Bejelentkezés Regisztráció

Richard Strauss


283 tarnhelm2 2007-04-25 22:57:07 [Válasz erre: 282 Sesto 2007-04-25 22:46:14]
Köszönöm a véleményeket, a majdani lemezvásárlásoknál majd bizonyára jól fognak hasznosulni. Ad Masur: biztos előitéletes vagyok vele, anno az Eterna sorozat Beethovenjeit találtam száraznak, vagy poroszosnak az általam kedvelt romantikus Beethoven-interpretációk mellett, így aztán nem is nagyon követtem a pályafutását, pedig az NDK után megjárta New Yorkot is.

282 Sesto 2007-04-25 22:46:14 [Válasz erre: 280 tarnhelm2 2007-04-25 22:42:52]
Ad Abbado-Mattila: igen DG + Berliner Philharmoniker (live!) Ad Masur: nos, a Norman-nal (=Gewandhausorch. Leipzig) készült felvétel nekem nem tünik \"száraznak\", míg Voigt (New York Philharmonic) talán inkább, ha ezzel a jelzövel akarjuk illetni, és ez is egy live-felvétel lenne.

281 egy kívülálló 2007-04-25 22:44:20 [Válasz erre: 280 tarnhelm2 2007-04-25 22:42:52]
Abbado-Mattila is megvan nekem, igaz nem a CD, hanem a koncertfelvétel, aminek nyomán készült (anno sugározta a Bartók). Elég gyors tempókat vett Abbado, meg kell hagyni.

280 tarnhelm2 2007-04-25 22:42:52 [Válasz erre: 277 Sesto 2007-04-25 22:34:00]
Masur nem túl száraz? (Fleming/Eschenbach \"kettőst\" láttam az Arabellában, az nagyon is jó volt, de Eschembach néha rendkívül nyúlós tud lenni. A Parsifallal nagyot bukott Bayreuthban.) A listát nézve, ami leginkább felcsigázta az érdeklődésem az Abbado/Mattila verzió volt. (Ez DG?) Mattilat jó párszor láttam, és mindig nagyon tetszett. Abbado is.

279 Sesto 2007-04-25 22:41:46 [Válasz erre: 278 egy kívülálló 2007-04-25 22:39:06]
...tényleg, jó hogy emlited Dame Lott-ot is, a felvétele nincs meg, de lehet, hogy holnap belehallgatok. (=igaz ez most kissé off, de imádom pl. Lott Poulenc-CD-jét is!)

278 egy kívülálló 2007-04-25 22:39:06 [Válasz erre: 277 Sesto 2007-04-25 22:34:00]
A Norman-felvételt én is ismerem és nagyon szeretem. Amikor újra és újra olvasom Csengery Kristóftól, hogy Masur rossz karmester, mindig előveszem, belehallgatok, és nevetek egy jót. mellesleg Masur Pesten is dirigálta a darabot, Felicity Lott-tal, az életem egyik legszebb zenei élménye volt. Popp felvételét sajnos nem ismerem, egyiket sem... Megvan viszont Schwarzkopffal és Karajannal, egy élő felvétel, azt is nagyon-nagyon szeretem.

277 Sesto 2007-04-25 22:34:00 [Válasz erre: 275 tarnhelm2 2007-04-25 22:25:03]
...\"természetesen\" Popp A KEDVENC és gondolom sokáig még ö is lesz/marad a Ász számomra,...igaz az nem CD, DE létezik egy Solti-Popp VHS/DVD(?)-felvétel is,...na azt is nagyon szeretem,...azt még be kellene szerezni, mert hiányzik!... ;-))) Minden esetre nagyon szeretem a Masur-Norman-felvételt(=szerintem eleve Norman egyik legjobb felvétele)-s bár Fleming sosem volt/lesz semmilyen szinten a \"favoritom\", mégis le a kalappal, az Eschenbach által dirigált felvétel elött, azt tényleg nagyon szeretem! Stemme érdekes, hiszen még nagyon új, \"most még ismerkedem\" a felvétellel. Masur-Voigt viszont egy picit csalódást okozott: Voigt esetében forditott a felállás: Fleming-gel szemben, öt pl. nagyon kedvelem, de ez a felvétel vhogy kevésbé tetszik vele.

