470 Ardelao 2015-07-29 18:31:33
[url] http://www.prestoclassical.co.uk/sm/composer%7C17119-b; Franz Schmidt (Composer) - Sheet Music [/url]
[url] http://www.prestoclassical.co.uk/sm/composer%7C17119-b; Franz Schmidt (Composer) - Sheet Music [/url]
469 Ardelao 2015-07-29 18:19:19
[url] http://classical-music-online.net/en/composer/Schmidt/3354; Franz Schmidt composer [/url] Műveiből itt hallhatók részletek, vagy teljes művek
[url] http://classical-music-online.net/en/composer/Schmidt/3354; Franz Schmidt composer [/url] Műveiből itt hallhatók részletek, vagy teljes művek
468 Ardelao 2015-07-28 19:15:15 [Válasz erre: 467 smaragd 2015-07-28 19:05:12]
Egyetértek! Ezekről a szép magyaros dallamokról nem is tudtunk eddig. Vajjon mennyi lehet még, amiket nem ismerünk?
Egyetértek! Ezekről a szép magyaros dallamokról nem is tudtunk eddig. Vajjon mennyi lehet még, amiket nem ismerünk?
467 smaragd 2015-07-28 19:05:12 [Válasz erre: 465 Ardelao 2015-07-28 17:21:12]
Meghallgattam, csodaszép! Köszönöm, hogy megtaláltad :-) Milyen jó lenne koncerteken hallani Franz Schmidt műveit...
Meghallgattam, csodaszép! Köszönöm, hogy megtaláltad :-) Milyen jó lenne koncerteken hallani Franz Schmidt műveit...
466 Ardelao 2015-07-28 18:07:32
Franz SCHMIDT (1874-1939) Complete Symphonies CD 1 Symphony No. 1 in E major (1896-9) [44:51] CD 2 Symphony No. 2 in E flat major (1911-2) [46:55] CD 3 Symphony No. 3 in A major (1927-8) [42:19] CD 4 Symphony No. 4 in C major (1932-3) [42:12] Marcy Chanteaux (cello) (4) Detroit Symphony Orchestra/Neeme Järvi (1, 4) Chicago Symphony Orchestra/Neeme Järvi (2, 3) rec. Orchestra Hall, Detroit (1, 4), Orchestra Hall, Chicago (2, 3), 12-13 November 1994, 26 May 1996, 20-22, 25 April 1989, 30 January-3 February 1991. DDD CHANDOS CHAN9568(4) [4 CDs: 44:51 + 46:55 + 42:19 + 42:12] Read more: http://www.musicweb-international.com/classrev/2009/Jan09/Schmidt_symphonies_CHAN9568.htm#ixzz3hCdUNSAA
Franz SCHMIDT (1874-1939) Complete Symphonies CD 1 Symphony No. 1 in E major (1896-9) [44:51] CD 2 Symphony No. 2 in E flat major (1911-2) [46:55] CD 3 Symphony No. 3 in A major (1927-8) [42:19] CD 4 Symphony No. 4 in C major (1932-3) [42:12] Marcy Chanteaux (cello) (4) Detroit Symphony Orchestra/Neeme Järvi (1, 4) Chicago Symphony Orchestra/Neeme Järvi (2, 3) rec. Orchestra Hall, Detroit (1, 4), Orchestra Hall, Chicago (2, 3), 12-13 November 1994, 26 May 1996, 20-22, 25 April 1989, 30 January-3 February 1991. DDD CHANDOS CHAN9568(4) [4 CDs: 44:51 + 46:55 + 42:19 + 42:12] Read more: http://www.musicweb-international.com/classrev/2009/Jan09/Schmidt_symphonies_CHAN9568.htm#ixzz3hCdUNSAA
465 Ardelao 2015-07-28 17:21:12
[url] http://www.contraclassics.com/browser/composer:231; Franz Schmidt (1874–1939) [/url] Ezt meg kell hallgatni!
[url] http://www.contraclassics.com/browser/composer:231; Franz Schmidt (1874–1939) [/url] Ezt meg kell hallgatni!
464 smaragd 2015-07-28 13:24:34 [Válasz erre: 462 Ardelao 2015-07-28 10:37:27]
Korábbi bejegyzéseink a rendezvénysorozattal kapcsolatosan, amelyet 2006 óta 2 évente(2006, 2008, 2010,2012, 2014) tartanak: 284, 288. 2016-tól a helyszín Bécs lesz.
Korábbi bejegyzéseink a rendezvénysorozattal kapcsolatosan, amelyet 2006 óta 2 évente(2006, 2008, 2010,2012, 2014) tartanak: 284, 288. 2016-tól a helyszín Bécs lesz.
463 Ardelao 2015-07-28 11:21:30
[url] https://www.youtube.com/watch?v=JU-WO-4QSf8; Franz Schmidt Fuga Solemnis [/url]
[url] https://www.youtube.com/watch?v=JU-WO-4QSf8; Franz Schmidt Fuga Solemnis [/url]
462 Ardelao 2015-07-28 10:37:27 [Válasz erre: 461 Ardelao 2015-07-28 10:35:00]
[url] https://www.youtube.com/watch?v=2-EtMkRDuvA; Franz Schmidt Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010 [/url]
[url] https://www.youtube.com/watch?v=2-EtMkRDuvA; Franz Schmidt Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010 [/url]
461 Ardelao 2015-07-28 10:35:00
url] https://www.youtube.com/watch?v=2-EtMkRDuvA; Franz Schmidt Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010 [/url] 3. Internationaler Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010
url] https://www.youtube.com/watch?v=2-EtMkRDuvA; Franz Schmidt Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010 [/url] 3. Internationaler Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb in Kitzbühel 2010
460 Ardelao 2015-07-27 15:28:19
Még ezt a felvételt nem hallottuk (Közzététel: 2015. jún. 24.): [url] https://www.youtube.com/watch?v=EDPElQkEX1g; Franz Schmidt - Symphony No. 4 (conducted by Kirill Petrenko) [/url] WDR Sinfonieorchester Köln Kirill Petrenko, Conductor 2000
Még ezt a felvételt nem hallottuk (Közzététel: 2015. jún. 24.): [url] https://www.youtube.com/watch?v=EDPElQkEX1g; Franz Schmidt - Symphony No. 4 (conducted by Kirill Petrenko) [/url] WDR Sinfonieorchester Köln Kirill Petrenko, Conductor 2000
459 smaragd 2015-07-27 05:04:52 [Válasz erre: 382 smaragd 2015-07-13 03:39:52]
Salzburger Festspiele 20. August 1950 Kleines Festspielhaus Dirigent Josef Krips Chor Wiener Staatsoper Tenor Julius Patzak Tenor Anton Dermota Alt Rosette Anday Sopran Annalies Kupper Orgel Alois Forer Bass Otto Edelmann Programm Franz Schmidt Das Buch mit sieben Siegeln. Aus d. Offenbarung d. Johannes Oratorium
Salzburger Festspiele 20. August 1950 Kleines Festspielhaus Dirigent Josef Krips Chor Wiener Staatsoper Tenor Julius Patzak Tenor Anton Dermota Alt Rosette Anday Sopran Annalies Kupper Orgel Alois Forer Bass Otto Edelmann Programm Franz Schmidt Das Buch mit sieben Siegeln. Aus d. Offenbarung d. Johannes Oratorium
458 smaragd 2015-07-26 06:34:16 [Válasz erre: 457 Radegundis 2015-07-26 00:24:30]
"...kedves mesterünk" :-) Milyen szerencse, hogy rögtön nekiláttál és neki tudtál látni a keresésnek! Újabb kis lépés, amivel fórumunk, azaz mi fórumtársak hozzájárulhatunk Franz Schmidt életpályájának és műveinek tiszteletteli gondozásához.
"...kedves mesterünk" :-) Milyen szerencse, hogy rögtön nekiláttál és neki tudtál látni a keresésnek! Újabb kis lépés, amivel fórumunk, azaz mi fórumtársak hozzájárulhatunk Franz Schmidt életpályájának és műveinek tiszteletteli gondozásához.
457 Radegundis 2015-07-26 00:24:30
Sajnos csak rövid idöm volt a nagyon logikus kérdésnek utánajárni, öszintén szólva nem emlékszem, hogy bármelyik anyagban az eredeti anyakönyvi bejegyzést - persze másolatban - láttam volna. Bár Pozsony és környékéröl (pl. Somorja) van rokonaimról születési anyakönyvi kivonatom, így nem lepett meg az egyenlöre nem telitalálatos eredmény: kedves mesterünk bejegyzését - idöhiány miatt - még nem leltem meg, de Emma nevü húgáét igen. Ezek szerint a Poson Part III Matricula Baptisatorum 21 numerus currens alatt: (annus et dias:) 1883 junuarii (nativitatis:)3,(baptismi:) 14,legit.(nomen:) Emma, Maria (sexus:) foem (Nomen parentum, eorum, Conditio et Religion:) Schmidt Franciscus agens mercantilis hujas & Ravasz Maria e Szakolca or conff. cath. (locus domicili:) Poson Gyártér 18. (Norem Patrinorum:) Schmidt Susanna, vidua cath, vásártér 12 (Nomen Baptisantis:) Dr. Jul. Steinhöfer coop. Tehát a szokásos latin bejegyzésekböl feltehetöen Franz Schmidtnél sem lehet majd esetleges Ferenc névre való kereszteléséröl következtetni - de a fenti sorok nem bizonyító erejüek.
