A Bartók
Rádió ma esti operaközvetítése 19.00 – 19.30 Prológ A mikrofonnál: László Ferenc Szerk.: Bánkövi Gyula Az Opera Rara CD-kiadványáról
megszólaló romantikus opera, a maga korában rendkívül
népszerű La Prigione di
Edimburgo, Donizetti Lucia di Lammermoor című
művéhez hasonlóan Walter Scott regénye alapján („Midlothian szíve”) készült. |
Federico Ricci (1809 -1877):
La Prigione di Edimburgo (Edinburgh börtöne) (1838)
Háromfelvonásos opera
Szövegét Gaetano Rossi írta
Vez.: Gabriele Bellini
Km.: Geoffrey Mitchell Kórus, Philharmonia Zenekar
Szereposztás:
Argyll hercege - Dean Robinson
(basszus)
Giorgio - Nicola Rossi
Giordano (tenor)
Ida - Elisabetta Scano
(szoprán)
Fanny - Rebecca von Lipinski
(szoprán)
Giovanna - Nuccia Focile
(szoprán)
Tom - Christopher Purves
(basszus)
Patrizio - Colin Lee (tenor)
A Bartók Rádió mai operaközvetítése
19.00 - 19.30 - Prológ
A mikrofonnál: László Ferenc
19.35 – 21.28
Saverio Mercadante: Az eskü (
Háromfelvonásos opera
Szövegét Victor Hugo Angelo,
Pádua zsarnoka c. tragédiája nyomán Gaetano Rossi írta
Vez.: Carlo Montanaro
Ea.: Nyugatnémet Rádió Ének-
(karig.: Tilman Michael) és Zenekara
Szereposztás:
Elaisa - Roberta Mantegna
(szoprán)
Viscardo di Benevento, Elaisa
megmentője - Jean-Francois Borras (tenor)
Manfredo - German E. Alcántara
(bariton)
Bianca, a felesége - Teresa
Iervolino (mezzoszoprán)
Isaura - Ivana Rusko (szoprán)
Brunoro, Manfredo titkára -
John Heuzenroeder (tenor)
(Dortmund, Koncertterem, 2023.
június 3.)
Nagyon érdekes cikk és benne Dinyés Dániel gondolataival! Köszönöm, hogy feltetted ide!
Talán ebbe a topicba illik az alábbi cikk az indexről:
Lawrence Brownlee már korábban letette „névjegyét” nálunk: megint „jött, látott és győzött”! (AZ Eiffel Műhelyház Kodály-parkjában a szoprán Patricia Petibon társaságában adott nagysikerű szabadtéri koncertet 2021. augusztus 21-én.) A programban szereplő Az ezred lánya híres áriáját általa – örömünkre - most kétszer is megkaptuk, így a 9 magas C-ből aztán 18 lett!!! - ráadásként még egyszer elénekelte, fenomenálisan! Egyébként az est során Brownlee lazán, virtuóz könnyedséggel ontotta a magas hangokat: a Hamupipőke-ária olyan „bemelegítés” volt nála, aztán A puritánok és A kegyencnő áriái után tombolt a közönség, hát még az említett Tonio áriáját követően kiváltott ovációkkal....Igen, Őérte érdemes volt a bel canto gálára eljönnünk. Őt ünnepelte az érdeklődőkkel dugig megtelt hangversenyterem.
A két meghívott vendégművész közül a dél-koreai Gyungmin Gwon Figaro belépő áriájával viszonylag jól kezdett, azonban a további énekelni valóiból hiányzott a hangi „átütőerő” és a „megformálás” milyensége is olyan „szürke” volt az amúgy rokonszenves bariton előadásában.
A fiatal orosz szoprán, Lidia Fridman 2021-ben Lucrezia Borgia címszerepét énekelte el a Müpában, beugrással a megbetegedett kolléganője helyett, nagy sikerrel, ezért örömmel vártam vissza. Sajnos, most ő lett beteg, mégis vállalta a fellépést, igaz, két számot kihagyott a műsorából – érthetően: Szemiramisz áriáját (I. felv.) és A tó asszonyából Elena II. felv.-beli áriáját - pedig ezeket is nagyon vártam volna, így belátással, örülnünk kellett annak is, amit kaptunk: kissé visszafogottan, „érzékenyen”, de megcsillogtatta szépséges szopránját a Donizetti-operaritkaságból énekelt áriájában (L’Ange de Nisida - „La Favorite” egy korábbi változata) , majd a második részben A tó asszonya nagyszabású kettősének előadásával, Brownlee oldalán! És a ráadások: a Rigolettóból „La donna e mobile” a sziporkázó amerikai tenorral, majd A sevillai borbély II. felvonásának pompás hármasa (annak végéről a "Zitti zitti piano piano” kezdetű részlet)
Úgyhogy nem lehetek elégedetlen, az elmaradt műsorszámok ellenére élvezhettük az olasz korai bel canto szépségeit Rossini-Bellini-Donizetti triász művészetéből (Verdivel „megfejelve”), amiből az énekhangok mellett a Pannon Filharmonikus Zenekar is kivette a részét a három Rossini- és a Bellini opera nyitányával. Az est karmestere Nicolas Nägele semmi különöset nem tett, összetartotta az egészet: a koncerten „kiszolgálta”, kísérte a fellépett énekművészeket, és az élvezetesen játszó zenekara élén igyekezett megcsillogtatni a három halhatatlan zeneszerző csodálatos zenéit.
A bel canto gála végén az álló ováció bizonyította, hogy van érdeklődés e műfaj és illusztris szerzőinek művei iránt is, különösen akkor, ha olyan fémjelezte, fenomén énekes „állócsillag” jön el hozzánk, mint most is, Lawrence Brownlee, aki lenyűgöző, „mesterségbeli” tudásával kápráztatja el hallgatóit.
Holnap este a Müpában, 19.30 – kb.22.00
Bel
canto áriaest
„Lawrence
Brownlee és vendégei”
Lawrence
Brownlee – tenor
Lidia
Fridman – szoprán
Gyungmin Gwon –
bariton
Km. a Pannon Filharmonikus Zenekar
Vezényel:
Nikolas Nägele
(Egy szünettel)
Műsor:
·
Rossini: Tell Vilmos - nyitány
·
Rossini: Hamupipőke - „Sì,
ritrovarla io giuro” (Ramiro áriája, II. felvonás)
·
Rossini: A sevillai borbély - „Largo al factotum” (Figaro belépője, I. felvonás)
·
Rossini: Szemiramisz - „Bel
raggio lusinghier” (Szemiramisz áriája, I. felvonás)
·
Bellini: Norma - nyitány
·
Bellini: A puritánok - „A te, o
cara” (Arturo áriája, I. felvonás)
·
Donizetti: Lammermoori Lucia - „Cruda, funesta smania” (Enrico áriája, I. felvonás)
·
Donizetti: A nisidai angyal - „Je ne veux rien
garder... Venez! Qui vous arrête?” (Sylvia áriája, III. felvonás)
·
Rossini: A tolvaj szarka - nyitány
·
Rossini: A tó asszonya - „Cielo!
In qual estasi” (Elena és Uberto kettőse, I. felvonás)
·
Donizetti: Don Pasquale - „Bella
siccome un angelo” (Malatesta áriája, I. felvonás)
·
Donizetti: A kegyencnő - „Ange si
pur” (Fernand áriája, IV. felvonás)
·
Rossini: Olasz nő Algírban - nyitány
·
Bellini: A puritánok - „Ah! Per
sempre io ti perdei” (Riccardo áriája, I. felvonás)
·
Rossini: A tó asszonya - „Tanti
affetti” (Elena áriája, II. felvonás)
·
Donizetti: Az ezred lánya - „Ah! mes amis... pour mon âme” (Tonio áriája, I. felvonás)
Most kaptam a hírt, hogy BETEGSÉG MIATT ELMARAD Ramón Vargas által vezetett Bel Canto Akadémia mesterkurzus zárókoncertje.
A COOPERA szeretettel meghívja a Budapesti Operabarátok
Egyesületének tagjait
a világhírű operaénekes, Maestro Ramón Vargas által vezetett
Bel Canto Akadémia mesterkurzus INGYENES
zárókoncertjére.
Időpont: 2023. február 18., szombat 14 óra
Helyszín: Benczúr Ház Kulturális Központ, Díszterem
1068 Budapest, Benczúr u. 27.
Fellépő művészek:
Kálnay Zsófia, Nagy Kíra, Balczó Péter, Boncsér Gergely, Cheng Li,
Cseh Antal, Szenthelyi Krisztián
Zongorán kísér: Mazalin Wanda és Bolyki Zoltán
A Coopera a február 12. óta zajló, budapesti kurzuson elsősorban az
előadásaikban rendszeresen résztvevő művészek számára szeretne lehetőséget
biztosítani, a bel canto iskola szempontjai alapján, énektechnikai-módszertani
képzésre. Ehhez a legmegfelelőbb oktatónak Ramón Vargast találják, akinek több
évtizedes, töretlen karrierje, tapasztalata és tanítási módszere rendkívüli
tudást és szakmai képzést biztosít a résztvevőknek. Maestro Vargas
egyedülállóan érti, műveli ás adja át a klasszikus bel canto iskola művészeti
értékeit.
A mesterkurzus február 18-án,
szombaton 14 órakor egy izgalmas koncerttel zárul.
Jól emlékszel, a Mezzon van felírat, de csak francia. Legalábbis amikor nekem még az volt, sokat gyarapodott a nem létező francia tudásom.
Sajnos mióta a németek eladták kanadaiaknak a Classicát, azóta romlott a színvonala.
Én is anno váltottam át erre. Emlékeim szerint a francia Mezzo az operák énekszövegét feliratozza, ami a Classicán nincs. Egyetértek: pozitívum, hogy reklám mentes. Lehetne változatosabb is a tematika...
Mezzoról váltottam. A Stingray Classican nincs reklám. De a színvonal sokat esett úgy 4-5 éve.
Váltsál telekomra, ott van classica. De a Normát megtalálod a saját archívumodban. :)
Jó azoknak, akik ezt a csatornát fogni tudják!
A Classica TV-csatorna műsorán szerepel ma délután és este:
14.03 – 16.55 Bellini: Norma
Sondra Radvanovsky (Norma), Joyce DiDonato (Adalgisa), Joseph Calleja (Pollione), Mattheew Rose (Oroveso). Rendező: Gary Halvorson. Vezényel: Carlo Rizzi. A felvétel a New York-i Metropolitan Operában készült, 2017. október 7-én.
21.00 – 23.17 Donizetti: Szerelmi bájital (L’elisir d’amore)
Nemorino szerepét Rolando Villazon alakítja, aki rendezi is a vígoperát.
„Villazon a darab színpadra állításának kreativ folyamatát is bemutatja, mintegy sztori a történetben elmesélve. Villazont követjük énekesekkel és színészekkel a próbákon, illetve a fiatal karmesterrel, Pablo Heras-Casadoval folytatott eszmecseréje során egy rendkívül személyes előadás felé vezető úton.”
Rolando Villazon, Regula Mühlemann, Ildebrando D’Arcangelo, Miah Persson, Pablo Heras-Casado, Balthasar-Neumann-Orchestra und Roman Trekel. Producer: EuroArts.
Baden-Baden, Festspielhaus, 2012 áprilisa-májusa.
Előzetes
Lawrence Borownlee és vendégei – Bel canto áriaest
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2023. február 19., vasárnap (19:30)
Vezényel: Nikolas Nägele
Lidia Fridman (szoprán)
Lawrence Brownlee (tenor)
Gyungmin Gwon (bariton)
Közreműködik: Pannon Filharmonikusok
Rossini, Bellini, Donizetti operáiból hangzanak el részletek.
"Ramon Vargas vezetésével nyári képzési programot indítanak Debrecenben, Bel Canto Akadémia néven.
