Tegnap hangzott fel Madridban:
FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019
Auditorio Nacional de Música: Sala Sinfónica
Calle del Príncipe de Vergara 146, Madrid, 28002, Spain
On Saturday 19 January 2019 at 12:30
PROGRAMME
Marshall, Wayne (b. 1961) Intrada
Marshall, Wayne (b. 1961) Improvisation
Ager, Andrew (b. 1962) Toccata and fugue for organ
Roger-Ducasse, Jean (1873-1954) Pastorale
Schmidt, Franz (1874-1939) Toccata in C major
Willan, Healey (1880-1968) Introduction, Passacaglia and Fugue for Organ
PERFORMERS
Wayne Marshall Organ
Már korábban is szóvá tettem és sajnos azóta sem változott a honlap oldalának hiányossága, az orgonaszólót játszó Kovács Róbert szerepeltetésének elmaradása,magyarul: nincs a közreműködők között feltüntetve!
Fórumtársunk koncertélményét ehhez kapcsolódva idézem:
831 Radegundis 22.10.2015
"A hatodik és hetedik pecsét közötti (Ceasur!) gyönyörü - mennyei - orgonaszó után érezni lehetett a helyzet komolyságát jelzö "csendet", a türelem lejártát, az égiek verdiktjét - ezt Honeck mesterien oldotta meg.
Nekem különösen tetszett Kovács (szerintem) Schmidt elképzeléséhez méltó játéka. Minden túlzástól mentesen látta el a feladatát. A záró orkánszerü tapsban nagy ünneplésben volt része mindenkinek - kivéve öt, pedig ö is szólistaként szerepel nemcsak a müsorfüzetben, a castingben, hanem Schmidt "szereposztásában" is. Végül, amikor már vagy tizedszer tapsolta ki a gárdát a közönség, Honecknek "eszébe jutott", hogy ott van még egy szólista, aki szerényen ül hangszerénél a zenekar bal oldalán, a hegedüsök utolsó pultja mögött. Amikor - talán kissé elnézést kéröen is - intett neki, akkor nagy megkönnyebbülésemre - és meghatódottságomra - kitört az ováció - szóval a közönség igazán észrevette és értékelte is a közremüködését!"
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
MANFRED HONECK Dirigent
SUNHAE IM Sopran
BERNARDA FINK Alt
MAURO PETER Tenor
CHRISTIAN ELSNER Tenor
STEPHEN MILLING Bass
FLORIAN BOESCH Bass
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
JOHANNES PRINZ Chorleitung
HONECK / SCHMIDT "DAS BUCH MIT SIEBEN SIEGELN"
Eine geradezu mystische Aura umweht Franz Schmidts Oratorium "Das Buch mit sieben Siegeln", das zum 125. Jubiläums des Musikvereins entstand und eben dort am 14. Juni 1938 von den Wiener Symphonikern uraufgeführt wurde. Mit seinem riesigen Aufgebot von Chor, Orchester und Solisten beweist diese Vertonung der Offenbarung des Johannes bei jeder Aufführung aufs Neue eine geradezu sagenhaft atemberaubende Wirkung. Eine außergewöhnliche Klangsprache mit subtilen Harmonisierungen und einem sehr herausfordernden Orchester- und Vokalpart zeichnen, dieses letztes Meisterwerk der Spätromantik aus, das Manfred Honeck mit einem namhaften Sängerensemble an zwei Abenden aufführen wird. "Das Buch mit sieben Siegeln", das zum 125. Jubiläums des Musikvereins entstand und eben dort am 14. Juni 1938 von den Wiener Symphonikern uraufgeführt wurde. Mit seinem riesigen Aufgebot von Chor, Orchester und Solisten beweist diese Vertonung der Offenbarung des Johannes bei jeder Aufführung aufs Neue eine geradezu sagenhaft atemberaubende Wirkung. Eine außergewöhnliche Klangsprache mit subtilen Harmonisierungen und einem sehr herausfordernden Orchester- und Vokalpart zeichnen, dieses letztes Meisterwerk der Spätromantik aus, das Manfred Honeck mit einem namhaften Sängerensemble an zwei Abenden aufführen wird.
FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019
Tegnap és tegnapelőtt Stockholmban, ma este és holnap után Milánóban játszák Franz Schmidt 4. szimfóniáját....
Megjelentek a részletek a 3150 számú bejegyzésben előzetesként olvasható előadásról:
INIZIATIVE CULTURALI
Conferenza prima del concerto
Auditorium di Milano - Foyer della balconata
venerdì 11 gennaio 2019 ore 18.00 Ingresso libero
Franz Schmidt e la Vienna delle inquietudini
Relatore: Marco Brighenti
Violoncellista, pianista e compositore, Franz Schmidt fu l’emblema dell’ultima generazione di musicisti che la capitale asburgica donò al mondo prima di essere travolta dal crollo dell’Impero e dall’annessione nazista. Primo violoncello della Filarmonica di Vienna sotto Gustav Mahler, allievo fedele di Bruckner, conoscente ed interprete di Schoenberg, Franz Schmidt seppe forgiarsi un linguaggio che, pur ancorato alla tradizione, risuona oggi carico di presagi oscuri, inquietudini che ben traspaiono dalla Sinfonia n. 4, il suo capolavoro sinfonico, un requiem scritto per la morte della giovane figlia.
*A sinistra due immagini della Conferenza di sabato 29 dicembre 2018
Copyright Mario Mainino
http://www.laverdi.org/en/events/2018%20-%202019/haydn-mozart-e-schmidt
http://www.laverdi.org/it/pages/una-giornata-in-auditorium
Alexandre Tharaud returns to laVerdi under the sign of Haydn and Mozart to perform two piano concerts that are as famous as they are well-liked for their freshness, luminosity and measure. From the triumphs of the Habsburg classical age, the outstanding French pianist, who was already laVerdi’s guest at the Scala in 2017, thus hands the baton to our Musical Director. With a temporal leap of almost one hundred years, Claus Peter Flor will in fact invite us to rediscover one of the most remarkable Austrian composers between the nineteenth and twentieth centuries: Franz Schmidt.
INTERPRETERS
Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi
Alexandre Tharaud Piano
Claus Peter Flor Conductor (Ph. Shawn Northcutt)
Előzmény 3124, a tegnapi koncert ma is hallható:
https://www.konserthuset.se/en
FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019
Thursday 10 January 2019 19.00
Ends approximately 20.50
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra
SCHUMANN'S CELLO CONCERTO
Australian conductor Simone Young is back with a young star cellist.
Australian conductor Simone Young and the Royal Stockholm Philharmonic’s string section will begin the concert with Arnold Schoenberg’s beautiful Notturno – Night Music. In conclusion, we will hear Austrian composer Franz Schmidt’s fourth and final symphony. This elegant and brightly coloured music is also powerful without ever being pompous.
The music Approximate times
Arnold Schönberg Notturno for strings and harp 4 min
Robert Schumann Cello Concerto 25 min
Franz Schmidt Symphony No. 4 42 min
Participants
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra
Simone Young Conductor
Kian Soltani cello
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
FABIO LUISI Dirigent
CHRISTIANE OELZE Sopran
CHRISTA MAYER Alt
HERBERT LIPPERT Tenor (Evangelist)
TIMOTHY OLIVER Tenor
RENÉ PAPE Bass (Stimme des Herrn)
STEFFEN RÖSSLER Bass
ROBERT KOVÁCS Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
FABIO LUISI Dirigent
CHRISTIANE OELZE Sopran
CHRISTA MAYER Alt
HERBERT LIPPERT Tenor (Evangelist)
TIMOTHY OLIVER Tenor
RENÉ PAPE Bass (Stimme des Herrn)
STEFFEN RÖSSLER Bass
ROBERT KOVÁCS Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
FABIO LUISI Dirigent
HERBERT LIPPERT Tenor (Stimme des Herrn)
JAN-HENDRIK ROOTERING Bass (Johannes)
ANNETTE DASCH Sopran
BIRGIT REMMERT Mezzosopran
JOHANNES CHUM Tenor
GÜNTER HAUMER Bass
ROBERT KOVÁCS Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
FABIO LUISI Dirigent
HERBERT LIPPERT Tenor (Stimme des Herrn)
JAN-HENDRIK ROOTERING Bass (Johannes)
ANNETTE DASCH Sopran
BIRGIT REMMERT Mezzosopran
JOHANNES CHUM Tenor
GÜNTER HAUMER Bass
ROBERT KOVÁCS Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
FABIO LUISI Dirigent
HERBERT LIPPERT Tenor (Stimme des Herrn)
JAN-HENDRIK ROOTERING Bass (Johannes)
ANNETTE DASCH Sopran
BIRGIT REMMERT Mezzosopran
JOHANNES CHUM Tenor
GÜNTER HAUMER Bass
ROBERT KOVÁCS Orgel
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Franz Schmidt halála 60. évfordulóján, az esztendőben két alkalommal, az ősbemutatóhoz közeli napokon, adták elő fő művét:
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
LEOPOLD HAGER Dirigent
JOANNA BOROWSKA Sopran
BARBARA HÖLZL Alt
JÖRG HERING Tenor
RUDOLF SCHASCHING Tenor
ROBERT HOLL Bass
KARL-HEINZ LEHNER Bass
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
WIENER SINGAKADEMIE Gemischter Chor
Békés Karácsonyt kívánok olvasóink!