Sajnos csak rövid idöm volt a nagyon logikus kérdésnek utánajárni, öszintén szólva nem emlékszem, hogy bármelyik anyagban az eredeti anyakönyvi bejegyzést - persze másolatban - láttam volna. Bár Pozsony és környékéröl (pl. Somorja) van rokonaimról születési anyakönyvi kivonatom, így nem lepett meg az egyenlöre nem telitalálatos eredmény: kedves mesterünk bejegyzését - idöhiány miatt - még nem leltem meg, de Emma nevü húgáét igen. Ezek szerint a Poson Part III Matricula Baptisatorum 21 numerus currens alatt: (annus et dias:) 1883 junuarii (nativitatis:)3,(baptismi:) 14,legit.(nomen:) Emma, Maria (sexus:) foem (Nomen parentum, eorum, Conditio et Religion:) Schmidt Franciscus agens mercantilis hujas & Ravasz Maria e Szakolca or conff. cath. (locus domicili:) Poson Gyártér 18. (Norem Patrinorum:) Schmidt Susanna, vidua cath, vásártér 12 (Nomen Baptisantis:) Dr. Jul. Steinhöfer coop. Tehát a szokásos latin bejegyzésekböl feltehetöen Franz Schmidtnél sem lehet majd esetleges Ferenc névre való kereszteléséröl következtetni - de a fenti sorok nem bizonyító erejüek.
456 smaragd 2015-07-25 17:27:29
[url]http://discogs.com/artist/663504-Franz-Schmidt;Franz Schmidt[/url]
[url]http://discogs.com/artist/663504-Franz-Schmidt;Franz Schmidt[/url]
455 smaragd 2015-07-25 17:23:54 [Válasz erre: 382 smaragd 2015-07-13 03:39:52]
8.Abonnementkonzert 7.Mai 1950 Wien, Österreich Musikverein, Großer Saal Dirigent Hans Knappertsbusch Werke von Theodor Berger, Antonín Dvořák, Franz Schmidt Franz Schmidt Symphonie Nr. 2 in Es-Dur
8.Abonnementkonzert 7.Mai 1950 Wien, Österreich Musikverein, Großer Saal Dirigent Hans Knappertsbusch Werke von Theodor Berger, Antonín Dvořák, Franz Schmidt Franz Schmidt Symphonie Nr. 2 in Es-Dur
454 smaragd 2015-07-25 06:28:06
8. Abonnementkonkonzert 6. Mai 1950 Wien, Österreich Musikverein, Großer Saal Dirigent Hans Knappertsbusch Werke von Theodor Berger, Antonín Dvořák, Franz Schmidt Franz Schmidt Symphonie Nr. 2 in Es-Dur
8. Abonnementkonkonzert 6. Mai 1950 Wien, Österreich Musikverein, Großer Saal Dirigent Hans Knappertsbusch Werke von Theodor Berger, Antonín Dvořák, Franz Schmidt Franz Schmidt Symphonie Nr. 2 in Es-Dur
453 smaragd 2015-07-25 06:23:28
Nagyon érdekes oldal, 6 operarészlet letölthető, Ardelao tegnapi bejegyzését - Milyen zenét hallgatsz most? / 24274 - áthozom a fórumba: [url]http://fredigundis.com;Franz Schmidt:Fredigundis /részletek az operából[/url]
Nagyon érdekes oldal, 6 operarészlet letölthető, Ardelao tegnapi bejegyzését - Milyen zenét hallgatsz most? / 24274 - áthozom a fórumba: [url]http://fredigundis.com;Franz Schmidt:Fredigundis /részletek az operából[/url]
452 Ardelao 2015-07-24 00:09:05
[url] http://www.laquintademahler.com/shop/detalle.aspx?id=104763; Works for piano left hands&orchestra [/url]
[url] http://www.laquintademahler.com/shop/detalle.aspx?id=104763; Works for piano left hands&orchestra [/url]
451 Ardelao 2015-07-24 00:04:32
[url] http://www.laquintademahler.com/shop/detalle.aspx?id=6008; Franz Schmidt Quintetos Nos 1 & 2 [/url]
[url] http://www.laquintademahler.com/shop/detalle.aspx?id=6008; Franz Schmidt Quintetos Nos 1 & 2 [/url]
450 Ardelao 2015-07-23 12:49:49
Az előbb nem azt tette be, amit akartam. Talán most sikerül. [url] http://www.amazon.com/Franz-Schmidt-Beethoven-Variations-Concerto/dp/B003MPHA0S; Franz Schmidt: Beethoven Variations Piano Concerto [/url]
Az előbb nem azt tette be, amit akartam. Talán most sikerül. [url] http://www.amazon.com/Franz-Schmidt-Beethoven-Variations-Concerto/dp/B003MPHA0S; Franz Schmidt: Beethoven Variations Piano Concerto [/url]
449 Ardelao 2015-07-23 12:33:47
[url] http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=502367; Franz Schmidt: Beethoven Variations; Piano Concerto [/url]
[url] http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=502367; Franz Schmidt: Beethoven Variations; Piano Concerto [/url]
448 smaragd 2015-07-23 05:29:31 [Válasz erre: 446 Radegundis 2015-07-23 01:06:49]
Jó reggelt kívánok Magyarországról! Kapcsolódva bejegyzéseidhez írom az alábbiakat: úgy tudom, hogy a II. világháborúig a magyar helyesírás a külföldi nevek keresztneveit (ma utónév) magyarította, van a családi könyvtárunkba is erre példa: Verne Gyula Franz Schmidt nevét sajnos egy bejegyzésemben én is hibásan írtam, annak ellenére, hogy Dr. Franz Schmidt néven ismertem meg, ezt javítani fogom. Örülök, hogy ez a kérdés is szóba került, mert eddig még nem olvastam sehol,hogy milyen néven anyakönyvezték. a IV. Szimfónia felvételei közül nekem Rudolf Moralté tetszik a legjobban(a budapesti ősbemutató mellett, amelynek még nem kapható a cdje...!). Boldog lennék, ha ennek beszerzésében tudnál nekem segíteni, kerestem, de hiába. Köszönöm szépen ezt a kedves segítséget! az ötlet, hogy Perchtoldsdorfban találkozzunk - talán mégsem kell majd karneváli maszkban megjelennünk -kíváló, nagyszerű lenne veled végigjárni és megismerni Franz Schmidt ottani emlékeit. (Szerkesztőségünk szervezhetne egy egynapos buszos kirándulást...? :-)) a szerzői jogról van némi fogalmam (artisjus.hu), ezért örülök, hogy konkrét ismereteidet e tekintetben is bejegyezted a fórumba, ez is nagy segítség. Természetesen tiszteletben tartjuk a szerzői jogokat.
Jó reggelt kívánok Magyarországról! Kapcsolódva bejegyzéseidhez írom az alábbiakat: úgy tudom, hogy a II. világháborúig a magyar helyesírás a külföldi nevek keresztneveit (ma utónév) magyarította, van a családi könyvtárunkba is erre példa: Verne Gyula Franz Schmidt nevét sajnos egy bejegyzésemben én is hibásan írtam, annak ellenére, hogy Dr. Franz Schmidt néven ismertem meg, ezt javítani fogom. Örülök, hogy ez a kérdés is szóba került, mert eddig még nem olvastam sehol,hogy milyen néven anyakönyvezték. a IV. Szimfónia felvételei közül nekem Rudolf Moralté tetszik a legjobban(a budapesti ősbemutató mellett, amelynek még nem kapható a cdje...!). Boldog lennék, ha ennek beszerzésében tudnál nekem segíteni, kerestem, de hiába. Köszönöm szépen ezt a kedves segítséget! az ötlet, hogy Perchtoldsdorfban találkozzunk - talán mégsem kell majd karneváli maszkban megjelennünk -kíváló, nagyszerű lenne veled végigjárni és megismerni Franz Schmidt ottani emlékeit. (Szerkesztőségünk szervezhetne egy egynapos buszos kirándulást...? :-)) a szerzői jogról van némi fogalmam (artisjus.hu), ezért örülök, hogy konkrét ismereteidet e tekintetben is bejegyezted a fórumba, ez is nagy segítség. Természetesen tiszteletben tartjuk a szerzői jogokat.
447 Radegundis 2015-07-23 01:19:30
Közben megláttam a Quintetteket Ardelao neve alatt. Hadd füzzek most csak röviden annyit ehhez, hogy a zongoramüvekkel nagy jogi probléma van - mivel a balkezes müvek mind (!) a Wittgenstein család tulajdonát képezik, elvileg tilos a család engedélye nélkül azok publikálása. Ezért is(!) támaszkodik a felvételek többsége a Wührer-féle változatra. Meg azért is - evidens! - mert a balkezes változat alig játszhatóan nehéz. Hát persze hogy ezért is írta át a Schmidt-tanítvány megosztott kézre - amit a kották elején szépen le is ír, hogy ezek authentikus átdolgozások, a kottafejek - majdnem - változatlanok, csak a zenei minöség érdekében kétkezeseknek mindkét kézre elosztva, ill. néhol, ahol a hangsúly megkívánja, oktávkiterjesztéssel. A Ruso féle felvételek is Wührer-bázisuak, a probléma csak az, hogy ezt szinte sehol sem jelzik, amivel még nagyobb copyright jogot sértenek, mégpedig Friedrich Wührerét.