Ez a program a jövőben az operaénekesek világszínvonalú képzési centrumát jelentheti majd. Már az idei első évben a londoni Bel Canto Society és a Conservatorio Milano is küldenek ide tanulni énekeseket. Velük együtt természetesen magyar énekesek is érkeznek majd a mesterkurzusokra. Így igyekeznek segíteni a szakmai tudás áramlását és fontos helyszínt teremtenek arra, hogy tartalmas beszélgetések jöhessenek létre mind a szakmán belül, mind a szakma és a közönség között."
(Forrás: mno.hu/
A televízió jelenleg sugározza felvételről:
https://www.momus.hu/article.php?artid=7167&cat=22
Az M5 csatorna műsorán ma 21.00 - 23.05 óra
A bel canto és a rózsák szerelmese
Interjú Kolonits Klárával:
(orszagut.com – 2022.02.27 - Réfi Zsuzsanna)
Részlet a cikkből:
"... Szegeden magyarországi bemutatóként hangzik fel Donizetti Maria Stuardája, amelyben a címszerepet, Stuart Máriát éneklem. A két koncertszerű előadáson kedves kolléganőm, egykori operastúdiós osztálytársam, Boross Csilla kelti életre I. Erzsébetet. Az Operaház nyitóprodukciójában, a Hunyadi Lászlóban is szerepelek, Szilágyi Erzsébetet alakítom."
"Az Operaházban a következő években a Bánk bánban, a Lammermoori Luciában és a Szíciliai vecsernyében szerepelek. Tavaly a Simon Boccanegrában énekeltem Rouenban, lehet, hogy visszatérek, és Montpellier-ben is lesz egy koncertem, mely a magyar bel cantóból ad válogatást. Nagy vágyam, hogy a teljes Lucrezia Borgiát megtanuljam, és ideje, hogy erre sort is kerítsek… Azt ugyanis már megtapasztaltam ezen a pályán, hogy soha semmi sem biztos, s az embert a legvadabb meglepetés is érheti, főleg a mostani korszakban."
Récital Pretty Yende – Grand Théâtre de Genève
2022. február 10., 20:00
Bellini, Donizetti, Rossini mellett Liszt Ferenc- és Massenet-dalok és áriák szerepelnek a műsoron.
Zongorán közreműködik: Michele D’Elia
Giovanni Bottesini (1821. december 22. – 1889. július 7.) olasz romantikus zeneszerző, karmester és nagybőgő-virtuóz.
A komponista szerzeményei mellett „bel canto” szerzők műveinek témáira írt átiratok is elhangzanak a ma esti koncerten:
19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem
Járdányi Gergely (nagybőgő), Fabio Sormani (zongora)
"Bottesini születésének 200. évfordulója alkalmából"
- Bevezetés és gavotte
- 2. elégia („Romanza drammatica”)
- Fantázia Donizetti Lammermoori Lucia című operájának témáira
- Elégia
- Tarantella
- Szerenád Rossini A sevillai borbély című operájából
- Ária Verdi A trubadúr című operájából
- Románc Donizetti Szerelmi bájital című operájából
- Fantázia Bellini Az alvajáró című operájának témáira
Ma esti operaközvetítés a Bartók Rádióban:
19:00 - Prológ
Saverio Mercadante: A két Figaro
A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Bánkövi Gyula
19:30 - Hírek
19:35 – 22.26
Saverio Mercadante: A két Figaro
Kétfelvonásos opera
Szövegét Felice Romani írta
Vez.: Riccardo Muti
Km.: Bécsi Filharmónia Kórusa (karig.: Walter Zeb),
Luigi Cherubini Zenekar
Continuo: Speranza Scappucci (fortepiano)
Szereposztás:
Figaro – Mario Cassi (bariton),
Susanna – Eleonora Buratto (szoprán),
Almaviva gróf – Antonio Poli (tenor),
Rosina – Asude Karayavuz (mezzoszoprán),
Inez – Rosa Feola (szoprán),
Cherubino – Annalisa Stroppa (mezzoszoprán),
Torribio (Don Alvaro) – Anicio Zorzi Guistiniani (tenor),
Plagio – Omar Montanari (bariton)
(élő felvétel a Ravennai Teatro Comunale Alighieriben, 2011. június 24. és 26.); CD: Ducale DUC 045-47
Az operáról bővebben itt:
Az Opera.hu oldaláról
Olasz és francia operacsemegék Kolonits Klára online áriaestjén
A bel canto és francia operairodalom színpadon ritkán hallható részleteiből összeállított vadonatúj műsorral készül áriaestjére a Kossuth- és Liszt-díjas koloratúrszoprán. A Bellini, Rossini, Donizetti, Verdi, Charpentier, Massenet és Meyerbeer műveit is felvonultató esten – amely egyszeri alkalommal, 2021. április 24-én 20:00 órától látható az Opera Otthonra fizetős szolgáltatásában – vendégként közreműködik Schöck Atala és Brickner Szabolcs, zongorán kísér Dinyés Dániel.
Fuvolán közreműködik: Rácz János és Gjorgjevic Dóra
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Műsor:
Bellini: Capuletek és Montague-k – Giulietta áriája az I. felvonásból („Eccomi, in lieta vesta… Oh quante volte”)
Rossini: Semiramis – Semiramis és Arsace duettje a II. felvonásból („No, non ti lascio!”) – közreműködik: Schöck Atala
Donizetti: Lucrezia Borgia – Lucrezia áriája („Com'e bello”)
Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriája a III. felvonásból („O mio Fernando”) – előadja: Schöck Atala
Bellini: Norma – Norma és Pollione duettje a II. felvonásból („In mia man”) – közreműködik: Brickner Szabolcs
Verdi : A lombardok – Giselda áriája a IV. felvonásból („Qual prodigio… Non fu sogno”)
Massenet: Manon – Saint Sulpice duett a III. felvonásból – közreműködik: Brickner Szabolcs
Charpentier: Louise – Louise áriája a III. felvonásból („Depuis le jour”)
Meyerbeer: Az afrikai nő – Vasco da Gama áriája a IV. felvonásból („Pays merveilleux!… Oh Paradis”) – előadja: Brickner Szabolcs
Meyerbeer: Észak csillaga – Katalin áriája („C'est bien lui”)
GAETANO DONIZETTI: A MÁRTÍROK
https://www.youtube.com/watch?v=b3jwwpfyf8Q&ab_channel=OperaRaraOfficial
https://www.youtube.com/watch?v=a0fGzYf-akQ&ab_channel=OperaRaraOfficial
"We're making an opera" - Donizetti: Les Martyrs part 4 - recording
Joyce El-Khoury and the cast (David Kempster, Michael Spyres, Brindley Sherratt, Wynne Evans and Clive Bayley) of Les Martyrs recording ahead of their performance at the Royal Festival Hall in London on 4 November, the first time that Donizetti's spectacular French opera has been heard in its original version for 170 years.
|
https://www.operaonvideo.com/bel-canto-gala-lahti-2021/ FULL Bel Canto Gala Lahti 2021 Arias and scenes from operas by Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti and Gioachino Rossini.
Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola) Donizetti: Lemmenjuoma (L’elisir d’amore) Bellini: Norma Donizetti: La Favorita (Suosikki) Donizetti: Lucia di Lammermoor Sestetto ”Chi mi frena in tal momento” Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola) Bellini: I Capuleti e i Montecchi (Capuletit ja Montecchit) Aria ”Ascolta. Se Romeo túccise un figlio!” Recitativo e Aria ”Eccomi in lieta vesta… / Oh, quante volte…” Duetto (Romeo, Tebaldo) Rossini: Sevillan parturi (Il barbiere di Siviglia) Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola) |
Köszönöm! Lejátszottam a linkről. Pazar előadás!
Átviszem a Rossini topicjába:
Melodramma in due atti Libretto di Giovanni Gherardini Musica di GIOACHINO ROSSINI (Edizione critica della Fondazione Rossini di Pesaro in collaborazione con Casa Ricordi, Milano a cura di Alberto Zedda) Prima rappresentazione: Milano, Teatro Carcano, 31 maggio 1817 Nuova produzione Teatro alla Scala
Direttore: RICCARDO CHAILLY Regia: GABRIELE SALVATORES
Personaggi e interpreti principali:
Scene e costumi GIAN MAURIZIO FERCIONI Luci MARCO FILIBECK Movimenti coreografici EMANUELA TAGLIAVIA Marionette, costumi e animazione a cura della: COMPAGNIA MARIONETTISTICA CARLO COLLA E FIGLI Coro e Orchestra del Teatro alla Scala Maestro del Coro BRUNO CASONI |
Érdekes eloadás a Scálábol, Rossini - A tolvaj szarka / La Gazza Ladra/, 2017
Tubus ROSSINI La Gazza Ladra Italian and English subtitles Revised version
https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=20&mev=2020&mho=11&mnap=15&mora=20&mperc=04
2020. november 15., vasárnap 20.04 – 21.00 Katolikus Rádió – „Az opera világa”
Szerkesztő: Boros Attila
„Magyar nyelvű gála – II. rész”
(Ism. november 21., szombat, 22.34 – 23.00)
Benne – az időskálán 24:46 - 27:48 perc között - visszahallgatható:
Adolphe Adam: A longjumeau-i postakocsis - Chapelou dala
A ritkaságszámba menő, magas D-t követelő ária, Sárdy János archív énekfelvételéről szólal meg
Gioacchino Rossini: Le Siège de Corinthe - L.Pisaroni, N.Machaidze, S.Romanovsky (Pesaro - 2017)
A „II. Mohamed” francia átdolgozása, Párizsnak komponált grandiózus opera, óriási zene, briliáns énekelnivalókkal! Csak remélni tudom, hogy filmre vették: lemezen is (CD; DVD) hozzáférhetővé válik.
Örvendetes, hogy a produkció élő hanganyaga meghallgatható YouTube ezen elérhetőségén!
(2:45:10)
https://www.youtube.com/watch?v=RVsVezYeQPg
Csak úgy „kiszúrtam” innen most ezt a mintegy félórás részt:
az időskálán 1:18 :18 - 1:46:16 - Duett és kóruskíséretes monumentális együttes, jelenet, majd több tételes, lebilincselő balettzene és megrendítő szépségű kórustabló... Csodálatos ének-zenék!!! Ajánlom, érdemes többször is visszahallgatni!!! De a teljes előadás zenei nívója élményt sugároz a hallgatónak.
Pesaro - Rossini 10 Aout 2017
Mahomet II - Luca Pisaroni
Cléomène - John Irvin
Pamyra - Nino Machaidze
Néoclès - Sergey Romanovsky
Hiéros - Carlo Cigni
Adraste - Xabier Anduaga
Omar - Iurii Samoilov
Ismène - Cecilia Molinari
Direttore: Roberto Abbado
Coro del Teatro: Ventidio Basso
Maestro del Coro: Giovanni Farina
Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai
Ma a Bartók rádióban:
Most hallható: http://stream001.radio.hu:8080/mr3.aac
2020.10.13 19:35 - 22:01 Bartók Rádió
Vincenzo Bellini: A kalóz
Kétfelvonásos opera
Szövegét Felice Romani írta
Vezényel: Gianandrea Gavazzeni
Km.: Olasz Rádió és Televízió Római Énekkara (karig.: Gianni Lazzari) és Szimfonikus Zenekara
Szereposztás:
Ernesto - Pietro Cappuccilli (bariton),
Emogene - Montserrat Caballé (szoprán),
Gualtiero - Bernabé Marti (tenor),
Itulbo - Giuseppe Baratti (tenor),
Goffredo - Ruggero Raimondi (basszus),
Adele - Flora Rafanelli (mezzoszoprán)
(1970)
A francia belcanto-korszak darabja - koraromantikus opera-remek, erős drámai töltéssel:
A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése 2020.09.01 19:00 - 19:30
Jacques Fromental Halévy: A zsidónő A mikrofonnál: László Ferenc |
2020.09.01 19:35 - 22:41
Jacques Fromental Halévy: A zsidónő (1835)
Ötfelvonásos nagyopera
Szövegét Eugene Scribe írta
Vezényel: Antonio de Almeida
Km.: Ambrosian Kórus (karig.: John McCarthy) és a Philharmonia Zenekar
Szereposztás:
Éléazar - José Carreras (tenor),
Rachel - Várady Júlia (szoprán), - a művésznő születésnapos: ma 79 éves.