Franz Schmidt mai születésnapi évfordulóján:
Pozsonyi szülőháza helyén - emléktábla -
FRANZ SCHMIDT
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
LEOPOLD HAGER Dirigent
JOANNA BOROWSKA Sopran
BARBARA HÖLZL Alt
JÖRG HERING Tenor
RUDOLF SCHASCHING Tenor
ROBERT HOLL Bass
KARL-HEINZ LEHNER Bass
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
WIENER SINGAKADEMIE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
Oratorium nach Motiven der biblischen Offenbarung des Johannes
INTERPRETEN
HORST STEIN Dirigent
GABRIELE FONTANA Sopran
MARGARETA HINTERMEIER Alt
KURT AZESBERGER Tenor
EBERHARD BÜCHNER Tenor
ROBERT HOLL Bass
ROBERT HOLZER Bass
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
Wiener Symphoniker
Musikverein Wien, Großer Saal
Franz Schmidt: "Das Buch mit sieben Siegeln"
INTERPRETEN
HORST STEIN Dirigent
GABRIELE FONTANA Sopran
MARGARETA HINTERMEIER Alt
KURT AZESBERGER Tenor
EBERHARD BÜCHNER Tenor
ROBERT HOLL Bass
ROBERT HOLZER Bass
SINGVEREIN DER GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE Gemischter Chor
A perchtoldsdorfi Schmidt-villa, a Franz Schmidt-emlékszoba ezen az oldalon is szerepel.
Érdekes, hogy Kína-szoba változatban használják jelenleg a korábbi Ázsia-szoba elnevezést.
http://www.musicweb-international.com/classrev/march99/schmidt.htm
Ez a hír a 3229 számú bejegyzéshez is kapcsolódik:
https://vorarlberg.orf.at/news/stories/2951966/
Manfred Honeck erneut für Grammy nominiert
Der in Vorarlberg geborene Dirigent Manfred Honeck darf auch bei der bevorstehenden 61. Grammy-Verleihung auf einen der begehrten Musikpreise hoffen: Mit dem Pittsburgh Symphony Orchestra ist er in der Kategorie „Beste Orchesterperformance“ nominiert.
Erst im Jänner durfte sich Honeck über den Grammy in derselben Kategorie freuen - mehr dazu in Grammy für Manfred Honeck. Auch bei der nächsten Verleihung darf der 60-Jährige auf eine Auszeichnung hoffen, dieses Mal für eine Einspielung von Beethovens „Eroica“ und Strauss’ „Hornkonzert Nr. 1“. Die Grammys sollen am 10. Februar in Los Angeles verliehen werden.
Franz Schmidt: "2. Symphonie in Es-dur" ( 1911-1913)
Semyon Bychkov vezényel / https://youtu.be/pI2HBsgUCZo
LA SOMPTUEUSE 2E SYMPHONIE DE FRANZ SCHMIDT SUBLIMÉE PAR SEMYON BYCHKOV
Le 10 juillet 2017 par Jean-Claude Hulot
On connaît mal en France la musique de Franz Schmidt et c’est bien dommage !
