Bejelentkezés Regisztráció

Wagner


1512 tarnhelm2 2008-06-23 08:48:19 [Válasz erre: 1508 Fafner der Wurm 2008-06-23 08:16:19]
Schmidt pl. 2001-ben a Götterben sok buh-t kapott. Joggal. Nagyon rossz volt szegény, különösen annak fényében, hogy Franz énekelte a Siegfried címszerepét. (Fischer Ádám, az előző év tapasztalata alapján cserélte le a Schmidtet Franzra. A Götterben azonban Wolfgang Wagner (!)ragaszkodott Schmidthez és így maradt. De Schmidt gyenge volt -sajnos - 1998-ban is, amikor még a Kirchner/Rosalie féle Ringben alakította mindkét Siegfriedet. Tristannak is láttam Párizsban (ugyancsak 1997-ben) - csúnya hang. Kollót nem láttam élő előadáson.

1511 Fafner der Wurm 2008-06-23 08:35:44 [Válasz erre: 1507 tarnhelm2 2008-06-23 08:14:11]
Tényleg, ha megkérdezhetem, Kollót sikerült kifognod Bayreuthban?

1510 Fafner der Wurm 2008-06-23 08:18:59 [Válasz erre: 1506 Sieglinde_ 2008-06-23 02:20:22]
Vagy lehet olyan, akinek pl. James King nem jön be???

1509 Fafner der Wurm 2008-06-23 08:18:07 [Válasz erre: 1506 Sieglinde_ 2008-06-23 02:20:22]
Bocsánat, akkor visszakérdezek: lehet pl. Windgassent nem szeretni? Mellesleg, jómagam Kollo előadásában szeretnék egy Mimét hallani (amilyen zseniális Heródes volt néhány éve Berlinben, ezt is ragyogóan abszolválná, és remek búcsú lenne a pályától).

1508 Fafner der Wurm 2008-06-23 08:16:19 [Válasz erre: 1507 tarnhelm2 2008-06-23 08:14:11]
Hmm, Schmidtet mikor búúzták ki? Jómagam egyszer láttam egy bécsi Ringben, de akkor - mint írtam - kifogástalannak tűnt. Az 1993-as MET-szériában is énekelte a szerepet, sajnos nekem ott és akkor egy William Johns nevű leharcolt amerikai tenor jutott, akit Heinz Zednik Mimeként ízzé-porrá énekelt.

1507 tarnhelm2 2008-06-23 08:14:11
Tegnap nem tudtam részt venni e szenvedélyes vitában, merthogy a Götterdämmerungon voltam. Jerusalemre visszatérve - nem 2006-ban láttam, hanem a 90-es években jópárszor. (Meg korábban Pesten is Lohengrinnek.) Attól tartok, hogy akik védik, csak lemezről (dvd-ről) ismerik. Jerusalemet láttam (élőben) Logénak, Siegfriednek, Lohengrinnek, Tristannak és Rienzinek. Szép hang, de semmi tüdő. Éppen ezért minden előadást végig alibizett, hogy ne dőljön ki már a közepénél. Általában a végére támadt fel, hogy jó benyomást hagyjon maga után. Tristanja (1997, Bayreuth) megalázó volt a ragyogó Meier mellett. Rienzit (1998, Bécs)egyszerűen nem bírta végig énekelni, akkorákat csuklott, hogy majdnem botrányba fulladt miatta az előadás. Akárhányszor láttam élőben, egyszer se volt jó. Franzot meg sem közelítette. Lemezről, dvd-ről nekem is (inkább) tetszik, de az más tészta. Nem csak hangszín, karizma és állóképesség kérdése is az élő előadás. Miért szerepeltették annyit? Fogalmam sincs. A közönség - amikor én láttam -sose volt érte hálás. De Wolfgang Schmidt hogyan lehetett egy évtizeden át Bayreuth sztárja - sok búúúzás dacára? És Wottrich hogyan énekelhet még most is Bayreuthban azzal a ronccsal a torkában, amit hangnak hisz? 2006-ban tapsra nem mert kijönni Siegmundként, mert megdobálták volna! És 2007-ben mégis maradt.