Leopold herceg - Dalmacio Gonzalez (tenor),
Eudoxia hercegnő - June Anderson (szoprán),
Brogni bíboros - Ferruccio Furlanetto (basszus),
Ruggiero - René Massis (basszbariton),
Albert - René Schirrer (basszus).
A felvétel helye és ideje: London, 1986, München, 1989
A kiadás éve: 1989 Philips, 3 CD
Bemutató: 1835. február 23., Párizs, Operaház
Az opera teljes zenei anyaga több mint négy óra hosszú (egyedül a nyitány 79 partitúraoldal terjedelmű) - az ősbemutatót követően, máig, jelentősen meghúzzák a zenei anyagot.
Ez itt a legteljesebb stúdiófelvétel - ezt hallgathatjuk meg ma este a rádióban:
44'' + 44,5' + 42,5' + 34' + 15,5'
Most megy az ismétlés az M5-ön
Tenor3
René Barbera, Maxim Mironov, Michal Lehotský áriaestje
Müvészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
/A 2018. október elsejei koncert felvétele/
(130')
Fancia "bel canto"!
A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése:
19:00 – 19.30 Prológ
Daniel Francois Aubert: A portici néma
A mikrofonnál: László Ferenc
19:35 – 22.11:
Daniel Francois Aubert: A portici néma
Ötfelvonásos opera
Szövegét Eugene Scribe és Germain Delavigne írta
Vez.: Thomas Fulton
Km.: Ensemble Choral Jean Laforge (karig.: Jean Laforge),
Monte-Carló-i Filharmonikus Zenekar
Szereposztás:
Alfonso, a nápolyi király fia – John Aler (tenor),
Elvira, spanyol hercegnő, Alfonso jegyese – June Anderson (szoprán),
Masaniello, nápolyi halász – Alfredo Kraus (tenor),
Fenella, a húga – néma szerep,
Pietro, egy halász, Masaniello barátja – Jean-Philippe Lafont (bariton),
Lorenzo, Alfonso bizalmasa – Alain Munier (tenor),
Borella, halász – Frédéric Vassar (bariton),
Moreno, halász – Daniel Ottevaere (basszus),
Egy hölgy – Martine Mahé (mezzoszoprán).
Kórus: Nagy létszám, sok jelenlét
Balett: az I. és III. felvonásban
2020.06.20 19:00 - 21:20 Bartók Rádió
Vincenzo Bellini: Rómeó és Júlia
Kétfelvonásos opera
Szövegét - William Shakespeare drámája nyomán - Felice Romani írta
Vez.: Daniele Gatti
Km.: a Római Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Roberto Gabbiani)
Rendező: Denis Krief
Szereposztás:
Rómeó - Vasilisa Berzhanskaya (mezzoszoprán),
Júlia - Mariangela Sicilia (szoprán),
Tebald - Iván Ayón Rivas (tenor),
Lőrinc barát - Nicola Ulivieri (basszus),
Capellio - Alessio Cacciamani (basszus)
(Róma, Teatro dell'Opera, 2020. január 23.)
Ma este az M5 csatornán láthatjuk:
2020. május 20. szerda 20:30 - 22:30
.MüpArt Classic
Olga Peretyatko áriaestje
2019. február 26., Művészetek Palotája
(120')
„A Mariinszkij Színház gyermekkórusának egykori tagja, a Hamburgi Operastúdió hajdani növendéke, a Plácido Domingo által szponzorált 2007-es Operalia verseny díjazottja, Olga Peretyatko különleges művész: repertoárjának szinte nincsenek határai. Énekel Händelt és Mozartot, de Wagnert és Richard Strausst is, emellett pályáján különlegesen fontos szerepet játszanak a Rossini-ritkaságok - és akkor még nem beszéltünk valóságos és zenei anyanyelvéről, az orosz repertoárról, Stravinskyt is beleértve.
Ez a sokoldalúság művészetének egyik nagy varázsa, s ebből ad ízelítőt áriaestjén is, ahol a három nagy bel canto-szerző, Rossini, Bellini és Donizetti művei mellett Offenbach, Gounod és Glinka zenéje is terítékre kerül.
Michelangelo Mazza személyében elhivatott és nagy tapasztalatú operakarmester vállalta erre az estére a Magyar Állami Operaház Zenekarának irányítását.”
- Mozart: Figaro házassága - nyitány
- Mozart: Don Giovanni - "Non mi dir…" (Donna Anna áriája)
- Bellini: Norma - nyitány
- Bellini: Norma - Casta diva
- Rossini: A sevillai borbély - nyitány
- Donizetti: Boleyn Anna - Al dolce guidami…coppia iniqua
- Bizet: Az arles-i lány, II. szvit - Menuet
- Donizetti: Lammermoori Lucia - Regnava nel silenzio
- Rachmaninov: Vocalise, op. 34, No. 14
- Verdi: A végzet hatalma - nyitány
- Verdi: A szicíliai vecsernye - Mercé dilette amiche (Elena Bolerója)
- Verdi: Luisa Miller - Lo vidi e'l primo palpito
- Massenet: Thaïs – meditáció (az Operaház zenekarának koncertmestere, Kállai Ernő előadásában)
- Gounod: Gounod: Rómeó és Júlia - Je veux vivre
Ráadások:
- Arditti: Il bacio
- Donizetti: Linda di Chamounix – Linda kavatínája
Erre a mai koncertre most nem Budapesten kerül sor, sajnos (különben ott lenne a helyem...)
