909 Ardelao 2015-03-31 13:00:48 [Válasz erre: 908 smaragd 2015-03-31 05:28:50]
Fogadd őszinte részvétemet !
Fogadd őszinte részvétemet !
908 smaragd 2015-03-31 05:28:50 [Válasz erre: 907 Búbánat 2015-03-30 23:53:30]
Csodálatos ajándék nekem ez a link, köszönöm! (A trombon a szìvemhez ért, az orgona az egekig vezet, rendkívül szépen szól ez a két hangszer együtt és váltakozva ebben a darabban. A zongoraváltozat is magasztos, Rossini dallama után Liszt stílusa bontakozik ki, elhatalmasodva és finoman. Ma reggel kaptam egy fájdalmas gyászhírt, az elhunytra is emlékeztem evvel a zenével.)
Csodálatos ajándék nekem ez a link, köszönöm! (A trombon a szìvemhez ért, az orgona az egekig vezet, rendkívül szépen szól ez a két hangszer együtt és váltakozva ebben a darabban. A zongoraváltozat is magasztos, Rossini dallama után Liszt stílusa bontakozik ki, elhatalmasodva és finoman. Ma reggel kaptam egy fájdalmas gyászhírt, az elhunytra is emlékeztem evvel a zenével.)
907 Búbánat 2015-03-30 23:53:30 [Válasz erre: 906 smaragd 2015-03-30 13:32:27]
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is: 1.) [url] http://www.musicalion.com/es/scores/partituras/102/franz-liszt/19777/aria-cuius-animam-for-trombone-and-organ; Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ [/url] (5:20 perc) 2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk: A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc) Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is: 1.) [url] http://www.musicalion.com/es/scores/partituras/102/franz-liszt/19777/aria-cuius-animam-for-trombone-and-organ; Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ [/url] (5:20 perc) 2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk: A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc) Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
906 smaragd 2015-03-30 13:32:27 [Válasz erre: 905 Búbánat 2015-03-30 12:43:46]
Köszönöm!Nagyon érdekes és tartalmas,szép ismertető. (Rossini és Verdi kritikusai Bülow és Wagner elvezetnek tegnapi "témánkhoz" Liszt életéhez is.) Heine ott ült a nézőtéren...csodálatos a zenetörténet, jó belefeledkezni, elképzelni. Szép szavai vigasztalóak.
Köszönöm!Nagyon érdekes és tartalmas,szép ismertető. (Rossini és Verdi kritikusai Bülow és Wagner elvezetnek tegnapi "témánkhoz" Liszt életéhez is.) Heine ott ült a nézőtéren...csodálatos a zenetörténet, jó belefeledkezni, elképzelni. Szép szavai vigasztalóak.
905 Búbánat 2015-03-30 12:43:46 [Válasz erre: 881 -zéta- 2015-03-25 20:17:44]
A Müpában, 2015. április 2-án Rossini Stabat Matere előtt Verdi Stabat Matere is felcsendül a koncerten! Utóbbi a Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) II. tétele: vegyeskarra és zenekarra.
A Müpában, 2015. április 2-án Rossini Stabat Matere előtt Verdi Stabat Matere is felcsendül a koncerten! Utóbbi a Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) II. tétele: vegyeskarra és zenekarra.
904 Búbánat 2015-03-30 12:41:42 [Válasz erre: 891 Ardelao 2015-03-26 00:54:13]
Minderről kicsit bővebben [url] http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1088; itt [/url] olvashatunk.
Minderről kicsit bővebben [url] http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1088; itt [/url] olvashatunk.
903 Búbánat 2015-03-29 20:25:52 [Válasz erre: 902 Ardelao 2015-03-29 19:28:37]
Nem volt "elveszett" ember, az is biztos.
Nem volt "elveszett" ember, az is biztos.
902 Ardelao 2015-03-29 19:28:37 [Válasz erre: 901 Búbánat 2015-03-29 19:03:49]
Lehet ez is, lehet az is. Mindenesetre, Rossini volt olyan „vagány” és szellemes, hogy mindenkor megválaszolt a neki „szegezett” kérdésekre.
Lehet ez is, lehet az is. Mindenesetre, Rossini volt olyan „vagány” és szellemes, hogy mindenkor megválaszolt a neki „szegezett” kérdésekre.
901 Búbánat 2015-03-29 19:03:49 [Válasz erre: 899 Ardelao 2015-03-28 13:11:37]
Én már nem olvasok Rossiniről szóló anekdotákat... amelyeknek a fele sem igaz.
