Bejelentkezés Regisztráció

Franz Schmidt


4126 smaragd 2022-07-10 20:24:32 [Válasz erre: 4125 smaragd 2022-07-07 19:16:41]

Franz Schmidt: Quintett in G-dur für Klavier, zwei Violinen, Bratsche und Cello (1926)

                                                      

Schmidt - Piano quintet in G - Barylli SQ / Demus / YouTube
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=xe494ejokQ0
Barylli Quartet https://en.wikipedia.org/wiki/Barylli_Quartet


4125 smaragd 2022-07-07 19:16:41

 

  • Aki Franz Schmidt fórumát követi és érdeklődik művészete iránt, az elmúlt évek bejegyzései alapján meg tudja ítélni, hogy milyen értékes és különleges az alábbi műsor ebből a szempontból is! (A video működik.)

https://oe1.orf.at/programm/20220519/678986/Der-Wiener-Geigenton
AUSGEWÄHLT

Der Wiener Geigenton
Mit Mirjam Jessa.
Erinnerungen an Walter Barylli, Solist, Primarius des Barylli-Quartetts und Konzertmeister der Wiener Philharmoniker.
19. Mai 2022, 10:05

Als Walter Barylli Anfang Februar 2022 im 101. Lebensjahr starb, die Öffentlichkeit erfuhr erst eine Woche später von seinem Ableben, gab es zwar einige Nachrufe in hiesigen Zeitungen, auch internationale Fachzeitschriften erinnerten an den großen Wiener Geiger, aber so richtig bewusst war der breiten Öffentlichkeit nicht, dass hier einer der letzten, die noch den typischen Wiener Geigenklang in der Tradition Arnold Rosés pflegten, die Welt verlassen hat.
Er verkörperte diesen 200 Jahre währenden Wiener Geigen-Klangstil, das dokumentieren seine Aufnahmen der Quartett-Werke der Wiener Klassik, seine Schubert-Interpretationen, als Solist ist eine lange verschollene Einspielung von Mozarts Violinkonzert KV 218 erhalten. Aber auch Fundstücke wie seine Violine in Zwiesprache mit dem einzigartigen Sopran Hilde Güdens oder das Klavierquintett von Franz Schmidt, komponiert für den einarmigen Pianisten Paul Wittgenstein, erinnern an ein Klangidiom, das von Wien aus viele große Geiger und Geigerinnen inspirierte.

https://www.wien.gv.at/video/197/Walter-Barylli-(Konzertmeister)


4124 smaragd 2022-07-01 15:32:27
  • Évekkel ezelőtt a fórumba felvezetett, dátummal és a koncertek egyéb adataival ellátott listáim egyikén érdeklődés esetén meg lehet keresni... a linkek azóta a honlapújítások miatt eltünedeztek..., tehát:

Franz Schmidt művei bemutatóinak színhelye:

https://www.musikverein.at/en/concert/eventid/9013
SAT 01. APRIL 1989
19:30 BRAHMS-SAAL, MUSIKVEREIN
FRANZ SCHMIDT GEDENKKONZERT

PROGRAMME
Franz Schmidt
Johannes Brahms
ARTISTS
Jess-Trio-Wien
Bettina Schmitt
Violine
Yossi Gutmann
Viola


4123 smaragd 2022-06-20 20:59:46

https://www.orgelwettbewerb.at/
Anmeldefrist bis 30. Juni 2022 verlängert!
Mit Rücksicht auf die lange Zeit der Ungewißheit bezüglich Covid-19 im letzten halben Jahr verlängern wir die Anmeldefrist bis 30. Juni 2022!


4122 smaragd 2022-06-15 18:40:56 [Válasz erre: 4121 smaragd 2022-06-11 16:50:31]

Egyszer még ez az előadás is feladvány lehet... miért ne? 

Időben fel lehet rá készülni: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=YvzcojhER1A&t=29s

https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt
F R A N Z  S C H M I D T - S T U D I E N (Verlag "Doblinger" Wien) tanulmánykötetek egyike erről a műről Gottfried Scholz munkája.


4121 smaragd 2022-06-11 16:50:31

                                                   

                                                              Franz Schmidt

  • A napokban egyik szerkesztőnk a játékában feladványként szerepeltette Franz Schmidt:" Notre Dame" című operájának egyik részletet. Helyeslem, hogy ebben a szűk körben népszerűsíti a darabot.

Rövid ideig a zeneszerző tanítványa volt Karajan is a bécsi Zeneakadémián. (Részletek korábban...)

Most találtam meg ezt a felvételt, a YouTube-on, ahol a "Karnevalmusik" című részt is a lemezborítón "Intermezzo"-nak tűntették fel, ami ezen a felvételen csak 4.29-nél kezdődik... Megjegyzem még, hogy a "Notre Dame" Franz Schmidt első operája volt.

  • Az Intermezzot önmagában ezen a szenzációs felvételen is megcsodálhatjuk, ráadásként játszották el:

Schmidt: Intermezzo aus der Oper »Notre Dame« ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Paavo Järvi https://www.youtube.com/watch?v=Al5PvXXoVAI
                                                   A kommentekből:
Ich liebe diese wundervolle Melodie 
Muito linda. Obrigado por compartilhar !
Magnífico!  Amei este Intermezzo!
This simply has to be one of the most heavenly pieces/intermezzi ever created. It brings some tears to my eyes because of that sheer beauty!
Lush, soaring orchestration and supremely lyrical. A lovely performance of this beautiful gem.
Wunderschöne Leistung dieses melodischen Meisterstücks mit perfekt harmonisierten Töne aller Instrumente. Paavo Järvi ist zweifellos einer der fünf besten Dirigenten heutiges Europas!
Coming after a performance of Schmidt's 4th Symphony this makes a perfect encore.
6:16 - 6:31 sweet.
Beautiful performance!