19:00 : Veszprém
Hangvilla
Nemzeti Énekkar
Bizják Dóra (zongora)
Vezényel: Somos Csaba
DONIZETTI: Don Pasquale - Cseléd-kórus
ROSSINI: Due quartettini - I gondolieri
LEONCAVALLO: Bajazzók - Harang kórus
LISZT: Soirées musicales de Rossini, L'invito - Bolero
PUCCINI: Pillangókisasszony - Zümmögő kórus
VERDI: Nabucco - Szabadság kórus
VERDI: Macbeth - Boszorkányok kara, Bérgyilkosok kara, Skót menekültek kara
VERDI: A Lombardok - Vitézek kara
VERDI: Traviata - Cigány lányok kara
VERDI – LISZT: Don Carlos - Ünnepi kórus és gyászinduló
VERDI: A Trubadúr - Cigánykórus
VERDI: Aida - Bevonulási induló
Joan Sutherland, a bel canto operák királynője
/Tuska Borbála - papageno.hu - 2020.01.19./
Dame Joan Sutherland a múlt század legünnepeltebb drámai koloratúrszopránjainak egyike, akit La Stupendának, azaz a „csodálatosnak” becéztek.
Ma éjjeli ismétlés az M5 csatornán. 21.50 - 0.05
Belcanto-gála
Közreműködők: Diana Damrau - szoprán, Nicolas Testé - basszbariton és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Gianluca Martinenghi
(2016. május 14., Művészetek Palotája)
Múltidéző
"Bemutatjuk új operafelvételünket – részletek Bellini operáiból”
1957. február 14., Kossuth Rádió 18.50 - 19.50
A felvételen énekel:
Gyurkovics Mária, HÁZY ERZSÉBET, Sándor Judit, Bende Zsolt, Mátray Ferenc, Molnár Miklós, Székely Mihály.
Km. a Magyar Rádió Énekkara és a Magyar Állami Operaház zenekara
Vezényel: Fischer Sándor
1. ) Norma – részletek az operából
- Nyitány
- Bevezető jelenet (Székely Mihály és énekkar)
- „Casta Diva” –ária (Gyurkovics Mária és énekkar)
- Norma-Adalgisa kettőse (Gyurkovics Mária, Sándor Judit)
- Oroveso áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Opera fináléja (Gyurkovics Mária, Mátray Ferenc, Székely Mihály, énekkar)
2.) Az alvajáró
- Szerelmi kettős (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, énekkar)
- A gróf áriája (Székely Mihály, énekkar)
- Amina áriája a II. felvonásból (Házy Erzsébet, km.: Mátray Ferenc)
3.) A puritánok
- Giorgio áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Négyes (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, Bende Zsolt, Molnár Miklós, énekkar)
VINCENZO BELLINI AZ ALVAJÁRÓ CÍMŰ OPERÁJÁT VITTE SZÍNRE A MÜPA
Breuer Csilla
2020. FEBRUÁR 10. HÉTFŐ 12:45 Magyar Nemzet
„Aki nem szereti Vincenzo Bellinit, az a zenét sem szereti” – mondta a pármai konzervatórium egykori igazgatója, Arrigo Boito librettista és zeneszerző Bellini művészetéről. Én szeretem Bellinit, mégsem fogalmaznék ennyire kategorikusan. Az viszont tény, hogy a tökéletes dallamformálást középpontba helyező bel canto operákban gyönyörű áriák szólalnak meg, és ezek egy része Bellini nevéhez fűződik. A stílus legnevesebb zeneszerzői közé tartozik Gaetano Donizettivel és Gioachino Rossinivel együtt, akik az 1805–1830 közötti aranykorban alkottak.
Az opera tulajdonképpen küldetés – interjú Riccardo Frizza karmesterrel
BOJTA ZITA2020.02.09. 09:37 Origo.hu
[...]
„Óriási hibát követnénk el, ha egy bel canto operát a mai kor igényeihez akarnánk igazítani, ha megpróbálnánk modernizálni. Ma az az elvárás, hogy egy dráma rövid és pörgős legyen. Régen ezt máshogyan gondolták, akkoriban sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek az érzelmekre. Ezt a ritmust nem szabad megváltoztatnunk. Azt kell megtanulnunk, megértenünk, hogy akkoriban hogyan fejeztek ki érzéseket, hogyan építettek fel egy zenei struktúrát, hogyan hatoltak egy jelenet mondanivalójának a mélyére, csodálatos dallamokkal körítve. Olyan ez, mint Chopin. Idő kell hozzá. Van, hogy gyorsan dübörög, de van, hogy lassú és melankolikus.
Én vagyok a Donizetti Operafesztivál zeneigazgatója, és ott mindig teljes operát adunk elő, soha nem húzunk. Ez az egyetlen módja, hogy pontosan megértsük, mit akart a szerző. A struktúra rendkívül fontos, például, hogy mindig megismételjük a cabalettákat, mert akkor a közönség is emlékezni fog a melódiákra. Úgy tudunk megjegyezni egy dallamot, ha kétszer-háromszor is meghallgatjuk.”
[...]
„a közönségnek…szüksége van arra, hogy egyhelyben maradjon, beengedje magába a zenét és meditáljon rajta egy kicsit. Tavaly húzás nélkül adtuk elő a Semiramist, négy óra húsz perc volt... A közönség egyáltalán nem fáradt bele, teljesen bevonódtak a történetbe. Ha a teljes művet visszük színre, akkor semmilyen részlet, információ nem vész el, képesek vagyunk követni a cselekményt. Ha húzunk belőle, akkor a libretto is veszít a folytonosságából. Kimarad valami, átugrunk néhány eseményt, és a közönség egy része elveszíti a fonalat. Olyankor végig kell várni a négy órát, mire talán újra összeáll a kép. Csak úgy, mint ha a moziban kihagyunk egy részt a filmből, akkor nehezebb megérteni, miről van szó. A közönség részéről soha nem hallottam panaszt, az operarajongók szeretik a teljes előadásokat.
[…]
Zseniális opera Az alvajáró! Bellini csodálatos remekműve nagyszerű előadásban került színre a Müpában, élményszámba menően alakították szerepüket a produkció művészei; a Debreceni Kodály Kórus és a Pannon Filharmonikusok Riccardo Frizza karmester irányításával csúcsteljesítményt hoztak létre; a briliáns ének-zenei hangzásról csak a legnagyobbak felvételei jutnak az eszembe...Az .énekes-szereplők mindegyike "kitett" magáért, különösen a címszerepben egészen káprázatos Zuzana Marková, aki biztos technikájú szépséges koloratúrszopránjával a "mennyekbe" vitt! Kellemes meglepetésemre a dél-koreai Konu Kim is megmutatta, milyen kiváló hangképzésre képes Elvino irtó nehéz tenorszerepében. De a többiek is: Mirco Palazzi (Rodolfo gróf), Zemlényi Eszter (Liza) a bel canto és Bellini dalművének minden ragyogását kifejezték előadásukban.
