Bejelentkezés Regisztráció

Belcanto


969 lujza 2022-11-14 01:19:15 [Válasz erre: 968 Búbánat 2022-11-13 16:07:40]

Jól emlékszel, a Mezzon van felírat, de csak francia. Legalábbis amikor nekem még az volt, sokat gyarapodott a nem létező francia tudásom.

Sajnos mióta a németek eladták kanadaiaknak a Classicát, azóta romlott a színvonala.


968 Búbánat 2022-11-13 16:07:40 [Válasz erre: 967 Heiner Lajos 2022-11-13 12:12:57]

Én is anno váltottam át erre. Emlékeim szerint a francia Mezzo az  operák énekszövegét  feliratozza, ami a Classicán nincs. Egyetértek: pozitívum, hogy reklám mentes. Lehetne változatosabb is a tematika...


967 Heiner Lajos 2022-11-13 12:12:57 [Válasz erre: 965 Klára 2022-11-13 11:26:16]

Mezzoról váltottam. A Stingray Classican nincs reklám. De a színvonal sokat esett úgy 4-5 éve.


966 takatsa 2022-11-13 11:38:09 [Válasz erre: 965 Klára 2022-11-13 11:26:16]

Váltsál telekomra, ott van classica. De a Normát megtalálod a saját archívumodban. :)


965 Klára 2022-11-13 11:26:16 [Válasz erre: 964 Búbánat 2022-11-13 10:43:32]

Jó azoknak, akik ezt a csatornát fogni tudják!


964 Búbánat 2022-11-13 10:43:32

A Classica TV-csatorna műsorán szerepel ma délután és este:

14.03 – 16.55 Bellini: Norma 

Sondra Radvanovsky (Norma), Joyce DiDonato (Adalgisa), Joseph Calleja (Pollione), Mattheew Rose (Oroveso). Rendező: Gary Halvorson. Vezényel: Carlo Rizzi. A felvétel a New York-i Metropolitan Operában készült, 2017. október 7-én.

21.00 – 23.17 Donizetti: Szerelmi bájital  (L’elisir d’amore)

Nemorino szerepét Rolando Villazon alakítja, aki rendezi is a vígoperát.

„Villazon a darab színpadra állításának kreativ folyamatát is bemutatja, mintegy sztori a történetben elmesélve. Villazont követjük énekesekkel és színészekkel a próbákon, illetve a fiatal karmesterrel, Pablo Heras-Casadoval folytatott eszmecseréje során egy rendkívül személyes előadás felé vezető úton.”

Rolando Villazon, Regula Mühlemann, Ildebrando D’Arcangelo, Miah Persson, Pablo Heras-Casado, Balthasar-Neumann-Orchestra und Roman Trekel. Producer: EuroArts. 

Baden-Baden, Festspielhaus, 2012 áprilisa-májusa.


963 Búbánat 2022-11-07 12:13:55

BEL CANTO AWARD Joan Sutherland – Richard Bonynge


962 Búbánat 2022-10-16 13:40:25

Előzetes

Lawrence Borownlee és vendégei – Bel canto áriaest

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2023. február 19., vasárnap (19:30)

Vezényel: Nikolas Nägele

Lidia Fridman (szoprán)

Lawrence Brownlee (tenor)

Gyungmin Gwon (bariton)

Közreműködik: Pannon Filharmonikusok

Rossini, Bellini, Donizetti operáiból hangzanak el részletek.


961 Búbánat 2022-07-22 12:26:23

"Ramon Vargas vezetésével nyári képzési programot indítanak Debrecenben, Bel Canto Akadémia néven.

Ez a program a jövőben az operaénekesek világszínvonalú képzési centrumát jelentheti majd. Már az idei első évben a londoni Bel Canto Society és a Conservatorio Milano is küldenek ide tanulni énekeseket. Velük együtt természetesen magyar énekesek is érkeznek majd a mesterkurzusokra. Így igyekeznek segíteni a szakmai tudás áramlását és fontos helyszínt teremtenek arra, hogy tartalmas beszélgetések jöhessenek létre mind a szakmán belül, mind a szakma és a közönség között."

(Forrás: mno.hu/


960 Búbánat 2022-05-08 21:28:19

A televízió jelenleg sugározza felvételről: 

https://www.momus.hu/article.php?artid=7167&cat=22

Az M5 csatorna műsorán ma 21.00 - 23.05 óra

Három a tenor… - René Barbera, Maxim Mironov és Michal Lehotskỳ a MÜPÁ-ban
- zéta -, 2018-10-03 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2018. október 1.
Müvészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

René Barbera – tenor
Maxim Mironov – tenor
Michal Lehotskỳ – tenor
Koltai Katalin - gitár

Magyar Állami Operaház Zenekara
vez. Andrij Jurkevics


959 Búbánat 2022-03-14 15:26:48

A bel canto és a rózsák szerelmese

Interjú Kolonits Klárával:

(orszagut.com – 2022.02.27 - Réfi Zsuzsanna)

Részlet a cikkből:

"... Szegeden magyarországi bemutatóként hangzik fel Donizetti Maria Stuardája, amelyben a címszerepet, Stuart Máriát éneklem. A két koncertszerű előadáson kedves kolléganőm, egykori operastúdiós osztálytársam, Boross Csilla kelti életre I. Erzsébetet. Az Operaház nyitóprodukciójában, a Hunyadi Lászlóban is szerepelek, Szilágyi Erzsébetet alakítom."

"Az Operaházban a következő években a Bánk bánban, a Lammermoori Luciában és a Szíciliai vecsernyében szerepelek. Tavaly a Simon Boccanegrában énekeltem Rouenban, lehet, hogy visszatérek, és Montpellier-ben is lesz egy koncertem, mely a magyar bel cantóból ad válogatást. Nagy vágyam, hogy a teljes Lucrezia Borgiát megtanuljam, és ideje, hogy erre sort is kerítsek… Azt ugyanis már megtapasztaltam ezen a pályán, hogy soha semmi sem biztos, s az embert a legvadabb meglepetés is érheti, főleg a mostani korszakban."


958 Búbánat 2022-02-07 12:51:04

Récital Pretty Yende – Grand Théâtre de Genève

2022. február 10., 20:00

Bellini, Donizetti, Rossini mellett Liszt Ferenc- és Massenet-dalok és áriák szerepelnek a műsoron.

Zongorán közreműködik: Michele D’Elia


957 Búbánat 2021-12-21 18:52:06

Giovanni Bottesini (1821. december 22. – 1889. július 7.) olasz romantikus zeneszerző, karmester és nagybőgő-virtuóz.

A komponista szerzeményei mellett „bel canto” szerzők műveinek témáira írt átiratok is elhangzanak a ma esti koncerten:

19:00 : Budapest

Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Járdányi Gergely (nagybőgő), Fabio Sormani (zongora)

"Bottesini születésének 200. évfordulója alkalmából"

- Bevezetés és gavotte
- 2. elégia („Romanza drammatica”)
- Fantázia Donizetti Lammermoori Lucia című operájának témáira
- Elégia
- Tarantella

- Szerenád Rossini A sevillai borbély című operájából
- Ária Verdi A trubadúr című operájából
- Románc Donizetti Szerelmi bájital című operájából
- Fantázia Bellini Az alvajáró című operájának témáira


956 Búbánat 2021-04-27 18:13:04

Ma esti operaközvetítés a Bartók Rádióban:

19:00 - Prológ 

Saverio Mercadante: A két Figaro

A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Bánkövi Gyula

19:30 - Hírek 

19:35 – 22.26

Saverio Mercadante: A két Figaro 

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vez.: Riccardo Muti

Km.: Bécsi Filharmónia Kórusa (karig.: Walter Zeb),

Luigi Cherubini Zenekar

Continuo: Speranza Scappucci (fortepiano)

Szereposztás:

Figaro – Mario Cassi (bariton),
Susanna – Eleonora Buratto (szoprán),
Almaviva gróf – Antonio Poli (tenor),
Rosina – Asude Karayavuz (mezzoszoprán),
Inez – Rosa Feola (szoprán),
Cherubino – Annalisa Stroppa (mezzoszoprán),
Torribio (Don Alvaro) – Anicio Zorzi Guistiniani (tenor),
Plagio – Omar Montanari (bariton)

(élő felvétel a Ravennai  Teatro Comunale Alighieriben, 2011. június 24. és 26.); CD: Ducale DUC 045-47

Az operáról bővebben itt:

https://en.wikipedia.org/wiki/I_due_Figaro_(Mercadante)


955 Búbánat 2021-04-24 18:37:11

Az Opera.hu oldaláról

Olasz és francia operacsemegék Kolonits Klára online áriaestjén

A bel canto és francia operairodalom színpadon ritkán hallható részleteiből összeállított vadonatúj műsorral készül áriaestjére a Kossuth- és Liszt-díjas koloratúrszoprán. A Bellini, Rossini, Donizetti, Verdi, Charpentier, Massenet és Meyerbeer műveit is felvonultató esten – amely egyszeri alkalommal, 2021. április 24-én 20:00 órától látható az Opera Otthonra fizetős szolgáltatásában vendégként közreműködik Schöck Atala és Brickner Szabolcs, zongorán kísér Dinyés Dániel.

