vissza a cimoldalra
2018-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4006)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60840)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11277)
A csapos közbeszól (95)

Palcsó Sándor (211)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2763)
Charles Gounod (219)
Kolonits Klára (1073)
Opernglas, avagy operai távcső... (20083)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (886)
Élő közvetítések (7241)
Média, zene, ízlés (82)
Balett-, és Táncművészet (5525)
Pantheon (2227)
Erkel Ferenc (1039)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1422)
Franz Schmidt (3139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4280)
Momus-játék (5497)
Rost Andrea (2026)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)

- koncertek, előadások, események, élmények -
 
3905   álmodó • előzmény3903 2018-02-01 15:13:28

Meg kell mondjam,  szakszerűbb és élvezetesebb leírás,  mint az előző "véleményezés". 

És nem azért,  mert az Énekkart dícséri,  bár ez nagyon jólesik. 

Hanem,  mert jó is volt, és mert a cikkírónak volt szíve megírni a jót! 

Köszönjük. 

3904   Momo • előzmény3903 2018-02-01 14:48:21

Köszönjük a méltatást!

:-)

3903   parampampoli 2018-02-01 14:44:56

Turandot  Müpa

2018. január 31.

Az előadás előtti filmecskében Héja Domonkos kórusoperának nevezi a Turandotot. ÉS TÉNYLEG! Soha életemben nem hallottam ennek olyan nyilvánvaló bizonyítékát, mint tegnap este. Amit az Operaház felújítása miatt most az Erkel Színházban is fellépő operai énekkar produkált (karigazgató: Csiki Gábor), arra egyszerűen nincsenek elég erős dicsérő szavak. Olyan erővel és fénnyel szóltak, egy tömbben, ha kellett, és olyan finomságokra voltak képesek, ha kellett, amilyet, azt hiszem, ma a világ egyetlen színházában se lehet tapasztalni. Nem véletlenül választották a világ legjobb 7 operakórusa közül a legjobbnak őket! Mert azok! Tudatosítsuk nyugodtan magunkban, hogy miénk A VILÁG LEGJOBB OPERAKÓRUSA!

Az Operaház kiköltözött három előadásra a Müpába, mert az ott most játszott három darabot az Erkel Színházban nem lehet előadni. Legalábbis ezt állította filmes bevezetőjében Ókovács Szilveszter, és most ne vizsgáljuk állításainak valóságtartalmát. (Nyilvánvalóan nem igaz. Szerinte nem lehet, de egyébként miért ne lehetne?) Hogy már nincs egy olyan esemény, ami ne vele kezdődne, lassan megszokottá válik. Ha nincs ott személyesen, akkor videoüzenetben gondoskodik róla, hogy aki nem szívesen látja és hallgatja — és ilyenek vannak nem kevesen —  ne tudja nyugodtan átadni magát a zenei élménynek. Ezt a mennyiségű túltengést és mindenhol való jelenlétet csak egy helyen tapasztaltam: Észak-Koreában 1984-ben. Ott volt mindenütt úgy jelen Ki Mir Szen, mint most Ókovács Szilveszter. Akinek megnyilvánulásai egyébként is kezdenek Vágó István régi műsorának címére hajazni: Fele se igaz! (Egy decemberi levelében nénikéjéhez pl. beszélt arról az esetről, amikor felhívott engem telefonon, csak éppen azt nem mesélte el, miről volt szó, ill. helyette a valóságtól eltérő dolgot állított be témaként. Majd azzal folytatta, hogy miután nem jutottunk közös nevezőre, letettük a telefont. A helyzet az, hogy miután nincs hozzászokva, hogy valaki ellentmond neki, mint tettem én, ő csapta le rám udvariatlanul a kagylót.) Tegnapi filmes bevezetőjében a három müpás este karmesterét szívüknek kedvesnek nevezte (Halász, Héja, Kocsár), amit jól érzékelünk, hiszen Kovács János biztos nem kedves szívüknek, mivel semmi rangjához méltó feladatot nem kap évek óta. Állította továbbá, hogy a meghívtak az előadásokba külföldi sztárt, de pechem volt, mert Antonenko megérkezett az Otellóba, de Stuart Neill nem. Noha még reggel is ő szerepelt a honlapon, a Müpába érkezve Michal Lehotsky neve fogadott. Biztos, hogy már tudták előre, hogy Neill nem fog énekelni, mert ilyen hamar egy Kalafot leakasztani csak úgy, a mai világban a valószínűtlenség kategóriájába tartozik.

Hogy megtalálták és elhozták, jó döntés volt. Nem először látjuk a Müpában, 2005-ben már Gruberova partnere volt ugyanitt a Roberto Devereux-ben, és láss csodát: azóta nem elromlott, hanem nagyot fejlődött. Nem hangfenomén, nem óriási és nem nagy hang az övé, viszont nagyon jó tudja használni. Az én ízlésemnek kicsit túl nyitott a hangképzése középregiszterben, ami abból ered, hogy próbálja torkát szabad és széles állapotban tartani, de borzasztó érdekes volt megfigyelni, hogy a magasságokra érve hogy tudja hirtelen összefogni és fókuszálni, hogy azok biztosan szólaljanak meg. Egy még így se sikerült neki, a Turandot ária végén a közösen énekelt „C” sajnos gikszer lett, és majdnem a Nessun dorma „H”-ja is, de azt meg tudta menteni kisebb döccenővel. Ennek ellenére ő az a tenor, akit a főigazgató Eyvazovban vélt megtalálni, tévesen: akire egy színháznak nagy szüksége van repertoárja biztos üzemeltetéséhez. Szívesen látnám Lehotskyt az Erkel Színházban más alkalommal is.

Szintén nem először vendégünk Jee Hye Han, a koreai szoprán már énekelt két szériában is Turandotot az Erkel Színházban. Most, jobb akusztikai körülmények közt, a zenekar előtt állva is egyértelmű, hogy lírai szoprán, akinek a darabban Liú lenne a szerepe, de mivel technikailag el tudja énekelni Turandot is, eltérítették az eredetileg neki való szereptől. Becsülettel el is énekli, csak éppen a szerep nem erről szól. Hiányoznak a mélységek, hiányzik a magas regiszter volumene, viszont nagyon szépen formál azokban a részekben, ahol egy vérbeli drámai szoprán nehézségekkel találkozik. Mint ázsiai kollegáinak, neki is nagy gondot jelent a szöveg, olasz dikciója sajnos nélkülözi a szavak értelmezését, az akcentusokat, és az olasz nyelvben kulcsfontosságú kettős mássalhangzókat.

Azonnal, már koncert előtt érdemes lett volna megcserélni a két női főszereplőt, hogy Sümegi Eszter énekelje a címszerepet, kolléganője Liút. Úgy talán jobb felállás lett volna, mint így. Liú valamikor azon kevés olasz szerep egyike volt, amelyikben Sümegi maradéktalanul tetszett, mert pontosan és kényelmesen kitöltötte kereteit. Ma már maradéktalanul nem tetszik, mert a szerep egyetlen hangján sem felel meg annak a hangnak, éneklésmódnak, ami hozzá szükséges lenne. Ez a mennyiségű vibrató olasz szerepkörben elfogadhatatlan (nekem már németben is, de ez legyen az én személyes problémám), minden magassága alacsony, és egyetlen egyet sem képes pianóban megfogni. Hogy egyenesen az Árnynélküli asszony Császárnőjének trónjáról leszállva érkezett a kis rabszolgalány szerepébe, nyilván csak tetézte amúgy is adott technikai problémáit. Sümegi, ahol halkítani kellene, ott ráerősít, és ezek a hangok fülsértően kilógnak a dallamvonalból. Összerezzenve hallgattam, minden magas hangja áramütésként hatott dobhártyámra, és egyfajta megkönnyebbülést éreztem, mikor szerepe szerint végzett magával.

Fried Péter az Erkel Színházban megszokott zengő hangú Timurját ismételte meg most is, és minden alkalommal élmény basszus szerepben basszus hangot hallani. (Budapesten már rég nem egyértelmű és biztos a dolog.) A miniszterek tercettjének határozottan jót tett, hogy Kelemen Zoltán személyében vezető bariton énekelte Pinget, ahogy az mindig is szokás volt Budapesten. Kevésbé tett jót, hogy Kiss Tivadar énekelt a hirdetett Kiss Péter helyett, valószínűleg nem túl sok próbalehetőséggel. Ezért ő eléggé kiszólt a tercett hangzásából, és bár jobban megfelel ennek a szerepkörnek, mint a Bánk bán Ottójának, talán kevésbé lett volna a társaival fennálló hangzási diszharmónia, ha énekét a tegnap látott talajtorna gyakorlatokra emlékeztető mozgás nélkül adja elő. Sokkal jobban tetszett a kellemes, csengő hangon éneklő Megyesi Zoltán. Kőrösi András személyében végre ismét olyan Mandarint hallottunk, aki megfelelő hanggal bír ehhez a nem nagy, de egyáltalán nem jelentéktelen szerephez.

