszinte örömmel gratulált egyik kiemelkedő alakításához. Pitti Katali úgy is, mint hívő ember, kimondhatatlanul sajnálta Erzsébetet, amikor látta testi-lelki nyomorúságát, leépülését az idő haladtával. Emlékezetes számára egy Pillangó-előadás, amikor a gyermektől való búcsúszáskor Erzsébet egy hangot sem tudott kiadni, viszont érzelemdús játéka annyira kifejező volt, hogy ellensúlyozta a malőrt. Neki mondta azt a megrázó és jellemző mondatot is, hogy: Kis csónak vagyok a tengeren... Utolsó találkozásuk egy közös ismerős hölgynél jött létre, ahol Erzsébet egy kis pohár borral a kezében üldögélt, holott tudta, hogy egy kortyot sem volna szabad innia. \"Tudom, hogy nem szabad, de minek éljek én már?\" - így búcsúzott. /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004/
Pitti Katalin: Amikor Pitti Katalin fiatal művészként az Operaház tagja lett, Erzsébet a csúcson volt. Az új kolléganő szintén félt tőle, és annyira tisztelte, hogy egyszerűen nem mert a közelébe menni, nemhogy bemutatkozni. Később, a kezdeti súrlódások után jó viszonyban voltak, Erzsébet, aki mindig is figyelemmel kíséret a fiatal tehetségek kibontakozását, nagy és őszinte örömmel gratulált egyik kiemelkedő alakításához. Pitti Katali úgy is, mint hívő ember, kimondhatatlanul sajnálta Erzsébetet, amikor látta testi-lelki nyomorúságát, leépülését az idő haladtával. Emlékezetes számára egy Pillangó-előadás, amikor a gyermektől való búcsúszáskor Erzsébet egy hangot sem tudott kiadni, viszont érzelemdús játéka annyira kifejező volt, hogy ellensúlyozta a malőrt. Neki mondta azt a megrázó és jellemző mondatot is, hogy: Kis csónak vagyok a tengeren... Utolsó találkozásuk egy közös ismerős hölgynél jött létre, ahol Erzsébet egy kis pohár borral a kezében üldögélt, holott tudta, hogy egy kortyot sem volna szabad innia. \"Tudom, hogy nem szabad, de minek éljek én már?\" - így búcsúzott. /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004/
175 Búbánat 2006-09-02 15:50:40
Zempléni Mária: Ideálom, példaképem volt hosszú ideig. Az ő képeivel voltak tele a falak a szobámban. Amikor az Operába kerültem, először féltem tőle, mert az a hír járta, hogy tőle félni kell. Hát én kellemesen csalódtam. Mikor megkaptam az ő egyik nagyon kedvelt és híres szerepét a Cigánybáróban, a próbáimra is bejárt. Az örökös pénzhiány miatt persze átalakított régi kosztümben és \"kincstári\" cipőben léptem volna fel. Amikor meglátta a cipőmet, felkiáltott: \"Ebben nem léphetsz színpadra\" - és elhozta a saját, szépséges piros cipellőjét nekem. A lábméretünk szerencsére egyforma volt. Kaptam tőle egy másik ajándékot is, egy fülbevalót, Norina szerepéhez. Ezt a fülbevalót azóta is kegyelettel őrzöm. Egy nézéssel, egy mozdulattal, egy gesztussal is tudott segíteni, próba vagy előadás közben is.... /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
Zempléni Mária: Ideálom, példaképem volt hosszú ideig. Az ő képeivel voltak tele a falak a szobámban. Amikor az Operába kerültem, először féltem tőle, mert az a hír járta, hogy tőle félni kell. Hát én kellemesen csalódtam. Mikor megkaptam az ő egyik nagyon kedvelt és híres szerepét a Cigánybáróban, a próbáimra is bejárt. Az örökös pénzhiány miatt persze átalakított régi kosztümben és \"kincstári\" cipőben léptem volna fel. Amikor meglátta a cipőmet, felkiáltott: \"Ebben nem léphetsz színpadra\" - és elhozta a saját, szépséges piros cipellőjét nekem. A lábméretünk szerencsére egyforma volt. Kaptam tőle egy másik ajándékot is, egy fülbevalót, Norina szerepéhez. Ezt a fülbevalót azóta is kegyelettel őrzöm. Egy nézéssel, egy mozdulattal, egy gesztussal is tudott segíteni, próba vagy előadás közben is.... /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
174 Búbánat 2006-09-02 15:43:17
Andor Éva: Emlékeiben Erzsébet végtelen segítőkészsége, jószívűsége, adakozó hajlama él. Egy alkalommal például -sminkelésnél - \"Hogy te ehhez mennyire nem értesz\" felkiáltással hozta a saját kis készletét, és gyönyörűen kisminkelte őt is. Vigyázni kellett, hogy az ember ne dicsérje meg semmijét, mert már adta is oda. \"Tetszik? A tiéd!\" Később úgy kellett óvatosan visszacsempészni, mert Erzsébet mindent odaadott: ékszert, ruhát, még a rajtalévőt is, szívesen. Óriási szeretetéhség tombolt benne, és nem viselte el az egyedüllétet. Képes volt a társaság miatt még horgászengedélyt is kiváltani. Úgynevezett \"földre szállt angyal\" volt - kis hibával. Nagyon meg tudott bántani embereket, de tudott bocsánatot is kérni, annak megfelelően. Ott segített, ahol tudott. Velem például betont kevert, amikor arra volt szükség, másnak lakást szerzett. Rendkívül jó ízlése volt. Családját, ameddig lehetősége volt, maximálisan segítette. Mindent megkapott a sorstól, adottságaival világkarriert érhetett volna el. Az öregségtől, az öregedéstől irtózott. Végül a sors, ahogy adta, úgy vissza is vette kincseit. Először fokozatosan, azután hirtelen, egyszerre mindet. Fájdalmas, kegyetlen és szörnyű véget ért. /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
