26 Zsófi 2003-05-05 12:02:30
Én(sajnos)még nem hallottam Gheorghiu-t élőben énekelni,úgyhogy erről nem tudok nyilatkozni.Ellenben megkaptam a már említett belcanto CD-jét és nagyon tetszik,egy nótát kivéve:Una voce poco fa...Ezt még én is jobban éneklem:))
Én(sajnos)még nem hallottam Gheorghiu-t élőben énekelni,úgyhogy erről nem tudok nyilatkozni.Ellenben megkaptam a már említett belcanto CD-jét és nagyon tetszik,egy nótát kivéve:Una voce poco fa...Ezt még én is jobban éneklem:))
25 Benno 2003-05-04 13:30:44
azért ezek a \"késöpavarottik\" nem mind gyöngyszemek. pl. az én fülemnek a második Deccás Trubadur egyszerüen katasztrofa. a DGGs Traviata ugy ahogy van (igaz ott föleg Cheryl Studer miatt), a Rigolettora nem is emléxem. kiváncsi vagyok, ma hogy énekli Cavaradossit. hiszen ezzel cirkál a világban
azért ezek a \"késöpavarottik\" nem mind gyöngyszemek. pl. az én fülemnek a második Deccás Trubadur egyszerüen katasztrofa. a DGGs Traviata ugy ahogy van (igaz ott föleg Cheryl Studer miatt), a Rigolettora nem is emléxem. kiváncsi vagyok, ma hogy énekli Cavaradossit. hiszen ezzel cirkál a világban
24 sphynx 2003-05-03 16:06:24
Jó, nagyon jó. Megint egy gyöngyszem!! (hehe!) Most hallgatom a Lombardokat Pavarottival 1996-ból. Az a pali még 7 éve is tudott, a hangja már nem szép, de amit a hangok között csinál az remek. És a szövegmondása is. Komolyan meghatódtam tőle, igazi nagy művész. Volt szó June Andersonról itt korábban. Jó stabil hang, nem egy Sutherland, de a magasban kicsit kellemetlen érces lesz. Ez a pech - nem elég ha valakinek hangja van, a nem szép hangot sokág nem lehett hallgatni.
Jó, nagyon jó. Megint egy gyöngyszem!! (hehe!) Most hallgatom a Lombardokat Pavarottival 1996-ból. Az a pali még 7 éve is tudott, a hangja már nem szép, de amit a hangok között csinál az remek. És a szövegmondása is. Komolyan meghatódtam tőle, igazi nagy művész. Volt szó June Andersonról itt korábban. Jó stabil hang, nem egy Sutherland, de a magasban kicsit kellemetlen érces lesz. Ez a pech - nem elég ha valakinek hangja van, a nem szép hangot sokág nem lehett hallgatni.
23 Benno 2003-05-03 13:56:14
hát ez a linkelés nem megy. akkor marad a link bemásolása, sorry
hát ez a linkelés nem megy. akkor marad a link bemásolása, sorry
22 Benno 2003-05-03 13:55:44
ezt a mai népszabiban irta a Fay napjaink egyik kedvence, J.D.Florez uj belcanto lemezéröl. [url]http://www.nepszabadsag.hu/ Default.asp?DocCollID=108440&DocID=98667#98667[/url]
ezt a mai népszabiban irta a Fay napjaink egyik kedvence, J.D.Florez uj belcanto lemezéröl. [url]http://www.nepszabadsag.hu/ Default.asp?DocCollID=108440&DocID=98667#98667[/url]
21 Bulvár Kund 2003-04-17 11:59:04
Ne dőljetek be a hangfelvételeknek! Georgiu élőben közepes énekesnő. A férj, Alagna oldalvizén evezget. Ceusescu idején G: konzumhölgy volt, ez a tudása sokat segíti karrierjét.
Ne dőljetek be a hangfelvételeknek! Georgiu élőben közepes énekesnő. A férj, Alagna oldalvizén evezget. Ceusescu idején G: konzumhölgy volt, ez a tudása sokat segíti karrierjét.
20 Búbánat 2003-04-17 10:46:33
Eszembe jutott még egy szoprán neve: June Anderson, aki ugyan már a leszálló ágban van, de nem is olyan régen a belcanton belül, különösen a Rossini komoly operáinak (pl.Semiramis, Mathilde di Shabran) egyik specialistája volt, továbbá, a francia korai romantikus operák hősnőit (pl.:Thomas: Hamlet, Halevy, Gounod) is szívesen vette be a repertoárjába. Különösen szívesen emlékszem vissza Alfredo Kraus-szal közös lemezfelvételeire. A Donizettikben is remekelt (Lammermoori Lucia, Maria Padilla, Az ezred lánya, Linda Di Chanmounix, Norma.) Nemrégiben videón is megjelent a Verdi Luisa Miller, amiben a címszerepet énekelte.
Eszembe jutott még egy szoprán neve: June Anderson, aki ugyan már a leszálló ágban van, de nem is olyan régen a belcanton belül, különösen a Rossini komoly operáinak (pl.Semiramis, Mathilde di Shabran) egyik specialistája volt, továbbá, a francia korai romantikus operák hősnőit (pl.:Thomas: Hamlet, Halevy, Gounod) is szívesen vette be a repertoárjába. Különösen szívesen emlékszem vissza Alfredo Kraus-szal közös lemezfelvételeire. A Donizettikben is remekelt (Lammermoori Lucia, Maria Padilla, Az ezred lánya, Linda Di Chanmounix, Norma.) Nemrégiben videón is megjelent a Verdi Luisa Miller, amiben a címszerepet énekelte.