Végül pedig: Róka István. Ritka eset, hogy Altoum császárnak külön bekezdést szenteljen egy recenzenzió. Ez az az eset: szinte hihetetlen, hogy a pályától gyakorlatilag sok éve visszavonult, nem fiatal művész ilyen hangi állapotban legyen. Róka úgy énekelte kis szerepét, olyan volumennel és csengéssel, hogy az embernek az az érzése támadt, hogy ha akarná, bármikor átvehetné akár Kalaf szerepét is. Szóval… a hang, az hang, és az marad örökre, ha a természet, a Jó Isten tette helyére, és használója jól sáfárkodott vele egy életen át.

3902   álmodó • előzmény3900 2018-02-01 14:27:42

Tecccik tudni,  az nem  kritika,  hogy mindenkinek beszólunk.. 

Melyik csatornát nézte?? 

Mert az a lényegtelen kórülmény elkerülte a figyelmét,  hogy 

-Volt Énekkar ;

-Szétverték a házat a vêgên a tapssal;

-Remek koncert volt. 

 

Ja és igen. A tenorista copfos volt... Ott el tecccett aludni...? 

:-) 

3901   Búbánat 2018-02-01 10:33:32

Ma esti koncert a Müpában


Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - 19.30


Nicolas Altstaedt (gordonka)
Nemzeti Filharmonikusok
vez.: Carlo Montanaro


DVOŘÁK: h-moll gordonkaverseny, Op.104

DVOŘÁK: IX. (e-moll) szimfónia („Az új világból”), Op.95

3900   Edmond Dantes 2018-02-01 09:56:54

Fáy Miklós blogbejegyzése a MÁO által rendezett Turandotról (MüPa, 2018. január 31.)

3899   Momo 2018-01-30 17:15:03

Igen, elképesztő a pasas.

3898   -zéta- • előzmény3897 2018-01-30 17:12:43

Ezt írtad 2007-ben, dagadj kebel... ;-)

"S innentől a Nagy Meglepetések.
Gabriele Adorno nem tartozik a nagy Verdi-tenorszerepek közé, Aleksandrs Antonenkomégis azzá tette. Ott ültem Cura bécsi bemutatkozásán (Cavaradossi), a csilláron is lógtak, a hang akkor még impozáns volt, érzelem annyi, mint egy farönkben, mégis jó, hogy ott lehettem, legalább megismertem Guleghinát. Antonenko sokkal jobb hang, mint Cura, a hangszín nem jellegzetes, de szól fenn és lenn és középen, és pianóban és forte, és árnyal, és játszik, és ha technikailag volt egy-egy vitatható megoldás is, némi indiszpozíció az ária után, rögtön nyilvánvalóvá vált számomra, óriási kincs.
Utánanéztem: a 2008-as Salzburgi Játékokon az Otello címszerepét énekli majd. Dirigens bizonyos Riccardo Muti."

3897   Heiner Lajos • előzmény3895 2018-01-30 14:47:37

Ilyenkor mit is érzek - mert tizenéve már mit is írtam le Antonenkoról... Talán csak nem vagyok süket.

3896   Matyus 2018-01-30 14:09:14

Antonenko fantasztikus volt, végre egy Otello! A többiek rendre alul maradtak mellette. Rostból alig hallatszott valami, hiányoztak  a középhangjai, és szűk a felső regisztere. Kevés, kevés!  

3895   Edmond Dantes 2018-01-30 12:27:28

Aleksandrs Antonenko hétfői Otellója jóvoltából megint egyszer az operai világszínvonal költözött Budapestre, közelebbről a Művészetek Palotájába; fellépése letaglózó, egyben felemelő estéje volt a magyar operajátszásnak. Azt kaptam tőle, amit vártam: megrendítő élményt az operairodalom e rettegett, kevesek által birtokba vehető szerepében. A nagyjából koncertszerű előadáson már Esultatejával meglepetést keltett, nem a színpadi ajtón jött be, a belépőt a közönség nagy részének háta mögött, az első emeleti erkélyről énekelte el. Remekbe szabott volt a szerelmi kettős, a bosszú-duett, a szólók: szívbemarkoló a Dio! Mi potevi scagliar  és a finálé Niun mi tema-búcsúja. A kendő-tercettben nem láttam, elbújtatták valahová, de jelenléte szinte tapintható volt. Hangja comme il faut és ahogy mondani szokás: minden regiszterében  kiegyenlített, fényes, úgyszólván korlátlan erejű hőstenor, amely könnyedén szól át a színpadra ültetett hatalmas zenekar tuttiján és mögül, ugyanakkor képes a dinamikai árnyalásra is, ami Otellóknak nem mindig sikerül. Az ő pianóit nem éreztem olyannak mint amikor egy lecsavart forte szól. Ősrobbanás volt  Antonenkóé, ha ez nem is érte váratlanul a pályafutását valamennyire ismerőket. Ősrobbanás olyasvalakitől, akinek én bizony nem mernék a fejére lépni (mint teszi azt Jago)...attól tarthatnék, még ájult állapotában is leharaphatja a lábam.

Mellette, egy tenor-opera tökéletes főszereplője mellett nem volt könnyű érvényesülni. Kálmándy Mihály is a nagy hangok büszke birtokosa, ez most különösen jól jött neki, tekintve, hogy -mint már említettem- a zenekar a színpadon s nem árokba süllyesztve ült. Jago szólószámait kellő hitelességgel és hangerővel adta elő, az Álomelbeszélésben szép pianókat hallottunk tőle, a bosszúduettben felnőtt partnere mellé. Hangjával Jago tudott lenni, színpadi rendezés, játék nélkül is. Rost Andrea zajos közönségsikerét nem éreztem teljes mértékben indokoltnak. A szerelmi kettősben Antonenko szinte magához emelte, együttesük szépre, ihletettre sikerült, a két középső felvonásban, ahol Desdemona szerepe amúgy is elég vázlatos, a művésznő hangja és személyisége nekem valahogy elsikkadt. A várva-várt Fűzfadalt és Ave Mariát kellő koncentráltsággal, meghatóan adta elő, de paradox módon itt éreztem leginkább, nem drámai szoprán ő, nem volt az és most sem az: szép pianói vannak, hangja "fent" kissé vékony, közép- és főként mély regisztere -ha van- alig hallható vagy forszírozott, tegnap este legalábbis ez volt a helyzet. Neki volt a legkevesebb esélye arra, hogy az együttesekben, főleg a III. felvonás fináléjában hangja átjöjjön a zenekar mögül, ahová a szólistákat, megkockáztatom: nem túl szerencsés ötlettel állították. Balczó Péter Cassióként megfelelő volt ismeretesen hálátlan szerepében, Németh Judit vokális problémáit sajnos Emília rövid szólamában sem lehetett nem észrevenni. A comprimario szereplők közül a Lodovicót éneklő Cserhalmi Ferencet említeném külön. Montanót Egri Sándor, Roderigót Ujvári Gergely, a Hírnököt Zsigmond Géza szólaltatta meg.

Méltó társa volt a nagy tenorprodukciónak Kocsár Balázs vezényletével a társ-főszereplővé előlépett, színpadon ülő Operazenekar -a III. felvonásban a térhatás kedvéért az I. emeleten kétoldalt és a II. emeleten középen elhelyezett rézfúvós fanfárokkal- és az Operaház Énekkara (betanító: Csiki Gábor) is a tőle joggal elvárt és jó ideje megszokott magas színvonalon abszolválta súlyos szólamát. Az Operaház Gyermekkara  (betanító: Hajzer Nikolett) egyenruhában kissé iskolásan, de szépen adta elő a T'offriamo il giglio-dalocskát.

Visszavárjuk Antonenkót, minél hamarabb, pályája csúcséveiben, más szerep(ek)ben is.

Verdi: Otello - koncertszerű előadás a Magyar Állami Operaház rendezésében

Művészetek Palotája, Bartók Béla Hangversenyterem, 2018. január 29.

3894   joska141 • előzmény3893 2018-01-29 03:56:32

Csatlakozva és egyetértve a slendriánsággal, trehánysággal az előadás propagálása körül, felhívom a Fórum olvasóinak figyelmét, hogy a megmaradt - tényleg nem olyan sok - jegyek a "Ma este színház" honlapján féláron (+kezelési költség) kaphatóak.