Közben megláttam a Quintetteket Ardelao neve alatt. Hadd füzzek most csak röviden annyit ehhez, hogy a zongoramüvekkel nagy jogi probléma van - mivel a balkezes müvek mind (!) a Wittgenstein család tulajdonát képezik, elvileg tilos a család engedélye nélkül azok publikálása. Ezért is(!) támaszkodik a felvételek többsége a Wührer-féle változatra. Meg azért is - evidens! - mert a balkezes változat alig játszhatóan nehéz. Hát persze hogy ezért is írta át a Schmidt-tanítvány megosztott kézre - amit a kották elején szépen le is ír, hogy ezek authentikus átdolgozások, a kottafejek - majdnem - változatlanok, csak a zenei minöség érdekében kétkezeseknek mindkét kézre elosztva, ill. néhol, ahol a hangsúly megkívánja, oktávkiterjesztéssel. A Ruso féle felvételek is Wührer-bázisuak, a probléma csak az, hogy ezt szinte sehol sem jelzik, amivel még nagyobb copyright jogot sértenek, mégpedig Friedrich Wührerét.
446 Radegundis 2015-07-23 01:06:49
Sajnos ez ma egy bevett gyakorlat, egy város mai nevét használni és nem a hivatkozott idöben használt nevét. Ezt én történeti lustaságnak, gyávaságnak tekintem, de ebben a tragikus európai történelem a ludas. Ha ettöl eltérsz, akkor nacionalista vagy. Egy szép példát tudok idézni, tavaly az ORF reggeli zenei müsorában az ismert "ah vous dirai-je maman" különbözö változatait mutatták be. A Dohnányi féle letét felkonferálása (persze németül) ez volt kb.: "...és most hallgassák meg a szlovák népzene üdeségét sugárzó kedves feldolgozást a szlovák fövárosban, Bratislavaban született Ernö Dohnanyi tollából." Ilyenkor kell nekünk fegyelmezettnek maradnunk. És ez konkrét javaslat is és kérés. Nem tanácsos úgy belépni Bécsben (Perchtoldsdorfban) vagy Pozsonyban az ajtón, hogy Schmidt Ferenccel kapcsolatban jöttem... Erre vonatkozóan nekem az a véleményem, hogy mindenkit úgy hívnak, ahogy ö kéri. Bár tudomásom van Schmidt látogatásáról és - magyar nyelvü - elöadásáról Budapesten, de még nem mentem utána az esetleges dokumentumoknak (talán valakinek van kedve segíteni?), de nem tudom, hogy milyen nevet használt itthon. Az általam ismert emlékekben nem láttam magyar notációt. Ha nagyon zavaró a sztorizó kedvem, kérem jelezzétek, de a témáról egy zenei érdekesség: Nagynéném Siposs Antal tanítványa volt, aki ismert módon Weimarban Liszt és Párizsban Saint-Saens asszisztense volt. Ezen keresztül nagynéném is megismerhette a francia zeneszerzöt, söt, a g-moll koncert Andante sostenutojának Bizet-féle változatával csillogtathatta elötte valóban kiváló tudását. Ö mesélte, hogy Saint-Saens a nevének kiejtését - ellentétben a mi kiejtésünkkel két egyforma tagként kérte, ill. így is mutatkozott be: szaan-szaan. Különben az elözö bejegyzés apropójából: Juffinger felvételét én is nagyon szeretem, ha lehet, egyben végighallgatom a 4 órás felvételt. Ezt ezen kívül csak Guillou Cezar Franck-jával és Bleicher Mendelssohn ill. Saint-Saens felvételével teszem meg. Schmidt nagyon kényes volt az orgonára, gyülölte a nagy érceshangú technikai monstrumokat. Érdemes meghallgatni azért "amerikai" felvételeket is, ahol ezt figyelmen kívül hagyják. Nekem elöször ez kissé érthetetlen volt, de azután hozzásegített a Schmidt által elképzelt hangzásvilághoz. Itt elöttem hever a 4-korongos Capriccio doboz (söt van tartalék-példányom is...) és az jutott eszembe, hogy felajánlom, ha valakinek másolat megfelel, szívesen eljuttatom. Ez az ajánlatom a szimfóniákra is vonatkozik, különösen a nehezebben beszerezhetö referenciafelvételnél érdekes lehet: az acélosabban hangzó Welser-Möst, Järvi stb. elé helyezem Rajter mester felvételeit, amelyek egysíkubbnak tünnek, a hangszerek is "pozsonyiabbak", a felvételi technika is valamivel gyengébb, de a zene authentikusabb és emberibb számomra. A "Buch"-nál Horst Stein változatát a Musikvereinben is hallottam - igen, vagy 20 évvel ezelött, Dániel fiam az orgonista Haselböck fiával együtt akkor érettségiztek a Kundmanngassei gimnáziumban, - minden mindennel összefügg! - a kisebbik Palais Wittgensteinnel szemben. Ezen a felvételen a kulcsfontosságú tenor Johannes (Büchner) különösen tetszik. Különben ennek CD-nek a bookletében Schmidt mint "magyar származású szülök gyermeke" szerepel. Aki "klasszikusabb bemelegítöre" vágyik Schmidt Apokalipszise elött, annak melegen ajánlom a méltatlanul elfeledett Luois Spohr (de ha akarjátok - Ludwig!, noch dazu Ludewig-nek keresztelték - és itt vagyunk a Pannon-Gretchen-Frage-pendantjánál...) négy óratóriuma közül a legjobbat, a "Die letzten Dinge"-t. Kíválóan adagolt dramatika, mesterien kezelt kromatika és profi hangszerelés - jó szórakozást,... akarom mondani jó borzongást! Ma 36 fokban jót sétáltam Perchtoldsdorf föterén és arra gondoltam, hogy azért egyszer itt is lehetne találkozni - persze mindenki álarcban... Perchtoldsdorf egyszerüen csodás - persze szép idöben. Zöldvendéglöi - a Heurigék - nem japán, orosz és ámerikánus turistáknak teremtek, ide a még meglévö bécsi, bécskörnyéki középosztály jár. Egy kérdés haladóknak egy kezdötöl: hogyan tudok illusztrációt pl. jpg. vagy doc.-filet beágyazni? linket tudok betenni, ez megy, de ennek az object-file-ját hova tehetem le? És talán még egy mára: én rendszeresen kapom a Schmidt Ges. tagjainak küldött tájékoztatókat. Ezt szívesen beszkennelem és mindenki megnézheti - feltételezve, hogy erre igény van. Kellemes jó éjt kívánok Mindenkinek az Alpokaljáról!