Én már nem olvasok Rossiniről szóló anekdotákat... amelyeknek a fele sem igaz.
900 smaragd 2015-03-29 06:48:42
Az itt említett nagy affinitásról jutott most eszembe egy hasonlat: olyan ez,mint örömteli labdázásnál a meglepődés, hogy a másik még akkor is elkapja, ha nem dobjuk szándékosan a kezébe.
Az itt említett nagy affinitásról jutott most eszembe egy hasonlat: olyan ez,mint örömteli labdázásnál a meglepődés, hogy a másik még akkor is elkapja, ha nem dobjuk szándékosan a kezébe.
899 Ardelao 2015-03-28 13:11:37
Egy kis Rossini anekdota : Rossini nem kedvelte a páthoszt és a nagy szavakat. „Hogyan szólitsam önt ? - kérdezte egyszer egy rajongója. Monsieur Rossini : ez túl prózai és lapos. Szólitsam igy : maestro ? Vagy nevezzem hérosznak ? Félistennek ?” „ A világért sem, asszonyom ! - Szólítson egyszerűen nyuszikámnak” - felelte Rossini.
Egy kis Rossini anekdota : Rossini nem kedvelte a páthoszt és a nagy szavakat. „Hogyan szólitsam önt ? - kérdezte egyszer egy rajongója. Monsieur Rossini : ez túl prózai és lapos. Szólitsam igy : maestro ? Vagy nevezzem hérosznak ? Félistennek ?” „ A világért sem, asszonyom ! - Szólítson egyszerűen nyuszikámnak” - felelte Rossini.
898 smaragd 2015-03-28 07:20:05 [Válasz erre: 830 Búbánat 2015-03-18 10:13:01]
Kedves Búbánat! A hiba az én készülékemben volt, nem az olasz karmesteren múlt a hangzás. Köszönöm megértő türelmedet irányomban :-) Most végre jó feltételek között, már kora reggel megnéztem és ámulva hallgattam A tó asszonya DVD-t. Ez a klasszikus értékeket őrző előadás felderített és ellensúlyozta az orkán erejű szél hatását is. A milánói Scalaban éreztem magamat.
Kedves Búbánat! A hiba az én készülékemben volt, nem az olasz karmesteren múlt a hangzás. Köszönöm megértő türelmedet irányomban :-) Most végre jó feltételek között, már kora reggel megnéztem és ámulva hallgattam A tó asszonya DVD-t. Ez a klasszikus értékeket őrző előadás felderített és ellensúlyozta az orkán erejű szél hatását is. A milánói Scalaban éreztem magamat.
896 Ardelao 2015-03-26 12:44:27 [Válasz erre: 894 Heiner Lajos 2015-03-26 11:43:24]
Nem fontos Lajos ! Így is sokat segitettél, köszönöm. Különösebben nem vágyom a meghallgatásukra, mert a felvételek sem mindig jók. Legfeljebb "kuriózumok". Egyébbként van néhány felvételem video szalagon (pl. B.IX.szimfónia, talán az Aida is). Mindenesetre mégegyszer köszönöm, hogy ennyit foglalkoztál velem.
Nem fontos Lajos ! Így is sokat segitettél, köszönöm. Különösebben nem vágyom a meghallgatásukra, mert a felvételek sem mindig jók. Legfeljebb "kuriózumok". Egyébbként van néhány felvételem video szalagon (pl. B.IX.szimfónia, talán az Aida is). Mindenesetre mégegyszer köszönöm, hogy ennyit foglalkoztál velem.
895 Búbánat 2015-03-26 12:13:30 [Válasz erre: 891 Ardelao 2015-03-26 00:54:13]
Tökéletesen igazad van.
Tökéletesen igazad van.
894 Heiner Lajos 2015-03-26 11:43:24 [Válasz erre: 890 Ardelao 2015-03-26 00:51:23]
Nem tudtam, hogy a művekre gondoltál, vagy a két opera felvételére konkrétan Toscanini vezényletével. T. dirigálásával csak részletek, főleg nyitányok maradtak fenn Rossini operáiból. Ha érdekel, összeszedem Neked, hogy mik, bár kissé macerás.
Nem tudtam, hogy a művekre gondoltál, vagy a két opera felvételére konkrétan Toscanini vezényletével. T. dirigálásával csak részletek, főleg nyitányok maradtak fenn Rossini operáiból. Ha érdekel, összeszedem Neked, hogy mik, bár kissé macerás.