RAJTER LAJOS
Wikipédiaoldala :https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Rajter_Lajos
FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019
A programot 2019. január 10-én is előadják, lsd. 3124 számú bejegyzés.
Az emléktábla az egykori Franz Schmidt-villa legfelső szintjén továbbra is őrzi a zeneszerző múltbéli koncertsikereit....
Franz Schmidt: "Toccata C-dur" (1924)
A zene a kottán követhető / YT https://youtu.be/J22LR_UOX2w
(Korábbi YT felvételek a művek partiturájával: lsd. 3163, 3157, 3156, 3128 számú bejegyzések)
Köszönöm, hogy kifejtetted gondolataidat!
A szép hangzás talán itt azt is jelenti, hogy a bécsi fülnek szép, bécsies, amit a Wiener Philharmoniker tud a legkiválóbban előhívni. Ez a hangzás talán zenészdinasztiák játékának hagyománya is, generációról generációra száll, mert így hallották, így tanulták. Azt hiszem a hangszereken is sok múlik.
A 4. szimfónia budapesti ősbemutatóján én ezt a szép hangzást hallottam, annak ellenére, hogy kritika is érte az előadást.
Még visszatérnék a 3228. sz. alatt feltett kérdésedre. A szép hangzásnak nemcsak az a titka, hogy a Bécsi Filharmonikusok a világ egyik legjobb zenekara, hanem az is, hogy több bennük az érzés, a mélység és a tisztelet az egyes zeneszerzők művei iránt. Pláne, ha még bécsi is a zeneszerző, akinek a művét tolmácsolják! Természetesen a németek is kiválóak, mindig is jók voltak, különösen Karajan idején. (Persze, Karajan is osztrák volt.) A német érzelemvilág - úgy tapasztaltam - kicsit keményebb. A bécsi az más. A közös történelem, illetőleg az Osztrák-Magyar Monarchia kapcsán kialakult összefonódásoknak köszönhetően a bécsiek érzelemvilága sok tekintetben rokon a magyarokéval. Így aztán a Bécsi Filharmonikusok Schmidt műveit mindig is másképpen fogják játszani, mint a többiek. Nálam az első helyen állnak, de a mi magyarjaink is ott vannak az élen!
Schmidtet nagyon nehéz jól játszani. Nem véletlen, hogy ahányan játsszák, annyiféle az előadott mű hangzása. Sokan nem érzékelik a Schmidt zenéjében rejlő mélységeket. Hiába számít ő osztráknak, akkor is magyar, érteni kell a sajátos magyar lélek zenében kifejezett rezdüléseit. A zenekaroknak nincs könnyű dolguk egy-egy Schmidt mű betanulásakor. A karmesternek pedig – még akkor is, ha szakmájának kiváló művelője - Schmidtet alaposan meg kell ismernie ahhoz, hogy zenéjét elő tudja adatni egy zenekarral.
Ebben nyilvánvalóan az adott zenekart alkotó zenészek és a mindenkori karmesterek tehetsége játszik együttes szerepet. A karmesterekkel kapcsolatos jelenlegi helyzetről dr. Carmen Ottner a következőket írta:
"Das Fehlen von Schmidt-Aufführungen liegt auch bei den Dirigenten u.a.:
Z.B. Welser-Möst hat sich durch seinen Abgang von der Staatsoper "ins eigene Fleisch geschnitten", ist hier nicht mehr an vortderster Front, Manfred Honeck viel in den USA, Luisi für Österreich "in der Versenkung verschwunden", Petrenko hat zwar jetzt die "Vierte" mit den Berlinern dirigiert, aber muß jetzt wohl in Berlin ein anderes Repertoire dirigieren usw...
Die Kammermusik ist sehr schwer zu spielen und kann nur von erstklassigen Ensembles bewältigt werden. Hin und wieder setzen diese Schmidts Quartette und Quintette aufs Programm, aber nicht so oft wie Mozart, Beethoven etc..., - das hängt auch von den Konzertveranstaltern ab."
Vajon mi lehet a titka ennek a bizonyos szép hangzásnak?