Sajnos ez ma egy bevett gyakorlat, egy város mai nevét használni és nem a hivatkozott idöben használt nevét. Ezt én történeti lustaságnak, gyávaságnak tekintem, de ebben a tragikus európai történelem a ludas. Ha ettöl eltérsz, akkor nacionalista vagy. Egy szép példát tudok idézni, tavaly az ORF reggeli zenei müsorában az ismert "ah vous dirai-je maman" különbözö változatait mutatták be. A Dohnányi féle letét felkonferálása (persze németül) ez volt kb.: "...és most hallgassák meg a szlovák népzene üdeségét sugárzó kedves feldolgozást a szlovák fövárosban, Bratislavaban született Ernö Dohnanyi tollából." Ilyenkor kell nekünk fegyelmezettnek maradnunk. És ez konkrét javaslat is és kérés. Nem tanácsos úgy belépni Bécsben (Perchtoldsdorfban) vagy Pozsonyban az ajtón, hogy Schmidt Ferenccel kapcsolatban jöttem... Erre vonatkozóan nekem az a véleményem, hogy mindenkit úgy hívnak, ahogy ö kéri. Bár tudomásom van Schmidt látogatásáról és - magyar nyelvü - elöadásáról Budapesten, de még nem mentem utána az esetleges dokumentumoknak (talán valakinek van kedve segíteni?), de nem tudom, hogy milyen nevet használt itthon. Az általam ismert emlékekben nem láttam magyar notációt. Ha nagyon zavaró a sztorizó kedvem, kérem jelezzétek, de a témáról egy zenei érdekesség: Nagynéném Siposs Antal tanítványa volt, aki ismert módon Weimarban Liszt és Párizsban Saint-Saens asszisztense volt. Ezen keresztül nagynéném is megismerhette a francia zeneszerzöt, söt, a g-moll koncert Andante sostenutojának Bizet-féle változatával csillogtathatta elötte valóban kiváló tudását. Ö mesélte, hogy Saint-Saens a nevének kiejtését - ellentétben a mi kiejtésünkkel két egyforma tagként kérte, ill. így is mutatkozott be: szaan-szaan. Különben az elözö bejegyzés apropójából: Juffinger felvételét én is nagyon szeretem, ha lehet, egyben végighallgatom a 4 órás felvételt. Ezt ezen kívül csak Guillou Cezar Franck-jával és Bleicher Mendelssohn ill. Saint-Saens felvételével teszem meg. Schmidt nagyon kényes volt az orgonára, gyülölte a nagy érceshangú technikai monstrumokat. Érdemes meghallgatni azért "amerikai" felvételeket is, ahol ezt figyelmen kívül hagyják. Nekem elöször ez kissé érthetetlen volt, de azután hozzásegített a Schmidt által elképzelt hangzásvilághoz. Itt elöttem hever a 4-korongos Capriccio doboz (söt van tartalék-példányom is...) és az jutott eszembe, hogy felajánlom, ha valakinek másolat megfelel, szívesen eljuttatom. Ez az ajánlatom a szimfóniákra is vonatkozik, különösen a nehezebben beszerezhetö referenciafelvételnél érdekes lehet: az acélosabban hangzó Welser-Möst, Järvi stb. elé helyezem Rajter mester felvételeit, amelyek egysíkubbnak tünnek, a hangszerek is "pozsonyiabbak", a felvételi technika is valamivel gyengébb, de a zene authentikusabb és emberibb számomra. A "Buch"-nál Horst Stein változatát a Musikvereinben is hallottam - igen, vagy 20 évvel ezelött, Dániel fiam az orgonista Haselböck fiával együtt akkor érettségiztek a Kundmanngassei gimnáziumban, - minden mindennel összefügg! - a kisebbik Palais Wittgensteinnel szemben. Ezen a felvételen a kulcsfontosságú tenor Johannes (Büchner) különösen tetszik. Különben ennek CD-nek a bookletében Schmidt mint "magyar származású szülök gyermeke" szerepel. Aki "klasszikusabb bemelegítöre" vágyik Schmidt Apokalipszise elött, annak melegen ajánlom a méltatlanul elfeledett Luois Spohr (de ha akarjátok - Ludwig!, noch dazu Ludewig-nek keresztelték - és itt vagyunk a Pannon-Gretchen-Frage-pendantjánál...) négy óratóriuma közül a legjobbat, a "Die letzten Dinge"-t. Kíválóan adagolt dramatika, mesterien kezelt kromatika és profi hangszerelés - jó szórakozást,... akarom mondani jó borzongást! Ma 36 fokban jót sétáltam Perchtoldsdorf föterén és arra gondoltam, hogy azért egyszer itt is lehetne találkozni - persze mindenki álarcban... Perchtoldsdorf egyszerüen csodás - persze szép idöben. Zöldvendéglöi - a Heurigék - nem japán, orosz és ámerikánus turistáknak teremtek, ide a még meglévö bécsi, bécskörnyéki középosztály jár. Egy kérdés haladóknak egy kezdötöl: hogyan tudok illusztrációt pl. jpg. vagy doc.-filet beágyazni? linket tudok betenni, ez megy, de ennek az object-file-ját hova tehetem le? És talán még egy mára: én rendszeresen kapom a Schmidt Ges. tagjainak küldött tájékoztatókat. Ezt szívesen beszkennelem és mindenki megnézheti - feltételezve, hogy erre igény van. Kellemes jó éjt kívánok Mindenkinek az Alpokaljáról!
445 Ardelao 2015-07-22 23:51:23
[url] http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.223414; SCHMIDT: Clarinet Quintet in A Major [/url] [url] http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.223415; SCHMIDT: Clarinet Quintet in B-Flat Major [/url]
[url] http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.223414; SCHMIDT: Clarinet Quintet in A Major [/url] [url] http://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.223415; SCHMIDT: Clarinet Quintet in B-Flat Major [/url]
444 smaragd 2015-07-22 18:39:54 [Válasz erre: 443 Ardelao 2015-07-22 17:37:56]
Gyönyörű zenei élmény lehet!
Gyönyörű zenei élmény lehet!
443 Ardelao 2015-07-22 17:37:56
[url] http://www.musicweb-international.com/classrev/2004/Dec04/Schmidt_organ.htm; Franz Schmidt, Organ Works [/url] Andreas Juffinger (organ) (4 CD)
[url] http://www.musicweb-international.com/classrev/2004/Dec04/Schmidt_organ.htm; Franz Schmidt, Organ Works [/url] Andreas Juffinger (organ) (4 CD)
442 Ardelao 2015-07-22 17:10:43
Franz Schmidt életrajzi adatai között, az utóbbi időben a születési helyét Bratislava-ként jegyzik. Ez egy téves adat! 1874-ben (Schmidt születésekor) a város neve mindenkor Pozsony volt, amit meg sem említenek a legtöbb internetes portálon. Osztrák-Magyar Monarchia ideje ez. Szlovákia, mint önálló ország, abban az időben nem létezett. Az osztrákok a várost még Pressburg-ként is említették.
Franz Schmidt életrajzi adatai között, az utóbbi időben a születési helyét Bratislava-ként jegyzik. Ez egy téves adat! 1874-ben (Schmidt születésekor) a város neve mindenkor Pozsony volt, amit meg sem említenek a legtöbb internetes portálon. Osztrák-Magyar Monarchia ideje ez. Szlovákia, mint önálló ország, abban az időben nem létezett. Az osztrákok a várost még Pressburg-ként is említették.
441 Búbánat 2015-07-22 10:43:27 [Válasz erre: 438 Radegundis 2015-07-22 01:09:17]
Kedves Radegundis! Örömmel olvasom én is az értő hozzászólásodat itt a fórumon. Kíváncsian várom további, ismeretgyarapító beírásaidat - hiszen, úgy látom, egyik szakértője vagy e témakörnek, jó "ismerője" F. Schmidt zenéjének, életművének.
Kedves Radegundis! Örömmel olvasom én is az értő hozzászólásodat itt a fórumon. Kíváncsian várom további, ismeretgyarapító beírásaidat - hiszen, úgy látom, egyik szakértője vagy e témakörnek, jó "ismerője" F. Schmidt zenéjének, életművének.
440 Ardelao 2015-07-22 10:19:09 [Válasz erre: 438 Radegundis 2015-07-22 01:09:17]
Érdekfeszítően várjuk további beírásaidat!
Érdekfeszítően várjuk további beírásaidat!
439 smaragd 2015-07-22 03:50:56 [Válasz erre: 438 Radegundis 2015-07-22 01:09:17]
Tudod, már azt is bóknak vehetem, hogy "megkísérled feldolgozni két hónapnyi lemaradásodat". Mi ezalatt a rövid idő alatt ismerkedtünk meg Franz Schmidt életútjával és műveivel,nagyrészt az internet segítségével. Most már van egy kevés ismeretünk róla, meghallgattuk művei jelentős részét. 3 hónappal ezelőtt ez még nem így volt... Eddig azon igyekeztünk, hogy a felfedezés szintjére eljussunk, sok örömünk volt ebben a szakaszban! Én is érzem, hogy hamarosan eljutunk oda hogy az "alapismereteket" feltárjuk. Azt tapasztaltam ezen a fórumon, hogy egyik bejegyzéshez láncszemként kapcsolódik a másik, akaratlanul is szinte inspirálva egymást a továbblépéshez. Schmidt anyagaid minket a mélyebb megismerés felé vihetnek, nagyon örülnék, ha bejegyeznéd ide őket. Természetesen nagyon örvendetes lenne zenei témájú írásokat kapni, amelyeket a már meghallgatható művekkel összevethetnénk. Természetesen ez a fórum is teret enged egy kis elkalandozásnak, bár Bartókról írt mondataid nem is számítanak annak, ismerve a két nagy zeneszerző pozsonyi éveit. Minden nagyon érdekes volt, amiről írtál, és minden amúgy is összefügg mindennel, csak így tovább, kérlek. Ami a karátokat illeti, az én életem smaragdokkal van teleszórva, apró, kis zöld kövekkel... Hogy hány karátos lesz az utolsó kő, abban csak reménykedni tudok.
Tudod, már azt is bóknak vehetem, hogy "megkísérled feldolgozni két hónapnyi lemaradásodat". Mi ezalatt a rövid idő alatt ismerkedtünk meg Franz Schmidt életútjával és műveivel,nagyrészt az internet segítségével. Most már van egy kevés ismeretünk róla, meghallgattuk művei jelentős részét. 3 hónappal ezelőtt ez még nem így volt... Eddig azon igyekeztünk, hogy a felfedezés szintjére eljussunk, sok örömünk volt ebben a szakaszban! Én is érzem, hogy hamarosan eljutunk oda hogy az "alapismereteket" feltárjuk. Azt tapasztaltam ezen a fórumon, hogy egyik bejegyzéshez láncszemként kapcsolódik a másik, akaratlanul is szinte inspirálva egymást a továbblépéshez. Schmidt anyagaid minket a mélyebb megismerés felé vihetnek, nagyon örülnék, ha bejegyeznéd ide őket. Természetesen nagyon örvendetes lenne zenei témájú írásokat kapni, amelyeket a már meghallgatható művekkel összevethetnénk. Természetesen ez a fórum is teret enged egy kis elkalandozásnak, bár Bartókról írt mondataid nem is számítanak annak, ismerve a két nagy zeneszerző pozsonyi éveit. Minden nagyon érdekes volt, amiről írtál, és minden amúgy is összefügg mindennel, csak így tovább, kérlek. Ami a karátokat illeti, az én életem smaragdokkal van teleszórva, apró, kis zöld kövekkel... Hogy hány karátos lesz az utolsó kő, abban csak reménykedni tudok.