276 Sesto 2007-04-25 22:28:40 [Válasz erre: 274 egy kívülálló 2007-04-25 22:23:48]
...az is valóban kiváló!!!! ;-))))))))))) * Tennstedt-Popp * Tilson Thomas-Popp * Solti-te Kanawa * Masur-Norman * Eschenbach-Fleming * Abbado-Mattila * Levine-Steber * Masur-Voigt * Pappano-Stemme

275 tarnhelm2 2007-04-25 22:25:03 [Válasz erre: 273 Sesto 2007-04-25 22:13:25]
Hát ez nagyon szép volt! (újrahallgattam Fut. Flagstad portamentóitól mindig borsózik a hátam. Jó, tudom, manapság nem így szoktak énekelni.) Látom, VlL-szakértővel állok szemben. Melyik a kedvenc?

274 egy kívülálló 2007-04-25 22:23:48 [Válasz erre: 273 Sesto 2007-04-25 22:13:25]
Bizony-bizony, nekem Solti és Kiri te Kanawa felvétele is nagyon tetszik... Ja, mellesleg a Bécsiek húzzák hozzá a talpalávalót.

273 Sesto 2007-04-25 22:13:25 [Válasz erre: 272 tarnhelm2 2007-04-25 21:43:20]
...azért a \"Vier letzte Lieder\" diszkográfiában tényleg akad egy-két igazán kiváló felvétel! ;-)

272 tarnhelm2 2007-04-25 21:43:20 [Válasz erre: 271 Sesto 2007-04-25 21:12:01]
Én nem állok ennyire jól belőle: Furtwängler/Flagstad 1950; Karajan/Janowitz 1973. Az előbbi hangfelvétel a premier főpróbáján készült - ennél korábbi előadást nem nagyon lehet elképzelni! :-) Sajnos a vége nagyon rossz állapotban van, de Flagstad szenzációs, mint mindig, és hát Furtwängler is remek, persze. Tulajdonképpen miattuk éreztem úgy sokáig, hogy nem veszek újabb felvételt, de aztán ez a Karajan beakadt. Most viszont Stemmét biztos beszerzem.

271 Sesto 2007-04-25 21:12:01 [Válasz erre: 270 tarnhelm2 2007-04-25 21:06:11]
...nincs mit, szivesen! Mivel hallottad Stemme-t live, igy tudod, hogy milyen nagy hang (szinte ritkaság számba megy, ha a jelenlegi felhoztalban gondolkozunk!)-és pláne ennek a hatalmas, dús voce-nak több teret kellett volna, hogy adjon Pappano: \"breitere, getragenere Tempi\" -azt hiszem sokkal de sokkal többet kihozhattak volna belöle, de még igy is nagyon jónak mondanám!... Eddig meglévö 7 különbözö \"Vier letzte Lieder\"-felvételünk mellé érkezett ma ez a CD mint méltó 8. ;-)))

270 tarnhelm2 2007-04-25 21:06:11 [Válasz erre: 269 Sesto 2007-04-25 20:35:04]
Ez aztán igazán plasztikus beszámoló volt! Stemmét csak egyszer láttam: Bayreuthban Izoldának, és dacára a katasztrofális rendezésnek, teljesen lenyűgözött. (Nem állítanám, hogy jobban, mint Waltraud Meier 10 éve, de majdnem annyira). Ezek után megvettem a Pappano/Stemme/Domingo Tristant és nagyon kellemes csalódás volt. Nem Stemme miatt, mert ő, ugyebár, eleve is tetszett, de Pappanóról sokkal kevésbé volt jó tapasztalatom korábban. Tehát, ha a beszámoló helytálló, már pedig bizonyára az, akkor ez a lemez \"papirforma\". Az operarészletek egyébként kevésbé vonzóak számomra, (egész műveket szeretek inkább), de a 4 utolsó ének nagyon jó darab, ezért már érdemes megvenni egy cd-t. Tehát: köszönöm, köszönöm.