Fuvolán közreműködik: Rácz János és Gjorgjevic Dóra

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Műsor:

Bellini: Capuletek és Montague-k – Giulietta áriája az I. felvonásból („Eccomi, in lieta vesta… Oh quante volte”)
Rossini: Semiramis – Semiramis és Arsace duettje a II. felvonásból („No, non ti lascio!”) – közreműködik: Schöck Atala
Donizetti: 
Lucrezia Borgia – Lucrezia áriája („Com'e bello”)
Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriája a III. felvonásból („O mio Fernando”) – előadja: Schöck Atala
Bellini: 
Norma – Norma és Pollione duettje a II. felvonásból („In mia man”) – közreműködik: Brickner Szabolcs
Verdi : 
A lombardok – Giselda áriája a IV. felvonásból („Qual prodigio… Non fu sogno”)
Massenet: Manon – Saint Sulpice duett a III. felvonásból – közreműködik: Brickner Szabolcs
Charpentier: Louise – Louise áriája a III. felvonásból („Depuis le jour”)
Meyerbeer: Az afrikai nő – Vasco da Gama áriája a IV. felvonásból („Pays merveilleux!… Oh Paradis”) – előadja: Brickner Szabolcs
Meyerbeer: Észak csillaga – Katalin áriája („C'est bien lui”)


954 Búbánat 2021-04-24 13:00:26

GAETANO  DONIZETTI: A  MÁRTÍROK

https://www.youtube.com/watch?v=b3jwwpfyf8Q&ab_channel=OperaRaraOfficial

 

https://www.youtube.com/watch?v=a0fGzYf-akQ&ab_channel=OperaRaraOfficial

 

"We're making an opera" - Donizetti: Les Martyrs part 4 - recording

Joyce El-Khoury and the cast (David Kempster, Michael Spyres, Brindley Sherratt, Wynne Evans and Clive Bayley) of Les Martyrs recording ahead of their performance at the Royal Festival Hall in London on 4 November, the first time that Donizetti's spectacular French opera has been heard in its original version for 170 years.

 

https://www.youtube.com/watch?v=XENcdQ0TxaI&ab_channel=OperaRaraOfficial

Les Martyrs Act II Finale

Donizetti's Les Martyrs - Act II Finale - from the concert performance with Joyce El-Khoury, Michael Spyres, David Kempster, Brindley Sherratt, Clive Bayley and Wynne Evans with the Orchestra of the Age of Enlightenment and Opera Rara Chorus conducted by Sir Mark Elder. BBC Radio 3 broadcast, Saturday 15th November 2014 at 6.15pm (GMT).

Opera Rara studio recording released April 2015. Available to pre-order from www.opera-rara.com

 

GAETANO DONIZETTI: IL PARIA

 

   

https://www.youtube.com/watch?v=Q_UxTz1dN0Q&ab_channel=OperaRaraOfficial

 

https://www.youtube.com/watch?v=wD1v05Jge1E&ab_channel=OperaRaraOfficial

Donizetti's Il Paria - Recording with A. Shagimuratova & M. Mimika (BBC Maida vale, June 2019)

Albina Shagimuratova, Marko Mimica and the Opera Rara Chorus recording Neala's aria "Ah che un ragio di speranza" from Act I of Donizetti's opera Il Paria, with Sir Mark Elder and the Britten Sinfonia Track released on 4 December 2020 Album to be released on 15 January 2021 by Opera Rara

https://www.youtube.com/watch?v=NfzmNpLwdHE&list=RD0drCEYG5tAc&index=3&ab_channel=OperaRaraOfficial

Il Paria by Donizetti - M. Kiria recording with the Opera Rara Chorus (BBC Maida vale, June 2019)

Misha Kiria recording the Finale of Act I of Il Paria by Donizetti, with the Opera Rara Chorus (off stage) and the Britten Sinfonia conducted by Sir Mark Elder. Recording to be released on 15 January 2021 by Opera Rara

 


953 Búbánat 2021-03-01 09:38:06

https://www.operaonvideo.com/bel-canto-gala-lahti-2021/

FULL Bel Canto Gala Lahti 2021

Arias and scenes from operas by Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti and Gioachino Rossini.

  • Orchestra: Sinfonia Lahti  
  • Markus Lehtinen, conductor
    Vocal soloists from the Sibelius Academy opera training programme.
  • Iris Candelaria, soprano
    Manon Gleizes, soprano
    Stella Tähtinen, soprano
    Olivia Kyllönen, mezzo soprano
    Ruut Mattila, mezzo soprano
    Jasper Leppänen, tenor
    Tuomas Miettola, tenor
    Luke Scott, baritone
    Janne Sihvo, basso
  • Venue & Opera Company: Sibelius HallLahtiFinland  
  • Recorded: January 21, 2021
  • Type: Concert Live

Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola)
Introduzione ”No, no, no: non v’é…Una volta c’era un Re….”    
Manon Gleizes, sopraano 
Olivia Kyllönen, mezzosopraano 
Ruut Mattila, mezzosopraano 
Janne Sihvo, basso  

Donizetti: Lemmenjuoma (L’elisir d’amore)
Aria ” Una furtiva lagrima”
Tuomas Miettola, tenori
Duetto ”Una parola, o Adina” 
Iris Candelaria, sopraano
Tuomas Miettola, tenori 

Bellini: Norma
Aria ”Casta Diva”
Manon Gleizes, sopraano 

Donizetti: La Favorita (Suosikki)
Duetto ”Quando le soglie paterne varcai”
Olivia Kyllönen, mezzosopraano
Luke Scott, baritoni 

Donizetti: Lucia di Lammermoor
Aria ”Regnava nel silenzio”
Iris Candelaria, sopraano  

Sestetto ”Chi mi frena in tal momento”
Iris Candelaria, sopraano
Ruut Mattila, mezzosopraano
Tuomas Miettola, tenori
Jasper Leppänen, tenori
Luke Scott, baritoni
Janne Sihvo, basso 

Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola)
Sestetto ”Siete voi?…Questo è un nodo avviluppato..”
Stella Tähtinen, sopraano
Olivia Kyllönen, mezzosopraano
Ruut Mattila, mezzosopraano
Tuomas Miettola, tenori
Luke Scott, baritoni
Janne Sihvo, basso 

Bellini: I Capuleti e i Montecchi (Capuletit ja Montecchit)
Recitativo e Aria ”O di CapellioÈ serbata a questo acciaro”
Jasper Leppänen, tenori 

Aria ”Ascolta. Se Romeo túccise un figlio!”
Olivia Kyllönen, mezzosopraano 

Recitativo e Aria ”Eccomi in lieta vesta… / Oh, quante volte…”
Stella Tähtinen, sopraano 

Duetto (Romeo, Tebaldo)
Olivia Kyllönen, mezzosopraano
Jasper Leppänen, tenori 

Rossini: Sevillan parturi (Il barbiere di Siviglia)
Cavatina ”Largo al factotum”
Luke Scott, baritoni 

Rossini: Tuhkimo (La Cenerentola)
Aria e finale ”Nacqui all’affano e al pianto”
Iris Candelaria, sopraano
Manon Gleizes, sopraano
Stella Tähtinen, sopraano
Olivia Kyllönen, mezzosopraano
Ruut Mattila, mezzosopraano
Jasper Leppänen, tenori
Tuomas Miettola, tenori
Luke Scott, baritoni
Janne Sihvo, basso 


952 Búbánat 2021-02-28 17:07:40 [Válasz erre: 951 ladislav kozlok 2021-02-28 07:55:15]

Köszönöm!  Lejátszottam a linkről. Pazar előadás!

