Bejelentkezés Regisztráció

Belcanto


175 Búbánat 2005-05-27 14:40:20
2005.01.21. \"Az Operafesztivált nem lehet lekoppintani\" Miskolc (ÉM) - Marton Éva operaénekes 2003-tól vadonatúj \"szerepben\" tündököl: a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál muvészeti igazgatója. Sikeres alakítását a Miskolci Múzsa Díjjal ismerték el. ÉM: Mint ünnepelt szopráncsillag, oly sok - világra szóló - elismerést tudhat magáénak. Mit jelenthet ezek után Marton Éva számára egy miskolci díj? Marton Éva: Minden elismerést komolyan kell venni. Büszke vagyok rá, hiszen szívvel-lélekkel teszek eleget ennek a feladatomnak is. Ôszintén örülök, hogy elismerik e tevékenységemet, de gondolom, hogy ez nem csak elismerés, hanem a város szeretete is. ÉM: A tavalyi Operafesztivál idején lapunknak adott interjújában azt mondotta: legfôbb feladatának tekinti, hogy a fesztiválnak reklámot csináljon. Mit tapasztalt, milyen újabb sikerrel? Marton Éva: Amióta elvállaltam e megbízatást, a világ egyetlen pontján (Amerikában, Olaszországban, Németországban, legutóbb Spanyolországban) sem adtam anélkül interjút, hogy a miskolci fesztivált meg ne említettem volna. A hatása nem is marad el: nem lehet nem észrevenni, hogy a miskolci fesztivál példává nôtte ki magát. Bizonnyal e sikeren felbuzdulva a Szegedi Szabadtéri Fesztivál is önálló vállalkozássá alakult, s Pécsett is hasonló törekvésekkel próbálkoznak. Meg is kerestek minket - ezalatt magamon kívül a férjemet is értem, akire nemcsak énekesi karrierem során támaszkodhattam, hanem ezen új vállalásomban is - , de azt válaszoltuk: legfeljebb tanácsot adhatunk, de az Operafesztivált nem lehet lekoppintani. ÉM: \"A Martonok\" nem arról ismertek, hogy könnyen feladnák elképzelésüket. A nyáron említették: bántja a szemüket a színház melletti lakóházak külseje. Megpendítették azt is: a fesztivál újabb helyszíne lehetne a vasgyár. Nem sok minden változott. Feladták? Marton Éva: Szó sincs róla. Fedor Vilmos alpolgármester megnyugtatott, hogy az idei Operafesztivál idejére jelentôs változáson mennek át az említett épületek. S ez így van rendjén: a város és a megye vezetése, továbbá a helyben élôk támogatása nélkül nem funkcionálhat a fesztivál, örülök, hogy sajátjuknak tekintik, hiszen a várost szolgálja. Nem szabad hagyni, hogy visszaesés következzen be, hogy jó magyar módra megálljunk, mielôtt feltennénk az i-re a pontot. Továbbra is állítjuk, van fantázia abban, hogy a volt vasgyár területén kulturális, valamint szórakoztató és élményközpont alakuljon, ami több ezer embernek tudna munkát adni, de ehhez vállalkozó(k)ra, befektetô(k)re van szükség. Jól mondta: a Martonok olyanok, mint a buldogok: amit a szájukba vesznek, nehezen engedik el.

174 frushena 2005-05-25 17:24:49 [Válasz erre: 166 Búbánat 2005-05-25 10:52:26]
Köszi Búbánat!

173 frushena 2005-05-25 17:23:07
Maradtam a Tell Vilmosnál! Jegyeket épp most csomagolja a néni! Kb. mennyi az út autóval? Mikor kell indulni, hogy ne kelljen rohanni? Valamivel több mint 2 óra. Így emlékszem!

172 Búbánat 2005-05-25 15:38:08 [Válasz erre: 170 Énekkar 2005-05-25 15:17:47]
Ez egyre érdekesebb lesz...

171 Búbánat 2005-05-25 15:36:21 [Válasz erre: 167 Franca 2005-05-25 11:17:38]
Így van. Nekem van egy videó felvételem is belőle, ami jó pár évvel ezelőtt a Glyndebourne-i fesztivál egyik előadásáról készült. Pompás zene. Egyébként idén Nagy Britanniában Garsintonban is bemutatják a Manorban: 11 June-9 July. Le comte Ory Rossini. Elizabeth Vidal, Colin Lee, Victoria Simmonds, Miljenko Turk, Anne-Marie Owens, Dean Robinson. C David Parry, Egy másik Rossini-különlegesség az Edinbourgh-i Nemzetközi Fesztiválon: Aug 19. Adelaide di Borgogna (Usher Hall) Annick Massis, Jennifer Larmore, Bruce Ford, Mirco Palazzi, Rebecca Bottone, Ashley Catling, Mark Wilde. C Giuliano Carella.

170 Énekkar 2005-05-25 15:17:47 [Válasz erre: 169 Búbánat 2005-05-25 15:02:49]
Annyi igaz a dologból, hogy felkérték az Opera Énekkarát, de nem vállalta - épp a nagy anyag és a sok itthoni elfoglaltság miatt. (Persze ez több hónapja történt.)

169 Búbánat 2005-05-25 15:02:49 [Válasz erre: 168 Énekkar 2005-05-25 13:30:17]
Pedig így hirdetik. Ha nem,akkor vajon kié a feladat; tudjuk, hatalmas feladat hárul rájuk a négy felvonásban.