4120 smaragd 2022-06-07 11:48:20

Neeme Järvi mai, 85. születésnapja alkalmából
                                 
Franz Schmidt "Symphony No 2" Järvi (1. Movement)  /YouTube


4119 smaragd 2022-06-06 06:05:57

                                      


4118 smaragd 2022-06-02 18:05:06

FELIX WEINGARTNER KARMESTER EMLÉKÉRE, SZÜLETÉSE ÉVFORDULÓJÁN, FRANZ SCHMIDT KONCERT


SUNDAY, 10. FEBRUARY 1924
Franz Schmidt Concert
Musikverein, Golden Hall, Vienna, Austria

                                         

The Vienna Philharmonic with Felix Weingartner, conductor of the subscription concerts 1908-1927

PROGRAM
Franz Schmidt
Notre Dame, Zwischenspiel u. Karnevalm.
Franz Schmidt
Fantasie und Fuge in D-Dur für Orgel
Franz Schmidt
Symphony No. 2 in E-flat major

* https://www.wienerphilharmoniker.at/en/konzerte/franz-schmidt-concert/1940/
https://www.wienerphilharmoniker.at/de/konzerte/franz-schmidt-konzert/1940/


4117 smaragd 2022-05-29 11:25:41 [Válasz erre: 4115 smaragd 2022-05-22 14:41:52]

Októberig Bécsben Kovács Róbert orgonajátékában még többször gyönyörködhetnek a hallgatók, a következő alkalom: https://hochamt.augustiner.at/events/pfingsthochamt-j-haydn-harmoniemesse/


4116 smaragd 2022-05-24 18:14:36

Bécsben és Perchtoldsdorfban, alkalmanként más osztrák városokban is, a Franz Schmidt-Gesellschaft létezéséig évről évre nemzetközi hírű művészek részvételével adták elő Franz Schmidt műveit a Franz Schmidt-Musiktage rendezvénysorozat keretében.

Most fedeztem fel, hogy 2022-ben végre életre kel a koncertsorozat és remélhetőleg Franz Schmidt mű előadása is megvalósulhat.

A teljes programot még nem ismerem, az alábbi információt bocsátom közre:

Konzert im Rahmen der Franz Schmidt-Musiktage 2022
22. May 2022 um 19:00
Burg Perchtoldsdorf
https://www.allegro-vivo.at/en/events/konzert-im-rahmen-der-franz-schmidt-musiktage-2022/

*

Jó alkalom ez arra, hogy a magas színvonalú programok és koncertek műsorlapjait kikeressem gyűjteményemből és majd néhányat itt megjelentetek. Annak idején Ardelaoval beírtuk a programokat, akkor képeket még nem lehetett megjeleníteni. 


4115 smaragd 2022-05-22 14:41:52 [Válasz erre: 4110 smaragd 2022-05-06 17:32:48]

Újra megnéztem, sajnos még mindig nincs megnevezve a karmester. Október még messze van, szívből remélem, hogy meg tudják tartani az előadásokat!


4114 smaragd 2022-05-18 10:39:06 [Válasz erre: 4113 smaragd 2022-05-18 10:37:43]

Az egyik bejegyzés:

................when suddenly, at 41:00, the Old World + Hungary opens up....Illumines....Breathtaking!


4113 smaragd 2022-05-18 10:37:43

Franz Schmidt : Symphony No. 4 in C major (1932-33)
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=scNH0pQQzIA

  • Most jelent meg a felvétel ezen a csatornán, hozzászólásokkal

Rodders
16,4 E feliratkozó
I. Allegro molto moderato - Passionato 00:00-15:35
II. Adagio - Piu lento - Adagio 15:35-30:45
III. Molto vivace 30:45-38:15
IV. Tempo primo un poco sostenuto - Passionato - Tempo primo: Allegro molto moderato 38:15-49:10
Performed by the Vienna Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta


4112 smaragd 2022-05-15 05:47:16 [Válasz erre: 4110 smaragd 2022-05-06 17:32:48]

Franz Schmidt: Das Buch mit Sieben SiegelnOrgel-Solo
Großer Saal, Musikverein Wien
20. Dez. 2009
Dirigent: Nikolaus Harnoncourt
An der Rodgers-Orgel: Robert Kovács


4111 smaragd 2022-05-10 07:48:15 [Válasz erre: 4110 smaragd 2022-05-06 17:32:48]

                                   

                                  LÁNG DOROTTYA

https://dorottyalang.com/

Láng Dorottya az egykori bécsi Akadémián, a Hochschule für Musik und darstellende Kunst zenei-szellemi közegében tanult, ahol Prof. Dr. Franz Schmidt zenepedagógus, igazgató, majd rektor volt (elismert tevékenységének súlyos betegsége vetett véget).

(Titkon remélem, hogy újra Manfred Honeck vezényletével hallhatjuk majd októberben Franz Schmidt oratóriumát.) 