438 Radegundis 2015-07-22 01:09:17
Megkísérlem lassan feldolgozni a két hónapnyi lemaradásomat, addig egy kis türelmet kérek, ha mellényúlok. A bejelentkezési nevem nem tévedés, Radegundis, aki cirka ugyanakkor a Chlodwigok idején élt, mint Fredigundis, de annak antipodusa volt. Lisztiánusok tudnak is róla: a Vexilla regis prodeunt élete és életmüve koronájának himnusza, a pápai elismerés gyönyörü pillanata, a Szent Kereszt szilánkja elötti tiszteletadás torokszorító imája (Fortunatus). Kreatív Családom rendkívüli örzöangyala ez a szentté avatott Radegundis, az elrabolt thüringiai királylány. Hihetetlen, de Bartókot is ö segítette képességei teljes kibontakoztatásához: - Dédapám nemzetközi hírü orvos bátyja hat évesen gyógyította meg öt hideg vizü gyógyintézetében (Kneipp-kúra) krónikus viszketegségéböl. A kellemetlenségeitöl megszabadult Béla fiú élete elsö levelét írta a szanatóriumból édesanyjának és komponálta a "doktor bácsinak" - "aki nagyon szeret" - egyik elsö zongoradarabját a "Radegundi visszhangot" - egy ländlert, jódlikísérettel a diszkantban. Talán ha valakit érdekel, megdöbbentö összefüggéseiröl is mesélhetek majd. Különben a "pannon sors" a két testvér életében is jelentkezett, ezért is érzem jobban ennek jelentöségét Schmidtnél is. A szülök még Pozsonypüspökiben éltek, késöbb Dédapám itthon a magyar iparmüvészet egyik vezetö egyénisége lett, az Ö munkája pl. a Mátyás Templom és a Kassai Dóm faberendezése. De sógorával, munkatársával, a MüPa melletti utca névadójával Thék Endrével a Várpalota, az Operaház, a Bazilika, Saxlehner-palota stb. berendezését is jegyzi. A bátyja - minö véletlen! - itt a szomszédban Kaltenleutgebenben gyógyított, majd angol királyi orvos lett, visszatértével Graz mellett óriási pacientura mellett szenvedélyes egyiptológussá vált, a Szépmüvészeti Múzeum három évvel ezelötti Múmiakiállításáak egyik exponátja az ö beszerzése volt a Királyok völgyéböl. Elnézést, hogy egy kicsit többet idöztem a topikon kivül, majd jobban koncentrálok... Én igen nagy - bár kész! - anyagot dolgoztam fel Schmidttel kapcsolatban, de az az érzésem, hogy egy alapmennyiség után már alig van új információ, csak variáns. Nem hiszem, hogy a cikkgyüjtemény tömegének a növelése arányos marad a releváns információval. El fogok gondolkodni azon, mi a legcélravezetöbb út. Lehet, hogy elkerülte a figyelmemet, de mintha még nem említette volna senki a témát: egy Liszt-féle (Magyar)-Fantáziát fedeztek fel egy gyüjteményben 2011-ben (?), ennek az ösbemutatója volt 2013 novemberében a Musikvereinben. Kivételesen ;-) két egész kézre és zenekarral - a szólót Jasminca Stancul játszotta, "becsületesen", Fabio Luisi vezényelt - érdemes meghallgatni: https://www.youtube.com/watch?v=lY7I3wIYzug Megnyugtatásul: a partitura, amely egy privátgyüjteményböl származik, már a legjobb hazai müvészkézben van... Külön érdekes téma, hogy miért nincsen Schmidtnek csak egy "igazi" zongoramüve (bár az sem teljesen "igazi"), ehhez igazán érdekfeszítö belemélyedni a Wittgenstein acélmágnás család Freudot is megizzasztható életébe. Jó irodalom van hozzá. Az egyetlen négykezes pedig egy külön érdekesség... A múltam egyik kedves zongoristája, Andrei Gavrilov írja könyvében (mindenkinek ajánlom!), Richterrel gyakran játszották, hogy zeneszerzöknek "teljesítményük" szerint osztályzatot adtak. Ha jól emlékszem, Bach, Mozart, Beethoven, Debussy mellett csak Mussorgszkij kapott kitünöt. Bár nekem idegen ez a nagyhatalmi értékelgetösdi, de néha eszembe jut, hova is sorolnám Schmidtet. Az kétségtelen, hogy oeuvreja meglehetösen kiegyensúlyozatlan, mint ö maga is volt. kiváncsi lennék majd, miután jobban feldolgoztuk müveit, milyen osztályzatot érdemel majd tölünk. A könyvhöz is kapcsolódik személyes kérdésem - remélem, megbocsátható: kedves Smaragd, csak remélni tudom, hogy jeles napjaidra ugyanúgy 30, 40karátos smaragd jut osztályrészedül, mint a múlt század nagy zenemüvészének, aki híres smaragd szemeiért kapta születésnapjaira - azt hiszem végülis 90 karátosat is! - nem kevésbé híres és híresen bohém párjától...
Megkísérlem lassan feldolgozni a két hónapnyi lemaradásomat, addig egy kis türelmet kérek, ha mellényúlok. A bejelentkezési nevem nem tévedés, Radegundis, aki cirka ugyanakkor a Chlodwigok idején élt, mint Fredigundis, de annak antipodusa volt. Lisztiánusok tudnak is róla: a Vexilla regis prodeunt élete és életmüve koronájának himnusza, a pápai elismerés gyönyörü pillanata, a Szent Kereszt szilánkja elötti tiszteletadás torokszorító imája (Fortunatus). Kreatív Családom rendkívüli örzöangyala ez a szentté avatott Radegundis, az elrabolt thüringiai királylány. Hihetetlen, de Bartókot is ö segítette képességei teljes kibontakoztatásához: - Dédapám nemzetközi hírü orvos bátyja hat évesen gyógyította meg öt hideg vizü gyógyintézetében (Kneipp-kúra) krónikus viszketegségéböl. A kellemetlenségeitöl megszabadult Béla fiú élete elsö levelét írta a szanatóriumból édesanyjának és komponálta a "doktor bácsinak" - "aki nagyon szeret" - egyik elsö zongoradarabját a "Radegundi visszhangot" - egy ländlert, jódlikísérettel a diszkantban. Talán ha valakit érdekel, megdöbbentö összefüggéseiröl is mesélhetek majd. Különben a "pannon sors" a két testvér életében is jelentkezett, ezért is érzem jobban ennek jelentöségét Schmidtnél is. A szülök még Pozsonypüspökiben éltek, késöbb Dédapám itthon a magyar iparmüvészet egyik vezetö egyénisége lett, az Ö munkája pl. a Mátyás Templom és a Kassai Dóm faberendezése. De sógorával, munkatársával, a MüPa melletti utca névadójával Thék Endrével a Várpalota, az Operaház, a Bazilika, Saxlehner-palota stb. berendezését is jegyzi. A bátyja - minö véletlen! - itt a szomszédban Kaltenleutgebenben gyógyított, majd angol királyi orvos lett, visszatértével Graz mellett óriási pacientura mellett szenvedélyes egyiptológussá vált, a Szépmüvészeti Múzeum három évvel ezelötti Múmiakiállításáak egyik exponátja az ö beszerzése volt a Királyok völgyéböl. Elnézést, hogy egy kicsit többet idöztem a topikon kivül, majd jobban koncentrálok... Én igen nagy - bár kész! - anyagot dolgoztam fel Schmidttel kapcsolatban, de az az érzésem, hogy egy alapmennyiség után már alig van új információ, csak variáns. Nem hiszem, hogy a cikkgyüjtemény tömegének a növelése arányos marad a releváns információval. El fogok gondolkodni azon, mi a legcélravezetöbb út. Lehet, hogy elkerülte a figyelmemet, de mintha még nem említette volna senki a témát: egy Liszt-féle (Magyar)-Fantáziát fedeztek fel egy gyüjteményben 2011-ben (?), ennek az ösbemutatója volt 2013 novemberében a Musikvereinben. Kivételesen ;-) két egész kézre és zenekarral - a szólót Jasminca Stancul játszotta, "becsületesen", Fabio Luisi vezényelt - érdemes meghallgatni: https://www.youtube.com/watch?v=lY7I3wIYzug Megnyugtatásul: a partitura, amely egy privátgyüjteményböl származik, már a legjobb hazai müvészkézben van... Külön érdekes téma, hogy miért nincsen Schmidtnek csak egy "igazi" zongoramüve (bár az sem teljesen "igazi"), ehhez igazán érdekfeszítö belemélyedni a Wittgenstein acélmágnás család Freudot is megizzasztható életébe. Jó irodalom van hozzá. Az egyetlen négykezes pedig egy külön érdekesség... A múltam egyik kedves zongoristája, Andrei Gavrilov írja könyvében (mindenkinek ajánlom!), Richterrel gyakran játszották, hogy zeneszerzöknek "teljesítményük" szerint osztályzatot adtak. Ha jól emlékszem, Bach, Mozart, Beethoven, Debussy mellett csak Mussorgszkij kapott kitünöt. Bár nekem idegen ez a nagyhatalmi értékelgetösdi, de néha eszembe jut, hova is sorolnám Schmidtet. Az kétségtelen, hogy oeuvreja meglehetösen kiegyensúlyozatlan, mint ö maga is volt. kiváncsi lennék majd, miután jobban feldolgoztuk müveit, milyen osztályzatot érdemel majd tölünk. A könyvhöz is kapcsolódik személyes kérdésem - remélem, megbocsátható: kedves Smaragd, csak remélni tudom, hogy jeles napjaidra ugyanúgy 30, 40karátos smaragd jut osztályrészedül, mint a múlt század nagy zenemüvészének, aki híres smaragd szemeiért kapta születésnapjaira - azt hiszem végülis 90 karátosat is! - nem kevésbé híres és híresen bohém párjától...
