"Junde" elírás, természetesen June.
Tapasztalatom szerint egy éven belül kijönnek DVD-n a "moziban" látott MET-operaelődások - valamelyik kiadó kihozza. Itthon nyáron a holtszezonban, néhány ilyen műholdas közvetítés felvételét megismétlik. Figyelni kell a híradásokat. (Müpa, Uránia honlapján is.)
Nagyon felcsigáztál, jó lenne valahol hozzáférni. Nekem a Junde Anderson, Ramey, Horne van meg, de azt Horne miatt nem szeretem annyira sajnos. CD-n Gruberova-Florez nagyon jó, de szeretnék egy kifogástalan verziót DVD-n is. Hátha kiadják valamikor, vagy valaki felteszi a youtube-ra.
A Müpában ültem végig, nézve és hallgatva a műholdas közvetítést; a szünetben is bennmaradtam, mert mindig érdekel, ami a kulisszák mögött is történik... De az interjúk is a művészekkel érdekelnek; a tegnapi előadás első felvonása két óra hosszúságú, és ahogy végetért, máris mikrofonvégre került a színpad oldalában a címszerepet éneklő művész; majd a szünetben - a díszletezés kamerás közvetítése után -, a többi főszereplővel is érdekes, rövid beszélgetések következtek, és csak ezt követően kezdődött el a második felvonás, fél 10-kor. A 7 óra után elkezdődött Semiramide-közvetítés éjjel 11 órakor ért véget a MET-ből.
Grandiózus előadás volt, teljes korhű, kosztümös rendezésben, díszlet-jelmezben. Káprázatos énekhangok, hatalmas kórus-együttesek, csodálatosan játszó zenekar karmesterével az élen, "vitték" a "prímet". Rossini e zseniális operája az utolsó volt, amit még Olaszországban komponált, ezzel a remekművével lezárult egy korszak; az utána következő nagyszabású művei (köztük korábbi operáinak átdolgozásai) Párizsban keletkeznek, amelyek a francia "grand opera" hatását tükrözik. A Szemiramisz pompázatos zenéje, hatásossága és az opera dramaturgiája, a külsődlegességei is mind előremutatnak, és egy újabb nyelvterület meghódításával folytatódik a sikerszéria a komponista életében - még pár évig alkotó idejében.
Számomra a legelső Szemiramisz élményt még a rádióból a Dame Joan Sutherland, Marilyn Horne, Patricia Clarke, Joseph Rouleau, John Serge, Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra & Richard Bonynge lemezfelvételének hanganyaga képezte. Aztán már begyűjtöttem az elérhető video, DVD-n is hozzáférhető előadásokat is. Ez a tegnapi, élő előadás élménye semmivel felül nem múlható!
Erre a Semramisra nincsenek szavak.Valami elképesztő énekes bravúr sorozat.9o-es előadás,amit eredetileg Gruberova énekelt volna a Metben,de lemondta.Így került a produkcióba June Anderson.Mellette M Horne és S Ramey voltak a főszereplők.Nagyszerű előadás vidón is hozzáférhető volt(Van????)
De ez a tegnapi mindent vitt.!
Mérhetetlen hosszúsága ellenére nagyszerű előadása a MET-nek.Mindenkinek csak ajánlani tudom meghallgatásra illetve megnézésre.!Volt már hozzá szerencsém!
Ma este a Bartók Rádió élő közvetítésében halljuk
19:00 – kb. 22.45
Kapcsoljuk a New York-i Metropolitan Operaházat
Gioachino Rossini: Semiramis
Kétfelvonásos opera
Vezényel: Maurizio Benini
Km.: a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Szereposztás:
Semiramis - Angela Meade (szoprán),
Arsaces - Elizabeth DeShong (kontraalt),
Idrenus - Javier Camarena (tenor),
Assur - Ildar Abdrazakov (basszus),
Oroe - Ryan Speedo Green (basszus),
Azema - Sarah Shafer (szoprán),
Mitrane - Kang Wang (tenor),
Nino szelleme - Jeremy Galyon (basszus)
Rendező: John Copley
A műholdas közvetítés révén ezt az operaelőadást a Müpában és az Uránia Filmszínházban élőben a "moziban" láthatjuk is!
Rossini kapcsán jutott eszembe!
Pontosan ez a szökőév és február 29-e a poénja Sir Arthur Sullivan A cornwalli kalózok – avagy a becsület rabja ˙[The Pirates of Pnzance, or the Slave of Duty] című, 1879-ben bemutatott operettjének, melyben a szövegkönyv szerint a kalózok szolgálónője, Ruth, aki az árvaságra jutott és a kalózok közt nevelkedő kalózinas, Frederic, nevelője egyben, hogy megtorolja az ő úgymond „árulását” (a fiú betöltve 21. évét és elérve nagykorúságát, szabadnak érezve magát úgy dönt, kilép a kalózok közül, és titokban ott hagyja befogadóit, ám azonban rátalálnak és éppen visszaviszik maguk közé) , beárulja a kalózvezérnek, hogy védence február 29-én született, így minthogy szökőév négyévente van, tulajdonképpen nem 21., hanem csak 5 éves. A vezér kap az ajánlaton, s a bánatos Fredericet visszaminősíti inasnak, aki így csak a hiányzó 16 év letöltése után, azaz 64 év elteltével nyerheti vissza függetlenségét. Frederic nem tehet semmit, a becsület arra kötelezi, hogy vállalt szerződését teljesítse… Persze aztán a történet végére érve minden elrendeződik…
A tény, hogy Rossini topicja jelenleg még az „élmezőnyben” található, annál inkább értékelendő, mert Gioacchino Antonio Rossini 226 évvel ezelőtt, 1792. február 29-én pillantotta meg a napvilágot.