4110 smaragd 2022-05-06 17:32:48 [Válasz erre: 4095 smaragd 2022-03-24 16:53:53]

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021/2022


5.10.2022
6.10.2022
7.10.2022
MITTWOCH, DONNERSTAG, FREITAG 19.30 UHR
MUSIKVEREIN WIEN, GROSSER SAAL
FRANZ SCHMIDT
"Das Buch mit sieben Siegeln", Oratorium für Soli, Chor, Orgel und Orchester aus der Offenbarung des Hl. Johannes

Persönliche Interpretationen großer Musik sind den Wiener Symphonikern ein Anliegen. Nach der Absage des Dirigenten Andrés Orozco-Estrada werden wir in Kürze eine/n Dirigent:in für dieses Programm bekannt geben.
INTERPRETEN
N. N. 
Dirigent:in 
CHRISTIAN ELSNER 
Tenor 
 (Johannes)
STEPHEN MILLING 
Bass 
 (Stimme des Herrn)
SIOBHAN STAGG 
Sopran 
DOROTTYA LÁNG 
Mezzosopran 
MAXIMILIAN SCHMITT 
Tenor 
JAN MARTINÍK 
Bass 
ROBERT KOVÁCS 
Orgel 
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE
Gemischter Chor 
WIENER SYMPHONIKER
Orchester 
https://www.wienersymphoniker.at/de/veranstaltung/singverein-der-gesellschaft-der-musikfreunde-schmidt-das-buch-mit-sieben-siegeln-0


4109 smaragd 2022-05-02 18:24:21 [Válasz erre: 4108 smaragd 2022-04-28 18:19:40]

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN

9.
Kennen Sie Gründe, die zur Entstehung des "Buches mit sieben Siegeln" geführt haben?

Das kann ich deswegen schwer beantworten, weil ich nach dem Weggang von Schmidt kaum mehr Kontakt zu ihm hatte. Ein Hauptgrund dürfte wohl eine Verinnerlichung dieses Themas zu sein. Die Wahl des Apokalypse-Textes zeugt davon, wie sehr er sich in diese Welt hineingelebt hat. 


4108 smaragd 2022-04-28 18:19:40 [Válasz erre: 3985 smaragd 2021-08-23 18:12:05]

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN 

8.c

Aber bei Schmidt geht es ja nicht nur um Durchsetzung in den romanischen Ländern, in Frankreich, in Italien usw. auch in Deutschland und in England. Die erste Aufführung des "Buches mit sieben Siegeln" in England sollte Krips dirigieren, aber der hat so viele Proben verlangt, daß man es ihm letztendlich nicht gegeben hat, und so hat es dann, glaube ich, ein englischer Dirigent gemacht, und es hat hinterher verheerende Kritiken gegeben. Obwohl man ja vielleicht annehmen könnte, daß gerade in England die Tradition des Oratoriums, noch von Händel herkommend, so groß ist, daß ihnen das Werk irgendwie verwandt vorkommen müßte. Ich glaube aber nicht, daß sich das Gesamtwerk von Schmidt durchsetzen wird - so wie es etwa bei Bruckner geschehen ist oder auch bei Mahler - aber eben das "Buch mit sieben Siegeln", die vierte Symphonie, Kammermusik und Orgelmusik.


4107 smaragd 2022-04-24 21:46:04

Am 16. Juni 2005 wurden der Franz-Schmidt-Park und das Franz-Schmidt-Denkmal feierlich übergeben.                                                  


4106 smaragd 2022-04-19 18:38:40 [Válasz erre: 4097 smaragd 2022-03-30 16:59:05]

https://www.wfmt.com/2022/04/24/music-of-franz-schmidt-2/
Music of Franz Schmidt (2)
April 24, 2022, 10:00 pm
Playlist
Symphony No. 4
Vienna Philharmonic: Zubin Mehta, conductor
Variations on a Hussar Theme
London Philharmonic: Franz Welser-Möst, conductor
Fuga Solemnis for Organ, Winds, and Percussion
Anders Johnsson, organ; Malmö Symphony: Vassily Sinaisky, conductor
Notre Dame (Excerpts)
Budapest Philharmonic: Laszlo Halasz, conductor


4105 smaragd 2022-04-17 08:34:51

                                                            


4104 smaragd 2022-04-12 12:44:03

Franz Schmidt "Symphony No 4" Zubin Mehta / YouTube


4103 smaragd 2022-04-09 12:01:47

                                                        

Ismerkedési lehetőség Franz Schmidt műveivel, rövid részletek : https://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/franz-schmidt-werke-fuer-klavier-linke-hand-orchester/hnum/4168911

Franz Schmidt:
Werke für Klavier linke Hand & Orchester

  • Konzert für Klavier für die linke Hand und Orchester Es-Dur (1934)
  • Konzertante Variationen über ein Thema von Beethoven (für Klavier für die linke Hand und Orchester),1923
  • Quintett für Klavier für die linke Hand, 2 Violinen, Viola und Violoncello G-Dur (1926)

4102 smaragd 2022-04-05 17:59:29 [Válasz erre: 4057 smaragd 2021-12-31 19:17:11]

                                  
https://www.nzz.ch/feuilleton/festspiele-sankt-gallen-notre-dame-von-franz-schmidt-sie-singt-nicht-mehr-die-schoene-esmeralda-ld.1631876?reduced=true


4101 smaragd 2022-04-02 19:52:31

Franz Schmidt


4100 smaragd 2022-03-30 17:18:18
  • Vom 13. bis 21. September 2022 findet der

9. Internationale Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb statt.
Der vor 16 Jahren durch Rudolf Scholz initiierte Wettbewerb wurde zuerst in Kitzbühel (Tirol) ausgetragen. 2022 findet er bereits zum vierten Mal in Kooperation mit der mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien in Wien statt.

Der Wettbewerb verlangt von den internationalen Teilnehmerinnen und Teilnehmern ein breites Repertoire von Barock bis zur Gegenwart, das sie in drei Runden auf drei stilistisch unterschiedlichen Orgeln der Wiener Innenstadt (St. Ursula, Kalvarienbergkirche und Schottenkirche) interpretieren werden.

https://www.orgelwettbewerb.at/


4099 smaragd 2022-03-30 17:18:09

https://www.facebook.com/orgelwettbewerb/
                          



4097 smaragd 2022-03-30 16:59:05

Music of Franz Schmidt (1)
April 17, 2022, 10:00 pm

Playlist
All works composed by Franz Schmidt
Chaconne in D minor
Malmö Symphony: Vassily Sinaisky, conductor
Variations on a Theme of Beethoven
Ragna Schirmer, piano; Hamburg Symphony Orchestra: Andrey Boreyko, conductor
Symphony No. 2
Vienna Philharmonic: Semyon Bychkov, conductor
https://www.wfmt.com/2022/04/17/music-of-franz-schmidt-1/


4096 smaragd 2022-03-28 08:33:01

http://museen.de/franz-schmidt-gedenkstaette-perchtoldsdorf.html
Persönlicher Nachlass des Komponisten Franz Schmidt (1874-1939), der einer der führenden Musikpädagogen und Komponisten Österreichs und von Jugend an eng mit Perchtoldsdorf verbunden war.