Andor Éva: Emlékeiben Erzsébet végtelen segítőkészsége, jószívűsége, adakozó hajlama él. Egy alkalommal például -sminkelésnél - \"Hogy te ehhez mennyire nem értesz\" felkiáltással hozta a saját kis készletét, és gyönyörűen kisminkelte őt is. Vigyázni kellett, hogy az ember ne dicsérje meg semmijét, mert már adta is oda. \"Tetszik? A tiéd!\" Később úgy kellett óvatosan visszacsempészni, mert Erzsébet mindent odaadott: ékszert, ruhát, még a rajtalévőt is, szívesen. Óriási szeretetéhség tombolt benne, és nem viselte el az egyedüllétet. Képes volt a társaság miatt még horgászengedélyt is kiváltani. Úgynevezett \"földre szállt angyal\" volt - kis hibával. Nagyon meg tudott bántani embereket, de tudott bocsánatot is kérni, annak megfelelően. Ott segített, ahol tudott. Velem például betont kevert, amikor arra volt szükség, másnak lakást szerzett. Rendkívül jó ízlése volt. Családját, ameddig lehetősége volt, maximálisan segítette. Mindent megkapott a sorstól, adottságaival világkarriert érhetett volna el. Az öregségtől, az öregedéstől irtózott. Végül a sors, ahogy adta, úgy vissza is vette kincseit. Először fokozatosan, azután hirtelen, egyszerre mindet. Fájdalmas, kegyetlen és szörnyű véget ért. /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
173 Búbánat 2006-09-02 15:33:13
Pályatársak, kollégák visszaemlékezései Házy Erzsébetre. Barlay Zsuzsa: Házy Erzsébet kissé szélsőséges gondolkodására jellemző ez a vélekedés: \"Örülj neki, ha utálnak. Akinek nincs ellensége, nem is számít. Mindegy, hogy mit beszélnek rólad, csak beszéljenek!\" Barlay Zsuzsa: Erzsébet remekül főzött, rendben tartotta a háza táját, gyönyörűne kézimunkázott, ha kellett havat lapátolt, sőt ők ketten még törött ablakokat is üvegeztek az új házba való költözéskor. Erzsébet csak vele akart a Pillangókisasszonyban fellépni, különösen abban az időben, amikor már nem emlékezett jól mindenre... /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
Pályatársak, kollégák visszaemlékezései Házy Erzsébetre. Barlay Zsuzsa: Házy Erzsébet kissé szélsőséges gondolkodására jellemző ez a vélekedés: \"Örülj neki, ha utálnak. Akinek nincs ellensége, nem is számít. Mindegy, hogy mit beszélnek rólad, csak beszéljenek!\" Barlay Zsuzsa: Erzsébet remekül főzött, rendben tartotta a háza táját, gyönyörűne kézimunkázott, ha kellett havat lapátolt, sőt ők ketten még törött ablakokat is üvegeztek az új házba való költözéskor. Erzsébet csak vele akart a Pillangókisasszonyban fellépni, különösen abban az időben, amikor már nem emlékezett jól mindenre... /Forrás: I. Horváth Ágnes: Házy Erzsébet, Accordia Kiadó, Budapest, 2004./
172 Búbánat 2006-08-31 16:20:26
Tudomásom szerint ez az utolsó operakritika, mely Házy Erzsébetről - 1982. november 26-án bekövetkezett halála előtt - egy színházi szerep-megformálásáról megjelent. Új Tükör, 1980. január 13. Csajkovszkij: Anyegin - Tatjana Abody Béla: \"Tatjana Házy Erzsébet. Közönséges mértékkel nem mérhető. Nem \'jeles hangprodukció\' és \'nem hangjavesztes veterán\', nem \'kegyeleti tag\'. Nem aktív énekes: élő legenda. Egy negyedszázad operaházi mítosza, egy műfaj jelképe. Nílván ma már nem keverhet ki olyan hangszínt - kivált az első két képben -, mint mondjuk húsz esztendeje. Most azt az illúziót foglalja össze, amit hosszú évek óta de facto megénekelt. S az ének és alakítás nehéz gondjaival együtt: ember. Ember, emberi problémákkal. Alakítás, de önvallomás is. Önvallomás és nemes küzdelem. \"
Tudomásom szerint ez az utolsó operakritika, mely Házy Erzsébetről - 1982. november 26-án bekövetkezett halála előtt - egy színházi szerep-megformálásáról megjelent. Új Tükör, 1980. január 13. Csajkovszkij: Anyegin - Tatjana Abody Béla: \"Tatjana Házy Erzsébet. Közönséges mértékkel nem mérhető. Nem \'jeles hangprodukció\' és \'nem hangjavesztes veterán\', nem \'kegyeleti tag\'. Nem aktív énekes: élő legenda. Egy negyedszázad operaházi mítosza, egy műfaj jelképe. Nílván ma már nem keverhet ki olyan hangszínt - kivált az első két képben -, mint mondjuk húsz esztendeje. Most azt az illúziót foglalja össze, amit hosszú évek óta de facto megénekelt. S az ének és alakítás nehéz gondjaival együtt: ember. Ember, emberi problémákkal. Alakítás, de önvallomás is. Önvallomás és nemes küzdelem. \"
171 Búbánat 2006-08-31 16:06:22 [Válasz erre: 169 Búbánat 2006-08-31 15:37:52]
Az Új Tükör (Juhász Előd) cikkéhez tartozik egy fotó is az előadásról, melyen Házy Erzsébet Melis Györggyel együtt látható egy kettős-jelenetben. A hetilap címoldalán található egy nagyméretű kép, színesben, az előadásról - Liza és Hermann szerepében - Házy Erzsébetről és Karizs Béláról.
Az Új Tükör (Juhász Előd) cikkéhez tartozik egy fotó is az előadásról, melyen Házy Erzsébet Melis Györggyel együtt látható egy kettős-jelenetben. A hetilap címoldalán található egy nagyméretű kép, színesben, az előadásról - Liza és Hermann szerepében - Házy Erzsébetről és Karizs Béláról.