Minthogy születésnapja szökőévre esett, 72-ik születésnapján tréfásan meg is jegyezte, hogy ő tulajdonképpen csak 18 esztendős, minthogy összesen csak tizennyolc születésnapot ért meg.
Jogos a felvetésed! Pál Tamás több Rossini-operát - ritkaságot is - bemutatott, vezényelt: Ory grófja, Mózes Egyiptomban...
A Sigismondo című Rossini-operának két DVD-felvételét is beszereztem anno. Remek a muzsikája! Pál Tamás bizonyára szívesen felvállalná ezt - ha volna erre igény, - és ha életkora is megengedné...
Kérdőjelre Pál Tamásnál nem figyelek! Számomra ő !
Hülyeséget félretéve: Pál Tamás számos operaritkaságot mutatott be, arra gondoltam, hátha "ráharapna" erre a Rossini-opusra.
Kérdőjellel, ha esetleg nem appercipiáltad volna.
Kedves Lallyos! Hogy kapcsolódik a posztodban szereplő Rossini operához Pál Tamás?
Harcos sörüdvizlettel
Rossini Sigismondo c. operáját nézem, immár másodjára, a Classican. Számomra óriási felfedezés, remekmű. De jó lenne, akár csak koncertszerűen, "élőben" hallani! Pál Tamás?
A Classica zenei csatorna sugározza ma délután
28.01.2018 | 14:40
ROSSINI: STABAT MATER
From the Salzburg Festival - 2011
Duration:01:35:09
Conductor: Antonio Pappano
Soloist:
Anna Netrebko (Sopran)
Marianna Pizzolato (Mezzosopran)
Matthew Polenzani (Tenor)
Ildebrando D'Arcangelo (Bass)
Chorus and Orchestra of the Accademia Nazionale di Santa Cecilia;
Salzburger Festspiele
Tegnap megnéztem az Operettszínházban A sevillai borbély című – más zenés színházakkal koprodukcióban színre vitt - Rossini-vígoperát, aminek eredeti szövegét magyar fordításban énekelték a művészek.
Fischl Mónika biztos énektechnikával „lazán” hozta Rosina szerepét. Szopránja mintha nem is operettprimadonna énekhangján szólalna meg; az énekművészi pályáját operaénekesként kezdő művésznek így nem okozhatott különösebb nehézséget ez a szólam, igaz, egész más fekvésben kell itt énekelnie, mint az idők során „vérévé vált” operett éneklésnél megszokott, szükséges hangképzés és hanghordozás igényli –„előírja”. Gondolok itt elsősorban a darabbeli recitativókra a vígoperában. Fischl Mónika könnyedén abszolválta a szólam technikás, koloratúrás részeit és a recitativókkal is „megbirkózott”. Talán csak az énekhangjának volumenét, erejét keveslem - de erről a teátrum ismerten kedvezőtlen akusztikai adottságai is tehetnek. De az élő hangot még mindig jobban szeretem, mintha microport kihangosítással kaptuk volna e darabot. Fischl Mónika először énekelte-játszotta Rossini operájának Rosináját, perfekt színpadi alakítását látva, és kiváló éneklését hallva elmondhatom, bemutatkozása nem véletlenül részesült hangos ovációkban.
Ugyancsak közönségsikert aratott Almaviva gróf (Lindoro) szerepében Rab Gyula - akit vígoperában eddig még nem hallottam-nem láttam; itthon énekelt egyebek közt koncertszerű előadásokon Bellini Rómeó és Júliájában és Gluck Iphigenia Aulisban-jában is, komoly, lírai szerepeket, így meglepetésként hatott, mennyire jól komédiázik, játszik, mozog és közben remekül is énekel a színpadon. Az már nem okozott meglepetést nekem, hogy Rab tenorja könnyedén szárnyal, megvannak a magasságai, nem okoz gondot számára a partitúra szerinti kényes, csúcshangok kiéneklése sem. Megnyerő alakítást láthattam most is tőle, még sok ilyen lehetőséget kívánok neki – lesz még bizonyára alkalma tehetségét megmutatnia, azt kibontakoztatnia sok szép dalműben, de még hova tovább fejlődnie is, az igen szimpatikus, fiatal tenoristának.
Figarót Kendi Lajos, erdélyi származású operaénekes - a hivatalos irataiban Ludovik Kendi szerepel - alakította, igen profi szinten. És mint olvastam róla, Szegeden énekelte először magyar nyelven a „sevillai borbély”-t, és most itt az Operett színpadán arról győzött meg, hogy kiváló képességei vannak a rokonszenves baritonnak, a felfedezés erejével hatott éneke, játéka, a szerepének megformálása. Jó lenne őt itthon, az Operában is látni, más „komoly” szerepekben is!