893 Ardelao 2015-03-26 07:45:43 [Válasz erre: 892 Heiner Lajos 2015-03-26 05:15:28]
Kedves Lajos ! Köszönöm az információidat.
Kedves Lajos ! Köszönöm az információidat.
892 Heiner Lajos 2015-03-26 05:15:28 [Válasz erre: 890 Ardelao 2015-03-26 00:51:23]
Igen. De nem Toscanini vezényletével.
Igen. De nem Toscanini vezényletével.
891 Ardelao 2015-03-26 00:54:13 [Válasz erre: 889 Búbánat 2015-03-26 00:41:42]
Úgy gondoltam, talán ez így jobb. Azonnal olvasható.
Úgy gondoltam, talán ez így jobb. Azonnal olvasható.
890 Ardelao 2015-03-26 00:51:23 [Válasz erre: 888 Heiner Lajos 2015-03-25 22:30:34]
Ezekről készültek vajjon lemezfelvételek ?
Ezekről készültek vajjon lemezfelvételek ?
889 Búbánat 2015-03-26 00:41:42 [Válasz erre: 882 Ardelao 2015-03-25 21:27:51]
Kedves Ardelao! Jó, hogy bemásoltad ide ezt a "fülszöveget". Nem mindenki ismeri a "zenetörténeti" hátteret, és nem mindenki kezd utánakeresgélni a neten egy alkotásnak. Igaz, be is linkelhetted volna ezt, és akkor csak egy kattintáson múlik ennek az olvasás. De így is, akit érdekel Rossininek ez a gyönyörűséges egyházi zeneműve, beírásodnak köszönhetően, vélhetően nem fogja egyszerűen "átugrani" ezt a kis ismertetőt!
Kedves Ardelao! Jó, hogy bemásoltad ide ezt a "fülszöveget". Nem mindenki ismeri a "zenetörténeti" hátteret, és nem mindenki kezd utánakeresgélni a neten egy alkotásnak. Igaz, be is linkelhetted volna ezt, és akkor csak egy kattintáson múlik ennek az olvasás. De így is, akit érdekel Rossininek ez a gyönyörűséges egyházi zeneműve, beírásodnak köszönhetően, vélhetően nem fogja egyszerűen "átugrani" ezt a kis ismertetőt!
888 Heiner Lajos 2015-03-25 22:30:34 [Válasz erre: 887 Ardelao 2015-03-25 22:07:17]
Sevillai borbély (Palermo, Buenos Aires, Montevideo), Tell Vilmos (Milano)
Sevillai borbély (Palermo, Buenos Aires, Montevideo), Tell Vilmos (Milano)
887 Ardelao 2015-03-25 22:07:17 [Válasz erre: 880 kugli 2015-03-25 20:03:13]
"Most esett le" ! Én compl. Rossini művet még nem hallottam Toscaninitől. Kedves Lajos ! Vezényelt egyáltalán Rossini operát ?
"Most esett le" ! Én compl. Rossini művet még nem hallottam Toscaninitől. Kedves Lajos ! Vezényelt egyáltalán Rossini operát ?
886 Heiner Lajos 2015-03-25 21:59:31 [Válasz erre: 880 kugli 2015-03-25 20:03:13]
1949 márc. 26, ápr. 2 (Toscanini általában két részletben dirigálta az NBC-vel a teljes operaelőadásait).
1949 márc. 26, ápr. 2 (Toscanini általában két részletben dirigálta az NBC-vel a teljes operaelőadásait).
885 Ardelao 2015-03-25 21:57:05 [Válasz erre: 883 -zéta- 2015-03-25 21:34:03]
Közreműködik : Maria Agresta (szoprán) Vörös Szilvia (mezzoszoprán) Francesco Demuro (tenor) Liang Li (basszus) Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás) Nemzeti Filharmónikus Zenekar
Közreműködik : Maria Agresta (szoprán) Vörös Szilvia (mezzoszoprán) Francesco Demuro (tenor) Liang Li (basszus) Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás) Nemzeti Filharmónikus Zenekar
883 -zéta- 2015-03-25 21:34:03 [Válasz erre: 882 Ardelao 2015-03-25 21:27:51]
... akit Carlo Montanaronak hívnak...:-)
... akit Carlo Montanaronak hívnak...:-)
882 Ardelao 2015-03-25 21:27:51 [Válasz erre: 881 -zéta- 2015-03-25 20:17:44]
Rossini: Stabat Mater 2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény. A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában. A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.
Rossini: Stabat Mater 2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény. A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában. A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.