170 Búbánat 2006-08-31 15:55:27
MUZSZIKA, 1978. január Donizetti: Don Pasquale - Norina - új beállás egy régi szerepébe. Erkel Színház 1977. november 27-i előadásáról Kerényi Mária kritikája. \"Házy Erzsébet Norinája változatlanul gyönyörű és változatlanul muzikális - szerepének parádés koloratúráival azonban csak küszködve boldogul. \"
MUZSZIKA, 1978. január Donizetti: Don Pasquale - Norina - új beállás egy régi szerepébe. Erkel Színház 1977. november 27-i előadásáról Kerényi Mária kritikája. \"Házy Erzsébet Norinája változatlanul gyönyörű és változatlanul muzikális - szerepének parádés koloratúráival azonban csak küszködve boldogul. \"
169 Búbánat 2006-08-31 15:37:52
Már nincs sok hátra az új szerepekből, és egy-két régebbi felújítás, aztán sajnos lezárul a pálya. Végleg. MUZSZIKA 1977, június Csajkovszkij: Pikk dáma - Liza (Fotó: Házy Erzsébet és Karizs Béla) Kertész Iván: \"Az utóbbi években Házy Erzsébet produkcióit hallgatva egyre erősödik az emberben a meggyőződés, hogy a kitűnő énekesnőnek komoly baj lehet a hangjával; a magasságai egyre bizonytalanabbak, frázisvégei rendszeresen lecsúsznak. Nagy kár, mert különben zeneileg hibátlan, teljes illúziót keltő alakítást nyújt ma is.\" Ugyanerről az előadásról beszámolt az Új Tükör is áprilisban. Juhász Előd: \"A szenvedő hősnőt, Lizát Házy Erzsébet alakította - ha hangban nem is mindenhol - de szerepjátékban feltétlen illúziótkeltően. Házynak - immár közhely - légköre van, mindig magára vonzza figyelmünket. Liza az ő felfogásában nemcsak romantikus virágszál,több annál:önálló akarata van, hisztérikus kirobbanásokra is képes.\"
Már nincs sok hátra az új szerepekből, és egy-két régebbi felújítás, aztán sajnos lezárul a pálya. Végleg. MUZSZIKA 1977, június Csajkovszkij: Pikk dáma - Liza (Fotó: Házy Erzsébet és Karizs Béla) Kertész Iván: \"Az utóbbi években Házy Erzsébet produkcióit hallgatva egyre erősödik az emberben a meggyőződés, hogy a kitűnő énekesnőnek komoly baj lehet a hangjával; a magasságai egyre bizonytalanabbak, frázisvégei rendszeresen lecsúsznak. Nagy kár, mert különben zeneileg hibátlan, teljes illúziót keltő alakítást nyújt ma is.\" Ugyanerről az előadásról beszámolt az Új Tükör is áprilisban. Juhász Előd: \"A szenvedő hősnőt, Lizát Házy Erzsébet alakította - ha hangban nem is mindenhol - de szerepjátékban feltétlen illúziótkeltően. Házynak - immár közhely - légköre van, mindig magára vonzza figyelmünket. Liza az ő felfogásában nemcsak romantikus virágszál,több annál:önálló akarata van, hisztérikus kirobbanásokra is képes.\"
168 Búbánat 2006-08-29 13:13:41
MUZSIKA, 1976. február TV Zenés színház bemutatója Poulenc: Az emberi hang (Fotó: Házy Erzsébet) Kertész Iván: \"Az ilyen mono-operáknál a siker azon áll vagy bukik, vajon sikerül-e találni olyan énekes színésznőt, aki vállára tudja venni az egész darab terhét. Házy Erzsébet ilyen művésznek bizonyult. Rendkívüli szuggesztivitással éli végig a halálra kijelölt boldogtalan asszony utolsó óráját. Az énekszólam nem ariózus, hanem deklamáló jellegű, nagy zenei biztonságot igényel ugyan, de az egész szerep inkább színészi, mint énekesi feladat. Házy Erzsébet kitűnő alakítása kettős módon is hat a nézőre: egyrészt természetesen együttérez az asszonnyal, másrészt viszont kicsit viszolyog is - mint mindig, amikor ilyen mértékű emberi kiszolgáltatottsággal találja szemben magát. Ennek a nagy szakítási jelenetnek az elején a főszereplő még igyekszik valamiféle tartást ráerőltetni magára, de azután hamar kiderül: ha ennek a szerelemnek vége, vége az életének is. Vámos László rendező aprólékos gonddal dolgozta ki a játék egyes mozzanatait, Házy Erzsébettel való együttműködése emlékezetes produkciót eredményezett.\"
MUZSIKA, 1976. február TV Zenés színház bemutatója Poulenc: Az emberi hang (Fotó: Házy Erzsébet) Kertész Iván: \"Az ilyen mono-operáknál a siker azon áll vagy bukik, vajon sikerül-e találni olyan énekes színésznőt, aki vállára tudja venni az egész darab terhét. Házy Erzsébet ilyen művésznek bizonyult. Rendkívüli szuggesztivitással éli végig a halálra kijelölt boldogtalan asszony utolsó óráját. Az énekszólam nem ariózus, hanem deklamáló jellegű, nagy zenei biztonságot igényel ugyan, de az egész szerep inkább színészi, mint énekesi feladat. Házy Erzsébet kitűnő alakítása kettős módon is hat a nézőre: egyrészt természetesen együttérez az asszonnyal, másrészt viszont kicsit viszolyog is - mint mindig, amikor ilyen mértékű emberi kiszolgáltatottsággal találja szemben magát. Ennek a nagy szakítási jelenetnek az elején a főszereplő még igyekszik valamiféle tartást ráerőltetni magára, de azután hamar kiderül: ha ennek a szerelemnek vége, vége az életének is. Vámos László rendező aprólékos gonddal dolgozta ki a játék egyes mozzanatait, Házy Erzsébettel való együttműködése emlékezetes produkciót eredményezett.\"
167 Búbánat 2006-08-29 13:02:58
MUZSIKA, 1975. július Az Operaház vendégjátéka Berlinben Szokolay Sándor: Sámson Gábor István: \" Mikó András rendezésének koncentráltságát és hatásosságát, Lukács Ervin zenei kifejezésekben gazdag, erőteljes vezénylését, Berczelly István, illetve Melis György Sámsonját és Házy Erzsébet Deliláját kivétel nélkül fényes jelzők kíséretében értékelte a berlini sató.\"