Ahogy a Franz-Schmidt-Gesellschaft évtizedeken át számos emlékezetes előadással újra életet lehelt Franz Schmidt zeneműveibe, feldolgozta életművét és megismertette a zeneértő közönség újabb generációival, az maradandó, óriási vívmány és eredmény. Mindenekelőtt Dr. Carmen Ottner zenetörténész asszony érdeme.
Fórumunk egyik értékes és fontos eleme, hogy kapcsolatba kerültünk a bécsiekkel, akik nem egy esetben elismeréssel szóltak Franz Schmidt munkásságáról írt bejegyzéseinkről és a fórumról. Októberben én is újra felvettem a kapcsolatot Dr. Ottner asszonnyal, aki lelkesedve említette a Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb szép, érdekes és hangulatos megnyitóját és fináléját, amelyen részt vett, szólt arról is, hogy első helyezett nem volt, hanem két második helyezett. Az orgonaesteket igen kedveli.
Néhány héttel ezelőtt Kovács Róbert is játszott Schmidt-darabot.
Most egyébként Bécsben tényleg csend van ezen a téren...
Igen, a Berlini Filharmonikusok tökéletes technikáját is említette, és megjegyezte, hogy "nem volt benne" a Bécsi Filharmonikusok szép hangzása.
Az a bizonyos szép hangzás, amelyre Prof. Dr. Franz Schmidt úgy ügyelt és nagy hangsúlyt fektetett...művészként és tanárként egyaránt - talán örökre letűnt, mondom én. Ennek több oka is lehet. Mindenestre, ha így maradna, nagy veszteség lenne.
Dr. Ottner asszony egyúttal megköszönte, hogy Franz Schmidt fórumát továbbra is vezetjük azaz naprakészen és elevenen tartjuk.
Franz Schmidt 2019-es évfordulói évében (lsd. 3221 számú bejegyzés) fő művét a zenéjét szerető közönség a Musikvereinben hallhatja, ez újdonság számomra, majd felvesszük a koncertlistára.
Életművével kapcsolatban minden fontos részletet feltártunk, ám, ahogy a perchtoldsdorfi havilap cikke és képsorozata mutatja, felbukkannak érdekességek, ezekből továbbra sem lesz hiány.
Mivel érdekelt a Schmidt-Villa sorsa, feltettem a kérdést dr. Carmen Ottner asszonynak, a 2017-ben feloszlott Franz Schmidt Társaság egykori igazgatósági tagjának, mit lehet tudni e témáról. Ottner asszony azonnal és készségesen a következőket válaszolta:
„Amikor a Vago család a villát megvásárolta, a zongorát és a lakószoba bútorzatát, ill. a könyveket, kottákat rövid idő elteltével átadta a perchtoldsdorfi Franz Schmidt Iskolának. Ezek a Perchtoldsdorf központjában álló régi palota igazgatóságának a helyiségeiben vannak (voltak?). A jelenlegi igazgatónővel nincs kapcsolatom, de remélem, hogy a bútorokat és a zongorát továbbra is ott használják. (!???) Annak idején megkíséreltük rávenni a várost, hogy vásárolja meg a házat, és ott alakítson ki egyfajta múzeumot, amit, sajnos, nem tettek meg. Tehetetlenek voltunk, és végig kellett néznünk, miként adja el a házat Schmidt egyik unokahúgának rettenetes leánya, aki néhány évvel később elborult elmével elhunyt. Szegény Schmidt …
2016 júniusa óta az Osztrák Zenetársaság elnökeként (korábban sok évig ügyvezetőjeként és alelnökeként) az Osztrák Zenetársaság programjainak az összeállításával foglalkozom, mely társaság székhelye az Állami Opera háta mögött található. Ez egy tiszteletdíj nélküli tiszteletbeli pozíció, de sok örömet okoz, jóllehet igen időigényes, és néha idegileg is megterhelő … Hiszen pénzügyileg néhány éve az összes ilyen jellegű társaság igen rosszul áll.
Schmidtől Bécsben, sajnos, semmit sem adnak elő, sem a Zeneegyletben, sem a Hangverversenyek Házában. Külső előadók – Stájerországból - júniusban a „Könyv”-vel fognak vendégszerepelni a Zeneegyletben; a szereposztás nem rossz, de a korábbi évek színvonalát nem éri el.