269 Sesto 2007-04-25 20:35:04 [Válasz erre: 268 tarnhelm2 2007-04-25 20:25:22]
...ez a legújabb CD-je! ;-))) (Elöre bocsájtanám, hogy Stemme azon hangok közé tartozik, akik \"live\" mindig sokkal de sokkal nagyobb élményt jelentenek, mint hanghordozón!!! Ezt több ízben tapasztalhattam.) Nos,...akkor \"Vier letzte Lieder\": zenekari hangzás, dús, pazar, DE(!) Pappano túlontúl gyorsan dirigál; ez nagyon zavar!!!-ezáltal pl. Stemme hangja közel sem tud úgy kibontakozni, mint amire egyébként képes lenne, szinte \"kapkod\", az operarészletek esetében a Salome Schlußszene pl. helyenként egyenesen \"hisztériás\", pedig ez rá aztán végképp´nem jellemzö! \"Vier letzte Lieder\" interpretációja azonban sokkal melegebb, puhább módon szólal meg, mint az operarészletek, s ahogy már emlitettem: ha Pappano nem ilyen \"fergeteges tempót\" diktált volna, akkor bizony még jobban is sikerülhetett volna!... Conclusio: * Stemme (+) * Pappano (-)

268 tarnhelm2 2007-04-25 20:25:22 [Válasz erre: 267 Sesto 2007-04-25 19:29:36]
Húha! Ez cd vagy dvd? Nagy rajongója vagyok a hölgynek, elsősorban mint Wagner-heroinát ismerem, de a napokban kaptam vele egy Rózsalovag dvd-t (Zürich/Welser-Möst), és az is tetszett. Milyen vele a 4 utolsó ének?

267 Sesto 2007-04-25 19:29:36
R. Strauss, \"Vier letzte Lieder\" és jelenetek: \"Capriccio\" és \"Salome\" NINA STEMME szoprán Ochestra of the Royal Opera House London-Antonio Pappano (EMI 2007)

266 tukán 2007-03-31 10:37:00 [Válasz erre: 261 manrico 2007-03-30 08:33:17]
Na és milye van a D-jén kívül?

265 tarnhelm2 2007-03-31 09:02:42 [Válasz erre: 264 virius 2007-03-31 00:35:02]
Sok Wagner énekes van, aki baritonként kezdte és később lett hőstenor, a legismertebb közülük Lauritz Melchior, de Günther Treptow-val is ez a helyzet. Annál érdekesebb, ha a folyamat fordított, mint Perencz esetében. De hogy még egy példát hozzunk: Placido Domingo 1992-ben lemezre énekelte a Sevillai borbélyban Figaro szerepét (vez.: Abbado).

264 virius 2007-03-31 00:35:02 [Válasz erre: 247 tarnhelm2 2007-03-29 11:13:09]
Így igaz, itt van mindjárt Perencz Béla, aki nálunk 1992-ben Parsifalt énekelt, manapság pedig, ráadásul ugyanabban a rendezésben, Amfortast. Bár ez inkább \"a másik Richard\" topikjába való...

263 tukán 2007-03-30 10:46:40 [Válasz erre: 261 manrico 2007-03-30 08:33:17]
Szegény ember vízzel főz.

262 WiseGentleman 2007-03-30 10:36:34
A birtokomban lévő partitúrában (Dover Publications, Inc., Mineola, New York, az eredeti Orchesterpartitur, Adolph Fürstner, Berlin hasonmás kiadása) \"Hoher Bariton\" szerepel, ez persze nem csereszabatos a tenorral.

261 manrico 2007-03-30 08:33:17 [Válasz erre: 248 Hangyász 2007-03-29 11:42:07]
Egy d\"-s tenorra basszbariton szerepet? Ez az egyik módja bebizonyítani egy énekesről, hogy tehetségtelen. Ez aztán a szemét húzás.

260 Sesto 2007-03-29 23:44:39 [Válasz erre: 259 WiseGentleman 2007-03-29 23:36:41]
....partitúra nélkül, ime a korrekt Kloiber-megjelölés, vagyis \"fachbesorolás\", amit a német nyelvterületen peres eljárások esetén a bíróságoknak is el kell ismernie-tehát: \"Der Geisterbote\": Heldenbariton, auch Charakterbariton, kleine Partie

259 WiseGentleman 2007-03-29 23:36:41 [Válasz erre: 255 tarnhelm2 2007-03-29 15:58:49]
A pontos hangfajmegjelölésnek utánanézek a partitúrában.