MUZSIKA, 1975. július Az Operaház vendégjátéka Berlinben Szokolay Sándor: Sámson Gábor István: \" Mikó András rendezésének koncentráltságát és hatásosságát, Lukács Ervin zenei kifejezésekben gazdag, erőteljes vezénylését, Berczelly István, illetve Melis György Sámsonját és Házy Erzsébet Deliláját kivétel nélkül fényes jelzők kíséretében értékelte a berlini sató.\"
166 Búbánat 2006-08-29 12:58:36
MUZSIKA, 1975. március Britten: Koldusopera Bemutató az Erkel Színházban (Fotó: Házy Erzsébet, Komlóssy Erzsébet és Begányi Ferenc egy jelenetben) Tallián Tibor: \"... A többi szereplő komédiázik, ahogy éppen tud. Házy Erzsébet olykor jelzi, a rendezés megkívánta \'Alice in Wonderland\'-figurát, máskor kissé szórakozott, de ez lehet a született színpadi tehetség védekezése is, azé az egyéniségé, aki tudja,hogy reá mindenképpen oda kell figyelni, még akkor is, ha éppen nyugalmával tűnik ki hektikus környezetéből.\"
MUZSIKA, 1975. március Britten: Koldusopera Bemutató az Erkel Színházban (Fotó: Házy Erzsébet, Komlóssy Erzsébet és Begányi Ferenc egy jelenetben) Tallián Tibor: \"... A többi szereplő komédiázik, ahogy éppen tud. Házy Erzsébet olykor jelzi, a rendezés megkívánta \'Alice in Wonderland\'-figurát, máskor kissé szórakozott, de ez lehet a született színpadi tehetség védekezése is, azé az egyéniségé, aki tudja,hogy reá mindenképpen oda kell figyelni, még akkor is, ha éppen nyugalmával tűnik ki hektikus környezetéből.\"
165 Búbánat 2006-08-29 12:51:09
MUZSIKA, 1974. augusztus Operaházunk Kölnben és Wiesbadenben Gách Mariann: \"Kölnben Operaházunk második produkciója a Poppea megkoronázásaq volt....Operai együttesünket Erdélyi Miklós igen szuggesztíven dirigálta, a színpad és a zenekar csodálatos egységét teremtette meg. A szereplők: Házy Erzsébet, Sólyom Nagy Sándor, Szirmay Márta, Andor Éva, Ütő Endre, Berkes János, Hankiss Ilona, Kelen Péter, Miller Lajos, Ötvös Csaba, Karizs Béla és Kováts Kolos. Fortuna, Vintus és Ámor pedig: Ercse Margit, Sass Szilvia és Csengery Adrienne. A rendezés (Mikó András), a színpad (Forray Gábor), a jelmez (Makai Péter), itthonról jól ismert. Ezen az estén mintha minden szereplőt valamiféle különös művészi becsvágy hajtott volna, mindenki önmaga legjavát tárta a közönség elé. S a nézőtér a produkciót elragadtatott tapsokkal jutalmazta. A kritika: A KÖlnische Nachrichten \'Szép hangok tündöklésé\'-ről ír... A Kölner Stadt-Anzeiger:... Merésznek látszott az a vállalkozás, hogy a budapesti Opera épp Monteverdit játszik Kölnben. Tévedtünk. Az előadás pompás operai produkciója a közönséget bűvkörébe vonta...\' Mégis a nagy lelkesedések közepette akadtak disszonáns hangok is. Némely bírálat, főképp a Neue Ruhr Zeitungé és a Kölner Stadt-Anzeiger kritikusáé kifogásolja Házy Erzsébet Poppeájának szerepformálását, és cikkének a címében is utal arra, hogy hangszíne eltér Monteverdi stílusvilágától. A bírálat hangja, ha számunkra szokatlan is, semmiképp sem tekinthető tragikusnak. A vélemények sosem azonosak, s aki nyilvánosság előtt szerepel, az idővel megszokja, hogy hol dicsérik, hol elmarasztalják. Házy Erzsébet egyébként kölni Poppeáját ugyanúgy formálta és ugyanúgy énekelte, ahogy idehaza, s a közönség a felvonások végén tapssal fogadta. De mire Wiesbadenbe érkeztünk, megbetegedett, s a Sámson Deliláját lemondta. Sass Szilviát5 a frankfurti repülőtérről hozták vissza, hogy próba nélkül beugorjon...\"
MUZSIKA, 1974. augusztus Operaházunk Kölnben és Wiesbadenben Gách Mariann: \"Kölnben Operaházunk második produkciója a Poppea megkoronázásaq volt....Operai együttesünket Erdélyi Miklós igen szuggesztíven dirigálta, a színpad és a zenekar csodálatos egységét teremtette meg. A szereplők: Házy Erzsébet, Sólyom Nagy Sándor, Szirmay Márta, Andor Éva, Ütő Endre, Berkes János, Hankiss Ilona, Kelen Péter, Miller Lajos, Ötvös Csaba, Karizs Béla és Kováts Kolos. Fortuna, Vintus és Ámor pedig: Ercse Margit, Sass Szilvia és Csengery Adrienne. A rendezés (Mikó András), a színpad (Forray Gábor), a jelmez (Makai Péter), itthonról jól ismert. Ezen az estén mintha minden szereplőt valamiféle különös művészi becsvágy hajtott volna, mindenki önmaga legjavát tárta a közönség elé. S a nézőtér a produkciót elragadtatott tapsokkal jutalmazta. A kritika: A KÖlnische Nachrichten \'Szép hangok tündöklésé\'-ről ír... A Kölner Stadt-Anzeiger:... Merésznek látszott az a vállalkozás, hogy a budapesti Opera épp Monteverdit játszik Kölnben. Tévedtünk. Az előadás pompás operai produkciója a közönséget bűvkörébe vonta...\' Mégis a nagy lelkesedések közepette akadtak disszonáns hangok is. Némely bírálat, főképp a Neue Ruhr Zeitungé és a Kölner Stadt-Anzeiger kritikusáé kifogásolja Házy Erzsébet Poppeájának szerepformálását, és cikkének a címében is utal arra, hogy hangszíne eltér Monteverdi stílusvilágától. A bírálat hangja, ha számunkra szokatlan is, semmiképp sem tekinthető tragikusnak. A vélemények sosem azonosak, s aki nyilvánosság előtt szerepel, az idővel megszokja, hogy hol dicsérik, hol elmarasztalják. Házy Erzsébet egyébként kölni Poppeáját ugyanúgy formálta és ugyanúgy énekelte, ahogy idehaza, s a közönség a felvonások végén tapssal fogadta. De mire Wiesbadenbe érkeztünk, megbetegedett, s a Sámson Deliláját lemondta. Sass Szilviát5 a frankfurti repülőtérről hozták vissza, hogy próba nélkül beugorjon...\"
164 Búbánat 2006-08-29 12:33:57
MUZSIKA, 1974. július Gershwin: Porgy és Bess Repertoár előadás Kertész Iván: \" A két címszereplő: Házy Erzsébetr és Begányi Ferenc kitűnő színészek, ez nélkülözhetetlen adottság Bess és Porgy megszemélyesítéséhez. Hangilag már nem makulátlan egyik produkció sem, különösen a magasságoknál vannak néha problémáik, meg az egészen pontos intonációval.\"