19 Búbánat 2003-04-16 16:10:03
Kedves Zsófi! Veled ellentétben Gheorgiut nem tartom kifejezetten belcanto énekművésznek. A szó szerinti szép éneklés még nem feltételezi azt a stílusirányzatot, korszakot, amely elsősorban Rossini, Bellini és Donizetti nevéhez fűződik, s amelynek napjainkban a legjelesebb képviselője Gruberova. Az, hogy egy-egy énekes összeállít magának egy CD-nyi ún. belcanto áriákat, még nem lesz ettől a stílus avatott szakértője. Persze, lehet nagyon szép és hatásos, amit hallunk Gheorgiutól, de ő ennél ma már sokkal több, és repertoárja egyre bővül egészen a veristákig. Ilosfalvy is idővel, ahogy korosodott áttért a hőstenor szerepekre. De engem, az ifjonti belcanto felvételei hoznak lázba, s az a mérce. Kedvenceim közé tartoznak még a Verdi-felvételei is, pld. A végzet hatalma Alvaroja, amit Gardellivel készítettek. Talán a legjobb szerepe volt színpadon. (A Roberto Devereux-t tudomásom szerint csak lemezre énekelte.) Visszatérve Gheorgiura, a rádió már adott részleteket az említett lemezéről, és kétségtelenül sok szép minden van rajta. Egy másik lemezen meg férjével, a világhíres tenoristával adnak elő hatásos duetteket ismert és kevésbé ismert operákból. (Hozzáteszem, az asszonyt jobban bírom mint az urát. Elég csak a videó felvételeiket tanulmányozni.)
Kedves Zsófi! Veled ellentétben Gheorgiut nem tartom kifejezetten belcanto énekművésznek. A szó szerinti szép éneklés még nem feltételezi azt a stílusirányzatot, korszakot, amely elsősorban Rossini, Bellini és Donizetti nevéhez fűződik, s amelynek napjainkban a legjelesebb képviselője Gruberova. Az, hogy egy-egy énekes összeállít magának egy CD-nyi ún. belcanto áriákat, még nem lesz ettől a stílus avatott szakértője. Persze, lehet nagyon szép és hatásos, amit hallunk Gheorgiutól, de ő ennél ma már sokkal több, és repertoárja egyre bővül egészen a veristákig. Ilosfalvy is idővel, ahogy korosodott áttért a hőstenor szerepekre. De engem, az ifjonti belcanto felvételei hoznak lázba, s az a mérce. Kedvenceim közé tartoznak még a Verdi-felvételei is, pld. A végzet hatalma Alvaroja, amit Gardellivel készítettek. Talán a legjobb szerepe volt színpadon. (A Roberto Devereux-t tudomásom szerint csak lemezre énekelte.) Visszatérve Gheorgiura, a rádió már adott részleteket az említett lemezéről, és kétségtelenül sok szép minden van rajta. Egy másik lemezen meg férjével, a világhíres tenoristával adnak elő hatásos duetteket ismert és kevésbé ismert operákból. (Hozzáteszem, az asszonyt jobban bírom mint az urát. Elég csak a videó felvételeiket tanulmányozni.)
18 Zsófi 2003-04-16 15:39:26
Kedves Búbánat!Köszönöm,hogy értesítettél a Norma időpontjairól!Ott leszek. Ilosalvy nagyon nagy énekes,szívesen hallanám többet a rádióban. Most rendeltem meg Angela Gheorghiu belcanto-albumát,és már nagyon kíváncsi vagyok,hogy milyen.Közületek/Önök közül hallotta már valaki?Örülnék,ha írnátok/nak valamit róla.A Casta Diva-t már játszották többször a Bartókon,hihetetlenül szép.Én már az első 2 ütem végén meghaltam a gyönyörűségtől.És végre valaki,aki az \"a bello a me ritorna\"részt is énekli!
Kedves Búbánat!Köszönöm,hogy értesítettél a Norma időpontjairól!Ott leszek. Ilosalvy nagyon nagy énekes,szívesen hallanám többet a rádióban. Most rendeltem meg Angela Gheorghiu belcanto-albumát,és már nagyon kíváncsi vagyok,hogy milyen.Közületek/Önök közül hallotta már valaki?Örülnék,ha írnátok/nak valamit róla.A Casta Diva-t már játszották többször a Bartókon,hihetetlenül szép.Én már az első 2 ütem végén meghaltam a gyönyörűségtől.És végre valaki,aki az \"a bello a me ritorna\"részt is énekli!
17 Búbánat 2003-04-15 08:51:12
Zsófinak és másoknak: Norma aug. 3 és 7. Lukács Gyöngyi partnerei Ulbrich Andrea, Molnár András és Polgár László, a karmester: Saccani.
Zsófinak és másoknak: Norma aug. 3 és 7. Lukács Gyöngyi partnerei Ulbrich Andrea, Molnár András és Polgár László, a karmester: Saccani.