4095 smaragd 2022-03-24 16:53:53 [Válasz erre: 4081 smaragd 2022-02-09 20:01:07]

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021/2022
 

11. Juni 2022  Essener Philharmoniker
OPEN AIR IM GRUGAPARK

Werke von Aram Chatschaturjan, Benjamin Britten, Domenico Cimarosa, Franz Schmidt, Franz von Suppé, Giacomo Puccini, Gioacchino Rossini, Jacques Offenbach, Jules Massenet, Luigi Cherubini, Manuel de Falla, Nikolai Rimski-Korsakow

https://www.theater-essen.de/spielplan/a-z/open-air-im-grugapark-115802/


4094 smaragd 2022-03-21 10:34:50

Franz Schmidt-operarészlet rádióműsorban:

https://www.swr.de/swr2/musik-klassik/swr2-mittagskonzert-2022-03-07-100.html


4093 smaragd 2022-03-15 17:39:33

Franz Schmidt nevét felvett zenekarok programjaiból:

  • Franz Schmidt-Sinfonieorchester

https://www.meinbezirk.at/event/moedling/c-kinder-jugend/2-neujahrskonzert-franz-schmidt-sinfonieorchester_e765688

  • Franz Schmidt-Kammerorchester

https://www.kammerorchester.at/veranstaltungen/


4092 smaragd 2022-03-14 06:28:40

Kiváló gyűjtemény, a recenziók egy része Ardelao fordításában megtalálható fórumunkon.

https://www.rondomagazin.de/kuenstler.php?kuenstler_name=Franz%20Schmidt
 

Franz Schmidt
Rezensionen

  • Franz Schmidt

Concertante Variationen über ein Thema von Beethoven, Klavierkonzert Es-Dur
Carlo Grante, MDR Sinfonieorchester, Fabio Luisi

  • Franz Schmidt

Das Buch mit sieben Siegeln
Herbert Lippert, Annette Dasch, Natela Nicoli, Johannes Chum, Günther Groissböck, Jan-Hendrik Rootering, Michael Schönheit, Chor der Oper Zürich, Orchester der Oper Zürich, Fabio Luisi
MDR Edition - Querstand/Musikwelt VKJK 0411

  • Franz Schmidt

Das Buch mit sieben Siegeln
Eberhard Büchner, Robert Holl, Gabriele Fontana, Kurt Azesberger u.a., Wiener Singverein, Wiener Symphoniker, Horst Stein
Profil/Naxos DCD PH05029

  • Franz Schmidt, Ludwig van Beethoven

Konzerte
Ragna Schirmer, Hamburger Symphoniker, Andrey Boreyko
Berlin Classics/Edel 0017722BC

  • Franz Schmidt

Sämtliche Sinfonien, „Notre Dame“-Intermezzo
hr-Sinfonieorchester, Paavo Järvi
DG/Universal 4838336

  • Franz Schmidt

Sinfonie Nr. 1, Introduktion, Zwischenspiel und Karnevalsmusik aus "Notre Dame"
Sinfonieorchester Malmö, Vassily Sinaisky
Naxos 8.57 0828

  • Franz Schmidt, Richard Strauss

Sinfonie Nr. 2, „Träumerei am Kamin“
Semyon Bychkov, Wiener Philharmoniker
Sony 88985355522

  • Franz Schmidt

Sinfonie Nr. 4, Intermezzo aus "Notre Dame"
Beethoven Orchester Bonn, Stefan Blunier
MDG 937 1631

  • Ludwig van Beethoven, Pjotr Tschaikowski, Franz Schmidt, Rudi Stephan

Sinfonien Nr. 7 & 9 / Sinfonien Nr. 5 & 6 „Pathétique“ / Sinfonie Nr. 4 / Musik für Orchester
Berliner Philharmoniker, Kirill Petrenko
BPHR 200351

  • Erich Wolfgang Korngold, Franz Schmidt

Suite op. 23, Klavierquintett G-Dur
Leon Fleisher, Joseph Silverstein, Joel Smirnoff, Michael Tree, Yo-Yo Ma
Sony SK 48253


4091 smaragd 2022-03-09 20:07:21 [Válasz erre: 4090 smaragd 2022-03-06 17:26:35]

Kellemes érzéssel ültem tegnap este a Pesti Vigadó Dísztermében, sokadmagammal, majdnem minden jegy elkelt.
Megilletődött kíváncsisággal hallgattam Franz Schmidt műveit, végre koncerten.
A magyarországi ősbemutatóra nem került sor, Berecz János káprázatos zongorajátékát Liszt-műben csodálhattuk meg.
Remélem, hogy a kezdet után további Schmidt-koncertek élményében lehet részünk.