Augusztus végén ott voltam a Salzburgi Ünnepi Játékokon, és a Berlini Filharmonikusokkal meghallgattam a Petrenko vezényelte 4. szimfóniát. Jó volt, de hiányzott a Bécsi Zenekar hangzása. […]”
Idáig a levél érdemi része. Mi következik ebből? Nemcsak mi bánunk meggondolatlanul az értékeinkkel. Úgy tűnik, ez a kor már mást tart fontosnak. Egy elhunyt neves zeneszerző otthona és használati tárgyai iránt, amelyeket elődeink ereklyéknek tekintettek volna, ma már csekély érdeklődés mutatkozik. Ebben az önös érdekeket mindenek fölébe helyező, haszonelvű világban nincs elegendő pénz „fölösleges” dolgokra. Mint amilyen a kultúra is.
Ottner asszony elküldte egyébként az Osztrák Zenetársaság (Österreichische Gesellschaft für Musik) által szervezett novemberi és december zenei programot is. A mindenkori soron következő rendezvényekkel kapcsolatos részletek itt megtekinthetők:
Ugyan, nem volt nehéz elnézni, mert nagy formátumú a lap, és két oldalra terjed ki a cím.
A szobaberendezés szinte még a zeneszerző lényét érezteti...kár, hogy filmfelvétel nem készült zongorajátékáról. Bár csoda folytán még előkerülhet.
Köszönöm, hogy kijavítottad az általam hiányosan begépelt újságcímet: Ein Spätromantiker in Endzeitstimmung"! :) Az abban közölt fényképek valóban ritkaságok. F. Schmidt dolgozószobájának eredetijét pl. csak ebben az újságban láthatjuk.
A Lohnsteinstraße linken elindulva érdemes "sétát tenni" a napsütötte, őszi Perchtoldsdorfban.
Úgy érzem, hogy a Szlovák Rádió evvel az emlékkoncerttel kitett magáért...hozzáértő, méltó programmal összeállított megemlékezésnek örülhettek a pozsonyiak.
"Ein Spätromantiker in Endzeitstimmung"
70 éve...
Érdekes, megfelelő színvonalon tájékoztató összeállítás. A fényképek is ritkaságok.
Ebben az évben emlékezhettünk a "Das Buch mit sieben Siegeln" 80 évvel ezelőtti bemutatójára, 2019-ben Franz Schmidt születésének 145. és halálának 80. évfordulója lesz.
Radegundis fórumtárs Franz Schmidt kapcsán Perchtolsdorfról írt beszámolóját korábban is élvezettel olvastam, és most is élményt jelentett az újraolvasása. Különösen a Perchtolsdorf tisztaságáról leírtak ragadták meg a figyelmemet. Nem tudom, hogy az időközben bekövetkezett „történelmi változások“, a beszivárgó idegen kultúra nyomai mennyire változtatták meg ezt a képet, mindenesetre a Radegundis fórumtárs által leírt tisztaságra lenne a legnagyobb szükség manapság, MINDEN TÉREN!
A Perchtolsdorfer Rundschauban Franz Schmidt halálának 70. évfordulója alkalmából hosszú cikk jelent meg a zeneszerzőről. Franz Schmidtnek a Lohnstraße 4. sz. alatti, perchtolsdorfi villája 1994-ben – ahogyan a cikkben olvashatjuk – Dr. Elisabeth Vago és az azóta elhunyt Dr. Zsolt Vago tulajdonába került. Az új tulajdonosok 1996-ban Perchtolsdorfnak ajándékozták a zeneszerző életének és alkotó tevékenységének a „miliőjét szignifikáns módon dokumentáló“ tárgyakat. Érdekes lenne kideríteni, miként jutott e minden bizonnyal magyar származású család ennek a különleges értéket képviselő ingatlannak a birtokába. Rokoni szálak fűzhették őket F. Schmidt családjához? Hiszen fölöttébb érdekes, hogy a zeneszerző használati tárgyait beköltözésük után 2 évvel, csak 1996-ban ajándékozták a kisvárosnak.