Átviszem a Rossini topicjába:

Melodramma in due atti

Libretto di Giovanni Gherardini

Musica di GIOACHINO ROSSINI

 (Edizione critica della Fondazione Rossini di Pesaro in collaborazione con Casa Ricordi, Milano

a cura di Alberto Zedda)

Prima rappresentazione: Milano, Teatro Carcano, 31 maggio 1817

Nuova produzione Teatro alla Scala

 

Direttore: RICCARDO CHAILLY

Regia: GABRIELE SALVATORES 

 

Personaggi e interpreti principali:

  •  Ninetta: Rosa Feola
  • Pippo: Serena Malfi
  • Lucia: Teresa Iervolino
  • Gottardo: Michele Pertusi
  • Fabrizio Vingradito: Paolo Bordogna
  • Giannetto: Edgardo Rocha
  • Fernando Villabella: Alex Esposito

Scene e costumi GIAN MAURIZIO FERCIONI

Luci MARCO FILIBECK

 Movimenti coreografici EMANUELA TAGLIAVIA

 Marionette, costumi e animazione a cura della:

COMPAGNIA MARIONETTISTICA CARLO COLLA E FIGLI

Coro e Orchestra del Teatro alla Scala

 Maestro del Coro BRUNO CASONI

 


951 ladislav kozlok 2021-02-28 07:55:15

Érdekes eloadás a Scálábol, Rossini - A tolvaj szarka / La Gazza Ladra/, 2017 

Tubus      ROSSINI  La Gazza Ladra Italian  and English subtitles Revised version         


950 Búbánat 2020-12-10 19:52:41

https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=20&mev=2020&mho=11&mnap=15&mora=20&mperc=04

2020. november 15., vasárnap 20.04 – 21.00 Katolikus Rádió – „Az opera világa”

Szerkesztő: Boros Attila

„Magyar nyelvű gála – II. rész”

 (Ism. november 21., szombat, 22.34 – 23.00)

Benne – az időskálán  24:46 - 27:48 perc között - visszahallgatható:

Adolphe Adam: A longjumeau-i postakocsis - Chapelou dala  

A ritkaságszámba menő, magas D-t követelő ária, Sárdy János archív énekfelvételéről szólal meg

 


949 Búbánat 2020-11-21 10:25:42

Gioacchino Rossini: Le Siège de Corinthe - L.Pisaroni, N.Machaidze, S.Romanovsky (Pesaro - 2017)

A „II. Mohamed” francia átdolgozása, Párizsnak komponált grandiózus opera, óriási zene, briliáns énekelnivalókkal! Csak remélni tudom, hogy filmre vették: lemezen is (CD; DVD) hozzáférhetővé válik.

Örvendetes, hogy  a produkció élő hanganyaga meghallgatható YouTube ezen elérhetőségén!

(2:45:10)

https://www.youtube.com/watch?v=RVsVezYeQPg

Csak úgy „kiszúrtam” innen most ezt a mintegy félórás részt:

az időskálán 1:18 :18 - 1:46:16  - Duett és kóruskíséretes monumentális együttes, jelenet, majd több tételes, lebilincselő balettzene és megrendítő szépségű kórustabló... Csodálatos ének-zenék!!!  Ajánlom, érdemes többször is visszahallgatni!!!  De a teljes előadás zenei nívója élményt sugároz a hallgatónak.

Pesaro - Rossini 10 Aout 2017

Mahomet II - Luca Pisaroni

Cléomène - John Irvin

Pamyra - Nino Machaidze

Néoclès - Sergey Romanovsky

Hiéros - Carlo Cigni

Adraste - Xabier Anduaga

Omar - Iurii Samoilov

Ismène - Cecilia Molinari

 

Direttore: Roberto Abbado

Coro del Teatro: Ventidio Basso

Maestro del Coro: Giovanni Farina

Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai


948 Búbánat 2020-10-13 19:42:12

Ma a Bartók rádióban:

  Most hallható: http://stream001.radio.hu:8080/mr3.aac

 

2020.10.13  19:35 - 22:01  Bartók Rádió

Vincenzo Bellini: A kalóz

Kétfelvonásos opera

Szövegét Felice Romani írta

Vezényel: Gianandrea Gavazzeni

Km.: Olasz Rádió és Televízió Római Énekkara (karig.: Gianni Lazzari) és Szimfonikus Zenekara

Szereposztás:

Ernesto - Pietro Cappuccilli (bariton),

Emogene - Montserrat Caballé (szoprán),

Gualtiero - Bernabé Marti (tenor),

Itulbo - Giuseppe Baratti (tenor),

Goffredo - Ruggero Raimondi (basszus),

Adele - Flora Rafanelli (mezzoszoprán) 

(1970)


947 Búbánat 2020-09-01 11:04:10

A francia belcanto-korszak darabja - koraromantikus opera-remek, erős drámai töltéssel:

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése

2020.09.01  19:00 - 19:30  

Prológ

Jacques Fromental Halévy: A zsidónő

A mikrofonnál: László Ferenc 

 

2020.09.01  19:35 - 22:41  

Jacques Fromental Halévy: A zsidónő (1835)

Ötfelvonásos nagyopera

Szövegét Eugene Scribe írta

Vezényel: Antonio de Almeida

Km.: Ambrosian Kórus (karig.: John McCarthy) és a Philharmonia Zenekar

Szereposztás:

Éléazar - José Carreras (tenor),

Rachel - Várady Júlia (szoprán), - a művésznő születésnapos: ma 79 éves.

Leopold herceg - Dalmacio Gonzalez (tenor),

Eudoxia hercegnő - June Anderson (szoprán),

Brogni bíboros - Ferruccio Furlanetto (basszus),

Ruggiero - René Massis (basszbariton),

Albert - René Schirrer (basszus). 

 

A felvétel helye és ideje: London, 1986, München, 1989

A kiadás éve: 1989 Philips,  3 CD

Bemutató: 1835. február 23., Párizs, Operaház

Az opera teljes zenei anyaga több mint négy óra hosszú (egyedül  a nyitány 79 partitúraoldal terjedelmű) - az ősbemutatót követően, máig, jelentősen meghúzzák a zenei anyagot.

Ez itt a legteljesebb stúdiófelvétel - ezt hallgathatjuk meg ma este a rádióban:

44'' + 44,5' + 42,5' + 34' + 15,5'


946 Búbánat 2020-07-15 21:47:29 [Válasz erre: 932 Búbánat 2019-12-11 21:16:58]

Most megy az ismétlés az M5-ön

Tenor3

René Barbera, Maxim Mironov, Michal Lehotský áriaestje

Müvészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

/A 2018. október elsejei koncert felvétele/

(130')


945 Búbánat 2020-07-07 11:12:15

Fancia "bel canto"!

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése:

19:00 – 19.30 Proló

Daniel Francois Aubert: A portici néma

A mikrofonnál: László Ferenc

19:35 – 22.11:

Daniel Francois Aubert: A portici néma 

Ötfelvonásos opera

Szövegét Eugene Scribe és Germain Delavigne írta

Vez.: Thomas Fulton

Km.: Ensemble Choral Jean Laforge (karig.: Jean Laforge),

Monte-Carló-i Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Alfonso, a nápolyi király fia – John Aler (tenor),
Elvira, spanyol hercegnő, Alfonso jegyese – June Anderson (szoprán),
Masaniello, nápolyi halász – Alfredo Kraus (tenor),
Fenella, a húga – néma szerep,
Pietro, egy halász, Masaniello barátja – Jean-Philippe Lafont (bariton),
Lorenzo, Alfonso bizalmasa – Alain Munier (tenor),
Borella, halász – Frédéric Vassar (bariton),
Moreno, halász – Daniel Ottevaere (basszus),
Egy hölgy – Martine Mahé (mezzoszoprán).

Kórus: Nagy létszám, sok jelenlét

Balett: az  I. és III. felvonásban


944 Búbánat 2020-06-20 16:06:26

2020.06.20  19:00 - 21:20  Bartók Rádió

Vincenzo Bellini: Rómeó és Júlia

Kétfelvonásos opera

Szövegét - William Shakespeare drámája nyomán - Felice Romani írta

Vez.: Daniele Gatti

Km.: a Római Operaház Ének- és Zenekara(karig.: Roberto Gabbiani)

Rendező: Denis Krief

Szereposztás:

Rómeó - Vasilisa Berzhanskaya (mezzoszoprán),

Júlia - Mariangela Sicilia (szoprán),

Tebald - Iván Ayón Rivas (tenor),

Lőrinc barát - Nicola Ulivieri (basszus),

Capellio - Alessio Cacciamani (basszus)

 

(Róma, Teatro dell'Opera, 2020. január 23.)