A Bartolót alakító Bátki Fazekas Zoltán, Basilio szerepében pedig Kovács István is, jó kedvvel és kiváló énekteljesítménnyel vette ki részét ebben a Coo-produkcióban. Frankó Tündének eddig még nem ismertem „komika” vénáját, most Bertaként ezt az oldalát is megmutatta, hiszen a rendezés szerint szinte a vígopera egész játékideje alatt a színen van, és végig jókedvűen komédiázik, bolondozik - egyetlen áriájának eléneklése is ehhez a koncepcióhoz igazodik…
KERO rendezését úgy találom, nem is annyira vígoperaként állt hozzá Rossini művéhez, hanem mintha egy saját víziójú bohózatot kívánt volna megalkotni. Szinte vég nélkül egymást követték a sziporkázó ötletek, poénok, a kivitelezés mind az énekesek, mind az énekkar részéről gördülékenyen zajlott, elmondhatni: a cselekmény nem ül le, a történet nem laposodik el, nem közhelyeket kapunk, bőven kijut a vidámságból a közönségnek is, hiszen a játékba őket is bevonja: legyen erre két példa: a Rágalomária alatt, a csúcspontokon, egyszerre hirtelen a magasból, a felső karzatról, papírlapok tömkelege hull le a földszinti zsöllyére, de a színpadon is egymásnak osztogatják a szereplők ezt, rajta a következő felirat áll nagybetűkkel: „Figaro lop, csal, hazudik!” A másik: a színpadon Figaro elkezdi borotválni Bartolót, ugyanakkor három kórusszereplő lesétál a színpadról a földszinti első sorhoz és elkezdik pamacsolni az ott helyett foglaló férfitársuk arcát… - és még sok ilyen hasonló geg, ötlet, csattanó, poén követi egymást, eltúlzottan is, ami idővel már zavaróan hat, legalábbis engem kissé már kezdett megviselni.. A színpadkép is ötletes, egyetlen, monumentális díszletben játszódik mindkét felvonás: kissé emlékeztet az Erkelben látott Lammermoori Lucia rosszemlékű vastraverzeire, de itt inkább lépcsőn fel- és levezető, ketrecekre, kalitkákra osztott hatalmas alkotmányt látunk, ezek oldalán olykor másznak föl és le a szereplők; az előtte való térséget (kert, udvar?) vaskerítés veszi körül,többször is csak ezt átugrálva, átlépve hagyhatja el a játékszínt a szereplő – egyikük poénja erre a körülményre (akadályra) van „kihegyezve”…
Végül is egy hangulatos, mozgalmas mondhatni "jól megcsinált", ügyesen felépített, zenés komédiának is elmenő vígoperát láthatunk a színpadon. Külön kiemelem az Operettszínház –a színpadi játékban is partner - Énekkara mellett a sziporkázóan játszó Zenekarát, amelyet a színház első karmestere, Dinyés Dániel dirigált; mondhatni, amikor az előadás végén, a tapsrend alatt, feljött a színpadra, a leghangosabb tetszésnyilvánításban részesítette a publikum, és mint karmesternek, A sevillai borbély volt a bemutatkozó (opera)előadása színházában – akit az előadás összes közreműködő művésze nagy szeretettel vett körül zenei betanítói, korrepetáló munkájáért is.
Az utolsó, lehulló függöny előtt még belépett a színpadra a Budapesti Operettszínház főigazgatója, Lőrinczy György, aki méltatta a produkcióban részt vett összes szereplőt, alkotót - köztük az új magyar szövegfordítás „elkövetőjét”, Galambos Attilát, akit dicsért a darab szellemiségét jól visszaadó, a napjainkban honos nyelvezet megírásáért -, valamint külön kiemelte Fischl Mónika ragyogó színpadi teljesítményét, nemkülönben Dinyés Dániel ígéretes bemutatkozását az Operettszínház zenekara élén
Megjegyeztem: Lőrinczy György gondosan ügyelt arra, hogy a produkció alkotóinak felsorolásakor A sevillai borbély rendezőjének nevét még véletlenül se ejtse ki a száján – én megteszem, ezzel tartozom neki, mert megilleti: Kerényi Miklós Gábor (KERO).
Hamarosan kezdődik az adás
Bartók Rádió ma esti operasugárzása
19.00 Prológ
Rossini: A sevillai borbély
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta
19.35- 22.00 Rossini: A sevillai borbély
Kétfelvonásos opera
Szövegét - Pierre-Augustin Beaumarchais nyomán - Cesare Sterbini írta.
Vezényel: Vittorio Gui
Km. a Glyndebournei Fesztivál Énekkara (karig.: Myer Fredman) és a Royal Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Rosina - Victoria de Los Angeles (szoprán)
Figaro - Sesto Bruscantini (bariton)
Almaviva gróf - Luigi Alva (tenor)
Basilio - Carlo Alva (basszus)
Bartolo - Ian Wallace (bariton)
Berta - Laura Sarti (mezzoszoprán)
Fiorello - Duncan Robertson (bariton)
Ambrosio - Harold Williams (basszus)
Őrtiszt - John Rhys Evans (basszus).
Szentendrén kit fenekelt el Kerényi?
Bartók Rádió 19.00-19.30
Összhang - a zenei élet aktualitásai
Rossini: Olasz nő Algírban - bemutató az Erkel Színházban (2017. november 18.)