437 Búbánat 2015-07-21 22:05:44 [Válasz erre: 436 Ardelao 2015-07-21 21:59:45]
Igen, ez meg a bőség zavara...
Igen, ez meg a bőség zavara...
436 Ardelao 2015-07-21 21:59:45 [Válasz erre: 435 Búbánat 2015-07-21 21:43:43]
Köszönet a infókért. Ezek közül már nekem is sok a képben van jó ideje, csak az a kérdés, hogy miket lehet beszerezni belőle. dr.Carmen Ottner főtitkár asszony is küldött irodalmat, majd le kell őket fordítani és közzé tenni. Különben némelyik eléggé drága könyv vagy kiadvány.
Köszönet a infókért. Ezek közül már nekem is sok a képben van jó ideje, csak az a kérdés, hogy miket lehet beszerezni belőle. dr.Carmen Ottner főtitkár asszony is küldött irodalmat, majd le kell őket fordítani és közzé tenni. Különben némelyik eléggé drága könyv vagy kiadvány.
435 Búbánat 2015-07-21 21:43:43
„Franz Schmidt”-nek, tudjuk, tekintélyes irodalma van. Utánanéztem, hol találhatnánk még róla olvasni és további „búvárkodni” valót: - H. Haupt: Verz. d. Schrifftums über Franz Schmidt, Bécs, 1955; - Franz Schmidt – különszám, Österreichische Musikzeitschrift XIX, 1964, 3. füzet és XXIX, 1974, 11. füzet; - Studien zu Franz Schmidt, szerkesztette O. Brusatti, Bécs, 1976 – R. Wagner: Das musikalisch Schaffen von Franz Schmidt, disszertáció, Bécs, 1938; - A- Liess: Franz Schmidt, Graz, 1951; - A. Arbeiter: Studien zum Vokalwerk von Franz Schmidt, disszertáció, Bécs, 1954; - C. Nemeth: Franz Schmidt, Bécs, 1957; - R. Scholz: Die Orgelwerke von Franz Schmidt, disszertáció, d. Universität Wien VII, Bécs 1971; - N. Tschulik: Franz Schmidt – doktori értekezés, Österreichisch Komponisten das XX. Jahrhundert XVIII, ugyanott 1973; - H. Haselböck: Zur Orgelmusik von Franz Schmidt und A. Schönberg – Musik und Kirche XLIV, 1974; - A. Jirasek: Erinnerungen an Franz Schmidt, Graz 1975.
„Franz Schmidt”-nek, tudjuk, tekintélyes irodalma van. Utánanéztem, hol találhatnánk még róla olvasni és további „búvárkodni” valót: - H. Haupt: Verz. d. Schrifftums über Franz Schmidt, Bécs, 1955; - Franz Schmidt – különszám, Österreichische Musikzeitschrift XIX, 1964, 3. füzet és XXIX, 1974, 11. füzet; - Studien zu Franz Schmidt, szerkesztette O. Brusatti, Bécs, 1976 – R. Wagner: Das musikalisch Schaffen von Franz Schmidt, disszertáció, Bécs, 1938; - A- Liess: Franz Schmidt, Graz, 1951; - A. Arbeiter: Studien zum Vokalwerk von Franz Schmidt, disszertáció, Bécs, 1954; - C. Nemeth: Franz Schmidt, Bécs, 1957; - R. Scholz: Die Orgelwerke von Franz Schmidt, disszertáció, d. Universität Wien VII, Bécs 1971; - N. Tschulik: Franz Schmidt – doktori értekezés, Österreichisch Komponisten das XX. Jahrhundert XVIII, ugyanott 1973; - H. Haselböck: Zur Orgelmusik von Franz Schmidt und A. Schönberg – Musik und Kirche XLIV, 1974; - A. Jirasek: Erinnerungen an Franz Schmidt, Graz 1975.
434 smaragd 2015-07-21 17:19:03 [Válasz erre: 382 smaragd 2015-07-13 03:39:52]
Konzert In Memoriam Franz Schmidt 13. Maerz 1949 Wien, Österreich Musikverein, Grosser Saal Dirigent Karl Böhm Orgel Franz Schütz Klavier Paul Wittgenstein Werke von Franz Schmidt Programm Praeludium in D-Dur ("Das grosse Halleluja") Konzertvariationen über ein Thema von Beethoven für Klavier und Orchester Symphonie Nr. 4, C-Dur
Konzert In Memoriam Franz Schmidt 13. Maerz 1949 Wien, Österreich Musikverein, Grosser Saal Dirigent Karl Böhm Orgel Franz Schütz Klavier Paul Wittgenstein Werke von Franz Schmidt Programm Praeludium in D-Dur ("Das grosse Halleluja") Konzertvariationen über ein Thema von Beethoven für Klavier und Orchester Symphonie Nr. 4, C-Dur
433 Ardelao 2015-07-21 16:07:33 [Válasz erre: 431 Radegundis 2015-07-21 03:38:28]
Kedves Radegundis! (vagy Fredigundis?) Nagy zenebaráti szeretettel üdvözlünk itt a Schmidt Fórumon! Írásodból kiderült, hogy nagy szakértője és kedvelője vagy Franz Schmidt zenei munkásságának. Aki ennyi ismeretekkel rendelkezik, nagy segítséggel járulhat hozzá a mi eddig végzett szerény képességű munkánkhoz. Bővíthetjük eddig megszerzett tudásunkat az általad rrmegszerzett tudással és így tovább népszerűsíthetjük egyik „zeneszerzőnket Schmidt Ferencet.” Igen. Mert a két háború közti időben a korabeli magyar- lexikonok mindig magyar zeneszerzőként említették őt. Persze, azóta megváltozott minden. Olyan, mint az általad is említett pozsonyi Rajter Lajos szlovák lett, vagy a nálunk valóban ismeretlen Németh-Samorinsky István is, aki egyébként szintén Franz Schmidt tanítvány volt, oly sok magyar tanuló között a Bécsi Zeneakadémián. Viszont Ausztriában, látom,–dr.Carmen Ottner asszony jóvoltából–hogy Franz Schmidt népszerűsége most már magas színvonalon áll és fejlődik. Talán ez sem volt mindig így. Te, Perchtoldsdorf-ban laksz? Szép kis város. Néhány éve jártunk ott és környékén (Hinterbrühl, Döbling). Hugo Wolf házát és a Schmidt-Iskolát láttuk. De a lakhelyét nem volt módunkban megtekinteni, mert mi sem ismertük a személyét. Én csak a Notre Dame intermezzóját ismertem. A smaragd közreműködésével mára már sok művét megismetem. Ma már van egy kis lemez-gyüjteményem is szerzeményeiből. Várjuk mielőbbi jelentkezésedet, amikor úgy érzed, hogy van mit megosztani velünk, Schmidt szimpatizánsok között.
Kedves Radegundis! (vagy Fredigundis?) Nagy zenebaráti szeretettel üdvözlünk itt a Schmidt Fórumon! Írásodból kiderült, hogy nagy szakértője és kedvelője vagy Franz Schmidt zenei munkásságának. Aki ennyi ismeretekkel rendelkezik, nagy segítséggel járulhat hozzá a mi eddig végzett szerény képességű munkánkhoz. Bővíthetjük eddig megszerzett tudásunkat az általad rrmegszerzett tudással és így tovább népszerűsíthetjük egyik „zeneszerzőnket Schmidt Ferencet.” Igen. Mert a két háború közti időben a korabeli magyar- lexikonok mindig magyar zeneszerzőként említették őt. Persze, azóta megváltozott minden. Olyan, mint az általad is említett pozsonyi Rajter Lajos szlovák lett, vagy a nálunk valóban ismeretlen Németh-Samorinsky István is, aki egyébként szintén Franz Schmidt tanítvány volt, oly sok magyar tanuló között a Bécsi Zeneakadémián. Viszont Ausztriában, látom,–dr.Carmen Ottner asszony jóvoltából–hogy Franz Schmidt népszerűsége most már magas színvonalon áll és fejlődik. Talán ez sem volt mindig így. Te, Perchtoldsdorf-ban laksz? Szép kis város. Néhány éve jártunk ott és környékén (Hinterbrühl, Döbling). Hugo Wolf házát és a Schmidt-Iskolát láttuk. De a lakhelyét nem volt módunkban megtekinteni, mert mi sem ismertük a személyét. Én csak a Notre Dame intermezzóját ismertem. A smaragd közreműködésével mára már sok művét megismetem. Ma már van egy kis lemez-gyüjteményem is szerzeményeiből. Várjuk mielőbbi jelentkezésedet, amikor úgy érzed, hogy van mit megosztani velünk, Schmidt szimpatizánsok között.