MUZSIKA, 1974. július Gershwin: Porgy és Bess Repertoár előadás Kertész Iván: \" A két címszereplő: Házy Erzsébetr és Begányi Ferenc kitűnő színészek, ez nélkülözhetetlen adottság Bess és Porgy megszemélyesítéséhez. Hangilag már nem makulátlan egyik produkció sem, különösen a magasságoknál vannak néha problémáik, meg az egészen pontos intonációval.\"
163 Búbánat 2006-08-29 12:29:40
MUZSIKA, 1974. június TÉVÉ Zenés színháza: Szokolay Sándor: Vérnász Kertész Iván: \" Igen sikeres új operaprodukcióval jelentkezett a Magyar Televízió: Szokolay Sándor Vérnászának tévé változatát mutatta be. ... A legkiemelkedőbb színészi alakítást - igaz, hogy a leghálásabb szerepében, az Anyában -, Komlóssy Erzsébet nyújtotta. Rajta kívül a legjobban Házy Erzsébet tetszett, akiről a képernyőn isw ismét bebizonyosodott, hogy egyike a legjobban játszó magyar operaénekeseknek.\"
MUZSIKA, 1974. június TÉVÉ Zenés színháza: Szokolay Sándor: Vérnász Kertész Iván: \" Igen sikeres új operaprodukcióval jelentkezett a Magyar Televízió: Szokolay Sándor Vérnászának tévé változatát mutatta be. ... A legkiemelkedőbb színészi alakítást - igaz, hogy a leghálásabb szerepében, az Anyában -, Komlóssy Erzsébet nyújtotta. Rajta kívül a legjobban Házy Erzsébet tetszett, akiről a képernyőn isw ismét bebizonyosodott, hogy egyike a legjobban játszó magyar operaénekeseknek.\"
162 Búbánat 2006-08-29 12:25:01
MUZSIKA, 1974. május Puccini: Manon Lescaut - Manon (Fotó: Házy Erzsébet és Karizs Béla) Repertoár előadás Kertész Iván: \"A címszerepben Házy Erzsébet most lényegesen jobb formában énekelt, mint mondjuk egy évvel ezelőtt. Hangilag jól megfelelt a szólam követelményeinek, csak az utolsó felvonásra fáradt ki észrevehetően. Szépsége, illúziótkeltő játéka azonban bőségesen kárpótolt a kisebb vokális hiányosságokért.\"
MUZSIKA, 1974. május Puccini: Manon Lescaut - Manon (Fotó: Házy Erzsébet és Karizs Béla) Repertoár előadás Kertész Iván: \"A címszerepben Házy Erzsébet most lényegesen jobb formában énekelt, mint mondjuk egy évvel ezelőtt. Hangilag jól megfelelt a szólam követelményeinek, csak az utolsó felvonásra fáradt ki észrevehetően. Szépsége, illúziótkeltő játéka azonban bőségesen kárpótolt a kisebb vokális hiányosságokért.\"
161 Búbánat 2006-08-29 12:19:50
MUZSIKA, 1974. január Szokolay Sándor: Sámson Bemutató a Magyar Állami Operaházban (Fotó: Házy Erzsébet Delila szerepében, Palcsó Sándorral egy jelenetben) Kertész Iván: \" Házy Erzsébetnek az énekszólammal nincs különösebb problémája, így szabadon érvényesülhetnek kiváló művészi erényei.\"
MUZSIKA, 1974. január Szokolay Sándor: Sámson Bemutató a Magyar Állami Operaházban (Fotó: Házy Erzsébet Delila szerepében, Palcsó Sándorral egy jelenetben) Kertész Iván: \" Házy Erzsébetnek az énekszólammal nincs különösebb problémája, így szabadon érvényesülhetnek kiváló művészi erényei.\"
160 Búbánat 2006-08-29 12:15:47
MUZSIKA, 1972. július Richard Strauss: Salome - Salome szerepe Felújítás az Operaházban (Fotó: Egyik képen Házy Erzsébet, alatta egy másikon: Sólyom Nagy Sándor) Kertész Iván: \" A legutóbbi évtizedben, amióta a Salomét nálunk felújították, még nem sikerült találni olyan magyar énekesnőt, aki valóban meg tudott volna felelni valamennyi követelménynek. Nos - mint ahogy az előre sejthető volt -, ebben a kérdésben az új produkció sem hozott megnyugtató megoldást. Házy erzsébet dekoratív külseje, elsőrangú szíbészi játéka, kipróbált muzikalitása igen alkalmassá tenné Strauss hősnőjének kitűnő megjelenítésére, ha ugyanilyen megfelelő volna a hangja és éneklés módja is. Azonban nem így van: a középső fekvésben szép színű hangja a magas regiszterben erejét-fényét veszti, és ilyenkor az intonálásas sem tiszta. Ezenkívül a deklamációja sem eléggé élesen kirajzolt és plasztikus, pedig ez is nagyon fontos volna a wagneri ihletésű szólam stílusos megszólaltatásához. És még egy megjegyzés: úgy éreztük, hogy a kitűnő művésznő a jelenlegi alkatához képest kicsit túlságosan sokat mozgott.\"
MUZSIKA, 1972. július Richard Strauss: Salome - Salome szerepe Felújítás az Operaházban (Fotó: Egyik képen Házy Erzsébet, alatta egy másikon: Sólyom Nagy Sándor) Kertész Iván: \" A legutóbbi évtizedben, amióta a Salomét nálunk felújították, még nem sikerült találni olyan magyar énekesnőt, aki valóban meg tudott volna felelni valamennyi követelménynek. Nos - mint ahogy az előre sejthető volt -, ebben a kérdésben az új produkció sem hozott megnyugtató megoldást. Házy erzsébet dekoratív külseje, elsőrangú szíbészi játéka, kipróbált muzikalitása igen alkalmassá tenné Strauss hősnőjének kitűnő megjelenítésére, ha ugyanilyen megfelelő volna a hangja és éneklés módja is. Azonban nem így van: a középső fekvésben szép színű hangja a magas regiszterben erejét-fényét veszti, és ilyenkor az intonálásas sem tiszta. Ezenkívül a deklamációja sem eléggé élesen kirajzolt és plasztikus, pedig ez is nagyon fontos volna a wagneri ihletésű szólam stílusos megszólaltatásához. És még egy megjegyzés: úgy éreztük, hogy a kitűnő művésznő a jelenlegi alkatához képest kicsit túlságosan sokat mozgott.\"
159 Búbánat 2006-08-29 12:05:00