943 Búbánat 2020-05-20 10:59:13

Ma este az M5 csatornán láthatjuk:

2020. május 20. szerda 20:30 - 22:30

.MüpArt Classic

Olga Peretyatko áriaestje

2019. február 26., Művészetek Palotája

(120')

„A Mariinszkij Színház gyermekkórusának egykori tagja, a Hamburgi Operastúdió hajdani növendéke, a Plácido Domingo által szponzorált 2007-es Operalia verseny díjazottja, Olga Peretyatko különleges művész: repertoárjának szinte nincsenek határai. Énekel Händelt és Mozartot, de Wagnert és Richard Strausst is, emellett pályáján különlegesen fontos szerepet játszanak a Rossini-ritkaságok - és akkor még nem beszéltünk valóságos és zenei anyanyelvéről, az orosz repertoárról, Stravinskyt is beleértve.

Ez a sokoldalúság művészetének egyik nagy varázsa, s ebből ad ízelítőt áriaestjén is, ahol a három nagy bel canto-szerző, Rossini, Bellini és Donizetti művei mellett Offenbach, Gounod és Glinka zenéje is terítékre kerül.

Michelangelo Mazza személyében elhivatott és nagy tapasztalatú operakarmester vállalta erre az estére a Magyar Állami Operaház Zenekarának irányítását.”

  • Mozart: Figaro házassága - nyitány
  • Mozart: Don Giovanni - "Non mi dir…" (Donna Anna áriája)
  • Bellini: Norma - nyitány
  • Bellini: Norma - Casta diva
  • Rossini: A sevillai borbély - nyitány
  • Donizetti: Boleyn Anna - Al dolce guidami…coppia iniqua
  • Bizet: Az arles-i lány, II. szvit - Menuet
  • Donizetti: Lammermoori Lucia - Regnava nel silenzio
  •  
  • Rachmaninov: Vocalise, op. 34, No. 14
  • Verdi: A végzet hatalma - nyitány
  • Verdi: A szicíliai vecsernye - Mercé dilette amiche (Elena Bolerója)
  • Verdi: Luisa Miller - Lo vidi e'l primo palpito
  • Massenet: Thaïs – meditáció  (az Operaház zenekarának koncertmestere, Kállai Ernő előadásában) 
  • Gounod: Gounod: Rómeó és Júlia - Je veux vivre

Ráadások:

  • Arditti: Il bacio 
  • Donizetti: Linda di Chamounix – Linda kavatínája

942 Búbánat 2020-03-06 11:41:23 [Válasz erre: 928 Búbánat 2019-11-29 22:12:00]

Erre a mai koncertre most nem Budapesten kerül sor, sajnos (különben ott lenne a helyem...)

19:00 : Veszprém
Hangvilla


Nemzeti Énekkar
Bizják Dóra (zongora)

Vezényel: Somos Csaba

DONIZETTI: Don Pasquale - Cseléd-kórus
ROSSINI: Due quartettini - I gondolieri
LEONCAVALLO: Bajazzók - Harang kórus
LISZT: Soirées musicales de Rossini, L'invito - Bolero
PUCCINI: Pillangókisasszony - Zümmögő kórus
VERDI: Nabucco - Szabadság kórus
VERDI: Macbeth - Boszorkányok kara, Bérgyilkosok kara, Skót menekültek kara
VERDI: A Lombardok - Vitézek kara
VERDI: Traviata - Cigány lányok kara
VERDI – LISZT: Don Carlos - Ünnepi kórus és gyászinduló
VERDI: A Trubadúr - Cigánykórus
VERDI: Aida - Bevonulási induló


941 Búbánat 2020-02-21 10:24:11

Joan Sutherland, a bel canto operák királynője

/Tuska Borbála - papageno.hu - 2020.01.19./

Dame Joan Sutherland a múlt század legünnepeltebb drámai koloratúrszopránjainak egyike, akit La Stupendának, azaz a „csodálatosnak” becéztek.


940 Búbánat 2020-02-19 10:40:12 [Válasz erre: 916 Búbánat 2019-02-13 20:34:32]

Ma éjjeli ismétlés az M5 csatornán. 21.50 - 0.05

Belcanto-gála 

Közreműködők: Diana Damrau - szoprán, Nicolas Testé - basszbariton és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar 

Vezényel: Gianluca Martinenghi 


(2016. május 14., Művészetek Palotája)


939 Búbánat 2020-02-11 12:10:27

Múltidéző

"Bemutatjuk új operafelvételünket – részletek Bellini operáiból”

1957. február 14., Kossuth Rádió 18.50 - 19.50

A felvételen énekel:

Gyurkovics Mária, HÁZY ERZSÉBET, Sándor Judit, Bende Zsolt, Mátray Ferenc, Molnár Miklós, Székely Mihály.

Km. a Magyar Rádió Énekkara és a Magyar Állami Operaház zenekara
Vezényel: Fischer Sándor


1. ) Norma – részletek az operából

- Nyitány
- Bevezető jelenet (Székely Mihály és énekkar)
- „Casta Diva” –ária (Gyurkovics Mária és énekkar)
- Norma-Adalgisa kettőse (Gyurkovics Mária, Sándor Judit)
- Oroveso áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Opera fináléja (Gyurkovics Mária, Mátray Ferenc, Székely Mihály, énekkar)

2.) Az alvajáró

- Szerelmi kettős (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, énekkar)
- A gróf áriája (Székely Mihály, énekkar)
- Amina áriája a II. felvonásból (Házy Erzsébet, km.: Mátray Ferenc)

3.) A puritánok

- Giorgio áriája (Székely Mihály és énekkar)
- Négyes (Házy Erzsébet, Mátray Ferenc, Bende Zsolt, Molnár Miklós, énekkar)


938 Búbánat 2020-02-11 09:56:12

VINCENZO BELLINI AZ ALVAJÁRÓ CÍMŰ OPERÁJÁT VITTE SZÍNRE A MÜPA

Breuer Csilla

2020. FEBRUÁR 10. HÉTFŐ 12:45 Magyar Nemzet

„Aki nem szereti Vincenzo Bellinit, az a zenét sem szereti” – mondta a pármai konzervatórium egykori igazgatója, Arrigo Boito librettista és zeneszerző Bellini művészetéről. Én szeretem Bellinit, mégsem fogalmaznék ennyire kategorikusan. Az viszont tény, hogy a tökéletes dallamformálást középpontba helyező bel canto operákban gyönyörű áriák szólalnak meg, és ezek egy része Bellini nevéhez fűződik. A stílus legnevesebb zeneszerzői közé tartozik Gaetano Donizettivel és Gioachino Rossinivel együtt, akik az 1805–1830 közötti aranykorban alkottak.



936 Búbánat 2020-02-10 19:49:26

Az opera tulajdonképpen küldetés – interjú Riccardo Frizza karmesterrel

BOJTA ZITA2020.02.09. 09:37 Origo.hu

[...]

„Óriási hibát követnénk el, ha egy bel canto operát a mai kor igényeihez akarnánk igazítani, ha megpróbálnánk modernizálni. Ma az az elvárás, hogy egy dráma rövid és pörgős legyen. Régen ezt máshogyan gondolták, akkoriban sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek az érzelmekre. Ezt a ritmust nem szabad megváltoztatnunk. Azt kell megtanulnunk, megértenünk, hogy akkoriban hogyan fejeztek ki érzéseket, hogyan építettek fel egy zenei struktúrát, hogyan hatoltak egy jelenet mondanivalójának a mélyére, csodálatos dallamokkal körítve. Olyan ez, mint Chopin. Idő kell hozzá. Van, hogy gyorsan dübörög, de van, hogy lassú és melankolikus.

Én vagyok a Donizetti Operafesztivál zeneigazgatója, és ott mindig teljes operát adunk elő, soha nem húzunk. Ez az egyetlen módja, hogy pontosan megértsük, mit akart a szerző. A struktúra rendkívül fontos, például, hogy mindig megismételjük a cabalettákat, mert akkor a közönség is emlékezni fog a melódiákra. Úgy tudunk megjegyezni egy dallamot, ha kétszer-háromszor is meghallgatjuk.”

[...] 

„a közönségnek…szüksége van arra, hogy egyhelyben maradjon, beengedje magába a zenét és meditáljon rajta egy kicsit. Tavaly húzás nélkül adtuk elő a Semiramist, négy óra húsz perc volt... A közönség egyáltalán nem fáradt bele, teljesen bevonódtak a történetbe. Ha a teljes művet visszük színre, akkor semmilyen részlet, információ nem vész el, képesek vagyunk követni a cselekményt. Ha húzunk belőle, akkor a libretto is veszít a folytonosságából. Kimarad valami, átugrunk néhány eseményt, és a közönség egy része elveszíti a fonalat. Olyankor végig kell várni a négy órát, mire talán újra összeáll a kép. Csak úgy, mint ha a moziban kihagyunk egy részt a filmből, akkor nehezebb megérteni, miről van szó. A közönség részéről soha nem hallottam panaszt, az operarajongók szeretik a teljes előadásokat.

[…]


935 Búbánat 2020-02-10 10:51:41 [Válasz erre: 934 Búbánat 2020-02-09 14:32:03]

Zseniális opera Az alvajáró! Bellini csodálatos remekműve nagyszerű előadásban került színre a Müpában,  élményszámba menően alakították szerepüket a produkció művészei; a Debreceni Kodály Kórus és a Pannon Filharmonikusok Riccardo Frizza karmester irányításával csúcsteljesítményt hoztak létre; a briliáns  ének-zenei hangzásról  csak a legnagyobbak felvételei jutnak az eszembe...Az .énekes-szereplők mindegyike "kitett" magáért, különösen a címszerepben egészen káprázatos Zuzana Marková, aki biztos technikájú szépséges koloratúrszopránjával a "mennyekbe" vitt!  Kellemes meglepetésemre  a dél-koreai Konu Kim is megmutatta, milyen kiváló hangképzésre képes Elvino irtó nehéz tenorszerepében. De a többiek is: Mirco Palazzi (Rodolfo gróf), Zemlényi Eszter (Liza) a bel canto és Bellini dalművének minden ragyogását kifejezték előadásukban.  


934 Búbánat 2020-02-09 14:32:03 [Válasz erre: 933 Búbánat 2020-02-04 10:48:05]

Némedi Csaba: „Nem érzem statikusnak a bel canto operákat”

Papageno.hu  -

2020. február 9

2020. február 9-én és 11-én kerül a Müpa színpadára a bel canto mester, Bellini Az alvajáró című operája. A darabot Némedi Csaba rendezi, a karmester Riccardo Frizza lesz.

„Maria, most állj fel, menj három lépést jobbra, és nyisd ki a kezedben lévő ernyőt… Nem, nem így: egy kicsit lassabban. Most úgy kell lépdelned, mint egy balerina. Úgy csináld, mintha egy holdsugáron mennél” – olvashatók a diva assoluta, Maria Callas emlékei között az utasítások, amelyeket a görög szoprán a legendás rendezőtől, Luchino Viscontitól kapott Az alvajáró történelmi jelentőségű, 1955-ös Scala-beli felújításakor.

A hisztériát a 17. századtól drámai eszköznek tekinti a szakirodalom operák egész sorában megjelenő, ismert szopránok számára különösen hálás őrülési jelenetekben. A romantikus operaműfaj primadonnakultusza további hasonló, nagy hatású zeneszámokat követelt, amelyekben azután a művészi koloratúrák dramaturgiai szerephez is jutottak. A virtuózan csicsergő, gondtalanul lebegő futamok jelenítették meg a súlyától megszabadított elmét.
Az áriák sajátos szerkezetűek: a bevezető recitativót egy lassabb, majd egy gyors rész követi. Külön motívum emlékeztet egy, a vízió fátylán át felsejlő múltbeli eseményre, amely akár a sajátos állapot anamnézisének is tekinthető.

– Hatvanöt évvel a mű milánói újjászületése után mutatja be a Müpa Vincenzo Bellini operáját, Az alvajárót. A rendező Némedi Csaba, aki a nagy sikerű 2017-es Puritánokat is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A két mű bemutatása mintha körvonalazódó Bellini-ciklust sejtetne.

– Igen: szándékunkban áll a két Bellini-darab összekapcsolása, már csak azért is, mert a Puritánokban – Maria Callasként – megjelent Popova Aleszja. A III. felvonás rövid zenekari átvezetését, a viharzenét kivéve valójában sehol sem táncolt, csak akkor, abban a két percben. Ugyanakkor Az alvajáróban erősebb a táncos kötődés, hiszen az opera alapjául Ferdinand Hérold La somnambule ou L’arrivée d’un nouveau seigneur (Az alvajáró nő, avagy egy új úr érkezése) című balettpantomimja szolgált. Az 1831-es ősbemutatón és az 1955-ös felújítás alkalmával is balett előzte meg az előadást.

[...] 


933 Búbánat 2020-02-04 10:48:05

Népszerű operát játszanak a Müpában

ORIGO2020.01.27. 16:11

A 2017-es, nagy sikerű Bellini-bemutató után két estén keresztül ismét a bel canto operák szerelmesei vehetik birtokukba a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermét. 2020. február 9-én és 11-én a közel két évszázada bemutatott remekmű, Az alvajáró kerül színre Némedi Csaba rendezésében, a karmester a kiváló olasz dirigens, Riccardo Frizza.

Két estén keresztül ismét a bel canto opera lesz a Müpában.

2020. február 9-én és 11-én adják elő Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operáját, Az alvajáró-t. Vincenzo Bellini egyik legnépszerűbb operája egy házasság előtt álló pár történetét mutatja be, akiknek különféle bonyodalmak nehezítik meg szerelmük beteljesülését.

Az opera happy enddel ér véget, a fiatalok egymáséi lesznek. Ahogy a rendező, Némedi Csaba egy korábbi interjúban megfogalmazta: „a zenének olyan lelke és átütő ereje van, pulzál, lüktet, és olyan érzelmi skálát vonultat fel, ami az ember torkát szorongatja. Nem riad vissza a giccses szépségtől sem, de ez a korszak alapvető stílusjegye. Érzelmekben, színekben gazdag alkotás, ami engem mind rendezőként, mind operarajongóként megfog.”

Az 1831-ben bemutatott darab alapjául Ferdinand Hérold balettje állt, ennek állít emléket a 2017-es A puritánok-at is jegyző Némedi Csaba rendezése. A koncepciójának egyik tartópillére az Operettszínház balettművésze, Kozmér Alexandra szerepeltetése, aki jelenlétével hidat képez a táncművészet és a zene között. A főszerepben a cseh koloratúrszoprán Zuzana Marková érkezik Budapestre, aki számos sikert tudhat magáénak az olasz repertoár és ezen belül a bel canto területén.

A nemes egyszerűséggel a bel canto repertoár nemzetközi sztárjaként emlegetett olasz basszista, Mirco Palazzi Rodolfo gróf szerepében áll színpadra, míg Elvinót a dél-koreai tenor, Konu Kim személyesíti meg. A nemzetközi sztárgárda mellett magyar csillagokban sem lesz hiány, Lisaként a legutóbb a Budapesti Wagner-napokon az erdei madár szerepében debütáló Zemlényi Esztert, Teresa szerepében Simon Krisztinát, Alessióként pedig a nagy sikerű Háry János-produkció címszereplőjét, Dobák Attilát láthatja a közönség.

A darab karmesterét szinte visszajáró vendégként köszöntheti a publikum: Riccardo Frizza, a vérbeli operakarmester A puritánok után a Pannon Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté) élén ismét bebizonyítja, mitől különleges az olasz muzsika. A bresciai születésű dirigens egyebek mellett a milánói Scala, a Párizsi Opera és a New York-i Metropolitan Opera állandó meghívott művésze.

Némedi Csaba szintén visszatérő látogató a Müpában, hiszen az általa rendezett A puritánok-at megelőzően Kocsis Zoltán Strauss-ciklusának két darabját, A béke napjá-t és a Daphné-t is színpadra állította a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A félig szcenírozott opera díszleteiért Szendrényi Éva, a jelmezekért pedig Zöldy Z. Gergely felel. A Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában megvalósuló produkciót a budapesti közönség február 9-én és 11-én, a pécsi pedig február 13-án láthatja.

19:00 — 22:00

Egy szünettel

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vezényel: Riccardo Frizza

Szereplők:

  • Rodolfo gróf - Mirco Palazzi
  • Amina - Zuzana Marková
  • Elvino - Konu Kim
  • Lisa - Zemlényi Eszter
  • Teresa - Simon Krisztina
  • Alessio - Dobák Attila
  • Myrtha, a villik királynője - Kozmér Alexandra
  • Jegyző - Bejan Miklós Máriusz

Közreműködők:

Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)

Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

  • díszlettervező: Szendrényi Éva
  • jelmeztervező: Zöldy Z Gergely
  • rendezőasszisztens: Polgár Etelka
  • rendező: Némedi Csaba

932 Búbánat 2019-12-11 21:16:58

Az M5 csatornán láthatjuk ma éjjel

2019. december 11. szerda 21:55 - 00:05

MüpArt Classic

Tenor3

René Barbera, Maxim Mironov, Michal Lehotský áriaestje

Müvészetek Palotája
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

/A 2018. október elsejei koncert felvétele/

(130')

"A nyolcvanas években a három nagy tenor sztár: Luciano Pavarotti, Placido Domingo és José Carreras közös koncerten léptek fel, mellyel az egész világot lázba hozták. Ez az alkalom koncertek sorozatát indította el és egy új műfajt teremtettek az opera rajongó közönség számára.

A Müpa Tenor3 estjén fellépő énekesek számos nemzetközi siker birtokosai, René Barbera amerikai, Maxim Mironov orosz, Michal Lehotsky lengyel művész, repertoárjukat Mozart mellett az olasz bel canto és a romantikus szerzők: Verdi, Puccini és Leoncavallo műveiből válogatták."

Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Vezényel: Andrij Jurkevics

 

Maxim Mironov

- Mozart: Cosi fan tutte  - Ferrando áriája, I. felv.: -  „Un' aura amorosa

- Donizetti: Az ezred lánya  - Tonio cavatinája, I. felv.  (9 magas C)

- Rossini: A sevillai borbély – Almaviva cavatinája, I. felv. -" Ecco ridente in cielo" Km. Koltai Katalin gitáron)

- Rossini: Az olasznő Algírban - Lindoro cavatinája, I. felv. - "Languir per una bella"

- Donizetti: Don Pasquale - Ernesto szerenádja, III. felv.  - "Com' e gentil" ( a közreműködő Koltai Katalin egyedüli gitárkíséretével)

 

René Barbera

- Verdi: Traviata – Alfredo áriája – a strettával a végén, II. felv.

- Verdi: Rigoletto – a mantuai herceg áriája, III. felv.:  „La donna e mobile”

- Bellini: A puritánok Arturo áriája, I. felv.: „A te, o cara

- Donizetti: Szerelmi bájital Nemorino románca, II. felv. - "Una furtiva lacrima"

- Donizetti: Lammermoori Lucia – Edgardo áriája, III. felv. „Tombe degli avi miei

 

Michal Lehotsky

- Verdi: Macbeth – Macduff áriája, IV. felv. -  „O figlim figli miei" /"Ah, la paterna mano

- Verdi: Aida – Radames románca, I. felv. - "Celeste Aida"

- Puccini: Tosca  - Levélária, III. felv. -  " E lucevan le stelle"

- Leoncavallo: Bajazzók – Canio áriája, I. felv. "Vesti la giubba"

 

Magyar Állami Operaház Zenekara

- Verdi: A végzet hatalma – Nyitány

- Verdi: Szent Johanna – Nyitány

- Donizetti: Az ezred lánya – Nyitány

- Bellini: Norma – Nyitány

 

Ráadások:

- Puccini: Turandot – Kalaf áriája, III. felv. -  „Nessun dorma” – a három tenor együtt

- Verdi: Rigoletto„La donna e mobile”  – a három tenor együtt


931 Búbánat 2019-12-06 22:12:45 [Válasz erre: 930 nickname 2019-12-06 18:38:02]

Az első Ezred lánya-élményem volt - élőben:

https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/669623/default/doc_url/4420.pdf


930 nickname 2019-12-06 18:38:02

Az Opera következő évadában lesz Ezred lánya bemutató!

Marie Szemere

Zita Tonio Boncsér Gergely

Berkenfield márkiné Schöck Atala

Sulpiz Palerdi András

Hortensio Sándor Csaba

Karmester N.N.

A szövegkönyvet írta Jules-Henri Venroy de Saint-Georges és Jean Francois Alfred Bayard

Díszlet- és jelmeztervező Izsák Lili

Rendező Polgár Csaba


929 Búbánat 2019-11-30 09:21:15 [Válasz erre: 896 ladislav kozlok 2017-04-09 09:21:41]

2019.11.30  19:00 - 22:03  Bartók Rádió

 

Jacques Fromental Halévy: A zsidónő

Ötfelvonásos opera

Szövegét: Eugene Scribe írta

Vez.: Constantin Trinks

Km.: Hannoveri Állami Opera Ének- és Zenekara

Szereposztás:

Eléázár, aranyműves - Zoran Todorovich (tenor),

Ráhel, a lánya - Hailey Clark (szoprán),

Léopold, birodalmi herceg - Matthew Newlin (tenor),

Eudoxia hercegnő, a császár unokahúga – Mercedes Arcurí (szoprán),

Brogni bíboros - Pavel Chervinsky (basszus),

Ruggiero, Konstanz főbírája - Gagik Vardanyan (bariton),

Albert, a császári testőrség tisztje – Hubert Zapiór (basszus)

 

(Hannover, Állami Operaház, 2019. szeptember 14.) 


928 Búbánat 2019-11-29 22:12:00 [Válasz erre: 927 Beatrice 2019-11-29 00:27:56]

Video-előzetes volt... - a Nemzeti Filharmonikusok Facebook oldaláról/

A Donizetti - Rossini gálaestről hangfelvététel készült a Magyar Nemzeti Múzeumban:a Díszteremben fellépett kórus, az énekes szólisták és a zongoraművésznő környezetét bemikrofonozta a rendező intézmény; a Nemzeti Énekkar  a saját produkcióját nyilván hangrögzítette.  Nem tudom,  ez megmarad belső felvételének, vagy esetleg  lehetővé teszi annak nyilvános közlését (sugárzását) a média (rádióközvetítés?) által…


927 Beatrice 2019-11-29 00:27:56 [Válasz erre: 926 Búbánat 2019-11-28 23:54:33]

Élvezetes, színvonalas koncert volt, mind a koncepció, a műsor összeállítása, mind a kivitelezés tekintetében.
Az énekkari művészek közül szólistaként korábban már hallottam Bakos Kornéliát, Dékán Jenőt és Varga Donátot, és megjegyeztem a nevüket.
Most sem  okoztak csalódást, és újabb neveket jegyeztem meg: a basszus Kelemen Dánielét, valamint a szoprán Bálint Ágnesét, aki színes és jelentős vivőerejű hanggal és remek előadói képességekkel rendelkezik.
Élvezetes volt Tóth Antal összekötő szövege is. Átsejlett rajta az enciklopédikus tudás. Alighanem napokig tudna a belcantóról beszélni, anélkül, hogy puskázna vagy ismételné magát.
Minden közreműködő szépen teljesített, senkinek sem kell szégyellnie magát. Elismerésem!


926 Búbánat 2019-11-28 23:54:33 [Válasz erre: 925 Búbánat 2019-11-28 11:01:24]

A „bel canto diadala” – fantasztikus sikerű koncerten lehettem jelen a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében rendezett Donizetti - Rossini gálaesten!

 A kitűnő Magyar Nemzeti Énekkar, a női- és férfikarainak szólistái, valamint Bizják Dóra zongoraművész közreműködésével előadott énekszámok után minduntalan feltört belőlünk az ováció – jogosan!  Amit és amilyen kimagasló művészi színvonalon az énekkar és szólistái ezen az estén nekünk nyújtottak, annak ecsetelésére nem találok szavakat!...Az énekes szólisták - a mindig remek Énekkarukkal együtt - mind bizonyították roppant tudásukat, felkészültségüket, rátermettségüket; nagyszerű éneklésüket  hallgatva olykor eszembe ötlött, akár teljes operaelőadásokban  - és oratóriumokban -is szívesen látnám-hallgatnám mindegyiküket!  Csodálatos ének-zenei élménnyel ajándékoztak meg bennünket!  

Bizják Dóra pedig káprázatos, virtuóz zongorajátékával egyenesen elbűvölte hallgatóságát! Például önálló szólószáma előadása - LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero  - után az egész terem feldübörgött: kirobbant a  tapsvihar!... - de nem először és nem utoljára a koncerten.

Felejthetetlen, szépséges Donizetti- és Rossini-melódiák, ismert meg kevéssé ismert, ritkán hallható gyönyörűséges áriák, dalok, együttesek, kórusok csendültek fel és követték egymást – még sokáig elhallgattuk volna azokat, további darabrészleteket is szívesen vettem volna; a koncert műsorszámai jól voltak összeválogatva. Bízvást mondhatom, az évad egyik legemlékezetesebb ária- és dalestjére került sor,   és valóban, a bel canto minden szépsége kitárulkozott előttem!

Elismeréssel kell szólnom az est karmesteréről, a Nemzeti Énekkar karnagyáról, Somos Csabáról is, aki lelke volt az est zenei megvalósításának! Külön köszönet illeti a műsorvezető Tóth Antalt - az Énekkar menedzserét -  az egyes énekszámok előtt elmondott kis rövid zenetörténeti ismertetőiért, összefoglalóiért, melyekből értően és tömören megtudhattuk, miről szól a felhangzó ária, dal, jelenet, mit kell tudni a zeneszerző darabjainak keletkezéséről.  

"Canzoni e quartettini"

Rossini és Donizetti gálaest

Szólót énekelnek a Nemzeti Énekkar művészei

Bizják Dóra zongora

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Somos Csaba karmester

Házigazda: Tóth Antal

„Hangversenyünk műsorának olasz elnevezése (dalok és kvartettek) az olasz bel canto két nagy mesterének köszönhető. Az est folyamán Rossini és Donizetti különleges szépségű áriáit és együtteseit hallhatja a közönség. A hamisítatlan olasz muzsika meghatározó szerepet játszó, elfogulatlan vidámságát, drámaiságát és karaktergazdagságát élvezhetjük a Nemzeti Énekkar művészei és Bizják Dóra zongoraművész tolmácsolásában. Énekeseink virtuóz szóló- és kamaraprodukciói mellett a teljes együttes több kvartettet és operakórust is megszólaltat.”

GAETANO DONIZETTI

Don PasqualeCselédkórus (Énekkar)

Don PasqualeNorina, Malatesta és Don Pasquale hármasa (Dóri Eszter Zita, Mokán László, Gáspár István)

Boleyn AnnaSmeton áriája (Müller Beáta)

A szerelmi bájitalAdina-Dulcamara kettőse (Bálint Ágnes, Pásztor Péter)

Parafrasi del Christus - kantáta (Kovalik Erika, Bakos Kornélia)

Lammermoori LuciaHatos a II. felvonásból (Széll Cecília, Galgóczy-Boros Dóra, Varga Donát, Boros Sándor, Pásztor Péter, Kelemen Dániel és az Énekkar)

szünet

GIOACCHINO ROSSINI

MózesMózes imája és jelenet (Langermann Mónika, Derzsi-Pap Enikő, Dékán Jenő, Gáspár István és az Énekkar)

A sevillai borbély – Rosina áriája, I. felv. (Halmosi Katalin)

Stabat mater – „Eja mater” – a cappella énekkar és basszus szóló (Pintér Dömötör és az Énekkar)

Due QuartettiniI gondolieri (Énekkar és szoprán, alt, tenor, basszus hangokra szólisták)

LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero (Bizják Dóra – zongora)

Toast pour le nouvel an – Ottetino (Fekete Andrea, Király Judit, Puskás Eszter, Derzsi-Pap Enikő, Gavodi Zoltán, Czier Zoltán, Cserményi Zsombor, Labant Árpád Bence)  (a cappella)

HamupipőkeI. felv. finálé (Széll Cecília, Bakos Kornélia, Kiss Borbála, Dékán Jenő, Mokán László, Gáspár István, Ladjánszki László és a Férfikar)

/Magyar Nemzeti Múzeum - Díszterem -  2019. november 28./


925 Búbánat 2019-11-28 11:01:24

Ma esti koncert:

19:30 : Budapest
Magyar Nemzeti Múzeum

"Canzoni e quartettini"

Rossini és Donizetti gálaest

Szólót énekelnek a Nemzeti Énekkar művészei

Bizják Dóra zongora

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Somos Csaba karmester

Házigazda: Tóth Antal

Hangversenyünk műsorának olasz elnevezése (dalok és kvartettek) az olasz bel canto két nagy mesterének köszönhető. Az est folyamán Rossini és Donizetti különleges szépségű áriáit és együtteseit hallhatja a közönség. A hamisítatlan olasz muzsika meghatározó szerepet játszó, elfogulatlan vidámságát, drámaiságát és karaktergazdagságát élvezhetjük a Nemzeti Énekkar művészei és Bizják Dóra zongoraművész tolmácsolásában. Énekeseink virtuóz szóló- és kamaraprodukciói mellett a teljes együttes több kvartettet és operakórust is megszólaltat.

GAETANO DONIZETTI

Don Pasquale – Cselédkórus (Énekkar)

Don Pasquale – Hármas (Dóri Eszter Zita, Mokán László, Gáspár István)

Boleyn Anna – Smeton áriája (Müller Beáta)

A szerelmi bájital – Adina-Dulcamara kettőse (Bálint Ágnes, Pásztor Péter)

Parafrasi del Christus (Kovalik Erika, Bakos Kornélia)

Lammermoori Lucia – Hatos a II. felvonásból (Széll Cecília, Galgóczy-Boros Dóra, Varga Donát, Boros Sándor, Pásztor Péter, Kelemen Dániel és az Énekkar)

szünet

GIOACCHINO ROSSINI

Mózes – Mózes imája és jelenet (Langermann Mónika, Derzsi-Pap Enikő, Dékán Jenő, Gáspár István és az Énekkar

A sevillai borbély – Rosina áriája (Halmosi Katalin)

Stabat mater – Eia mater (Pintér Dömötör és az Énekkar)

Due Quartettini – I gondolieri (Énekkar)

LISZT FERENC: Soirées musicales de Rossini – Bolero (Bizják Dóra – zongora)

Toast pour le nouvel an – Ottetino (Fekete Andrea, Király Judit, Puskás Eszter, Derzsi-Pap Enikő, Gavodi Zoltán, Czier Zoltán, Cserményi Zsombor, Labant Árpád Bence)

Hamupipőke – I. felv. finálé (Széll Cecília, Bakos Kornélia, Kiss Borbála, Dékán Jenő, Mokán László, Gáspár István, Ladjánszki László és a Férfikar)

Jegyek: 2 500 Ft (helyfoglalás érkezési sorrendben)


924 Búbánat 2019-11-07 11:03:42
Budapesti Tavaszi Fesztivál - 2020
LAWRENCE BROWNLEE ÁRIAKONCERTJE
Müpa — Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2020. április 19., 19.30

Rossini, Donizetti és Bellini művei

Közreműködik: Yijie Shi – ének, a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényel: Massimo Zanetti

Az amerikai tenort az International Opera Awards és a Bachtrack egyaránt az év énekesének választotta 2017-ben; a The Guardian Lawrence Brownlee-t a világ vezető bel canto énekesének nevezte. A nemzetközi kritika és a közönség egyöntetű vélekedése szerint hangszíne és énekének kifejezőereje tökéletesen illeszkedik Rossini és Donizetti romantikus olasz operáinak világához, a The New York Times pedig arról írt, hogy a magas férfihang új aranykorát hozhatja el. A világ vezető operaházaiban lép fel, míg koncerténekesként egy különleges dalciklussal (Cycles of My Being) járja a világot, melyben arról énekel, hogy miként látja egy afroamerikai férfi életét a mai Amerikában.
Budapesti koncertjének vendége a fiatal kora ellenére már hatalmas sikereket arató, kínai származású tenor, Yijie Shi lesz, aki – hozzá hasonlóan – a romantika és a bel canto világában mozog a legotthonosabban.


923 Búbánat 2019-09-25 21:13:28 [Válasz erre: 902 Búbánat 2017-05-28 18:23:40]

Hamarosan az M5 csatorna sugározza

2019. szeptember 25. szerda 21:50 - 00:40

MüpArt Classic

Bellini: A puritánok

2014 (170')

"A bel canto stílus három nagy mestere, Rossini, Donizetti és Bellini, közülük utóbbi élete mindössze 34 éve alatt tíz operát komponált. A legutolsó mű, A puritánok a műfaj csúcsa, melódia-gazdagságával, dallami invenciójával, és a zenekari szólamok karakterizáló szerepének hangsúlyozásával a zene drámaiságát a legmagasabb fokra képes emelni. Az énekszólamok rendkívüli igényeket támasztanak az énekesekkel szemben, így csak a bel canto technika legvirtuózabb tolmácsolói képesek megszólaltatni operáit. A mai est szólistái a világ operaszínpadainak ebben a repertoárban a legkiemelkedőbb előadói. Bellini műveinek népszerűsítésében kulcsszerepet játszott Maria Callas, akinek alakját a rendező, Némedi Csaba megidézi az előadásban. Popova Aleszja, Callas néma megszemélyesítője egy új dimenziót ad a darab történelmi és érzelmi szálához. Riccardo Frizza, az előadás karmestere avatott bel canto dirigens, szenvedélyesen, finom érzékenységgel és biztonságosan vezeti a darab népes előadógárdáját."