Ein Spätromantiker in "End" - Vor 70 Jahren verstarb Franz Schmidt, der Schöpfer des Oratoriums
FRANZ SCHMIDT MŰVEI - KONCERTEK 2017/2018/2019
BRAHMS – DOHNÁNYI – SCHMIDT
The second subscription concert of the 90th concert season of the Slovak Radio Symphony Orchestra will be held in token of the music of two Bratislava-born exceptional musicians Franz Schmidt and Ernst Dohnányi. The concert is dedicated to Prof. Ľudovít Rajter, who was pupil of both mentioned composers in Vienna, resp. in Budapest, and later chief conductor of the Slovak Radio Symphony Orchestra and co-founder and first conductor of the Slovak Philharmonic.
The concert takes place in cooperation with the cycle (Un)Known Music of the Albrechtina association as part of the project (Un)Known Music in the Radio and Television Slovakia 2018, the main partner of which is the Slovak Arts Council.
Slovak Radio Symphony Orchestra
Milan PAĽA, violin
Martin LEGINUS, conductor
Programme:
Johannes BRAHMS (1833 – 1897)
Academic Festival Overture, Op. 80
Ernst DOHNÁNYI (1877 – 1960)
Violin Concerto No. 2 in C minor, Op. 43
Franz SCHMIDT (1874 – 1939)
Symphony No. 3 in A major
Friday 9th November 2018 / 7 pm / Great Concert Studio of the Slovak Radio Bratislava
https://www.visitbratislava.com/events/brahms-dohnanyi-schmidt/
Elmúlt egy esztendő, ismét megtekinthetjük a kamera közvetítésével a hagyományos eseményt:
https://m.perchtoldsdorf.at/veranstaltungen.htm
Hiataeinzug
Perchtoldsdorf, Marktplatz
Traditionelles Erntedankfest (9.45 bis 12.00 Uhr) der Perchtoldsdorfer Weinhauer.
9.45 Uhr Eintreffen des Festzuges auf dem Marktplatz.
10.00 Uhr Festmesse in der Pfarrkirche St. Augustin, anschließend „Gstanzlsingen“ auf dem Marktplatz mit
Freiwein-Ausschank.
Veranstalter: Weinbauverein Perchtoldsdorf
Tegnap kaptam Radegundis fórumtársunktól az értesítést, hogy az idei ünnepséget ma tartják - remélhetőleg nem neheztel, ha három évvel ezelőtti bejegyzését ideemelem:
"924 Radegundis | 2015-11-08 13:59:18 | |
Remélem, a webcam néhány hangulatos képe felkeltette az érdeklödéseteket, hogy jövöre talán egy látogatással összekötve Ti is részesei lehettek ennek a boldog forgatagnak. Bécs ma már nem osztrák és nem Ausztria... A jó érzésü osztrákok is megpróbálnak menekülni ezektöl a "liberális" konklávéktöl, legalább hétvégére. Ebben P'dorf egy egyedi jelenség, a városka vezetöi ragaszkodnak a hagyományokhoz és örzik azokat. Aki itt lakhat, az Bécs elönyeit is élvezi - házunktól 150 m a városi busz megállója, azzal 7 perc a Schnellbahn-megálló Liesingben, onnan 20 perc a Stephansplatz! Itt a sok városi átoktól mentesen lehet élni, emberi léptékkel. Talán ez hozta ide végleg Schmidtet is, bár az akkori körülmények még mások voltak... (Ugye elsö - ifjúkori - idekerülésének existenciális okai voltak) Perchtoldsdorf - néha régiesen Petersdorfnak is hallani, mint ma is! - fiataljai és idösebbjei adnak a egymásnak randevút a Hiataeinzug reggelén a Hauptplatzon, az egykori piactéren. Azt írtam majdnem spontán, hogy tolonganak - no nem, ez itt még a régi Ausztria, itt mindenki rámosolyog a másikra és ügyel rá... Igaz, hogy Schuster úr a polgármester spontán Halló-val köszöntötte a tömeget, de elbúcsúzni már nem felejtett el a régi szép "Pfiat Euch" (pfiet eih) Mundart-tal, ami eredetileg a "Behüte Euch Gott" - isten áldjon (igazában védjen) Benneteket formának felel meg. Az említett kb. 80 kg-os(!) "Pritschn"-t most éppen kedvenc Heuriger-ünk ifjú "Hütere" vitte ill. táncoltatta a derekára erösített tartószerkezetben - ki nem néztük volna belöle... A hagyományokra jellemzö - ezt mi is most hallottuk elöször az ünnepségen - hogy ezt a vas szerkentyüt 1910-ben(!!!) csinálták, azóta évenként ezt használják! Az óriási tömeg dacára tisztaság van és marad a téren - kis gyerekek is maguk dobják ki a "Naschkatze" nevü vásári bodegából kapott borzalmas habcsók papírját. A Posta elött egy idös hölgy áll fel mellettem a padra, hogy lássa a templomból a menet bevonulását a piactérre - utána lelép és papirzsebkendövel gondosan letörli maga után a padot. Pedig azt tegnap patika tisztaságúra mosták. Itt mindenki szomszéd, ügyel a másikra és így marad P'dorf - P'dorf... Ha látszódott a képen: a menet - a három pacival és a Pritschn-nel az élen a tér baloldalán a plébánia elött állt meg, itt került sor az említett "szerenádra" és az "Erntekorb"-nak a plábánosnak való átadására. Az akciókat az itt elmaradhatatlan "Blaskapelle", a fúvósegylet kísérte. Utána 50 m-rel arrébb vonultak, a szintén baloldalon lévö régi községháza, "Gemeindeamt" elé, itt kezdödtek a Hüterek tréfás kétsorosai, aktuális versecskéi (borzalmas, hogy csak az a szó jut eszembe, hogy amolyan "csasztucskák", remélem, erre a jelenségre már csak én emlékszem!), üdvözlések. A teljesség kedvéért: a mai Gemeindeamt a régivel szemben a webcam képén a jobboldalon van. A mai jó hangulatból és a hozzá ajándékként kapott 22 fokos napsütésböl kívánom, hogy minél több helyen és minél gyakrabban legyen Nektek is részetek ilyen emberi élményben, ami az ember alapvetö igényeihez tartozik!" |
A tavalyi összejövetelt sem kísérte napsütés, a YT felvétel itt látható, de biztos vagyok benne, hogy azért fényes lesz a hangulat!
Talán mégis kisüt a Nap... :-)
Ez a szép összeállítás F. Schmidt műveiből idén, április hónapban került fel a netre:
https://www.youtube.com/watch?v=3GPxpdoY-8E&list=RD3GPxpdoY-8E&index=1
THE MUSIC OF FRANZ SCHMIDT: VOLUME 1: THE ORCHESTRAL MUSIC
With Personal Recollections by Hans Keller and the Autobiographical Sketch by Franz Schmidt
Extent: 190 pages
Franz Schmidt is increasingly being recognised as one of the great composers. His music covers symphonies, quartets, opera and oratorio, and works for organ. In all of these genres he proves himself a master of large-scale symphonic form and one of the most substantial lyric geniuses of all time. Born in Hungary in 1879, Schmidt spent most of his life in Austria (he died in Vienna in 1939) where his importance was universally agreed; now his towering stature is also acknowledged further afield.
In this first of a three-volume survey of Schmidt’s music, Harold Truscott, the outstanding authority on Schmidt in the English-speaking world and himself an important composer, examines the orchestral works – the four gripping symphonies, the Variations on a Hussar Song and the Chaconne – taking the reader and listener through each of these mighty scores.
This first volume is introduced by the ‘Personal Recollections’ of Hans Keller, who knew Schmidt well in pre-World-War-II Vienna. The book also features the first-ever translation into English of Schmidt’s Autobiographical Sketch, where the composer tells of his early childhood in Hungary, his teenage years near Vienna and his life as a cellist in the Vienna Philharmonic, where he came into conflict with the autocratic Gustav Mahler. Volumes 2 (on the chamber music and music for keyboard) and 3 (music for the voice) are in preparation.
https://toccataclassics.com/product/music-of-franz-schmidt-vol1-truscott/
Franz Schmidt első operájának legismertebb részlete lemezen:
Gwyneth Jones születésnapja alkalmából emlékezzünk erre a felvételre:
Franz Schmidt: "Notre Dame", Oper (1902-1904)