4090 smaragd 2022-03-06 17:26:35 [Válasz erre: 4089 smaragd 2022-03-06 17:26:27]

Franz Schmidt Variations on a Hussar's Song / YouTube


4089 smaragd 2022-03-06 17:26:27

https://concertobudapest.hu/magyar-kincsek-3
1. SCHMIDT: Változatok egy huszárdalra, zenekarra
    Franz Schmidt: Variationen über ein Husarenlied (1930-1931)
 2.SCHMIDT: Notre Dame - Intermezzo
    Franz Schmidt: Notre Dame (Oper, 1902-1904)
 3.SCHMIDT: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel 
    Franz Schmidt: Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung 

Üdvös lenne, ha a közönség a Pesti Vigadóban 2022. március 8-án Franz Schmidt műveihez igényes és pontos, tájékoztató műsorlapot kapna kézhez! 
Nemcsak az a tény különleges ezen a hangversenyen, hogy a XXI. században Budapesten ez alkalommal hallhatunk majd először Franz Schmidt zenekari műveiből, hanem az is, hogy a 
•    Franz Schmidt: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel (Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung) magyarországi ősbemutatójára kerül sor! 
A műről nem voltak pontos adatok, a zeneszerző kézirata részben maradt csak meg, amelyet az Osztrák Nemzeti Könyvtár őrzött (Forrás: Norbert Tschulik: Franz Schmidt) véglegesen eltűntnek látszott, mígnem hagyatékban megtalálták és Fabio Luisi vezényletével Bécsben, a Musikvereinben tartották meg az ősbemutatót
A teljes történet megtalálható erről a témáról fórumunk bejegyzéseiben, továbbá: https://www.diepresse.com/1474709/ein-letztes-geschenk-zum-jubilaeum-des-wiener-musikvereins

Most pedig Ardelao munkájából idézek a koncert műsorához kapcsolódó részeket:
Ardelao 2439, 2438, 2147 számok alatti bejegyzéseinek, fordításának bevezetője 
•    A Franz Schmidt műveiből készült, 2016 augusztusában megjelent új CD-felvétel, amelyről már korábban írtam, egy viszonylag részletes ismertetővel együtt került kiadásra. Így azok, akik eddig nem ismerték volna e zeneszerzőt, képet kaphatnak annak életútjáról és munkásságáról. Az alábbiakban fordításban közlöm az ismertetőben leírtakat. 

Christian Heindl
Egy virtuóz a zenekari billentyűzetnél 
Franz Schmidt zenekari művei 

…a feltehetően 1899-ből származó, zongorára és zenekarra írt, B-dúr fantáziadarab – Phantasiestück für Klavier und Orchester B-Dur –, amelyben Schmidt előre merít a „Notre Dame” című sikeroperájának (1902-1904) az anyagából, főként a közjátékból és a karneváli zenéből. Még akkor is, ha ma úgy tűnik, vége annak az időnek, amikor éppen az Intermezzó – mint kívánságkoncerteken elhangzó, az egész világon népszerű, fülbemászó dallam – minden zenebarát számára ismert volt, az továbbra is magában hordozza mindazon értékeket, amelyek spontán rabul ejtik a hallgatót, és érzékeltetik egy kissé az operának – motivisztikusan a női főszereplőhöz, Esmeraldához kötődő – atmoszféráját is. Az egy ideig elveszettnek tartott fantáziadarab ősbemutatójára csak a mű keletkezése után több mint egy évszázad elteltével került sor, 2013. november 8-án, a Bécsi Zeneegyletben (Musikverein).
Formai szempontból a variációs művek Schmidtet mindig is különösen vonzották, mind a tematikus feldolgozások tekintetében, mind pedig nagy terjedelmű Chaconne -jának a formájában. Ez az 1931-ből származó zenekari változat az 1925 nyarán befejezett, orgonára írt cisz-moll Chaconne átirata. Ez az átirat az eredeti művel szemben csak csekély, zenekartechnikai szempontból szükséges változtatásokat tartalmaz, ráadásul Schmidt a könnyebb játszhatóság céljával ehhez a d-moll hangnemet választotta, ahol a négy fő szakaszban az egyházi hangnemeknek is különleges szerep jut. Mindkét változatban lenyűgöző, hogy milyen hatalmas kolosszust képes a zeneszerző erre az egyszerű, csupán öt taktusból álló basszus témára építeni. Nem tévedünk, ha ebben spirituális elkötelezettséget látunk, amelyben egyrészt Schmidt vallásos magatartása, másrészt a természettel kapcsolatos felfogása fejeződik ki, amelyre az újra és újra felhangzó pasztorális elemek utalnak. A Chaconne ősbemutatójára Clemens Krauss vezényletével a Bécsi Filharmonikusok egyik bérletes előadásának a keretében került sor, 1933. január 29-én a Musikvereinben.
Schmidt e kiváló karmesternek ajánlotta – a Chaconne hangszerelésének évében - a zenekarra komponált, Változatok egy huszárdalra című darab művét is (Variationen über ein Husarenlied für Orchester, 1930-1931)
Ez nem csupán egyetlen témára írt 15 változat és kóda egymásutánisága, hanem – miként a Chaconne – négy nagyobb szakaszra oszlik, egy szimfonikus elvet követve, amely által e darabon belül megfelelő kontraszthatás keletkezik, a szimfóniatételekhez hasonló módon. Bizonyára az is különlegességnek számít, hogy a derűs, magyarnak tartott Esz-dúr főtéma bemutatását egy terjedelmes, kereken öt perces, sötét c-moll színekben vastag hangszőnyegként, megkomponált előjáték előzi meg, amely által a vidámabb dallam felhangzása végül még nagyobb hatást vált ki. 
A Huszárdal-variációkat is a Bécsi Filharmonikusok tartották keresztvíz alá, Clemens Kraus vezényletével: az ősbemutatóra Bécsben került sor, 1931. március 15-én, e mű még ugyanezen év nyarán, ugyanezekkel az előadókkal a Salzburgi Ünnepi Játékok alkalmával is elhangzott, és azt művét is már 1932-ben, az USA-’ban a New Yorki Filharmonikusok is bemutatták, Bruno Walterral az élen. 