  • Bellini: A puritánok - félig szcenírozott előadás

"Vincenzo Bellini utolsó operája a bel canto manifesztuma: a különféle hangvételű számok olyan változatosságát vonultatja fel, amelynek nincs párja a stílus repertoárjában. A mű csak azért nem szerepel gyakrabban az operaházak műsorán, mert nehéz olyan különleges képességekkel megáldott énekeseket találni, akik el tudják énekelni a főbb szerepeket. Ezúttal azonban nincs ilyen akadály. A női főszerepben Jessica Pratt lép színpadra, aki a legigényesebb bel canto-szerepek keresett előadója, Milánó, Zürich, Bécs, Velence, London neves operaházaiban lép fel rendszeresen, Elvirát évek óta alakítja nagy sikerrel. Francesco Demuro szintén tökéletes választás Lord Arthur Talbot nemegyszer elképzelhetetlen magasságokba szökő, az énekes sztratoszféra felső határát jelentő magas c fölé is merészkedő szólamára. A Szardínia szigetén született tenor a bel canto repertoár „életerős szerelmes ifjú” szerepeinek avatott és világszerte ünnepelt megformálója, többek közt a Traviata Alfredójaként, a Rigoletto Hercegeként és a Bohémélet Rodolfójaként járta be a világot a Scalától a Metropolitanig.
Riccardo Frizza, az előadás karmestere 2001-ben debütált, s vérében van a 19. századi olasz operastílus. „Interpretációja teljesen meggyőző, irányítása, ha kell, erőteljes, ha kell, gyengéd, de mindig az énekeseket támogató” - írta róla egy kritikus."

A Müpa és a Pannon Filharmonikusok koprodukciója.

Vezényel: Riccardo Frizza

Közreműködők:

Elvira - Jessica Pratt

Lord Talbot - Francesco Demuro

Sir George - Bretz Gábor

Lord Walton - Sebestyén Miklós

Richard Forth - Alekszej Markov

Brown - Ninh Duc Hoang Long

Henriette - Szántó Andrea

Maria Callas - Aleszja Popova

a Kolozsvári Opera Énekkara (karigazgató: Kulcsár Szabolcs)

a Pannon Filharmonikusok

Alkotók:

rendező - Némedi Csaba

díszlet- és jelmeztervező - Gilles Gubelmann


922 Búbánat 2019-07-24 15:46:50 [Válasz erre: 920 Búbánat 2019-07-22 23:44:39]

Vittorio Grigolo - O sole mio (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2019. július 20.)

Vittorio Grigolo hatalmas sikerű áriaestjének harmadik, utolsó előtti ráadásszáma volt az O sole mio; a youtube-ra felkerült dal előadója nem elsősorban tenorjával „hozta lázba” közönségét. Persze jól énekelt, és a hangjával tényleg „tud bánni”, de ami most számomra meglepetésként hatott, ahogy „showman”-ként „adta el" magát;  mennyire tudatosan kommunikált a közönségével végig az éjszakába nyúló koncertje alatt.(Volt, hogy megénekeltetett minket: pl. a Traviata -„Brindisi” refrénjét kísérve)

Grigolo különben parádés, igazán nem könnyű műsort állíttatott össze magának az olasz, francia romantikus opera-repertoárjából, melyek részleteit előadva a tenorján megcsillogtathatta lírai és drámai, a komoly és a víg arculatát egyaránt.  Ez oda-vissza működött. Közben túlmozgásaival, gesztusaival, pózolásaival, olykor az éneklés közbeni – Héja Domonkos karmesterrel és operazenekarával együttműködve kidolgozott - „hatásszünetekkel” operált, de olykor a zenék között vagy a zenét is megszakítva egy-egy „szózata” a publikumhoz, megint a showman oldalát tolta előtérbe. Előfordult, hogy az ária második strófáját vagy annak végét,  egyből újra megismételtette, elénekelte (Tosca, A trubadúr, Hoffmann meséi, Traviata… ) - a közönség ovációi kíséretében. Grigoló tényleg „letaglózta” publikumát a szokatlan ilyen és hasonló körítéseivel is. Mindamellett a hol visszafogott, érzelmes oldalát felmutató énjét ugyanúgy kimutatta, mint máshol a váratlanul lobogó, szenvedélyes, kirobbanó, hangos mivoltát; attitűdjei közé tartozott kamaszos mozgáskultúrája is: a színpadon fel-alá való száguldások á la Mick Jagger vagy Kóbor János színpadról ismert megnyilvánulásai – csak itt nem mikrofonnal kézben: a szabadtéren a hangerősítés érdekében az ilyenkor alkalmazott microportot nem nélkülözhette.

A néző-hallgatónak mindenképpen élmény volt Vittorio Grigolo mostani be- és megmutatkozása a Margitszigeten. Meg kell hagyni: nívós, tartalmas, fajsúlyos áriák követték egymást, jól voltak összeválogatva a szép, hatásos áriák, kettősök, nem különben a közbenső zenekari részletek is.  Grigolo és a szoprán-közreműködő, Sáfár Orsolya (a színpadon „Orsinak” szólítva őt; még keringőzni is magához vonta...) a duettekben összecsiszolt párost alkottak.

Nagyon értékeltem, hogy a még az ennyire temperamentumos olasz énekművész a műsorába bevette a bel canto több gyöngyszemét, mindenekelőtt Donizetti ritkán felhangzó operájából (Alba herceg) az igen nehéz, bravúros énektechnikát igénylő áriát is – azonnal, az est nyitószámaként!

A Magyar Állami Operaház Zenekara kitűnően látta el mind kísérői feladatát, mind önállóan játszott zenekari számait, élükön a nagyszerűen dirigáló és Vittorio Grigolóval „közös hullámhosszon” mozgó, a minden extra igényét kielégítő Héja Domonkos karmesterrel!

Ez volt a teljes program:

Első rész:

  1. Gaetano Donizetti: Alba herceg  - „Angelo casto e bel”
  2. Giuseppe Verdi: Rigoletto – „La donna è mobile”
  3. Gaetano Donizetti: Don Pasquale – Nyitány
  4. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital –„ Laralala…Esulti pur la barbara” (a kettősben km. Sáfár Orsolya)
  5. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital – „Prendi, per me sei libero” (Sáfár Orsolya)
  6. Gaetano Donizetti: Szerelmi bájital – „Una furtiva lagrima”
  7. Giuseppe Verdi: Nabucco – Nyitány
  8. Giuseppe Verdi. A trubadúr – Stretta: „Di quella pira”

Második rész:

  1. Jules Massenet: Manon – Des Grieux álomelbeszélése: „En fernant les yeux”
  2. Charles Gounod: Rómeó és Júlia – Júlia keringőáriája: „Ah, je veux vivre” (Sáfár Orsolya)
  3. Charles Gounod: Rómeó és Júlia – Rómeó áriája: „Ah lève-toi soleil!”
  4. Camille Saint-Saëns: Sámson és Delia – Bacchanália
  5. Jules Massenet: Werther – Osszián-dal: „Pourquoi me réveiller”
  6. Georges Bizet: Az arles-i lány – 2. szvit
  7. Jacques Offenbach: Hoffmann meséi – Kleinzack-legenda: „Va pour Kleinzack…/Il était une fois á la cour d’Eisenach”

Ráadások:

  1. Giuseppe Verdi: Traviata - Brindisi (a kettősben km. Sáfár Orsolya)
  2. Giacomo Puccini: Tosca – „E lucevan le stelle”
  3. Eduardo di Capua - Giovanni Capuro:  O sole mio (Csatlakozik énekéhez: Sáfár Orsolya)
  4. Ernesto De Curtis: Non ti scordar di me (Csatlakozik  énekéhez: Sáfár Orsolya) - ezt az utolsó számot a karmesterrel történt nyíltszinpadi "eszmecserét", sugdosást követően magyarul konferálta be Grigolo:"Ne felejts el engem"

921 Nagy Katalin 2019-07-22 23:57:55 [Válasz erre: 917 nickname 2019-03-19 19:29:38]

Köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. Ott a helyem. Kérem, máskor is szóljon, ha valahol belcanto operát adnak elő!


920 Búbánat 2019-07-22 23:44:39

Képgaléria

Vittorio Grigolo áriaestje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon – 2019. július 20.

Km. Sáfár Orsolya

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Héja Domonkos vezényelte

(Forrás: Facebook)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.