16 Búbánat 2003-04-11 08:48:15
Aztán ott van az amerikai Beverly Sills is, aki már régen visszavonult az énekléstől, és egyidőben a New York City Opera igazgatója volt. Őt ugyancsak nagyon kedveltem, kitűnő lemezfelvételei voltak, amelyeken olyan partnerekkel énekelt Donizetti (Lucia), Bellini (Puritánok), Rossini (Akorinthos ostroma, Sevillai) operákat, mint Nicolai Gedda, Sherrill Milnes. De mindmáig a legkedvesebb felvételem tőle a hatvanas évek végén készült Roberto Devereux, amelyen partnere a mi Ilosfalvynk. Charles Mackeras karmester nyilatkozta egyszer, hogy sok jó tenort ismer, de ahogy Ilosfalvy ezt a szerepet elénekelte, azzal a csodálatos bársonyos magasan csengő tenorjával, az utolérhetetlen. Bevallom, számomra a magyar belcantot a tenor fachban Ilosfalvy jelentette. Még Réti Józsefet említhetném. Azóta sincsen utánpótlás.
Aztán ott van az amerikai Beverly Sills is, aki már régen visszavonult az énekléstől, és egyidőben a New York City Opera igazgatója volt. Őt ugyancsak nagyon kedveltem, kitűnő lemezfelvételei voltak, amelyeken olyan partnerekkel énekelt Donizetti (Lucia), Bellini (Puritánok), Rossini (Akorinthos ostroma, Sevillai) operákat, mint Nicolai Gedda, Sherrill Milnes. De mindmáig a legkedvesebb felvételem tőle a hatvanas évek végén készült Roberto Devereux, amelyen partnere a mi Ilosfalvynk. Charles Mackeras karmester nyilatkozta egyszer, hogy sok jó tenort ismer, de ahogy Ilosfalvy ezt a szerepet elénekelte, azzal a csodálatos bársonyos magasan csengő tenorjával, az utolérhetetlen. Bevallom, számomra a magyar belcantot a tenor fachban Ilosfalvy jelentette. Még Réti Józsefet említhetném. Azóta sincsen utánpótlás.
15 Zsófi 2003-04-10 16:10:30
Nem voltam azon az énekes versenyen,amin Joan Sutherlend volt a zsűrielnök.Én is hallottam néhány(hogy finoman fogalmazzak)oda nem illő hangot ,de azért volt pár ígéretesnek tűnő is.Sajnos,nagyon sokan énekelnek rossz technikával,de pl.Andor Éva tanítványai között akadt egy-két szép hang.Ennek ellenére még mindig úgy érzem,hogy M.o. nem a megfelelő hely az operaénekes-palánták számára. A normás hírt köszönöm!Ha tehetem,elmegyek az előadásra.Már alig várom!
Nem voltam azon az énekes versenyen,amin Joan Sutherlend volt a zsűrielnök.Én is hallottam néhány(hogy finoman fogalmazzak)oda nem illő hangot ,de azért volt pár ígéretesnek tűnő is.Sajnos,nagyon sokan énekelnek rossz technikával,de pl.Andor Éva tanítványai között akadt egy-két szép hang.Ennek ellenére még mindig úgy érzem,hogy M.o. nem a megfelelő hely az operaénekes-palánták számára. A normás hírt köszönöm!Ha tehetem,elmegyek az előadásra.Már alig várom!
14 Búbánat 2003-04-09 16:23:19
Akkor irány nyáron a Szegedi Szabadtéri Színház, mert a program szerint egy áriaestet ad Caballé! Valóban, a másik régi kedvencem Sutherland és Callas mellett ő volt és van mind a mai napig. Érdekes, még a méretei sem zavaróak, amint elkezd énekelni. És elbűvölő a mosolya! Jó pár felvételem van tőle, s az említett három mellett nagyon emlékezetes számomra Matildként is a Tell Vilmosban, Nicolai Gedda partnereként, amely felvételen ráadásul a mi Kováts Kolosunk is helyet kapott Gardelli jóvoltából.
Akkor irány nyáron a Szegedi Szabadtéri Színház, mert a program szerint egy áriaestet ad Caballé! Valóban, a másik régi kedvencem Sutherland és Callas mellett ő volt és van mind a mai napig. Érdekes, még a méretei sem zavaróak, amint elkezd énekelni. És elbűvölő a mosolya! Jó pár felvételem van tőle, s az említett három mellett nagyon emlékezetes számomra Matildként is a Tell Vilmosban, Nicolai Gedda partnereként, amely felvételen ráadásul a mi Kováts Kolosunk is helyet kapott Gardelli jóvoltából.
13 Benno 2003-04-09 15:57:37
hát igen, Sutherland-mama egy csoda, nekem a Turandot felvétele is a nr 1. de azt nem tudom eldönteni, hogy a korai vagy a késöbbi Normaja ill Luciaja a jobb, szivesen hallgatom mind a kettöt. Traviataban is lesöpri az asztalt, mintha gözgép müködtetné. a props: Montserrat Caballé is most lesz 70!! a napokban. neki a Norma a kedvenc szerepe, sajat bevallása szerint.
hát igen, Sutherland-mama egy csoda, nekem a Turandot felvétele is a nr 1. de azt nem tudom eldönteni, hogy a korai vagy a késöbbi Normaja ill Luciaja a jobb, szivesen hallgatom mind a kettöt. Traviataban is lesöpri az asztalt, mintha gözgép müködtetné. a props: Montserrat Caballé is most lesz 70!! a napokban. neki a Norma a kedvenc szerepe, sajat bevallása szerint.