168 Énekkar 2005-05-25 13:30:17 [Válasz erre: 163 frushena 2005-05-25 08:22:22]
A Tell Vilmost nem az Opera énekkara csinálja.

167 Franca 2005-05-25 11:17:38
Én is vettem jegyet mind a kettőre. Az Ory grófját most ismertem meg, CD-n szreeztem be Stefania Bonfadellivel és Juan Diego Florezzel. Nagyon tetszik. A zene ismerős az Utazás Reimsbe című Rossini operából,de van benne néhány újdonság is.Igazi Rossini opera buffa, jó szórakozás.

166 Búbánat 2005-05-25 10:52:26 [Válasz erre: 165 frushena 2005-05-25 08:49:24]
Az Ory grófja szereposztását nem tették közre, feltételezem, hogy az Auris Társulat fellépő művészei között többen visszaköszönnek a nemrég bemutatott A bűvös vadász szereposztásából... A Tell Vilmos címszereplőjén, Brusonon kívül szintén nem tudunk semmit, illetve, hogy a Magyar Állami Operaház Énekkarát és Zenekarát vezénylő Marco Balderi repertoárjába tartozik A szerelmi bájital, Carmen, Rigolettó, Traviáta, A sevillai borbély, a Tosca, a IX. szimfónia, Mascagnitól az Isabeau és Respighitől a Christus. Miskolcon még vezényli a Don Pasqualét (Ez utóbbiban Keszei Bori , Enzo Capuano és Blagoj Nacosci énekel). Minden többi ezek szerint meglepetés lesz… Csak jó legyen!

165 frushena 2005-05-25 08:49:24 [Válasz erre: 164 Búbánat 2005-05-25 08:45:02]
Sajnos csak egyre van mód! Szívem szerint mindkettőt megnézném! A Tell Vilmost ismerem jól, az Ory grófját viszont semennyire. Bruson-ra kíváncsi lennék. Nem tudom, hogy mi legyen. Ma kiderül! Remélem!

164 Búbánat 2005-05-25 08:45:02 [Válasz erre: 163 frushena 2005-05-25 08:22:22]
Tizenkét előadásra vettem jegyet, már megküldték nekem. Természetesen ez a kettő is benne van a választékomban. A szállásom is már biztosítva van. Azért próbálj eljutni mindkét Rossinire. Ez a két utolsó operája.

163 frushena 2005-05-25 08:22:22
Kettő között vacilálok! Június 22. 21 óra, Nyári Színház ROSSINI: ORY GRÓFJA Auris Társulat előadása Művészeti vezető: Selmeczi György Június 23. 19 óra, Nagyszínház ROSSINI: TELL VILMOS (koncertszerű előadás) Szólisták: Tell Vilmos - Renato Bruson Közreműködik: A Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara Vezényel: Marco Balderi Szívem szerintem egyértelmű, hogy melyikhez húz! A pénztárcám viszont ... :) Viszont az Ory grófját nem ismerem. Búbánat? Te tervezed Miskolcot?

162 Megén 2005-05-19 08:59:10
Hiába, mindenkinek szorosabbra kell húzni a nadrágövet. Ha spórolni kell az országnak, akkor nem csak általánosan, hanem konkrétan is spórolni kell. A Filharmóniai Társaság hiányzó pénze nem jön össze a bérletekből? Tudtommal az ő bérleteik a legdrágábbak! Tulajdonképpen mire kellett nekik az az állami pénz? Tudja ezt valaki? Bérre, hangszerre, kottára, helyiségbérletre? Aki okosabb ebben mondja már el nekünk. Köszönöm :-)

161 Búbánat 2005-05-19 08:43:03
Bátor Tamás a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezető igazgatója szerint nem rendíti meg az idei rendezvényt az, hogy az eredetileg beígért állami támogatásnak egyelőre csak a háromötödével számolhatnak a szervezők. Az ötödik alkalommal megrendezendő „Bartók +…” elnevezésű zenei eseménynek egyre nagyobb a híre. Az állami költségvetésből eredetileg 125 millió forint jutott volna a nemzetközi rangú esemény megrendezésére, mára ez az összeg 75 millióra csappant, s csupán ígéret az, hogy a különbözetet a szakminisztérium keretéből biztosítják…” (Magyar Nemzet, 2005. Jeney Edit)