*

•   Már többször közreadtuk, és most természetesen újra leírom a Variationen über ein Husarenlied említett szakaszait :
1 Andante – Allegro ma non troppo
2 Andante con moto
3 Scherzo. Allegro vivace
4 Allegro vivace

Szép zenei élményeket kívánok Franz Schmidt műveivel a koncerten!


4088 smaragd 2022-03-03 13:10:53

Paul Wittgenstein (* 11. Mai 1887 in Wien; † 3. März 1961 in Manhasset, New York) emlékére,
Wikipédia oldalát hozom be a fórumba. Örvendetes, hogy az utóbbi időben bővült, Franz Schmidtre és barátságukra vonatkozóan még van kiegészíteni való.

                                           
https://de.wikipedia.org/wiki/Paul_Wittgenstein_(Pianist)

  • Franz Schmidt:

Konzertante Variationen über ein Thema von Beethoven (1923); UA: 2. Februar 1924 im Wiener Konzerthaus mit dem Wiener Sinfonie-Orchester unter Julius Prüwer.
Quintett für Klavier und Streichquartett G-Dur (1926).
Quintett für Klavier, Klarinette und Streichtrio B-Dur (1932); UA: 16. März 1933 im Wiener Konzerthaus, Schubert-Saal, mit dem Sedlak-Winkler-Quartett, Leopold Wlach, Klarinette, und Herbert Magg, Violoncello.
Klavierkonzert Es-Dur (1934).
Quintett für Klavier, Klarinette und Streichtrio A-Dur (1938).
Toccata d-Moll für Klavier linke Hand alleine (1938).


4087 smaragd 2022-02-28 15:08:01

Érdeklődők tájékozódhatnak erről az orgona-programról, Kovács Róbert Franz Schmidt művet is játszik majd: https://magyarnemzet.hu/kulturnemzet/zene/hozsanna


4086 smaragd 2022-02-25 14:30:08 [Válasz erre: 4073 smaragd 2022-01-23 08:15:59]

https://www.thediapason.com/news/franz-schmidt-organ-competition

                           

              Hradetzky organ, St. Ursula Church, Vienna
The Ninth International Franz Schmidt Organ Competition 2022 will take place September 13–21 in Vienna, Austria, organized in cooperation with the University of Music and Performing Arts Vienna. The competition is open to organists of all nationalities born after December 31, 1986.
The first round of the competition will take place in St. Ursula Church, the second round in the Kalvarienbergkirche, and the final round in the Schottenkirche. First prize is €6,000; second prize, €4,000; third prize, €2,500.
The jury consists of Karl-Gerhard Straßl (Austria, chair); Bernhard Haas (Germany); Margareta Hürholz (Germany); Robert Kovács (Hungary-Austria); Peter Planyavsky (Austria); and Liubov Shishkhanova (Russia).
Deadline for application is May 31.
For information: orgelwettbewerb.at.


4085 smaragd 2022-02-21 08:39:03 [Válasz erre: 4081 smaragd 2022-02-09 20:01:07]

https://www.thefranzschmidtproject.com/
The Franz Schmidt Project
The Franz Schmidt Project is a far reaching project to perform and promote the music of Franz Schmidt. 
The Franz Schmidt Project has been set up by conductor Jonathan Berman to record all four of Schmidt’s symphonies with the BBC National Orchestra of Wales and which will form the backbone of The Franz Schmidt Project leading to the composer’s 150th Birthday in 2024

*
Notes on 
The First Symphony
By Jonathan Berman 

In conversations about Franz Schmidt the recurring theme emerging for many is that listening to a performance of his music at a young age became the turning point in their lives – the realisation of how powerful music can be. 
It was when I was researching Franz Schmidt for my first performance of his music (the 4th Symphony) that I found what was to become a key to Schmidt’s music for me and has fuelled my love of his music. 
In the British Library in London I came across a small manuscript book not much bigger than the size of my hand. It was full of counterpoint exercises from 1925 by the 14 year old Susi Jeans (later to become an eminent organist, teacher and musicologist), all heavily corrected by Franz Schmidt, her counterpoint teacher at the Vienna Conservatory. These corrections weren’t just about adhering to the rules (there were no mistakes in the exercises per se), but they were aesthetic corrections to improve the organic connection between notes and the beauty of the lines. 
Soon after, in Vienna, I was able to study Schmidt’s own sketches for his 4th symphony. It became obvious that Schmidt adhered to the same criteria in his own compositions; constantly refining each line, first one line at time, then combining them, constructing musical structures from the relationships notes have to each other and building up from details to larger musical ideas. 
This for me is the essence of Schmidt’s language. Even though he expresses many different emotions, creates many varied characters, and even references many styles of music, it is his awareness and care taken over every line, every interval of his music which I find so bewitching. There is a natural or organic quality which like many things in life appears simple, but takes a great amount of work to achieve. 
The First Symphony, sketched when he was 22 and finished three years later in 1899, is, of course, early in his compositional journey. But already his personal voice is evident, and his desire for organic structures can be seen through a phrase he added at the end of his 1st Symphony “Ich singe wie der Vogel singt, der in den Zweigen wohnet“ (I sing like the bird sings, that lives in the branches). Schmidt entered his first symphony into the Beethoven Prize anonymously – as the rules stated – and won. 
The first movement begins with a slow introduction; a graceful and majestic reimagining of a Handelian French overture, moving through an almost melancholic trumpet solo (a colour Schmidt will use throughout his life) to a fast classical sonata movement whose main subject bares more than a passing resemblance to Richard Strauss’ Don Juan. Throughout this movement though, there is a constant quest by Schmidt for grace and elegance, however dramatic the surface layer may appear. 
The second movement showcases Schmidt’s ‘Austro-Hungarian- ness’ (the fusing of nationalities that was to effect the music of Mahler, Schmidt, Dohnányi and others). The first part is a plaintive Magyar (Hungarian) style melody which continually varies with every repetition. The second section is an almost photographic picture of the hills around Vienna; a church service represented by a horn choral juxtaposed with pastoral birdcalls in the winds. The movement builds up to three climaxes before disintegrating, from where salvation comes in the form of an echo of the church chorale. In this movement, although very different in character, Schmidt emulates Bruckner by the way his very similar musical ideas are constantly and subtly changed to tell vastly different stories in different places. It gives the impression of a single organism continually evolving. The third movement also bares Brucknerian traces, not least in the way Schmidt hides under the surface of the opening section a full (but short) sonata form. The refinement of the Viennese Waltz is never far away in this movement marked “fast and light”. The Scherzo has two trio sections connected with a passage as sensuous and decadent as parts of Salome. The first Trio is a miniature passacaglia with a descending chromatic bass line, whilst the second Trio is the most extraordinary dreamlike scene, perhaps the most unique passage in the whole symphony. It is created out of deep chromaticism mixed with rhythmic subtlety (of the type you find in late Brahms where the character is varied by changing the relationship between the strong beats and the bar line within each voice), which was to become a fascination of Schmidt throughout his life. If one was being poetic you might say that this Trio sounds as though half awake on a foggy icy Viennese morning, you hear a slow Strauss waltz in the distance. 
The last movement is a glorious finale drawing on different models, such as the various dances from a Bach orchestral suite, moments of baroque trio sonatas, Mendelssohn (symphonies and organ works), and a good dose of Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg (at least the overture, Scene I, and the crowd scenes in Act III). Schmidt unifies all these models under the formal processes of a Rondo- Sonata form, with one Double fugue, and another Gigue-fugue, all with a lightness, joy and gracefulness, which is infectious. 
Whilst the first symphony is redolent of many other composers, it is in the details in which Schmidt’s personality lies. It is through these details that we can connect to his sensitivity and imagination. Schmidt’s grace and refinement is what has motivated us to record these symphonies, and which we have tried to draw out on this recording.      