881 -zéta- 2015-03-25 20:17:44 [Válasz erre: 879 Ardelao 2015-03-25 17:44:35]
Előző nap ugyanez a műsor a Müpában...
Előző nap ugyanez a műsor a Müpában...
880 kugli 2015-03-25 20:03:13 [Válasz erre: 874 Ardelao 2015-03-22 13:07:18]
Pedig fent van a YT-n a koncertszerű két részes Aida ( 1948-ból talán?! )
Pedig fent van a YT-n a koncertszerű két részes Aida ( 1948-ból talán?! )
879 Ardelao 2015-03-25 17:44:35
2015. április 3-án, nagypénteken 20.00 órakor az újkori egyházi muzsika egyik ékköve, Rossini Stabat Mater-e hangzik fel a pécsi Kodály Központban. A koncertet ráhangoló, annak kontextusát megteremtő prológus előzi meg 19 órától.
2015. április 3-án, nagypénteken 20.00 órakor az újkori egyházi muzsika egyik ékköve, Rossini Stabat Mater-e hangzik fel a pécsi Kodály Központban. A koncertet ráhangoló, annak kontextusát megteremtő prológus előzi meg 19 órától.
878 smaragd 2015-03-22 18:02:24 [Válasz erre: 877 Ardelao 2015-03-22 17:35:35]
Mindkettő. 859 végén írtam a megfigyelésemről, és ehhez a hangzás kapcsolódik. Kìváncsi vagyok, mit fogok T.-nál hallani, tempója ezek után nem kérdéses :-).
Mindkettő. 859 végén írtam a megfigyelésemről, és ehhez a hangzás kapcsolódik. Kìváncsi vagyok, mit fogok T.-nál hallani, tempója ezek után nem kérdéses :-).
877 Ardelao 2015-03-22 17:35:35 [Válasz erre: 876 smaragd 2015-03-22 16:45:53]
Mindkettő fontos ! Nem lehet "lagymatagon" vezényelni.
Mindkettő fontos ! Nem lehet "lagymatagon" vezényelni.
876 smaragd 2015-03-22 16:45:53 [Válasz erre: 874 Ardelao 2015-03-22 13:07:18]
Köszönöm. Meg fogom hallgatni a nyitányokat. (Engem nála is a hangzás foglalkoztat, nem a tempo.)
Köszönöm. Meg fogom hallgatni a nyitányokat. (Engem nála is a hangzás foglalkoztat, nem a tempo.)
875 Ardelao 2015-03-22 14:07:55 [Válasz erre: 874 Ardelao 2015-03-22 13:07:18]
Volt egy érdekes írás az interneten, Norman Lebrecht írta : „Szemben a diktátorokkal, Arturo Toscanini”. Néztem. de sajnos már nem található. Nekem valahol megvan. Kedves Lajos, ismered ?
Volt egy érdekes írás az interneten, Norman Lebrecht írta : „Szemben a diktátorokkal, Arturo Toscanini”. Néztem. de sajnos már nem található. Nekem valahol megvan. Kedves Lajos, ismered ?
874 Ardelao 2015-03-22 13:07:18 [Válasz erre: 872 smaragd 2015-03-21 16:17:52]
Toscanini-től teljes opera felvételt még nem hallottam. Nyitányokat viszont annál többet. Érdemes megallgatni őket (a youtube-n van belőle), mert nagyon jók, néha egy kicsit gyorsabbak, hiába, nem lehet "lazsálni" az öregnél !
Toscanini-től teljes opera felvételt még nem hallottam. Nyitányokat viszont annál többet. Érdemes megallgatni őket (a youtube-n van belőle), mert nagyon jók, néha egy kicsit gyorsabbak, hiába, nem lehet "lazsálni" az öregnél !
873 Ardelao 2015-03-21 20:33:20 [Válasz erre: 866 Búbánat 2015-03-21 13:19:36]
Érdekes a megfogalmazásod a karmesteri tempókat illetően. Nálam fontos tényező, hogy vezényel egy művet a karmester. De erre még visszatérek.
Érdekes a megfogalmazásod a karmesteri tempókat illetően. Nálam fontos tényező, hogy vezényel egy művet a karmester. De erre még visszatérek.
871 Ardelao 2015-03-21 15:55:28 [Válasz erre: 861 smaragd 2015-03-21 12:06:52]
Mi, Rossini rajongók között is nagy az affinitás !
Mi, Rossini rajongók között is nagy az affinitás !