3893   Edmond Dantes • előzmény3891 2018-01-28 19:07:00

Továbbá: 

"Rendező: Magyar Állami Operaház" = a saját együtteseik feltüntetését mulasztják nézik el.

3892   Klára • előzmény3891 2018-01-28 18:35:44

Valószínűleg trehányság, nemtörődömség - ami egyébként sajnos nem első és nem is egyedi eset! Kár, mert valamennyi sznlap, illete hirdetmény hitelességét teszik vele kérdésessé.

3891   Edmond Dantes 2018-01-28 14:05:24

Továbbra is pontatlan a január 29-ei Otello internetes színlapja. Valahogy lefelejtették róla a Magyar Állami Operaház Énekkarát és Gyermekkarát mint közreműködőket, amit 3875-ben egyszer már bátorkodtam szóvá tenni. Van még egy teljes nap pótolni, Nem túl elegáns így...inkább hiányos. Aki hallja, adja át.

3890   ebera • előzmény3874 2018-01-28 10:06:13

https://www.mupa.hu/program/komolyzene-opera-szinhaz/jonas-kaufmann-es-diana-damrau-dalestje-2018-02-22_19-30-bbnh

Így már korrekt. Csak nem olvassák a fórumot? : D

3889   Edmond Dantes 2018-01-26 18:20:13

Filarmonica della Scalát, azaz a milánói Scala hangversenyzenekarát, ahogy a műsorfüzetben olvasható, 1982-ben alapította Claudio Abbado. Kicsit meglepett ez az információ, mert például 1981 júniusának két forró estéjén a Scala együttesei, Abbado vezényletével (és énekes szólistalegendákkal) olyan Messa da Requiemmel kápráztatták el a pesti közönséget az Erkel Színházban, amit bízvást sorolhatunk az "amíg-élünk-nem felejtjük" kategóriába. (Lehet, hogy akkori "jogállásuk" még más volt.)

Tegnapi egyetlen itteni koncertjüket, ugyancsak némi meglepetésemre, olyan óriási várakozás előzte meg (és régóta táblás ház várta), amit a programra való első ránézés nem indokolt és azt gondoltam, hogy az immár zeneigazgatóvá avanzsált Riccardo Chailly neve is talán kevésbé vonzza mágnesként a honi közönséget mint mondjuk Mehtáé, Mutié. A színtiszta orosz műsorral ráadásul idegen és a magyar közönségnek nem föltétlenül kedvenc terepre merészkedtek a milánóiak, a tetejébe maguk a zeneszámok sem tartoznak a szerzők leginkább közönségbarát darabjai közé. Az est nyitó száma mindjárt meglepetéssel szolgált: Csajkovszkij II. szimfóniája, csakúgy mint előző és utána következő társa, elég ritka vendég hangversenytermeinkben és a három népszerű, későbbi Csajkovszkij-szimfóniát is inkább záró slágerszámként szokták szünet utánra szerkeszteni. Nem állítanám, hogy a "Kisorosz" (azaz ukrán) alcímmel ellátott mű méltatlanul ritka vendég a hangversenytermekben: korrektül megszerkesztett, ám közepes vonzerejű zenemű, amit főleg a záró tételben idézett ukrán népdal dob fel; hivatalos címével -A daru- szemben engem főleg a Télapó gyere már kezdetű gyermekdalra emlékeztetett. A zenekar pedig kihozta a műből a kihozhatót: szép csapatmuzsikálást, bevezetésképpen az első tétel elején egy parádés kürt- majd rövidebb fagottszólót. Szünet után aztán hirtelen hatalmasra nőtt az együttes fúvós és ütős szekciója: Sosztakovics nálunk a hatvanas években Katyerina Izmajlova címen -mérsékelt sikerrel- bemutatott Kisvárosi Lady Macbeth (tovább variálva-bonyolítva: A mcenszki járás Lady Macbethje) című operájából készült szvit következett. Pontosabban szerintem a szvitnek csupán egy töredéke, tekintve, hogy az interneten található legrövidebb felvételnek nagyjából a fele ideje alatt zavart le a zenekar, ha jól emlékszem, három vagy négy apró tétel-morzsát, úgy 6-8 perc alatt; a közönség az utolsó tétel után csak a karmester kedves biztatására kezdett tapsolni. Sosztakovics nagyszabású operája az idők során sokfelé elég gyakran játszott darab lett, de ebből a néhány perces, hol filmzenére, hol cirkuszi indulóra emlékeztető szvit-töredékből aligha nyerhettünk még csak felületes rálátást is a dalműre. Az együttes azonban megcsillogtatta további szép erényeit: remekbe szabott fúvós szólókat, precíz tempókat, ami mellé valami jó értelemben vett gátlástalanságot vagy inkább gátlásmentességet véltem fölfedezni, ami az aprócska darab koncentrált harsányságához, hatásvadász dinamikai és ritmusvilágához jól jött. A záró szám, Sztravinszkij Petruskája -annak most játszott 1947-es változata- sem szerzőjének legnépszerűbb alkotása. Ha szabad távoli párhuzamot vonnom: talán olyasféle "középső" darabja a mesternek a Petruska, amit felülír az azt megelőző Tűzmadár és a rá következő Sacre vakító hírneve, miképpen a "mi" Fából faragott királyfink is szerényebb ismertséggel s népszerűséggel húzódik meg a Kékszakállú és a Mandarin óriás árnyékai között. A finálé utolsó ütemei azonban eltértek az általam ismerttől, nem a semmibe vesző mélyvonós pizzicato akkordokat véltem hallani. A színpompás hangszerelés jóvoltából szinte az összes első fúvós szólamvezető megcsillanthatta hangszeres tudását: talán a fuvola-, trombita- és klarinétszólót emelném ki és persze a jelentős zongoraszólam előadóját. A vonóskar Chailly élvezetes, de nem "túltolt" irányítása mellett harmonikusan illeszkedett a méretes és kiváló fúvós és ütős gárdához. A ráadásban aztán hazaért az együttes: Rossini Tell-nyitányát adták elő felszabadultan, olaszos hévvel, egy remek csellószólóval az elején és elsöprő lendülettel a záró szakaszban. Az elsöprő lendületet a közönség elsöprő lelkesedéssel honorálta, de Chailly maestro ezt követően leparancsolta muzsikusait a színpadról. Valóban siethettek: a szerdai londoni -más műsorú- koncert után ma este már Párizsban játssza a zenekar a pesti programot.

Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala hangversenye

Művészetek Palotája, Bartók Béla Hangversenyterem, 2018. január 25.

3888   Pristaldus • előzmény3886 2018-01-19 14:37:10

Könnyű zenei stílusban, kicsi, orrhangon énekel, és cirka egy oktáv hangterjedelemmel rendelkezik! Ennyi.

3887   tiramisu • előzmény3886 2018-01-19 10:58:27

-:)

 

3886   parampampoli • előzmény3884 2018-01-18 23:35:59

Úristen..... úristen..... -:((((((((((((( Szegény Mozart.....

3885   -zéta- • előzmény3883 2018-01-18 22:07:20

A délelőtti előadáson teljesen rendben volt minden...

3884   vigkrisz • előzmény3883 2018-01-18 17:31:37

Ő volt Susanna :-)

3883   parampampoli • előzmény3880 2018-01-18 17:11:40

Bordás Barbara??????? Ő mit keresett ott? Mi köze Mozarthoz???? És mit csinált a Figaro házasságában? Mert hogy énekelni nem tud, az biztos.

3882   Búbánat • előzmény3881 2018-01-18 16:36:39

Lehetséges. A kérdés kapcsán - a fotók miatt -  hangsúlyozottan a Müpa Magazinját ajánlottam és ajánlom most is az érdeklődők figyelmébe itt a fórumon - ha már  a Müpa honlapjának hiányos oldaláról esett szó; a Müpa magazinja nemcsak nyomtatva, hanem interneten is hozzáférhető, így a kérdezett fotók itt megtalálhatóak. Persze ez nem menti a portál működtetőinek és szerkesztőinek felelősségét,  a slendrián, hiányos munkájukat. 

3881   ebera • előzmény3879 2018-01-18 14:46:41

Az egymás melletti elbeszélés tipikus esete...

3880   joska141 • előzmény3877 2018-01-18 14:08:02

Tisztelt "parampampoli"! Mindenki ott volt és énekett, aki a címlapon és a műsorfüzetben fel volt tüntetve: Cseh Antal, Bordás Barbara, Kálnay Zsófia - nagy, nagy elismerés utóbbi részére!!! Ahogy írtam: ott volt Kolonits Klára is a fizikai jelenlétével, csak éppen nem énekelt semmit.