12 Búbánat 2003-04-09 15:41:27
Egyetértek Benno! Gruberova is nem átall pld. Münchenben koncertszerűen elénekelni a Roberto Devereux-t. Szűcs Mártával is sikeresek voltak anno és most is A puritánok. A Közönségnek így is tetszik.
Egyetértek Benno! Gruberova is nem átall pld. Münchenben koncertszerűen elénekelni a Roberto Devereux-t. Szűcs Mártával is sikeresek voltak anno és most is A puritánok. A Közönségnek így is tetszik.
11 Búbánat 2003-04-09 15:37:26
A Norma nekem is a kedvencek kedvence. Csodálom, hogy nem értesült róla (az internetes szokásokkal ellentétben nem tegezem, mert én még úgy nevelkedtem, hogy idegeneket, s különösen hölgyeket nem illik letegezni, ha csak a másik fél erre fel nem hatalmazza őt), miszerint a jelenlegi operavezetés jóvoltából ősztől újra bekerül a repertoárba. A címszerepet Lukács Gyöngyi énekli az első szereposztásban, amit már a nyáron, augusztusban az operafesztivál alatt prolongálva megnézheti a mélyen a pénztárcájába nyúló nagyérdemű. Én ott voltam annak idején a Gardelli betanításában és Sass Szilviával a főszerepben színre vitt Norma bemutatón a hetvenes években. Nagy élmény volt akkor számomra. Magam is kíváncsian várom a mostani premiert. A másik kérdését illetően először csak azt kérdezem, hogy ott volt-e pár éve azon az énekversenyen, ahol a zsűriben nem más elnökösködött, mint a Gruberovát megelőző korszak nagy belcanto énekese, az akkor az énekléstől frissen visszavonult nagyszerű Joan Sutherland. S utána, ha jól emlékszem énekkurzust is tartott. Ő már akkor azt mondta, hogy a Szerelmi bájitalra kiírt énekversenyben résztvevő vegyes összetételű fiatalok nagyon gyenge minőséget képviseltek. Ezért az első helyet sem adták ki. Hasonlóan vélekedett a karmester-férj, aki elkísérte őt, és aki a belcanto operáknak ugyanolyan avatott szakértője, mint a világhírű énekes társ. Hozzáteszem, ez utóbbi 70 évesen is mind hangban, mind tartásban nem illúziót keltve búcsúzott a színpadtól el Sydneyben a Hugenották Királynőjeként, mert nem volt szüksége semmi hókusz-pókuszra. Ő 70 évesen is perfekt királynőt énekelt és játszott! Hát ilyenek ma már nincsenek! Szerencsém volt, hogy velük személyesen is találkozhattam.
A Norma nekem is a kedvencek kedvence. Csodálom, hogy nem értesült róla (az internetes szokásokkal ellentétben nem tegezem, mert én még úgy nevelkedtem, hogy idegeneket, s különösen hölgyeket nem illik letegezni, ha csak a másik fél erre fel nem hatalmazza őt), miszerint a jelenlegi operavezetés jóvoltából ősztől újra bekerül a repertoárba. A címszerepet Lukács Gyöngyi énekli az első szereposztásban, amit már a nyáron, augusztusban az operafesztivál alatt prolongálva megnézheti a mélyen a pénztárcájába nyúló nagyérdemű. Én ott voltam annak idején a Gardelli betanításában és Sass Szilviával a főszerepben színre vitt Norma bemutatón a hetvenes években. Nagy élmény volt akkor számomra. Magam is kíváncsian várom a mostani premiert. A másik kérdését illetően először csak azt kérdezem, hogy ott volt-e pár éve azon az énekversenyen, ahol a zsűriben nem más elnökösködött, mint a Gruberovát megelőző korszak nagy belcanto énekese, az akkor az énekléstől frissen visszavonult nagyszerű Joan Sutherland. S utána, ha jól emlékszem énekkurzust is tartott. Ő már akkor azt mondta, hogy a Szerelmi bájitalra kiírt énekversenyben résztvevő vegyes összetételű fiatalok nagyon gyenge minőséget képviseltek. Ezért az első helyet sem adták ki. Hasonlóan vélekedett a karmester-férj, aki elkísérte őt, és aki a belcanto operáknak ugyanolyan avatott szakértője, mint a világhírű énekes társ. Hozzáteszem, ez utóbbi 70 évesen is mind hangban, mind tartásban nem illúziót keltve búcsúzott a színpadtól el Sydneyben a Hugenották Királynőjeként, mert nem volt szüksége semmi hókusz-pókuszra. Ő 70 évesen is perfekt királynőt énekelt és játszott! Hát ilyenek ma már nincsenek! Szerencsém volt, hogy velük személyesen is találkozhattam.