MUZSIKA, 1971. december Operaházunk Moszkvában. A Moszkvai Nagyszínházban) Bartók három színpadi műve; Puccini: Manon Lescaut; Monteverdi: Poppea megkoronázása. Fotó: Poppea szereplői megköszönik a tapsot: Házy Erzsébet a képen középen, Poppea jelmezében. Az alábbi kritika szerzőjének nevét nem jegyeztem fel: \"A legnagyobb siker meglepetésszerűen a Poppea volt. Ez a súlyos, még a szakmai hallgatóságnak is nehéz feladatot jelentő, minden látványosságtól mentes muzsika magával ragadta a Nagyszínház közönségét. Mennyiben volt e sikerben része a modern elveket valló rendezésnek - nem tudhatjuk, a sajtó-reagálások e sorok írásakor nincsenek még kezünkben. A legnagyobb egyéni sikert Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert aratta a Manonban, mindketten nyíltszíni tapsot kaptak... A a sikert talán az is bizonyítja, hogy a Manon és a Poppea után Erdélyi Miklós karmestert két ízben is felismerték az utcán és gratuláltak produkciójáért...\"
MUZSIKA, 1971. december Operaházunk Moszkvában. A Moszkvai Nagyszínházban) Bartók három színpadi műve; Puccini: Manon Lescaut; Monteverdi: Poppea megkoronázása. Fotó: Poppea szereplői megköszönik a tapsot: Házy Erzsébet a képen középen, Poppea jelmezében. Az alábbi kritika szerzőjének nevét nem jegyeztem fel: \"A legnagyobb siker meglepetésszerűen a Poppea volt. Ez a súlyos, még a szakmai hallgatóságnak is nehéz feladatot jelentő, minden látványosságtól mentes muzsika magával ragadta a Nagyszínház közönségét. Mennyiben volt e sikerben része a modern elveket valló rendezésnek - nem tudhatjuk, a sajtó-reagálások e sorok írásakor nincsenek még kezünkben. A legnagyobb egyéni sikert Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert aratta a Manonban, mindketten nyíltszíni tapsot kaptak... A a sikert talán az is bizonyítja, hogy a Manon és a Poppea után Erdélyi Miklós karmestert két ízben is felismerték az utcán és gratuláltak produkciójáért...\"
158 Búbánat 2006-08-29 11:53:21
MUZSIKA, 1971. július Puccini: Pillangókisasszony - Cso-cso-szán Felújítás az Erkel Színházban (Fotó: Pinkerton alakítójával, Korondy Györggyel együtt látjuk Házy Erzsébetet) Kertész Iván: \"Házy Erzsébet találó színészi eszközökkel jelenítette meg mind a félénk törékeny szerelmes kislányt, mind a halálraszánt bátor és szilárd asszonyt. Vokális produkciója már korántsem volt ilyen egységes. A szólam buktatóin még néhány kényesebb magas hang eliminálásával sem tudott teljesen úrrá lenni és az opera végén erősen érezhető volt, hogy mennyire kimerítette a feladat.\"
MUZSIKA, 1971. július Puccini: Pillangókisasszony - Cso-cso-szán Felújítás az Erkel Színházban (Fotó: Pinkerton alakítójával, Korondy Györggyel együtt látjuk Házy Erzsébetet) Kertész Iván: \"Házy Erzsébet találó színészi eszközökkel jelenítette meg mind a félénk törékeny szerelmes kislányt, mind a halálraszánt bátor és szilárd asszonyt. Vokális produkciója már korántsem volt ilyen egységes. A szólam buktatóin még néhány kényesebb magas hang eliminálásával sem tudott teljesen úrrá lenni és az opera végén erősen érezhető volt, hogy mennyire kimerítette a feladat.\"
157 Búbánat 2006-08-29 11:48:22
MUZSIKA, 1971. április Richard Strauss: A Rózsalovag - Octavian Felújítás az Operában. (Fotó: Andor Éva és Házy Erzsébet) Kertész Iván:\" Házy Erzsébet Octavianja jó színészi - zenei teljesítmény, ahogy azonban szélesebb dallamokat kell énekelnie, azonnal felbukkannak egyre aggasztóbb vokális problémái.\"
MUZSIKA, 1971. április Richard Strauss: A Rózsalovag - Octavian Felújítás az Operában. (Fotó: Andor Éva és Házy Erzsébet) Kertész Iván:\" Házy Erzsébet Octavianja jó színészi - zenei teljesítmény, ahogy azonban szélesebb dallamokat kell énekelnie, azonnal felbukkannak egyre aggasztóbb vokális problémái.\"
156 Búbánat 2006-08-29 11:45:32
MUZSIKA, 1971. február Ránki György: Az ember tragédiája - Éva Bemutató a Magyar Állami Operaházban (Fotó: Bende Zsolttal közös felvétel a darabból) Kertész Iván:\" Házy Erzsébet Évájáról ugyanazt lehet elmondani, mint az utóbbi időben legtöbb produkciójáról: kitűnő színpadi alakítás, kisebb-nagyobb vokális problémákkal.\"
MUZSIKA, 1971. február Ránki György: Az ember tragédiája - Éva Bemutató a Magyar Állami Operaházban (Fotó: Bende Zsolttal közös felvétel a darabból) Kertész Iván:\" Házy Erzsébet Évájáról ugyanazt lehet elmondani, mint az utóbbi időben legtöbb produkciójáról: kitűnő színpadi alakítás, kisebb-nagyobb vokális problémákkal.\"
155 Búbánat 2006-08-29 11:42:04
MUZSIKA, 1970. április Gershwin: Porgy és Bess - Bess szerepében Bemutató az Erkel Színházban. (Fotó: Radnay Györggyel, Porgy alakítójával együtt a képen.) Kertész Iván: \" Bess pompás megszemélyesítőre talált Házy Erzsébet személyében. Mozgása, játéka, figurája rendkívül illúziókeltő volt, jól ráérzett a zene stílusára is. Sajnos, egyre szaporodó vokális problémái ebben a szerepben is lerontották kissé különben kiváló produkciójának színvonalát.\"
MUZSIKA, 1970. április Gershwin: Porgy és Bess - Bess szerepében Bemutató az Erkel Színházban. (Fotó: Radnay Györggyel, Porgy alakítójával együtt a képen.) Kertész Iván: \" Bess pompás megszemélyesítőre talált Házy Erzsébet személyében. Mozgása, játéka, figurája rendkívül illúziókeltő volt, jól ráérzett a zene stílusára is. Sajnos, egyre szaporodó vokális problémái ebben a szerepben is lerontották kissé különben kiváló produkciójának színvonalát.\"
154 Búbánat 2006-08-29 11:36:28 [Válasz erre: 153 Búbánat 2006-08-29 11:33:58]
MUZSIKA, 1969. december Szonja szerepében a címlapon is az ő kinagyított mellképe látható Petrovics operájában.