258 WiseGentleman 2007-03-29 23:34:49 [Válasz erre: 256 Hangyász 2007-03-29 16:27:53]
Meg kell nézni például (a kis szerepek rossz minőségű alakítóira visszatérve), hogy - Bretz Gábort leszámítva - kik alakították Kothnert, ami azért igencsak jelentős szerep, nemzetközi szinten legalábbis Gerd Nienstedt és Kelemen Zoltán-kaliberű énekesek alakították.

257 WiseGentleman 2007-03-29 23:33:06 [Válasz erre: 255 tarnhelm2 2007-03-29 15:58:49]
Igen, viszont az említett énekesek Beckmesser, Telramund, Wolfram, ilyen szerepeket énekelnek, amelyek szintén távol állnak a tenor hangtól... Oké, Vinay énekelt Telramundot, de második \"bariton-fordulata\" után. Ezzel csak azt próbálom érzékeltetni, hogy egy adott időben elsősorban tenorszerepekre koncentráló énekes alkalmatlan lenne a Geisterbote szerepére.

256 Hangyász 2007-03-29 16:27:53 [Válasz erre: 255 tarnhelm2 2007-03-29 15:58:49]
Az én CD-men Ketelsen a szellemkirály hírnöke. Sajnos a MÁO legnagyobb baja az, hogy a kis szerepek alakítói nagyon gyakran rosszak. Tessék csak beleolvasni az operás fórumba. Mi itt persze álmodunk nyomorunkban, mert nyilvánvaló, hogy a FROSCH-t (+ jónéhány operát) majd akkor mutatnak be az Andrássy úton, ha mi leszünk az igazgató(k), akár a régi római interregnum módjára 5 naponként váltva egymást. Nem is annyira R. Strauss: Sajnos a mai Mo.-on egyszerűen nem telne meg a Ház, ha a FROSCH és társai mennének. Ezért vették le a Peter Grimest, ezért nem játsszák Berg 2 operáját, továbbá a Mózes és Áront stb, fórumunk tárgyának egyéb dalműveiről nem is szólva. Még a MuPa is csak félig telne meg, l. az egyébként jó őszi Gurre-előadást. (+a jegyárakat.) :O(((

255 tarnhelm2 2007-03-29 15:58:49 [Válasz erre: 250 WiseGentleman 2007-03-29 12:08:16]
Maradjunk annyiban, hogy a Geisterbote bariton szerep. Akinek az Amfortas megy, annak ez is megy (ld. Andreas Schmidt, Hans-Joachim Ketelsen stb.) Tehát Hangyász nem beszélt teljesen lehetetlenséget, amikor karikírozva szólt egy énekesről.

254 tukán 2007-03-29 14:04:24 [Válasz erre: 253 WiseGentleman 2007-03-29 14:00:38]
Aha. Kösz\'.

253 WiseGentleman 2007-03-29 14:00:38 [Válasz erre: 252 tukán 2007-03-29 13:41:14]
Nem, Ötvös Csillával is láttam, de Zemplénivel is.

252 tukán 2007-03-29 13:41:14 [Válasz erre: 251 tukán 2007-03-29 13:40:39]
Bocsbocsbocs!!! Ötvös Csilla

251 tukán 2007-03-29 13:40:39 [Válasz erre: 242 WiseGentleman 2007-03-29 00:56:53]
Jesszusom, mikor volt ez? Igencsak kezdő korában.Dehát sosem volt koloratúr magassága! nem ötvös csillával kevered? Ugyanaz a korosztály, és egy évfolyamban voltak a ZAK-on.

250 WiseGentleman 2007-03-29 12:08:16 [Válasz erre: 247 tarnhelm2 2007-03-29 11:13:09]
Ott van például Ramón Vinay is, aki szintén énekelt Jagót és Otellót is, de nem egyszerre, hanem művészi fejlődésének különböző szakaszán. A lényeg, hogy a Frau ohne Schatten Geisterbote szerepe basszbaritonra íratott...