870 Ardelao 2015-03-21 15:47:28 [Válasz erre: 863 Búbánat 2015-03-21 12:36:07]
Marilyn Horne egy csoda !!!
Marilyn Horne egy csoda !!!
869 Ardelao 2015-03-21 15:44:47 [Válasz erre: 868 smaragd 2015-03-21 13:41:18]
Akkor javaslom, ha erre mód nyílik Toscanini-t meghallgatni. "Szédületes" tempókat diktált ! De nagyon lehet élvezni. Nekem pl.Bernstein túl lassú volt (Rossini-ben).
Akkor javaslom, ha erre mód nyílik Toscanini-t meghallgatni. "Szédületes" tempókat diktált ! De nagyon lehet élvezni. Nekem pl.Bernstein túl lassú volt (Rossini-ben).
868 smaragd 2015-03-21 13:41:18 [Válasz erre: 866 Búbánat 2015-03-21 13:19:36]
Köszönöm, nagyon szépen írtad, tisztelet a dirigensek tudásának. Én sem vitatom,kutatom, vagy hasonlítom, de ebben az esetben Rossininál azt gondoltam, hogy az olasz karmester még több szenvedélyt hoz felszínre.Lehet, hogy ez buta előítélet, vagy az is, hogy a karmesterek északiak...:-). Nem terhellek tovább ezzel. (Reménykedem, hogy sok időm lesz még zenei kérdésekben művelni magam.)
Köszönöm, nagyon szépen írtad, tisztelet a dirigensek tudásának. Én sem vitatom,kutatom, vagy hasonlítom, de ebben az esetben Rossininál azt gondoltam, hogy az olasz karmester még több szenvedélyt hoz felszínre.Lehet, hogy ez buta előítélet, vagy az is, hogy a karmesterek északiak...:-). Nem terhellek tovább ezzel. (Reménykedem, hogy sok időm lesz még zenei kérdésekben művelni magam.)
867 smaragd 2015-03-21 13:26:45 [Válasz erre: 865 Búbánat 2015-03-21 12:58:52]
Akkor a hiba nálam van, megpróbálom újra.
Akkor a hiba nálam van, megpróbálom újra.
866 Búbánat 2015-03-21 13:19:36 [Válasz erre: 864 smaragd 2015-03-21 12:49:44]
Ennyire nem mélyedek el a tempók, a karmesteri felfogások értelmezésében. Egy előadás élvezetének sok összetevője van. Legelső, hogy szeressem az adott komponistát és műveit. Amit szeretek hallgatni, és kedvelem, élvezem, ha az énekesek, a zenekar jól teszi a dolgát, mindez független a karmester személyétől. tempóitól, felfogásától, mert összességében elégedett vagyok az interpretálásukkal. Így el tudom fogadni a "vontatott", lassúbb tempóválasztást, ahogyan a "hajszolt", száguldó zenei értelmezést - hogy a két szélső értelmezési pontra utaljak. Egy jó karmester azért megtalálja a középutat, továbbá legtöbbjük igyekszik a partitúra, a szerző által a kottába írt előjegyzésekhez tartani magát. Persze lehet abban is valami, hogy egy olasz operához másképp közelít egy olasz karmester és másképp egy német, angol, amerikai, francia, orosz - vagy magyar dirigens. Attól szép és szeretem ezt a zenei műfajt, hogy többféle zeneértelmezési megközelítéssel lehet élni, és mindegyikben találhatunk olyat, amit nem kifogásolhatunk - úgy van jól, ahogy a karmester elképzeléseiben ez megvalósul. És ez ellen én kifogással nem élek.
Ennyire nem mélyedek el a tempók, a karmesteri felfogások értelmezésében. Egy előadás élvezetének sok összetevője van. Legelső, hogy szeressem az adott komponistát és műveit. Amit szeretek hallgatni, és kedvelem, élvezem, ha az énekesek, a zenekar jól teszi a dolgát, mindez független a karmester személyétől. tempóitól, felfogásától, mert összességében elégedett vagyok az interpretálásukkal. Így el tudom fogadni a "vontatott", lassúbb tempóválasztást, ahogyan a "hajszolt", száguldó zenei értelmezést - hogy a két szélső értelmezési pontra utaljak. Egy jó karmester azért megtalálja a középutat, továbbá legtöbbjük igyekszik a partitúra, a szerző által a kottába írt előjegyzésekhez tartani magát. Persze lehet abban is valami, hogy egy olasz operához másképp közelít egy olasz karmester és másképp egy német, angol, amerikai, francia, orosz - vagy magyar dirigens. Attól szép és szeretem ezt a zenei műfajt, hogy többféle zeneértelmezési megközelítéssel lehet élni, és mindegyikben találhatunk olyat, amit nem kifogásolhatunk - úgy van jól, ahogy a karmester elképzeléseiben ez megvalósul. És ez ellen én kifogással nem élek.