Ez se lett volna baj, ha eleve csak a felsorolt 3 énekest írják ki és meglepetésként - mint Dinyés Dániel felesége - megjelenik Kolonits Klára is. Vagy ha közlik, hogy előtte már több napon énekelt és a hét végén lesz egy premierje, ma inkább kihagyja. Mindent meg lehet érteni, csak közölni kell valamit.

3879   Búbánat • előzmény3878 2018-01-18 12:55:06

Kedvcsináló - és információk - az olvasóknak, akik készülnek a koncertre...- ha elolvassák a két interjút.

3878   ebera • előzmény3876 2018-01-18 11:42:34

Igen, láttam, nem erről írtam! A közös koncertet talán mégis másképp kéne hirdetni.

3877   parampampoli • előzmény3869 2018-01-18 11:27:07

És akkor kik szerepeltek és énekeltek helyette?

3876   Búbánat • előzmény3874 2018-01-18 11:10:20

A Müpa magazin (2018. január-február szám)  címlapján Diana Damrau fotója; benne a 24-25. oldalon Damrauval, a 26-27. oldalon Kaufmann-nal beszélgetések leközlése a február 22-i közös koncertfellépésük felvezetéseként.

 

3875   Edmond Dantes 2018-01-18 08:51:16

Otello énekkar és gyermekkar nélkül? Vagy MüPa csupán "lefelejtette" őket a színlapról? (Az alkotók között feltűntetik  a két karigazgatót.)

3874   ebera 2018-01-17 23:20:22

Rákerestem a február 22-i Jonas Kaufmann és Diana Damrau koncertre a müpa honlapján, és csak Jonas néz rám. Diana még egy kicsinyke képet sem érdemel, vagy annyira mellékszereplő a dalesten? Vagy ez a hozzá nem értés és bunkóság?

3873   Beatrice • előzmény3871 2018-01-15 11:41:44

Ezek az Operamacerák jelentős részben improvizatívak, szerintem jó ez így, de ilyenkor nem lehet pontosan kiszámítani az időigényt. A délutáni előadás igen hirtelen ért véget, elképzelhető, hogy volt még valami a "tarsolyban", amire már nem került sor, és ebben lett volna Kolonitsnak szerepe (mármint hangilag is).
A délelőtti és a délutáni előadás is Cherubinóra volt kihegyezve, és Kálnay Zsófia nagyszerűen teljesített. Megismerhettük remek humorérzékét, improvizatív készségét és atlétikus képességeit is. Meg persze jól is énekelt. :-)
Gondolom, nem lehetett volna a grófnőt a középpontba helyezni, most, hogy Kolonits a belcanto-operairodalom legnehezebb szopránszerepére készül, életében először (a Norma premierje jövő pénteken lesz Debrecenben).

3872   -zéta- • előzmény3871 2018-01-15 11:41:26

Azt sejtem, hogy mivel ezek az operabeavató ifjúsági előadások nem fix forgatókönyv alapján működnek, az eredetileg tervezett számokból kevesebb került megvalósításra. Nyilván a művésznő sem ült volna fölöslegesen ki, ha tudja, hogy nem lesz rá szükség...

3871   joska141 • előzmény3870 2018-01-15 07:12:15

Tisztelt "zéta"! Biztosan úgy van ahogy tetszett írni: délelőtt énekelt. Sőt január 12-én is énekelt A vámpír előadásán, valószínűleg később is fog énekelni.

A vasánap délutáni előadáson, amelyiket említettem, a telt házas - 459 fő - közönség azonban hiába várta a hangbani jelenlétét is. Kizárólag csak ennyit említettem.

3870   -zéta- • előzmény3869 2018-01-14 22:34:06

Délelőtt viszont énekelt... :-)

3869   joska141 2018-01-14 22:21:15

Érdekes „fellépése” volt ma délután 15-17 óra között a Müpa Fesztivál Színházban Kolonits Klárának.

Opera-Macera címen a Figaro házassága opera egyes részeit elemezte Dinyés Dániel és Göttinger Pál nagyon élvezetesen. A Momus honlapján is megtalálható közreműködő énekesi listán első helyen Kolonits Klára neve szerepel.

Nevezett művésznő: meghajolt a szereplők bemutatásánál, egész idő alatt ült a színpad jobb oldalán, átvonult a színpadon Cherubino átöltöztetési jeleneténél, majd meghajolt a záró tapsoknál. A nagyon szórakoztató másfél órás produkció alatt – ellentétben a többi feltüntetett énekessel - egy árva hang sem hagyta el a torkát.

Figyelemre méltó volt.

3868   macskás 2018-01-14 10:24:02

A szerdai Ucsida-koncertre van egy eladó, megfizethető jegyem.

Privát üzenetben megtaláltok.

3867   Búbánat • előzmény3866 2018-01-11 00:51:14

Mint említettem, nekem a régi rádiófelvétel a mérce; ha a zene jól szól, már félig-meddig elégedett leszek; az énekszólamok sem hinném, hogy teljesen élvezhetetlenek lesznek... Úgyhogy várjuk ki a végét!

3866   Pristaldus • előzmény3864 2018-01-10 14:43:09

Szép Galathea szerepében a rángatózó hangú Lukács Anita, Ganimédesz  pedig a prózában recsegő  Hábetler András! Biztosan felejthetetlen élmény lesz! 

3865   Búbánat • előzmény3864 2018-01-10 14:11:05

A Müpában bemutatásra kerülő Szép Galatheát azért is igen várom, mert Franz von Suppé invenciózus és szellemes operettjéhez élő előadásban még sohasem volt szerencsém, ugyanakkor a Rádió Dalszínháza pazar felvételét a hatvanas évekből nagyon jól ismerem és szeretem. Csodás szereposztásban vették fel a rádió stúdiójában ezt az egyfelvonásos, vidám "antik" témájú darabot: 

Galathea: László Margit

Pigmalion: Réti József

Ganimédesz: Melis György

Mídász: Palcsó Sándor

 

Utóbb a Zenés TV Színház elkészítette az operett televíziós változatát - prózai szereplők játszottak, a karakterek énekhangja e rádiófelvétel hanganyagáról szólalt meg. (play back)

3864   Búbánat 2018-01-10 10:21:08

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 2018-02-16 19:30:00 

  • Suppé: A szép Galathea
  • Bartók: A fából faragott királyfi - táncjáték, op. 13, BB 74

"A műsoron szereplő két művet az átváltozás jelensége köti össze: egy ember által teremtett tárgy életre kel.

A szép Galathea című operettben a megelevenedett szobor leválik alkotójáról, önálló érzései lesznek, melyeken az alkotó már nem uralkodhat többé. Suppé műve a másik elengedéséről szól: nem kérhetjük számon másokon az önnön álmainkat, nem formálhatunk senkit olyanná, amilyennek mi szeretnénk. Suppé A szép Galathea című operettje Sylvie Gabor rendezésében elevenedik meg.

A fából faragott királyfi történetében a királyfi által a maga képére alkotott fabáb elfoglalja alkotója helyét. A királylány a hús-vér királyfi helyett a fabábot választja, és nem veszi észre, hogy az csak látszólag azonos a királyfival. Végül ráébred tévedésére, ám a királyfi visszautasítja, és ezért meg kell szabadulnia a külsőségektől. Az átváltozás Bartóknál egyfajta megtisztulást is jelent: a királyfi és királylány akkor lehetnek egymáséi, ha levetik külsőségeiket, ha puszta önmagukat adják a másiknak. A száz éve született művet Cakó Ferenc különleges homokgrafikája illusztrálja."


Rendező: Budafoki Dohnányi Zenekar, Müpa

 

AZ ÁTVÁLTOZÁS - 

Suppé: Szép Galathea 


Galathea: Lukács Anita

Pigamlion: Horváth István

Ganimédesz: Hábetler András

Mídász:  Szerekován János

 

Jelmez és díszlet: Árva Nóra

 Rendező: Sylvie Gabor


*  *  *
 

Bartók: A fából faragott királyfi

Cakó Ferenc – homokgrafika 

 

Vezényel: Hollerung Gábor

3863   Búbánat 2017-12-31 19:52:25

 

Szereplőváltozás az újévi koncerten

A Müpa honlapján olvasom: 2017. december 29

Tájékoztatjuk kedves közönségünket, hogy Thomas E. Bauer megbetegedése miatt január 1-jén, Haydn A teremtés című oratóriumában az éppen Budapesten tartózkodó kiváló operaénekes, Sebestyén Miklós lép színpadra.