4084 smaragd 2022-02-17 18:15:27 [Válasz erre: 4072 smaragd 2022-01-19 14:10:07]

A március 8-i alkalom Franz Schmidtet állítja majd középpontba, a zeneszerzőtől három művet is megismerhetünk (Változatok egy huszárdalra, zenekarra; Notre Dame – Intermezzo; Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel) Berecz Mihály szereplésével, valamint elhangzik majd Liszt-Weiner h-moll szonátája nagyzenekari átiratban. A Concerto Budapest zenekarát Keller András vezeti. 

Forrás: https://deszkavizio.hu/ismet-megrendezesre-kerul-a-magyar-kincsek-sorozat/


4083 smaragd 2022-02-13 17:17:31

Die Tätigkeit der Franz Schmidt-Gemeinde
Jölly, Friedrich


Ez a link füzet formájában utal a fórumunkon korábban már németül (Österreichische Musikzeitschrift) és magyarul is megjelent tanulmányra, amely a Franz Schmidt-Gesellschaft elődjéről – a zeneszerző életművének feldolgozását indították el – emlékezett meg 1964-ben. (Érdeklődők itt megkereshetik.)
https://ur.booksc.org/book/42729629/a568e6


4082 smaragd 2022-02-11 14:08:11

Franz Schmidt emlékére, halála napjának 73. évfordulóján
Franz Schmidt (Pozsony, 1874. december 22. — Perchtoldsdorf bei Wien, 1939. február 11.)

                                                

                                       Franz Schmidt síremléke Bécsben                                
(Forrás: https://androom.home.xs4all.nl/biography/i016260.htm)

Franz Schmidt halálának évfordulójáról évtizedeken át tisztelettel és szeretettel emlékeztek meg Bécsben a Musikvereinben rendezett emlékkoncerteken egykori zenész kollégái, tanítványai és természetesen a közönség. 

                                

                          Prof. Dr. Franz Schmidt portréja 1927 körül     
                       Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien

Hasonlóképpen írásban is, publikációk jelentek meg. Ezek egyikéből idézem az alábbi részletet, amely szemléletesen jeleníti meg Franz Schmidt személyét és munkásságát. Most a német nyelvű eredeti szöveget emelem ki, fórumunkon Ardelao kiváló fordításában magyarul is megtalálható. 