Némedi Csaba: „Nem érzem statikusnak a bel canto operákat”
Papageno.hu -
2020. február 9
2020. február 9-én és 11-én kerül a Müpa színpadára a bel canto mester, Bellini Az alvajáró című operája. A darabot Némedi Csaba rendezi, a karmester Riccardo Frizza lesz.
„Maria, most állj fel, menj három lépést jobbra, és nyisd ki a kezedben lévő ernyőt… Nem, nem így: egy kicsit lassabban. Most úgy kell lépdelned, mint egy balerina. Úgy csináld, mintha egy holdsugáron mennél” – olvashatók a diva assoluta, Maria Callas emlékei között az utasítások, amelyeket a görög szoprán a legendás rendezőtől, Luchino Viscontitól kapott Az alvajáró történelmi jelentőségű, 1955-ös Scala-beli felújításakor.
A hisztériát a 17. századtól drámai eszköznek tekinti a szakirodalom operák egész sorában megjelenő, ismert szopránok számára különösen hálás őrülési jelenetekben. A romantikus operaműfaj primadonnakultusza további hasonló, nagy hatású zeneszámokat követelt, amelyekben azután a művészi koloratúrák dramaturgiai szerephez is jutottak. A virtuózan csicsergő, gondtalanul lebegő futamok jelenítették meg a súlyától megszabadított elmét.
Az áriák sajátos szerkezetűek: a bevezető recitativót egy lassabb, majd egy gyors rész követi. Külön motívum emlékeztet egy, a vízió fátylán át felsejlő múltbeli eseményre, amely akár a sajátos állapot anamnézisének is tekinthető.
– Hatvanöt évvel a mű milánói újjászületése után mutatja be a Müpa Vincenzo Bellini operáját, Az alvajárót. A rendező Némedi Csaba, aki a nagy sikerű 2017-es Puritánokat is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A két mű bemutatása mintha körvonalazódó Bellini-ciklust sejtetne.
– Igen: szándékunkban áll a két Bellini-darab összekapcsolása, már csak azért is, mert a Puritánokban – Maria Callasként – megjelent Popova Aleszja. A III. felvonás rövid zenekari átvezetését, a viharzenét kivéve valójában sehol sem táncolt, csak akkor, abban a két percben. Ugyanakkor Az alvajáróban erősebb a táncos kötődés, hiszen az opera alapjául Ferdinand Hérold La somnambule ou L’arrivée d’un nouveau seigneur (Az alvajáró nő, avagy egy új úr érkezése) című balettpantomimja szolgált. Az 1831-es ősbemutatón és az 1955-ös felújítás alkalmával is balett előzte meg az előadást.
[...]
Népszerű operát játszanak a Müpában
ORIGO2020.01.27. 16:11
A 2017-es, nagy sikerű Bellini-bemutató után két estén keresztül ismét a bel canto operák szerelmesei vehetik birtokukba a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermét. 2020. február 9-én és 11-én a közel két évszázada bemutatott remekmű, Az alvajáró kerül színre Némedi Csaba rendezésében, a karmester a kiváló olasz dirigens, Riccardo Frizza.
Két estén keresztül ismét a bel canto opera lesz a Müpában.
2020. február 9-én és 11-én adják elő Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operáját, Az alvajáró-t. Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operája egy házasság előtt álló pár történetét mutatja be, akiknek különféle bonyodalmak nehezítik meg szerelmük beteljesülését.
Az opera happy enddel ér véget, a fiatalok egymáséi lesznek. Ahogy a rendező, Némedi Csaba egy korábbi interjúban megfogalmazta: „a zenének olyan lelke és átütő ereje van, pulzál, lüktet, és olyan érzelmi skálát vonultat fel, ami az ember torkát szorongatja. Nem riad vissza a giccses szépségtől sem, de ez a korszak alapvető stílusjegye. Érzelmekben, színekben gazdag alkotás, ami engem mind rendezőként, mind operarajongóként megfog.”
Az 1831-ben bemutatott darab alapjául Ferdinand Hérold balettje állt, ennek állít emléket a 2017-es A puritánok-at is jegyző Némedi Csaba rendezése. A koncepciójának egyik tartópillére az Operettszínház balettművésze, Kozmér Alexandra szerepeltetése, aki jelenlétével hidat képez a táncművészet és a zene között. A főszerepben a cseh koloratúrszoprán Zuzana Marková érkezik Budapestre, aki számos sikert tudhat magáénak az olasz repertoár és ezen belül a bel canto területén.
A nemes egyszerűséggel a bel canto repertoár nemzetközi sztárjaként emlegetett olasz basszista, Mirco Palazzi Rodolfo gróf szerepében áll színpadra, míg Elvinót a dél-koreai tenor, Konu Kim személyesíti meg. A nemzetközi sztárgárda mellett magyar csillagokban sem lesz hiány, Lisaként a legutóbb a Budapesti Wagner-napokon az erdei madár szerepében debütáló Zemlényi Esztert, Teresa szerepében Simon Krisztinát, Alessióként pedig a nagy sikerű Háry János-produkció címszereplőjét, Dobák Attilát láthatja a közönség.
A darab karmesterét szinte visszajáró vendégként köszöntheti a publikum: Riccardo Frizza, a vérbeli operakarmester A puritánok után a Pannon Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté) élén ismét bebizonyítja, mitől különleges az olasz muzsika. A bresciai születésű dirigens egyebek mellett a milánói Scala, a Párizsi Opera és a New York-i Metropolitan Opera állandó meghívott művésze.