1506 Sieglinde_ 2008-06-23 02:20:22 [Válasz erre: 1462 Szilgyo 2008-06-22 12:39:11]
Angolul beszéltünk. Most őszintén, emberek, van egyáltalán olyan Wagner-tenor Melchior óta, aki mindenkinek megfelelt? Én például szeretem Kollót, lemezen ugyan, de gyönyörű Siegfriedet énekelt a Götterben. Egyenesen megsirattam. Miért kéne Siegfriednek csillárszaggatóan üvölteni végig? Elvégre ember, nem érces bömbölésre programozott Terminátor. Épp elég, ha a hősi részeknél kiereszti a hangját, msákor nyugodtan árnyalhat. Christian egyébként nyilván isteni Mime lesz, ha egyszer megöregszik. Belőle kinézem,hogy el is vállalná, és ugyanilyen lelkesen, élvezettel énekelné. Amúgy kár, hogy nem basszbariton, egy dolog miatt. Van egy basszbariton szerep, ami félelmetesen passzolna hozzá. Pont ilyen szerkóval, mint a tegnapi, plusz esetleg nadrágtartó, kezébe borotva, és... Mellé odatenni mondjuk Patti LuPonét, pompásak lennének. Ha Terfelnek nem volt zsenánt, neki se lenne.

1505 Speranza 2008-06-23 01:14:13 [Válasz erre: 1504 Speranza 2008-06-23 01:13:11]
Ja, bocsi, a Római elbeszélés rajta van...

1504 Speranza 2008-06-23 01:13:11 [Válasz erre: 1503 WiseGentleman 2008-06-23 01:05:20]
Nem lep meg, hogy Eberz Trisztánt énekel, Bayreuthban én eleve fordítva osztottam volna ki közte és Robert Dean Smith közt a Trisztánt és a Parsifalt. Eberz a sötétebb, Smith a líraibb hang, Trisztánhoz kicsit kevés szerintem, de Walther, Lohengrin vagy akár Parsifal szerepéhez ideális (megvan az Arte nova-nál felvett Wagner-portrélemeze is, de csak a kevésbé súlyos szerepekből énekel, semmi Tannhäuser, siegfried vagy Trisztán...)

1503 WiseGentleman 2008-06-23 01:05:20 [Válasz erre: 1501 Speranza 2008-06-23 00:47:53]
Apropó, ha már Alfons Eberz, jövőre Drezdában Trisztánt énekel, Herlitzius partnereként, amire igen érdemes lesz benevezni!

1502 WiseGentleman 2008-06-23 01:04:39 [Válasz erre: 1501 Speranza 2008-06-23 00:47:53]
Ne felejtsük el Britten szerepeit is (mármint Philip Langridge-nek): ld. pl. Peter Grimes vagy Fairfax Vere. Heppner sajnos a testsúlyával együtt a hangjából is vesztett, ugyanakkor Lohengrinként még mindig remek (Trisztánként sajnos már elégtelen).

1501 Speranza 2008-06-23 00:47:53 [Válasz erre: 1497 WiseGentleman 2008-06-23 00:33:18]
Hogy Wolfgang Schmidttel mi a probléma? Hogy közel s távol a legrondább hang, amit drámai-hősi tenorszerepben valaha is hallottam! (Nemcsak Wagnerben, hanem en bloc!) Elviselhetetlen, de nem csak a színe (köze sincs az \"igazi\" Wagner-tenorhoz, amiről ezek szerint távolról sem egyezik a véleményünk), hanem a technika is, ahogy présel, de mindegy, hagyjuk, no comment. Mellette a veterán Manfred Jung (Boulez Chéreau egykori Siegfriedje) Mimeként SOKKAL inkább tűnt még akkor is hősi hangnak! Heppner - oké, ő tényleg Wagner-tenor matéria, még ha nem is a legszebb színű fajtából, de kétségtelenül hősi orgánum. Philip Langridge meg éppenséggel külön kategóriua. Loge tudtommal az egyetlen Wagner-szerepe, amellett kitünő Oedipus Rex, Poippea-Nero, Jenufa-Laca, Idomeneo és egyebek...

1500 WiseGentleman 2008-06-23 00:41:25 [Válasz erre: 1493 macskás 2008-06-22 18:44:44]
Az alábbiakban hangsúlyoztam volt, hogy Siegfried és Siegmund két teljesen különböző tenorhangot követel meg, ezért a legritkább esetben szokták együtt énekelni a kettőt (tenor-tenor, de nem mindegy). Franznak valóban nem Siegmund a legnagyobb szerepe, viszont, ha Wagner-tenor képességeit meg akarjuk ítélni, feltétlenül érdemes Trisztánként is meghallgatni!

1499 WiseGentleman 2008-06-23 00:39:19
Ja, és Wottrichot tavaly láttam Bayreuthban Siegmundként, sajnos olyan gyenge volt, hogy a \"Siegmund heiss\' ich\" sornál Sieglinde helyében visszakérdeztem volna: \"Wie bitte?\"

1498 WiseGentleman 2008-06-23 00:37:49
Alfons Eberz és Robert Dean Smith a mai Wagner-lista élvonalába tartozik, teljesen jogosan. Gould főszereplésével egy ragyogó Tannhäusert láttam Bayreuthban, viszont Siegfriedként Bécsben csalódás volt, pontosan a poézis hiányzott belőle. Fontos megjegyezni azt is, hogy Loge szerepe NEM feltétlenül karaktertenor, hiszen olyanok énekelték, mint Windgassen vagy Set Svanholm! Élőben eddig csupán egy Logét hallottam, aki Christian Franz alakításához mérhető, ő pedig a kitűnő Philip Langridge!

1497 WiseGentleman 2008-06-23 00:33:18 [Válasz erre: 1479 Fafner der Wurm 2008-06-22 14:48:32]
Nos, akkor felvilágosítalak, hogy Windgassen sem Wagner-tenornak indult: pl. karrierje elején Taminot is énekelt. Kollóról érdekes vélemény, hogy nem Wagner-tenor, annak tükrében, hogy a Windgassen utáni időkben egyértelműen ő vitte a prímet Bayreuthban. Nota bene, a Wagner-tenor fogalmával nem ellentétes a kifejezőkészség, ezért számít az én szememben Windgassen és Kollo nagyobbnak, mint pl. Jess Thomas, vagy (még elrettentőbb példaként) Peter Hofmann, aki jórészt a megjelenésének köszönhette, hogy Wagner-szerepekben operaszínpadra léphetett. Mellesleg, ha már Wagner-tenorok, nem szabad elfeledkeznünk Ben Heppnerről sem, aki a kilencvenes években volt a Wagner-fach megtestesítje. Wolfgang Schmidttel nem tudom, mi a probléma, néhány éve hallottam a bécsi szériában és számomra kifogástalannak tűnt.

1496 -zéta- 2008-06-22 22:02:38 [Válasz erre: 1494 Speranza 2008-06-22 19:27:26]
Azért egyszer próbáld meg Franzot élőben is kifogni, hidd el, megéri!

1495 macskás 2008-06-22 20:44:11 [Válasz erre: 1494 Speranza 2008-06-22 19:27:26]
Mér?

1494 Speranza 2008-06-22 19:27:26 [Válasz erre: 1493 macskás 2008-06-22 18:44:44]
Jöhettél volna előbb is, sajnos a vita már le van zárva.. :-)

1493 macskás 2008-06-22 18:44:44 [Válasz erre: 1492 ambors 2008-06-22 18:17:23]
Sztem is Logeként volt jó. Siegmund nagyon halovány pasinak tűnt tőle.

1492 ambors 2008-06-22 18:17:23
Így van. Mindenki másképp hallja. Én - és még sokan mások - a továbbiakban is nagyon fogom szeretni amit csinál és várom, hogy újra láthassam, hallhassam :) No további szép napot!

1491 Speranza 2008-06-22 17:43:20 [Válasz erre: 1490 ambors 2008-06-22 17:34:13]
Pont azon vagyok ledöbbenve, hogy ennyi embernek tetszett, pedig akik ide írnak, nyilván halottak már egy-két énekest, még ha a sztárok többségét csak felvételről is, de akkor is, nyilván van némi összehasonlítási alapjuk. Ezért nem értem, hogy egy karaktertenor-színű hangot miként képes ennyi ember adekvát Siegfried-orgánumnak hallani? Nekem Logekéánt volt a helyén, és pont. A többi HŐSI Wagner-szerepet nem osztanám rá, még a mai tenorínséges időkben sem, addig, amíg vannak rá ezerszer jobbak. Márpedig vannak, azért soroltam fel a példákat. De mások másképp hallják.

1490 ambors 2008-06-22 17:34:13 [Válasz erre: 1489 Szilgyo 2008-06-22 17:17:08]
No pont ezért írtam, hogy nem a saját véleményemet akarom másokra eröltetni. Csupán azt szerettem volna elmondani, hogy esélyt kellene adni arra, hogy élőben hallva alkossunk véleményt egy olyan művészről, akit van lehetőség meghallgatni itthon. Ahogy Sesto is azt írta, hogy nem mond véleményt Franzról hisz nem hallotta élőben. Bár azoknak akik hallottuk, láttuk élőben - ha jól olvastam a fórumokat - szinte mindannyiunknak tetszett. De bárkinek lehet bármilyen véleménye ettől szép az élet :)

1477 Speranza 2008-06-22 17:24:11 [Válasz erre: 1488 Speranza 2008-06-22 16:50:04]
A tanulság az egészből az, hogy hangokról gyakorlatilag értelmetlen dolog vitatkozni, mert ketten se hallják egyformán ugyanazt az énekest. Van akinek ilyen a Wagner tenor, van akinek olyan. Ezek szerint objektív igazság nincs. Véleménye viszont mindenkinek lehet, és ha nem tévedek, ez egy fórum, ami arra (is) való, hogy az emberek véleményt cseréljenek - még ha sok értelme valóban nincs is, hiszen meggyőzni úgyse tudjuk egymást...

1489 Szilgyo 2008-06-22 17:17:08
Egy Christian Franzról szóló vitában Wottrichot szóba hozni és vele példálózni olyannyira méltatlan dolog, mintha az orosz fociválogatottat a magyarral hasonlítanánk össze.

1488 Speranza 2008-06-22 16:50:04 [Válasz erre: 1486 Speranza 2008-06-22 16:45:21]
Én eddig EGYETLEN olyan Wagner-szerepeket (is) éneklő tenoristát hallottam, aki még Franznál is távolabb van (hangszínben) az IGAZI Wagner-hőstenortól, és az Wolfgang Smidt.

1487 Sesto 2008-06-22 16:47:22 [Válasz erre: 1485 Sesto 2008-06-22 16:42:54]
...ahogy gondolod, de én Franz-ot nem értékeltem, nem hasomlitottam senkihez, hiszen live még soha nem hallottam, vagyis nincs viszonyitási alapom.

1486 Speranza 2008-06-22 16:45:21 [Válasz erre: 1484 Speranza 2008-06-22 16:35:45]
Jó, akkor Wottrich helyett mondjak három másikat? A lényegen nem változtat, attól még Franznak nem lesz hőstenor hangja...

1485 Sesto 2008-06-22 16:42:54 [Válasz erre: 1483 ambors 2008-06-22 16:28:07]
...Wottrich már sajnos legalább egy pár éve fényévekre került az egy \"kitűnő énekes\"-kategóriától, max. az anabolikus szteroidoktól még nagyobb lett,....pl.a biceps brachialis-a,...más pedig zsugordik ilyenkor,...de ez már endokrinológia lenne, szóval hagyjuk!... Valóban nagyon nagy tehetségként, \"igéretként\" kezdett,...de attól hogy éppenséggel Wágner Kata kedvese (volt?-netán még most is?) még nem lesz újra kiváló énekes,...sajnos(!)...

1484 Speranza 2008-06-22 16:35:45 [Válasz erre: 1482 Speranza 2008-06-22 16:17:44]
Bevallom, nem hallottam Franzot élőben, de a rádióközvetíések (és a tévében látott Otellója) alapján számomra legalább olyan messze esik a Wagneri hőstenor fogalmától, mint Peter Schreier. És élőben is elvárok egy Wagner-tenortól igazi Wagner-HŐStenor orgánumot, szóval nem hiszem, hogy sokban változna a véleményem, ha majd esetleg jövőre meghallgatom. (Tavaly majdnem elmentem a Walkürre, és örültem hogy mégse, a rádióban ugyanis teljességgel kiábrándító volt). Ugyanakkor viszot rendszeresen hallgatom a bayreuthi peremierek közvetítéseit minden évben, és ott hallottam a Franzétól sokkal jelentősebb, HŐSIBB hangokat (Alfonz Eberz, Stephen Gould, Robert Dean Smith és -igen! - Endrik Wottrich, aki Dávidként kezdte és ma már kitűnő Siegmund). Szóval ha Franzot sokkal kevésbé hallom hősi hangnak a rádión keresztül, akkor élőben ők vajon mennyivel tűnnének MÉG jobbnak mint így? XD

1483 ambors 2008-06-22 16:28:07
Kedves Speranza Tiszteletben tartva a véleményed - Christian Franzról- azt szeretném megkérdezni , hogy amit az ő produkcióiról leírtál, azt csak a rádió közvetítésekre alapozod? Mert én úgy értettem hogy igen. Mert ha csak közvetítést hallottál akkor - ha teheted és remélem lesz rá lehetőséged - jövőre hallgasd meg élőben. Véleményed nem szándékozom megváltoztatni azzal, hogy megpróbálom rád beszélni a sajátom, csak éppen Christian Franz az a művész akit biztos vagyok benne, hogy nem felvételről, vagy közvetítésekből lehet megítélni. Pont amiatt, ami sokunkat elvarázsolt (én harmadik éve látom, hallom és már most várom, hogy jövőre újra jöjjön). Ő egy olyan összetett művész, akinél a hang csak egy dolog (számomra gyönyörű hang és ideális wagner tenor - no de ez a szubjektív rész) a \"jelenséghez\" és művészi nagyságához azonban még sok dolog hozzátartozik. Ő valami olyan dolognak a birtokosa, amelyben elválaszthatatlan egységet alkot a muzikalitás, az énekhang, a színészi képesség, és a kisugárzás - ilyenek az igazi tehetségek. Nos ezek nagy részét a rádió nem közvetíti. Abban sem vagyok biztos, hogy a hangot olyan jól adná vissza. No picit hosszú lett :)

1482 Speranza 2008-06-22 16:17:44 [Válasz erre: 1480 Speranza 2008-06-22 14:56:50]
Szegény Jerusalem, micsoda megbízhatatlan karmesterek vehették körül egész pályája során, ha rossz ritmusérzékűnek tűnik (egyesek szemében)!... XD

1481 tiramisu 2008-06-22 16:09:00 [Válasz erre: 1474 -zéta- 2008-06-22 13:56:17]
Rossz ritmusérzék ? Jerusalem zenekari muzsikus volt, első fagottos és nem melacbandával játszott! Nics a ritmusával sem semmi baj! Hátha a karmester volt megbízhatatlan, hallottunk már ilyenről! :-)

1480 Speranza 2008-06-22 14:56:50 [Válasz erre: 1478 emotio 2008-06-22 14:08:29]
Oké, ez is egy nézőpot, nekem, viszont pl. Kollo nem Wagner- hanem operett-tenor (Trisztánként is!), egyszerűen nem az szól, aminek szólnia kéne, bár kétségtelenül sokkal szebb hang, mint Schmidt vagy Franz, de azért elég messze van a Wagner-teonor fogalmától. (Eriknek, Walthernek vagy Lohengrinnek még oké)

1479 Fafner der Wurm 2008-06-22 14:48:32 [Válasz erre: 1455 Speranza 2008-06-22 11:41:46]
Alfonz Eberst aláírom, Stephen Gould viszont hóttunalmas Siegfried, semmi poézis, csak nagy hang (mint amilyen Jess Thomas volt a maga idejében). Egyébként Treleaven is tisztességes Siegfried, szép magas hangokkal. Franz viszont karizmatikus művész, amellett, hogy Siegmund tényleg nem a legnagyobb szerepe (Ventris, Robert Dean Smith és Placido Domingo ajánlható a jelenlegi mezőnyben). Siegfriedet és Siegmundot hangilag nem szabad összekeverni a \"tenor-tenor\" alapon. Franz kiváló Loge, Trisztán és Siegfried, frazeálási kultúráját tekintve engem egyenesen Windgassenre emlékeztet (akit százszor többre tartok, mint a bikahangú Wagner-Kanonékat, számomra a Wagner-tenor Windgassen, King és Kollo). Ami Mimét illeti, számos Wagner-hősternor vállal a karrierje végén karakterszerepet, ld. Wolfgang Schmidt Mime- vagy René Kollo Heródes-alakítását, tehát nem olyan reménytelen a Mime-ügy sem.

1478 emotio 2008-06-22 14:08:29
Jerusalem kitűnő Wagner-énekes, aki mást mondd, az lehet, hogy nem értő füllel hallgatta, vagy nem elég körültekintően kísérte figyelemmel a pályafutását. Meg kell, hogy védjem Speranzat, aki úgy látom kellőképpen tájékozott ebben témakörben, és lehet adni a véleményére! Jerusalem markáns egyéniség és nem \"lecövekelt lábú\" tenorista, ez pont nem jellemző rá!

1476 indymedia 2008-06-22 14:07:18 [Válasz erre: 1474 -zéta- 2008-06-22 13:56:17]
törölve

1475 Speranza 2008-06-22 13:58:04 [Válasz erre: 1474 -zéta- 2008-06-22 13:56:17]
Jerusalm és a lecövekelt láb? Kacagnom kell! Nála agilisabb Wagner-tenor nem nagyon fordult meg operaszínpadon, legalábbis én nem láttam...

1474 -zéta- 2008-06-22 13:56:17 [Válasz erre: 1472 Speranza 2008-06-22 13:44:06]
Nem is értem, hogy lehet Jerusalem bármely fellépését Franzéhoz hasonlítani. Az utóbbi művész, az előbbi egy szép, germán üstökű, ritmusérzék nélküli tenorista a szó legrosszabb értelmében. Általában lecövekelt lábbal koncertrált a karmesterre, nehogy rosszkor lépjen be.

1473 Speranza 2008-06-22 13:46:40 [Válasz erre: 1469 tarnhelm2 2008-06-22 13:40:52]
Struckmann legfeljebb Alberichnek lehetne jó (már ha megtanulna énekelni, de erre ugyebár kicsi az esély, Wotanként egyszerűen nonszensz! Akárcsak Amfortasnak, Telramundnak, vagy Kurwenalnak - ezeket is hallottam vele...)

1472 Speranza 2008-06-22 13:44:06 [Válasz erre: 1468 tarnhelm2 2008-06-22 13:35:24]
Jerusalem 2006-ban már 65 éves volt, a bayreuthi felvételen még csak 51 és ott abszolút csúcsformában volt! Össze se lehet hasonlítani Frantz-zal semmilyen formában! Smidtet viszont annál inkább, mivel egyik csúnyább hang mint a másik. Egyik se Siegfried-tónus, semmi közük a szerephez hangilag. Annyi, hogy el bírják énekelni, de hol vannak az erőteljes hősi színek? Franz biztosan kiváló Mime lesz majd egyszer, Smidtet ellenben operaszínpad közelébe se kellett volna engedni. Ehhez képest Muti a Scalába is őt hívta Siegfriednek (tényleg nem volt nála jobb akkor? Kötve hiszem!...) Franz pedig nekem akkor is egy Loge/Mime/Herodes hang marad, akárhogy ajnározzátok. (Otellót is láttam vele, na az is kabaré volt...) Az egy dolog, hogy Suthaust meg a többieket csak felvételről ismerjük, de azért a hangszín így is megállapítható. Könyörgöm, ne tévesszük már össze a Wagner-tenort a Wagner-szerepeket ÉNEKLŐ tenoristával!

1471 -zéta- 2008-06-22 13:43:02 [Válasz erre: 1464 Szilgyo 2008-06-22 12:49:27]
Goldberget meg kell védenem, 25 évvel ezelőtti szenvedélyes Tannhäusere a mai napig bennem él...

1470 -zéta- 2008-06-22 13:42:08
Franz nem karakterhang, hanem kifejezetten hősi, viszont tud bánni a hanggal ezerféleképpen, ami a hagyományos hőstenoroknak nem szokott menni. Egyszerűen nagy énekes, akiből folyik kifelé a szerep. Loge is, Siegfried is, Parsifal is. És nagyon tudja, mikor mivel mit akar kifejezni. Számomra ez a tökély!

1469 tarnhelm2 2008-06-22 13:40:52 [Válasz erre: 1465 Speranza 2008-06-22 12:53:42]
Pedig, amikor Falk Struckmant láttam Wotannak (2006, Bayreuth) kiváló volt. Andreas Schmidt a Kurwenalra elvesztette a hangját, de korábban láttam szenzációs Amfortasnak (1999), és remek, fanyar humorú Beckmessernek (2000, 2002.) Ez utóbbit magad is ellenőrizheted, nemrég jelent meg Wolfgang Wagner utolsó bayreuthi rendezése: A mesterdelnakok. Sajnos még Barenboim vezényli, és nem a zseniális Thiellemann, mint 2000-től. Szóval nem egyszerű dolgok ezek...

1468 tarnhelm2 2008-06-22 13:35:24 [Válasz erre: 1455 Speranza 2008-06-22 11:41:46]
Kedves Speranza, volt módom Jerusalemet jó néhányszor élőben hallani. Örülök, hogy már nem kell. :)) Stephen Gould remek Tannhäuser volt Bayreuthban, de elég gyenge Siegfried (legalábbis 2006-ban, amikor láttam.) Wolfgang Schmidt-et többször végigszenvedtem Siegfriedként - a nyomába se jöhet Franz-nak. (Tudta ezt jól Fischer Ádám is, nem hiába vitte oda legalább a Siegfriedbe. Forbist is láttam Párizsban Trisztánnak - nem volt rossz, de annyira azért nem volt jó sem. Szerintem ott követed el a hibát, hogy élő produkciókat vetsz össze kozmetikázott vagy stúdió cd-kel, dvd-kel. Van szebb hang is Franzénál, de egy szinpadi előadásban nem ez az egyetlen szempont. A karizma bizony legalább ilyen fontos. Suthaust, Lorenzet, Melchiort, Vinayt - csak (hang)felvételekről ismerjük. Sajnos.

1467 zsoly 2008-06-22 13:29:28 [Válasz erre: 1466 brünnhilde 2008-06-22 13:26:54]
Egyébként tegnapelőtt Andersen is igencsak pianora vette a Lenzlied elejét, és nekem kifejezetten tetszett így. Volt hova kifejlődnie.

1466 brünnhilde 2008-06-22 13:26:54
Szerintem Christian Franz pontosan tisztában van a hangi korlátaival és éppen azért alakítja úgy a figuráit, ahogy. Ez egyébként roppant tiszteletre méltó és nagy művészi inteligenciára vall. A tavalyi Tavaszi dalt pedig tényleg nem engedem bántani. Egy olyan rebbenékeny, riadt Sieglindének mint a tavalyi, pontosan úgy kellett azt elénekelni, finoman, mint egy altatódalt. Egy sokat szenvedett nőre ugyanis nem a hősiességgel lehet hatni, hanem a gyöngédséggel. Ugyanez az ábra egyébként a tegnapi fülbegyónós Wotannal is. Uusitaló is nyilván pontosan tudja, hogy a pianoi szebben szólnak mint a fortéi, úgy alakítja hát a karaktert, hogy az jobban passzoljon hozzá. Ebben semmi rossz nincs, mert a karakterekben bőven benne van a gyöngédség is, az önvizsgálat is, a szégyenérzet is. Ez a művészet, hogy egy-egy figurának vagy eseménynek nem csak a legköztudottabb oldalát mutatják meg, hanem lehámozzák róla a rozsdát és megcsillantják egy mélyebb rétegét. Hogy ez közben jobban fekszik a hangjuknak is, na istenkém, majd másnál hallgathatunk hősiesebb Siegmundot vagy ridegebb Wotant.

1465 Speranza 2008-06-22 12:53:42 [Válasz erre: 1464 Szilgyo 2008-06-22 12:49:27]
Ó, vannak annál nagyobb rejtélyek is, pl. Lejferkusz, mint Telramund CD-n - hamár Wagner-topikon vagyunk...) Vagy Falk Struckmann mint bayreuthi Wotan (igaz, egy év után le is cserélték Albert Dohmenre - szerencsére)... Vagy Andreas Schmidt mint Kurwenal (őt meg egy előadás után cserélték le Hartmut Welkerre)... stb.

1464 Szilgyo 2008-06-22 12:49:27 [Válasz erre: 1463 Speranza 2008-06-22 12:47:49]
Goldberg egyike az operaélet nagy rejtélyeinek. Mit láthatott benne pl. Solti?

1463 Speranza 2008-06-22 12:47:49 [Válasz erre: 1462 Szilgyo 2008-06-22 12:39:11]
Jerusalemet a Barenboim-féle Bayreuthi Ringban kell meghallgatni, ott sokkal jobb! (A CD-n és DVD-n is ő van, de létezik vele stúdiófelv. is CD-n, ott Morris a Wotan és Marton Éva a Brünnhiilde.) Goldberget meg felejtsük el! :-P





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.