Szerkesztő-műsorvezető: Katona Márta
(ism. holnap, 9.30)
A Bartók Rádió esti operaközvetítése
A New York-i Metropolitan Operaház archívumából - V/2. rész
Rossini: Korinthosz ostroma
Háromfelvonásos opera
Szövegét Luigi Balocchi és Alexandre Soumet írta
Vezényel: Thomas Schippers
Km. a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara
Pamira - Beverly Sills (szoprán)
Neoklész - Shirley Verrett (szoprán),
II. Mohamed szultán - Justino Díaz (basszus),
Kleomenész - Harry Theyard (tenor)
Jero - Richard T. Gill (basszus)
Omár - Richard Best (basszus)
Iszmené - Betsy Norden (szoprán)
Adrasztó - Arthur Thompson (bariton)
(1975. április 19.)
Az opera két, nagyon eltérő változatban készült el. Az elsőt II. Mohamed címmel még 1820-ban, Nápolyban mutatták be. A hat évvel később, immár a párizsi közönség számára átdolgozott változat lett A Korinthosz ostroma.
A Bartók Rádió operaközvetítése, ma este 19.00 – 22.37
Rossini: Semiramis
Kétfelvonásos opera
Szövegét - Voltaire nyomán - Gaetano Rossi írta
Vezényel: Michele Mariotti
Km. Bajor Állami Operaház Ének- és Zenekara
Karigazgató: Stellario Fagone
Szereposztás:
Semiramis, Babilon királynője - Joyce DiDonato (szoprán),
Arsace, a hadsereg főparancsnoka - Daniela Barcellona (kontraalt),
Assur, Baál nemzetségből származó herceg - Alex Esposito (basszus),
Idreno, indiai herceg - Lawrence Brownlee (tenor),
Azema, Baál nemzetségből származó hercegnő - Elsa Benoit (szoprán),
Oroe, főpap - Simone Alberghini (basszus),
Mitrane, az őrség kapitánya - Galeano Salas (tenor),
Ninus - Igo Tsarkov (basszus)
Rendező: David Alden
(München, Nemzeti Színház, 2017. február 12.)
(215 perc)
[url] http://operavilag.net/kiemelt/vissza-a-gyokerekhez/; A sevillai borbély – kritika [/url] „Vissza a gyökerekhez” Operavilag.net , 2017. augusztus 25. Gioachino Rossini: A sevillai borbély – a Co-Opera és a Szentendrei Teátrum július 28-i előadásáról BÓKA GÁBOR írt kritikát
[url] http://szentendreiteatrum.hu/event/rossini-a-sevillai-borbely/2017-07-28/; Gioachino Rossini: A SEVILLAI BORBÉLY [/url] 2017. július 28., 20:30 - 23:30 [url] http://magyaridok.hu/kultura/sevillai-borbely-ismet-visszater-szentendrere-1962049/; NÉGY VÁROSBAN MUTATJÁK BE A CO-OPERA EGYÜTTMŰKÖDÉS EREDMÉNYÉT [/url] „Az opera köztudottan igen költséges műfaj, de ez az együttműködés nem csupán egy gazdasági megfontolás eredménye, hiszen a művészi szempontok és az összefogás résztvevői közötti, kölcsönös emberi és szakmai tisztelet egyaránt fontos mozgatói ennek a kezdeményezésnek – hangsúlyozták az érintett vezetők: Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház igazgatója, Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Gyürk Dorottya, Szentendre kulturális alpolgármestere, Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház művészeti vezetője, Vasvári Csaba, a Szentendrei Kulturális Központ előadó-művészeti ügyvezetője és Vadász Dániel, az Operettissima Non-profit Kft. ügyvezetője, az együttműködés kezdeményezője. Az összefogás eredményeként először a 225 éve született Gioachino Rossini operáját, A sevillai borbélyt viszik színre, és a 2017–2018-as évadban összesen negyvenöt alkalommal lesz látható a Szentendrei Teátrum és a projektben részt vevő intézmények színpadán. A produkció vállaltan az 1992-ben bemutatott, szentendrei előadás újragondolása: most is a Székely László tervezte díszlettel és Kerényi Miklós Gábor rendezésében viszik színre. De senki ne számítson valamiféle múzeum-előadásra, hiszen az alkotók egy minden értelemben friss produkciót ígérnek, ennek érdekében Cesare Sterbini librettójához Galambos Attila új fordítást készített, az élőbeszédszerű szöveg által is próbálják a mához közel hozni ezt a művet. Az operát először Szentendre Fő terén, július 28–29-én láthatja a közönség, majd november 17-én a Szegedi Nemzeti Színházban, december 6-án a Budapesti Operettszínházban és 2018. február 3-án a Győri Nemzeti Színházban mutatják be.”
A Classica csatornán láthatjuk most és este 8 órától is. [url] HTTP://WWW.CLASSICA.DE/EN/SCHEDULE/SCHEDULE-DETAIL.HTML?TX_M01TVGUIDE_TVGUIDE%5BUID%5D=5027691&TX_M01TVGUIDE_TVGUIDE%5BLANG%5D=1&TX_M01TVGUIDE_TVGUIDE%5BPLANG%5D=E; ROSSINI: LA CENERENTOLA [/url] Operafilm 29.06.2017 | 12:00 és 20:00 Conductor: Claudio Abbado – Director: Jean-Pierre Ponnelle. With Frederica von Stade (Cenerentola), Francisco Araiza (Don Ramiro), Paolo Montarsolo (Don Magnifico), Claudio Desderi (Dandini), Margherita Guglielmi (Clorinda), Laura Zannini (Tisbe) and Paul Plishka (Alidoro). The popularity of Rossini's delightful fairy-tale opera is, to a great extent, due to Jean-Pierre Ponnelle's legendary production, first seen at La Scala of Milan in 1971. Claudio Abbado, who was then music director of La Scala, has put together for this production a cast that boasts an outstanding affinity for Rossini's
Bartók Rádió mai műsorán szerepel 19.35 – 22.12 Rossini: Hamupipőke Kétfelvonásos opera Szövegét Jacopo Ferretti írta Vezényel: Claudio Abbado Km. a Skót Opera Énekkara (karig.: Arthur Oldham) és a Londoni Szimfonikus Zenekar Szereposztás: Angelina (Hamupipőke) - Teresa Berganza (mezzoszoprán) Don Ramiro, herceg - Luigi Alva (tenor) Dandini, szolga - Renato Capecchi (bariton) Don Magnifico, báró, Angelina mostohaapja - Paolo Montarsolo (basszus) Clorinda, Don Magnifico lánya - Margherita Guglielmi (szoprán) Tisbe, Don Magnifico lánya - Laura Zannini (mezzoszoprán) Alidoro, filozófus, a herceg nevelője - Ugo Trama (basszus)
A mai nap folyamán ismét – kétszer is: 12.00 és 20.00 órakor – műsorra kerül a Classica csatornán: ROSSINI: MATILDE DI SHABRAN From the Rossini Opera Festival Pesaro Duration: 03:38:08 Conductor: Michele Mariotti Stage Director: Mario Martone Olga Peretyatko (Matilde di Shabran) Juan Diego Flórez (Corradino) Paolo Bordogna (Isidoro) Anna Goryachova (Edoardo) Simón Orfila (Ginardo) Chiara Chialli (Contessa d'Arco) Nicola Alaimo (Aliprando) Marco Filippo Romano (Raimondo Lopez) Giorgio Misseri (Egoldo) Chor des Teatro Comunale di Bologna Orchester des Teatro Comunale di Bologna (2012)
Hallgatván (eddig ,és nem tovább),azt a Rossini művet,úgy érzem nem lett volna pótolhatatlan veszteség,ha a feledés homályába vész.
[url] http://www.holmi.org/1995/07/edmond-michotte-richard-wagner-latogatasa-rossininel; Richard WAGNER látogatása ROSSININÁL [/url]
"Ám az utolsó pillanatban kiderül, hogy a tolvaj valójában egy madár, történetesen egy szarka.
Bartók Rádió sugározza ma este 19.00 - 22.21 Közvetítés a Milánói Scalaból Rossini: A tolvaj szarka kétfelvonásos opera Szövegét Giovanni Gherardini írta. Vezényel: Riccardo Chailly Km. a Milánói Scala Ének- és Zenekara Szereposztás: Ninetta - Rosa Feola (szoprán) Giannetto - Edgardo Rocha (tenor) Polgármester - Michele Pertusi (basszus) Pippo - Serena Malfi (kontraalt) Lucia - Teresa Iervolino (mezzoszoprán) Fernando Villabella - Alex Esposito (basszbariton) Fabrizio Vingradito - Paolo Bordogna (basszus) Isacco - Matteo Macchioni (tenor) Antonio - Matteo Mezzaro (tenor) Giorgio és Bíró - Claudio Levantino (basszus) Ernesto - Giovanni Romeo (basszus) Rendező: Gabriele Salvatores Kétszáz éve 1817. május 31-én mutatták be Rossini operáját, A tolvaj szarkát. A francia író, Stendhal jelen volt a premieren: „egyike volt a legegyöntetűbb és legragyogóbb sikereknek, amelyet életemben valaha is láttam”. Később azonban csökkent az opera iránti érdeklődés, jócskán elmaradt Rossini legismertebb operái mögött. Egyedül a nyitány vált a koncerttermek sikerszámává. Egy jeles zenetörténész szerint „A tolvaj szarka Rossini összes elfelejtett operája közül talán egyike azoknak, amelyeknek újjáélesztése megérné a ráfordított fáradságot.” A librettó egy meglehetősen erőltetettnek ható, képtelen történetet mesél el egy lányról, aki tévedések sorozatának áldozatává válva halálbüntetését várja. A fő vád, hogy tolvaj. Ám az utolsó pillanatban kiderül, hogy a tolvaj valójában
A Classica csatornán láthatjuk ma 14.45-től és 22.45-től is A sevillai borbélynak híres, Jean-Pierre Ponnelle rendezte operafilm-változatát (1972). Claudio Abbado – Hermann Prey, Teresa Berganza, Luigi Alva, Enzo Dara, Paolo Montarsolo, Stefania Malagu, Luigi Roni. Km. a Milánói Scala Ének- és Zenekara