160 Búbánat 2005-04-26 18:43:26
Miskolc, 2005. június 25. 19 óra, Nagyszínház BEL CANTO GÁLA Közreműködik: Evrard Manon Strauss, Nino Surguladze, Roberto Frontali, Roberto Scandiuzzi, Miskolci Szimfonikus Zenekar Vezényel: Joseph Rescigno Rescigno, Joseph karmester New Yorkban született, nagy hagyományokkal rendelkező olasz származású zenészcsaládban. A Salzburgi Fesztivál Karmesterversenyének második díját nyerte 1969-ben. Azóta több mint 50 operát és szimfonikus zenekart vezényelt világszerte. Vezényelte többek között Verdi, Puccini, Wagner operáit, Bach, Mozart, Beethoven, Csajkovszkij, Mahler, Dvorak, R. Strauss szimfonikus műveit. Surguladze, Nino mezzoszoprán 1977. október 12.-én született Tbilisiben, Grúziában. Eredetileg TV-s újságírást tanult és művészeti tanulmányokat folyatott. Részt vett népszerű zenei projektekben is. Első díjat nyert egy grúziai popzenei versenyen, és sok filmben is szerepelt. 1995-ben kezdte meg tanulmányait a V. Saradgishvili Állami Konzervatóriumban Tbilisiben. 2000-ben első díjat nyert a Toulouse Ének Versenyen és számos díjat a 2001-es barcelonai Francisco Vinas Versenyen. Jelenleg is tagja a milánói Scala Fiatal Énekesek Akadémiájának. Strauss, Evrard Manon szoprán A figyelemre méltó szoprán tehetség 1982-ben született Franciaországban. Nemcsak erőteljes hangja van, hanem rutinos színpadi előadó is. Versenyei: első díj a 2004-es Concorso Internazionale de Canto Lirico énekversenyen; Adami díj a 2003-as Voix d\'Or (\"Arany hang\") Versenyen; döntős a 2002-es Nemzetközi Giulietta Simionato Versenyen; arany érem Conservatoire National de Région; győztes a Nemzetközi Francisco Vinas versenyen Scandiuzzi, Roberto basszus Napjaink egyik legjelentősebb basszistája. 1982. májusában debütált a Milánói Scala Figaro házassága előadásán. Pályafutása során a világ legrangosabb operaházaiban és fesztiváljain vendégszerepelt: New York-i Metropolitan, Milánói Scala, Londoni Covent Garden, Párizsi Bastille Opera, Bécsi Staatsoper, San Francisco-i Opera, Salzburgi Fesztivál, Veronai Aréna. Napjaink legnagyobb karmestereivel dolgozott, illetve dolgozik: Sir Georg Solti, Riccardo Muti, Claudio Abbado, Sir Colin Davis, Valery Gergijev, James Levine, Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Marcello Viotti. Az operairodalom valamennyi nagy basszus szerepét alakította: Fülöp király, Fiesco, Don Silva, Zaccaria, Attila, Ramfis, Mózes, Timur, Colline, Don Giovanni, Mefistofele, Dossifej, Gremin, Borisz Godunov. Frontali, Roberto bariton A Ravennai Fesztiválon való debütálása óta Roberto Frontalit tartják az egyik legjobb Bel canto előadónak. Repertoárja tartalmazza Bellini, Donizetti, és Rossini operáit, valamint néhány Verdi operát is. A világ legnagyobb operaházainak vendége volt (Milánói Scala, Metropolitan Opera - New York, Covent Garden és Royal Operahouse London, Bécsi Operaház, Párizsi Bastille). Legutóbbi produkciói a Falstaff és a La Traviata volt Riccardo Muti vezénylete alatt. Korábban olyan művészekkel dolgozott, mint Claudio Abbado, Bernard Haitink, Riccardo Chailly és Marcello Viotti és Zubin Mehta.

159 Búbánat 2005-04-11 09:07:25 [Válasz erre: 157 Sallustio 2005-04-06 19:22:47]
Lesz rá alkalmad, ha elutazol a nyáron Miskolcra, az operafesztiválra: Június 19-én 15 órakor, az Avasi Templomban meghallgathatod élőben is - igaz, nem a zenekari változatát, hanem a \"hagyományos\" eredeti partitúra szerint: ROSSINI: PETITE MESSE SOLENNELLE Közreműködik: Frankó Tünde, Takács Klára, Kovács István - ének, a tenor: ? Harazdy Miklós, Pál Anikó - zongora, harmónium, Budapesti Madrigál Kórus Vezényel: Szekeres Ferenc Érdemes rá elővételben jegyet váltanod(2.000 Ft), ha vállalkozol az utazásra.

158 Sallustio 2005-04-06 19:36:19
Frushenának üzenem, hogy Rossini: La Donna del Lago operája az egyik kedvencem. Amikor előszőr hallottam Caballé-val a címszerepben, kb.2O-éve egy másik Rossinit ismertem meg és egyből megfogott. Nemrég vásároltam meg DVD-n is, mert látni is szerttem volna. Ez egy komoly opera, lehet, hogy később talán megkedveled ? Mindenesetre \"kövezés\" nem lesz, nem kedvelhetünk minden művet egyformán !

157 Sallustio 2005-04-06 19:22:47
Biztosan Neked van igazad, mert Te személyesen is meggyőzödhettél a mű időtartalmát illetően. Én csak a saját lemezemre hivatkoztam, amikor kb 8O percet irtam a mise terjedelméről. Ugyanis a lemezidő pontosan : 79:23 p. Vajjon mi lehet az oka annak, hogy 2O perc az eltérés ? Ilyen lassú tempóban aligha adhatják elő a művet. Talán a lemezről maradhattak ki részletek, vagy rövidebbre vettek részeket. Mindenesetre, jó lenne egyszer meghallgatnom élő adásban is a \"kis misét.\"