  • FRANZ SCHMIDT ZUM 10. TODESTAG

Dr. Andreas Liess 
DER LETZTE ÖSTERREICHISCHE KLASSIKER
SEIN LEBEN UND WIRKEN  

„Ein echter Wiener Musikant" — das war Franz Schmidt, und mit diesem Begriff ist Mensch und Künstler am treffendsten charakterisiert. In diesem gott-begnadeten, naturhaft überquellenden Musikantentum braucht er auch die hehrste Nachbarschaft all der großen Meister nicht zu scheuen, die den heimischen Musikgeist repräsentieren und aus ihm lebten. Was war der Künstler Franz Schmidt doch für ein Naturtalent! Er verstand nicht, daß man etwas lernen und studieren müsse. Er konnte eben einfach Klavierspielen wie ihm die Cellotechnik in der Hand lag; er wußte und verstand Kontrapunkt, Harmonielehre und Komponieren — und auch Lehren! Und neben glücklichster physiologischer Veranlagung als Instrumentalist besaß er ein phänomenales musikalisches Ohr, zudem ein Gedächtnis, das zahllose Meisterwerke in sich faßte und ihn selbst aus vorgespielten Werken später noch beliebige Takte herausgreifen ließ. Wie die Veranlagung, so ist auch die Musik des Meisters: ein strömendes Musizieren, als ein Stück Natur immer und immer wieder empfangen und als solches als „absolute Musik" geformt. Wie ein anderer atmet, so denkt er Musik, lebt er Musik und von Musik. Aus reinem Musikantentum erfließt alles, was seine Kunst prägt: das Spiel der frei aussdiwingenden Phantasie, der virtuose Elan, der etwa in den „Variationen über ein ungarisches Husarenlied" den Hörer unwiderstehlich mit sich fortreißt, die Freude am romantischen Klang, die Melodieseligkeit — aber auch das kontrapunktische Gefüge —, die Begeisterung für das Schwingend-Gleißende, ja Schmissige, wie es gerade der feurige Zauber seiner ihm aus der Seele kommenden ungarischen und slawischen Melodien offenbart, die irgendwo in jedem seiner Werke zu singen anheben, bis hin zum naiv-volkstümlichen Hallelujah des Oratoriums. Das Unreflexive ist sein Element, seine Stärke, gewiß zugleich seine Gefahr. Und von einem Künstler gestalterischer Probleme kann man nur bedingt, im Bereiche seines symphonischen Schaffens sprechen. Aber das ist eben das Merkwürdige, daß Schmidt im architektonischen Gestalten ein nicht minder großes, ja geniales Naturtalent ist. All diese echt wienerische Spielfreude und rassige Glut vermählt sich dem historisch-klassischen Formengut. Er baut auf dem Erbe Beethovens vor allem, aber auch Brahms' und Bruckners weiter. Auch Reger gibt ihm Anregungen. Mit Recht nennt man ihn den letzten Klassiker."
(Forrás: https://www.degruyter.com/document/doi/10.7767/omz.1949.4.1-12.5/html)


                           

       Franz Schmidt a csellista. Anton Karlinsky olajfestménye (Wien Museum)
                      Franz Schmidt egykori dolgozószobája Perchtoldsdorfban
(Forrás: http://museen.de/franz-schmidt-gedenkstaette-perchtoldsdorf.html)

Az alábbi összeállítással idézem fel Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) életművét. 
Az angol nyelvű adás, "A hét zeneszerzője: Franz Schmidt" alapot kínál ahhoz is, hogy kutatással, még pontosabb adatokkal, magyar nyelvű műsor készüljön. 
Itt, Franz Schmidt fórumán Ardelao, Búbánat és Radegundis fórumtársainkkal járultunk hozzá ehhez eddig is. 
Mégis nagyra értékelem ezt az összeállítást, mert kiváló munka, gondosan válogatott zenei részletekkel:

  • Composer of the Week, 9:15 am on 4 November 2012 

https://www.rnz.co.nz/concert/programmes/composeroftheweek/audio/2537414/franz-schmidt-1874-1939

Ami pedig Budapestet illeti, 2022. március 8-án találkozik a közönség a Pesti Vigadóban, ahol ismét felcsendülnek majd Franz Schmidt művei fővárosunkban!


4081 smaragd 2022-02-09 20:01:07 [Válasz erre: 4078 smaragd 2022-02-02 18:20:53]

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021/2022

Digital Concerts: Schmidt
19:30 Thu 3 Feb 2022 BBC Hoddinott Hall, Cardiff
BBC NOW perform Schmidt's Symphony No. 3
Programme
Franz Schmidt
Symphony No 3
https://www.bbc.co.uk/events/e569hn 


4080 smaragd 2022-02-07 11:28:43 [Válasz erre: 4079 smaragd 2022-02-07 11:26:06]

Franz Schmidt
Last played Sunday, January 30 2022 at 05:25 AM
Franz Schmidt Notre Dame: Intermezzo
Berlin Philharmonic Orchestra
Herbert von Karajan, conductor
Album: Overtures and Intermezzi 6:13
Last played Thursday, January 13 2022 at 11:08 AM
Franz Schmidt Notre Dame, Op. 2: Introduction, Intermezzo, and Carnival Music
Netherlands Philharmonic Orchestra
Yakov Kreizberg, conductor
Album: Schmidt | Orchestral Works 14:31
Last played Tuesday, August 17 2021 at 05:04 AM
Franz Schmidt Fantasia in B-flat Major for Piano and Orchestra
Jasminka Stancul, piano
Rheinland-Pfalz State Philharmonic Orchestra
Alexander Rumpf, conductor
Album: Schmidt | Variations on a Hussar Theme | Fantasia 19:41
Last played Wednesday, October 21 2020 at 03:18 AM
Franz Schmidt Symphony No. 2 in E-flat Major
Vienna Philharmonic Orchestra
Semyon Bychkov, conductor
Album: Schmidt: Symphony No. 2 | Strauss: Dreaming by the Fireside 48:10
© 2022 New York Public Radio All Rights Reserved.


4079 smaragd 2022-02-07 11:26:06

Franz Schmidt művei rádió műsorokban: 

https://www.wqxr.org/music/musicians/franz-schmidt/
Franz Schmidt - New York's Classical Music Radio Station


4078 smaragd 2022-02-02 18:20:53 [Válasz erre: 4076 smaragd 2022-01-30 08:32:16]

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021/2022

Egy reménybeli koncert ez év októberében:

https://www.musikverein.at/CustomResources/Abonnements/2122/4dc3a96e-8345-4442-b517-382ea593801a.pdf


4077 smaragd 2022-01-31 17:57:09

Franz Schmidt: Notre Dame (Oper, 1902-1904)
https://www.youtube.com/watch?v=hOuAWBq-Zrw

  • Notre Dame, Act I Scene 1: Warum entfliehst du dem bunten Spiel (Phoebus, Gringoire, Officer)

Gwyneth Jones, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Andreas Juffinger, Christof Perick, James King, Horst Rüdiger Laubenthal, Hartmut Welker, Kurt Moll, Hans Helm, Kaja Borris
Album Franz Schmidt: Notre Dame Naxos Digital Services US, Inc (a következő lemezkiadó nevében: Capriccio)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.