432 smaragd 2015-07-21 04:36:26 [Válasz erre: 431 Radegundis 2015-07-21 03:38:28]
Írásod elbűvölt, olyan sok nagyszerű témát említettél egyszerre, hogy alig várom a további részleteket! Itt Budapesten én is sokszor és először meglepetéssel, később fájó csalódottsággal tapasztaltam újra és újra, hogy a zenei élet aktív résztevevői,- akikkel kapcsolatba kerültem és zenei műveltségük alapján feltételeztem - szinte kivétel nélkül már nem ismerik Franz Schmidt nevét, zenéjét. Ahogy írtad, én is tapasztaltam ezt zenetörténészek körében is. A Franz Schmidt fórumon könnyen hozzáférhető formában segíthetünk ezen is, és valóban a Franz Schmidt életmű feltámasztása részeseinek tekintem magunkat. A kultúrmisszió is helyes kifejezés, kötelességünk továbbadni ismereteinket ezen a téren valamint átadni zenéjének nagyszerűségét a hallgatóknak. Én is készülök Perchtoldsdorfba,szeretném a zeneiskolában a kiállítást megnézni, körülnézni ezen a különleges és minden bizonnyal csodálatos helyen. Remek, hogy te a helyszínről közvetítesz, mintha Franz Schmidt küldött volna téged oda.... Most már biztos vagyok benne, hogy elindul egy zenei folyamat, aminek budapesti kezdőpontja a tavalyi ősbemutató volt - Franz Schmidt: IV. Szimfónia, Győriványi Ráth György, Operaház,2014 - ha lassan is, de érezhetően növekszik az érdeklődés. A szimfónia kirobbanó sikere is bátoríthat mindenkit, van közönség, amely Franz Schmidt műveit szeretné megismerni és nagyszerű művészek előadásában hallani. Nagyvonalú felajánlásodat, miszerint kutatásaid eredményeit fórumunkon közzéteszed a legnagyobb érdeklődéssel, szeretettel és köszönettel várom!
Írásod elbűvölt, olyan sok nagyszerű témát említettél egyszerre, hogy alig várom a további részleteket! Itt Budapesten én is sokszor és először meglepetéssel, később fájó csalódottsággal tapasztaltam újra és újra, hogy a zenei élet aktív résztevevői,- akikkel kapcsolatba kerültem és zenei műveltségük alapján feltételeztem - szinte kivétel nélkül már nem ismerik Franz Schmidt nevét, zenéjét. Ahogy írtad, én is tapasztaltam ezt zenetörténészek körében is. A Franz Schmidt fórumon könnyen hozzáférhető formában segíthetünk ezen is, és valóban a Franz Schmidt életmű feltámasztása részeseinek tekintem magunkat. A kultúrmisszió is helyes kifejezés, kötelességünk továbbadni ismereteinket ezen a téren valamint átadni zenéjének nagyszerűségét a hallgatóknak. Én is készülök Perchtoldsdorfba,szeretném a zeneiskolában a kiállítást megnézni, körülnézni ezen a különleges és minden bizonnyal csodálatos helyen. Remek, hogy te a helyszínről közvetítesz, mintha Franz Schmidt küldött volna téged oda.... Most már biztos vagyok benne, hogy elindul egy zenei folyamat, aminek budapesti kezdőpontja a tavalyi ősbemutató volt - Franz Schmidt: IV. Szimfónia, Győriványi Ráth György, Operaház,2014 - ha lassan is, de érezhetően növekszik az érdeklődés. A szimfónia kirobbanó sikere is bátoríthat mindenkit, van közönség, amely Franz Schmidt műveit szeretné megismerni és nagyszerű művészek előadásában hallani. Nagyvonalú felajánlásodat, miszerint kutatásaid eredményeit fórumunkon közzéteszed a legnagyobb érdeklődéssel, szeretettel és köszönettel várom!
431 Radegundis 2015-07-21 03:38:28
Személyesen tanúsíthatom, hogy nemrég még zenetörténészek is kérdö szemekkel néztek rám, amikor Franz Schmidt nevét említettem. Sajnos ez itt - úgy látszik - egyfajta pannon sajátság: szombaton a Féltornyi (Halbturn) Templom koncertjén Mosonyi zongoraversenyét hallgattuk, szülöházától ca. 6 km-re, jobban mondva attól a helytöl, ahol Michael Brand (!) született. Müveinek egyik legjobb ismeröjének, miséi legavatottabb tolmácsolójának itt adtam át a fórumban is említett Ludovit Rajter zenekari müveinek egy csokrát (pl. Pozsonyi majális), mivel meggyözödésem, hogy ezt a magyar zenét itthon jobban kellene ismerni. Mivel hát Rajter Lajos (sic!) pozsonyi magyar zeneszerzö... Németh-Samorinsky István neve talán még az övénél is kevésbé ismert... Bár J. N. Hummel Balli ongharesi c. zongoradarabjait mi otthon játszottuk, én koncerten soha sem hallottam. Úgy látszik, ez a zeneileg gazdag vidék Kodállyal, Bartókkal, Dohnányival ki lett pipálva. Miért pont egy "háromnegyed-magyar" zeneszerzöt ismerjünk? Természetesen a dolog nem ilyen egyszerü, Schmidt világháború utáni "osztrák-hazai" ujraéledése sem volt oly' egyszerü, hasonlóan, mint a háború végén szintén itt a szomszédos Rodaunban letelepedett Pfitzneré. Fórumon most jelentkezem elöször, mivel gyülölöm az anonymitást, de remélem, hogy ez most alapja lehet egy kreativ emberi kapcsolatnak, amely Schmidt munkásságának jobb megismerését és megismertetését célozhatja meg. Ennek érdekében én is felajánlom korábbi recherchéim eredményeit, a Schmidt Ges. tanulmányainak (Studien - Doblinger) és a kapcsolódó éltrajzi könyvek (Tschulik, Nemeth, Liess) tartalmát, ill. Dr. Carmen Ottner fötitkár asszony eddigi kedves támogatásának gyümölcseit, hogy Franz Schmidt végre Magyarországon is otthonra találjon. Örülök, hogy két évvel ezelött hasznos beszélgetést folytathattunk Drahos Bélával, aki ez alapján arra a következtetésre juthatott, hogy Schmidt müveinek elöadása Perchtoldsdorfban - a vár gyomrában lévö ragyogó koncertteremben - nem csak udvariasság a vendéglátók felé, hanem kultúrmisszió. Sajnos a tervezett 4. szimfónia elöadását a kíváló polgármester Martin Schuster úr nem tartotta idöszerünek, ezért "csak az Intermezzóra" futotta... Remélhetöen azonban folyt. köv., a startlyukban már további Schmidt-meglepetések várakoznak. Perchtoldsdorf maga a zene, itt volt Gluck föúri palotája a nagy kiterjedésü parkkal, itt töltötte a teleit Hugo Wolf, kissé délebbre Hinterbrühlben, Mödlingben Beethoven, Mahler, Schönberg, Schubert. Fel kell ismernünk, hogy itt Pannonföldön Liszt, Mosonyi, Poldini, Goldmark, Lehár úgy mint tudósban Semmelweiss "köztes ügynek" tekinthetö (No és Mozart vagy Beethoven?). Ne törödjünk vele, hogy a "Hussarenlied" témáját a Bratislavában (sic!) született Schmidt szlovák eredetü népdalból merítette, munkáit egyenlöre jobban meg kell ismerni és a következö Schmidt szimpoziumokra elérhetö, hogy oda jól felkészült magyar szakembert is meghívjanak. Ezzel a gondolattal zárom soraimat itt a Perchtoldsdorfer Heide és a Wienerwald töszomszédságában, abban az utcában, ahol Schmidt háza is áll. Mint ismeretes, bár Schmidt áldott jó zongorista volt, a hangszert nem szerette, mivel orgonán "nevelkedett", így engem is Juffinger mester játéka inspirált közben. :-)