156 Búbánat 2005-04-05 11:14:03 [Válasz erre: 153 Sallustio Előzmény l47.Válasz erre 2005-04-03 20:28:38]
Valóban nagy élmény volt ez a Rossini-mű! Nem bánnám, ha ez a zenekari változat gyakrabban műsorra kerülne. Megismétlem, hogy a tiszta zenei idő kb. 100 perc volt, mértem az időt, s figyelembe vettem azt a röpke szünetet is, ami a glória meg a credo után volt. Különben az egymást követő tételeket Rossini szinte mindenhol átkötötte, átvezette a következő tételbe, tehát ott pillanatnyi szünet sem volt. Azt sem mondhatnám, hogy a mise lendületét Ligeti visszafogta, megtörte volna, bár lehet, hogy más karmesterek helyenként gyorsabb tempókat dikrálnak... Tehát, a tények itt azt mutatják, hogy az általad említett 80 percnél mindenképpen hosszabb az eredeti két zongora-harmóniumra írt mű is, mert emlékszem, amikor a rádióból annak idején felvettem, nem fért rá a 90 perces audió kazettámra, így a vége kb. 5 perc akkor lemaradt a felvételemből. Az biztos - összehasonlítottam a két verziót - a zenekari változat hosszabb az eredeti két zongora-harmóniára írtnál, így ebben maga a Mester, Rossini a \"ludas\". Én nem bántam, sőt a helyében még hosszabbat írtam volna. El tudtam volna hallgatni még tovább is. Ilyen magasztos felvételt lejátszva, vagy koncerten hallgatva, az ember nem érzi az idő múlását...

155 Búbánat 2005-04-04 11:14:55 [Válasz erre: 154 frushena 2005-04-04 00:26:28]
Dehogy \"kövezünk\" meg Téged. A magam véleménye, hogy az operakomponista Rossini alkotó korszakának középső szakaszából mindenképpen kimagasló mű, ami főleg a gazdag zenei invencióban, az áradó melodikában, az újszerű harmonizálási technikában és a briliáns hangszerelésben nyilvánul meg. Persze, az opera több tekintetben is magán viseli a korabeli sablonokat, jelenet-építkezési megoldásokat, az egyes szólamok, áriák, duettek, együttesek, kórusok alkalmazása, mind-mind behelyettesíthető lenne a korabeli Rossini és egyéb szerzők műveiből kiemelt részekkel, és a laikus hallgató észre sem venné a turpisságot. Mégis, ha meghallgatod, mondjuk az opera fináléját, azaz Helena rondóáriáját, elámulsz a gyönyörűségtől... Szerintem, a zenéje pompás, mégha sok korábbi operából ismert építkezési technika visszaköszön.. Egyébként ez a mű operaseria, azaz \"komoly\" opera, s mint ilyen a Tankréd és az Otello után az egyik legtökéletesebb műve. Rossini a következő operáiban már egyre inkább igényesebb szövegkönyvekre alkotott, ami a saját zenei fejlődését is maga után vonta, és a Semiramistól kezdve, már a párizsi nagyoperai minta előfutáraként is számontartott olyan alkotásaival érkezett el a csúcsra, mint a Mózes, A Korinthosz ostroma és legvégül a Tell Vilmos. Ki tudja, hogy ha itt, ezzel az operakomponálások sora nem szakad meg, és tudott volna még tovább fejlődni, még milyen magaslatok következtek volna. De hát sajnos, ez a vonal megszakadt, abbamaradt, s az élete hátralevő részében alig komponált valamit, de azok viszont egy új, egy másik érett, letisztult Rossinit mutatnak meg: egy teljesen más stílus, más műfaj, más zenei szövet; két olyan oratórium, mint a Stabat Mater és az élete alkonyán írt Petite Messe Sollenelle. Ha Rossini semmi mást nem komponált volna, mint ezt a két művet, neve akkor is halhatatlan maradna.

154 frushena 2005-04-04 00:26:28
Ha már így előkerült Rossini! Ti hogyan viszonyultok a Tó asszonyához? Én halálosan untam, pedig szeretem Rossini-t. Ez az operája viszont nekem rendkívül unalmas, monoton, egysíkú. És most lehet kövezni. Többször is meghallgattam, hátha nem voltam akkor megfelelő állapotba ehhez a műhöz. 5X hallgattam meg, de továbbra is megmaradt a véleményem. Vannak benne nagyszerű áriák, de mégsem az igazi.

153 Sallustio Előzmény l47.Válasz erre 2005-04-03 20:28:38
Kedves Búbánat ! A legteljesebb mértékben egyetértek véleményeddel. Rossini a zenetörténet egyik legzseniálisabb mestere.Zenei zsenije csak Mozarthoz mérhető. Művei az emberi énekhang, a \"vox humana\" legmagasabb kultúrájának termékei. \"Kis ünnepi mise\". Gyakran említik, különös a cím. Hogyan is lehetne egy kis mise ünnepélyes, vagy egy ünnepi mise kicsi? Maga a mű különös, a szokatlan apparátus s az a páratlan zene, amivel Rossini a különös keretet kitöltötte. Ez egy nagyszabású mű (kb. 8o perces). Nekem Claudio Scimone interpretációjával, két zongorával és egy harmoniumon előadott CD lemez felvételem van meg. (Ilyen előadókkal mint : Ricciarelli, Margarita Zimmermann, Carreras, Ramey, és az Ambrosian Opera Kórus). Kiváló előadás! Örülök, hogy ezt a ritkábban előadott müvet most ismét hallhattad. Nagy élményben volt Részed.

152 telramund 2005-04-03 14:18:50 [Válasz erre: 151 Búbánat 2005-04-03 10:18:31]
valóban jó előadás leszámitav Devia bár szép de rém eseménytelen/unalmas/előadását. Azt hiszem őt jobb hallgatni mint nézni. Véleményem alátámasztására ld Ezred lánya a Scalaból......