10 Benno 2003-04-09 15:32:22
abbol a rengeteg pénzböl csinálhatna az Opera jópár, akár koncertszerü elöadást is. Nincs hiszti a rendezéssel se pro se kontra, az énekeshiányt pedig meg lehet oldani vendégekkel, átugranak Bécsböl. gazdagabb helyeken is a koncertszerü megoldást választják, és bejön. még az Anna Bolena is érdekes nagyobb mozgás nélkül. Donizetti ráadásul a legtöbbeknek elfogadható, hallgatható, meglenne az érdeklödés. Bellininek meg évfordulója volt, de máshol sem törték magukat nagyon a szinpadok sajna :(
abbol a rengeteg pénzböl csinálhatna az Opera jópár, akár koncertszerü elöadást is. Nincs hiszti a rendezéssel se pro se kontra, az énekeshiányt pedig meg lehet oldani vendégekkel, átugranak Bécsböl. gazdagabb helyeken is a koncertszerü megoldást választják, és bejön. még az Anna Bolena is érdekes nagyobb mozgás nélkül. Donizetti ráadásul a legtöbbeknek elfogadható, hallgatható, meglenne az érdeklödés. Bellininek meg évfordulója volt, de máshol sem törték magukat nagyon a szinpadok sajna :(
9 Zsófi 2003-04-09 15:06:05
Visszatérve a belcantohoz,nekem az egyik nagy kedvencem a Norma és hihetetlenül boldog lennék,ha végre nálunk is játszanák,Bellini többi operájával együtt.
Visszatérve a belcantohoz,nekem az egyik nagy kedvencem a Norma és hihetetlenül boldog lennék,ha végre nálunk is játszanák,Bellini többi operájával együtt.
8 Zsófi 2003-04-09 15:01:44
A legrosszabb helyzetben az énekes-képzés van M.o.-on.Ennek ellenére azt mondom,hogy sok olyan tehetséges,fiatal énekes van,akiket egyáltalán nem vesznek számba.Több opera-és daléneklési versenyen voltam,és beszélgettem a vendégként meghívott előző évi győztesekkel és ők azt mondták,hogy az égvilágon semmi sem történt a verseny után velük(legalábbis itt,M.o.-on).nem hívják őket sehová.Akkor kérdezem:mi értelme van egyáltalán a versenyeknek?Teljesen fölöslegesek.Azt hiszem ezt is leginkább a magyar gondolkodásmódra lehet visszavezetni.Sajnos,a \"nagy\" énekesek legtöbbje(tisztelet a kivételnek)féltékeny a saját tanítványára is.Így KÉPTELENSÉG előrelépni!
A legrosszabb helyzetben az énekes-képzés van M.o.-on.Ennek ellenére azt mondom,hogy sok olyan tehetséges,fiatal énekes van,akiket egyáltalán nem vesznek számba.Több opera-és daléneklési versenyen voltam,és beszélgettem a vendégként meghívott előző évi győztesekkel és ők azt mondták,hogy az égvilágon semmi sem történt a verseny után velük(legalábbis itt,M.o.-on).nem hívják őket sehová.Akkor kérdezem:mi értelme van egyáltalán a versenyeknek?Teljesen fölöslegesek.Azt hiszem ezt is leginkább a magyar gondolkodásmódra lehet visszavezetni.Sajnos,a \"nagy\" énekesek legtöbbje(tisztelet a kivételnek)féltékeny a saját tanítványára is.Így KÉPTELENSÉG előrelépni!
7 Búbánat 2003-04-08 09:02:44
Összeszedtem hangfaj szerint csoportosítva azokat az énekeseket, akik a nemzetközi operaéletben a belcanto (is) technikának fölényes ismeretével rendelkeznek, sorozatban készülnek velük CD-k, de videó és DVD felvételeken az „élő” produkciókban is keresettek, összefoglalva, napjaink sztárjai a műfajban. Szoprán: Gruberová, Carmen Oprisanu, Vesselina Kasarova /mezzo/, Delores Ziegler /mezzo/, Bernadette Manca di Nissa /alt/, Babajan, Pencskova, Bonfadelli, Bartoli /mezzo/, Barcellona /alt/, Szücs Márta, Komlósi Ildikó /mezzo/, Ulbrich Andrea, Rost Andrea /lírai/ Tenor: Don Bernardini, Juan Diego Florez, José Bros, Deon van der Walt, Justin Lavender, Ottokar Klein /lírai/ Bariton: Renato Bruson, Ettore Kim, Igor Morozov, Vladimir Csernov, Fokanov Anatolij Basszus: Stefano Palatchi, Francesco Ellero d’Artegna, Roberto Scandiuzzi, Ildebrnado D’Arcangelo, Polgár László Amint látható, különösen a szopránok körében nagy a választék, de a többi szólam reprezentánsai között válogatva is kiosztható egy bármely belcanto- opera teljes szereposztása. Álmodozni jó dolog! De még jobb lenne, ha az álom valósággá válna!
Összeszedtem hangfaj szerint csoportosítva azokat az énekeseket, akik a nemzetközi operaéletben a belcanto (is) technikának fölényes ismeretével rendelkeznek, sorozatban készülnek velük CD-k, de videó és DVD felvételeken az „élő” produkciókban is keresettek, összefoglalva, napjaink sztárjai a műfajban. Szoprán: Gruberová, Carmen Oprisanu, Vesselina Kasarova /mezzo/, Delores Ziegler /mezzo/, Bernadette Manca di Nissa /alt/, Babajan, Pencskova, Bonfadelli, Bartoli /mezzo/, Barcellona /alt/, Szücs Márta, Komlósi Ildikó /mezzo/, Ulbrich Andrea, Rost Andrea /lírai/ Tenor: Don Bernardini, Juan Diego Florez, José Bros, Deon van der Walt, Justin Lavender, Ottokar Klein /lírai/ Bariton: Renato Bruson, Ettore Kim, Igor Morozov, Vladimir Csernov, Fokanov Anatolij Basszus: Stefano Palatchi, Francesco Ellero d’Artegna, Roberto Scandiuzzi, Ildebrnado D’Arcangelo, Polgár László Amint látható, különösen a szopránok körében nagy a választék, de a többi szólam reprezentánsai között válogatva is kiosztható egy bármely belcanto- opera teljes szereposztása. Álmodozni jó dolog! De még jobb lenne, ha az álom valósággá válna!
6 Búbánat 2003-04-07 13:21:46
Karnagy rátapintott a lényegre, nálunk nincs belcanto technikát is oktató énekesképzés. E tekintetben is siralmas a helyzetünk. De miért ne lehetne a főbb szerepekre külföldi hírességeket szerződtetni, ahogy más operaházakban teszik. Hiszen reneszánsza van ezeknek a daraboknak. Egyre több operaház veszi elő Az alvajárót, a Beatrice di Tendát, A puritánokat, az Anna Bolena-t, a Lucrezia Borgia-t, a Roberto Devereux-t, a Maria Stuarda-t, a Linda di Chamounix-t, a La Favorita-t, a Semiramis-t, A Korinthos ostroma-t. Legalább koncertszerűen mutasson be a mi operánk is ezekből egyet-egyet. Minden évadban kerüljön sor neves külföldi, a megfelelő technikával és tudással rendelkező énekesek meghívásával ilyen előadásokra is az Operában. Ezáltal is bővülne a választék, és a nagy nevek ürügyén még többen zarándokolnának el Budapestre. Mindenkinek megérné. A névsor nem végleges, de meg lehetne fizetni őket : Gruberova, Bartoli, Bonfadelli, Barcellona, Babajan, Pencskova, Komlósi Ildikó, Ulbrich Andrea és azért még ne írjuk le teljesen Szűcs Mártát sem. A férfiak között Don Bernardino, Diego-Florez, Otokar Klein és mások neve is nagyon jól cseng. A kottákat is be lehet szerezni, vagy fénymásolni, hogy ez se legyen gond. A rugalmasság hiányzik nálunk. A költségek is megtérülnének, állítom. Különösen, egy hangversenyszerű megvalósítás esetén.
Karnagy rátapintott a lényegre, nálunk nincs belcanto technikát is oktató énekesképzés. E tekintetben is siralmas a helyzetünk. De miért ne lehetne a főbb szerepekre külföldi hírességeket szerződtetni, ahogy más operaházakban teszik. Hiszen reneszánsza van ezeknek a daraboknak. Egyre több operaház veszi elő Az alvajárót, a Beatrice di Tendát, A puritánokat, az Anna Bolena-t, a Lucrezia Borgia-t, a Roberto Devereux-t, a Maria Stuarda-t, a Linda di Chamounix-t, a La Favorita-t, a Semiramis-t, A Korinthos ostroma-t. Legalább koncertszerűen mutasson be a mi operánk is ezekből egyet-egyet. Minden évadban kerüljön sor neves külföldi, a megfelelő technikával és tudással rendelkező énekesek meghívásával ilyen előadásokra is az Operában. Ezáltal is bővülne a választék, és a nagy nevek ürügyén még többen zarándokolnának el Budapestre. Mindenkinek megérné. A névsor nem végleges, de meg lehetne fizetni őket : Gruberova, Bartoli, Bonfadelli, Barcellona, Babajan, Pencskova, Komlósi Ildikó, Ulbrich Andrea és azért még ne írjuk le teljesen Szűcs Mártát sem. A férfiak között Don Bernardino, Diego-Florez, Otokar Klein és mások neve is nagyon jól cseng. A kottákat is be lehet szerezni, vagy fénymásolni, hogy ez se legyen gond. A rugalmasság hiányzik nálunk. A költségek is megtérülnének, állítom. Különösen, egy hangversenyszerű megvalósítás esetén.
5 Bulvár Kund 2003-04-04 17:56:26
Ez igaz, Klein Ottóban még talán reménykedhetünk. Gruberova ugyan még intakt, de húsz éve minden szerepet ugyanazokkal a manírokkal énekel. Dög unalom.
Ez igaz, Klein Ottóban még talán reménykedhetünk. Gruberova ugyan még intakt, de húsz éve minden szerepet ugyanazokkal a manírokkal énekel. Dög unalom.
4 karnagy 2003-04-04 17:28:46
Egyáltalán nem tanítanak belcanto technikát - így nincs is Magyarországon megfelelő énekes hozzá. Szűcs Márta szánalmas, felháborítóan rossz énekes, az utóbbi években számos Melindát, Luciát hallottam vele - borzasztó. Lukács Gyöngyi széténekelte a hangját, Gruberovát pár éve hallottam, ő még intakt. Hazai belcanto-tenor nincs, talán Otokar Klein nevét említhetném.
Egyáltalán nem tanítanak belcanto technikát - így nincs is Magyarországon megfelelő énekes hozzá. Szűcs Márta szánalmas, felháborítóan rossz énekes, az utóbbi években számos Melindát, Luciát hallottam vele - borzasztó. Lukács Gyöngyi széténekelte a hangját, Gruberovát pár éve hallottam, ő még intakt. Hazai belcanto-tenor nincs, talán Otokar Klein nevét említhetném.
3 Outsider 2003-04-04 11:22:16
Lukács Gyöngyi nem belcanto hang. Nagy, kicsit oroszos hangzású drámai szoprán. Szűcs Mártát valamiért belcanto énekesnek tartják. Azt hiszem, az is volt. Manapság már nem bírom színpadon elviselni. Érdekes, hogy ami hallatszik, talán nem is olyan rossz (rádiófelvételen pl. nyugodtan hallgatható), de az éneklésének a látványa egyáltalán nem sugallja a belcanto által megkövetelt könnyedséget. Nekem legalábbis mindig az jut róla eszembe, ha énekelni látom: jaj, segítsünk már egy kicsit ennek a derék asszonykának, ne erőlködjön ennyire. Bár a fő baj nem a hölgyekkel lenne. Honnan vennénk egy magyar belcanto tenort?
Lukács Gyöngyi nem belcanto hang. Nagy, kicsit oroszos hangzású drámai szoprán. Szűcs Mártát valamiért belcanto énekesnek tartják. Azt hiszem, az is volt. Manapság már nem bírom színpadon elviselni. Érdekes, hogy ami hallatszik, talán nem is olyan rossz (rádiófelvételen pl. nyugodtan hallgatható), de az éneklésének a látványa egyáltalán nem sugallja a belcanto által megkövetelt könnyedséget. Nekem legalábbis mindig az jut róla eszembe, ha énekelni látom: jaj, segítsünk már egy kicsit ennek a derék asszonykának, ne erőlködjön ennyire. Bár a fő baj nem a hölgyekkel lenne. Honnan vennénk egy magyar belcanto tenort?
2 Búbánat 2003-04-04 08:40:01
Ez jó kérdés. Törjük együtt a fejünket rajta. Ott van Szűcs Márta. Aztán nézzük meg, kik énekelik manapság a Luciákat, Violettákat? Ismét bemutatják a Normát. Jön Lukács Gyöngyi is. Talán ezek között lehetne keresgélni. És körülnézni az operastúdió fiataljai között. Előbb próbálják ki magukat a koncertszerű színrevitelben, s ha beválik, lehetne tovább gondolkozni. Vagy hívjunk meg külföldről a szoprán Bonfadellit, ismét Gruberovát, a tenorok közül Juan Diego Florezt. Senki ne mondja, hogy nem tudnánk megfizetni őket.
Ez jó kérdés. Törjük együtt a fejünket rajta. Ott van Szűcs Márta. Aztán nézzük meg, kik énekelik manapság a Luciákat, Violettákat? Ismét bemutatják a Normát. Jön Lukács Gyöngyi is. Talán ezek között lehetne keresgélni. És körülnézni az operastúdió fiataljai között. Előbb próbálják ki magukat a koncertszerű színrevitelben, s ha beválik, lehetne tovább gondolkozni. Vagy hívjunk meg külföldről a szoprán Bonfadellit, ismét Gruberovát, a tenorok közül Juan Diego Florezt. Senki ne mondja, hogy nem tudnánk megfizetni őket.
1 Outsider 2003-04-03 16:52:06
És ki énekelné ezeket a belcanto operákat?
És ki énekelné ezeket a belcanto operákat?
0 Búbánat 2003-04-03 15:45:11
Magyarországon nagyon háttérbe szorult az ún. belcanto operák bemutatása, repertoáron tartása .Nyilván, minden a költségekkel, no meg a nézőszámmal függ össze. De szerintem, nem csak ezen múlhat a dolog. Kevés kivételtől eltekintve, a mindenkori döntéshelyzetben levő operaigazgatók, koncertszervezők érdektelensége, hiányos operakultúrája lehet a ludas a dologban. Olykor évtizedek telnek el, hogy valami igazi ínyencséget is becsempésszenek a műsortervükbe. Nagyon könnyű meg számolni, hogy az elmúlt 40 év alatt hány ilyen opera került Magyarországon műsorra tűzve. (A Sevillai borbélyt, Luciát, a Bájitalt, és Don Pasquale-t elég sűrűn játsszák, azokkal most nem foglalkozom. ) Bellini: Az alvajárók Rossini: Tell Vilmos Rossini: Ory grófja Bellini: Norma, de járt itt ezzel egy vendég együttes is. Bellini: Rómeó és Júlia, 1990 ? (koncertszerű – Hamarival) l db Bellini: A puritánok, 1990-es évek közepe, koncertszerű – Szűcs 2 db, 2003: koncertszerű – Szűcs 1 db Rossini: Mózes Rossini: Hamupipőke, évtizedenként műsoron van Donizetti: A csengő, évtizedenként műsoron van Donizetti: Boleyn Anna, előbb Szegeden, aztán Budapesten Donizetti: Az ezred lánya, (a budapesti Józsefvárosi Népszinház is) Ennyi. Ha Rossinit, a Csengőt és a koncertszerű