Személyesen tanúsíthatom, hogy nemrég még zenetörténészek is kérdö szemekkel néztek rám, amikor Franz Schmidt nevét említettem. Sajnos ez itt - úgy látszik - egyfajta pannon sajátság: szombaton a Féltornyi (Halbturn) Templom koncertjén Mosonyi zongoraversenyét hallgattuk, szülöházától ca. 6 km-re, jobban mondva attól a helytöl, ahol Michael Brand (!) született. Müveinek egyik legjobb ismeröjének, miséi legavatottabb tolmácsolójának itt adtam át a fórumban is említett Ludovit Rajter zenekari müveinek egy csokrát (pl. Pozsonyi majális), mivel meggyözödésem, hogy ezt a magyar zenét itthon jobban kellene ismerni. Mivel hát Rajter Lajos (sic!) pozsonyi magyar zeneszerzö... Németh-Samorinsky István neve talán még az övénél is kevésbé ismert... Bár J. N. Hummel Balli ongharesi c. zongoradarabjait mi otthon játszottuk, én koncerten soha sem hallottam. Úgy látszik, ez a zeneileg gazdag vidék Kodállyal, Bartókkal, Dohnányival ki lett pipálva. Miért pont egy "háromnegyed-magyar" zeneszerzöt ismerjünk? Természetesen a dolog nem ilyen egyszerü, Schmidt világháború utáni "osztrák-hazai" ujraéledése sem volt oly' egyszerü, hasonlóan, mint a háború végén szintén itt a szomszédos Rodaunban letelepedett Pfitzneré. Fórumon most jelentkezem elöször, mivel gyülölöm az anonymitást, de remélem, hogy ez most alapja lehet egy kreativ emberi kapcsolatnak, amely Schmidt munkásságának jobb megismerését és megismertetését célozhatja meg. Ennek érdekében én is felajánlom korábbi recherchéim eredményeit, a Schmidt Ges. tanulmányainak (Studien - Doblinger) és a kapcsolódó éltrajzi könyvek (Tschulik, Nemeth, Liess) tartalmát, ill. Dr. Carmen Ottner fötitkár asszony eddigi kedves támogatásának gyümölcseit, hogy Franz Schmidt végre Magyarországon is otthonra találjon. Örülök, hogy két évvel ezelött hasznos beszélgetést folytathattunk Drahos Bélával, aki ez alapján arra a következtetésre juthatott, hogy Schmidt müveinek elöadása Perchtoldsdorfban - a vár gyomrában lévö ragyogó koncertteremben - nem csak udvariasság a vendéglátók felé, hanem kultúrmisszió. Sajnos a tervezett 4. szimfónia elöadását a kíváló polgármester Martin Schuster úr nem tartotta idöszerünek, ezért "csak az Intermezzóra" futotta... Remélhetöen azonban folyt. köv., a startlyukban már további Schmidt-meglepetések várakoznak. Perchtoldsdorf maga a zene, itt volt Gluck föúri palotája a nagy kiterjedésü parkkal, itt töltötte a teleit Hugo Wolf, kissé délebbre Hinterbrühlben, Mödlingben Beethoven, Mahler, Schönberg, Schubert. Fel kell ismernünk, hogy itt Pannonföldön Liszt, Mosonyi, Poldini, Goldmark, Lehár úgy mint tudósban Semmelweiss "köztes ügynek" tekinthetö (No és Mozart vagy Beethoven?). Ne törödjünk vele, hogy a "Hussarenlied" témáját a Bratislavában (sic!) született Schmidt szlovák eredetü népdalból merítette, munkáit egyenlöre jobban meg kell ismerni és a következö Schmidt szimpoziumokra elérhetö, hogy oda jól felkészült magyar szakembert is meghívjanak. Ezzel a gondolattal zárom soraimat itt a Perchtoldsdorfer Heide és a Wienerwald töszomszédságában, abban az utcában, ahol Schmidt háza is áll. Mint ismeretes, bár Schmidt áldott jó zongorista volt, a hangszert nem szerette, mivel orgonán "nevelkedett", így engem is Juffinger mester játéka inspirált közben. :-)
430 smaragd 2015-07-21 03:31:08 [Válasz erre: 427 Radegundis 2015-07-21 01:15:52]
Kedves Radegundis! Az én örömöm legalább akkora, mint a Tiéd, nagyszerű, hogy ezzel a hírrel jelentkeztél. Várom a folytatást. Célom egyike a fórumtársak bevonása volt, amikor Franz Schmidt tiszteletére megindítottam a fórumot. Reméltem azt is, hogy olvasóink révén híre megy, és sokan most és itt fognak zenéjével, életével jobban megismerkedni. (A szövegekkel kapcsolatosan mások is átélték, hogy beíráskor elszáll, kérlek, próbáld meg ennek tudatában inkább először rövidebb bejegyzésekkel kezdeni, vagy wordbe írni, és ide átmásolni. A Mehet gombot csak egyszer kell megnyomni, és azután kicsit várni, hogy megjelenjen a fórumon a bejegyzés.)
Kedves Radegundis! Az én örömöm legalább akkora, mint a Tiéd, nagyszerű, hogy ezzel a hírrel jelentkeztél. Várom a folytatást. Célom egyike a fórumtársak bevonása volt, amikor Franz Schmidt tiszteletére megindítottam a fórumot. Reméltem azt is, hogy olvasóink révén híre megy, és sokan most és itt fognak zenéjével, életével jobban megismerkedni. (A szövegekkel kapcsolatosan mások is átélték, hogy beíráskor elszáll, kérlek, próbáld meg ennek tudatában inkább először rövidebb bejegyzésekkel kezdeni, vagy wordbe írni, és ide átmásolni. A Mehet gombot csak egyszer kell megnyomni, és azután kicsit várni, hogy megjelenjen a fórumon a bejegyzés.)
429 Radegundis 2015-07-21 02:38:33
ezt most elfogadja?
ezt most elfogadja?
428 Radegundis 2015-07-21 02:36:44
Kedves moderátor! egy gondosan összeállított szövegemet a rendszer azzal az állítással, hogy nincs jogom ezt elküldeni, mégcsak vissza sem dobta, hanem elveszett. Vagy itt minden sor beviteléhez be kell jelentkezni, mint a 60-as évek assemblerjénél? Vagy talán time-out miatt lettem unszimpatikus neki?
Kedves moderátor! egy gondosan összeállított szövegemet a rendszer azzal az állítással, hogy nincs jogom ezt elküldeni, mégcsak vissza sem dobta, hanem elveszett. Vagy itt minden sor beviteléhez be kell jelentkezni, mint a 60-as évek assemblerjénél? Vagy talán time-out miatt lettem unszimpatikus neki?
427 Radegundis 2015-07-21 01:15:52
Kedves Fórumtagok, nagy örömmel hallottam néhány perce a magyar zongorairodalom leghivatottabb tolmácsolójától, hogy itt egy sikeres "topic" indult Franz Schmidt témájában.
Kedves Fórumtagok, nagy örömmel hallottam néhány perce a magyar zongorairodalom leghivatottabb tolmácsolójától, hogy itt egy sikeres "topic" indult Franz Schmidt témájában.
426 smaragd 2015-07-20 15:49:26 [Válasz erre: 425 Ardelao 2015-07-20 15:01:24]
Büszke lehetsz erre! Ez fórumunk méltányolása is, azt hiszem. Kíváncsian várom, hogy bejegyezd majd ide az újdonságokat.
Büszke lehetsz erre! Ez fórumunk méltányolása is, azt hiszem. Kíváncsian várom, hogy bejegyezd majd ide az újdonságokat.
425 Ardelao 2015-07-20 15:01:24
A mai postával dr.Carmen Ottner aszzonytól különféle prospektusokat és egyéb dokumentumokat kaptam Franz Schmidtre vonatkozóan. A figyelmes és kedves küldeményének nagyon megörültem.
A mai postával dr.Carmen Ottner aszzonytól különféle prospektusokat és egyéb dokumentumokat kaptam Franz Schmidtre vonatkozóan. A figyelmes és kedves küldeményének nagyon megörültem.
424 smaragd 2015-07-20 07:28:03
Franz Schmidt - musiklexikon.ac.at Német nyelven olvasható (majd magyarul is közlöm).
Franz Schmidt - musiklexikon.ac.at Német nyelven olvasható (majd magyarul is közlöm).
423 smaragd 2015-07-20 07:26:29 [Válasz erre: 421 Ardelao 2015-07-19 23:02:38]
Korábban már más összefüggésben bejegyezted a musiklexikon.ac.at oldalt. Itt további részletek olvastatók a jelentős osztrák karmesterről.
Korábban már más összefüggésben bejegyezted a musiklexikon.ac.at oldalt. Itt további részletek olvastatók a jelentős osztrák karmesterről.
422 Ardelao 2015-07-19 23:42:37
Franz Schalkról vett adatokat a Google több internetes oldalairól ollóztam.
Franz Schalkról vett adatokat a Google több internetes oldalairól ollóztam.
421 Ardelao 2015-07-19 23:02:38
A sok osztrák karmester között, akik Franz Schmidt műveit vezényelték, említésre méltó: Franz Schalk neve is. Franz Schalk (*1863.V.27. Wien – 1931.IX.3. Edlach [Niederösterreich]). Tanulmányait Anton Brucknernél végezte. 1918-1929-ig a Bécsi Állami Operaház igazgatója volt. Ezen a poszton 1919 és 1924 között Richard Straussal közösen osztoztak. Ezt az időt tartják a Staatsoper fénykorának. Később, tisztázatlan körülmények között a kettőjük kapcsolata megromlott, Richard Strauss 1924-ben lemondott. Schalk többek között, Bruckner, Mahler és Richard Strauss műveit is gyakran vezényelte.
A sok osztrák karmester között, akik Franz Schmidt műveit vezényelték, említésre méltó: Franz Schalk neve is. Franz Schalk (*1863.V.27. Wien – 1931.IX.3. Edlach [Niederösterreich]). Tanulmányait Anton Brucknernél végezte. 1918-1929-ig a Bécsi Állami Operaház igazgatója volt. Ezen a poszton 1919 és 1924 között Richard Straussal közösen osztoztak. Ezt az időt tartják a Staatsoper fénykorának. Később, tisztázatlan körülmények között a kettőjük kapcsolata megromlott, Richard Strauss 1924-ben lemondott. Schalk többek között, Bruckner, Mahler és Richard Strauss műveit is gyakran vezényelte.