865 Búbánat 2015-03-21 12:58:52 [Válasz erre: 861 smaragd 2015-03-21 12:06:52]
A törölt linket elmentettem. Most is le tudom az internetről tölteni (pontosabban onnan meghallgatni) a teljes operát!
A törölt linket elmentettem. Most is le tudom az internetről tölteni (pontosabban onnan meghallgatni) a teljes operát!
864 smaragd 2015-03-21 12:49:44 [Válasz erre: 863 Búbánat 2015-03-21 12:36:07]
Értem,köszönöm. Majd, ha lesz rá alkalom kérlek jelezd,kíváncsi vagyok,vajon te is hallod-e az olasz karmestereknél a kicsit visszafogottabb Rossini hangzást?(alább írtam erről.)
Értem,köszönöm. Majd, ha lesz rá alkalom kérlek jelezd,kíváncsi vagyok,vajon te is hallod-e az olasz karmestereknél a kicsit visszafogottabb Rossini hangzást?(alább írtam erről.)
863 Búbánat 2015-03-21 12:36:07 [Válasz erre: 859 smaragd 2015-03-21 04:13:13]
Nem, itt nem ezt kívántam hangsúlyozni, hanem a két linket letöltve az egyik felvételen kórussal együtt énekel Horne - ahogy a partitúrában szerepel és ahogy az operaszínpadon is halljuk -, a másik felvételen viszont nem halljuk a kórust (hiszen önálló koncerteken nem szükségszerű a kórust is bevonni, így is lehet teljes értékű a jelenet - amit "Marilyn" bizonyított is, és halljuk a közönség tombolását az előadott briliáns éneke végeztével).
Nem, itt nem ezt kívántam hangsúlyozni, hanem a két linket letöltve az egyik felvételen kórussal együtt énekel Horne - ahogy a partitúrában szerepel és ahogy az operaszínpadon is halljuk -, a másik felvételen viszont nem halljuk a kórust (hiszen önálló koncerteken nem szükségszerű a kórust is bevonni, így is lehet teljes értékű a jelenet - amit "Marilyn" bizonyított is, és halljuk a közönség tombolását az előadott briliáns éneke végeztével).
862 telramund 2015-03-21 12:20:19 [Válasz erre: 861 smaragd 2015-03-21 12:06:52]
Egyéb okok miatt vissza kellett vonatnom!
Egyéb okok miatt vissza kellett vonatnom!
861 smaragd 2015-03-21 12:06:52 [Válasz erre: 860 telramund 2015-03-21 09:38:19]
Affinitás mindenhez kell. Én nem tudok betelni vele (Rossini :-)) Köszönöm a linket, tegnap próbáltam, nem jött be nálam, nincs már ott?
Affinitás mindenhez kell. Én nem tudok betelni vele (Rossini :-)) Köszönöm a linket, tegnap próbáltam, nem jött be nálam, nincs már ott?
860 telramund 2015-03-21 09:38:19 [Válasz erre: 859 smaragd 2015-03-21 04:13:13]
Ki tudja mi az eredeti?Hiszen főleg Rossini ide rakott valamit onnan,onnan ide.Egy francia saláta helyenként mérhetetlen módon elhúzva a művei nagy része.Azt ,hogy valakinek a kedvence legyen Rossini nagy affinitás szükséges.Tény ,hogy sémai miatt bármikor felismerhető,hogy Rossini a zeneszerző.Talán csak a Tell Vilmos kivétel.De azt is elhúzta,hogy azt hiszi az ember soha nem lesz vége. Szóval teljesen feleleges keresni az eredetit,mert soha nem találja meg senki!
Ki tudja mi az eredeti?Hiszen főleg Rossini ide rakott valamit onnan,onnan ide.Egy francia saláta helyenként mérhetetlen módon elhúzva a művei nagy része.Azt ,hogy valakinek a kedvence legyen Rossini nagy affinitás szükséges.Tény ,hogy sémai miatt bármikor felismerhető,hogy Rossini a zeneszerző.Talán csak a Tell Vilmos kivétel.De azt is elhúzta,hogy azt hiszi az ember soha nem lesz vége. Szóval teljesen feleleges keresni az eredetit,mert soha nem találja meg senki!