A Classica csatorna délután (16.45 – 19.30) sugározza ROSSINI: LE COMTE ORY From the Rossini Opera Festival in Pesaro Duration: 02:13:52 Conductor: Paolo Carignani Stage Director: Lluís Pasqual Stage Design: Lluís Pasqual Costumes: Lluís Pasqual Soloist: Yijie Shi (Le Comte Ory) María José Moreno (La Comtesse Adèle) Lorenzo Regazzo (Le Gouverneur) Roberto De Candia (Raimbaud) Laura Polverelli (Isolier) Natalia Gavrilan (Dame Ragonde) Rinnat Moriah (Alice) Prague Chamber Choir Orchestra del Teatro Comunale di Bologna Country, year of production: I, 2009
Óbudai Danubia Zenekar: Rossini-sorozat A zeneszerzőket bemutató sorozat, amely a Budapest Music Centerben zajlik, Rossinit mutatja be március 11-én, április 22-én és május 20-án. – „Crescendo” 2017.03.11. Szombat 19.00 Helyszín: Koncertterem MŰSOR: Gioachino Rossini: Sinfonia ’al Conventello’ Gioachino Rossini: A selyemlétra – nyitány Gioachino Rossini: Bevezetés, téma és variációk ***** Giovanni Paisiello: A sevillai borbély – nyitány Giovanni Paisiello: A sevillai borbély – Figaro áriája (Scorsi già molti paesi) Gioachino Rossini: A sevillai borbély – nyitány Gioachino Rossini: A sevillai borbély – Figaro belépője (Largo al factotum) KÖZREMŰKÖDIK: Óbudai Danubia Zenekar Tószegi Bernát – klarinét Gradsach Zoltán – ének Vezényel: Hollókői Huba Házigazda: Eckhardt Gábor – „Decrescendo” 2017.04.22. Szombat 19.00 Helyszín: Koncertterem MŰSOR: Gioachino Rossini: Stabat Mater KÖZREMŰKÖDIK: Óbudai Danubia Zenekar Celeng Mária – szoprán Vincze Klára – mezzoszoprán Varga Donát – tenor Cser Krisztián – basszus Vass Lajos Kamarakórus Vezényel: Hámori Máté Házigazda: Eckhardt Gábor – „Bélszín” 2017.05.20. Szombat 19.00 Helyszín: Koncertterem MŰSOR: Gioachino Rossini: Mi lagneró tacendo – 3 változat (Péchés de vieillesse, XIII. kötet) Gioachino Rossini: Giovanna d’Arco – kantáta (Taralli hangszerelése) ***** Benjamin Britten: Soirées musicales Ottorino Respighi: Rossiniana KÖZREMŰKÖDIK: Óbudai Danubia Zenekar Kálnay Zsófia – ének Eckhardt Gábor – zongora Vezényel: David Curtis Házigazda: Eckhardt Gábor
Rossini oratóriumának eredeti változatát hallhatjuk ma este Bartók Rádió 19.35 – 20.56 Rossini: Kis ünnepi mise Elizabeth Watts - szoprán Kathryn Rudge - mezzoszoprán Peter Auty - tenor, James Platt - basszus Richard Pearce - harmónium Iain Farrington - zongora BBC Singers Vezényel: David Hill (Grenwich, Szt. Péter és Szt. Pál kápolna, 2016. augusztus 6.) (Ism. január 11., 12.36)
Bartók Rádió közvetíti hangfelvételről: 19.00 – 21.36 Rossini: Olasz nő Algírban (Firenze, 2016. március 15.) Kétfelvonásos vígopera Szövegét Angelo Anelli írta Vezényel: Bruno Campanella Km. Firenzei Operaház Ének és Zenekara (karig. Lorenzo Fratini) rendező: Joan Font Szereposztás: Musztafa, algiri bej - Pietro Spagnoli (basszus) Elvira, a felesége - Damiana Mizzi (szoprán) Zulma, rabszolganő, Elvira bizalmasa - Lamia Beuque (mezzoszoprán) Ali, az algiri kalózok vezére - Sergio Vitale (bariton) Lindoro, olasz ifjú, Izabella szerelmese, Musztafa rabszolgája - Boyd Owen (tenor) Izabella, olasz nő - Marianna Pizzolato (kontraalt) Taddeo, Izabella utitársa - Omar Montanari (basszus)
A Classica csatorna ma délután ismét műsorára tűzi Rossini hatalmas, egyházzenei kompozícióját. ROSSINI: PETITE MESSE SOLENNELLE Zenekari változat A „Kis Ünnepi Mise” cím félrevezető, talán szándékosan, mivel ez a mise egyáltalán nem „kicsi”, ellenkezőleg, hosszabb a legtöbb misénél. Különösek azok a jegyzetek, melyeket Rossini az eredeti partitúrához írt: ”Petite Messe Solennelle, négy szólamra, két zongora és harmónium kíséretével. Készült Passyban, nyaralásom alatt. Tizenkét énekes (mindhárom nemből: férfiak, nők, kasztráltak) elégséges az előadáshoz, mégpedig nyolc a kórusba, négy a szólókhoz, együttvéve, mint tizenkét cherub. Isten bocsássa meg a következő hasonlatomat. Tizenketten voltak az apostolok is az Utolsó Vacsorán, úgy ahogy Leonardo freskója ábrázolja. És – ki hinné! – tanítványaid között is voltak, akik hamis hangot énekeltek. Uram, bízzál bennem, az én vacsorámon nem lesz Júdás és az enyéim tisztán és szeretettel zengik majd magasztalásod és e szerény kompozíciót, ami öregségem utolsó halálos vétke. Jó Istenem – íme elkészült ez a szegény kis mise. Vajon igazán megszentelt zene ez, vagy átkozott zene: Az opera buffára születtem. jól tudod! Egy kevés tudás, egy kevés szív, ez minden. Légy hát áldott és fogadj be