3862   Búbánat 2017-12-21 11:08:35

Hamar Zsolt ünnepi zenékről és zenei ünnepekről

szerző: Pallós Tamás

Új Ember Hetilap - 2017. 12.17.

Nemrég, a 2017–2018-as évad elején új kezdeményezésükről, a Nemzeti Filharmonikusok templomi koncertjeiről kérdeztük Hamar Zsolt zeneigazgatót. Advent és a közelgő karácsony kapcsán most többek között a Kocsis Zoltántól „megörökölt” Diótörőről, a félreértett Csajkovszkijról, az örök Bachról és a decemberben induló nagy akadémiai projektről beszélgettünk. Kiindulópontunk Csajkovszkij mesebalettjének hazai „elmaradhatatlansága” volt.

3861   Búbánat • előzmény3860 2017-12-17 15:04:33

Tehát akkor helyesen:

 

Bartók Rádió közvetíti ma este:

19.35 – kb- 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet


Kodály 135 - ünnepi hangverseny

Km. Kristóf Réka, Mester Viktória, Kovácsházi István, Sebestyén Miklós (ének),

Kántor Balázs (gordonka),

Bizják Dóra (zongora),

a Nemzeti Énekkar (karig.: Somos Csaba) és

a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt

Műsor:

1. Két ének - mély férfihangra zenekarral

2. Fölszállott a páva - változatok magyar népdalra

3. Jézus és a kufárok - vegyeskarra

4. Békesség-óhajtás - vegyeskarra

5. Szonatina - csellóra és zongorára

6. Budavári Te Deum

3860   Búbánat 2017-12-17 12:15:50

Tegnap elírtam, ma este lesz megtartva ez a Kodály-koncert a Müpában - amit a rádió élőben közvetít.

3859   Búbánat 2017-12-15 16:46:51

Ma este a Bartók Rádió közvetíti

19.35 - kb. 22.00  Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet
 

Ünnepi hangverseny Kodály Zoltán születésének 135. évfordulóján

Km. Horváth István (tenor), Rácz István (basszus)

a Magyar Rádió Énekkara, Gyermekkórusa és Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Vásáry Tamás

1. Psalmus Hungaricus

2. Szimfónia

3. Nyári este

4. Budavári Te Deum

3858   Búbánat • előzmény3857 2017-12-11 12:42:20

Zéta írta a Juan Diego Flórez topicba. Átírom ide a hírt:

 

Betegség miatt új időpontban, 2017. december 30-án lép színpadra Juan Diego Flórez a Müpában

A Müpa tájékoztatja a közönséget, hogy Juan Diego Flórez ma esti, 2017. december 11-én 19:30 órára a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe meghirdetett áriaestje betegség miatt elmarad. Az előadást új időpontban, 2017. december 30-án 19:30 órakor rendezi meg a Müpa.

A megváltott jegyek és bérletek az új időpontra automatikusan érvényesek, vagy december 11-én 19:30 óráig visszaválthatók a helyszínen, valamint 19:00 óráig a Müpa Andrássy út 15. alatti állandó jegypénztárában, vagy értéküknek megfelelően levásárolhatók a Müpa saját rendezésű produkcióira.

3857   Búbánat 2017-12-11 10:46:32

Művészetek Palotája

Juan Diego Flórez áriaestje

Vezényel: Guillermo García Calvo

Közreműködik: Liszt Ferenc Kamarazenekar

2017. december 11. hétfő19:30 — 22:00

Egy szünettel

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

  • Mozart: A varázsfuvola - Nyitány
  • Mozart: Szöktetés a szerájból - Ich baue ganz
  • Mozart: A színigazgató - Nyitány
  • Mozart: Don Giovanni - Il mio tesoro
  • Mozart: Il ré pastore (A pásztorkirály) - Si spande il sole in Faccia
  • Mozart: Szöktetés a szerájból - Nyitány
  • Mozart: A varázsfuvola - Dies Bildnis
  • Mozart: Idomeneo - Fuor del mar
  • Rossini: Otello - Che ascolto oihme
  • Rossini: A tolvaj szarka - Nyitány
  • Donizetti: Szerelmi bájital - Una furtiva lagrima
  • Donizetti: Roberto Devereux - Ed ancor la tremenda porta
  • Donizetti: Don Pasquale - Nyitány
  • Puccini: Bohémélet - Che gelida manina
  • Verdi: Luisa Miller - Nyitány
  • Verdi: Rigoletto - Questa o quella
  • Verdi: A lombardok - La mia letizia
3856   Búbánat 2017-12-02 11:49:25

Hivatalosan is együttműködik a Filharmónia Magyarország a Nemzeti Filharmonikusokkal

Stratégiai együttműködésről írt alá megállapodást Szamosi Szabolcs, a Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója és Herboly Domonkos, a Nemzeti Filharmonikusok megbízott főigazgatója csütörtökön Budapesten.

 

(Fidelio/MTI)

3855   Búbánat 2017-11-26 16:16:31

Bartók Rádió ma esti koncertközvetítése

19.35 – kb, 21.00  Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

Angyalhangok - a Cantemus Kórus adventi koncertje

2017. november 26. vasárnap19:30 — 21:00

Vezényel: Szabó Dénes, Szabó Soma

Közreműködők:

Tóka Ágoston - orgona

Vigh Andreahárfa

Cantemus Gyermekkar, Pro Musica Leánykar, Cantemus Vegyeskar, Cantemus Ifjúsági Vegyeskar, Cantemus Fiúkórus

Tervezett műsor:

  • Händel: Zadok, a főpap
  • Britten: A Ceremony of Carols, op. 28 - részletek
  • Caccini: Ave Maria
  • Palestrina: Hodie Christus natus est
  • Schütz: Karácsonyi történet - záró kórus
  • Javier Busto: O magnum mysterium
  • Bracket: Az ajándék (Bob Chilcott feldolgozása)
  • Gyöngyösi Levente: Asperges me
  • Gyöngyösi Levente: Quo ibo a spiritu tuo
  • Kocsár Miklós: O magnum mysterium
  • Kodály: Angyalok és pásztorok
  • Biebl: Ave Maria
  • Ēriks Ešenvalds: Stars
  • Britten: Ünnepi te deum, op. 32
  • Gyöngyösi Levente: Puer natus
  • Wade-Szabó Soma: Ó jöjjetek, hívek (Adeste fideles)
  • John Rutter: Candlelight carol
  • Gruber-Mohr: Csendes éj

A Müpa honlapjáról:

A Müpa által 2017/18-ra Az évad együttesévé választott Cantemus Kórus esetében valójában nem is egyetlen kórusról, hanem kóruscsaládról van szó. A történet több mint negyven éve kezdődött, Nyíregyházán. 1975-ben Szabó Dénes tanár és karnagy a város 4-es számú általános iskolájának felső tagozatos növendékeiből megalapította a Cantemus Gyermekkart, majd az iskolát elvégzett tagokból létrejött a Pro Musica Leánykar, sőt ebbe a körbe tartozik a Banchieri Énekegyüttes és a Cantemus Vegyeskar is. Idővel Szabó Dénes fia, Szabó Soma is bekapcsolódott a munkába, amely kezdettől - lévén az „őskórus” megalakulásának színhelye egy zenetagozatos iskola - a kodályi elvek szerint zajlott. A kórusok és karnagyaik művészi tevékenységének minőségét az évtizedek alatt összegyűlt számtalan versenygyőzelem, díj és kitüntetés, koncertek, hanglemezek, rádió- és tévéfelvételek sokasága jelzi. Ma már a Cantemus kóruscsalád a magyar hangversenyélet nélkülözhetetlen része.
Adventi koncertjük Palestrinától John Rutterig ívelő műsora a maga stiláris gazdagságával méltón jelzi, milyen felkészültek, sokoldalúak és rugalmasak a Cantemus kórusok. A koncerten a tiszta, emberi hang eszközével a karácsonyvárás örömét emelik angyali szférákba. Olyan, egymástól távoli zenei világok, mint Schütz vagy Britten, Händel vagy Kocsár Miklós művészete, meglepő egyértelműséggel alkotnak harmóniát és olvadnak össze egyetlen hangulati ívvé az advent misztériumában.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

3854   Heiner Lajos • előzmény3852 2017-11-12 10:26:27

Hülyéskedést félre téve: esetleg Zombola Péter II. szimfóniájában lehet olyan volális rész, melyet Halász Judit énekelhetett? A Vier lertzte Liedert nem hinném.

3853   Heiner Lajos • előzmény3852 2017-11-12 10:15:46

Igen, a Schumannban.