151 Búbánat 2005-04-03 10:18:31 [Válasz erre: 150 frushena 2005-04-01 18:49:09]
Hogyne, ez is ismétlés, már többször sugározta a Mezzo. De nagyon jó előadás, érdemes megnézni újra. Különben, az Opera 2002-ben ideiglenesen a Teatro degli Arcimboldi-ban székelt a Scala épületének felújítása miatt, így ezt a produkciót is ott, ebben a másik színházi épületben vitték színre. Lucrezia Borgia -Mirella Devia Maffio Orsini - Daniela Barcellona Gannaro - Marcello Alvarez Alfonso d\'Este - Michele Pertusi Rendező:Hugo de Ana

150 frushena 2005-04-01 18:49:09
Búbánat! A következő ajánlót fogadd tőlem Neked! :) (Bár lehet már tudsz róla!) Mezzo TV 2005.04.09 20:50 GAETANO DONIZETTI : Lucrezia Borgia Teatro ala Scala 2002 Vezényel : Renato Palumbo Fsz : Mariella Devia

149 telramund 2005-04-01 14:12:30 [Válasz erre: 144 B.I. 2005-03-15 09:15:10]
rasszizmus? na ez már sok.itt azért az ördögöt nem kéne megidézni...az ellenvélemény még nem rasszizmus..bocs

148 Búbánat 2005-04-01 14:03:16
A belcanto híveinek figyelmébe ajánlok egy különlegességet, ami nem opera. Szombaton este, a Kossuth Rádióban: 20.35: Mercadante e-moll fuvolaverseny (Severino Gazzelloni – fuvola, I Musici di Roma Kamarazenekar) (23 perc)

147 Búbánat 2005-03-31 20:45:20
Hogy miért a Belcanto rovatba írom ezt a beszámolót, talán a sorok végére mindenki számára érthetően megvilágosodik. Hétfőn este nagyon szép koncerten voltam a Mátyás-templomban, Rossini Petite Messe Solennelle-jét élvezhettem, ezúttal a mű nagyon ritkán hallható zenekari változatát hallhattuk. Óriási siker volt. Egyszer régen már volt szerencsém hozzá az Olasz Intézetben, akkor is lenyűgözött a hangszerelés sokszínűsége. Pl. két hárfa van előírva a zenekarban. És egyébként is szinte dvoraki harmóniákat, színeket, hangulatokat (lásd a csodálatos Stabat Materét, mintha Rossini Kis ünnepi miséje lett volna a minta) hallok ki belőle. Nagyon hatásos darab. A komponista művészete és az egyházi zene iránt érzett fogékonysága, elkötelezettsége is kell ahhoz, hogy ilyen nagyfokú empátiával előadott módon szálaljon meg a népes előadói apparátus minden tagjától ez a mise. Az est közreműködői – nyugodt szívvel kijelenthetem – megfeleltek ennek a hallgatólagos követelménynek. Az ő érdemük is, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében műsorra tűzött alkotás iránt érdeklődő személyekkel zsúfolásig megtelt Mátyás-templomban hétfőn este egy pillanatra sem érzékelhettük a mű időbeli hosszát, annál inkább a belső szövetének a súlyát, időbeliségét, értékeit. Az erre a szép feladatra vállalkozók (a MATÁV zenekar, a Monteverdi kórus helyett fellépő MRT Énekkara, a Sümegi Eszter helyett beugró Szabóki Tünde, Meláth Andrea, Fekete Attila, és a baritonja ellenére a basszust elvállaló Busa Tamás, és nem utolsó sorban e hatalmas vállalkozást összefogó-irányító-vezényló Ligeti András) jóvoltából egy csoda részesei lehettünk. E monumentális, közel száz perces alkotást a hallgatókhoz úgy közel hozni, hogy együltünkben egy pillanatig se feszengjünk, unatkozzanak, hanem inkább ehelyett maradéktalanul átadhassák magunkat a felhangzó gyönyörűségnek már maga ez is egy csoda. És akkor hol van az a töméntelen zenei szépség, harmónia, belcanto, poétikus hangulat, áhítat vagy elrebegett ima, könyörgés, ami óhatatlanul is megfogalmazódik a hallgatóban a Rossini monumentális alkotását hallgatva? Mivel elég ritkán felhangzó oratórium koncertjéről számolok be, szükségesnek tartom végezetül az egyházi zenében és Rossini időskori remekművében kevésbé járatos olvasóimat néhány „száraz” adattal untatnom: Rossini miséjét szoprán, alt, tenor és basszus szólóra, vegyeskarra és mindössze 2 zongorára és 1 harmóniumra írta. A 14 tételből 5 ária (egy kórussal), 1 duett, 1 tercett, 6 kórus (egyesekben szólisták is), valamint az Offertoriumra írt önálló tétel, amely egyedül a harmóniumon szólal meg. Egy kis történet: az 1863 nyarán készült mű címe félrevezető, talán szándékosan, mivel ez a mise egyáltalán nem „kicsi”, ellenkezőleg, hosszabb a legtöbb misénél, gondoljunk bele, még a mondjuk Verdi Requiemjénél is hosszabb időtartamú. Nem idézem azokat a különös jegyzeteket, amelyeket Rossini az eredeti partitúrához írt. Nagyon meghatóak. Már az egyik fórumon szó szerint idéztem Várnai Péter oratórium-könyvéből ezeket a sorokat. . A misét 1864-ben Párizsban mutatták be első ízben. Auber személyesen válogatta ki a kórus tagjait a Conservatoire legtehetségesebb növendékei közül. Az előadáson jelenlevő Meyerbeer sem tudta palástolni lelkesedését, felugrott székéről, pedig ekkor már súlyos beteg volt, égő szemekkel odarohant a mesterhez hevesen ölelgetni kezdte. Végül Rossini jónak látta figyelmeztetni; oléyen heves izgalom árthat egészségének. De Meyerbeert nem lehetett lecsillapítani, a jelenlevőkhöz fordult és kijelentette, hogy a „Cum sancto spiritu fúgája a legnagyszerűbb kompozíció, amit ebben a műfajban valaha is írtak. Mit is tehetünk mi őmellette? Mi, akik folyton csak keresünk, tapogatózunk, tétovázunk? Ha ez az ember a Tell Vilmos után is folytatja a komponálást, még mindig ő lenne a színpad koronázatlan királya… Lám, két hónap alatt egy egész világot teremtett! Ő korunk Jupiterje, mindannyiunkat a tenyerén tart.” A mise sikere után egyre többen sürgették Rossinit, hogy a darabot hangszerelje meg teljes zenekarra. Vonakodott a munkától, végül rászánta magát, mert úgy érezte, ha ő nem, akkor majd megcsinálja valaki más, és az bizonyára nem az ő ízlését tükrözte volna. Amikor valaki megkérdezte az idős mestert, miért hangszerelte meg zenekarra a Petite Messe Solennelle-t, amelyet eredetileg két zongora és egy harmónium kísért, hogy beleférjen egy kis magánkápolnába is, azt válaszolta: \"Azért mert nem akarom, hogy szegény énekszólamaimat Sax és Berlioz urak elfedjék a szaxofonjaikkal.\" Ám ezt a változatot, minden igyekezet ellenére, Rossini életében már nem mutatták be. Emlékezetes, az emberek szívében mély nyomot hagyó koncert volt ez a 2005. március 29-én elhangzott Petite Messe Solennelle, a vastaps egyaránt szólt a közreműködő művészeknek és magának Rossininek, akiről mégis csak illik tudnunk, hogy a komponálás végére érve végtelenül szerényen írta a miséje partitúrájának szélére többek között a következőket: „…Jó istenem – íme elkészült ez a szegény kis mise. Vajon igazán megszentelt zene ez, vagy átkozott zene? …Egy kevés tudás, egy kevés szív, ez minden. Légy hát áldott és fogadj be engem a Paradicsomba.”

146 Búbánat 2005-03-24 10:51:33
A belcanto híveinek egy csokor operarészletet ajánlok figyelmébe. A Bartók Rádióban mindjárt kezdődik (11 óra):Operakülönlegességek Km.: a Philharmonia Zenekar, vezényel: David Parry 1. Mayr: Medeia Korinthoszban - Jelenet és Medeia áriája (Jane Eaglen, km.: Anne Mason, a Geoffrey Mitchell Kórus) 2. Pacini: Carlo di Borgogna - Kettős (Jennifer Larmore, Elizabeth Futral) 3. Coccia: Stuart Mária, Skócia királynője - Finálé (Bronwen Mills, Jennifer Rhys-Davies, Anna Mason, Bruce Ford, Alastair Miles Paul Nilon, Mark Glanville, Clive Bayley, Ivan Sharpe és a Geoffrey Mitchell Kórus) 4. Manfroce: Ecuba - Négyes (Yvonne Kenny, Maria Bovino, Paul Nilon, Harry Nicol) 5. Mercadante: A Horatiusok és a Curiatiusok - Curiatius áriája és jelenet (Marcus Haddock, Nelly Miricioiu, Jennifer Rhys-Davies és a Geoffrey Mitchell Kórus)

145 Búbánat 2005-03-15 09:27:59 [Válasz erre: 144 B.I. 2005-03-15 09:15:10]
Kedves B.I. Az előbb írtam Neked, így akkor az úton tartjuk tovább a kapcsolatot. Üdv. Búbánat

144 B.I. 2005-03-15 09:15:10
Előzmény - 143. Válasz egy idétlen üzenetre. Kedves kultúrált zenekedvelő Levelezőtársaim! Ezennel búcsút veszek a \"Momus\"-tól, mert ide is betört a nagy nemzeti faragatlanság. Miután jelszavamat más is kezdte használni, többet nem jelentkezem ezen a fórumon. Tehát, ha a jövőben valaki B.I. névvel jelentkezik be, az már nem én leszek. Végtelenül sajnálom, hogy egyesek arra pazarolják értékes idejüket, hogy gúnyolják azokat, akik értenek valamihez, ahelyett, hogy maguk is vennék a fáradságot, és bővítenék ismereteiket. Riasztó pl., hogy előadóművészekről szóló vitákban rasszista érzelmek kerekednek felül. Döbbenetes az a mély ostobaság, amely egyes - és talán nem is egészen tanulatlan - fejekben uralkodik. Mert aki ma viszonylag helyesen tud írni, és némi számítógépes ismerettel is bír, tehát, aki be tud írni erre a fórumra, feltehetően legalább értettségi bizonyítvánnyal rendelkezik. Sajnos, napjainakban egyre több az \"érett\" éretlen. No meg a \"bátor\" gyáva. Hiszen - ha itt teljes névvel és lakcímmel kellene megjelenniük ezeknek a kisstílű pajkosoknak, rögtön eltűnnének az internetes oldalakról. Kívánok valamennyieteknek további jó eszmecserét, azoknak pedig, akiknek nincs eszméjük a cseréhez, bölcs, mély hallgatást.

143 B.I. 2005-03-14 12:33:52
Kedves Búbánat!Valaki az én nevemben leveleket írogat ide,pl.ezt is.Hallatlan.

142 frushena 2005-03-13 21:13:06 [Válasz erre: 141 Búbánat 2005-03-13 21:02:21]
Köszi Búbánat!

141 Búbánat 2005-03-13 21:02:21
És lesz még Rossinitől a Stabat Mater és a Petite Messe Solenelle, továbbá Bellini és Donizetti duettek Meláth és Kertesi előadásában. A Normában Lukács Gyöngyi, Ulbrich Andrea, Giuseppe Giacomini, Pier Giorgio Morandi vezényel, stb. A részletes programot és a szereposztást mintha már alább idemásoltam volna...

140 frushena 2005-03-13 20:57:59 [Válasz erre: 139 Búbánat 2005-03-13 20:55:21]
Aztamindenit! Ez meggondolandó!

139 Búbánat 2005-03-13 20:55:21 [Válasz erre: 138 frushena 2005-03-13 20:49:45]
Úgy bizony. A Tell Vilmos címszerepében Renato Bruson!!! Igaz, koncertszerű előadás lesz, amelyen a Magyar Állami Operaház Ének-és zenekara működik közre. A többi, hazai és külföldi társulatok vendégjátékai. A szereposztás is fent van a fesztivál honlapján.

138 frushena 2005-03-13 20:49:45 [Válasz erre: 137 Búbánat 2005-03-13 20:48:43]
Ennyi Rossini??? És ezek kompletten lemennek???

137 Búbánat 2005-03-13 20:48:43
A Miskolci Bartók+Belcanto fesztivál bérletárai a következők: Nagyszínház BARTÓK BÉLA BÉRLET Előadásai: Bellini: NORMA június 12. 20 óra HÁROM TENOR GÁLA ESTJE június 14. 19 óra Donizetti: DON PASQUALE június 16. 20 óra BARTÓK- EST június 19. 19 óra Donizetti: AZ EZRED LÁNYA június 20. 19 óra Bérletárak: I. kategória 20.000.- II. kategória 13.000.- III. kategória 8.000.- BEL CANTO BÉRLET Előadásai: Rossini: OLASZ NŐ ALGÍRBAN június 17. 19 óra Rossini: I CAPULETI EI MONTECCHI június 21. 19 óra Rossini: TELL VILMOS június 23. 19 óra Donizetti: LAMMERMOORI LUCIA június 24. 17 óra Bérletárak: I. kategória 16.000.- II. kategória 11.600.- III. kategória 6.400.- Nyári Színház SZABADTÉRI SZÍNHÁZI BÉRLET Előadásai: Rossini: A SEVILLAI BORBÉLY június 15. 21 óra Bellini: CAPULETI I MONTECCHI június 22. 21 óra HÍRES OPERAKÓRUSOK június 24. 21. Óra Bérletárak: Egységes helyár 9.000.- Kamaraszínház KAMARA BÉRLET Előadásai: Rossini: A SEVILLAI BORBÉLY június 13. 19 óra VÁSÁRY TAMÁS ZONGORAESTJE június 18. 18 óra Rossini: ORY GRÓFJA június 22. 17 óra FELE -ZENE június 24. 16 óra Bérletárak: Egységes helyár: 9.000.- Miskolci Egyetem - Hangversenyterme EGYETEMI BÉRLET Előadásai: JOSÉ CURA EST június 12. 17 óra KING\'S SINGERS EGYÜTTES KONCERTJE június 15. 18 óra BARTÓK+SEBESTYÉN MÁRTA+ MUZSIKÁS EGYÜTTES június 16. 18 óra AL DI MEOLA KONCERTJE június 23. 17 óra Bérletárak: Földszint egységes helyár 14.000.- Erkély egységes helyár 11.000.- Bérletek válthatók: 2005. március 7 - április 6. Jegyek válthatók: 2005. április 7-től Bérletek és jegyek válthatók a Miskolci Nemzeti Színház Jegyirodájában (3525.Miskolc, Széchenyi u. 23. Telefon: 46/516-735, 516-736 ) hétfőtől péntekig 10 -19 óráig, szombat-vasárnap 15- 19 óráig valamint a Szerencsejáték Rt. lottózóiban.

136 varmknáb 2005-03-12 15:17:21
bélkántor

135 B.I. 2005-03-11 22:00:51
Kedves Búbánat ! Köszönöm a levelet, sikerült elolvasnom. A napokban kerestelek telefonon, de nem vagy mindég bekapcsolva, ugye ? Megkaptam az opera könyv II.részét és nagyon örültem, hogy sok érdekes dolgokat találtam egyik kedvencemről Mercadadanté-ról. Szerencsére azokról a művekről, amik nekem megvannak, mindről találtam tartalmat, és fontos tudnivalókat. Majd jelentkezem megint. Üdv.BI.

134 Búbánat 2005-03-10 17:13:37 [Válasz erre: 133 B.I. 2005-03-08 22:04:31]
Kedves B.I.! Köszönöm, 8-án megkaptam, erre is elment a válaszom, bizonyára már olvastad levelem. Üdv.

133 B.I. 2005-03-08 22:04:31
Kedves Búbánat! Tegnap(hétfőn) irtam megint levelet Neked, a 6-án irt leveledre válaszolva. Majd nézd meg, ha lesz időd. Üdv.BI.

132 Búbánat 2005-03-08 11:18:15 [Válasz erre: 131 B.I. 2005-03-07 22:28:25]
Kedves B.I.! Ha a március 6-án 18:12 órakor küldött leveledre gondolsz, arra másnap délben válaszoltam Neked. Azóta nem kaptam Tőled újabb levelet. Üdv.: Búbánat U.i.: Meyerbeer-operákról is bőséges információkhoz juthatunk Winkler Gábor könyvéből. Így a korai olasz-korszakából a Margherita d’ Anjou (Milánó, 1820) és a Il crociato in Egitto (Velence, 1824) művek és keletkezésük ismertetését is megtalálhatjuk a zeneszerzőről és műveiről szóló fejezetben.

131 B.I. 2005-03-07 22:28:25
Kedves Búbánat ! Köszömöm az információkat. Majd én is körülnézek ismét a Krúdy utcában. Majd meghallod, tetszeni fog a Mercadante Horatiusok c. operája. Én élveztem, már többször is meghallgattam. A véleményedet osztom, Donizetti valóban jobb. Mercadante kuriózum, és élvezhető. Üdv.BI. (ismét irtam a honlapodra)

130 Búbánat 2005-03-07 15:55:09 [Válasz erre: 124 B.I. 2005-03-05 23:29:20]
Még csak egy megjegyzés, Yvonne Kennyt most néztem meg újra A víg özvegy 2002-es San Francisco-i felvételéről /DVD/, mint Glavari Hanna alakítója eléggé egysíkú, egy érett asszony - már a szerepéhez illően is, és a magas hangokat már nem igen erőlteti; azért voltak jó pillanatai, pl. a Vilja-dalban. Ám, mellette Angelika Kirschlager egy királykisasszony Valencienne szerepében. Ő a főszereplő itt, nem Kenny. És hol van Házy Erzsébet régi híres szerepétől és alakításától, egyéniségétől, de szépségétől, s legfőképp: a csodás hangjától!!! Lehet, hogy ez a Mercadante-válogatás Kennynek egy régebbi jó korszakából származnak, amikor még nem volt illúziót romboló - a hangja sem.

129 Búbánat 2005-03-07 15:17:07 [Válasz erre: 127 B.I. 2005-03-06 20:37:20]
Kedves B.I.! Ezek a Mercadanték vonzanak, pontosabban az Il Bravo és az Il Giuramento mér meg vannak, az Orazi e Curiaz, amit megrendeltem. Egyelőre ennyi. Ugyanis Donizetti nekem untig elég, jóval többre tartom kortársánál, bár elismerem annak munkásságát is. Idővel talán, begyűjtöm a többi megnevezettet is. De most sokkal fontosabban számomra, hogy még több Donizettihez, Rossinihez jussak. (Bellinitől az összes meg van, a Zaira is.) Belelapozgattam a könyvbe, hasonló szerkesztési elveket követ, mint az első kötetben, tehát, az én tudásszomjamat bőven kielégíti. Különösen a lexikális, és a tartalmi részek azok, amelyekkel meg vagyok elégedve. Ugyanakkor nem értem, hogy Halevytől miért egyedül a Zsidónővel foglalkozik, a többi operáját nem méltatja - míg, Mercadante, Massenet és mások számos operát \"kiérdemelnek\". Mozart összes benne van. Offenbachtól a Robinson Cruoso éppúgy benne találtatik, mint Lehártól a Tatjana... Üdv.: Búbánat

128 Búbánat 2005-03-07 15:02:09 [Válasz erre: 126 B.I. 2005-03-06 18:27:57]
Köszönöm, már válaszoltam is rá.

127 B.I. 2005-03-06 20:37:20
Kedves Búbánat ! Milyen Mercadante műveket rendeltél ? Nekem CD-n megvan : Il Bravo, Il Giuramento, Orazi e Curiazi, Caritea regina di Spagna, Emma d\'Antiochia Zaira (ez ugyanarra a szövegkönyvre iródott mint Bellini operája). Sajnos nincs meg teljesen (nem vették fel), pedig igen jó a zenei anyaga. Elisa e Claudio (ez LP-n van meg) Tudtommal felvették még : La Vestale (neki is van egy Vestaszüze), Elena da Feltre. Ezekre vadászom pillanatnyilag. Lehet, hogy Neked már előbb meglesz ? Én nagyon kedvelem Mercadantét, meglátod Te is megfogod szeretni a zenéjét. Nagyon termékeny szerző volt, élete végén még vakon is dolgozott ! Akkor az új operalexikonban már talán ezek a művek is szerepelnek ? Nekem még nincs meg a könyv (pedig már nagyon várom). A Zsolt (aki énekesnek készül) igérte, hogy az édesapja megszerzi nekem mert ő könyvterjesztéssel foglalkozik. Üdv.BI.

126 B.I. 2005-03-06 18:27:57
Kedves Búbánat ! Irtam Neked a honlapodra, majd nézd meg, ha ráérsz. Üdv.BI.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.