249 Hangyász 2007-03-29 11:42:32 [Válasz erre: 246 Szilgyo 2007-03-29 10:18:10]
Jó, nincs kardom, amelybe beledőlhetnék.

248 Hangyász 2007-03-29 11:42:07 [Válasz erre: 244 manrico 2007-03-29 09:31:33]
Bocs. TAMÁS.

247 tarnhelm2 2007-03-29 11:13:09 [Válasz erre: 245 WiseGentleman 2007-03-29 10:05:56]
Jó néhány énekes van, aki bariton és tenor szerepet egyaránt alakított. Rudolf Berger (1874-1915)például egyaránt énekelte Klingsor, Amfortas és Parsifal illetve Gunther és Siegmund szerepét.

246 Szilgyo 2007-03-29 10:18:10 [Válasz erre: 243 Hangyász 2007-03-29 09:07:15]
Szerintem ne magyarázkodj, ha hülyeséget írsz. Nem elegáns.

245 WiseGentleman 2007-03-29 10:05:56 [Válasz erre: 243 Hangyász 2007-03-29 09:07:15]
A művész szempontjából mindegy, a szerep szempontjából nem, elvégre a Heerrufer (Lohengrin) szerepét sem énekelheti tenor, Mimét sem énekelheti basszus.

244 manrico 2007-03-29 09:31:33 [Válasz erre: 233 Hangyász 2007-03-28 16:45:23]
\"Albert Sándor\" kire gondolsz, ki ő?

243 Hangyász 2007-03-29 09:07:15 [Válasz erre: 240 WiseGentleman 2007-03-28 17:39:09]
Azt hiszem, azon a szinten mindegy, tenor-e a \"Művész Úr\", avagy mélybasszus.

242 WiseGentleman 2007-03-29 00:56:53 [Válasz erre: 241 tukán 2007-03-28 23:17:52]
Bizony, a Szöktetésben, vasárnap délelőtti bérlettel, Ozmin: Gregor József, Pedrillo: Korcsmáros Péter, Belmonte: Bartha Alfonz, Konstanze: Gábor Artemisz (igencsak \"leharcolt\" állapotban). Szelim pasa szerepét, ha jól emlékszem, Pálfy Endre alakította.

241 tukán 2007-03-28 23:17:52 [Válasz erre: 237 WiseGentleman 2007-03-28 16:51:10]
Blonde?

240 WiseGentleman 2007-03-28 17:39:09 [Válasz erre: 239 Hangyász 2007-03-28 16:58:22]
Hát, olyan értelemben nem mindegy, hogy basszbariton szerepeket nem szoktak tenorokra bízni :).

239 Hangyász 2007-03-28 16:58:22 [Válasz erre: 235 WiseGentleman 2007-03-28 16:48:23]
Szerintem tök mindegy. Csupán énekesi minőségére céloztam.

238 Hangyász 2007-03-28 16:57:20 [Válasz erre: 236 WiseGentleman 2007-03-28 16:49:16]
Arról.

237 WiseGentleman 2007-03-28 16:51:10 [Válasz erre: 229 Fabricius 2007-03-28 09:32:05]
Salome szerepében fantasztikus volt, jobb, mint bárki előtte (Sass Sylviát és Kukely Júliát is beleértve, szegény Zempléni Máriáról - aki annakidején kitűnő Blonde és Musette volt - nem is beszélve).

236 WiseGentleman 2007-03-28 16:49:16 [Válasz erre: 230 Hangyász 2007-03-28 16:41:43]
Az első felvonás végi svédasztalról beszélünk (amikor ugyebár a \"zu ihr, zu ihr\" során leülnek lakomázni...)?

235 WiseGentleman 2007-03-28 16:48:23 [Válasz erre: 233 Hangyász 2007-03-28 16:45:23]
Pataki Antal nem tenor?? A Geisterbote basszbariton szerep.

234 Hangyász 2007-03-28 16:47:35 [Válasz erre: 225 WiseGentleman 2007-03-27 23:07:49]
Sajnos egy operaigazgatót nem vezérelhetne a saját ízlése. Richard Strauss megkerülhetetlen, a repertoár agyonjátszottsága miatt pedig lassan a későbbi operái is egyre inkább műsorra kerülnek (mármint a MÁO-nál komolyabb helyeken).





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.