egy-két előadásokat nem számítom ide, akkor marad mindössze 4 opera, ami bekerült a repertoárba: Az alvajáró – 1960-as évek Az ezred lánya, 1970-es évek Norma – 1970-es évek Boleyn Anna, 1980-as, 1990-es évek A Lammermoori Luciával kiegészítve is csak 5 opera. Ha Rossinitől ideveszem a Tellt és a Mózest, akkor is csak hét bemutató. Ha minden, nem koncertszerű, repertoárba bekerült, és tágabb értelemben vett Rossini, Bellini és Donizetti művet számításba veszek, akkor is csak 13 műről beszélhetünk az elmúlt négy évtized alatt! Döbbenetesen kevés szám ez.! De még ha a legtágabb értelemben a korai Verdiket is ideveszem (Nabucco, Ernani, A lombardok, Giovanna D’Arco, Macbeth eredeti változata), azokkal is csupán 18 operáról beszélhetünk. Még a koncertszerű Puritánokat és a Rómeó és Júliát is idesorolva mindössze 20 címet nevesíthettem. Szomorú ez!. És most következhetne az, hogy „bezzeg Bécs.…stb.” Nincs értelme. Mi még jócskán le vagyunk maradva a nyugati operaházaktól, e tekintetben is. Abban bízom, hogy talán a lemezek, kazetták, CD-k, videók és DVD-k jóvoltából, azok az ún. elfeledett operák nálunk is felfedezésre kerülnek, és nem kell nagyon portörölni ahhoz, hogy akár a budapesti opera, akár egy vidéki teátrum megrendezve, díszletben – jelmezben színre vigye. A rajongó pedig, ha megteheti, addig is utazzon határainkon túlra egy –egy belcanto előadás megtekintése kedvéért, vagy szerezze be DVD-n, videón.
Magyarországon nagyon háttérbe szorult az ún. belcanto operák bemutatása, repertoáron tartása .Nyilván, minden a költségekkel, no meg a nézőszámmal függ össze. De szerintem, nem csak ezen múlhat a dolog. Kevés kivételtől eltekintve, a mindenkori döntéshelyzetben levő operaigazgatók, koncertszervezők érdektelensége, hiányos operakultúrája lehet a ludas a dologban. Olykor évtizedek telnek el, hogy valami igazi ínyencséget is becsempésszenek a műsortervükbe. Nagyon könnyű meg számolni, hogy az elmúlt 40 év alatt hány ilyen opera került Magyarországon műsorra tűzve. (A Sevillai borbélyt, Luciát, a Bájitalt, és Don Pasquale-t elég sűrűn játsszák, azokkal most nem foglalkozom. ) Bellini: Az alvajárók Rossini: Tell Vilmos Rossini: Ory grófja Bellini: Norma, de járt itt ezzel egy vendég együttes is. Bellini: Rómeó és Júlia, 1990 ? (koncertszerű – Hamarival) l db Bellini: A puritánok, 1990-es évek közepe, koncertszerű – Szűcs 2 db, 2003: koncertszerű – Szűcs 1 db Rossini: Mózes Rossini: Hamupipőke, évtizedenként műsoron van Donizetti: A csengő, évtizedenként műsoron van Donizetti: Boleyn Anna, előbb Szegeden, aztán Budapesten Donizetti: Az ezred lánya, (a budapesti Józsefvárosi Népszinház is) Ennyi. Ha Rossinit, a Csengőt és a koncertszerű egy-két előadásokat nem számítom ide, akkor marad mindössze 4 opera, ami bekerült a repertoárba: Az alvajáró – 1960-as évek Az ezred lánya, 1970-es évek Norma – 1970-es évek Boleyn Anna, 1980-as, 1990-es évek A Lammermoori Luciával kiegészítve is csak 5 opera. Ha Rossinitől ideveszem a Tellt és a Mózest, akkor is csak hét bemutató. Ha minden, nem koncertszerű, repertoárba bekerült, és tágabb értelemben vett Rossini, Bellini és Donizetti művet számításba veszek, akkor is csak 13 műről beszélhetünk az elmúlt négy évtized alatt! Döbbenetesen kevés szám ez.! De még ha a legtágabb értelemben a korai Verdiket is ideveszem (Nabucco, Ernani, A lombardok, Giovanna D’Arco, Macbeth eredeti változata), azokkal is csupán 18 operáról beszélhetünk. Még a koncertszerű Puritánokat és a Rómeó és Júliát is idesorolva mindössze 20 címet nevesíthettem. Szomorú ez!. És most következhetne az, hogy „bezzeg Bécs.…stb.” Nincs értelme. Mi még jócskán le vagyunk maradva a nyugati operaházaktól, e tekintetben is. Abban bízom, hogy talán a lemezek, kazetták, CD-k, videók és DVD-k jóvoltából, azok az ún. elfeledett operák nálunk is felfedezésre kerülnek, és nem kell nagyon portörölni ahhoz, hogy akár a budapesti opera, akár egy vidéki teátrum megrendezve, díszletben – jelmezben színre vigye. A rajongó pedig, ha megteheti, addig is utazzon határainkon túlra egy –egy belcanto előadás megtekintése kedvéért, vagy szerezze be DVD-n, videón.