MUZSIKA, 1969. december Szonja szerepében a címlapon is az ő kinagyított mellképe látható Petrovics operájában.
153 Búbánat 2006-08-29 11:33:58
MUZSIKA, 1969. december Petrovics Emil: Bűn és bűnhődés - Szonja Bemutató az Operaházban (Fotó: Házy Erzsébet és Ütő Endre) Kertész Iván: \"Szonja kicsi, de nagy jelentőségű szerepében Házy Erzsébet és Sudlik Mária mutatkozott be. Házy közismert színészi és zenei beleérző képességével. Sudlik szép hanggal és magával ragadó nőiességével formálta meg az opera legpoétikusabb figuráját.\"
MUZSIKA, 1969. december Petrovics Emil: Bűn és bűnhődés - Szonja Bemutató az Operaházban (Fotó: Házy Erzsébet és Ütő Endre) Kertész Iván: \"Szonja kicsi, de nagy jelentőségű szerepében Házy Erzsébet és Sudlik Mária mutatkozott be. Házy közismert színészi és zenei beleérző képességével. Sudlik szép hanggal és magával ragadó nőiességével formálta meg az opera legpoétikusabb figuráját.\"
152 Búbánat 2006-08-29 11:29:25
Visszatérve a kronológiához, Házy Erzsébetnek az 1968 utáni évek teljesítménye - a következő kritikák tanúsága szerint - már egyre több hangi problémájával szembesíti rajongóit. Persze azt is mondhatnánk, hogy az objektívabb megközelítés érdekében jó lenne az adott előadásról egymás mellé tenni más-más kútfőből származó kritikákat is. Egyébként utólag nincs okom kétségbe vonni Kertész Iván szakmai tudását, megalapozott véleményét, mindenesetre akkori értékítélete elgondolkodtatóak, s talán árnyalják, és magyarázzák Házy Erzsébet pályájának kései alakulását. De ez mit sem von le Házy Erzsébet érdemeiből, s a civil néző-hallgató -rajongók szubjektív, iránta érzett lelkesedéséből, szeretetéből. Az operaénekesnő művészi hivatása a végső periódusban is egy célt szolgált, a zeneszerző mondanivalójának minél magasabb művészi fokon való megvalósítását; ő minden estén ott \"éget\" el - a szó szoros értelmében. S bizony nemcsak a hangja ment idővel rá, hanem az egészsége is; hogy a kapott kritikákat élete vége felé hogyan viselte el - csak következtetni tudjuk. Persze, jogos az a felvetés is, miért nem fejezte be időben, még sikereinek csúcsán? Miért folytatta tovább, amikor már talán ő is érezhette, hogy nincs tovább előre...S persze az ifjúság elszáll, jönnek, egyre csak jönnek a fiatalok, az új ígéretek, tehetségek, pályatársnők, s minden, ami ezzel jár. Tény, hogy a hetvenes évek elején Házy Erzsébet vokálisan, alig túl a negyvenen, már nem a régi volt: mondhatnám kis pátosszal, az addig eltelt húsz év aktív énekesi-színészi szolgálata közben nem ügyelt arra, hogy két végén égetni a gyertyát nem szabadba, még akkor sem, ha tudatosan vagy tudattalanul csak egy szent cél lobogott a szeme előtt: adni, adni és csak adni. Játszani, énekelni nekünk, értünk, az imádott közönségéért, s ezért még az sem drága, ha közben feláldozza a karrierjét, életét: mi pedig, bár boldogok voltunk, ha láthattuk és hallhattuk őt, hűtlenül csak a további kiaknázatlan lehetőségeiért okoltuk és sirattuk. Még sokan ma is, annyi év távlatában.
Visszatérve a kronológiához, Házy Erzsébetnek az 1968 utáni évek teljesítménye - a következő kritikák tanúsága szerint - már egyre több hangi problémájával szembesíti rajongóit. Persze azt is mondhatnánk, hogy az objektívabb megközelítés érdekében jó lenne az adott előadásról egymás mellé tenni más-más kútfőből származó kritikákat is. Egyébként utólag nincs okom kétségbe vonni Kertész Iván szakmai tudását, megalapozott véleményét, mindenesetre akkori értékítélete elgondolkodtatóak, s talán árnyalják, és magyarázzák Házy Erzsébet pályájának kései alakulását. De ez mit sem von le Házy Erzsébet érdemeiből, s a civil néző-hallgató -rajongók szubjektív, iránta érzett lelkesedéséből, szeretetéből. Az operaénekesnő művészi hivatása a végső periódusban is egy célt szolgált, a zeneszerző mondanivalójának minél magasabb művészi fokon való megvalósítását; ő minden estén ott \"éget\" el - a szó szoros értelmében. S bizony nemcsak a hangja ment idővel rá, hanem az egészsége is; hogy a kapott kritikákat élete vége felé hogyan viselte el - csak következtetni tudjuk. Persze, jogos az a felvetés is, miért nem fejezte be időben, még sikereinek csúcsán? Miért folytatta tovább, amikor már talán ő is érezhette, hogy nincs tovább előre...S persze az ifjúság elszáll, jönnek, egyre csak jönnek a fiatalok, az új ígéretek, tehetségek, pályatársnők, s minden, ami ezzel jár. Tény, hogy a hetvenes évek elején Házy Erzsébet vokálisan, alig túl a negyvenen, már nem a régi volt: mondhatnám kis pátosszal, az addig eltelt húsz év aktív énekesi-színészi szolgálata közben nem ügyelt arra, hogy két végén égetni a gyertyát nem szabadba, még akkor sem, ha tudatosan vagy tudattalanul csak egy szent cél lobogott a szeme előtt: adni, adni és csak adni. Játszani, énekelni nekünk, értünk, az imádott közönségéért, s ezért még az sem drága, ha közben feláldozza a karrierjét, életét: mi pedig, bár boldogok voltunk, ha láthattuk és hallhattuk őt, hűtlenül csak a további kiaknázatlan lehetőségeiért okoltuk és sirattuk. Még sokan ma is, annyi év távlatában.