3852   sztalin 2017-11-12 08:34:39

Tök véletlen bukkantam erre a programra:

http://www.bdz.hu/index.php?oldal=koncert&id=471&berlet=95

Zombola: II. szimfónia
Schumann: I. szimfónia
Strauss: Négy utolsó ének
 
Halász Judit – ének 

 

Vajon ő énekel?

https://hu.wikipedia.org/wiki/Hal%C3%A1sz_Judit_(sz%C3%ADnm%C5%B1v%C3%A9sz)

3851   Búbánat 2017-11-08 16:21:32

Az M5 csatornán láthatjuk ma 21.15 – 23.25 óra között a képernyőn:

MüpArt Classic koncertek

Dmitrij Hvorosztovszkij áriaestje (www.operavilag.net beszámolója a koncertről)

„A világ egyik vezető baritonja, a krasznojarszki születésű orosz operaénekes, Dmitrij Hvorosztovszkij  2016 tavaszán a Müpában szülőföldje vezető zenekarával és karmesterével lépett fel. A New York-i Metropolitan Opera ünnepelt sztárja áriaestjén az orosz és az olasz operarepertoár legnagyobb bariton szerepeiből válogatott műsorral érkezett, melyet a magyar közönség is hatalmas ovációval köszönt meg.”

(130 perc)

3850   Robesz 2017-10-30 10:50:37

Családi okok miatt eladóvá vált egy MÜPA Hang-szálak bérlet :

dec.11. -Juan Diego Flórez

febr.10. - Bartók - A kékszakállú herceg vára, Eötvös Péter: Senza Sangue

febr.22. - Jonas Kaufmann, Diana Damrau

A bérlet a 2. emeleti oldalerkélyre szól, érdeklődni nálam privátban, köszönöm!

3849   IVA • előzmény3848 2017-10-30 03:49:43

Én pedig követelem, hogy A ravasz rókácska főszerepét ezentúl ne szoprán, hanem valódi róka énekelje! Illetve az opera más szerepeit is a nevüknek megfelelő állat.

Nem mondok ellent annak, hogy ez rasszizmus, de nekem elsőként a hisztérikus őrület jutott szembe erről. Sajnos volt már példa arra, hogy mire képes a rasszizmus és a téboly együtt. (Úgy gondolom, a hisztériának ugyanerről a tövéről fakad a görög kereszt leretusáltatása a joghurtos dobozokról egy áruházlánc intézkedésére, illetve a Ploërmel főterén álló pápaszobor botrányos ügye is.)

3848   musicus2 • előzmény3846 2017-10-29 14:27:51

No, ez a vegytiszta rasszizmus. Nem a művész tehetsége számít, hanem a származása. 
Egyébként a Gershwin örökösök Porgy-hoz kapcsolódó megkötése is rasszizmus. 
Csocsoszánt ezentúl csak japán énekelje, Radamest csak arab, Lakmét csak hindu, Kalafot csak tatár.  Hogy Otellóhoz hogy találnak mórt és varég Varjág vendéget. Píszíék majd megoldják.

3847   Búbánat 2017-10-25 11:54:53

Müpa honlapjáról

Kocsis Zoltán-emlékkoncert

 

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 
2017. NOVEMBER 6. HÉTFŐ, 19:30. 

 

Egy éve távozott el közülünk Kocsis Zoltán, hiányt hagyva maga után, de feladatot is adva: a magyar zenésztársadalomnak meg kell őriznie és ápolnia kell az örökséget, amelyet a korszakalkotó muzsikus ránk hagyott. 

A Nemzeti Filharmonikusok élén Kocsis munkáját folytató Hamar Zsolt, valamint  Dobszay Péter vezényletével csupa olyan mű szólal meg ezen az estén, amely jelképesnek tekinthető: vagy tartalma illik a megemlékezés gesztusához – ilyen Liszt Három gyászódája -, vagy Kocsis Zoltán munkásságának egy-egy fejezetére emlékeztet. 

Beethoven G-dúr zongoraversenye mindnyájunkban a fiatal, még szinte kamasz Kocsis varázslatosan garabonciás, lázadó alakját idézi fel: ezzel a kompozícióval nyerte meg 1970-ben a tizennyolc éves fiatalember a Magyar Rádió Beethoven-zongoraversenyét, s vált egy csapásra csupán szűk körben számon tartott, nagy ígéretből országosan ismert ifjú művésszé. Az sem véletlen, hogy ezt a darabot éppen a rendkívüli orosz zongoristafenomén, az egyszerre elmélyült és virtuóz Gyenisz Kozsukin tolmácsolja, hiszen őt éppen a Kocsis vezényelte Nemzeti Filharmonikusok meghívottjaként ismerhette meg néhány éve Budapest közönsége. 

Sáry László művéhez sem kell magyarázat: tiszteletadó kompozíció, amely arra is figyelmeztet, milyen szoros kapcsolatot ápolt Kocsis egész pályája során a legújabb zenével, ezen belül a hozzá oly közel álló Új Zenei Stúdió munkásságával is. S végül a kocsisi repertoár legfontosabb fejezete: Bartók – de nem akárhogyan: a Négy zongoradarab mindegyike a zeneszerző nagy apostolának kongeniális hangszerelésében öltött új, a bartóki szellemhez méltó szimfonikus alakot. 

A koncertet 18.00 órai kezdettel vetítés előzi meg, amelyen a 2015-ben előadott két Richard Strauss-mű, A béke napja és a Daphné bemutatójáról készült filmet tekinthetik meg a koncertre jeggyel rendelkezők. A felvételen Kocsis Zoltán vezényli a Nemzeti Filharmonikusokat, a darabokat Némedi Csaba rendezte, a Müpa dokumentumfilmjének szerkesztő-rendezője Várbíró Judit.

3846   Momo 2017-10-18 01:57:15

Ázsiai karaktert csak ázsiai énekelhet?

"A Music Theatre Wales műsorra tűzte Eötvös Péter operáját, a Roland Schimmelpfennig-drámából készült The Golden Dragont. Az énekesek között nincs ázsiai származású, emiatt többen rasszizmussal vádolják a társulatot."

"Eötvös Péter operáját az Ensemble Modern és az Opera Frankfurt felkérésére komponálta, a bemutatót Frankfurtban, 2014. június 29-én tartották. A részben tragédia, részben komédia műfajú produkció ázsiai karaktereit a walesi társulat nem ázsiai származású énekesekre bízta, ez okozta egy ázsiai gyökerű színész és társulatvezető felháborodását, amelyhez többen csatlakoztak."

(Papageno)

 

3845   Momo 2017-10-18 01:53:43

3844   Momo 2017-10-18 01:52:54

3843   Momo 2017-10-18 01:13:11

Eötvös Péter operáját levették a műsorról, mert minden szereplője fehér

" Eötvös Péter Der goldene Drache (Az Arany Sárkány) című operája egy kínai étteremben játszódó tragikomikus történet, viszont a Music Theater Wales produkciójában fehér emberek játszották a szerepeket. A társulat indoklása szerint az opera egy mindenkire érvényes, általános sztorit kíván bemutatni, de a Hackney Empire más állásponton volt. Közleményük szerint a nem megfelelő szereposztás nem összeegyeztethető az intézmény azon törekvésével, hogy "a különbözőség zászlóvivői legyenek", és elérhetővé tegyék a színházi szakmát mindenféle bőrszínnel rendelkező emberek számára."

(Fidelio)

 

3842   Klára • előzmény3841 2017-10-17 19:10:40

Annyi minden élvezett már műemléki védettséget,  és mégis! Legfeljebb majd megszűnik a védettség.

Persze, a remény hal meg utoljára!

3841   Edmond Dantes • előzmény3840 2017-10-13 15:26:14

A VI-os stúdió talán műemléki védettséget élvez. És vajon mi lesz a XXII-es stúdióval?

3840   Momo 2017-10-12 23:11:37

Az utolsó stúdiókat bontják a Bródy Sándor utca 5-7-ben

 

 

3839   Búbánat 2017-10-10 14:50:28

A MÜPA honlapjáról

„Az operett legjava a Müpában”

„Bécs a Müpába költözik!

"2018. február 15-én a Met három operasztárja - Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson - a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével a legnépszerűbb operettslágereket hozza el a magyar közönségnek."