Némedi Csaba szintén visszatérő látogató a Müpában, hiszen az általa rendezett A puritánok-at megelőzően Kocsis Zoltán Strauss-ciklusának két darabját, A béke napjá-t és a Daphné-t is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A félig szcenírozott opera díszleteiért Szendrényi Éva, a jelmezekért pedig Zöldy Z. Gergely felel. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában megvalósuló produkciót a budapesti közönség február 9-én és 11-én, a pécsi pedig február 13-án láthatja.
19:00 — 22:00
Egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Vezényel: Riccardo Frizza
Szereplők:
- Rodolfo gróf - Mirco Palazzi
- Amina - Zuzana Marková
- Elvino - Konu Kim
- Lisa - Zemlényi Eszter
- Teresa - Simon Krisztina
- Alessio - Dobák Attila
- Myrtha, a villik királynője - Kozmér Alexandra
- Jegyző - Bejan Miklós Máriusz
Közreműködők:
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Pannon Filharmonikusok
Alkotók:
- díszlettervező: Szendrényi Éva
- jelmeztervező: Zöldy Z Gergely
- rendezőasszisztens: Polgár Etelka
- rendező: Némedi Csaba
Az M5 csatornán láthatjuk ma éjjel
2019. december 11. szerda 21:55 - 00:05
MüpArt Classic
Tenor3
René Barbera, Maxim Mironov, Michal Lehotský áriaestje
Müvészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
/A 2018. október elsejei koncert felvétele/
(130')
"A nyolcvanas években a három nagy tenor sztár: Luciano Pavarotti, Placido Domingo és José Carreras közös koncerten léptek fel, mellyel az egész világot lázba hozták. Ez az alkalom koncertek sorozatát indította el és egy új műfajt teremtettek az opera rajongó közönség számára.
A Müpa Tenor3 estjén fellépő énekesek számos nemzetközi siker birtokosai, René Barbera amerikai, Maxim Mironov orosz, Michal Lehotsky lengyel művész, repertoárjukat Mozart mellett az olasz bel canto és a romantikus szerzők: Verdi, Puccini és Leoncavallo műveiből válogatták."
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara.
Vezényel: Andrij Jurkevics
Maxim Mironov
- Mozart: Cosi fan tutte - Ferrando áriája, I. felv.: - „Un' aura amorosa”
- Donizetti: Az ezred lánya - Tonio cavatinája, I. felv. (9 magas C)
- Rossini: A sevillai borbély – Almaviva cavatinája, I. felv. -" Ecco ridente in cielo" ( Km. Koltai Katalin gitáron)
- Rossini: Az olasznő Algírban - Lindoro cavatinája, I. felv. - "Languir per una bella"
- Donizetti: Don Pasquale - Ernesto szerenádja, III. felv. - "Com' e gentil" ( a közreműködő Koltai Katalin egyedüli gitárkíséretével)
René Barbera
- Verdi: Traviata – Alfredo áriája – a strettával a végén, II. felv.
- Verdi: Rigoletto – a mantuai herceg áriája, III. felv.: „La donna e mobile”
- Bellini: A puritánok – Arturo áriája, I. felv.: „A te, o cara”
- Donizetti: Szerelmi bájital – Nemorino románca, II. felv. - "Una furtiva lacrima"
- Donizetti: Lammermoori Lucia – Edgardo áriája, III. felv. „Tombe degli avi miei”
Michal Lehotsky
- Verdi: Macbeth – Macduff áriája, IV. felv. - „O figlim figli miei" /"Ah, la paterna mano”
- Verdi: Aida – Radames románca, I. felv. - "Celeste Aida"
- Puccini: Tosca - Levélária, III. felv. - " E lucevan le stelle"
- Leoncavallo: Bajazzók – Canio áriája, I. felv. "Vesti la giubba"
Magyar Állami Operaház Zenekara
- Verdi: A végzet hatalma – Nyitány
- Verdi: Szent Johanna – Nyitány
- Donizetti: Az ezred lánya – Nyitány
- Bellini: Norma – Nyitány
Ráadások:
- Puccini: Turandot – Kalaf áriája, III. felv. - „Nessun dorma” – a három tenor együtt
- Verdi: Rigoletto – „La donna e mobile” – a három tenor együtt
Az első Ezred lánya-élményem volt - élőben:
https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/669623/default/doc_url/4420.pdf
Az Opera következő évadában lesz Ezred lánya bemutató!
Marie Szemere
Zita Tonio Boncsér Gergely
Berkenfield márkiné Schöck Atala
Sulpiz Palerdi András
Hortensio Sándor Csaba
Karmester N.N.
A szövegkönyvet írta Jules-Henri Venroy de Saint-Georges és Jean Francois Alfred Bayard
Díszlet- és jelmeztervező Izsák Lili
Rendező Polgár Csaba
2019.11.30 19:00 - 22:03 Bartók Rádió |
|
Jacques Fromental Halévy: A zsidónő Ötfelvonásos opera Szövegét: Eugene Scribe írta Vez.: Constantin Trinks Km.: Hannoveri Állami Opera Ének- és Zenekara Szereposztás: Eléázár, aranyműves - Zoran Todorovich (tenor), Ráhel, a lánya - Hailey Clark (szoprán), Léopold, birodalmi herceg - Matthew Newlin (tenor), Eudoxia hercegnő, a császár unokahúga – Mercedes Arcurí (szoprán), Brogni bíboros - Pavel Chervinsky (basszus), Ruggiero, Konstanz főbírája - Gagik Vardanyan (bariton), Albert, a császári testőrség tisztje – Hubert Zapiór (basszus)
(Hannover, Állami Operaház, 2019. szeptember 14.) |
Video-előzetes volt... - a Nemzeti Filharmonikusok Facebook oldaláról/
A Donizetti - Rossini gálaestről hangfelvététel készült a Magyar Nemzeti Múzeumban:a Díszteremben fellépett kórus, az énekes szólisták és a zongoraművésznő környezetét bemikrofonozta a rendező intézmény; a Nemzeti Énekkar a saját produkcióját nyilván hangrögzítette. Nem tudom, ez megmarad belső felvételének, vagy esetleg lehetővé teszi annak nyilvános közlését (sugárzását) a média (rádióközvetítés?) által…