151 Búbánat 2006-08-29 10:46:36
MUZSIKA, 1966. június Puccini: A nyugat lánya - Minnie Felújítás az Erkel Színházban. (Az egyik fotón egy közeli arcképe, egy másikon Ilosfalvy Róberttel együtt látható.) Szenthegyi István recenziója: \"Minnie: Házy Erzsébet. Ez is nehéz szerep, sőt nagyon-nagyon nehéz, jóllehet a \'Girl\' képviseli a műben az etikai alapot, tehát már eleve szimpátiánkra érdemes. Házy, a maga roppant vonzó színpadi egyéniségével s a zenekari fortisszimókon is áthallatszó lírai-drámai szopránjával (és ezzel összefüggően, telített, feszült éneklésmódjával) kitűnően állítja színpadra az angyali, de egyben nagyon energikus és szenvedélyes Minnie-t. Részletező színészi ábrázolómunkáját külön kiemeljük; erre itt nagy szükség van. Házy orgánuma önmagában nem teljesen fedi a Puccini követelte Minnie-hangot - ideális Minnie ma tán nem is akad operaházunkban -, elhihető művészete azonban oly erős, hogy nem hagy hiányérzetet.\"
MUZSIKA, 1966. június Puccini: A nyugat lánya - Minnie Felújítás az Erkel Színházban. (Az egyik fotón egy közeli arcképe, egy másikon Ilosfalvy Róberttel együtt látható.) Szenthegyi István recenziója: \"Minnie: Házy Erzsébet. Ez is nehéz szerep, sőt nagyon-nagyon nehéz, jóllehet a \'Girl\' képviseli a műben az etikai alapot, tehát már eleve szimpátiánkra érdemes. Házy, a maga roppant vonzó színpadi egyéniségével s a zenekari fortisszimókon is áthallatszó lírai-drámai szopránjával (és ezzel összefüggően, telített, feszült éneklésmódjával) kitűnően állítja színpadra az angyali, de egyben nagyon energikus és szenvedélyes Minnie-t. Részletező színészi ábrázolómunkáját külön kiemeljük; erre itt nagy szükség van. Házy orgánuma önmagában nem teljesen fedi a Puccini követelte Minnie-hangot - ideális Minnie ma tán nem is akad operaházunkban -, elhihető művészete azonban oly erős, hogy nem hagy hiányérzetet.\"
150 Búbánat 2006-08-29 10:34:53
Kicsit visszamegyek az időben, hiszen előzőekben a krónikából kimaradt az 1966. év eseményeinek Házy Erzsébetre vonatkozó utalásai: MUZSIKA, 1966. március Házy Erzsébet a Szovjetúnióban vendégszerepelt, a Moszkvai Nagyszínházban Tatjana szerepét énekelte Csajkovszkij Anyegin c. operájában. A magazinban közölt fotón Házy Erzsébet partnerével, Jurij Mazurokkal látható a kerti jelenetben.
Kicsit visszamegyek az időben, hiszen előzőekben a krónikából kimaradt az 1966. év eseményeinek Házy Erzsébetre vonatkozó utalásai: MUZSIKA, 1966. március Házy Erzsébet a Szovjetúnióban vendégszerepelt, a Moszkvai Nagyszínházban Tatjana szerepét énekelte Csajkovszkij Anyegin c. operájában. A magazinban közölt fotón Házy Erzsébet partnerével, Jurij Mazurokkal látható a kerti jelenetben.
149 Búbánat 2006-08-27 20:20:42
MUZSIKA, 1968. július Mozart: Figaró házassága – Operaház – Cherubin (Megújult Figaro az Operaházban) Tallián Tibor: „ Házy Erzsébet sikerekben gazdag és fárasztó szezonja után is teljes értékű nagyszerű Cherubin volt, mozgása újra meg újra elkápráztat, s hangja, az előző előadások érezhető kimerültsége után most megint teljes fényében csillogott.”
MUZSIKA, 1968. július Mozart: Figaró házassága – Operaház – Cherubin (Megújult Figaro az Operaházban) Tallián Tibor: „ Házy Erzsébet sikerekben gazdag és fárasztó szezonja után is teljes értékű nagyszerű Cherubin volt, mozgása újra meg újra elkápráztat, s hangja, az előző előadások érezhető kimerültsége után most megint teljes fényében csillogott.”
148 Búbánat 2006-08-27 20:20:23 [Válasz erre: 147 Búbánat 2006-08-27 20:20:02]
Kertész Iván: „ Házy Erzsébet univerzális zenei-színpadi tehetségével igen illúziókeltő Éva, szép, jól mozog a színpadon és intelligens is, érti, miről szól a darab. Ezért most még könnyen megbocsátjuk neki, hogy a kvintettben – vokális okokból – néhány igen kínos pillanatot szerzett a közönségnek. A jövőre nézve azonban figyelmeztető a számára, hogy énektechnikája sürgős revideálásra szorul.”
Kertész Iván: „ Házy Erzsébet univerzális zenei-színpadi tehetségével igen illúziókeltő Éva, szép, jól mozog a színpadon és intelligens is, érti, miről szól a darab. Ezért most még könnyen megbocsátjuk neki, hogy a kvintettben – vokális okokból – néhány igen kínos pillanatot szerzett a közönségnek. A jövőre nézve azonban figyelmeztető a számára, hogy énektechnikája sürgős revideálásra szorul.”
147 Búbánat 2006-08-27 20:20:02
MUZSIKA, 1968. június Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – felújítás az Operaházban - Éva (Nagy kép, melyen az előtérben Éva szerepében Házy Erzsébet, mögötte Walther jelmezében Simándy József)
MUZSIKA, 1968. június Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – felújítás az Operaházban - Éva (Nagy kép, melyen az előtérben Éva szerepében Házy Erzsébet, mögötte Walther jelmezében Simándy József)
146 Búbánat 2006-08-27 20:19:48
MUZSIKA, 1968. június Fénykép, melyen az igazgatói szobában Lukács Miklós igazgató köszönti a Poppea szereplőit abból az alkalommal, hogy a produkció nívódíjat kapott. Házy Erzsébet a kép közepén látható az ülő személyek között jobbszélen.
MUZSIKA, 1968. június Fénykép, melyen az igazgatói szobában Lukács Miklós igazgató köszönti a Poppea szereplőit abból az alkalommal, hogy a produkció nívódíjat kapott. Házy Erzsébet a kép közepén látható az ülő személyek között jobbszélen.