Bécsi, bécsibb - operett!Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson operettestje

  • Zeller: A madarász - nyitány
  • Lehár: Giuditta - Octavio belépője (Szép itt az élet és oly vidám)
  • Kálmán: Marica grófnő - Jöjj, cigány
  • Kálmán: A csárdáskirálynő - Táncolnék
  • ifj. J. Strauss: A denevér - keresztmetszet
  • - Nyitány
  • - Óra-duett - Ez az ízlés, ez a kellem….
  • - Quadrille
  • - Csárdás - Hazámnak dalára nyugtom nem lelem
  • - Tercett - A szívem úgy reszket
  • Millöcker: A koldusdiák - Ollendorf belépője (Szépen bánjak tán a nőkkel?)
  • Millöcker: Dubarry grófnő - Ez ő, ez ő, a Dubarry
  • Millöcker: A szegény Jonatán - nyitány
  • Lehár: Paganini - Nem szeret így téged más
  • Lehár: Paganini - Volt nem egy, de száz babám
  • ifj. Johann Strauss: Bécsi vér - keringő
  • Stolz: Bécsi dal - Bécs csak éjjel lesz szép
  • Kálmán: Marica grófnő - Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket
  • Stolz: A kedvenc - Te légy a lelkem császára
  • Siecynski: Bécs, álmaim városa

"Könnyed, fülbemászó, de operai igénnyel megírt dallamokkal és sok humorral átszőtt történet, amelynek központi témája a szerelem: a bécsi születésű operett ma ismert, többnyire óriási sikert arató táncos-komikus és szubrett szereplőkkel megerősített alakját részben magyar zeneszerzőknek köszönhetően nyerte el. A Müpában kuriózumnak számító operettgálán olyan, az operaszínpadokról ismert világsztárok lépnek fel, mint Marlis Petersen, Piotr Beczała és Thomas Hampson, hogy a legnépszerűbb operettkomponisták örökzöld muzsikájával örvendeztessék meg a közönséget."

Rendező: Müpa

 

 

 

3838   macskás 2017-10-09 21:28:09

3838

3837   Edmond Dantes • előzmény3836 2017-10-09 17:01:09

Köszönöm + köszönöm :-)

3836   Búbánat • előzmény3835 2017-10-09 12:52:56

Engedelmeddel, írásodat belinkelem három másik topicba - ott is helyük van.

3835   Búbánat • előzmény3834 2017-10-09 11:11:11

 

Köszönöm a beszámolódat! Végül én is eljutottam szombaton este a Müpába és átadhattam magam a "belcanto" gyönyörűségének. Minden szavaddal egyetértek, melyet a Normának a MET-ből műholdon át sugárzott, élő előadásán hallottakról-látottakról, a benyomásaidról írtál.

3834   Edmond Dantes 2017-10-09 10:56:05

Bellini: Norma - Metropolitan Opera, New York/MüPa Fesztivál Színház, 2017. október 7.

Vajon kötelezettségének vagy kihívásnak gondolja-e a Metropolitan, hogy ötnegyed évszázad óta műsorán tartja a bel canto opera koronaékszerét, Callas majd Sutherland óta szinte folyamatosan: netán minden korszak 1-1 nagy dívájának és persze saját közönségének akar/t-e kedveskedni a Norma színrevitelével? Néhány év pihentetés után idén immár "opening night" rangjára emelték a már nem új produkciót, ennek október 7-ei előadását láthattuk a MüPa Fesztivál Színházban élő közvetítésben. Sir David McVicar rendezése, nemkülönben a díszletek (Robert Jones), jelmezek (Moritz Junge) a hagyományokat őrző, "csak tiszta forrásban" megmerítkezni óhajtó nézőknek aligha okoznak csalódást, összességében és egy szóval hiperrealista, úgyszólván támadhatatlan produkció avagy: nincs itt kérem semmi "ugribugri", kissé monoton-monochrome (többnyire feketébe hajló szürkés-fémes) a színvilág, a világosítást (Paule Constable) inkább sötétítésnek nevezném. Emlékezetes világítási élményről még a sajnálatosan rövid "Guerra, guerra!" kórusszám alatt és a fináléban beszélhetünk. A színpadi kivitelezés szerintem legnagyobb ötlete az, amikor az 1. felvonás színváltozásakor a druidák ligete nem forgószínpad segítségével tűnik el, hanem felliftezik a zsinórpadlásra, a süllyesztőből pedig egyidejűleg Norma otthona emelkedik fel. A 2. felvonásban azután ugyanez történik fordított irányban: Norma otthona visszasüllyed a mélybe és a druidák ligete visszaereszkedik a színpad szintjére, Irminsul templomában kiegészülve a nevezetes gonggal. Kiváló ötlet, komoly technikai bravúr, amit a MET közönsége nyíltszíni tapssal honorált.

Carlo Rizzi színvonalas, lelkiismeretes munkát végzett együtteseivel, a nyitányban saját és zenekara legjobb képességeit tudta felmutatni, ezt követően pedig a zenekart és a kórust, ha nem is alárendelve, de -ismét csak a bel canto játszási hagyományaihoz híven- az énekesekhez igazítva irányította.

Sondra Radvanovsky hosszú utat tett meg a Házban, mire kis szerepektől - köztük egy másik Papnőtől, az Aidában- eljutott a sztár-státuszig, egyebek közt a MET történetében elsőként és gyors egymásutánban elénekelve Donizetti királynő-trilógiájának mindhárom alakját vagy most a druida Főpapnő parádés szólamát. Talán azoknak sem okozott csalódást, akik korábban Netrebkót várták ott a szerepre 2017-ben. A hang hatalmas, sokszínű, vélhetően nemcsak Budapestről, hangszórón át hallgatva tölti be az irdatlan nézőteret; amikor szükséges, képes a legfinomabb pianók eléneklésére is. A próbakőnek számító Casta diva áriát is ihletetten, hibátlanul adta elő. A személyiség kisugárzása ha tán nem is elsöprő erejű, de bőven elégséges Norma sorsának és lelkivilágának ábrázolására. Joyce DiDonato, akit éppen a Norma-előadás napján láttam a mezzon mint A tó asszonyát, Adalgisaként egyenrangú partnere volt a címszereplőnek. DiDonato eddig inkább könnyedebb, lírai koloratúralt-mezzo szerepekben csillogott, számomra most kiderült, hangja kellő súlyú, sűrűségű ehhez a drámai szólamhoz is; a nagy Mira, o Norma-duett az est egyik fénypontja volt. Kár, hogy Adalgisa ezután -mint például Eboli nagy áriáját követően a Don Carlosban- eltűnik a cselekményből és csak néma és kétségbeesett szemlélőként jelenik meg a színpad szélén a tragikus végkifejletkor, Norma és Pollione/Severus máglyára indulásakor. Utóbbit Joseph Calleja énekelte magabiztosan, szó szerint is súlyos egyénisége jelentőséget adott a proconsul kicsit talán radamesi karakterű, de amazénál itt haloványabban megírt szerepének és -mint azt a szünetbeli interjúban maga sem mulasztotta el megerősíteni-  az ária magas C-je is jól szólt. Matthew Rose-nak sem okozott gondot Oroveso vázlatos szerepének megformálása. Clotilde-ot Michelle Bradley, Flaviot Adam Diegel énekelte és ne feledkezzünk meg Norma két kisfiának bájos alakítóiról: Christopher Reynolds és John Reynolds amúgy egy hétéves ikerpár.

Az évadnyitó Norma kétségtelenül a nagy hangok diadala volt: a New York Times-ban találó címmel jelent meg egy cikk a MET idei évadjáról "The Met Has the Voices. But Will It Need More to Survive?"  Jó kérdés.

3833   Edmond Dantes 2017-09-25 16:00:29
Felhívom T. érdeklődő fórumtársaim figyelmét, hogy néhány jegy jelenleg ismét kapható a MET okt. 7-ei Norma-előadásának élő közvetítésére a MüPa Fesztivál Színházban.
3832   zöldszemű 2017-09-23 22:24:57
Ma esti Concerto/Volumenek bérlet a Zeneakadémián, Várjon Dénes zongora, vez. Keller András.
Egy Mozart D-dúr és Bartók 3. zongoraverseny. Nagyszerű volt!
Utána egy csodálatos ráadás. Bécsi klasszikusra tippeltünk, de nem biztos.
Tudja-e valaki, mit játszott Várjon Dénes ráadásnak?
Előre is köszönöm!
Zöldszemű
3831   Alvaro 2017-09-21 08:38:07
Érzek ebben némi nagyképűséget, hogy Pavarotti nevével hirdetik a koncertet... szerintem a művésznőnek lassan meg kellene fontolnia a visszavonulást...az Erkel Színház 3. sorában tavaly már nem hallottam...
3830   Búbánat • előzmény3829 2017-09-20 11:27:51
Kertesi Ingrid Bel Canto estje - In Memoriam Luciano Pavarotti

Zeneakadémia, Zeneakadémia Nagyterem
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.