engem a Paradicsomba.” Az 1863 nyarán komponált misét első ízben 1864. március 14-én adták elő. Mindent megtettek a kitűnő előadás érdekében. Auber személyesen válogatta ki a kórus tagjait a Conservatoire legtehetségesebb növendékei közül; a Théatre Italien vezető művészei énekelték a szólókat. Az előadáson jelen volt Meyerbeer is. Lelkesedését, pedig ekkor már súlyos beteg volt, nem tudta kordában tartani. Felugrott székéről, égő szemekkel és feldúlt arccal odarohant a maestróhoz és hevesen ölelgetni kezdte. Végül Rossini jónak látta figyelmeztetni: Ilyen heves izgalom árthat egészségének. De Meyerbeert nem lehetett lecsillapítani, a jelenlévőkhöz fordult és kijelentette, hogy a „Cum sancto spiritu” fúgája a legnagyszerűbb kompozíció, amit ebben a műfajban valaha is írtak. „Mit is tehetünk mi őmellette? Mi, akik folyton csak keresünk, tapogatózunk, tétovázunk? Ha ez az ember a Tell Vilmos után is folytatja a komponálást, még mindig ő lenne a színpad koronázatlan királya… Lám, két hónap alatt egy egész világot teremtett! Ő korunk Jupiterje, mindannyiunkat a tenyerén tart.” A mise sikere után egyre többen sürgették Rossinit, hogy a darabot hangszerelje meg teljes zenekarra. Vonakodott a munkától, végül rászánta magát, mert úgy érezte, ha ő nem, akkor majd megcsinálja valaki más, és az bizonyára nem az ő ízlését tükrözte volna. Ám ezt a változatot, minden igyekezet ellenére, Rossini életében már nem mutatták be. Amikor valaki megkérdezte az idős mestert, miért hangszerelte meg zenekarra a Petite Messe Solennelle-t, amelyet eredetileg két zongora és egy harmónium kísért, hogy beleférjen egy kis magánkápolnába is, azt válaszolta: „Azért mert nem akarom, hogy szegény énekszólamaimat Sax és Berlioz urak elfedjék a szaxofonjaikkal.” A bemutató zenekari változat első ízben 1869. február 28-án – három hónappal Rossini halála után – került bemutatásra. Magyarországon első ízben 1987. február 19-én, a Budapesti Olasz Kultúrintézet nagytermében hangzott el ez a megrendítő, grandiózus alkotás, nagy zenekar és nagy vegyeskórus előadásában: Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, a Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc), Elisabeth Norberg Schultz (szoprán), Takács Tamara (mezzoszoprán), Molnár András (tenor) és Franco Ruta (basszus). A hangversenyt Gabriele Gandini vezényelte. Classica csatorna 06.11.2016 | 17:05 Rossini: Petite Messe Solennelle 14 tétel: 5 ária (egy kórussal), 1 duett, 1 tercett, 6 kórustétel (egyesekben a szólisták is részt vesznek), 1 zenekari részlet (eredetileg 1 zongora- vagy harmónium- szóló) Duration: 01:24:13 Conductor: Riccardo Chailly Soloist: Alexandrina Pendatchanska (Sopran) Manuela Custer (Alt) Stefano Secco (Tenor) Mirco Palazzi (Bass) GewandhausChor, Chor der Oper Leipzig, Gewandhausorchester Leipzig (2008)
[url] http://www.zemplenifesztival.hu/sevillai-borbely/; A sevillai borbély a Zempléni Fesztivál programján [/url] Augusztus 19. | Tokaj 20:00 Tokaj Fesztiválkatlan • Rosina - Megyesi Schwartz Lucia • Bartolo - Kálmán Péter • Figaro - Szegedi Csaba • Basilio - Gábor Géza • Berta - Bazsinka Zsuzsa • Almaviva - Hanczár György Közreműködik a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Debreceni Csokonai Színház Kórusának Férfikara. Díszlet: Szendrényi Éva, Jelmez: Németh Anikó, Játékmester: Gabor Sylvie Vezényel: Hollerung Gábor Rendező: Káel Csaba Az előadás a MÜPA, a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Zempléni Fesztivál közös produkciója.
Nem az Iseum ad otthont idén a szombathelyi Iseumi Szabadtéri Játékoknak: a múzeum területén június 3. és november 30. között megrendezett nagyszabású kiállítás (Szent Márton és Pannónia) zavartalan látogathatósága érdekében a szervezők úgy döntöttek, idén a Történelmi Témapark ad otthont az előadásoknak – adta hírül a friss.hu. Ezzel együtt az előzetesen tervezett műsor is módosult: Verdi Nabuccója helyett Rossini népszerű vígoperája, A sevillai borbély kerül idén színre. Rossini: A sevillai borbély – “Iseumi Játékok” Figaro – Szegedi Csaba | Rosina – Megyesi-Schwartz Lúcia Almaviva – Hanczár György | Berta – Bazsinka Zsuzsa Bartolo – Szüle Tamás | Basilio – Gábor Géza Savaria Szimfonikus Zenekar | Debreceni Kodály Kórus Rendező: Káel Csaba Vezényel: Kovács János Az augusztus 6-i (szombati) és 7-i (vasárnapi) előadások 20:30-kor kezdődnek.
Ma délután ismét láthatjuk Rossini operáját a Classica csatornán: Aureliano in Palmira From the Rossini Opera Festival, Pesaro 21.06.2016 | 16:35 Duration: 03:20:35 Conductor: Will Crutchfield Stage Director: Mario Martone Soloist: Michael Spyres (Aureliano) Jessica Pratt (Zenobia) Lena Belkina (Arsace) Raffaella Lupinacci (Publia) Dempsey Rivera (Oraspe) Sergio Vitale (Licinio) Dimitri Pkhaladze (Gran sacerdote) Raffaele Costantini (Un pastore) Coro del Teatro Comunale di Bologna Orchestra Sinfonica G. Rossini Country, year of production: I, 2014
A Classica csatornán láthatjuk ma 16.05 órától: ROSSINI: ADELAIDE DI BORGOGNA Vom Rossini Opera Festival Pesaro LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:17:01 DIRIGENT: Dmitri Jurowski INSZENIERUNG: Pier'Alli BÜHNENBILD: Pier'Alli KOSTÜME: Pier'Alli SOLIST GESANG: Daniela Barcellona (Ottone) Jessica Pratt (Adelaide) Nicola Ulivieri (Berengario) Bogdan Mihai (Adelberto) Jeannette Fischer (Eurice) Francesca Pierpaoli (Iroldo) Clemente Antonio Daliotti (Ernesto) Chor des Teatro Comunale di Bologna Orchester des Teatro Comunale di Bologna I, 2011
Délután 13 és este 20 órától láthatjuk a Classica csatornán Rossini remekművének operafilmre adaptálását: ROSSINI: LA CENERENTOLA (HAMUPIPŐKE) Die schönsten Opernfilme 09.05.2016 13:00 LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:30:51 DIRIGENT: Claudio Abbado INSZENIERUNG: Jean-Pierre Ponnelle BÜHNENBILD: Jean-Pierre Ponnelle KOSTÜME: Jean-Pierre Ponnelle SOLIST GESANG: Frederica von Stade (Cenerentola) Francisco Araiza (Don Ramiro) Margherita Guglielmi (Clorinda) Laura Zannini (Tisbe) Claudio Desderi (Dandini) Paolo Montarsolo (Don Magnifico) Paul Plishka (Alidoro) Chor des Teatro alla Scala Orchester des Teatro alla Scala BILDREGIE: Jean-Pierre Ponnelle D, 1981 NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 09.05., 20:00 10.05., 03:00
A Classica csatorna sugározza a vígoperát 17.45 órától (az éjjel és holnap reggel is, megismétli a felvételt): ROSSINI: LE COMTE ORY Vom Rossini Opera Festival Pesaro 07.05.2016 17:45 LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:13:52 DIRIGENT: Paolo Carignani INSZENIERUNG: Lluís Pasqual BÜHNENBILD: Lluís Pasqual KOSTÜME: Lluís Pasqual SOLIST GESANG: Yijie Shi (Le Comte Ory) María José Moreno (La Comtesse Adèle) Lorenzo Regazzo (Le Gouverneur) Roberto De Candia (Raimbaud) Laura Polverelli (Isolier) Natalia Gavrilan (Dame Ragonde) Rinnat Moriah (Alice) Prague Chamber Choir Orchestra del Teatro Comunale di Bologna I, 2009 NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 08.05., 00:45 08.05., 07:45
Ezen a héten Rossini operái, művei állnak a Classica csatorna e heti tematikájának középpontjában: Ma: Zelmira Holnap: Kis ünnepi mise (Petite Messe Solennelle) Szerda: Bruschino úr Csütörtök: Kürosz Babilóniában (Ciro in Babilonia) Péntek: Hamupipőke (La Cenerentola) Szombat: Matilde di Shabran Vasárnap: Tell Vilmos
Tudom,írtátok már, hogy Domingo baritonként kezdte, de azért ez meglepő volt!
Hallottam már a Bartók Rádióban bekonferálni, "Mozart Don Giovanni című operájából Regiszter áriája következik." Egy rádiós, nevet nem írok, mert ma is aktív, túlságosan is, felkonferált egy áriát Pavarottival, Toscanini vezényletével. Toscanini 1954-ben adta utolsó koncertjét, 1957-ben halt meg. Pavarotti 1961-ben debütált. Természetesen a pármai Filarmonica Toscaniniről volt szó, mint az áriát kísérő zenekarról. Durva, ha valaki így nem tud viszonylag nem távoli időkben eligazodni. Nem Monteverdi korában jártunk.
(Egyébként a műsorújságban Domingó Figarója mellett a "tenor" hangfaj megjelölés szerepel; ezt tudatosan most nem másoltam át ide.)
Ön nyert! Jutalma egy ceruzaelemmel működő, önjáró gőzölős vasaló makett!