Az opera felejthetetlen csillaga, a legendás Luciano Pavarotti 10 éve távozott közülünk. Az évfordulót megtisztelve a világ számos országában megrendezésre kerülő koncertek sorához kapcsolódva emlékezünk ezen az estén e nagy művészre.


SZEPT 20. SZERDA, 19:30

“Luciano Pavarotti a XX. század operatörténetének egyik legkarizmatikusabb előadója volt. Tehetsége és jelentősége Enrico Caruso-hoz és Beniamino Gigli-hez hasonlítható. Hangszínének egyedülálló szépsége, kivételes rendkívüli lénye és magával ragadó temperamentuma minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb énekművészévé tette.

Emlékkoncertünk – melynek védnöke a másik legenda: Jose Carreras – ezelőtt az Ember és Művész előtt tiszteleg.

Személyes karmestereként a négy világrész legszebb helyszínein vezényeltem előbb saját koncertjeit, majd a Három Tenort együtt is. Munka közben Pavarotti a Lélek és a Vezér volt egy személyben. Halálosan komoly, a tökéletességet könyörtelenül megkövetelő alkotó a színpadon, és jóhumorú, nagylelkű, magával ragadó barát a színfalak mögött.

„Szeretném, ha úgy emlékeznének rám, mint operaénekesre!” Ez volt a végrendeleted- Barátom és Pályatársam; mi most így teszünk – végtelenül tisztelő szeretettel és az Örökkévalóságban való újratalálkozás bizonyosságával.”

Janos Acs
3829   Pristaldus 2017-09-20 11:23:03
Olvasom, hogy Kertesi Ingridnek bel canto estje lesz a Zeneakadémián "In memoriam Luciano Pavarotti".

De hogy miért is használják Pavarotti nevét, amikor egy fia tenor se lép fel a koncerten, de még egy arra érdemesebb nagyobb név sem szerepel a fellépők között! Ha jól tudom, Kertesi Ingridnek sem volt semmi köze a Mesterhez, például, soha nem énekelt vele!
Fellép viszont Haja Zsolt, és egy bizonyos Sárközi Xénia.
Talán Janos Acs karmester lehet a dolog nyitja, aki a zongoránál fog közreműködni, hiszen ő valamikor vezényelte Pavarotti koncertjét?
Nekem mégis nagyon visszás a más tollával való ékeskedés!
Ha már Pavarottira hivatkoznak, akkor olyan műsor és fellépők legyenek, akik méltók a Mester emlékéhez!
3828   IVA • előzmény3815 2017-09-19 22:22:20
Orni... (ha → ho)
3819   Edmond Dantes • előzmény3818 2017-09-19 09:50:20
[b]T. Szerkesztők!
Kérem előző beírásomat törölni! Köszönöm.[/b]

Helyesen:
ÚJ ÚJ ÚJ!
Jegyek árusítása kezdődik 2017. szeptember 20-án (szerdán) 10:00 órától a Müpa állandó jegypénztáraiban és weboldalán a jelenleg telt házas produkciókra.
3817   Edmond Dantes • előzmény3816 2017-09-17 14:01:31
Talán Muszorgszkij táncoló kiscsibéire tetszik gondolni, nem? Elvégre Nemzeti Hangversenyterem-topik..
3816   Nagy Katalin • előzmény3809 2017-09-17 13:09:24
Nem kell ilyen szigorúnak lenni! Szegény, biztos egy pillanatra összekeverte Petőfi Anyám lúdjával.
3815   Héterő • előzmény3809 2017-09-17 00:01:33
Non ha studiato ornitologia. :-)
3814   tiramisu • előzmény3813 2017-09-16 21:23:02
:-) :-) :-)
3813   macskás • előzmény3811 2017-09-16 19:39:45
"kisimulnak a dallamívek"
Ez se kutya!
Roppant izgalmas lehet egyetlen hangot hallgatni:)
3812   Edmond Dantes 2017-09-16 16:32:10
A cikk szerzője, Peltzer Géza mint olvasom, előadóművész (volt?): "(Horváth Meggie és Peltzer Géza) a 12 éve közösen színpadon álló duó több stílusban is hallatta már magát. A francia sanzonok, magyar kuplék, a bárzene és a táncdalfesztiválok zenei világa mellett már saját szerzeményekkel is megörvendeztették a közönséget."
Forrás (2012-ből): itt.
3811   tiramisu • előzmény3808 2017-09-16 16:04:45
Te jó ég! Hát ez micsoda?
Pl."És ahogy a szerzőtől megszoktuk, egyszercsak hirtelen érkezik a befejezés. Ez mindenkit felkészületlenül ér...." -
Tessék? Mi van? Mi történt? Miféle rettenetesen gyermeteg "kritika, hozzászólás, és bugyutáság"?

Mi ez ?
3810   Edmond Dantes 2017-09-15 21:31:11
Mi ebben a meglepő? Régóta halljuk: "A Nyugat hanyatlik."
3809   macskás • előzmény3808 2017-09-15 20:21:46
A lényeget nem is írod:

"Ravel Tyúkanyó meséi című darab tovább folytatja[...]"

Röhögjek, vagy sírjak?
3808   kothner 2017-09-15 16:33:11
Szakértelem a Nyugat.hu -ban:
"Mindenki Rost Andreát várja a szünet után, de ezzel várnunk kell még, csak a Mahler G-dúr szimfónia vége felé jön ki a művésznő szinte angyali ruhában. Öröm hallgatni tiszta, fényes hangját a zenekar élén. Tipikus mahleri dallamok, harmóniák kerengenek, keveregnek a kompozícióban. Rengeteg a hangszer a színpadon, a harsona kivételével szinte minden instrument ott van: hárfa, basszusfagott, cseleszta is, sőt Bozsodi Lóránt egyenesen két hegedűt is hozott magával és felváltva játszott rajtuk. Viharszerűen keveregnek a dallamok, már az az érzésünk, hogy összeállnak egy egységes zenei képbe, de a drámai feszültség lassan feloldódik, kisimulnak a dallamívek. A mennyországba jutunk a zene sodrásával. És ahogy a szerzőtől megszoktuk, egyszer csak hirtelen érkezik a befejezés. Ez mindenkit felkészületlenül ér. Szinte zavarunkban kezdünk tapsolni, de aztán a tetszésnyilvánítás tudatos lesz, felerősödik, és vastapssá vastagodik. Megérdemelt vastapssá."
3807   smaragd 2017-09-13 16:53:32

ARANYKOR
Arany János születésének 200. évfordulója
HAZA - SZERETET - MŰVÉSZET

Zenekari hangverseny
Arany János tiszteletére

MÁV SZIMFONIKUS ZENEKAR

2017. szeptember 17. vasárnap 19.30

a Magyar Művészeti Akadémia székháza,
Pesti Vigadó Díszterme

Vezényel:
CSÁNYI VALÉRIA

Közreműködik:
HORTI LILLA énekművész

MŰSOR:

MIHALOVICH ÖDÖN:
Toldi szerelme - nyitány

MIHALOVICH ÖDÖN:
Toldi szerelme - Piroska imája

WEINER LEÓ:
Szerenád, op.3.

- - - -

WEINER LEÓ:
Toldi op.43. - 12 zenekari kép
Arany eposza nyomán


(Részletek, link: itt)

3806   Búbánat 2017-08-26 15:11:00
Operaest Zamárdiban

Operavilag.net 2017. augusztus 25.

„Augusztus 30-án kerül sor az immár hagyományos nyáresti operakoncertre
Bellini, Donizetti, Verdi, Puccini, Gounod, Mascagni, Saint-Saëns, Offenbach és Mozart művei csendülnek fel azon az operakoncerten, amelyre Zamárdiban kerül sor jövő szerdán, vagyis augusztus 30-án 19:45-től.
A helyszín a város Közösségi Háza (Honvéd utca 6.), jegyek 1000 Ft-os áron válthatók a helyszínen, vagy rendelhetők az operaesthotmail.com címen.

Az est fellépői: Szemere Zita (szoprán), Farkasréti Mária (szoprán), Boncsér Gergely (tenor), Bretz Gábor basszus, zongorán közreműködik Tóth Sámuel Csaba.
A házigazda Csákovics Lajos.

A műsor különlegessége hogy valamennyi felcsendülő zeneszám – a zamárdi koncertek hagyományának megfelelően – magyar nyelven hangzik majd fel.”
 
Hírek
• Különleges előadással zárul a Nemzeti Filharmonikusok évadzáró hangversenye a Dohány utcai Zsinagógában
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes